Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.527.123 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:55
Ik heb afgelopen zondag VRO1 gevolgd.( Verslagje volgt nog...) Daarin zeiden de instructeurs eigenlijk allemaal dat ze het liefst een motor met ABS hebben en dat ook aanraden om later te kopen. De reden hiervoor is dat je met een noodstop of noodsituatie je verkrampt en geneigd bent de rem in 1 keer hard in te knijpen waardoor jij jezelf onderuit rijdt. ABS voorkomt dit dan. Ook is het wel fijn als je in zand, grind enzo moet remmen. Geen ABS:je moet remmen en je ziet zand op de weg is-> remmen, voor het zand los, na het zand weer vast maar zachter dan eerder omdat er nog wat zand op de band zit. Met ABS. Gewoon vol remmen in het zand en je staat stil.

Ik heb nu geen ABS omdat het boven mijn budget ligt maar als ik het geld ervoor had zou ik het zeker nemen.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

- Suzuki dl650 (v-strom)
- Suzuki Bandit (ook in abs uitvoering te krijgen)

[ Voor 72% gewijzigd door _Erikje_ op 07-09-2010 11:52 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01
Rukapul schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:25:
[...]

[...]

Enerzijds wordt het vooral een extra voertuig, anderzijds zal er af en toe mee getourd worden.

Woon-werkverkeer zal een hoofddoel zijn zowel in de stad als op de snelweg (A2, file, ...).

Eerste lijstje van wensen/eisen:
• ABS
• fatsoenlijke tankinhoud (paar honderd km kunnen rijden is wel zo prettig)
• geen buitensporig bandstofverbruik
• moet een koffer op kunnen waar een flinke rugzak/laptop in kan
• goede technische staat (ding moet vooral rijden, niet vooral in onderhoud zijn)
• windscherm

En het budget, tja, dat is erg flexibel. Lukt het voor 2k (ok, dan geen ABS) dan prima, maar als het 8k kost dan valt er ook over te denken.

Zit te denken om gewoon aan een 600cc te denken. Zal binnenkort wel een ritje maken op een wat oudere Fazer resp Hornet (900cc) van familie, maar heb nieuw ook al kandidaten gezien als de Yamaha FZ 6 S ABS en Yamaha XJ 6 Diversion ABS die al rond de 8k aangeboden worden. We hebben gelest op o.a. een Kawasaki ER6 dus uit die serie is ook een interessante kandidaat.

't Is dus grotendeels een oud vs nieuw discussie.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat de Fazer FZ-6S ABS dan een goede keuze is voor wat je wilt :) Ikzelf heb er dan 1 zonder ABS, maar het is echt een prima motor.

Het is een sportieve tourmotor, wat wil zeggen dat hij fijn rijdt over lange afstanden, maar dat er ook genoeg pit in zit. Ik heb er zelf een topbox op laten zetten van 46 liter, waar ik al een paar keer een complete weekendtas in kwijt kon om een weekend weg te gaan.
De inhoud van de tank is officieel 15 of 16 liter, maar tegen de tijd dat ik ga tanken kan er meestal zo'n 13 liter in. Op dat punt staat er op de dagteller meestal een goede 240 a 250 kilometer, wat betekend dat ik er zo'n 1 op 19 mee rij ongeveer. Niet de meest zuinige motor misschien, maar ook geen enorme zuiper. Nu moet ik zeggen dat ik voornamelijk korte afstanden rij, en het verbruik al snel naar 1 op 22/23 gaat bij lange afstanden :)
Tijdens het rijden voel je wel wind, maar het scherm dirigeert de meeste wind over je heen, waardoor ik naar mijn mening nog comfortabel zit tot snelheden van rond de 160 kilometer per uur. Daarna begin je de wind wel goed te voelen. Nu kan je er nog een extra schermpje op laten zetten waardoor dat nog iets verbeterd wordt.

Het enige 'vage' technische probleem dat ik heb gehad, is een defecte 'fuel injector' chip. Schijnt een kwaaltje te zijn bij deze motoren. Verder geen rare technische kwaaltjes gehad en staat hij alleen bij de garage voor de reguliere dingen: beurtje, vervanging van ketting en tandwielen, vervangen van een band etc.

Al met al een prima all-round motor die ik kan aanbevelen ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59

M14

[...]

[...]

Enerzijds wordt het vooral een extra voertuig, anderzijds zal er af en toe mee getourd worden.

Woon-werkverkeer zal een hoofddoel zijn zowel in de stad als op de snelweg (A2, file, ...).

• ABS
• goede technische staat (ding moet vooral rijden, niet vooral in onderhoud zijn)
• windscherm

En het budget, tja, dat is erg flexibel. Lukt het voor 2k (ok, dan geen ABS) dan prima, maar als het 8k kost dan valt er ook over te denken.

Zit te denken om gewoon aan een 600cc te denken. Zal binnenkort wel een ritje maken op een wat oudere Fazer resp Hornet (900cc) van familie, maar heb nieuw ook al kandidaten gezien als de Yamaha FZ 6 S ABS en Yamaha XJ 6 Diversion ABS die al rond de 8k aangeboden worden. We hebben gelest op o.a. een Kawasaki ER6 dus uit die serie is ook een interessante kandidaat.

Als je daar na kijkt zo ik niet snel kiezen voor een oudere fiets en iig iets met cardan. Tenzij je graag kettingen smeert en je velgen poetst :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

[...]

[...]

• ABS
• windscherm

Gezien jouw wensen lijst zeg ik: probeer de Honda Varadero

And it goes BRAAAAAPP!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ROFLASTC schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:55:
[...]

Varadero is beetje duur, en ketting noem ik geen onderhoudsvriendelijk ding. Ik zou dan zeker naar cardan neigen.

Sowieso in dat geval de vraag hoe groot je bent, zo'n Varadero is een beest (vriend van me heeft er een, en daarmee vergeleken is zelfs mijn K75RT klein met lage zithoogte :o ). Als dat wat te groot lijkt maar je wel een nieuwe fiets zou willen zou je evt naar de NT700V Deuville ABS kunnen kijken, die heeft trouwens ook een cardan, en is EUR 2000 goedkoper.

Goedkope optie zou trouwens een latere BMW K75/K100 zijn met ABS, die dingen heb je al voor EUR 2500 ofzo in redelijke toestand, en voldoen aan alle gestelde eisen, maar goed, wantrouw uit principe altijd mensen die hun eigen type motor (of $ding) aanbevelen. Objectiviteit is ver te zoeken :z

Oslik blyat! Oslik!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

dion_b schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:11:
[...]

Varadero is beetje duur, en ketting noem ik geen onderhoudsvriendelijk ding. Ik zou dan zeker naar cardan neigen.
och oudere meer betaalbare motor / versleten Cardan aandrijving. En of zo'n Varadero te imposant is. Dat hangt van de rijder af.

Deauville is ook niet kapot te krijgen btw. Zelfde blok als de transalpjes ed.

[ Voor 10% gewijzigd door ROFLASTC op 07-09-2010 14:02 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
pas mn ktm 690 verkocht, dus ben ook aan het kijken voor wat anders..zo'n varadero lijkt me ook wel wat...

alleen vraag ik me af of die wel bij mij door de staldeur past..

maar weet nog niet precies wat ik wil...een naked trekt me ook wel (z750/z1000).. of een tour

wil gewoon wat langere afstanden rijden... budget is ca 4k

zo'n 1000 v-strom lijkt me ook wel wat... ben ook 1.90 dus wil een beetje grotere motor

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-09-2010 14:58 ]

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-01 16:20
Yamaha XJ 6 Diversion ABS die al rond de 8k aangeboden worden.
Mijn ervaring met de XJ6 Diversion (2010 model), is dat deze erg laag is.

Met m'n 1.90m heb ik meerdere malen met de tenen over het asfalt geschraapt.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39
Maikel64 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:56:
[...]

Mijn ervaring met de XJ6 Diversion (2010 model), is dat deze erg laag is.

