[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.911 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-08 17:55
@Bill Spaarbank: Ik heb zelf ook de PWM hub van Phanteks. Als je de aangesloten 3 pins fans via voltage wil regelen moet je de SATA voeding inderdaad niet aansluiten, alle stroom komt dan wel van de mobo header ( hetzelfde als dat je alles met een simpele fan splitter aansluit) In fiete omzeil je hiermee heel de handigheid van dit hubje.

Als je de Hub wil gebruiken zoals ie bedoelt is, sluit je de SATA voeding wel aan, PWM signaalkabel naar Moederbord (true) PWM header, en alle (3 pins) fans gewoon in de hub, het toerental van fan 1 (witte connector) word dan weergegeven voor de aangesloten PWM header in bijv HWmonitor. Alle fans worden dan naar gelang van dit PWM sighnaal (uiteindelijk ook gewoon via voltage, via de hub dan) afgeregeld.

Werkt i.c.m Speedfan (beter te fine-tunen dan via mijn mobo/bios) perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vooraf

Ik heb deze case

http://www.fractal-design...fine-series/define-mini-c

En heb net de nxzt 10 fan controller gekocht. Daarbij drie bitfenix Spectre fans (120mm)

Er is 1 fan voorin de kast en 1 achterin meegeleverd. Voor passen 3 fans, bovenin 3.

Nu is overdruk beter right? Dus als ik drie aan de voorkant in laat blazen en boven en achterin laat uit laat blazen zit ik goed toch?

Onderin kan ook nog een fan, maar bij deze kast lijkt me dat niet erg praktisch aangezien dat deel is afgesloten van het moederbord gedeelte.

Ah, de 3.5" bak kan er uit en het plaatje er boven ook.

Dus ik laat 1 van voor onder naar boven, 1 voorop thv de gpu en 1 voorop thv de cpu in blazen.

Achter en boven achter uit.

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 14-04-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:33
@418O2 1x 120mm fan als outtake achterin, 1x (of als je van plan bent te overklokken 2x) 120mm bovenin als outtake. Richtlijn is 500~600rpm.

Onderin een actie gekoelde PSU, om de warmte van de GPU weg te krijgen. Je wil geen overpressure, dan blaas je overal lucht uit, ook waar de lucht niet per se warm is. dan gooi je flow weg.

net 2x 120mm op 500rpm ga je een hele zware cpu zonder problemen koelen.
Ik koel met 1x120mm plus 2x 800mm (500 + 1000rpm) een 4670k plus Nvidia 670. Zonder problemen. De GPU heeft een heatsink boven de kaart (onder cpu) en 2 120mm fans trekken/blazen door een push/pull systeem lucht door de koelers van de GPU&CPU.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:48
Gister stock CPU koeler van Intel vervangen door een Scythe Mugen 4 tweedehands. Ik gebruik hiervan alleen het koelblok zonder fan op mijn i5 6500. Lekker stil zeg :)

Nu nog iets bedenken om de fans van de P400S te vervangen voor een stillere en dan ben ik klaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:07
goedemorgen. ik zit met het volgende probleem.
de koeling van de vidoekaart werkt niet volledig.
meestal schakelt het teug in idle waardoor de ventilator stilstaat.
maar nu blijft hij meerdere malen schakelen tussen stil en stofzuiger in.
begint te laat met koelen en valt daarna weer stil. is hier wat aan te doen ?
okee wel iwat wisselnde belasting maar hij laat de temperatuur tever oplopen voordat hij begint met koelen.
tot zo,n 80 graden. kaart amd r9 270 coolstream.
drivers zijn al opnieuw geinstaleerd
kaart 89c graden voordat de fan in actie komt.
kan dit niet anders/eerder ?

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 11-05-2017 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
miciel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 03:19:
goedemorgen. ik zit met het volgende probleem.
de koeling van de vidoekaart werkt niet volledig.
meestal schakelt het teug in idle waardoor de ventilator stilstaat.
maar nu blijft hij meerdere malen schakelen tussen stil en stofzuiger in.
begint te laat met koelen en valt daarna weer stil. is hier wat aan te doen ?
okee wel iwat wisselnde belasting maar hij laat de temperatuur tever oplopen voordat hij begint met koelen.
tot zo,n 80 graden. kaart amd r9 270 coolstream.
drivers zijn al opnieuw geinstaleerd
kaart 89c graden voordat de fan in actie komt.
kan dit niet anders/eerder ?
Heb je meerdere monitors aangesloten? Wants als je dat doet, dan worden de memory clock speeds niet omlaag geclockt tijdens idle, en dit laat de temperaturen oplopen tot dat de fan aan gaat.

Anders moet je zelf een custom fan profile zien te maken. Dit kan misschien met MSI Afterburner of SpeedFan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
iFez schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:00:
[...]

Heb je meerdere monitors aangesloten? Wants als je dat doet, dan worden de memory clock speeds niet omlaag geclockt tijdens idle, en dit laat de temperaturen oplopen tot dat de fan aan gaat.
nee enkel 17 inch 4:3 beeldscherm.
het is een beetje de omgekeerde wereld om zo,n kaart te pakken voor zo,n beeldscherm.
iFez schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:00:
[...]
Anders moet je zelf een custom fan profile zien te maken. Dit kan misschien met MSI Afterburner of SpeedFan
ik krijg msi afterburner niet werkend.
clud 3d kaart amd radeon R9 270 coolstream
moet nog kijken of dat ik speedfan werkend kan krijgen.
kom ik er niet uit dan laat ik wel weer wat van me horen.
(zelfs dit stukje tekst tikken is voldoende voor een spin up.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:51

Thomg

Aww yiss

Wat betekent niet werkend? Het programma zelf krijg je nieteens werkende? Of werkt het toepassen van een aangepaste snelheid niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thomg schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:53:
Wat betekent niet werkend? Het programma zelf krijg je nieteens werkende? Of werkt het toepassen van een aangepaste snelheid niet?
krijg de snelheid niet werkend.
speedfan gepakt deze werkt wel maar reageert te traag temperatuur wordt eerst 80 graden en begint dan met koelen op 100 % en loopt heel snel terug. de fan schakelt nu gelukkig niet uit dus kan gewoon normaal werken op pc
waar ligt dit nu aan speedfan of amd overdrive ?
ik zie alles netjes opschakelen echter de videokaart reageert niet goed.
omd overdrive reageert alleen maar als als hij boven de 80 graden komt.
of als ik op bevestigen klik zonder amd overdrive geen stuurprogramma,s ed.

eenmaal fan in beweging is prima maar hij komt niet goed op gang is dit nou software matig of hardware matig ? zonder speedfan maar met msi afterburner weer zelfde probleem eerst 80 graden worden en dan beginnen. met koelen weer stoppen weer warm worden en weer beginnen op 100 %
ook nu blijkt dat met speedfan hetzelfde gebeurt.
ook met speedfan stop de fan ook blijft niet draaien na opwarmen

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 11-05-2017 18:38 . Reden: probleem blijft ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ze hadden waarschijnlijk wat heatsinkmateriaal over en hebben dat zo hergebruikt? Ik weet het niet, wel leuk keer wat anders.Voor een passief systeempje met een T-processor is het wel leuk en zeker om te doen omdat er ook 2 heatpipes zitten.

Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/yfnCML.jpg

Vind het wel leuk, grappig ding alleen jammer die die fan zo lelijk erop is gemonteerd. Dan hadden ze die beter aan de onderkant kunnen zetten zodat die 4 wokkels beter in zicht zitten. Daarnaast is ie wel lekker laag, niet 155 mm ofzo, strak tegen de windows aan.

https://www.banggood.com/...90419.html?rmmds=category

Misschien in de volgende bestbuy guide effe meenemen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 22:35
Heeft iemand hier ervaring met Alpenföhn fans zoals de WingBoost 2?

https://www.alpenfoehn.de/en/fans/140-mm/wingboost-2

Of Alpenföhn koelers/andere producten zoals de Olymp?

https://www.alpenfoehn.de/en/cpu-cooler/olymp

---

Ik lees dat die koeler (340 W TDP!!) met zijn WingBoost 2 fans beter koelt EN stiller is dan de Noctua NH-D15...

http://cdn.overclock.net/...mpreviewx-hardware.de.png

http://gamezoom.net/artik...Olymp_Test_Review-35489-3

Te mooi om waar te zijn? Hij staat voor slechts 50 euro in de pricewatch :')

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Hierm is een roundup met die betreffende olymp koeler en is die iets minder getest dan de door jouw vernoemde noctua : https://www.overclock3d.n...u_air_cooler_mega_test/39

Ik heb zelf ook getwijfeld over alpenfohn fans, het zijn mooie fans en ze krijgen degelijke reviews dus waarom niet. En die koeler lijkt me een prima koeler, het is immers een flinke joekel. De vraag is meer ofdat die past in je build en of je het geld er voor over hebt. Het is immers ook een gevoelskeuze, ik koop zelf graag vaak types die andere niet kopen, dat is mijn ding. Andere kopen liever de koelers die het beste uit roundups komen, ieder zijn ding. Alphenfohn lijkt mij degelijk spul, kan je best doen.

