Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.642 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47164

De 60-250 is zijn tijdsplanning op de roadmap kwijt geraakt ! Pentax DE meldt dat dit jaar geen nieuwe lenzen meer komen. _O- Voor bestaande pentax gebruikers is die nieuwe, oude 18-250 ook niet super interessant. Vrijwel iedereen dekt dit gebied al (deels) af, en bij nieuw aanschaf in dit gebied moet er wel een echte verbetering aan vast zitten. Dat levert deze lens niet.

Het probleem van een sprong naar een 30d met lenzen is de investering van zeker een extra €1250. Alhoewel mijn set met de k10 niet slecht is, verwacht ik niet meer dan €750 ervan terug te zien. En dat is dan toch een hoop geld voor een omzwaai.
Aan de andere kant, een goeie 16-50 en een 60-250, hoeveel die laatste ook precies mag kosten, is in combinatie met een betere body van Pentax nog veel duurder (geschatte setprijs rond de €2600).

In feite moet ik dus bekennen dat ik bij de aanschaf een denkfout heb gemaakt. Een dure fout.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:07

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

lock schreef:
In feite moet ik dus bekennen dat ik bij de aanschaf een denkfout heb gemaakt. Een dure fout.
:(
Het is maar hoe je het bekijkt...
Toen je voor Pentax koos, heb je dat vast met een goede reden gedaan.
Overstappen kost nu eenmaal veel geld, zeker als je flink in een merk geinvesteerd hebt.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Zucht..meer mensen met het zelfde probleem. Stomme is dat ik dus NU moet overstappen, maar koop toch elke keer weer nieuwe lenzen. De markt gaat te snel, body's (zeker ist dl2 of gx-1l) zijn niets waard en dat maakt overstappen zo duur. Ik kijk als de 13e maand weer geariveerd is nog wel eens verder. In de tussentijd maar ff sparen......

Liefst heb ik toch dat pentax met een nieuwe body komt en snel.....

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Hehe nou je hoeft niet altijd met de markt mee he ;) Ik ben van een Z-1 naar een *ist DS gegaan die ik wat te beperkt vond en daarom al redelijk snel weer heb vervangen door de K10D maar daar ben ik dan ook zo tevreden over dat ik 'm nog vele vele jaren hoop te gebruiken! De verschillen zijn me hoe dan ook te gering en vooral te tijdelijk van aard door de snelle ontwikkeling om telkens iets nieuws te gaan kopen.

Lock: Dankje voor het compliment! Ik doe vrij weinig aan die site maar zet er zo nu en dan wel eens wat neer. De Leersumse serie staat er met name voor een cliënt van me (ik werk met autistische kinderen) met wie ik een keer samen met twee camera's het bos in ben geweest :) Maar ik heb daar wel meer in de buurt rondgelopen, het is inderdaad niet ver (ik woon in Driebergen) en er zijn erg veel fotogenieke plekjes. Ben wel benieuwd waar jij dan precies vandaan komt; ik woon nu vier jaar in Driebergen maar heb nog steeds eigenlijk niemand in de buurt die onze hobby deelt. Overigens wat Bibble betreft: Ik gebruik de Linux-versie, maar het is er ook in Windows- en Mac-smaak en ik neem aan dat die precies hetzelfde werken. Het is natuurlijk niet de ultieme ruis-oplossing, misschien heb ik me daar iets te enthousiast over verwoord, maar voor mij werkt het erg goed (maar zoals je aan m'n foto's wel kan zien gebruik ik meestal iso100 en over het algemeen niet meer dan iso400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Anoniem: 47164 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:55:
[...]
Martijntje, wat bedoel je precies ? Overbelichten tijdens de opname, of bij PP ?
Iets overbelichten tijdens de opname (wat m'n minolta 5D altijd al doet :X ) en iets onderbelichten in de raw conversie (PS in mijn geval). Het zou idd jammer zijn als je camera dan raar gaat doen.

Luminance noise doe ik het liefst zo min mogelijk aan anders raak je veel detail kwijt en op afdrukken valt het toch totaal niet op.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frank|A schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 01:32:
Liefst heb ik toch dat pentax met een nieuwe body komt en snel.....
Alchemist, wanneer ik naar jouw lenzenset kijk dat zou ik in eerste instantie proberen het geduld op te brengen. Zeker als je helemaal blij bent met de vele M-lenzen. Het wordt wat anders als je liever wat minder met manueel wilt doen. Dan zit je ook aan een lenzeninvestering vast en dan maakt het niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mwolthers schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 02:05:
Het is natuurlijk niet de ultieme ruis-oplossing, misschien heb ik me daar iets te enthousiast over verwoord, maar voor mij werkt het erg goed (maar zoals je aan m'n foto's wel kan zien gebruik ik meestal iso100 en over het algemeen niet meer dan iso400).
De ultieme ruisoplossing....is een camera zonder ruis.
Ik zag al aan die foto van dat jongetje met die Canon dat je de hobby wilde delen met anderen. Vind ik klasse, want zeker die doelgroep kan enorm veel plezier hebben aan fotografie.
Ik zit zelf in Ede, reis elke werkdag langs Driebergen met de trein van/naar Utrecht, en heb vroeger veel in de omgeving rondgebanjerd en gefietst. Ik woonde toen nog in Utrecht en Nieuwegein, en ja, dan is Amelisweerd al snel te klein...
Ik weet niet of er nog meer in de buurt wonen, maar anders is het mischien een idee voor een meet and greet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Anoniem: 47164 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:06:
[...]

De ultieme ruisoplossing....is een camera zonder ruis.
Ik zag al aan die foto van dat jongetje met die Canon dat je de hobby wilde delen met anderen. Vind ik klasse, want zeker die doelgroep kan enorm veel plezier hebben aan fotografie.
Ik zit zelf in Ede, reis elke werkdag langs Driebergen met de trein van/naar Utrecht, en heb vroeger veel in de omgeving rondgebanjerd en gefietst. Ik woonde toen nog in Utrecht en Nieuwegein, en ja, dan is Amelisweerd al snel te klein...
Ik weet niet of er nog meer in de buurt wonen, maar anders is het mischien een idee voor een meet and greet ?
Andere Edese Pentaxian steekt kop op.
Hallo! :*)

Veel mild anti-Pentax geweld ineens hier. Ikzelf heb nog geeneen keer boven de ISO 800 gezeten en kan dus niet zeggen dat het hele ruisverhaal me raakt. Nu eerst maar eens een lichtsterke AF-lens, dan wordt het nog leuker.
Dus ook ik sluit me aan bij de Staatsloterij winwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729

De loten liggen hier klaar..
Overstappen kan toch ook via de 2e hands markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Anoniem: 102729 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:39:
De loten liggen hier klaar..
Overstappen kan toch ook via de 2e hands markt...
Dat kan, maar om nu een 3 maanden oude K10D in te ruilen tegen een 'oude' 30D ........ :|

Ik heb ook maar lootjes gekocht. :')
Maat van me heeft 25 1/5-de loten onder het mom van "Driekommanogwatmiljoen Euro is óók leuk!" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
JWfx schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:23:
[...]

Dat kan, maar om nu een 3 maanden oude K10D in te ruilen tegen een 'oude' 30D ........ :|

Maat van me heeft 25 1/5-de loten onder het mom van "Driekommanogwatmiljoen Euro is óók leuk!" _O-
Die 30D is helemaal niet zo oud en wel een flinke stap omhoog (behalve dat ie niet mee kan als bad eendje)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215005

martijn_tje schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:35:
[...]

Die 30D is helemaal niet zo oud en wel een flinke stap omhoog (behalve dat ie niet mee kan als bad eendje)
sorry? flinke stap omhoog?.. volgens mij valt dat reuze mee hoor ze zijn wel redelijk aan elkaar gewaagd.. en ze hebben beide voor en nadelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Anoniem: 215005 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:59:
[...]

sorry? flinke stap omhoog?.. volgens mij valt dat reuze mee hoor ze zijn wel redelijk aan elkaar gewaagd.. en ze hebben beide voor en nadelen..
De 30D heeft als groot voordeel de optische/ isoprestaties, het platform erachter, 5fps, vert grip waarbij je niet hoeft los te koppelen om bij je 2e accu te komen... Owja, en het platform erachter, prijs van de objectieven...

