Ik gok van wel. Welke snelheden de kaart draait, weet ik niet. Ik ken/gebruik de HR03 al jaren. Door de 6 heatpipes kan deze behoorlijk wat(t

) warmte afvoeren, vaak meer dan de stock koeler. In het verleden heb ik al ervaren dat de HR03 wel degelijk beter presteert qua temperaturen. De kaarten die ik (sindsdien) gebruik, zitten ongeveer in dezelfde TDP-klasse, dus ik durf daar de aanname te doen dat ie de juiste boostsnelheden haalt.
De HR03 past inderdaad op de RTX2070. In feite is het allemaal geen rakettechnologie, in principe zijn de dimensies van de koelerbevestigingsgaten leidend. En juist die maat is in de praktijk lastig te vinden.
Naast die maat kan het zijn dat er componenten de koeler fysiek in de weg zitten.
Volgens mij heb ik bij deze koeler gewoon de gok gewaagd en de kaart gekocht, maar wel een versie waarin de koelgaten out-of-the-box te meten zijn. Zou de koeler dan niet passen, dan kan ik de kaart met goed fatsoen retourneren.
Op zich is het vervangen van een koeler altijd een beetje een gok. In dit geval heb ik de originele koeler er af gehaald en opgelet welke componenten door de koeler meegekoeld werden. Naast de GPU corechip heb ik de actief gekoelde componenten voorzien van aluminium koelblokjes, bijeengesprokkeld van de HR03 (en misschien nog wel ergens anders vandaan). Die blokjes bevestig je met adhesive koelpasta (tweecomponenten koelpasta die als koelpasta en lijm fungeert). De lijmwerking is in mijn ervaring ruim voldoende en met een afpelbeweging krijg je oude verlijmde componenten altijd wel los, zonder geweld.
De heatpipes lopen van de GPU corechips naar de zijkant van de kaart, om daar de bocht te maken over de kaart, waar dan het koelblok zich bevindt. Maar naast de GPU zitten ook ram-chips, waar de heatpipes overheen lopen. Daar had ik gelukkig low-profile aluminium koelblokjes voor:

en dat lijkt voldoende te werken.
Naast dat de gaten qua dimensies moeten overeenkomen met de bevestigingsplaat van de koeler, moeten andere (uitstekende) componenten niet fysiek in de weg zitten van de koeler. Daarom zie je vaak dat er lijstjes zijn op welke kaarten een specifieke koeler past, geloof ik. Dat is ook wel eens een probleem bij CPU-koelers en RAM geheugen.
Maar in dit geval had ik geluk. Het kost altijd even wat werk (2~3 uur) om een koeler goed te plaatsen (verschillende schroefjes los, goed kijken welke componenten gekoeld moeten worden), dan de koelblokjes verzamelen en kijken wat de beste strategie is qua plaatsing (ik heb langwerpige blokjes, vierkante blokjes en low profile blokjes, die niet zomaar overal passen). Dan alles goed ontvetten (koelblok en chip) (alcohol ketonatus zou je kunnen gebruiken, niet al te duur) en dan beginnen met de tweecomponten-blokjes. Dan even checken of de GPU-koeler (nog) past en uiteindelijk die plaatsen.
Dat laatste kostte me ook nog wat moeite: omdat de heatpipes uiteindelijk de grafische kaart "sandwichen", schuif je de koeler eerst zo, dat het koelvlak boven de GPU zit, voordat je deze hierop kan drukken. Daardoor moet je de koelpasta aanbrengen, voordat je de koeler over de kaart schuift en dan heb je kans dat je de koelpasta al aantikt en meeneemt en/of uitsmeert daar waar je het niet wil hebben

.
Maar als de klus dan gedaan is, dan heb je wel een GPU die onder alle omstandigheden onhoorbaar stil kan zijn.