[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even mijn ervaringen met de sharkoon acryl fan adapter 120 mm. Inmiddels geinstalleerd in combinatie met een Noctua NF-S12-1200. De Noctua gewoon op de Sharkoon geschroeft en deze vervolgens m.b.v. de rubber bolts die bij de Noctua worden geleverd vastgezet. (voorkant) Absoluut stil en doordat ie zo wat verder de kast insteekt blijkt ie ook uitstekend mijn passieve videokaart te koelen. Die komt nu nog maar tot max. 70 graden i.p.v. de ruim 90 eerst.

Nog even een vraag. Ik heb een harde schijf geïnstalleerd m.b.v. een setje noiseblockers coolswing die ik van een kennis heb gekregen. (nooit gebruikt omdat ze niet in zijn kast pasten) Maar de schroefjes waarmee je ze in een 5,25 bay vastzet krijg ik niet volledig aangeschroefd. Is dit de bedoeling? of horen hier eigenlijk nog wat plastic of rubber ringen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo allemaal.

Ook ik ga bij het 5 jaarlijkse "eindelijk een nieuwe pc" moment voor een stil systeem. Mijn vrouw drijft me tot wanhoop.... :P
Ik ga een Silverstone LC20 voorzien van matjes (gamma of van IBL) en een aantal blauwe 8cm IBL fannetjes met isolatie en rubberen dempertjes. Geen fancontrol in den beginne maar identieke fans op 1000 toeren om een stabiele airflow te maken.
Verder, gezien de hoogte van de kast, een mini Ninja op mijn E7650.
Indien ik actief ga kopen en knutelen post ik wel wat gespreksstof...

Maar, ikbenstil verkoopt een leuk setje met "stilmakertjes" waaronder (volgensmij) rubberen of plastieken schroefjes.
De meeste HDD's komen met de standaard schroefjes die direct trillingen doorgeven.
Vriend heeft een shuttle en die is nou niet zo stil als ik dacht. Vooral HDD geeft trillingen door.

Weet iemand waar je deze schroefjes kan kopen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je zou ook gewoon van die rubber ringetjes kunnen gebruiken http://www.mnpctech.com/FanGrommet.html voorbeeld

of je hdd's in elastieken hangen daarvan zijn wel veel voorbeelden te vinden op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
zwoelie schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 16:00:
Weet iemand waar je deze schroefjes kan kopen ??
Wil je je HDD trillingsvrij in je kast hebben of wil je per sé schroefjes?
Welk merk HDD heb je, en wil je hem ook in je 3,5" bay plaatsen, of mag dit ook in een 5,25" bay zijn?
In dat laatste geval raad ik je een Scythe Silent Box SBX1000 aan. Gebruik deze zelf na gepruts met schuimrubber, een IBL hdd20 welke niet teleurstellend is, maar bij absolute stilte toch echt tekort komt, en de prijs is niet een belachelijk: €30.
HDD wordt compleet ingepakt in dempend materiaal, maar kan zijn warmte kwijt via gelpads welke aan een constructie vastzitten die om de hdd geschroefd worden. Scheelt veel in geluid!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Hardeschijf in rubbertjes en elastiekjes hangen ben ik niet zo'n fan van persoonlijk.

Momenteel zitten er bij mij ook ringetjes tussen de harde schijven en behuizing (zo'n papieren ringetjes) maar ik merk gewoon dat mijn computer daardoor minder stabiel wordt.

Het betreft 2 Samsung SP2504C schijven in RAID 0, maar meer vastlopers met ringetjes en als hij vastloopt herkend hij mijn RAID array opeens niet meer. Ik moet dan de PC echt helemaal uitzetten en weer aanzetten en dan doet hij het weer.

Als ze gewoon goed hun statische electriciteit aan de behuizing kwijt kunnen is er niets aan het handje, dan is mijn pc zo stabiel als maar wat.

Kanttekening, de HD501LJ in mijn server is in principe helemaal niet geaard aan de behuizing en dat ding is zo stabiel als maar wat. Harddisk zit in een Silentmaxx enclosure en het aardekabeltje heb ik niet gebruikt. Zal wel van computer tot computer uitmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 11-11-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
Flythe schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:17:
je zou ook gewoon van die rubber ringetjes kunnen gebruiken http://www.mnpctech.com/FanGrommet.html voorbeeld

of je hdd's in elastieken hangen daarvan zijn wel veel voorbeelden te vinden op GoT
wat ik deed.. ik had rubberen ringetjes en handschroeven.. die draaide ik altijd vast met mn handen. Laatse keer maar goed aangedraaid met een schroevendraaien... DAT hielp! :D

echt heel hard aandraaien .. dat hielp bij mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Tomino schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:15:
[...]
echt heel hard aandraaien .. dat hielp bij mij!
Ik hoop dat je begrijpt dat je anderen het advies geeft dat je handelingen met je harde schijf doet waar ze niet voor gemaakt zijn?

Dit topic is voornamelijk bedoeld voor oplossingen zonder consequenties. Het is juist de truc om de oplossingen te vinden die:
niet (belachelijk) veel kosten
het systeem niet minder stabiel maken
geen snelheid inleveren

Vandaar dat "oplossingen" zoals het onderclocken van je systeem zodat deze passief gekoeld kan worden niet een echte oplossing is, maar een verplaatsing van het probleem.
Het ophangen van je HDD's aan elastieken werkt op zich wel voor het geluid, maar daarmee is je HDD niet geaard aan de kast en is het estethisch gezien niet geweldig. Ik was ook geen voorstander van de hdd-behuizingen, omdat deze duur waren en 5,25" bays. Maar een kast waar je gewoon de ruimte in hebt om veel te kunnen variëren is heel makkelijk.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Nas T schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:51:
[...]

Het ophangen van je HDD's aan elastieken werkt op zich wel voor het geluid, maar daarmee is je HDD niet geaard aan de kast en is het estethisch gezien niet geweldig.
Aarden kan natuurlijk makkelijk met een kabeltje naar de kast.
Denk alleen dat het zo "losjes" ophangen van de HDD de levensduur niet ten goede komt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Nas T schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:51:
Dit topic is voornamelijk bedoeld voor oplossingen zonder consequenties. Het is juist de truc om de oplossingen te vinden die:
niet (belachelijk) veel kosten
het systeem niet minder stabiel maken
geen snelheid inleveren
Waarom mag je geen snelheid inleveren?

Als het doel is een zo zuinig en stil mogelijke computer is het toch niet erg om te underclocken?

Dat jouw doel is om een stille PC te hebben zonder consequenties op snelheid is jouw keuze, er zijn ook mensen die wellicht verder willen gaan dan jouw.

Het is simpelweg niet mogelijk om zonder een enorme berg geld er tegenaan te gooien een computer compleet geluidsloos te maken zonder in te leveren op snelheid.

Wat mij betreft is alles geoorloofd om een computer stil en zuinig te maken, alleen op stabiliteit lever ik niet graag in. Als mijn computer een hap stiller wordt, 50% zuiniger etc. dan mag dat best 25% van de prestaties kosten, prestaties komen tegenwoordig toch voor een groot gedeelte van welke software op je computer staat en hoe deze afgeregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nee, maar voor schroeven, waar dan ook, geldt: vast = vast, op het moment dat je de boel gaat forceren zit je fout, en mol je de schroef, het schroefdraad, en weet ik het wat allemaal nog meer. Het maakt echt geen verschil of je de schroef gewoon vast draait met de schroevendraaier, of dat je er nog een extra slag aan geeft (voor zover mogelijk).

Anyway, ik kan niet wachten tot SSD's enigzinds mainstream worden, lekker snel en doodstil.. alleen nog wat duur en klein.

Binnenkort die gemolde en tikkende fancontroller maar eens vervangen, en wellicht over een tijdje een 8800GT met een leuk koelertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
GH45T schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:18:
[...]
Waarom mag je geen snelheid inleveren?
Mag wel, maar zoals gezegd in de startpost is dit topic voor het oplossen van problemen, niet verplaatsen.
Als het doel is een zo zuinig en stil mogelijke computer is het toch niet erg om te underclocken?
Nee, dat klopt. Als je een stil en snel systeem wilt, dan wel.
Dat jouw doel is om een stille PC te hebben zonder consequenties op snelheid is jouw keuze, er zijn ook mensen die wellicht verder willen gaan dan jouw.
Vandaar ook de opmerking in de TS: geen probleemverplaatsing.
Het is simpelweg niet mogelijk om zonder een enorme berg geld er tegenaan te gooien een computer compleet geluidsloos te maken zonder in te leveren op snelheid.
Wel. Ervaring heeft mij geleerd dat voor €100 er al heel wat gedaan kan worden.
Ik heb een Scythe silentbox, Scythe Ninja en Thermalright HR03 plus.
Kosten: €30, €35 en €45. Fans had ik toevallig liggen, maar 2 aardig stille Nexus fans kosten vermoed ik €20. Totaal €130, en mijn monitor maakt meer geluid dan mijn pc.
Daarbij moet je je wel realiseren dat je fans langer dan 1 systeem kunt gebruiken, evenals de hdd-kastjes. En 2ehands krijg je de zwaardere koelers beter verkocht, dus dat is ook wel een reden om in je afweging mee te nemen.
Wat mij betreft is alles geoorloofd om een computer stil en zuinig te maken, alleen op stabiliteit lever ik niet graag in. Als mijn computer een hap stiller wordt, 50% zuiniger etc. dan mag dat best 25% van de prestaties kosten, prestaties komen tegenwoordig toch voor een groot gedeelte van welke software op je computer staat en hoe deze afgeregeld is.
eens. Maar je kunt ipv underclocken ook undervolten. Het blijkt dat de C2D processors van Intel vrij aardig te undervolten zijn zonder aan stabiliteit in te leveren.

Leuk voorbeeld van halfgare informatie:
klik
De titel: 15° koelere cpu. Daarna: 15% betere koeling(wat in bijna het hele artikel verders wordt gebruikt).
Voor de duidelikheid: als beide getallen kloppen, zou dat betekenen dat de cpu standaard 100° wordt, wat dus al een veel te hoge waarde is. 15% betere koeling, whatever het precies is, levert in het gunstigste geval iets van 8°~9° lagere temps
"up-way airflow", wat dus de airflow verstoord aangezien de koeler horizontaal tegen de cpu aan zit, en niet de natuurlijke airflow de koeling bevordert. Ook wordt er nog even gerept over dat de koeler snel de hitte van de cpu wegvoert naar buiten de kast met behulp van de casefan.
De specs geven aan dat er maar 1 fan is, het plaatje laat zien dat deze op de koeler gemonteerd zit en dus de lucht niet (direct) uit de kast blaast. Mooi staaltje van verkeerd informatie-gebruik om de consument op het verkeerde been te zetten, lijkt me...

[ Voor 20% gewijzigd door Nas T op 12-11-2007 12:38 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Wel. Ervaring heeft mij geleerd dat voor €100 er al heel wat gedaan kan worden.
Ik heb een Scythe silentbox, Scythe Ninja en Thermalright HR03 plus.
Kosten: €30, €35 en €45. Fans had ik toevallig liggen, maar 2 aardig stille Nexus fans kosten vermoed ik €20. Totaal €130, en mijn monitor maakt meer geluid dan mijn pc.
Daarbij moet je je wel realiseren dat je fans langer dan 1 systeem kunt gebruiken, evenals de hdd-kastjes. En 2ehands krijg je de zwaardere koelers beter verkocht, dus dat is ook wel een reden om in je afweging mee te nemen.
Niet om je geheel tegen te spreken, maar wat je zo opsomt levert in mijn ogen geen stil systeem. Zoals ik al zei, het is maar wat voor eissen je eraan stelt. Als het op mijn server aankomt bijvoorbeeld is elk beetje geluid wat er vanaf komt te veel. Enige wat geluid maakt is de harde schijf in een silencer. Elk ventilatortje, hoe stil het ook is en hoe langzaam het ook draait hoor je. Dat wil ik gewoon simpelweg niet. Hier zit nu een Athlon 64 3000+ in met cool 'n quiet waardoor underclocken niet meer nodig is, maar zijn voorganger, een Duron 1600 liep lekker op 1200 Mhz met een lekker laag voltage zodat het ding passief gekoeld kon worden.

Mijn pc daarentegen moet wel stil zijn, maar prestaties vind ik ook belangrijk. Daar zit dan ook een vrij aardige airflow in de kast, andere mensen vinden mijn pc extreem stil, ik vind het een herriebak.

