R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Ik heb er geen ervaring mee. Op de vraag 2x 140mm of 3x 120mm zou ik 3x 120mm doen, het effectieve oppervlak is waarschijnlijk groter. Maar het scheelt misschien 10% en dan heb je wel kans dat je meer betaalt.NLBUURMAN schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:23:
Ik heb op het moment een NZXT H440 New Gen, heeft iemand ervaring met het vervangen van de front fans voor Silent Wings 3, of uberhaupt met het vervangen van de fans? Ik moet ze nu behoorlijk afknijpen naar mijn idee... En zouden jullie dan 2x 140 doen of 3x 120?
vrede in rust
Ik heb direct bij aanschaf van de kast de fans vervangen door Noctua NF-A14 PWM, 140mm fans. Twee voor en eentje achter. Grotere fans maken minder lawaai bij het zelfde toerental dan kleine dus 140mm is dan een betere keuze als stilte een prioriteit is.NLBUURMAN schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:23:
Ik heb op het moment een NZXT H440 New Gen, heeft iemand ervaring met het vervangen van de front fans voor Silent Wings 3, of uberhaupt met het vervangen van de fans? Ik moet ze nu behoorlijk afknijpen naar mijn idee... En zouden jullie dan 2x 140 doen of 3x 120?
Deze fans werken zowel qua koeling als geluid prima voor mij. Het aansturen via de PWN fancontroller werkt ook gewoon.
?? Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Bij gelijk toerental zal een grotere ventilator in principe meer lucht verplaatsen en meer lawaai maken.Albinosaurus schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:15:
[...]
Grotere fans maken minder lawaai bij het zelfde toerental dan kleine dus 140mm is dan een betere keuze als stilte een prioriteit is.
vrede in rust
I stand corrected!Nas T schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:56:
[...]
?? Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Bij gelijk toerental zal een grotere ventilator in principe meer lucht verplaatsen en meer lawaai maken.
Vraagje,
Ik heb momenteel deze setup: https://imgur.com/a/rPzhr
Hier zitten nu momenteel 16 fans in, waterkoeling push pull en in front 2 fans en aan de zijkant 2 fans.
Toch vind ik ondanks dat ik custom loop heb dat het best veel herrie (fans draaien gemiddel 1000 rpm) maakt. Ik weet niet of het de pomp is die dit veroorzaakt of de fans..
Pomp zit direct op mdf geschroefd doormiddel van een bracket.
Wat is jullie gedachte?
Met vriendelijke groet,
Youri
Heb je meer info over de pomp? De enige pomp die in de buurt van stil kan komen is een pomp die gebaseerd is op de D5 en regelbaar is. Vooral regelbaar en dan erg langzaam zetten. Voor de rest zou je je ventilatoren op maximaal 800rpm (dit geldt voor 120mm) moeten laten draaien, of nog liever richting de 500 rpm. Dan worden ze echt stil. Let ook op je voeding, de meeste voedingen zijn niet stil. Mocht je je het kunnen veroorloven, neem een passieve voeding. Prijzig, maar goed van kwaliteit en gewoon stil. Seasonic heeft daar goede modellen van.prod_redbull schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:21:
Hi Guys,
Vraagje,
Hier zitten nu momenteel 16 fans in, waterkoeling push pull en in front 2 fans en aan de zijkant 2 fans.
Toch vind ik ondanks dat ik custom loop heb dat het best veel herrie (fans draaien gemiddel 1000 rpm) maakt. Ik weet niet of het de pomp is die dit veroorzaakt of de fans..
Pomp zit direct op mdf geschroefd doormiddel van een bracket.
Wat is jullie gedachte?
Met vriendelijke groet,
Youri
vrede in rust
Zal is kijken of ik iets met rubber kan doen.PilatuS schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:41:
Als je het stil wil hebben moet je de boel gaan regelen. 1000 RPM voor de fans is nergens voor nodig en de pomp hoeft ook niet voluit te draaien waarschijnlijk. Verder zorgen dat de pomp op iets van rubber staat.
Pomp die ik momenteel heb: EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite - Acetal - incl. pumpNas T schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:39:
[...]
Heb je meer info over de pomp? De enige pomp die in de buurt van stil kan komen is een pomp die gebaseerd is op de D5 en regelbaar is. Vooral regelbaar en dan erg langzaam zetten. Voor de rest zou je je ventilatoren op maximaal 800rpm (dit geldt voor 120mm) moeten laten draaien, of nog liever richting de 500 rpm. Dan worden ze echt stil. Let ook op je voeding, de meeste voedingen zijn niet stil. Mocht je je het kunnen veroorloven, neem een passieve voeding. Prijzig, maar goed van kwaliteit en gewoon stil. Seasonic heeft daar goede modellen van.
Fans ben ik momenteel aan het bedienen door middel van 2 fans controllers waar 8 fans per controller op zitten, alleen moet ik de waterkoeling loop drainen binnenkort om dit juist toe te passen.
Lijkt mij dat je de juiste pomp hebt. Eventueel een tweede aanschaffen om de benodigde druk te halen (eerst zien of je met een tevreden bent), en rubber toepassen om je pomp akoestisch te ontkoppelen van constructies die via resonantie geluid kunnen gaan opwekken.prod_redbull schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:46:
[...]
Zal is kijken of ik iets met rubber kan doen.
[...]
Pomp die ik momenteel heb: EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite - Acetal - incl. pump
Fans ben ik momenteel aan het bedienen door middel van 2 fans controllers waar 8 fans per controller op zitten, alleen moet ik de waterkoeling loop drainen binnenkort om dit juist toe te passen.
Wat betreft de ventilatoren: 16 stuks is pure overkill, ik weet niet wat voor hardware je hebt, maar ik geloof niet dat je er ooit meer dan 8 nodig zal hebben. Ik zou zelfs overwegen de ventilatoren te vervangen, zou je ze niet kunnen regelen tot onder de 800rpm. Ik zou in jouw geval een reeks 500rpm ventilatoren kopen, zoals deze van Scythe. Niet duur en dekt de lading.
vrede in rust
Thanks,Nas T schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:57:
[...]
Lijkt mij dat je de juiste pomp hebt. Eventueel een tweede aanschaffen om de benodigde druk te halen (eerst zien of je met een tevreden bent), en rubber toepassen om je pomp akoestisch te ontkoppelen van constructies die via resonantie geluid kunnen gaan opwekken.
Wat betreft de ventilatoren: 16 stuks is pure overkill, ik weet niet wat voor hardware je hebt, maar ik geloof niet dat je er ooit meer dan 8 nodig zal hebben. Ik zou zelfs overwegen de ventilatoren te vervangen, zou je ze niet kunnen regelen tot onder de 800rpm. Ik zou in jouw geval een reeks 500rpm ventilatoren kopen, zoals deze van Scythe. Niet duur en dekt de lading.
Ik heb het puur gedaan om de vloeistof van de waterkoeling koel te houden door 2 x 6 per 360 rad te plaatsen.
Ik heb momenteel Corsair SP120 Quiet Edition 120mm erin zitten.
Vind dat als ik flink aan het gamen ben zoals Player unknown battleground dat de vloeistof aardig warm word, heb de temp niet gemeten...

Groet,
Youri
Is de temperatuur van de vloeistof je doel?prod_redbull schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Vind dat als ik flink aan het gamen ben zoals Player unknown battleground dat de vloeistof aardig warm word, heb de temp niet gemeten...
Is de temperatuur van CPU/GPU je doel?
Je kunt waarschijnlijk de vloeistoftemperatuur lager krijgen door harder te pompen: water gaat sneller over de warme delen heen en kunnen dus minder warmte meenemen. Ik zou er niet wakker van liggen hoe warm het water wordt, of het moet echt hoge waarden zijn (>60 graden?)
De GPU/CPU temp vind ik ook niet heel spannend. CPU dient volgens mij onder de 80~90 graden te blijven, GPU een graadje of 10 meer. Op zich zal temperatuur niet significant bijdragen aan de levensduur van een chip. Op stock snelheden krijg je het koel zat, er zal niks vastlopen. Dus dan zou de vraag zijn hoe ver wil je overklokken? Maar ja, dat heeft wel direct invloed op geluid ...
vrede in rust
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Het zou de pomp kunnen zijn.Redax schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:47:
Ik heb sinds enkele maanden een vreemde onregelmatige ratel in mijn pc en hij lijkt niet te traceren. De koelers zijn reeds allemaal vervangen en de voeding lijkt het probleem ook niet te veroorzaken. Ik begin te vermoeden dat mijn H100i waterkoeling het probleem is, iemand ervaringen met eventuele vreemde zoemende geluiden uit een H100i?
Dan trek ik hem straks even helemaal uit, eens zien wat er gebeurd.
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Dat is een serieus grote tafel die je daar hebt!prod_redbull schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:21:
En ik maar denken dat mijn tafel met drie monitoren erop groot was...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
je kunt nog even een hele simpele test doen door even met een koker van een wc-rol of nog beter, een keukenrol aan je oor bij het blok langs te gaan, daarmee kun je het geluid een beetje isoleren en kijken of het daar weg komt. Dan kun je bijvoorbeeld ook even de pomp voor een paar tellen van de fanheader afhalen en kijken of dat het probleem verhelpt. Weet je in ieder geval waar het weg komtRedax schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:08:
[...]
