Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Volgende keer maar op de A-stand en evt. auto-ISO (met minimale sluitertijd ingesteld, fijne feature op D300 en D3
Je valt zo wel een beetje door de mand - dat soort dingen zijn basiskenniszaken mbt menu-instellingen en MASP-standen op digi-SLRs
Haha echt heRemy schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:29:
[...]
Je valt zo wel een beetje door de mand - dat soort dingen zijn basiskenniszaken mbt menu-instellingen en MASP-standen op digi-SLRs
Maar zit er geen groen camera-tje met "auto" er boven op het wieltje dan? Dat lijkt met wel een handige stand voor je
maar respect voor je openhartigheid hierover, dat het gebeurt ala, maar het dan ook nog gewoon optypen vereist wel wat moed
[ Voor 19% gewijzigd door Barrycade op 02-06-2008 22:44 ]
[ Voor 61% gewijzigd door Remy op 02-06-2008 22:54 ]
Ik heb de G nog gehad op mn D70s. Was leuk voor het geld en nog best "leuke" fotos mee geschoten. Nu weet ik wel anders heheXilantof schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:08:
De G bestaat niet meer trouwens... 't is nog alleen de ED en de VR versie... (gelukkig maar... die G was leuk op analoog, maar op digitaal echt een ramp!)
Een D300 heeft maar 1 wieltje, waar je de snelheid (single/continuous low/continuous low/liveview/mirror up) mee kan instellen. Image modes (PASM) gaan via je secundaire scherm. Moest er ook aan wennen na de overstap van mn D70s...littlejoannes schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:40:
Maar zit er geen groen camera-tje met "auto" er boven op het wieltje dan? Dat lijkt met wel een handige stand voor je. Heeft mij D50 wel, ruilen ?
Maar back to objectieven praat
[ Voor 27% gewijzigd door aramdin op 02-06-2008 23:29 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Verwijderd
Toen het eenmaal donkerder werd ja. Toen het nog licht werd stond hij wel op f11-f14whoami schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:52:
Euh .... full open & f/11 ~ f/14
Iets zegt me dat dit niet klopt ....
Alle foto's die ik voor afgelopen zaterdag gemaakt heb waren op 300mm en 1/60 allemaal scherp. Heb zelfs een foto van 1/2 second hand-held die op 300mm haarscherp is. Dus had ik wel verwacht dat die lijn zich zou doorzetten en 1/60 prima zou zijn. Maar helaas was ik dus niet helemaal uitgeslapen.Wilko schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:53:
Nofi, maar als je zulk spul hebt heb je toch ook wel in de gaten dat je sluitertijden te lang zijn?
Als er een aantal kinderen om je heen huppelen die je er af en toe ook nog wel opzetten heb ik dus a) geen zin en b) geen tijd om over die settings na te denken, dus laat ik het de camera uitzoeken. Het ding moet simpelweg een instellen hebben om ipv 1/60 bij grotere brandpuntsafstanden bijvoorbeeld 1/(.5*brandpuntsafstand) te gebruiken. KR is het wat dat betreft helemaal met me eens
Daarnaast was het hoofddoel het ontmoeten van de familie en niet het foto's maken.
Auto-iso heb ik al heel snel uitgezet omdat die je opnames op M stand vernaggeld. Daarnaast geeft hij in de zoeker een incorrecte waarde aan als je gaat flitsenRemy schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:29:
[...]
Volgende keer maar op de A-stand en evt. auto-ISO (met minimale sluitertijd ingesteld, fijne feature op D300 en D3) aan indien nodig, dan heb je ook nog eens controle over de scherptediepte - laat de cam maar de sluitertijd erbij verzinnen
Tuurlijk, je hebt vast ook nog nooit mislukte foto's gehadaramdin schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:33:
[...]
Haha echt heIk schiet nog eerder op M dan op P...P heb ik iig nog nooit gebruikt!

Nee, er zit geen "auto" op. Een aantal foto's verder er achter komen dat je cam op de verkeerde ISO waarde staat is bij de D300 wat lastiger, want die laat in tegenstelling tot de D50 de ISO waarde zien in de zoekerlittlejoannes schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:40:
Ach als je nu een aantal foto's verder was en er achter kwam dat je cam nog op 1600 iso stond, ok dat kan de beste gebeuren, want dat is mij ook wel eens overkomen.
Maar zit er geen groen camera-tje met "auto" er boven op het wieltje dan? Dat lijkt met wel een handige stand voor je. Heeft mij D50 wel, ruilen ?
maar respect voor je openhartigheid hierover, dat het gebeurt ala, maar het dan ook nog gewoon optypen vereist wel wat moed![]()
Ik baal er gewoon van dat ik die dag zulke onvaste handen had. Wellicht had het er iets mee te maken dat ik op de terugreis zat te pitten in de auto
En als ik hem op P heb ga ik er gewoon vanuit dat de camera alles voor me uitzoekt en er mooie plaatjes uit komen rollen. Met m'n 18-70 lens ging dat altijd prima. 1/60 op 70mm is prima te doen. 1/60 op 300mm (+VR) gaat kennelijk wat minder en daarom is het gewoon jammer dat die optie die ik eerder al noemde (om in P een minimale sluitertijd van 1/x * brandpuntsafstand in te stellen) er niet is.
Ik heb sowieso wel meer lopen prutsen die dag, maar dat wil je echt niet weten
Verder zitten er natuurlijk ook geslaagde foto's tussen. Deze vind ik bijvoorbeeld wel mooi:
http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_4318.jpg
Wat mis jij? Ik kan toch ook niet ruiken dat opeens 90% van de foto's op 300mm met 1/60 niet scherp is terwijl de foto's die ik tot dan toe op die instellingen had gemaakt voor 10% niet scherp waren? Een D300 is juist ideaal als je zelf weinig wilt instellen. De belichting is bijvoorbeeld zo goed als altijd goed. Met m'n Fuji S9500 zat ik heel vaak op de grond / lucht te mikken, dan AE-L indrukken, dan focussen, reframen en afdrukken. En verder zijn er gewoon een heel aantal dingen die je met een D300 wel kunt en met een budget camera niet. Zo heb ik al aardig kunnen genieten van de commanderfunctie van de ingebouwde flitser samen met een SB-800. Met een D40 kun je dat schudden. Dan moet je alles handmatig doen.Kwartjuh schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:39:
een D300 kopen en dat soort basiskennis niet hebben...