En wat is probleemverplaatsing, als de performance na underclocken voldoet is er toch geen probleem?

Overigens erger ik me ook aan het piepgeluid wat mijn Samsung 205BW maakt.

Ontopic:
Ben aan het denken om een behuizing te gaan bouwen voor mijn pc zodat deze weer wat stiller wordt. Het idee wordt een kast van dik MDF, 2 extra stille 12x12 ventilatoren welke voor de airflow zorgen (één in, één uit) en voor de rest passief koelen. Geluidsdempende matjes halen bij de Gamma en de behuizing hiermee beplakken.

Even een snel schetsje:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/mdf_behuizing.jpg
Zwart is MDF
Geel is demping
Rood is ventilator
Blauw zijn de voetjes

In het grote vak in het midden komen de componenten te zitten. Plaatsing hiervan weet ik nog niet exact.

Het idee is een beetje dat er wel airflow is, maar geen resonatie door het gewicht (dik MDF, iets van 18mm) weinig geluid van ventilatoren door de geluidsdemping en ik hoop dan ook eindelijk de Samsung HD's niet meer te horen.

Binnenkort maar eens een wat gedetailleerdere tekening maken, inventariseren wat ik nodig heb aan spullen etc.

[ Voor 25% gewijzigd door GH45T op 12-11-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
GH45T schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:30:
[...]
Niet om je geheel tegen te spreken, maar wat je zo opsomt levert in mijn ogen geen stil systeem. Zoals ik al zei, het is maar wat voor eissen je eraan stelt. Als het op mijn server aankomt bijvoorbeeld is elk beetje geluid wat er vanaf komt te veel. Enige wat geluid maakt is de harde schijf in een silencer. Elk ventilatortje, hoe stil het ook is en hoe langzaam het ook draait hoor je. Dat wil ik gewoon simpelweg niet. Hier zit nu een Athlon 64 3000+ in met cool 'n quiet waardoor underclocken niet meer nodig is, maar zijn voorganger, een Duron 1600 liep lekker op 1200 Mhz met een lekker laag voltage zodat het ding passief gekoeld kon worden.
Het gaat dan ook om stille systemen, en niet om passieve systemen. Dat je elk fannetje hoort ben ik het trouwens niet mee eens. Gooi die hardware in een houten kist met veel dempingsmateriaal, en je kunt gerust een 120mm Nexus/Noctua op 5v aan rubbertjes bij je CPU koeler hangen, en dat geluid ga je echt niet horen als je de boel een beetje goed afschermt.
En wat is probleemverplaatsing, als de performance na underclocken voldoet is er toch geen probleem?
Als je er geen problemen mee hebt niet, maar het blijft verplaatsing, eigenlijk in alle gevallen. Laat ik een wet opstellen: "Wet behoud van probleem." :+
Hoe je het ook went of keert, je probleem blijft er, hoe groot het is, is alleen persoonlijk. De een heeft liever een iets trager systeem, de ander liever een systeem dan 1 van de 1000x niet boot, en de ander gooit er gewoon €75 extra tegenaan en gaat even creatief aan de slag. Toch: Je probleem zal nooit 'verdwijnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nas T schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:56:
[...]

Wil je je HDD trillingsvrij in je kast hebben of wil je per sé schroefjes?
Welk merk HDD heb je, en wil je hem ook in je 3,5" bay plaatsen, of mag dit ook in een 5,25" bay zijn?
In dat laatste geval raad ik je een Scythe Silent Box SBX1000 aan. Gebruik deze zelf na gepruts met schuimrubber, een IBL hdd20 welke niet teleurstellend is, maar bij absolute stilte toch echt tekort komt, en de prijs is niet een belachelijk: €30.
HDD wordt compleet ingepakt in dempend materiaal, maar kan zijn warmte kwijt via gelpads welke aan een constructie vastzitten die om de hdd geschroefd worden. Scheelt veel in geluid!
Hoihoi,

Ik heb nog een keer topics en reviews gelezen en denk dat ik de conclusie kan trekken dat trillingsvrij alleen werkt of met elastiekjes of inbouwen in een box.
Dat ophangen doe ik niet, zeer creatief en vindingrijk d:)b , maar ik ben zuinig op mijn HDD en verplaats mijn pc wel eens.
Ik heb nu speciaal een kast met 2x3,5 gekozen (ipv bijv een shuttle 35P2) om een schijf eventueel in een boxje te stoppen (zoals jij voorstelt). Ooit was de bedoeling een raptor maar fondsen zijn te laag.
Mijn OS+Games HDD zal het meest seeken dus die in een Silent Box en mijn 500 gig data in het midden van een 3,5 kastje met fan.
Verder mijn Silverstone LC20 creatief inpakken met matjes en dan gewoon aanzetten en luisteren.......en maatregelen treffen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TheZeroorez schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:48:
Toch: Je probleem zal nooit 'verdwijnen'.
Nou, ik denk dat ik daarin dus geslaagd ben. Ik zou gh45t zelfs uitnodigen om te luisteren hier, ik denk dat hij (toch) onder de indruk zal zijn. Fans hoor ik niet, HDD nog wel zeer zacht. Ik heb een stacker en de voorkant is 1 grote luchtaanzuiging (door filters). Bovenin zit een opening voor een 80mm fan(welke ik niet gebruik), en de kast staat direct naast me.
Het probleem temperatuur is er niet. Zelfs bij 20% OC CPU en 30% OC GPU blijven de waardes netjes en het systeem stabiel. Het enige "probleem" is geld. Het heeft niet weinig gekost, maar ik heb er al veel meer aan uitgegeven(verschillende koelers, zelfs een waterkoeling wat me om en nabij de €150~€200 gekost heeft), en daarna was het nog niet zoals het zou moeten zijn.
Na alle "miskopen" heb ik nu een degelijke setup gebouwd, uit degelijke componenten.
Geen onderdelen van cheapass merken dus, wat zich ook vertaald naar een waardevast systeem.
Daarom ben ik dus ook begonnen met dit topic: Om te experimenteren en te laten zien dat een stil systeem mogelijk is voor de normale consument, voor geen honderden euro's, en vrij zeker te weten dat het stil is. En stil is in mijn oren niet of amper te horen. Mijn perfecte doel is een pc waar het enige teken van leven is bij aanzetten het lichtje. Dit is nog niet bereikt, maar het resultaat is heel aardig. Helaas zou het plaatsen van een geluidsfragment vrij waardeloos zijn, aangezien er geen referentiegeluid is. Geluid is te sterk gebonden aan perceptie. Zelfs bij silentpcreview krijgen ze het bij lange na niet voor elkaar
want: je moet eerst je geluid zo hard zetten dat omgevingsgeluid net te horen is, daarna komt het geluid van het te testen onderdeel. Bij elk fragment hoor ik dan het geluid alsof iemand blaast. Dat is echt niet de werkelijkheid...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkommeren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 18:02
En hier nog een handige tip voor de HTPC bouwers onder ons:

Op de meeste (lees: bijna alle) Shuttle XPC kasten zit achteraan een kleine ruimte waar eventueel een parallelle poort in gezet kan worden (alsof iemand dat nu nog doet) dus daarom heb ik daar een praktisch gebruik voor gevonden :D

1. Koop een Shuttle XPC
2. Sloop de koeling eruit
3. Koop een Zalman Reserator setje met koelblokken voor gfx + cpu
4. Gooi de slangen door dat gat heen (passen precies _/-\o_ )
5. Boor eventueel een gat in de zijkant van de behuizing (als je een oudere shuttle hebt en niet genoeg ruimte voor het blok) waar je koelblok voor de gfx kaart doorheen past.
6. Je hebt nu een geruisloze HTPC (mits je een goeie hdd koopt natuurlijk 8) )
7. Tot slot: Als je bang bent voor oververhitting (binnenkant kast wordt vrij warm zonder casefan) en mocht er geen casefan meer passen door de WC, schroef dan op de achterkant (dus precies waar de casefan zat, maar dan aan de buitenkant) een stille fan en laat die lekker langzaam draaien

Voor de geinteresseerden: De foto's van het projectje wat ik jaaaaren geleden ben begonnen (met shuttle sn45g, athlon xp tijdperk) en toen nog Koolance externe koeling. Idee is hetzelfde.

http://members.lycos.nl/jkommeren/

Klik op de link om het zip bestandje met foto's binnen te halen :D

Oh en @ Zwoelie: Raptors zijn VERRE van geruisloos en ook echt niet aan te raden als je een stille pc wil

En tot slot @ Nast: Ik heb een dergelijke pc gebouwd ooit, hij moest in een praktijk staan en dus absoluut geen herrie maken. Wat er inzit (was destijds hip): P4 2.4B, Asus P4B nogwat moederbord, Maxtor 80GB harde schijf (IDE, 5400RPM), Zalman koeler (weet het type niet meer, hij is in ieder geval wel de stilste koeler die ik ooit heb gehoord), simpele kast (casefan uit).
Je drukt de powerknop in en hoort NIETS maar dan ook NIETS :*)

Als je hem wilt bezichtigen (kopen? :9) mag het natuurlijk :P hij doet het nog steeds :)

[ Voor 29% gewijzigd door jkommeren op 12-11-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Nas T schreef op maandag 12 november 2007 @ 19:27:
[...]

Nou, ik denk dat ik daarin dus geslaagd ben. Ik zou gh45t zelfs uitnodigen om te luisteren hier, ik denk dat hij (toch) onder de indruk zal zijn. Fans hoor ik niet, HDD nog wel zeer zacht. Ik heb een stacker en de voorkant is 1 grote luchtaanzuiging (door filters). Bovenin zit een opening voor een 80mm fan(welke ik niet gebruik), en de kast staat direct naast me.
Het probleem temperatuur is er niet. Zelfs bij 20% OC CPU en 30% OC GPU blijven de waardes netjes en het systeem stabiel. Het enige "probleem" is geld. Het heeft niet weinig gekost, maar ik heb er al veel meer aan uitgegeven(verschillende koelers, zelfs een waterkoeling wat me om en nabij de €150~€200 gekost heeft), en daarna was het nog niet zoals het zou moeten zijn.
Na alle "miskopen" heb ik nu een degelijke setup gebouwd, uit degelijke componenten.
Geen onderdelen van cheapass merken dus, wat zich ook vertaald naar een waardevast systeem.
Daarom ben ik dus ook begonnen met dit topic: Om te experimenteren en te laten zien dat een stil systeem mogelijk is voor de normale consument, voor geen honderden euro's, en vrij zeker te weten dat het stil is. En stil is in mijn oren niet of amper te horen. Mijn perfecte doel is een pc waar het enige teken van leven is bij aanzetten het lichtje. Dit is nog niet bereikt, maar het resultaat is heel aardig. Helaas zou het plaatsen van een geluidsfragment vrij waardeloos zijn, aangezien er geen referentiegeluid is. Geluid is te sterk gebonden aan perceptie. Zelfs bij silentpcreview krijgen ze het bij lange na niet voor elkaar
want: je moet eerst je geluid zo hard zetten dat omgevingsgeluid net te horen is, daarna komt het geluid van het te testen onderdeel. Bij elk fragment hoor ik dan het geluid alsof iemand blaast. Dat is echt niet de werkelijkheid...
Echt, ik heb al enkele keren aangegeven dat ik mijn server, met het enige hoorbare een Samsung HD501LJ in een Silentmaxx rev 2 enclosure, nog te veel geluid vind maken. Ik begrijp niet helemaal hoe je dit wil overtreffen met een computer waar tig fans in zitten, waterkoeling etc.

Geloof me, ik ben langer dan vandaag bezig om computers stil te maken. Een computer met ventilatoren zal, hoe je het ook draait, altijd meer geluid maken dan het zelfde systeem zonder. Als het niet de ventilator is die je hoort dan is het wel de lucht die je hoort stromen.

En inderdaad, het doel hoeft ook niet te zijn om een computer passief te koelen, maar als je streven een zo stil mogelijke pc is (waar gaat dit topic over?) dan kun je gewoon simpelweg niet om passieve koeling heen.

In het verleden heb ik spoelen van moederborden aan liggen passen omdat er piep of kraakgeluidjes vanaf kwamen. Tegenwoordig komt dit niet meer zo veel voor maar het geeft wel aan hoe ver het stil maken van een computer voor mij gaat.