De pentax is weathersealed en heeft in-body AS.

Nope, sorry. De K10D body is goed, maar ik durf de 30D toch echt de betere te noemen en dat zeker als je het hele platform erachter erbij betrekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 04-10-2007 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yess hij is beter.. maar geen flinke stap omhoog :) en de iso prestaties zijn na iso 800 beter.. maar ik kom nooit boven de 400 dus boeie.

en we hadden het over de camera zelf :P niet over het platform er achter want ja dat weten we nu wel onderhand dat pentax zuigt en nikon en canon uber zijn.

de 30D is trouwens 8 mp, en heeft geen anti stof.. peper dure lenzen omdat er AF in moet zitten.. en crop factor van 1.6 ipv 1.5 WHOO :P haha (verwaarloosbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 215005 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:19:
yess hij is beter.. maar geen flinke stap omhoog :) en de iso prestaties zijn na iso 800 beter.. maar ik kom nooit boven de 400 dus boeie.
Maar er is ongetwijfeld een verschil tussen jóuw wensen en die van een eventuele vraagsteller ;)
en we hadden het over de camera zelf :P niet over het platform er achter want ja dat weten we nu wel onderhand dat pentax zuigt en nikon en canon uber zijn.
Uber zal ik niet zeggen, maar er zitten wel minder tekortkomingen in...
de 30D is trouwens 8 mp
Maar tovert op die 8mp wel meer detail tevoorschijn, zeker op de hogere iso's. Om maar te zwijgen over DR (in met name de highlights).
en heeft geen anti stof..
De pentax heeft het wel, net zoals de 40D, maar het werkt in geen van beiden :z ;)
peper dure lenzen omdat er AF in moet zitten..
Nonsens. Voor wat er vergelijkbaar spul ís, is canon net zo geprijsd als pentax, of misschien nog wel goedkoper.
en crop factor van 1.6 ipv 1.5 WHOO :P haha (verwaarloosbaar)
Inderdaad, zeker omdat het nog dichter bij elkaar ligt dan je zou denken. Een sony-sensor heeft iets van 1.52x crop en een canon sensor iets van 1.58x... :P afgerond kom je dan idd dus op 1.5 en 1.6, maar in werkelijkheid ligt het dichter bij elkaar :)

Maar, laten we die discussie niet weer doen opwaaien ;) Het begon met mensen die zélf aangaven om over te willen stappen en ik wil ook niet iemand 'zijn' merk de grond in boren oid. Ik gaf alleen wel even wat mogelijkheden, omdat daar vraag naar was :P

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 04-10-2007 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

i know maar het ging er mij om dat de 30D niet een mega stap omhoog is.. zo klinkt het net alsof je van een canon G5 naar een D300 gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 215005 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:38:
i know maar het ging er mij om dat de 30D niet een mega stap omhoog is.. zo klinkt het net alsof je van een canon G5 naar een 300D gaat ofzo.
Nou, eigenlijk, die iso's he....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:41:
[...]
Nou, eigenlijk, die iso's he....
;)
Henk, je hebt helemaal gelijk. Tegelijkertijd heb ik wel gemerkt dat de K10d een enorm vat aan mogelijkheden heeft. Je raakt niet uitgeleerd met dat ding. Ik las gister een stuk over de multi exposure, mede in relatie tot foto's met hoge iso waarden. Net eventjes geprobeerd, liep niet helemaal zoals verwachtte. Ik weet niet of ik alles wel goed doe...
Maar het idee van een lange belichting vervangen door meerdere kortere waarna ze worden samengevoegd is wel een hele leuke feature. Eerlijk gezegd, ik was qua 'multi'-exposure niet verder gekomen dan bracketing....en dat levert al heel aardige resultaten op.
Het ding blijft dus boeien, en dat houdt mij ook wel tegen de camera in te ruilen.

'K gooi er maar een beetje aktie tegenaan ! Let op, niet staren !

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1031/1484963902_c49bf9bd47.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JWfx schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:23:
[...]

Als de camera voor jou een betere is dan is dat toch niet zo erg lijkt me.. het is een kwestie van afwegen.. of toch verkopen en bijleggen. De vraag naar een K10D zal toch behoorlijk zijn omdat er nog niet zoveel zijn (of in elk geval niet veel te koop aangeboden worden)..

Ik speel iedere maand mee met 5 straatjes 5e loten.. liever meer loten en dan delen door 5..
Speel ook nog mee bij de de sigarenboer, die heeft 3 lijsten van 100 loten, voor 13,50 koop je dan 1 plaatsje.. prijs natuurlijk delen door 100 ... dus ik speel mee met 350 loten (al heel lang en levert niets op..LOL)
Einde offtopic.

Ik heb wat zitten vogelen in de tuin met de tussenringen en een 50mm 1.7 manual.. valt niet mee maar er zijn leuke dingen mee te doen. Moest hem wel op 1,7 zetten.. meer ging niet vanwege het licht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb je een kans van bijna 3,5/1000 procent op een 1/5 prijs, varierend van een 2 euro tot 1/5 van de jackpot. Jij speelt dus elke maand voor 175.50 mee ? Dan ben je vast erelid *O* ,
en met een lintje ! d:)b
Omzet van de staatsloterij benadert de 1 mrd euro imiddels ......

Laten we het maar over fotografie hebben :Y

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1332/1448536981_2d98955131.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oef, das een mooie ( mijn smaak wel)
Op 3 lijsten van 13,50 minimaal 3 x 5,80 terug.. en die 5 straten was laagste 50 (van de 135).. we moeten wat om rijk te worden toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Fraaie plaat, lock! Licht, compositie en scherpte(-diepte) zijn gewoon af, complimenten.
Maar (en dit is mierrenneuken) zou ik toch in nabewerking die 2 storende lichte vlekken wat donkerder maken, ze vragen nu iets teveel aandacht.

Met welke spullen en instellingen heb je die foto gemaakt? (er zat geen EXIF info bij de foto...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Complimenten, maar inderdaad de lichte plekken in de bokeh juist naast hét onderwerp storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Anoniem: 47164 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:02:
Laten we het maar over fotografie hebben :Y

[afbeelding]
d:)b

Mooie !

Ik wil bijna het bos inspringen ! !

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een PEF plaat, alleen maar teruggebracht in resolutie met Irfanview verder niks, K10d, 0.01 sec , Aperture: f/5.6 (maximaal dus),Focal Length: 200 mm, Av, center weight, wb daglicht, iso 400, saturatie -2, contrast -2 , sharpness +2.
Lens is de Xenon 50-200.....jaaaah klote lensje.. 8)7

Je hebt helemaal gelijk. Die twee bollen storen, vooral als je de foto verkleint. Maar ze neigen te vervagen op vol formaat (A4 bv). Soms werk ik fotos wel bij. Maar deze plaat is op groot formaat zo enorm vol met details, spinnerag van paddestoel tot boomstam bv, schimmelsporen en prachtige witte kleurnuances, dat ik mij er niet druk om maak. Bij zo'n foto ruik ik gewoon het bos ..... :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Anoniem: 47164 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:53:
[...] deze plaat is op groot formaat [...] Bij zo'n foto ruik ik gewoon het bos .
Dat is makkelijk voor op de toilet :+ .

