Marc Rademaker schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:35:
[...]
Ook had ik graag geleerd hoe het nou voelt als mijn achterwiel blokkeert, en wat ik dan moet doen. Zelfde voor de voorband. Maarja, misschien is het VRO daar geschikt voor? Kost zoiets eigenlijk? Lees wel vaak dat het een aanrader is, misschien maar eens serieus naar kijken...
VRO is zeker een aanrader. Er zijn anti-slipcursussen voor de motor. Dan krijg je zo'n ding met zijwieltjes zodat je ongestraft dat soort zaken kunt uitproberen.
Wat je moet doen als je wiel blokkeert kun je denk ik zelf ook wel bedenken: rem loslaten (een beetje in ieder geval). Tenzij je op een trein afstormt ofzo...
Bij de VRO concentreren ze zich meer op veilig rijden dan je aan te leren om zo optimaal mogelijk te remmen omdat het effect in het verleden precies het omgekeerde was van wat ze beoogden: mensen die een VRO hadden gedaan kregen eerder een ongeluk. Ze dachten nl dat ze nu wel heel goed konden rijden en gingen dus makkelijker op de limiet rijden. Ja, dan vraag je om problemen.
Mijn eerste motor had geen ABS, de 2de een waardeloze ABS en nu heb ik er een met een halfway decent ABS. Voor motoren is het sowieso tricky. Zoals ze je bij de VRO willen bijbrengen, kun je beter zorgen dat je uit de problemen blijft door je snelheid aan te passen aan de situatie, goed vooruit te kijken, anticiperen en niet zo snel in paniek raken. Dat laatste leer je impliciet door de acrobatiek en stuur/remtechniek die je krijgt op de cursus. Door de obstakels (dikke lat schuin op de weg geschroefd of de autoband) te nemen met losse handen en andere acrobatische toeren, merk je dat die motor niet zo snel zal omvallen. Dat is heel nuttige kennis, want het gros van de motorrijders gaat op de plaat voordat ze bij het obstakel zijn.
Wat je ook moet leren is dat een klein beetje grind of steentjes, een pothole en dergelijken niet fataal (hoeven te) zijn. Ik heb op een hele slechte 'weg' in Marokko met de RT, staand op de steppies een vreselijk gat genomen. Ik zag 'm nét te laat om iets te doen. Remmen of uitwijken met zo'n zware motor op zo'n korte termijn had fataal geweest, dus dan maar er doorheen. Even tanden op elkaar en *klang* voorveer tot z'n rubbertje en beide spiegels eraf (gelukkig vangkabeltje gemonteerd).
Soms is dat gewoon de enige manier, en dan moet je niet in paniek raken, maar het gewoon doen.
Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat elke motorrijder eigenlijk ook een dag of 2 een offroad training zou moeten volgen om dat gevoel te krijgen. Daar leer je best veel motorbeheersing van.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL