[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.895 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
MetalSonic schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:14:
[...]
Heb je trouwens ook nog een tip voor een cpu koeler die stiller is en tevens makkelijk te installeren?... De scythe mugen 3 is een hel om te installeren ;(
De Mugen is je probleem niet. Ik gebruik een Mugen 4. Op een Ryzen 3950x. Onder full load onhoorbaar stil. Ik verwacht dat de Mugen 3 iets minder goed zal koelen, maar dat zal niet het verschil zijn tussen stil en duidelijk niet stil.
Je zal eerst moeten weten welk onderdeel je probleem is. Als je je ventilatoren niet via je BIOS kan regelen, kijk eens of Speedfan iets voor je kan betekenen. Deze kan je fans als het goed is zelfs PWM aansturen, zodat deze tot pak hem beet 30% (of minder) van het maximum toerental kan laten draaien. Of koppel je casefans eens allemaal los en start je pc op. Dan weet je of het je casefans zijn. Of niet. Maar dan heb je wel al een boel uitgesloten.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08

Cheezus

Luiaard

Eerst onderzoeken wat de oorzaak is, dan pas kijken naar een oplossing.
Dus fans tijdelijk één voor één los zetten of naar 0% regelen om te kijken of dit het gezoem oplost, als je dan de boosdoener hebt gevonden kun je kijken hoe het te verbeteren valt (fans vastschroeven aan de kast ipv klikken in een houder, cpu fans langzamer laten draaien in bios of met een fanadapter bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:50
@Nas T @Cheezus
En als ik iemand nu vergeet te melden. Eerst wil ik jullie bedanken voor jullie eerdere reacties. Daar heb ik veel aan gehad. Zojuist actie uitgevoerd dat ik al veel eerder had moeten doen.

Omdat het om verhoudingen gaat: 0 is voor mijn onhoorbaar , 5 is een beetje hoorbaar met moeite, 10 is constant licht hoorbaar. 15 is echt hoorbaar. Ik heb geen decibel meter dus ik doe het zo.

Wat ik heb gedaan:
1) Allereerst de gehele kast weer stofvrij gemaakt met een luchtspuitbus voor computers.
2) gekeken op er ergens draadjes tegen bewegende onderdelen zitten

Situatie 1 (basis)
Alles uit,
Resultaat: geluidsproductie 0
Situatie 2 case fans aan en de cpu fans los gekoppeld/ uit
Resultaat: geluidsproductie 15
Situatie 3 case fans los gekoppeld/uit cpu fan actief/aan
Resultaat: geluidsproductie 10

Conclusie:
1) Nanoxia case fans maken nu het meeste geluid van de computer (hier ben ik van geschrokken)
2) CPU fan is ook echt hoorbaar in idle, wel op sterkte 10 maar je hoort hem wel.

De case fan die het meeste geluid maakt is de casefan die de warme lucht uit de kast moet blazen. Niet geheel vreemd de voorste 2 zitten nog achter een isolerende voorkant.

Ik denk nu dus dat als ik de computer stiller moet maken ik eerst de case fan achter moet vervangen voor een stillere en daarna moet overwegen om de cpu koeler te vervangen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

EDIT: zelf al aan het rond kijken naar 140 MM fans kwam onder andere bij deze
pricewatch: Noctua NF-A14 ULN, 140mm
(Noctua) ik heb bij Noctua 't beste gevoel.
Ultra Low Noise edition
Noctua’s AAO (Advanced Acoustic Optimisation)
Integrated Anti-Vibration Pads
Flow Acceleration Channels
Improved SS02 bearings
Six year warranty
Dit ziet er netjes uit bij de Noctua :9

[ Voor 20% gewijzigd door MetalSonic op 29-03-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Eén van mijn casefans is overleden. In totaal heb ik 2 casefans: eentje bovenop mijn case en eentje aan de achterzijde. Ik wil ze graag direct beiden vervangen. Dankzij mijn OCD trekjes wil ik 2 identieke kleur, merk en type :p Ik heb een 120 en 140mm nodig. Mijn budget is ongeveer 10 a 20 euro per fan. Zelf heb ik dezen gevonden:

- be quiet! Pure Wings 2 PWM 120mm: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm
- be quiet! Pure Wings 2 PWM 140mm: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm

Nu heb ik een ASrock B365 Pro4 moederbord: pricewatch: ASRock B365 Pro4. Deze is voorzien van 3x 4-pins connector ten behoeve van PWM. Ik vind het fijn dat als mijn PC niet hard hoeft te werken de fans zeer laag draaien of stil staan.

Echter, drie 4-pins connectors maar er zijn 4 fans in totaal, te weten: twee case fans en twee CPU fans (Scythe Mugen 3).

Nu heb ik twee vragen:
- Welke van de 4 fans adviseren jullie mij om op de 3-pins connector aan te sluiten op het moederbord en waarom?
- Hoe stil zijn de be quit! fans? Ik weet helaas niet welke fans ik nu heb, want die kwamen standaard bij de case en ik heb geen idee welke case ik precies heb :') Het is in ieder geval deze Antec (type weet ik niet): https://ibb.co/Dbm6Nfz.

Alvast bedankt voor het het helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De noctua's zijn prima fans, wel prijzig. Je kunt voor de 'Redux' versie gaan voor een paar euro minder (de meegeleverder assecoires hecht ik weinig waarde aan).
Verder zou ik even uitzoeken welke fan headers op je moederbord regelbaar zijn en hoe: PWM (4-pins) en/of voltage (3-pins) en daar je fan keuze op baseren. Als je PWM aansluitingen hebt zou ik die gebruiken (eventueel 2 fans op 1 header met een splitter kabel). PWM fans kun je prima tot zeer lage snelheden 'dimmen'. Als je moederbord alleen op voltage kan regelen zou ik een fan kiezen die sowieso een lage maximale RPM heeft, dan hoeft deze ook niet veel langzamer geregeld te worden om stil te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Gebruik een splitter kabel om 2 fans op één header te plaatsen. De cpu fans zullen even hard moeten werken dus die kunnen het best op één header, de casefans kun je eventueel nog individueel regelen op een eigen header. Ik heb geen ervaring met die fans maar in de reviews lijken ze prima te presteren, sowieso is het verschil tussen fans tegenwoordig erg klein (enkele uitschieters voor specifieke toepassingen of gewoon goedkope rommel uitgezonderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Cheezus schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:50:
[...]

De noctua's zijn prima fans, wel prijzig. Je kunt voor de 'Redux' versie gaan voor een paar euro minder (de meegeleverder assecoires hecht ik weinig waarde aan).
Verder zou ik even uitzoeken welke fan headers op je moederbord regelbaar zijn en hoe: PWM (4-pins) en/of voltage (3-pins) en daar je fan keuze op baseren. Als je PWM aansluitingen hebt zou ik die gebruiken (eventueel 2 fans op 1 header met een splitter kabel). PWM fans kun je prima tot zeer lage snelheden 'dimmen'. Als je moederbord alleen op voltage kan regelen zou ik een fan kiezen die sowieso een lage maximale RPM heeft, dan hoeft deze ook niet veel langzamer geregeld te worden om stil te zijn.
Mijn kast ondersteunt fan controllers. Ik zie ook overal PWM staan. Maar ik weet niet wat voor software ik nodig heb om dingen in te stellen. Heb je nog tips voor software waar ik bijvoorbeeld een max aan toeren kan instellen voor bijvoorbeeld een moederbord of een casefan?

Goede tip voor de Redux, scheelt inderdaad weer een paar euro. Ik ga het denk ik niet doen omdat ik de bruin gekleurde fans toch wel kan waarderen :)

Edit: oh blijkbaar doen de regelaars aan de voorkant toch wel wat. :D
ok weer wat geleerd op de voorkant van de kast heb ik 2 sliders
linkslider regelt case fan boven, rechterslider regelt casefan onder. Als ik ze helemaal neer beneden zet dan draaien ze nog wel maar is 't toch weer iets stiller aan de voorkan van mijn pc.

Neemt niet weg dat ik dan nog steeds de casefan acher heb en de cpu fans....

[ Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 30-03-2020 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je de ventilatoren op een regelaar hebt aangesloten blijven ze waarschijnlijk fixed op één snelheid draaien (en zijn ze voltage geregeld). Als je ze op je moederbord aansluit hebben ze blijkbaar PWM regeling en kun je ze gewoon in de BIOS aanpassen. Zie bladzijde 43 van je manual.
P.S. dit zijn ook wel zaken die je zelf uit had kunnen zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Cheezus schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:01:
Als je de ventilatoren op een regelaar hebt aangesloten blijven ze waarschijnlijk fixed op één snelheid draaien (en zijn ze voltage geregeld). Als je ze op je moederbord aansluit hebben ze blijkbaar PWM regeling en kun je ze gewoon in de BIOS aanpassen. Zie bladzijde 43 van je manual.
P.S. dit zijn ook wel zaken die je zelf uit had kunnen zoeken..
Fair point, RTFM i guess :X .. Was niet bewust dat ik niet aan de manual dacht, ff googl'n en dan zoeken in de buurt van blz 40 profiel opties gevonden.

Profiel nu via op lite gezet, pc lijkt ietsje stiller. moet nu alleen niet vergeten om hem wat zwaarder te zetten voor ik een game als Witcher 3 ofzo ga spelen :>..... Temps in idle zijn nu gemiddeld rond de 40 voor de 4 cpu kernen. Nog zeer acceptabel voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door MetalSonic op 30-03-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@MetalSonic De casefans die je noemt van Noctua zijn 800rpm max. Ik weet niet zeker of je ze stil genoeg gaat krijgen (ik schat 300rpm voor een 140mm fan), dat is een risico (er zijn volgens de pricewatch ook weinig fans die veel stiller zullen zijn ... )
Standaard zullen de fans te luid zijn, 100% zeker. Je zult dus moeten regelen. Dan is de vraag: ga je voor 3-pinsregeling (ik schat dat je de fans tot 300~400rpm krijgt) of 4-pins PWM (daarmee haal je vast wel 200rpm).
Je CPUkoeler, de Mugen: voldoet prima (jouw CPU is 77w TDP, de mijne 105w, ook met een Mugen). De ventilatoren daarop misschien niet. Ik heb er zelf 1 120mm Scythe ventilator op zitten, die zal max 800rpm gaan, maar in >95% van de gevallen ergens rond de 500~600rpm zitten. Geen enkel probleem voor de temperatuur.

Wat ik zou doen in jouw geval: processortemps zijn niet heel interessant (ik geloof niet dat dat iets significants zal doen met de levensduur). Zolang je in de meeste gevallen onder de 80 graden komt is dat geen probleem. Haal je een keer de 90 graden, is ook geen ramp. Kom je daar regelmatig (of overheen), dan zou je je zorgen moeten maken. Met de Mugen moet je dat prima redden. Mocht je de temps niet halen, dan is er ruimte voor verbetering met de montage. Neem een druppel arctic silver 5 of een redelijk merk koelpasta op je cpu en druk je koelblok daar recht op, zodat de druppel zich mooi gelijkmatig over de cpu kan verspreiden, zonder lucht in te sluiten.

