Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antwerpen-Banjul Challenge 2011

Pagina: 1
Acties:

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/teamlbs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/abc-logo.jpg

De Challenge
De Antwerpen-Banjul Challenge is een avontuur, een uitdaging. Het is geen rally of race; er is geen wedstrijdelelment. De uitdaging bestaat uit een tocht met auto's en motoren van Antwerpen naar Banjul (Gambia) door Marokko, Mauretanië en Senegal. Dat betekent een flink stuk door de Westelijke Sahara en dus ook de zandduinen in die zo bekend zijn van ‘Le Dakar‘. Dakar (Senegal) en met name het Lac Rose wordt overigens ook aangedaan, al was het alleen maar voor het 'Dakar' gevoel.
De ABC 2011 gaat op 8 oktober van start in Antwerpen (duh!)

Wat is het doel van deze Challenge?
Het doel is de voertuigen na de Challenge in Gambia achter te laten, waar ze geveild worden. De opbrengst van deze veiling gaat direct naar een vooraf gekozen ontwikkelingsproject. Team LBS Dakar heeft gekozen voor 'Riders for Health'. Wij doneren de motoren rechtstreeks aan 'Riders for Health' omdat motoren op de veiling niet veel opbrengen en een motor voor Riders veel meer waard is. Bovendien nemen we een zognaamde Uhuru motorzijspan mee die aldaar ingezet gaat worden als motorambulance (de link is een voorbeeld,die van ons komt nog op de foto).

Het Team
Het Team LBS Dakarr is een initiatief van Ad Donkers, directeur van LBS Zijspantechniek, een bedrijf dat sinds 2005 zijspannen voor motorfietsen maakt. Ad heeft mij enthousiast gemaakt voor dit plan.
In 2008 heeft Team LBS Dakar ook al meegedaan met de Antwerpen-Banjul Challenge. Het team in 2008 bestond uit 4 personen in 1 auto en 2 motoren. Naast de voertuigen zijn gereedschappen en reserveonderdelen gedoneerd aan de lokale bevolking en is de opbrengst van de veiling ten goede gekomen van SOS Kinderdorpen. Alle teamleden hebben de finish bereikt door samen te werken en elkaar te helpen waar nodig. Het doel is om iedereen in Banjul te krijgen en de voertuigen en goederen bij de mensen die ze nodig hebben te brengen. De Antwerpen-Banjul Challenge is een heel directe manier van ontwikkelingshulp aan dit land. De mensen in Gambia zijn oprecht blij met de hulp die ze op deze manier krijgen. Er zijn geen strijkstokken, alles komt rechtstreeks bij de mensen in Gambia terecht.
Momenteel hebben we 14 man op de lijst staan die toegezegd hebben mee te doen. Het merendeel gaat op de motor, maar we willen ook zeker 2 auto's en/of een busje mee hebben als snelle assistentiewagen en voor de bagage. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer geld we hebben om een mooie bus te kopen en om te bouwen tot mobiele werkplaats.

Helpen?
De Antwerpen-Banjul Challenge kost uiteraard geld. Een flink deel daarvan wordt door de deelnemers zelf opgebracht. Zij kopen zelf de voertuigen en prepareren deze in hun eigen tijd en met eigen middelen. Ook moet er inschrijfgeld betaald worden en vanuit Gambia moeten ze weer terugvliegen. Het is geenszins een betaalde vakantie voor de deelnemers. Het kost immers - naast het geld - maanden inspanning, trainen, voorbereiden, sleutelen en natuurlijk moet er 7300km op je motor of auto worden afgelegd, waarvan een flink deel door ruig terrein. Wél een unieke uitdaging natuurlijk, en de deelnemers zullen best veel lol hebben en onvergetelijke indrukken opdoen. Maar het doel is duidelijk: de mensen in Gambia helpen met de ontwikkeling van hun land. En daar mag je best bij lachen... ;)
Uiteraard zoeken wij steun om ons doel te bereiken. Vooral praktische of materiele hulp is welkom. Onderdelen en/of gereedschappen voor onze voertuigen, uitrusting, alles wat we ook maar nodig kunnen hebben is welkom. Uiteraard blijven die spullen allemaal achter in Banjul. Zo zorgen we dat de boel ook daadwerkelijk kan blijven rijden. Maar ook als je iets kunt (maken) wat we nodig hebben ben je van harte welkom. Niet iedereen van het team heeft nog de nodige offroad ervaring, dus als iemand zich bv wil opwerpen als instructeur en een keer een dagje met een paar man wil optrekken om wat technieken bij te brengen is dat ook al heel mooi. Het is maar een voorbeeld. Wie ons wil helpen kan contact met ons opnemen.

