Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.096 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Crazyanz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:17:
de tyfus 32 pietermannen. Kan je daar niet zelf 2 nieuwe 450's voor kopen en ombouwen :P
niet echt. De sterker kogellagers (bijvoorbeeld) kosten al aardig wat. denk dat je , als je het zelf doet 1 maakt voor 27K, gegeven dat je ook KTM onderdelen gebruikt.

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:35:

@Roflastic: het is natuurlijk net als bij de GSA's: de meesten zullen nooit meer dan een zandpaadje zien, dus echt rallywaardig hoeven ze niet te zijn natuurlijk. De Dakar versie (en dan die ene waarmee ze écht Dakar rijden) zal ook wel een beetje anders zijn dan de straatversie.
En voor iemand die echt rally's rijdt is het toch nooit goed. Die passen 'm liever zelf aan.
een gewone 450 volstaat rijkelijk. Als je amateur rallys doet wil je wel wat aan het uithoudingsvermogen doen omdat het ding nu nogal enduro is en niet rally. Dat is ook meer het zelf willen aanpassen. Dan ken je het apparaat van buiten en weet je al waar het manko zit bijde minste trilling en dat is wel zo prettig bij het buiten sleutelen.

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:05

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 01:06:
[...]
een gewone 450 volstaat rijkelijk. Als je amateur rallys doet wil je wel wat aan het uithoudingsvermogen doen omdat het ding nu nogal enduro is en niet rally. Dat is ook meer het zelf willen aanpassen. Dan ken je het apparaat van buiten en weet je al waar het manko zit bijde minste trilling en dat is wel zo prettig bij het buiten sleutelen.
Precies. En je kunt 'm helemaal naar je zin maken. Ach...Richard de Groot heeft toch op een XT500 de Dakar gereden? Da's pas een echte held!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Henno van Bergeijk.

Even een motor aanpassen valt nog niet mee, niet zo gek dat er mensen een complete rallymotor kopen. Sterker nog, groot deel van de dakar-deelnemers doen dat. Richard de Groot heeft zelfs een rally-motor gehuurd. http://www.rallybikecenter.com/

Makerij Hofman

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Maar het hangt ook af van hoe je rijdt en waarvoor. Echte competitie wil `50 vering vooraan terwijl voor iemand die het gewoon wil uitrijden een factory crf450 prima is.

Als ik terug ben in NL ga ik maar eens kijken naar de achtertanks van de 450 want de rally van 2011 heeft niet eens meer de typische saddlebag tanks maar de factry tank van de 450. Wie weet is het pasend te maken :P

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

komkommer schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 01:29:
Henno van Bergeijk.

Even een motor aanpassen valt nog niet mee, niet zo gek dat er mensen een complete rallymotor kopen. Sterker nog, groot deel van de dakar-deelnemers doen dat. Richard de Groot heeft zelfs een rally-motor gehuurd. http://www.rallybikecenter.com/
idd, ik had net een interview met Richard gezien, dus zat die naam in mijn hoofd. Niet om iets af te doen aan de prestaties van Depres en Coma, maar de mannen die het écht in hun eentje doen, zijn ware helden. De een doet het sneller (en beter) dan wie ook, de andere volledig op eigen kracht. Beiden hebben iets bijzonders.

Dat huren kende ik nog niet. Niet voor zo'n rally iig.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 00:46
ROFLASTC schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:38:
[...]

niet echt. De sterker kogellagers (bijvoorbeeld) kosten al aardig wat. denk dat je , als je het zelf doet 1 maakt voor 27K, gegeven dat je ook KTM onderdelen gebruikt.
de rally 450's zijn trouwens "gewoon" 690 rally frames met 450 motoren. uiteraard is er wel het nodige aan verbouwd en is het niet zo simpel als het klinkt. Maar een 450 kopen zoals ik eerder zei en opbouwen als rally versie zit er dus niet in.

Stiekum vind ik de aprillia V-twin 450 trouwens veel interessanter :9~

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Crazyanz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:23:
[...]

de rally 450's zijn trouwens "gewoon" 690 rally frames met 450 motoren. uiteraard is er wel het nodige aan verbouwd en is het niet zo simpel als het klinkt. Maar een 450 kopen zoals ik eerder zei en opbouwen als rally versie zit er dus niet in.

Stiekum vind ik de aprillia V-twin 450 trouwens veel interessanter :9~
Dat is zeker een mooi ding. Ik heb er de tijd en het geld niet voor over maar zo'n Aprillia is zker gaaf

And it goes BRAAAAAPP!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb overigens voor mijn eigen aanstaande 'Dakar' een topique aangemaakt waarin de wederwaardigheden van ons team zal bijhouden.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
mphilipp schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:31:
Ik heb overigens voor mijn eigen aanstaande 'Dakar' een topique aangemaakt waarin de wederwaardigheden van ons team zal bijhouden.
Klinkt leuk, ik hou het in de gaten voor volgend jaar :) Vriend van me zal ook wel geïnteresseerd zijn trouwens.

Net van de motorboer terug die voor niets het ventiel heeft vervangen en de velg heeft bijgeschaafd. Zou nu goed moeten zijn. En hopelijk morgen wat zon om een langer stuk te rijden :)

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 08-01-2011 13:53 ]

• haakjesluiten
ah dit is een belgische variant op Amsterdam-Dakar zo te zien?

• komkommer

komkommer

Koffie

Gaaf. Goede topic ook, je had me bijna overgehaald :)

Makerij Hofman

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Crazyanz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 14:18:
[...]
ah dit is een belgische variant op Amsterdam-Dakar zo te zien?
Er zijn talloze varianten. Er is ook een Liverpool-Banjul en zo zullen er vanuit elk land wel dingen georganiseerd worden. Het is natuurlijk een leuk avontuur, maar het goede doel maakt het extra leuk. Zo heeft een ander ook nog iets aan de hele onderneming. Ik heb nooit zo geloofd in het domweg geld sturen naar een arm land. Via Riders wordt daadwerkelijk de medische zorg ginds verbeterd.

@Komkommer: tsjaa...jij bent al bijna een veteraan, dus voor jou is dit weinig uitdaging. Maar je bent van harte welkom hoor... ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
Zojuist maar eens wat olie bijgevuld in de machine i.v.m. het te lage oliepeil waar ik eerder al over schreef.

Ben benieuwd wat jullie mening is:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0375_vooraf%20leeg_kl.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0385_bijgevuld_kl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0388_lopen_bijgevuld_kl.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0391_langer_gelopen_kl.jpg

Wat ik gedaan heb:
  • geconstateerd dat er nog steeds te weinig olie in zat (foto linksboven)
  • olie bijgevuld tot ca streepje met F (foto rechtsboven)
  • motor heel kort aangezet, olie laten teruglopen in peilglaasje, aangezien peil lager dan F bleef iets bijgevuld (foto linksonder)
  • motor iets langer laten lopen met iets meer toeren, olie terug laten lopen in peilglas, geconstateerd dat peil redelijk blijft maar dat de kleur donker is in plaats van lichtgekleurd (foto rechtsonder)
In totaal is er iets van 0.75l motorolie ingegaan.

Wat vinden de experts hiervan?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Toen je hem bijgevuld had zat die driekwart liter verse olie, die helder van kleur is, gewoon precies achter het glaasje. Na even lopen is alles natuurlijk goed gemengd. Hoe donker 'ie mag worden ligt aan welke olie je hebt en hoe die er normaal uit ziet geloof ik :)

Hoe lang precies is 'iets langer'? Echt heel warm zal 'ie niet geworden zijn, en totdat de olie 100% teruggelopen is uit alle gaatjes en van de randjes, zoals na het vullen waarschijnlijk nog het geval was, zal wel even duren. Als er in dit tempo olie 'verdwijnt' zou je na een zomers ritje met nog maar 100ml olie staan :P

• haakjesluiten
Wanneer heb je voor het laatst je olie filter + olie vervangen? Maar opzich vrijlogisch dat het gelijk troebel is want je gaf aan dat je alleen heb bijgevuld. Dus de oude olie was al vervuild en heeft zich gemend met je verse olie.