Imo is m'n enige fout dat ik geen rekening heb gehouden met m'n trilhandjes. Of dat ik niet eerder ben gaan slapen de avond ervoor
De self-timer moet er ook nog ergens tussen als ik het goed hebaramdin schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:28:
(...)
Een D300 heeft maar 1 wieltje, waar je de snelheid (single/continuous low/continuous low/liveview/mirror up) mee kan instellen. Image modes (PASM) gaan via je secundaire scherm. Moest er ook aan wennen na de overstap van mn D70s...
Maar back to objectieven praat
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 03:04 ]
och tegenwoordig zie ik dat echt niet meer als ie op iso1600 staat hoor... vroeger zag je het wel aan de ruis, nu valt het me niet eens oplittlejoannes schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:40:
Ach als je nu een aantal foto's verder was en er achter kwam dat je cam nog op 1600 iso stond, ok dat kan de beste gebeuren, want dat is mij ook wel eens overkomen.
maar respect voor je openhartigheid hierover, dat het gebeurt ala, maar het dan ook nog gewoon optypen vereist wel wat moed![]()
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zelfs de beste fotograaf schiet nog wel eens op P.. of andere automaat stand.
Wat denk je dat ik deed in mijn eerste bruilofsshoot... alles op P.. had het te druk met compositie bepalen en de drukte om me heen.
Maar tis wel herkenbaar hoor, ISO-waarde staat in beeld bij de d300 en nog zie je het af en toe niet.
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Jup, en kan de cam daarna plotsklaps die goede belichting (lees: het aangepaste diafragma) vergeten en zelf besluiten een totaal andere A-S verhouding te gaan hebben. Straal andere DoF, en wellicht heel je intentie van die foto weg. Nee, dank jeJaap-Jan schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:31:
Dat kan een camera inderdaad niet weten, maar daarom kan de fotograaf aan het wieltje draaien en zelf een instelling kiezen die een goede belichting oplevert.
Verwijderd
Verwijderd
Enkel voor een stromend beekje zou ik hem wel is op Tv durven zetten om effectief 'beweging' in het water te laten zien. De M stand tegenwoordig ook meer en meer om te leren wanneer je wel en wanneer niet is een stopje over- of onderbelicht, en hoe de resultaten eruit komen natuurlijk
Ik kom van het compact-toestel en de automaat stand is voor mezelf verboden terrein, puur uit principe
@jcvblabla: niets van de commentaar aantrekken en lekker blijven gaan
Was maar een geintje, ik schiet ook wel eens op P als ik lui benVerwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:04:
<---knip in monumentale post--->
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Waarom niet. Die stand heeft ook z'n functie en je hebt ervoor betaald.Shark.Bait schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:05:
[...]
Was maar een geintje, ik schiet ook wel eens op P als ik lui ben
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
M gebruik ik weinig meer, hooguit met losse lichtmeter.
huw? je hoeft niet perse je diafragmaring te gebruiken?PageFault schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:05:
Die P werkt ook fijner dan die AUTO stand (op de D70 en D40x in elk geval). Ik schiet bijna alles in A (behalve als ik met de 70-200 schiet, dan vaak op S omdat er op die dure klotelens uiteraard geen diafragmaring zit
M gebruik ik weinig meer, hooguit met losse lichtmeter.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dan heb je wel een hele vaste hand..(zou kunnen)Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:04:
Alle foto's die ik voor afgelopen zaterdag gemaakt heb waren op 300mm en 1/60 allemaal scherp.
Dit kan ik niet geloven, tenzij "camera lag op een stoel/tafel/brugrand" ook telt als "hand-held", of onze definities van "haarscherp" mijlenver uiteen liggen.Heb zelfs een foto van 1/2 second hand-held die op 300mm haarscherp is.
Anyway, ik gebruik eigenlijk altijd de A(perture) mode. Heb wel eens gehad dat die instelling in de tas verder was gedraaid (naar S ofzo), zat me een paar foto's lang af te vragen WTF m'n camera nou weer aan het doen was voordat ik het doorkreeg
Stond trouwens de flitser niet aan? Dan krijg je namelijk die default 1/60s sluitertijd no matter what je verder instelt. (tenzij je TTL uitzet of anderszins heftig met instellingen gaat prutsen)
[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 04-06-2008 12:26 ]
Anyway, waar hebben we het over
VR units en hoe ver ze kunnen gaan?Nomad schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:30:
1/60e met VRII is wel te doen op 300mm, maar een halve seconde lukt je alleen met behoorlijke ondersteuning van iets, een tafel of paal of wat dan ook.
Anyway, waar hebben we het over
Verwijderd
In de tas van A naar S draaien gaat met een D300 niet. Hij moet aanstaan om zoiets te wijzigen omdat het knopje + wieltjes is. Het linker groter wieltje voor S / Cl / Ch / Timer / Mup / Liveview (niet die volgorde) zit vergrendeld en je moet het palletje erachter indrukken en dan pas kun je draaien.
Nee, de flitser zat er in het begin niet op. Later wel, maar toen heb ik de FUNC knop gebruikt om de flitser uit te zetten, dus eigenlijk weer geen flitser
Op zich wel. Ik heb vrouwlief uitgelegd dat ze mijn camera het beste op auto kan zetten of op P als ze geen flits wil en aangezien het gebruik van mijn camera altijd wat paniekerig overkomt....
Altijd leuk als een of andere bekende je -op M ingestelde- camera oppakt en wat in het rond begint te schieten in de overtuiging dat het een automaat is. "Het is wat wit he" of "Goh wat is ie donker":-)Wijnands schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:24:
Op zich wel. Ik heb vrouwlief uitgelegd dat ze mijn camera het beste op auto kan zetten of op P als ze geen flits wil en aangezien het gebruik van mijn camera altijd wat paniekerig overkomt....