Edit: Zo dumpte laatst deepcool 2 koelers voor 6 euro in de pricewatch, op het eerste gezicht ijken beide merken qua positionering wel een beetje op elkaar. Dat waren gewoon hartstikke goede koelers. Maar omdat ze niet naar voren komen als de beste koelers in een roundup van 40 stuks ofzo, dan slaan mensen hem toch vaak over, zelfs als die voor maar 6 euro te verkrijgen is. Nu kosten beide koelers weer 40 euro, wel typisch consumentenkuddegedrag dus.

[ Voor 66% gewijzigd door govie op 15-05-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:28
Ik heb zelf nog geknutseld aan mijn mini itx game systeem node 304 waterkoeling erin gezet.
Push/pull configuratie in de bios op silent mode gezet
4690k op 4.6 GHz superstil echt top.

[ Voor 4% gewijzigd door Beaudog op 16-05-2017 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
iTiamo schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:18:
Heeft iemand hier ervaring met Alpenföhn fans zoals de WingBoost 2?

https://www.alpenfoehn.de/en/fans/140-mm/wingboost-2
Ik heb ongeveer 2 jaar tweemaal de Alpenfohn Wingboost 2 Black/White 120mm in gebruik: https://www.alpenfoehn.de/en/fans/140-mm/snow-white-plus-2

Kwalitatief zijn het prima fans! Degelijk gebouwd, strak uiterlijk en ze hebben een handige 4-pin splitter waardoor je op 1 moederbord fanheader een tweede fan kan aansluiten; zonder extern splitterkabeltje. De geluidsdruk tov de prestaties zijn gewoon goed, ze zijn een goede aanvulling op mijn 3 Noctua NF-A14 (140mm) fans.

Ik kan ze in ieder geval van harte aanbevelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
miciel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:54:
[...]

krijg de snelheid niet werkend.
speedfan gepakt deze werkt wel maar reageert te traag temperatuur wordt eerst 80 graden en begint dan met koelen op 100 % en loopt heel snel terug. de fan schakelt nu gelukkig niet uit dus kan gewoon normaal werken op pc
waar ligt dit nu aan speedfan of amd overdrive ?
ik zie alles netjes opschakelen echter de videokaart reageert niet goed.
omd overdrive reageert alleen maar als als hij boven de 80 graden komt.
of als ik op bevestigen klik zonder amd overdrive geen stuurprogramma,s ed.

eenmaal fan in beweging is prima maar hij komt niet goed op gang is dit nou software matig of hardware matig ? zonder speedfan maar met msi afterburner weer zelfde probleem eerst 80 graden worden en dan beginnen. met koelen weer stoppen weer warm worden en weer beginnen op 100 %
ook nu blijkt dat met speedfan hetzelfde gebeurt.
ook met speedfan stop de fan ook blijft niet draaien na opwarmen
Ik denk niet dat iemand precies begrijpt wat je bedoelt, je zinnen lopen ook niet lekker...
speedfan gepakt deze werkt wel maar reageert te traag temperatuur wordt eerst 80 graden en begint dan met koelen op 100 % en loopt heel snel terug.
Wat loopt heel snel terug? De temperatuur? De snelheid van de ventilator?
Ik neem aan dat je bedoelt dat wanneer de temperatuur van je videokaart 80 graden bereikt, de ventilator pas begint en direct op volle kracht gaat blazen.

Als ik je verhaal zo hoor, lijkt het een bios-kwestie (bios van je videokaart). Ik krijg het gevoel dat de aansturing van de ventilator niet goed door het bios verwerkt wordt en dat er een fail-safe in werking treedt (ventilator op vol vermogen boven de 80 graden). Een bios zou je zelf kunnen flashen, zoek naar tooltjes op internet (heb het zelf wel eens gedaan). Mocht je er niet zeker van zijn, zou je terug kunnen vallen op garantie.
Beaudog schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:47:
Ik heb zelf nog geknutseld aan mijn mini itx game systeem node 304 waterkoeling erin gezet.
Push/pull configuratie in de bios op silent mode gezet
4690k op 4.6 GHz superstil echt top.
Oh. Goed verhaal, lekker kort ;)
Misschien heb je wat meer details of wil je dat we er iets op reageren?

[ Voor 9% gewijzigd door Nas T op 16-05-2017 11:52 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:28
Ben een beetje kort van stof dat is waar .
Ik heb dit topic door gelezen en wou mijn node stiller maken dus ik heb mijn 4690k
Gedelid en nieuwe pasta ertussen gedaan
(Grizzly) waterkoeling gekocht.
Van Intel zelf complete loop en daar twee fans op geschroefd .
Met doom zit ik op 55/60 c
Met de division meer rond de 65 c
Dus dat is oké zit te denken om mijn7600k
Onderhanden te nemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 22:35
stin00 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:16:
[...]

Ik heb ongeveer 2 jaar tweemaal de Alpenfohn Wingboost 2 Black/White 120mm in gebruik: https://www.alpenfoehn.de/en/fans/140-mm/snow-white-plus-2

Kwalitatief zijn het prima fans! Degelijk gebouwd, strak uiterlijk en ze hebben een handige 4-pin splitter waardoor je op 1 moederbord fanheader een tweede fan kan aansluiten; zonder extern splitterkabeltje. De geluidsdruk tov de prestaties zijn gewoon goed, ze zijn een goede aanvulling op mijn 3 Noctua NF-A14 (140mm) fans.

Ik kan ze in ieder geval van harte aanbevelen :)
Dankjewel, heb ze aangeschaft omdat ze ruim 50% goedkoper waren dan de Noctua NF-A14 PWM fans, 4 140mm ventilatoren voor 45 euro, yes please! Denk niet dat ik er spijt van ga krijgen voor die prijs.

Nu nog even sparen voor een grotere heatsink, hoeven die ventilatoren minder hard te werken. :)

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Nas T schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:49:
[...]

Ik denk niet dat iemand precies begrijpt wat je bedoelt, je zinnen lopen ook niet lekker...

[...]

Wat loopt heel snel terug? De temperatuur? De snelheid van de ventilator?
Ik neem aan dat je bedoelt dat wanneer de temperatuur van je videokaart 80 graden bereikt, de ventilator pas begint en direct op volle kracht gaat blazen.

Als ik je verhaal zo hoor, lijkt het een bios-kwestie (bios van je videokaart). Ik krijg het gevoel dat de aansturing van de ventilator niet goed door het bios verwerkt wordt en dat er een fail-safe in werking treedt (ventilator op vol vermogen boven de 80 graden). Een bios zou je zelf kunnen flashen, zoek naar tooltjes op internet (heb het zelf wel eens gedaan). Mocht je er niet zeker van zijn, zou je terug kunnen vallen op garantie.
ja dat bedoel ik. ik zie nu inderdaad dat het wel iets duidelijker had gekund.
zowel de temperatuur als de ventilatorsnelheid lopen snel terug als eenmaal de 80 graden is bereikt.
als de kaart weer is afgekoeld stopt de fan met met draaien en wordt de kaart weer heet.
en begint als ie de 80 graden heeft bereikt weer opnieuw met koelen.
dit gebeurt trouwens alleen in idle niet tijdens het gamen.
bij gamen blijft de fan draaien na 1 maal op volle kracht te hebben geblazen.

garantie kaart is net 2 jaar en bedrijf is falliet. (afuture)
kaart is geflasht maar er is geen recentere bios versie beschikbaar welke ik er zo op kan zetten.
8)7 ik zal nog een een keertje kiezen voor een goedkoper kaartje. |:(
ik laat hem wel een keertje door iemand anders flashen kan niet overweg met cmd.
normale atiflash geeft foutmelding als ik er een recentere biosversie op wil zetten van bv amd.
de orginele pakt i gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 16-05-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dus de ventilator begint pas te draaien bij 80 graden, gaat dan op volle snelheid draaien, maar schakelt dan wel snel terug in snelheid en de temperatuur daalt (wat logisch is).
Bij idle zal de kaart dus op maximale ventilatorsnelheid werken, wat ook verklaarbaar is.
Ik vermoed dat je ventilatorregeling in een soort noodloop draait, dus ik denk echt aan het bios.

Je kan proberen op cmd met adminrechten te draaien (druk op start, zoek "cmd" en dan klik je met rechtermuisknop op cmd.exe en die voer je vervolgens uit als admin.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Nas T schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:03:
Dus de ventilator begint pas te draaien bij 80 graden, gaat dan op volle snelheid draaien, maar schakelt dan wel snel terug in snelheid en de temperatuur daalt (wat logisch is).
Bij idle zal de kaart dus op maximale ventilatorsnelheid werken, wat ook verklaarbaar is.
Ik vermoed dat je ventilatorregeling in een soort noodloop draait, dus ik denk echt aan het bios.

