Ja! Kan dat er iets mee te maken hebben dan?
Wel als je file indexing aan hebt staan. De desktop search van Vista is op de achtergrond de bestanden op je schijf aan het indexeren.Thrills33ka schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:07:
[...]
Ja! Kan dat er iets mee te maken hebben dan?
Op computers met weinig geheugen (1 GB of lager) kan het bij vista ook zijn dat je schijf actief is, ook al is file indexing uitgeschakeld. Dit komt omdat vista aan je geheugen eigenlijk te weinig heeft, en gebruik gaat maken van je HD als virtueel geheugen.
[ Voor 29% gewijzigd door M a r c o op 08-10-2007 22:20 ]
nah heb 4 gb geheugen dusMvdKelen schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:18:
[...]
Wel als je file indexing aan hebt staan. De desktop search van Vista is op de achtergrond de bestanden op je schijf aan het indexeren.
Op computers met weinig geheugen (1 GB of lager) kan het bij vista ook zijn dat je schijf actief is, ook al is file indexing uitgeschakeld. Dit komt omdat vista aan je geheugen eigenlijk te weinig heeft, en gebruik gaat maken van je HD als virtueel geheugen.
maar dat file indexing ik heb dat iig niet aangezet, weet niet of het standaard aanstaat...
Yup, volgens mij staat het standaard aan.Thrills33ka schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 00:13:
[...]
nah heb 4 gb geheugen dus![]()
maar dat file indexing ik heb dat iig niet aangezet, weet niet of het standaard aanstaat...
Ik heb trouwens nouwelijks last van het geluid wat mijn schijven maken (2x Seagate 7200.10 RAID0 & 1x Samsuns P120). Als ik er met m'n hoofd naast ga hangen hoor ik ze zachtjes ratelen maar meer ook niet. Als ik normaal achter de PC zit heb ik nergens last van. Of dit komt doordat mijn kast (Antec P150) het geluid dempt of doordat de rest van het systeem teveel lawaai maakt weet ik niet. Ik zal morgen even de fans stil hangen en kijken of de schijven dan nog hinderlijk zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door Dick op 09-10-2007 00:35 ]
Hoe schakel ik dit indexing dan precies uit? ik heb ff wat rondgekeken in Windows maar kan het niet zo 1 2 3 vinden...
Alvast bedankt.
Edit: Control Panel --> System and Maintenance --> Index options...
is dat het?
Alvast bedankt.
Edit: Control Panel --> System and Maintenance --> Index options...
is dat het?
[ Voor 23% gewijzigd door SuX DeLuXe op 09-10-2007 01:46 ]
standaard staat het inderdaad aan ja.
maar sorry, kan je niet vertellen hoe je het uit zet.
Ik heb zelf namelijk nog geen vista, ik weet het alleen maar omdat ik er een artikel over gezien heb een keer.
maar sorry, kan je niet vertellen hoe je het uit zet.
Ik heb zelf namelijk nog geen vista, ik weet het alleen maar omdat ik er een artikel over gezien heb een keer.
In het configuratiescherm staat bij mij gewoon 'opties voor indexeren', lijkt mij dat je het daar wel uit kan zetten. Vind het wel handig trouwens als het aanstaat, zoeken gaat razendsnel.
Anoniem: 86536
Na de vele goede tips, die jullie gegeven hebben, heb ik een compleet pakket samengesteld, dat mijn PC zo goed als stil zou moeten maken. Het wonderlijke is, dat ik het budget van 100 euro zelfs niet heb overschreden! (Normaal gesproken verleg ik mijn budget nog wel eens met m'n aankopen
)
Graag zou ik jullie mening horen, misschien zijn er onderdelen, die voor hetzelfde geld beter kunnen, of voor minder geld even goed.
CPU KOELER
Scythe Katana 2
€ 27,00

Ik vond de keus van de CPU koeler het lastigst, één pot nat, voor mijn gevoel. Deze was volgens één review in ieder geval behoorlijk stil.
GPU KOELER
Arctic VGA Koeler Accelero S1
€ 15,95

De goedkoopste oplossing, tenminste van alle kwalitatieve producten. Wel erg groot, liever had ik een andere/kleinere (passieve) koeler gekozen, maar deze lijkt toch het beste te koelen. Hopenlijk past hij zodanig in m'n kast dat hij niet al te veel poortjes afsluit...
VOEDING
Be Quiet! BQT E5-400W
€ 53,98

Niet de goedkoopste, maar wel goed. Ook stil en zuinig. Volgens het 'Grote Voeding' topic levert hij genoeg vermogen voor mijn PC'tje (AMDX2 4200+ GF7900GS), ook als ik in de toekomst besluit m'n videokaart te upgraden.
TOTAALBEDRAG: €96,93
Zit ik alleen nog met de vraag of ik ook koelpasta nodig heb, en zo ja, wat voor soort? En is alles met standaard schroevendraaiertjes in elkaar te zetten of heb ik speciale magic screwdrivers nodig
?
p.s. Nogmaals bedankt voor alle gegeven tips!

Graag zou ik jullie mening horen, misschien zijn er onderdelen, die voor hetzelfde geld beter kunnen, of voor minder geld even goed.
CPU KOELER
Scythe Katana 2
€ 27,00

Ik vond de keus van de CPU koeler het lastigst, één pot nat, voor mijn gevoel. Deze was volgens één review in ieder geval behoorlijk stil.
GPU KOELER
Arctic VGA Koeler Accelero S1
€ 15,95

De goedkoopste oplossing, tenminste van alle kwalitatieve producten. Wel erg groot, liever had ik een andere/kleinere (passieve) koeler gekozen, maar deze lijkt toch het beste te koelen. Hopenlijk past hij zodanig in m'n kast dat hij niet al te veel poortjes afsluit...
VOEDING
Be Quiet! BQT E5-400W
€ 53,98

