Achterop de lens zit een palletje voor de diafragma-aansturing. Beweeg dit even heen en weer en kijk of het direct/soepel gaat, gaat dit stroever of zakt het met vertraging/sloom terug, dan zijn de diafragmabladen (of iig iets internsCaptain N schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:40:
Hebben jullie trouwens advies waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tweede hands Nikkor 70-200mm lens? Afgezien van de logische dingen als krassen op het glas, missende lensdoppen, defecte zoomring. Zijn er dingen die wel erg belangrijk zijn om op te letten maar minder obvious zijn zeg maar?
Deze zou op zijn minst in de TS moeten komen: Wijnands in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0" 
Aan de hand van deze checklist heb ik m'n Nikkor 18-70 3.5-4.5 aangeschaft.
Aan de hand van deze checklist heb ik m'n Nikkor 18-70 3.5-4.5 aangeschaft.
En hoe zit het hiermee, want dit lijkt me een goed idee.Wijnands schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:40:
[...]
Vind ik wel een goed idee eigenlijk, zal ik 's een voorzetje doen?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Bedankt, dat is zeker een handig lijstje!
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Het is alleen een beetje jammer dat ik geen voorbeelden heb om de Sigma tegen af te zetten.. Wanneer heeft hij veel CA? Wanneer is hij te soft?
CA valt ook moeilijk in een zaak als KE te testen..
Jeetje, alleen omdat ik die frustraties al niet zou willen neig ik naar het 'fuck it, we sparen wel door' gevoel..
Staat de 100-300 ook zo slecht bekend?
CA valt ook moeilijk in een zaak als KE te testen..
Jeetje, alleen omdat ik die frustraties al niet zou willen neig ik naar het 'fuck it, we sparen wel door' gevoel..
[ Voor 6% gewijzigd door Recoil op 21-05-2008 23:25 ]
Test ook de VR. Je zult wel wat geluid horen maar dat is niet erg (als het maar geen onheilspellend gekraak isCaptain N schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:40:
Hebben jullie trouwens advies waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tweede hands Nikkor 70-200mm lens? Afgezien van de logische dingen als krassen op het glas, missende lensdoppen, defecte zoomring. Zijn er dingen die wel erg belangrijk zijn om op te letten maar minder obvious zijn zeg maar?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Op de garantie. Als het een 2e hands US model is kun je hem net zo goed nieuw halen voor 1300 dan 1300 2e hands betalen.Captain N schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:40:
[Voor sommige mensen is een NL model meer waard..]
Verwijderd
Nee, de 100-300 is staat (bij mijn weten) een stuk beter bekend.Recoil schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:22:
Overigens zie je CA vooral bij sterke kleurenovergangen. Probeer dus ergens een foto te schieten van iets dat echt wit is, met een scherpe overgang naar donkerblauw of zwart. (En dan niet een lullig dun lijntje, maar gewoon echt een zwart vlak.) Als je onderwerp dan een flink eind weg is (dus zeg meer dan 15 meter) zie je de CA vanzelf als een mooi blauw of paars randje op de grens van wit en zwart.
Vaak kun je dat (als je inzoomt) al op je camera zien.
Is trouwens een nieuwe 18-70 mm lens geen optie? Die dingen zijn vrij goed en onder de 300 euro te krijgen. Sterker nog, Marktplaats staat er vol mee.GoblinGamer schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:18:
Goedemorgen,
Hier in huis zijn 2 Nikon bodies aanwezig (D70 + D80). Nou is de 18-70 van de D70 een beetje stukIkzelf heb op mijn D80 de 16-85 VR gekocht. Voor de andere zijn we op zoek naar een vervanger.
Nu is het denk ik vrij nutteloos om 2x in hetzelfde huis een 16-85 VR aanwezig te hebben (alhoewel 1 lens dubbel is ook niet zo erg). Weten jullie nog alternatieven als vervanger van de 18-70 ?
Ik heb zelf gevonden:
Tamron 17-50 F2.8
Nikkor 16-85 VR (maar die hebben we dus al)
Nikkor 18-200 VR (Liever niet, te groot bereik en andere nadelen)
Sigma 17-70 F2.8-4.5
Budget ergens onder de 600 euro.
Verwijderd
Als er al een 16-85 VR is en die staat in de overwegingslijst, dan zou ik zelf niet onmiddelijk denken aan een 18-70....
Hmm, doet me wel denken... GoblinGamer, hoe bevalt de 16-85 in vergelijking met de 18-70.
Denk aan kwaliteit van bouw en plaatjes die er uit komen. Ik bedenk me net dat die lens voor mij wellicht ook het overwegen waard is.
Hmm, doet me wel denken... GoblinGamer, hoe bevalt de 16-85 in vergelijking met de 18-70.
Denk aan kwaliteit van bouw en plaatjes die er uit komen. Ik bedenk me net dat die lens voor mij wellicht ook het overwegen waard is.
Ik zou lekker voor de Tamron 17-50/2.8 gaan... lichtsterkte is heerlijk, en optisch is hij ook beter dan de rest van de objectieven. Als het kan (alsin: als je geen D40/D60 hebt) zou ik wel de motorloze variant nemen, want Tamron schijnt op dat gebied zijn zaakjes nog niet echt voor elkaar te hebben. Is er wel een D40/D60, dan zou ik eerder voor de Sigma 18-50/2.8 HSM gaan.
Ik had het geld (luxe probleem) en had hem een keer van iemand geleend. Toen heb ik me niet meer verdiept in de Sigma.Recoil schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:58:
@PageFault:
Waarom heb je uiteindelijk toch voor de Nikkorvariant gekozen?
Wat betreft TC's: die van Nikon werken maar met een hele beperkte set aan lenzen. Dus let op als je daar aan begint! Als je een Sigma 100-300 koopt, heb je veel kans dat die daar niet op passen.
Bereik moet je liggen, ik vind 18-70 een stuk prettiger. (en 28-105 nog veel fijner)Henk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:10:
Ik zou lekker voor de Tamron 17-50/2.8 gaan... lichtsterkte is heerlijk, en optisch is hij ook beter dan de rest van de objectieven. Als het kan (alsin: als je geen D40/D60 hebt) zou ik wel de motorloze variant nemen, want Tamron schijnt op dat gebied zijn zaakjes nog niet echt voor elkaar te hebben. Is er wel een D40/D60, dan zou ik eerder voor de Sigma 18-50/2.8 HSM gaan.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Tja, maar het ding staat in het lijstjeWijnands schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:19:
[...]
Bereik moet je liggen, ik vind 18-70 een stuk prettiger. (en 28-105 nog veel fijner)
En dat komt omdat jij veel meer in mensenmassa's schiet dan ik. Ik heb graag een lens met wat groothoek maar ook genoeg tele dat ik onopvallend een plaatje van de kids kan schieten.
Wat dat betreft is een 18-55 helemaal zo gek nog niet, je krijgt 'm meestal bijna gratis en het is een mooi bereik om te ontdekken wat je ligt.
Wat dat betreft is een 18-55 helemaal zo gek nog niet, je krijgt 'm meestal bijna gratis en het is een mooi bereik om te ontdekken wat je ligt.
Afgezien van de mensenmassa'sWijnands schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:53:
En dat komt omdat jij veel meer in mensenmassa's schiet dan ik.
Het is dan inderdaad misschien wel zo eerlijk om er even bij te melden dat ik er nog een 70-200 naast heb jaIk heb graag een lens met wat groothoek maar ook genoeg tele dat ik onopvallend een plaatje van de kids kan schieten.