Meedoen?
Wie dit ziet zitten en graag mee wil doen, kan zich bij ons melden. Je moet dus wel zelf een voertuig regelen en zorgen dat zowel jij als je voertuig in staat bent om Banjul te halen. Dit soort evenementen wordt wel eens een 'barrel rally' genoemd. Daardoor gaat het inderdaad lijken op een betaalde vakantie. Vergeet niet dat je 7300km met dat voertuig moet afleggen, waarvan 2500km over de snelweg naar Spanje in 3 dagen. Zorg dus dat jij en je materiaal dat kunnen. Offroad-ervaring van +/- 2000km is gewenst.

De website is in ontwikkeling klaar, en er is ook een Twitter account, en er is nog een vaag Hyves account waar nog eea aan moet gebeuren, maar we gaan ons in ieder geval op een aantal manieren manifesteren om zoveel mogelijk aandacht te vragen (en hopelijk daarmee sponsoren aan te trekken). De vorige keer is er een benefietavond georganiseerd, en mogelijk komt die er deze keer ook. We zijn druk bezig met allerlei dingen te bedenken om de centjes binnen te harken. Ideeën, tips en hulp zijn wat dat betreft van harte welkom.

[ik heb netjes toestemming gevraagd voor dit topic]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Foto's van Team LBS Dakar op de AB Challenge 2008

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/ABC%202008/th_lbs_abc2008_12.jpg

De foto's staan op Photobucket.

[ Voor 98% gewijzigd door mphilipp op 08-01-2011 01:21 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:23

Exigence

dnkroz

Ik ben die periode vrij, heb dus de tijd. Heb alleen maar 4 weken om me dan voor te bereiden, en géén geld :P Zoiets wil ik zeker nog een keertje doen, maar dit is een jaar te vroeg voor mij.

Verder vind ik het wel een heel mooi initiatief van jullie, en ik wens jullie ook alle succes! Ik zal dit zeker blijven volgen :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Exigence schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:59:
Ik ben die periode vrij, heb dus de tijd. Heb alleen maar 4 weken om me dan voor te bereiden, en géén geld :P Zoiets wil ik zeker nog een keertje doen, maar dit is een jaar te vroeg voor mij.

Verder vind ik het wel een heel mooi initiatief van jullie, en ik wens jullie ook alle succes! Ik zal dit zeker blijven volgen :)
Als je dit blijft volgen, kun je in ieder geval van onze ervaringen profiteren. En wie weet doe ik het nog een keer...

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Dit soort rally's hoor je dus echt bijna overal tegenwoordig. In een jaar tijd heb ik al 3 mensen hier in mijn omgeving die aan zo'n Afrika-low-budget-'race' meedoen. De laatste is iemand die met een oude VW voor waterputten naar Dakar gaat rijden. Allemaal zeer tof, maar binnen 10 jaar doet volgens mij iedereen dat. Heb zelf ook wat spijt dat ik het nooit heb gedaan, maar heb er nooit tijd voor gehad of willen maken.

Ik vraag me overigens wel af in hoeverre het nog echt avontuur is? In die streek hebben ze volgens mij bijna al meer westerlingen dan Afrikanen zien rondrijden in 4x4 of ander oude karren. Ik kan me eigenlijk niet echt inbeelden dat het zo moeilijk is om daar rond te rijden.
Neem een oude Peugot (Afrika zit er vol van), las een plaat onder de oliekarter, monteer een kleine winch, neem een paar banden, aandrijfassen, draagarmen en schokdempers mee (de rest van de onderdelen vind je daar wel), een drietal jerrycans, een bootanker, een schup en rijplaten en je kan vertrekken. Ik zou hier echt de woorden van JC op durven gebruiken. How hard can it be?

Ooit rij ik nog wel eens van hier tot Azië of een ritje rond de wereld met een auto (incl een aantal boottochten).