Dan trek ik hem straks even helemaal uit, eens zien wat er gebeurd.
R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Vrijwel zeker wordt het een mATX case (fractal design define mini c).
Mijn beoogde doel voor deze case:
- stilte
- stofvrij
- compactheid
Overklokken zal ik niet snel doen maar in de zomer wordt het nogal warm hier, 28-29 graden is vrij usual.
Nu ben ik wel min of meer eens dat de casefans waar mogelijk NF-A12x25's worden. Ik heb echter nog 2 issues waar ik wat hulp bij kan gebruiken.
Ik ben op zoek naar een goede heatsink voor 120mm fans, of waar ik de noctua's op kan schroeven. Gezien de verschillen zo enorm zijn gaan de fans van de nieuwe heatsink er sowieso af. Alleen geen enkele review te vinden over de heatsink, enkel reviews die het geheel testen. Ergens logisch, anderzijds niet echt tweakers-minded
Nu heb ik de pricewatch: Noctua NH-U12A als optie genomen. Hij is duur, maar ik ga hem dan gewoon met 1 fan gebruiken, de andere fan hoef ik niet te kopen dussss dat scheelt weer fors in de kosten. Enige vraag is: is er een alternatief voor deze setup? Als in, heatsink merk/type X en dan de noctua fans erop schroeven? Als je de fans eraf haalt blijft er 50 euro over voor een heatsink.
Laatste punt: is 1in en 1out oke om stof te verminderen of is 2in 1out misschien toch beter? Er zitten uiteraard stoffilters voor de fans, maar er zijn ook zat openingen...
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
vrede in rust
Ik wil een Ryzen 3 van 65 watt gaan koelen. Of iets in die richting, in ieder geval een mid-end CPU met liefst een redelijke boost voor 1 of 2 cores. Vergelijkbaar met een 2600(X) bijvoorbeeld. Ik heb even zitten kijken maar een alternatief wat prima schijnt te werken is de coolermaster 212 of 412 (zal om het even zijn) of de arctic freezer 33. Beiden zijn toch wel redelijke heatsinks maar voor een lagere prijs. De arctic doet zijn werk met stock fan zelfs semi-passief. Nadeel is dat ik geen reviews kan vinden die eenduidig zijn in welke heatsink beter presteert, dat is frustrerend. Of ze zijn gewoon even goed.Nas T schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:24:
@Nox Wat ga je koelen? Ik ben er vrij zeker van dat je je processor met een oplossing van €50 goed gekoeld ga krijgen. Wat stof betreft: ik maak zelf gebruik van een opstelling met lage airflow, waardoor stof niet/nauwelijks een issue is. Ik zou alleen outtakes nemen, intakes hebben nagenoeg geen nut. Waar je stoffilters kan gebruiken, zou ik dat doen. Ik weet ook niet of je gebonden bent aan Noctua fans, want ze zijn goed, en duur. Er zijn volgens mij zat alternatieven die een veel betere prijs/prestatie verhouding hebben.
De noctuafans hebben mij in de reviews overtuigt van de static pressure die ze bieden en de airflow tot geluid verhouding. Ze zijn duur ja, maar een stille PC mag wat kosten. Mijn voeding is ondertussen ook ruim 10 jaar oud, beetje duurzaam denken dus
Met enkel outtake creëer ik een enorme onderdruk die stof aantrekt, dus ik wil een overdruk creëeren zodat er geen ongefilterde lucht binnenkomt. De case die ik op het oog heb kan ik 1in, 1out doen maar ook 2in 0out en dan 2 intake fans pakken. Gezien de druk die ze leveren kan ik de uitgaande lucht via de paar roosters laten lopen die er zijn, en dan moet het wel goed komen denk.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Hetzelfde geldt voor het koelblok. Zeker voor een midrange cpu heb je niet veel speciaals nodig. Ik gebruik zelf een Scythe Ninja of iets vergelijkbaars, rond de €40 met een oude Intel I5 4670K, een TDP van 84W, dus iets hoger. Die krijg ik onhoorbaar gekoeld, eventueel nog met wat overclock.
Ik werk met 1x120mm outtake en 2x80mm outtake, geen intakes. De kast staat bij mij op een bureau, welke niet regelmatig wordt schoongemaakt. Ik heb niet/nauwelijks last van stof. Ik denk dat hoe lager de airflow is die overal lucht naar binnen kan trekken, hoe minder kans stof heeft om mee te reizen. Ik werk de laatste 5~10 jaar zo, zonder enig probleem. Moet ik misschien wel bij vermelden dat mijn ventilatoren niet harder draaien dan 800rpm (120mm) en 1000rpm (80mm).
vrede in rust
Ik koel met een Arctic Freezer 33 mijn 2600 in een Fractal Design Define-C TG en dat bevalt i.t.t. de stock koeler prima.Nox schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:24:
[...]
Ik wil een Ryzen 3 van 65 watt gaan koelen. Of iets in die richting, in ieder geval een mid-end CPU met liefst een redelijke boost voor 1 of 2 cores. Vergelijkbaar met een 2600(X) bijvoorbeeld. Ik heb even zitten kijken maar een alternatief wat prima schijnt te werken is de coolermaster 212 of 412 (zal om het even zijn) of de arctic freezer 33. Beiden zijn toch wel redelijke heatsinks maar voor een lagere prijs. De arctic doet zijn werk met stock fan zelfs semi-passief. Nadeel is dat ik geen reviews kan vinden die eenduidig zijn in welke heatsink beter presteert, dat is frustrerend. Of ze zijn gewoon even goed.
...
De stock koeler hoorde ik continu, er zal wel iets met een lagertje misgegaan zijn oid maar wanneer dat ding draaide hoorde ik een brom wat flink irriteerde.
Daarom voor de AF33 gegaan, semi passief is leuk maar een goede stille fan op lage rpm was waarschijnlijk net zo goed geweest.
Door de glazen zijkant zie ik de fan vaker stilstaan dan draaien.
Ik zorg er wel voor dat de case fans voor een nette aan- en afvoer van lucht zorgen waarbij ze ook nog eens in rubbers hangen.
Uiteraard alles in het fan profiel in de bios op zo min mogelijk rpm ingesteld
Helaas is het geluid van lucht die door een stoffilter bij de intake gezogen wordt haast niet te voorkomen al heb ik wel het idee dat die rubber fan mounts die ik er later bijgekocht heb zorgen voor iets meer afstand tot het filter waardoor dat geluid wat verminderd is.
Ook heb ik het vermoeden dat de standaard 120mm bij de kast geleverde fans niet de allerstilste zijn en helaas ook geen PWM maar buiten wat wind noise wanneer de boel een beetje warmer wordt heb ik momenteel weinig te klagen.
[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 06-05-2019 21:44 ]
Wat voor temperaturen haal jij zoal met die AF33?PalingDrone schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:37:
[...]
Ik koel met een Arctic Freezer 33 mijn 2600 in een Fractal Design Define-C TG en dat bevalt i.t.t. de stock koeler prima.
De stock koeler hoorde ik continu, er zal wel iets met een lagertje misgegaan zijn oid maar wanneer dat ding draaide hoorde ik een brom wat flink irriteerde.
Daarom voor de AF33 gegaan, semi passief is leuk maar een goede stille fan op lage rpm was waarschijnlijk net zo goed geweest.
Door de glazen zijkant zie ik de fan vaker stilstaan dan draaien.
Ik zorg er wel voor dat de case fans voor een nette aan- en afvoer van lucht zorgen waarbij ze ook nog eens in rubbers hangen.
Uiteraard alles in het fan profiel in de bios op zo min mogelijk rpm ingesteld
Helaas is het geluid van lucht die door een stoffilter bij de intake gezogen wordt haast niet te voorkomen al heb ik wel het idee dat die rubber fan mounts die ik er later bijgekocht heb zorgen voor iets meer afstand tot het filter waardoor dat geluid wat verminderd is.
Ook heb ik het vermoeden dat de standaard 120mm bij de kast geleverde fans niet de allerstilste zijn en helaas ook geen PWM maar buiten wat wind noise wanneer de boel een beetje warmer wordt heb ik momenteel weinig te klagen.
Welke heb je dan? Ik gebruik de Scythe 120mm 800rpm. Deze draaien 500 tot 800rpm in de kast, de outtake fan (waar ik tegenaan kijk) max 500rpm. Ik gebruikt 3 van deze, plus 2x 80mm (Noctua, omdat er geen goed alternatief was) fans op 1000rpm. De voeding is passief, het systeem is zo stil dat ik hem hooguit 's avonds 's nachts hoor, als er niemand thuis is en ik stil zit en ik concentreer me op het geluid. Als ik mijn aandacht niet daarop heb, hoor ik het al niet meer.Nox schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:23:
Ik heb momenteel mijn scythe fans in de kast en hij is niet onhoorbaar stil. Dus ik wil toch liever next level gaanze waren inderdaad fors goedkoper, dat zeker.