Zeker wetenWat dat betreft is een 18-55 helemaal zo gek nog niet, je krijgt 'm meestal bijna gratis en het is een mooi bereik om te ontdekken wat je ligt.
Ik heb net nog even op mijn werk met de 70-200 van de huisfotograaf mogen spelen, maar waar zit dat palletje precies? Ik kon hem namelijk niet vinden. Of is deze niet zichtbaar wanneer hij aan de body zit?Henk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:43:
Achterop de lens zit een palletje voor de diafragma-aansturing. Beweeg dit even heen en weer en kijk of het direct/soepel gaat, gaat dit stroever of zakt het met vertraging/sloom terug, dan zijn de diafragmabladen (of iig iets interns) ws. verbogen en zou ik de lens niet hoeven
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
haha, nee, het zit echt achterop de lens, bij je mountCaptain N schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:02:
[...]
Ik heb net nog even op mijn werk met de 70-200 van de huisfotograaf mogen spelen, maar waar zit dat palletje precies? Ik kon hem namelijk niet vinden. Of is deze niet zichtbaar wanneer hij aan de body zit?

Hier rechts in het midden
Ah, dat klein zwart uitstekend dingetje?
Mijn foto's op Flickr.
Om precies te zijn: dat zwarte, metalen uitsteekseltje.
Ja, die inderdaad.
Die kun je , als je hem houdt zoals op deze foto, naar beneden drukken (niet de lens in, maar gewoon met de klok mee).
Ja, die inderdaad.
Die kun je , als je hem houdt zoals op deze foto, naar beneden drukken (niet de lens in, maar gewoon met de klok mee).
edit:
Captain N had 't zelf ook al gezien
Captain N had 't zelf ook al gezien
[ Voor 74% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-05-2008 14:28 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Mmm, het wordt toch de Sigma 100-300 of de 70-200, ik blijf wel net zolang doorzoeken tot ik een goede heb... Rest alleen nog de vraag -los van het geld- welke er voor mijn doel het meest handig is op een cropcamera.
De range van 70-100 mm,, zou ik die veel gebruiken voor portret en natuur/dierentuin-fotografie en idem dito de range van f/2.8-4? Ik heb nu geen enkele telelens dus ik kan niet vanuit mijn huidige fotocollectie kijken naar wat ik het meest gebruik (heb lenzen in de range van 10-55 mm..)
Het verschil tussen de MTF, gemiddeld zo een 50 tot 100 LW/PH, merk je daar in de praktijk wat van?
En de CA die ongeveer een halve pixel scheelt?
De range van 70-100 mm,, zou ik die veel gebruiken voor portret en natuur/dierentuin-fotografie en idem dito de range van f/2.8-4? Ik heb nu geen enkele telelens dus ik kan niet vanuit mijn huidige fotocollectie kijken naar wat ik het meest gebruik (heb lenzen in de range van 10-55 mm..)
Het verschil tussen de MTF, gemiddeld zo een 50 tot 100 LW/PH, merk je daar in de praktijk wat van?
[ Voor 12% gewijzigd door Recoil op 22-05-2008 22:15 ]
De bouw is goed genoeg voor mij, maar het is dan ook de enigste lens die ik heb. De vergelijking is dus de 18-70 en die voelt op het moment wat losser aan. Vooral de zoomring. Dat kan ook komen omdat deze dus een aantal jaar ouder is, ik weet niet of de 16-85 hetzelfde gaat aanvoelen.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:03:
Als er al een 16-85 VR is en die staat in de overwegingslijst, dan zou ik zelf niet onmiddelijk denken aan een 18-70....
De algemene indruk van mij is dat de 16-85 net iets beter is wat betreft bouw. Voelt net wat lekkerder aan.
Ik wil ook best wat testjes uitvoeren voor jullie, maar ik heb nog niet heel veel ervaring met de camera enzo, moet nog veel lezen. Iemand tips om een vergelijkingstest uit te voeren?
Test gaan toch pas over 1,5 week lukken aangezien de 16-85 volgende week in Hongarije verblijft.
En om nog maar even in te haken op de lens vervangen, ik neig ook naar de Tamron (nu mijn vader nog). Ik heb iig weinig testen gevonden van de Tokina 16-50 behalve eentje op Photozone.de, iemand wel?
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices
Nog een vraagje over de 70-200mm lens.
Ik zie bij veel winkels twee versies, waar bij een specifiek wordt aangegeven dat het om een Nederlandse versie gaat. In de productomschrijving kan ik echter geen enkel verschil terugvinden, enkel in de prijs. Zit het verschil in de garantie toevallig? Dat je die niet-Nederlandse versie niet in Nederland kunt laten repareren als 'ie stuk is?

Mijn foto's op Flickr.
Dat zal niet, aangezien je leverancier (de winkelier dus) verantwoordelijk is voor de garantie richting jou. Ik gok dat dat internationale versies zijn ofzo, zonder NL handleiding, dat zie je wel eens vaker. Maar wat let je om er een mailtje over te sturen naar de betreffende shop, dan weet je het zeker
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Inderdaad, vrijwel altijd internationale versies, die wel voor europa bedoeld zijn, maar dan bijvoorbeeld met een duitse, franse of portugese handleiding.
Garantie is bij die lenzen ook geen punt, aangezien ze dus wel gewoon voor europa bedoeld zijn en dus overal in europa onder garantie vallen.
Garantie is bij die lenzen ook geen punt, aangezien ze dus wel gewoon voor europa bedoeld zijn en dus overal in europa onder garantie vallen.
Ik ben nog geeneens goed en wel eigenaar van mijn eerste dSLR
(Nikon D40 for the record) en ik ben al mijn volgende lens aankoop aan het formuleren. Nu heb ik een D40 body samen met de Nikkor 18-200 gekocht. Als aanvulling daarop leek mij een 12-24mm objectief in die richting handig. Omdat diverse reviews van de Nikkor uitwijzen dat ie op 18mm last heeft van barrel/pincushion distortion, dat is reden nummer 1. Maar ook omdat je met 12mm natuurlijk een nog grotere wide angle tot je beschikking krijgt. Iets wat mij kan bekoren, daar ik graag landschappen vastleg 
Nu heb ik dit topic doorgenomen en er kwamen er twee telkens terug. De Sigma 10-24mm met AF en de Tokina 12-24mm zonder AF, in mijn geval. De Tokina kan zich qua kwaliteit meten aan de Nikkor, maar de Sigma heeft als voordeel dat ie AF geeft i.c.m. mijn D40 body. Nu is mijn vraag (aangezien ik zelf graag de Tokina zou willen kopen vanwege de build&image quality): heb je op de afstand van 12-24mm nu echt AF nodig? Dat het handig is, snap ik. Maar is het echt van belang? Al met al kost AF 2 tientjes meer als ik de pricewatch er op na sla.
Ben student, dus elke euro besparen is fijn maarja, als AF toch echt van pas komt doe je jezelf tekort door 2 tientjes te besparen als gierige Nederlandse student

Nu heb ik dit topic doorgenomen en er kwamen er twee telkens terug. De Sigma 10-24mm met AF en de Tokina 12-24mm zonder AF, in mijn geval. De Tokina kan zich qua kwaliteit meten aan de Nikkor, maar de Sigma heeft als voordeel dat ie AF geeft i.c.m. mijn D40 body. Nu is mijn vraag (aangezien ik zelf graag de Tokina zou willen kopen vanwege de build&image quality): heb je op de afstand van 12-24mm nu echt AF nodig? Dat het handig is, snap ik. Maar is het echt van belang? Al met al kost AF 2 tientjes meer als ik de pricewatch er op na sla.