Met m'n 1.90m heb ik meerdere malen met de tenen over het asfalt geschraapt.
Heuh heb je dan niet gewoon je voeten scheef op de stepjes?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
DRAFTER86 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:06:
[...]

nee...heb ik met mn xt600 ook vaak...en dan heb ik mn voeten zo ver mogelijk met de tenen omhoog tegen de motor aangedrukt...op de ktm had ik dat niet..daar reed ik als eerste de stepjes aan de grond

maar is wel een handige indicator...want iets later komen je stepjes tegen de grond :)

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-09-2010 15:12 ]

• DRAFTER86
  • Laatst online: 07:39
Mr. Detonator schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:09:
[...]

nee...heb ik met mn xt600 ook vaak...en dan heb ik mn voeten zo ver mogelijk met de tenen omhoog tegen de motor aangedrukt...op de ktm had ik dat niet..daar reed ik als eerste de stepjes aan de grond

maar is wel een handige indicator...want iets later komen je stepjes tegen de grond :)
Tsjah, gewoon je voeten (zoals het hoort als je hard aan het gaan bent) met de bal van de voet/tenen op je stepjes zetten :) Als ik dat niet doe kom ik bij mijn motoren ook als eerst met de tenen aan de grond (daarom zijn mijn bergschoenen die ik als motorlaars gebruikt daar ook volledig versleten :))

• Maikel64
DRAFTER86 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:06:
[...]

Waarschijnlijk dat + dat de Thundercat een stukkie hoger is, waardoor ik dit niet gewend ben.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Aikon schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:00:
[...]
Dus omdat je enkel negatieve reacties erover krijgt bespeur jij closed-mindedness? Misschien is het wel omdat het gewoon vervelend is en het verkeersbeeld rommelig en onduidelijk wordt als iedereen z'n eigen remverlichting bij elkaar verzint.
Nee, dat lees je zo omdat je de kritiek persoonlijk aantrekt. Ik was eerst ook sceptisch, maar heb het geprobeerd en verschillende mensen die achter me reden gevraagd hoe ze het vonden. Die waren allemaal positief. De brake-flash is nl een extra optie van de signalminder, een vervangend knipperlicht relais die oa running lights, auto cancel en dus die brake-flash optie heeft.
Volgens mij heeft op één na niemand gezien hoe dit er in de praktijk uit ziet, en tóch weet men zeker dat het niets is. Dat vind ik knap. Je kunt ook de mogelijkheid open laten dat iets misschien toch wel mee kan vallen. Dat heet dus een open mind.

Ik dacht overigens dat we het er met z'n allen (alle motorrijders, vvn, rijschoolhouders, politie et al) wel over eens waren dat motorrijders en hun signalen vaak over het hoofd gezien worden. Sommigen plakken de hele motor onder de reflecterende stickers, anderen doen een fluor hesje aan of een fluor helm op hun hoofd. Dat zijn zaken waardoor je passief opvalt: iemand moet echt naar je kijken, anders zien ze je alsnog niet. Door die 3 snelle knippertjes wordt je aandacht getrokken, ook al kijk je even half opzij. Ook valt het remlicht meer op doordat de knippers daarna aan blijven. Ik kan ook nog bij het veranderen van rijbaan de knipperknop even blijven vasthouden, zodat ie sneller knippert. Als ik 'm loslaat, gaat ie gewoon verder in het normale tempo. Ook dat vind ik erg handig, want je weet zelf wel hoe vaak automobilisten niet in de gaten hebben dat je richting aangegeven hebt.
Veel motorrijders werken dit dat ook weer zelf in de hand door hele kleine knippers te monteren of andere creatieve oplossingen waardoor het helemaal onzichtbaar is waar ze zijn en waar ze heen gaan...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

mphilipp schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:38:
[...]

Nee, dat lees je zo omdat je de kritiek persoonlijk aantrekt. Ik was eerst ook sceptisch, maar heb het geprobeerd en verschillende mensen die achter me reden gevraagd hoe ze het vonden. Die waren allemaal positief. De brake-flash is nl een extra optie van de signalminder, een vervangend knipperlicht relais die oa running lights, auto cancel en dus die brake-flash optie heeft.
Volgens mij heeft op één na niemand gezien hoe dit er in de praktijk uit ziet, en tóch weet men zeker dat het niets is. Dat vind ik knap. Je kunt ook de mogelijkheid open laten dat iets misschien toch wel mee kan vallen. Dat heet dus een open mind.

Ik dacht overigens dat we het er met z'n allen (alle motorrijders, vvn, rijschoolhouders, politie et al) wel over eens waren dat motorrijders en hun signalen vaak over het hoofd gezien worden. Sommigen plakken de hele motor onder de reflecterende stickers, anderen doen een fluor hesje aan of een fluor helm op hun hoofd. Dat zijn zaken waardoor je passief opvalt: iemand moet echt naar je kijken, anders zien ze je alsnog niet. Door die 3 snelle knippertjes wordt je aandacht getrokken, ook al kijk je even half opzij. Ook valt het remlicht meer op doordat de knippers daarna aan blijven. Ik kan ook nog bij het veranderen van rijbaan de knipperknop even blijven vasthouden, zodat ie sneller knippert. Als ik 'm loslaat, gaat ie gewoon verder in het normale tempo. Ook dat vind ik erg handig, want je weet zelf wel hoe vaak automobilisten niet in de gaten hebben dat je richting aangegeven hebt.
Veel motorrijders werken dit dat ook weer zelf in de hand door hele kleine knippers te monteren of andere creatieve oplossingen waardoor het helemaal onzichtbaar is waar ze zijn en waar ze heen gaan...
Knipperen de knipperlichten dan ook snel en fel?

Ik zag dat laatst en ik had zoiets van wow, als ik knipperlichten had zou ik dat ook willen.

Ik zoek trouwens een extra achterlicht. Een felle die knippert.

Makerij Hofman

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Bij remmen + knipperlicht is het net een kerstboom. Dat bij stilstand is wel nuttig.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 12:21

Bergie

Lekker belangrijk...

Zo, ik heb net mijn Shoei Raid2 maar even lopen modden. Ik kon mijn luidsprekertjes er niet in hebben en tegelijkertijd mijn oordoppen in hebben. Dan drukten die luidsprekertjes tegen mijn oordoppen aan wat natuurlijk niet echt comfortabel is.

Heb nu maar een gat gemaakt in de harde plastic laag aan de binnenkant en een beetje schuim weggehaald zodat de luidsprekertjes een beetje verzinkt liggen. Nu lijkt het wel te passen maar ik moet er uiteraard nog even mee gaan rijden om te zien of het ook echt goed zit. en of ik uberhaubt nog wel iets hoor vanaf mijn Zumo :P

Yamaha MT-09

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
_Erikje_ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:52:
[...]

- Suzuki dl650 (v-strom)
- Suzuki Bandit (ook in abs uitvoering te krijgen)
Die stonden al half op het lijstje om nog eens te bekijken. Ligt het aan mij of zijn Suzuki's vaak wat goedkoper?
Morax schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:55:
[...]

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat de Fazer FZ-6S ABS dan een goede keuze is voor wat je wilt :)
Daar kwam mrs. Rukapul vandaag ook mee aanzetten. Sowieso een kandidaat voor een proefrit.

Thx voor het delen van je ervaring met deze motor :)
ROFLASTC schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:55:
[...]

Even gekeken bij een dealer, maar zelfs een occasion met ABS van een paar jaar oud gaat weg voor >10000 euro :P Ding weegt met z'n 280kg ook bijna 100kg meer dan enkele van de andere motoren hier genoemd.

Dit doet me er ook aan denken dat we de motor nog wel door een poortdeur en evt. schuurdeur moeten kunnen wurmen. Zo'n bakbeest lijkt me dan toch iets onderhandig.
M14 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:55:
[...]

Als je daar na kijkt zo ik niet snel kiezen voor een oudere fiets en iig iets met cardan. Tenzij je graag kettingen smeert en je velgen poetst :P
Hoe ligt de verhouding in onderhoud met een oude vs nieuwe?