@PalingDrone (semi)passief is interessant, maar ik geef zelf de voorkeur aan actief, laag rpm. Ik weet dat je een gemiddeld systeem prima onhoorbaar actief kan koelen. De ventilator die je bij het stoffilter als intake gebruikt, hoe snel draait deze?
vrede in rust
Net een bios update gedaan dus de boel kan weer opnieuw ingeregeld worden, momenteel slaat de cpu fan aan bij een graadje of 40 in een relatief warme kamer van 23 graden en de in- en outtake fans zo rond de 500 rpm. (licht office gebruik, nagenoeg idle)
Alles is in de bios in te stellen (pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC) maar omdat alles na de update op default stond heb ik het nu maar eventjes grof ingesteld.
Wil de in- en outtake iets meer toeren geven en de CPU iets warmer laten worden voordat de fan aanslaat.
Morgen eens een potje gamen en dan weet ik ook wat de temps under load zijn.
Sinds ik in Linux de spindown instellingen van m'n relatief stille HDD gevonden heb is het echt fluisterstil dus kan de airflow wmb iets omhoog gebracht worden.
Vrees dat er een kabel van de PSU tegen die schijf zat waardoor ik mijn intakefan de schuld gaf van het enige geluid wat uit de pc kwam... Toshiba 5.940 rpm schijf op rubbers is normaal vrij stil.
@Nas T Dat geluid bleek van mijn HDD te komen

Kwam erachter toen het spontaan verdween na lange tijd en na een reboot weer aanwezig was....
Overigens ben ik het met je eens dat een stille fan op de CPU met lage rpm misschien nog wel stiller overkomt in de praktijk, zeker met een niet zo agressief fanprofiel, langzaam draaien en soms een tikje sneller valt minder op dan van 0 naar 40%. Met zo'n semi passieve oplossing fluctueert de temp de hele tijd tot de drempelwaarde van 40% bereikt is, een gestaag sneller draaiende fan houdt de processor op een wat constantere temperatuur.
Ook heb ik de spindowntijd van de fans gemaximaliseerd tot 1 seconde zodat ze nog ff doordraaien en wat extra koelen voordat ze langzamer gaan lopen, hoeft voor mij niet zo zenuwachtig allemaal.
-edit-
@Nox Na een halfuurtje licht gamen, Trackmania, zit de processortemp rond de 48 graden bij een omgevingstemperatuur van 22.
Preocessorfan draait dan zachtjes maar heb het vermoeden dat ik de boel nu wel aardig ingesteld heb qua temps en rpm.
Klik je de game weg dan valt de temp omlaag en dit alles bij een fluisterstil systeem.
[ Voor 31% gewijzigd door PalingDrone op 09-05-2019 22:59 ]
Trackmania (de vorige versie) is niet super veeleisend, de intake fan blaast 3/4 boven en 1/4 onder mijn videocard dus dat gaat rechtstreeks richting processorkoeler die in dit geval zo rond de 600 rpm draait.
De kast zelf is vrij leeg, ben nogal van het cable management en met een intake en outtake die ook zo rond de 600 rpm draaien hoor ik niet boven de motregen uit(openstaand raam)
Ben al wel een tijdje aan het goochelen geweest met de fancurves om wanneer de processor warmer wordt eerst wat extra toevoer van verse lucht te krijgen, daarna de afvoer wat harder en wanneer de processorfan aanslaat (bij gamen draait die gewoon rustig mee) gaat alles net een tandje harder maar niet veel.
Die Arctic 33 kan de boel prima koelhouden zeker met maar een 65 Watt processor, dat ding heeft een TDP van 150 Watt, zelfs zonder (intakelucht blokkerende) fan er op denk ik dat ik de boel ook nog wel eens gewoon met de intake en outtake fans kan koelen, maar dan wordt het wel wat warmer dus voorlopig vind ik het prima zo.
Zal eens een 3dmark draaien kijken wat dat doet qua temps.
-edit-
Hmm tijdens de CPU test geeft ie 55 graden aan maar dat dropt binnen 10 sec na afloop weer naar 41, enige wat ik hoorde waren de fannetjes van de 1060.
Met de standaard Wraith fan werd alles duidelijk warmer, boeide mij op zich ook niet zoveel ware het niet dat dat ding een rateltje had waar ik mij nogal aan stoorde.
Heb voor de laatste test alleen Ryzen Master gebruikt en die op Game modus gezet, verder nog niks getweakt of zelf overclocked.
Kortom zo'n AF33 is dikke overkill maar wel lekker stil
Een Gelid Tranquilo o.i.d. zal op een 65 Watt processor ongetwijfeld net zo stil te krijgen zijn, ik koos voor Arctic omdat ik nou eenmaal van een strak rechthoekig koelblok hou in een kast met glazen zijkant... en wegens goede ervaringen in het verleden met het stil koelen van een C2D processor.
-edit-
In Cinebench R20 wordt de processor max 57 graden, dit bij 22 graden kamertemperatuur, CPU fan draait dan 1050 toeren (in mijn op stilte ingestelde fanprofiel)
Intake fan 650 outtake fan 750 rpm.
Hoop dat je wat aan deze gegevens hebt bij je keuze.
[ Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 10-05-2019 02:29 ]
Maar... daar heb ik natuurlijk een stille goed koelende fan voor nodig!
Dus is mijn vraag : Welk model is aan te raden voor zoiets ?!
De laatste keer dat ik een poging deed om wat fan reviews te lezen zag ik na een dag of 5 het bos door de bomen niet meer en met elke fan leek wel wat mis

Dus om het simpel te houden zat ik aan zoiets te denken :
- pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm 800rpm
- pricewatch: ebm-papst 4412 FGLL, 120mm (Dit model heb ik zelf heeel lang ooit gebruikt en zou zweren dat de GLL uitvoering maar 1200 rpm is, maar goed... 1600 rpm is ook geen ramp bij dit model!)
Of misschien iets uit de Noctua toverdoos :
- pricewatch: Noctua NF-P12, 120mm
- pricewatch: Noctua NF-P14s redux-900, 140mm
- pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1200, 140mm
- pricewatch: Noctua NF-P12 redux-1300, 120mm
- pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm
TL;DR : HELP!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Pak een Scythe 120mm 800rpm max model voor zo'n €7,50, of een Noctua 120mm 800rpm voor >€13. Ik verwacht dat de Noctua het marginaal beter gaat doen, eerder 5~10% tegen zo'n 75% hogere prijs. Stil zullen ze beiden kunnen zijn.nero355 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:54:
Dus om het simpel te houden zat ik aan zoiets te denken :
- pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm 800rpm
- pricewatch: ebm-papst 4412 FGLL, 120mm (Dit model heb ik zelf heeel lang ooit gebruikt en zou zweren dat de GLL uitvoering maar 1200 rpm is, maar goed... 1600 rpm is ook geen ramp bij dit model!)
Of misschien iets uit de Noctua toverdoos :
- pricewatch: Noctua NF-P12, 120mm
- pricewatch: Noctua NF-P14s redux-900, 140mm
- pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1200, 140mm
- pricewatch: Noctua NF-P12 redux-1300, 120mm
- pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm
TL;DR : HELP!![]()
![]()
vrede in rust
Zal ook effe moeten kijken naar het type lagers die beiden hebben, hoewel ze hoe dan ook rechtop zullen hangen
Zitten ook twee PLX chips en nog een LSI 2308 RAID/HBA controller onder hé dus de boel kan best warm worden!unfor schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:19:
Check eens hoe warm die heatsink word, de meeste x79 hadden geen fan op de chipset dus lijkt mij sterk dat deze het echt nodig heeft.
BIOS staat nu zo ingesteld dat de fan pas aanslaat bij 55 graden om de boel een beetje stil te houden...
[ Voor 96% gewijzigd door YES op 06-06-2019 11:46 ]
Ik zoek zoiets maar dan niet met van die lange stengels (en is volgens mij ook voor veel dikkere fans >34mm)
pricewatch: Akasa Anti-vibration fan mounts
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Die stengels heb ik gewoon na het plaatsen afgeknipt op een lengte dat je ze niet meer ziet.iNSANiTi schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:59:
Iemand enig idee welk anti vibration fan mount kitje goed is voor fans met een dikte van 25mm?
Ik zoek zoiets maar dan niet met van die lange stengels (en is volgens mij ook voor veel dikkere fans >34mm)
pricewatch: Akasa Anti-vibration fan mounts
Ze zijn van een zacht rubber waarbij je de lengte gebruikt om de fans op zijn plaats te trekken en de retentienok door het schroefgat van de fan, daarna hebben ze geen nut meer tenzij je ze wil hergebruiken maar dan zet ik er wel weer een verse in.
Heb je ze gebruikt met fan's die 25mm dik zijn?PalingDrone schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 05:28:
[...]
Die stengels heb ik gewoon na het plaatsen afgeknipt op een lengte dat je ze niet meer ziet.