Niet de goedkoopste, maar wel goed. Ook stil en zuinig. Volgens het 'Grote Voeding' topic levert hij genoeg vermogen voor mijn PC'tje (AMDX2 4200+ GF7900GS), ook als ik in de toekomst besluit m'n videokaart te upgraden.
TOTAALBEDRAG: €96,93
Zit ik alleen nog met de vraag of ik ook koelpasta nodig heb, en zo ja, wat voor soort? En is alles met standaard schroevendraaiertjes in elkaar te zetten of heb ik speciale magic screwdrivers nodig
p.s. Nogmaals bedankt voor alle gegeven tips!
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 09-10-2007 19:01 ]
Met normale schroevendraaiers moet het allemaal gewoon lukken hoor. Als je een nieuwe koeler koopt wordt er eigenlijk altijd standaard koelprut meegeleverd in de vorm van pasta of een thermal pad. Je kan ervoor kiezen om bijv. Arctic Silver 5 te gaan gebruiken, dit geleid iets beter maar als je niet gaat overklokken zal je hier vrijwel niks aan hebben (lagere temperatuur is dan immers niet zo belangrijk, zolang hij maar stil is en daarbij maken die 1 á 2 graden echt niet uit). Verder mooie spullen voor een mooie prijs, ook een mooie voeding voor dat geld moet ik zeggen. Wel zodra je het hebt even laten weten hoe het bevalt he
Als je pasta mee KAN bestellen, dan zou ik een arctic silver 12gram tube meebestellen. Altijd handig om pasta achter de hand te hebben, zeker als deze gewoon beter is dan wat meegeleverd wordt.
Daarnaast heb je een hele mooie keuze gemaakt denk ik...
[ Voor 13% gewijzigd door Nas T op 09-10-2007 19:56 ]
vrede in rust
Even eentje zonder een magnetische kop gebruiken, of er eentje dedicaten tot PC-schroevendraaier. Ik heb dat gedaan door 'm te demagnetiseren in een enorm grote magneet van een oude speaker.
Gezien de url's waar de plaatjes vandaan komen gok ik dat hij bij Salland gaat bestellen. Daar hebben ze alleen 3,5 grams tubes wat overigens meer dan zat is voor meerdere cpu's, het spul is ook niet onbeperkt houdbaar trouwens. Beetje zonde om van dit toch al vrij dure spul veel meer te kopen dan je nodig hebt, zover je al kan spreken van nodig hebben.Nas T schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:55:
Als je pasta mee KAN bestellen, dan zou ik een arctic silver 12gram tube meebestellen. Altijd handig om pasta achter de hand te hebben, zeker als deze gewoon beter is dan wat meegeleverd wordt.
Maargoed, het is aan _Pumba_ zelf of hij die € 6,00 ervoor over heeft om een paar graden koeler te draaien.
Ik gebruik het zelf wel overigens, t scheelt toch een paar graden. Ik vraag me persoonlijk alleen af wat je eraan hebt als je toch al zware koelers gebruikt en @stock draait. De cpu-fan zal op de laagste stand alles prima koel kunnen houden denk ik, met of zonder AS5
Waarom zonder magnetische kop? Dat is toch handig? ... :x
De meningen zijn er over verdeeld maar er zijn mensen die denken dat het schadelijk kan zijn voor je pc componenten om met magnetische schroevendraaiers in je pc te werken. Is ook weleens een topic over geweest. Persoonlijk geloof ik er niet in dat een magnetische schroevendraaier kwaad kan in een pc, gebruik deze zelf meestal ook en heb er nog nooit problemen mee gehad. Zie ook dion_b in "Magnetische Schroevendraaier"
[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 09-10-2007 20:29 ]
Ik neem aan dat het alleen een paar graden scheelt als je slechte koelpasta met de koeler meegeleverd krijgt?kingrichard47 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:20:
[...]
Maargoed, het is aan _Pumba_ zelf of hij die € 6,00 ervoor over heeft om een paar graden koeler te draaien.
[...]
Overigens moet ik, denk ik, ook de GPU processor van koelpasta voorzien en samen met de CPU is het mischien toch wel 'gerechtvaardigd' om meteen maar een tube koelpasta mee te bestellen.
Koelpasta die doorgaans standaard meegeleverd wordt is meestal niet van de beste soort, uitzonderingen daargelaten. Arctic Silver 5 is puur ontwikkeld voor een lagere temperatuur en zal vrijwel altijd beter zijn dan het meegeleverde spul. Ik zou niet weten of je bij je gpu koeler ook iets van pasta of pads meegeleverd krijgt, heb hier geen ervaring mee. Mocht dit niet zo zijn dan is zo'n tubetje AS5 zeker gerechtvaardigd
hee das mijn fan!Tomino schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 11:05:
[...]
*Maakt op de vroege zaterdag morgen speciaal voor jouw een foto![]()
Zit gewoon niks onder. Dat plastic is gewoon een kliksysteem dat er met monteren eigenlijk al afvalt
Btw, fan zit daaromdat mn nortbridge niet helemaal lekker zit en nog geen tijd om het te fixen! De S1 heeft die fan niet echt nodig zeg maar!
Let Btw niet op mn cpu koelerKwam een draadje van mn fan tussen.. Daar ging mn ball-bearing fan dus
Dus alles eruit gesloopt behalve het koper, en er een nieuwe fan opgemaakt met tie-wraps. No problemo
![]()
Heb geen foto's bij de hand maar zal mijn pc en server setup hier verhullen 
PC:
Aopen QF50D behuizing met daarin:
AMD Athlon X2 3800+ met een thermalright XP120 en IBL1210 ventilator. Fan draait meestal iets van 700 rpm.
Asus A8N-E met Zalman ZM-NB47J heatsink, geluidsloos op wat spoelgezoem na dan.
Asus Geforce 7600GS 256 MB Silent, geluidsloos
2x Samsung SP2504C in RAID 0. Ze zijn te horen maar niet storend.
Coolermaster Realpower 550 watt voeding, deze heb ik ooit gekregen en ook deze hoor ik niet boven de rest uit.
3x Coolermaster blue led casefans welke op 5 volt draaien. Hoor je ook niet.
Enige wat je eigenlijk hoort is een heel lichte zoem van de luchtstroom en af en toe wat licht geratel van de harde schijven.
Server:
Oude naamloze kast van dik, zwaar plaatwerk met daarin:
AMD Athlon 64 3000+ met Thermaltake Silent Tower heatsink
Epox 9NDA3+ met Zalman ZM-NB47J koeler, geluidsloos op de spoelen na
Aopen Geforce 4 MX 440 met de heatsink van een Athlon XP koeler erop gezet, geluidsloos
Samsung HD501LJ harddisk in een Silentmaxx rev 2 behuizing
Aopen 300 watt voeding, voeding heeft doorgaans zo weinig stroom nodig dat de ventilator niet boven de harddisk in de silentmaxx behuizing te horen is.
Vooral de server is echt stil. Ik hoor hem wel als hij aanstaat maar ben dan ook echt een mierenneuker wat betreft geluid. PC maakt me minder uit, als die aanstaat heb ik toch altijd muziek erbij aan dus dan hoor ik de PC helemaal niet meer.
PC:
Aopen QF50D behuizing met daarin:
AMD Athlon X2 3800+ met een thermalright XP120 en IBL1210 ventilator. Fan draait meestal iets van 700 rpm.
Asus A8N-E met Zalman ZM-NB47J heatsink, geluidsloos op wat spoelgezoem na dan.
Asus Geforce 7600GS 256 MB Silent, geluidsloos
2x Samsung SP2504C in RAID 0. Ze zijn te horen maar niet storend.
Coolermaster Realpower 550 watt voeding, deze heb ik ooit gekregen en ook deze hoor ik niet boven de rest uit.
3x Coolermaster blue led casefans welke op 5 volt draaien. Hoor je ook niet.
Enige wat je eigenlijk hoort is een heel lichte zoem van de luchtstroom en af en toe wat licht geratel van de harde schijven.
Server:
Oude naamloze kast van dik, zwaar plaatwerk met daarin:
AMD Athlon 64 3000+ met Thermaltake Silent Tower heatsink
Epox 9NDA3+ met Zalman ZM-NB47J koeler, geluidsloos op de spoelen na
Aopen Geforce 4 MX 440 met de heatsink van een Athlon XP koeler erop gezet, geluidsloos
Samsung HD501LJ harddisk in een Silentmaxx rev 2 behuizing
Aopen 300 watt voeding, voeding heeft doorgaans zo weinig stroom nodig dat de ventilator niet boven de harddisk in de silentmaxx behuizing te horen is.
Vooral de server is echt stil. Ik hoor hem wel als hij aanstaat maar ben dan ook echt een mierenneuker wat betreft geluid. PC maakt me minder uit, als die aanstaat heb ik toch altijd muziek erbij aan dus dan hoor ik de PC helemaal niet meer.
Ik heb besteld, met een tube koelpastakingrichard47 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:48:
Koelpasta die doorgaans standaard meegeleverd wordt is meestal niet van de beste soort, uitzonderingen daargelaten. Arctic Silver 5 is puur ontwikkeld voor een lagere temperatuur en zal vrijwel altijd beter zijn dan het meegeleverde spul. Ik zou niet weten of je bij je gpu koeler ook iets van pasta of pads meegeleverd krijgt, heb hier geen ervaring mee. Mocht dit niet zo zijn dan is zo'n tubetje AS5 zeker gerechtvaardigd
Heeft er eigelijk iemand ervaring met hdd enclosures? zoals deze van Scythe
http://www.scythe-usa.com...d/005/sqd1000_detail.html
Hoe werkt het precies? Maakt het je hdd echt stil? Is het te plaatsen in een Antec P182?
Hoe werkt het precies? Maakt het je hdd echt stil? Is het te plaatsen in een Antec P182?
Anoniem: 54991
Dit ding heb ik ook gekocht voor mijn Mediacenter incl. met samsung HD.Thrills33ka schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 01:17:
Heeft er eigelijk iemand ervaring met hdd enclosures? zoals deze van Scythe
Normale noise is absoluut niet meer te horen, enige wat binnen een straal van 1 meter te horen is, en erg zwak, is seak noise, maar daar moet je echt op letten.
Als ik op 3 meter afstand op de bank zit hoor ik absoluut 0.
Verder is ook mijn cpu passief gekoeld en voeding ook, en het mooie is het zaakje is nog snel genoeg voor 1080P HD over HDMI ook
Ding slokt maar 22 watt idle en 42 watt stressed max
Om zelfs de seaknoise nog weg te halen van de HD die al haast niet te horen valt wil ik de kast gaan bekleden met dempende matten.
Overigens zijn er van deze ook enkele mooie reviews.
Dit topic niet eerder gezien, we hadden al een ander semi hetzelfde topic over mediacenters, hmm
had net al ff een review gecheckt over die Scythe hdd enclosure...opzich wel een oplossing voor het lawaai waar ik knettergek van wordt...Anoniem: 54991 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 01:25:
[...]
Dit ding heb ik ook gekocht voor mijn Mediacenter incl. met samsung HD.
Normale noise is absoluut niet meer te horen, enige wat binnen een straal van 1 meter te horen is, en erg zwak, is seak noise, maar daar moet je echt op letten.
Als ik op 3 meter afstand op de bank zit hoor ik absoluut 0.
Verder is ook mijn cpu passief gekoeld en voeding ook, en het mooie is het zaakje is nog snel genoeg voor 1080P HD over HDMI ook
Ding slokt maar 22 watt idle en 42 watt stressed max
Om zelfs de seaknoise nog weg te halen van de HD die al haast niet te horen valt wil ik de kast gaan bekleden met dempende matten.
Overigens zijn er van deze ook enkele mooie reviews.
Dit topic niet eerder gezien, we hadden al een ander semi hetzelfde topic over mediacenters, hmm
maarja als het niet past of het helpt niet voor minstens 50/75 % dan is het ook weggooien van 35/40 euro.
misschien dat ik dit ding toch een keer ga proberen als ik weer eens knettergek wordt van mijn harddisk
Wat dacht je van als je je hdd vervangt dat je die alsnog gebruikt?Thrills33ka schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 01:58:
[...]
maarja als het niet past of het helpt niet voor minstens 50/75 % dan is het ook weggooien van 35/40 euro.
Ik was in eerste instantie tegen deze dure oplossingen, omdat je voor €30 ook een IBL-box hebt voor 2 schijven. Maar zo'n kast is gewoon beter, zeker als je er de ruimte voor hebt zou ik het doen, normaal gezien heb je maar 2 5,25" bays nodig(2 dvd-rw's (of hd-dvd of bluray), en er zijn meestal 4 slots te vinden.
Voordeel van goede hardware is dat het 2ehands beter verkoopt/meer opbrengt, en dat je er wss langer mee kunt doen, dus dan is de meerprijs te rechtvaardigen.
vrede in rust
Heb zelf dus een Silentmaxx rev 2 in het blauw.
De Samsung HD501LJ die erin hangt hoor ik nog wel maar het scheelt toch al een hele hap.
Waar veel anderen de Samsung 500 GB T166 als onhoorbaar zien vindt ik hem nog luidruchtig in de behuizing maar het is alsnog een stille oplossing voor 500 GB opslag.
Overigens heeft ook in deze silencer eerst een andere HD gehangen, een Samsung SP2504C welke ook redelijk gedempt werdt.
De silencer kostte iets van 40 euro maar dat is hij wel waard!
De Samsung HD501LJ die erin hangt hoor ik nog wel maar het scheelt toch al een hele hap.
Waar veel anderen de Samsung 500 GB T166 als onhoorbaar zien vindt ik hem nog luidruchtig in de behuizing maar het is alsnog een stille oplossing voor 500 GB opslag.
Overigens heeft ook in deze silencer eerst een andere HD gehangen, een Samsung SP2504C welke ook redelijk gedempt werdt.
De silencer kostte iets van 40 euro maar dat is hij wel waard!
[ Voor 23% gewijzigd door GH45T op 10-10-2007 10:13 ]
Eerder genoemde orthos prime werkt toch beter dan je cpu 100% belasten met o.a. de windows calculator. Ik ben nu op 56 graden, das toch ff 16 graden hoger dan gewoon 100% cpu belasten....
Toch blijft de temperatuur netjes binnen zijn grenzen
Toch blijft de temperatuur netjes binnen zijn grenzen
vrede in rust
Ik draai voor de grap eens ff SpeedFan nadat ik een paar zware spelletjes heb gespeeld, maar ik zie behoorlijk wat vlammetjes staan
Alles uiteraard in graden Celcius:
Local 54
Remote: 43
System 53
CPU: 51
AUX 49
Core: 44
Core: 66
Vooral die 2e core is vreemd warm in vergelijking met de eerste of is dat normaal?
Ga ik straks met m'n Passive Accelero S1 vga koeler niet in de problemen komen?
Local 54
System 53
AUX 49
Vooral die 2e core is vreemd warm in vergelijking met de eerste of is dat normaal?
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 10-10-2007 21:34 ]
Bij mij gingen mn temps zelfs omlaagAnoniem: 86536 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:32:
Ik draai voor de grap eens ff SpeedFan nadat ik een paar zware spelletjes heb gespeeld, maar ik zie behoorlijk wat vlammetjes staan![]()
Local 54
System 53
AUX 49
Hmz, ik heb het deurtje van m'n TX1050B nu écht gesloopt (gammel ding).
Toch een goed excuus om, als het gaat passen, en m'n voeding zonder al teveel problemen gewoon wél vanuit de Antec mee kan, een CoolerMaster Cosmos te kopen. Oja, en natuurlijk een SATA-brandertje erbij omdat die IDE-kabel vervelend is
Echter, die fans die erin zitten, weet iemand of de werkelijk een beetje stil zijn zo op 5v? Ik zal namelijk minder horen van m'n schijven in die kast, en een berg minder resonatie hebben. Ook is de kast mooier en heb ik ruimte voor een eventuele videokaart. Ik wil alleen niet dat er een berg geluid van de fans bij komt.. FYI, ik heb nu Nexus fans die op 5v amper te horen zijn vanaf een meter of 1...
Toch een goed excuus om, als het gaat passen, en m'n voeding zonder al teveel problemen gewoon wél vanuit de Antec mee kan, een CoolerMaster Cosmos te kopen. Oja, en natuurlijk een SATA-brandertje erbij omdat die IDE-kabel vervelend is