Flink wat Bokeh trouwens voor F/5.6 .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een tick van mij: sportfotografie ( maar dat hebben sommige wel begrepen geloof ik).
Het gaat er mij om de beweging stil te zetten zonder dat het beeld stil staat . Dat gaat niet altijd goed, maar deze hangt volgens mij nog steeds in het spelershome van FC Utrecht.
Zwart wit is hij mooier dan in kleur.
Alleen moet je deze in feite in het groot zien.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1361/1484959274_100e592fc0.jpg

En nu snel het nest in... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47164 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:53:
Het is een PEF plaat, alleen maar teruggebracht in resolutie met Irfanview verder niks, K10d, 0.01 sec , Aperture: f/5.6 (maximaal dus),Focal Length: 200 mm, Av, center weight, wb daglicht, iso 400, saturatie -2, contrast -2 , sharpness +2.
Lens is de Xenon 50-200.....jaaaah klote lensje.. 8)7
Mooi klote lensje he? Ik heb z'n Pentax broertje, en ben daar best blij mee. Al is m'n oude Pentax-A 70-210 F/4 optisch net wel even iets beter. Maar ook groter en zwaarder, terwijl je die 50-200 gewoon in je jaszak kwijt kunt.
Bij PEF boeien saturation, contrast en sharpness instellingen overigens niet zo, omdat dat instellingen zijn voor de in-body JPEG nabewerking, en die heb je bij PEF niet.
Je hebt helemaal gelijk. Die twee bollen storen, vooral als je de foto verkleint. Maar ze neigen te vervagen op vol formaat (A4 bv). Soms werk ik fotos wel bij. Maar deze plaat is op groot formaat zo enorm vol met details, spinnerag van paddestoel tot boomstam bv, schimmelsporen en prachtige witte kleurnuances, dat ik mij er niet druk om maak. Bij zo'n foto ruik ik gewoon het bos ..... :9 .
A4? Die foto hoort op minimaal 30x40 bij je thuis aan de muur te hangen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ,ik weet dat die instellingen bij RAW 'in principe' niet boeien. De pentax software neemt default ook de camera instellingen over (kan je terugdraaien). Maar op één of andere manier denk ik dat Irfanview de jpeg uit het pef file jat, en dan spelen die instellingen weer wel een rol. Ze hebben mij in ieder geval niet kunnen overtuigen dat er echte raw data gelezen wordt. Toch blijf ik Irfanview gebruiken omdat het zo lekker rap is, en voor het verkleinen van een foto voor internet maak je toch al zoveel stuk dat dit er ook nog wel bij kan ...

Trouwens, volgen SirNobax hoort hij dan wel thuis op het toilet.... :Y

:z :z :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Ede, kijk aan! Ik heb m'n werk in Ede dus daar moet wat op te verzinnen zijn. Ik houd me graag aanbevolen voor een gezellig samenzijn na werktijd (wat voor mij onregelmatig is, ook weekenden)!

Overigens Henk: Je vergeet als voordeel van de K10D de ergonomie (ik heb nooit een 30D vastgehad maar weet wel dat ik de K10D heerlijk in de hand vind liggen) en de Hyper Program functie met het groene knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
mwolthers schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 00:08:
Ede, kijk aan! Ik heb m'n werk in Ede dus daar moet wat op te verzinnen zijn. Ik houd me graag aanbevolen voor een gezellig samenzijn na werktijd (wat voor mij onregelmatig is, ook weekenden)!

Overigens Henk: Je vergeet als voordeel van de K10D de ergonomie (ik heb nooit een 30D vastgehad maar weet wel dat ik de K10D heerlijk in de hand vind liggen) en de Hyper Program functie met het groene knopje.
Een 30D doet niet onder voor een K10D :) In hoeverre dat ik daarover kan oordelen dan, want dat is weer een subjectief verhaaltje.

Geen idee wat Hyper Program doet :+

Mijn laatste post was trouwens niet echt serieus bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235462

Hier nog een Edese pentaxiaan, maar goed mijn vraag is of er iemand de Sigma 100-300 f/4 heeft en wat de ervaringen er mee zijn.

Alvast bedankt

PS. Gemaakt met de k100 :

Klik maar

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 235462 op 05-10-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Ik heb hem niet, maar Photozone had hem even en was er blij mee (Canon-mount)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Maar op één of andere manier denk ik dat Irfanview de jpeg uit het pef file jat, en dan spelen die instellingen weer wel een rol. Ze hebben mij in ieder geval niet kunnen overtuigen dat er echte raw data gelezen wordt. Toch blijf ik Irfanview gebruiken
Test het anders eens? Paar foto's maken met contrast +2 en -2/ saturatie +2 en -2 en evt. scherpte +2 en -2..zelfde onderwerp en van alles jpeg's laten maken door Irfanview? Dan moet je er toch wel achterkomen?

Gebruik zelf Photoshop CS2 om RAW's te importeren, aardig wat aanpassings mogelijkheden en is toch het programma waar ik het meest mee werk, vind het wel fijn om dat gedeelte dan ook daarin te doen :)

A'dam Pentax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 20:36
Ik zie net dat bij foto Konijenberg de nieuwe 18-250 lens al te bestellen is.. slechts 549 euro...
De orginele Tamron lens bij Digitalstreet te vinden voor 423 euro.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar tests of dat prijsverschil van 126 euro de moeite waard is.. Maar dit objectief is nog zo nieuw dat het nog niet getest zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefandeGroot schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:14:
Ik zie net dat bij foto Konijenberg de nieuwe 18-250 lens al te bestellen is.. slechts 549 euro...
De orginele Tamron lens bij Digitalstreet te vinden voor 423 euro.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar tests of dat prijsverschil van 126 euro de moeite waard is.. Maar dit objectief is nog zo nieuw dat het nog niet getest zal zijn.
volgens mij zijn ze exact het zelfde.. alleen staat er geen tamron op maar pentax.. enn op de site van pentax staat ronde 499 dollar? wtf.. waar komt die 550 vandaan?.. ik ga hm lekker bestellen vanuit japan ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 20:36
Anoniem: 215005 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:34:
[...]

volgens mij zijn ze exact het zelfde.. alleen staat er geen tamron op maar pentax.. enn op de site van pentax staat ronde 499 dollar? wtf.. waar komt die 550 vandaan?.. ik ga hm lekker bestellen vanuit japan ofzo..
Kijk maar: http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=49931
Dan zie je dat die daar 549 euro kost. Ergens anders heb ik 'm nog niet gezien. Al ga ik 'm dus ook echt niet bij Foto Konijnenberg bestellen hoor, want ik vind het een rot zaak.... Daar 1 bestelling gedaan en gelijk problemen... Daar kom ik dus niet meer. >:) Al kijk ik er alleen nog voor de prijzen ten op zichte van andere winkels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stefan, ik durf het bijna niet te vragen......(nee, ik ben er niet eentje van Kraaikamp }) )... maar ben jij in de gelegenheid om met de k100d in beperkte lichtsituaties met je Tamron te testen hoe op iso 1600 en iso 3200 ( RAW of jpeg) de fotos eruit zien met bewegende onderwerpen ? Het gaat mij vooral om het bereik boven 100 mm, hoe serieopnames dan uitpakken (trekt de camera het qua AF), of je wel genoeg snelheid in je sluitertijd houdt, en hoe de platen qua ruis eruit zien. Als dit namelijk goed uit zou pakken, dan wil ik mischien toch liever een k100d aanschaffen ipv een ommezwaai naar Canon te maken.

Trouwens, iedereen met een k100d die mij zou kunnen helpen: graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Testje met multi exposure om bv ruis te onderdrukken:
1 frame of 4 frames

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2377/1491651114_cdf60efe56.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2092/1490795453_95d993be56.jpg

Het werkt echt goed.
Btw, let niet op de WB, heb niks aangepast, zo uit de camera via PPL.

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo! dat zie je goed :) groot verschil.. goed hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het komt vooral goed tot zijn recht in de schaduwvlakken van de bak op de tafel. Veel van mijn random noise heeft ook een wat groene tint, en dat groene verdwijnt waardoor bepaalde kleuren ook echter zijn. Zo zie je het beter...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2017/1495779838_b9ef345d65.jpg

Ik heb er ook een gemaakt met negen frames. Dan is de ruis praktisch weg ! Het is dan net een iso 100 foto. Het leuke is dat je het kan combineren met serieopnames/ maar ook met de timer. Het kan ook met bulb. Als je dan de remote ook nog gebruikt dan ben je echt spekkoper. Maar het werkt uiteraard alleen met 'stills'. En je kamera moet wel op zijn plek blijven. Kan je hem niet fatsoenlijk op één plaats houden dan kan je een serie maken met aangepaste belichtingstijden en ze mergen in cs2 of 3. Maar dat spul heb ik niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ben sinds een week ook de trotse bezitter van een Pentax, en wel de K100D. Ben er ondertussen dik tevreden over. Bij aankoop heb ik twee objectieven gekocht, de standaard kitlens (18-55mm) en een objectief van Sigma. De afgelopen week heb ik eigenlijk alleen maar met deze laatste gefotografeerd. Vandaag heb ik ook het kitlensje maar eens aan een test onderworpen en moest tot mijn grote spijt ontdekken dat het geheel niet wilde autofocussen.