Geen enkele reden dus om me van mijn standpunt af te praten. Ik geloof best dat jullie een fijn, stil systeem hebben, wellicht stiller dan mijn workstation, voor mijn server blijf ik voor passieve koeling kiezen en dat is toch echt onovertroffen.

@jkommeren:
Zelfs op low speed vind ik Zalman koelers nog veel geluid maken. Ze hebben de naam om stil te zijn maar er is zo veel beters te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
jkommeren schreef op maandag 12 november 2007 @ 19:32:

Klik op de link om het zip bestandje met foto's binnen te halen :D

Oh en @ Zwoelie: Raptors zijn VERRE van geruisloos en ook echt niet aan te raden als je een stille pc wil
Ik heb de fotootjes gezien..... *O* *O*
Nooit geweten dat watercooling een extern ding heeft....*streept waterkoeling van zijn wishlist*

Had al meerdere malen gelezen dat een raptor erg luidruchtig is en zonde in een systeem wat je stil wilt hmaken/houden.........*streept ook een raptor van zijn lijstje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
sorry van deze zeikerige opmerking, maar misschien kan men in de TS even veranderen dat water goed geleidt. Water geleidt namelijk voor geen meter(H20). Het water dat uit de kraan komt wel, maar dat stopt men toch niet in de waterkoeling. Zout+water geleidt elektriciteit extreem goed en is daardoor gevaarlijk. Verder een goed topic, zeker aangeraden om te lezen als je je eigen stille pc wilt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Parapluvanhylco schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:35:
sorry van deze zeikerige opmerking, maar misschien kan men in de TS even veranderen dat water goed geleidt. Water geleidt namelijk voor geen meter(H20). Het water dat uit de kraan komt wel, maar dat stopt men toch niet in de waterkoeling. Zout+water geleidt elektriciteit extreem goed en is daardoor gevaarlijk. Verder een goed topic, zeker aangeraden om te lezen als je je eigen stille pc wilt bouwen.
Vergeleken met lucht geleidt gedestilleerd water zeker wél goed warmte hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
GH45T schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:19:
[...]

Echt, ik heb al enkele keren aangegeven dat ik mijn server, met het enige hoorbare een Samsung HD501LJ in een Silentmaxx rev 2 enclosure, nog te veel geluid vind maken. Ik begrijp niet helemaal hoe je dit wil overtreffen met een computer waar tig fans in zitten, waterkoeling etc.
Ik begrijp dat ook niet. Ik begrijp nog minder hoe je erop komt? Ik gebruik trouwens 80GB schijven zodat er maar 1 platter wordt gebruikt: stiller. Maar: je hoort de schijven nog wel, maar ik moet zelfs nog luisteren wil ik het horen.
In het verleden heb ik spoelen van moederborden aan liggen passen omdat er piep of kraakgeluidjes vanaf kwamen. Tegenwoordig komt dit niet meer zo veel voor maar het geeft wel aan hoe ver het stil maken van een computer voor mij gaat.
Cool!
Geen enkele reden dus om me van mijn standpunt af te praten. Ik geloof best dat jullie een fijn, stil systeem hebben, wellicht stiller dan mijn workstation, voor mijn server blijf ik voor passieve koeling kiezen en dat is toch echt onovertroffen.
Maar je KAN niet alles passief koelen. Sowieso niet 100% passief(dus geen fans in je kast en mainstream onderdelen)
Zelfs op low speed vind ik Zalman koelers nog veel geluid maken. Ze hebben de naam om stil te zijn maar er is zo veel beters te krijgen...
eens. Op low-speed zijn ze enigszins stil, maar niet ècht stil, laat staan op een normale temperatuur.

@parapluvanhylco:
TS is aangepast, klopt nu beter hoop ik.

@The_zeroorez:
jep warmte wel, als je de TS had gelezen had je gezien dat het ging om het geleiden van een elektrische stroom.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
jkommeren schreef op maandag 12 november 2007 @ 19:32:
De afweging tussen performance (raptor vs 'standaard' hd) is altijd persoonlijk en inderdaad een raptor maakt een hoop lawaai, maar dat betekent niet dat je dat ding niet behoorlijk stil kunt krijgen. Je zult er alleen wat tijd en geld in moeten steken. Of het dan stil genoeg is is weer een persoonlijke kwestie :)

• jkommeren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 18:02
zwoelie schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:25:
[...]

Ik heb de fotootjes gezien..... *O* *O*
Nooit geweten dat watercooling een extern ding heeft....*streept waterkoeling van zijn wishlist*

Had al meerdere malen gelezen dat een raptor erg luidruchtig is en zonde in een systeem wat je stil wilt hmaken/houden.........*streept ook een raptor van zijn lijstje*
Zo'n extern dingetje is gemaakt voor de mensen die geen ruimte hebben voor een Radiator in hun kast, in een Shuttle past dat natuurlijk niet, vandaar die oplossing.
De Reserator staat echt wel mooi in de huiskamer :) Maar dan wel de fanloze variant (de nieuwste met fan maakt wel geluid al zou ik het geen herrie noemen) daarom ook de enige oplossing om een Shuttle geruisloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
jkommeren schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:13:
[...]

Zo'n extern dingetje is gemaakt voor de mensen die geen ruimte hebben voor een Radiator in hun kast, in een Shuttle past dat natuurlijk niet, vandaar die oplossing.
De Reserator staat echt wel mooi in de huiskamer :) Maar dan wel de fanloze variant (de nieuwste met fan maakt wel geluid al zou ik het geen herrie noemen) daarom ook de enige oplossing om een Shuttle geruisloos te maken.
Shuttle blijf ik een mooi bakkie vinden.....
"schat, de pc komt in de kamer en de trouwfoto's moeten weg voor de Reserator".... :+
Geen goed idee....

Ik heb een nieuw topicje gemaakt voor wat specifieke vragen over mijn Silverstone LC20 betreffende de airflow.
Mocht een lezer nog iets weten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:44
Ik krijg op dit moment helemaal genoeg van alle herrie in mijn kast. Ik heb nu een Aopen H600B met een bende goedkope case-fans en een stock voeding, 7600GT videokaart met een ruige koeler er op die ook niet bepaald kinderachtig veel geluid maakt en een boxed koeler van intel voor mijn E6600 processor. Verder zit er nog een WD raptor en 3 samsung spinpoint T166 500GB schijven in.

Ik wilde mijn hardware configuratie zo veel mogelijk houden als deze is en toch stevig minder geluid in de kast krijgen. Ik had het volgende verzonnen om de kast wat stiller te laten worden:

Scythe CPU Koeler Mugen (Koper)
Cooler Master Cosmos 1000
4x Noctua NF-S12-1200 Case Fans 120MM (om de standaard fans uit de coolermaster kast te vervangen)
Seasonic Voeding S12II-380 Watt

Tot slot had ik besloten om mijn actief gekoelde 7600GT door een passief gekoelde 8600GT te vervangen. Is dat een goed idee binnen deze configuratie? (wordt die dan niet te heet?)

Op welke punten kan ik het nog verbeteren? Ik had zelf het idee dat ik met deze configuratie de balans tussen geluid en koeling redelijk optimaal had. Maar als ik beter andere onderdelen kan kiezen hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Afwezig schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:20:
Ik krijg op dit moment helemaal genoeg van alle herrie in mijn kast. Ik heb nu een Aopen H600B met een bende goedkope case-fans en een stock voeding, 7600GT videokaart met een ruige koeler er op die ook niet bepaald kinderachtig veel geluid maakt en een boxed koeler van intel voor mijn E6600 processor. Verder zit er nog een WD raptor en 3 samsung spinpoint T166 500GB schijven in.

Scythe CPU Koeler Mugen (Koper)
Cooler Master Cosmos 1000
4x Noctua NF-S12-1200 Case Fans 120MM (om de standaard fans uit de coolermaster kast te vervangen)
Seasonic Voeding S12II-380 Watt

Tot slot had ik besloten om mijn actief gekoelde 7600GT door een passief gekoelde 8600GT te vervangen. Is dat een goed idee binnen deze configuratie? (wordt die dan niet te heet?)

Op welke punten kan ik het nog verbeteren? Ik had zelf het idee dat ik met deze configuratie de balans tussen geluid en koeling redelijk optimaal had. Maar als ik beter andere onderdelen kan kiezen hoor ik dat graag.
Reagerend op bovenstaande:
Ik weet helaas niet hoe stil die voeding is, maar ik verwacht dat je eisen ook niet belachelijk hoog zullen zijn, dus geen commentaar daarop. Ik zou geen 4 casefans nemen, is waarschijnlijk overkill, ik red het prima met 2, waarvan 1 in de kast zit, dus geen invloed uitoefent op de in en uitgaande airflow. Ik zou ook stillere fans nemen. Ik geloof zo uit mijn hoofd dat 120mm fans pas bij 1000 of minder toeren wel goed stil worden. Ik zou je Scythe Mugen vervangen door een Scythe Ninja, deze kan passief gekoeld worden. Ik zou je 8600GT zo laten, evt toch actief laten koelen door een ventilator in de buurt te plaatsen(als mogelijk). Het geld dat je bespaart door de fans kun je gebruiken om een Scythe silentbox te kopen(€30). Hiermee maak je je raptor een stuk stiller, je 3 Samsungs inpakken zal duur en overbodig worden(omdat het geluidsniveau van de rest van je systeem hoger is dan je hdd's). Ik neem aan dat de keuze voor de kast gewoon persoonlijk is.
De configuratie zou dan worden:

2x Noctua nfs12-800
Scythe Ninja
Seasonic S12 voeding 380 watt
CM Cosmos 1000
passieve 8600GT

Je zou ook een meer ingrijpende aanpak kiezen, om ook een stil systeem te krijgen.
Je raptor niet meer gebruiken in je systeem(verkopen?), en de 3 Samsungs in raid gebruiken, hiervoor zul je wellicht een ander moederbord nodig hebben. Raid betekent dat je van 3 fysieke hdd's 1 hdd's maakt, waardoor je een hogere schrijfsnelheid bereikt(maar meer risico mbt dataverlies, al is dit niet echt heel belangrijk).
Je zou daarmee geld en geluid besparen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Afwezig schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:20:
.......
.........
Weet je wel zeker dat je de std. 120mm fans wilt gaan veranderen? Op de specs van beide fabrikanten zijn ze nl. even stil: 17dba bij 1200rpm. Nou zeggen die specs niet veel, maar in dit geval zeggen ze in ieder geval hetzelfde.Ik zou eerst de std. fans eens proberen eventueel op 7 volt zetten, dan moeten ze nog voor genoeg airflow zorgen lijkt me......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Laatst online: 10-09-2022
Afgelopen donderdag mijn voeding vervangen met een silentMaxx Semi-fanless 600 W voeding.
De ventilator heeft nog niet hoeven draaien en daarmee is hij 100% stil.
Een hele vooruitgang en een voeding die ik iedereen kan aanraden.

Ook de cpu koeler is vervangen van de standaard koeler naar een silentmaxx Coolflow Pro Vario.
Een hele vooruitgang maar ik hoor hem nog wel.

Helaas was de verkeerde dempingskit geleverd dus of die het geluid van de HD en de CPU koeler goed kan verminderen kan ik nu nog niet zeggen.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik een review van de voeding en CPU koeler kan posten en hopelijk ook snel de dempingskit kan installeren.

http://www.labee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Die standaard fans zijn niet echt stil... Als beste alternatief zou ik Nexus fans halen, kosten je zo'n 9 euro per stuk, zijn erg stil én komen tegenwoordig met rubberen mounts.

Onthoud wel dat, als je gaat modden en een beetje je best doet de Cosmos helemaal niet de stilste kast is, laat staan de goedkoopste. Maargoed, je moet ervan houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Heeft er iemand hier de Nexus Anti Vibration Mounting Kit? Ik krijg de HDD's niet in de cage met de blauwe rubbertjes zonder dat deze weg/eruit schuiven wanneer ik de HDD erin duw. Iemand nog tips hiervoor?