Echter, die fans die erin zitten, weet iemand of de werkelijk een beetje stil zijn zo op 5v? Ik zal namelijk minder horen van m'n schijven in die kast, en een berg minder resonatie hebben. Ook is de kast mooier en heb ik ruimte voor een eventuele videokaart. Ik wil alleen niet dat er een berg geluid van de fans bij komt.. FYI, ik heb nu Nexus fans die op 5v amper te horen zijn vanaf een meter of 1...
Anoniem: 149259
Ik ben nu bezig om een voeding te silent-modden (andere fan erin enz.) maar hoe kan ik weten of ie goed genoeg gekoeld wordt?
eeeh, niet, totdat je pats hoort...Maar als je het verschil in airflow tussen de fans niet enorm is, dan zou ik me geen zorgen maken.Anoniem: 149259 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:57:
Ik ben nu bezig om een voeding te silent-modden (andere fan erin enz.) maar hoe kan ik weten of ie goed genoeg gekoeld wordt?
vrede in rust
Vista zorgt vanaf het begin al voor een pieptoon bij idle die doet denken aan de "Bus Disconnect" of "HLT command" pieptoon.
Het lijkt erop dat bij lage belasting Vista zo'n "idle-truc" uitvoert met m'n Athlon XP.
Is dit uit te schakelen?
Het lijkt erop dat bij lage belasting Vista zo'n "idle-truc" uitvoert met m'n Athlon XP.
Is dit uit te schakelen?
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Even mijn bijdrage over obsessies voor stilte.
Mijn setup:
Intel E6400 met Scythe Ninja en Nexus 120mm
Antec Solo met 2 x Nexus 92mm en 1 x Nexus 120mm @ Q-fan 1000rpm & 800rpm
Corsair 520W
MSI 7900GTO met originele koeler (idle @ 20% )
Samsung T166 2 x 320GB & 1 500GB opgehangen aan de elastieken van de Solo case
Nu probeer ik met minimale middelen de boel zo stil mogelijk te houden en tegelijkertijd beetje koel. Mijn cpufan draait nu nog op 12v @ 1080rpm waardoor deze het meest geluid maakt van alles. Zat dus eraan te denken om een Scythe Kama PWM te halen zodat Q-fan alles kan regelen, alleen kan ik geen goede reviews vinden of hij veel geluid maakt of niet. Als ik zo kijk naar de MBTF is deze 30.000 hours wat in tegenstelling tot de S-Flex (150.000) eg vele malen minder is. Je ziet aan prijsverschil en de ballbearing dat deze kwalitatief gezien wat minder is.
Nu twijfel ik ook heel erg eraan om een fancontroller aan te schaffen zodat ik gewoon alle fans kan instellen zoals ik dat wil, maar ben nog er nog geen tegen gekomen waar ik wauw van zeg voor de juiste prijs. (Zat te denken aan zalman MFC2, Scythe Kama, Aero Gatewatch deze prijsklasse)
Maar wat is nou het bij-effect...Hoe stiller ik mijn pc maak hoe meer ik me begin te irriteren aan omgevingsgeluid. Mijn monitor maakte een irritante zoem (de inverter van de brightness? is in repair @ samsung), mijn muis maakt een hoge pieptoon (logitech mx518) die je van dichtbij kan horen, de geluidsknop van de creative Itrigue maakt een hoge pieptoon o_O....de weerstandsschakelaar van mijn lamp maakt een zoemgeluid...hahaha het is gewoonweg nooit goed uiteindelijk
. conclusie van het verhaal: zet je raam open of zet muziek aan en je hoort niks meer van al die dingen
Mijn setup:
Intel E6400 met Scythe Ninja en Nexus 120mm
Antec Solo met 2 x Nexus 92mm en 1 x Nexus 120mm @ Q-fan 1000rpm & 800rpm
Corsair 520W
MSI 7900GTO met originele koeler (idle @ 20% )
Samsung T166 2 x 320GB & 1 500GB opgehangen aan de elastieken van de Solo case
Nu probeer ik met minimale middelen de boel zo stil mogelijk te houden en tegelijkertijd beetje koel. Mijn cpufan draait nu nog op 12v @ 1080rpm waardoor deze het meest geluid maakt van alles. Zat dus eraan te denken om een Scythe Kama PWM te halen zodat Q-fan alles kan regelen, alleen kan ik geen goede reviews vinden of hij veel geluid maakt of niet. Als ik zo kijk naar de MBTF is deze 30.000 hours wat in tegenstelling tot de S-Flex (150.000) eg vele malen minder is. Je ziet aan prijsverschil en de ballbearing dat deze kwalitatief gezien wat minder is.
Nu twijfel ik ook heel erg eraan om een fancontroller aan te schaffen zodat ik gewoon alle fans kan instellen zoals ik dat wil, maar ben nog er nog geen tegen gekomen waar ik wauw van zeg voor de juiste prijs. (Zat te denken aan zalman MFC2, Scythe Kama, Aero Gatewatch deze prijsklasse)
Maar wat is nou het bij-effect...Hoe stiller ik mijn pc maak hoe meer ik me begin te irriteren aan omgevingsgeluid. Mijn monitor maakte een irritante zoem (de inverter van de brightness? is in repair @ samsung), mijn muis maakt een hoge pieptoon (logitech mx518) die je van dichtbij kan horen, de geluidsknop van de creative Itrigue maakt een hoge pieptoon o_O....de weerstandsschakelaar van mijn lamp maakt een zoemgeluid...hahaha het is gewoonweg nooit goed uiteindelijk
Ik heb hier net m'n aangeschafte Silentmaxx ventilator controller voor me.MannyMo schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:02:
Kun je 6 afzondelijke fans mee regelen... ik deed dit voorheen met losse zalman fanmates... dit is netter.
edit: werkt niet goed...
Ik heb 3x 120mm @ low rev fans aan een grote radiator hangen.
Deze koelen CPU, GPU en NB, het overtollige briesje gaat door m'n openstaande kast om de rest te koelen.
en ja, het kan verslavend werken. Vooral als je veel geld hebt geinvesteerd en je nieuwe aankoop blijkt "lawaai" te maken.
[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 11-10-2007 19:36 ]
Gadver. Net een heel verhaal voor je getyped, send: 'Deze pagina kan niet worden weergegeven'. Weg verhaal. Nou goed, in het kort dan maar even:Anoniem: 86536 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:32:
Ik draai voor de grap eens ff SpeedFan nadat ik een paar zware spelletjes heb gespeeld, maar ik zie behoorlijk wat vlammetjes staan![]()
Local 54
System 53
AUX 49
De temperaturen die Speedfan uitleest zijn 15 graden lager dan wat ze in werkeljkheid zijn. Kijk even met Core Temp, Everest of TAT wat je core temperaturen zijn en post die even. Mocht het inderdaad 15graden verschil zijn dan en je gebruikt liever Speedfan dan kan je een offset instellen voor je coretemps.
Het verschil tussen je cores is inderdaad erg groot. Druk je koeler eens aan en kijk wat er gebeurd. Geeft dit een grote verandering (lees: verbetering) dan lijkt het erop dat je koeler niet helemaal goed zit. Misschien dat die scheef zit of dat je teveel pasta hebt gebruikt ?
Over de vlammetjes die Speedfan aangeeft hoef je je totaal geen zorgen te maken, Speedfan vindt alles boven de 50graden te warm.
volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over dat verschil in coretemps, immers zijn de spellen van tegenwoordig nog niet multi-threaded geschreven. wat inhoud dat ze maar 1 core kunnen aanspreken.
daarom doet 1 core al het werk voor je spellen, en word zodoende heet, terwijl de andere core staat te chillen.
download orthos en stress daar mee, die spreekt beide cores aan, en ook voor 100%, dan kan je goed uitlezen wat ongeveer je max. temps zijn.
verschillen van een paar graden tussen de cores bij zo`n test zijn normaal.
ik weet niet of je een intel processor hebt, maar in dat geval kan je nog het beste TAT downloaden.
is van intel zelf om de cores maximaal te stresstesten. heter als met dit proggie gaan ze naar mijn weten niet worden.
daarom doet 1 core al het werk voor je spellen, en word zodoende heet, terwijl de andere core staat te chillen.
download orthos en stress daar mee, die spreekt beide cores aan, en ook voor 100%, dan kan je goed uitlezen wat ongeveer je max. temps zijn.
verschillen van een paar graden tussen de cores bij zo`n test zijn normaal.
ik weet niet of je een intel processor hebt, maar in dat geval kan je nog het beste TAT downloaden.
is van intel zelf om de cores maximaal te stresstesten. heter als met dit proggie gaan ze naar mijn weten niet worden.
Ik ken de frustratiekingrichard47 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:32:
[...]
Gadver. Net een heel verhaal voor je getyped, send: 'Deze pagina kan niet worden weergegeven'. Weg verhaal. Nou goed, in het kort dan maar even:
[...]