Dus voor de processor zou ik gaan voor één van de ventilatoren die je er bij hebt (max 800rpm) of beide (max 500rpm. Dan de casefans: kijk of je ergens op internet kan vinden of iemand ze zonder PWM rond de 300~350rpm krijgt. Zoek ook uit welke fanaansluitingen op je moederbord je kan regelen. Als je beide casefans met je moederbord kan regelen (los van je cpu-fan) en anderen krijgen de Noctua-fan (of een andere) op 300~350 rpm, dan zit je denk ik goed.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@Nas T
Ik heb je afgelopen reactie twee keer helemaal doorgelezen en ik begrijp hem nog niet helemaal. Wat ik in eerste instantie wil doen is het volgende.

Mijn huidige Scytthe mugen 3 Revb heeft al nieuwe fans sinds 1.5 jaar. Daar zitten twee twee keer Noctua NF p12-redux PWM 120mm op...

case fans
Waar ik dus ruimte voor verbetering zie is in het aanpassen van mijn case fans. Daar zitten nu Nanoxia fans op, degene die er standard bij zaten. Bij mijn Nanoxia Deepsilence 5 kast.

Als ik dan hier kijk, bij casefans van 140 mm dan zie ik dat de Noctua nf a14 heel stil is.

https://nl.hardware.info/...taten-de-stilste-casefans

Dan is dat toch een directe verbetering of mis ik iets? Jouw uitleg met betrekking tot de fanaansluitingen begrijp ik niet zo goed ( je laatste alinea)........

Ik heb nu al in mijn BIOS van Gigabyte aangegeven dat er gewerkt wordt met een lage performance setting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
MetalSonic schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:24:
@Nas T
Ik heb je afgelopen reactie twee keer helemaal doorgelezen en ik begrijp hem nog niet helemaal. Wat ik in eerste instantie wil doen is het volgende.

Mijn huidige Scytthe mugen 3 Revb heeft al nieuwe fans sinds 1.5 jaar. Daar zitten twee twee keer Noctua NF p12-redux PWM 120mm op...

case fans
Waar ik dus ruimte voor verbetering zie is in het aanpassen van mijn case fans. Daar zitten nu Nanoxia fans op, degene die er standard bij zaten. Bij mijn Nanoxia Deepsilence 5 kast.

Als ik dan hier kijk, bij casefans van 140 mm dan zie ik dat de Noctua nf a14 heel stil is.

https://nl.hardware.info/...taten-de-stilste-casefans

Dan is dat toch een directe verbetering of mis ik iets? Jouw uitleg met betrekking tot de fanaansluitingen begrijp ik niet zo goed ( je laatste alinea)........

Ik heb nu al in mijn BIOS van Gigabyte aangegeven dat er gewerkt wordt met een lage performance setting
Ik zal het wat uitgebreider uitleggen. Waar je heen wil om je setup écht stil te krijgen, is een setup waar je 120mm fans 500rpm tot max 800rpm draaien en een 140mm fan wil je liever op 300 tot max 500 draaien schat ik.

Ik weet niet hoe hard je ventilatoren draaien, ik zie maar 2 snelheden in je CPU-id overzicht en weet niet waar ze bij horen.

Als ik een overzicht maak van je ventilatoren:
2x Noctua 1300rpm max. Met wat goed geluk kúnnen ze 500rpm halen zonder PWM gestuurd te worden. Maar dan moet je fanaansluiting op je moederboard of die van je kast dat kunnen afregelen (dat kun je zelf uitvinden m.b.v. bios/uefi). Daarnaast heb je Nanoxia casefans (??rpm max). Hoeveel weet ik niet, ik lees ergens 2 voor, 1 boven ergens anders 1 achter. Mijn setup redt het net niet met 1 120mm casefan, daar heb 2x 80mm aan toegevoegd. Ik schat dat je het met 1 casefan redt, met 2 zeker.

Werk alsjeblieft niet met in- en outtakes: die voegen vaak weinig toe aan de totale airflow, die zijn nuttig om koude lucht aan te zuigen en ergens te localiseren (bijvoorbeeld richting GPU). Ik zou alleen de ventilator achterin en bovenin gebruiken en dan de Noctua's en die proberen rond de 300rpm te krijgen. Als je kast stoffilters heeft, zal je kast ook redelijk schoon blijven (ik maak hooguit eens per jaar schoon en dan is het hooguit een heel dun laagje stof --> schoonmaken doe ik voor het oog, nut qua temps zal het niet hebben)

Ik denk dat je zal moeten experimenteren. Ik kan vast wel uitzoeken welke fanaansluitingen je moederbord heeft, welke daarvan PWM ondersteunen, en of de rest daarvan op voltage geregeld kunnen worden en hoe je fancontroller van je kast dat doet. Maar ik verwacht zelf dat je daarmee aan de slag gaat, het is jouw set-up en je kan het zelf misschien uitpluizen in de handleiding van je moederbord/kast of simpelweg experimenteren. Het is iets handiger als je de ventilatoren op je moederbord kan aansluiten, dan kun je de snelheid waarschijnlijk uitlezen (maar misschien heb je op je kast ook een display voor de controller) en dan kun je eens kijken óf en hoe je de richtlijnen qua snelheden gaat halen (500rpm 120mm, 300rpm 140mm). Bij die snelheden ben ik vrij zeker dat het geluid tussen 0 en 5 zit en dat je temperaturen daar niet verschrikkelijk onder hoeven te lijden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@Nas T Ik heb fotos gemaakt van de kast van waar de fans zitten. Ik heb het in een spoiler gezet. Ik hoopte dat ik daarmee de post korter kon maken. Zodat je alleen de foto's zag als je erop klikte maar dat pakte helaas niet zo uit. Tips hierover zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J8YWAl-gNgy70LS9WTqAPvpjsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqmwqn9FECCnLSHbEhd8qTkG.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YujFOSSd65ocl1OUpcjjwUV3d8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al7lXAfyaFU4zT1NRMSaFZCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_gIEVoFj6Q0TGGUl_3SgHjTM_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mEvqAPDID5bgIBnO8ulD9ch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxSpR7SODJG9dkeXwV2WmXS8ac0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTaSOT9OlE5EOgMrlq8FqaOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh36b3FvbO6scN3T5L3hmjRBrzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXYENiykus7SfToIX1PmkzfC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MetalSonic op 05-04-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zal hieronder in de quote dikgedrukt (6 dingen) markeren welke info ik nog mis (ik denk wel dat je je systeem stil krijgt, maar het is handig om het complete plaatje te hebben) en doorstrepen welke info er al wel is.
Misschien kun je ook aangeven welk model moederbord je precies hebt: als ik zoek op Gigabyte Z77, dan vind ik een D3H, een UD3H. Ik zie sowieso dat er één fanaansluiting mist.

In een notendop om je systeem totaal te beoordelen (schuingedrukt wat nu bekend is):
Welke ventilatoren: afmeting, maximaal toerental, PWM/3-pin, hoe hard draait ie normaal.
Type CPU, type koelblok
HDD's aanwezig? PSU: merk/model en geschat verbruik (watt uit het stopcontact of nog liever geleverd vermogen)
GPU: uitvoering, wat voor koeler zit er op.
Kast, eventuele fancontrollers of elke andere vorm van hardware die het geluid dempt/beïnvloedt.
Nas T schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:52:
[...]

Ik zal het wat uitgebreider uitleggen. Waar je heen wil om je setup écht stil te krijgen, is een setup waar je 120mm fans 500rpm tot max 800rpm draaien en een 140mm fan wil je liever op 300 tot max 500 draaien schat ik.

Ik weet niet 1: hoe hard je ventilatoren draaien, ik zie maar 2 snelheden in je CPU-id overzicht en 2: weet niet waar ze bij horen.

Als ik een overzicht maak van je ventilatoren:
2x Noctua 1300rpm max. Met wat goed geluk kúnnen ze 500rpm halen zonder PWM gestuurd te worden. Maar dan moet je fanaansluiting op je moederboard of die van je kast dat kunnen afregelen (dat kun je zelf uitvinden m.b.v. bios/uefi). Daarnaast heb je Nanoxia casefans (??rpm max). Hoeveel weet ik niet, ik lees ergens 2 voor, 1 boven ergens anders 1 achter. Mijn setup redt het net niet met 1 120mm casefan, daar heb 2x 80mm aan toegevoegd. Ik schat dat je het met 1 casefan redt, met 2 zeker.

Werk alsjeblieft niet met in- en outtakes: die voegen vaak weinig toe aan de totale airflow, die zijn nuttig om koude lucht aan te zuigen en ergens te localiseren (bijvoorbeeld richting GPU). Ik zou alleen de ventilator achterin en bovenin gebruiken en dan de Noctua's en die proberen rond de 300rpm te krijgen. Als je kast stoffilters heeft, zal je kast ook redelijk schoon blijven (ik maak hooguit eens per jaar schoon en dan is het hooguit een heel dun laagje stof --> schoonmaken doe ik voor het oog, nut qua temps zal het niet hebben)

Ik denk dat je zal moeten experimenteren. Ik kan vast wel uitzoeken 3: welke fanaansluitingen je moederbord heeft, 4: welke daarvan PWM ondersteunen, en 5: of de rest daarvan op voltage geregeld kunnen worden en 6: hoe je fancontroller van je kast dat doet. Maar ik verwacht zelf dat je daarmee aan de slag gaat, het is jouw set-up en je kan het zelf misschien uitpluizen in de handleiding van je moederbord/kast of simpelweg experimenteren. Het is iets handiger als je de ventilatoren op je moederbord kan aansluiten, dan kun je de snelheid waarschijnlijk uitlezen (maar misschien heb je op je kast ook een display voor de controller) en dan kun je eens kijken óf en hoe je de richtlijnen qua snelheden gaat halen (500rpm 120mm, 300rpm 140mm). Bij die snelheden ben ik vrij zeker dat het geluid tussen 0 en 5 zit en dat je temperaturen daar niet verschrikkelijk onder hoeven te lijden.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Waarom niet eerst op de 'analoge' manier de fans 1 voor 1 stilzetten tijdens gebruik met een vinger of schroevendraaier ofz? Weet je gelijk waar de meeste herrie vandaan komt, zoek je voor dat specifieke ding een fix en ben je klaar zonder vierhondermiljoenmiljaar stukken theorie en analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

MetalSonic schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:30:
@Nas T Ik heb fotos gemaakt van de kast van waar de fans zitten. Ik heb het in een spoiler gezet. Ik hoopte dat ik daarmee de post korter kon maken. Zodat je alleen de foto's zag als je erop klikte maar dat pakte helaas niet zo uit. Tips hierover zijn welkom.
Ja casefans zijn geen PWM fans, ze hebben 3 pins, dat betekend voltage control. Het is ook niet duidelijk waar deze op aangesloten zijn (PWM control op je tekening, dat heb je dus niet..).
De fans die je wil bestellen zijn prima, maar kijk eerst waar je deze op aan wil sluiten, het liefst op regelbare aansluitingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt voor jullie reacties. Hieronder per persoon een reply van mij.
@Nas T
Ik heb binnen mijn capaciteiten het maximale gedaan. Kast open gemaakt, foto's gemaakt. Producten gegoogld. Zou je mij op basis van wat ik nu heb geinformeerd verder willen helpen? Ik snap dat je liever meer informatie hebt maar die kan ik helaas niet leveren. Daarvoor ben ik niet computer technisch genoeg.
@Albinosaurus
Dat heb ik gedaan, daardoor weet ik dat mijn casefans nu het meeste geluid maken en daarna komt mijn cpu koeler.
@Cheezus
Ok dus ik heb geen fan controller maar een voltage controller. Dat is voor mij weer nieuw en iets dat ik heb geleerd.