Je kan proberen op cmd met adminrechten te draaien (druk op start, zoek "cmd" en dan klik je met rechtermuisknop op cmd.exe en die voer je vervolgens uit als admin.
kaart gaat binnenkort even een bezoekje bij medetweaker brengen.
kaart werkt niet meer na flashen van bios, geen beeld niks meer.
toch ergens het idee dat i al niet lekker was groene spikes(hoewel beeldscherm is ook oud.)
ik heb via ati flash vanuit windows de kaart geflasd.
na lang zoeken een recentere versie gevonden. kaart bios geflashd.
werkt de kaart niet meer alleen zwart beeld :(

edit 1
kaart opnieuw geflash vanuit bios maar probleem blijft.
nu zit er een recentere versie in. maar het probleem blijft aanwezig.
ik gok het op de fan. of de schakeling van de kaart.
van de week er een andere koeling opzetten en anders dan haal ik een andere kaart.
krijg niet het idee dat het roosteren nou echt goed is voor de levensduur van de kaart.
edit 2
de ventilator is vervangen kaart werkt weer zoals vanouds. _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door miciel op 13-06-2017 20:11 . Reden: kaart werkt weer maar probleem is er nog,de ventilator is vervangen kaart werkt weer zoals vanouds ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 13:09
Hoi allen,
Mijn doel is om een leuke game pc te hebben die niet al te warm loopt en daarnaast muisstil is op idle.
Op het moment heb ik dit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B85M Pro4€ 71,-€ 71,-
1Gigabyte GV-NTITANXD5-12GD-B€ 0,-€ 0,-
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 41,50€ 41,50
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart€ 285,50€ 285,50
2Iiyama ProLite B2482HD-B1 Zwart€ 152,18€ 304,36
1Logitech Z533 (Zwart)€ 73,-€ 73,-
1Scythe Mugen 3€ 0,-€ 0,-
1Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY€ 169,-€ 169,-
1Logitech G600 MMO Gaming Mouse (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX200 240GB€ 99,-€ 99,-
1Blue Microphones Yeti USB condensermicrofoon€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,36

Get gene wat het meeste geluid maakt is de gpu cooler.
https://gyazo.com/9a772363d000b83ba3d8e312caa93150
Dat is deze aftermarket Titan X cooler.
Volgens mij maakt me CPU cooler weinig geluid, dus komt het meeste geluid van de GPU af.
Wat is het handigste om te vervangen met iets zoals watercooling?
Me case heeft niet geweldig veel ruimte voor radiators, maar misschien kijk ik er niet goed naar en past het makkelijk.
De uiteindelijke vraag is dus, wat maakt het meeste geluid? en zou dat opgelost kunnen worden met andere aftermarket coolers? ( zoals water cooling ).

Dit is het pc'tje waar ik het over heb.
https://gyazo.com/c3e1d2fa03676011baf365b02237e771

[ Voor 0% gewijzigd door Dynabi op 05-10-2017 11:21 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hoi Dynabi,

[taaln*zi](gebruik geen "me" als je "mijn" of "m'n" bedoelt, brrrrr ... ) ;)[/taaln*zi]

Ik verwacht vrij zeker dat je GPU-koeler het meeste geluid produceert. Als je het zeker wilt weten, zou je met softwaretooltjes moeten proberen de verschillende ventilatoren (GPU / CPU / casefans) langzamer te laten draaien. Probeer dat onbelast te doen, dan zit je niet met hoge temperaturen. Ik mis in je setup een voeding (PSU). Je 7200rpm 1TB schijf zal niet onhoorbaar zijn, denk ik, maar iedere referentie is anders.

Als je zoveel mogelijk langzaam kan laten draaien weet je welke boosdoener qua geluid overblijft. Ik verwacht dat dit je GPU koeler is, omdat de Titan X behoorlijk wat warmte produceert. Je zou het kunnen proberen te koelen met een luchtkoeler, er zit best wat tussen. Voor waterkoeling weet ik je weinig aan te raden. Meestal heb je geen waterkoeling nodig om een systeem te koelen en stil te krijgen, maar gezien de warmteproductie van je kaart twijfel ik enigszins.

Als je waterkoeling wilt hebben, dan zijn er kant-en-klare kits te vinden, die presteren vaak weinig beter dan luchtkoelers. Dan zou ik een custom setup aanraden, met een flinke radiator (2x120mm of 3x 120mm)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Ik heb nu een paar jaar het volgende systeem welke ik onlangs heb geboost met een i7-2600 en GTX1060 -6GB videokaart. Hij ziet er nu als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Tray€ 274,74€ 274,74
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 292,51€ 292,51
1HGST Travelstar Z5K1000, 1TB€ 97,90€ 97,90
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 135,95€ 135,95
1XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze€ 57,50€ 57,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,99

Nu was ik al een jaar of zo steeds meer bewust van het geluid. Bij het vervangen van de videokaart ben ik eens in de kast gaan kijken waar dat vandaan kwam. Het stilleggen (vinger in het midden) van de rear fan leek een behoorlijke geluidsvermindering te brengen. Denken jullie dat het vervangen hiervan het gewenste resultaat oplevert? Zo ja; welke fan raden jullie aan? Zo nee; wat kan het anders zijn? De luchtverplaatsing an sich?

De videokaart is ook geen stille maar die heb ik met afterburner zo getweakt dat hij niet meer dan 30% fanspeed aanhoud bij 70 graden.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Spam schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:58:
Bij het vervangen van de videokaart ben ik eens in de kast gaan kijken waar dat vandaan kwam. Het stilleggen (vinger in het midden) van de rear fan leek een behoorlijke geluidsvermindering te brengen. Denken jullie dat het vervangen hiervan het gewenste resultaat oplevert?
De fans van redelijk goedkope kasten zijn eigenlijk altijd vrij slecht. Ze doen wat ze moeten doen, maar stil zijn ze vrijwel nooit. Je kan kijken of je de fan stiller kan krijgen door deze in de BIOS/UEFI in te stellen. Anders gewoon vervangen door iets goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
PilatuS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:22:
[...]

De fans van redelijk goedkope kasten zijn eigenlijk altijd vrij slecht. Ze doen wat ze moeten doen, maar stil zijn ze vrijwel nooit. Je kan kijken of je de fan stiller kan krijgen door deze in de BIOS/UEFI in te stellen. Anders gewoon vervangen door iets goeds.
Ik heb ze in de bios al op "low" gezet maar nog steeds hoor je dus de rear fan behoorlijk. Welke fan raadt je aan als vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Spam schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:24:
[...]
Welke fan raadt je aan als vervanging?
Heb geen idee wat er op dit moment precies voor jou aan te raden is. Ik gebruik zelf Be Quiet! Silent Wings 3 PWM fans. Deze zijn alleen 4-pins en jouw moederbord heeft alleen 3-pin aansluitingen, en heeft dus geen PWM. Een PWM fan aansluiten op een 3-pins connector is nutteloos en ook niet aan te raden. Verder is het dan ook onnodig duur.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:26
Spam schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:24:
[...]

Ik heb ze in de bios al op "low" gezet maar nog steeds hoor je dus de rear fan behoorlijk. Welke fan raadt je aan als vervanging?
Heb je ze allemaal met 3 pins aangesloten? Mijn pa had dit met de frontfan die op molex liep, logischerwijs. Als je echt stil wilt is Noctua volgens mij de logische keuze, maar Be Quiet maakt ook zeker goede fans.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:13:
[...]

Heb je ze allemaal met 3 pins aangesloten? Mijn pa had dit met de frontfan die op molex liep, logischerwijs. Als je echt stil wilt is Noctua volgens mij de logische keuze, maar Be Quiet maakt ook zeker goede fans.
Bedoel je deze: productreview: Noctua NF-S12A ULN, 120mm review door Foritain ?

• untflanked

• Spam
Is het verstandig om gelijk beide fans te vervangen dan?

• untflanked
Spam schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:24:
[...]

Is het verstandig om gelijk beide fans te vervangen dan?
Dat is helemaal aan jou. Persoonlijk heb ik bij mijn pa geen last van de achterste fan, maar 2x Noctua met 2x Ultra Low Noise connectors op je moederbord zorgt wel voor zeer veel rust.

• PilatuS
  • Niet online
Dit is dan wel weer een PWM fan en zijn moederbord heeft dat niet voor casefans. PWM zit er van wat ik zo zie er maar 1x op voor de CPU fan.

Uit ervaring weet ik dat PWM fans op een 3 pin niet goed werken. Heb zelf ook eens PWM Noctua's gekocht en op 3 pin gezet waarbij ze een tikkend geluid gingen maken. Die fans werkten gewoon niet goed op 3 pin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
PilatuS schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:33:
[...]

Dit is dan wel weer een PWM fan en zijn moederbord heeft dat niet voor casefans. PWM zit er van wat ik zo zie er maar 1x op voor de CPU fan.

Uit ervaring weet ik dat PWM fans op een 3 pin niet goed werken. Heb zelf ook eens PWM Noctua's gekocht en op 3 pin gezet waarbij ze een tikkend geluid gingen maken. Die fans werkten gewoon niet goed op 3 pin.
Ik zie rechtsonder op het moederbord een 4pins header. Met noctua krijg je een splitter erbij, dus lijkt me prima te werken.

• PilatuS
  • Niet online
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:40:
[...]