Ohja, succes ermee!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit lijkt me "ooit" heel gaaf om te doen. En het is dan natuurlijk nog mooier dat je niet alleen lol beleeft aan de reis, maar ook een goed doel steunt. Ik zal je project in ieder geval met interesse volgen :)
jvvv schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 14:42:

[knip]

Ik zou hier echt de woorden van JC op durven gebruiken. How hard can it be?
Toevallig was gisteren de Bolivia-challenge van Top Gear op tv, waarin ze met 4x4 voertuigen (naja, de Jimmy had RWD omdat het 4WD systeem kapot was) naar de kust zouden rijden door het oerwoud en de woestijn. Hoewel het terrein er niet onmogelijk begaanbaar uitzag, was het toch een aanslag op de voertuigen. En zij hadden geen race zoals bij Dakar het geval is, dus ze konden voorzichtig en rustig doen.

Ik denk dat je dit ook meer moet zien als een avontuur waarin je veel ziet en meemaakt dan echt een offroad challenge. Niettemin denk ik dat je wel met een goed geprepareerde auto moet vertrekken, dus zo makkelijk is het niet :o

[ Voor 68% gewijzigd door Grrrrrene op 08-01-2011 15:08 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik vraag me overigens wel af in hoeverre het nog echt avontuur is? In die streek hebben ze volgens mij bijna al meer westerlingen dan Afrikanen zien rondrijden in 4x4 of ander oude karren. Ik kan me eigenlijk niet echt inbeelden dat het zo moeilijk is om daar rond te rijden.
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. In principe kun je van Parijs naar Dakar op rolschaatsen, want er loopt een asfaltweg door de Sahara. Maar die hoef je niet te nemen. En als je wel eens naar de oude Dakar hebt gekeken, weet je dat er zat moeilijke routes te nemen zijn.
De 'officiële' route van de ABC gaat over redelijk goed (en dus snel) te nemen wegen. Ik geloof dat ze een dag of 2-3 door de duinen rijden. Dat kan ook niet anders, anders krijg je echte Dakar toestanden en je moet 7300km afleggen in een dag of 16. Dat Eric Coma dat kan, wil niet zeggen dat iedereen dat kan...of wil.

Wij (als Team LBS) willen, in ieder geval met een paar motoren, wel een beetje de leuke weggetjes opzoeken. Ik heb op internet een paar gps tracks gevonden van wat dakar etappes en die willen we toch wel (deels) gaan volgen. Als je de moeilijke wegen pakt, gaat de snelheid er behoorlijk uit. Waar je op de snelweg op zich wel 800-1000km kunt doen (op een comfortabele motor) is het offroad misschien maar 300km. Helemaal afhankelijk van het terrein, het materiaal en je ervaring natuurlijk. En ik zit er ook niet zo op te wachten om in het donker een gravelweggetje door de bergen te nemen. De wegen in Marokko waren al een grote uitdagen overdag...

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Met jvvv, zijn er nog wel een beetje sponsoren te vinden voor dit soort projecten, hoewel de auto op de foto van vorige keer idd wel vol zit met stickers :)

En heb jij zelf ook 2k km off-road ervaring? Dat is nogal wat :o

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
HammerT schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:57:
En heb jij zelf ook 2k km off-road ervaring? Dat is nogal wat :o
Op dit moment niet heel erg veel. Ik ben met een groepje naar Marokko geweest op mijn volbloed rallywaardig BMW RT Adventure :+ Ik heb iig wel genoeg gravel- en zandwegen gezien en ook de gebombardeerde asfaltwegen (net of er een clusterbom op is gegooid), dus erg veel kuilen, hobbels en troep. En dat op een bankstel van 280kg.
Ik heb al een Yamaha XT600Z Tenere waarop ik flink ga trainen. Ik ben er al een paar keer een naburige zandbak mee in geweest, maar structureel offroad trainen nog niet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
BTW: wat wél heel erg avontuurlijk is op deze tocht is het oversteken van de grens met Mauretanië, waarbij je door een mijnenveld moet. Denk niet dat de weg is gemarkeerd, want dat is ie niet. Links en rechts van het pad zie je uitgebrande autowrakken van mensen die het fout hadden. Je hebt daar een gids bij nodig en in de BBC serie 'The tropic of Cancer' (aflevering Sahara) zag je dat de gids twijfelde en aan de chauffeur vroeg of ie nog goed ging... :X De BBC meneer werd er knap nerveus van...

