Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 289 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.528.011 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
FitTiv schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:22:
[...]

2 mogelijkheden:

- je wilt 'm nu kopen omdat het 100x beter rijdt dan de fiets die je nu hebt.
- je hebt 'm gemold...

Ik hoop voor jou de eerste! :P
Duidelijk die eerste! Maar eerst nog wat andere dealers langsgaan. Wil natuurlijk wel het maximale eruit halen.
The Legend schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:07:
[...]

Dat lijkt me nu wel een leuke motor om mee te beginnen :-) Is die wat groter dan gemiddeld zodat ik met mn 2 meter en lange stelten er fatsoenlijk op zit?
Ik zit niet echt opgevouwen maar met mijn 1.86 had ik wel het idee dat mijn knieën juist wel wat opgevouwen zitten, dit heb ik bij mij huidige minder maar daar heb ik dan ook een verhoogd zadel op liggen. Die trouwens ook leverbaar is voor dit model binnenkort.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:01

charrel

Cortisol4life..

Tylen schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:20:
[...]

Als je het gas constant houd loopt je snelheid toch niet terug?
Als je het gas erop houd blijft je snelheid toch niet constant?

Ik heb film deel 1 en 2 hier. Waar en wanneer beweerd Keith dat dan?
Als je door de bocht gaat en je houdt het gas constant ga je langzamer, je wiel omtrek aan de zijkant is kleiner dan in het midden. Dus verlies je snelheid.
Als ik met mijn GS het gas dicht draai midden in de bocht val ik juist naar binnen ipv. dat ie wijder de bocht uitkomt.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

charrel schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:30:
[...]

Als je door de bocht gaat en je houdt het gas constant ga je langzamer, je wiel omtrek aan de zijkant is kleiner dan in het midden. Dus verlies je snelheid.
Ga jij steeds platter en platter dan door de bocht als je je gas constant houd? ;)
Als ik met mijn GS het gas dicht draai midden in de bocht val ik juist naar binnen ipv. dat ie wijder de bocht uitkomt.
Dat zeg ik dus ook. Maar er word hier anders beweerd, en schijnbaar ook door Mister Keith Code.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:42:
[...]

Ik ben altijd bang dat mijn motor niet genoeg grip heeft. Maar dat zit volgens mij echt puur tussen m'n oren, aangezien ik op vakantie regelmatig de stepjes aan de grond reed, maar uit schrik het ding dan weer rechtop gooi. Eigenlijk zou ik voor m'n vertrouwen eens iemand anders op m'n motor moeten laten rijden die al goed kan rijden en het ding eens maximaal plat kan gooien voor m'n ogen, zodat ik weet dat het ding het kan (voor de duidelijkheid, het gaat om een GSX400X uit '88, afgeleid van een GSX400R). Of iemand laten rijden op mijn motor en ik achterop
Wat voor een sloffen liggen er op?
mischien de moeite om eens over te stappen op een andere fabrikant?

Nu heb ik nooit op een GSX400 gereden, (bij hoeveel toeren begint het koppel eigenlijk?)
maar op iedere motor kan je "plat" mits de grondspeling dit toe laat.
Het gaat jouw echt niet helpen een ander te zien rijden op jouw motor (heb het eens gedaan voor een vrouw om op haar R6 te rijden tijdens een "vrij rijden" sessie op lokaal circuit hier, ze heeft de machine uiteindelijk verkocht)

Wat helpt is "rustig" rijden, blijf ontspannen, (ik zweer het, je heupen zijn een scharnier punt, als je gespannen bent zal het nooit soepel gaan) en zoek een leuk klaverblad of een mooi kronkel weggetje op.
Leer die bochten reeks uit je hoofd en ga langzaam aan opbouwen,
Op die manier heb ik het mezelf ook aangeleerd (Best <-> Boskant, fantastisch weggetje in de buurt van eindhoven).

en vergeet niet op je banden te letten, lang niet ieder model band geeft hetzelfde feedback (ik persoonlijk vond dat de pilot road 2 van Michelin erg slecht feedback gaf)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Max. koppel bij 10.000 rpm, max. vermogen bij 12.000 rpm (volgens de specs 60pk).
Achter heb ik Bridgestone Battlax BT45, en voor Metzeler Lasertec/ME 33. De banden zijn zgan, de vorige eigenaar heeft ze er 2 jaar geleden onder laten zetten, en toen is er hooguit nog 500 km mee gereden. Bandenspanning heb ik op 2 bar voor en 2,3 bar achter staan (volgens het boekje)

Vaak bu'j te bang!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 15:50

Youk

Volvo For Life

Tylen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:37:
[...]

Ga jij steeds platter en platter dan door de bocht als je je gas constant houd? ;)

[...]

Dat zeg ik dus ook. Maar er word hier anders beweerd, en schijnbaar ook door Mister Keith Code.
Heb zelf de film nog niet gezien, maar zou het kunnen dat men dit zegt op voorwaarde dat je de helingshoek hetzelfde gaat houden? Normaal gezien bij remmen of gas los komt de motor recht en ga je rechtdoor de bocht uit. Maar als je de motor even schuin gaat houden dan loopt die toch naar binnen.

Volvo Classic Club Belgium

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Youk schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:11:
[...]

Heb zelf de film nog niet gezien, maar zou het kunnen dat men dit zegt op voorwaarde dat je de helingshoek hetzelfde gaat houden? Normaal gezien bij remmen of gas los komt de motor recht en ga je rechtdoor de bocht uit. Maar als je de motor even schuin gaat houden dan loopt die toch naar binnen.
Incorrect. De natuurkunde schrijft voor dat de motor juist naar binnen valt op het moment dat je afremt in de bocht! De centrifugaalkracht neemt immers af.

Waarom denk je dat coureurs anders zo van die motor afhangen? Die willen het zwaartepunt verschuiven, omdat de motor enkel rechtdoor wilt door de centrifugaalkracht.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanavond weer naar een Yamaha kijken, vorige heb ik laten staan.

Zit er veel meerwaarde aan een alarmsysteem (spyball/datatool) dan wel met certificaat of niet?

[ Voor 43% gewijzigd door Viper® op 24-08-2011 10:07 ]

Verwijderd

Viper® schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:56:
Vanavond weer naar een Yamaha kijken, vorige heb ik laten staan.

Zit er veel meerwaarde aan een alarmsysteem (spyball/datatool) dan wel met certificaat of niet?
Met certificaat kun je korting scoren op je diefstal verzekering.
Anders heeft het nul meer waarde

Sterker nog, een slecht alarm systeem doet niets anders als de accu leegtrekken

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Tylen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:37:
[...]

[...]

Als de bocht wat knijpt wel ja, maar het gaat natuurlijk om het principe ;)
Marc Rademaker schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:20:
[...]

Waarom denk je dat coureurs anders zo van die motor afhangen? Die willen het zwaartepunt verschuiven, omdat de motor enkel rechtdoor wilt door de centrifugaalkracht.
Euhm, dat doen ze om zoveel mogelijk rubber op de grond te houden. Hoe rechter je de motor kan houden hoe mee rubber je op het asfalt hebt. Dus als je op het eind van je band zit dan kan je er alleen nog maar naast gaan hangen. Op de zijwang rijdt het erg lastig.... :P

[ Voor 41% gewijzigd door charrel op 24-08-2011 10:18 ]

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:13:
[...]