Ik heb voor een computer in het verleden de casefans aangesloten op een fan controller met draaiknoppen. Ik kan dat zelf helaas niet doen voor mijn huidige computer. Niet handig genoeg voor. Vroeger kon ik dan naar een computer zaak gaan (Mycom bijvoorbeeld) maar die bestaan niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

MetalSonic schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:40:

@Cheezus
Ok dus ik heb geen fan controller maar een voltage controller. Dat is voor mij weer nieuw en iets dat ik heb geleerd.

Ik heb voor een computer in het verleden de casefans aangesloten op een fan controller met draaiknoppen. Ik kan dat zelf helaas niet doen voor mijn huidige computer. Niet handig genoeg voor. Vroeger kon ik dan naar een computer zaak gaan (Mycom bijvoorbeeld) maar die bestaan niet meer.
Het is handig om de juiste termen te kennen en te hanteren: er zijn 2 soorten ventilatoren. 3-pins hebben een + (rood) en een - (zwart) waarmee de fan van stroom wordt voorzien. De enige manier om deze te regelen is om de spanning op de + draad te verlagen, spanning = voltage, vandaar voltage controlled. De gele draad is de 'toerenteller', terugkoppeling aan je fan-controller of moederbord hoe hard je fan draait.
PWM is 4-draads, vaak dezelfde kleuren met een blauwe draad extra. De + en - zijn hierbij altijd een vaste spanning maar de 4e draad wordt gebruikt om deze spanning snel aan en uit te schakelen (honderden keren per seconde). Door de 'aan-tijd' langer te maken dan de 'uit-tijd' kan de snelheid van de ventilator geregeld worden. Hierbij verander je dus de breedte van de 'aan' puls: Puls Breedte Modulatie, of in het engels Pulse Width Modulation. Al een idee waar de afkorting PWM voor staat? :P

Die fan controller die je vroeger had kon je gebruiken om 1 snelheid in te stellen, tegenwoordig ondersteund elk moederbord wel de mogelijkheid om de snelheid afhankelijk van de temperatuur te regelen. Dat is natuurlijk veel fijner: stil in idle, wat meer geruis indien noodzakelijk onder load.
Het is dus zaak om uit te zoeken wélke headers je moederbord heeft, hoe deze geregeld kunnen worden en aan de hand daarvan bepalen welke fans je hier op aansluit (3-pins of 4-pins). Eventueel met een splitter om meerdere fans op één header van je moederbord aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
@MetalSonic Geen probleem, dan help ik wel mee. Ik ga er even van uit dat je casefans allemaal 3-pins zijn (dat kun je zien aan het stekkertje, gewoon even loshalen en pinnetjes tellen).
3pin male/female: https://external-content....5L._SY300_.jpg&f=1&nofb=1
PWM: https://www.ekwb.com/wp-c...2016/07/02-1-1030x791.jpg

Dus even doen voor alle fans, dan weet je of deze 3-pins/4pins zijn.
Als je ze lostrekt van het moederbord: kijk even wat de aansluiting op je moederbord is: 3pins of 4pins (PWM).
Als je dan toch bij het moederbord bent: ergens staat vast wel het model vermeld, ik verwacht tussen de twee full-length PCI-E sloten. Dan kunnen we kijken in hoeverre je moederbord je ventilatoren kan afregelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@Cheezus @Nas T
Ok het duurde een tijd voor het kwartje viel maar nu snap ik eindelijk jullie 3 pins en 4 pins uitleg.

Ik heb mijn computer net weer open gemaakt en kwam tot het volgende
1) alle fans zijn 3 pins en zijn aangesloten op een kabel voor 3 pins. Die "kabel" gaat door naar onder de bovenkant van mijn computer en die kan ik daar niet van los krijgen. Alsof hij vast zit aan de onderkant van de deksel van mijn computer. (Zie foto)

2) Moederbord heeft een aansluiting voor een 4 pins aansluiting (zie foto) ik begrijp niet waarom daar nu niks op aangesloten zit. Ik heb nu sowieso het vermoeden dat de case fans niet aangesloten zijn op het moederbord. Alleen van de CPU fans weet ik nue zeker dat zij op het moederbord zijn aangesloten.
FOTO 1) foto om duidelijk te maken dat veel draden naar helemaal boven gaan (boven de cd drive, en ja ik weet dat ik daar nog een power kabel op moet aansluiten) de kabels voor de cpu fans komen van boven in en ik kreeg 't niet los en ik heb er wat aan lopen trekken. Ik denk dat als ik harder aan zou trekken ik dingen kapot zou maken.

FOTO 2) moederbord, 4 pins aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXTDbiohiNSu3XTcyGvN4vgQUsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vh7GAtMw94RnHIGcwvlo3x92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGKlueasfuwye3XyI6oTSJz8HDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R16lTA2tqYoOmvFGINeLN4Lo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 06-04-2020 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Ik zal het lijstje wat ik eerder stuurde opnieuw sturen en aanvullen:

Welke ventilatoren: afmeting (alles 120mm), maximaal toerental (3x 1100rpm, 2x ??rpm), PWM/3-pin, hoe hard draait ie normaal.
Type CPU, type koelblok
HDD's aanwezig? PSU: merk/model en geschat verbruik (watt uit het stopcontact of nog liever geleverd vermogen)
GPU: uitvoering, wat voor koeler zit er op.
Kast, eventuele fancontrollers of elke andere vorm van hardware die het geluid dempt/beïnvloedt.

Kortom: max toerental van je CPU-fans missen nog (even het model-nr opschrijven, staat grote kans op het midden van de ventilator.

Aangezien alles 3-pin is, zul je de ventilatoren niet ver kunnen terugschroeven. Maar volgens mij heb jij in je systeem aan drie ventilatoren voldoende: 2x casefan achterin, plus 1x cpu.
Ongeacht wat de Scythe's doen qua max toerental, zou je het denk ik al redden met de nanoxia fans. Zet er twee achterin, sluit ze op het moederbord aan, zet de 3e op de Mugen, aan de voorkant.

Dan zul je moeten gaan spelen met wat de bios biedt aan het kunnen afregelen van de ventilatoren. Ik gok dat al je aansluitingen op je moederbord 4-pins (dus PWM) zijn. Dan gok ik dat je ze allemaal kan regelen. Ik weet niet hoe je moederbord dat precies doet, maar mocht je PWM-functionaliteit kunnen uitschakelen op je moederbord: doen. Je fans ondersteunen dat toch niet.

Even wat basics (verschil tussen 3pins en 4pins):
ventilatoren zijn in de basis allemaal geregeld op voltage. Je hebt dan 3 pinnen: 2 voor de fase en nul (of plus en min) en 1 voor de snelheid (tacho-signaal). Volle snelheid betekent dat er 12 volt over 2 pinnen komt te staan. Volgens mij werkt het tacho-signaal door elke rotatie een puls te geven. Pulsen tellen in tijd = rotatiesnelheid.
Je hebt voor je molex-aansluitingen van je PSU ook adapters voor ventilatoren: https://lapshop.nl/image/...er-netsnoer-1-800x640.jpg
Op het plaatje zie je daar 12V en 5V: dat zijn de voltages die de PSU geeft aan een molex-connector.
Veel (of alle denk ik) ventilatoren draaien ook op 5V.
7 volt kun je ook realiseren door de 5v als "nul" te gebruiken en 12volt als fase: netto kom je dan op 12v-5v = 7v.

Je moederbord regelt een 3-pin ventilator in principe ook op voltage. Het lastige alleen van lage voltages (eventueel lager dan 5 volt) is dat ventilatoren niet willen beginnen met draaien (opspinnen). Zou je de ventilator kort een zetje geven van 12 volt en dan met een lager voltage draaiend willen houden, dan zou dat waarschijnlijk werken.
En daar komt PWM om de hoek: je hebt dan een extra pin. Ik weet het niet zeker, maar het werkt denk ik als volgt: de ventilator krijgt continu 12 volt en de PWM-pin kan de spanning afschakelen. Door dit repeterend te doen krijgt de ventilator korte pulsen (van 12 volt). Als een puls niet stopt, dan heb je dus continu 12 volt en draait je ventilator dus maximale snelheid. Door met de pulsen te spelen (in een seconde bijvoorbeeld 0.05 seconde aan en 0.20 seconde uit) dan zal de ventilator 20% van de tijd 12 volt krijgen. Het voordeel hiervan is dat je het probleem met opspinnen door een te laag voltage eigenlijk elimineert.

Ik verwacht dat je met 5 volt tot zo'n 40% van het maximale toerental kan gaan en dat je met PWM tot 20% kan gaan (met PWM heb je dus meer speelruimte). Er bestaat speedfan, daarmee kun je via je moederbord PWM simuleren.

[ Voor 78% gewijzigd door Nas T op 07-04-2020 09:57 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Type CPU: i7 3770K , niet geocd, loopt nu op 3.9 gigahez via boost
type koelblok: scythe mugen 3 rev b
HDD's aanwezig: nee alleen ssd
PSU: Corsair RMX 650 , stil in tijdens huidig verbruik
GPU: MSI GTX 980 fans stil in idle

Gaat echt alleen om de 3 case fans en de cpu fans. Dat zijn de 5 onderdelen die geluid maken. Uiteraard als ik een zware game ga spelen (Witcher 3 op ultra, of skylines) dan ga ik meer horen maar dat geeft niet. Dan zet ik voltage van de fans vol open via voorkant pc kast.

Wat ik mij nu afvraag want ik begrijp je technische uitleg.

Wat moet ik nu kopen om mijn kast stiller te maken?
Ik zie een aantal dingen terug komen
1) PWM fan controller, wat voor één moet ik dan kopen?
2) nieuwe case fans? wat voor? (looks boeit mij niet, ze moeten zo stil mogelijk zijn)
3) voor later eventueel een nieuwe CPU koeler, dan vind ik 't belangrijk dat hij naast dat hij stil is ook makkelijk te installeren. Vanwege een montage fout zit mijn moederbord vast in mijn kast (schroefjes stuk gedraaid) en het installeren van de Scythe mugen 3 revb was een hel en dan deed ik 't ook nog eens samen met een buurman. Die luxe heb ik nu niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
@MetalSonic Kun je een foto maken van de ventilatoren op de cpu? Belangrijk is het typenummer, voorbeeld vind je hier, midden van de foto: https://tweakers.net/i/2n...gv4nJo=/i/1400238644.jpeg
Of welke van de drie is het:
NF-P12 redux-900
NF-P12 redux-1300
NF-P12 redux-1700

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Ik heb op de cpu koeler twee keer een: Noctua nf p12 redux 1700 pwm 120 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Kijk, nu komen we ergens.
De Noctua's ga je misschien stil krijgen, maar het is een gok. Met de uitleg die ik eerder gaf, zou je misschien minimaal 5 volt op die ventilator kunnen krijgen. Nou is er volgens mij geen rechtlijnig verband tussen rotatiesnelheid en 5 volt als in: 6 volt is 850rpm. Ik gok dat je minimaal ergens rond de 1000rpm zal zitten voor die ventilator, wat niet heel erg weinig is.

Mijn advies: haal de Noctua's uit je kast. Verplaats 1 Nanoxia naar de voorkant van je Mugen. Sluit de drie ventilatoren (2x casefan, 1x CPU) aan op aansluitingen van je moederbord en ga vervolgens in je bios spelen met de instellingen zodat je ze op 500~800rpm hebt draaien.
Vaak kun je via een grafiek iets instellen of via een vaste instelling.
Succes :)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Is het ook mogelijk om te beginnen met het aansluiten van de casefans op het moederbord? En wat heb ik daar dan voor nodig. En hoe verbind ik de casefans met de 4 punts aansluiting op het moederbord?