Wanneer ik manueel op een object focus en daarna de AF het probeer te laten overnemen, faalt deze. De AF blijft constant op grote snelheid in- en uitfocussen, waarbij telkens wel rode focuspunten in beeld komen, maar door het uitfocussen weer verdwijen.

Met het Sigma objectief heb ik nergens last van, waardoor ik het idee krijg dat het aan het objectief ligt. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn of is het objectief gewoon kapot en moet ik deze dus retourneren?

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat gebruik je voor AF-methode Alleen center ? Is op hetzelfde object op exact hetzelfde scherpstelpunt met de kitlens niet en de sigma wel scherp te stellen ? Indien ja, dan ligt het vrijwel zeker aan de lens. Kijk eens heel goed of de kontaktpunten wel schoon zijn, zowel op de lens als op de body. Ik heb het zelfde gehad en na een ontvetten van beide randen werkte alles weer perfect ! Anders wordt het waarschijnlijk insturen .. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Anoniem: 47164 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:45:
Wat gebruik je voor AF-methode Alleen center ? Is op hetzelfde object op exact hetzelfde scherpstelpunt met de kitlens niet en de sigma wel scherp te stellen ? Indien ja, dan ligt het vrijwel zeker aan del ens. Kijk eens heel goed of de kontaktpunten wel schoon zijn, zowel op de lens als op de body. Ik heb het zelfde gehad en na een ontvetten van beide randen werkte alles weer perfect ! Anders wordt het waarschijnlijk insturen .. :N
Heb zojuist even alles geprobeerd: alle AF-methoden, contactpunten afgeveegd etc. maar geen enkel resultaat. Terwijl de Sigma het dus wel allemaal prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat eens een plaatje zien met allebei de lenzen. Al kan het lastig zijn om beide lenzen op dezelfde focal length te gebruiken denk ik (Sigma is een telezoom ?)

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een kleine tip voor de Edense Pentaxianen hier :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Electronical, gewoon terug naar de winkel. Het is niet normaal dat die kitlens zo gaat hunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vervelend probleem voor een nieuwe lens.. inderdaad terug!
Ik heb trouwens mijn TAMRON AF 28/300 F3.5 6.3 in de aanbieding.. als iemand interesse heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Ben vanmiddag eigenlijk direct teruggegaan naar de winkel waar ik 'm gekocht heb. Daar hebben we een tweede kitlens geprobeerd, maar deze vertoonde hetzelfde gedrag. Zowel de verkoper als ik hadden echt even een WTF-momentje. Toen een nieuwe body geprobeerd en daar werkte alles naar behoren op.

Dus Electronical heeft een nieuwe body gekregen. Vind het alleen nog steeds een vreemd verhaal. Ik heb niet heel veel verstand van camera's, maar ik vind het vrij onverklaarbaar. Waarom zou die Sigma het wel goed blijven doen als de body stuk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft die sigma niet AF van zichzelf ipv via de body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raar verhaal inderdaad. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of die Sigma daadwerkelijk oké was, ik weet niet eens over welke sigma het gaat. Maar er is niet één sigma met eigen af-motor op een Pentax voor zover ik weet. Doet de Sigma het nu ook nog gewoon goed op de andere body ?

PS geef eens aan om welke Sigma het gaat....

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 47164 op 06-10-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Het gaat dus om de Sigma AF 70-300mm F4-5.6 DG Macro. Nouja, qua focussen deed deze het dus prima. Het resultaat was naar mijn mening gewoon zoals het hoort.

Nu met de nieuwe body kom ik tot de conclusie dat ik helaas weer een probleem heb: stuck pixels. Oftewel twee groene/witte vlekken in beeld van ongeveer negen pixels groot, die helaas erg opvallen. Dus waarschijnlijk moet ik wederom terug naar de winkel.

Ik baal er ondertussen best wel van... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is wat je noemt 'bad luck'. 9 pixels is ook niet bepaald klein.... :?
Drie maal is scheepsrecht. Dus nog een keer langs en dan moet het goed zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me dan altijd af of ze geen uitgangscontrole hebben.. 9 is niet iets dat je over het hoofd ziet.. misschien nemen ze de gok dat de koper er niets van zegt en als het wel gebeurd vervangen ze pas.. blijft vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De ccd kan je testen, maar een ccd zonder kapotte pixels af fabriek is geen garantie voor een ccd zonder kapotte pixels na enige tijd gebruik. Hoe kort dat gebruik ook is. Ik weet niet eens uit mijn hoofd wat de dead pixel policy van Pentax is. Ik weet wel dat je voor een lcd met dead pixels meestal het één en ander voor lief moet nemen...
Maar `het lijkt een vrij algemene constatering dat Pentax steken laat vallen by QC en desondanks nog te traag levert bij de sterk gestegen vraag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Ik ben ook ENORM blij dat mijn interne flitser zichzelf magisch heeft rerepareerd na 2 maanden (Echt waar !).

Als de winkel waar je hem heb aangeschaft hem niet direct wil ruilen kan je gewoon je camera droppen bij de dichtsbijzijnde camera winkel (kan je mischien een flink ritje besparen), die sturen hem dan door naar het Pentax service center. Rekening houden dat het zo'n 3 weken of langer kan duren voordat je hem terug heb.

[ Voor 16% gewijzigd door SirNobax op 08-10-2007 16:19 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Bedankt iedereen voor de tips en reacties. Ik heb inmiddels de toezegging dat ze de body zullen ruilen, wanneer ik de komende zaterdag weer naar hun winkel toe ga (heb eerder helaas geen tijd overdag).

Op zich heb ik er in de RAW stand niet zoveel last van, want Lightroom repareert de plekjes vrijwel direct. Maar in JPEG kan Lightroom dat op de een of andere manier niet. Buiten dat, wil ik natuurlijk geen genoegen nemen met een body die zulke grote vlekken met dode/stuck pixels heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelijk heb je. Ik begrijp sommige mensen ook niet dat ze dit soort zaken pikken van de fabrikanten. Ik weet bijvoorbeeld van iemand die op zijn k10d zo'n extra grip heeft die prachtige horizontale lijntjes op de foto projecteert. Het is een bekend probleem bij Pentax en je kunt de boel zo teruggeven en een nieuwe krijgen (en nog een nieuwe, en nog een nieuwe want het schijnt ook nu nog regelmatig voor te komen). Ach... die k100d is maar 450 euro. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:13:
[...]
Test het anders eens? Paar foto's maken met contrast +2 en -2/ saturatie +2 en -2 en evt. scherpte +2 en -2..zelfde onderwerp en van alles jpeg's laten maken door Irfanview? Dan moet je er toch wel achterkomen?

A'dam Pentax :P
Dat is een goede tip. _/-\o_ Als ze de jpeg pakken, dan is bv alles onder of overbelicht. Pakt Irfan de raw file zonder de specifieke instellingen (zoals de meeste raw convertors) dan is de onderbelichting afwezig. Ik zal wel even moeten kijken of het programma niet een default aanpassing maakt.
Als ik meer weet dan laat ik het wel horen...