• komkommer

komkommer

Koffie

Wat zegt het boekje? Moet je met een koude of een warme motor pijlen?

Makerij Hofman

• Rukapul
TheZeroorez schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:26:
Hoe lang precies is 'iets langer'? Echt heel warm zal 'ie niet geworden zijn, en totdat de olie 100% teruggelopen is uit alle gaatjes en van de randjes, zoals na het vullen waarschijnlijk nog het geval was, zal wel even duren.
Dat iets langer was orde grootte 1-2 minuten waarschijnlijk.

edit: iets korter in elk geval dan de 2 a 3 minuten uit het onderhoudsboekje
Als er in dit tempo olie 'verdwijnt' zou je na een zomers ritje met nog maar 100ml olie staan :P
Over het verlies trek ik dan ook nog geen conclusies. Sowieso moet hij dan iets langer draaien, iets langer terugzakken en moet je ook nog opletten dat de boel met de camera niet vertekend is :P
Crazyanz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:27:
Wanneer heb je voor het laatst je olie filter + olie vervangen? Maar opzich vrijlogisch dat het gelijk troebel is want je gaf aan dat je alleen heb bijgevuld. Dus de oude olie was al vervuild en heeft zich gemend met je verse olie.
Dat zou als het goed is begin oktober moeten zijn geweest toen we hem gekocht hebben.
komkommer schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:29:
Wat zegt het boekje? Moet je met een koude of een warme motor pijlen?
Paar minuten laten lopen, 3 minuten wachten, loeren.

Uiteraard heb ik hier een conservatieve aanpak genomen, omdat ik de boel evt niet droog wilde laten lopen. Gestopt met de experimenten toen ik constateerde dat wat er terugzakte wel erg donker was in het kader van better safe than sorry.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2011 16:45 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rukapul schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:33:
[...]
Uiteraard heb ik hier een conservatieve aanpak genomen, omdat ik de boel evt niet droog wilde laten lopen. Gestopt met de experimenten toen ik constateerde dat wat er terugzakte wel erg donker was in het kader van better safe than sorry.
Droog lopen zal ie niet zo snel doen. Geen olie in het peilglas wil niet zeggen dat ie kurkdroog is. Zeker onbelast moet je moeite doen om een blok in de soep te laten lopen zonder olie. Waarbij zonder olie betekent dat ie leeggelopen is (plug eruit). Er zit dan nog steeds genoeg olie op de onderdelen om 'm door te laten draaien. En zolang je er niet mee gaat rijden, loopt ie echt niet meteen vast.

Ik zou toch zeker even een kort ritje gaan maken. Gewoon even 10 minuten een blokje rijden, rustig aan. Je weet dat er olie in het blok zit, dus droog lopen doet ie zeker niet, zolang de olie er tenminste niet meteen uit druipt. Houd in ieder geval je temp in de gaten. Zonder of te weinig olie zal de temp erg snel laten oplopen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-01 10:30

M14

Mijn ervaring is het volgende: Bij mijn fiets moet ik om de 6k olie verversen en om de 12k of 18k het filter. Nu had ik er na het verversen van de olie ruim 11k mee gereden. Bij die laatste kilometers begon ie echt olie te drinken, in een maand had ik er ongeveer een liter bij gegooit. Na het opnieuw vervangen van de olie was het verbruik ineens weer normaal. Conclusie: Optijd vervangen anders gaat ie hard olie verbruiken. Iemand anders die dat ook ooit heeft gemerkt?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Van de onderkant van het glaasje naar de bovenkant van het glaasje is bij mijn bmw ongeveer een liter. halve liter

En de kleur is niet vreemd hoor, het is eerder slecht om je motor zo kort te laten lopen, maar als je binnenkort een stuk gaat rijden is dat niet zon probleem lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door HammerT op 08-01-2011 20:05 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:24:
Conclusie: Optijd vervangen anders gaat ie hard olie verbruiken. Iemand anders die dat ook ooit heeft gemerkt?
Die van mij lust niet eens olie. Ik twijfel of het wel een echte BMW is... ;) Bij zijn laatste beurt ging er bijna dezelfde hoeveelheid in als erin hoort. In had er in de tussentijd zelf iets van 250cc bij gedaan. In dat jaar heb ik ruim 10.000km gereden. Niet slecht voor een oude boxer met inmiddels 150k op de klok.

• Rukapul
^ thx guys. Nu ik weet dat kleur en niveau etc niet zo'n punt is ga ik er morgen een rondje mee rijden en als dat goed gaat dan is ie weer klaar voor woon-werk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2011 18:37 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn K75 is minder blij met bij buiten staan in weer en wind en vooral vorst, pekel en dooi.

Minst zorgwekkend is dat ik de duct tape die de kapotte scharnier van m'n rechterkoffer bijstond moest vervangen. Iets irritanter is dat m'n rem- en gashendels wat stroef geworden zijn. Maar verder rijdt hij wel prima.

En hoe :P

Aangezien het vandaag warm was en bij vertrek uit Weeze (waar hij sinds woensdag stond terwijl ik in RO uithing) ook nog eens droog ben ik op de A57 even gaan kijken wat er zou gebeuren als ik even gas helemaal opentrok. Resultaat: 180km/u met stevige tegenwind. Dat zit zeker gezien tegenwind dicht genoeg in de buurt van de 185km/u opgegeven topsnelheid dat ik iig geen zorgen maak over motorprestaties :z

Oslik blyat! Oslik!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zal volgende week eens zien hoe het zit met de motor prestaties. zal hem even laten afstellen sinds er een andere pijp onder zit.

• MailMan
Rukapul schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:37:
^ thx guys. Nu ik weet dat kleur en niveau etc niet zo'n punt is ga ik er morgen een rondje mee rijden en als dat goed gaat dan is ie weer klaar voor woon-werk :)
Rookte ie trouwens bij het starten? Beetje kan normaal zijn omdat je dan overtollige olie verbrandt maar als je verder geen blauwe rook ziet dan zou je hoogstens olie kunnen verliezen door lekkage. Heb je al goed rondgekeken naar een oliespoor ergens of 'zweet' het blok erg?
Voor de rest inderdaad, wat iedereen hier zegt, een stukje langer rijden en eens kijken hoe het gaat. Kan natuurlijk ook geen kwaad om de olie eens helemaal te verversen.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Rukapul schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:37:
Ik zou me niet te veel zorgen maken, mijne gebruikt ook wat meer olie dan de GS500 deed, die heb ik in een half jaar niet bij moeten vullen, deze wel al. Ik hou daarom ook op het flesje bij de datum en km-stand en ik zet een streepje bij het niveau na het vullen, zo weet ik als me flesje van een liter leeg is wat het gebruik is van de Strom. Ik heb trouwens bijna 40k aan km's erop staan.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

zo vandaag weer voor het eerst dit jaar op de motor gezeten.

wat een wind en wat een domme koekblikbestuurders op de weg.

Een jonge dame stond te wachten voor het stoplicht linksaf en rij op de baan naast hun (rechtdoor), besluit ze opeens ook rechtdoor te willen en geeft gas, rukt aan haar stuur en zet haar auto voor mij neer. Scheelde een halve meter of ik had had haar auto geketst.

dan voel je je hart weer zitten :(

• M14

M14

mphilipp schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:16:
[...]