Afbeeldingslocatie: http://www.2chevron.be/inc/toon_foto_enkel_news.php?id=23

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Inmiddels hebben we alweer een eerste meeting gehad met de mensen die tot nu toe interesse hebben getoond en het wel zien zitten. Toch een mannetje of 15 bij elkaar. Hopelijk vallen er niet teveel af. We hebben uiteraard kennis met elkaar gemaakt en doorgesproken wat de bedoeling is, hoe we eea willen aanpakken enzo. Een aantal mensen hebben al enige ervaring met de landen waar we heen gaan, zoals Marokko, en er is ook een stel dat al vaker in Gambia geweest is.

Het was een nuttige en ook gezellige bijeenkomst. Nu moet iedereen die echt mee wil zich ook inschrijven en dat gebeurt ook. We krijgen van de ABC organisatie een aparte reeks startnummers en iedereen is dan van Team LBS Dakar met als doel 'Riders for Healt'. Zie de ABC site helemaal onderaan.

Ondertussen zijn de contacten met Riders weer aangehaald en gaan we binnenkort met hen om tafel zitten om eea door te spreken. Kijken wat we voor elkaar kunnen doen. Ook bij Yamaha hebben we nu een ingang, dus dat wordt helemaal spannend. Kijken wat we daar kunnen organiseren.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Wat voor auto's zijn jullie van plan aan te schaffen voor deze trip? Ik zou in ieder geval de route via Erfoud nemen, veel interessantere route.

Erg gaaf natuurlijk, maar het valt me op dat enorm veel van die challanges zijn, voornamelijk naar Afrika. Maar zelfs naar Bejing of Siberië. Je krijgt bijna het idee dat het hip en leuk en niet meer zo bijzonder is. Terwijl je toch goed voorbereid moet zijn en het niet persee makkelijk is als je off-road gaat. Sponsoren vinden lijkt me ook lastiger, bij AutoWeek zeiden ze op hun blog een keer dat ze worden doodgegooid met sponsor aanvragen voor dit soort trips.
Neemt niet weg dat het interessant blijft. Ik wil ooit ook wel eens zo'n trip doen met brikken die maar 500 eu mogen kosten.

Zelf ben ik ook bezig een 4x4 voor te bereiden voor een trip door Azië, zoals jvvv ooit van plan is.

Edit: en wel tanken in Ceuta he :D

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 04-02-2011 11:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• anu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 16:43

anu

Lijkt me geweldig om ooit te doen, als ik ooit de tijd en het budget ervoor heb :), heel veel succes gewenst alvast!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
!null schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:35:
Wat voor auto's zijn jullie van plan aan te schaffen voor deze trip? Ik zou in ieder geval de route via Erfoud nemen, veel interessantere route.
Dat weten we nog niet precies. Een beetje ruime 4x4 auto's want anders hebben we er niets aan als assistentie voor de motoren. Erfoud staat idd wel op het lijstje. Daar duik je meteen de sahara in en is erg mooi inderdaad.
Erg gaaf natuurlijk, maar het valt me op dat enorm veel van die challanges zijn, voornamelijk naar Afrika. Maar zelfs naar Bejing of Siberië. Je krijgt bijna het idee dat het hip en leuk en niet meer zo bijzonder is.
Tsjaa...wat dat betreft is er niet veel meer over dat 'al niet meer bijzonder' is. De nadruk van deze onderneming ligt in de eerste instantie op het goede doel waar de voertuigen voor bestemd zijn. En natuurlijk is het ook voor de deelnemers een avontuur. Het is natuurlijk niet alsof we ontdekkingsreizigers zijn, en het is ook geen sightseeing trip. Daar hebben we ook helemaal geen tijd voor. Het is 3 weken aanpoten, vooral omdat wij van de originele route afwijken en de wat meer avontuurlijke route nemen. Dat kost ons extra tijd, maar daarvoor benutten wij dan de dagen die de 'watjes' als rustdagen houden... ;) Mochten er problemen ontstaan, kunnen we altijd de boel afbuigen naar de reguliere wegen. Maar we willen graag pistes rijden. Een beetje voor het Dakar gevoel.