Met certificaat kun je korting scoren op je diefstal verzekering.
Anders heeft het nul meer waarde

Sterker nog, een slecht alarm systeem doet niets anders als de accu leegtrekken
Korting, maar dan hebben we het over 10 a 20 euro op jaarbasis ?

Wat ik zo lees is dat het alarm systeem elk jaar gecontroleerd zou moeten worden voor certificering anders kan je bij diefstal niet aantonen dat het systeem gekeurd en werkzaam was.

[ Voor 19% gewijzigd door Viper® op 24-08-2011 10:44 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16
[...]

Incorrect. De natuurkunde schrijft voor dat de motor juist naar binnen valt op het moment dat je afremt in de bocht! De centrifugaalkracht neemt immers af.

Je vergeet hier even dat de motor geen puntmassa is ;)
Motorfietsdynamica is niet iets wat je met een paar simpele natuurkunde regeltjes direct doorziet.
Vziw: als je remt in een bocht komt je motor rechter op, en ga je dus wijd.
Als je dit compenseert door je gewicht naar binnen te verplaatsen kun je naar binnen sturen (of minder wijd lopen ;) )...
Het is allemaal afhankelijk van wat je precies doet natuurlijk, je kunt best én op het gas en naar binnen sturen :)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
[...]

Dan zou dat met afremmen dus ook het geval zijn, wat gewoon niet direct zo is. Als je afremt komt er meer druk op de voorband, het contactoppervlakte wordt groter, doordat dat contactoppervlakte zich aan de binnenkant van de bocht bevindt trekt die als het ware het stuur naar de bocht toe waardoor je omhoog richt en een wijdere bocht gaat maken. Tenminste, dat is het ongeveer volgens de twist of the wrist. Als je hard tegenstuurt is het denk ik wel het geval dat je bocht kleiner kan worden, maar als ik puur van het gas af ga merk ik ook dat de motor zich opricht.

Dat de motor vertraagt als je op een constant gasniveau blijft is volgens mij ook omdat de motor vertraagt als je hard door een bocht gaat (immers, je hebt meer wrijving dan bij rechtdoor rijden). Om dat op te vangen, en om iets meer druk op je (bredere) achterband te krijgen open je gelijkmatig het gas. Dat je bochtenlijn dan misschien iets anders wordt (wijder op het eind) is op te vangen door iets later in te sturen.

Ik merk in ieder geval dat de motor dan ook veel stabieler in de bocht ligt dan wanneer je het gas constant houdt of probeert te vertragen. Maar goed, ik uiteraard geen expert en bijv. Tylen kan 200miljoen keer beter rijden dan ik, dus wellicht klopt het ook niet helemaal. ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mij hebben ze tijdens natuurkunde altijd geleerd dat massa traag is én (in dit geval) bij afremmen in een bocht dus liever rechtdoor gaat. Gevolg is dat je fiets zich overeind zet in plaats van naar binnen "valt" :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Marc Rademaker
DRAFTER86 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:48:
[...]

Je vergeet hier even dat de motor geen puntmassa is ;)
Motorfietsdynamica is niet iets wat je met een paar simpele natuurkunde regeltjes direct doorziet.
Vziw: als je remt in een bocht komt je motor rechter op, en ga je dus wijd.
Als je dit compenseert door je gewicht naar binnen te verplaatsen kun je naar binnen sturen (of minder wijd lopen ;) )...
Het is allemaal afhankelijk van wat je precies doet natuurlijk, je kunt best én op het gas en naar binnen sturen :)
Ik raak in de war :P Misschien maar even in de praktijk proberen en zien wat er gebeurt, maar voor zover ik weet is gas erop = motor rechtdoor, gas eraf = motor valt om. Daarom houd je een motor ook ten alle tijden trekkend, zodat je niet 'omvalt'.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Marc Rademaker schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:24:
[...]

Ik raak in de war :P Misschien maar even in de praktijk proberen en zien wat er gebeurt, maar voor zover ik weet is gas erop = motor rechtdoor, gas eraf = motor valt om. Daarom houd je een motor ook ten alle tijden trekkend, zodat je niet 'omvalt'.
Dat laatste is denk ik vooral bij hele lage snelheden, als je dus een straatje wilt keren. Dan valt de motor inderdaad om als je geen gas geeft (en komt die weer mooi recht als je gas erbij doet).

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Afaik ga je als je je gas loslaat eerst rechtdoor, en door het leunen + vertraging ga je alsnog weer de bocht in.

iRacing Profiel

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Gisteren een helm gekocht en handschoenen. Heb ik gewoon mijn eigen spullen met lessen, want zo'n natte helm van je voorganger is niet zo fris (ja we gebruiken ook een haarnetje maar dan nog). En hand schoenen die we gebruiken met lessen zijn winter handschoenen, dus met de nieuwe zomer handschoenen hoop ik stukken meer grip en gevoel te hebben ;).

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• Hayfork
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Omdat niet iedereen de vorige pagina nog leest:

Voor hen met HK-acces: Hayfork in "Show je motor - Deel 1"

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waar wordt die meeting gehouden?

Vaak bu'j te bang!

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid centraal in Nederland. Ik vind het zelf bijvoorbeeld niet erg om anderhalf uur snelweg te rijden voordat ik er ben, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het daar mee eens is. Ideeen voor routes in de regio utrecht/flevoland zijn dan ook van harte welkom.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 15:50

Youk

Volvo For Life

Is er weer een GoT motor meeting op komst? Heb geen HK-toegang, dus kan het zelf niet checken.

Volvo Classic Club Belgium

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 20:15
Viper® schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:21:
[...]

Korting, maar dan hebben we het over 10 a 20 euro op jaarbasis ?

Wat ik zo lees is dat het alarm systeem elk jaar gecontroleerd zou moeten worden voor certificering anders kan je bij diefstal niet aantonen dat het systeem gekeurd en werkzaam was.
Volgens mij hoeft dat niet elk jaar.
Ik had zo'n alarm op mijn vorige motor en kreeg korting op de verzekering (Unive) en dat is in de 5jr dat ik de motor had 1x opnieuw gecontroleerd waarbij het certrificaat vernieuwd is.
Bij dat alarm zat een start onderbreker, wat een ellendig ding was dat.
Als je even ergens stond te overleggen, moest je het alarm aan en uit zetten voor je de motor weer kon starten, ook bij het tanken enz.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Youk schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:05:
Is er weer een GoT motor meeting op komst? Heb geen HK-toegang, dus kan het zelf niet checken.
Ik heb wel HK toegang maar misschien dat Hayfork 't beter even andersom kan doen....

Hier de spullen neer zetten en dan een linkje in 't HK topic (óf gewoon een nieuw topic starten in VV met een nette OP en dergelijken).

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-01 22:20
wimmel_1 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:32:
[...]
óf gewoon een nieuw topic starten in VV met een nette OP en dergelijken).
Dit lijkt me het handigst en trekt het meeste publiek. Voor een meet mét toertocht ben ik zeker te porren (Flevoland is wel mooi rijden) en ik kan sowieso wat aanhang meenemen.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57

Richard

Kuru Kuru Kururin

ATH is binnen, 50 van 50 vragen goed. CBR dame kon het niet mooier maken, kreeg zelfs geen kus van d'r.

