[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:
  • 378.509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

knorde schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:30:
En ik zie idd in het bios dat je source temp kan kiezen (mobo of cpu).
Bij cpu past de fan zich idd wel aan aan de cpu temperatuur).
Al denk ik wel dat ik het terug zet naar mobo.

EDIT

Blijkbaar hebben mijn huidige (3 pins) fans wel moeite met het lagere profiel.
Ik zie in hw monitor dat de casefans nu soms op 0 RPM gaan.
Betekend dat dat ze dat lage profiel niet aan kunnen?
Het kan ook zijn dat je moederbord de temperatuur laag genoeg vindt om ze uit te zetten, maar dus ook naar een te laag voltage gaat dat je fans niet aan kunnen...

Zoek de specificaties op of een Review op die het heeft gemeten en je komt er dan vanzelf wel achter hoe goed/slecht ze te regelen zijn :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56

Cheezus

Luiaard

Dat zou kunnen, meestal blijven fans echter wel draaien als ze eenmaal gestart zijn. Misschien zet je moederbord ze bewust uit als de temperatuur onder een bepaald punt komt (silent mode is nou niet persé een duidelijke term :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 14:25
nero355 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Het kan ook zijn dat je moederbord de temperatuur laag genoeg vindt om ze uit te zetten, maar dus ook naar een te laag voltage gaat dat je fans niet aan kunnen...

Zoek de specificaties op of een Review op die het heeft gemeten en je komt er dan vanzelf wel achter hoe goed/slecht ze te regelen zijn :)
Cheezus schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
Dat zou kunnen, meestal blijven fans echter wel draaien als ze eenmaal gestart zijn. Misschien zet je moederbord ze bewust uit als de temperatuur onder een bepaald punt komt (silent mode is nou niet persé een duidelijke term :+).
Het punt is dat er alleen Sharkoon op staat (geen typenummer of modelnummer).
Ik denk (maar dat is een pure gok/aanname) dat de voltage te laag wordt.
Het is steeds 0 en dan weer rond de 500, dan weer 0 en weer rond de 500.
Dit gaat steeds zo door, met beide fans (achterin hangt een ander type die wel aan blijft).

Begrijp ik dat ik dit kan oplossen met fans die lagere voltage aan kunnen en/of 4 pins fans neem zodat voltage altijd hetzelfde blijft maar PWM wordt doorgegeven door te pulseren, of heb je daarmeee ook bepaalde fans die te lage pulseringen niet aan kunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 10-05-2023 16:50 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cheezus schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
meestal blijven fans echter wel draaien als ze eenmaal gestart zijn.
Niet mijn ervaring helaas... :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

knorde schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

[...]

Het punt is dat er alleen Sharkoon op staat (geen typenummer of modelnummer).
Ik denk (maar dat is een pure gok/aanname) dat de voltage te laag wordt.
Het is steeds 0 en dan weer rond de 500, dan weer 0 en weer rond de 500.
Dit gaat steeds zo door, met beide fans (achterin hangt een ander type die wel aan blijft).

Begrijp ik dat ik dit kan oplossen met fans die lagere voltage aan kunnen en/of 4 pins fans neem zodat voltage altijd hetzelfde blijft maar PWM wordt doorgegeven door te pulseren, of heb je daarmeee ook bepaalde fans die te lage pulseringen niet aan kunnen?
Je kan het oplossen door een fanprofiel in te stellen die niet onder de xx% komt (het percentage waarbij de fan stopt). 500 rpm zou qua windgeruis in ieder geval gewoon stil moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