Ben student, dus elke euro besparen is fijn maarja, als AF toch echt van pas komt doe je jezelf tekort door 2 tientjes te besparen als gierige Nederlandse student
Ik zou de toki en sigma niet afwegen op het gebied van prijs, maar op het gebied van functie en optiek. De laatste is imho in het geval van de toki beter, de eerste biedt de sigma weer meer, vanwege de AF.
En tja, ik gebruik AF ook op mijn UWA voortdurend. Niet alleen is het lastig scherpstellen door de kleine D40-zoeker, maar ook moet je onthouden dat je UWA waarschijnlijk op termijn voor meer dingen bruikbaar zult ondervinden dan alleen landschappen en architectuur....
En tja, ik gebruik AF ook op mijn UWA voortdurend. Niet alleen is het lastig scherpstellen door de kleine D40-zoeker, maar ook moet je onthouden dat je UWA waarschijnlijk op termijn voor meer dingen bruikbaar zult ondervinden dan alleen landschappen en architectuur....
Verwijderd
Hmmm, even de Tokina uit mijn tas gevist en even gekeken.
Gebruik ik AF met de Tokina... Nou, bijna niet, want wat Henk zegt klinkt wel leuk en aardig, maar nu even naar de praktijk kijken.
De langste gemarkeerde scherpstel afstand (dus de maximale afstand, kleiner dan oneindig) is 2 meter.
Wat is nu een normale scherpstelafstand op zeg 24 mm? Geen idee, maar even de 24 mm er bij gepakt. Daar kan ik makkelijk de DOF aflezen. Even kijken. Scherp gesteld op 1,2 meter loopt mijn DOF dan van 0.7m tot oneindig als ik kies voor een diafragma van F11. Maar dat is het FF equivalent. Als ik dus terug reken naar DX format, dan zit ik bij F8 al met een DOF die loopt vanaf 0.7 m tot oneindig.
Kortom ga ik veel AF nodig hebben? Ik dacht het niet.
Overigens, als je ergens in de buurt woont, mag je mijn Tokina wel even lenen. (Onder toezicht uiteraard.) Dan kan je er eens mee spelen en eens kijken of jij denkt dat je AF nodig hebt.
Ik moet zeggen dat ik wel eens geprobeerd heb om zo te fotograferen dat ik dus inderdaad het vere eind van mij DOF op de foto had. Ik heb volgens mij één of twee van dergelijke foto's in mijn collectie....
Gebruik ik AF met de Tokina... Nou, bijna niet, want wat Henk zegt klinkt wel leuk en aardig, maar nu even naar de praktijk kijken.
De langste gemarkeerde scherpstel afstand (dus de maximale afstand, kleiner dan oneindig) is 2 meter.
Wat is nu een normale scherpstelafstand op zeg 24 mm? Geen idee, maar even de 24 mm er bij gepakt. Daar kan ik makkelijk de DOF aflezen. Even kijken. Scherp gesteld op 1,2 meter loopt mijn DOF dan van 0.7m tot oneindig als ik kies voor een diafragma van F11. Maar dat is het FF equivalent. Als ik dus terug reken naar DX format, dan zit ik bij F8 al met een DOF die loopt vanaf 0.7 m tot oneindig.
Kortom ga ik veel AF nodig hebben? Ik dacht het niet.
Overigens, als je ergens in de buurt woont, mag je mijn Tokina wel even lenen. (Onder toezicht uiteraard.) Dan kan je er eens mee spelen en eens kijken of jij denkt dat je AF nodig hebt.
Ik moet zeggen dat ik wel eens geprobeerd heb om zo te fotograferen dat ik dus inderdaad het vere eind van mij DOF op de foto had. Ik heb volgens mij één of twee van dergelijke foto's in mijn collectie....
Ik zou voor de Sigma 10-20 gaan in jouw geval. Het is toch wel handig iets van AF te hebben, en je krijgt er ook 2mm extra bereik voor terug.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Leuk, maar ik kijk naar de praktijk, en zou echt níet zonder AF kunnen. Nou zou je mijn situaties wellicht kunnen omschrijven als 'anders', maar ook sportfoto's etc die je met UWA maakt wil je gewoon met AF doen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:08:
Hmmm, even de Tokina uit mijn tas gevist en even gekeken.
Het is in mijn geval dus verstandiger de functie boven de kwaliteit van de optiek van een objectief te plaatsen. Toen ik nog een superzoom camera, de FZ50 van Panasonic had, maakte ik ook veelvuldig gebruik, sterker nog, zo waar alleen maar gebruik van AF. Terwijl ik ook MF kon gebruiken. Neem dat naast het feit dat de D40 AF ontbeert in de body (waar ik van op de hoogte was toen ik hem kocht, daar niet van), dan ga ik maar voor de Sigma. Valt alles bij elkaar niet veel duurder uit, slechts 2 tientjes. Dus dat is te overzien. Tis jammer dat third party fabrikanten dan wel goed spul kunnen aanbieden, maar wil je echt alles dan kom je altijd weer uit bij Nikon zelf. En voor die exclusiviteit krijg je dan ook de rekening gepresenteerd.
Heb ik weer wat om voor te sparen, bedankt voor de reacties
Heb ik weer wat om voor te sparen, bedankt voor de reacties
Waarom zou je terug rekenen naar crop? De lens blijft het zelfde dus de scherptediepte bij een bepaald diafragma en scherpstel afstand ook. De DOF schaal van m'n 50 f/1.7 uit 1985 klopt ook nog steeds precies op APS-C alleen omdat je de randen van het beeld niet gebruikt lijkt de lens langer en zal je in de praktijk vaak een grotere afstand tot je onderwerp kiezen. Maar aan de lens zelf verandert niks dus aan de scherpte diepte die een bepaalde instelling oplevert ook niet!Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:08:
Als ik dus terug reken naar DX format, dan zit ik bij F8 al met een DOF die loopt vanaf 0.7 m tot oneindig.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
En nog een niet onbelangrijk punt.. de 200-300 range..Recoil schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:11:
Mmm, het wordt toch de Sigma 100-300 of de 70-200, ik blijf wel net zolang doorzoeken tot ik een goede heb... Rest alleen nog de vraag -los van het geld- welke er voor mijn doel het meest handig is op een cropcamera.
Ik heb een Tokina 12-24 maar de AF vind ik wel handig, vooral op groothoek is het slecht te zien of het scherp is, zeker als het wat donkerder wordt, met tele gaat het wel. Vroeger met de antieke manualfocus camera's had je zo'n wigje in de zoeker en dat werkte best goed, wist niet beter,
maar met AF camera's en een heldere zoeker is het maar lastig.
Alleen de groene punt links onder in de zoeker werkt wel als iets in focus is.
maar met AF camera's en een heldere zoeker is het maar lastig.
Alleen de groene punt links onder in de zoeker werkt wel als iets in focus is.
Draai het 's om, gooi je 18-200 's een dagje op MF, kijk hoe je dat bevalt.Joosie200 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:49:
Zo, inmiddels weer terug uit Zambia / Malawi / Botswana.Rudedadude schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 16:57:
Ok, een dilemma:
Dit voorjaar hoop ik voor vier weken naar Afrika, Zambia te gaan (tickets zijn al lang en breed geboekt, dus er is een kans dat het gaat lukken). Uiteraard wil ik mijn D80 meenemen. De vraag is voor mij alleen: wat neem ik extra mee? Ik heb op het moment een 10-20, 17-70 en 70-300VR waarmee ik qua bereik alles heb afgedekt.