maar deze uitleg was ook best duidelijk, het gaat om een AMD X2 4200+ trouwens.
@TS, je hebt wat betreft waterkoeling gewoon de verkeerde koeler aangeschaft.
ik draai op dit moment vrij highend spul (van een jaartje geleden) passief onder waterkoeling.
met een Zalman Reserator 1 V2
alle extra waterblokken aangeschaft, 2 HDD Silencers (2* Samsung HD401 schijven)
Antec EasyPlug 680W voeding (erg stil, onder 50% belastig ongeveer 20dB(A) )
2 noctua Fans, en dan nog op 7V. In een Antec P180B kast beplakt met geluidsdempende matten, creeër deze omgeving en je hebt ultieme stilte.
Mijn setup is recent aangepast. zal binnenkort te zien zijn in mijn Userprofile
ik draai op dit moment vrij highend spul (van een jaartje geleden) passief onder waterkoeling.
alle extra waterblokken aangeschaft, 2 HDD Silencers (2* Samsung HD401 schijven)
Antec EasyPlug 680W voeding (erg stil, onder 50% belastig ongeveer 20dB(A) )
2 noctua Fans, en dan nog op 7V. In een Antec P180B kast beplakt met geluidsdempende matten, creeër deze omgeving en je hebt ultieme stilte.
Mijn setup is recent aangepast. zal binnenkort te zien zijn in mijn Userprofile
void main(){ printf("Hello tweakers!"); }
en quanta kosta?un1ty schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:28:
alle extra waterblokken aangeschaft
Ik heb de keuze waterkoeling gemaakt voor extra ruimte overclocken en passief koelen.
Maar je dient altijd een beetje luchtstroom te hebben, anders worden de condensators rondom je processor te heet. Toen er de heatpipe koelers kwamen, dacht ik: voor minder krijg ik het ook stil...
vrede in rust
Ik weet dat er super veel over geschreven is, maar ik vind die reviews altijd zo subjectief. Altijd in vergelijking met andere fans waarvan ik ook niet weet hoe hard ze zijn!
Ik wil dus nieuwe fans kopen.. 2x 120 en 3x 80.. Ik ga ze aansluiten op een fancontroller die ik binnenkort ergens op de kop tik. Ik weet ook wat de merken zijn die stil zijn maar ik zou toch echt gebruikers ervaringen willen van jullie!
Wie kan me enig advies geven over zijn fans, en of ze stil zijn + merk?
Ik wil dus nieuwe fans kopen.. 2x 120 en 3x 80.. Ik ga ze aansluiten op een fancontroller die ik binnenkort ergens op de kop tik. Ik weet ook wat de merken zijn die stil zijn maar ik zou toch echt gebruikers ervaringen willen van jullie!
Wie kan me enig advies geven over zijn fans, en of ze stil zijn + merk?
/Southpark mode : Don't kill the AntecTheZeroorez schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:49:
Hmz, ik heb het deurtje van m'n TX1050B nu écht gesloopt (gammel ding).
Die Fans lijken verdacht veel op de Fans die in mijn Stacket STC-T01 zitten en die willen niet starten @ 5 Volt helaas. Zelf heb ik ze op 7 Volt en dat is redelijk te doenEchter, die fans die erin zitten, weet iemand of de werkelijk een beetje stil zijn zo op 5v? Ik zal namelijk minder horen van m'n schijven in die kast, en een berg minder resonatie hebben. Ook is de kast mooier en heb ik ruimte voor een eventuele videokaart. Ik wil alleen niet dat er een berg geluid van de fans bij komt.. FYI, ik heb nu Nexus fans die op 5v amper te horen zijn vanaf een meter of 1...
/EDIT : Nog wat andere posts effe toelichten/behandelen :
Hoeft helemaal niet hoor dat aan de bovenkant monteren. De HR-03 (of de Plus) koelt even goed hoe je hem ook plaatst.Nas T schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 09:58:@_pumba_:
Die HR03 kun je dan wel weer "andersom" monteren, zodat de heatsink boven de gfrafische kaart hangt, en niet eronder.
Als je daar ruimte voor hebt heb je kans dat deze koeler je GPU wel passief kan koelen.
Als je concludeerde dat de HR03 misschien niet genoeg koelde na mijn eerdere posts, dan moet je wel denken dat(al had ik de hr03 plus), ik een zwaardere GPU heb, en de koeler dus aan de onderkant gemonteerd. Nu heb ik hem erboven en ik had (zie eerdere posts) problemen met de fan, hij kreeg te weinig stroom zodat deze niet begon te draaien bij het opstarten, maar ik kreeg geen vastlopers bij gamen(al werden de heatpipes echt heet).
Ik heb toevallig ook de volgende Fan erbij :
Naast het even moeten modden van de Stroom draden zeg maar voor mijn 1900XTX werkt die perfect en stil samen met de HR-03UltraR-pc schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:15:
Club3D 8800GTS 320mb videokaart met
Thermalright HR-03 plus passieve koeler
met op dit koelblok een Papst 3412 N/2GLLE 92mm fan
De videokaart is volgens mij normaal gesproken de grootste herriemaker in een pc. Ik koos tussen de 2900XT van AMD en deze 8800GTS. De keuze was heel makkelijk aangezien er, nog, geen stille gpu-koelers van 3e partijen bestaan voor de 2900XT.
De Thermalright HR-03 Plus is de enige beschikbare stille koeler voor de 8800 serie. Uit de reviews waren goed te spreken over zijn koelcapaciteit en aangezien het een passieve koeler betreft zat ik natuurlijk goed voor m'n stille pc.
De 92mm Past fan heb ik er voor de zekerheid bij gekocht, ik heb liever geen gebraden apparatuur in m'n kast. Ik heb de stilst mogelijke 92mm fan uitgezocht (de installatieruimte op de HR-03 is bedoeld voor een 92mm fan). Mocht deze fan toch te veel geluid veroorzaken dan zou ik hem gewoon van het mobo loskoppelen. Dit bleek echter niet nodig, de koeler is onhoorbaar, en icm de HR-03 plus wordt m'n videokaart prima gekoeld. (dit leid ik af uit het feit dat er tijdens zware games geen problemen optreden, om de een of andere reden leest geen enkel programma de temp. van m'n gpu af.)
Voor GPU Temps zou ik gewoon het bijbehorende scherm van nVidia Controle Panel of ATI CCC erbij houden als je aan het gamen bent of benchmarken (Dual 1600x1200@75 Hz 19 inch CRT's schopt kont
/EDIT 2 :
TheZeroorez schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:18:
offtopic:
Die ken ik niet.. SxEy? (en nee, dat staat niet voor sexy)
offtopic:
Don't kick the baby
Don't kick the baby
Die van mij in ieder geval niet. Ben benieuwd !!http://tweakers.net/ext/i/1185387247.jpg (uit de T.net (p)review)
Het lijkt er wel verdacht veel op dat ze standaard op 5v staan
[ Voor 61% gewijzigd door nero355 op 12-10-2007 14:22 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
offtopic:
Die ken ik niet.. SxEy? (en nee, dat staat niet voor sexy
)
Die ken ik niet.. SxEy? (en nee, dat staat niet voor sexy
http://tweakers.net/ext/i/1185387247.jpg (uit de T.net (p)review)[...]
Die Fans lijken verdacht veel op de Fans die in mijn Stacket STC-T01 zitten en die willen niet starten @ 5 Volt helaas. Zelf heb ik ze op 7 Volt en dat is redelijk te doen
Het lijkt er wel verdacht veel op dat ze standaard op 5v staan
k, eindelijk af van die irritante idle pieptoon van Vista's CPU-halt functie...
Distributed Computing > 100% cpu-load.
Oplossing kan zo simpel zijn.
Distributed Computing > 100% cpu-load.
Oplossing kan zo simpel zijn.
Ik verwacht overmorgen mijn nieuwe CPU en GPU koeler te krijgen (via de post). Ik vroeg me alleen af wat ik straks zal tegenkomen als ik de koeler van mijn CPU haal. Want de originele koelpasta zal wel vast'gekoekt' zijn aan óf de koeler óf de CPU (of allebei). Dat het aan de oude koeler zit is natuurlijk niet zo erg, maar wat doe ik met de CPU, als daar oude koelpasta aan vastgeplakt zit?
Net even wat zitten testen en ik hoor dus blijkbaar wel het geluid van de voeding het hardst.
Binnenkort maar eens kijken voor een mooie stille 120 mm ventilator om ook de voeding wat stiller te krijgen
Binnenkort maar eens kijken voor een mooie stille 120 mm ventilator om ook de voeding wat stiller te krijgen
beetje wasbenzine in een bakje of dopje van fles doen, en dan met een wattenstaafje de wasbenzine op de koelprut deppen, en even laten "weken". Je zou het ook kunnen proberen met natuurazijn, hiermee verwijderen ik ook koelprut, ook die vastgekoekt zit. Ik weet niet of wasbenzine verder schadelijk is...Anoniem: 86536 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:01:
Ik verwacht overmorgen mijn nieuwe CPU en GPU koeler te krijgen (via de post). Ik vroeg me alleen af wat ik straks zal tegenkomen als ik de koeler van mijn CPU haal. Want de originele koelpasta zal wel vast'gekoekt' zijn aan óf de koeler óf de CPU (of allebei). Dat het aan de oude koeler zit is natuurlijk niet zo erg, maar wat doe ik met de CPU, als daar oude koelpasta aan vastgeplakt zit?
vrede in rust
Laat je idd niet te snel verleiden door fan-loze voedingen.GH45T schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 22:45:
Net even wat zitten testen en ik hoor dus blijkbaar wel het geluid van de voeding het hardst.
Ik heb een Yesico FL-420ATX en deze starte met een heel lichte brom.
Deze brom begint sterker te worden nu de voeding twee jaar oud is.
Ik denk zeker dat een goede 120mm fan op lage toeren stiller is.
Zeker een derde van het geluid van m'n systeem komt nu van m'n fanloze voeding, hoe wrang.
[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 15-10-2007 09:15 ]
Tja, het is een Coolermaster Real Power van 550 watt. Daarvan hoef je ook niet echt te verwachten dat hij superstil is.BertV schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 09:12:
[...]
Laat je idd niet te snel verleiden door fan-loze voedingen.
Ik heb een Yesico FL-420ATX en deze starte met een heel lichte brom.
Deze brom begint sterker te worden nu de voeding twee jaar oud is.
Ik denk zeker dat een goede 120mm fan op lage toeren stiller is.
Zeker een derde van het geluid van m'n systeem komt nu van m'n fanloze voeding, hoe wrang.
Mijn PC is al redelijk stil maar het verschil met ventilator en zonder ventilator in de voeding is evengoed nog best groot.
Overigens bevallen de Aopen 300 watt OEM voedingen me wel als het op geluid aan komt. Heb al meer dan 2 jaar zo'n ding in mijn server zitten en ik hoor hem niet boven de Samsung HD501LJ in een Silentmaxx behuizing uit. De rest van het systeem is passief gekoeld. Ventilator draait dan ook nauwelijks maar wel heerlijk stil en dat voor de 2 tientjes waar ik hem ooit voor gekocht heb. Ik wil alleen graag een sterkere voeding in mijn PC dan een 300 wattertje. Met 300 watt werkt hij ook prima, heb hem aan het draaien gehad op een 360 watt voeding terwijl hij toen toch redelijk ver overgeklokt was met een minder zuinige grafische kaart (6800LE@GT ipv 7600GS)
Ach ja, ik laat wel horen wat ik er van bouw
Alcohol kan dat ook? Is voor mijn gevoel het minst schadelijk, maar misschien heb ik dat mis.Nas T schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 07:27:
[...]
beetje wasbenzine in een bakje of dopje van fles doen, en dan met een wattenstaafje de wasbenzine op de koelprut deppen, en even laten "weken". Je zou het ook kunnen proberen met natuurazijn, hiermee verwijderen ik ook koelprut, ook die vastgekoekt zit. Ik weet niet of wasbenzine verder schadelijk is...