nero355 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Niet mijn ervaring helaas... :'(
Nouja, uiteindelijk stoppen ze natuurlijk wel maar het start voltage ligt beduidend hoger dan het stop voltage. Als je fans hebt die max 800 rpm doen of iets dergelijks zullen ze waarschijnlijk ook wat eerder geneigd zijn te stoppen dan fans die max 1500 rpm doen, ik heb meestal fans die wat hogere rpm kunnen om ze vervolgens op 30% te laten draaien ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Cheezus schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Je kan het oplossen door een fanprofiel in te stellen die niet onder de xx% komt (het percentage waarbij de fan stopt). 500 rpm zou qua windgeruis in ieder geval gewoon stil moeten zijn.
Ik ga daar ook zeker even naar kijken, hebben de 4 pins fans geen last van deze limitatie door het te pulseren, of heb je daarmeee ook bepaalde fans die te lage pulseringen niet aan kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

knorde schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Ik ga daar ook zeker even naar kijken, hebben de 4 pins fans geen last van deze limitatie door het te pulseren, of heb je daarmeee ook bepaalde fans die te lage pulseringen niet aan kunnen?
Elke fan zal beneden een bepaalde snelheid stil gaan staan.. het is niet dat een PWM fan op 1 RPM kan draaien ofzo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 20:05
Even aanvullend op het 3-pins/4-pins verhaal:
3pins worden geregeld op basis van voltage, normaliter staat er 12 volt op, volgens mij zou 5 volt het minimum zijn. Je hebt ook stekkertjes waarin je je molex gebruikt om daar de 12volt lijn te gebruiken, of de 5 volt, en je kan zelfs effectief 7 volt creëren als je de 12 als plus gebruikt en de 5 volt als nul-lijn.

Maar de stelregel is dat je ongeveer van 40% tot 100% snelheid kan met een standaard (3-pins) fan.

4-pins regelt met pulsen (PWM = Pulse Width Modulation). Zie het als een schakelaar die je met de hand laat "knipperen", dus om en om aan en uit zet. Hoe langer je elke keer wacht om de schakelaar weer aan te zetten, hoe langzamer de ventilator zal draaien (omdat de poses zonder energie steeds langer zijn).
Normaal zou je ventilator misschien pas beginnen met draaien bij 5 volt, daaronder zal je ventilator niet gaan beginnen met draaien. Door PWM te gebruiken, blijf je 12 volt gebruiken, alleen dan met tussenposes.
Dus stel dat je elke keer 0,2 seconde maximale spanning geeft en dan 0,8 seconde geen, dan zal je ventilator dus wel opspinnen en effectief maar op 20% snelheid kunnen werken.

tldr? Waar een 3 pin een bereik heeft van 40%~100%, zal een 4pin een bereik hebben van 20%~100%, dus je kan nóg langzamer. Is dat nuttig? Ik denk eigenlijk van niet.

Ik streef naar een systeem wat altijd stil is, een systeem wat stil kán zijn en waar de ventilator nog een factor 5 harder kan draaien, betekent dat je naast een stofzuiger zit. En dan word je denk ik blijer van een ander koelblok dan om je focus te leggen op 4-pins ventilatoren.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
Even aanvullend op het 3-pins/4-pins verhaal:
3pins worden geregeld op basis van voltage, normaliter staat er 12 volt op, volgens mij zou 5 volt het minimum zijn.

Maar de stelregel is dat je ongeveer van 40% tot 100% snelheid kan met een standaard (3-pins) fan.

tldr? Waar een 3 pin een bereik heeft van 40%~100%, zal een 4pin een bereik hebben van 20%~100%, dus je kan nóg langzamer. Is dat nuttig? Ik denk eigenlijk van niet.
Mijn oude 3-pin Papst fans zijn het niet met je eens! ;)

Die begonnen al met draaien ergens rond de 2 of 3 Volt en gaven mijn componenten daarmee een mooi 200 a 300 rpm briesje verse lucht! O+
Ik streef naar een systeem wat altijd stil is
OK, maar...
een systeem wat stil kán zijn en waar de ventilator nog een factor 5 harder kan draaien, betekent dat je naast een stofzuiger zit.
Extra capaciteit is toch nooit verkeerd :?