Die van mij lust niet eens olie. Ik twijfel of het wel een echte BMW is... ;) Bij zijn laatste beurt ging er bijna dezelfde hoeveelheid in als erin hoort. In had er in de tussentijd zelf iets van 250cc bij gedaan. In dat jaar heb ik ruim 10.000km gereden. Niet slecht voor een oude boxer met inmiddels 150k op de klok.
Na hoeveel gereden kilometers moet je de olie bij je BMW vervangen? Bij mij kwam het er toen echt als zwarte drab uit, heb dus ook maar meteen het filter vervangen. Bedenk me net dat mn rijstijl waarschijnlijk ook wel meespeelt in het olie-verbruik. Ik gok dat jij een iets rustigere rijder bent :).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:36:
[...]
Na hoeveel gereden kilometers moet je de olie bij je BMW vervangen? Bij mij kwam het er toen echt als zwarte drab uit, heb dus ook maar meteen het filter vervangen. Bedenk me net dat mn rijstijl waarschijnlijk ook wel meespeelt in het olie-verbruik. Ik gok dat jij een iets rustigere rijder bent :).
Volgens het boekje om de 10k. Hij krijgt 1x per jaar een beurt en dan wordt olie+filter vervangen.
Wat erg meehelpt is dat deze motor blijkbaar door de vorige eigenaren (ex-pliesie) goed is behandeld. Ik weet niet wat een rustige rijder is. Ik ben geen racer, dat pas a)niet bij een bankstel (BMW RT) en b)niet op de openbare weg. Ik rij wel lekker door, maar dat is een subjectieve klassificatie. De chroomridders laat ik doorgaans achter me, de Rossi mannen vóór... ;)

• M14

M14

Haha, goed omschreven :p. Ik ben van plan om dit jaar een aantal keer op het circuit te rijden, dat is me goed bevallen. Wellicht dat dat enig inzicht geeft in mijn rijstijl O-).

Wat betreft het olie-verbruik, als je de olie netjes vervangt na 10k, dan zou het verbruik geen probleem moeten zijn. Bij mijn fiets had ik met dezelfde olie bijna het dubbele gereden, ruim 11k terwijl het na 6k had moeten worden vervangen. Daardoor is ie waarschijnlijk ook extra gaan verbruiken. Na het vervangen van de olie was dit geen probleem meer.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 00:11:
Haha, goed omschreven :p. Ik ben van plan om dit jaar een aantal keer op het circuit te rijden, dat is me goed bevallen. Wellicht dat dat enig inzicht geeft in mijn rijstijl O-).
Ik wil ook wel een keer het circuit op, maar ja...met zo'n bankstel... ;)
Niet om te racen, maar gewoon om wat dingen uit te proberen. Bij de VRO mag je op het einde ook een half uurtje rondjes rijden over dat baantje en dat is wel leuk. Je doet steeds hetzelfde rondje, dus ga je steeds beter rijden. Je kunt dan eea uitproberen. Misschien doe ik het wel een keer als er een ouwelullendag is op het circuit... ;)

• haakjesluiten
Kleur van je olie ziet er idd nog prima uit. niets om je zorgen te maken. Wordt pas zorgwekkend als je in je oliefilter metaal schilfers oid tegen komt ;)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

dion_b schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:02:

Aangezien het vandaag warm was en bij vertrek uit Weeze (waar hij sinds woensdag stond terwijl ik in RO uithing) ook nog eens droog ben ik op de A57 even gaan kijken wat er zou gebeuren als ik even gas helemaal opentrok. Resultaat: 180km/u met stevige tegenwind. Dat zit zeker gezien tegenwind dicht genoeg in de buurt van de 185km/u opgegeven topsnelheid dat ik iig geen zorgen maak over motorprestaties :z
tss Er had wel een kind voorbij kunnen waaien

And it goes BRAAAAAPP!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:46
ROFLASTC schreef op zondag 09 januari 2011 @ 02:06:
[...]

Of een gieter :+

Ontopic: Dat is inderdaad een prima prestatie, vermogen zat om lekker mee te kunnen rijden.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

ROFLASTC schreef op zondag 09 januari 2011 @ 02:06:
[...]

ff geheel offtopic, como vai tudo no Brasil? Esta gostando?

ik sta niet in voor correcte spelling, ik woon al 22 jaar niet meer in Brasil :P

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:+
Ontopic: Dat is inderdaad een prima prestatie, vermogen zat om lekker mee te kunnen rijden.
Yup. En na twee spuitjes WD40 werd duidelijk dat letterlijk alle "nukkigheid" die ik de laatste weken ervaren had puur gevolg waren van stroeve rem en gashendel.

Gisteravond na die spuitjes nog het laatste stukje van Nijmegen naar Amsterdam gereden en weer eens ervaren hoe heerlijk het motorrijden kon zijn - geen vrieskou/-gladheid, voldoende grip, motor die exact deed wat ik zei :D

Oslik blyat! Oslik!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

Exigence

dnkroz

(jarig!)
Druppel voor de zekerheid nog even wat oude motorolie in je kabels en hendels, dan blijven ze mooi soepel :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Francis schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:02:
[...]

ff geheel offtopic, como vai tudo no Brasil? Esta gostando?

ik sta niet in voor correcte spelling, ik woon al 22 jaar niet meer in Brasil :P
Rapaz! Estou bom aqui. Brasil e gostoso e as mulheres tambem mas elas sao dificio haha. Perdi muito dinheiro agora porque Brasil nao e barrato mas eu vou tentar de ficar aqui (so ate Junho). Espero eu conhece mais palavras quando eu volto na Holanda mas o aprendizado vai demorando e devagar.

Voce conhece meu plano para internet para minha criancas e adolecentes?
(zie sig.)

dus, uit het hoofd na 2 maanden woei :)

And it goes BRAAAAAPP!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

ROFLASTC schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:25:
[...]

Rapaz! Estou bom aqui. Brasil e gostoso e as mulheres tambem mas elas sao dificio haha. Perdi muito dinheiro agora porque Brasil nao e barrato mas eu vou tentar de ficar aqui (so ate Junho). Espero eu conhece mais palavras quando eu volto na Holanda mas o aprendizado vai demorando e devagar.

Voce conhece meu plano para internet para minha criancas e adolecentes?
(zie sig.)

dus, uit het hoofd na 2 maanden woei :)
Niet slecht ouwe :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Rukapul
MailMan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:02:
[...]

Rookte ie trouwens bij het starten? Beetje kan normaal zijn omdat je dan overtollige olie verbrandt maar als je verder geen blauwe rook ziet dan zou je hoogstens olie kunnen verliezen door lekkage. Heb je al goed rondgekeken naar een oliespoor ergens of 'zweet' het blok erg?
Beetje witte rook, vrij normaal. Blok was laatst schoongespoten met de tuinslang en geen rare olievlekken te zien.
Voor de rest inderdaad, wat iedereen hier zegt, een stukje langer rijden en eens kijken hoe het gaat.
Net even 20 minuten gereden incl snelweg. 't Strommetje deed het lekker. Ook de temperatuur zat mooi in het midden van het bereik.

Vandaag zat het oliepeil trouwens boven het peilglas in tegenstelling tot gistermiddag. Na 't ritje idem. Heb nog gekeken of ik wat olie volgens het onderhoudsboekje weg kon laten lopen, maar kan niet precies zien wat ik moet hebben door de carterbeschermplaat. Hopelijk is wat teveel olie niet te erg. Wil eigenlijk ook wel wat weg laten lopen want alleen dan kan ik een beetje nauwkeurig eventueel olieverlies in de gaten houden :)

• komkommer

komkommer

Koffie

Teveel olie kan wel slecht zijn. vstrom heeft geet dry-sump toch?