-knip-
Ik heb indertijd een hoop adviezen gekregen over het meenemen van exra body's, het niet kopen van een 18-200VR (heb ik ook niet gedaan) en het op zoek gaan naar extra telebereik. Uiteindelijk heb ik het voor mezelf eenvoudig gehouden en me gericht op draagbaarheid: ik had een kleine tas waarin precies camera+lens en een reservelens pastte en het zijn de 17-70 en de 70-300VR geworden die mee zijn gegaan. Ik ben erg tevreden geweest met mijn keuze: mijn 10-20 heb ik nauwelijks gemist en het extra telebereik was misschien leuk geweest voor vogels, maar de investering / kosten niet waard. En nu ga ik eens wat foto's gereedmaken voor een topic over de vogels die ik gezien heb
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik zie dat jullie hier allemaal weg zijn van de 70-300VR van Nikkor.
Ik moet toegeven, ik zit zelf ook naar dat prachtige objectiefje te kijken.
Echter heb ik nog wel een aantal dingen, waarbij ik zelf vraagtekens bij heb.
Zo heb ik bijvoorbeeld al de 18-135 Lens van Nikkor, dus als ik de 70-300 VR lens ga halen,
zit ik dus met het feit dat ik het stukje van 70-135mm dubbel heb. (Image stabalizing daargelaten, wat je voor een bereik tussen de 70 en 135 toch niet echt nodig hebt) In principe is dat helemaal geen probleem, maar aan de andere kant zou ik het mooier vinden als er bijvoorbeeld een 135-300 VR (150-300 mag ook) lens zou zijn.
Weten jullie of er zoiets dergelijks is voor mijn Nikon D80? Overigens ben ik nog in de oriëntatiefase van de aanschaf, een budget heb ik ook (nog) niet, al heb al wel een boel bij elkaar gespaard...
Ook zie ik op de site van Ken Rockwell, dat hij juist de 18-200 aanraad boven de 70-300, tenzij je het bereik nodig hebt of iets dergelijks, dat begreep ik ook niet helemaal goed. Ik weet ook wel dat Ken niet heilig is... Maar ik wil natuurlijk wel een goede lens in handen krijgen...
Zo heb ik bijvoorbeeld al de 18-135 Lens van Nikkor, dus als ik de 70-300 VR lens ga halen,
zit ik dus met het feit dat ik het stukje van 70-135mm dubbel heb. (Image stabalizing daargelaten, wat je voor een bereik tussen de 70 en 135 toch niet echt nodig hebt) In principe is dat helemaal geen probleem, maar aan de andere kant zou ik het mooier vinden als er bijvoorbeeld een 135-300 VR (150-300 mag ook) lens zou zijn.
Weten jullie of er zoiets dergelijks is voor mijn Nikon D80? Overigens ben ik nog in de oriëntatiefase van de aanschaf, een budget heb ik ook (nog) niet, al heb al wel een boel bij elkaar gespaard...
Ook zie ik op de site van Ken Rockwell, dat hij juist de 18-200 aanraad boven de 70-300, tenzij je het bereik nodig hebt of iets dergelijks, dat begreep ik ook niet helemaal goed. Ik weet ook wel dat Ken niet heilig is... Maar ik wil natuurlijk wel een goede lens in handen krijgen...
Sigma heeft wel wat lenzen in dat bereik 
Zie http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all.asp
Sigma lenzen in dat bereik in de Pricewatch (Redelijk incompleet)
En tenzij je echt een probleem hebt met lenzen wisselen (of met het meeslepen van meerdere lenzen), zou ik niet voor de 18-200 gaan. Gewoon een geschikte telezoom er naast nemen, dat presteert optisch gewoon beter
En tenzij je echt een probleem hebt met lenzen wisselen (of met het meeslepen van meerdere lenzen), zou ik niet voor de 18-200 gaan. Gewoon een geschikte telezoom er naast nemen, dat presteert optisch gewoon beter
[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 24-05-2008 16:37 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
-
[ Voor 99% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-05-2008 16:51 ]
Dankjewel voor de tip, daar heb ik eigenlijk nog niet eens naar gekeken gehad! Ik ga gelijk even op deze manier rondspeuren!Orion84 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:32:
Sigma heeft wel wat lenzen in dat bereik
Heb er op zich geen problemen mee, vond die opmerking gewoon een beetje raar...En tenzij je echt een probleem hebt met lenzen wisselen (of met het meeslepen van meerdere lenzen), zou ik niet voor de 18-200 gaan. Gewoon een geschikte telezoom er naast nemen, dat presteert optisch gewoon beter
Ken is ook een beetje raarGJ-tje schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:11:
[...]
Dankjewel voor de tip, daar heb ik eigenlijk nog niet eens naar gekeken gehad! Ik ga gelijk even op deze manier rondspeuren!
[...]
Heb er op zich geen problemen mee, vond die opmerking gewoon een beetje raar...
Ik heb beide lensen voor mijn D80 en moet zeggen dat ik het overlap in bereik juist handig vind. Je hoeft niet meteen lensen te wisselen als je iets boven de 70/ onder de 135 komt en dat geeft iets meer vrijheid. Daarnaast is het voordeel van de 70-300 dat hij boven de 70mm een lagere f-waarde heeft dan de 18-135. Op 70 mm is de telelens 4.5, en alhoewel dit heel snel naar 4.8 gaat (volgens mij al bij 71 mm, zoveel is een aanduiding 4.5-5.6 nou waardGJ-tje schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:50:
Ik zie dat jullie hier allemaal weg zijn van de 70-300VR van Nikkor.
mijn signature is bewust leeg :-)
Verwijderd
Nee hoor, niet bij 71mm 
Heb hem even uit de tas gehaald en op de D300 gezet.
70-111 mm; f4.5
112-164 mm; f4.8
165-194 mm; f5.0
195-239 mm; f5.3
240-200 mm; f5.6
70-111 mm; f4.5
112-164 mm; f4.8
165-194 mm; f5.0
195-239 mm; f5.3
240-200 mm; f5.6
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 23:20 ]
Handig dat je het zegt, als het qua weer meezit ga ik het morgen proberen. Vandaag heb ik op AF geschoten, eens zien hoe MF me bevalt.Wijnands schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 09:39:
[...]
Draai het 's om, gooi je 18-200 's een dagje op MF, kijk hoe je dat bevalt.
Ik vind de 18-200mm iig voor mezelf geen slechte lens om mee te beginnen. Het hangt natuurlijk af van je eigen doeleinden en voorkeur. Uiteindelijk ga ik in de toekomst switchen naar: Sigma 10-20mm, Nikkor 18-70mm en Nikkor 70-300mm. Met die 3 lensen heb ik de hele range tot mijn beschikking die ik wil. En het is inderdaad zo dat de kracht in een willekeurig dSLR ligt in het in staat zijn lenzen te verwisselen, dus daar ga ik uiteindelijk wel naar toe. Maar aangezien ik beginner ben met dSLR's, zal het wel een tijdje duren alvorens ik zover ben die switch te maken.
Ik stond wel te kijken van de snelheid waarin de 18-200 scherpstelt en het geluid wat je hoort zodra je een foto maakt:

Bottom line: had ik dit nu maar 3 jaar geleden gedaan

Net wat je zegt, welkom in de wondere wereld van echte fotografie

[ Voor 14% gewijzigd door Joosie200 op 25-05-2008 00:30 ]
Geloof me, dat blijf je houdenJoosie200 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:31:
[...]