Kijkend naar m'n auto denk ik dat een voertuig jaarlijks voor een beurtje wegbrengen en jaarlijks een keer schoonmaken wel een aardige richtlijn is :+ Ivm kosten zal cardan 't wel niet worden.

• M14

M14

Wat betreft onderhoudskosten zal het ook veel van de gereden kilometers afhangen. Maar als je een toerfiets wilt met weinig onderhoud, dan zou ik absoluut voor iets met cardan gaan. Mocht ooit de tijd komen dat ik hard rijden niet meer boeiend vind en wil gaan toeren, dan koop ik een Yamaha FJR ofzo. Vind het wel een mooie motor en voor die toepassing praktisch. Ik ken iemand met zo'n ding die het voor elkaar krijgt op 1 dag 1500km te rijden :P.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

M14 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:16:
Wat betreft onderhoudskosten zal het ook veel van de gereden kilometers afhangen. Maar als je een toerfiets wilt met weinig onderhoud, dan zou ik absoluut voor iets met cardan gaan. Mocht ooit de tijd komen dat ik hard rijden niet meer boeiend vind en wil gaan toeren, dan koop ik een Yamaha FJR ofzo. Vind het wel een mooie motor en voor die toepassing praktisch. Ik ken iemand met zo'n ding die het voor elkaar krijgt op 1 dag 1500km te rijden :P.
Dat kan met de meeste auto's ook, maar dat wil niet zeggen dat je er blij van wordt :). De FJR staat wel hoog op mijn lijstje van toerbuffels mocht ik daar ooit geld voor over hebben en ik veel meer ga rijden dan nu.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 00:46
vind het een inspiratieloos ding eigenlijk zoon fjr. zuipt nog aardig benzine ook 1 op:14-15. Zou ik liever plaats nemen op een BMW GS800/1200

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Rukapul schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 22:32:

Even gekeken bij een dealer, maar zelfs een occasion met ABS van een paar jaar oud gaat weg voor >10000 euro :P Ding weegt met z'n 280kg ook bijna 100kg meer dan enkele van de andere motoren hier genoemd.
Wat voor'n dealer was dat dan? Een kennis van mij heeft een 2004 met ABS voor 6500 meegenomen bij een dealer tussen Leiden en Alphen a/d rijn.

And it goes BRAAAAAPP!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoewel het vrijwel zeker is dat ik dit jaar mijn rijbewijs niet meer ga halen, aangezien ik voor een periode naar het buitenland ga, blijf ik me wel oriënteren op de motorenmarkt.

Een motor moet uiteraard wel verzekerd worden. Bij welke verzekeringsmaatschappij hebben jullie goede ervaringen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 00:46
unive maar dat komt misschien omdat ik tot nu toe alleen heb hoeven betalen XD

80 euro oid voor een jaar

Bij de gamma zijn trouwens wat motor spulletjes in de aanbieding. Paddock stand, hoes en kleding

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

M14 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:16:
Cardan is mooi spul, maar ik zou er niet mijn keus voor een motor door laten bepalen. Zeker met een osco of scottoiler is het 'onderhoud' aan een ketting werkelijk minimaal, en de levensduur en tijd tussen spannen enorm groot. Mijn v-strom die heel wat regen en modder ziet, doet 't al weer 10k km zonder dat ik de ketting heb moeten spannen.
Aangezien er veel meer fietsen met ketting dan met cardan zijn, en onderhoud ook van andere factoren afhankelijk is, zou alleen cardan vs. ketting niet doorslaggevend moeten zijn. Dan kun je net zo goed zeggen: als je een fiets wilt met weinig onderhoud, 'neem een bmw', of 'neem iets waarbij je de kleppen pas na 30k hoeft te stellen' of 'neem een 2-cylinder'. Voor allemaal valt iets te zeggen, maar geen van allen zou de doorslag moeten geven.

Verwijderd

Neem een betrouwbare 4 cilinder met een kardan en weinig electronische poespas die eeuwig meegaat..

Oftewel, het lelijke gedrocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/BMW%20K100RS%20abs%2088.jpg

Koop je voor 1000 euro bij de Domeinen (ex marachaussee met 100.000 erop, altijd dealer onderhouden), en 't gaat eeuwig mee.. Als je iets zoekt met passie moet je wel ergens anders zijn :>

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 10:45 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 15:04
DrivinUCrazy schreef op woensdag 08 september 2010 @ 09:06:
Hoewel het vrijwel zeker is dat ik dit jaar mijn rijbewijs niet meer ga halen, aangezien ik voor een periode naar het buitenland ga, blijf ik me wel oriënteren op de motorenmarkt.

Een motor moet uiteraard wel verzekerd worden. Bij welke verzekeringsmaatschappij hebben jullie goede ervaringen?
Ik zit hier momenteel zelf ook naar te kijken. Wat ik zoek is een WA, schadeverzekering opzittenden en kleding/helm.
Er zijn er in ieder geval een paar afgevallen:
- FBTO: om motorkleding mee te verzekeren (tot max 750 euro) moet je WA+ nemen, ben ik ruim 28 euro per maand kwijt, best veel voor een motor van 10 jaar oud.
- ASR: alleen mogelijk als onderdeel van een MultiZeker polis. Willen ze wel graag je maandsalaris en dergelijke weten, lijkt mij niet echt nodig voor een motorverzekering.

Verder heb ik nog gekeken naar Unive, KNMV en De Europeesche.
Bij Unive kom ik dan rond de 12 euro per maand uit, bij de Europeesche rond de 12 en bij de KNMV op 15. Bij Unive is kleding automatisch meeverzekerd tot 500, bij de Europeesche en KNMV is dit een extra dekking die een euro of 2 kost. Voordeel is wel dat je bij de KNMV zelf aan kunt geven wat de waarde van de kleding is. Zit hier aan te denken omdat mijn kleding wel iets meer heeft gekost dan 500 euro. Aan de andere kant is het natuurlijk maar de vraag of KNMV en de Europeesche meer dan 500 euro uitkeren als het spul een jaar oud is.

iemand anders nog suggesties of punten die het verschil kunnen maken?

Edit:
toch nog een paar fijne puntjes gevonden.
de europeesche wordt het ook niet, om een motor te verzekeren met meer dan 100pk moet je minimaal een jaar je rijbewijs hebben. Blijven Unive en KNMV over, al moet er bij Unive gekozen worden voor minimaal WA+ om de kleding meeverzekerd te krijgen. En opzich zou ANWB dan ook nog wel een optie zijn kom ik achter. Unive zou in dat geval 22 euries worden, ANWB zou ik uitkomen op 19 euro. KNMV blijft wel de goedkoopste, lees alleen nogal wisselende verhalen over de dienstverlening... ik twijfel nog even vrolijk verder...

[ Voor 15% gewijzigd door Rupie op 08-09-2010 14:47 ]

Desktop | Server | Laptop

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat voor mij belangrijk is, is de eisen die ze aan het stallen stellen. Mijn motor staat 's nachts buiten en bij sommige verzekeraas moet je dan persé een alarm hebben, of bijvoorbeeld twee sloten. In principe heb ik hem ook altijd wel met twee sloten vaststaan aan een nagelvast object, maar toch fijn om te weten dat hij ook tegen diefstal is verzekerd als hij gewoon een nachtje op het schijfremslotje staat :)

Met die eis houd je niet gek veel verzekeraars over; ik zit nu bij Univé.

• M14

M14

Pooh schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:29:
[...]

Cardan is mooi spul, maar ik zou er niet mijn keus voor een motor door laten bepalen. Zeker met een osco of scottoiler is het 'onderhoud' aan een ketting werkelijk minimaal, en de levensduur en tijd tussen spannen enorm groot. Mijn v-strom die heel wat regen en modder ziet, doet 't al weer 10k km zonder dat ik de ketting heb moeten spannen.
Aangezien er veel meer fietsen met ketting dan met cardan zijn, en onderhoud ook van andere factoren afhankelijk is, zou alleen cardan vs. ketting niet doorslaggevend moeten zijn. Dan kun je net zo goed zeggen: als je een fiets wilt met weinig onderhoud, 'neem een bmw', of 'neem iets waarbij je de kleppen pas na 30k hoeft te stellen' of 'neem een 2-cylinder'. Voor allemaal valt iets te zeggen, maar geen van allen zou de doorslag moeten geven.
Ik laat er mijn keuze ook niet door bepalen, immers heb ik een fiets met een ketting.