Makerij Hofman

• Rukapul
Even wat ge-MacGuyver-d:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0396_kl.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0397_kl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0398_kl.jpgAfbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0399_kl.jpg
Dit was minder werk (en geklieder waarschijnlijk) dan de officiele aftapmethode :)

En nu ik toch foto's aan het posten ben... m'n vizierdroogmaakassistent:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/motor/IMG_0352_helmreiniging_kl.jpg

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Rukapul schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:54:
Even wat ge-MacGuyver-d:
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Dit was minder werk (en geklieder waarschijnlijk) dan de officiele aftapmethode :)

En nu ik toch foto's aan het posten ben... m'n vizierdroogmaakassistent:
[afbeelding]
Heet = uitzetting van de olie. Maar dat wist je zelf ook wel. Ik hoop niet dattie bijna full is bij Koude temp? Liever full bij heet want bij lange ritten wordt ie heter dan bij 20min zeker als je rijdt met stoppen,gassen, stoppen. Liever halfvol bij koud maar dat ben ik.

And it goes BRAAAAAPP!

• haakjesluiten
hehe dat scheelt inderdaad meer dan je denkt. Toen ik me motor had keer voor een lange rit op een ijskoude morgen mijn olie gepijld schok me rot omdat ie onder minimum zat bijgevuld tot maximum en toen 350km gaan rijden :P na 30km bij olie temp van 120C (luchtgekoelde 1 cilinder) begon ie wel heel erg naar olie te ruiken heb ik nog geluk dat ik een drysump motor heb dan kan het niet zoveel kwaad.

• komkommer

komkommer

Koffie

Crazyanz schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:54:
hehe dat scheelt inderdaad meer dan je denkt. Toen ik me motor had keer voor een lange rit op een ijskoude morgen mijn olie gepijld schok me rot omdat ie onder minimum zat bijgevuld tot maximum en toen 350km gaan rijden :P na 30km bij olie temp van 120C (luchtgekoelde 1 cilinder) begon ie wel heel erg naar olie te ruiken heb ik nog geluk dat ik een drysump motor heb dan kan het niet zoveel kwaad.
Met een dry sump meet je in de olietank. Nou is het zo dat de klep in het motorblok eigenlijk altijd een beetje lekt en dat er dus naar verloop van tijd de olie in het blok gaat zitten in plaats van in de tank. Daarom moet je bij dry-sump eerst de motor een tijd laten draaien om de verdeling goed te krijgen. Heeft weinig met temperatuur te maken.

Makerij Hofman

• haakjesluiten
Weer wat geleerd dat wist ik nog niet. Al had ik hem gepeild na een korte rit naar het tank station (kilometer verder op) dus ik denk dat dat niet helemaal op gaat ;)

Wel goed om te weten voor als ik hem straks uit zijn winterslaap ga halen :P Want hij staat nu droog gestald bij familie maar een deze dagen wil ik wel weer eens een rit maken. Zoon dag als vandaag is heerlijk om weer eens een stuk te rijden :)

[ Voor 43% gewijzigd door haakjesluiten op 10-01-2011 00:16 ]

• komkommer

komkommer

Koffie

Bij mij werkt het het beste als ik even een kwartiertje rij.

Makerij Hofman

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:52
Jongens, ik ga jullie verlaten ;( mijn motor is verkocht!
Maar wie weet komt er later (lees: ooit :P ) een andere motor :w

Afbeeldingslocatie: http://beerkeeper.nl/pics/motor/IMAG0024.t.jpg

Als jullie hem zoeken, hij staat nu ergens in Groningen :P Ik geloof dat de nieuwe eigenaar er een low-budget custom van wil maken :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, gisteren weer m'n eerste ritje gemaakt nu ik de parkeerplek weer kon verlaten via de straat in plaats van via het ijs :P

Beetje platte bandjes, maar hij deed het als een zonnetje :)

Heb alleen wel een nieuwe ketting nodig...

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Ook ik heb gisteren even de straat uit de winterslaap gewekt met het starten van mijn oude brik.
Heerlijk dat de accu (waar ik vorige week 'ál' een optimate voor gehaald heb maar er nog niet aan had gehangen) geen enkele problemen had om mijn startmotor rond te slingeren.
Na flink wat gashandel-open-gooi-momenten begon de eerste blauwe rook er al uit te komen.
Als hij dan aanspringt moet je natuurlijk zorgen dat hij ook blijft lopen. Iedereen in de straat heeft dat wel ervaren denk ik zo :+

Daarna lekker de eerste kilometers van dit jaar gemaakt, zelfs goed te doen met een koukleum vrouw-lief achterop. De eerste 2-3 kilometer merkte je wel dat er wat rotzooi door de leidingen heen moest maar daarna lopen als een zonnetje (nog wel steeds op 3 pitten zo nu en dan). Dus meteen weer een reminder dat ik de carbs er maar eens uit moet halen en ergens sonisch gaan laten schoonmaken.

Wel blij dat mijn reactievermogen nog goed is. In een bocht naar rechts iemand in een bestelbusje die al bellend op mijn weghelft denkt de bocht te moeten nemen... Dan heb je meteen weer duidelijk dat je hart en reactievermogen het nog doet ;)

In ieder geval blij dat ik de eerste kilometers van het nieuwe jaar er weer op heb zitten en nu maar hopen op nog meer van deze mooie weekenden.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 07:53

Youk

Volvo For Life

Heb gisteren ook eindelijk de VFR van stal gehaald, starte van de eerste keer. _/-\o_ Gezien het winterse weer heeft ie een week of 5 stil gestaan. Tja, ik woon in een doodlopende straat waar ze nog nooit gestrooid hebben, dus die ijslaag is wel lang blijven liggen. Maar tegen het einde van afgelopen week was alles toch weg. Plus dat het hier donderdag, vrijdag en zaterdag flink aan het regenen was, dus het meeste van dat strooizout is ook wel van de baan af.

Dus gisteren eerst even tankje gevuld, bandenspanning op punt gezet en rijden maar. Heb slechts een 70 tal km gereden (combi met familiebezoekje), maar was toch leuk. 8)

Deze ochtend dan maar weer op de motor naar het werk. Overal zag het wit, het had lekker gevroren afgelopen nacht, dus toch maar rustig doen op de weg. Ben ik bijna aan mijn werk op een drukke weg en vertrek ik bij een verkeerslicht. Als ik zo ongeveer bij 60 km/u zit merk ik dat de toeren omhoog gaan, maar de snelheid niet. Was wel maar heel eventjes, daarna kort een schokje en alles terug normaal. Kan niet anders of mijn achterwiel was even aan het doorspinnen op een gladde plek. :X Ach ja, het eerste sjips momentje van het jaar, zolang ze maar allemaal zo goed aflopen. :)

Volvo Classic Club Belgium

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Youk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:31:
Ach ja, het eerste sjips momentje van het jaar, zolang ze maar allemaal zo goed aflopen. :)
Vanochtend op de trapfiets naar het station zag ik her en der wel wat mensen met hun wielen in de lucht liggen, dus plaatselijk was het vrij glad.

offtopic: best leuk dat mijn vouwfiets met sportieve offroadbandjes veel meer grip heeft dan standaardfietsbanden.. ik lekker tempo door de bocht trappen, kerel achter me klapt vol op de grond.. :X