Theorieboekje is inmiddels van Aiolos --> Richard --> .Gertjan. :)

20*350ZO45°

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Richard schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:34:
ATH is binnen, 50 van 50 vragen goed. CBR dame kon het niet mooier maken, kreeg zelfs geen kus van d'r.

Proficiat! Hopelijk brengt het theorieboekje me naar het zelfde resultaat :D

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

frankivo schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:39:
Afaik ga je als je je gas loslaat eerst rechtdoor, en door het leunen + vertraging ga je alsnog weer de bocht in.
Ik weet niet precies wat voor motor je rijd.
maar als ik gas los laat, dan "val" ik juist de bocht in.
anders gebruiken we even een basis regel natuurkunde.
elke actie heeft een gelijke tegenovergestelde reactie.
oftewel gas er op is oprichten, gas er af is euhm, "vallen" (mooie uitleg he 8) )

maar ik raad iedereen aan die wil oefenen een rustig weggetje op te zoeken.
Of een circuit dagje te doen (hier kan dat nog voor 75€ p/dag)

-EDIT-
omdat ik anders zo ongeveer om de post ben te vinden.
Ik heb iets van wat zou het zijn, 200 000km op mijn naam staan, maar nog nooit het gevoel gehad dat als ik het gas loslaat, de motor zich oprecht... en daar zijn ook wat circuit dagjes in verwerkt (moet dat nog een keer doen met men speedtriple maar goed)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 14:55 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet precies wat voor motor je rijd.
maar als ik gas los laat, dan "val" ik juist de bocht in.
anders gebruiken we even een basis regel natuurkunde.
elke actie heeft een gelijke tegenovergestelde reactie.
oftewel gas er op is oprichten, gas er af is euhm, "vallen" (mooie uitleg he 8) )

maar ik raad iedereen aan die wil oefenen een rustig weggetje op te zoeken.
Of een circuit dagje te doen (hier kan dat nog voor 75€ p/dag)
Wat FrankTM aangeeft klopt inderdaad. Zie: Twist of the Wrist 2 vanaf 26:47 t/m 27:28.

• Unipuma
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04-2021
Mevius schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:09:
Dit lijkt me het handigst en trekt het meeste publiek. Voor een meet mét toertocht ben ik zeker te porren (Flevoland is wel mooi rijden) en ik kan sowieso wat aanhang meenemen.
Uhmm, waar is dat dan ergens? Het eerste wat ik doe zodra ik op de motor stap is over de brug richting Utrecht of Noord/Zuid Holland, om dan vervolgens of langs het water, of door de bossen te gaan kronkelen. Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/global/smileys/crossy.gif
In Flevoland zijn de wegen me toch een beetje te recht.

So much fun, it's a miracle it isn't declared illegal: driving a motorcycle

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Ik zal morgen eens een topic in VV openen.

Moet ik voor een meetingtopic eigenlijk toestemming vragen aan een modje?

• frankivo
  • Laatst online: 02-06-2025
Hayfork schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:45:
Ik zal morgen eens een topic in VV openen.

Moet ik voor een meetingtopic eigenlijk toestemming vragen aan een modje?
Lijkt me niet, maar... het kan vast geen kwaad :P

iRacing Profiel

• Aiolos
  • Niet online
Richard schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:34:

Ha, leuk om te horen!
Mijn vriendin was er ook in 1 keer mee geslaagd, ik geloof wel met bijna maximale hoeveelheid fouten ;)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Unipuma schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:36:
[...]

Uhmm, waar is dat dan ergens? Het eerste wat ik doe zodra ik op de motor stap is over de brug richting Utrecht of Noord/Zuid Holland, om dan vervolgens of langs het water, of door de bossen te gaan kronkelen. [afbeelding]
dat is inderdaad een stuk waar ik altijd vol op het gas hang om er maar snel weer weg te komen :Y

net zoals in noord holland al die strakke polderwegen :r zit geen bocht in :N

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

DECOY88 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:19:
[...]
net zoals in noord holland al die strakke polderwegen :r zit geen bocht in :N
genoeg (enorm veel) leuke wegen hier hoor! In het verticale vlak misschien niet, maar horizontaal des te meer!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Postman81 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:21:
[...]

genoeg (enorm veel) leuke wegen hier hoor! In het verticale vlak misschien niet, maar horizontaal des te meer!
heb het voornamelijk over Middenmeer Wieringerwerf enz. als je de westfriese omringdijk naar het noorden verlaat is de lol over :Y

• Viper®
  • Niet online
zojuist bij een motor wezen kijken, een goede kanshebber.

alleen net nieuwe banden (25 km) dus oppassen met rijden :$

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bandjes gewoon even goed op temperatuur rijden (hard remmen/snel optrekken, niet gaan "slingeren"), voor de rest gewoon normaal rijden, en na een kilometertje of 30 kun je er alles mee doen :Y

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Omdat het 's avonds alweer vroeg donker is, en ik een zonnebril dan net iets te donker vind, ben ik op zoek gegaan naar een heldere transparante bril. Niet zo'n gele, maar gewoon een blanco.

Ik heb een aantal brillen bekeken, waaronder de in Wiley-x reeks, maar vind deze toch echt te duur.

Toen bedacht ik me ineens dat blanco brillen veel geleverd worden als veiligheidsbril, en dat dit, gezien de gunstige prijzen, zeker de moeite waard is om te proberen.

Ik heb deze Uvex Cybric besteld en vandaag voor het eerst gebruikt in combinatie met m'n 'pot' helm.
De bril is wat mij betreft perfect! De zachte pootjes irriteren of knellen niet, en de bril geeft prima bescherming tegen wind. Aan de zijkanten bij de ogen is er een kleine ruimte waardoor de bril niet beslaat.
De bril is groot genoeg om geen last te hebben van zichtbeperking door het montuur.

Voor mij dus een prima alternatief voor allerlei dure 'motorbrillen'.
Of de bril echt krasvast is moet nog blijken...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

LeGato23 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:47:
Ik heb deze Uvex Cybric besteld en vandaag voor het eerst gebruikt in combinatie met m'n 'pot' helm.
De bril is wat mij betreft perfect! De zachte pootjes irriteren of knellen niet, en de bril geeft prima bescherming tegen wind. Aan de zijkanten bij de ogen is er een kleine ruimte waardoor de bril niet beslaat.
De bril is groot genoeg om geen last te hebben van zichtbeperking door het montuur.
Slim idee! Ik als brildrager kijk niet zo op van die Wiley-x prijzen. Evengoed heb ik ook geen pothelm, dus voor mij is het niet nodig.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Morgen ga ik voor mijn theoretisch rijbewijs. Wish me luck!

Verwijderd

PilatuS schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:51:
[...]

Wat FrankTM aangeeft klopt inderdaad. Zie: Twist of the Wrist 2 vanaf 26:47 t/m 27:28.
Ik doe niet aan leren op basis van video materiaal, zie mezelf meer als autodidact :D .

Heb gisteren maar de toeristische route naar huis gereden (wat meer bochten)
en als ik van het gas ga (zelf wanneer van volledig open naar volledig dicht, iets dat een verstand iemand nooit doet), komt mijn motor gewoon de bocht "invallen"

Nu zit ik alleen te denken.
mijn frame is in orde en de vering op mijn smaak afgesteld, dat scheelt waarschijnlijk een hoop.
Ik kan me voorstellen dat met een slechte afstelling de motor inderdaad niet precies kan reageren zoals je wil.