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 21-11-2007 02:35 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 12:02
Ik ben ook een grote voorstander van een uiterst stille pc. Zo heb ik afgelopen week nog een upgrade gekocht. Voorheen had ik 2 wat oudere Western Digital HDD's (160GB + 250GB) en die zijn nu vervangen door 2 Western Digital AAKS 500GB SATA drives en de stock case fan heb ik vervangen met een papst. Verder zit er op de CPU een Asus Silent Square die je ook bijna niet hoort.
De nieuwe HDD's zijn iig VEEL stiller en de papst fan ik ook een heeeeel klein beetje stiller dan de vorige case fan. De geluidsproduktie die nu uit de kast komt is ZEER aangenaam. :D

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Papst is eigenlijk niet zo'n goede keuze geweest. Tegenwoordig kun je het beter zoeken in de hoek van de N; Nexus en Noctua zijn enorm stil, en die eerste is nog goedkoop ook. Dat het verschil niet zo groot is kunnen we weinig over zeggen, want we weten niet welke fans je eerst had, maar het is iig wel zo dat op 7v het verschil vaak meer de moeite waard is.

Vergeet trouwens ook niet, dat ondanks de nieuwe schijven gewoon iets stiller zijn, de data-dichtheid groter is, en ze dus sneller kunnen lezen. Wanneer ze dan 'normale activiteit' hebben, zijn ze dus nóet iets stiller omdat ze minder hard hoeven te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TheZeroorez schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:32:
Vergeet trouwens ook niet, dat ondanks de nieuwe schijven gewoon iets stiller zijn, de data-dichtheid groter is, en ze dus sneller kunnen lezen. Wanneer ze dan 'normale activiteit' hebben, zijn ze dus nóet iets stiller omdat ze minder hard hoeven te werken.
Dat klopt niet helemaal: In de tijd zijn ze iets stiller, want ze lezen grotere hoeveelheden data uit in een kortere tijd. Nieuwere schijven zijn alleen stiller omdat ze beter geconstrueerd zijn. Geruchten gaan wel op dat schijven met minder platters stiller zijn. In hoeverre dit waar is, weet ik niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Naast mij staat het levende bewijs dat een passieve computer mogelijk is. Wat is hiervoor nodig? Een flinke waterkoelsetup ;)

Mijn E6300, 7950GT en P965 chipset worden passief gekoeld met een 480. radiator. De CPU-temp stijgt niet boven de 33gr. Als ik ga gamen (het zwaarste wat ik er ooit mee doe, alles is dan 100% stress) dan zet ik de Noctua's (op afstandbediening :> ) om het halfuur ff aan en na enkele minuten is ie dan weer afgekoeld. De Noctua's en radiator zijn in de meegeleverde rubbers opgehangen wat echt perfect werkt.

De HD's blijven koel doordat de warmte wordt weggevoerd via de kast zelf. Het is een zelf gebouwde kast en dat heeft voordelen ;) In geval van nood hangen er echter ook 3 noctua's boven die ook aan te zetten zijn. HD's zijn overigens Samsung Spinpoints. Goed vast gemaakt aan de kast en de hele kast is zeer solide (2mm ALu) dus geen trillingen.

Nou heeft dit geintje natuurlijk wel aardig wat gekost (€500+ voor de koeling) maar het was het waard en ik ben er zeer blij mee. Het enige wat ik hoor is/zijn de pomp(en). Mede doordat de kast nog open staat omdat de panelen nog niet helemaal klaar zijn. Als ik weer wat geld heb komt er nog een 360. rad bij waar ik dan de GPU (komt een 8800GT bij aangezien mijn 7950GT overleden is, niet door een warmteprobleem overigens ;) ) en Mem watergekoeld bij opzet. Het mobo heeft verder geen koeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

TEAMIKKE schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:12:
Naast mij staat het levende bewijs dat een passieve computer mogelijk is. Wat is hiervoor nodig? Een flinke waterkoelsetup ;)
Ik merk in de praktijk ook niet dat een systeemfan nodig zou zijn.
(NB, CPU, GPU zijn watergekoeld, kast staat open.
Wel kan op warme zomers mijn passieve voeding een probleem geven.

Geen hete onderdelen op het mobo, alleen de voltage regulator van mijn videokaart wordt gloeiend, schijnt niet uit te maken. De boel blijft gewoon stabiel.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Waterkoeling != passief, want er zitten bewegende delen in...

Maar beter zorg je dat je rad horizontaal ligt, en eigenlijk had je die 360 gewoon niet weg moeten doen maar ertussen moeten laten hangen :P

Ik zou iig zelf nooit ieder half uur stoppen met gamen om de fans aan en uit te zetten, tijdens het gamen hoor je toch weinig van fans omdat het geluid vaak aan staat, of je een koptelefoon op hebt. Dus twee Noctua's op 5v oid kunnen best..

@onder: Precies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
[message=,noline]The_Zeroorez schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:42[/message]:
Waterkoeling != passief, want er zitten bewegende delen in...

Maar beter zorg je dat je rad horizontaal ligt, en eigenlijk had je die 360 gewoon niet weg moeten doen maar ertussen moeten laten hangen :P

Ik zou iig zelf nooit ieder half uur stoppen met gamen om de fans aan en uit te zetten, tijdens het gamen hoor je toch weinig van fans omdat het geluid vaak aan staat, of je een koptelefoon op hebt. Dus twee Noctua's op 5v oid kunnen best..
Pomp beweegt niet? ;) Maar ik doelde er ook op dat ie dus ook draait zonder fans aan ed. maar dat had je vast wel door. Mijn rad. ligt gewoon horizontaal btw. En die 360. kon niet op tegen een mooie BlackIce Extreme rad. Qua prestaties overigens wel.

En ik stop niet met gamen maar pak de AB, druk op het knopje en de fans gaan aan. Buiten Windows ed. om :) Knop 4 zijn voor de 4 fans op het rad. Knop 3 is voor de 3 fans boven de HD's

Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/Demission%20Update%2034/HPIM3082.jpg

Maar je hebt wel gelijk natuurlijk. Zelfs al zijn de Noctua's aan, dan hoor je ze nog niet. En met gamen al helemaal niet. Maar het idee is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jeej.....X1950XTX naar de klote na het installeren van een Accelero S1....Ik trok de stock cooler eraf en wat een teringbende qua koelpasta was dat. Zat overal in het gebied binnen de spacer. Dus ik flink schoongemaakt met spiritus, wattenstaafjes en tandenborstel. Hele bende geinstalleerd en geen beeld :z

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik denk dat die tandenborstel niet echt zo'n strak plan was, dat krast 'nogal', zeker icm spiritus gok ik zo.

Gebruik volgende keer liever wat wattenschijfjes (voor het grove werk), alcohol (laat geen residu achter), en toilet- of keukenpapier met een nageltje erachter voor de hoekjes enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok. Probleem was dat er heleboel kleine dingetjes naast elkaar zaten binnen de spacer en daar kwam je niet tussen zonder borstel maar er zat wel een shitload aan koelpasta.

Ecodan warmtepomp

• TEAMIKKE
  • Niet online
Orginele koeler weer terug zetten en RMA met de mededeling dat ie er mee is opgehouden?

• kaajee
TEAMIKKE schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:37:
Orginele koeler weer terug zetten en RMA met de mededeling dat ie er mee is opgehouden?
En hopen dat ze je geklungel niet ontdekken? Kan, niet netjes, maar kan........

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Wordt toch vaak genoeg gedaan, dus waarom niet ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• kaajee
k8skaaay schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:15:
Wordt toch vaak genoeg gedaan, dus waarom niet ?
Nou om de doodeenvoudige reden dat het niet mag wellicht?

Dat is fraude, illegaal, misdadig, geef het maar een naampje. Dat het vaak genoeg gedaan lijkt me het minst sterke (lees slechtste, meest waardeloze) argument........

Zoiets als: laten we maar niet meer betalen/afrekenen bij de kassa in een winkel. Er wordt vaak genoeg gejat dus kunnen wij dat ook wel doen........

(en laten we hier op GoT elkaar nou niet aanzetten tot frauduleuze praktijken, eens?)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Modbreak: nok d'r nu eens mee!Jongens, stop nu toch eens met dat gezeur over hardware toch retour sturen als je het _zelf_ gesloopt hebt.. Jij OC'ed, jij neemt het risico, wees dan geen kindje en neem de kosten op de kop toe... Dit is het laatste wat ik erover wil horen!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wou alleen weten waar het mogelijk mis kon zijn gegaan, had nou niet verwacht dat een tandenborstel kon krassen :| Heb helemaal niks over RMA gezegd...

Edit: @Zeroorez en waarom krast het trouwens met spiritus?

[ Voor 39% gewijzigd door JT op 23-11-2007 13:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:29:
Ik wou alleen weten waar het mogelijk mis kon zijn gegaan, had nou niet verwacht dat een tandenborstel kon krassen :|
Mja, die haren zijn vrij dik en stevig.. En een core van een videokaart oid is toch behoorlijk kwetsbaar.
Heb helemaal niks over RMA gezegd...
Jij niet ;)
Edit: @Zeroorez en waarom krast het trouwens met spiritus?
Omdat als iets nat is het schuren nog iets versterkt wordt vaak, wellicht zeker als het een oplosmiddel betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TEAMIKKE schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:12:

Mijn E6300, 7950GT en P965 chipset worden passief gekoeld met een 480. radiator. De CPU-temp stijgt niet boven de 33gr. Als ik ga gamen (het zwaarste wat ik er ooit mee doe, alles is dan 100% stress) dan zet ik de Noctua's (op afstandbediening :> ) om het halfuur ff aan en na enkele minuten is ie dan weer afgekoeld. De Noctua's en radiator zijn in de meegeleverde rubbers opgehangen wat echt perfect werkt.

De HD's blijven koel doordat de warmte wordt weggevoerd via de kast zelf. Het is een zelf gebouwde kast en dat heeft voordelen ;) In geval van nood hangen er echter ook 3 noctua's boven die ook aan te zetten zijn. HD's zijn overigens Samsung Spinpoints. Goed vast gemaakt aan de kast en de hele kast is zeer solide (2mm ALu) dus geen trillingen.

Nou heeft dit geintje natuurlijk wel aardig wat gekost (€500+ voor de koeling) maar het was het waard en ik ben er zeer blij mee.
8)7 8)7
Naast mij staat het levende bewijs dat een passieve watergekoelde computer mogelijk is.
Waarschijnlijk hoor je net zo veel van je pc als ik dat doe. Alleen betaal je er €350 meer voor...
In dit topic probeer ik juist aan te sturen naar inventieve oplossingen. Het is allang en breed mogelijk om een pc te maken die echt niet te horen is. Maar ik wil juist oplossingen die IEDEREEN KAN en zou WILLEN toepassen.
Ik heb ook waterkoeling gehad, en iedereen vond het maar vreemd. Was ook terecht, na een hoop getrubbel (binnen de pc een sproeisysteem, lichte lekkage doordat een band waarmee ik de pomp trilvrijer had opgehangen in het reservoir koelvloeistof overhevelde in mijn kast).
De enige reden waarom ik waterkoeling zou aanraden(want stilte kan goedkoper zonder waterkoeling), is dat de temperaturen simpelweg lager zijn.
Wil je een systeem dat in eerste instantie gericht is op stilte, dan raad ik de combinatie aan passiviteit en lage-airflow ventilatoren. Dit spreekt een veel breder publiek aan, en je hoeft er niks voor op te geven(behalve euro's, maar dat ben je met alles kwijt wat je koopt).
Daarnaast is volledige passiviteit in een (dichte) kast niet mogelijk, omdat de onderdelen rondom de CPU berekend zijn op luchtkoeling(die normaal vanaf de CPU-fan komt). Je ontkomt er dus bijna niet aan dat je een casefan nodig hebt. En dat zijn dus de redenen dat ik kies voor luchtkoeling en niet voor exotischere soorten koeling.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik wou dat er een kast bestond die eigenlijk zelf 1 grote heatsink is waar alle onderdelen met heatpipes op zijn aangesloten en dat er dan 1 hele grote fan op lage toeren dat weer koelt. Met zo een groot koelsysteem moeten de temps toch wel zeer acceptabel worden lijkt mij. Tevens wordt je PC dan ook heel erg stil!

Of is dit een heel slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Nou vraag ik me ernstig af waarom een passieve waterkoel setup anders is dan een passieve luchtkoeling. Het princiepe is hetzelfde alleen werk je met het een met water en met het ander met heatpipes ed. die de wartme naar een groter opp. vervoeren. Als jij hetzelfde hoort als ik doe, dan is dat dus niks. Das goed ;)

Verder durf ik zeker te beweren dat mijn dichte kast compleet zonder fans kan functioneren. Ook de onderdelen rond het mobo worden niet warm. Ja zeker wel warm maar niet té warm. Als ik hiervan zelf niet overtuigt van zou zijn, zou ik het niet doen aangezien ik erg zuinig ben op m'n hardware.
Echter is mijn koeling niet alleen voor de stilte maar ook prestatie,show/uiterlijk en gebruikersgemak. Hoewel vooral dat laatste punt wss een punt is waar andere mensen het niet mee eens zijn, vind ik het een groot voordeel. Ik heb 2 pompen voor in geval er 1 uitvalt, heb kraantjes om hem leeg te laten lopen en fillports om hem weer te vullen. De fans makkelijk aan/uit zonder te klooien met fancontrollers vind ik ook een groot voordeel.