De definitie van avontuur is voor iedereen weer anders. Uiteindelijk is het best een zware tocht, en hoe wij het willen doen heb je een goede balans tussen avontuurlijk en niet levensbedreigend.

Een beetje afhankelijk van hoe dit gaat, wil ik nog wel een keer verder Afrika in met een offroad. Alleen het heen en weer rijden is zo'n gedoe. Dus misschien dat ik dan de motor vooruit stuur naar Timboektoe bijvoobeeld en van daaruit lekker ga rondcrossen en op de motor weer terug naar huus. Dat scheelt zomaar dik een week reistijd. Het kost alleen wat centjes. Misschien zijn er tegen die tijd dat ik dat ga doen meer mensen te vinden die zoiets willen en dat we zo een container kunnen vullen. We hoeven dan niet noodzakelijkerwijs met z'n allen op vakantie, alleen samen die kant op.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Vorig jaar heeft mijn frietkot baas hier aan meegedaan :)

Met een oude vw kever naar ginder gereden, hij heeft het gehaald ook.

Zelf zou ik zoiets ook wel eens willen doen, heb nu net een toyota landcruiser gekocht om in september naar Tunesie of als fallback omwille van politieke instabiliteit Marokko te gaan om wat ervaring op te doen in de woestijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Apache schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:51:
Vorig jaar heeft mijn frietkot baas hier aan meegedaan :)

Met een oude vw kever naar ginder gereden, hij heeft het gehaald ook.
Inderdaad, vroegâh reden ze ook op een Enfield de wereld rond en met elk voertuig kom je overal. Punt is alleen dat we met de motor veel makkelijker overal doorheen komen en ook een beetje de moeilijkere wegen uitzoeken. Met een 2wiel aangedreven voertuig of bus kom je daar dan weer wat moeilijker doorheen. Having said that...Chris Scott, een Sahara veteraan/expert is ooit met een Mercedes 190 door de Sahara getrokken. Je moet natuurlijk wel de route wat zorgvuldiger uitzoeken, maar het kán. Hij had de Benz natuurlijk wel een beetje geprepareerd: een bash plate eronder, andere veren (wat hoger) en andere wielen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Vanmiddag een hele leuke meeting gehad met Jack van Duijn van Riders for Health. Wij zijn vanaf nu een officiële missie voor Riders! Aangezien wij de motoren en onderdelen direct aan Riders doneren, willen zij graag met ons geassocieerd worden. Da's heel mooi, want dan kunnen wij ons ook af en toe manifesteren op evenementen waar Riders ook aanwezig is.

En het doneren aan Riders betekent dat wij goed werkende spullen afleveren. Hopelijk is dan het imago van 'barrelrally' dat vaak bij mensen opkomt opgelost.

Ook hebben we contact gelegd met Yamaha Nederland. Het ziet er naar uit dat we van Yamalube wel eea kunnen verwachten, maar we zetten hoog in. Wie weet wordt het ook nog eens een Yamaha missie... 8)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik zie dat we op dezelfde dag gaan finishen bij Lac Rose in Dakar als de Heroes Legend van dit jaar... Volgens mijn berekeningen komen wij ook op die dag aan bij Lac Rose. Na een rustdag gaan we daarna weer door naar Banjul, maar we zijn dus ook op die dag bij de échte mannen. Lijkt me wel leuk!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
De website van Team LBS Dakar is inmiddels live! Komt allen! :+

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ooit rij ik nog wel eens van hier tot Azië of een ritje rond de wereld met een auto (incl een aantal boottochten).

Ohja, succes ermee!
Naar Azie doen ook wel meer mensen, maar je moet door wat gevaarlijke landen waar je niet verzekerd bent. Bovendien is in veel landen in Azie je autorijbewijs niet geldig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:04:
[...]
Naar Azie doen ook wel meer mensen, maar je moet door wat gevaarlijke landen waar je niet verzekerd bent. Bovendien is in veel landen in Azie je autorijbewijs niet geldig.
Ach...details... :+
Gewoon met de Bluesmobile, dan krijgen ze je nooit te pakken!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Marzman schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:04:
[...]