Komt bij dat alle casefans kabels naar boven in de kast komen en daar vast zitten aan de onderkant van de deksel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
MetalSonic schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:08:
Is het ook mogelijk om te beginnen met het aansluiten van de casefans op het moederbord? En wat heb ik daar dan voor nodig. En hoe verbind ik de casefans met de 4 punts aansluiting op het moederbord?

Komt bij dat alle casefans kabels naar boven in de kast komen en daar vast zitten aan de onderkant van de deksel...
In deze review lijkt het er op dat de fans aan de achterzijde van je moederbordtray op een printplaatje zijn aangesloten. Wat je daarvoor nodig hebt: misschien wat gereedschap (waarschijnlijk kruiskop schroevendraaier) en handen. Hoe maak je de kast open: Google, kijk in de handleiding of probeer gewoon. Met spanning er af is het voor jezelf veilig.

Haal je ventilatoren daar los en steek ze op de vierpins aansluitingen op je moederbord: 3-pins en 4-pins kun je altijd combineren (male 4-pin met female 3-pin en andersom: male 3-pin met female 4-pin). Je verliest alleen de mogelijk om met PWM aan te sturen.

Ik lees nu ook dat je Noctua's PWM zijn. Dat is gunstig, want waarschijnlijk krijg je ze wel geregeld rond de 500~800rpm. Mocht je er nog niet uitkomen, stuur me dan maar een DM (even links van het bericht op de nickname "Nas T" klikken en op de volgende pagina de knop bericht). Ik denk dat als er nog meer werk voorgekauwd gaat worden, dit niet veel nut meer heeft in dit topic ;).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Door @Nas T al heel veel geleerd over het op een verantwoorde manier stiller maken van pc's. Dank daarvoor _/-\o_

Sinds enkele weken heb ik een nieuwe PC en die wil ik als ik in Windows zit (muziek luisteren) of als ik een game speel natuurlijk ook zo stil maken. Mijn nieuwe pc heeft PWM control voor CPU fans en voor de case fans.

Als noob weet ik echter nog niet wat een verstandig schema is. Ik heb foto's gemaakt.

EEn foto is van mijn PWM instellingen voor mijn CPU de andere is van mijn PWM instellingen voor de casefans. Per casefan moet ik het appart instellen maar het is overal ongeveer gelijk.

Jullie tips zijn welkom!!

(NB: Het is een I7 10700K icm een Scythe Mugen 5) CPU is op dit moment niet geocd loopt vaak tot rond de 4,8 gigahez in de bios. In Hardware info zijn de gemiddelde temps in IDLE op alle cores gemiddeld rond de 40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_r0AV1IYOm9-lRF_NGOiXX7kIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gY9y6ZUjlISMQdgP8qMBvFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QemW9ne43Qemg86dmjTp-rf4rGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZUejDRzjC1KZ52E2YmziUQ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MetalSonic op 15-08-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Welke voltage fan curve hebben jullie voor de case fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik laat ze minimaal draaien tot ongeveer 50 graden, dan lineair omhoog naar 100% bij 80 graden. Dat halen ze gelukkig nooit :).
Eerst gebruikte ik alleen de CPU temp voor de fancurves maar laatst had ik een probleem dat het BIOS de CPU op 0 graden bleef uitlezen. Tijdens het gamen bleven de fans dus minimaal draaien totdat de pc crashte, toen ik de kast openmaakte begreep ik waarom, de hele pc was >80 graden geworden :F
Nu regel ik de cpu fans op CPU temp en de casefans op een systeemsensor om dit geen 2e keer te laten gebeuren..

• Nas T
Ik probeer de fancurves zo af te stellen dat alle 120mm fans praktisch altijd tot/rond de 500rpm draaien en als het echt heet wordt (80 graden plus) dat ze naar 800rpm gaan (wat de max is).
Als je écht stilte wil, moet je stilte creëren: weet wanneer welke fan stil is bij welk toerental.
Dan stel je je fancurve af zodat deze daar praktisch altijd op dat toerental draait, totdat alles te heet wordt.
Je hoort vanzelf wel of het dan te heet wordt en dan weet je dat je iets aan koeling moet gaan doen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Mijn i7/9700K draait op dit moment met een X60 waterkoeling (2x140mm Noctua), waarbij de radiator in voorkant case is gemonteerd. Probleem is dat in mijn case (Fractal Design R6) de warmte van vooral de GPU (RTX2080) de boel intern te hard opwarmt. Denk er dus aan om de waterkoeling van de cpu in bovenkant case te monteren (met dus 2x140mm outtake) en dan vooraan 2x140mm intake te voorzien. CPU draait nu in idle rond 40°C (fans op 50%), stressed gaat dat al snel naar 70°C à 80°C.

Vraag is nu : zal dit helpen? Of heeft dit weinig zin? Heb tijdje geleden cpu block al eens gehermonteerd met betere koelpasta, maar maakt weinig uit. Of zou het kunnen dat mijn waterkoeling (Kraken X60) niet zo optimaal meer werkt? Alternatieven? Zit er zelfs niet mee om terug naar airkoeling te gaan mocht dat beter zijn. Heb hier nog ergens zo'n Dark Rock 3 liggen ook denk ik.

Ooit ga ik wel eens zien voor custom waterkoeling voor zowel cpu+gpu maar wacht op de lancering van de nieuwe RTX reeks vooraleer dat te overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door lapino op 31-08-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
lapino schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:40:
CPU draait nu in idle rond 40°C (fans op 50%), stressed gaat dat al snel naar 70°C à 80°C.

Vraag is nu : zal dit helpen? Of heeft dit weinig zin?
De vraag is of het water ook goed heet wordt of niet. Als de radiator goed warm wordt dan komt de warmte van de CPU ook echt in het water en kan verplaatsen goed werken. Het is echter ook mogelijk dat het water helemaal niet zo heet wordt en het probleem zit in de warmteoverdracht van CPU naar CPU blok. Zit daar de limiet en wordt het water dus niet zo heet zal verplaatsen ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Zonet geprobeerd, kan radiator sowieso niet verplaatsen naar bovenaan case want dan zit de memory in de weg. Dus rad terug vooraan gezet, en bovenaan 2x 140mm intake (noctua). Maakt blijkbaar niet veel verschil, denk dat mijn RTX2080 gewoon heel warm wordt. Qua fangeluid ben ik best tevreden van pc, maar zodra de RTX2080 naar +50% gaat, wordt die behoorlijk luid (luider dan een PS4Pro die zwaar belast is).

[ Voor 22% gewijzigd door lapino op 31-08-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@lapino: je zou eens kunnen proberen alles op outtake te zetten. De warmte van je radiator de kast in trekken is niet efficiënt, en ventilatoren bovenin de kast als intake gebruiken ook niet heel erg efficiënt.
Mocht je van knutselen houden, zou je ook kunnen overwegen de radiator op/buiten je kast te monteren, met gaten voor de slangen. Maar dan moet je wel weer opnieuw ontluchten en dat is niet makkelijk.

Je geeft aan dat de boel intern te hard opwarmt. Een temperatuur van je CPU van 70~80 graden stressed is geen probleem. Als je meer headroom wil om te overclocken, dan wel. Ik zou adviseren om je GPU-koeler te vervangen. Idle kunnen ze allemaal stil zijn, onder belasting is het altijd maar de vraag. Er zijn prima aftermarket koelers voor GPU's. Ik heb een RTX2070 welke ik met een enkele 120mm fan koel met hulp van een hele oude Thermalright HR03 plus. Temps weet ik zo niet, maar het enige moment dat ik mijn systeem hoor is vanwege de chipsetkoeling (actief, kleine ventilator) die gaat blazen onder volledige (CPU)-belasting.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Heb ook wel indruk dat cpu temps onder controle zijn en doordat het via waterkoeling loopt, blijft de cpu warmte sowieso minder 'hangen' in de kast. Heb in de R6 denk ik gewoon te weinig intake/outtake om dit echt efficiënt te doen verlopen. Zonet de koelpasta op de RTX2080 eens vervangen, scheelt toch paar graden maar blijft redelijk luid én warm in de kast. Probleem is en blijft de gpu dus, heb zo'n vermoeden dat ik die écht maar stil(ler) ga krijgen met een waterkoeling. Kraken heeft zo'n oplossing dacht ik. Let wel, in een grotere/mesh case zal die MSI RTX2080 vermoedelijk al stuk stiller zijn, maar ik zoek echt naar een soort ultieme stilte waarbij pc quasi onhoorbaar is tijdens gamen (staat in open bureau in living vandaar).

[ Voor 21% gewijzigd door lapino op 31-08-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12Monkeys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 17:37
Nas T schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:14:
@418O2 1x 120mm fan als outtake achterin, 1x (of als je van plan bent te overklokken 2x) 120mm bovenin als outtake. Richtlijn is 500~600rpm.

Onderin een actie gekoelde PSU, om de warmte van de GPU weg te krijgen. Je wil geen overpressure, dan blaas je overal lucht uit, ook waar de lucht niet per se warm is. dan gooi je flow weg.

net 2x 120mm op 500rpm ga je een hele zware cpu zonder problemen koelen.
Ik koel met 1x120mm plus 2x 800mm (500 + 1000rpm) een 4670k plus Nvidia 670. Zonder problemen. De GPU heeft een heatsink boven de kaart (onder cpu) en 2 120mm fans trekken/blazen door een push/pull systeem lucht door de koelers van de GPU&CPU.
Zou je eens wat plaatjes willen posten?

Ik heb recentelijk een PC gebouwd maar zie eigenlijk vrij weinig opties meer voor de huidige videokaarten voor aftermarket coolers. Behalve dan de knutsel projecten met CPU coolers op youtube :D YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance!

Systeem wat ik heb gebouwd is fluisterstil, staat op bureau en hoor hem wel heel zacht. Wellicht kan ik nog wel wat optimaliseren. Vandaar verzoek voor plaatjes, voor inspiratie ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8pVPePt_IAZojtJdyvvgQOSi2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8512nHOWCV1azqaBGjCvL2u.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet 5 ventilatoren:
2x bovenin (Noctua, "helaas" deze dure moeten kopen omdat ik andere had die bij warmte begonnen te tikken). Draaien ongeveer/onder de 1000rpm, outtake.
Daaronder een Scythe Slipstream, draait ergens rond de 500rpm. Ook outtake.
Op de CPU (rechts) een Scythe, draait tussen de 500~800rpm.
Op de GPU, onder de CPU een Scythe, ook tussen 500~800rpm.

Ik heb een Ryzen 3950x en een RTX2070. Bij volledige belasting worden ze heet, maar het systeem slaat niet af. Achter de GPU, op het moederbord zit een zilveren plaat met sleuven. Hier zit ook een ventilator, voor de chipset. Deze is praktisch altijd stil, alleen bij volledige belasting is deze (helaas) hoorbaar. Hier valt weinig aan te doen. PSU is passief.

De meeste kasten bieden de mogelijkheid om bovenin/achterin ventilatoren te plaatsen. De kast die ik heb is een hele oude Coolermaster Stacker. Maar in jouw situatie zit je met je radiator, waardoor je beperkt wordt in mogelijkheden.