Optie 2 is dat gas loslaten dermate vertraging betekend voor sommige motor dat het afremmen de motor opricht.

Maar er zijn vast mensen met race of uitgebreide cct ervaring die het kunnen ontkrachten of bevestigen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Die DVD is anders heel interessant! Heb hem sinds eergister, en een paar stukjes gekeken. Alleen die 2 acteurs/motorrijders waar het hele "verhaal" om draait vind ik schijtirritant :P

Vaak bu'j te bang!

• Marc Rademaker
Ik heb toevallig het stukje gezien van twist of the wrist, waarin ze uitleggen wat er gebeurt als je gas lost in de bocht. Eerst richt de motor zich op, om dan weer verder in de bocht te vallen. De motor richt zich dus op doordat het gewicht zich naar de voorkant verplaatst, het voorwiel meer grip krijgt en het stuur gaat dus de bocht in. Daarna valt de motor wel weer de bocht in. Dat niet iedereen dit ervaart zal ook liggen aan de motor (en de vering ervan) en hoe hard je afremt.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Marc Rademaker schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:03:
Ik heb toevallig het stukje gezien van twist of the wrist, waarin ze uitleggen wat er gebeurt als je gas lost in de bocht. Eerst richt de motor zich op, om dan weer verder in de bocht te vallen. De motor richt zich dus op doordat het gewicht zich naar de voorkant verplaatst, het voorwiel meer grip krijgt en het stuur gaat dus de bocht in. Daarna valt de motor wel weer de bocht in. Dat niet iedereen dit ervaart zal ook liggen aan de motor (en de vering ervan) en hoe hard je afremt.
Je achterrem kan je ook gebruiken om hem de bocht in te trekken, als je je gas dichtdraaid zal door de motorrem je motor ook meer de bocht invallen omdat dat ook je achterwiel betreft. Ik ben het niet helemaal eens met hoe ze het daar uitleggen.
Mijne remt als een malle op de motor, ik val echt de bocht in. Niks oprichten gewoon een krappere lijn ;)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij heeft het te maken met, o.a. maar niet uitsluitend, wrijvingskracht van de beide banden met het asfalt, middelpuntvliegende kracht van beide wielen, de hoek van de voorvork t.o.v. het frame, de kinetische energie ten gevolge van de gereden snelheid, het zwaartepunt van de motor, het zwaartepunt van de rijder, het verplaatsen van 1 of beide zwaartepunten, het verplaatsen van het gecombineerde zwaartepunt enz enz.
Het is een vrij gecompliceerd vectorentekening als je alle factoren in ogenschouw wilt nemen. Een versimpelde versie met slechts normaalkrachten en zijdelingse krachten kan je hier vinden. http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief36.htm .
Afbeeldingslocatie: http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/zwaartepuntmotor.jpg
Dit is echter de statische situatie. Ga je nu rekenen met het verplaatsen van het zwaartepunt en het verhogen of verlagen van de een of meerdere van de krachten op 1 of beiden wielen, dan kom je er achter dat je het maar het best gewoon uit kan proberen op een leeg parkeerterrein. :+

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-01 22:20
Unipuma schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:36:
[...]

Uhmm, waar is dat dan ergens? Het eerste wat ik doe zodra ik op de motor stap is over de brug richting Utrecht of Noord/Zuid Holland, om dan vervolgens of langs het water, of door de bossen te gaan kronkelen. [afbeelding]
Ik ging er van uit dat het strakke polderlandschap een mooi overzicht bood en de wegen allemaal nog goed van kwaliteit zijn. Maar als er weinig boeiende bochten zijn dan hoeft het van mij ook niet in Flevoland.

Twente heeft hele mooie routes :Y

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Flevoland ben ik een keer doorheen gereden met een toerrit. Leuk om ff te knallen over de rechte wegen, maar daar is dan ook alles. Plus dat veel wegen redelijk "gegolfd" zijn en je redelijk loopt te deinen op je motor :P

Vaak bu'j te bang!

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 17:29
Maandag geslaagd voor mijn AVD, zodra ik mijn rijbewijs heb mijn motor ophalen. (particulier gekocht) en dan gaan rijden. Is er iemand in de omgeving van Boxtel die zin heeft in een ritje? (Hopelijk ook wat routes kent)

• Viper®
  • Niet online
Ik heb een motor bezichtigd die waarschijnlijk via Duitsland is geïmporteerd.
Op het kenteken staat dan ook RN12 met 72 kw (yamaha r1). De motor schijnt wel het volledige vermogen te hebben.

Mensen hier ervaring met geïmporteerde exemplaren en of dit een 'normale' situatie is.

• Gisae
  • Niet online
Die 72Kw is een Duitse versie dan, welke op 100 pk is begrensd (ivm verzekeringspremies die dan lager zijn), normaal gesproken zijn ze altijd 120 PK. Die 72Kw versies zijn wel terug te tunen naar volledig vermogen.
en
http://bc-parts.de/Drosse...er-Yamaha-YZF-R1-RN09-02-

Schijnbaar normaal dus (2 secs google)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Viper®
  • Niet online
Ik had ook al de rdw zelf gebeld.

Hij kan eventueel herkeurd worden, kosten 26 - 80 euro.

Op motor forum was ik ook al aan het zoeken.
Het is niet zo dat ik lui ben hoor ;)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Viper® schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:14:
Ik heb een motor bezichtigd die waarschijnlijk via Duitsland is geïmporteerd.
Op het kenteken staat dan ook RN12 met 72 kw (yamaha r1). De motor schijnt wel het volledige vermogen te hebben.

Mensen hier ervaring met geïmporteerde exemplaren en of dit een 'normale' situatie is.
Wel handig om te vermelden (en voor zover ik weet niet bescikbaar via site van RDW, of ik moet het mis hebben).
De Applicatie iKenteken voor iOS heeft een kopje:

Parallel Geimporteerd?
Dat kan dan op true or false staan.

Je kunt het bij auto's al vaak aan de kentekens zien, omdat er veel te nieuwe platen opzitten, maar hij zou ook na 1-2 jaar geimporteerd kunnen zijn, en dan zie je het niet op het eerste gezicht, maar ik vind het toch altijd wel fijn om te weten.

20*350ZO45°

• Viper®
  • Niet online
Ik heb geen iPhone. En zo te zien werkt die niet voor Android.

Is dat niet hetzelfde als de Datum eerste afgifte Nederland ?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Viper® schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:34:

Ik zou het niet weten, maar het is echt exact zoals ik 'm citeerde. Dus mijn Motor is netjes False, en een Mercedes 190D die ik regelmatig zie rijden met 00-HHH-0 nummer heeft daar een true staan.

20*350ZO45°

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

theHoff schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:04:
Volgens mij heeft het te maken met, o.a. maar niet uitsluitend, wrijvingskracht van de beide banden met het asfalt, middelpuntvliegende kracht van beide wielen, de hoek van de voorvork t.o.v. het frame, de kinetische energie ten gevolge van de gereden snelheid, het zwaartepunt van de motor, het zwaartepunt van de rijder, het verplaatsen van 1 of beide zwaartepunten, het verplaatsen van het gecombineerde zwaartepunt enz enz.
Het is een vrij gecompliceerd vectorentekening als je alle factoren in ogenschouw wilt nemen. Een versimpelde versie met slechts normaalkrachten en zijdelingse krachten kan je hier vinden. http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief36.htm .
[afbeelding]
Dit is echter de statische situatie. Ga je nu rekenen met het verplaatsen van het zwaartepunt en het verhogen of verlagen van de een of meerdere van de krachten op 1 of beiden wielen, dan kom je er achter dat je het maar het best gewoon uit kan proberen op een leeg parkeerterrein. :+
Juist!