Ze zijn van een zacht rubber waarbij je de lengte gebruikt om de fans op zijn plaats te trekken en de retentienok door het schroefgat van de fan, daarna hebben ze geen nut meer tenzij je ze wil hergebruiken maar dan zet ik er wel weer een verse in.
Dan weet ik zeker dat het werkt
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Jup, ik heb ze gebruikt bij de case fans van een Fractal Design Define C-TG en die zijn ook gewoon 25mmiNSANiTi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 01:47:
[...]
Heb je ze gebruikt met fan's die 25mm dik zijn?
Dan weet ik zeker dat het werkt
Wat zou je graag geüpdatet willen zien? Ik kan er wel een keer (waarschijnlijk niet binnen nu en een week) weer eens voor gaan zitten. Ben nu zelf ook bezig om een Asus GTX2070 te voorzien van een ander koelblok.Jens De Roover schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:54:
Originele post zou wel een update kunnen gebruiken. Vind het een zeer interessant tooic, ben er momenteel zelf heel actief met bezig!
De standaard koeler koelt meer dan alleen GPU/RAM/VRM's, dus weet niet zeker of ik alles van een koelblok moet voorzien wat de standaard koeler afdekt, of alleen GPU/RAM/VRM.
In principe wordt dat passief, alleen zal de GPU onder de CPU komen en doordat het koelblok boven de grafische kaart zit, zal de ventilator op de CPU-koeler deze actief koelen.
vrede in rust
Twijfel heel erg tussen een case met damping material of een gewone mesh. Een gewone mesh is zowieso beter als gaming maar vraag me af wat de impact zal zijn als workstation. Ik vermoed dat een mesh zo goed als even stil zal zijn met stille fans en goede fan curves.
Jij een mening hierover?
(Mooie aanvulling voor voedingen is refereren naar https://www.cybenetics.com)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 193,- | € 193,- |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 145,- | € 145,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 575,05 | € 575,05 |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart | € 121,51 | € 121,51 |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart | € 5,- | € 5,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 860W Platinum | € 126,51 | € 126,51 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
1 | Overclocking | Arctic MX-4 Thermal Compound (4g) | € 6,50 | € 6,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.412,41 |
- Videokaart
- Voeding
En je kan wel wat geld besparen op de CPU-koeler.
Voor de CPU-koeler zou ik gaan voor een Scythe Kotetsu (€30), de nieuwe versie is €33.
GPU-koelers zijn stil. Als je ze niet volledig belast. Bij volledige belasting verwacht ik dat ze áltijd geluid gaan maken, want de warmte moet toch afgevoerd worden. Advies is om hier een aftermarket koeler op te zetten en deze met een 120mm ventilator op zo'n 500-800rpm actief te koelen.
Qua voeding: ik gebruik nu een fanless voeding van Seasonic, van 520 watt. Prijzig, maar écht onhoorbaar en zo'n voeding gaat jaren mee. Ze hebben tegenwoordig een 600watt variant van zo'n €200. Daar kun je een aardig systeem mee bouwen.
Dempen is ook effectief, maar dan lever je wel weer wat in qua temperatuur. Ik gebruik al > 15 jaar een oude Coolermaster Stacker kast, de laatste 10+ jaar hoor ik deze niet. Op dit moment heb ik een i5 4670K (jep, een oudje) van 84 watt tdp, plus een RTX2070 (175watt tdp). Deze kan ik prima koelen, onhoorbaar.
vrede in rust
Ik vind deze toch wel "The Silence King" op het moment : pricewatch: Scythe Ninja 5Nas T schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:01:
En je kan wel wat geld besparen op de CPU-koeler.
Voor de CPU-koeler zou ik gaan voor een Scythe Kotetsu (€30), de nieuwe versie is €33.
Maar qua budget schiet hij daarmee natuurlijk weinig op...
Daar ben ik het hoogstwaarschijnlijk mee eens.nero355 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:04:
[...]
Ik vind deze toch wel "The Silence King" op het moment : pricewatch: Scythe Ninja 5
Maar het is net wat je wil. De tabel op deze pagina is voor mij nog steeds een behoorlijk goede leidraad.
Reden: het kijkt naar pure geluidsproductie en verschil in temperatuur.
De Scythe Ninja 4 komt hier zeer goed uit de bus. De Kotetsu zal één of twee graadjes schelen. De Kotetsu scheelt zo'n €20. Voor één graad. Dat is niet meer een kwestie of ie geschikt is, het is een kwestie of je die laatste 25/50MHz eruit kan persen bij overclocken. Aangezien ik hier er niet van uit ga dat we op zoek zijn naar (veel) overclockpotentieel (dan wil je toch al naar waterkoeling of beter: LN2, dus stikstof).
In dat daglicht zet de Kotetsu een flinke prestatie neer: het laat de meeste koelers achter zich qua (stil) koelpotentieel en hij is ook gunstig geprijsd. Vind je die laatste graag belangrijk, hou mij en jezelf niet voor de gek en ga waterkoelen of voor vloeibaar stikstof
Ik heb zojuist een thermalright HR03 GT of plus, van een ATI 4870 (zo'n 10 jaar oud) gehaald en op de RTX2070 gezet (moest alleen de bracket wat verzagen). Resultaat: furmark zo'n 82 graden max met de kast open. Zo zie je: het hoeft niet duur en nieuw te zijn om nette temperaturen te halen
vrede in rust
Ik heb bijna dezelfde setup. Paar kleine verschillen. De Gigabyte 2070 Super Gaming OC is echt geweldig! In mijn kast 67 graden max overclocked naar 2085mhz en nog steeds relatief stil. Scythe Mugen is ook goed. Verwacht met de 3600 alleen geen super lage temps. 3600 is 65w tdp en 3600x 95w. In realiteit is de 3600 gewoon 88w tdw en niet 65. En dat merk je in de temps. Ik draai met een H80i V2 max gaming 70 graden. De vorige generatie Ryzen was gewoon koeler.Jens De Roover schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:46:
Goh ik zelf worstel heel erg met cases. Momenteel ben ik bezig die als workstation moet fungeren (ERP systeem, mailings) maar ook als game pc na de uren. Deze moet stil zijn als workstation maar als game station maakt het minder uit (toch headset op).
Twijfel heel erg tussen een case met damping material of een gewone mesh. Een gewone mesh is zowieso beter als gaming maar vraag me af wat de impact zal zijn als workstation. Ik vermoed dat een mesh zo goed als even stil zal zijn met stille fans en goede fan curves.
Jij een mening hierover?
(Mooie aanvulling voor voedingen is refereren naar https://www.cybenetics.com)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 3600 Boxed € 193,- € 193,- 1 Moederborden MSI B450 Gaming Pro Carbon AC € 145,- € 145,- 1 Videokaarten Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G € 575,05 € 575,05 1 Behuizingen be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart € 121,51 € 121,51 1 Usb-sticks Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart € 5,- € 5,- 1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition € 49,99 € 49,99 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 88,90 € 88,90 1 Voedingen Fractal Design ION+ 860W Platinum € 126,51 € 126,51 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 1 Overclocking Arctic MX-4 Thermal Compound (4g) € 6,50 € 6,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.412,41
Mijn enige tip met deze build is iets beter geheugen. Ik had de exact zelfde geheugen kit en het is gewoon prut geheugen. Hynix AJR en vaak al problemen met XMP profiel op 3200. En overclocken kan je al helemaal vergeten. Torenhoge Latency rond de 77ns. Als je niet veel meer wil uitgeven zoek je naar een setje Micron E-die van Crucial dat makkelijk 3800Mhz wil draaien en je Latency flink omlaag gooit naar rond de 65ns en dit is wel merkbaar in gebruik. 77ns is gewoon heel hoog voor hedendaagse begrippen. Ik heb zelf Bdie geheugen maar dat ik veel duurder dan micron e en micron e is maar 5-10% langzamer dan bdie en nog steeds veel potenter dan het kitje dat hij geselecteerd hebt. Dat kitje is echt troep. En dat kan ik weten uit ervaring.
Rest van de set is echt top!
Good luck.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Nas T schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:58:
Daar ben ik het hoogstwaarschijnlijk mee eens.
Dat artikel is uit 2015Maar het is net wat je wil. De tabel op deze pagina is voor mij nog steeds een behoorlijk goede leidraad.
Reden: het kijkt naar pure geluidsproductie en verschil in temperatuur.
De Scythe Ninja 4 komt hier zeer goed uit de bus. De Kotetsu zal één of twee graadjes schelen. De Kotetsu scheelt zo'n €20. Voor één graad. Dat is niet meer een kwestie of ie geschikt is, het is een kwestie of je die laatste 25/50MHz eruit kan persen bij overclocken. Aangezien ik hier er niet van uit ga dat we op zoek zijn naar (veel) overclockpotentieel (dan wil je toch al naar waterkoeling of beter: LN2, dus stikstof).