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Deze ochtend dan maar weer op de motor naar het werk. Overal zag het wit, het had lekker gevroren afgelopen nacht, dus toch maar rustig doen op de weg. Ben ik bijna aan mijn werk op een drukke weg en vertrek ik bij een verkeerslicht. Als ik zo ongeveer bij 60 km/u zit merk ik dat de toeren omhoog gaan, maar de snelheid niet. Was wel maar heel eventjes, daarna kort een schokje en alles terug normaal. Kan niet anders of mijn achterwiel was even aan het doorspinnen op een gladde plek. :X Ach ja, het eerste sjips momentje van het jaar, zolang ze maar allemaal zo goed aflopen. :)
Vanmorgen ook met de motor naar het werk, en inderdaad hetzelfde mee mogen maken, alleen dan in een bocht...
Dus lichtjes aan het driften zo vroeg in de morgen! :X

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik heb omdat als ik vertrek het nog donker is en er zat ijsafzetting op mijn zadel zat, besloten om vandaag lekker makkelijk op 4 wielen naar mijn werk te gaan.
Wilde mezelf deze 'oeps' momenten besparen en gewoon lekker veilig naar mijn werk (en terug) kunnen. Het kriebelde vanmorgen wel weer...
Nog wat witte plekken (zout/ijs) gezien onderweg dus ben achteraf helemaal er niet rouwig om.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• defusion
  • Niet online
Saffie_time schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:48:
Ik heb omdat als ik vertrek het nog donker is en er zat ijsafzetting op mijn zadel zat, besloten om vandaag lekker makkelijk op 4 wielen naar mijn werk te gaan.
Wilde mezelf deze 'oeps' momenten besparen en gewoon lekker veilig naar mijn werk (en terug) kunnen. Het kriebelde vanmorgen wel weer...
Nog wat witte plekken (zout/ijs) gezien onderweg dus ben achteraf helemaal er niet rouwig om.
mijn keuze is of om 6 uur op staan om op tijd de trein te kunnen halen, of om kwart voor 7 om met de motor te gaan. Dus eigenlijk moet ik de dag van te voren al kiezen als ik de wekker zet ;)
Vierwieler komt volgend jaar wel weer eens keer in de winter, want dat OV zuigt toch echt...

• Rukapul
Tja, ik woon in een doodlopende straat waar ze nog nooit gestrooid hebben, dus die ijslaag is wel lang blijven liggen. Maar tegen het einde van afgelopen week was alles toch weg.
Heb ook zo'n situatie om het pad bij m'n huis, uitrit en straat uit te komen. Op zich is dat juist prima, want als je dat eenmaal veilig kunt dan zit je voor de rest aan de veilige kant :)
Plus dat het hier donderdag, vrijdag en zaterdag flink aan het regenen was, dus het meeste van dat strooizout is ook wel van de baan af.
Denk dat ik 'm toch wekelijks even afspuit de komende tijd. RWS kan nog steeds strooien als het gaat vriezen 's nachts.

• MailMan
Gisteren ongeveer 240km gereden. Na een uur werden de vingers toch wel erg koud...

Maar de motor zelf deed netjes z'n werk wat ik vandaag heb beloond door hem even goed af te spoelen en wat WD40 op de droge plekjes te smeren. Zet hem straks weer binnen voor de winterstalling.

Net als anderen ook alweer bijna een aanrijding gehad. Was gisterenavond op de snelweg dat ik even niet harder kon dan het verkeer rechts van me en dan denkt iemand met een stationcar dat hij best wel op mijn rijstrook kan rijden zonder even goed naast zich te kijken. Luid toeterend hem er gelukkig van kunnen overtuigen dat dat niet zo'n goed idee was, wat hij zelf ook wel begreep kijkend naar z'n corrigerende rem en uitwijkactie :P

Tweede reactie van mij na het claxonneren was trouwens uitwijken en remmen, maar in zo'n geval kan je denk ik beter vol het gas erop gooien zodat iemand achter je niet ineens 300kilo BMW stall in z'n radiator heeft. Uiteindelijk kon ik die reactie inhiberen, maar een typische situatie waar je gebruik dient te maken van je accelererend vermogen lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 10-01-2011 13:53 ]

• haakjesluiten
Yep dat is 9 van de 10x de beste oplossing. Je leerde met lessen ook niet voor niets te zoeken naar open ruimtes waarbij je het acceleratie vermogen van je motor gebruikte om ruimte voor jezelf te creëren ;)

Helaas heb bij die schik momenten al die tips ineens niet meer paraat en neemt je reptielen brein even de besturing over.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het zou zomaar nep kunnen zijn, maar cool is het in ieder geval:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=0jEbqgkkKpM&hd=1]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mphilipp schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:02:
Het zou zomaar nep kunnen zijn, maar cool is het in ieder geval:
[video]
Komt idd over als te goed om waar te zijn... zou me niet verbazen als het een viral van BMW is..
Het risico is enorm, een bobslee is niet superbestuurbaar en gaat behoorlijk rap omlaag.. en een motor moet best vaart hebben om daar omhoog te gaan... dus als het fout gaat is het dodelijk...

Anyway...gister mijn stuur eraf gehaald, van de week komt nieuw stuur als het goed is binnen (oude was krom omdat motor omgewaait was poos geleden) nu liggen/hangen de controls er een beetje aan, ziet er erg vreemd uit, lijkt zo wel een beetje op clipons en dus op een soort vreemde SS ;)
Wel een gekooi om de oude heated grips van mijn gasbuisje af te krijgen zeg :(

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:15

Bob

ToolkiT schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:15:
[...]

Komt idd over als te goed om waar te zijn... zou me niet verbazen als het een viral van BMW is..
Het risico is enorm, een bobslee is niet superbestuurbaar en gaat behoorlijk rap omlaag.. en een motor moet best vaart hebben om daar omhoog te gaan... dus als het fout gaat is het dodelijk...

Anyway...gister mijn stuur eraf gehaald, van de week komt nieuw stuur als het goed is binnen (oude was krom omdat motor omgewaait was poos geleden) nu liggen/hangen de controls er een beetje aan, ziet er erg vreemd uit, lijkt zo wel een beetje op clipons en dus op een soort vreemde SS ;)
Wel een gekooi om de oude heated grips van mijn gasbuisje af te krijgen zeg :(
Als je dat x aantal keer op voorhand oefent (met ofwel motor ofwel slee, niet allebei natuurlijk) krijg je die timing wel goed denk ik. Red Bull stunts staan er verder ook wel om bekend dat ze niet zonder risico zijn he :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zeg: ICE-Speedway bandje's :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• haakjesluiten
het ziet er wel doen baar uit zeg maar je weet dat die bob slee altijd boven in zoon bocht hangt maar toch video heeft een hoog viral gehalte en dan weet je het nooit :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ook voor een bobslee gelden er "APEX" regels :)

Ik zie de volgende bocht niet in dat filmpje dus met een opvolgend recht stuk zou 'ie beter bovenin blijven, maar....... :+

[ Voor 65% gewijzigd door Will_M op 11-01-2011 00:36 ]

• haakjesluiten
Ik heb waarschijnlijk vanaf mei werk in Nieuwegein. Nou woon ik zelf in Den Haag en heb ik het prima naar me zin hier. Met het ov doe je er dik anderhalf uur over. Tijdens me studie genoeg treinen van binnen gezien en ik ben sowieso niet zo fan van het OV dus dat is niet echt een optie. Met de auto sta ik waarschijnlijk elke ochtend in de file dus dat wordt um ook niet. Dan blijft de motor nog over. Ik zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die met de motor naar hun werk gaan.

Hoe doe je dat bv met motor en werk kleding etc.

Voor mij zou het neerkomen op +/- 67km heen en terug. 134km per dag dus best een rit. Sowieso zal er een andere motor bij moeten komen denk ik want ik rij nu een Dominator niet echt de beste motor voor snelweg ritten.