Oh well, verzekering kun je ter plekke regelen en een internationaal rijbewijs van de ANWB doet wonderen (net als ieder ander Engels papiertje waarop staat dat je een rijbewijs hebt :P ).
Verzekering gaat daar overigens in de praktijk weinig voor je doen als je tegen iemand aan rijdt, het is meer een officieel iets, dat je verzekerd bent.
Je rijbewijs is geen issue, en je bent praktisch onverzekerd ja. Maar wil je avontuur of niet :+

Je kunt via het Noorden, Ruslang, Kazachstaan en China bijvoorbeeld. Via het zuiden is ietsje gevaarlijker, maar wel te doen hoor.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
We gaan gestaag verder met de voorbereidingen, D-Day komt in zicht!

komende dagen een druk programma:
  • vrijdagmiddag op de radio bij Jan op Radio Landerd
  • zaterdag shoppen bij Outdorado voor wat outdoor benodigdheden
  • zaterdag is ook een klusdag bij het LBS Hoofdkwartier in Elsendorp
  • zondagochtend crosstraining
  • zondagmiddag vergadering
We hebben inmiddels een kwartiermeester aangesteld die ervoor zorgt dat we alle spullen hebben. Hij is ook degene die de boodschappenlijst heeft opgesteld.

Bij het Rally Bike Center hebben we een stel echte Dakar banden gescoord. Ze hebben daar een heleboel banden die nét 1 dagje onder een motor die deelneemt aan de Dakar rally opgekocht. Voor Depres niet goed genoeg meer, maar voor ons prima. En goedkoop natuurlijk. Het gaat om Michelin Desert voorbanden en nog een paar setjes Dunlop Rally Raid. Ik kon dus voor bandenboer spelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.teamlbsdakar.nl/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/bandenboer.jpg

Volgende week is het teampresentatieweekend in Poppel. Daar komen alle deelnemers bij elkaar om kennis te maken, wat teambuilding én een BBQ. Er is ook een zandbaan aangelegd om een beetje op te spelen. Dat wordt een topweekend.
Het weekend daarop gaan een aantal motoren naar Landgraaf waar Arjan Brouwer ze de fijne kneepjes bij gaat brengen van het zandrijden in de zandgroeve aldaar.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

!null schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:49:
[...]

Oh well, verzekering kun je ter plekke regelen en een internationaal rijbewijs van de ANWB doet wonderen (net als ieder ander Engels papiertje waarop staat dat je een rijbewijs hebt :P ).
Verzekering gaat daar overigens in de praktijk weinig voor je doen als je tegen iemand aan rijdt, het is meer een officieel iets, dat je verzekerd bent.
Je rijbewijs is geen issue, en je bent praktisch onverzekerd ja. Maar wil je avontuur of niet :+

Je kunt via het Noorden, Ruslang, Kazachstaan en China bijvoorbeeld. Via het zuiden is ietsje gevaarlijker, maar wel te doen hoor.
Ik ben in februari in Vietnam geweest en daar heb je niks aan een internationaal rijbewijs voor een auto. Zo zullen er wel meer landen zijn die zo'n rijbewijs niet erkennen. Over motoren doen ze dan weer wel heel makkelijk (al heb je daar officieel ook een rijbewijs voor nodig)

Via het noorden zal het inderdaad wat veiliger zijn, via het Zuiden lijkt me wel een mooiere route (al heb je in Rusland wel weer een mooi puntje om de oversteek naar de VS te maken)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 02-09-2011 19:42 ]

/▌

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik zal het ws niet snappen, maar als je nou al het geld wat gespendeerd wordt meteen gebruikt om in het land auto's te kopen ipv van een jolige "race" te houden, dan kun je ws heel wat nieuwere auto's kopen.

Er zit bij mij een nogal rare bijsmaak aan, we willen best iets doen maar dan willen wij wel in the spotlight staan.

En dan hebben ze auto's die al duizenden km's afgebeuld zijn.

Klinkt als zelfbevlekking.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Flagg schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 11:19:
Ik zal het ws niet snappen, maar als je nou al het geld wat gespendeerd wordt meteen gebruikt om in het land auto's te kopen ipv van een jolige "race" te houden, dan kun je ws heel wat nieuwere auto's kopen.

Er zit bij mij een nogal rare bijsmaak aan, we willen best iets doen maar dan willen wij wel in the spotlight staan.

Misschien zit dat meer in je eigen hoofd. Ik kan dat niet beoordelen.