In de tussentijd: wie werkt er met PPL en wie slaat zijn jpegs op in highest quality mode ( i.t.t. high, wat het hoogste nivo van de camera is) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb Irfanview getest op een aantal aanpassingen. Ten eerste een foto met 2 stops onderbelichting, en alle kleurkenmerken op maximaal. Daarna twee fotos met 0EV maar met een met alle kleurkenmerken op minimaal en een op maximaal (bright mode default, iso 800).
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hoogst verbaasd ben.
Laat ik beginnen bij de onderbelichte foto. In dePentax Browser zie je duidelijk de onderbelichting. De foto is donker en in de exif gegevens is te zien dat hij op -2 EV is genomen. Haal ik hem binnen in de PhotoLab, dan is de foto nog steeds donker van de onderbelichting. Maar de schuifbalk van de sensitivity staat op 0 (?) ipv op -2. :(
Lees ik dezelfde foto in Irfanview, dan is van -2EV niks te merken ! De foto is gewoon correct belicht, maar heeft wel veel ruis. Dat laatste wijst op het terugdraaien van de onderbelichting met 2 stops. Als ik in PPL 2 stops extra belicht, dan is de ruis echter vele malen erger dan in Irfanview. :? Zet ik alle kleurkenmerken op minimaal dan komt de PPL plaat in de buurt van de Irfanversie, maar nog steeds is er veel minder ruis in de Irfanview versie! Bovendien komt de belichting in Irfanview vergeleken met de PEF in PPL meer in de buurt van +3 EV dan +2 EV.

Haal ik de jpeg, gemaakt door PPL met de originele instellingen van deze pef file, binnen in Irfanview dan is de zaak hetzelfde als in de browser of PPL zelf. Donker dus. Eerste conclusie: Irfan leest niet de embedded jpeg maar wel degelijk de RAW-data, en het neemt geen expositie compensatie over. Mogelijk is 2EV in de camera in werkelijkheid 3 EV....

Dan de twee fotos met maximale en minimale instellingen. Daarover kan ik kort zijn: Pentax software laat de kleurverschillen zien, Irfanview levert twee identieke beelden qua kleur ( ruis).
Conclusie 2: Irfan neemt de instellingen van pentax qua saturatie, contrast en scherpte niet over.

Er is overigens nog een verschil tussen de PEF-file in Pentax software en in Irfanview: het formaat.
Bij Pentax is het 3872*2592. Irfanview leest 3896*2616. Dat zijn 24 pixels horizontaal en vertikaal erbij.

Tot slot het volgende: de twee laatst gemaakte fotos onderscheiden zich puur qua kleurinstellingen saturatie, contrast en scherpte :allemaal +3 of -3. Als ik de foto met alles op +3 in PPL terugzet naar alles op -3, dan is dat niet dezelfde kleurstelling als de originele foto met alles op -3. Inconstent derhalve. Conlusie: het lijkt erop dat de stappen tussen minimaal en maximaal in de camera anders (=groter) zijn dan in de software.
Maar al spelend op deze manier met PPL zag ik iets opmerkelijks: Als de foto met +3 instellingen teruggeschroefd wordt naar -3, dan verdwijnt de ruis grotendeels. Hoge instellingen van kontrast en saturatie zijn echte ruisopkrikkers !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
Even een vraagje over flitsers. Weet iemand toevallag wat de werking is van een Sigma EF-500ST die geschikt is voor een Nikon camera op een Pentax *ist DS? Zelf zat ik al te denken dat hij opzich wel moet werken omdat de DS TTL heeft en de flitser waarschijnlijk ook. Kunnen jullie mij hier uitsluitsel over geven? Heb namelijk niet echt zin in het vernielen van mijn body of een slecht functionerende flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
JP12 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:12:
Even een vraagje over flitsers. Weet iemand toevallag wat de werking is van een Sigma EF-500ST die geschikt is voor een Nikon camera op een Pentax *ist DS? Zelf zat ik al te denken dat hij opzich wel moet werken omdat de DS TTL heeft en de flitser waarschijnlijk ook. Kunnen jullie mij hier uitsluitsel over geven? Heb namelijk niet echt zin in het vernielen van mijn body of een slecht functionerende flitser.
Ik heb even snel op kamera-express gekeken, maar zie wel degelijk verschillende EF-500's, dus zeer waarschijnlijk zal de flash enkel op manual werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Ben vandaag weer terug naar de winkel geweest en ik heb gelukkig weer een nieuwe body. Tja, driemaal is scheepsrecht, dus ik hoop dat het nu allemaal goed is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18221

Electronical schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:55:
Ben vandaag weer terug naar de winkel geweest en ik heb gelukkig weer een nieuwe body. Tja, driemaal is scheepsrecht, dus ik hoop dat het nu allemaal goed is. :)
Ik hoop het voor je E, je hebt nu genoeg gezeik gehad ermee!

Ik zou dit weekend dat als excuus gebruiken om vooral veel fotos te maken!

Groeten B/sbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuw lensje erbij vanaf eBay, een Sigma 70-210 F4-5.6.Macro schuifzoom.

Helaas is het niet wat ik wilde en wat in de objectbeschrijving stond, daar stond namelijk 70-210 F4 Macro zoom, dus ik dacht een mooie F4 over het hele bereik te krijgen. De verkoper zuigt ook nog eens, wil van geen wijken weten voor zijn probleem (slecht geadverteerd) dus nu zit ik ermee opgescheept |:( :P
Gelukkig komt er nog wel een echte 80-200 F4 aan, deze maar proberen te verkopen...'t zijn wel leuke lensjes voor het geld, maar op een [-F5.6] zat ik niet te wachten.

Op zich wel een leuk iets trouwens zo'n schuifzoom :) hoop dat die andere dat ook is, leuk om eens mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JP12 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:12:
Het gaat niet (automatisch) werken. Ik heb de ef500 super, voor de k100 en nieuwer had die een software upgrade nodig om goed te werken. De softwarematige communicatie verschilt dus gewoon per type binnen pentax toestellen, ga er dus vanuit dat nikkon anders werk qua software. Waarschijnlijk zullen de contact punten ook op andere plaatsen zitten en heb je zelfs kans dat je of je toestel of je flitser sloopt mocht dit sluiting veroorzaken (hoeft niet natuurlijk maar de kans is gewoon aanwezig).

Wat je wel kan doen is een hot shoe naar pc convertertje op je toestel zettten daar een sync kabeltje tussen naar een pc naar hot shoe converter. Op die manier word alleen het midden contact gebruikt (die is namelijk voor alle merken universeel). Op die manier verplicht je je zelf ook nog eens om niet rechtstreeks van je toestel af te flitsen wat vaak mooiere belichting opleverd.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Anoniem: 135290 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 13:59:
Op zich wel een leuk iets trouwens zo'n schuifzoom hoop dat die andere dat ook is, leuk om eens mee te spelen.
Schuifzoomers zijn geniaal vergeleken met die prul ronddraaizooms. Zoomen + focussen tegelijkertijd _/-\o_ .

Maarja, AF gaat zo moeilijk.

Is er trouwens een 'standaard' schuifzoom (28-70mm ofzo) verkrijgbaar?

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ozkilator schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:01:
[...]

Het gaat niet (automatisch) werken. Ik heb de ef500 super, voor de k100 en nieuwer had die een software upgrade nodig om goed te werken. De softwarematige communicatie verschilt dus gewoon per type binnen pentax toestellen, ga er dus vanuit dat nikkon anders werk qua software. Waarschijnlijk zullen de contact punten ook op andere plaatsen zitten en heb je zelfs kans dat je of je toestel of je flitser sloopt mocht dit sluiting veroorzaken (hoeft niet natuurlijk maar de kans is gewoon aanwezig).

Wat je wel kan doen is een hot shoe naar pc convertertje op je toestel zettten daar een sync kabeltje tussen naar een pc naar hot shoe converter. Op die manier word alleen het midden contact gebruikt (die is namelijk voor alle merken universeel). Op die manier verplicht je je zelf ook nog eens om niet rechtstreeks van je toestel af te flitsen wat vaak mooiere belichting opleverd.
Dan toch nog maar ff doorzoeken naar een flitser die geschikt is voor mijn *ist DS. Tis een beetje zonde om hem te slopen door een paar verkeerde contactjes.