• Youk

Youk

Volvo For Life

Voor woon-werkverkeer gebruik ik altijd mijn textielen pak wat ik kan aantrekken over mijn gewone kledij. Schoenen kunnen dan mee in de tanktas. Aankomen, jas uit, laarzen uit, broek uit, schoenen aan en klaar. En voor vertrek natuurlijk in omgekeerde volgorde. En dat is nog steeds sneller dan gewoon in de wagen stappen en rijden. Bij mij gaat het dan nog maar over 25 km enkele rit met weinig/geen files.

• Rukapul
Idem, behalve dat voor mij de motor iets meer tijd kost ivm aan- en uitkleden en achterom moeten ipv zo bij de voordeur in de auto stappen. Heb geen files om die tijd te winnen (en bij het enige knelpunt met stoplichten is het met de motor alsnog een hachelijke onderneming om er tussendoor te wurmen) :P

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2011 13:43 ]

• haakjesluiten
wat voor motor zouden jullie trouwens aanraden? Ik zit te denken aan een yamaha fz6 naked. Maar misschien wel prettig om toch iets met een kuip te nemen?

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Crazyanz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:39:
wat voor motor zouden jullie trouwens aanraden? Ik zit te denken aan een yamaha fz6 naked. Maar misschien wel prettig om toch iets met een kuip te nemen?
kuipje O+

je wilt niet zonder kuip in weer en wind 140km/dag rijden.

• haakjesluiten
Ik rij nu op een dominator die ik soms eens het zand in stuur en ik wil nu wel eens iets sportievers erbij eigenlijk als ik toch de kans heb om er iets bij te nemen. Zou een Honda vfr 800 iets zijn dan, daar zit je nog redelijk recht op volgens mij?

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 12-01-2011 13:50 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In ieder geval iets met topkuip om de ergste wind van je bovenlichaam te houden. Je hoeft niet meteen achter een toerkuip te duiken, maar een klein ruitje houdt je al veel fijner uit de wind dan alleen een stuur + koplamp. Dat scheelt zeker op veel snelwegkilometers een heleboel lamme armen en vermoeidheid.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Crazyanz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:28:
Met de auto sta ik waarschijnlijk elke ochtend in de file dus dat wordt um ook niet. Dan blijft de motor nog over. Ik zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die met de motor naar hun werk gaan.
Ik ga zelf niet met de motor naar mijn werk, ook al is er veel file. Eigenlijk moet ik zeggen: juist als er veel file staat vind ik het niks op de motor. Het tussen de file doorrijden vind ik helemaal niet fijn. Het is ook nog eens extra gevaarlijk en vroeg of laat klap je een keer ergens op. En ik ben niet iemand die met angst op de motor zit, integendeel zelfs. Maar tussen de file rijden vind ik 3x niks. Daarbij komt dat ik een auto van de zaak heb en als ik mijn motor total rij (niet zo moeilijk bij een '97er) koopt mijn baas geen nieuwe voor me.
Ook is de motor voor mij een ontspanningsapparaat (scrabble!) en in de file rijden is niet mijn idee van ontspanning. Misschien een rare reden, maar zo werkt dat voor mij. Als ik elke dag hetzelfde traject moest doen, pas ik mijn werktijden aan. Ik haat OV, maar dan nog liever een trein dan elke dag door die file worstelen door weer en wind op de motor. Lekker in de herfst tussen de auto's door kachelen...mij niet gezien.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Crazyanz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:48:
Ik rij nu op een dominator die ik soms eens het zand in stuur en ik wil nu wel eens iets sportievers erbij eigenlijk als ik toch de kans heb om er iets bij te nemen. Zou een Honda vfr 800 iets zijn dan, daar zit je nog redelijk recht op volgens mij?
Qua houding/vermogen/kuip lijkt me dat op zich wel een geschikte fiets ja. Jammer alleen dat 'ie kettingaangedreven is. Ik zou voor woon/werk 140km/dag toch echt liever met cardan rijden. Maar dan kom je vaak toch al een tikkeltje minder sportief uit..

• Youk

Youk

Volvo For Life

Ik doe zelf woon-werkverkeer op een VFR en heb er echt geen enkel probleem mee. Houding is goed, een beetje sportiever, maar niet te. Ook van de ketting heb ik geen last, heb een pro-oiler gemonteerd, dus automatische smering die ik al rijdend kan regelen. Enkel bij de poetsbeurten af en toe de ketting ook eens proper maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien hoeveel je denkt te rijden zou ik rijcomfort en onderhoud bovenaan zetten.

Wat voor houding het lekkerst zit is puur persoonlijk, maar waarschijnlijk niet voorover dubbelgeklapt (supersport) of achteruitgezakt (cruiser). Ongeacht houding zou ik minimaal enige kuipwerk en een flinke ruit aanraden, plus handvatverwarming en als het even kan handkappen voor als het weer een stuk minder is. Tevens mogelijkheid tot koffers waar je je werkspullen in mee kunt nemen.
Ik zou zelf absoluut een cardan willen, en daarnaast ook kijken naar betrouwbaarheid bij hoge km-tallen. Als je per dag 140km doet, zit je al gauw over de 30k per jaar. Binnen twee jaar heb je verder gereden dan veel motorfietsen in hun leven trekken. Gelukkig zijn er ook genoeg die dat aankunnen (de mijne staat op 170k momenteel...), maar het is geen sinecure, dus let erop.

Een en ander hangt mbt werkkleding en -spullen natuurlijk sterk af van wat voor werk je doet. Als je een storingsmonteur bent heb je allicht een Goldwing+aanhanger nodig voor je gereedschappen :z

Uiteindelijk zou het allicht geen gek idee zijn om bij de huidige weersomstandigheden te kijken naar wat voor motoren je allemaal rond ziet rijden. Het zijn er niet veel, maar stuk voor stuk zijn dat waarschijnlijk bij uitstek de meest geschikte motoren voor wat jij nodig gaat hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

• haakjesluiten
Ik zit in marketing/nieuwe media etc dus ik moet er wel enigszins representatief uitzien. Zal ook mensen buiten kantoor ontmoeten dus :+ ik zie me zelf trouwens sowieso niet 12 maanden door bikkelen maar 9 van de 12 lijken me wel te doen. Punt van onderhoud etc is wel handig om over na te denken idd. Ik ga volgende week verder praten eens kijken wat hun ingedachte hadden.

[ Voor 53% gewijzigd door haakjesluiten op 12-01-2011 15:56 ]

• Rukapul
Lijkt me geen showstopper. Heb het niet geprobeerd, maar zelfs in een pak zou het nog moeten willen: motorbroek over de pantalon en jasje in de koffer evenals schoenen :P

Hierbij neem ik wel aan dat je een fatsoenlijke omkleedruimte hebt. Je in of uit je motorkleding hijssen in het bijzijn van externen is wat gaar. Niet dat dat me heeft tegengehouden in bepaalde gevallen :+

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2011 15:52 ]

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
Crazyanz schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:48:
VFR800 is prima voor woon-werk, ook als je lang bent pas je er prima op. Plus dat ze motorisch erg betrouwbaar zijn, een ton is niets voor een VFR. Ook hebben ze een grote tank, 22 liter, dus je hoeft niet elke dag langs de pomp te staan.

Maargoed, wij van WC eend.. :+ ik rij zelf ook een VFR dus uiteraard vind ik het dan een goede motor voor alles.

edit: en omdat het kan, een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/vfr_a9.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 12-01-2011 20:03 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ennehh...heb je ook een (dare I say it?) scooter overwogen voor woon-werk? Geen vervanger voor motorrijden als het om 'beleving' enzo gaat, maar voor woon-werk zijn ze volgens mij ideaal. Rijdt lekker en vlot en je zit behoorlijk goed beschermd tegen de elementen.