En een 'drupje' koelpasta is ok, of komt dat nauwkeuriger?
Alcohol kan ook denk ik. Ik weet niet of het ergens effect op heeft, maar het verdampt heel snel, net zoals wasbenzine, dus het lijkt me wel ok(maar ik kan me vergissen).Anoniem: 86536 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:06:
[...]
Alcohol kan dat ook? Is voor mijn gevoel het minst schadelijk, maar misschien heb ik dat mis.
Wat wil je met een drupje koelpasta doen? Als je het over aanbrengen hebt:
Pak iets wat op een spatel lijkt(een driehoekig stukje glad kunstostof is prima), en breng de koelpasta zo gelijkmatig mogelijk aan, en sla zo min mogelijk over. Zodoende creëer je het meeste contactoppervlak tussen heatsink en chip, en koel dus beter. Als je het niet uitsmeert moet je maar afwachten hoe de koelpasta zich verspreidt...
vrede in rust
Kijk hier eens in de discussie, daar worden verschillende manieren genoemd. Wat ik je sowieso kan aanraden is om je cpu even flink te stressen voordat je aan de gang gaat, dan is de koelpasta warm en draai je de koeler er veel makkelijker af (niet trekken, maar proberen te draaien zodat hij los komt). Daarna aan de slag met wc papier om het meeste weg te krijgen en dan oppoetsen met een wattenstaafje met daarop bijv. alcohol/wasbenzine etc. Mogelijk zit er al koelpasta op je nieuwe koeler aangebracht, ik haal dat er meestal af omdat ik AS5 gebruik, dan is een rijstkorrel voldoende. Even uitsmeren met een bankpas en de nieuwe koeler kan eropAnoniem: 86536 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:06:
[...]
Alcohol kan dat ook? Is voor mijn gevoel het minst schadelijk, maar misschien heb ik dat mis.
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
Alcohol is prima, wasbenzine minder.
Wasbenzine laat een residu achter, alcohol nauwelijks. Mocht je geen alcohol hebben kun je spiritus gebruiken, maar dan moet je het wel goed wegwrijven, want ook dat laat een klein residu achter. Het is minder erg dan de olie uit wasbenzine though.
@onder: Thinner is nogal... agressief. Niet echt een aanrader dus, mocht je morsen op iets kun je flink de l*l zijn
Wasbenzine laat een residu achter, alcohol nauwelijks. Mocht je geen alcohol hebben kun je spiritus gebruiken, maar dan moet je het wel goed wegwrijven, want ook dat laat een klein residu achter. Het is minder erg dan de olie uit wasbenzine though.
@onder: Thinner is nogal... agressief. Niet echt een aanrader dus, mocht je morsen op iets kun je flink de l*l zijn
[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 16-10-2007 16:18 ]
Zo, de ventilator van mijn voeding is nu stukken stiller 
Heb er een Zalman Fanmate 2 tussen gezet, daar heb ik toch nog een berg van liggen. Als ik hem nu aanzet staat de ventilator uit, als ik de pc even aan het zwoegen zet gaat hij na verloop van tijd rustig draaien. Ventilator is nog altijd temperatuur geregeld en kan ook met de fanmate ertussen nog een stuk harder draaien.
Wel een waarschuwing, als je de voeding openmaakt zie je een mooie 3 pins fan connector, deze heeft echter een andere pinout!
Normaal 12v => ground
Normaal ground => 12v temperatuur geregeld (voor fan)
Normaal RPM => 12v constant (voor ledjes)
Dit is in ieder geval zo bij mijn Coolermaster Real Power 550 watt. Zou me niets verbazen als het bij meerdere Coolermaster voedingen zo is!
Nu hoor ik de 2 Samsung SP2504C schijven in RAID 0 het hardst. Misschien binnenkort maar eens kijken voor zo'n IBL box, 2 Silentmaxx HD silencers wordt me een beetje te veel van het goede.
Heb er een Zalman Fanmate 2 tussen gezet, daar heb ik toch nog een berg van liggen. Als ik hem nu aanzet staat de ventilator uit, als ik de pc even aan het zwoegen zet gaat hij na verloop van tijd rustig draaien. Ventilator is nog altijd temperatuur geregeld en kan ook met de fanmate ertussen nog een stuk harder draaien.
Wel een waarschuwing, als je de voeding openmaakt zie je een mooie 3 pins fan connector, deze heeft echter een andere pinout!
Normaal 12v => ground
Normaal ground => 12v temperatuur geregeld (voor fan)
Normaal RPM => 12v constant (voor ledjes)
Dit is in ieder geval zo bij mijn Coolermaster Real Power 550 watt. Zou me niets verbazen als het bij meerdere Coolermaster voedingen zo is!
Nu hoor ik de 2 Samsung SP2504C schijven in RAID 0 het hardst. Misschien binnenkort maar eens kijken voor zo'n IBL box, 2 Silentmaxx HD silencers wordt me een beetje te veel van het goede.
[ Voor 10% gewijzigd door GH45T op 16-10-2007 14:52 ]
IBL box heb ik ook gehad, werkt niet voldoende + je voeding krijgt het benauwd.GH45T schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:50:
edit: ah, IBL heeft ook van die benauwde kastjes voor HDD's.
Ik zou voor de Silentmaxx silencers gaan, die zorgen zelfs voor een temperatuur VERLAGING van je schijven.
[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 16-10-2007 15:06 ]
Ik heb al zo'n Silentmaxx kastje in mijn server zitten maar 2 van die dingen is me gewoon te duur.BertV schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:05:
[...]
IBL box heb ik ook gehad, werkt niet voldoende + je voeding krijgt het benauwd.
edit: ah, IBL heeft ook van die benauwde kastjes voor HDD's.
Ik zou voor de Silentmaxx silencers gaan, die zorgen zelfs voor een temperatuur VERLAGING van je schijven.
De voeding komt niet in een IBL box
Edit nog maar eens, want de IBLboxjes zorgen ook voor een temp-verlaging, aangezien het 1 groot koelblok is.BertV schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:05:
[...]
vrede in rust
reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getestNas T schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:00:
[...]
Edit nog maar eens, want de IBLboxjes zorgen ook voor een temp-verlaging, aangezien het 1 groot koelblok is.
Deze review ken je vast al. Mooi vergelijk van hdd omhullers!
Ik heb geen ervaring met de IBL-HDDbox maar de PSU-box was geldverspilling.
Aanblik van dat geluiddempende-schuim deed mij onterrecht vermoeden dat het weer zo'n broeikast was.
IBL is 1,5 graden koeler dan een kale schijf, de Silentmaxx HDD-silencer 7,5!
Ik heb ergens een review gezien waarin de Scythe Quiet Drive goed naar voren kwam, zo ook de prijs: €30. Installatie is wat moeilijk, aangezien er geen schroefdraad voor de kleine schroefjes is. Let ook op hoe je de hdd installeert, anders zitten de kabels verkeerd.BertV schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:51:
[...]
vrede in rust
Ik heb onlangs mijn pakketje met CPU koeler/GPU koeler en voeding binnen gekregen.
Installatie was iets lastiger dan ik dacht (het koste iig meer tijd om het netjes te doen), maar het draaide perfect.
Ik zal binnenkort een paar leuke pics proberen te posten.
Maar nu al het lawaai van de ventilatoren weg is springen de HDD's eruit. Ik heb daar Nexus DiskTwins aangezet (al een tijdje geleden). Het probleem is niet zozeer dat de schijven veel lawaai maken, maar ze laten de kast resoneren.
Is er een goede methode om deze resonantie te voorkomen (behalve een nieuwe kast kopen)?
Installatie was iets lastiger dan ik dacht (het koste iig meer tijd om het netjes te doen), maar het draaide perfect.
Ik zal binnenkort een paar leuke pics proberen te posten.
Maar nu al het lawaai van de ventilatoren weg is springen de HDD's eruit. Ik heb daar Nexus DiskTwins aangezet (al een tijdje geleden). Het probleem is niet zozeer dat de schijven veel lawaai maken, maar ze laten de kast resoneren.
Is er een goede methode om deze resonantie te voorkomen (behalve een nieuwe kast kopen)?
Elastieken, op rubbers leggen, touw. Vaak werkt tegen resonantie zelf iets knutselen het best. Zorg er wel voor dat het vast zit, en niet naar beneden dendert(met een kapotte schijf als gevolg).
vrede in rust
ik heb al zitten kijken naar HD silencers (echt van die ingepakte), maar ten eerste ben je dan 2x 40 euro kwijt en ten tweede heb ik dan nog het risico dat er iets resoneert...Nas T schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:21:
Elastieken, op rubbers leggen, touw. Vaak werkt tegen resonantie zelf iets knutselen het best. Zorg er wel voor dat het vast zit, en niet naar beneden dendert(met een kapotte schijf als gevolg).
Heeft iemand hier de ZM-MFC2? Ik zou namelijk graag willen weten hoe ver de knop uitsteekt vanaf de 'normale' plaats waar een bay eindigt.
Dit is omdat ik eindelijk mijn CoolerMaster Cosmos ontvangen heb (
), maar mijn Vantec NXP-201 fancontrollertje is er zo een die tikt naar mate je de fans trager zet, en aangezien deze deur nét iets minder afsluit en dempt dan mijn handgemaakte deur in m'n TX1050B...
Daarbij past het gewoon niet met deze fancontroller, hij mag ongeveer 0,75cm uitsteken, maar steekt ongeveer 1,5 uit; als gevolg hiervan moet ik hem er 'los' inleggen en dan een stukje verzonken. (hij schuift niet verder doordat er plaatjes achter zitten die blokken
)
Verder is de Cosmos een goede en stille kast, alleen op den duur ga ik de fans wel vervangen (want die kunnen uiteraard beter)... Zie ook: http://tweakers.net/productreview/5515
Dit is omdat ik eindelijk mijn CoolerMaster Cosmos ontvangen heb (
Daarbij past het gewoon niet met deze fancontroller, hij mag ongeveer 0,75cm uitsteken, maar steekt ongeveer 1,5 uit; als gevolg hiervan moet ik hem er 'los' inleggen en dan een stukje verzonken. (hij schuift niet verder doordat er plaatjes achter zitten die blokken
Verder is de Cosmos een goede en stille kast, alleen op den duur ga ik de fans wel vervangen (want die kunnen uiteraard beter)... Zie ook: http://tweakers.net/productreview/5515
Ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing (en die van anderen) hiervoor. Heb je misschien wat foto's van jouw in-elastieken-gehangen-hdd's? Ik kan zelf ook wel een oplossing bedenken, maar liever goed gekopieerd dan slecht verzonnen natuurlijkNas T schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:21:
Helaas geen foto's, maar ik had wat schuimspul liggen waarop harde schijven hebben gelegen. Ik heb de harde schijven in een IBL-box20 gehad, en die op het schuim?plastic? gelegd. Zolang er maar verend/dempend materiaal tussen zit.
Woohoo, zelfs een redelijke overclock levert geen problemen op:
10158 punten in 3dmark06, met als gpusnelheden:
674MHz core(normaal 500), 1560MHz shader, 927MHz ram(normaal 700).
Mijn intel C2D E6750 overgeclockt naar 3,2GHz.
Mijn kamertemperatuur is 16,5 graden, de GPU blijft 55 graden of minder bij 3dMark06.
(Overclockt en monitoring via Rivatuner)
De CPU wordt gestresst met orthos prime(cpu-stresstest met gromacs core), gemonitor via PCprobeII:
60 graden na een kwartier en half uur.
Dus stilte en een aardige overclock-marge gaan ook al samen...