Voor de rest kan ik natuurlijk niet ontkennen dat het duur is en dat een hoop mensen dit soort oplossingen niet kwijt kunnen. Maar ga dan niet beweren/suggeren dat het niet kan. Met luchtkoeling kun je een heel hoop bereiken en ook absoluut stil. En dat zal voor de meeste mensen dan ook veel sneller een mogelijkheid zijn. Dat is alleen maar mooi natuurlijk maar doe dan niet ''neerbuigend'' over andere manieren :)

offtopic:
Niet aanvallend bedoelt verder hoor, maar laat mensen wel in hun waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:51
Sir_Hendro schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:38:
Ik wou dat er een kast bestond die eigenlijk zelf 1 grote heatsink is waar alle onderdelen met heatpipes op zijn aangesloten en dat er dan 1 hele grote fan op lage toeren dat weer koelt. Met zo een groot koelsysteem moeten de temps toch wel zeer acceptabel worden lijkt mij. Tevens wordt je PC dan ook heel erg stil!

Of is dit een heel slecht idee?
Zalman heeft al zo'n kast. klikje hier

Bestaat dus al een tijdje. Is alleen erg prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TEAMIKKE schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:57:
[...]
Dat is alleen maar mooi natuurlijk maar doe dan niet ''neerbuigend'' over andere manieren :)

offtopic:
Niet aanvallend bedoelt verder hoor, maar laat mensen wel in hun waarde.
Als het zo op je overkomt, dan spijt het me. Het staat alleen duidelijk in de SP dat er naar oplossingen gezocht worden die geen consequenties hebben, er staat een stuk over waterkoeling(aangezien het raakvlakken heeft met wat hier besproken wordt), en nog komen mensen aanzetten met dingen als dempingsmateriaal en zaken die hier niet thuis horen. Ik weet dat het werkt, dat bedoel ik ook helemaal niet, maar het is niet wat er wordt gezocht!
Ik zal je eens uit mijn duim een hele rits "oplossingen" noemen:
De passieve kast van Zalman.
Je pc in de olie
waterkoeling
koeling met stikstof
enorme heatsinks en je mobo op tafel neerleggen
Een houten kist maken waar het geheel in zit.
Je pc in een andere kamer zetten en lange kabels nemen
waterkoeling icm een kleine koelkast(welke in een andere kamer staat)
peltiers(elementen die zeer goed warmte geleiden)
underclocken
je kast volproppen met dempend materiaal.

Allemaal leuk, nu de nadelen:
toch ventilator nodig volgens review, duur
instabiel, exotisch(dus niet voor beginnelingen)
niet voor beginnelingen, pomp, risico.
niet voor beginnelingen, risico
niet voor beginners, risico
risico, niet estethisch
onhandig(cdrom, aan/uit)
niet voor beginnelingen, risico
niet voor berginners, stroomverbruik, warmtegeneratie
snelheidsverlies
niet estethisch

Er is dus geeneen oplossing zonder nadelen, al heeft de 1 grotere en meer nadelen dan de ander.
Situatie pc TSer:
E6750, Scythe Ninja, 8800GTS icm HR03 plus, 2 fans die niet te horen zijn van Silenx.
een Seasonic 550 energy plus
2 maal Scythe silentbox.
Nadeel: geen, of de temperatuur van de hdd's zou misschien iets hoger liggen.
Prijs: €200

Dit is best veel eerlijk gezegd, maar waarom doe ik het dan toch?
Alle onderdelen (misschien de SilenX fans niet) houden hun waarde vast, of zijn in verloop van tijd vaker te gebruiken. Als ik allemaal cheapass merken had(zoals ik eerder deed), zou ik achteraf nauwelijks iets terugkrijgen voor het geheel.

En dat is dus wat ik de posters op dit forum probeer mee te geven:
Wil je stilte: kies de juiste merken luchtkoeling, en luister naar advies van anderen die vaker spullen hebben gekocht, want ze zijn van schade en schande wijzer geworden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TheZeroorez schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:08:
[...]
Mja, die haren zijn vrij dik en stevig.. En een core van een videokaart oid is toch behoorlijk kwetsbaar.

[...]

Jij niet ;)
[...]
Omdat als iets nat is het schuren nog iets versterkt wordt vaak, wellicht zeker als het een oplosmiddel betreft :)
Ik ben niet met de tandenborstel over de core zelf gegaan, wel het gebied er omheen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 17:19:
[...]

Dit is best veel eerlijk gezegd, maar waarom doe ik het dan toch?
Alle onderdelen (misschien de SilenX fans niet) houden hun waarde vast, of zijn in verloop van tijd vaker te gebruiken. Als ik allemaal cheapass merken had(zoals ik eerder deed), zou ik achteraf nauwelijks iets terugkrijgen voor het geheel.
Helemaal met je eens verder hoor :) Ik heb zelf ook een lange tijd stille en goede luchtkoeling gehad en ik ben met waterkoeling begonnen voor de looks. Later is dat wat erger geworden ;)

Vooral je redenatie met A-merken en waardevastheid kan ik alleen maar toejuichen _/-\o_ Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Taenadar schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:59:
[...]

Zalman heeft al zo'n kast. klikje hier

Bestaat dus al een tijdje. Is alleen erg prijzig
Holy shit!! Zo gaaf!!!! :9~
Zoveel comments die hem lelijk vinden terwijl ik hem echt rete strak vind. Laagste prijs die ik tot nu heb gezien is 1300,- wat wel erg veel is voor een kast but then again... wow!! Ik zou die kast in de toekomst toch wel willen met een C2D CPU en een mid range graka. 8)

Oeh yeah baby

[ Voor 6% gewijzigd door Sir_Hendro op 23-11-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sir_Hendro schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 17:40:
[...]

Holy shit!! Zo gaaf!!!! :9~
Zoveel comments die hem lelijk vinden terwijl ik hem echt rete strak vind. Laagste prijs die ik tot nu heb gezien is 1300,- wat wel erg veel is voor een kast but then again... wow!! Ik zou die kast in de toekomst toch wel willen met een C2D CPU en een mid range graka. 8)

Oeh yeah baby
Helaas ondersteunt de kast dit niet...
Laat staan dat de voeding veel uitspuugt, laat staan dat je alsnog een fan nodig hebt volgens de reviews voor de onderdelen rondom de CPU...
Helaas heeft Zalman meer producten die harstikke duur zijn en kwalitatief niet echt goed(maar de looks hebben ze mee, dat snappen ze!)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Er zijn meer van dat soort kasten. Kwam er laatst nog een tegen op ikbenstil.nl Daar heb je HFX-systemen. Deze hebben grote koelribben aan de zijkant. Via heatpipes wordt de warmte van je componenten daarheen weggevoert. Een GoT'er heeft zo'n ding. Ergens recent is er nog een topic over.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/C33-01_w600_h480.jpg

Ook geen goedkope dingen overigens maar wel stijlvoller dan die dingen van Zalman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Die is ook gaaf maar de Zalman is ook niet verkeerd. Ik zal is even wat info over die andere kast opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Je bedoelt dit topic.

HFX heeft inderdaad leuke kastjes, maar volgens mij vooral bedoeld voor HTPC.
link naar de site van HFX

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
F_demon schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 19:10:
Je bedoelt dit topic.

HFX heeft inderdaad leuke kastjes, maar volgens mij vooral bedoeld voor HTPC.
link naar de site van HFX
Die idd. HTPC kasten kunnen natuurlijk ook prima gebruikt worden voor desktops oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Iemand al ervaring met die nieuwe schijven van samsung? Samsung's Spinpoint F1 series...
Ben er wel eens benieuwd naar hoe stil ze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:44
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had hem al wel gelezen maar nog niet de tijd gehad om te kunnen reageren.

Ik ben voornamelijk op zoek naar een goede balans tussen geluidsproductie en performance. De geluidsproductie op dit moment is echt belachelijk hoog en mijn primaire doel was dan ook het drastisch inkrimpen er van, niet zo zeer het elimineren van het geluid. Op dit moment kan ik niet slapen op 4 meter afstand van de machine, het doel is dat dat wel mogelijk wordt. Tot op heden heb ik nooit aandacht geschonken aan geluidsreductie, dus de winst zal wat dat betreft snel binnen zijn.

Ik laat voorlopig mijn raptor in mijn systeem met een silentbox er omheen. Ik ben van plan om ter zijner tijd (Q2 2008) een nieuw moederbord met een hardware raidcontroller te kopen. Dit kan leuke performancewinst opleveren maar tevens ook zorgen voor betere databeveiliging (RAID5) waar ik erg veel waarde aan hecht. Tegen die tijd schop ik de raptors er ook uit. De samsung schijven in mijn pc staan niet als luidruchtig te boek en passen dus redelijk goed in mijn 'toekomstplannen' voor mijn pc.

De voeding had ik uitgezocht op basis van de OP die seasonic als een goede, stille voedingen omschreef. Misschien dat ik voor de 'gadget factor' nog wel voor een modulaire voeding ga.

Wat betreft de Scythe Ninja passief. Ik heb een E6600 .. zou de airflow in de kast werkelijk genoeg de heatsink koelen om de cpu koel genoeg te houden? Uitgaande van 2 of 3 noctua nfs12-800 fans? En noctua of nexus fans? Het prijsverschil tussen de 2 lig ik niet van wakker, maar als ik jullie mening vraag wat is dan het 'beste'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
@Afwezig
Ik heb een keer in mijn P4 80watt(cpu) bak alle fans uitgezet (behalve die van de voeding). Mijn CPU wordt gekoeld door de Asus Silent Square die toen alles passief werd gekoeld tijdens het stressen niet boven de 65c uitkwam. Maar goed er is dan ook vrijwel geen airflow aangezien alleen de voedingskoeler aanstaat. Het moederbord werd ook tegen de 50c aan. Graka is ook passief gekoeld standaard maar daar had ik de temps niet van gechecked.

Dus met een C2D van 60 watt gaat het ook lukken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sir_Hendro op 25-11-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:47:
[...]

Helaas ondersteunt de kast dit niet...
Laat staan dat de voeding veel uitspuugt, laat staan dat je alsnog een fan nodig hebt volgens de reviews voor de onderdelen rondom de CPU...
Helaas heeft Zalman meer producten die harstikke duur zijn en kwalitatief niet echt goed(maar de looks hebben ze mee, dat snappen ze!)
Met dat zalman kwalitatief niet helemaal goed is ben ik niet met je eens. Ik heb in mijn kast een 400w zalman zitten, die zit er nu geloof ik iets meer dan 2 jaar in.. en is nog steeds goed stil. Ik ben nu weer bezig met een2e kast langzamerhand opbouwen (antec p180 gekocht, en heb hier nu een 500w zalman liggen (die met die heatpipe erin ff geen zin om het type op te zoeken :+ ) en die is gewoon onhoorbaar.

iig gaan jullie mij meer in dit topic zien, omdat ik een zo stil mogelijk systeem wil hebben. Dit gaat ook mijn eerste watergekoelde systeem worden, en eigenlijk wil ik daar de reserator 2 op hebben. ben alleen een beetje bang dat die niet genoeg koelvermogen gaat leveren om alles (behalve de voeding) watergekoelt te hebben.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Iemand al ervaring met die nieuwe schijven van samsung? Samsung's Spinpoint F1 series...
Ben er wel eens benieuwd naar hoe stil ze zijn
ik zou eens de search in dit topic gebruiken...
Wat betreft de Scythe Ninja passief. Ik heb een E6600 .. zou de airflow in de kast werkelijk genoeg de heatsink koelen om de cpu koel genoeg te houden? Uitgaande van 2 of 3 noctua nfs12-800 fans? En noctua of nexus fans? Het prijsverschil tussen de 2 lig ik niet van wakker, maar als ik jullie mening vraag wat is dan het 'beste'?
wat betreft de fans: Noctua schijnt beter te zijn, Nexus betere prijs/kwaliteit verhouding.
Ik weet niet of je CPU problemen geeft, ligt net aan de airflow. Ik heb hem ook "passief", maar aangezien vlak achter de koeler een casefan zit is dat ook niet eerlijk...
Maar een casefan dicht in de buurt van je passieve koeler is wel aan te raden.