Makerij Hofman

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Als er een datum is besloten voor die rit, kan iemand hem hier ook nog posten, dan kijk ik wel of ik kan of niet.

Makerij Hofman

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 21:39

tdw

Amai seg!

Viper® schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:34:

Als de datum eerste afgifte nederland niet gelijk ligt aan datum eerste toelating dan is die geïmporteerd.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Viper®
  • Niet online
stuk gekeken van twist of a wrist 2

goeie docu, duidelijk uitgelegd en interessante technieken.

die 2 gasten acteren wel heel slecht, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar grappiger :P

• Gisae
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i993.photobucket.com/albums/af51/photolock/CIMG0427.jpg
Nog de laatste aanpassingen aan mijn scriptie maken, dan even printen en langs de uni rijden om direct door de knallen richting alpen.

2 weken ik + motor \o/

(olie +kvs staat er achter zodat ik die nog kan controleren voor vertrek)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gaaf man! Veel plezier!

Ik hoop over anderhalve week een paar daagjes te gaan camperen in Duitsland met motor + vriendinnetje achterop :)

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Viper® schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:23:
stuk gekeken van twist of a wrist 2

goeie docu, duidelijk uitgelegd en interessante technieken.

die 2 gasten acteren wel heel slecht, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar grappiger :P
lol ja, het acteren is echt heeeeeel slecht. :+ 8) _/-\o_

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jorde schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:23:
Maandag geslaagd voor mijn AVD, zodra ik mijn rijbewijs heb mijn motor ophalen. (particulier gekocht) en dan gaan rijden. Is er iemand in de omgeving van Boxtel die zin heeft in een ritje? (Hopelijk ook wat routes kent)
Wat heb je voor een motor gekocht (zodat ik je hier in 't dorp een keer kan "spotten") ?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Intake gehad, bleek een natuurtalent te zijn. Advies is 3 lessen nodig voor mijn AVB.

Normaliter gaat een leerling achterop naar het oefenterrein, maar aangezien ik al 15 jaar schakelbrommer rij, was het: "je rijdt zelf toch wel naar het oefenterrein zeker?" (15 KM verder :) ) Ik heb genoten in ieder geval.

20*350ZO45°

• Marc Rademaker
Drie lessen, van een uurtje? Dat is wel netjes als je dat lukt :) Maarja, altijd schakelbrommer rijden zal zeker schelen...

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Marc Rademaker schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:48:
Drie lessen, van een uurtje? Dat is wel netjes als je dat lukt :) Maarja, altijd schakelbrommer rijden zal zeker schelen...
Vroeger hadden ze maar een uurtje les ;) Daarna L plaatje erop en lekker rijden in de buurt.
Ik heb totaal ook maar 5 lessen gehad van een uurtje en daarna afgereden, wel wat gecrossed daarvoor maar nooit op de weg gereden met iets wat schakelt.

• Marc Rademaker
Ik moet bekennen dat AVB me ook echt gestolen kan worden. Het harde remmen moet je met een nieuwe motor, ook nog eens zonder ABS, eigenlijk opnieuw leren. Korte slalom is te nutteloos voor woorden. Wegrijden uit parkeervak, stapvoets rijden, snelle slalom, uitwijk, is allemaal makkelijk genoeg. Achtje zie ik het nut ook niet echt van. Halve u-bocht moet je op een nieuwe motor ook opnieuw leren, enige wat ik daar aan heb gehad is dat ik weet dat ik de achterrem slepend kan houden.

Het rijden op de weg kon ik na 1 les ook al, maar goed, ze moeten toch geld verdienen he...

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Marc Rademaker schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:58:
Ik moet bekennen dat AVB me ook echt gestolen kan worden. Het harde remmen moet je met een nieuwe motor, ook nog eens zonder ABS, eigenlijk opnieuw leren. Korte slalom is te nutteloos voor woorden. Wegrijden uit parkeervak, stapvoets rijden, snelle slalom, uitwijk, is allemaal makkelijk genoeg. Achtje zie ik het nut ook niet echt van. Halve u-bocht moet je op een nieuwe motor ook opnieuw leren, enige wat ik daar aan heb gehad is dat ik weet dat ik de achterrem slepend kan houden.

Het rijden op de weg kon ik na 1 les ook al, maar goed, ze moeten toch geld verdienen he...
Ik mocht tijdens mijn introductie les al dik een uur op de weg :P Vroeger scooter gereden en niet erg bang aangelegd waren voor hem reden genoeg om mij gewoon maar te laten rijden (uiteraard na enige uitleg). Uiteraard checkte hij of ik voldeed aan de eisen om de weg op te mogen, nu heb ik al een kleine 9 jaar mijn rijbewijs B dus de theoretische kennis van het verkeer zit wel snor :) Wist sowieso niet eens dat je om met de motor te mogen lessen je of een rijbewijs B of al je theoriecertificaat moet hebben...

Sowieso wel grappig, want de introductie les was op een motor met dubbele bediening waardoor het eigenlijk zelfs lastiger is omdat je ineens een passagier achter op je motor hebt zitten.

Morgen de eerste echte les van 1,5 uur. Zag online de aantekening "speciale verrichtingen", nu hoop ik niet 1,5 uur speciale verrichtingen te gaan doen... Heb er eigenlijk wel weer zin in :P ben nu al een beetje verslaafd :D

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Straks ook weer mijn volgende 2 uur les. Heb nu nieuwe handschoenen en een eigen helm. Kijken wat het gaat worden hopelijk is het droog, want lijkt me niet al te lekker met een nat pak te rijden.

Maar het is wel zeer verslavend :9 , zoals je zegt Gertjan.

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• theHoff
  • Niet online
Richard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:23:
Intake gehad, bleek een natuurtalent te zijn. Advies is 3 lessen nodig voor mijn AVB.
3 lessen van? 3 uur?
3 uurtjes lijkt me wat weinig. Zitten toch wat zaken aan waar je aan moet denken zoals, welke snelheid moet je aan komen rijden, naar welke snelheid moet je afremmen, welke versnelling etc etc. Zo niet, kudos hoor. Ben benieuwd. Heb zelf 4 jaar schakelbrommer gereden maar had toch echt 6-7 uur nodig om alle oefeningen onder de knie te krijgen terwijl ik echt geen a-natuurtalent was.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Gaan ze eerst met je het hele voertuigbeheersing doornemen en afronden voordat ze je verkeersdeelneming gaan leren (als in, pas als je deel 1 gehaald hebt mag je aan deel 2 beginnen), kan me namelijk voorstellen dat na 30 minuten voertuigbeheersing het een beetje gaat vervelen.

Overigens zat ik afgelopen week op de site van het CBR te zoeken of je je theorie examens ook op een zaterdag kunt doen (of uberhaubt wat de tijden zijn) en werd er echt geen steek wijzer van :/ En hoe zit het met het examen voertuigbeheersing?