Tuurlijk is dit een dure manier om iets daar te krijgen. Maar bedenk dat je door ludieke acties ook meer aandacht vestigt op het goede doel, en ook gewoon op het land. Daarbij kun je meer fondsen werven als er een leuke (aandachttrekkende) actie aan hangt.

Zelfbevlekking laat ik voor jouw rekening. Ik zit niet te wachten op schouderklopjes van wie dan ook. Voor mij is de 'beloning' dat we met een team een mooi Dakar avontuur hebben. Het goede doel is de motivatie. Wij zorgen ervoor dat er op een hele directe manier hulp wordt gegeven. Als ik geld overmaak, gaat dat in een molen en dan komt er uiteindelijk een motorfiets uit, na aftrek van allerlei kosten en weet ik wat. We zorgen ervoor dat er goede spullen heen gaan en geven er gereedschap en onderdelen bij. Bovendien zijn ze ginds erg creatief met het op de weg houden van voertuigen.

Als ik een vakantie in dat gebied had willen hebben, had ik dat ook zelf kunnen regelen. Dat had me minder geld en minder inspanning gekost. Je hebt er geen idee van wat het allemaal voor gedoe is om een team van 9 motoren en 2 auto's daarheen te krijgen. Maar als we straks in de Sahara staan te klooien, zijn we dat vergeten. En de ontvangst in Banjul is een andere mijlpaal. Ja, daar zal ik best een goed gevoel van krijgen. Is dat verboden?

Maar goed, ik geloof dat hier weer de typisch Hollandsche azijnpismentaliteit aan het werk is. Maakt niet uit, ik weet waar we het voor doen en dat iemand in zijn leunstoel alleen maar makkelijk commentaar geeft zodat ie zelf niets hoeft te doen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Flagg schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 11:19:

Het is in de eerste plaats denk ik omdat je het leuk vind en spannend om met een oude brik zo'n route te rijden. Dat je de oude brik daar laat en weer terugvliegt is praktisch en dat het voertuig daar weer ingezet kan worden ook.

/▌

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Marzman schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 12:13:
[...]

Het is in de eerste plaats denk ik omdat je het leuk vind en spannend om met een oude brik zo'n route te rijden. Dat je de oude brik daar laat en weer terugvliegt is praktisch en dat het voertuig daar weer ingezet kan worden ook.
Ja okay dat kan ik begrijpen.

Maar mensen die zeggen dat het om het goede doel gaat, zijn vreselijk ongeloofwaardig. Het is een leuke en ook nuttige bijkomstigheid, maar verder niet. Mits het materiaal ook daadwerkelijk bruikbaar aankomt.

Terwijl het allemaal wel onder het mom is van "wij zijn bezig voor een goed doel". Is dat eigenlijk secundiair aan de reis zelf.

Sterker nog er zullen mensen bij zijn die zo'n reis nooit hadden kunnen maken maar doordat er gesponsord wordt ineens wel.

Hoor ik daar iemand gratis (of iig stukken goedkoper) op vakantie zeggen?

Ik heb van nature weinig vertrouwen in de mens en zijn motieven, dus kan ook aan mij liggen. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Flagg schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:47:
[...]
Maar mensen die zeggen dat het om het goede doel gaat, zijn vreselijk ongeloofwaardig. Het is een leuke en ook nuttige bijkomstigheid, maar verder niet. Mits het materiaal ook daadwerkelijk bruikbaar aankomt.
Bingo! Als je een beetje onze website bekijkt en ons verhaal goed leest, zie je dat we precies dát aan het doen zijn. Wij verzetten ons tegen de term 'brik' en 'barrel rally' die vooral de Amsterdam-Dakar propageert. Die mannen zetten je ertoe aan om met een barrel van €500 naar Afrika te gaan. Waarom denk je dat er niet meer gestopt mag worden in Dakar? Die hebben al genoeg teringzooi. Wij hebben een stel goede voertuigen die goed geprepareerd worden en waar ze ginds nog wat aan hebben.
Ik zou bovendien niet eens aan zo'n tocht beginnen op een barrel. De term barrel impliceert dat ie nauwelijk rijdt. Mijn motor mag dan wat ouder zijn, het is nog een prima ding. Er zit een nieuwe koppeling in, pakkingen en inlaatrubbers zijn vernieuwd en ook ketting en tandwielen zijn nieuw. Zo'n XT is lekker simpel, elke smid in Afrika kan iets met zo'n ding. Onderdelen nemen we mee, en Riders for Health heeft zelf ook een onderdelen aanvoer. Dat is de reden waarom we met allemaal XT's aan de gang gaan. Zij geven de voorkeur aan dat type omdat hun monteurs daarvoor opgeleid zijn en ze daarvoor de spullen in huis hebben.