Alle ventilatoren blazen richting achterzijde of bovenzijde kast, warmte is daardoor snel de kast uit. Ik heb geen intakes: 2 ventilatoren parallel levert netto meer airflow dan 2 parallel. Ik verzin ter plekke een 20/80 regel ;) : één extra ventilator in serie levert netto 20% airflow op, één extra parallel 80%. Dus casefans wil je parallel geplaatst hebben om zo veel mogelijk netto airflow in de kast te hebben.

Er zijn situaties waarin je wel kan kiezen om een ventilator serieel te plaatsen, als intake. Bijvoorbeeld als je koude lucht specifiek van buiten de kast naar de GPU wil blazen. In mijn geval zit de PSU onderin en is passief: warmte daarvan stijgt op, richting GPU. De ventilator van de GPU zit boven de kaart en het geheugen/vrm's, etc. worden nu passief gekoeld opgewarmd. Dan zou wat koude lucht daar wenselijk kunnen zijn. Maar aangezien het systeem onder belasting blijft werken en er volgens mij geen relevant verband is tussen temperatuur van de chip en levensduur (binnen bepaalde grenzen), zie ik geen noodzaak om daar nog iets te doen. De PSU is passief en zeer efficiënt (platinum denk ik). Ik gok dat de PSU daardoor ook eerder hooguit aan warmte maximaal 20~30 watt kwijt moet, wat weinig is ten opzichte van de CPU/GPU.

[ Voor 128% gewijzigd door Nas T op 01-09-2020 11:03 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je PC in een stoffig hoekje op de grond staat is het hebben van intakes wel weer voordelig: je kan dan gericht stoffilters gebruiken. Als de lucht door alle sleuven/kieren wordt aangezogen wordt je PC veel sneller vuil. Nu hoef ik maar 1 keer per jaar even de filters schoon te zuigen, dat is een stuk makkelijker dan alle heatsinks/binnenkant van de pc schoon krijgen :)
Mijn airflow is dus compleet anders dan die van Nas T: 3x 140mm intake, 1x140 mm out en 1x 120mm out (PSU).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cooler Master Stacker STC-T01 en ThermalRight HR-03 happyness!!! *O*

Ik doe ook effe mee met wat nostalgie :
Case pics
Foto's van mijn oude S939 systeem :)
ThermalRight+Papst heaven !!"Zoom foto" richting kabels.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N402HfAZ6zrri3Odq79aDEMcwd4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOFqHDGRoyiN93pG2LRp43Y3.jpg?f=fotoalbum_small

U ziet :
Mijn oude Athlon 64 X2 S939 systeem met daarin qua koeling :
- De welbekende TRUE CPU heatsink met daarop een 120 mm. Papst 1200 rpm. fan.
- De HR-03 op een 1900XTX en 92 mm. Papst 1300 rpm. fan geloof ik...
- HR-05 SLI op de nForce4 SLI chipset met daarop een 80 mm. Papst 1800 rpm. fan.
Had eigenlijk geen fan nodig, maar koelde zo ook de VRM's van de GPU ;) :+

En dit alles was onder 100% stress van zowel CPU en GPU gewoon onhoorbaar! :D 8) :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ja, nostalgie :p !
Zo'n koeler op de chipset zou ik misschien ook kunnen gebruiken, om die stil te krijgen. Ik wil misschien later nog een keer overgaan op waterkoeling, voor de leuk. Maar misschien ook een custom-made bureau waar ik alles in kan stoppen. Een bottleneck bij waterkoeling is namelijk de pomp, die zal wel stil kunnen zijn, maar dan moet je naar minimale flow gaan en dan kun je zeker net zo goed voor luchtkoeling gaan. Misschien dat ik een bureau maak waarin de pomp geluidsdicht verwerkt kan worden. Dat is dan wel "cheaten" voor stilte, maar dan heb ik wel een meer fancy geheel dan de fossiele kast die ik nu heb :p.

vrede in rust

Verwijderd

Is misschien al langsgeweest, maar zijn 3 fans van 20 dB samen nog steeds 20 dB?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:32:
Is misschien al langsgeweest, maar zijn 3 fans van 20 dB samen nog steeds 20 dB?
Nope..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Zijn er berekeningen voor? Want nu heb ik geen idee of het 25 of 40 dB zou zijn (mijn extra fans zijn onderweg, dus kan het nog niet testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 15:28
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:54:
[...]
Zijn er berekeningen voor? Want nu heb ik geen idee of het 25 of 40 dB zou zijn (mijn extra fans zijn onderweg, dus kan het nog niet testen)
https://www.engineeringtoolbox.com/adding-decibel-d_63.html

Die zijn er.

Verwijderd

Bedankt, van 2 x 20 dB naar 5 x 20 dB is dus van 23 naar 27 dB. Op zich geen probleem om ze bij stress op 100% te laten draaien omdat mijn videokaart toch altijd een stuk luider is. Doordat het gehele systeem koeler blijft gaan ze bij eenzelfde fan-profiel ook niet zo snel opspinnen.

Mijn bureau grenst aan een onverwarmde berging waar het bijna even koel of warm wordt dan buiten. Zou wel leuk zijn om daar de pc te zetten en via een gat in de muur alle kabels naar mijn bureau te leiden :) Dan kunnen alle fans op 100% draaien in een veel koelere ruimte dan mijn bureau (afhankelijk van het seizoen) én heb ik 0 dB :) Wel oppassen voor condensatie, al is het wel een droge en winddichte ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Er zitten twee maren in het verhaal, één gunstige en één ongunstige:
1. dB optellen is theoretisch. Twee identieke geluidsbronnen zou je kunnen optellen. Maar wat is identiek? Stel dat ze niet op dezelfde positie zitten en de akoestische karakteristiek op die positie meegenomen moet worden. En stel dat ventilator a 1.510rpm draait en ventilator b 1.490rpm. Is dat identiek? Ik verwacht dat de 3dB bij een onderlinge verdubbeling het hoogst haalbare is.
2. 20dB: waar heb je de informatie vandaan? Van een betrouwbare test of van specificaties van de fabrikant? In het laatste geval: het kan kloppen, maar ga er maar vanuit van niet ;).

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Die 3dB is het hoogst haalbare vanwege de aard van de dB schaal. Het is een logaritmische schaal waar het verschil tussen 2 niveaus, 1 dB, een factor 1.259 is (bij benadering)
Een verdubbeling van het vermogen, een factor 2, is dan pakweg 3 dB verschil. Want 2 ≈ 1.259^3. Het mooie is dat het dan niet uitmaakt of je nu 2 bronnen van 20 dB of 120 dB bij elkaar optelt, het resultaat is ten hoogste +3dB.

Maar dB's zijn slechts deel van het verhaal. Het geluidsprofiel van een bron maakt ook uit voor hoe storend het ervaren wordt. Een hele hoge scherpe pieptoon kan laag volume als storend ervaren worden terwijl een laag gerommel bij hetzelfde volume misschien niet als storend ervaren wordt bijvoorbeeld.

Wanneer je twee bronnen zoals ventilatoren bij elkaar optelt kan je last krijgen van resonantieverschijnselen. Bepaalde frequenties in het geluidsprofiel kunnen elkaar versterken en meer merkbaar worden, of kunnen delen van je computer laten meetrillen, zoals de kast. Wat misschien nog hinderlijker is is wanneer je transient resonance (passerende resonantie?) krijgt. Wanneer twee geluidsbronnen constant in en uit fase bewegen en het geluid als het ware steeds aanzwelt en afzwakt, zoals in dit filmpje vanaf ongeveer 30s.

• Nas T
GoldenLeafBird schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:09:
Maar dB's zijn slechts deel van het verhaal. Het geluidsprofiel van een bron maakt ook uit voor hoe storend het ervaren wordt. Een hele hoge scherpe pieptoon kan laag volume als storend ervaren worden terwijl een laag gerommel bij hetzelfde volume misschien niet als storend ervaren wordt bijvoorbeeld.
Wat je hier bedoelt, is waarschijnlijk de dB(A) weging, die afgestemd is op de perceptuele ervaring van geluidssterkte door mensen.
Waar ik in mijn reacties dB noem, mag je er van uit gaan dat het praktisch altijd om dB(A) gaat.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Nas T schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:25:
[...]

Wat je hier bedoelt, is waarschijnlijk de dB(A) weging, die afgestemd is op de perceptuele ervaring van geluidssterkte door mensen.
Waar ik in mijn reacties dB noem, mag je er van uit gaan dat het praktisch altijd om dB(A) gaat.
Ja en nee. Ten eerste zou ik niet willen stellen dat dB(A) om perceptuele ervaring gaat maar om gevoeligheid van het menselijk oor. De nuance ligt m.i. er dan in dat ervaring iets subjectiefs is en gevoeligheid objectief. Je kan een bepaalde toon als prettig ervaren, maar of je het hoort of niet hangt af van de gevoeligheid.

dB(A) corrigeert voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor door bepaalde frequenties zwaarder mee te rekenen dan andere. Na deze correctie blijft de berekening hetzelfde en om 2 geluidssterktes op te tellen ook.

Waar ik op doelde sluit wel aan bij perceptie. Het rondzingen van 2 ventilatoren kan als zeer hinderlijk ervaren worden, terwijl het niet luider is dan "gewoon" 2 ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Weet iemand hoe je er voor kan zorgen dat vooral de GPU bij het opstarten niet zo loeit.
Soms doen mn Casefans het ook maar vooral de GPU is er luid bij startp.

Weet iemand waar ik eventueel kan kijken of wat ik aan kan passen om het ook bij het opstarten wat stiller te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Chrisuu01 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:45:
Weet iemand hoe je er voor kan zorgen dat vooral de GPU bij het opstarten niet zo loeit.
Soms doen mn Casefans het ook maar vooral de GPU is er luid bij startp.

Weet iemand waar ik eventueel kan kijken of wat ik aan kan passen om het ook bij het opstarten wat stiller te maken?
Gebeurt dat structureel of sinds kort? Als het structureel is: waarschijnlijk (is denk ik met het moederbord ook) zullen de fans even voluit blazen bij opstarten. Dat is ook een stukje veiligheid, op het moment dat je CPU of GPU oververhit raakt en uitschakelt om blijvende schade te voorkomen, is het handig dat de fan voluit blaast om warmte weg te voeren.

Als het sinds kort is: dan zal het met een firmware-update te maken kunnen hebben.

Als je de koeler van je GPU vervangt en een still ventilator op zet, heb je er geen last meer van. Een RTX2070 krijg je prima onhoorbaar koel, ook onder volledige belasting.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Dat harde blazen bij opstarten heeft een functie: Het los maken van stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Nas T schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Gebeurt dat structureel of sinds kort? Als het structureel is: waarschijnlijk (is denk ik met het moederbord ook) zullen de fans even voluit blazen bij opstarten. Dat is ook een stukje veiligheid, op het moment dat je CPU of GPU oververhit raakt en uitschakelt om blijvende schade te voorkomen, is het handig dat de fan voluit blaast om warmte weg te voeren.

Als het sinds kort is: dan zal het met een firmware-update te maken kunnen hebben.

Als je de koeler van je GPU vervangt en een still ventilator op zet, heb je er geen last meer van. Een RTX2070 krijg je prima onhoorbaar koel, ook onder volledige belasting.
Nou ja het gebeurt dus sinds kort structureel als dat logisch klinkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

unfor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:52:
Dat harde blazen bij opstarten heeft een functie: Het los maken van stof.
Ik dacht altijd eerder een soort check dat alle fans het goed doen en op volle kracht kunnen draaien :?