Maar als 1 van je requirements 'weining onderhoud' inhoud, dan zit je met een cardan per definitie goed. Ik rij elke dag op de motor en hoor het ding ongeveer elke week wel een keer te smeren. Daarnaast word de velg ook gruwelijk smerig waardoor dat ook tijd kost (ja, het oog wil ook wat en poetsen kost tijd :P). Als je daar geen zin in hebt dan is iets met een cardan een goede keuze denk ik :).

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 16:01

Saffie_time

Why use this? 42!

Crazyanz schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:28:
unive maar dat komt misschien omdat ik tot nu toe alleen heb hoeven betalen XD

80 euro oid voor een jaar

Bij de gamma zijn trouwens wat motor spulletjes in de aanbieding. Paddock stand, hoes en kleding
Dank je voor de tip van de Gamma!
Ik was nog op zoek naar paddockstand en hoes.
Echter voor mijn lomp geval zijn beide niet geschikt. Lijkt erop dat de goedkope optie niet voor mij van toepassing gaan zijn. Paddock stand kan maar tot 200 kilo (das ruim 100 kilo te weinig) en de hoes is maar 80 cm breed (en met een stuur van 110 cm wordt moeilijk).
Van het weekend maar eens naar een echte motorzaak toe om wat spullen te regelen :+

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2025
@Rupie, Een reden voor mij was ook de KNMV pechservice. Ik had voorheen ANWB maar die is nu overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Stealth2000 op 08-09-2010 11:22 ]

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Saffie_time schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:20:
[...]

Dank je voor de tip van de Gamma!
Ik was nog op zoek naar paddockstand en hoes.
Echter voor mijn lomp geval zijn beide niet geschikt. Lijkt erop dat de goedkope optie niet voor mij van toepassing gaan zijn. Paddock stand kan maar tot 200 kilo (das ruim 100 kilo te weinig) en de hoes is maar 80 cm breed (en met een stuur van 110 cm wordt moeilijk).
Van het weekend maar eens naar een echte motorzaak toe om wat spullen te regelen :+
Als het goed is staat het grootste gedeelte van het gewicht op het voorwiel hoor :P Of blijft er dan nog 300kg over voor het achterwiel? In dat geval ben ik heel benieuwd wat voor motor je hebt :+

Yamaha MT-09

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M14 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:16:
[...]

Ik laat er mijn keuze ook niet door bepalen, immers heb ik een fiets met een ketting.

Maar als 1 van je requirements 'weining onderhoud' inhoud, dan zit je met een cardan per definitie goed. Ik rij elke dag op de motor en hoor het ding ongeveer elke week wel een keer te smeren. Daarnaast word de velg ook gruwelijk smerig waardoor dat ook tijd kost (ja, het oog wil ook wat en poetsen kost tijd :P). Als je daar geen zin in hebt dan is iets met een cardan een goede keuze denk ik :).
och de herfst/winter komt er weer aan dus tijd om de boel eens te dekken in een laag S100 kettingvet. Daar komt pekel niet doorheen, motor ziet eruit als het LochNess monster maar een laf straaltje koud water en S100 kettingreiniger maken daar weer korte metten mee.

And it goes BRAAAAAPP!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Bergie schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:39:
[...]
Als het goed is staat het grootste gedeelte van het gewicht op het voorwiel hoor :P Of blijft er dan nog 300kg over voor het achterwiel? In dat geval ben ik heel benieuwd wat voor motor je hebt :+
Over die paddockstand, waar moeten die kunststof hoekjes onder gezet worden? Mijn garage gebruikt er altijd één die je met een pin in de buis tpv de as van het achterwiel schuift. Vraag me af of ik hier iets aan heb... Wel handig om er zelf een te hebben.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

AVB hier ook in de pocket, 15 oktober AVD examen :)

• Maikel64
JanPedaal schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:13:
[...]

Over die paddockstand, waar moeten die kunststof hoekjes onder gezet worden? Mijn garage gebruikt er altijd één die je met een pin in de buis tpv de as van het achterwiel schuift. Vraag me af of ik hier iets aan heb... Wel handig om er zelf een te hebben.
De hoekjes moeten aan beide kanten onder je achterbrug worden gezet. Je motor rust dan op deze hoekjes wanneer je 'm op-bokt.

• M14

M14

ROFLASTC schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:06:
[...]

och de herfst/winter komt er weer aan dus tijd om de boel eens te dekken in een laag S100 kettingvet. Daar komt pekel niet doorheen, motor ziet eruit als het LochNess monster maar een laf straaltje koud water en S100 kettingreiniger maken daar weer korte metten mee.
Met pekel hoop ik niet te hoeven rijden :P. Misschien moet ik ondertussen maar eens gaan kijken voor een afgeragde motor zodat ik die tijd ook door kom :P.

Anyway sinds een maand of 2 ben ik ook met kettingvet aan de gang. Ik had gehoopt dat dit er goed in bleef zitten, maar vind het toch een beetje tegenvallen. Heb je wellicht nog een goede tip? Ik smeer het nu met een kwast aan de binnenkant van de ketting en een keer licht over de buitenkant.

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Bergie schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:39:
[...]

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1249283?data%5Bfilter_keywords%5D=gl110&data%5Bboolean%5D=AND
^^ Hier kan je hem vinden..

Een week of 3 geleden op de weegbrug tot 328 kilo gekomen :)
Op de middenbok (of eraf) krijg ik hem niet alleen dat moet je al met 2 man doen.
Van het weekend de achterkant om mogen tillen om hem achterom naar buiten te krijgen door de poort, geen succes! Dus volgend weekend een dubbele poort maken ;)
Inderdaad staat het grootste deel wel op de voorkant maar ik durf dat toch niet zo heel erg goed aan. Ik weet ook dat die dingen wel een veiligheisdsmarge zullen hebben maar of dat bijna het dubbele is durf ik wel in twijfel te trekken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M14 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:02:
[...]

Met pekel hoop ik niet te hoeven rijden :P. Misschien moet ik ondertussen maar eens gaan kijken voor een afgeragde motor zodat ik die tijd ook door kom :P.

Anyway sinds een maand of 2 ben ik ook met kettingvet aan de gang. Ik had gehoopt dat dit er goed in bleef zitten, maar vind het toch een beetje tegenvallen. Heb je wellicht nog een goede tip? Ik smeer het nu met een kwast aan de binnenkant van de ketting en een keer licht over de buitenkant.
Binnenzijde en buitenzijde van het achtertandwiel zodat het draaien er voor zorgt dat het de ketting in geslingerd wordt, centrifuge werking ofzoiets. Kan je ook bij het voortandwiel doen natuurlijk. Ook helpt het als het vet wel redelijk vloeibaar is zodat het tussen de schalmen kan lopen.

And it goes BRAAAAAPP!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Maikel64 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:50:
[...]
De hoekjes moeten aan beide kanten onder je achterbrug worden gezet. Je motor rust dan op deze hoekjes wanneer je 'm op-bokt.
Okee, dus met enkele achterbrug enigszins af te raden :9

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/fu537t.jpg

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

JanPedaal schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:23:
[...]

[afbeelding]
Dat lijkt me dan niet de meest stabiele opstelling nee :P

Yamaha MT-09

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik heb net ook even bij de Gamma gekeken: de "winter"handschoenen vond ik veel te dun, dus ik kijk even verder.
Het regenpak zou van pas komen, maar die heb ik liever geel dan zwart.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
[...]

[afbeelding]
He, iemand met smaak ;)

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 08:33

martjah

Appel

[...]