Het systeem met 2 converters lijkt me niet echt handzaam. Het grote probleem is dan namelijk dat je in je of een beugeltje moet hebben voor je flitser of hem elke keer apart vast moet houden.
Schuifzoomers zijn geniaal vergeleken met die prul ronddraaizooms. Zoomen + focussen tegelijkertijd
Dat is inderdaad ook mijn ervaring, het nadeel is vaak wel dat hij bij het schuiven op sommige plekken stroever gaat dan op andere wat soms lastig kan zijn bij het maken van je compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 13:59:
Helaas is het niet wat ik wilde en wat in de objectbeschrijving stond, daar stond namelijk 70-210 F4 Macro zoom, dus ik dacht een mooie F4 over het hele bereik te krijgen. De verkoper zuigt ook nog eens, wil van geen wijken weten voor zijn probleem (slecht geadverteerd) dus nu zit ik ermee opgescheept
Negatieve feedback is dat wat rest! Zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja dan doet hij het ook (ik haat dat echt, die eBayers die wachten tot jij feedback achter hebt gelaten..terwijl jij jouw deel, betalen, al verricht hebt) en daar schiet ik ook niks mee op..
Maar in m'n toch positieve :S feedback heb ik wel duidelijk laten doorklinken dat ik het niet eens ben met z'n manier van handelen. Ik heb verder niks fout gedaan..behalve dat ik even had kunnen vragen of het geen F4-5.6 was. Maarja, zet het er gewoon in, als je into fotografie bent weet je toch dat dat er toe doet? Constant diafragma vs. niet-constant?

Anyway, benieuwd hoe de 80-200 F4 is :) zal ze dan allebei is testen. En dan is het eigenlijk wachten op de 60-250 O-) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verkoop ook op ebay, geef altijd gelijk na betaling positieve feedback, heb het wel eens gehad dat iemand iets kocht, allemaal prima en dan ineens na 4 weken kreeg ik negatieve feedback omdat het item kapot was gegaan... en daar kan ik natuurlijk niets aan doen na een maand.. erg vervelend, en weg 100% positieve feedback.
Je had nog neutraal kunnen kiezen..
Overigens is het niet erg als koper als je wat negatieve feedback hebt, voor verkopers is het vervelender, dus als je alleen koopt: rustig negatief zijn!
Maar dit is lekker off topic allemaal!
Xcuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JP12 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 15:46:
Dan toch nog maar ff doorzoeken naar een flitser die geschikt is voor mijn *ist DS. Tis een beetje zonde om hem te slopen door een paar verkeerde contactjes.
De *ist DS is de laatste Pentax die ook 'ouderwetse' TTL ondersteunt (met lichtmeting tijdens de flits). Nieuwere Pentaxen doen alleen maar P(reflash) TTL. Je hebt dus mazzel, en kunt ook gaan voor een 2e hands TTL flitser.

* Anoniem: 14829 gebruikt een Metz 45 CL4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215556

Ik ben ook op zoek naar een flitser, en hoewel de Pentax AF 540 FGZ erg gaaf lijkt, is ie ook erg duur. Ik heb nu een K100D, maar sluit niet uit dat ik op termijn wel over ga naar de K10D of wat dan uitgekomen is. Ik heb ook gekeken naar de Sigma-flitser (lekker goedkoop :) ) en de Metz van Afterlife. Maar zijn die flitsers echt onbruikbaar met de K10D (met p-TTL)? En heb ik dan eigenlijk geen keus behalve toch een Pentax-flitser te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt niet ! Die tijden zijn voorbij, en sigma was er trouwens altijd al. Maar ik zou rustig wachten tot de Metz mecablitz 48 AF-1 digital in de winkel ligt. Beste prijs/prestatieverhouding. Heb je meer power nodig, dan kan je voor de 58 AF gaan, of voor de grote Pentax en Sigma's. Maar ik weet het inmiddels wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb die 540.. had geluk dat ik hem tegenkwam op marktplaats.. gozer vroeg 150 euro en het was hier in Rotterdam.. ik heb gelijk gebeld en ben hem gelijk gaan halen..
Is best wel een lastig-uitgebreid ding overigens..

Flitsen met de 50mm M 1,7 erop is in elk geval nog niet gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb de 360 voor €130 en dat vond ik al een goede prijs :) Flitsen met een M lens kan alleen in de M of A stand van de flitser. Om met P-TTL te flitsen moet de camera het ingestelde diafragma van de lens weten. Die informatie wordt alleen doorgegeven bij A lenzen of nieuwer.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:55
soligor heeft ook een P-ttl en deze wordt ook onder de naam exacta verkocht!

http://www.fotokoch.de/20554.shtml?r...artnerid=10291

http://www.elektronikmax.de/cgi-bin/...&t=tem_artikel

De complete informatie bij soligor.

Voor 89 Eurie valt de prijs wel mee dacht ik zo!

https://secure.soligor.com/index.php...ucts=10614&L=1

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
-DarkShadow- schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:31:
Ik heb de 360 voor €130 en dat vond ik al een goede prijs :) Flitsen met een M lens kan alleen in de M of A stand van de flitser. Om met P-TTL te flitsen moet de camera het ingestelde diafragma van de lens weten. Die informatie wordt alleen doorgegeven bij A lenzen of nieuwer.
Als de 360 voor die prijzen te krijgen is (hell, al moet ie 200 of meer kosten) snap ik niet dat je de sigma's uberhaupt zou overwegen. Van wat ik er van gezien heb op zowel Nikon als Canon is een merk eigen flitser echt véél beter dan een Sigma of ander raar merk. De merk-eigen flashes zijn véél consistenter, luisteren beter naar FEC instellingen en hebben ook nog eens relaxtere controls. En dan vergelijk ik een EF-super met een 430EX of SB-600, naast de 580EXII en SB-800 verbleken ze helemaal. De sigma's zullen ongetwijfeld werken, maar wat dit soort accesoires betreft zou ik echt zeggen: koop merkeigen, je krijgt dr zoveel voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
discusws schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 23:48:
soligor heeft ook een P-ttl en deze wordt ook onder de naam exacta verkocht!

http://www.fotokoch.de/20554.shtml?r...artnerid=10291

http://www.elektronikmax.de/cgi-bin/...&t=tem_artikel

De complete informatie bij soligor.

Voor 89 Eurie valt de prijs wel mee dacht ik zo!

https://secure.soligor.com/index.php...ucts=10614&L=1
Yep, Ik heb hem ook.....al 2x naar soligor terug geweest omdat ie defect was..in 3 maand tijd...dus..niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo... Nu heb ik wat ik wil, een zeer mooie Tokina 80-200 F4 schuifzoom binnen gehad net. Schoon en onbeschadigd glas, met originele kappen, handleiding en 'pouch', F4 over het hele bereik en van buiten ziet het ding er ook gewoon prachtig uit, echt geen kras te vinden, ding is gewoon nieuw. Zoals de verkoper zei, optisch en technisch perfect, al moet ik het 1e nog even testen :) Koopje 8)

Kan die andere verkoper nog wat van leren zeg.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
Frank|A schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 01:38:
[...]

Yep, Ik heb hem ook.....al 2x naar soligor terug geweest omdat ie defect was..in 3 maand tijd...dus..niet doen.
Je zal een maandag ding hebben. Op diverse andere fora in Duitsland en DPR wordt er zeer positief over gesproken!

Soligor en exacta (de europese leveranciers) zullen niet graag al hun spullen regelmatig terug willen krijgen ter reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Vorige keer een nieuwe gehad...dus 2 maandag ochtend exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Frank|A schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:21:
Of een andere standaard van te verwachten kwaliteit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:28:
Zo... Nu heb ik wat ik wil, een zeer mooie Tokina 80-200 F4 schuifzoom binnen gehad net.
Waar heb je die in vredesnaam opgesnord ? Ik zoek al maanden naar dat kreng, al moet ik toegeven dat ik na de vakantie wat minder enthousiast ben geweest ....
Laat eens snel wat platen zien want ik heb veel moois over deze lens gehoord en gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
Tja ik zou zeggen dat je pech hebt. Ik zou daar ook niet blij mee zijn! Maar 1 slechte gebruikers ervaring maakt nog steeds in mijn ogen geen slecht product! Er staan meerdere positieve reacties op andere fora? Als mij dit zou overkomen zou ik geld terug vragen en een ander merk kopen!
Of een andere standaard van te verwachten kwaliteit? :)
Ik geloof niet dat wij Nederlanders een hogere standaard hebben dan de omringende landen :) Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@lock. Emiel had hem op ebay gekocht als ik me niet vergis.