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nog veel erger is dat ze je spiegelreflex (heb een D200) op armlengte van zich af houden en dan op zoek gaan naar een knopje om het display aan te zetten...BeF-Bacchus schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:24:
[...]
Altijd leuk als een of andere bekende je -op M ingestelde- camera oppakt en wat in het rond begint te schieten in de overtuiging dat het een automaat is. "Het is wat wit he" of "Goh wat is ie donker":-)
Andere leuke grapjes zijn ook mogelijk, naast de M mode: zet mirror lock-up aan ;-) Of zet een autofocus punt ergens rechtsboven...
Verwijderd
Ja, ze hadden er wel twee gemaakt, maar dat hadden ze niet eens doorgehad. Mijn vrouw snapte er verder ook niets van, maar toen ik nog eens goed nadacht over wat ze hadden gezegd.... Duidelijk, geen life preview, dus geen foto gemaakt. Simpel toch ?!?!?
Overigens even meer serieus. Ik heb mijn hoofd er al over gebroken en ook al hier en daar wat rondgekeken. Is er een full-frame 50-150 te krijgen? Bij voorkeur natuurlijk een f2.8, maar het mag ook een verlopend diafragma zijn.
Volgens mij is het antwoord "NEE", maar ik dacht wellicht heeft iemand hier nog een briljant idee.
Verwijderd

Ik had er al aan gedacht inderdaad. De Sigma ook, maar ook Crop.
Tja, best onhandig.
Ja, ik weet het, die lens is al FX van zichzelf, maar ik zoek dus eigenlijk een lens die (ongeveer) het effect van deze lens op een DX camera imiteert op een FX camera.
Echt duidelijk heb ik dat geloof ik niet opgeschreven....
Volgens mij niet, ik heb die lens sinds donderdag in huis en op de doos staat for digital SLR.Wijnands schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:47:
Tokina heeft een 50-135 2.8 die, volgens mij, wel full-frame is.
in de handleiding: mit sensor im APS-C Format konzipiert.
Verwijderd
Je wilt een 36-180 Full-frame?Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:34:
Jij bedoelt de ATX 535 PRO DX![]()
Iets zegt mij DX <> FX
![]()
![]()
Tja, best onhandig.24-120 VR vervangen door een FX equivalent.
![]()
Ja, ik weet het, die lens is al FX van zichzelf, maar ik zoek dus eigenlijk een lens die (ongeveer) het effect van deze lens op een DX camera imiteert op een FX camera.
Ooops! Niet goed gekeken, sorry.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:34:
Iets zegt mij DX <> FX
![]()
En de 35-105 dan?Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:34:
Iets zegt mij DX <> FX
![]()
![]()
Tja, best onhandig.24-120 VR vervangen door een FX equivalent.
![]()

Mis je alleen een flink stuk op het tele eind.
Volgens mij probeer je jezelf nu een beetje goed te praten voor de fout die je gemaakt hebt. Fouten maken is niet erg, daar leer je van en de volgende keer gaat het dan weer beter.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:04:
[...]
Toen het eenmaal donkerder werd ja. Toen het nog licht werd stond hij wel op f11-f14
[...]
Alle foto's die ik voor afgelopen zaterdag gemaakt heb waren op 300mm en 1/60 allemaal scherp. Heb zelfs een foto van 1/2 second hand-held die op 300mm haarscherp is. Dus had ik wel verwacht dat die lijn zich zou doorzetten en 1/60 prima zou zijn. Maar helaas was ik dus niet helemaal uitgeslapen.
[...]
Als er een aantal kinderen om je heen huppelen die je er af en toe ook nog wel opzetten heb ik dus a) geen zin en b) geen tijd om over die settings na te denken, dus laat ik het de camera uitzoeken. Het ding moet simpelweg een instellen hebben om ipv 1/60 bij grotere brandpuntsafstanden bijvoorbeeld 1/(.5*brandpuntsafstand) te gebruiken. KR is het wat dat betreft helemaal met me eens![]()
Daarnaast was het hoofddoel het ontmoeten van de familie en niet het foto's maken.
[...]
Auto-iso heb ik al heel snel uitgezet omdat die je opnames op M stand vernaggeld. Daarnaast geeft hij in de zoeker een incorrecte waarde aan als je gaat flitsen![]()
[...]
Tuurlijk, je hebt vast ook nog nooit mislukte foto's gehad![]()
[...]
Nee, er zit geen "auto" op. Een aantal foto's verder er achter komen dat je cam op de verkeerde ISO waarde staat is bij de D300 wat lastiger, want die laat in tegenstelling tot de D50 de ISO waarde zien in de zoeker![]()
Ik baal er gewoon van dat ik die dag zulke onvaste handen had. Wellicht had het er iets mee te maken dat ik op de terugreis zat te pitten in de auto![]()
En als ik hem op P heb ga ik er gewoon vanuit dat de camera alles voor me uitzoekt en er mooie plaatjes uit komen rollen. Met m'n 18-70 lens ging dat altijd prima. 1/60 op 70mm is prima te doen. 1/60 op 300mm (+VR) gaat kennelijk wat minder en daarom is het gewoon jammer dat die optie die ik eerder al noemde (om in P een minimale sluitertijd van 1/x * brandpuntsafstand in te stellen) er niet is.
Ik heb sowieso wel meer lopen prutsen die dag, maar dat wil je echt niet weten![]()
Verder zitten er natuurlijk ook geslaagde foto's tussen. Deze vind ik bijvoorbeeld wel mooi:
http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_4318.jpg
[...]
Wat mis jij? Ik kan toch ook niet ruiken dat opeens 90% van de foto's op 300mm met 1/60 niet scherp is terwijl de foto's die ik tot dan toe op die instellingen had gemaakt voor 10% niet scherp waren? Een D300 is juist ideaal als je zelf weinig wilt instellen. De belichting is bijvoorbeeld zo goed als altijd goed. Met m'n Fuji S9500 zat ik heel vaak op de grond / lucht te mikken, dan AE-L indrukken, dan focussen, reframen en afdrukken. En verder zijn er gewoon een heel aantal dingen die je met een D300 wel kunt en met een budget camera niet. Zo heb ik al aardig kunnen genieten van de commanderfunctie van de ingebouwde flitser samen met een SB-800. Met een D40 kun je dat schudden. Dan moet je alles handmatig doen.