Bottom line: had ik dit nu maar 3 jaar geleden gedaan![]()
Sterker nog... het begint net
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 24-05-2008 23:57 ]
Thanks voor de info! Op zich valt dat dus nog wel mee...Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:17:
Nee hoor, niet bij 71mm
70-111 mm; f4.5
112-164 mm; f4.8
165-194 mm; f5.0
195-239 mm; f5.3
240-200 mm; f5.6
Dan vraag ik me af hoe jullie instellingen waren. Het lijkt mij niet zo, dat de lens bij de ene camera anders werkt dan de andere...Orion84 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:28:
Dat is apart, hier (op een D40) springt ie toch echt al ruim voor de 100mm over naar 4.8?
Heb overigens ook even bij Sigma rond gekeken... Kwam daar ook wel leuk spul tegen...
Vanuit de Sigma hoek zit ik nu te kijken naar de 120-400 en de 135-400. Beiden APO en OS...
[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2008 01:32 ]
Verwijderd
Klinkt inderdaad vreemd.
Ik had m'n D300 op de A mode en dan gewoon vol open gedraaid.
Ik de lens zo gedraaid dat hij net omsprong naar de hogere f. waarde en vervolgens afgedrukt en uit de EXIF data (in de camera zelf) de brandpuntsafstand gehaald.
Ken Rockwell zegt er dit over:
Ik had m'n D300 op de A mode en dan gewoon vol open gedraaid.
Ik de lens zo gedraaid dat hij net omsprong naar de hogere f. waarde en vervolgens afgedrukt en uit de EXIF data (in de camera zelf) de brandpuntsafstand gehaald.
Ken Rockwell zegt er dit over:
Dat komt dus overeen met mijn resultaten.Maximum Aperture
70mm: f/4.5
100mm: f/4.5
135mm: f/4.8
200mm: f/5.3
300mm: f/5.6
Blijft vreemd. Op mijn D80 liggen de waardes dus echt anders:Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:17:
Nee hoor, niet bij 71mm
70-111 mm; f4.5
112-164 mm; f4.8
165-194 mm; f5.0
195-239 mm; f5.3
240-200 mm; f5.6
70 mm : f4.5
71-134 mm : f4.8
135-179 mm : f5
180-219 mm : f5.3
220-300mm : f5.6
En dan vraag ik mij natuurlijk af of het aan de camera ligt of aan de lens...Scheelt toch weer iets op de sluitertijd
Ik denk dat het geen camera iets is, maar dat nikon de lens heeft aangepast toen bleek dat dat beter was, maar het verder niet naar buiten heeft gebracht als "vernieuwde lens".pCOW schreef op zondag 25 mei 2008 @ 08:54:
[...]
Blijft vreemd. Op mijn D80 liggen de waardes dus echt anders:
70 mm : f4.5
71-134 mm : f4.8
135-179 mm : f5
180-219 mm : f5.3
220-300mm : f5.6
En dan vraag ik mij natuurlijk af of het aan de camera ligt of aan de lens...Scheelt toch weer iets op de sluitertijd(die meestal te lang is... en als hij niet lang genoeg naar je zin is schiet je meestal toch in S-mode)
* Orion84 moet wel even melden dat ie niet heeft afgedrukt, maar gewoon gekeken wat de F/ waarde doet tijdens het draaien aan de lens en daarbij gewoon even op de markeringen op de lens letten.
Eens kijken wat ie doet als ik wel afdruk
Edit: Ben dus niet scheel, ook de EXIF zegt 4.8 @ 75mm.
Eens kijken wat ie doet als ik wel afdruk
Edit: Ben dus niet scheel, ook de EXIF zegt 4.8 @ 75mm.
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 25-05-2008 12:04 ]
Dat zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn. Ik heb mijn lens halverwege vorig jaar gekocht en toen was hij al een poosje op de markt. Volgens mij heet Ken zijn test ergens halverwege/ eind 2006 gedaan en ik weet niet van welk bouwjaar de lens van jcvjcvjcvjcv is. (niet dat ik weet wanneer de mijne gebouwd is, maar goed)Nomad schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:58:
[...]
Ik denk dat het geen camera iets is, maar dat nikon de lens heeft aangepast toen bleek dat dat beter was, maar het verder niet naar buiten heeft gebracht als "vernieuwde lens".
Het zou dus kunnen dat de lensen van Orion en mij wat verschillen in "verspring"lengte dan die vn anderen. (of toch de duurdere/ grotere bodies vs goedkopere/ kleinere bodies
Verwijderd
Ik heb die van mij net twee weken ofzo.
Ik zal eens kijken of ik hem vanavond nog op de D80 van m'n broer kan testen.
Ik zal eens kijken of ik hem vanavond nog op de D80 van m'n broer kan testen.
Zo, na lang twijfelen toch 2 nieuwe stukjes glas besteld
vandaag binnen gekregen. 1 Nikon 18-135, en de nieuwe Tamron 70-300 A17N II.
De 18-135 is bedoeld als walkaround lens, en de Tamron als ik toevallig een x meer tele nodig heb.
er zit wel een wereld van verschil tussen de Nikon en de Tamron. De AFmotor van de Nikon is vele malen sneller dan die van de Tamron, en ook veel stiller. Het geluid van de Tamron is duidelijk aanwezig, terwijl het geluid van de Nikon amper hoorbaar is. De Tamron is niet storend, maar je weet dat ie focussed, zeg maar.
De Tamron is vooral indoors wat traag met focussen. Outdoors, met het beperkte licht van vandaag focussed hij redelijk snel, maar snelle actie ga je er niet mee kunnen fotograferen.
Ook qua scherpte zit er verschil. De nikon komt in de reviews altijd naar voren als een hele scherpe lens, en meer kan ik er niet van maken. De Tamron is toch wat minder scherp. Goed genoeg voor A4 denk ik, maar voor de pixelpeepers onder ons een lens waar je hard aan voorbij moet lopen.
Buildquality voelt bij beide goed. De Tamron heeft zelfs een metalen mount
De zoomring is wat minder stroef dan die van de Nikon, maar is ook minder lekker verdeeld. Vooral aan het eind, tussen de 180 en 300 mm zit alles heel dicht bij elkaar, waar de Nikon toch wat beter verdeeld is.
Zaterdag een dagje dierentuin met de D40 en beide lenzen, dus er volgt vanzelf een update met wat testshots
De 18-135 is bedoeld als walkaround lens, en de Tamron als ik toevallig een x meer tele nodig heb.
er zit wel een wereld van verschil tussen de Nikon en de Tamron. De AFmotor van de Nikon is vele malen sneller dan die van de Tamron, en ook veel stiller. Het geluid van de Tamron is duidelijk aanwezig, terwijl het geluid van de Nikon amper hoorbaar is. De Tamron is niet storend, maar je weet dat ie focussed, zeg maar.
De Tamron is vooral indoors wat traag met focussen. Outdoors, met het beperkte licht van vandaag focussed hij redelijk snel, maar snelle actie ga je er niet mee kunnen fotograferen.
Ook qua scherpte zit er verschil. De nikon komt in de reviews altijd naar voren als een hele scherpe lens, en meer kan ik er niet van maken. De Tamron is toch wat minder scherp. Goed genoeg voor A4 denk ik, maar voor de pixelpeepers onder ons een lens waar je hard aan voorbij moet lopen.