Mogelijk ook een stukje kalibratie ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Chrisuu01 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Nou ja het gebeurt dus sinds kort structureel als dat logisch klinkt
Als het niet sinds de aanschaf was dat je dit gedrag opmerkt, zou ik controleren of de koeler vol zit met stof en eventueel kijken of je een firmwareupdate hebt gehad van de kaart.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Chrisuu01 heb je de oorzaak kunnen vinden van het loeien van je GPU-koeling bij opstarten?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Nou ik heb het zelfs na dat ik van GPu veranderd ben het begon toen ik mn vege 56 had en nu heb ik het met mn 2070 super nog steeds. Misschien zou het onderdeel van de update van mn moederbord Bios kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Chrisuu01 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:26:
Nou ik heb het zelfs na dat ik van GPu veranderd ben het begon toen ik mn vege 56 had en nu heb ik het met mn 2070 super nog steeds. Misschien zou het onderdeel van de update van mn moederbord Bios kunnen zijn?
Ik vind het eerder raar dat je systeem dat niet altijd deed :? :X

Lees anders de Changelog van je BIOS/UEFI moederbord updates ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
nero355 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Ik vind het eerder raar dat je systeem dat niet altijd deed :? :X

Lees anders de Changelog van je BIOS/UEFI moederbord updates ?!
Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat de GTX 1060 waar ik twee jaar geleden mijn systeem mee begon gewoon bizar stil was. Maar GPu fabrikanten doen zelden decibel temp curves bij hun GPU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zou kunnen. Ik weet niet of dat voor jouw systeem lukt, maar je kan eens proberen om het systeem zonder GPU te starten. Dan weet je vrij snel iets meer.
Sowieso zou ik aanraden om de koeler van je GPU te vervangen. Het probleem met stilte is dat iedereen stil op een ander niveau heeft liggen en metingen ook niet altijd zuiver zijn.

Wat ik als stilte omschrijf (en dat is geen goede omschrijving, hooguit te minst slechte): 13dB(a), gemeten bij silentpcreview. De grap is bij veel testopstellingen van reviewsites, is dat hun omgevingsgeluid veel en veel te hoog is. Jaren geleden was dat 20dB(a) bij Silentpcreview. Toen dacht ik dat dat stil was, omdat ik een product gebruikte die volgens hen 20dB(a) produceerde. Later kocht ik een ander product (ook 20dB(a)), maar: niet stil.

Wat gebeurde daar: het eerste product produceerde <20dB(a), maar dat kon niet gemeten worden. Het tweede product kwam dichter bij de 20dB(a). Dus destijds waren de metingen bij Silentpcreview nutteloos. Later hadden ze een testopstelling waarbij het omgevingsgeluid 11dB(a) was. En daardoor weet ik dat 13dB(a) voor mij stil is. En stil omschrijf ik dat ik het praktisch niet hoor in een kamer waarbij er weinig omgevingsgeluid is (niet binnenshuis, buitenshuis verder weg door een weg)

Als je die 13dB(a) in je hoofd hebt en je ziet dat Tweakers omgevingsgeluidniveau rond de 30dB(a) is, dan weet je één ding zeker: voor échte stilte heb je daar niks te zoeken. Dan komt nog de meetmethode. Stel dat Tweakers dezelfde hardware gebruikt als Silentpcreview. Dan nog kunnen ze door hoe dingen te plaatsen ze andere metingen krijgen. Afstand tot geluidsbron, maar ook bevestig je de geluidsbron? Een ventilator die in een trillingsvrije opstelling hangt, of als casefan of als fan op een koeler kan verschillende geluidsniveau's produceren. Wat is dan relevant? (antwoord: allemaal, als je een volledig beeld wil schetsen).

Volgens mij kunnen de fabrikanten heel creatief zijn met hoe ze een meting doen. Daarom vertrouw ik ze nooit. Plus dat ik wel geloof dat de meeste GPU-koelers stil zijn, maar alleen idle. Onder load weet ik het niet en silentpcreview (de enige site die ik vertrouw qua stilte) meet niks meer, dus ik heb geen data van courante GPU's.

Daarom adviseer ik altijd het koelblok van de GPU te vervangen en er een ventilator op te zetten die je via het moederbord kan regelen. Bij mij zit er op een RTX2070 één 120mm ventilator die max 800rpm draait. En dat is voldoende. Die hoor ik niet opspinnen, die hoor ik nooit in bedrijf. En het systeem loopt niet vast.

Enige minpuntje van mijn huidige systeem is de chipsetkoeling (X570). Die is actief en bij langdurigere volledige belasting van de CPU wordt deze hoorbaar. Ik kan daar iets aan doen (een standaard koelblokje op zetten), maar daar heb ik nu nog geen zin in.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:01:
Een ventilator die in een trillingsvrije opstelling hangt, of als casefan of als fan op een koeler kan verschillende geluidsniveau's produceren. Wat is dan relevant? (antwoord: allemaal, als je een volledig beeld wil schetsen).
Ik heb sinds een jaar of 2 a 3 geleden iets nieuws ontdekt : Fans die een irritant geluid produceren als ze niet minimaal op een cm. of 2 ongeveer vanaf een Heatsink/Rad/Stapeltje HDD's of SSD's vandaan zitten! :o

Een fatsoenlijke fan kiezen is echt een k-u-t karwei wat dat soort dingen betreft... -O-
Volgens mij kunnen de fabrikanten heel creatief zijn met hoe ze een meting doen. Daarom vertrouw ik ze nooit.
Dat moet je inderdaad sowieso NOOIT doen! :)
Daarom adviseer ik altijd het koelblok van de GPU te vervangen en er een ventilator op te zetten die je via het moederbord kan regelen. Bij mij zit er op een RTX2070 één 120mm ventilator die max 800rpm draait. En dat is voldoende. Die hoor ik niet opspinnen, die hoor ik nooit in bedrijf. En het systeem loopt niet vast.
Ik heb destijds gewoon de fan zo gemod dat de videokaart hem kon aansturen, maar sinds er dingen zoals de MSI Gaming X en ASUS Trix of Gigabyte WindForce en dergelijken bestaan heb ik eigenlijk nooit meer de behoefte gehad om iets anders erop te monteren :)

Als ik dat toch zou doen dan wordt het gelijk een Custom Loop projectje! >:)
Enige minpuntje van mijn huidige systeem is de chipsetkoeling (X570). Die is actief en bij langdurigere volledige belasting van de CPU wordt deze hoorbaar. Ik kan daar iets aan doen (een standaard koelblokje op zetten), maar daar heb ik nu nog geen zin in.
Las vandaag dat er X570 moederborden onderweg zijn zonder dat fannetje! :)

En anders maar zoiets verzinnen, zoals ik onlangs heb moeten doen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-7nySrErj899Cd5IrLnpBQgTlY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyehHk3TwMNX9Fvfai7ggRMt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8eayNo7L-PfVa5l38PD9W5jAQQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJAU92VhQDtcaUhXf77Mjr5O.jpg?f=fotoalbum_medium

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Ik gebruik al jaren Scythe Slip Stream 800rpm max. Ik weet niet hoe lang ze al draaien, zeker 5+ jaar maar het zou me ook niet verbazen als dat al richting/over 10 jaar is. PC draait wel 20+ uur per week gok ik.

Je kan ook in deze lijst kijken voor Scythe fans. Die zijn prijstechnisch een stuk interessanter dan Noctua en qua prestaties denk ik niet dat er (significant) verschil is.

Ik zie nu ook dat de Slip Streams 10,7dB en de Kama Flex 14,5dB opgeeft voor een 120mm ventilator die 800rpm max draait. De Kama Flex is 2mm dikker en heeft 11 fanbladen t.o.v. 9 fanbladen, maar ik denk niet dat dat meer dan een verdubbeling (>3dB) in de geluidsdruk maakt. Al geloof ik wel dat de specs van de Kama Flex meer in lijn zullen liggen met wat Silentpcreview zou meten.

Misschien een keer een leuk experiment om te doen: ik heb nu Scythe fans, wat als ik eenzelfde dikte/diameter/rpm ventilator gebruik van Noctua?

Dan meet ik de omgevingstemperatuur van de kamer, begin ik met de Noctua (koudste start: theoretisch voordeel) en ik draai ~5 minuten lang prime95. Dan de Scythe monteren, 15 minuten rust, 5 minuten prime95.
Dat dan een keer of drie herhalen en de testresultaten hier neerzetten.

Ik zal dan delta t omgeving/CPU rapporteren en de omgevingstemperatuur is dan het gemiddelde van begintemperatuur omgeving en eindtemperatuur omgeving.

En dan pak ik de eindtemperatuur van de CPU.

Vraag is dan: welke ventilator van Noctua? Ik heb deze lijst gefilterd. Ik zou zeggen de grijze redux-1200 PWM of de grijze redux-700.

[ Voor 31% gewijzigd door Nas T op 10-10-2020 09:27 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De S serie is bedoeld als casefan (erg open design voor weinig tegendruk), de P serie is meer traditioneel en beter voor een CPU fan.

Ik zou gewoon 1700 RPM versie gaan, met PWM kun je die toch gewoon van 450 - 1700 regelen. Als je zeker niet boven de 1200 wil komen kun je de 1300 PWM nemen, die is van 300-1300 regelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik zie het nut niet van die andere modellen dus ik zou altijd voor zoiets gaan : pricewatch: Noctua NF-A12x25 ULN, 120mm :)

@Nas T @Cheezus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De redux versies zijn vrij betaalbaar, de normale noctua's zijn nog eens 2x zo duur. En ik ben zelf wel fan van PWM fans, starten vaak lager en makkelijk meerdere fans met 1 header regelen.

Zo ziet mijn noctua feestje eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5mF-FNS_zXo0w4SysGss9CQ28U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAXwIDeTao9bIPn4jNgiYPHk.jpg?f=fotoalbum_medium

Allemaal 140mm fans die lekker op 350 rpm draaien. Tijdens het gamen gaan ze richting de 700 rpm waarbij je wat windgeruis begint te horen, het gaat dan van 'onhoorbaar' naar 'stil'.

Die oude HDD is trouwens niet aangesloten, dat geratel hoort zeker niet thuis in een pc van een stille pc liefhebber ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezus op 13-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nergenss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-04-2024
Hi, ik wil graag jullie advies..
I wil deze case:
https://www.alternate.nl/...duct/1549143?event=search

Deze komt met 3 fans, 2 aan de voorkant en een achter. Het is wel belangrijk voor me dat ze stil zijn want mijn case zit precies naast mijn scherm. Kunnen degenen die daar ervaring mee hebben mij helpen? Als deze fans helemaal niet zo stil zijn wil ik ook graag de alternatieven horen.

Daarbij wil ik ook een nieuwe waterkoeling. Ik game niet heel vaak op mijn computer alleen af en toe een rpg game. Daarom dacht ik een koeler te nemen met 1 fan, zodat ik deze ook gewoon makkelijk kan plaatsen op die ene overige plaats op de case. Ik dacht zelf aan deze 2 koelers:

https://www.alternate.nl/...ing/html/product/1417481?
https://www.alternate.nl/...cGTGKOSZ6F10aAto0EALw_wcB

Zoals ik zei is het belangrijk dat ze stil zijn, voor de rest een goede prestatie maar ik doe niet aan overklokken dus de eerste is toch belangrijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Geen ervaring met die case maar ik verwacht dat een case die gefocused is op stilte wel stiller is: pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Window Zwart

Verder zou ik gewoon een goede luchtkoeler halen, pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 is gewoon stil, zo'n all-in-one waterkoeler voegt weinig toe.