Warme maanden en zo... ;)
En dan word je denk ik blijer van een ander koelblok dan om je focus te leggen op 4-pins ventilatoren.
Dat dan weer wel! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:40
Voor degene die niet in de BIOS willen experimenteren met fans is dit een mooi alternatief in Windows: fancontrol.
Hiermee kun je ook je fans laten draaien afhankelijk van verschillende gecombineerde temperaturen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Extra capaciteit is toch nooit verkeerd :?
In principe klopt dat, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je zo'n situatie nodig hebt als je voor stilte wil gaan..
Volgens mij zijn de meeste moderne videokaarten tegenwoordig wel vrij stil bij idle, dus waar er weinig energie door de chip gaat.
Maar volgens mij wil je ook dat je systeem (redelijk) stil is bij een redelijke belasting.

Als ik dat in nummers zou uitdrukken: ik ga uit van een systeem met 120mm fans, die stil zijn bij 500rpm.
Als ze sneller draaien, ga je ze steeds beter horen, als ze langzamer draaien, dan hoor je ze net zo goed, alleen is dat nog nuttig? Want je systeem wordt niet stiller, maar wel warmer.

Dus dan zou je (120mm) ventilatoren willen die bij 500rpm tot een bepaald toerental gaan, waarbij de geluidsproductie nog acceptabel is.
Ik geloof niet dat dat boven de 1.000rpm gaat zijn (praktijkervaring).

Stel dat je ventilatoren max 1.200 rpm kunnen, je gebruik 3-pins aansluitingen, dan volstaat dat.
5 volt zou (theoretisch) betekenen dat ze 500rpm draaien. Met 3-pins zou je een theoretisch bereik van 40%-100% hebben, dus dan red je het er al mee.

Als je meer wil: dat kan (en is in opzicht van koeling beter), maar dan ga je buiten het stille bereik en dat valt dan eigenlijk buiten scope van dit topic ...

Ik gebruik zelf al >10 jaar Scythe ventilatoren (120mm), eigenlijk zit ik qua bereik rond de 300-800rpm of zo, waarbij 500rpm wel ongeveer de grens is van onhoorbaar stil. Harder dan 800rpm wil ik eigenlijk niet gaan en dat hoeft ook niet, is mijn ervaring. Als de koeling dan tekort schiet, zou ik me focussen op een ander koelblok of product.

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knorde
Cheezus schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:13:
3-pin is ook gewoon regelbaar (door het voltage te verlagen). 4-pins werken altijd op 12v maar wordt door de 4e pin gepulseerd heel snel aan/uit geschakeld (PWM). Voordeel is vooral dat ze op lagere voltages kunnen starten maar het is zeker geen vereiste voor een stille fan.
Als je huidige 3-pin fans gewoon op een (recent) moederbord zijn aangesloten moet je hier in het BIOS zeker wel opties voor hebben om ze te regelen, dit zou ik dus eerst proberen i.p,v, meteen nieuwe fans aan te schaffen :)

Als je alsnog iets anders wil is Noctua altijd prima, bijvoorbeeld: uitvoering: Noctua NF-P12 redux-900, 120mm (3-pins) of uitvoering: Noctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm (4-pins).
Even een update, ik heb er 3 van deze besteld (de 4 pins).
Niet normaal hoe stil deze ventilatoren zijn zeg!

Ik hoor niet eens of mijn computer aan staat.
Draait rond de 375 toeren. Heerlijk stil nu!

Zeer tevreden nu dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Goed om te horen, enjoy the silence :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
Zo zeg, vandaag de stock fans van mijn uitvoering: EKWB EK-Nucleus AIO CR240 Dark vervangen voor 2 uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm en wat een verschil in mijn SFF A4-H2O case.

Omdat ze zoveel stiller zijn kan ik ze in idle op een hogere snelheid laten draaien en dat scheelt gewoon 7-10 graden... En tijdens gamen precies hetzelfde resultaat. Top dingen die Noctua's.

Dikke aanrader dus. Alleen een beetje jammer dat er bij die Chromax Blacks niet standaard Fan-splitters meegeleverd worden, dit was in het verleden nog wel het geval (gelukkig had ik er nog een paar van ze liggen).