In dat daglicht zet de Kotetsu een flinke prestatie neer: het laat de meeste koelers achter zich qua (stil) koelpotentieel en hij is ook gunstig geprijsd. Vind je die laatste graag belangrijk, hou mij en jezelf niet voor de gek en ga waterkoelen of voor vloeibaar stikstof
Ik vond de laatste paar Reviews op HWI wel interessant, maar gek genoeg blijft men doorzagen over Be Quiet! en Noctua of al die AIO troep, terwijl de Scythe Ninja 5 naar mijn mening toch wel ideaal is volgens hun eigen resultaten :
https://nl.hardware.info/...-5-tuf-cpu-koelers-review
(Is volgens mij de laatste Review waarin de meeste luchtkoelers staan en daardoor dus up-to-date is!)
Mocht ik weer eens een CPU koeler nodig hebben dan weet ik in ieder geval wat ik ga kopen
Ik heb nog wel ergens een Thermalright HR-03 Rev. A voor jeIk heb zojuist een thermalright HR03 GT of plus, van een ATI 4870 (zo'n 10 jaar oud) gehaald en op de RTX2070 gezet (moest alleen de bracket wat verzagen). Resultaat: furmark zo'n 82 graden max met de kast open. Zo zie je: het hoeft niet duur en nieuw te zijn om nette temperaturen te halen.
Ook de Papst fan die ik destijds heb gemod, zodat die door de 1900XTX aangestuurd kon worden heb ik nog wel ergens
Wat gebeurde er: de eerste koeler produceerde <20dB. Hoeveel minder wist ik niet, want het omgevingsgeluid van de meting was zo'n 20dB. Later is silentpcreview hun meetopstelling gaan aanpassen, zodat ze zelfs tot 11dB konden meten. Pas na dat moment heb ik geleerd dat ~13dB voor mij onhoorbaar is.
Kijk eens naar verschillende hardwaresites en geluidsmetingen. Vaak komen ze niet eens in de buurt van 20dB, wat dus (voor mij) al te luid is om als stil te bestempelen. De enige conclusie die ik kan trekken: als het op het minimum zit wat ze kunnen meten, is er een kans dat het stil is. Zit het erboven, is het zeker niet stil. Als er andere sites zijn die zich kunnen meten qua metingen in het stiltegebied met silentpcreview, dan hoor ik het graag. Tot die tijd blijf ik silentpcreview nog gebruiken. Ze zijn (voor mij) de enige waardevolle referentie.
vrede in rust
Daar heb ik echt geen SPCR voor nodig, maar wel voor de temperaturen die bepaalde heatsinks halen
Het zal van fan tot fan verschillen (type lagers, ventilatorblad-design, dikte) en van persoon tot persoon.
Referentie is enorm belangrijk, voor mij is dat 13dB bij silentpcreview en 800rpm voor 120mm Scythe fans. Dan heb ik echt een idee hoe stil het is.
vrede in rust
De meeste (PWM) fans kunnen tegenwoordig toch wel zonder problemen langzaam draaien? Ik heb zelf 1500 rpm fans (noctua redux) 'voor als het moet', maar deze draaien gewoon lekker op 350 rpm in idle, en 600 onder load. Dat laatste vind ik nog net acceptabel in deze kast. Als je meer lawaai in een mesh behuizing wil stoppen (zoals een paar posts hierboven) kun je het naar mijn idee echt niet meer over een stille PC hebben..Nas T schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:17:
Om nog wat aan de discussie toe te voegen: voor 120mm fans ga ik uit van 800rpm op koelbokken, en 500rpm als casefan. Ik gebruik zelf voornamelijk Scythe fans, die hebben fans die max 800rpm draaien, zodat 500rpm prima te doen is zonder trucs.
[ Voor 4% gewijzigd door Cheezus op 19-09-2019 21:50 ]
In het kader van een stille operatie in idle en goede airflow tijdens belasting vind ik het vooralsnog lastig om allemaal in te stellen. Ik houd er niet van dat fans steeds op en neer gaan qua RPM.
ik heb daarom alle bequiet silent wings 3 fans vast gezet op 800RPM~ (3 voor, 1 achter, 2 op mijn dark rock pro 4) zowel voor idle als load dus. Nou merk ik dat mijn videokaart wel wat goede airflow kan gebruiken (RTX 2080 Super) gezien die over de 70c gaat tijdens 1440p belasting met stock fan curve.
Echter wil ik in idle dus niet meer geluid dan 800RPM, vandaar dus de vraag hoe heeft iedereen alles ingesteld?
Gr

Niks aan doen dus
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Haha, moet heel eerlijk zeggen dat ik m'n GPU graag in de low 60's maximaal houd!Fordox schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:31:
70 graden met een standaard koeler op de gpu is vrij laag voor een kaart van dat kaliber, ik zou me eerder zorgen maken als ie hoog in de 80 graden gaat zitten.
Niks aan doen dus
Ik daar niet het nut van, tenzij je daarmee een significant hogere boost haaltLekiame schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:
Haha, moet heel eerlijk zeggen dat ik m'n GPU graag in de low 60's maximaal houd!
Vroeger werden de topmodellen makkelijk 90 graden!
Groot verschil in boostspeed indd, verschil tussen 60c en 70c is denk ik 2015mhz boost t.o.v. 1950-1960mhz boost.nero355 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:03:
[...]
Ik daar niet het nut van, tenzij je daarmee een significant hogere boost haalt
Vroeger werden de topmodellen makkelijk 90 graden!
Wie heeft er wel eens 'last' van een M.2. SSD die een high pitching/static noise maakt?
Of laat ik het zo zeggen, wie hoort zijn M.2. SSD nog meer boven zijn fans uit komen?
Ik heb nu 3 verschillende M2's gehad; de 970 pro, SX8200 en nu de MP510 en ze deden het allemaal..
Erg irritant geluid in mijn beleving. Valt dit te verminderen?
gr
Dat is geen groot verschil!Lekiame schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:56:
Groot verschil in boostspeed indd, verschil tussen 60c en 70c is denk ik 2015mhz boost t.o.v. 1950-1960mhz boost.
Ik zou denken dat het aan je moederbord ligt als je meerdere modellen hebt getestLekiame schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:08:
Ik wil even een ander puntje aankaarten:
Wie heeft er wel eens 'last' van een M.2. SSD die een high pitching/static noise maakt?
Of laat ik het zo zeggen, wie hoort zijn M.2. SSD nog meer boven zijn fans uit komen?
Ik heb nu 3 verschillende M2's gehad; de 970 pro, SX8200 en nu de MP510 en ze deden het allemaal..
Erg irritant geluid in mijn beleving. Valt dit te verminderen?
PWM noise denk ik...
Ik maak me qua temperaturen pas zorgen als een GPU ruim boven de 90 graden komt en een CPU ruim boven de 80 graden.
Ik heb geen last van geluid dat door de m2 SSD's komt. Ik heb een model van Kingston. Misschien komt het van de M2 controller of zou de voeding daar oorzaak van kunnen zijn?
vrede in rust
Ik denk niet dat er een site is zoals SPCR (maar ik hou me ook enorm aanbevolen!). De cpu is niet spannend: ik heb nu een AMD 3950x met een koeler van €40~€45, dit gaat prima. Voor de GPU idem: een koeler van zo'n €40~€45 op een RTX 2070. Ik denk dat jij straks richting kaliber RTX 2080 gaat en dat zal een significante stap zijn qua TDP. Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar waterkoeling, wil je het écht stil krijgen. Dan raad ik een setup aan met een D5 gebaseerde pomp, welke je kan regelen. Of (en dat lijkt me beter) je zou de pomp in een behuizing kunnen plaatsen welke geluid dempt.eL_Jay schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:26:
Iemand tips waar ik courante en kwalitatief hoogwaardige info kan vinden over stille pc's (a la spcr)? Ik wil namelijk voor <€3000 mijn ultieme game pc gaan bouwen wanneer de HDMI 2.1 gpu's (4k VRR ) op de markt komen en ik kom er met name bij de cases, fans en in mindere mate psu's niet uit (spanningsveld tussen grootte en stilte).
De PSU is ook lastig: je zou kunnen kijken naar wat op SPCR te vinden is, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een setup met twee (passieve) PSU's. Seasonic heeft bijvoorbeeld deze, waar je gecombineerd op 800 watt uitkomt.
vrede in rust
Qua PSU neig ik naar de seasonic passive van 600 watt, maar ik kan me voorstellen dat een stille voeding die de warmte buiten de kast dumpt beter is voor de algehele geluidsdruk.Nas T schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:40:
[...]
Ik denk niet dat er een site is zoals SPCR (maar ik hou me ook enorm aanbevolen!). De cpu is niet spannend: ik heb nu een AMD 3950x met een koeler van €40~€45, dit gaat prima. Voor de GPU idem: een koeler van zo'n €40~€45 op een RTX 2070. Ik denk dat jij straks richting kaliber RTX 2080 gaat en dat zal een significante stap zijn qua TDP. Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar waterkoeling, wil je het écht stil krijgen. Dan raad ik een setup aan met een D5 gebaseerde pomp, welke je kan regelen. Of (en dat lijkt me beter) je zou de pomp in een behuizing kunnen plaatsen welke geluid dempt.
De PSU is ook lastig: je zou kunnen kijken naar wat op SPCR te vinden is, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een setup met twee (passieve) PSU's. Seasonic heeft bijvoorbeeld deze, waar je gecombineerd op 800 watt uitkomt.