Ik zie rechtsonder op het moederbord een 4pins header. Met noctua krijg je een splitter erbij, dus lijkt me prima te werken.
Die had ik gemist :)

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:40:
[...]

Klopt inderdaad een 4 pins connector. Wel maar eentje trouwens...dus ik zit nu te twijfelen waar ik de tweede op aangesloten heb :? Zo dadelijk eens even kijken thuis...

• untflanked
Spam schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:40:
[...]

Klopt inderdaad een 4 pins connector. Wel maar eentje trouwens...dus ik zit nu te twijfelen waar ik de tweede op aangesloten heb :? Zo dadelijk eens even kijken thuis...
Ik denk dus op Molex. Dan loopt hij altijd op max snelheid en dat maakt inderdaad flink geluid.

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:44:
[...]

Ik denk dus op Molex. Dan loopt hij altijd op max snelheid en dat maakt inderdaad flink geluid.
Dat zou wel vreemd zijn, ik ben meestal vrij picky op de mobo aansluitingen. Maar altijd goed om eens even te kijken of wellicht daar iets zit. Ik heb voor de zekerheid even twee van die Noctua NF-F12 PWM besteld. Daar zat een splitter bij hoorde ik?

• untflanked
Spam schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:47:
[...]

Dat zou wel vreemd zijn, ik ben meestal vrij picky op de mobo aansluitingen. Maar altijd goed om eens even te kijken of wellicht daar iets zit. Ik heb voor de zekerheid even twee van die Noctua NF-F12 PWM besteld. Daar zat een splitter bij hoorde ik?
Klopt. Op de laatste foto zie je het hele pakket. Er zitten heel veel extra’s bij. Kan ook dat je je fan op pwr_fan hebt aangesloten. Ook altijd max snelheid.

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:19:
[...]

Klopt. Op de laatste foto zie je het hele pakket. Er zitten heel veel extra’s bij. Kan ook dat je je fan op pwr_fan hebt aangesloten. Ook altijd max snelheid.
Volgens mij heb ik dat gedaan. Morgen eens de nieuwe fans proberen en zien.

Even een andere vraag: die videokaart is ook niet de stilste; heeft het zin om daar nog de fan van te vervangen?

• untflanked
Spam schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:47:
[...]

Volgens mij heb ik dat gedaan. Morgen eens de nieuwe fans proberen en zien.

Even een andere vraag: die videokaart is ook niet de stilste; heeft het zin om daar nog de fan van te vervangen?
Wordt erg lastig. Je zou eventueel de koelpasta kunnen vervangen om de temperatuur omlaag te halen en de kaart eens goed schoonblazen met perslucht. Het blijft natuurlijk een vrij simpele fan voor een 1060. Dan heb je toch een 2x fan kaart nodig voor meer stilte.

[ Voor 9% gewijzigd door untflanked op 16-11-2017 14:49 ]

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:48:
[...]

Wordt erg lastig. Je zou eventueel de koelpasta kunnen vervangen om de temperatuur omlaag te halen en de kaart eens goed schoonblazen met perslucht. Het blijft natuurlijk een vrij simpele fan voor een 1060. Dan heb je toch een 2x fan kaart nodig voor meer stilte.
Nou eerst maar eens die casefans vervangen en dan gaan we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:19:
[...]

Goed, de fans zijn binnen en ik heb de kast maar eens opengemaakt. De rear fan was met 3 pinnen op de CHA_FAN1 aangesloten. De front fan op de molex. Beide vervangen en aangesloten met de splitter en dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel. Nog wel even een vraag over de splitter: bij de een zaten 4 pinnen en de andere maar 3? Ook begrijp ik niet waarom ik de bios 2 case fans kan tweaken terwijl ik maar 1 aansluiting heb? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Een vraagje m.b.t. het vinden van een geschikte vervanging van m'n huidige PSU door een stillere/geluidloos exemplaar (iig bij idle). Momenteel heb ik nog een Seasonic M12II Evo van 850 watt, ooit gekocht vanwege een energieslurpende SLI opstelling, maar deze is inmiddels zwaar overbemeten, en wat mij betreft daardoor onnodig lawaaiig.

Vanuit de topicstart ben ik bij silentpcreview.com terechtgekomen waar op deze pagina een aantal stille PSU's worden geadviseerd. De betreffende pagina lijkt echter al een tijdje (sinds 2013) niet meer geüpdate, dus weet niet in hoeverre de geadviseerde lijst van PSU's nog enigszins actueel/relevant is. Niettemin viel m'n oog op deze PSU van Seasonic die ook nog gewoon goed verkrijgbaar is volgens de Tweakers pricewatch.

Voor wat betreft het voor m'n huidige systeem benodigde wattage zou deze PSU van 520 watt volgens de PSU calculator van Cooler Master ruim voldoende moeten zijn voor de ca 450 watt die ik nodig zou hebben, en met dus wat headroom voor het geval dat.

Vraag is nu, heb ik het goede pad belopen, of is deze PSU bij voorbaat al niet de beste keuze (vanwege dus al wat jaren op de markt), en wat zou jullie dan adviseren in dit wattage bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
Spam schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:24:
[...]

Goed, de fans zijn binnen en ik heb de kast maar eens opengemaakt. De rear fan was met 3 pinnen op de CHA_FAN1 aangesloten. De front fan op de molex. Beide vervangen en aangesloten met de splitter en dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel. Nog wel even een vraag over de splitter: bij de een zaten 4 pinnen en de andere maar 3? Ook begrijp ik niet waarom ik de bios 2 case fans kan tweaken terwijl ik maar 1 aansluiting heb? :?
Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Staat er niets van in de boekjes?
Weemism schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:16:
Een vraagje m.b.t. het vinden van een geschikte vervanging van m'n huidige PSU door een stillere/geluidloos exemplaar (iig bij idle). Momenteel heb ik nog een Seasonic M12II Evo van 850 watt, ooit gekocht vanwege een energieslurpende SLI opstelling, maar deze is inmiddels zwaar overbemeten, en wat mij betreft daardoor onnodig lawaaiig.

Vanuit de topicstart ben ik bij silentpcreview.com terechtgekomen waar op deze pagina een aantal stille PSU's worden geadviseerd. De betreffende pagina lijkt echter al een tijdje (sinds 2013) niet meer geüpdate, dus weet niet in hoeverre de geadviseerde lijst van PSU's nog enigszins actueel/relevant is. Niettemin viel m'n oog op deze PSU van Seasonic die ook nog gewoon goed verkrijgbaar is volgens de Tweakers pricewatch.

Voor wat betreft het voor m'n huidige systeem benodigde wattage zou deze PSU van 520 watt volgens de PSU calculator van Cooler Master ruim voldoende moeten zijn voor de ca 450 watt die ik nodig zou hebben, en met dus wat headroom voor het geval dat.

Vraag is nu, heb ik het goede pad belopen, of is deze PSU bij voorbaat al niet de beste keuze (vanwege dus al wat jaren op de markt), en wat zou jullie dan adviseren in dit wattage bereik?
Ergens online staat een artikeltje over fanless voedingen. Vaak maken deze alsnog extra geluid door Coil Whine en andere problemen die bij fanless schijnbaar komen kijken. Seasonic heeft momenteel deze voeding: pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
Semi-Passief, dus compleet stil bij laag gebruik. Daarnaast kwalitatief goede onderdelen en ook bij gebruik gewoon heel stil. Ook voldoende wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

untflanked schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:53:
[...]
Ergens online staat een artikeltje over fanless voedingen. Vaak maken deze alsnog extra geluid door Coil Whine en andere problemen die bij fanless schijnbaar komen kijken. Seasonic heeft momenteel deze voeding: pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
Semi-Passief, dus compleet stil bij laag gebruik. Daarnaast kwalitatief goede onderdelen en ook bij gebruik gewoon heel stil. Ook voldoende wattage.
Dank. Ik las idd in de beschrijving op SPCR dat coilwhine een issue bij die voeding was, en dus kennelijk bij fanless PSU's in het algemeen, maar gezien dat ie al enige tijd op de markt is veronderstelde ik dat dat hopelijk inmiddels wel zou zijn opgelost. Niettemin, de PSU hoeft van mij idd niet fanless te zijn, misschien zelfs liever niet zodat ie toch ook bij hogere omgevingstemperaturen i.c.m. een hoge load effectief kan koelen. Dus passief bij idle is wat mij betreft een prima oplossing dan. Ik zal het ook nog even googlen, en de PSU die je aanraadt verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
https://nl.hardware.info/...iew-de-corsair-rmx-killer

lees dit en je bent denk ik overtuigd heel erg goede voeding.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Dank voor de aanvulling nog. Ik had ook de userreviews hier op Tweakers al bekeken en die waren ook enorm positief. Denk dat dit 'm dan gaat worden idd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
untflanked schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:48:
[...]