EDIT:
hier kun je zien, als je het interessant vind om evt eigenhandig fans aan te sluiten op molex-stekkers, welke kabel waar hoort.
De witte stekkers zijn voor 5 volt, de zwarte voor 12 volt.
Als ik logsch nadenk, zal op de zwarte kabels 0 volt staan, de gele +12, en de rode +5 volt.
Om 7 volt te krijgen moet je dus +12 volt en +5volt nemen. Voltage is immers spanningsverschil...
Op de foto lijt bij de zwarte stekkers de kabel verwisseld te zitten, maar dat is schijn. Om heel duidelijk te zijn: Als de zwarte stekker plat ligt met de bolle kant naarboven en met de opening naar jou en de kabels van je af, dan zit de zwarte kabel links en de gele kabel rechts(net als bij de witte stekker, maar dan met geel ipv rood).

[ Voor 31% gewijzigd door Nas T op 26-11-2007 11:03 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ben aan het uitkijken om een nieuw systeempje te bouwen waarbij ik niet wil gaan OC'en maar het liefst zo stil mogelijk systeem heb.

Nu vraag ik me het volgende af over een CPU-koeler (ik ga voor een Intel Core 2 duo of quad)

Wat is er beter op vlak van stilte, een standaard boxed Intel of pakweg een Scythe Infinity?
En als het al scheelt qua geluid, is dit dan veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Gameplayer schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:09:
Ik ben aan het uitkijken om een nieuw systeempje te bouwen waarbij ik niet wil gaan OC'en maar het liefst zo stil mogelijk systeem heb.

Nu vraag ik me het volgende af over een CPU-koeler (ik ga voor een Intel Core 2 duo of quad)

Wat is er beter op vlak van stilte, een standaard boxed Intel of pakweg een Scythe Infinity?
En als het al scheelt qua geluid, is dit dan veel?
Een Scythe Infinity zal waarschijnlijk veel stiller zijn dan de standaard boxed koelers die bij processoren geleverd worden, al zijn ze niet slecht. Maar het ligt ook aan de rest van je systeem of dit verstandig is.
Bijvoorbeeld: heb je een chipset op het moederbord zitten(vaak northbridge) met actieve koeling, betekent dit in de praktijk een kleine hoogtoerige (vliegtuig :+ ) fan.
Je kunt dan je CPU-koeler vervangen, maar veel stiller wordt het niet.
Post hier eens alle onderdelen die geluid maken(processor met koelers, GPU en welk merk, losse casefans en harde schijven en de voeding niet te vergeten). Geef ook een omschrijving hoe stil je het wilt hebben(stil, of gewoon koel maar mag wel geluid maken, of misschien zelfs onhoorbaar). Vind je prestatie belangrijker dan stilte, of andersom?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Zo, mijn antec kastje binnen, en een zalman fanctroler met dat lcd display.. Nu zitten daar temp sensoren bij, maar mag je zoiets tussen je cpu/vga core/koeler zetten.. want de warmte overdracht is dan natuurlijk niet meer optimaal?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
Nas T schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:38:
[...]

Een Scythe Infinity zal waarschijnlijk veel stiller zijn dan de standaard boxed koelers die bij processoren geleverd worden, al zijn ze niet slecht. Maar het ligt ook aan de rest van je systeem of dit verstandig is.
Bijvoorbeeld: heb je een chipset op het moederbord zitten(vaak northbridge) met actieve koeling, betekent dit in de praktijk een kleine hoogtoerige (vliegtuig :+ ) fan.
Je kunt dan je CPU-koeler vervangen, maar veel stiller wordt het niet.
Post hier eens alle onderdelen die geluid maken(processor met koelers, GPU en welk merk, losse casefans en harde schijven en de voeding niet te vergeten). Geef ook een omschrijving hoe stil je het wilt hebben(stil, of gewoon koel maar mag wel geluid maken, of misschien zelfs onhoorbaar). Vind je prestatie belangrijker dan stilte, of andersom?
Wel, ik moet m'n systeem nog aankopen maar voorlopig ziet het er zo uit:

Kast Coolermaster Cosmos 1000 (heeft 4 120mm fans)

Voeding Coolermaster M850 RS-850-ESBA (135mm fan)

Moederbord Gigabyte X38 DQ6 (passief gekoelde north en south)

Processor Intel Core 2 Quad Q9550

Geheugen OCZ DDR 2 4 GB Vista Platinum

Hard disk 1 Western Digital Raptor 150 GB

Hard disk 2 Samsung F1 750gb

Videokaart Geforce 8800 GT of opvolger

Geluidskaart Creative X-fi Xtreme gamer Fatality

DVD-RW Samsung SH S203N black sata

DVD Samsung SH D163A black sata

CPU koeler Scythe Infinity of Intel stock koeler

Ik ga zeker niets overclocken dus gewoon koel is goed genoeg maar liefst zo stil mogelijk maar dan binnen dit soort config (dus geen andere case of zo).

[ Voor 11% gewijzigd door Gameplayer op 28-11-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Gameplayer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:12:

Ik zou die raptor eruit halen als je voor stilte gaat... dan kan je beter 2 hdd in raid 0 zetten, scheelt je een hoop lawaai.. en een bijkomend punt.. als je nog nooit een raptor hebt gehad, weet je ook niet wat je mist qua performance..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 22:17
M3rcury schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:52:
Zo, mijn antec kastje binnen, en een zalman fanctroler met dat lcd display.. Nu zitten daar temp sensoren bij, maar mag je zoiets tussen je cpu/vga core/koeler zetten.. want de warmte overdracht is dan natuurlijk niet meer optimaal?
Ik zou het zeker niet doen.
Die 2 thermokoppels die er bij zitten, zijn echt veel te dik lijkt mij. Dan moet je heel veel pasta ertussen doen, of je hebt ontkoppeling van het koellichaam en de cpu/gpu. Dit laatste betekend dus oververhitting>uitschakeling.. en alle nare dingen die er uit voort kunnen komen.

Wat ik had gedaan is 1 thermokoppel tussen de ribben van mijn koeler stoppen.
Omdat ik al een tijdje een waterkoeling setup heb, heb ik nu een inline therokoppel, en deze aan het frontje geknoopt. Nu staat keurig mijn watertemperatuur voor op het frontje. Het thermokoppel is waarschijnlijk een standaard K-koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@M3cury:
Al eerder gezegd, maar nogmaals:
NIET tussen de core en het koelblok doen, dit is killing voor je temps. Zo'n tempsensor dien je op het koelblok te plaatsen, en je moet dan een ratio vinden tussen die temp en de werkelijke temp. Je meet een aantal keer de temperatuurwaardes van je core(uitlezen met juiste software, lang leve google), en je leest de temperaturen die de tempsensor geeft. Dan moet je hopen dat het verschil tussen beide temperaturen vast is(als je coretemp 30 is, je tempsensor 20, en als je core 40 graden wordt, je sensor 50). In dat geval weet je uit ervaring wat je werkelijke temperatuur van je core is als je de temperatuur van de sensor ziet. Als je het niet snapt, mail me maar, dan leg ik het ook met plaatjes uit.
Gameplayer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:12:
[...]

Wel, ik moet m'n systeem nog aankopen maar voorlopig ziet het er zo uit:

Kast Coolermaster Cosmos 1000 (heeft 4 120mm fans)

Voeding Coolermaster M850 RS-850-ESBA (135mm fan)

Moederbord Gigabyte X38 DQ6 (passief gekoelde north en south)

Processor Intel Core 2 Quad Q9550

Geheugen OCZ DDR 2 4 GB Vista Platinum

Videokaart Geforce 8800 GT of opvolger

Geluidskaart Creative X-fi Xtreme gamer Fatality

DVD-RW Samsung SH S203N black sata

DVD Samsung SH D163A black sata

CPU koeler Scythe Infinity of Intel stock koeler

Ik ga zeker niets overclocken dus gewoon koel is goed genoeg maar liefst zo stil mogelijk maar dan binnen dit soort config (dus geen andere case of zo).
Pffff, das wel moeilijk. Je hebt zo te zien aan je setup wel dure dingen te pakken, maar niet de beste. Ik wil niet offensief zijn, maar je setup kan een stuk stiller/goedkoper/sneller op sommige punten.
Cijfers zijn leuk, maar geven bij lange na niet de hele werkelijkheid weer. Bijvoorbeeld:
als je een monitor koopt, weten fabrikanten dat de consument graag getallen ziet, en hoe hoger of hoe lager hoe beter. De verversingssnelheid van monitoren(uitgedrukt in ms), is maatgevend voor ghosting. Hoe lager, hoe minder ghosting. Alleen zijn die eikels fabrikanten zo lief oneerlijk geweest deze getallen ook weer te geven voor grijs naar grijswaarde. Resultaat: lager getal--> consument koopt het, maar wordt in feite opgelicht, want dat getal is niet wat de soncument wil.

Dit voorbeeld is heel vaak terug te zien in systemen. 1 van de meest gemaakte "fouten" is geheugen. Je snelheid van het geheugen dient in lijn(1/8e, 1/4e, 1/2e, 1/1e) te liggen met je FSB van je processor. Is dat niet, dan wordt alles dus slomer. Jouw CPU heeft een FSB van 1333MHz, het beste geheugen hierbij is zo goedkoop mogelijk Kingston geheugen van 667MHz(of pc5300/pc5400).
Neem je een stapje sneller, dan moet er door de geheugencontroller zoveel gewerkt worden dat het netto langzamer is. Je koopt dus duurder, maar in feite langzamer.
ok, nou weet ik niet hoe snel je geheugen is, maar het is zeker de moeite waard om het eens na te kijken. Het Kingston geheugen kost ook €73 in de pricewatch, bij OCZ is het minimaal €80(4 reepjes van 1GB).
Je voeding. Je bent zeker bang dat je PC niet genoeg stroom krijgt? Ik weet zeker dat je PC nooit de 500 watt zal halen. Ik zou een Seasonic energy plus nemen, die is zeer stil(ik hoor hem niet), zeer stabiel, en heel koel.
Je harde schijven zou ik zoals eerder genoemd in een raid-opstelling plaatsen.
Ik zou ook geen raptor nemen, veel te veel lawaai. Ik zou Samsung 500 GB schijven nemen en in raid 0 plaatsen. Even kijken naar de prijs, want ik kan je verrassen:
jouw setup: €310, 2 Samsungs: €170.
Als je ze in Raid0 hangt, zijn ze sneller dan de raptor, stiller dan de Raptor, je hebt meer opslagcapaciteit en je bespaart €140. Besteed daarvan €60 aan 2 Scythe silentboxen, en koop ipv de Scythe Infinity een Scythe Ninja(passief).
JE bespaart €40 aan de voeding, en je hebt bij je harde schijven nog steeds €80 over(als je 2 Scythe silentboxen koopt).
Je hebt dus nog geld over om een thermalright HR03 GT koeler te kopen(passief), en een fancontroller.
En zelfs dan hou je nog geld over!!
En ik garandeer je: Je systeem is sneller en een heel stuk stiller. Ik hoop dat je het doet, want je zult een heel stuk tevredener zijn.
Daarnaast raad ik je aan om een casefan als outtakefan achter de CPU te gebruiken, zodat deze semipassief is. Daarnaast zou ik de themalright koeler boven de GPU monteren, onder de CPU, en deze actief te koelen. Dan heb je echt een heel goed systeem...

Ik hoop op je reactie!!

vrede in rust

• Gameplayer
Nas T schreef op woensdag 28 november 2007 @ 23:11:

Pffff, das wel moeilijk. Je hebt zo te zien aan je setup wel dure dingen te pakken, maar niet de beste. Ik wil niet offensief zijn, maar je setup kan een stuk stiller/goedkoper/sneller op sommige punten.
Cijfers zijn leuk, maar geven bij lange na niet de hele werkelijkheid weer. Bijvoorbeeld:
als je een monitor koopt, weten fabrikanten dat de consument graag getallen ziet, en hoe hoger of hoe lager hoe beter. De verversingssnelheid van monitoren(uitgedrukt in ms), is maatgevend voor ghosting. Hoe lager, hoe minder ghosting. Alleen zijn die eikels fabrikanten zo lief oneerlijk geweest deze getallen ook weer te geven voor grijs naar grijswaarde. Resultaat: lager getal--> consument koopt het, maar wordt in feite opgelicht, want dat getal is niet wat de soncument wil.