Qua GPU koop ik de stilste semi-passive 3080(ti) (gok Asus) en die laat ik ongemoeid, Ja ik snap dat die dan onder load relatief veel geluid maakt maar dat kan ik accepteren (load == gamen == ingame audio). Desktop/Idle/Netflix moet ie echt stil zijn.
Qua CPU koeler gaat het de Ninja 5 worden evt met andere fans (gok op een 10700K). Dat is volgens mij toch wel de beste heatsink van het moment.
Op de oppervlakte lijken de Noctua A/S 12/14/15 de beste fans maar hier en daar kom ik ook andere merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Qua cases ben ik het spoor dus echt compleet bijster. Dempende kasten hebben weer een hogere temp waardoor de gpu/cpu koeling harder moet werken. ik snap niet dat er zo weinig over te vinden is
Dan zou ik denk ik eerder neigen naar een semipassieve voeding. Moet je alleen kijken welke (bij hoeveel watt deze actief wordt, ik zou schatten dat boven de 250~300 of hoger mooi is)eL_Jay schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Qua GPU koop ik de stilste semi-passive 3080(ti) (gok Asus) en die laat ik ongemoeid, Ja ik snap dat die dan onder load relatief veel geluid maakt maar dat kan ik accepteren (load == gamen == ingame audio). Desktop/Idle/Netflix moet ie echt stil zijn.
Zou goed kunnen, maar als je niet wil overklokken en niet voor stilte bij volledige belasting gaat, zullen goedkopere koelers ook afdoende zijn.Qua CPU koeler gaat het de Ninja 5 worden evt met andere fans (gok op een 10700K). Dat is volgens mij toch wel de beste heatsink van het moment.
Kan kloppen, ik zweer zelf bij Scythe: véél goedkoper en haast zo goed (ik schat 90~95% performance).Op de oppervlakte lijken de Noctua A/S 12/14/15 de beste fans maar hier en daar kom ik ook andere merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Kasten zijn enorm lastig, reviews zijn 99% kl*te voor geluid: echt stilte (<15~20dB) meten veel reviewers niet en dus weet je niet of het stil is. Als je geen exotische setup gebruikt, is demping niet nodig. Ik gebruik zelf een Ryzen 3950X en een RTX 2070, componenten die redelijk richting high-end gaan. Onder volledige belasting hoor ik het systeem niet (af en toe op een northbridge fan na, waar ik ook nog iets aan wil gaan doen). En een 520watt passieve voeding (dus een hele zware voeding is ook vaak overkillQua cases ben ik het spoor dus echt compleet bijster. Dempende kasten hebben weer een hogere temp waardoor de gpu/cpu koeling harder moet werken. ik snap niet dat er zo weinig over te vinden is
vrede in rust
3950 is de meest sexy chip van het moment, nog voorbij highend imo, geweldige performance per watt wat deze chip super zeer interessant maakt voor een stil systeem met workstation performance. Wel prijzig en qua cores voor mij zware overkill aangezien gaming de zwaarste use-case is. Dan past een intel die de helft kost en in games nog net iets beter presteert beter bij mij. Al jeukt het wel hoor wat ik wordt wel echt geil van die 3950
Ben zelf ook altijd tevreden geweest met scythe fans, al viel de kaze flex 120 in deze review wel tegen vanwege de waardeloze PWM control.
Ik hoop dat noctua idd net die 5 a 10% extra performance en levensduur van de lager biedt voor max €100 meer op mijn build.
Kende je de Airtop 3 al ?daar gaat mijn hartje ook sneller van kloppen. Volledig passief tot en met een 9900K & RTX 4000 in een SFF
Het is geen pure high-end, want daar vind ik het TDP te laag voor. De threadrippers, die zijn high-end, de 3950x heeft een mooie balans tussen performance, verbruik en kosten.
De Kaze Flex ken ik niet, ik gebruik altijd de gewone fans (800rpm max), die hoef ik maar terug te regelen tot 500rpm ongeveer.
Ik ken de Airtop 3 niet, klinkt leuk, maar ik ben benieuwd hoe ver ze de CPU/GPU teruggeklokt hebben
Want dat kan natuurlijk ook nog. Passief daar was ik zo'n 10 jaar geleden wel weg van, maar als je stilte wil, zijn er veel betere opties.
Ik heb het nu helemaal mooi voor elkaar: ik heb voor een oude Scythe Mugen 4 (die 6,5 jaar geleden €37 kostte) een beugeltje gekocht (kosten €10~€15 geloof ik) welke nu op de 3950X zit. Daarnaast een oude Thermalright HR03 plus kunnen overzetten op de RTX 2070 (die had ik nog liggen), dus voor ~€10 heb ik twee prima presterende koelers
vrede in rust
Wat vind iedereen van het geluid die een pomp maakt van een liquid koeler?
Ik heb verschillende modellen tot op heden gehad:
- H100i PRO
- H115i iCUE XT PRO
- H150i PRO
- Kraken X72 (huidige)
Wat me opvalt is dat bij de H100i en de H150i de pomp op 1150RPM gezet kan worden. De pomp is dan onhoorbaar. Bij 2200RPM en 2800RPM natuurlijk enorm hoorbaar (zoemend).
De H115i iCUE XT PRO is over het algemeen erg luid, bubbelend in Quiet modus, zoemend/ratelend in Performance modus en van alles en nogwat in Extreme modus.
Bij mijn huidige X72 zijn de modus 1950RPM - 2150 RPM - 2800RPM en fixed op een value daar tussenin.
Op het laagste RPM hoor ik een héél zacht rateltje van de motor van de pomp. Ik vind het jammer dat - zoals de specs - de pomp niet op 1600RPM gezet kan worden. De pomp is het luidste component in mijn case gezien mijn fans enorm stil zijn.
De hamvraag: Wat vind iedereen nou eigenlijk van het geluid van de pomp van hedendaagse liquid koelers?
[ Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 25-02-2020 09:33 ]
Ik ben erg benieuwd hoe je dat lukt met een kast op je bureau.Nas T schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:06:
Ik gebruik zelf een Ryzen 3950X en een RTX 2070, componenten die redelijk richting high-end gaan. Onder volledige belasting hoor ik het systeem niet
Met mijn zelfbouw kast met demping onder het bureau hoor ik de 2070 aardig draaien onder load (niet storend, wel hoorbaar), ik wil eigenlijk wel weer een normale kast (stuk praktischer) maar de laatste keer dat ik dat probeerde irriteerde ik me mateloos aan het geluid onder load

Heel eenvoudig: vervang de koelers en ga er niet van uit dat de meegeleverde ventilatoren stil zijnCheezus schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:47:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe je dat lukt met een kast op je bureau.
Met mijn zelfbouw kast met demping onder het bureau hoor ik de 2070 aardig draaien onder load (niet storend, wel hoorbaar), ik wil eigenlijk wel weer een normale kast (stuk praktischer) maar de laatste keer dat ik dat probeerde irriteerde ik me mateloos aan het geluid onder load
Volgens mij is er geen enkele actieve koeler die ik out of the box stil genoeg zal kunnen vinden. Maar dat kan ook liggen aan dat ik verlang dat 120mm ventilatoren nóóit boven de 800rpm komen.
vrede in rust
Volledig onnodig, een luchtkoeler heeft dezelfde prestaties bij eenzelfde prijspunt en een point of failure/sound minder.Lekiame schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:31:
De hamvraag: Wat vind iedereen nou eigenlijk van het geluid van de pomp van hedendaagse liquid koelers?
Alleen als je persé een estethische AIO wil moet je daar voor gaan. Anders gewoon niet
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Of ruimte tekort had naast het eerste PCIe slot bij de Socket in de buurt, vanwege je Quad Crossfire setup...Fordox schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:44:
Volledig onnodig, een luchtkoeler heeft dezelfde prestaties bij eenzelfde prijspunt en een point of failure/sound minder.
Alleen als je persé een estethische AIO wil moet je daar voor gaan. Anders gewoon niet
Als die stomme Corsair H100 stuk gaat komt er lekker weer een mooie grote heatsink in, want nu zit er maar één videokaart in dus ruimte zat!
De ventilatoren van de koeler(s) bedoel ik. Maar van de kast ookCheezus schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:42:
Je bedoelt van de kast? Dat had ik destijds uiteraard gedaan (voor zover er uberhaupt al iets werd meegeleverd). Maar een 2070 maak je daarmee nog niet stil onder load.. of heb je daar zelf een aftermarket koeler met 120mm ventilatoren op geknutseld?
Er zijn wel meer redenen te bedenken, zoals nero555 aangeeft kan ruimte meespelen, de wil om meer overklokpotentieel te hebben of misschien verbruikt je systeem zoveel vermogen dat luchtkoeling niet geheel haalbaar is. Maar dan moet je denken aan een totaal van 300~400 watt TDP gecombineerd.Alleen als je persé een estethische AIO wil moet je daar voor gaan. Anders gewoon niet ...
vrede in rust
Sorry, maar dan heb je aan een AIO helemaal niks en kan je beter aan een Custom Loop beginnen, zoals het IMHO hoort als je echt waterkoeling wilt hebben!Nas T schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:26:
Er zijn wel meer redenen te bedenken, zoals nero555 aangeeft kan ruimte meespelen, de wil om meer overklokpotentieel te hebben of misschien verbruikt je systeem zoveel vermogen dat luchtkoeling niet geheel haalbaar is. Maar dan moet je denken aan een totaal van 300~400 watt TDP gecombineerd.