Goed om te weten. Nog een ander vraagje; heb sinds kort ook een laptop (Clevo P650SE) waar een zeer luide (vermoedelijke kapot gedraaide) CPU fan in zit. Partnumber : 6-31-p6502-101. Nu kan ik een nieuwe bestellen maar ik wilde even checken of er wellicht stillere alternatieven te krijgen zijn? Het komt vrij nauw kijken bij laptops dus ik verwacht van niet maar ik vraag het toch maar even..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Op aanraden van @untflanked en @Tjm De Groot de Seasonic Focus Plus 550 Gold als stille PSU inmiddels ontvangen en gisteren ingebouwd. Kwam maar net uit met de bekabeling, maar werkt nu naar volle tevredenheid, ook onder volle belasting van CPU en GPU. Dank nogmaals voor de tip!

Denk dat daarmee m'n doelstelling om m'n desktop zo stil mogelijk te krijgen wel zo'n beetje tot een einde is gekomen v.w.b. wat er op dat gebied redelijkerwijs mogelijk is. Onderstaand ter referentie de totale lijst van componenten waarbij ik daarbij aandacht aan heb besteed, met respectievelijk een semi passief gekoelde GPU met de stille TwinFrozer VI fans, een geluidsgeïsoleerde case (ook al heb ik wel de iets minder stille versie van de R5 met het raam gekozen destijds, het oog wil ook wat :) ), de CPU koeler, hoewel die niet in het bijzonder is gebouwd voor een lage geluidsproductie, maar vermeld ik voor de volledigheid vanwege de 2 erop gemonteerde (push-pull) stille high pressure Enermax fans, en tot slot dus de semi passief gekoelde Seasonic PSU nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 345,90€ 345,90
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 111,95€ 111,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 35,95€ 35,95
2Enermax Twister Pressure DF, 120mm€ 16,50€ 33,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 68,95€ 68,95

Daarnaast heb ik bij Qfan Control in de Asus bios ingesteld dat de 3 casefans volledig kunnen uitschakelen bij een lage load.

Ik ben wel tevreden zo, de verwarming op de kamer waar de desktop staat maakt momenteel meer herrie dan de PC zelf, maar als er toch nog aanvullende tips zijn hoor ik die natuurlijk altijd graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wow dit topic heb ik nog niet eerder gezien, ik zal vanavond een foto maken van mijn huidige setup :D Een aantal maanden geleden zijn alle stock fans de deur uit gegaan en vervangen door Noctua fan's. Het ziet er niet zo blits uit maar wel heerlijk stil :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Yariva schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:23:
[...]

ik zal vanavond een foto maken van mijn huidige setup :D

[...]
Kom maar door met die foto's :) .

Het is overigens wel heerlijk om zo'n stil systeem te hebben. Weemism in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"

Heb hier ook een retro game pc staan uit, een Compaq van begin 2000, maar wat een teringherrie kwam er uit die oude desktops zeg, onvoorstelbaar dat we dat toen nog konden tolereren.

Of word ik gewoon oud?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Weemism schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:08:
[...]

Het is overigens wel heerlijk om zo'n stil systeem te hebben. Weemism in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"

Heb hier ook een retro game pc staan uit, een Compaq van begin 2000, maar wat een teringherrie kwam er uit die oude desktops zeg, onvoorstelbaar dat we dat toen nog konden tolereren.

Heb hier een Samsung draadloze lader die meer herrie maakt dan mijn complete PC :P Vind het zelf ook heerlijk om een zo stil mogelijke PC te hebben. De PC's van vroeger waren inderdaad verschrikkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Weemism schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:08:
[...]

Bij deze!
PC

Een Ryzen 1600X onder een Noctua NH-D15S. Daarnaast is een Noctua 140MM fan achterin geplaatst en 3 140mm fan's voorin. Voor stroom heb ik de Seasonic G-series 450w. Niet de stilste maar ik stoor mij hier niet aan. De GPU, een gtx970, kan wel lawaaierig worden tijdens het spelen van games. Maar ach dan zetten we het geluid wat harder ;) Al deze hardware rust in de mooie Fractal Design Define S

Dit alles draait heerlijk stil op ongeveer 300 - 400 rpm. Bij normaal desktop gebruik stopt de CPU fan omdat de CPU onder de 40 graden blijft :D

De enige stoorfactor (tijdens desktop gebruik) is de HDD. Soms moet ik hier wat data vanaf halen ipv de SSD en dat merk je wel heel erg.
Ik heb nog nagedacht over waterkoeling maar ik ben bang dat ik hiermee alleen maar meer geluid produceer. Daarnaast is het nog al een investering.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Yariva schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:41:
[...]
De enige stoorfactor (tijdens desktop gebruik) is de HDD. Soms moet ik hier wat data vanaf halen ipv de SSD en dat merk je wel heel erg.
Ik heb nog nagedacht over waterkoeling maar ik ben bang dat ik hiermee alleen maar meer geluid produceer. Daarnaast is het nog al een investering.
Mijn HDD komt ook boven alles uit en dan is het nog een erg stil model ook. Die gaat dus na een paar minuten lekker uit want zo vaak gebruik ik die toch niet.

Wil je waterkoeling heel stil krijgen moet je er flink wat geld tegenaan gooien. Vooral de pomp maakt snel een hoop geluid daarom heb ik er zelf 2 zodat ze op 30% kunnen draaien, dat maakt ze vrijwel onhoorbaar. Heb zelf een setup waarbij de fans tijdens desktop gebruik maar af en toe draaien. Alleen de setup die jij nu hebt zal niet veel meer geluid maken omdat de fans zo enorm laag draaien. Waterkoeling is leuk voor de hobby en de looks en voor net dat kleine beetje extra stilte. Het enige wat echt stiller is zal de GPU zijn als je daar een waterblok op zet, maar zoals je zelf al zegt, de GPU hoor je alleen met gamen echt goed. Met gamen is mijn setup ook erg stil maar heel veel boeit dat inderdaad niet zolang de GPU in een luchtgekoelde setup maar niet extreem veel herrie maakt. Tijdens gamen heb je toch de speakers aan of gebruik je een koptelefoon. Hoewel ik erg blij ben met het geluid van mijn PC zou ik voor alleen stilte nooit aanraden. De kosten wegen gewoon niet op tegen dat kleine beetje extra geluid idle en het geluid van de GPU bij gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
PilatuS schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:49:
[...]

Mijn HDD komt ook boven alles uit en dan is het nog een erg stil model ook. Die gaat dus na een paar minuten lekker uit want zo vaak gebruik ik die toch niet.

Wil je waterkoeling heel stil krijgen moet je er flink wat geld tegenaan gooien. Vooral de pomp maakt snel een hoop geluid daarom heb ik er zelf 2 zodat ze op 30% kunnen draaien, dat maakt ze vrijwel onhoorbaar. ... De kosten wegen gewoon niet op tegen dat kleine beetje extra geluid idle en het geluid van de GPU bij gamen.
Ben benieuwd welke pomp(en) je gebruikt. Dat is wat mij betreft ook de no-go bij waterkoeling. Eigenlijk is het heel stom: er bestaan dompelpompen, welke theoretisch prima zijn voor waterkoeling, want een reservoir is sowieso handig en daar zou hij dan in geplaatst kunnen worden. Alleen: er zijn geen dompelpompen, specifiek voor waterkoeling 8)7 8)7 .
Wat betreft "stille" GPU's: dat geloof ik niet, behalve bij een lage TDP. Elke GPU zal flink blazen als hij écht heftig belast wordt. Ik neem zelf altijd een aftermarket koelblok voor de GPU. Kost misschien €40~€50 extra, maar met een beetje geluk neem je die ook mee naar je volgende GPU. Ik gebruik mijn koelblok nou al >5 jaar, dus dat is best lang, lijkt me.

HDD's zijn ook altijd lastig: het meest ideale is een WD schijf uit de red serie en die in een behuizing plaatsen. Ik hoor heel soms het opspinnen van de schijf, maar dan moet ik er naar luisteren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:50:
[...]

Ben benieuwd welke pomp(en) je gebruikt. Dat is wat mij betreft ook de no-go bij waterkoeling. Eigenlijk is het heel stom: er bestaan dompelpompen, welke theoretisch prima zijn voor waterkoeling, want een reservoir is sowieso handig en daar zou hij dan in geplaatst kunnen worden. Alleen: er zijn geen dompelpompen, specifiek voor waterkoeling 8)7 8)7 .
Wat betreft "stille" GPU's: dat geloof ik niet, behalve bij een lage TDP. Elke GPU zal flink blazen als hij écht heftig belast wordt. Ik neem zelf altijd een aftermarket koelblok voor de GPU. Kost misschien €40~€50 extra, maar met een beetje geluk neem je die ook mee naar je volgende GPU. Ik gebruik mijn koelblok nou al >5 jaar, dus dat is best lang, lijkt me.

HDD's zijn ook altijd lastig: het meest ideale is een WD schijf uit de red serie en die in een behuizing plaatsen. Ik hoor heel soms het opspinnen van de schijf, maar dan moet ik er naar luisteren.
Heb hier 2 stuks uit de D5 serie en dan dus op 30%. Zet je ze op 40% scheelt dat enorm in de herrie. Ik heb ze zo laag mogelijk staan. Zo laag dat 1tje niet genoeg zou zijn. En inderdaad jammer dat er geen pompen zijn die in het reservoir zitten. Vroeger zag je dat nog wel toen waterkoeling voor PC's begon en er nog niets specifiek voor de PC werd gemaakt.