Verwijderd

Dat vind ik echt onzin. Op je AVB leer je hoe je hard moet remmen, dat werkt bij motor met en zonder ABS exact hetzelfde.. Doorknijpen en voorwiel niet blokkeren door plots remmen..

Korte slalom is te nutteloos? Ik ken zoveel mensen die niet fatsoenlijk in staat zijn langzaam te rijden of tussen paaltjes door te gaan, of te draaien op een straat van 7 meter breed..

Wegrijden uit parkeervat: 100% eensch, echt nutteloos..

Snelle slalom en uitwijken is ook wel belangrijk, ook makkelijk inderdaad, maar desalniettemin erg belangrijk.

En als jij het allemaal kan na 1 les, dan is dat toch prima ? :Z

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:24:
[...]

Dat vind ik echt onzin. Op je AVB leer je hoe je hard moet remmen, dat werkt bij motor met en zonder ABS exact hetzelfde.. Doorknijpen en voorwiel niet blokkeren door plots remmen..
En dat is de grap van ABS. Door ABS blokkeert je wiel niet en krijg je dus geen/minder feeling met het blokkeer moment. Bij een auto met ABS durf ik vol het rempedaal tegen de bodem te trappen, zonder ABS denk je wel een keer na, want als je eenmaal blokkeert ben je het haasje...
Korte slalom is te nutteloos? Ik ken zoveel mensen die niet fatsoenlijk in staat zijn langzaam te rijden of tussen paaltjes door te gaan, of te draaien op een straat van 7 meter breed..
Superhandig, kun je als je je verveelt op de weg ook tussen de strepen slalommen ;) Geintje, ik denk dat het goed is, zodat je bij een uitwijkmanoeuvre weet hoe je je moet gedragen.
Niet nutteloos, maar zo heel moeilijk is dat niet (denk ik). Maar goed je moet wel op veel zaken letten bij het vertrekken uit een parkeervak.

Overigens wat staat er in het algemeen voor lessen met de motor? Ik heb nu een pakket met 15 uur aan lessen (10x1,5) en beide praktijkexamens. Volgens de rijschool is dat een beetje het gemiddelde. Maar ik vind het eigenlijk weinig, ik dacht dat voor een auto meer lessen stonden.

En wat is eigenlijk het gemiddelde tarief voor rijlessen op de motor?

Verwijderd

.Gertjan. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:30:
[...]

En dat is de grap van ABS. Door ABS blokkeert je wiel niet en krijg je dus geen/minder feeling met het blokkeer moment. Bij een auto met ABS durf ik vol het rempedaal tegen de bodem te trappen, zonder ABS denk je wel een keer na, want als je eenmaal blokkeert ben je het haasje...
Dat leren ze je dus juist niet :P Ze leren je opbouwend te remmen, en niet zomaar vol intrappen, en dat principe is bij ABS en non-ABS hetzelfde..

Ik heb overigens leren rijden op en CB500 ofzo zonder ABS, en daarna een ABS fiets gekocht.. <3 ABS :P

• Gisae
  • Niet online
.Gertjan. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:30:
Niet nutteloos, maar zo heel moeilijk is dat niet (denk ik).
Dit is de enige actie waarmee ik de motor ooit een keer neergelegd heb :X

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:33:
Dat leren ze je dus juist niet :P Ze leren je opbouwend te remmen, en niet zomaar vol intrappen, en dat principe is bij ABS en non-ABS hetzelfde..
Maar vanwege de ABS voel je niet wanneer het "mis" gaat. Dat blijft dan een gok. Ik zou bij mijn auto ook niet weten waar het punt zit dat de ABS echt ingrijpt...
Gisae schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:35:
[...]

-O- oei... Dat leek me juist zo makkelijk...

• theHoff
  • Niet online
.Gertjan. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:39:
[...]

Maar vanwege de ABS voel je niet wanneer het "mis" gaat. Dat blijft dan een gok. Ik zou bij mijn auto ook niet weten waar het punt zit dat de ABS echt ingrijpt...
Volgens mij heb je dan nog niet op een motor met ABS gereden. Dat merk je namelijk wel (tenminste op de kawa waar ik op gelest hebt). Subtiel, maar je merkt het echt wel.
En overigens ABS of geen ABS, je moet nog altijd eerst het zwaartepunt naar het voorwiel verleggen, dus opbouwend remmen. In 1 keer vol knijpen en je motor kan nog steeds onder je uit klappen hoor.
Dus de theorie blijft hetzelfde.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

theHoff schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:42:
[...]

Volgens mij heb je dan nog niet op een motor met ABS gereden. Dat merk je namelijk wel (tenminste op de kawa waar ik op gelest hebt). Subtiel, maar je merkt het echt wel.
En overigens ABS of geen ABS, je moet nog altijd eerst het zwaartepunt naar het voorwiel verleggen, dus opbouwend remmen. In 1 keer vol knijpen en je motor kan nog steeds onder je uit klappen hoor.
Dus de theorie blijft hetzelfde.
Dat is ook wel weer zo. Gelukkig heb ik tijdens de introles geen rem-actie te doen waar ABS voor nodig was :P Die ervaring is me dus (gelukkig) gespaard gebleven.

Maar vanwege dat aanvoelen is het denk ik ook belangrijk dat voertuigbeheersing een apart examen is.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gisae schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:35:
[...]

Idem hiero 8)7 Niet uit een parkeervak, maar gewoon een krappe bochtje naar rechts vanuit stilstand

Vaak bu'j te bang!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

The Legend

*Plop*

Bij de AVB lessen leer je toch ook gewoon de motorbasics zonder de rest van het verkeer in gevaar te brengen. Rem aanleggen, constante snelheid houden met gas/achterrem/koppeling, afschuinen, maar toch ook vooral kijken. Mijn 8tje lukte pas toen ik het kijken door had. Dat je het allemaal snel oppikt als je er een beetje gevoel voor hebt maakt het niet ineens nutteloos of overbodig 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 26-08-2011 12:02 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

theHoff schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:13:
[...]

3 lessen van? 3 uur?
3 uurtjes lijkt me wat weinig. Zitten toch wat zaken aan waar je aan moet denken zoals, welke snelheid moet je aan komen rijden, naar welke snelheid moet je afremmen, welke versnelling etc etc. Zo niet, kudos hoor. Ben benieuwd. Heb zelf 4 jaar schakelbrommer gereden maar had toch echt 6-7 uur nodig om alle oefeningen onder de knie te krijgen terwijl ik echt geen a-natuurtalent was.
Tijdens de intake zijn alle bijzondere verrichtingen geoefend en dat ging erg goed. Welke versnelling en met welke snelheid hoeft je natuurlijk maar 1x verteld te worden.

Verder krijg ik opzich alleen voertuigbeheersing, en daarna pas verkeersdeelname, maar aangezien ikzelf al heen en terug rij naar het oefenterreintje zit dat er automatisch bij inbegrepen. Lessen zijn 100 minuten = 2x20 heen en terug rijden en de rest echt oefenen AVB.

Uitwijkoefening zag ik echt als iets "Spectaculairs", maar 50 rijden en bij de eerste pillon al gas dicht en de actie uitvoeren stelde natuurlijk niet zoveel voor. Net als Noodstop @ 50.