Conclusie: GPU 30% sneller, 22% hogere 3dMark score: netto niet warmer? Zal nog vaker testen...
CPU 20% sneller: netto 9 graden warmer
Dit alles bij hetzelfde geluidsniveau.
Woohoo, zelfs een redelijke overclock levert geen problemen op:
10158 punten in 3dmark06, met als gpusnelheden:
674MHz core(normaal 500), 1560MHz shader, 927MHz ram(normaal 700).
Mijn intel C2D E6750 overgeclockt naar 3,2GHz.
Mijn kamertemperatuur is 16,5 graden, de GPU blijft 55 graden of minder bij 3dMark06.
(Overclockt en monitoring via Rivatuner)
De CPU wordt gestresst met orthos prime(cpu-stresstest met gromacs core), gemonitor via PCprobeII:
60 graden na een kwartier en half uur.
Dus stilte en een aardige overclock-marge gaan ook al samen...
Conclusie: GPU 30% sneller, 22% hogere 3dMark score: netto niet warmer? Zal nog vaker testen...
CPU 20% sneller: netto 9 graden warmer
Dit alles bij hetzelfde geluidsniveau.
[ Voor 10% gewijzigd door Nas T op 24-10-2007 15:11 ]
vrede in rust
Volgende jaar wil ik mijn PC gaan upgraden maar voor die tijd (nu) wil ik hem een flink stuk stiller maken met spullen die ik ook na de upgrade kan gebruiken.
Op de website van http://www.silentmaxx.de heb ik al een aantal producten gezien die mijn PC stiller gaan maken.
- 450 Watt semi-fanless power supply
http://www.silentmaxx.de/...id=164&L=1&ftu=7daff7e78e
- silentmaxx®-HD-silencer
http://www.silentmaxx.de/index.php?id=9&ftu=7daff7e78e
Aangezien ik nu 2 hardeschijven heb die samen 160gb groot zijn en zo'n HD-silencer ook niet gratis is wil ik er alvast 1 nieuwe hardeschijf bij kopen.
Welke hardeschijf (500gb) is goed en vooral ook stil?
Op de website van http://www.silentmaxx.de heb ik al een aantal producten gezien die mijn PC stiller gaan maken.
- 450 Watt semi-fanless power supply
http://www.silentmaxx.de/...id=164&L=1&ftu=7daff7e78e
- silentmaxx®-HD-silencer
http://www.silentmaxx.de/index.php?id=9&ftu=7daff7e78e
Aangezien ik nu 2 hardeschijven heb die samen 160gb groot zijn en zo'n HD-silencer ook niet gratis is wil ik er alvast 1 nieuwe hardeschijf bij kopen.
Welke hardeschijf (500gb) is goed en vooral ook stil?
kent iemand een heel stille kast zoals antec p180 maar dan maximaal 30cm hoog'?
Ik zoek nu al uren maar kan nisk vinden, heb namelijk een raptor HD en de antec hield hem stil maar elke andere kast niet meer
Ik zoek nu al uren maar kan nisk vinden, heb namelijk een raptor HD en de antec hield hem stil maar elke andere kast niet meer
Om een Raptor te temmen zul je toch iets als een CoolDrive of IBL-box moeten zoeken hooreatualive schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:52:
kent iemand een heel stille kast zoals antec p180 maar dan maximaal 30cm hoog'?
Maar als kast zou een NSK erg mooi zijn. Zelf even kijken welke natuurlijk
[ Voor 0% gewijzigd door TheZeroorez op 24-10-2007 22:57 . Reden: Dacht dat die 100% dicht waren... ]
Ga bij een Raptor alsjeblieft voor een complete behuizing, geen IBL-box. Het resultaat zal een stuk beter zijn en je koopt niet iets waar je al direct spijt van hebt.TheZeroorez schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:11:
[...]
Om een Raptor te temmen zul je toch iets als een CoolDrive of IBL-box moeten zoeken hoor
vrede in rust
De spullen zijn besteld bij PCSilent en Digitiquelabee schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:27:
Volgende jaar wil ik mijn PC gaan upgraden maar voor die tijd (nu) wil ik hem een flink stuk stiller maken met spullen die ik ook na de upgrade kan gebruiken.
- Voeding: silentMaxx 600 Watt semi-fanless