Tuurlijk maakt een luchtgekoelde high-end GPU veel meer herrie dan een watergekoelde, maar als ik ga gamen hoor ik mijn fans toch ook wel duidelijk en dat met 2 stuks 4x120mm rad's. Het is de meerprijs voor waterkoeling vind ik gewoon niet waard ook al is het een flink verschil. Hoewel het met lucht veel meer geluid zal zijn is zelfs mijn PC bij gamen dus duidelijk hoorbaar. Wat betreft de GPU blokken koop ik bij iedere generatie een nieuw blok omdat ik full-cover blokken gebruik. Dan overstappen van een GTX980 naar een GTX1080Ti kan je vergeten het blok te hergebruiken.

Heb hier een 6TB Red in mijn PC zitten omdat deze schijven erg stil zijn. Dan nog staat ie bij mij vrijwel altijd uit omdat het anders het onderdeel is wat idle de meeste herrie maakt. Nog maar niet te spreken over het geluid als je gaat Parren en Rarren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46
In mijn patchkast heb ik een Papst 3412N/2GHHP 92 mm fan hangen.

Dit zijn de specificaties:

Geluidssterkte 36 dB
Toerental 3.250 rpm
Lagering Glijlagers
Luchtverplaatsing 101,5 m³/h (59,7 cfm)
Stroomaansluiting 4-pin-PWM
Spanningsbereik 12 volt
Vermogen 3,8 Watt

Deze fan maakt het typische "stofzuiger" lawaai.

Ik zou de fan willen vervangen door de: Noctua NF-A9 PWM

Bevestiging geschroefd
Geluidssterkte 22,8 dB
Toerental 400 tot 2.000 rpm
Lagering SSO
Luchtverplaatsing 78,9 m³/h (46,4 cfm)
Stroomaansluiting 4-pin-PWM

Ik geef wel wat luchtverplaatsing op maar, het geluid is een pak minder.

Het enige wat ik mij af vraag: is er een betere koop dan de noctua? Desnoods stiller of het zelfde als de noctua maar met hogere luchtverplaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
Ik heb met zon nzxt bracket een aio op mijn 1070ti gezet, 2 noctuas op de 240mm rad, fans draaien op 1000rpm en de kaart wordt niet warmer dan 53c in lange gamesessie. Dit is met 2000mhz gpu.

Echt een aanrader voor wie zijn gpu stil wilt, ook tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vlizzjeffrey schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 05:50:
Ik heb met zon nzxt bracket een aio op mijn 1070ti gezet, 2 noctuas op de 240mm rad, fans draaien op 1000rpm en de kaart wordt niet warmer dan 53c in lange gamesessie. Dit is met 2000mhz gpu.

Echt een aanrader voor wie zijn gpu stil wilt, ook tijdens gamen.
Wat is de reden dat je een AIO hebt gekozen en geen aftermarket luchtkoeler? Ik denk dat je daar ook veel mee kan bereiken, tegen een ander prijskaartje ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
Nas T schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:52:
[...]

Wat is de reden dat je een AIO hebt gekozen en geen aftermarket luchtkoeler? Ik denk dat je daar ook veel mee kan bereiken, tegen een ander prijskaartje ...
Ik had de aio over, dus hoefde alleen de nzxt bracket te kopen voor 15 euro.

Ook koeld een aftermarket cooler net wat minder goed, mijn 1070ti is overclocked naar 2000 mhz en wordt onder load niet heter dan 53c met de fans op 1000rpm, dit gaat je niet lukken met een aftermarket luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 17:11
Mijn systeem lijkt verdacht veel op dat van Yariva.

Gisteren een msi rx 580 gaming x 8gb voor 250 euro kunnen vinden, wat mijn 'upgrade' nu finaliseert.

Koeling:
- Vooraan: 3x Noctua 140mm ULN met ultra-low noise adapter
- Achteraan: Noctua 140mm FLX met ultra-low noise adapter
- CPU: NH-D14 met low noise adapter
Nog extra padding (Noise Blocker kit) op frontpanel, op bodem, achteraan en op zijpaneel.
Enige wat hoorbaar is zijn de harde schijven, maar die ga ik in de toekomst in een NAS steken.

CPU (x5650) wil ik nog overclocken, maar dat is voor als ik meer tijd heb.
Meer info over systeem: https://be.hardware.info/usersystemen/28181/silent-x58-xeon

Define S - Noctua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:23
Hier is mijn systeem. Het enige wat nu nog geluid maakt, is de PSU en HDD. De PSU wil ik nog vervangen door een RM750x of RM850x. Die werkt fanless tot ~350w.

Als de computer idle is of onder een lichte load (surfen, mailen, youtube, ...) dan gaan alle fans volledig uit en wordt het water passief gekoeld. De pomp valt dan ook terug naar 800rpm is echt fluister stil.
Er zit een Aquaero fan controller in die mikt naar een water delta van 10°C wat perfect haalbaar is met passive koeling en een lichte load.
Tijdens het gamen draaien de fans aan 650-850rpm wat nog steeds stil is. Dat is maar een tikkeltje luider als mijn vorige PC met luchtkoeling. De pomp versnelt dan ook naar 4200rpm, maar is dan nog steeds stil en hoorbaar boven het geluid van de fans.

Koeling
EK Supremacy EVO CPU block
EK 1080 Strix GPU block
EK D5 pomp
2x Hardware Labs Nemesis 360 GTS radiators
Fractal Design Venturi HP fans
Aquaero 6 LT controller

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YUc6neW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PhdHw4i.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uPPR4c7.jpg

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Laatst online: 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Yariva schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:41:
[...]

Bij deze!
[afbeelding]

Een Ryzen 1600X onder een Noctua NH-D15S. Daarnaast is een Noctua 140MM fan achterin geplaatst en 3 140mm fan's voorin. Voor stroom heb ik de Seasonic G-series 450w. Niet de stilste maar ik stoor mij hier niet aan. De GPU, een gtx970, kan wel lawaaierig worden tijdens het spelen van games. Maar ach dan zetten we het geluid wat harder ;) Al deze hardware rust in de mooie Fractal Design Define S

Dit alles draait heerlijk stil op ongeveer 300 - 400 rpm. Bij normaal desktop gebruik stopt de CPU fan omdat de CPU onder de 40 graden blijft :D

Ik heb het volgende in mijn wenslijst staan als vervanging van mijn 10 jaar oude PC in de nabije toekomst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 299,-€ 299,-
1Asus TUF Z370-PRO GAMING€ 165,-€ 165,-
1Asus ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING€ 624,51€ 624,51
1Fractal Design Define S€ 61,-€ 61,-
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 94,-€ 94,-
1Noctua NH-D15S€ 69,-€ 69,-
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 15,95€ 15,95
1Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 194,99€ 194,99
1Corsair HX750i€ 153,95€ 153,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.763,35

Ik heb een vergelijkbare configuratie voor mijn vriendin gemaakt een tijdje terug, gebaseerd op een review van silentpcreview en hij is idd super stil.

Valt mij wel op dat silentpcreview behoorlijk verouderd begind te raken, zijn die gasten niet meer actief of zo?

Ook zit ik eigenlijk nog te wachten op een cpu van intel waar hardwarematige veranderingen in zitten die spectre/meltdown tegen gaan, die zouden 2e helft van dit jaar op de markt komen heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Ryan1981 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:07:
[...]

Valt mij wel op dat silentpcreview behoorlijk verouderd begind te raken, zijn die gasten niet meer actief of zo?

Ook zit ik eigenlijk nog te wachten op een cpu van intel waar hardwarematige veranderingen in zitten die spectre/meltdown tegen gaan, die zouden 2e helft van dit jaar op de markt komen heb ik begrepen.
SPCR is inderdaad niet echt actief meer, helaas. De laatste review is alweer zo'n 2 jaar geleden geplaatst ... Ik denk dat de behoefte voor een stille pc bij het publiek is afgenomen de laatste jaren.

Wat betreft een hardwarematige oplossing voor Specte/Meltdown: ik verwacht dat dit eind dit jaar komt inderdaad, maar ik verwacht ook dat je niet per se 100% veilig bent en dat soortgelijke veiligheidsissues de komende jaren nog wel op zullen duiken, met al dan niet een directe impact op prestaties bij patches.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:00:
[...]