[ Voor 13% gewijzigd door RobbieB op 29-02-2024 20:27 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pillenboer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 10:14
deejfie147 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:28:
[...]

Ik heb die Commander Pro zitten en 2x Lightning core.. daarom wellicht dat ik maar drie fans zie... :*)

OK, en bedankt voor de tip ;)
Ik heb van de week Fan Control geïnstalleerd. Dat is een opensource project die je wat uitgebreider je fans laat aansturen. Heeft iemand mooie plugins voor de Corsair commander core voor geschreven. Downloaden van GitHub en een bestand in de folder 'plugin' plaatsen van de fan control en je bent goud.

Omdat die commander er tussen zit werkt de automatische koppeling tussen je fans en de rpm meter niet automatisch. Die koppel je handmatig en dan kun je los op de fans. Simpel handmatig aan -en afzetten tot gemengde fan profielen op basis van alle verschillende sensoren in je pc. Maar net hoe gek je het wilt maken.

En als bonus tip (ik houd ook wel van RGB). Ik gebruik signalRGB in plaats van Corsair ique.
Dit is een stuk software dat 'alle' rgb strips in je pc aanstuurt en dus niet enkel die van een eigen merk. Gratis met een betaalde pro versie als je wilt. Met signalRGB stuur ik de rgb aan en met fan control de fans. Fijne van deze twee is dat ze allebei merk -en type onafhankelijk zijn.

Nadeel is dat het is gemaakt door gewoon een gast die het leuk vindt dus het is soms ietsjes langer zoeken of harder nadenken dan de grote merken.

Succes!

P.s. tof dat je GPU in een hoek staat. Goede foto dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejfie147
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-08-2024
pillenboer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb van de week Fan Control geïnstalleerd. Dat is een opensource project die je wat uitgebreider je fans laat aansturen. Heeft iemand mooie plugins voor de Corsair commander core voor geschreven. Downloaden van GitHub en een bestand in de folder 'plugin' plaatsen van de fan control en je bent goud.

Omdat die commander er tussen zit werkt de automatische koppeling tussen je fans en de rpm meter niet automatisch. Die koppel je handmatig en dan kun je los op de fans. Simpel handmatig aan -en afzetten tot gemengde fan profielen op basis van alle verschillende sensoren in je pc. Maar net hoe gek je het wilt maken.

En als bonus tip (ik houd ook wel van RGB). Ik gebruik signalRGB in plaats van Corsair ique.
Dit is een stuk software dat 'alle' rgb strips in je pc aanstuurt en dus niet enkel die van een eigen merk. Gratis met een betaalde pro versie als je wilt. Met signalRGB stuur ik de rgb aan en met fan control de fans. Fijne van deze twee is dat ze allebei merk -en type onafhankelijk zijn.

Nadeel is dat het is gemaakt door gewoon een gast die het leuk vindt dus het is soms ietsjes langer zoeken of harder nadenken dan de grote merken.

Succes!

P.s. tof dat je GPU in een hoek staat. Goede foto dus ;-)
Hartelijk bedankt voor alle info!! :) Ik ga er meteen eens mee aan de slag...
Ik kan een pc bouwen, maar ben software-matig geen krak.. Moet ik dan gans de Icue deinstalleren? of hoe zit dat juist? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pillenboer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 10:14
deejfie147 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:47:
[...]

Hartelijk bedankt voor alle info!! :) Ik ga er meteen eens mee aan de slag...
Ik kan een pc bouwen, maar ben software-matig geen krak.. Moet ik dan gans de Icue deinstalleren? of hoe zit dat juist? :)
Ik heb zelf iCue inderdaad gedeinstalleerd. Maar wel pas toen ik signalRGB en Fan control helemaal naar mijn zin had....voor de zekerheid ;-)