@ darkshadow.. weet ik maar toch een mooie witte foto, heb er niet echt veel tijd in gestoken hoor, lensje zat er op en ik had de flits aanstaan.. Heb het niet echt nodig verder in combi met de 50mm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 23:56:
Als de 360 voor die prijzen te krijgen is (hell, al moet ie 200 of meer kosten) snap ik niet dat je de sigma's uberhaupt zou overwegen. Van wat ik er van gezien heb op zowel Nikon als Canon is een merk eigen flitser echt véél beter dan een Sigma of ander raar merk. De merk-eigen flashes zijn véél consistenter, luisteren beter naar FEC instellingen en hebben ook nog eens relaxtere controls.
Tikkie kort door de bocht. ;)
Sommige 'rare' merken (Metz bv) zijn al decennia bezig met het maken van goede flitsers, 't is zelfs hun core business. Nadeel van 3rd party flitsers is dat zij niet kunnen beschikken over het exacte TTL protocol, dus dan moet je reverse engineeren. Vaak gaat dat meer dan goed, maar soms zit 't er een fractie naast.

Ik gebruik een Metz 45 CL-4, en zou die niet om willen ruilen voor een merk-eigen flitser.
Voordelen van die Metz:
- 't Is een staafflitser en de lichtbron zit dus linksboven de lens, of rechtsboven als ik een staande opname maak (ben linkshandig, dus draai de camera anders dan rechtshandigen). Bij opzetflitsers komt 't licht pal van boven of pal van opzij.
- In no time koppel je 'm af en kun je 'm richten zover je arm (of die van een hulp) reikt.
- Handligging is uitstekend: de camera is niet topzwaar, maar meer 'links_zwaar'. Leg je linker onderarm onder de beugel, en 't is stabiel. (doe ik al dik 25 jaar)
- Teruggaan naar instellen op de flitser (bv als je M-lenzen gebruikt) werkt een stuk handiger met een draaiwiel dan met +/- toetsjes.

En bovendien is 't een fantastische flitser! Niet meteen een aanrader voor K100D/K10D bezitters (er is nog geen SCA-3000 voetje voor P-TTL), maar voor *ist D of *ist DS gebruikers is 't een fantastisch ding! Kost ook wel een paar centen (400 Euro+ incl. kabel en SCA voetje)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Na wat verder zoeken naar flitsers ben ik op een mooi Metz Mecablitz 40 MZ '3i flitser gekomen. De vraag is nu alleen of er nog speciale voetjes nodig zijn om met deze flitser op mijn camera te werken.

Op de StrobeVolts site heb ik al gecontroleerd of deze niet een te hoog voltage af geeft. Hij zou met 4,5V gewoon moeten werken op mijn *ist DS. Nu vraag ik me af wat nou precies het verschil is tussen een SCA-301, SCA-300 en een SCA-3000 voetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:49:
[...]

Tikkie kort door de bocht. ;)
Sommige 'rare' merken (Metz bv) zijn al decennia bezig met het maken van goede flitsers, 't is zelfs hun core business. Nadeel van 3rd party flitsers is dat zij niet kunnen beschikken over het exacte TTL protocol, dus dan moet je reverse engineeren. Vaak gaat dat meer dan goed, maar soms zit 't er een fractie naast.
'Een' fractie is vaak wel meer dan dat, helaas. Ik zeg wel dat ik enkel ervaring heb met die flitsers op N/C, maar ik zet geen flitser op mijn cam om alsnog een rot eind met fill light te moeten gaan klieren, of juist recovery ;)
Ik gebruik een Metz 45 CL-4, en zou die niet om willen ruilen voor een merk-eigen flitser.
Voordelen van die Metz:
- 't Is een staafflitser en de lichtbron zit dus linksboven de lens, of rechtsboven als ik een staande opname maak (ben linkshandig, dus draai de camera anders dan rechtshandigen). Bij opzetflitsers komt 't licht pal van boven of pal van opzij.
Ik vind juist het centraal met je lens staan van een on-top flash zo fijn ;)
- In no time koppel je 'm af en kun je 'm richten zover je arm (of die van een hulp) reikt.
Dat is wel fijn
- Handligging is uitstekend: de camera is niet topzwaar, maar meer 'links_zwaar'. Leg je linker onderarm onder de beugel, en 't is stabiel. (doe ik al dik 25 jaar)
Dat is smaak :P
- Teruggaan naar instellen op de flitser (bv als je M-lenzen gebruikt) werkt een stuk handiger met een draaiwiel dan met +/- toetsjes.
Hoewel ik het met je eens ben, is ook dat, een kwestie van smaak :)
En bovendien is 't een fantastische flitser! Niet meteen een aanrader voor K100D/K10D bezitters (er is nog geen SCA-3000 voetje voor P-TTL), maar voor *ist D of *ist DS gebruikers is 't een fantastisch ding! Kost ook wel een paar centen (400 Euro+ incl. kabel en SCA voetje)...
En daar knelt wat mij betreft de schoen bij Metz i.t.t. merkeigen spul. Je koopt een flash van 400e, en terwijl je misschien allang naar een andere body zit te kijken, is er nog steeds geen goed voetje voor de k100d/10d's. Terwijl een eigen pentax naar alle waarschijnlijkheid gewoon zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat laatste over die voetje klopt wel Henk, maar als je voor de eerste Pentax DSLR dus voor de PTTL periode een Pentax flitser had gekocht, dan zat je nu met een moderne Pentax-body ook zonder...en daar helpt in ieder geval geen enkel voetje !
Metz maakt echt hele goede flitsers. Het zijn mijns inziens hele degelijke dingen (kijk maar eens hoeveel oude Metzen worden aangeboden op het net), en zoals het er nu naar uitziet hebben ze voor Pentax in ieder geval twee compatibele flitsers waar nu eens geen voetjes bij hoeven. Laten we even de tests afwachten, mogelijk doen ze alles precies zoals de Pentaxen. Wel is een ding duidelijk: als het P-TTL net zo goed is geimplementeerd als in de Pentax-flitsers, dan zal die AF 48 de vloer aanvegen met de Pentax 360 want de prijsstelling is zeeeer gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 47164 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:32:
Dat laatste over die voetje klopt wel Henk, maar als je voor de eerste Pentax DSLR dus voor de PTTL periode een Pentax flitser had gekocht, dan zat je nu met een moderne Pentax-body ook zonder...en daar helpt in ieder geval geen enkel voetje !
Dat klopt, en ook Nikon had bijvoorbeeld SB-28nogwattesses die het niet helemaal meer lekker doen op de huidige body's. Maar als je een SB-800 op je D100 had gekocht, weet je wel zeker dat die voorlopig nog even zal werken, en datzelfde geldt voor de canon-flashes (550ex bijvoorbeeld). Ik mag aannemen dat pentax met het starten van de k100d/k10d lijn inmiddels wel een zelfde 'route' heeft uitgestippeld en niet zomaar met flitsers zal komen die het over 2 generaties body's niet meer doen.
Metz maakt echt hele goede flitsers. Het zijn mijns inziens hele degelijke dingen (kijk maar eens hoeveel oude Metzen worden aangeboden op het net), en zoals het er nu naar uitziet hebben ze voor Pentax in ieder geval twee compatibele flitsers waar nu eens geen voetjes bij hoeven. Laten we even de tests afwachten, mogelijk doen ze alles precies zoals de Pentaxen. Wel is een ding duidelijk: als het P-TTL net zo goed is geimplementeerd als in de Pentax-flitsers, dan zal die AF 48 de vloer aanvegen met de Pentax 360 want de prijsstelling is zeeeer gunstig.
Ik zeg ook niet dat de metz flitsers niet goed zijn, maar als het goed is, is het merkeigen spul gewoon beter. Metz beschikt niet over de documentatie die de pentax-bouwers wel hebben. Krijgt metz het voor elkaar om betere flitsers te bouwen dan pentax zelf, dan doet pentax écht iets heel erg fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:33:
@lock. Emiel had hem op ebay gekocht als ik me niet vergis.
Inderdaad. Zal eens kijken of ik er binnen kort wat platen van én mee kan schieten en posten..ben alleen nooit zo handig met waar-te-hosten-om-hier-te-posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je foto's kun je kwijt op flickr bijvoorbeeld. Kun je ze zo linken naar hier..
Wat had je trouwens voor het lensje betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:09:
[...]
Ik mag aannemen dat pentax met het starten van de k100d/k10d lijn inmiddels wel een zelfde 'route' heeft uitgestippeld en niet zomaar met flitsers zal komen die het over 2 generaties body's niet meer doen.
Er was en is veel kritiek op de P-TTL standaard. Het is in ieder geval een giga protectionistische move geweest. Maar, toen de 645d dit voorjaar in de vitrine lag....zat er gewoon TTL op. Geen P-TTL. Wie zegt mij dat de opvolger van de k10d ook niet een andere route volgt ? Dus zeg nooit nooit, het kan mischien al gisteren gebeurd zijn.
Maar goed, dit is voor mij in feite een non-argument want als ik een Metz zou kopen, dan kocht ik toch een dedicated model. P-TTL dus, en niet een met zo'n voetje (tenzij het identiek functioneert maar dat geloof ik dus niet). Dus als ze toch van P-TTL afstappen dan hang ik ook... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:29:
Je foto's kun je kwijt op flickr bijvoorbeeld. Kun je ze zo linken naar hier..
Wat had je trouwens voor het lensje betaald?
Nog geen 25 euro incl. verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 08:32:
'Een' fractie is vaak wel meer dan dat, helaas. Ik zeg wel dat ik enkel ervaring heb met die flitsers op N/C, maar ik zet geen flitser op mijn cam om alsnog een rot eind met fill light te moeten gaan klieren, of juist recovery ;)
Geen idee welke vreemdmerk flitsers je gebruikt hebt, maar ik denk dat je met mijn Metz met het juiste SCA-voetje (Metz ondersteunt voor SCA-3000 wel iTTL/E-TTL (weet niet of E-TTL II al ondersteund wordt)) al gauw tot de conclusie zult komen dat 'rare' merken soms minstens even goed werken als eigenmerk flitsers.
Dat mag dan ook wel, want bij Metz betaal je in de hogere regionen een hoop geld, en ze hebben een reputatie hoog te houden: vroegah liep zo ongeveer elke reportage-fotograaf met een 60 CT-1...
Ik vind juist het centraal met je lens staan van een on-top flash zo fijn ;)
Voor liggende opnamen kan ik me daar iets bij voorstellen (al deel ik je mening niet), maar bij staande opnamen vind ik 't doodgewoon niet mooi, vooral bij portretten. De lichtbron hoort op z'n minst iets boven je onderwerp te staan wil je een natuurlijke verlichting krijgen.
Met een omnibounce is dat wel te verdoezelen door de schaduwen te verzachten, maar 't blijft verdoezelen.
En daar knelt wat mij betreft de schoen bij Metz i.t.t. merkeigen spul. Je koopt een flash van 400e, en terwijl je misschien allang naar een andere body zit te kijken, is er nog steeds geen goed voetje voor de k100d/10d's. Terwijl een eigen pentax naar alle waarschijnlijkheid gewoon zou werken.
Mee eens, vandaar dat ik 't ook vermeldde.
Ik zit overigens al een tijdje naar een andere body te kijken, maar dan naar een 30D of 40D. En dan kan ik m'n Metz gewoon volledig blijven gebruiken. Hoef ik er alleen maar een ander SCA-voetje bij te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
Ben sinds kort een gelukkige gebruiker van de K100D super. Lang geleden heb ik mijn oude ME super in de kast gelegd en ben ik overgestapt op digitaal compact. Mijn laatse compact (SONY F505) ligt nu naast de ME super in de kast.
Met mijn nieuwe K100 heb ik het heerlijke oude gevoel van een camera in je handen te hebben weer terug.