• DECOY88
(overleden)
voor woon-werk reed ik lekkerder op me gs 500 dan nu op me africa twin met superbike stuur enz.......... oftewel liever klein, ligt en wendbaar. dan iets groter zwaarder en logger. maarja na een tijdje wen je aan die 15 cm breedte extra. en ga je weer net zo rap overal tussendoor.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:02:
Ennehh...heb je ook een (dare I say it?) scooter overwogen voor woon-werk? Geen vervanger voor motorrijden als het om 'beleving' enzo gaat, maar voor woon-werk zijn ze volgens mij ideaal. Rijdt lekker en vlot en je zit behoorlijk goed beschermd tegen de elementen.
Ik ga iedere dag op een 50cc scooter naar mijn werk toe. Nou is bij mij de afstand ook niet zo groot, waardoor het door centrum Arnhem heen sneller is dan met de motor. Iedere dag met de SV1000S naar het werk toe is alleen maar onhandig. De scooter kost ook maar 40 euro per jaar aan verzekering en een volle tank is 7 euro, waar ik meer dan 1 week mee doe. Een (motor) scooter kan best erg prettig zijn als de afstand niet te groot is.

Edit: @ hieronder.

Weet dat het hier niet om een 50cc gaat, geef alleen even aan dat ik ondanks dat ik een motor heb gewoon met een brommer naar het werk ga. Een motor is niet altijd even relax om constant te gebruiken. Voor grotere afstanden kan een motorscooter ook vaak prettiger zijn dan een normale motor. Als ik iedere dag 50km heen en terug zou moeten rijden weet ik niet of schakelen dan wel zo relax is. Ik denk dat een motorscooter net zoals een brommer erg relax kan zijn voor telkens hetzelfde ritje.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 12-01-2011 20:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat hier wel om vrij grote afstanden, een 50cc is geen optie op de A12, je zou het hier meer hebben over een Suzuki Burgman of een Honda Silverwing. Als er geen file zou staan zou dat allicht practisch zijn, maar ik zou zelf filerijden met iets waar je niet makkelijk je voeten bij de grond kunt krijgen onprettig vinden. En ik ken die A12, Crazyanz houdt zeer terecht rekening met files :/

Dat gezegd, filerijden is altijd onprettig en onveilig. Ik zou itt mphillipp er toch voor kiezen het op de motor te doen, simpelweg omwille van het tijdsverschil. Maar ik zou hoe dan ook geen woon-werk optie overwegen waar je dagelijks >45min per enkele richting onderweg bent en dan ook nog eens in de file. Ik zou verhuizen of ander werk zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

• DECOY88
(overleden)
onprettig en onveilig? onprettig je remt wat af en hangt tussen de warme auto's zodat je lichaamstemperatuur weer even op niveau kan komen. en onveilig? training is alles. ben een middagje op cursus geweest in istanbul met een volgeladen gs500. maar dan nog onprettig en onveilig? weet de mensen te voorspellen. en ken je eigen maten en grenzen van je vermogen.houd altijd rekening met de redresseer en vluchtstrook als evt. uitwijk plaats. weet hoe hard je kan remmen maar vooral hoesnel je ervoorbij kan en wat de minimale maat is. met me gs kon ik die op de millimeter. er was ook geen 2e millimeter. en gang was daar alles. voor de politie teminste die ik volgde. en zijn collega op het verdrijvingsvlak werd een spontane blanke.
we reden hier uiterst rechts met je band op het laatste randje asfalt. zodat ik geen auto's raak en niet achter het mooie hekje blijf hangen.
Afbeeldingslocatie: http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/43893239.jpg

ik heb al veel kilometers door file's enz. gereden. maar buiten de file's voel ik me minder veilig.

[ Voor 13% gewijzigd door DECOY88 op 12-01-2011 21:39 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:25:
[...]
Ik ga iedere dag op een 50cc scooter naar mijn werk toe.
Nee, een motorscooter...met een brommertje ga je niet de A12 op denk ik.

Ik had een collega die een Burgman geleased had. En hij komt ook altijd in pak. Wat dat betreft jammer dat die BMW C1 zo duur was, want dat was eigenlijk een perfecte woon-werk machine. Misschien niet sexy, maar wel droog en erg veilig.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:32:
[...]

Nee, een motorscooter...met een brommertje ga je niet de A12 op denk ik.

Ik had een collega die een Burgman geleased had. En hij komt ook altijd in pak. Wat dat betreft jammer dat die BMW C1 zo duur was, want dat was eigenlijk een perfecte woon-werk machine. Misschien niet sexy, maar wel droog en erg veilig.
Zie mijn edit. Het ging mij meer om dat een motor niet altijd even prettig is en een scooter of motorscooter best fijn is.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DECOY88 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:30:
onprettig en onveilig? onprettig je remt wat af en hangt tussen de warme auto's zodat je lichaamstemperatuur weer even op niveau kan komen. en onveilig? training is alles.
Over temperatuur maak ik me helemaal geen zorgen. En je kunt elke training volgen die je wilt, maar er zijn zat malloten die in dat fileverkeer gekke dingen doen. Vergeet niet dat zij stilstaan of heel langzaam rijden en dan kom jij met 40-50 (meestal rijdt met op de motor harder tussen de file door) en als iemand even niet oplet, kan het zomaar gebeurd zijn.
Ik ben geen watje ofzo, en ook helemaal niet bang. Maar ik vind het gewoon niet relaxed rijden. Als iemand wél relaxed tussen de file doorrijdt, heeft ie een death wish ;) Het kán haast niet ontspannen, want je moet zien te reageren op hele rare dingen. Meestal zie je wel dat iemand niet goed kijkt of met de iphone aan het spelen is en langzaam naar het midden komt. Maar je hebt ook nog de categorie 'wheel-jerkers' of iemand die zich bedenkt dat de linkerbaan sneller is. End of file zogezegd...

Waarmee niet gezegd is dat het een dodenrit is, en ik zit echt niet met het angstzweet in mijn handen op de motor. Maar het is gewoon niet prettig. En in de herfst is het helemaal onprettig omdat het dan gewoon kutweer is en de meeste mensen dan helemaal niet kunnen rijden. Mijn gear is zodanig dat ik het niet koud ga krijgen dus tussen warme auto's rijden (?) hoef ik ook niet te doen. Handvatverwarming op II en ik kan met -10 nog lekker rijden. Maar een feest is het allerminst. Maar goed, de motor is voor mij sowieso geen woon-werk ding om voornoemde reden. Ik werk gewoon op andere tijden, zodat ik niet als het vee in de file hoeft te staan.

Het was ook meer mijn persoonlijke overdenking over filerijden met de motor en niet een discussiestuk oid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DECOY88 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:30:
onprettig en onveilig? onprettig je remt wat af en hangt tussen de warme auto's zodat je lichaamstemperatuur weer even op niveau kan komen.
"Wat" afremmen... ervan uitgaande dat je niet als een bezetene tussen de rijen doorrijdt zul je bij stilstaand verkeer niet meer dan 30km/u halen. Dat is een stuk beter dan 0km/u, maar meer dan "wat" trager dan 120km/u. Als een kwart van je route stilstaat verdubbelt het je reistijd zowat.