Imo is m'n enige fout dat ik geen rekening heb gehouden met m'n trilhandjes. Of dat ik niet eerder ben gaan slapen de avond ervoor
[...]
De self-timer moet er ook nog ergens tussen als ik het goed heb
Waar iedereen zich een beetje over verbaasd is dat je toch een D300 hebt, toch een high-end camera, en dan dus op zich een beginnersfout maakt. Nogmaals, niet erg maar redelijk opmerkelijk.
Het meest vreemde is dus dat voor het gebruik wat je beschrijft er betere cameras zijn, die betere auto standen hebben. Op de D40 bijvoorbeeld kun je wel een minimale iso en sluitertijd instellen voor bepaalde autostanden. Als je dus een beetje professionele point-and-shoot wilt was dat misschien een betere keuze geweest.
De D300 is nu eenmaal een camera om alles haarfijn op in te stellen, en vergt dus wat kennis van fotografie en je camera....
Verwijderd
Volgens mij snap jij nog steeds niet dat de fout zat in het verkeerd inschatten van de trilfactor van m'n handen. Als ik normaal gesproken 99% scherpe foto's heb op 1/60 en 300mm ga ik er niet vanuit dat opeens 90% bewogen is op 1/60 en 300mmcmegens schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:50:
[...]
Volgens mij probeer je jezelf nu een beetje goed te praten voor de fout die je gemaakt hebt. Fouten maken is niet erg, daar leer je van en de volgende keer gaat het dan weer beter.
Waar iedereen zich een beetje over verbaasd is dat je toch een D300 hebt, toch een high-end camera, en dan dus op zich een beginnersfout maakt. Nogmaals, niet erg maar redelijk opmerkelijk.
Het meest vreemde is dus dat voor het gebruik wat je beschrijft er betere cameras zijn, die betere auto standen hebben. Op de D40 bijvoorbeeld kun je wel een minimale iso en sluitertijd instellen voor bepaalde autostanden. Als je dus een beetje professionele point-and-shoot wilt was dat misschien een betere keuze geweest.
De D300 is nu eenmaal een camera om alles haarfijn op in te stellen, en vergt dus wat kennis van fotografie en je camera....
Je mag je net zo verbaast zijn als je zelf wilt. Maar als ik voor het eerst in jaren weer eens in een dierentuin loop met de hele familie inclusief de jongste generatie dan mag de camera mooi (bijna) alles voor me uitzoeken.
De voornaamste redenen dat ik m'n compactcamera gedumpt heb waren:
de slechte lichtmeting
trage autofocus
slechte ISO prestaties
camera hield niet lekker vast
ontzettend traag met terugbladeren / opslaan
bij 4GB kaartje die half vol zat 10 seconden opstarttijd... nee danke
Ik zie echt niet in waarom ik moeilijk zou doen als er normaal gesproken op P ook mooie foto's uitkomen.
Imo is de D300 gewoon een camera die lekker alles doet. Als je hem een dag fijn op P wilt gebruiken doet 'ie dat ook. Het zou alleen wel fijn zijn als de minimale sluitertijd afhankelijk was van de gebruikte brandpuntsafstand.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 00:28 ]
Verwijderd
Dan kan ik toch handiger mijn 24-120 VR er op schroeven? Die is nog een fractie langer.ThunderNet schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:46:
En de 35-105 dan?
Mis je alleen een flink stuk op het tele eind.
Volgens mij ben ik een beetje op zoek naar het schaap met 5 poten.

Zoals gezegd, ik weet bijna zeker dat de lens die ik zoek niet bestaat, maar ik vroeg me af of ik er nog een over het hoofd zag.
Verwijderd
Ik sta op het punt de Nikon D80 met deze ( http://kenrockwell.com/nikon/18200.htm ) lens te kopen. Nu lees ik overal op het net allemaal goede dingen en reviews over deze lens, maar toen ik eenmaal hier aan de kijk ging las ik toch wat minder positieve ervaringen. Nu is dit mijn eerste dSLR en ga ik dus eigenlijk van alles wat ik maar tegenkom foto's maken om te kijken wat mij het beste ligt. Daarom ook de 18-200mm lens omdat deze allround is. Nu vroeg ik mij af of dit inderdaad de beste keuze was voordat ik 1100 euro neertik voor body+lens of dat het misschien slimmer is om eerst met een andere lens of lenzen te beginnen.
Tevens vroeg ik mij af of het slim was om er direct een filter erbij te halen, al is het maar om hem als bescherming van de lens te gebruiken.
De deals in kwestie:
http://www.buynikon.eu/product_details.php?id_product=22557
http://www.digitalstreet....info.php?products_id=7015
Alvast bedankt
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 22:20 ]
Verwijderd
de kwaliteit van het beeld is niet je van het als je het vergelijkt met een duurdere 'niet-superzoom' lens (opgesplitste bereiken bv 17-55 en 70-200 om nou maar wat te noemen).
al bij al om met te beginnen is het een goede koop omdat je dan leert in welke bereiken je het meeste werkt, en in welk lensbereik je dus ook best investeert in de toekomst
Bovendien, als je later betere objectieven kunt veroorloven blijft het een mooi backup objectief. Tenminste, zo kijk ik er tegen aan. Verder kun je idd aan de hand van je gebruik met de 18-200mm zelf merken welk bereik jou nu echt aanstaat. Je kan er dus achterkomen welke lensen je later wil/moet gaan kopen. Ook niet onbelangrijk lijkt mij, En verder.. je kunt natuurlijk wel de dual kit lens halen i.c.m. een D80 body, maar dan is bij 18-55 geen mogelijkheid tot VR, terwijl de 18-200 dat wel heeft. Nu zegt VR natuurlijk niet alles, maar ik ben er iig wel blij mee om het te hebben.