Edit: Mijn lesmotor is een CB500 met ABS. Kreeg van instructeur op mijn lazer dat ik tijdens de noodstop aan het terugschakelen was geweest. Ik: "Echt niet, dat was de ABS, kijk maar: 2 --> 1", en ik schakelde bij stilstand nog even netjes voor 'm terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Richard op 26-08-2011 12:10 ]

20*350ZO45°

Verwijderd

Op zich zijn al die dingen die ze je aanleren nuttig,
Anders deden ze het niet, maar een remproef doen met een motor met ABS is nutteloos (tenzij die is uit te schakelen)

en geloof mij maar, niemand doet aan "opbouwend remmen" als de poep de ventilator raakt...
ik heb mezelf al wel eens bijna op de achterbank van een Honda S2000 ge-stoppied (vervoeging van Stoppy/nose wheely etcetc)

Maar sinds wanneer moet je eerst bijzondere verichtingen doen? ik zelf deed gewoon een uurtje lessen, en we begonnen dan altijd met wat achtjes en zo, instructeur noemde dat "opwarmen" en daarna even buiten spelen (gewoon rijden)...

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:40:
Maar sinds wanneer moet je eerst bijzondere verichtingen doen? ik zelf deed gewoon een uurtje lessen, en we begonnen dan altijd met wat achtjes en zo, instructeur noemde dat "opwarmen" en daarna even buiten spelen (gewoon rijden)...
Dat leek mij ook, tijdens het lessen met de auto ging het ook zo (tenminste 9 jaar terug :D), beetje rondrijden en zo nu en dan een keer een bochtje achteruit (onder het mom van, "ow nu stuur ik je een doodlopende straat in.... Dan maar draaien/achteruit :') ".

Als ik eerst lessen puur voortuigbeheersing moet gaan doen gaat de fun er wel vanaf, plus van 1,5 uur rondjes draaien word ik misselijk, als ik dat wil ga ik wel naar de kermis :+

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Misschien doen ze dat sinds de invoering van AVB / AVD los zijn? Ik weet natuurlijk niet hoelang jij je Cat. A al hebt.

Let wel dat het bij mij binnen een paar lessen gepiept kan zijn, en daardoor nu geconcentreerd wordt op AVB (datum staat al gepland), en daarna concentreren op AVD.

20*350ZO45°

Verwijderd

moet zeggen ik heb er veel moeite mee gehad
Ik heb totaal 9 lessen voor de bijzondere verrichtingen gehad.
Daarbij gezegd nog nooit op een brommer ofzo gereden.
Dus het was compleet nieuw voor mij.
Maar ik vond het heel leerzaam.

• M14
  • Laatst online: 31-01 19:06

M14

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:40:

en geloof mij maar, niemand doet aan "opbouwend remmen" als de poep de ventilator raakt...
ik heb mezelf al wel eens bijna op de achterbank van een Honda S2000 ge-stoppied (vervoeging van Stoppy/nose wheely etcetc)
Dan heb je juist wel opbouwend geremd, immers, als je dat niet doet blokkeert je voorwiel meteen (bij gebrek aan ABS). Wanneer je zo hard remt dat de achterkant omhoog komt, heb je simpelweg het punt bereikt dat je niet harder kunt vertragen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• The Legend

The Legend

*Plop*

.Gertjan. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:44:
[...]

Dat leek mij ook, tijdens het lessen met de auto ging het ook zo (tenminste 9 jaar terug :D), beetje rondrijden en zo nu en dan een keer een bochtje achteruit (onder het mom van, "ow nu stuur ik je een doodlopende straat in.... Dan maar draaien/achteruit :') ".

Als ik eerst lessen puur voortuigbeheersing moet gaan doen gaat de fun er wel vanaf, plus van 1,5 uur rondjes draaien word ik misselijk, als ik dat wil ga ik wel naar de kermis :+
Er zit wel een wezenlijk verschil tussen leren autorijden en leren motorrijden. Bij een auto stuur je met een stuur, naar rechts is naar rechts, naar links is naar links. Op de motor stuur je met je gewicht en ga je waar je kijkt. Als je tijdens de uitwijkproef op een parkeerterrein een pilon omver rijdt omdat je verkeerd kijkt is er niet veel aan de hand, doe je dat op de openbare weg in het verkeer heb je zelf, en de overige weggebruikers, een groter probleem.

En dat het vroeger anders ging (L plakken en gaan met die banaan) wil niet zeggen dat dat beter was :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
The Legend schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:03:
Op de motor stuur je met je gewicht
Nope :P Het overgrote deel komt nog altijd van het stuur :) Probeer het maar: laat het stuur los en maak een bocht: je gaat gegarandeerd wijd :)

Theorie / leesvoer: Wikipedia: Countersteering
Dit legt niet het verschil tussen gewicht en stuur uit, maar wel wat er gebeurd als je aan het stuur komt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The Legend

The Legend

*Plop*

Paul schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:08:
[...]
Nope :P Het overgrote deel komt nog altijd van het stuur :) Probeer het maar: laat het stuur los en maak een bocht: je gaat gegarandeerd wijd :)

Dit legt niet het verschil tussen gewicht en stuur uit, maar wel wat er gebeurd als je aan het stuur komt :)
Klopt, ik bedoelde meer te zeggen dat het dus niet zo werkt als in de auto. Stuur naar rechts is niet naar rechts (behalve in de langzame slalom :P).

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

Richard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:08:
[...]
Edit: Mijn lesmotor is een CB500 met ABS. Kreeg van instructeur op mijn lazer dat ik tijdens de noodstop aan het terugschakelen was geweest. Ik: "Echt niet, dat was de ABS, kijk maar: 2 --> 1", en ik schakelde bij stilstand nog even netjes voor 'm terug.
* Hayfork @ examen ;)

BTW. Sorry maar ik zoek het niet om de hele organisatie van de meeting op me te nemen. Ik heb die animocheck geregeld en zie dat een aantal mensen aankomende zondag kunnen. Interesse?

Francis/M14/Marc/ 'pietje'... anderen?

[ Voor 21% gewijzigd door Hayfork op 26-08-2011 13:22 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Paul schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:08:
[...]

"De bocht doorkijken" is natuurlijk aardig psychisch, ook met een auto. Als je tijdens het inhalen van een vrachtauto naar de vrachtauto gaat kijken, dan rij je er ook naartoe. Zelfde als vluchtheuvels en dergelijke.

20*350ZO45°

• theHoff
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:18:
[...]

Klopt, ik bedoelde meer te zeggen dat het dus niet zo werkt als in de auto. Stuur naar rechts is niet naar rechts (behalve in de langzame slalom :P).
Yep. Rechts insturen als je naar links wilt gaan en links insturen als je naar rechts wilt gaan. Dat wilde er bij mij niet in totdat m'n instructeur zei, maak maar een paar bochten met je handen gekruist (linkerhand rechterhandvat). Toen kwam ik er achter dat ik dat inderdaad onbewust (vanwege fietsen e.d.) al deed. Was wel even heeeeeeel apart en spannend, maar leuk om te doen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Richard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:19:
[...]

"De bocht doorkijken" is natuurlijk aardig psychisch, ook met een auto. Als je tijdens het inhalen van een vrachtauto naar de vrachtauto gaat kijken, dan rij je er ook naartoe. Zelfde als vluchtheuvels en dergelijke.
Dat effect is in de auto verwaarloosbaar als je het vergelijkt met motorrijden.