Verder moet je veel gefocuster opletten, in plaats van eens per paar minuten een auto te passeren, passeer je er eentje per seconde. Dat is (voor mij iig) gewoon stressvol. Niet stressvol genoeg dat ik het niet doe, wel stressvol genoeg dat ik graag een file vermijd als het enigszins mogelijk is.
en onveilig? training is alles. ben een middagje op cursus geweest in istanbul met een volgeladen gs500. maar dan nog onprettig en onveilig? weet de mensen te voorspellen. en ken je eigen maten en grenzen van je vermogen.houd altijd rekening met de redresseer en vluchtstrook als evt. uitwijk plaats. weet hoe hard je kan remmen maar vooral hoesnel je ervoorbij kan en wat de minimale maat is. met me gs kon ik die op de millimeter. er was ook geen 2e millimeter. en gang was daar alles. voor de politie teminste die ik volgde. en zijn collega op het verdrijvingsvlak werd een spontane blanke.
Jezelf en je motor kennen is noodzakelijk, maar er hoeft maar één figuur een abrupte actie te doen (baan wisselen, uitwijken, deur open etc) en je hebt een probleem. Training kan je helpen, maar het is goed mogelijk dat iemand iets uithaalt waar je simpelweg de reactietijd niet voor hebt. Het besef hiervan levert ook stress op, nog een reden om files te vermijden.
ik heb al veel kilometers door file's enz. gereden. maar buiten de file's voel ik me minder veilig.
Hoe dat zo?

Ik heb ook een significant deel van de (nog steeds vrij weinig) kms die ik gereden heb door files gereden, met name op A1, A2, A10 en A50 (en in mindere mate A4, A12 en A20). En vrolijk word ik er niet van. Als ik de file voorbij ben (of als ik op een filegevoelig stuk rij en er blijkt geen file te staan) lucht dat mij iig flink op :o

Oslik blyat! Oslik!

• komkommer

komkommer

Koffie

Als ik naar huis moet en ik zie file op de snelweg staan dan ga ik altijd door de file :x

Makerij Hofman

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

File's, de laatste tijd ga ik daar vaker doorheen dan mij lief is. Niet omdat ik er een hekel aan heb maar omdat het alternatief niet beter is.

Iedere dag gaat deze jongen van Velsen noord naar Amsterdam Sloterdijk, voorheen deed ik dat langs Spaarnwoude (80km weg) en kon je altijd doorrijden. Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je 70 haalt aangezien er tegenwoordig mensen bestaan die denken dat 70 de maximum snelheid is, soms wordt er nog langzamer gereden. Ook geldt er op die weg een inhaalverbod wat de sfeer soms grimmig maakt (gevaarlijk inhalen bijvoorbeeld). Veelal zijn het de automobilisten die de boel daar verzieken maar de motorrijders kunnen er ook wat van. Kleven, gevaarlijk inhalen, afsnijden). Dit maakt dat ik, afhankelijk van het tijdstip, vaker over de A9 ga (en dan bij Rottepolderplein eraf). Dat betekent filerijden zo lang als ik op de A9 zit maar het rijdt relaxter dan langs Spaarnwoude.

Ook wanneer je als motorrijder nooit in een file rijdt zou je het toch moeten doen, al is het alleen voor de oefening. Je krijgt vroeger of later toch te maken met een file en dan is het maar goed dat je het truukje van filerijden kent. :)

Inmiddels ben ik aan het sparen geslagen voor een andere motor (auto ook trouwens). De Yamaha begint nu echt slijtagekuren te vertonen waarmee duidelijk wordt dat de grote hoeveelheid kilometers die er sinds '81 op zijn gereden hun sporen achterlaten. Als ik alle reparaties die moeten worden uitgevoerd bij elkaar optel dan is het beter een andere te kopen, deze is op. :(

Jammer, het is mijn eerste motor en wil hem niet kwijt (De foto is van het internet, mijn motor ziet er niet zo mooi uit) :P

Afbeeldingslocatie: http://motorcycle-specs.com/general/Yamaha-XJ_650_Maxim-1981.jpg

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Wat zijn de kuren dan? Kan me niet voorstellen dat het duur is voor dit type, als je het zelf doet in ieder geval. Je hebt toch geen twee linkerhanden?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

bazs2000 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 06:32:
... Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je 70 haalt aangezien er tegenwoordig mensen bestaan die denken dat 70 de maximum snelheid is, soms wordt er nog langzamer gereden. ...
Klopt, een fenomeen dat op alle provinciale wegen optreedt. Of althans wel bij mij in de buurt. Het heeft ook te maken met de borden adviessnelheid 60, waarvan blijkbaar niet iedereen weet dat dat een advies is en geen wettelijk maximum.

Zelf rij ik van ongeveer maart tot november elke dag woon-werk over de A1 op mijn behoorlijk naakte Speed Triple. Gelukkig ga ik "tegen de file in", dat wil zeggen, de file aan de andere kant is erger. Weet niet of ik daar elke dag tussendoor zou willen...
Ritje is ongeveer 45 km dus beetje wind en regen is wel te overzien op die afstand. Voor langere afstanden zou ik toch wat meer uit de wind willen zitten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Tylen
  • Laatst online: 18:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nieuwe rempomp gekocht *O*

Brembo 19x20
Afbeeldingslocatie: http://www.racing-discounter.nl/images/producten/Brembo_10476060_detail.jpg

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18
Tylen schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:58:
Nieuwe rempomp gekocht *O*

Brembo 19x20
[afbeelding]
Wat kost zoiets? En wat is er 'gaaf' aan?

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Weet iemand nog een adres waar ik mijn carbs sonisch kan laten reinigen in de buurt van 's-Hertogenbosch?
Ik heb 1 iemand in Tilburg gevonden die het zou kunnen doen maar ik heb geen enkele ervaring met deze persoon. Dus als iemand een adres heeft waar hij tevreden over is (en binnen redelijk reisafstand) dan ga ik daar graag heen!

Verwijderd

De meeste (auto)garages kunnen dat toch wel?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rukapul schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:51:
Lijkt me geen showstopper. Heb het niet geprobeerd, maar zelfs in een pak zou het nog moeten willen: motorbroek over de pantalon en jasje in de koffer evenals schoenen :P

Hierbij neem ik wel aan dat je een fatsoenlijke omkleedruimte hebt. Je in of uit je motorkleding hijssen in het bijzijn van externen is wat gaar. Niet dat dat me heeft tegengehouden in bepaalde gevallen :+
kan idd prima, bij een aantal klanten van me in London ga ik zo. De eerste keren met metro en dan check ik de sfeer en de parkeer mogelijkheden. de meeste klanten zijn er heel positief over.
Receptie denkt alleen soms dat ik een koerier ben ;)

VFR is een wel een goede optie idd, maar ik zou ook een softroader als de Versys (ja ook wij van WC eend ;) ) adviseren. Als je wat hoger zit heb je wat meer overzicht en ben je beter zichtbaar. En het zit nog comfortabeler ook voor de meeste mensen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Tylen
  • Laatst online: 18:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

DRAFTER86 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:25:
[...]

Wat kost zoiets? En wat is er 'gaaf' aan?
Nieuw zijn ze 250 euro. Maar dit is een gereviseerde tweedehands ;)

Tis een 19x20 en omdat de R1, 6 zuiger remklauwen heeft is de 19mm wel noodzakelijk. Daarnaast houd ik van een knijterharde remhendel en dus heb ik de 20mm nodig. Dan kom je dus al gauw op deze ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:49:
De meeste (auto)garages kunnen dat toch wel?
Blijkbaar niet.
Ik heb hier een bult garages/motorzaken gebeld maar niemand die dat aankon. Vind het ook raar.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Saffie_time schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:10:
[...]

Blijkbaar niet.
Ik heb hier een bult garages/motorzaken gebeld maar niemand die dat aankon. Vind het ook raar.
Je zou Marc eens kunnen bellen Carmabamotorcycles.nl ... Ik weet 100% zeker dat 'ie dat voor je kan en wil doen.

Is Martell, Moderator op MF :)

Pagina: 1 ... 234 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.