Ik heb iCue van automatisch starten bij starten Windows afgehaald zodat het niet interfereert met signalrgb. Ben een paar uur aan de slag gegaan met configureren van de lampjes en fans en eens dat naar mijn zin was (nog een tip; ik gebruik wallpaper engine voor interactieve achtergrond en daar kleur/programmeer ik de rgb op) heb ik iCue gedeinstalleerd. En sindsdien lacht het leven me toe en rolt het geluk mijn kant op :D

Hint bij signalRGB ; bij layouts, onder het kopje 'my rigs' kun je al je devices met rgb slepen zodat ze in de dezelfde verhouding staan zoals in het echt, hiermee kun je wat preciezer achtergronden kiezen zodat hun effecten ook echt lopen zoals in de previews. Je kunt dan ook weer bij de configuratie van de effecten variabelen aanpassen. Ik vind bijvoorbeeld veel effecten te snel en te zenuwachtig en daar kan ik de snelheid omlaag brengen.

Nu nog bedenken hoe ik mijn macro keys van mijn Corsair K95 aan de gang krijg zonder iCue maar das voor een andere keer ...

Succes en veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heeft iemand tips voor een stille HDD van 8TB of groter?

Momenteel zit er een WD80EFZX in mijn NAS, maar deze is te luidruchtig. zonder lezen of schrijven maakt deze schijf al veel herrie.
Het grootste probleem zijn de trillingen, wat erg doorresoneert. Naast het geluid, trilt de hele NAS door deze schijf, wat me niet goed lijkt voor de andere schijven.

Dus ik zoek een schijf die minder trilt. 8TB mag, maar liefst iets groter. Snelheid maakt me niet zo gek veel uit.

Zijn nieuwere WD Red stiller? Zoals deze uitvoering: WD Red Plus (128MB cache), 8TB

Is een Toshiba X300 veel stiller dan een MG08?

Seagate vertrouw ik niet meer, na een aantal schijven met problemen.

Nog een edit:
Deze vergelijking gevonden van 16GB schijven.
De Toshiba N300 maakt het minste geluid.
https://www.reddit.com/r/...omparison_16tb_sata_hdds/

[ Voor 41% gewijzigd door Slogra op 27-05-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
RobbieB schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:27:
Zo zeg, vandaag de stock fans van mijn uitvoering: EKWB EK-Nucleus AIO CR240 Dark vervangen voor 2 uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm en wat een verschil in mijn SFF A4-H2O case.

Omdat ze zoveel stiller zijn kan ik ze in idle op een hogere snelheid laten draaien en dat scheelt gewoon 7-10 graden...
Een DeepCool AG500 BK ARGB is ook heel stil en koelt de meeste CPU's gelijkaardig als dubbel zo dure Noctua koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien iets te klein om hier een apart topic over te openen:
Die Low Noise Adapters van Noctua hebben verschillende nummers, wat houdt de nummer in?
Kun je verschillende Low Noise Adapters gebruiken op verschillende fans (ook al was het niet de originele adapter die erbij zat)?
En kun je meerdere Low Noise Adapters op elkaar doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The NF-S12A FLX comes with Low-Noise (NA-RC10) and Ultra-Noise Adaptors (NA-RC12) that allow you reduce the fan speed from 1200 to 900rpm (NA-RC10) and 700rpm (NA-RC12) in order to achieve even quieter operation. Fans inside computer cases tend to accumulate dust over longer periods of usage.
Zie het maar als een soort van weerstand die de fans langzamer laat lopen. Er zijn dus verschillende soorten die het lager maken.

Maar waarom stuur je de fans niet gewoon aan vanuit de BIOS of andere manier ? Er zijn zat opties om de fans langzamer te laten lopen zonder dat je adapters moet kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 04-10-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

[...]

Zie het maar als een soort van weerstand die de fans langzamer laat lopen. Er zijn dus verschillende soorten die het lager maken.