[afbeelding]
ik heb op de motorbeurs van doe dinger gezien die je niet onder je achterbrug moest zetten maar op het frame.
Zie op de foto (met paintskills) het rode rondje. Daar werd die op beide kanten vast gezet.

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/1549/fu537t.jpg

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
martjah schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:01:
[...]

ik heb op de motorbeurs van doe dinger gezien die je niet onder je achterbrug moest zetten maar op het frame.
Zie op de foto (met paintskills) het rode rondje. Daar werd die op beide kanten vast gezet.

[afbeelding]
Of zoiets als dit. Wel iets duurder dan waar jij het over hebt.

Is er trouwens ook met wieltjes er onder .

• M14

M14

Van dat soort paddock stands (die aan 2 kanten op het scharnierpunt van de achterbrug worden gezet ;)) heeft os pap er ooit verschillende gemaakt. Heb er zelf 1 voor mn SV alhoewel ik em eigelijk alleen achter opbok met een andere, uiteraard ook zelf gefabriceerde, paddockstand :P.

[ Voor 15% gewijzigd door M14 op 08-09-2010 21:18 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die Bursig stand ... is écht über ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2025
Hé dat ziet er eigenlijk wel heel handig uit. Eens kijken of dat wat betaalbaar is

Hmm, hier gevonden. Kost 70,- maar ziet er op het filmpje goed uit!

[ Voor 52% gewijzigd door Stealth2000 op 09-09-2010 10:25 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_ENK9LDwYuX0/SW9CtKJczvI/AAAAAAAAA7M/CeqBDx-f79w/s400/stunting+gremlins.jpg

ff wat tussendoor :P

And it goes BRAAAAAPP!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 16:35

TiMMieJ

PSN: Orixez

wimmel_1 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:30:
Die Bursig stand ... is écht über ;)
De tandjes die dingen zijn duuuuuuur maar wel gaaf ;)

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Duidelijk geval van www.watbenjedan.tk. Ik blijf me verbazen dat mensen dat soort dingen gaan oefenen (waarbij je er dus van uit kan gaan dat het minimaal een paar keer fout gaat) met een T-shirtje aan

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rupie schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:03:
[...]
Ik zit hier momenteel zelf ook naar te kijken. Wat ik zoek is een WA, schadeverzekering opzittenden en kleding/helm.
Er zijn er in ieder geval een paar afgevallen:
- FBTO: om motorkleding mee te verzekeren (tot max 750 euro) moet je WA+ nemen, ben ik ruim 28 euro per maand kwijt, best veel voor een motor van 10 jaar oud.
- ASR: alleen mogelijk als onderdeel van een MultiZeker polis. Willen ze wel graag je maandsalaris en dergelijke weten, lijkt mij niet echt nodig voor een motorverzekering.
Dus na 2 jaar heb je je eigen pak alweer dubbel betaald...ik zou het niet doen. Gewoon niet vallen ;) Ik ben nog nooit gevallen, dus heb ik heel wat geld in mijn zak gehouden.

Je moet niet teveel willen verzekeren; de verzekeraars gaan dan steeds meer bizarre eisen stellen die je alleen maar op kosten jagen en 0,0 toevoegen aan de zekerheid dat je motor in jouw bezit blijft. Een motoralarm is gewoon lachwekkend. In 2 minuten is dat uitgeschakeld.

[ Voor 14% gewijzigd door mphilipp op 09-09-2010 12:32 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

gwystyl schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:30:
[...]

Duidelijk geval van www.watbenjedan.tk. Ik blijf me verbazen dat mensen dat soort dingen gaan oefenen (waarbij je er dus van uit kan gaan dat het minimaal een paar keer fout gaat) met een T-shirtje aan
ook zo mooi dat z'n gezichtsuitdrukking er goed op staat: FFFFFFFFFUuuuuuuck

And it goes BRAAAAAPP!

• M14

M14

Hoe krijg je zoiets voor elkaar? Voordat je voorvork / as zo verzwakt is moet je toch minstens 1x goed tegen een muur zijn gereden ...

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:40

charrel

Cortisol4life..

Als je het vaak genoeg verkeerd belast gaat het een keer fout, heb een keer een gloednieuwe hayabusa zo in 2-en zien breken bij het balhoofd omdat ie vol remmend een stoepje tegenkwam... :P

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

M14 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:27:
Hoe krijg je zoiets voor elkaar? Voordat je voorvork / as zo verzwakt is moet je toch minstens 1x goed tegen een muur zijn gereden ...
Die dingen zijn hier natuurlijk niet voor bedoeld, dus ze worden voornamelijk getest als ze horizontaal bewegen en dan heel hard remmen en optrekken. Een enkele keer heuvelaf vol remmen gaat zo'n vork best houden, maar dit soort grappen levert een hele zware belasting op in een andere richting dan waar de vork voor bedoeld is. Dat gaat dus blijkbaar af en toe fout :+

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
MailMan schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:51:
*O* Eerste brief van CJIB

Gecorrigeerd 4km/h te hard _O- (108 waar je 100 mag) tijdens de heenrit van vakantie richting Normandië in de Westerscheldetunnel.

Er zal maar een ki... ohnee wacht, het is een tunnel.....
Is er trouwens een manier om te zien aan de beschikking of je geflitst of gelaserd bent? Waarschijnlijk een traject controle bedenk ik me nu ineens.

Eigen fout natuurlijk, en toch vind ik ze een stel eikels :P
En nog een keer op dezelfde dag (eerste dag van vakantie) maar nu in Noordwijk. Weer 4km/h te hard gecorrigeerd.

Ik denk dat ze deze consequent te hard rijdende maniak bij een 3e keer gewoon de motor moeten afpakken. Levensgevaarlijk!!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:02

Herman

FP ProMod
MailMan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:49:
[...]

En nog een keer op dezelfde dag (eerste dag van vakantie) maar nu in Noordwijk. Weer 4km/h te hard gecorrigeerd.

Ik denk dat ze deze consequent te hard rijdende maniak bij een 3e keer gewoon de motor moeten afpakken. Levensgevaarlijk!!
4 km te hard? Meneer was zeker aan het kijken hoe snel de machine kan ofzo. Wat een snelheden. :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
MailMan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:49:

Precies!

* Rukapul heeft bij z'n examen vorige week 30+ km te hard gereden O-)

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Er zou maar een kind oversteken :N

:+

[ Voor 7% gewijzigd door Bergie op 09-09-2010 18:00 ]

Yamaha MT-09

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ik wacht nogsteeds geduldig op de acceptgiro uit belgië voor me overtredingen van 33-22 en 12 km tehard 5 min tussen de 1e 2 en de 3e een dag later. ben al begonnen met sparen. ;w al was die 12 nou 11 dan was ik nog gaan pennen voor de originaliteits prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door DECOY88 op 09-09-2010 18:09 ]

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

DECOY88 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 18:02:
ik wacht nogsteeds geduldig op de acceptgiro uit belgië voor me overtredingen van 33-22 en 12 km tehard 5 min tussen de 1e 2 en de 3e een dag later. ben al begonnen met sparen. ;w al was die 12 nou 11 dan was ik nog gaan pennen voor de originaliteits prijs.
dat kan wel een tijdje duren. en als hij binnenkomt gewoon bezwaar maken. grote kans is dat ze de boete dan op de grote hoop gooien en je er nooit meer iets van hoor.

ik verwacht een boete uit België van 20km/u te hard. groepsfoto @ 140km/u 8)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
heb het blaadje al om bezwaar te maken. maar ja dan word me mapje weer extra dik en dus opvallender. hopelijk verdwijnt hij stilletjes het rondje archief in. volgens de rekentooltjes kan ik richting de €750 gaan sparen. misschien word het meer of dat ze alleen de 33 behandelen en de rest laten zitten is het alsnog 300 euro.