Wat betreft een filter om je objectief te beschermen. Ik heb weleens reacties gelezen waarbij mensen hun ervaring gaven omtrent een objectief die op straat valt terwijl er een filter opzit. Ze halen vervolgens de glasscherven voorzichtig weg en komen erachter dat het objectief nog in tact is, waar het filter gesneuveld is. Al met al is een nieuw soortgelijk filter doorgaans goedkoper i.t.t. een nieuw soortgelijk objectief. Nu wil het hebben van een filter op je objectief natuurlijk niet zeggen dat je daarmee verzekerd bent van dat je objectief na een goeie smak het nog steeds doet. Maar die verhalen zijn wel te vinden. Wil je het echt uitsluiten, sluit een kostbaarhedenverzekering af voor relatief weinig geld in vergelijking met de waarde van je dSLR en objectieven. Wordt het sowieso vergoed
Verwijderd
***EDIT***
had Joosie200 zijn reactie nog niet gezien iig die was er niet toen ik dit poste. Bedankt voor de reactie en ik snap idd dat ik daarmee ook niet het beste heb, maar wel iets goeds voor ertussenin. De VR was voor mij idd ook een pre dat scheelt weer het meezuilen van een tripod(in sommige gevallen). Wat is een goede standaard filter die ik erbij zou kunnen nemen?
Zou je me iets kunnen laten zien van gemaakte foto's of evaringen van wat voor foto's de lens maakt? ben erg benieuwd. (snap dat de d40 natuurlijk andere foto's maakt als de d80 maar alsnog)
Nogmaals bedankt.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 23:18 ]
Omdat je DM's niet kunt ontvangen dan maar zo...
Dit is het enige wat ik tot nu toe heb. De eerste keer dat ik erop uit trok met mijn D40/18-200 combi schoot ik op de P stand, waarbij de camera dus de diafragma en sluitertijd zelf bepaald. Stomme beginnersfout

Enfin, de eerst volgende keer dat ik in de situatie verkeer hetzelfde rondje te doen met dezelfde D40 en 18-200mm objectief zal ik alles schieten vanuit de diafragma stand, de A(pperture) stand dus
[ Voor 14% gewijzigd door Joosie200 op 09-06-2008 00:05 ]
Verwijderd
Nu vraag ik mij alleen af, is het dan niet slimmer om voor dat geld twee gespecialiseerde lenzen te kopen? ik weet niet of er 2 degelijke te krijgen zijn onder de 600 voor beide, maar als ik dat zo hoor is dat misschien wel een beter idee? ik weet het verder zelf ook niet, heb namelijk nog bar weinig verstand van wat goede en slechte lenzen zijn.
Had je nog een idee voor een filter ofzo?
btw is zijn dit nou dezelfde camera+lens? want het prijs verschil is best groot!
http://www.camera.nl/view_product.php?product=1119
en
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 00:29 ]
Verwijderd
Ik wil om mijn kleindochter te fotograferen een portretlens voor mijn D80.
Nu heb ik in de primes de Nikon 50mm 1.8 AF-D en de Nikon 50mm 1.4 AF-D gevonden.
Bij Fred Miranda wordt de 1.8 door 100% van de kopers positief beoordeelt en de 1.4 door 90%
Welke geniet volgens jullie de voorkeur en waarom en zijn er nog alternatieven in de prijsklasse tot zeg €300,00
Je zou ook nog naar een 85mm f/1.8 kunnen kijken.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:50:
Graag zou ik wat advies hebben in de volgende zaak.
Nu heb ik in de primes de Nikon 50mm 1.8 AF-D en de Nikon 50mm 1.4 AF-D gevonden.
Bij Fred Miranda wordt de 1.8 door 100% van de kopers positief beoordeelt en de 1.4 door 90%
Welke geniet volgens jullie de voorkeur en waarom en zijn er nog alternatieven in de prijsklasse tot zeg €300,00
Dat de 1.8 100% scoort is niet zo gek, dat is gewoon een erg leuk lensje voor het geld, de 1.4 is al wat duurder, en heeft een wat kritischer publiek.
Stomme donder, doe es niet, beetje mij te snel af zijn...
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 09-06-2008 00:58 ]
Ik neem aan dat kleindochter gewoon rond huppelt ipv stil zit.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:50:
Dus misschien is een beetje in en uitzoomen wel handig.
Ik heb sinds vorige week de Tokina 50-135 2.8 in huis en dat is een hele mooie lens voor die 400 euro dat hij kost, maar ja is wel 1/3 over budget.

Verwijderd
De 50 mm 1.8 is zeker geen mooiere/betere lens dan de 1.4, maar inderdaad, voor ongeveer 100 euro kun je je er geen buil aan vallen en het is natuurlijk wel een stuk beter dan bijvoorbeeld een 18-55 die ook ongeveer 100 euro kost.
De 50 mm 1.4 kost een paar euro's meer (rond de 250 dacht ik) En voor veel mensen levert het niet meer kwaliteit op. Logisch dus dat niet iedereen even tevreden is over deze lens. De score op FredMiranda lijkt wellicht een pure kwaliteit score, maar het is natuurlijk een prijs/kwaliteit score.
Als de 50mm 1.8 100 euro kost, verwachten sommige mensen als ze 2,5 keer zo veel uitgeven een lens die minimaal 2 keer zo goed is. Echter de 1.4 is maar 1,25 - 1,5 keer zo goed als de 1.8...
[spam]Mocht je op zoek willen naar een 85 mm... neem dan even contact op. Ik heb er twee.[/spam]
Wat portretlenzen betreft, ligt er een beetje aan hoe en wat. De 50mm 1.8 is een prachtding voor weinig, de 1.4 is iets mooier en een stukkie duurder. Zelfde geld voor de 85mm. Wat het beste bij je past ligt aan jezelf. Met een 50mm een headshot schieten betekent dat je er behoorlijk dicht op moet zitten. Met een 85mm iemand van top tot teen doen betekent een paar stappen achteruit. Heb je al iets wat op 50 of 85mm kan schroef dat dan op je camera en kijk 's hoe dat bereik bevalt.