Buildquality voelt bij beide goed. De Tamron heeft zelfs een metalen mount
Zaterdag een dagje dierentuin met de D40 en beide lenzen, dus er volgt vanzelf een update met wat testshots
[ Voor 11% gewijzigd door _Mystikal_ op 29-05-2008 15:05 ]
veel tele lenzen hebben dat, inherent aan op opbouw van het glas. Mijn 70-200 2.8L heeft dat ook
1 de constructie van die lens is zo dat de AF niet snel is (traag motortje en het is een tele die ook dicht bij scherpstelt dus een lang scherpstel pad)_Mystikal_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:04:De Tamron is vooral indoors wat traag met focussen. Outdoors, met het beperkte licht van vandaag focussed hij redelijk snel, maar snelle actie ga je er niet mee kunnen fotograferen.
2 als er minder licht is (binnen bijvoorbeeld) valt er ook minder licht op de AF sensoren van je body dus hebben die het ook moeilijker
Edit: 3 niet een resultaat van 2, en echt niet alleen die F70 doet dat (m'n KM 5D kan er ook wat van)
[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 29-05-2008 20:27 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
3. Als er minder licht is draaien sommige camera's (F70) de focusmotor minder enthousiast rond om makkelijker een fix te kunnen krijgen.
Verwijderd
Een vriend heeft een D40 en vrij recent die 70-300VR bij konijn gekocht. En inderdaad, vlak na de 70 al naar f4.8
Nomad schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:39:
veel tele lenzen hebben dat, inherent aan op opbouw van het glas. Mijn 70-200 2.8L heeft dat ook
Ik was, en ben, me bewust van de beperkingen van de Tamronmartijn_tje schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:59:
[...]
1 de constructie van die lens is zo dat de AF niet snel is (traag motortje en het is een tele die ook dicht bij scherpstelt dus een lang scherpstel pad)
2 als er minder licht is (binnen bijvoorbeeld) valt er ook minder licht op de AF sensoren van je body dus hebben die het ook moeilijker
Edit: 3 niet een resultaat van 2, en echt niet alleen die F70 doet dat (m'n KM 5D kan er ook wat van)
De MF focusring van de Tamron is wel fijn trouwens, best goed te gebruiken, inclusief distance scale
[ Voor 7% gewijzigd door _Mystikal_ op 29-05-2008 23:04 ]
Verwijderd
Gelukkig staat er linksonderin de zoeker dat leuke groene balletje. Die staat er alleen als je camera denkt dat je scherp gefocussed hebt.
Bah, ik probeer nu al een tijdje een tweede hands 70-200 te bemachtigen, maar echt iedere keer vis ik net achter het net. Mensen na het afsluiten van een deal niet meer terugmailen, exemplaren die al NET verkocht zijn, exemplaren waar al NET iemand eerder op heeft geboden. Zucht.
Mijn foto's op Flickr.
Volhouden! Heeft me ook bijna 4 maanden gekost voordat ik een goede 28-105 had voor een goede prijs.
Het kriebelt wel om gewoon naar de winkel te lopen en er nieuw een te halen. Maar ja, een paar honderd euro blijft veel geld, dus toch maar proberen me in te houden.
Mijn foto's op Flickr.
Ik ben een van die "net wel" mensen 
Kocht een sigma 70-200 f2.8 als nieuw in doos, een goed exemplaar voor 300 euro
Kocht een sigma 70-200 f2.8 als nieuw in doos, een goed exemplaar voor 300 euro
I have the body of a god, shame it's a buddha......
@vegtem: Ik denk dat Captain N de 70-200 van Nikon bedoelt. Die is "iets" duurder dan de Sigma en beperkt verkrijgbaar op de tweede handsmarkt.
[ Voor 20% gewijzigd door EdwinW op 30-05-2008 12:45 ]
Klopt, die bedoel ik idd.
Mijn foto's op Flickr.
Verwijderd
70-200 f2.8 van Sigma, inclusief doos voor 300 euro? Bepaald een mooie prijs.
Inderdaad zijn de versies van Nikon een flink stuk duurder. En ja, ze staan wel eens op MP, maar nooit lang. Mijn advies is ook vooral mailen aan of bellen met de aanbieder. Als je een bod wilt doen is dat vaak veel sneller en ook veel handiger.
Niet alle bieders reageren daarop, maar dat is weer een ander punt.
Inderdaad zijn de versies van Nikon een flink stuk duurder. En ja, ze staan wel eens op MP, maar nooit lang. Mijn advies is ook vooral mailen aan of bellen met de aanbieder. Als je een bod wilt doen is dat vaak veel sneller en ook veel handiger.
Niet alle bieders reageren daarop, maar dat is weer een ander punt.
Aaah, de dnikon 70-200, een van de duurste lenzen van nikon volgens mij 
Schijnt stukken sneller te zijn qua AF dan de sigma, en de kleur/contrast weergave is beter.
Iets wat ik ook ervaren heb met de nikkor 17-55, topzwaar, maar erg mooi.
Over de 17-55 gesproken trouwens, er staat er een op marktplaats voor 600 euro, met als manko dat de zoomring stroef draait, wat ze volgens mij allemaal hebben?
Schijnt stukken sneller te zijn qua AF dan de sigma, en de kleur/contrast weergave is beter.
Iets wat ik ook ervaren heb met de nikkor 17-55, topzwaar, maar erg mooi.
Over de 17-55 gesproken trouwens, er staat er een op marktplaats voor 600 euro, met als manko dat de zoomring stroef draait, wat ze volgens mij allemaal hebben?
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Nou, hun 400mm f/2.8 en 600mm f/4 zijn anders nog een 'tikkeltje' duurder hoor ...
* whoami wil ook best een Nikkor 70-200 f/2.8, maar kan het nodige geld momenteel beter besteden ... Zal mij dus maar beperken tot een 70-300 VRII denk ik.
* whoami wil ook best een Nikkor 70-200 f/2.8, maar kan het nodige geld momenteel beter besteden ... Zal mij dus maar beperken tot een 70-300 VRII denk ik.
https://fgheysels.github.io/
Whoami: iedereen wel (die hem nog niet heeft) denk ik.
Staat ook op mijn lange termijn lijst.
Ik denk om maar eerst (een jaar of wat) met de Sigma te schieten.
Minder mooie platen, maar veel goeikoper + zoveel maakt het niet uit bij concerten
Staat ook op mijn lange termijn lijst.
Ik denk om maar eerst (een jaar of wat) met de Sigma te schieten.
Minder mooie platen, maar veel goeikoper + zoveel maakt het niet uit bij concerten
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
ik moet wel zeggen dat het niet goed is om ook maar 1 profi Nikon lens te hebben. Die dingen zijn een wereld van verschil. De verschillen in negatieve zin zijn het gewicht en de prijs (duh). Ik moet oppassen om niet meteen alles te willen gaan vervangen (incluis een sterkere rug voor het dragen).
Ondertussen blijf ik nog even doorzoeken naar een olieveld in mijn achtertuin......
Ondertussen blijf ik nog even doorzoeken naar een olieveld in mijn achtertuin......
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Verwijderd
Heeft iemand al de Tokina 11-16 ergens gezien? Cameraland heeft ze besteld en ze gaan 599 kosten. Vind ik nogal fors, in de VS kun je ze kopen voor 569 dollar oftewel een 350 euro.
Ja dat ding is raar duur in nederland en die prijs gaat, denk ik, behoorlijk zakken de komende maanden.
Ik denk dat hij rond 525 gaat zitten, met de tokina 12-24 rond 430. Voor 600 euro is die te duur om te concurreren met canon bijvoorbeeld.
De canon 10-22 is erg goed, als de tokina net zo goed is, dan is dat niet genoeg. Dan kiezen mensen alsnog voor de canon. Aangezien hij echt niet substantieel beter is dan de canon, moet de prijs omlaag en dat zie ik dan ook gebeuren als die eenmaal een tijdje te koop is.