• Rupie
Zo, vanmiddag een motor aangeschaft. Heb er meteen een nieuwe accu in laten zetten want het ding aanrennen lijkt mij toch niet echt een goed plan elke keer. Paar fototjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w9OT0haWHILJ2Mo2O1vH2ZQ2/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VROzrGV6EU7MRTQdGH3uqomE/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eC3as4mWUaLhYYAoN1MMHnDS/thumb.jpg

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Rupie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:29:
Zo, vanmiddag een motor aangeschaft. Heb er meteen een nieuwe accu in laten zetten want het ding aanrennen lijkt mij toch niet echt een goed plan elke keer. Paar fototjes:

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Mooi speelgoed, veel plezier ermee!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Leuke motor! Hoeveel had ie gelopen en welk bouwjaar? :)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Exigence

dnkroz

Dit verplicht je natuurlijk wel ook zelf een rondje Nürburgring te doen, dat snap je natuurlijk wel :+

Anders moet die sticker er af

• Rupie
Yellowneck schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:33:
[...]

Leuke motor! Hoeveel had ie gelopen en welk bouwjaar? :)
Hij is van 2000 (maar gelukkig wel voorzien van een nieuwer kontje) en er staat nu ongeveer 36050 op de teller maar dat zal na aankomend weekend wel wat meer zijn als het normaal weer wordt :D Verder zag hij er aardig goed uit voor een motor van 10 jaar oud. Heb alleen een klein dutje aan de linkerkant gezien, voor de rest heb ik geen schade kunnen ontdekken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Exigence schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:32:
[...]
Dit verplicht je natuurlijk wel ook zelf een rondje Nürburgring te doen, dat snap je natuurlijk wel :+

Anders moet die sticker er af
Die sticker moet er sowieso af. Beetje patsen met 'ik ben op de ring geweest'. Ja...om te kijken zeker... ;)

• Rupie
mphilipp schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 07:23:
[...]

Die sticker moet er sowieso af. Beetje patsen met 'ik ben op de ring geweest'. Ja...om te kijken zeker... ;)
hehe, redelijke kans dat ik hem er ook wel af ga halen hoor, ik heb verder ook helemaal niets met de Nürburgring. Moet alleen nog even kijken of dat op een beetje normale manier te doen is.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rupie schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 07:51:
[...]
hehe, redelijke kans dat ik hem er ook wel af ga halen hoor, ik heb verder ook helemaal niets met de Nürburgring. Moet alleen nog even kijken of dat op een beetje normale manier te doen is.
Föhn. Easy peasy.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 19:52
Totdat je er, zoals mij, achterkomt dat je bestickering aan één kant van het kuipwerk geen sticker, maar verf is. Zit je ineens stukjes kuip los te pulken 8)7 Wat'n beunfiets was dat :X

Maar dat zal in zijn geval wel niet zo zijn :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb gister een wonderbaarlijke rit meegemaakt.

Ik ga nog weleens vanuit huis (Velsen) naar Amersfoort (werk) en doe dit altijd op de motor en hoewel de heenweg altijd goed te doen is (nouja, nu op de A1 met die werkzaamheden wat minder) is de terugweg altijd een ramp wanneer je op de A9 komt. Op een gegeven moment wordt het 3 baans en dan staat het vast tot het stuk waar het overgaat in 2 baans. Daar moet je dus een lang stuk tussen de file door rijden en dan maak je het altijd wel een paar keer mee dat mensen in de auto van baan verwisselen (vaak zonder knipperlichten te gebruiken). Soms verrassen ze je onaangenaam op deze manier.

Gister was anders, ik heb het geen enkele keer meegemaakt dat er iemand vlak voor mijn snufferd van baan ging wisselen. Goed man. :)

Wel de eikels die hun auto op het laatste moment naar het midden bewegen omdat ze niet willen dat ze worden ingehaald. Erg jammer want ze maken het juist gevaarlijk voor de omstanders. Maar goed, daar heb ik er maar 4 van meegemaakt.

Wel heb ik een vraag aan jullie. Als je tussen een file door rijdt is er een bepaald kantelpunt in snelheid van het overige verkeer die ervoor zorgt dat je weer normaal op de baan gaat rijden. Bij mij zit het kantelpunt op 30km/h. Als het sneller gaat dan dat dan voeg ik weer in aangezien ik zelf nooit harder tussen de file door zal rijden dan 30km/h omdat ik dit niet veilig acht (mensen schrikken erg vaak omdat ze toch de andere kant uitkijken en jou pas laat opmerken).

Wat ik vaak zie van andere motorrijders is dat zij nog tussen de auto's doorrijden wanneer het 50km/h rijdt dus dat betekent dat zij minimaal 60km/h doen. In mijn ogen is dat dus gevaarlijk en ik heb het al vaak genoeg gezien dat een motorrijder bijna voor zijn donder werd gereden omdat men geen motorrijder meer verwachtte en daar kan ik best inkomen want sommigen op een motor zijn wel heel opdringerig.

Wat hanteren jullie als kantelpunt en wanneer vind je het zelf niet meer veilig. Wanneer voeg jij weer in op de rijbaan om met het verkeer mee te rijden?

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Wormaap
In de theorie en bij rijlessen leer je tegenwoordig de 'Gedragscode motorrijders in de file'. En die adviseert maximaal 10km/h snelheidsverschil, totdat de file een snelheid van 50km/h heeft bereikt. Dat is ook wat ik zelf aanhoud.
Maar uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon doen waar jij je comfortabel bij voelt.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-01 10:06

Bob

Als de auto's heel mooi achter elkaar rijden, op zo'n manier dat ze het niet in hun hoofd halen om van baanvak te wisselen, licht dat kantelpunt heel hoog. Op de E40 ben ik zo al filerijdend eens een andere motor tegengekomen, die het heel erg leuk vond om er aan hoge snelheden tussen te rijden. Ik ben hem toen gevolgd en dat was een van m'n leukste dagen deze zomer op de motor. Misschien niet zo verantwoord, maar wel plezant :)

Twee mogelijkheden om het toch veilig te houden:
* auto's rijden erg dicht opeen, kunnen dus toch niet wisselen zoals ik al zei
* je kan ertussen laveren en hebt een lege plek om naartoe te rijden, als je hoog genoeg in toeren zit kan je dan altijd wegkomen moest er iets niet volgens plan gaan. Dat is eerder de manier van rijden wanneer je aan hogere snelheden 'file' rijdt.

• Maikel64
De paar keer dat ik file heb gereden pakte ik zelf ook 30KM/U als invoegpunt. Dat komt dan mede omdat de eerste 3x er een instructeur van de rijschool in m'n oor zat te vertellen dat ik terug moest invoegen.

De 4e keer omdat ik het koud had, en dus geen haast had om al te hard te gaan rijden. :+

Vond het toch wel mooi de eerste keer alleen file rijden om 19:30 's avonds. Had net een huur CBR600RR opgehaald, en op de terugweg naar huis onstond er een file op de snelweg.

Ik kijk in m'n spiegels en goed voor me, zie ik auto's voor me aan de kant gaan om baan te maken, en de auto op de linkerbaan met z'n lampen knipperen om aan te geven dat ie me had gezien _/-\o_ .

Helaas heb ik daarna haast nooit meer zo'n goede ervaring met automobilisten gehad.

• Paul
  • Laatst online: 21:55
Ik hanteer zelf 45~50 als mijn maximale snelheid, als ik zie dat ik daarmee amper meer inhaal ga ik er weer tussen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:15:
In de theorie en bij rijlessen leer je tegenwoordig de 'Gedragscode motorrijders in de file'. En die adviseert maximaal 10km/h snelheidsverschil, totdat de file een snelheid van 50km/h heeft bereikt. Dat is ook wat ik zelf aanhoud.
Maar uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon doen waar jij je comfortabel bij voelt.
het is 40km/u. dus als jij 50km/u rijdt moet je weer gewoon invoegen en de stoet volgen.