Slechte bokeh bij de 50mm? Ik vind 't wel meevallen maar misschien ben ik niet zo veel eisend.
Ik heb 'm nog niet in handen gehad (lokaal hebben ze hem niet helaas), hij ziet er groot en zwaar uit qua specs.
Superlens en dat durf ik te zeggen zonder zelf 'm ooit bediend te hebben.PageFault schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:04:
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe Nikkor AF-S 24-70 f/2.8? Bevalt dat ding op DX formaat? Enig idee hoe hij performt bij analoge troep zoals bijv. een F90x?
Ik heb 'm nog niet in handen gehad (lokaal hebben ze hem niet helaas), hij ziet er groot en zwaar uit qua specs.
AF-S lenzen werken prima op een F90x! Alleen op DX formaat heeft de 24-70 een beetje typisch bereik, dat moet je maar net liggen. Dus een keer naar de winkel en er mee spelen (op je eigen camera!!)
't is ook niet zo dat je met een 50mm alleen maar foto's kan maken met een kutbokeh, wanneer je een beetje met de achtergrond rekening houdt kan je daar heerlijke foto's mee maken.Wijnands schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:47:
Slechte bokeh bij de 50mm? Ik vind 't wel meevallen maar misschien ben ik niet zo veel eisend.
Sommigen vinden 50mm op een 1,5x camera niet zo prettig maar eerlijkgezegd vind ik 85 op fullframe (zelfde kijkhoek) wel erg lekker. De langere lens geeft dan wel een zachtere achtergrond, maar de kijkhoek bevalt me sowieso wel.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Het kan nog goedkoperVerwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:25:
Bedankt voor de reactie, geeft mij een goed beeld van wat ik zoal kan verwachten van de lens, qua scherpte. Ik was van plan eerst rustig te kijken wat hij allemaal kan voordat ik de wereld in trek haha. Bedankt voor het advies btw!
Nu vraag ik mij alleen af, is het dan niet slimmer om voor dat geld twee gespecialiseerde lenzen te kopen? ik weet niet of er 2 degelijke te krijgen zijn onder de 600 voor beide, maar als ik dat zo hoor is dat misschien wel een beter idee? ik weet het verder zelf ook niet, heb namelijk nog bar weinig verstand van wat goede en slechte lenzen zijn.
Had je nog een idee voor een filter ofzo?
btw is zijn dit nou dezelfde camera+lens? want het prijs verschil is best groot!
http://www.camera.nl/view_product.php?product=1119
en
Een DSLR koopt je (o.a.) vanwege het feit dat je leuk met lenzen kan freubelen. De 18-200 beslaat een grote focal range. Die range kan je afhankelijk van je budget afdekken met 1, maar ook met 4 lenzen. Als je dat met goede lenzen wilt doen, dan ga je meer geld kwijt zijn. Het is net al met bijna al het andere in het leven' het komt uit de lengte of uit de breedte'.
Het is dus aan jouw om daar een keuze in te maken. met 1 lens kan je 18-200mm afdekken, maar lever je in ieder geval op de grenzen (18 en 200mm) in aan kwaliteit (zie diverse reviews). Je kan ook een 12-24 f/2.8, 24-70 f/2.8 en een 70-200 f/2.8 nemen dan heb je mooie stukken glas, maar ben je een godsvermogen aan geld kwijt.
Lees eens flink wat reviews door en neem daar het gemiddelde, want niet iedere review is hetzelfde (objectief versus subjectief). Leen of huur eens wat mogelijk kandidaat lenzen.
Daarnaast, als de 18-200 niet bevalt, kan je hem altijd nog op marktplaats zetten of inruilen voor ander glas.
Oh ja, goed (lichtsterk) glas kost geld, maar dat was volgens mij al duidelijk
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Verwijderd
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik denk dat het voor mij een goede lens is om mee te beginnen, als ik dan eenmaal weet wat mijn het beste ligt, dan kan ik altijd andere aanschaffen.
Betreft het filteren, het is meer een soort bescherming van de lens in mijn geval dan, dus de meest standaard filter zou al goed zijn.
bedankt jongens.
Dit is een Sigma en geen Nikon lens, daarnaast is de Sigma in je link een non-OS variant en de Nikon wel de VR variantBlaTieBla schreef op maandag 09 juni 2008 @ 12:54:
[...]
Het kan nog goedkoper. Veel goedkoper dan Kamera-Express en Fotokonijnenberg zal je in het algemeen niet vinden (een uitzondering daargelaten).
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Verwijderd
Als het even kan neem dan wel een goed filter (van B&W of Hoya Pro) want de goedkoopste kunnen voor reflecties zorgen en de beeldwaliteit drastisch verminderen.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:29:
Betreft het filteren, het is meer een soort bescherming van de lens in mijn geval dan, dus de meest standaard filter zou al goed zijn.
Ik denk dat de 18-200 samen met de 50mm 1.8 een van de meest waardevaste lenzen is. Als je de doos bewaard en je bent netjes dan moet 90% van de nieuwprijs mogelijk zijn bij verkoop/Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:29:
True bedankt voor jullie reactie, natuurlijk is degene in je linkje een sigma en niet de nikon variant![]()
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik denk dat het voor mij een goede lens is om mee te beginnen, als ik dan eenmaal weet wat mijn het beste ligt, dan kan ik altijd andere aanschaffen.
FOUT! Zelfs bij bescherming is het nodig om een goed filter te kopen. Dus neem geen hama oid van een tientje maar bestel minstens zoiets: http://hvstar.net/index.a...ction=VIEWPROD&ProdID=677Betreft het filteren, het is meer een soort bescherming van de lens in mijn geval dan, dus de meest standaard filter zou al goed zijn.
bedankt jongens.