Maar waarom stuur je de fans niet gewoon aan vanuit de BIOS of andere manier ? Er zijn zat opties om de fans langzamer te laten lopen zonder dat je adapters moet kopen.
Jammer dat Noctua hier zo onduidelijk over is.
Ik ben alleen fan (pun intended) van PWM voor de CPU-koeler. De rest van de fans wil ik onder geen beding een eigen leven laten leiden (gewoon constant rpm). Scheelt instellingen/gedoe/geluid 8)

Oh, en de adapters had ik niet apart gekocht, ik heb er inmiddels zoveel van, die zaten er gewoon bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaze85 op 04-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Constante snelheid is ook prima in te stellen zonder adapter. Als je de adapters hebt liggen kan dat natuurlijk ook. Ik heb mijn intakefans ook op een standaard snelheid staan die niet veranderd, maar gewoon zonder adapters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nas T
Blaze85 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

... De rest van de fans wil ik onder geen beding een eigen leven laten leiden (gewoon constant rpm). Scheelt instellingen/gedoe/geluid 8)
Dat snap ik, maar ik maak al jaren gebruik van ventilatoren die sowieso amper geluid maken. Ik gebruikte Scythe Slipstreams (800rpm max), maar tegenwoordig zijn het Kaze Flex ventilatoren.
Ik zie dat de goedkopere Noctua ventilatoren in ongeveer dezelfde prijsklasse zitten. Ik ben zelf meer dan tevreden met de Scythes (nog nooit een kapotte ventilator gehad in 10~15 jaar of meer tijd).

De reden dat ik die Scythes gebruikte, was de kennis dat die bij 500rpm onhoorbaar zijn en bij 800rpm heel stil. Met een passieve voeding krijg je tegenwoordig elk systeem stil, afhankelijk van de koelers en chips (wat warmteontwikkeling betreft) die je gebruikt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Blaze85 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:51:
Ik ben alleen fan (pun intended) van PWM voor de CPU-koeler.

De rest van de fans wil ik onder geen beding een eigen leven laten leiden (gewoon constant rpm). Scheelt instellingen/gedoe/geluid 8)
Ik heb juist liever non-PWM fans zodat je minder kans hebt op PWM gezoem :)

Maar sinds PWM fans goedkoper zijn om te maken dan kwalitatieve non-PWM fans worden we ermee overspoeld helaas... :/
Nas T schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:51:
Met een passieve voeding krijg je tegenwoordig elk systeem stil
Dat schijnt een minder strak idee te zijn volgens het "Welke voeding moet ik kopen ?" Topic en het zou beter zijn om gewoon een super stille actief gekoelde voeding te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Ik gebruik zelf in een fractal design ridge mini itx build Noctua fans .
2 draaien rond 700 rpm en die staan op
De video kaart .
En de 14700kf heb ik terug geklokt naar 5 GHz en de vcore op 1.120 volt gezet met een deepcool lowprofile
Koeler en een Noctua slim fan draait hij
Rond de 1000 rpm
Systeem is muis stil .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-06 19:14
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend een nieuw systeem gebouwd met onderstaande onderdelen. Helaas is deze nieuwe PC bijzonder luid: de fans draaien vaak erg hard, en ik krijg dit niet opgelost. Mijn vorige systeem bestond uit een Fractal Design Define R5 / Intel i7 6700K, en was veel stiller. Ik dacht dat de Fractal North (tenminste volgens de commentaren) ook een stille case zou zijn, maar dat is althans momenteel niet het geval.

Ik heb Fan Control geïnstalleerd (voor het eerst, heb ik geen ervaring mee), en had al een en ander opgezocht (dit en dit), maar nog steeds lijkt het dat de fans vaak véél te hard draaien.

Mijn vragen:
  • Is het normaal dat een systeem als dit best wat geluid maakt?
  • Wat kan ik nog doen om dit zo veel mogelijk te beperken?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 799,-€ 799,-
1MoederbordenMSI MAG X870E Tomahawk WiFi€ 345,61€ 345,61
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 163,95€ 163,95
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239F48GX2-RS5K€ 304,-€ 304,-
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial P3 Plus 4TB€ 234,-€ 234,-
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.976,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-06 01:22
https://tweakers.net/revi...ten-geluidsproductie.html

De herrie is een producteigenschap van de ventilatoren die Fractal heeft gemonteerd.

