Beter, als in ... ?
In de basis is elke computerventilator zoals ik weet een DC fan, met PWM vergroot je alleen het bereik waarin de ventilator kan werken wat betreft rotatiesnelheid.
Een niet-PWM ventilator wordt gestuurd op basis van voltage, 12 volt is het maximum voltage en ik geloof dat 5 volt het minimum is. Een ventilator zal niet beginnen met draaien (opspinnen) als het voltage te laag is. (of dat voltage onder de 5 volt is, zou kunnen, maar het zal er denk ik niet heel ver van af liggen) Daardoor is de minimumsnelheid beperkt. Nou zal de verhouding tussen voltage en rotatiesnelheid niet lineair zijn, maar even aannemend dat dit het geval is, maakt dit het duidelijker om het uit te leggen.
Stel dat ik een 120mm ventilator koop, welke maximaal met 2.500 rpm zou draaien. Op 5 volt (dat ongeveer 40% van 12 volt is) zou deze ventilator niet langzamer kunnen draaien dan 1.000 rpm.
En daar komt PWM om de hoek kijken (Pulse Width Modulation). In plaats van de rotatiesnelheid te beïnvloeden met het voltage, wordt er continu 12 volt gebruikt en "knippert" de aanstuurstroom.
Je zou het kunnen simuleren met een thuisventilator die alleen aan en uit kan: de ventilator zal bij het inschakelen gaan versnellen tot de maximumsnelheid. Door de schakelaar snel achter elkaar in en uit te schakelen, zal de ventilator niet de eindsnelheid bereiken.
Hierdoor kan je ventilator dus een toerental bereiken onder de eerder gestelde 40%. Daarmee kan je ventilator die 2.500 rpm max draait, misschien zelfs tot <500 rpm kunnen draaien.
Is dat beter? Afhankelijk van wat je wilt, wel. Ik ben zo gericht op stilte, dat >800rpm bij een 120mm ventilator voor mij waarschijnlijk een no go is. Veel langzamer dan 500 rpm is niet heel nuttig, omdat de geluidsperceptie daaronder waarschijnlijk zo weinig verandert, dat het de moeite niet waard is.
In die context heb je weinig aan PWM, het zou je ventilator alleen maar duurder maken. Maar wil je een systeem wat stil kàn zijn, maar ook wat meer koelpotentie heeft, dan kan het zeker een optie zijn. Maar mijn advies zou altijd zijn om een goede koeler te pakken, zonder (goede) warmte afvoer van CPU naar ventilator, zal de ventilator harder moeten werken.