Ik denk dat de behoefte voor een stille pc bij het publiek is afgenomen de laatste jaren.
Ik denk eerder dat PC's tegenwoordig meestal wel stil genoeg zijn. Vroeger hadden we 80mm of zelfs 40mm casefans. Verder ook enorm kleine rot fans op GPU's en op CPU's. Pak nu een moderne GPU en een aftermarket CPU koeler en de PC is al erg stil. Ook voedingen zijn flink stil geworden en zelfs HDD's maken ook al niet al te veel herrie meer. Ik denk dat voor de meeste mensen een PC tegenwoordig wel stil genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Los daarvan was het idle verbruik 10 jaar geleden nog minstens het 3-voudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

hoi.. ik heb een quad core cpu op de een oude asus p5qpro en die blaast nogal vanzichzelf.. nu zitten er een paar modi op van silent naar normal naar turbo, en in silent mode is ie veel stiller... helaazepaas is de silent mode ook een temp mode want na een dag of een week gaat de fan weer in volle blaasmodus... hoe is dit op te lossen..

ik zat zelf te denken aan een cmos batterrij vervanging.. wellicht dat de biossettings niet goed worden opgeslagen

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Plux schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:53:
hoi.. ik heb een quad core cpu op de een oude asus p5qpro en die blaast nogal vanzichzelf.. nu zitten er een paar modi op van silent naar normal naar turbo, en in silent mode is ie veel stiller... helaazepaas is de silent mode ook een temp mode want na een dag of een week gaat de fan weer in volle blaasmodus... hoe is dit op te lossen..

ik zat zelf te denken aan een cmos batterrij vervanging.. wellicht dat de biossettings niet goed worden opgeslagen
Of de biossettings niet goed worden opgeslagen, kun je zelf checken. Als de CPU-fan na verloop van tijd harder gaat blazen, dan lijkt dat het issue te zijn. Je kunt ook speedfan gebruiken, dan zal de BIOS "gebypasst" worden, al werkt dat niet bij het opstarten van de computer/Windows.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik heb een NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood in combinatie met een Intel Core i5 4460 op een ASRock B85M Pro4 moederbord. Prima PC die nog dagelijks doet wat deze moet doen.

Mijn computer staat door de weeks eigenlijk de gehele dag aan en sindkort ook verhuisd waardoor de computer dichterbij onze slaapkamer is gekomen. Ik wil dan ook graag mijn computer stiller maken, maar weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ik heb in mijn kast nog de standaard case fans zitten en maak gebruik van de standaard koeler van Intel. Begin ik met de CPU-koeler en vervang ik deze dan door een stillere air cooler, of zet ik er een closed circuit water koeler op?

Mijn fans draaien gemiddeld op 1100RPM, waarbij er in mijn kast een fan achterin zit en een bovenin.

n.b; ik heb alleen SSD, geluid van HDD is dan ook niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:01:
Begin ik met de CPU-koeler en vervang ik deze dan door een stillere air cooler, of zet ik er een closed circuit water koeler op?
Begin bij luisteren wat er precies veel herrie maakt. Kan de CPU koeler zijn, maar ook een casefan. Even een fan loshalen of langzaam stil zetten kan hierbij helpen. Zodra je weet wat de herrie maakt kan je gaan kijken naar vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
PilatuS schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:16:
[...]

Begin bij luisteren wat er precies veel herrie maakt. Kan de CPU koeler zijn, maar ook een casefan. Even een fan loshalen of langzaam stil zetten kan hierbij helpen. Zodra je weet wat de herrie maakt kan je gaan kijken naar vervanging.
Inmiddels ben ik er achter dat het mijn 2 case fans zijn. Kijkend in de pricewatch kom ik dan bij 2 van deze uit:
pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Is het echt zo simpel of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Robbie T schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:50:
[...]

Inmiddels ben ik er achter dat het mijn 2 case fans zijn. Kijkend in de pricewatch kom ik dan bij 2 van deze uit:
pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Is het echt zo simpel of zie ik iets over het hoofd?
Je kan ook even kijken of je de huidige fans wat langzamer kan laten draaien. Op 50% scheelt het altijd enorm veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
PilatuS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:52:
[...]

Je kan ook even kijken of je de huidige fans wat langzamer kan laten draaien. Op 50% scheelt het altijd enorm veel herrie.
Draaien reeds op silent profile Maar dan bestel ik wel 2 nieuwe voor het geld hoef ik het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Kent iemand een goeie guide of online video die uptodate is voor een heavy 100% still workstation?
Ik heb nu een iMac Pro 10core! Deze is absoluut stil en ik gebruik een TB3 raid met 4x SSD in via USB-C.
Dus alles is stil en dat wil ik ook zo houden, ik wil geen FAN meer horen draaien!

Is dat mogelijk met gvd een 24core/32Core Threadripper of i7/Xeon?
En als het kan minimum 2x 2080 Ti's, liefst 3x!

Als iemand mij op weg kan helpen zou dat super zijn Thanks!

YouTube: Watercooled CG & VFX WORKSTATION
Deze is ok maar hij gebruikt wel 8 fans. Is het niet mogelijk volledig passief te werken?

[ Voor 15% gewijzigd door multipasser op 12-11-2018 20:08 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:58:
Ehh... :
- https://nl.hardware.info/...bridge-maakt-het-verschil
Bij de lancering van de GeForce GTX 1080 en 1070 was er veel te doen om de SLI-ondersteuning van de nieuwe kaarten. Ondersteuning voor 3-way en 4-way SLI werd namelijk officieel bij het oud vuil gezet. Alleen voor overklokkers die 3DMark-records willen verbreken is nog een drivertweak beschikbaar, maar in games zul je er niets meer aan hebben.

De aanleiding voor het stoppen van die ondersteuning was de nieuwe High Bandwidth-brug, die om twee videokaarten te verbinden al beide SLI-connectors gebruikt. Er is dan geen mogelijkheid meer om een derde of vierde kaart aan te sluiten. Door de hogere bandbreedte tussen twee kaarten in zou de ervaring met twee kaarten echter beter moeten zijn.

Bovenstaand verhaal is overigens niet van toepassing op de nieuwe vormen van multi-GPU die DirectX 12 brengt. In normale games beheert de driver SLI en laat die de kaarten om en om een frame renderen, terwijl de game-engine niet beter weet dan dat er één snelle kaart wordt gebruikt. Met Multi-Display Adapter gaan DirectX 12-games zelf beide videokaarten aansturen, waardoor Nvidia daar in principe geen invloed meer op heeft.
- https://nl.hardware.info/...-sli-met-de-nvlink-bridge
Dat het kan is cool, maar de meerwaarde van een tweede RTX 2080 Ti wisselt nogal per game. In de Prestatiescore nemen we een gemiddelde van de framerates, en hebben we gezien dat onder de streep de meerwaarde van een tweede RTX 2080 Ti bij 4k-resolutie met ultra instellingen uitkomt op 20 procent. Dat is een behoorlijke anti-climax, want nog eens 1350 euro over de balk smijten om iets betere framerates te behalen is geen grap.
Ik zou eens gaan lezen wat er allemaal wel en niet mogelijk is ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:58:
Kent iemand een goeie guide of online video die uptodate is voor een heavy 100% still workstation?
Ik heb nu een iMac Pro 10core! Deze is absoluut stil en ik gebruik een TB3 raid met 4x SSD in via USB-C.
Dus alles is stil en dat wil ik ook zo houden, ik wil geen FAN meer horen draaien!

Is dat mogelijk met gvd een 24core/32Core Threadripper of i7/Xeon?

Als iemand mij op weg kan helpen zou dat super zijn Thanks!

YouTube: Watercooled CG & VFX WORKSTATION
Deze is ok maar hij gebruikt wel 8 fans. Is het niet mogelijk volledig passief te werken?
Ik heb dezelfde kast met dezelfde rad's. Waarom denk je dat er 8 fans op zitten ? Zelfs met 2 stuks 4x120mm is passief draaien onder load niet mogelijk. Wat denk je dat er wel niet nodig is om dit wel passief te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

nero355 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:12:
[...]

Ehh... :
- https://nl.hardware.info/...bridge-maakt-het-verschil

[...]

Ik zou eens gaan lezen wat er allemaal wel en niet mogelijk is ;)
Ik ga niet gamen :) Enkel GPU rendering! Octane/Redshift/Adobe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

PilatuS schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:22:
[...]

Ik heb dezelfde kast met dezelfde rad's. Waarom denk je dat er 8 fans op zitten ? Zelfs met 2 stuks 4x120mm is passief draaien onder load niet mogelijk. Wat denk je dat er wel niet nodig is om dit wel passief te doen ?
Ok cool maar draai je ook een 24+ core cpu de helft van de dag op full load?
En nog eens 2 of 3 zware gpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:30:
[...]

Ok cool maar draai je ook een 24+ core cpu de helft van de dag op full load?
En nog eens 2 of 3 zware gpu's?
Lees mijn antwoord nog eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

PilatuS schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:31:
[...]

Lees mijn antwoord nog eens goed.
Je zegt gewoon dat je dezelfde cast en rad's hebt.
Verder weer ik niet wat er in je kast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:41:
[...]