- Hardeschijf bakje: silentMaxx HD-silencer (maar dan blauw)

- Hardeschijf: Seagate Barracuda 500 GB

- Processorkoeler: silentMaxx CoolFlow Pro Vario

En voor de zekerheid nog wat plakplaatjes voor in mijn Chieftec kast
- be quiet! Dempingskit Universele Big-Tower, black

Zodra het het binnen is en geinstalleerd is zal ik wel zeggen of mijn PC er stiller door is geworden.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de dempingskit iets uitmaakt. (Eerst maar even testen met mijn huidige niet stille configuratie).
Anoniem: 237778
Ik heb sinds kort een pc bij mijn tv staan om als soort van media pc te draaien. Probleem is echter dat hij behoorlijk wat herrie maakt. Het al best een oud beestje:
mobo: MSI MS6330 K7T turbo2
Athlon 1500+
ATI Radeon 9600
Ik ben dus op zoek naar een goedkope manier (als het kan softwarematig) om het geluid terug te brengen (ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan zo'n oud ding). De meeste herrie wordt gemaakt door de cpu, grafische kaart en voeding fans. In principe hoeft het geheel niet erg hard te werken, meestal alleen films afspelen. De fan speeds omlaag brengen, of afhankelijk te maken van de belasting zou dus al een optie zijn. De processor fan draait in rust bijvoorbeeld op 4000 rmp (en de GPU nog harder denk ik). Ik heb speedfan geprobeerd maar die krijgt het niet voor elkaar met dit moederbord. Heeft iemand suggesties?
Athlon 1500+
ATI Radeon 9600
Ik ben dus op zoek naar een goedkope manier (als het kan softwarematig) om het geluid terug te brengen (ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan zo'n oud ding). De meeste herrie wordt gemaakt door de cpu, grafische kaart en voeding fans. In principe hoeft het geheel niet erg hard te werken, meestal alleen films afspelen. De fan speeds omlaag brengen, of afhankelijk te maken van de belasting zou dus al een optie zijn. De processor fan draait in rust bijvoorbeeld op 4000 rmp (en de GPU nog harder denk ik). Ik heb speedfan geprobeerd maar die krijgt het niet voor elkaar met dit moederbord. Heeft iemand suggesties?
Sinds kort een Zalman 600HP in mijn kast.
De fans van de Antect 900 op 7v
Enige nadeel zijn nog de 2x150GB Raptors in RAID 0 - die dingen maken toch wel een herrie.
In een eigen omhulsen gooien zit er echt niet in, ik heb er al totaal 5 HHD's in draaien
Iemand een andere oplossing om die Raptors te temmen ?
Ik heb al zitten te kijk naar een andere kast; Coolermaster Cosmos.. maarja, weer 175 euro oid.
De fans van de Antect 900 op 7v
Enige nadeel zijn nog de 2x150GB Raptors in RAID 0 - die dingen maken toch wel een herrie.
In een eigen omhulsen gooien zit er echt niet in, ik heb er al totaal 5 HHD's in draaien
Iemand een andere oplossing om die Raptors te temmen ?
Ik heb al zitten te kijk naar een andere kast; Coolermaster Cosmos.. maarja, weer 175 euro oid.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 18:01
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Mijn raptor geeft nu 29 graden aan (niks aan het doen buiten dit browser venster en wat achtergrond zut) dus koeling is idd prima. Echter, ik kreeg mijn raptor hier echt niet voldoende stil mee naar mijn zin. Bij de gamma wat matjes gehaald en op maat gesneden en om het koelblok gedaan. Zit nog 120MM fan voor dus temp was ik niet zo bang voor. Nu wel stuk stiller. Helpt toch het besteBertV schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:51:
SileX: zie hierboven, hop naar de gamma. Complete mat voor isolatie was iets van een tientje en genoeg om zo 5 HD's mee te verpakken
[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 26-10-2007 12:41 ]
Bij mij is ook nog het enige wat ik hoor de harde schijven.
Maarja, over een jaartje of zo, dan koop ik weer een geheel nieuwe pc. En dan zorg ik er voor dat ik genoeg gespaart heb om meteen degelijke waterkoeling te kunnen aanschaffen, alsmede een mooi samengesteld pakketje silencers voor de harde schijven met waterkoeling, enzovoorts.
Moet zeggen: ik ben erg tevreden over het geluidsniveau van mijn voeding. Ik hoor hem niet.
Maarja, over een jaartje of zo, dan koop ik weer een geheel nieuwe pc. En dan zorg ik er voor dat ik genoeg gespaart heb om meteen degelijke waterkoeling te kunnen aanschaffen, alsmede een mooi samengesteld pakketje silencers voor de harde schijven met waterkoeling, enzovoorts.
Moet zeggen: ik ben erg tevreden over het geluidsniveau van mijn voeding. Ik hoor hem niet.
Droogkloot.
basic vraagje:
Ik heb een gigabyte P35 DS3 mobo, in een kastje met drie casefans.
De fans hebben een 3-pins aansluiting, en zitten op het mobo aangesloten.
Ik zou nu verwachten dat het mobo voor een zekere mate van snelheidsregeling kan zorgen.
Klopt dit?
Twee van de fans draaien namelijk constant op de maximale 1200 rpm (hetgeen toch een zekere hoeveelheid herrie veroorzaakt), en de andere constant op 600. Deze laatste zit op een 4-pins aansluiting.
cpufan (4-pins) wordt wel goed aangestuurd
Ik heb een gigabyte P35 DS3 mobo, in een kastje met drie casefans.
De fans hebben een 3-pins aansluiting, en zitten op het mobo aangesloten.
Ik zou nu verwachten dat het mobo voor een zekere mate van snelheidsregeling kan zorgen.
Klopt dit?
Twee van de fans draaien namelijk constant op de maximale 1200 rpm (hetgeen toch een zekere hoeveelheid herrie veroorzaakt), en de andere constant op 600. Deze laatste zit op een 4-pins aansluiting.
cpufan (4-pins) wordt wel goed aangestuurd
-'sin
Heb je toevallig een foto van hoe dat eruit ziet ?We Are Borg schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:40:
[...]
SileX: zie hierboven, hop naar de gamma. Complete mat voor isolatie was iets van een tientje en genoeg om zo 5 HD's mee te verpakken
Heeft het veel geholpen qua geluid ?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 18:01
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Foto niet. Ik heb een lian li pc60. Standaard past het niet helemaal in het daarvoor bedoelde rackje, maar een beetje schuin insteken en gepruts verder zit het nu als een huis. Ik had de silentx gekocht als totaal oplossing maar het geluid bleef enorm aanwezig. Nu heb ik aan de boven en onderkant van het rackje aan de binnenkant van deze gamma matten geplakt met dubbelzijdig tape. Daarna de linker en rechterkant van mijn kast ook met dubbelzijdig tape op de juiste hoogte van deze matten geplakt. Als dus de kast dicht is, is de complete HD ingepakt met dit spul, behalve een stukje achterkant (voor de kabels) en de complete voorkant (voor de 120MM fan). En pas toen ik de matten gebruikte ging het hard en is het nu prima, wat uiteraard subjectief is maar ik ben een zeikerd qua geluidSileX schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:09:
[...]
Heb je toevallig een foto van hoe dat eruit ziet ?
Heeft het veel geholpen qua geluid ?
hmmm, wat ik weet is dat speedfan PWM gestuurd is. Dat werkt met pulsen ipv voltages. Je zou eens kunnen kijken naar een alternatief voor speedfan dat ook met PWM werkt. Anders een fancontroller.Anoniem: 237778 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:50:
Ik heb sinds kort een pc bij mijn tv staan om als soort van media pc te draaien. Probleem is echter dat hij behoorlijk wat herrie maakt. Het al best een oud beestje:
Athlon 1500+
ATI Radeon 9600
Ik ben dus op zoek naar een goedkope manier (als het kan softwarematig) om het geluid terug te brengen (ik heb geen zin om veel geld uit te geven aan zo'n oud ding).
@reactie over raptors:
Blijf alsjeblieft je temp in de gaten houden. Als je je hdd's inpakt, hoopt warmte zich op. Als warmte zich ophoopt, wordt het vanzelf heet, ook kleine warmtebronnen....
[ Voor 12% gewijzigd door Nas T op 26-10-2007 14:09 ]
vrede in rust
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc te kopen. Ik ben nogal gesteld op mijn nu nog stille pc. Bestaande uit een zootje nexus fans in een Antec P180 en zalman koelertjes op mijn cpu en gpu. Allemaal op low natuurlijk.
Ik ben van plan om een Q6600 te gaan kopen. In dit topic is hier een iemand die het over deze CPU heeft. Het moet dus volgens mij geen problemen geven als ik deze laat koelen met een Scythe mugen. Of kan ik beter voor de Thermalright Ultra-!20 eXtreme gaan en dan 1 of 2 fans erop zetten.
Het gaat mij vooral om de stilte en prestaties, dit gaat hopelijk een beetje samen. Voor de videokaart kan ik helaas nog niks vinden omdat de kaart die ik wil, ati 3870, nog niet uit is. Hopelijk kan hier ook snel een betere en stillere koeler op.
Ik ben van plan om een Q6600 te gaan kopen. In dit topic is hier een iemand die het over deze CPU heeft. Het moet dus volgens mij geen problemen geven als ik deze laat koelen met een Scythe mugen. Of kan ik beter voor de Thermalright Ultra-!20 eXtreme gaan en dan 1 of 2 fans erop zetten.
Het gaat mij vooral om de stilte en prestaties, dit gaat hopelijk een beetje samen. Voor de videokaart kan ik helaas nog niks vinden omdat de kaart die ik wil, ati 3870, nog niet uit is. Hopelijk kan hier ook snel een betere en stillere koeler op.
Wat je processor betreft: Als je ècht stilte wilt, zou ik een Scythe Ninja nemen. Verschil met de Mugen is dat deze 1 heatpipe meer heeft, de heatpipes anders geplaatst zijn, en de fins wijder zijn.Taenadar schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:42:
Het moet dus volgens mij geen problemen geven als ik deze laat koelen met een Scythe mugen. Of kan ik beter voor de Thermalright Ultra-!20 eXtreme gaan en dan 1 of 2 fans erop zetten.
Hoe verder de lamellen uit elkaar geplaatst zijn, hoe beter de prestaties bij een lage aiflow, bij compacte plaatsing van de lamellen, kun je beter een hogere airflow genereren.
Aangezien je in dit topic post, wil je stilte(en prestatie). De Scythe Ninja biedt je, denk ik, een betere prestatie bij het geluidsniveau waarvoor je hem wilt gebruiken. Mocht je het verhaal niet helemaal volgen, zoek op reviews van de Ninja en de Mugen
Kijk bij de testresultaten, daar zie je bij 50% fan dat de Ninja het koelst is, bij 100% fan dat de Thermalright Extreme120 het koelst is.
vrede in rust
Is er iemand met een ZM-MFC2 die voor mij kan opmeten hoeveel de grote draaiknop uitsteekt van buiten de basis? Ik zou dit willen weten omdat het ding wel achter het deurte van m'n kast moet passen...
Bedankt voor je info. Dat van die lamellen wist ik nog niet. Dan ga ik die maar bestellen. Hij is nog goedkoper ook. Hopelijk komen er snel alternatieve koelers voor de ati 3870.
Ik wil graag stilte omdat ik op ongeveer een meter van me pc moet slapen.
Ik wil graag stilte omdat ik op ongeveer een meter van me pc moet slapen.
@Nas T en anderen, bedankt voor de hulp! M'n systeem is een stuk stiller, bijna onhoorbaar.
Toen ik alles had geïnstalleerd viel het in eerste instantie tegen, maar vooral de HDD's maakten herrie. Maar zoals je in de foto kunt zien heb ik een creatieve oplossing gevonden
Alleen 1 van de twee Samsung schijven resoneert van zichzelf nogal, ook nu die in de touwen hangt. Blijkbaar gewoon een herrie-schijf. Gek genoeg heb ik 2 weken later EXACT dezelfde schijf besteld (typenummer), maar hij was iets anders gevormd en die resoneerde niet.
De Arctic Accelero S1 vga-koeler (€10,-) doet z'n werk bijzonder goed. Blijft lekker koel, wel erg groot, lijkt een halve autoradiateur die in m'n kast hangt, maar 't paste net.