• M14

M14

Ik betrap mezelf af en toe dat ik met redelijke snelheden toch nog tussen auto's door rijd, ergens tussen de 60 en 70 km/h. Dan rijd het overige verkeer iets langzamer, tussen de 50 en 60 km/h. Dit overigens alleen als er ruimte is, als ze wat meer tegen het midden van de streep aanrijden dan laat ik het wel :P.

Gister nog wat anders meegemaakt. Ik reed vanaf tilburg richting breda en dan de A27 op. Na de afslag word die weg terug gebracht naar 1 strook en vervolgens samen gevoegd met 1 strook van de andere kant. Het is een leuke bocht waar je op behoorlijke snelheid doorheen kunt, wanneer de wegen samen komen laat ik em meestal wat uitrollen vanwege verkeer wat dan aan de linkerkant er bij komt. Gister was ik bij het punt waar die 2 banen bij elkaar komen tijdens het uitrollen een auto aan het inhalen. Die auto wilde meteen nadat het mogelijk was met geweld naar rechts. Hiervoor hanteerde de persoon in kwestie de volgende volgorde: Met geweld naar rechts sturen --> richting aangeven --> kijken of er ruimte is. Bij dat laatste zag ie mij dus en schrok ie. De beste man corrigeerde vervolgens met net zoveel geweld weer naar links, haalde een vrachtauto in en ging uiteindelijk met de eerder beschreven methode rechts rijden. Op het moment dat ik hem voorbij ging heeft ie nog een doodswens naar me uitgebeeld, volgens mij heeft ie gewoon een hekel aan motoren en heel veel stress :P. Heb maar een vriendelijke smile op mn gezicht gezet, hem bedankt met een thumbs-up en vol gas doorgereden 8)

• Wormaap
_Erikje_ schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:23:
[...]

het is 40km/u. dus als jij 50km/u rijdt moet je weer gewoon invoegen en de stoet volgen.
Politie.nl
Als de snelheid van de voertuigen in de file 40 kilometer per uur of meer is, moet de motorrijder weer zijn normale plaats in het verkeer innemen en mag deze niet meer tussen de rijen door blijven rijden.
Je hebt gelijk :)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-01 19:56
Volgend jaar April wil ik beginnen met het volgen van motorlessen, ik volg dit topic ook al ruime tijd voor verhalen over ritten en foto's van motoren.

Waar ik mij alleen wel over verbaas (en soms zelfs kan opwinden) zijn berichten zoals onderstaande:
_Erikje_ schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:08:
[...]

dat kan wel een tijdje duren. en als hij binnenkomt gewoon bezwaar maken. grote kans is dat ze de boete dan op de grote hoop gooien en je er nooit meer iets van hoor.

ik verwacht een boete uit België van 20km/u te hard. groepsfoto @ 140km/u 8)
Waarom maak je bezwaar? Je bent er toch zelf bij als je te hard rijdt? Ik merk vaak dat motorrijders oordelen over auto's die te hard of asociaal rijden, maar tegelijkertijd tekenen ze zelf bezwaar aan als er een keer een boete komt.

Dit bedoel ik niet als flame, absoluut niet, ik vraag me gewoon echt af waarom sommige motorrijders zo oordelen over andere bestuurders maar doen ze het zelf net zo (of zelfs nog een stuk gekker). Mis ik gewoon iets?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bazs2000 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 09:49:
Wat hanteren jullie als kantelpunt en wanneer vind je het zelf niet meer veilig. Wanneer voeg jij weer in op de rijbaan om met het verkeer mee te rijden?
Zelf ga ik met max. 30-40 tussen stilstaande auto's door. Dit als ze dicht op elkaar staan, of een rij vrachtwagens rechts, dan is er eigenlijk geen kans op auto's die van baan wisselen.

Meestal rond de 60 ga ik weer op de baan rijden, maar heel soms pas bij 80, afhankelijk van de situatie en of ik denk dat iedereen me gezien heeft.

• M14

M14

UTwizard schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 10:58:
Volgend jaar April wil ik beginnen met het volgen van motorlessen, ik volg dit topic ook al ruime tijd voor verhalen over ritten en foto's van motoren.

Waar ik mij alleen wel over verbaas (en soms zelfs kan opwinden) zijn berichten zoals onderstaande:

[...]

Waarom maak je bezwaar? Je bent er toch zelf bij als je te hard rijdt? Ik merk vaak dat motorrijders oordelen over auto's die te hard of asociaal rijden, maar tegelijkertijd tekenen ze zelf bezwaar aan als er een keer een boete komt.

Dit bedoel ik niet als flame, absoluut niet, ik vraag me gewoon echt af waarom sommige motorrijders zo oordelen over andere bestuurders maar doen ze het zelf net zo (of zelfs nog een stuk gekker). Mis ik gewoon iets?
Iedereen rijd te hard, auto's net zogoed als motoren. Op de motor is het net iets makkelijker, maar dat zijn details.

Feit: Veel mensen in een koekblik kijken niet en zien nog wel eens iets over het hoofd. Als dan een motorrijder hun pad kruist dan mag jij raden wie het wint. Vandaar dat motorrijders vaak oordelen over autorijders :).

Dit heeft niks te maken met bezwaar aantekenen op een boete. Dit doe je omdat het kan (er zijn immers regels voor opgesteld die het mogelijk maken), omdat de boete misschien onterecht was of gewoon om te hopen dat je onder de boete uit kunt komen om zo wat vriendelijker te zijn voor je eigen bankrekening :). Ik zie geen reden waarom je het niet zou doen alhoewel ik laatst een paar boetes (3!) netjes heb betaald omdat ik te lang heb gewacht om eea op papier te zetten |:( :+ .

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik blijf erbij dat een motor niet op de snelweg moet zitten maar lekker achteraf bochten rijden. :+

De regel is inderdaad bij 40 km in een rijbaan te gaan meerijden maar ik haal dat niet eens.
Door mijn stuur dat enorm breed is, is het voor mij bijna niet te doen om harder dan stapvoets ertussen door te gaan rijden zonder voor mezelf en anderen gevaarlijk te worden.
Ik heb ook op de motor nooit zo de behoefte om dat te doen geen idee eigenlijk waarom want als ik in de auto zit denk ik altijd 'was ik maar op de motor dan kon ik ertussendoor' en op de motor is het toch allemaal meer relaxed aan.

• Wormaap
Op de motor geniet ik juist van het filerijden :9 Lekker tussen de auto's door, na 5 minuutjes weer gas erop en gaan :)

• komkommer

komkommer

Koffie

Mooie van filerijden is dat je spiegeltje-tik kan doen zonder het risico dat ze als een gek achter je aan gaan rijden.

Makerij Hofman

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 07:42

iMars

Full time prutser

komkommer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:26:
Mooie van filerijden is dat je spiegeltje-tik kan doen zonder het risico dat ze als een gek achter je aan gaan rijden.
Whahahaha, ik verslikte me in een slokje cola tijdens het lezen *proest* _/-\o_

Koop hier mijn P1 reader :)

• M14

M14

Saffie_time schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:35:
Ik blijf erbij dat een motor niet op de snelweg moet zitten maar lekker achteraf bochten rijden. :+
Feit blijft dat je daar ook te hard rijd ;)
komkommer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:26:
Misschien moet ik dat maar eens gaan proberen :P

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

M14 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:57:
[...]

Feit blijft dat je daar ook te hard rijd ;)
Je hebt toch alleen te hard gereden als je de bocht niet gehaald hebt?
Of zijn er ook nog andere manieren waarop je te hard kan rijden?

• komkommer

komkommer

Koffie

M14 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:57:

Misschien moet ik dat maar eens gaan proberen :P
Niet te vaak hoor, mijn stuur staat een beetje scheef, dat moet wel daardoor komen.

Makerij Hofman

• M14

M14

Saffie_time schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:07:
[...]

Je hebt toch alleen te hard gereden als je de bocht niet gehaald hebt?
Of zijn er ook nog andere manieren waarop je te hard kan rijden?
Schijnbaar als zo'n kerel met een pet je geld afhandig wil maken middels een envelop met rode opdruk. Ik hanteer overigens jou definitie van 'te hard' :*)
komkommer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:12:
[...]

