Quacka schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:56:
[...]
Tja, ik heb het dan ook niet over de inhoud van de vragen van de TS. Ik zeg zelf al dat de laatste vraag wel erg simpel was. Maar anderzijds vind ik tevens wel eens dat er wel heel erg streng wordt gemod. Wel eens... Eigenlijk altijd.
Dat is niet voor niets, je kunt een forum met ruim 230.000 geregistreerde leden niet maar laten aanklooien, dan is het binnen de kortste keren echt niet leuk meer om hier rond te hangen.
Natuurlijk kan je sommige vragen voorkomen door goed te zoeken. Maar ja, dan moet je wel de juiste termen kennen. Om maar iets te noemen. Hoe kom je aan die termen? Door kennis. Hoe kom je aan kennis? Door veel te zoeken. Maar als je uren en uren aan het zoeken bent, dan begin je al snel gefrustreerd te worden.
Dat het af en toe frustrerend is als je iets niet kunt vinden of als iets niet lukt zal ik ook niet ontkennen, maar moeten we daarom dit soort dingen maar toe gaan laten op GoT? Alles in het leven kan tegenzitten, maar als je zelf de moeite doet kom je een heel eind.
En daarbij moet er ook niet overdreven worden, iedereen kan FAQs lezen, iedereen kan hardware uitzoeken op basis van reviews en de PW. En zit je met een echt probleem en je hebt de moeite gedaan dan kun je zonder problemen een topic openen. Er is nog nooit een topic op slot gegaan waarin de TS duidelijk heeft laten blijken dat hij gezocht heeft, de FAQs doorgenomen heeft en zich inzet voor eigen probleem.
Ik heb zelf dat probleem ook vaak genoeg gehad. Ik heb het tegenwoordig wat minder, omdat ik een hoop problemen al eens eerder heb meegemaakt, waardoor het zoeken naar een oplossing al wat simpeler wordt (of ik weet gewoon de oplossing gewoon inmiddels)
Dat is ervaring, dat helpt iedereen, ik open ook bijna geen topics meer t.o.v. een paar jaar terug. Desalniettemin wil dat niet zeggen dat iemand met minder ervaring niet de moeite kan nemen om te proberen zijn probleem op te lossen.
Het is juist leuker om mensen op weg te helpen. Wellicht is het zelfs beter om niet altijd de juiste antwoorden te geven, maar om de juiste termen te noemen. Dat heeft mij in het verleden wel eens geholpen.
Mensen helpen is leuk als mensen de moeite nemen om zichzelf te helpen. Dan zie je ook iemand die zelf achter antwoorden komt. Als je iemand op de FAQ wijst, hij neemt deze door en ziet dan hoe zijn probleem in elkaar zit is dat natuurlijk alleen maar mooi.
Mensen die hier komen helpdesken daarentegen zullen nooit iets leren, ook al geef je de juiste termen, het moet op een presenteerblaadje, bij voorkeur met een mooie neonpijl naar het antwoord. En dat is niet de bedoeling.
En wat ik echt niet begrijp is wat het probleem is van wat extra vragen op GoT.
Raakt het forum vol? Kan men niet meer wat extra schijfruimte opkopen? Zou het financieel echt zo slecht gaan met tweakers? Dat lijkt me niet.
Het gaat om de community. De community is goud waard, door dit soort kansloze topics toe te laten verneuk je de community, omdat de vaste bezoekers het niet meer leuk vinden om langs te komen waardoor de kwaliteit ook nog eens flink achteruit gaat. Gevolg is dat je een forum hebt dat een zooitje is en waar niemand met kennis meer zit, omdat die weggaan.
Het is puur omdat bepaalde mensen zich ergeren aan een gebrek aan kennis bij mensen.
Niet waar, een gebrek aan inzet.
Een gebrek aan kennis verwarren ze dan met weinig inzet. Natuurlijk kan dit wel eens het geval zijn, maar vaak is dat echt niet zo.
Ik ben het nog nooit tegengekomen dat iemand wel voldoende inzet had, maar niet de kennis had en daardoor dat zijn topics op slot werden gegooid, zonder dat hij zich zelf verder kon helpen. En ik heb toch al de nodige topics gezien.
Ook vergeten mensen dat ze zelf ook vaak genoeg hebben getwijfeld. Of wellicht vergeten deze mensen zelfs dat ze zelf ook wel eens over dingen twijfelen. Misschien vragen zij bij financiele problemen (ik noem maar iets) ook wel eens aan verschillende mensen advies. Die mensen geven dan ook dat advies. Die gaan dan echt niet zeggen: 'Zoek maar op Google. Ik ben te slim om jou antwoord te geven.' Ik geloof niet dat er mensen zijn die nergens over twijfelen.
En weer, als je zelf inzet genoeg toont kun je dit prima vinden. Dingen die niet te vinden zijn kun je prima vragen, maar dan hebben we het natuurlijk niet over een vraag als 'welk mobo is beter' of 'welke videokaart is sneller'. Dat is gewoon op te zoeken.
EEn hoop opmerkingen en halve vragen kan je opvatten als twijfel waar ze het advies over willen van experts: de tweakers. Want die mensen op GoT hebben er tenminste verstand van.
En dat is dus fout. Je moet hier niet komen omdat je hier informatie kunt krijgen. Je moet hier komen om je eigen kennis te delen met anderen. We zijn geen helpdesk en ook geen beginnersweg.
Quacka schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:08:
[...]
Als ik aan al mijn (niet-IT) collega's vraag of zij weten wat benchmarks zijn, dan zullen een hoop mij vaag aankijken.
Nu snap ik wel dat mensen dit kunnen lezen in de diverse FAQ's, maar het gaat mij meer om het principe: Wij hebben veel kennis, anderen mensen niet.
Hebben wij hier nu een forum om mensen te helpen, of om met gelijk geinteresseerden te praten (en af en toe elkaar te helpen als die problemen hebben). Ik denk dat daar een belangrijk punt speelt.
Voor een hoop mensen is GoT kennelijk een soort sociaal leven, ipv een tool (wat het voor mij is).
Tuurlijk is een forum er om mensen te helpen, maar zoals vaker gezegd, got helpt mensen die zichzelf helpen. Dat jij het een tool vind wil niet zeggen dat het zo is. GoT is een community en simpelgezegd is het zo dat je eruit haalt wat je er zelf insteekt.
[...]
Nu zet dan de adressen van andere fora in de slotjes-berichten en in de FAQ's. Dan weten de mensen tenminste dat ze hier niet welkom zijn. Want daar komt het uiteindelijk dan toch op neer.
het staat in de FAQ en wordt vaak zat in de slotjes benoemd als het relevant is.
Wellicht zit daar inderdaad het probleem. Maar voor buitenstaanders, Nou ja, zelfs voor mij, is het dan niet echt duidelijk wat het wel is.
Toch een soort 'social networking'-site?
Toch raar dat ik al jaren dit niet door heb, maar dat kan aan mij liggen...
GoT is een community zoals ik al zei, geen helpdesk. Social networking site is het niet eens primair, het is gewoon een plek om te kunnen communiceren op niveau met mensen die interesse hebben in IT en alles wat ermee te maken heeft.
[
Voor 14% gewijzigd door
TERW_DAN op 31-10-2007 23:15
]