Ik denk dat hij rond 525 gaat zitten, met de tokina 12-24 rond 430. Voor 600 euro is die te duur om te concurreren met canon bijvoorbeeld.
De canon 10-22 is erg goed, als de tokina net zo goed is, dan is dat niet genoeg. Dan kiezen mensen alsnog voor de canon. Aangezien hij echt niet substantieel beter is dan de canon, moet de prijs omlaag en dat zie ik dan ook gebeuren als die eenmaal een tijdje te koop is.
Verwijderd
Dat probleem ken ik. Ik sta ook op het punt (nouja, ligt eraan hoe duur de vakantie uitpaktBlaTieBla schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:31:
ik moet wel zeggen dat het niet goed is om ook maar 1 profi Nikon lens te hebben. Die dingen zijn een wereld van verschil. De verschillen in negatieve zin zijn het gewicht en de prijs (duh). Ik moet oppassen om niet meteen alles te willen gaan vervangen (incluis een sterkere rug voor het dragen).

Gelukkig heb ik de laatste tijd wat ander spul kunnen verkopen, want het zijn wel een paar dure upgrades bij mekaar.

de 70-200 is zo ongeveer de beste lens die ik heb liggen (staat wel op een eerste gedeelde plaats met de 50mm f/1.4). Wat mij betreft zo ongeveer perfect. Goed scherp en kleurrijk zelfs wijd open. Zit qua ergonomie ook goed in elkaar.vegtem schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:49:
Aaah, de dnikon 70-200, een van de duurste lenzen van nikon volgens mij
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Gewicht verplaatsen naar je heupenBlaTieBla schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:31:
In Nederland hebben we een verzorgingsstaat, in Amerika niet. In je $569 = €350 heb je de 19% BTW (waarmee we onder andere voor onze verzorgingsstaat betalen) niet meegerekend.Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 21:23:
Heeft iemand al de Tokina 11-16 ergens gezien? Cameraland heeft ze besteld en ze gaan 599 kosten. Vind ik nogal fors, in de VS kun je ze kopen voor 569 dollar oftewel een 350 euro.
Met de huidige wisselkoers kom je ook nog eens eerder op de €370 uit, tel daar nog 19% bovenop en je komt op €440
Ja, dan nog is hij in Nederland te duur. Maar dan haal je hem toch uit de USA / Japan / HK
Ik heb die Tamron 70-300 A17N II ook 3 dagen in huis gehad, maar uiteindelijk toch teruggebracht na een testmiddag in de lokale kinderboerderij._Mystikal_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:04:
Zo, na lang twijfelen toch 2 nieuwe stukjes glas besteldvandaag binnen gekregen. 1 Nikon 18-135, en de nieuwe Tamron 70-300 A17N II.
Buildquality voelt bij beide goed. De Tamron heeft zelfs een metalen mountDe zoomring is wat minder stroef dan die van de Nikon, maar is ook minder lekker verdeeld. Vooral aan het eind, tussen de 180 en 300 mm zit alles heel dicht bij elkaar, waar de Nikon toch wat beter verdeeld is.
De AF zat er wel erg vaak naast bij mij (ook op een D40, btw), 56 van de 100 foto's waren gewoon niet scherp.
Ook drukte de camera vaak gewoon niet af omdat de AF motor in de Tamron het beeld niet scherp kreeg.
Als je handmatig focust is het een mooie lens, zeker voor het geld, maar de AF functie viel me wel erg tegen.
Ik ben benieuwd of jij daar ook last van gaat krijgen.
Ik ben nu zelf ook voor die Nikon 18-135 aan het sparen, lijkt me echt de ideale allround lens.
de 18-135 heeft toch geen VRRichub schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 05:29:
Ik ben nu zelf ook voor die Nikon 18-135 met VR aan het sparen, lijkt me echt de ideale allround lens.
Al iemand ervaring verder met de Tokina 50-135 2.8
Voor 400 euro is het volgens mij een erg goede lichtsterke lens.
Net even op google gekeken en: inderdaad: Geen VR op de 18-135.
Ik had de 18-200 VR nog in gedachten, denk ik. Maar die lens gaat me nog even boven mijn budget.
Jeej! Vandaag toch die Nikkor 70-200 F/2.8 VR lens weten te bemachtigen tweede hands, voor 1350 euro inclusief zonnekap, Tiffen Haze-1 filter, en compleet met doos/boekje/tas/doppen.
Kostte een weekje of twee, maar scheelt wel een hoop duiten. 
Overigens adviseerde de man waar ik hem van overnam om een stukje ducttape om het randje van de zonnekap heen te doen, aangezien die dingen vrij kwetsbaar zijn. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Een van jullie je zonnekap ook getaped?
Overigens adviseerde de man waar ik hem van overnam om een stukje ducttape om het randje van de zonnekap heen te doen, aangezien die dingen vrij kwetsbaar zijn. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Een van jullie je zonnekap ook getaped?
[ Voor 32% gewijzigd door Captain N op 31-05-2008 11:59 ]
Mijn foto's op Flickr.
Niet de zonnekap, wel de AF/IS-knoppen op de lens van mijn 70-200/2.8. En nog een tip, gooi die tiffen in de glasbak.Captain N schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:58:
Jeej! Vandaag toch die Nikkor 70-200 F/2.8 VR lens weten te bemachtigen tweede hands, voor 1350 euro inclusief zonnekap, Tiffen Haze-1 filter, en compleet met doos/boekje/tas/doppen.Kostte een weekje of twee, maar scheelt wel een hoop duiten.
je hebt serieus de KNOPPEN van de lens GETAPED? leg dat eens uit / laat dat eens zien
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Heb er op het moment geen foto van, 70-200/2.8 is verkocht en de IS-variant verwacht ik maandag pas, maar ik heb gewoon een streep duct tape over de knoppen van mijn objectieven zittenKwartjuh schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:57:
je hebt serieus de KNOPPEN van de lens GETAPED? leg dat eens uit / laat dat eens zien
[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 31-05-2008 13:18 ]
nope, nooit problemen mee gehad, maar ik basketball er dan ook niet mee.Captain N schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:58:
Een van jullie je zonnekap ook getaped?
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Daarom hebben de telelenzen van canon tegenwoordig platte knopjesHenk schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:17:
[...]
Heb er op het moment geen foto van, 70-200/2.8 is verkocht en de IS-variant verwacht ik maandag pas, maar ik heb gewoon een streep duct tape over de knoppen van mijn objectieven zittenIk heb al té vaak gehad dat bij het uit-mijn-tas halen van mijn gear de knoppen verschoven, en dat wilde ik niet meer

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen bij mijn Nikon 70-200. Die knoppen klikken gewoon vast op hun plek. Als je die verzet bij het uit je tas halen, dan doe je echt iets niet goed.
*mental note, geen gear kopen van ehhh wie ook al weer?*
De rand van mijn zonnekap heb ik ook niet getaped. Volgens mij is dat stevig zat plastic. Het is geen 18-70 zonnekap hoor.
De rand van mijn zonnekap heb ik ook niet getaped. Volgens mij is dat stevig zat plastic. Het is geen 18-70 zonnekap hoor.
abrakadaver schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 14:30:
[...]
Daarom hebben de telelenzen van canon tegenwoordig platte knopjesDus met je nieuwe zal dat niet meer zo nodig zijn.