De blijdschap wordt enigszins getemperd door een vreemd verschijnsel, mijn camera houdt de ingestelde datum niet vast. Na een paar dagen niet gebruikt verspringt de ingestelde datum soms spontaan een maand verder. Is voor mij vervelend omdat ik mijn camera gebruik voor rapportfotografie waarbij ik vaak een tijdje later op datum moet terugzoeken naar foto's. Ben er inmiddels aan gewend om de datum te controleren voordat ik begin maar een bevredigende oplossing vind ik dat niet.

Als er mensen zijn die dit verschijnsel kennen en daarvoor een oplossing hebben gevonden verneem ik dat graag.

Gr., Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een tijdje terug was ik op zoek naar een analoge spiegelreflex, maar omdat ik in het buitenland zat heb ik het toch maar even op de lange baan geschoven.
Nu ik weer in ons kikkerlandje terug ben ben ik toch maar weer is een beetje op zoek gegaan...
Van analoge fotografie weet ik vrij weinig dus ik weet niet waar ik op moet letten.. Op internet is niet al te veel informatie te vinden, kan niet echt een goede productvergelijking maken...
Van wat ik wel gevonden heb is dat ik toch beter voor een van de latere modellen kan gaan omdat die toch bv. autofocus ondersteunen...
Marktplaats sterft van de advertenties van mensen die hun oude slr wegdoen met een set lenzen erbij dus aan het aanbod zal het niet liggen :P
Maar zijn er hier nog mensen die nog een analoge pentax gebruiken/gebruikt hebben en wat is hun ervaring daarin? Zijn er dingen waar ik extra op moet letten? Camera's die uitblinken of waar ik ver van weg moet blijven?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erasmo, waarom nu nog analoog? Ik krijg niet de indruk dat je van plan bent om een laaggevoelige diafilm te gebruiken voor postergrote afdrukken, of zelf zwartwit films ontwikkelen en afdrukken?

Als de aanschafprijs de enige reden is, zou ik direct voor digitaal gaan. OK, is duurder in aanschaf dan 2e handse analoge spullen, maar je hebt niet na iedere 36 opnames een nieuw filmpje nodig (en die worden steeds duurder), dus dat prijsverschil heb je er vrij snel uit als je veel fotografeert.
En bij Pentax kun je dat set lenzen dat mensen voor weinig wegdoen ook goed gebruiken op een digitale body...

Ik heb geen ervaring met analoge Pentaxen met AF (nooit nodig gehad), maar wel met een aantal manual focus juweeltjes:

Pentax LX - Met stip op 1. Fantastische professionele kleinbeeld camera in de klasse van bv. de Nikon F3 of Canon F1, maar dan compacter en met zo hier en daar meer mogelijkheden. Reken wel op een aardig prijskaartje (ik heb die van mij vorig jaar voor 900 Euro verkocht, body only)...

Pentax K2 - Pentax' topmodel voordat de LX uitkwam. Diafragma voorkeuze automaat die gebouwd is als een tank (zwart geanodiseerde messing behuizing), vergelijkbaar met de Nikon FE2.

Pentax MX - Volledige handinsteller, en m'n eerste Pentax-liefde. Voordelen zijn z'n onafhankelijkheid van batterijen (als 'ie leeg is werkt alleen de lichtmeting niet, maar een ervaren fotograaf weet ook wel of 't vandaag "1/125, F8 weer" is) en z'n formaat. Een MX of Olympus OM1(n) is een stuk kleiner dan bv. een vergelijkbare Nikon FM(2).

Pentax Super A - Niet echt een pro toestel zoals de bovenstaande 3, maar een goedgebouwde camera die overweg kan met Pentax A-lenzen. Hiermee weet de camera welk diafragma ingesteld is, en krijg je opeens mogelijkheden als sluitertijd-voorkeuze en programma-instellingen. Leuke en degelijke camera, maar ik heb altijd de neiging om dan toch maar de K2 te pakken vanwege betere handligging en bediening.

Waar je bij oudere analoge camera's vooral op moet letten is de afdichtingsfoam van de achterklep. Die zal vaak al aan het verpulveren zijn of al vergaan zijn. Dit is prima zelf te herstellen, of je kunt 't ook laten doen, maar 't is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb gezien dat Tamron agelopen maart een 70-200 FF lens heeft aangekondigd. Het is snelle F2.8 lens :9 en nu wil het geval dat Cameraland het ding al in de lijst heeft staan voor december. Weet iemand hier iets meer van ? Het lijkt mij namelijk wel wat.
Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.