Zo heel rap is die D80 ook weer niet. Dus tenzij je echt veel sports enzo doet en/of bijzonder ongeduldig bent bij de overdracht naar je pc kan een "trage" kaart prima volstaan.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:50:
Nog een klein vraagje, ik ben nu een beetje aan het kijken naar opslag, nu weetik dat de d80 geen sdhc maar wel gewone sd snoept. Nu vroeg ik mij af of het slimmer is om Sandisk SD 4.0GB, Ultra II of Sandisk SD 2.0GB, Extreme III Secure Digital Card te nemen, want schrijfsnelheid is wel leuk, maar het moet wel een voordeel bieden tegenover de ander.
[ Voor 25% gewijzigd door Wijnands op 09-06-2008 13:54 ]
Verwijderd
*japan, amerika, italie, maar geen nederland
zoiets?
http://www.kamera-express...age=product&product=15592
of?
http://www.kamera-express...age=product&product=15910
ze zien er niet hetzelfde uit iig.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 14:05 ]
Mijn D80 Accepteert mijn 4 GB Sandisk Ultra II SDHC wel.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:50:
Nog een klein vraagje, ik ben nu een beetje aan het kijken naar opslag, nu weetik dat de d80 geen sdhc maar wel gewone sd snoept.
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices
Verwijderd
Hier zag ik dat btw.
http://www.pixelmania.nl/...spx?merkid=2&cameraid=802
Ik weet niet of hij dan automatisch ook 8GB en hoger aan kan...Toch een keer proberen.
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices
Same here, weet ook vrij zeker dat ie gewoon SDHC compatible is, zo oud is de D80 nou ook weer niet.GoblinGamer schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:05:
[...]
Mijn D80 Accepteert mijn 4 GB Sandisk Ultra II SDHC wel.
@VincentS: pixelmania zie ik niet echt als een goede bron voor dit soort info, kijk eerder eens op dpreview of steves digicams oid. Een snelle google search levert ook al genoeg bewijs op trouwens.
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-06-2008 14:28 ]
Het is een heerlijke lens! (op een D300).PageFault schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:04:
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe Nikkor AF-S 24-70 f/2.8? Bevalt dat ding op DX formaat? Enig idee hoe hij performt bij analoge troep zoals bijv. een F90x?
AF is heerlijk snel (sneller dan de 70-200 f/2,8) en op f/2,8 al gelijk heerlijk scherp.
Rib uit je lijf qua kosten, maar oh zo fijn!
Fotonerd
Die HMC is niet slecht. Neus hier een beetje rond en je zal alleen positieve ervaringen vinden met hvstar. Factoryprices.nl schijnt ook lekker goedkoop te zijn.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:58:
Bedankt voor het advies betreffende de filter jongens. Ik zal eens kijken of ik degene uit dat linkje van Wijands ergens hier in nederland kan vinden. Ook bedankt over het ds kaart gebeuren, ik denk dat ik netjes de 4gb neem dan, kan ik wat meer foto's schieten.
*japan, amerika, italie, maar geen nederlandik zie wel dingen die erop lijken bij kamera-express.nl maar niet dezelfde*
zoiets?
of?
http://www.kamera-express...age=product&product=15910
ze zien er niet hetzelfde uit iig.
Verwijderd
dit is die van hv star, welke is dan beter van de 2?
of
http://www.factoryprices....&Hoya_UV_Pro_1_Digital_72
De 50mm 1.8 is al een heerlijke lens!! En je houdt wat 'zakgeld" over voor leuke dingen (dagje Efteling voor foto's met kleindochter?)Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:50:
Succes!!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
[ Voor 63% gewijzigd door whoami op 09-06-2008 16:40 ]
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Verwijderd
Deze foto nam ik op F6.3 / 1/60 , dus goeie sluitertijd en scherp diafragma. Terug allesbehalve volledig scherp.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 17:00 ]
*zucht* waarom lees ik weer niet verder dan dat mijn neus lang is.....Just_I schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:37:
[...]
Dit is een Sigma en geen Nikon lens, daarnaast is de Sigma in je link een non-OS variant en de Nikon wel de VR variant
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Verwijderd
Lijkt me diffractie, veroorzaakt door het kleine diafragma. Je zou het eens op f/8 moeten proberen en vergelijken, ik denk dat het wel een hoop scheelt.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:30:
vreemd, ik maakte afgelopen zaterdag een productfoto probeersel met m'n 50mm 1.4. Diafragma op F16, iso 200, sluitertijd 1/10 én op statief met ontspanner. En ik blijf de indruk hebben dat m'n onderwerp niet scherp is. Ziehier de foto (orig. foto) waarop enkele kinderplakkertjes werden gebruikt. Compositie stelt niet veel voor.. Belichting heb ik binnen m'n mogelijkheden zo goed mogelijk proberen doen, nl. eigen lichttent creatie (geraamte met doek erover als diffusor) en aan de flanken 2x 500Watt lichtjes uit de goeie oude tijd toen m'n pa nog aan fotografie deed. Doe ik iets cruciaals verkeerd? Wel een redelijk oud statief, het voetje waarop de camera zit, zit ook niet volledig vast maar ik denk niet dat dit voor enige beweging kan zorgen bij het nemen van de foto?
Beweging zou ook een rol kunnen spelen als je bijvoorbeeld bouwlampen o.i.d. gebruikt. Als je flitsers gebruikt ben daar ook vanaf. Het hoeft niet duur te zijn, met een oude SB-24 kom je al een heel eind.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 17:49 ]
Verwijderd
Ok thx, ik let er de volgende keer op! .. ik een Sb-800 in mn bezit.. M'n duiveltje vind ik persoonlijk wel best goed van scherpte.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:47:
[...]
Lijkt me diffractie, veroorzaakt door het kleine diafragma. Je zou het eens op f/8 moeten proberen en vergelijken, ik denk dat het wel een hoop scheelt.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 19:55 ]
Verwijderd
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Hier kan je het online bekijken, het effect van je diafragma, focusafstand, aantal mm's van je lens, etc
Depth of field
Near limit 48.6 cm
Far limit 51.5 cm
Total 2.88 cm
Ga je naar een meter dan is het al flink meer:
Depth of field
Near limit 94.3 cm
Far limit 106.5 cm
Total 12.2 cm
Beide op F/8.0.