Dit voorbeeld is heel vaak terug te zien in systemen. 1 van de meest gemaakte "fouten" is geheugen. Je snelheid van het geheugen dient in lijn(1/8e, 1/4e, 1/2e, 1/1e) te liggen met je FSB van je processor. Is dat niet, dan wordt alles dus slomer. Jouw CPU heeft een FSB van 1333MHz, het beste geheugen hierbij is zo goedkoop mogelijk Kingston geheugen van 667MHz(of pc5300/pc5400).
Neem je een stapje sneller, dan moet er door de geheugencontroller zoveel gewerkt worden dat het netto langzamer is. Je koopt dus duurder, maar in feite langzamer.
ok, nou weet ik niet hoe snel je geheugen is, maar het is zeker de moeite waard om het eens na te kijken. Het Kingston geheugen kost ook €73 in de pricewatch, bij OCZ is het minimaal €80(4 reepjes van 1GB).
Je voeding. Je bent zeker bang dat je PC niet genoeg stroom krijgt? Ik weet zeker dat je PC nooit de 500 watt zal halen. Ik zou een Seasonic energy plus nemen, die is zeer stil(ik hoor hem niet), zeer stabiel, en heel koel.
Je harde schijven zou ik zoals eerder genoemd in een raid-opstelling plaatsen.
Ik zou ook geen raptor nemen, veel te veel lawaai. Ik zou Samsung 500 GB schijven nemen en in raid 0 plaatsen. Even kijken naar de prijs, want ik kan je verrassen:
jouw setup: €310, 2 Samsungs: €170.
Als je ze in Raid0 hangt, zijn ze sneller dan de raptor, stiller dan de Raptor, je hebt meer opslagcapaciteit en je bespaart €140. Besteed daarvan €60 aan 2 Scythe silentboxen, en koop ipv de Scythe Infinity een Scythe Ninja(passief).
JE bespaart €40 aan de voeding, en je hebt bij je harde schijven nog steeds €80 over(als je 2 Scythe silentboxen koopt).
Je hebt dus nog geld over om een thermalright HR03 GT koeler te kopen(passief), en een fancontroller.
En zelfs dan hou je nog geld over!!
En ik garandeer je: Je systeem is sneller en een heel stuk stiller. Ik hoop dat je het doet, want je zult een heel stuk tevredener zijn.
Daarnaast raad ik je aan om een casefan als outtakefan achter de CPU te gebruiken, zodat deze semipassief is. Daarnaast zou ik de themalright koeler boven de GPU monteren, onder de CPU, en deze actief te koelen. Dan heb je echt een heel goed systeem...

Ik hoop op je reactie!!
Wel, de voeding koos ik omdat die heel recent erg goed gereviewed werd, plus mijn toekomstige grafische kaart zal misschien die nieuwe Geforce D8E worden en die zal wel de nodige stroom kunnen gebruiken niet?

Een superrecente CPU (Penryn) met 1333Mhz FSB heeft het best zo goedkoop mogelijk geheugen??? Daar volg ik niet helemaal 8)7

En wat de Raptors betreft, ik heb deze nog nooit in de praktijk bezig gezien maar toch, dat ze iets luider zijn dan een normale hd stoort me niet echt, daarbij, in de kast die ik wil zitten ze netjes in aparte schuifjes.

Toch al bedankt voor je suggesties!

• GH45T
Gameplayer schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:20:
[...]

Wel, de voeding koos ik omdat die heel recent erg goed gereviewed werd, plus mijn toekomstige grafische kaart zal misschien die nieuwe Geforce D8E worden en die zal wel de nodige stroom kunnen gebruiken niet?

Een superrecente CPU (Penryn) met 1333Mhz FSB heeft het best zo goedkoop mogelijk geheugen??? Daar volg ik niet helemaal 8)7

En wat de Raptors betreft, ik heb deze nog nooit in de praktijk bezig gezien maar toch, dat ze iets luider zijn dan een normale hd stoort me niet echt, daarbij, in de kast die ik wil zitten ze netjes in aparte schuifjes.

Wat betreft het geheugen,

DDR2 geheugen heb je in verschillende snelheden. Als je er 800 Mhz geheugen in zet loopt het geheugen bij lange na niet synchroon met je FSB. Als je er nu 667 Mhz geheugen in zet met dual channel loopt het wel synchroon.

Verder maken de latency's bij een Core 2 niet zo veel uit zover ik weet, al met al kun je dan inderdaad wel stellen dat "goedkoop" DDR2 geheugen PC 5300 prima prestaties levert.

Verwijderd

Het is heel leuk om hier mee te tweaken, maar zolang de computer niet geluids arm is zul je er altijd aan wennen en zul je je er altijd aan ergeren. Het enige geluid dat mijn server maakt is het gezoem van de WD Scorpio laptop hardeschijf die aan elastiekjes hangt, en toch heb ik hem in de meterkast staan. Als hij perse op mijn kamer had moeten staan zou ik er een grote SSD in hebben gestopt.

• Nas T
Gameplayer schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:20:
[...]

Die raptors zijn niet "iets" luider, ze maken meer herrie. In de specs staat idle 39dB, seek 46dB. 50dB is een gesprek, dus ze maken bijna net zoveel geluid als praten...
Je neemt een Raptor maar om 1 ding: snelheid. Aangezien 2 Samsungs 500GB meer ruimte hebben dan 750GB plus 150GB, sneller zijn dan de raptor en veel goedkoper zijn, snap ik je keuze niet. Er is echt maar 1 argument om een raptor te nemen: patsgehalte. En het minste argument is stilte.

Als je je Raptor echt niet wilt vervangen door iets anders, heb ik je 2 dingen te zeggen:
Wil je een stiller systeem met raptor, dan moet je een hdd-box kopen. Je raptor zal het meeste geluid maken van alles, dus het heeft geen nut om ergens anders aandacht aan te besteden.
Als je echt een raptor wilt, dan zou ik eigenlijk niet in dit topic gaan rondneuzen...Een raptor is zeg maar bijna gelijk aan antistilte, en er zijn simpelweg stillere alternatieven die hetzelfde bereiken.

Wil je toch geen raptor, dan kan ik je meer tips geven:
Een nieuwe Nvidia videokaart zal wel veel stroom slurpen.
Ik zal je systeem eens optellen qua energieverbruik(en ik doe het ruim):
CPU: 100watt
GPU: 120 watt?
4fans: 25 watt
mobo en geheugen: 75 watt?
2 hdd's: 25watt
geluidskaart: 25 watt?
2 ODD(optical disk drives): 25 watt?
De vraagtekens zijn voor mij neit zeker, maar ik denk dat ik hiermee aardig in de buurt kom.
opgeteld:
400 watt, als je alles tegelijkertijd 100% belast. Dus je zou misschien een tekort hebben aan je voeding als je overgaat op quad sli. Je hebt nog een speling van 450watt, en ik denk niet dat nvidia met een videokaart komt van 450+120 = 570watt...
Ik heb enorm zitten twijfelen aan mijn voeding, aangezien ik gewoon niet wist of deze onhoorbaar was, maar hij is onhoorbaar. voedingen van meer dan 600watt zijn normaal gezien alleen leuk voor systemen met SLI. Een consumentenpc heeft al genoeg aan 350watt. Maar ja, zoals ik al zei: hoe meer hoe beter, nietwaar?

Het geheugen is hierboven al uitgelegd: duurder geheugen is niet per sé sneller, vaak juist trager. Ik zie bij kant en klaar samengestelde systemen dat het geheugen niet in lijn loopt met de FSB. Maar de consument ziet alleen maar getallen, niet de werkelijkheid...

vrede in rust

Verwijderd

Een tijd geleden heb ik mijn pc onder handen genomen om hem iets stiller te maken, het nasuizen in mijn oren nadat ik hem uitzette was me iets te veel :P

ik heb daarbij een paar leuke dingen geleerd:
ga voor GROOT 120mm case fans 135mm fan in je PSU, voor je graka is een aftermarket cooler ook meestal the way to go om stiller te worden. Echter zal je mijn niet horen klagen over de geluidsproductie van de stockcooler op een 8800 enorm koellichaam en een grote molen erop :P

Op deze manier krijg je een leuk stil systeem mits je een gesloten kast heb....

mijn fout bij het verkrijgen van een zeer stille pc: ik kocht een CMstacker831 8)7
Maar hij ziet er ohh zo geweldig uit en met het geluid is zeker te leven als je je al gefocust heb op stilte

stilte is leuk.. maar als je een beetje leuke hardware heb zien we het ook nog wel graag zitten dus het is een mooie middenweg ;)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op woensdag 28 november 2007 @ 23:11:
@M3cury:
Al eerder gezegd, maar nogmaals:
NIET tussen de core en het koelblok doen, dit is killing voor je temps. Zo'n tempsensor dien je op het koelblok te plaatsen, en je moet dan een ratio vinden tussen die temp en de werkelijke temp. Je meet een aantal keer de temperatuurwaardes van je core(uitlezen met juiste software, lang leve google), en je leest de temperaturen die de tempsensor geeft. Dan moet je hopen dat het verschil tussen beide temperaturen vast is(als je coretemp 30 is, je tempsensor 20, en als je core 40 graden wordt, je sensor 50). In dat geval weet je uit ervaring wat je werkelijke temperatuur van je core is als je de temperatuur van de sensor ziet. Als je het niet snapt, mail me maar, dan leg ik het ook met plaatjes uit.
Ik snap het wel ;) zo dom ben ik nou ook weer niet :+ ben nou ook weer niet een complete leek qua computer gebied :+
Nas T schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:17:
[...]

Die raptors zijn niet "iets" luider, ze maken meer herrie. In de specs staat idle 39dB, seek 46dB. 50dB is een gesprek, dus ze maken bijna net zoveel geluid als praten...
Je neemt een Raptor maar om 1 ding: snelheid. Aangezien 2 Samsungs 500GB meer ruimte hebben dan 750GB plus 150GB, sneller zijn dan de raptor en veel goedkoper zijn, snap ik je keuze niet. Er is echt maar 1 argument om een raptor te nemen: patsgehalte. En het minste argument is stilte.

Als je je Raptor echt niet wilt vervangen door iets anders, heb ik je 2 dingen te zeggen:
Wil je een stiller systeem met raptor, dan moet je een hdd-box kopen. Je raptor zal het meeste geluid maken van alles, dus het heeft geen nut om ergens anders aandacht aan te besteden.
Als je echt een raptor wilt, dan zou ik eigenlijk niet in dit topic gaan rondneuzen...Een raptor is zeg maar bijna gelijk aan antistilte, en er zijn simpelweg stillere alternatieven die hetzelfde bereiken.
Daar ben ik het niet helemaal met je eens. Wel qua geluid, maar de performance die een raptor geeft merk je wel degelijk. Zelfs de gemiddelde gebruiker (nja.. niet iemand die alleen internet en surft dan) Nu ben ik dan wel raptors in raid 0 gewent, maar eigenlijk vind ik het jammer om daar op in te leveren. maar voor een stil systeem is het idd noodzakelijk.

maar zoals ik al eerder zei, als je niet weet wat je mist, mis je de snelheid ook niet.

Iemand trouwens ervaring met de reserator xt, denk toch dat ik deze ga aanschaffen, aangezien ik niet de kennis van waterkoeling heb, geen zin/tijd heb om alles uit te zoeken, en het feit dat ik eigelijk alleen voor de stilte deze neem (ik weet dat hij niet 100% stil is) Tweakers heeft wel een mooie revieuw gemaakt, alleen is het daar jammer dat de videokaart niet mee gekoelt is door het systeem, en de geluidsmeting dus met de stockfan van de gpu gedaan is.

Guru 3d was extreem te vreden over het geluid en de koelprestatie, maar die hadden gewoon het mobo bloot op een buro liggen..

