@M3cury:
Al eerder gezegd, maar nogmaals:
NIET tussen de core en het koelblok doen, dit is killing voor je temps. Zo'n tempsensor dien je op het koelblok te plaatsen, en je moet dan een ratio vinden tussen die temp en de werkelijke temp. Je meet een aantal keer de temperatuurwaardes van je core(uitlezen met juiste software, lang leve google), en je leest de temperaturen die de tempsensor geeft. Dan moet je hopen dat het verschil tussen beide temperaturen vast is(als je coretemp 30 is, je tempsensor 20, en als je core 40 graden wordt, je sensor 50). In dat geval weet je uit ervaring wat je werkelijke temperatuur van je core is als je de temperatuur van de sensor ziet. Als je het niet snapt, mail me maar, dan leg ik het ook met plaatjes uit.
Gameplayer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:12:
[...]
Wel, ik moet m'n systeem nog aankopen maar voorlopig ziet het er zo uit:
Kast Coolermaster Cosmos 1000 (heeft 4 120mm fans)
Voeding Coolermaster M850 RS-850-ESBA (135mm fan)
Moederbord Gigabyte X38 DQ6 (passief gekoelde north en south)
Processor Intel Core 2 Quad Q9550
Geheugen OCZ DDR 2 4 GB Vista Platinum
Hard disk 1 Western Digital Raptor 150 GB
Hard disk 2 Samsung F1 750gb
Videokaart Geforce 8800 GT of opvolger
Geluidskaart Creative X-fi Xtreme gamer Fatality
DVD-RW Samsung SH S203N black sata
DVD Samsung SH D163A black sata
CPU koeler Scythe Infinity of Intel stock koeler
Ik ga zeker niets overclocken dus gewoon koel is goed genoeg maar liefst zo stil mogelijk maar dan binnen dit soort config (dus geen andere case of zo).
Pffff, das wel moeilijk. Je hebt zo te zien aan je setup wel dure dingen te pakken, maar niet de beste. Ik wil niet offensief zijn, maar je setup kan een stuk stiller/goedkoper/sneller op sommige punten.
Cijfers zijn leuk, maar geven bij lange na niet de hele werkelijkheid weer. Bijvoorbeeld:
als je een monitor koopt, weten fabrikanten dat de consument graag getallen ziet, en hoe hoger of hoe lager hoe beter. De verversingssnelheid van monitoren(uitgedrukt in ms), is maatgevend voor ghosting. Hoe lager, hoe minder ghosting. Alleen zijn die
eikels fabrikanten zo
lief oneerlijk geweest deze getallen ook weer te geven voor grijs naar grijswaarde. Resultaat: lager getal--> consument koopt het, maar wordt in feite opgelicht, want dat getal is niet wat de soncument wil.
Dit voorbeeld is heel vaak terug te zien in systemen. 1 van de meest gemaakte "fouten" is geheugen. Je snelheid van het geheugen dient in lijn(1/8e, 1/4e, 1/2e, 1/1e) te liggen met je FSB van je processor. Is dat niet, dan wordt alles dus slomer. Jouw CPU heeft een FSB van 1333MHz, het beste geheugen hierbij is zo goedkoop mogelijk Kingston geheugen van 667MHz(of pc5300/pc5400).
Neem je een stapje sneller, dan moet er door de geheugencontroller zoveel gewerkt worden dat het netto langzamer is. Je koopt dus duurder, maar in feite langzamer.
ok, nou weet ik niet hoe snel je geheugen is, maar het is zeker de moeite waard om het eens na te kijken. Het Kingston geheugen kost ook €73 in de pricewatch, bij OCZ is het minimaal €80(4 reepjes van 1GB).
Je voeding. Je bent zeker bang dat je PC niet genoeg stroom krijgt? Ik weet zeker dat je PC nooit de 500 watt zal halen. Ik zou een Seasonic energy plus nemen, die is zeer stil(ik hoor hem niet), zeer stabiel, en heel koel.
Je harde schijven zou ik zoals eerder genoemd in een raid-opstelling plaatsen.
Ik zou ook geen raptor nemen, veel te veel lawaai. Ik zou Samsung 500 GB schijven nemen en in raid 0 plaatsen. Even kijken naar de prijs, want ik kan je verrassen:
jouw setup: €310, 2 Samsungs: €170.
Als je ze in Raid0 hangt, zijn ze sneller dan de raptor, stiller dan de Raptor, je hebt meer opslagcapaciteit en je bespaart €140. Besteed daarvan €60 aan 2 Scythe silentboxen, en koop ipv de Scythe Infinity een Scythe Ninja(passief).
JE bespaart €40 aan de voeding, en je hebt bij je harde schijven nog steeds €80 over(als je 2 Scythe silentboxen koopt).
Je hebt dus nog geld over om een thermalright HR03 GT koeler te kopen(passief), en een fancontroller.
En zelfs dan hou je nog geld over!!
En ik garandeer je: Je systeem is sneller en een heel stuk stiller. Ik hoop dat je het doet, want je zult een heel stuk tevredener zijn.
Daarnaast raad ik je aan om een casefan als outtakefan achter de CPU te gebruiken, zodat deze semipassief is. Daarnaast zou ik de themalright koeler boven de GPU monteren, onder de CPU, en deze actief te koelen. Dan heb je echt een heel goed systeem...
Ik hoop op je reactie!!