Dat is omdat die hardware pure voor physics bedoeld is en er een zeer nauwe Driver Physics SDK verbinding is.Harmsen schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:13:
Volgens mij ligt dit vooral aan de Unreal Engine 3. Deze heeft ondersteuning voor PhysX en daarom wordt lijkt mij standaard al wat drivers ervoor geinstalleerd. Voor spellen die gebruik maken van Havok heb ik eigenlijk nog nooit gemerkt dat er drivers voor geinstalleerd werden, maar dat kan ook komen omdat ik meestal wat anders doe onder het installeren van een game.
GPGPU gebruik is nogal open Dus SDK of inhouse oplossingen lopen bovenop de GPU drivers. En dan gaat aTI nV uiteraard ook 'n interface openstellen die optimaler is voor GPGPU
Dat vraag ik me steeds minder af of dat nog doorgaat met HavokFX.Wat mij betreft mag het verhaal van physics via een GPU wel doorgaan.
iNtel voeld de toekomstige dreiging van GpGPU en heeft dus Havok opgekocht.
En nu wordt HavokFX nergens vermeld op de Havoksite. Dat is nogal verdacht.
Dus een hostile take over? Om concurentie van GPU de neck om te draaien voor Phsyics toepassing. Havok stond ook open om PPU te ondersteunen. Met iNtel achter de touwtjes denk het niet meer.
Zodat het dus Quadcores vs PhysX wordt. en GPU 'n mindere dreigen vormen op de korte termijn.
Maar uiteraard kunnen andere Physics SDK de flag overnemen Newton!!!.
Omdat Middleware SDK bouwers en GameDev's gewoon GPGPU physics kunnen toepassen zoals Crysis. Door zelf 'n inhouse SDK te ontwikkelen voor hun engine of middleware.
Maar 'n higher Level Physics SDK HavokFX valt wel weg, die al aardig op weg was.
Ja leuk als je een berg aan effect physics prefereerd. Volgens ATI/nV zijn GPU met GPGPU goed geschikt voor Gameplay Physics. HavokFX ziet dat helaas anders. die maken de keuze voor de dev's omdat Gameplay Physics de Netload drastisch verhoogd. staan dev's die vooral online play features gebruiken niet te springen voor Hardwaregameplay Physics acceleratie. Dit is goed te merken aan de adoptie van PhysX game dus havok heeft een goed punt hiermee. PhysX daarintegen laat het volledig aan de Dev over en het kost ook niks meer. Het is all-in.Dat in combinatie met dat je bijvoorbeeld een RV670 en een RV630/RV610 in 1 pc hebt en dat de pc naadloos kan switchen tussen videokaarten zoals ze met laptops willen gaan doen.
Dan wordt er tijdens normaal desktop use gebruik gemaakt van de langzame GPU, want die trekt minder stroom dan de zware GPU. Ga je dan een spel spelen dan wordt de langzame als Physics processor ingezet en de zware als GPU. Vooral als bijvoorbeeld een onboard videokaart ook geschikt is om physics te berekenen lijkt mij dit een ideale combinatie.
Gezien het na iNTel takeover van Havok het nogal still is rond HavokFX. En Hellgate londen HavokFX geschraped heeft volgens geruchten ziet het er zeker niet goed uit.
Ik vrees het ergste.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K