[ Voor 52% gewijzigd door M3rcury op 29-11-2007 23:04 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

lolz0r :D Ik stock cooling op de kapotte X1950XTX gezet voor RMA. Ik denk "laat ik het toch nog eens proberen". Kaart erin, booten met beeld :+ :D Super vaag. Zometeen weer eens met de Accelero S1 proberen dan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
@ M3rcury

Ik ben het toch wel met Nas T eens dat raptors maar bar weinig toevoegen. Het snelheids verschil met bijvoorbeeld nieuwe Samsung schijven is erg klein en die hebben gewoon behalve dat grote voordelen tov de raptors: groter, goedkoper, stiller. Ik draai al weer een aardig tijdje met 2 x 500GB Samsung in RAID 0 en ik heb ook vaker gewerkt op een desktop met Raptors in RAID 0 en behalve de herrie merk je in praktijk in schijfsnelheid geen verschil.

Met de Zalman Reserator XT heb ik geen ervaring maar wel met de Reserator 2. En ik snap niet waarom je die niet gewoon haald... Ik heb hem hier op een C2D E6600 @ 2,8 en een 8800GTS met AquagraFX blok. Temps zijn gewoon goed (niet spectaculair) en hoorbaar is het nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

The_nv40_man schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:32:Ik ben het toch wel met Nas T eens dat raptors maar bar weinig toevoegen. Het snelheids verschil met bijvoorbeeld nieuwe Samsung schijven is erg klein en die hebben gewoon behalve dat grote voordelen tov de raptors: groter, goedkoper, stiller. Ik draai al weer een aardig tijdje met 2 x 500GB Samsung in RAID 0 en ik heb ook vaker gewerkt op een desktop met Raptors in RAID 0 en behalve de herrie merk je in praktijk in schijfsnelheid geen verschil.
En het nadeel daarvan is weer dat je straks heel veel data in RAID 0 hebt en dus ook heel veel kwijt kan raken. Dan heb ik toch liever een paar Raptors voor Windows + Games en dan die 2 Samsungs als data opslag waarbij ik ze handmatig 100% gelijk hou kwa datainhoud :)

Bovendien vind ik het heerlijk om mijn 4 Raptors te horen prutellen O+
Daarnaast nog 2x 250 GB Hitachi en 2x 250 GB Samsung voor uitpakken en opslag.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

The_nv40_man schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:32:
@ M3rcury

Ik ben het toch wel met Nas T eens dat raptors maar bar weinig toevoegen. Het snelheids verschil met bijvoorbeeld nieuwe Samsung schijven is erg klein en die hebben gewoon behalve dat grote voordelen tov de raptors: groter, goedkoper, stiller. Ik draai al weer een aardig tijdje met 2 x 500GB Samsung in RAID 0 en ik heb ook vaker gewerkt op een desktop met Raptors in RAID 0 en behalve de herrie merk je in praktijk in schijfsnelheid geen verschil.
Ik merkte het verschil wel degelijk, maar dat kan idd komen omdat ik niet met de nieuwste 7200 schijven heb gewerkt.. Ik ga in mijn volgende pc ook gewoon samsung schijven hangen.
Met de Zalman Reserator XT heb ik geen ervaring maar wel met de Reserator 2. En ik snap niet waarom je die niet gewoon haald... Ik heb hem hier op een C2D E6600 @ 2,8 en een 8800GTS met AquagraFX blok. Temps zijn gewoon goed (niet spectaculair) en hoorbaar is het nauwelijks.
Kweet het nog niet.. die reserator xt is makkelijker te modden. en vind hem ook mooier, wat natuurlijk ook wel iets waard is, aangezien ik er toch wel vaak tegenaan moetkijken..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Omdat een nieuwe pc toch een beetje lonkt zo af en toe, en ik het antwoord niet hierin terugvond.

Wat is een stille kast die toch zo klein mogelijk is, een soort mini/midi kast. waar je wel een zware game pc in kwijt kan zonder dat de maat 1 meter hoog en 80 cm diep is.

Ik zag van alles over fans, harde schijven en voedingen maar de beste kast zag ik tenminste niet staan.
Als hij in d ehuiskamer staat is het wel prettig als hij een beetje uit het zicht staat. Zag wel bv een antec master, leuk en klein, maar wel veel gaatjes in de behuizing wat volgens mij gelijk staat aan (teveel) geluid.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoek een stevige kast met zo min mogelijk openingen, heb helaas op het moment geen voorbeeld maar ben zeker dat er genoeg van die sombere gesloten kastjes zijn daarbuiten ;)

(aangezien jij zegt dat de computer toch uit zicht staat/moet staan)

en over het algemeen past een leuk stuk hardware al in elke midikast (waaronder monster kaarten van ATI en Nvid :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 23:07:
zoek een stevige kast met zo min mogelijk openingen, heb helaas op het moment geen voorbeeld maar ben zeker dat er genoeg van die sombere gesloten kastjes zijn daarbuiten ;)

(aangezien jij zegt dat de computer toch uit zicht staat/moet staan)

en over het algemeen past een leuk stuk hardware al in elke midikast (waaronder monster kaarten van ATI en Nvid :+ )
Uit zicht zal niet gaan, maar hij moet niet al teveel opvallen. En idd er moet wel een zware 3d kaart in kunnen :)
Dus zal wel iets zwarts en niet al te groot worden 8)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:11:
[...]
Bovendien vind ik het heerlijk om mijn 4 Raptors te horen prutellen O+
Ok, maar wat doe je dan in dit topic? Je vraagt je pc stiller te maken, ik geef tips, je Raptor(s) zijn de bottleneck, die moeten eruit wil je het stiller krijgen. Doe je dat niet, dan kunnen we je echt niet helpen, sorry...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
Sorry mensen, ik ga nu een offtopic. Maar vindt het onnodig om een nieuw topic te starten.

Binnenkort komt er een nieuwe pc. Met 8 fans.
Ik ben van plan om een Scythe Kama meter aan te schaffen, i.c.m. de volgende fans

4× 140mm Sharkoon System Fan Power
3× 120mm Antec TriCool
1× 80mm Antec TriCool

Nu zit ik dus met de aansluitingen. Kan ik de fans aan elkaar koppelen? En passen deze fans überhaupt wel op de Scythe Kama meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
JaMaaT schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:45:
Sorry mensen, ik ga nu een offtopic. Maar vindt het onnodig om een nieuw topic te starten.

Binnenkort komt er een nieuwe pc. Met 8 fans.
Ik ben van plan om een Scythe Kama meter aan te schaffen, i.c.m. de volgende fans

3× 120mm Antec TriCool
1× 80mm Antec TriCool

Nu zit ik dus met de aansluitingen. Kan ik de fans aan elkaar koppelen? En passen deze fans überhaupt wel op de Scythe Kama meter?
offtopic:
8 fans? Ga je hem ook als koelkast voor de pakken melk gebruiken oid....... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
kaajee schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:17:
[...]

offtopic:
8 fans? Ga je hem ook al koelkast voor de pakken melk gebruiken oid....... :?
Doet dat er toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
JaMaaT schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:45:
i.c.m. de volgende fans
3× 120mm Antec TriCool
1× 80mm Antec TriCool
Nu zit ik dus met de aansluitingen. Kan ik de fans aan elkaar koppelen?
...Je zou ze misschien wel aan elkaar kunnen sluiten, hoe weet ik niet, maar als je een beetje goed bent in elektronica knutselen en googlen zal je vast een heel eind komen.
En waarom zoveel fans? Ik heb zelf een C2D en een 8800GTS als GPU.
Ik gebruik 1 x 120mm fan als outtake, en dat is ruim voldoende.
Als je ècht stilte wilt, dan zal je minimaal minder fans moeten gebruiken. Wil je dit niet doen: niet verder posten, hier vind je geen antwoorden op je vragen...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Edit

[ Voor 99% gewijzigd door M3rcury op 03-12-2007 19:57 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
probleem opgelost.

Bericht geplaatst vanwege offtopic reactie.

Naast gewone offtopic reacties hoop ik dat nieuwe posters ook begrijpen waar dit topic voor bedoeld is:
stilte, het liefst totale geluidloosheid maar aangezien dit niet voor iedereen reëel is ook lage geluidsniveau's.

[ Voor 75% gewijzigd door Nas T op 03-12-2007 20:20 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:31:
[...]

Ik hoop dat ik dit de eerste en laatste keer is dat ik dit soort berichten lees....
Het topic is niet bedoeld om spullen te verkopen. Je mag zoiets wel in je signature zetten!
Ik heb hem al weggehaalt.. mijn excuses

Edit: Als jij mijn quote ook nog even wil weghalen.. dan is het helemaal de wereld uit :)

Wat zijn trouwens echt stille 120mm fans, ik zoek er nog 3, die aan een fancontroller gekoppelt moeten worden. zit zelf een beetje aan papst te denken, maar ik geloof die geluidsprodcutie die op sites (en al helemaal niet van de fabrikant)

En dan moeten ze ook stil blijven, ik hbe nu in in een andere pc 5x 12db fans van paps hangen, maar die zijn na 1,5 jaar toch herry gaan maken..
Nas T schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:31:
probleem opgelost.

Bericht geplaatst vanwege offtopic reactie.

Naast gewone offtopic reacties hoop ik dat nieuwe posters ook begrijpen waar dit topic voor bedoeld is:
stilte, het liefst totale geluidloosheid maar aangezien dit niet voor iedereen reëel is ook lage geluidsniveau's.
Totale geluidsloosheids gaat toch nooit lukken, overal waar bewegende delen zijn, is geluid. al is het maar 1db.. sowieso zijn je hdd niet compleet stil te maken.

[ Voor 66% gewijzigd door M3rcury op 03-12-2007 20:34 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:57:
Totale geluidsloosheids gaat toch nooit lukken, overal waar bewegende delen zijn, is geluid. al is het maar 1db.. sowieso zijn je hdd niet compleet stil te maken.
Totale onhoorbaarheid wel. Je kunt een pc maken die je niet zou horen. Je zou dan waarschijnlijk wel SSD's moeten gebruiken...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:59:
[...]

Totale onhoorbaarheid wel. Je kunt een pc maken die je niet zou horen. Je zou dan waarschijnlijk wel SSD's moeten gebruiken...
SSD ?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solid state disc... duur grapje nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 13:54
[b]M3rcury schreef op maandag 03 december 2007 @ 19:57:
Dat heb ik dan wel weer geprobeerd :)

de 5,25" bay met een 4-tal elastieken gespannen, dan de 2 hdd's tussen gedaan >:) Jullie willen vast een pic? :P ( komt er zo snel mogelijk aan )

Om verder ontopic te reageren: Meer fans maakt niet stiller, maar meer fans op een lager voltage toch wel? Tenminste dat was altijd mijn overtuiging.
In een oude pc doe ik straks een zooi fan. 2x120 intake (op 5volt), 3x80 outtake (5volt) 1x120 outtake (5volt)

Alle fans opzich zijn geruisloos ( artic fans 12cm :) mooi goedkoop en redelijk stil/goede airflow)

ik heb wel het idee dat dit stiller is, dan de helft van de fans op een hoger voltage :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

jens17 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 08:09:
[...]

de 5,25" bay met een 4-tal elastieken gespannen, dan de 2 hdd's tussen gedaan >:) Jullie willen vast een pic? :P ( komt er zo snel mogelijk aan )

Om verder ontopic te reageren: Meer fans maakt niet stiller, maar meer fans op een lager voltage toch wel? Tenminste dat was altijd mijn overtuiging.
In een oude pc doe ik straks een zooi fan. 2x120 intake (op 5volt), 3x80 outtake (5volt) 1x120 outtake (5volt)

Alle fans opzich zijn geruisloos ( artic fans 12cm :) mooi goedkoop en redelijk stil/goede airflow)

ik heb wel het idee dat dit stiller is, dan de helft van de fans op een hoger voltage :o
je zegt het zelf al, meer fans is niet stiller.hoe meer fans, hoe meer lawaai, het kan best dat meer op 5 volt minder herry is.. maar 3 op 5 volt is nog minder..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
jens17 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 08:09:
[...]

En als je nou eens met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk airflow genereert met zo min mogelijk geluid? Ik heb het vaker gezegd dat ik het ruimschoots red met 1 casefan als outtake die ik niet kan horen. En dat met 20% overclock CPU en 30% overclock GPU, en dan nog relatief lage temperaturen bereiken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 13:54
Nou.. Mijn idee is, als de in/out-take niet voldoende is, blijft de warme lucht langer in de kast hangen. Dan moet de cpu-koeler toch harder werken?

Daarom wilde ik zorgen dat de airflow goed is, intake/outtake en een cpu koeler op een laag voltage het totale geluidsniveau blijft relatief laag. ( is een oude pc, investeringen zijn zinloos)
Pagina: 1 ... 3 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!