Ik vraag me af of dit goed werkt. Sowieso is er in het project waar ik mee bezig ben gekozen voor vloerverwarming omdat dit het meeste rendement heeft (indien goed toegepast). Dit zowel esthetisch als praktisch gezien. Men wil geen radiatoren in de ruimte en een zo 'clean' mogelijk kantoor. Daarnaast is het een eis voor de warmtepomp ivm het laagtemperatuursysteem. Of je moet dat water een dermate boost geven zodat het radiatoren in kan wat weer veel energie kost.ssj3gohan schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:05:
@ CanonG1: ideaal zou natuurlijk zijn als we straks een perfect geisoleerd huis hebben en alleen maar elektrische verwarminkjes bij geforceerde ventilatie-ingangen zodat alleen een klein beetje convectielucht hoeft te worden verwarmd, dan kan die hele gasinstallatie er ook uit, scheelt hoopjes complexiteit, risico en transportmoeilijkheid en dan kan er centraal veel efficienter dan 29% elektriciteit worden opgewekt.
Het enige probleem met vloerverwarming is de lange opwarmtijd, dit gaat meestal wel richting de 4 uur. Het voordeel van bijverwarming via de ventilatie is dan dat de ruimte snel op temperatuur kan komen. Maar dit heeft wel consequenties op de bouw, want normaal zou je alle ramen van ventilatiestrips voorzien en dan geforceerd een onderdruk creëren, nu moet je eigenlijk een gesloten circuit maken met een WTW-unit icm een heteluchtverwarmingselement. Voor deze heteluchtverwarming heb je dan een hoge temperatuur nodig (65 graden bijv.). Dit kan die WWK nét leveren (al hoewel deze die ik nu op het oog is niet gebouwd is voor verwarming).
Al met al ben je dan wel bezig aardig wat systemen te combineren wat natuurlijk de implementatiekosten verhoogt, een overzicht (voor 800m2):
• Warmtepomp - capaciteit 75 kW (@40 graden max) thermisch, verbruik 3 kW electrisch - € 75.000
• WKK - capaciteit 13 kW thermisch, 6 kW electrisch - € 20.000
• Geforceerd ventilatiesysteem met WTW - verbruik 1 kW electisch - € 20.000
• Vloerverwarming - verbruik 200 W electisch - € 100.000
• Heteluchtverwarming met koppeling aan ventilatiesysteem - € 3.000
• WTW op doucheafvoeren - € 1.000
• Stuursysteem om alle installaties te bedienen - € 2.000
• Optioneel: zonnecellen op het dak - 3500 Wp - levert 3000 kWh op jaarbasis - € 15.000
Totaal ruim een investering van dik 236.000 euro t.o.v. 40 bij een conventionele verwarming op gas met radiatoren en geforceerde ventilatie. De gehele installatie is dan wel - op een beetje gas na - helemaal 'neutraal'.
[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 29-11-2007 17:21 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!