Als dit niet zo was, zou ik er in ieder geval niet aan beginnen. Ik kan niet voor iedereen spreken, maar vooral de deelnemers aan de ABC krijgen op hun hart gedrukt dat ze met goede spullen moeten gaan. En als je de deelnemerslijst bekijkt, zie je alles behalve barrels. Een Nissan Patrol, een paar LaRo's dus niet echt your average barrel.
Hoor ik daar iemand gratis (of iig stukken goedkoper) op vakantie zeggen?
Dat is de typische Calvinistische Nederlandse, maar vooral cynische mentaliteit waaraan dit land naar de klote gaat. Kraken wat je niet kent, je vooral er niet in verdiepen en heerlijk makkelijk kritiek leveren vanaf de zijlijn en vooral zelf maar niets doen.

Ik merkte precies daarom in mijn vorige reply al op dat als ik dit puur als vakantie deed, ik een stuk goedkoper uit zou zijn. Ook zou ik dan iets meer van de landen waar ik doorheen trek willen zien. Iets dat nu door de tijdsdruk niet mogelijk is. We gaan 7500km in 20 dagen afleggen en het is op sommige stukken behoorlijk doorhalen.

Wie goedkoper of gesponsorde vakantie roept, heeft geen idee waar ie het over heeft. Je hebt echt geen enkel idee wat dit kost, zowel financiëel als aan inspanning. Ik heb het ervoor over, maar een vakantie had me minder kopzorgen opgeleverd en was beslist goedkoper geweest.

Ik vind dit soort kritieken zo jammer. Want omdat het internet/fora voornamelijk uit napraters bestaat, zie ik me genoodzaakt om een heel verhaal te vertellen om die onzin te ontkrachten. Het jammere is, dat de kritiek gewoon woord voor woord op onze site wordt ontkracht. Er staat precies wat we doen en hoe we het doen. Als je de moeite neemt om dat tot je te nemen, zie je dat we geen prutsers zijn die een goedkope vakantie willen (hoe kom je op het idee?). Maar ja, zoals ik al eerder zei: Nederlanders zitten helaas zo in elkaar. Lekker kraken wat je niet kent, en vooral zelf maar niets doen. Andersmans initiatieven de grond in boren, en je ook maar geen moment verdiepen in wat er zich werkelijk afspeelt. Stel je voor...je zult een keer gefundeerde kritiek leveren. Dat is niet de bedoeling.

Wat ben ik blij dat ik geen echte Nederlander ben. Bah!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:55

Cliffie

Trompetslet

So true! Veel plezier in ieder geval mphilipp :)

Deze challenge vergelijken met een vakantie, LOL!

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Cliffie schreef op zondag 04 september 2011 @ 09:47:
Deze challenge vergelijken met een vakantie, LOL!
Nou...het is zoverre 'vakantie' dat ik het natuurlijk wel ontzettend gaaf vind om door de Sahara naar Dakar te reizen. Dat stuk, en het avontuurlijk, is een beetje onze beloning. Maar het is best afzien en als je echt op vakantie gaat in die streek doe je dat beslist anders. En - nogmaals - dan is het ook goedkoper en minder gedoe. Vooral omdat we met een team gaan is het erg veel werk.

Wat een betaalde vakantie is, is een of andere vogel die op Motor-Forum zichzelf probeert te slijten als 'gids' voor een vakantie in Marokko. Die kerel is geen reisburo, maar waarschijnlijk een paar keer daar geweest en hij kent wat leuke weggetjes. Dus vraagt ie €800 aan elke deelnemer en kan hij lekker gratis op vakantie met een stel nitwits die te beroerd zijn om zelf een boekje open te slaan. Dát is betaald op vakantie.

[ Voor 28% gewijzigd door mphilipp op 04-09-2011 11:45 ]

Pagina: 1