Mijn pompen zijn met mijn set dus zo goed als onhoorbaar. Tijdens internetten of andere basis taken draaien de fans op mijn rad's niet. Ga ik gamen dan gaan ze wel draaien, maar dan nog steeds op een zeer lage stand omdat ik 2 stuks 4x120mm rad's heb.
Ik weet dat Speedfan dit kan doen maar het programma is zodanig buggy met die functie dat ik het niet naar wens kan aanpassen
Via de GPU temp is niet heel handig. Stel je doet even iets waardoor de GPU temp naar de 70 graden schiet gaan de fans flink draaien. 2 seconden later is de GPU temp weer 40 graden en stoppen ze weer. Een fancurve werkt het beste op iets wat tijd nodig heeft om warmer en kouder te worden. Op iets wat binnen een halve seconde 20 graden of meer kan schelen werkt niet handig.Waterkoker schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:35:
Weet iemand een tool/software waarmee je de ventilatoren van je pc kan laten aanpassen a.d.h.v. de temperatuur van de GPU?
Ik weet dat Speedfan dit kan doen maar het programma is zodanig buggy met die functie dat ik het niet naar wens kan aanpassen
Met welk programma? Of bedoel je in de bios? Ik heb een ASRock B450M Pro4 maar de fan management is wat beperkt vind ik zelfLekiame schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:03:
Laat de fans reageren op je PCI-E X16 temp sensor!
edit:
inmiddels A-Tuning van ASRock gedownload waarmee ik de fans iets fijner kan instellen. Ik gebruik de temperatuur van het moederbord. Het is in ieder geval beter dan niets
[ Voor 39% gewijzigd door AOC op 04-03-2020 21:31 ]
Een overzicht van de onderdelen:
1) Noctua case fans
2) Scythe Mugen 3 rev b cpu koeler met noctua fans
3) Corsair 650 rmx voeding (1 dag oud) , is onder lage load gewoon niet actief
4) Case: Nanoxia deep silence
5) GPU: MSI GTX 980 (fans idle in bv windows)
TEMPS: min 32 max 49 (4 cores) i7 3770K
Ik wil mijn computer nog wat stiller maken, hoe kan dit 't beste aanpakken? jullie tips?
[ Voor 8% gewijzigd door MetalSonic op 17-03-2020 13:53 ]
Wat zijn de maten van je fans? Zorg eerst dat je alles wat je kan aansturen qua snelheid, stil hebt.MetalSonic schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:52:
Ik wil mijn computer nog wat stiller maken, hoe kan dit 't beste aanpakken? jullie tips?
Richtlijnen:
300rpm 140mm
500rpm 120mm
800 rpm 92mm
Mocht je die snelheden niet kunnen halen, zet ze zo langzaam mogelijk en vermeld de maat en snelheid.
Daarna kun je luisteren wat er nog geluid maakt. Een zoemend geluid kan duiden op iets in de voeding of een harde schijf. Ik weet niet of je die hebt.
vrede in rust
Ik weet niet wat de maten zijn van mijn fans. Ik weet wel dat ze van Noctua zijn. Mijn CPU is van Scythe mugen.Nas T schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:23:
[...]
Wat zijn de maten van je fans? Zorg eerst dat je alles wat je kan aansturen qua snelheid, stil hebt.
Richtlijnen:
300rpm 140mm
500rpm 120mm
800 rpm 92mm
Mocht je die snelheden niet kunnen halen, zet ze zo langzaam mogelijk en vermeld de maat en snelheid.
Daarna kun je luisteren wat er nog geluid maakt. Een zoemend geluid kan duiden op iets in de voeding of een harde schijf. Ik weet niet of je die hebt.
Ik draai CPU ID hardware monitor daar komt het volgende uit:
-

Verdere info:
Alleen maar SSD's geen HDD
EDIT ik heb het in de thumbnail gezet ik snap niet warom het niet werkt, sorry
[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 17-03-2020 16:40 ]
Het makkelijkst is om in het BIOS/UEFI je fans te regelen, grote kans dat dat daar kan.
Kast open maken (kun je gelijk je fans meten met een rolmaat: buitenmaat bracket waarin de propellor zit is de maat). Waarschijnlijk weet je niet welke fan in het bios welke fan in je kast is. Als je een realtime snelheid ziet, zou je de ventilator handmatig kunnen stoppen (even goed nadenken of je dat met je vingers doet of iets zachts waarbij de fan niet beschadigd raakt).
Dan weet je welke fan in je kast bij welke meting in je BIOS/UEFI hoort, kun je hem afstellen en de snelheden hier melden
vrede in rust
Wel extreem zeg!
Een 120 mm. fan kan makkelijk stil zijn op 900 a 1000 rpm afhankelijk van de fan zelf.
Een 140 mm. fan doet hetzelfde ergens op 800 rpm. denk ik...
De 92 mm. en lager modellen weet ik effe niet meer, maar ik ken zelfs 80 mm. modellen die erg stil zijn rond de 1000 rpm. dus het ligt er maar net aan welke je hebt!
Vind jijnero355 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:41:
[...]
Wel extreem zeg!
Een 120 mm. fan kan makkelijk stil zijn op 900 a 1000 rpm afhankelijk van de fan zelf.
Een 140 mm. fan doet hetzelfde ergens op 800 rpm. denk ik...
Ik ga zelf uit van 800rpm voor een 120mm fan als heatsinkfan, niet als casefan. Die hoor ik nagenoeg niet/nauwelijk, ook bij weinig omgevingsgeluid.
Ik richt zelf op 500rpm voor 120mm fans die ik als casefan gebruik en waar ik zelf tegenaan kijk. Dus misschien is 500rpm wel laag, maar is wat zekerder dat ongeacht hoe/waar de fan gebruikt wordt, deze praktisch niet hoorbaar zal zijn voor de eindgebruiker.
vrede in rust
Net als jij
Ik ook!Ik ga zelf uit van 800rpm voor een 120mm fan als heatsinkfan, niet als casefan. Die hoor ik nagenoeg niet/nauwelijk, ook bij weinig omgevingsgeluid.
Tja, casefans...Ik richt zelf op 500rpm voor 120mm fans die ik als casefan gebruik en waar ik zelf tegenaan kijk. Dus misschien is 500rpm wel laag, maar is wat zekerder dat ongeacht hoe/waar de fan gebruikt wordt, deze praktisch niet hoorbaar zal zijn voor de eindgebruiker.
Met of zonder één of meerdere HDD's ervoor ?!
Want daarin schijnen sommige fans keihard te falen en zelfs allerlei mechanische geluiden te produceren die je liever niet wil horen!
Hdd's waarvoor? Ik heb één (WD red 3TB) voorin de kast in een behuizing in een 5,25" slot. Deze zou ik misschien horen als ie opspint. Daar zit geen ventilator bij (hdd's worden niet/nauwelijk beïnvloed in levensduur of snelheid door temperatuur).nero355 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:13:
[...]
Met of zonder één of meerdere HDD's ervoor ?!
Want daarin schijnen sommige fans keihard te falen en zelfs allerlei mechanische geluiden te produceren die je liever niet wil horen!
vrede in rust
Ja, is dit nou het stille PC topic of het niet zo lawaaiige PC topic?
Mijn ervaring met diverse fans gaat ook richting de RPM's die Nas T opgaf als richtlijn voor stilte.
Ik heb het opgezocht. Mijn cpu fans (twee keer) zijn 120 MM. Zoals je in de screenshot kan zien wisselt RPM tussen de 700 en 1000.Nas T schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:13:
Ik zie maar één ventilator, waarschijnlijk die van de CPU, die is verwacht ik 120mm.
Het makkelijkst is om in het BIOS/UEFI je fans te regelen, grote kans dat dat daar kan.
Kast open maken (kun je gelijk je fans meten met een rolmaat: buitenmaat bracket waarin de propellor zit is de maat). Waarschijnlijk weet je niet welke fan in het bios welke fan in je kast is. Als je een realtime snelheid ziet, zou je de ventilator handmatig kunnen stoppen (even goed nadenken of je dat met je vingers doet of iets zachts waarbij de fan niet beschadigd raakt).
Dan weet je welke fan in je kast bij welke meting in je BIOS/UEFI hoort, kun je hem afstellen en de snelheden hier melden
Mijn moederbord is een Gigabyte Z77, daarin zie ik niks om mijn fans van de CPU aan te passen. Te locken op een max aantal rpm. Wat googln impliceert dat het ook niet kan.
Mijn cpu zijns zijn:Noctua NF p12-redux PWM
Het zachte gezoem van mijn computer hoor je echt in de hele kamer dus daar moet echt ruimte voor verbetering zijn.