Belangrijkste bron van geluid is dan waarschijnlijk je videokaart, lees je dus goed in of exact het model wat jij wil kopen een goede (stille) koeler heeft. En neem niet het topmodel (maximale clockspeed = maximaal verbruik, dus hitte en herrie) maar iets daaronder, die halen een betere performance per watt en zijn dus makkelijker te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Bedankt voor je reactie. Mijn videokaart draait niet eens als ik niet game, dus daar licht het denk ik niet aan, me koeler en 2 fans draaien achter wel constant. Ik heb opgezocht en heb vernomen dat waterkoelers doorgaans wel stiller zijn daarom wil ik nu eigenlijk dat proberen. Maar heb ook veel dit tegensprekende verhalen vernomen en mensen zweren nog steeds bij luchtkoelers dus hoe het precies zit weet ik niet tot ik het zelf heb ervaren. Daarom wil ik de beste keuze maken als het toch een waterkoeling wordt. Als 2 fans toch stiller en beter werken dan 1 fan doe ik dat wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je hier leest https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers zie je dat een goede luchtkoeler ongeveer hetzelfde presteerd als een AIO met 120mm fan en radiator. Pas bij grotere radiatoren (2 of meer fans) hebben ze betere prestaties.
Mijn videokaart draait niet eens als ik niet game, dus daar licht het denk ik niet aan, memijn koeler en 2 fans draaien achter wel constant.
Hieruit begrijp ik dat het voornamelijk om het idle geluid gaat? Met goede fans, en degelijke koeler en fan-headers met speed-control op het moederbord zou elk modern systeem idle stil te maken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nergenss schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:44:
Ik heb opgezocht en heb vernomen dat waterkoelers doorgaans wel stiller zijn daarom wil ik nu eigenlijk dat proberen. Maar heb ook veel dit tegensprekende verhalen vernomen en mensen zweren nog steeds bij luchtkoelers dus hoe het precies zit weet ik niet tot ik het zelf heb ervaren.
Nee. Waterkoeling is niet per definitie stiller. Het meest lastige bij waterkoeling is de pomp. Er is geen pomp die een goede waterflow produceert en (onhoorbaar) stil is.
En de meeste luchtkoelers zijn in feite ook vloeistofkoelers: in heatpipes zit een vloeistof wat verdampt aan de hete kant en condenseert aan de andere kant. Het voordeel van waterkoeling is dat de warmte van de radiator vaak direct de kast uit blaast (of in zijn geheel buiten de kast is gemonteerd).

Wat Cheezus ook zei: een goedkope waterkoeler presteert ongeveer hetzelfde als een luchtkoeler. En dan is het niet duidelijk of dat in écht stille omstandigheden zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cheezus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:01:
Als je hier leest https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers zie je dat een goede luchtkoeler ongeveer hetzelfde presteerd als een AIO met 120mm fan en radiator. Pas bij grotere radiatoren (2 of meer fans) hebben ze betere prestaties.
Ik durf wel te stellen dat een flinke heatsink op je CPU ten alle tijde stiller zijn werk zal doen dan een AIO model!
De vele HWI Reviews laten dat ook mooi zien! :)

Wil je echter OC'en en heb je geen moeite met herrie dan zou je een AIO (240+) kunnen overwegen voor die paar graden verschil...

Wil je alles in één keer goed doen : Begin dan aan een Custom Loop :Y) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nergenss
Nou ik denk dat die case van NZXT hem wordt met die luchtkoeler dark rock pro 4. Dan heb ik een beetje kleur, rust en performance :) Als die meegeleverde fans veel lawaai gaan maken kan ik die ook vervangen met die van be quiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Nergenss schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:01:
Nou ik denk dat die case van NZXT hem wordt met die luchtkoeler dark rock pro 4. Dan heb ik een beetje kleur, rust en performance :) Als die meegeleverde fans veel lawaai gaan maken kan ik die ook vervangen met die van be quiet.
Investeer dan ook maar in de silent wings want de shadow wings en pure wings zijn echt niet zo stil ,de pure wings gaan na verloop van tijd ook nog eens bijgeluiden maken.
In mijn geval 2 van 10 pure wings maakten na 1 jaar een irritant bijgeluid wanneer deze onder 600 rpm draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Ik heb de standaard fans welke met de Noctua NH-D14 kwamen na 10 jaar vervangen door de Noctua NF-A12x25 pwm.
Ondanks dat de good old Noctua's van de D14 nog net zo functioneerde als 10 jaar geleden zijn de nieuwe toch een behoorlijke upgrade ,zoveel stiller had ik niet verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snm4aJhRYC5VmkqAcrB4rTspe_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MlsEVRZHGrE2U8QEUDInXSE.jpg?f=fotoalbum_large

De intake fan is van het zelfde type en een out take fan is overbodig geworden aangezien deze niet eens meer in deze kast past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKTHBHbg2Wj8KureYoxQWNHmv1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnXKdEVBNgkdrTqUztq8Xgag.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Ze zitten er in! thanks boys👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k51F1MGrGhLSHXI8EZpH3_vovnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WDhVJuermR87BCrmzhFzen5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Maar is/vind je het systeem ook stil nu? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nergenss
Ik hoor hem nog steeds maar bij niet zware taken is die nu duidelijk stiller en dat is waar het mij om ging. Tijdens het gamen maakt die wel lawaai, durf niet te zeggen of het meer was dan de vorige, maar deze koelt wel beter natuurlijk. De koeler is is echt groot maar ziet er wel mooi uit, we hadden veel moeite om hem op mijn oude kleine moederbord te monteren maar het is allemaal net net gelukt met de videokaart erbij. Ben wel tevreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55
In mijn zoektocht naar stilte ben ik begonnen om mijn PC stiller te krijgen, na alle fans te hebben vervangen voor noctua's blijft er toch nog geluid over. Dit kwam van de 2x90mm fans van de 1070ti. Dus ik ben gaan tekenen en een vriend van mij heeft een mooi tafeltje geprint waar 3x 92mm fans op zijn gemonteerd. heatsink nog gevlakt en nieuwe koelpasta erop en tadaa: Nu is mijn PC stil onder load (65 graden bij cyperpunk op high settings) en mijn videokaart staat niet meer op half 7 door zijn gewicht. Een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/145XzZkMfytnbLUKzfREZ9FhQRk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYKBWbnHuo3WvaRnaSaIfNqI.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Mooie oplossing zo :) Nog een specifieke reden waarom je 3x92mm hebt gebruikt ipv 2x120 of 2x140 (zo te zien steekt er nog een stukje heatsink uit die geen directe airflow krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55
Cheezus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:04:
Mooie oplossing zo :) Nog een specifieke reden waarom je 3x92mm hebt gebruikt ipv 2x120 of 2x140 (zo te zien steekt er nog een stukje heatsink uit die geen directe airflow krijgt)?
oeh, goed punt. 90 mm is even breed (eigenlijk 3 mm breder) dan de heatsink, dus vondt dat een mooi maatje! met 2x 120 was ik bang dat er heel veel airflow langs de heatsink zou gaan. Nu zijn er 2 kleine delen die geen directe airflow hebben. Dat is voor v2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb deze ooit "Voor het geval dat!" op eBay besteld :
https://www.ebay.com/itm/...ess-25mm-fan/180720313703
Je hebt ze ook voor grotere fans en ook voor 3 fans, maar je kan ook gewoon twee kitjes bestellen en dan zelf aan de slag gaan met nog meer fans :D

En ook deze die onlangs ook daadwerkelijk in gebruik is genomen, want dode chipset fan :
https://www.ebay.com/itm/...F-FcTEUSBWUS/392891781155 :*)

Voor dit soort meuk is eBay echt goud! d:)b
Wel altijd goed zoeken, want vaak kan je hetzelfde product voor een nog lagere prijs vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:54:
[...]

Ik heb deze ooit "Voor het geval dat!" op eBay besteld :
https://www.ebay.com/itm/...ess-25mm-fan/180720313703
Je hebt ze ook voor grotere fans en ook voor 3 fans, maar je kan ook gewoon twee kitjes bestellen en dan zelf aan de slag gaan met nog meer fans :D
Wat is de rotatiesnelheid van de fans op 12V? Op zich is dit een interessant ding, zou zelf liever een leeg bracket hebben voor 1 of 2 120mm fans, omdat ik er daar nog wel een partij van heb liggen.

Nog een interessante sidenote: ik vraag me af hoe nuttig dit is in het plaatje: eronder zit de voeding (waarschijnlijk actief) die lucht naar beneden zuigt en daar boven zitten dan de twee ventilatoren, die lucht richting GPU blazen (waarna het gaat circuleren). Ik zou heel benieuwd zijn of en wat het effect zou zijn als er een test gedaan zou worden en de blaasrichting veranderd zou worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Nas T op 18-12-2020 08:10 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:07:
Wat is de rotatiesnelheid van de fans op 12V?
De fans zitten er niet bij als het goed is dus het gaat alleen om de bracket ;)
Op zich is dit een interessant ding, zou zelf liever een leeg bracket hebben voor 1 of 2 120mm fans, omdat ik er daar nog wel een partij van heb liggen.
Volgens mij kan je zelfs 3x 120/140 mm. brackets vinden als je daarop zoekt of desnoods 2x een 2x 120/140 mm. bracket kopen en dan zelf knutselen :)
Nog een interessante sidenote: ik vraag me af hoe nuttig dit is in het plaatje: eronder zit de voeding (waarschijnlijk actief) die lucht naar beneden zuigt en daar boven zitten dan de twee ventilatoren, die lucht richting GPU blazen (waarna het gaat circuleren). Ik zou heel benieuwd zijn of en wat het effect zou zijn als er een test gedaan zou worden en de blaasrichting veranderd zou worden.
Het is allemaal maar een voorbeeld denk ik dus daar zou ik niet al teveel op letten...

Één van de redenen dat ik op een gegeven moment naar dit soort brackets op zoek ging was omdat de pricewatch: Powercolor DEVIL13 Radeon HD 7990 ongeveer 1 jaar nadat ik hem gefixt had (Een videokaart van € 1100 met een fabrieksfout en 0,0 support vanuit de winkel of het merk zelf! :X ) voor een vriend opeens kuren begon te krijgen wat betreft de aansturing van de fans :/
Dus het plan was om dan zo'n bracket ernaast te zetten en te kijken wat we via een fancontroller voor elkaar konden krijgen om zo toch nog wat plezier eruit te halen :)

Helaas is het er nooit van gekomen dus nu heb ik wat brackets over! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:43
Laatste build was alweer 7 jaar geleden, daarna alleen nog maar laptops gehad. Door COVID begon het toch weer te kriebelen om een desktopje te willen hebben, dus recent een gebruikt PCtje opgepikt. Vandaag mooi even van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer eens ouderwets te Tweaken.

Specs:

I5 6600k onder een Noctua koeler
Asus Maximus VIII Gene moederbord
16gb Kingston HyperX 2400mhz
MSI R9 390 8gb
Seasonic Platinum 660w voeding
Cooler Master Silencio 352 case

Deze kan wel wat aandacht gebruiken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD69pn-w3zTjuLSC3ar0kWOi69k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klA4lkLjQnqEzOMDcLHXF5Mb.jpg?f=fotoalbum_large

Geen fancy RGB of een window, maar lekker stil en onopvallend dit keer. De CPU en GPU combinatie bleek echt een heethoofd te zijn. Dus besloten om eens te kijken of we dit kunnen aanpakken.