CPU koeler (Scythe Katana 2) houdt de processor goed op temp. Hij maakt van alle fans wel het meeste lawaai (maar hij maakt ook de meeste toeren).
De koeler blaast de lucht direct naar buiten via de systeemfan:

De Be Quiet! Straight Power 400 Watt ActivePFC is (bijna) onhoorbaar en houdt de voltages goed op pijl.
Alle temperaturen zijn omlaag gegaan
De GPU is overgeklokt (@115%) en blijft netjes onder de 50 graden
Oja, de HDD's, vastgemaakt met het enige stukje touw dat ik in huis had liggen en 4 wattenstaafjes
erg stil...en goedkoper dan de euro's die ik aan silecers heb besteed...
Toen ik alles had geïnstalleerd viel het in eerste instantie tegen, maar vooral de HDD's maakten herrie. Maar zoals je in de foto kunt zien heb ik een creatieve oplossing gevonden
Alleen 1 van de twee Samsung schijven resoneert van zichzelf nogal, ook nu die in de touwen hangt. Blijkbaar gewoon een herrie-schijf. Gek genoeg heb ik 2 weken later EXACT dezelfde schijf besteld (typenummer), maar hij was iets anders gevormd en die resoneerde niet.
De Arctic Accelero S1 vga-koeler (€10,-) doet z'n werk bijzonder goed. Blijft lekker koel, wel erg groot, lijkt een halve autoradiateur die in m'n kast hangt, maar 't paste net.

CPU koeler (Scythe Katana 2) houdt de processor goed op temp. Hij maakt van alle fans wel het meeste lawaai (maar hij maakt ook de meeste toeren).

De Be Quiet! Straight Power 400 Watt ActivePFC is (bijna) onhoorbaar en houdt de voltages goed op pijl.
Alle temperaturen zijn omlaag gegaan
De GPU is overgeklokt (@115%) en blijft netjes onder de 50 graden
Max temp. vóór | Max temp. ná | |
CPU | 65 | 48 |
GPU | ? | 49 |
Oja, de HDD's, vastgemaakt met het enige stukje touw dat ik in huis had liggen en 4 wattenstaafjes

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 26-10-2007 22:26 ]
Mooi bevestigd ook
Ik moet nu alleen weer gaan uitzoeken of de ninja wel op een maximus formula moederbord gaat passen. Moet hopelijk wel kunnen want de infinity of de mugen, past er ook op.
Ik moet nu alleen weer gaan uitzoeken of de ninja wel op een maximus formula moederbord gaat passen. Moet hopelijk wel kunnen want de infinity of de mugen, past er ook op.
Mooi dat je tevreden bentAnoniem: 86536 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 22:00:
[afbeelding]
Da's toch niet van dat nylondraad waarvan de uitstekende pluisjes verschroeien bij het minste beetje temperatuur he? Verder hoop ik voor je dat die wattenstaafjes een beetje stevig zijn
Naja mochten ze het niet zijn dan merk ik het vanzelf tochTheZeroorez schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:15:
Da's toch niet van dat nylondraad waarvan de uitstekende pluisjes verschroeien bij het minste beetje temperatuur he? Verder hoop ik voor je dat die wattenstaafjes een beetje stevig zijn
Verrek! Je hebt gelijk, ik dacht dat hij de lucht eruit 'zoog', maar das natuurlijk ook onlogisch... met speedfan krijg ik trouwens de toeren niet omlaag (3-pins aansluiting op mobo), de systeemfan gaat netjes langzamer draaien, maar de CPU blijft even snel gaan, ook als ik hem op 5% zet (in speedfan).kingrichard47 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:15:
[...]
Mooi dat je tevreden bentIk zou je alleen wel aanraden om de fan op de Katana 2 aan de andere kant van de heatsink te plaatsen. Ik kan niet zien aan welke kant je het 'hoge' gedeelte hebt zitten maar dit zou in een normale situatie aan de kant van je geheugensloten moeten zitten. De fan blaast dan vanaf daar door de vinnen, de fan achterin je kast zorgt er wel voor dat de lucht de kast uit kan. Kan zijn dat je dit zomaar weer een paar graden scheelt waardoor de fan nog weer wat langzamer gaat draaien, of draait hij al op zn laagste setting ? (uit te lezen in bios of met speedfan)
Dan heb je waarschijnlijk de fancontrol van het moederbord aanstaan voor je cpu-fan. Zet deze even uit en speedfan zou moeten werken.Anoniem: 86536 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:40:
Verrek! Je hebt gelijk, ik dacht dat hij de lucht eruit 'zoog', maar das natuurlijk ook onlogisch... met speedfan krijg ik trouwens de toeren niet omlaag (3-pins aansluiting op mobo), de systeemfan gaat netjes langzamer draaien, maar de CPU blijft even snel gaan, ook als ik hem op 5% zet (in speedfan).
Ik ga in december een nieuwe computer bouwen, mijn huidige begint ietwat traag te worden. Omdat ik mij nu al irriteer aan mijn luidruchtige voeding wil ik die in ieder geval al aanpakken.
Ik twijfel tussen de:
Zalman ZM500-H en de Enermax liberty 500W. Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel en kwa kwaliteit volgens mij ook niet, welke is stiller en welke verplaatst het meeste lucht?
Ik twijfel tussen de:
Zalman ZM500-H en de Enermax liberty 500W. Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel en kwa kwaliteit volgens mij ook niet, welke is stiller en welke verplaatst het meeste lucht?