Ik heb nog eens een overzicht gemaakt. Binnenkort ga ik sowieso weer eens met een luchtdrukfles alle stof wegblazen hopelijk helpt dat ook nog wat. En ik ga kijken wat ik voor case fans heb.
Ik meet nu dus volledig in Windows, lage load. Mijn computer mag best een beetje geluid maken als een videogame speel maar als ik op Tweakers zit of wat aan het typen ben dan wil ik hem eigenlijk niet horen.Computer behuizing:
Nanoxia Nanoxia Deep Silence 5 - Rev.B
Moederbord Gigabyte Z77
Case fans
2 voor, 1 beneden
Fan voor boven:
Fan voor onder:
Fan achter onder:
Cpu i7 3770K non oc
CPU koeler: Scythe mugen 3 rev b
Cpu koeler fans: twee keer Noctua NF p12-redux PWM 120mm
Opslag:
2 maal een SSD , geen HDD
Videokaart:
MSI GTX 980, fans stil
Voeding:
Corsair 650 RMX, fan stil
[ Voor 29% gewijzigd door MetalSonic op 19-03-2020 20:19 ]
Is dat sowieso de beste plek om onnodig nerveus reageren op lichte temperatuurveranderingen te voorkomen?Lekiame schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:03:
Laat de fans reageren op je PCI-E X16 temp sensor!
Mijne staan nu op de processor temp ingesteld en ik vind dat ze een beetje te fanatiek reageren op schommelingen wanneer ik een venster YouTube open heb, zelfs met een relaxed ingestelde fancurve.
(Heb een MSI B450 Gaming Pro Carbon AC)
YouTube = Video = GPU Decoding = Zeeeer lage CPU belasting over het algemeenPalingDrone schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:24:
Is dat sowieso de beste plek om onnodig nerveus reageren op lichte temperatuurveranderingen te voorkomen?
Mijne staan nu op de processor temp ingesteld en ik vind dat ze een beetje te fanatiek reageren op schommelingen wanneer ik een venster YouTube open heb, zelfs met een relaxed ingestelde fancurve.
(Heb een MSI B450 Gaming Pro Carbon AC)
Kortom : Kijk dat effe goed na!
Tja, ik heb nou eenmaal een grote kast en veel SATA poorten in gebruik!Nas T schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:41:
Hdd's waarvoor? Ik heb één (WD red 3TB) voorin de kast in een behuizing in een 5,25" slot. Deze zou ik misschien horen als ie opspint. Daar zit geen ventilator bij (hdd's worden niet/nauwelijk beïnvloed in levensduur of snelheid door temperatuur).
Ooit was dit mijn systeem :Cheezus schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:35:
Ja, is dit nou het stille PC topic of het niet zo lawaaiige PC topic?![]()
Mijn ervaring met diverse fans gaat ook richting de RPM's die Nas T opgaf als richtlijn voor stilte.
![]() | ![]() | ![]() |
En die hoorde je echt niet omdat ik dus de desbetreffende RPM waardes aanhield
Het enige wat je een beetje hoorde waren de WD Raptor ADFD 10.000 RPM HDD's maar dat was gewoon altijd al
Ik merk het vooral nadat alles minstens 10 uur aan staat, zal eens kijken welke fan ik dan hoor, verder is de pc stil genoeg Kan best zijn dat het de cpu fan is die ik aan hoor gaan, zal het venster eens naar de zichtkant draaien... iig viel het me de laatste tijd een paar keer op.
Het verschil tussen 0 en 1 is ook veel groter dan tussen 99 en 100 (als het om irritante geluiden gaat)
Momenteel staat alles gekoppeld aan de processor temp, misschien handig om de casefans aan een andere sensor te hangen?
Met de juiste fans en instellingen hebben we die allemaal dus ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt!PalingDrone schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 00:29:
@nero355 Bedenk me net dat ik een semi passieve cpu cooler fan heb.
Damn... dat is best wel lang!Ik merk het vooral nadat alles minstens 10 uur aan staat
Zit je op een LANparty of zo
Casefans hangen bij mij altijd aan een fancontroller of gewoon direct op een Molex aansluiting die je makkelijk op 5 of 7 volt kan "hotwire-en" zeg maar dus ik zou zeggen ga eens testen wat voor jou het beste werkt!Momenteel staat alles gekoppeld aan de processor temp, misschien handig om de casefans aan een andere sensor te hangen?
1000rpm kán een grens zijn dat je je ventilatoren hoort (bij 120mm). Ik ben ook benieuwd naar de rest. Je zal de ventilator van je PSU denk ik niet uit kunnen lezen, je zou eens kunnen kijken of je die even stil kan laten staan (niet langer dan enkele secondes, bij lage belasting). Is het gezoem trouwens continue of varieert het en kan je iets ontdekken waardoor het meer of minder zoemt?MetalSonic schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Het zachte gezoem van mijn computer hoor je echt in de hele kamer dus daar moet echt ruimte voor verbetering zijn.
Ik heb nog eens een overzicht gemaakt. Binnenkort ga ik sowieso weer eens met een luchtdrukfles alle stof wegblazen hopelijk helpt dat ook nog wat. En ik ga kijken wat ik voor case fans heb.
[...]
Ik meet nu dus volledig in Windows, lage load. Mijn computer mag best een beetje geluid maken als een videogame speel maar als ik op Tweakers zit of wat aan het typen ben dan wil ik hem eigenlijk niet horen.
Als je harde schijven hebt: die kunnen ook mooi zoemen, zeker als er een paneel door de vibraties mee gaat doen
vrede in rust
Mijn PSU is onhoorbaar stil, al gekeken die doet nu niks.Nas T schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:41:
[...]
1000rpm kán een grens zijn dat je je ventilatoren hoort (bij 120mm). Ik ben ook benieuwd naar de rest. Je zal de ventilator van je PSU denk ik niet uit kunnen lezen, je zou eens kunnen kijken of je die even stil kan laten staan (niet langer dan enkele secondes, bij lage belasting). Is het gezoem trouwens continue of varieert het en kan je iets ontdekken waardoor het meer of minder zoemt?
Als je harde schijven hebt: die kunnen ook mooi zoemen, zeker als er een paneel door de vibraties mee gaat doen.
Ik heb geen harde schijven.
Gezoem is over het algemeen gelijk soms variert het wat daarom denk ik dat het de cpu koeler is.
Dan lijken de casefans over te blijven. Je gaf aan dat de GPU idle is. Idle als in semipassief?MetalSonic schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:23:
[...]
Mijn PSU is onhoorbaar stil, al gekeken die doet nu niks.
Ik heb geen harde schijven.
Gezoem is over het algemeen gelijk soms variert het wat daarom denk ik dat het de cpu koeler is.
vrede in rust
Ja klopt, en Hardware info geeft aan dat de GPU in windows op 0 rpm staat. Dit is ook een bekend design voor de MSI gpu's, die gaan pas aan op het moment dat de GPU daar hard genoeg voor werkt.Nas T schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:30:
[...]
Dan lijken de casefans over te blijven. Je gaf aan dat de GPU idle is. Idle als in semipassief?
Heb mijn pc kast gegoogld. Kan volgens mij niet aan de fans liggen van de kast
Ik heb een Nanoxia Deep silence 5 rev bA total of three 140mm Deep Silence fans are pre-installed in the Deep Silence 5. Two of these are installed in special swivelling brackets which allow for simple removal of the fans and easy access to the included dust filters. The third fan is mounted at the back of the case. Rotating at roughly 1100 RPM, the fans generate an air flow of about 68.5 CFM and a static pressure of 1.08mm H2O at a noise level of 14.4 dB(A).
[ Voor 41% gewijzigd door MetalSonic op 20-03-2020 20:56 ]
Ik zie juist fans die met harde plastic clips, in losse plastic houders aan de kast hangen. Dat lijkt mij een uitstekend recept voor resonantie als ergens iets net niet helemaal lekker klemt.MetalSonic schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:33:
[...]
Heb mijn pc kast gegoogld. Kan volgens mij niet aan de fans liggen van de kast
Om het uit te sluiten kun je gewoon één voor één fans uitzetten en kijken wanneer het probleem weg is.
Interessant punt. Ik deed al snel de aanname dat omdat het een stille kast is dat het met de case fans wel goed zou zitten. De case fans zitten vast in de voorkant en achter beneden. Hoe kan ik dat vast klemmen? Hoe zou jij dat aanpakken?Cheezus schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:15:
[...]
Ik zie juist fans die met harde plastic clips, in losse plastic houders aan de kast hangen. Dat lijkt mij een uitstekend recept voor resonantie als ergens iets net niet helemaal lekker klemt.
Om het uit te sluiten kun je gewoon één voor één fans uitzetten en kijken wanneer het probleem weg is.
Heb je trouwens ook nog een tip voor een cpu koeler die stiller is en tevens makkelijk te installeren? Ik kan mijn moederbord niet los maken. Door gebruik van verkeerde schroefjes zit hij vast gedraaid in de kast. De scythe mugen 3 is een hel om te installeren
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!