Achterin was een stille Noctua 700rpm fan aanwezig, maar die kon de hitte absoluut niet afvoeren. Het gevolg was dat de twee luidruchtige Cooler Master fans harder gingen blazen om het enigzins te kunnen koelen.

Dus de boel uit elkaar getrokken en gecleaned. De casefans vervangen voor pricewatch: Arctic P12 PWM PST fans (cheap!), geplaatst in rubber fan mounts om resoneren te voorkomen.

Verder de GPU voorzien van verse Arctic MX-4 koelpasta.

Met een goed resultaat!

Onder load: (Prime95 en Furmark)
CPU 97 85 GPU 95 84
Na kwartier afkoelen:
CPU 63 30c GPU 65 42c

Vooral in Idle na hevig stressen zijn de temps flink gedaald + de PC is stukken stiller geworden.
GPU temp is prima na verse Arctic MX4 koelpasta, maar de CPU ben ik nog niet tevreden over. Deze wacht nog op een delid, waarna deze ook een vers laagje MX4 krijgt.

Heb nu nog een 2tal fans over uit het pakketje. Eens even kijken of we deze op de GPU kunnen tweaken, dan is de PC helemaal stil :)

Edit:
Kon het toch niet laten om de videokaart ook aan te pakken. Een paar 120mm fans laten zich bijzonder goed monteren op deze kaart. (En ziet er gewoon badass uit :P ) Erg tevreden over dit setje fans. Tot een 950-1000rpm hoor ik ze niet en tijdens CPU/GPU belasting houdt het de boel prima koel. Indien gewenst verzetten ze een behoorlijke bak lucht als ze full speed draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYTRc2SEF6Jhox16YNpWX_IlAuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQmiy74mBRNeuEg1arxQudzq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsuctBK-GIdKB5GPlt5YXuARtaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IyI84ZXMg3uLvy5h5rMqued8.png?f=fotoalbum_large

Totaalplaatje is nu:

Noctua NH-U9S op de CPU
Arctic P12 PWM PST fans op de GPU en als casefans
Seasonic Platinum PSU, fan staat grotendeels uit. Bij flinke belasting ook fluisterstil.

[ Voor 26% gewijzigd door Bas. op 27-12-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 11:46
Beste Tweakers,

Ik heb een mooi systeem met custom Watercooling en hier en daar wat RGB componenten.
Ik zou hier nog 2 fans(1x 120mm en 1x 140mm) willen aan toevoegen met ARGB(3pins 5V).
Ik heb momenteel 4x noctua Redux 1200 zitten en die hoor je haast niet draaien en dit zou ik graag zo houden.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ik zie de bomen door het bos niet meer.
Er werd mij deze fan aangeraden maar deze produceert 25db en mijn huidige noctua's 19.4db = 5.6db meer, dus deze fans zijn verre van stil lijkt mij
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm€ 27,90€ 27,90
1VentilatorenCorsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Single pack, 140mm€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,80

Dus mijn vraag is welke fans kunnen jullie mij aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door The-dragon op 27-12-2020 11:19 ]

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

Als je RGB wil hebben, waarom voeg je niet RGB strips toe en houd je de oude fans?
Er bestaan ook ringen (volgens mij van Phanteks) die je aan je ventilatoren kan monteren.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
Een ledstrip heb ik al, ik heb nog 2 plaatsen vrij om een fan te plaatsen en had deze graag met rgb gehad.

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The-dragon schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:27:
Ik heb nog 2 plaatsen vrij om een fan te plaatsen en had deze graag met rgb gehad.
Van wat ik heb gezien zijn alle (A)RGB fans zo'n beetje gewoon troep vergelken met normale fans zoals de Noctua's die je al hebt onder andere dus dat wordt inderdaad een hele moeilijke zoektocht denk ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
The-dragon schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:16:
Beste Tweakers,

Ik heb een mooi systeem met custom Watercooling en hier en daar wat RGB componenten.
Ik zou hier nog 2 fans(1x 120mm en 1x 140mm) willen aan toevoegen met ARGB(3pins 5V).
Ik heb momenteel 4x noctua Redux 1200 zitten en die hoor je haast niet draaien en dit zou ik graag zo houden.

Er werd mij deze fan aangeraden maar deze produceert 25db en mijn huidige noctua's 19.4db = 5.6db meer, dus deze fans zijn verre van stil lijkt mij
1VentilatorenCorsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Single pack, 140mm€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,80

Ik ga nooit af op de vermelde decibel-specs. Ventilatoren zijn over het algemeen vrij simpel. Als je kijkt naar ventilatoren van dezelfde diameter/dikte, dan kunnen het aantal bladen verschillen, het materiaal van de bladen, de geometrie ("golfbalputjes" bijvoorbeeld) en het gebruikte lager (glijlager/rollager).
Ik gok dat als je dan gaat kijken naar specs, dat je tussen ventilatoren (bij hetzelfde toerental) misschien een 10dB verschil kan hebben, wat een factor 10 aan geluidsenergie. En dat lijkt me óf heel sterk gezien de relatief kleine verschillen, óf een fabrikant heeft een heel slecht lager gebruikt, óf de meetmethode is niet realistisch.

In ieder geval ga ik uit van dat je (voor échte stilte) een 120mm fan ergens rond de 500rpm~800rpm wilt kunnen regelen en bij een 140mm fan zou ik uitgaan van 350rpm~550rpm.
Ik weet niet of de toegevoegde elektronica nog zal zorgen voor een fysieke obstructie wat leidt tot meer geluidsproductie, of misschien de elektronica zelf die nog geluid kan produceren.

Wat ik je aanraadt: aangezien je toch niet weet wat je koopt qua dB en je nu niet in een winkel kan kijken/proberen: bestel wat je wil en stuur terug wat je niet bevalt. Ik wil niemand aanraden om te pas en te onpas gebruik te maken van de wet koop op afstand (binnen twee weken mag je iets wat online gekocht is terugsturen, gewoon omdat je het product niet goed genoeg vindt), maar ik denk dat het hier wel op zijn plaats is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
Hmm, ik ga het gewoon op safe spelen en nog 1 140mm en 1 120mm noctua redux bestellen. heb geen zin om mijn stil systeem de verkl*ten door wat rgb fans. heeft noctua eigenlijk geen plannen om rgb fans te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Beste Tweakers,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,80

Let met deze fans op dat hier geen normale ARGB stekker aan zit, maar die van Corsair zelf. Om het te laten werken heb je dan nog een Corsair node pro/commander pro en een Corsair RGB fan hub nodig. Bij de 3pack worden deze wel bijgeleverd.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
Beste Tweakers,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,80

Ik heb zelf de pricewatch: Corsair iCUE QL120 RGB PWM Triple Fan Zwart with Lighting Node CO... maar elke fan is luidruchtig als je em volgas laat draaien. Deze draaien net als mn Noctua's op 700 rpm, en de Laing DDC 3.2 PWM pomp produceert meer geluid.

Deze fans zijn overigens niet echt geschikt voor een watergekoelde setup, tenzij je iets maakt om de spleten tussen de fan housing en de ledring op te vullen. Maar mocht je nog een Lighting node core nodig hebben, ik heb er nog eentje over. :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
Ik heb wat zitten zoeken in de tweakers pricewatch en heb deze 2 fans gevonden van noctua.

1VentilatorenNoctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm€ 24,61€ 24,61
1VentilatorenNoctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm€ 24,15€ 24,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 48,76

Ik heb begrepen dat de NF-F versie een static pressure fan is en is meer geschikt voor op een rad te monteren. gaat deze fan ook goed werken als intake flow of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die geometrie lijkt me vrij standaard en dus prima geschikt als casefan. Ze zijn alleen wel erg duur, waarom ben je hier op uit gekomen ipv bijvoorbeeld deze: pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm?

Edit: ik zat wat scheel te kijken, het scheelt maar een paar euro.. Beide zijn prima maar 2000 rpm is natuurlijk geen 'stille pc materiaal' :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cheezus op 01-01-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
Cheezus schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:23:
Die geometrie lijkt me vrij standaard en dus prima geschikt als casefan. Ze zijn alleen wel erg duur, waarom ben je hier op uit gekomen ipv bijvoorbeeld deze: pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm?

Edit: ik zat wat scheel te kijken, het scheelt maar een paar euro.. Beide zijn prima maar 2000 rpm is natuurlijk geen 'stille pc materiaal' :)
De reden waarom ik deze fans verkies is het kleur. ik heb nu 4x pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm in mijn systeem zitten en het grijze kleur steekt wat af tegen al het zwart in mijn case.

Uiteindelijk heb ik deze 2 fans besteld:
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 23,50€ 23,50
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 22,90€ 22,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 46,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Nog een leuke mod gedaan om de PC wat stiller te krijgen. Ik had de videokaart al voorzien van 2x 120mm Arctic P12 1800rpm fans, doormiddel van een 4 pin CRJ naar 4 pins PWM Fan Header kabeltje zijn ze nu rechtstreeks op de videokaart aangesloten!

In Windows staan de fans meestal compleet stil. In-game draaien ze een keer 800-900rpm met nog steeds meer dan prima temperaturen, bij minder belasting gaan ze automatisch weer langzamer draaien ook, heerlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwvPfJ9Xche3Z6r9AB19NfmsXXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvCXeM9K8yeDOCRZqp2DnLNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmxbskhLZdeTAepmBZHBvE8mR1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDpaAprgG5CBWhfMmwmfSPiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLbbuYu_ZmulnsYwvIs7rnVqd8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGHixd6nBcvv4ZNi8LwL4lQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bas. schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:21:
Ik had de videokaart al voorzien van 2x 120mm Arctic P12 1800rpm fans, doormiddel van een 4 pin CRJ naar 4 pins PWM Fan Header kabeltje zijn ze nu rechtstreeks op de videokaart aangesloten!
Dat is de kabel in dat zakje op deze foto :
:?

Ik zoek namelijk zoiets voor mijn moederbord (pricewatch: ASRock X79 Extreme11) om toch maar zonder een fancontroller een werkende chipsetfan te hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 10-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
nero355 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Dat is de kabel in dat zakje op deze foto :

[...]

:?

Ik zoek namelijk zoiets voor mijn moederbord (pricewatch: ASRock X79 Extreme11) om toch maar zonder een fancontroller een werkende chipsetfan te hebben :)
Kun je fans niet vanaf je moederbord bedienen? Of zijn die aansluitingen overleden?

Met zo'n kabeltje als in het zakje kun je casefans aansluiten op de fanheader van je videokaart, ook via de videokaart bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bas. schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:17:
Kun je fans niet vanaf je moederbord bedienen? Of zijn die aansluitingen overleden?
Optie C : De fan is overleden ;)

Zie eerdere reactie voor de foto's : nero355 in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
Met zo'n kabeltje als in het zakje kun je casefans aansluiten op de fanheader van je videokaart, ook via de videokaart bedienen.
Zoiets heb ik weleens op mijn 1900XTX in elkaar moeten modden, zodat deze een 92 mm. fan kon aansturen :)

Zou je de naam van het produkt kunnen posten i.c.m. waar je die hebt gekocht ?

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!