Niet te vaak hoor, mijn stuur staat een beetje scheef, dat moet wel daardoor komen.
Dat krijg ik niet voor elkaar met mn stuur zonder mn eigen spiegels er af te rijden :+, ik denk dat ik mn knie ga gebruiken :P

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

[...]

omdat ik vindt dat ik geen ernstige overtreding heb gepleegd, zo wordt je namelijk beboet. Op een geheel lege weg 20km/u te hard rijden is in mijn ogen prima

daarnaast om de Belgische overheid te fucken natuurlijk
ik beoordeel andere weg(mis)bruikers helemaal niet. Doe je iets waardoor je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt mag je gestrafd worden. Als je jezelf om een boom vouw moet je dat zelf weten. Is jammerlijk voor je overlevenden maar is imho niet strafbaar.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 12:12
_Erikje_ schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:14:
ik beoordeel andere weg(mis)bruikers helemaal niet. Doe je iets waardoor je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt mag je gestrafd worden. Als je jezelf om een boom vouw moet je dat zelf weten. Is jammerlijk voor je overlevenden maar is imho niet strafbaar.
Dat heb ik als kwajongen ook wel eens gezegd toen ik op m'n brommert gesnapt was met 30+ te hard op de parallelweg waar niemand reed. Maar dan wordt als tegenargument gebruikt dat je onnodig leed veroorzaakt bij hulpverleners e.d.

Goed, ze moeten ergens een grens trekken en dat is gewoon de issue.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Erikje_ schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:14:
[...]
omdat ik vindt dat ik geen ernstige overtreding heb gepleegd, zo wordt je namelijk beboet. Op een geheel lege weg 20km/u te hard rijden is in mijn ogen prima
Alleen weet je best dat jij dat niet uitmaakt, dus moet je niet janken als je een bon krijgt.

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

mphilipp schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:06:
[...]

Alleen weet je best dat jij dat niet uitmaakt, dus moet je niet janken als je een bon krijgt.
CJIB: Slaaf, betaal je boete!!!!

O-)

als iedereen zich altijd netjes zou gedragen, hadden we een hele hoop minder ambtenaren nodig. Eigenlijk verschaf ik nu gewoon werk!

[ Voor 20% gewijzigd door _Erikje_ op 10-09-2010 15:20 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Toch is het wel zo dat beide groepen bestuurders (Lees: Motorrijders en automobilisten) iedere hun eigen nare trekjes hebben. Je kan op een motor jakkeren totdat je een ons weegt en bochten pakken alsof je jezelf op een circuit begeeft maar dan... Er is maar één klein steentje of blad nodig om jou met de twee wielen onderuit te halen. Als je op dat moment net in een bocht zit dan tref je jezelf om een boom gevouwen of in brokken wanneer je nog net die vangrail tegen kwam.

Automobilisten rijden vaak alsof de weg van hun is en laten dit vaak zien door zo min mogelijk ruimte te geven bij het invoegen of lekker te kleven. Als je dan toch het hendeltje opendraait om ze voorbij te gaan dan word je aangekeken alsof je niets waard bent.

Dat te hard rijden doet iedereen met een motor, niet altijd maar je zit er vaak wat boven. Als ik een boete krijg (wat ik trouwens met de motor nog nooit heb gehad) dan betaal ik deze omdat ik het er zelf naar gemaakt heb. Bezwaar aantekenen is gewoon treurig. Je maakt het ernaar en dus betaal je maar want even de politie fucken schiet ook niet op.

Sommige regels zijn bijna flauwekul maar soms mag je blij zijn dat ze er zijn.
Omdat ik dag in dag uit op de fiets zit heb ik echt wel geleerd om voorzichtig te zijn. Vooral met de steentjes die onder het voorwiel kan komen. Ik heb op die manier een hele rare schuiver gehad in een bocht en heb mijn motor nog net kunnen houden. Het was een vrij scherpe bocht (afrit) waar ik 40km/h reed en het ging bijna mis en een schuiver had ik niet willen maken aangezien ik vlak naast een vangrail reed.

Als je dan sommigen op een motor ziet rijden alsof er geen morgen komt dan kan ik af en toe wel begrijpen waarom er soms slecht wordt gereageerd op motorrijders. Vooral als je te snel door een file heen rijdt, in een auto schrik je jezelf de pleuris wanneer er iemand tussendoor zeilt met een hoge snelheid. Het gaat niet om het eigen plezier maar ook om dat van anderen.

Zometeen gaan de meeste motoren weer op stal en dan zie je alweer een hele rustige rijstijl al komt dat alleen maar omdat die motorrijders het hele jaar rijden en niet alleen met droog / mooi weer. Misschien klinkt het uit de hoogte wat ik zeg en dat is absoluut niet zo bedoeld maar men houdt te weinig rekening met elkaar.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

bazs2000 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:36:
Sommige regels zijn bijna flauwekul maar soms mag je blij zijn dat ze er zijn.
Het punt is gewoon dat je het niet aan het individu kunt overlaten om te bepalen wat 'te hard' is. Er moet gewoon een grens gesteld worden. De ene keer komt dat goed uit (je kunt er met goed fatsoen niet harder) en de andere keer niet. Maar of je het er nu mee eens bent of niet, de grenzen zijn aangegeven en je weet wat de consequentie is/kan zijn bij overschrijding. Verzet heeft zo weinig nut en ik vind bezwaar maken als je echt bewust te hard reed zielig. Als je met vuur wilt spelen, moet je niet bang zijn voor een brandwondje. Grote jongen op de motor, grote jongen voor de rechtbank... ;)

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

puur hypothetisch

wat te hard is is gespecificeerd op twee factoren:
- de menselijke factor
- de technische factor

de menselijke factor heeft te maken met, hoe snel een persoon kan reageren op een mogelijke dreiging

de technische factor heeft te maken met hoe het het voertuig kan remmen/etc op een bepaalde snelheid.

Dat de mens in de laatste 40 jaar niet is verbeterd is duidelijk. Maar met ABS/ESP/launch control is de techniek wel veel vooruit gegaan. Een daf remt lang niet zo goed als een lambo met keramische remschijven.

Mijn hypothese is dat bepaalde richtlijnen veroudert zijn, omdat de techniek vooruit is gegaan.

• Paul
  • Laatst online: 21:55
mphilipp schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:33:
Het punt is gewoon dat je het niet aan het individu kunt overlaten om te bepalen wat 'te hard' is. Er moet gewoon een grens gesteld worden.
Helaas wordt die grens enkel naar beneden bijgesteld terwijl de techniek steeds beter wordt.

Het is tegenwoordig al zo erg dat de meeste mensen buiten de bebouwde kom niet harder meer durven dan 60 omdat je wel eens het zone-bord zou kunnen hebben gemist...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• M14

M14

^^ :) (Als reactie op Erik ;)). Daarnaast vind ik dat veranderende omstandigheden ook moeten worden beoordeeld. Hier een voorbeeld, snelheden is het volgende discussiepunt :).
- 's nachts lege weg -> snelheidslimiet van 180.
Overdag normale drukte -> snelheidslimiet van 130.
Overdag spits -> snelheidslimiet van 100.
Overdag spits icm slecht zicht / hevige regenval -> snelheidslimiet van 70.

Dit allemaal aangeven met die mooie borden boven de weg en beoordeling overlaten aan de wegbeheerder, die mensen die die camera's aan het bekijken zijn. Hebben die ook nog wat te doen :). Eventueel in combinatie met een systeem wat drukte op een bepaalde weg meet.

Zo ontstaat er veel meer begrip voor een bepaalde snelheidslimiet terwijl dat begrip nu ver te zoeken is. Vaak genoeg is het behoorlijk druk maar rij ik toch met 150 met het verkeer mee. Of moet ik kilometers lang 90 gaan rijden ivm 'werkzaamheden' terwijl er niemand aan het werk is, geen smallere weg of gebrek aan vluchtstrook.

Pagina: 1 ... 218 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.