[ Voor 40% gewijzigd door Sick Nick op 09-06-2008 20:06 ]
Verwijderd
Akkoord, maar zo krap dat verbaast me. Dit weekend plan ik opnieuw een testcase productfotografie, zeg maar al doende leert men.. , en dan plaats ik opnieuw enkele voorwerpen redelijk dicht bij elkaar (net zoals de dennenappels) en wou ik m'n 50mm gebruiken. Voorwerpjes zijn nogal klein moet ik terug dichtbij scherpstellen. Met als resultaat opnieuw enkel punt waarop ik focus scherpabrakadaver schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:57:
hoe dichterbij je scherpstelt hoe krapper je scherptediepte wordt.

Als je onderwerp 40cm van je sensor af is heb je op F/8 nog maar 1,7cm scherp. Kortom, lang niet genoeg.
is je onderwerp 1 meter ver weg dan is het op F/8 al 11,6cm dat scherp is.
F/11 en 80cm doet bijv. 10.4cm.
Verwijderd
Heb ik ook geprobeerd. M'n vader had me dat nogthans eens uitgelegd.. stel je hebt moeder, vader en babytje in moeders armen. door bvb te focussen op het middelste voorwerp kan je spelen met de scherptediepte afstand waardoor zowel voor als na scherp wordt en kan je op de achtergrond nog een mooie bokeh behouden.. in de praktijk ga ik de mist inSick Nick schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:03:
Als je ze alle drie scherp wilt hebben moet je ook op de middelste focussen, het gedeelte wat scherp op de foto staat is namelijk een bepaalde afstand VOOR en ACHTER je scherpstelpunt. Hoe verder je het diafragma knijpt hoe groter die afstand. Even spelen om te kijken hoe ver je moet knijpen maar met F/8.0 zou je best een eind moeten kunnen komen.
Verwijderd
hmm, dit verklaart veel.. en is meteen ook de reden waarom deze foto wazige kinderplakkertjes heeft want ik heb toen centraal gefocusd. Hoe krijg ik dit dan goed? dmv een macrolens?Nomad schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:07:
50mm F/8 haal je dat niet, tenzij je onderwerp ver weg is.
Als je onderwerp 40cm van je sensor af is heb je op F/8 nog maar 1,7cm scherp. Kortom, lang niet genoeg.
is je onderwerp 1 meter ver weg dan is het op F/8 al 11,6cm dat scherp is.
F/11 en 80cm doet bijv. 10.4cm.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 20:14 ]
Een macro lens gaat hier sowieso niet helpen, het enige wat die extra toevoegen is dat je nog dichterbij kunt focussen waardoor je nog minder scherp krijgt op de foto.
Verwijderd
ok, ik grijp even naar m'n tokina 12-24 al zorgt die dan wel voor dat uitgerokken breedhoek effect wat ik liever had vermeden. Komt er dan op neer dat productfoto's van dichtbij telkens met een groothoek objectief worden gefotografeerd, nee toch? Deze foto krijg ik dus nooit scherpSick Nick schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:18:
Door een wijdere lens te nemen, ipv 50mm dus meer richting 18mm of zelfs nog wijder. Daarmee heb je veel meer scherp op de foto bij dezelfde focusafstand en diafragma.
Een macro lens gaat hier sowieso niet helpen, het enige wat die extra toevoegen is dat je nog dichterbij kunt focussen waardoor je nog minder scherp krijgt op de foto.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 20:37 ]
scherpte ligt 1 / 3 voor het object waar je op scherp stelt, en 2 / 3 achter als ik me nog goed herinner.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:56:
daarnet testcase gedaan, 50mm lensje, 3 dennenappeltjes na elkaar geplaatst. Nu wil ik die alledrie even scherp, dus camera ingesteld op diafragma f8. Scherpgesteld op eerste appel met als resultaat dat de 2de en 3de als nog onscherp zijnEven oerdom net hetzelfde geprobeerd op 50mm met m'n 18-200 en gaf opnieuw dit resultaat. Blijkbaar lukt het me niet om dichtbij alles binnen een gewenste afstand scherp te krijgen. kVoel me plots terug zóo noob!
Volgens mij kan je dus ook best scherpstellen op de 2de denne-appel.
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Verwijderd in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0"
alvast bedankt, als ik zo zelf lees lijkt de Hoya pro 1 digital 72 beter te zijn, maar ik heb niet genoeg verstand hier van om dat met zekerheid te zeggen. Iemand die dit kan bevestigen?
Verwijderd
Ik weet niet hoe groot de foto's uiteindelijk moeten worden. Maar anders kan je natuurlijk je afstand flink vergroten (1.5m o.i.d.) en dan gewoon croppen. En anders moet je dan toch richting f/11 of f/16.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:25:
[...]
ok, ik grijp even naar m'n tokina 12-24 al zorgt die dan wel voor dat uitgerokken breedhoek effect wat ik liever had vermeden. Komt er dan op neer dat productfoto's van dichtbij telkens met een groothoek objectief worden gefotografeerd, nee toch? Deze foto krijg ik dus nooit scherp
Een UWA als de tokina geeft al snel veel vervorming, dus probeer dat te vermijden. Je kan je 18-200 eens proberen rond de 35mm, misschien dat het enige verbetering opleverd. Ik gebruik mijn 35 f/2 ook wel eens voor productfoto's.
Verwijderd
Subtiel verschilVerwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:04:
[...]
Een UWA als de tokina geeft al snel veel vervorming vertekening, dus probeer dat te vermijden.
Verwijderd
Een lens die kan tilten.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:13:
[...]
hmm, dit verklaart veel.. en is meteen ook de reden waarom deze foto wazige kinderplakkertjes heeft want ik heb toen centraal gefocusd. Hoe krijg ik dit dan goed? dmv een macrolens?
Nikon heeft een 24mm pc
hartblei heeft een mooie 85mm (superrotator)
en canon heeft zelf 3 t/s lenzen, 24mm 45mm en 90mm.
goedkoper: alles op het scherptevlak opstellen. (naast elkaar)
Dit topic is gesloten.