Hoewel ik zelf geen Fractal-behuizing heb hebben verschillende vrienden dat wel en zij hebben de fans vervangen door exemplaren van betere kwaliteit.
Daarnaast kun je altijd kijken welke winst je haalt met het aanpassen van de fancurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:58
Ik heb zelf een North XL en die stock fans zijn luid. Voor een vriend heb ik dezelfde case gebruikt, maar met 140mm Arctic fans. Dat is een stuk stiller.

Ook is die 4080 Pro Art best luid, die heb ik ook al gebruikt in een build. Weet niet meer als die silent bios heeft? Dat scheelt wel.

De Thermalright Peerless assassin heb ik ook gehad en dat is niet de meest stille cooler. Natuurlijk wel de tunen met een fan curve.

Voor een still PC zou ik gewoon overal in Arctic fans gebruiken, Arctic Liquid freezer 3 als CPU cooler en een GPU met een stille koeler. Maar daarvoor is nu wat laat zonder grote kosten te doen.

Ik zou 1000rpm als limiet hanteren voor de stock Fractal design fans. Dat zal al een eind schelen. GPU is silent bios als die er is en de een custom curve op de Peerless Assassin.

[ Voor 16% gewijzigd door Broodro0ster op 08-04-2025 11:18 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabeltjeshamstr
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-06 11:32
M van Lent schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:34:
https://tweakers.net/revi...ten-geluidsproductie.html

De herrie is een producteigenschap van de ventilatoren die Fractal heeft gemonteerd.

Hoewel ik zelf geen Fractal-behuizing heb hebben verschillende vrienden dat wel en zij hebben de fans vervangen door exemplaren van betere kwaliteit.
Daarnaast kun je altijd kijken welke winst je haalt met het aanpassen van de fancurve.
Dit. Ik gebruik exclusief Fractal design cases, omdat ik ze fijn en stil vind, maar de fans zijn een beetje een roulette. Je kan bijvoorbeeld een batch krijgen in je case die gewoon ongelooflijk stil zijn, maar ook een aantal die je al goed kan horen op lage RPMs. Gooi er persoonlijk altijd BeQuiet! Silent wings 3 in.

Iets anders wat hij met zijn systeem zo kunnen doen is de cpu een klein beetje undervolten. De base voltage zal wel ongeveer 1.4v zijn zoals jaren is bij AMD. Vaak kan je deze gewoon veilig naar 1.2v gooien zonder iets anders te tweaken en maar 1-3% minder performance, maar draait gelijk een stuk koeler onder load, waardoor je fans in het algemeen wat minder hoog zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hier ook nog steeds erg fan van de Silent Wings.

Ongeveer 10 jaar terug een case gemaakt met customwaterkoeling en Silent Wings 2 PWM fans. Nu al die tijd later werken ze allemaal nog prima en ze zijn heel erg stil. Niet echt de ideale fans voor de radiatoren, maar met een overkill aan oppervlakte werkt het prima. De 2 intake fans draaien hier de halve dag en dan al 10 jaar zonder problemen. De 8 fans op de radiatoren draaien minder uren, maar die op de bovenste rad gaan wel vaak aan en uit.

Er zijn in die 10 jaar al 2 pompen overleden en de orignele PC hardware is al 3 keer vervangen, maar de fans draaien nog netjes iedere dag lekker door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik gebruik al sinds jaar en dag Scythe fans. Er is zover ik weet nog nooit een ventilator overleden, en ik gok dat ik zo'n 25 jaar met computerhardware bezig ben. Niet dat ik ventilatoren van 25 jaar terug nog heb, maar ik denk dat sommige Scythe ventilatoren wel 10 of 15 jaar (of ouder) zijn.

Computer staat helaas niet zo veel meer te draaien de laatste jaren (kinderen), enkele uurtjes per week gok ik.

vrede in rust

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!