[afbeelding]
Nee, bij die knoppen zal het ook wel mee vallen, maar dikke kans dat ik het tóch doe. Ik heb geen zin in verschoven knoppen
Lekkere kul-opmerking. Vraag ppfreddy even hoe de 70-200 eruit ziet die hij op het moment heeft, die is 10 maanden in mijn bezit geweest en gebruikt. Idem voor de 10-22 van Nomad.Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 15:22:
Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen bij mijn Nikon 70-200. Die knoppen klikken gewoon vast op hun plek. Als je die verzet bij het uit je tas halen, dan doe je echt iets niet goed.
Verwijderd
Sommige lijmen ze vast:
http://www.naturfotograf.com/AFS200VR_rev.html#top_page
http://www.naturfotograf.com/AFS200VR_rev.html#top_page
Ik heb er zelf nooit problemen mee, afgezien van een M/A knop die ik vergeten ben terug te zetten. Maar van een andere fotograag heb ik wel eens gehoord dat het M/A knopje bij de canon 70-200/2.8 wel erg makkelijk ging. Toch zonde van iets waar veel geld voor R&D in zit.Personally I found a useful setup for myself and then just glued the controls into a fixed position using epoxy glue (hey, it’s my own lens, I have purchased it and can do whatever I want with it).
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 19:29 ]
Verwijderd
Als ik de knopjes van m'n Nikon 70-300 wil verschuiven bij het in en uit de tas halen moet ik hem toch wel heel erg mishandelen...
En zonnekappen tapen?... waarom zou je dat doen
En zonnekappen tapen?... waarom zou je dat doen
Eerste reactie: ik heb niet echt last gehad van het hunten. Wel dat de AF dacht dat het beeld niet scherp was en er niet afgedrukt werd, en ook dat de lens soms niet wil focussen veraf. je moet dan echt eerst dichtbij focussen, en pas daarna focussed ie verder weg.Richub schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 05:29:
[...]
Ik heb die Tamron 70-300 A17N II ook 3 dagen in huis gehad, maar uiteindelijk toch teruggebracht na een testmiddag in de lokale kinderboerderij.
De AF zat er wel erg vaak naast bij mij (ook op een D40, btw), 56 van de 100 foto's waren gewoon niet scherp.![]()
Ook drukte de camera vaak gewoon niet af omdat de AF motor in de Tamron het beeld niet scherp kreeg.
Als je handmatig focust is het een mooie lens, zeker voor het geld, maar de AF functie viel me wel erg tegen.
Ik ben benieuwd of jij daar ook last van gaat krijgen.
Ik ben nu zelf ook voor die Nikon 18-135 aan het sparen, lijkt me echt de ideale allround lens.
edit:
Foto's bekeken, inhoudelijke kritiek
Foto's bekeken, inhoudelijke kritiek
edit:
Edit 2: wat nuancering
Edit 2: wat nuancering
Lens is voor zn geld briljant. Dichtgeknepen scherpe platen, genoeg voor A4. Wide open, zeker op 300 mm, soms soft, maar zeker niet altijd. Contrast is niet je van het over het algemeen, maar goed te fixen in Photoshop. Alhoewel ik twijfel of he aan de lens ligt, of aan de metering van mn camera. Van een aantal foto's die er niet goed uit zien weet ik zeker dat die per ongeluk op center weighted stonden, ipv matrix. Hier en daar wat CA, maar ook dat is niet onoverkomenlijk. De focus zit er soms idd echt naast, maar niet 56 van 100 foto's. Maximaal 20 van de 100, maar t is dan ook geen snelle sport lens. Voor dat probleem hebben we burst, en veel geheugenruimte uitgevonden
Al met al noem ik t toch een aanrader voor iedereen die low budget tele wil schieten. Goedkoper krijg je t niet, en hij performed zeker outdoors niet slecht. Ik heb zelfs indoors nog wel fatsoenlijke platen kunnen schieten, en dat had ik neit verwacht.
[ Voor 33% gewijzigd door _Mystikal_ op 01-06-2008 22:53 ]
Ik ben niet thuis in Canon objectieven, maar er zijn toch wel een paar vergelijkbare lensen met dat bereik van Nikon:
- Nikon AF 24-120mm F3.5-5.6 G IF-ED AFS VR
- Nikon AF 28-105mm F3.5-4.5 D
Ik heb alleen geen idee of de kwaliteit vergelijkbaar is oid.
- Nikon AF 24-120mm F3.5-5.6 G IF-ED AFS VR
- Nikon AF 28-105mm F3.5-4.5 D
Ik heb alleen geen idee of de kwaliteit vergelijkbaar is oid.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Of de 24-70 2.8 maar die is een stukkie duurder
Ik zit te denken om de 120-400 van Sigma te kopen.
Dit is een vrij recente lens (april 2008 uitgekomen) en denk dat ik die beter kan nemen boven de 70-300 van Nikon zelf.
Veel verschil is er niet, alleen het bereik dan... Qua lichtinval zijn beide lensen zelfs gelijk...
Heb nog wel een ander vraagje die wellicht offtopic is, maar een nieuw topic ervoor vind ik wat overkill.
Ik wil namelijk bij de 120-400 lens van Sigma ook gelijk filters kopen (mijn 18-135 kitlens is 67mm en de Sigma 77mm)... Is er veel verschil merkbaar in kwaliteit tussen de Hoya filters en de Tiffen filters? Qua prijsklasse zijn ze geloof ik even duur, dus daar hoef ik het niet voor te doen...
Dit is een vrij recente lens (april 2008 uitgekomen) en denk dat ik die beter kan nemen boven de 70-300 van Nikon zelf.
Veel verschil is er niet, alleen het bereik dan... Qua lichtinval zijn beide lensen zelfs gelijk...
Heb nog wel een ander vraagje die wellicht offtopic is, maar een nieuw topic ervoor vind ik wat overkill.
Ik wil namelijk bij de 120-400 lens van Sigma ook gelijk filters kopen (mijn 18-135 kitlens is 67mm en de Sigma 77mm)... Is er veel verschil merkbaar in kwaliteit tussen de Hoya filters en de Tiffen filters? Qua prijsklasse zijn ze geloof ik even duur, dus daar hoef ik het niet voor te doen...
De G bestaat niet meer trouwens... 't is nog alleen de ED en de VR versie... (gelukkig maar... die G was leuk op analoog, maar op digitaal echt een ramp!
)
Fotonerd
Heb het inderdaad over de 70-300 VR... Sorry voor mijn onvolledigheid...aramdin schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:13:
Welke 70-300? Er bestaan namelijk 3 versies
70-300 G
70-300 ED
70-300 VR
Ik neem aan de laatste?
De 120-400 van Sigma is trouwens van dit jaar, April 2008...
Verwijderd
Zaterdag mooi plaatjes geschoten met m'n D300 + 70-300 VR. Maar het werd al heel snel bewolkt dus moest ik flink de ISO waarde opdraaien en hem telkens full-open gebruiken.
Nu ik de foto's op de PC zie erger ik me wel een beetje. Op de P stand heeft het ding telkens 1/60 gekozen, zelfs op 300mm
Ik heb dus een stapel foto's gemaakt op de 300mm stand met F11 - F14 en 1/60 ... bewogen. GRRR.
Volgende keer maar op de S stand.
Nu ik de foto's op de PC zie erger ik me wel een beetje. Op de P stand heeft het ding telkens 1/60 gekozen, zelfs op 300mm
Ik heb dus een stapel foto's gemaakt op de 300mm stand met F11 - F14 en 1/60 ... bewogen. GRRR.
Volgende keer maar op de S stand.
Euh .... full open & f/11 ~ f/14 
Iets zegt me dat dit niet klopt ....
Iets zegt me dat dit niet klopt ....
https://fgheysels.github.io/
Dit topic is gesloten.