Verwijderd

M14 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:02:
[...]

Dan heb je juist wel opbouwend geremd, immers, als je dat niet doet blokkeert je voorwiel meteen (bij gebrek aan ABS). Wanneer je zo hard remt dat de achterkant omhoog komt, heb je simpelweg het punt bereikt dat je niet harder kunt vertragen.
Nou, in dat geval was het gewoon uitstekend rubber (metzler M5)
er was zelfs dat geluid van blokkeren te horen voor een fractie van een seconde.

en toen rolde ik op de snelweg op het voorwiel naar die auto toe.
geloof dat ik uiteindelijk nog een cm of 20 overhad...
Maar mijn persoonlijke record "snelste stoppy" was wel geboren.
Met ABS had ik waarschijnlijk 5 meter overgehad (jammer dat de speed triple geen ABS optie had toen, en de huidige die wel ABS heeft heeft te veel lelijk plastic)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat ik me af vraag hè,

Wat is nu het echt het verschil tussen motorpakken, ik wil sowieso leer maar ik zie jassen van onder de 200 euro tot het tig voudige. Tuurlijk de afwerking, leer kwaliteit en pasvorm, maar hoe zit het met de veiligheid?

Ik wil graag m'n motorrijbewijs gaan halen alleen heeft een eigen motor momenteel geen prioriteit (dan moet ik dusdanig veel meer gaan werken wat ik het nog niet waard vind en kan eventueel samen met m'n pa wat kopen als die weer voor een motor gaat kijekn). Ik wil wel een eigen pak, helm, handschoenen en laarzen om in te lessen en mee te rijden als ik een motor leen of huur.

Ik ken Hein Gericke en Louis.de, scheelt het bij Hein Gericke nog of je in NL of in DE gaat shoppen?

Verder nog tips qua kleding en helm?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Duitsland is per definitie goedkoper, kan je niet gewoon eerst ergens een pak lenen of kopen voor weinig? En dan straks iets halen wat bij je motor past, mijn ervaring is dat goedkoop vaak duurkoop is. Duurdere pakken zijn vaak beter/ soepeler leer, betere naden enz. Goedkopere textiel pakken zijn minder waterdicht, minder comfort, slechtere protectie enz.

• Marc Rademaker
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:24:
[...]

Snelle slalom en uitwijken is ook wel belangrijk, ook makkelijk inderdaad, maar desalniettemin erg belangrijk.

En als jij het allemaal kan na 1 les, dan is dat toch prima ? :Z
Ik wist voordat ik mijn eerste noodstop moest maken tijdens avb al dat ik eerst aan moest leggen, zo werkt het in een auto immers ook. Ook de koppeling in deed ik al automatisch. Goed, ik heb heus wel wat nuttigs geleerd hoor, maar dat hele examen en dat vele geoefen vond ik uiteindelijk wat overdreven. Tegenwoordig rijd ik vrij makkelijk weg met de motor en als ik twijfel houd ik de voetjes bij de grond. U-bochtjes zijn het enige wat ik nog gebruik. Voor mij was het meer feeling krijgen met de motor en ervaring opdoen, iets was ik nu helaas met mijn motor van vooraf aan moet doen. Sowieso rijd een 4-cilinder al heel anders, en mijn achterrem doet ook daadwerkelijk wat, in tegenstelling tot de lesfietsen.

Ook ligt het maar aan je instructeur. Tijdens de uitwijkoefening was het in principe je stuur plat duwen naar links, en weer naar rechts. Nu ben ik geen natuurtalent en nam ik alles wat hij zei voor waar aan. Nu doe ik veel meer met mijn gewicht verplaatsen. Ik denk dat ik het meeste dan ook prima tijdens normale lessen had kunnen leren.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Marc Rademaker schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:08:
[...]

Goed, ik heb heus wel wat nuttigs geleerd hoor, maar dat hele examen en dat vele geoefen vond ik uiteindelijk wat overdreven.
Waar we natuurlijk ook voor uit moeten kijken, we zitten hier op een technisch forum, en we zijn over het algemeen niet erg vies van techniek. Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die de AVB echt nodig hebben voor voertuigkennis. "Wat doet nu precies wat, en hoe voelt dat aan?"

Genoeg mensen die op een motor klimmen bij rijles die niet weten wat een schakelpatroon is, een motor een voetrem heeft, en de linker handle een koppeling is.

Als je na moet denken bij werkelijk iedere handeling "Terugschakelen, was dat nu om hoog of omlaag", of remmen met koppeling en voorrem, en vergeten dat er een voetrem opzat, dan is het echt wel zeer goed dat er een AVB bestaat.

Kennis van me heeft 40 rijlessen nodig gehad voor de AVB. 95% van de "intest" was uitleggen wat een motor nu precies is, en hoe je 'm gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Richard op 26-08-2011 15:22 ]

20*350ZO45°

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Richard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:15:
[...]

Genoeg mensen die op een motor klimmen bij rijles die niet weten wat een schakelpatroon is, een motor een voetrem heeft, en de linker handle een koppeling is.
Van de voetrem en koppeling wist ik dus niet :$
Wel scooter gereden vroegah, maar daar was links gewoon remmen. Nu moet ik zeggen dat ik redelijk snel aan gewend was hoor :P
Als je na moet denken bij werkelijk iedere handeling "Terugschakelen, was dat nu om hoog of omlaag", of remmen met koppeling en voorrem, en vergeten dat er een voetrem opzat, dan is het echt wel zeer goed dat er een AVB bestaat.
Dat terugschakelen is wel eventjes wennen, maar verder vrij logisch, omhoog is omhoog, omlaag is omlaag. Het enige wat bij mij wat aandacht vergde is dat je ook moet schakelen. Rijd al een paar maanden in een auto met (semi)automaat waardoor ik dus een luie donder ben geworden en soms vergeet terug te schakelen. Vooral naar stilstand vergeet ik wel eens van 2 naar 1 te gaan waardoor ik de motor in zijn 2 probeer weg te trekken (wat overigens redelijk lukte :9 ).

Heb mijn auto maar weer op handbediening gezet zodat ik in ieder geval weer wat feeling met de schakel-momenten krijg. :) Nadeel is dat de automaat soms alsnog ingrijpt, als ik bijvoorbeeld vergeet terug naar zijn 1 te gaan...

Daarnaast maakte ik mijn instructeur behoorlijk nerveus door mijn hand boven de rem te houden. :P Hij was bang dat ik hem ineens in zou knijpen. Het hangen met de hand boven de rem komt nog uit de scooter tijd waar ik ooit iemands achterspoiler van dichtbij mocht bewonderen. Wil snel kunnen ingrijpen, hij verzekerde me echter dat als ik echt moet ingrijpen ik alsnog snel genoeg bij de rem ben :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Je snapt de essentie van die oefeningen niet. Het valt allemaal onder het kopje 'motorbeheersing'. Dát leer je met die oefeningen. Bij de VRO hebben ze een oefening dat je in amazonezit op je zadel moet zitten. Tuurlijk doe je dat normaal gesproken niet, maar het doel is om je te leren dat die motor stabiel is. In de praktijk doe je van al die oefeningen maar een paar letterlijk in de praktijk. Maar ze dragen allemaal bij tot een betere beheersing van je voertuig.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Pagina: 1 ... 289 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.