Je zegt gewoon dat je dezelfde cast en rad's hebt.
Verder weer ik niet wat er in je kast zit :)
Zelfs met 2 stuks 4x120mm is passief draaien onder load niet mogelijk
Met geen enkele setup kan je zelfs met die rad's onder load niet passief draaien. Mijn setup is minder zwaar en idle lukt passief wel, ga ik gamen niet. Laat staan als je 2x of 3x meer warmte moet afvoeren.
Wat denk je dat er wel niet nodig is om dit wel passief te doen ?
Ik zeg dus dat onder load passief onmogelijk is, met welke setup dan ook. Met daarbij dus de vraag wat je denkt dat er nodig is om dit wel passief te doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waterkoeling is "passief": aangezien water door een pomp (die geluid maakt) rondgepompt wordt, is het niet zuiver passief. Waarom zou je, als je toch een pomp hebt die geluid maakt, geen ventilatoren willen gebruiken? Je koelt namelijk toch niet zuiver passief ;)
Wat ik zou aanraden om, zeker met een aardig extreme setup waterkoeling te gebruiken met één of meerdere radiatoren. Die zou ik niet passief koelen, maar koelen met 120mm fans die zo'n 500~800rpm draaien (Scythe heeft nette stille fans die dat kunnen). Die ventilatoren bieden een uitstekende prestatie als je koelvermogen tegenover geluidsproductie zet.

Ik gebruik al jaren Scythe 120mm fans die ik, afhankelijk van de positie in het systeem, 500~800rpm laat draaien en die hoor ik niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:59:
Waarom zou je, als je toch een pomp hebt die geluid maakt, geen ventilatoren willen gebruiken?
Wanneer je 2 sterke pompen pakt en deze extreem laag zet zijn ze vrijwel onhoorbaar. Heb zelf 2 stuks D5 draaien op 35% wat ze zo goed als onhoorbaar maakt. Wanneer ik dan in Windows zit en de fans ook niet draaien kom je op een extreem stil systeem uit.

Voor wat hij wil gaat het natuurlijk niet lukken onder load. Zeker met zo enorm veel warmte zal je de fans toch moeten laten draaien op een al te lage stand of je moet de radiatoroppervlakte verdubbelen.

Wat een andere optie kan zijn is om bijvoorbeeld een gat te boren naar de kruipruimte en daar de rad's en pomp(en) te zetten. Is natuurlijk wel een extreme oplossing, maar wie weet is het wat. Anders mag je voor 4 stuks 4x120mm gaan wil je de fans op een lage stand hebben staan. Passief, als in geen fans hebben draaien is gewoon vrijwel onmogelijk. Misschien als je het complete bureau van rad's bouwt of een shitload aan passieve rad's pakt waar je dan ook gelijk 6 pompen voor nodig hebt als je die pompen laag wil laten draaien zodat ze onhoorbaar zijn.

Ik heb mijn eigen PC nu zo stil dat zelfs een draadloze lader meer herrie maakt dan mijn PC als ik niet game. Zelfs de stilste laptops komen niet eens in de buurt van hoe stil mijn PC draait. Alleen dit onder load voor elkaar krijgen is gewoon niet te doen in de praktijk zonder naar extreme oplossingen te gaan buiten een standaard PC kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ok. Geluids ervaringen zijn natuurlijk heel persoonlijk en subjectief. Ik werk vooral 's nachts als het heel stil is en elk geluidje hoor ik dan. Overdag kan ik best begrijpen dat je stille fans niet hoort.
Maar hier staat nu een 8tb hd in een Sharkoon bay op idle te draaien en dat vind ik al veel te luid :p

Dan moet ik eens langs bij een shop of iemand die zo'n systeem runnen heeft. In een andere kamer zetten is nu even geen optie. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:17:
Ok. Geluids ervaringen zijn natuurlijk heel persoonlijk en subjectief. Ik werk vooral 's nachts als het heel stil is en elk geluidje hoor ik dan. Overdag kan ik best begrijpen dat je stille fans niet hoort.
Maar hier staat nu een 8tb hd in een Sharkoon bay op idle te draaien en dat vind ik al veel te luid :p

Dan moet ik eens langs bij een shop of iemand die zo'n systeem runnen heeft. In een andere kamer zetten is nu even geen optie. thanks
Mijn enige HDD heb ik meestal niet nodig en die draait dan ook vrijwel nooit. Anders is die HDD het luidste van mijn PC en het is 1 van de stilte HDD's.

Je beste optie om de boel zeer stil te krijgen is een shitload aan rad's met meerdere pompen, goede fans op een zeer lage stand, hoge watertemp en een Aquaero die de boel optimaal regelt. Dit als je een normale kast wil hebben en geen extreme oplossing wil of kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
multipasser schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:17:

Geluid is inderdaad subjectief. Ik ben al zo'n 5~10 jaar actief in de ultiem stille pc. Het enige geluid wat de pc mag maken, is het geluid van de powerknop.
Ik gebruik(te) heel vaak reviews van silentpcreview, omdat dat de enige benchmark is voor echte stilte. De meeste benchmarks kunnen geen metingen verrichten in een stil gebied. Tweakers bijvoorbeeld: hun minimum zit op ~30dB(a), wat dus het omgevingsgeluid is. Silentpcreview komt ongeveer op 11dB(a), wat wél stil is.

Ik geloof niet dat ik mijn computer ooit hoor, zelfs niet onder volledige belasting (bij acceptabele temperaturen). Het horen van kleine zoemen in elektronica is mij ook bekend. Ook 's avonds hoor ik de computer niet. Ik woon in een zeer autoluwe wijk.

Mijn ervaringen met stille koeling: neem je een normaal systeem, dan heb je meer dan voldoende aan luchtkoeling. Mijn systeem bevat nu 5 ventilatoren: een push-pull configuratie op de CPU (verticaal). De onderste fan trekt lucht door het koelblok van de GPU (ik heb een GPU-koelblok dat boven de kaart zit in plaats van de onderkant. Daarnaast heb ik een 120mm als outtake fan en daarboven, in het PSU compartiment, 2 kleine 80mm fans. De 80mm fans zijn van Noctua (Scythe had geen kleine fans in het juiste bereik --> 1000rpm), de rest Scythe, 800rpm max. De outtake fan draait 500rpm, want die zit in mijn zicht, de rest draait ergens tussen 500~800rpm. Alles zit in een CM stacker STC101, deze is erg ruim.
De Scythes zijn goedkoop en werken uitstekend. Misschien dat Noctua iets beter is, maar dan praat je over 5%~10% meer koelcapaciteit, dat zal 2~3 graden in de praktijk schelen. Dan wil je dus overclocken, maar dan kan je misschien al beter voor een zwaar waterkoelsysteem kiezen.

Ik geloof dat je zelfs een zwaar systeem luchtgekoeld kan krijgen, al dien je wel een echt grote kast te hebben en de mogelijkheden wat betreft je moederbord. Ik zou dan eerder kiezen voor waterkoeling. Pompen zijn wel een bitch, ik wil wel een keer naar waterkoeling, maar zou dan zoiets als PilatuS moeten hebben. Ik begrijp niet waarom er geen dompelpompen bij waterkoelsetups gebruikt worden: onder water wordt het door de pomp geproduceerde geluid gedempt.

Misschien dat ik het ooit een keer groots aanpak en een op maat gemaakt bureau maak waar ik de computerkast in verwerk, zoiets als de l3p d3sk. Dan is er gelijk veel meer speelvrijheid wat betreft geluidsisolatie en koeling.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels heb ik mijn 2 Case ventilatoren vervangen door 2 pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm. Heerlijk, wat een stilte :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb hier ook aandacht aan besteed bij het bouwen van mijn systeem, ook zeker een reden om voor waterkoeling te gaan.

Ik heb 6 fans in mijn setup, 120mm versies van Coolermaster. Aangesloten op een Zalman fancontroller en draaien eigenlijk altijd op 5v, bij hele hoge uitzondering in de zomer wat hoger, maar dan zit ik eigenlijk bijna nooit achter mijn PC. Mijn PSU is een Seasonic Platinum die idle ook nog passief wordt gekoeld. Ik hoor eigenlijk alleen mijn harde schijven. Die gaan binnenkort vervangen worden door SSD's. Nu heb ik alleen een SSD als bootschijf. Data wordt verplaatst naar mijn nieuwe server en de PC opslag wordt puur gebruikt voor games. 1TB zal voorlopig genoeg zijn, wellicht nog een keer 1TB of 2TB erbij later, maar verwacht dat ik daar wel even mee vooruit kan.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

PilatuS schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:45:

[...]

Ik zeg dus dat onder load passief onmogelijk is, met welke setup dan ook. Met daarbij dus de vraag wat je denkt dat er nodig is om dit wel passief te doen ?
Mwah, het is redelijk extreem (duur), maar het kàn wel ;) :

Calyos Fanless Workstation Check zeker ook de YouTube video daar.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4847/45138470894_7551561eae_z.jpg

Ik heb echter het idee dat Calyos deze case niet meer aanbiedt als ik op hun site kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Weemism schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:31:
[...]

Mwah, het is redelijk extreem (duur), maar het kàn wel ;) :

Calyos Fanless Workstation Check zeker ook de YouTube video daar.

[Afbeelding]

Ik heb echter het idee dat Calyos deze case niet meer aanbiedt als ik op hun site kijk?
Ik had het nu over waterkoeling, ik weet dat zulke passieve kasten bestaan :)

Nadeel van dat ding is trouwens: max 95W CPU and 95W GPU. Gaat met zijn setup dus nooit werken.

Van wat ik zie het een soort van mislukt Kickstarter project, vandaar dat het niet te krijgen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PilatuS schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:09:
Passief, als in geen fans hebben draaien is gewoon vrijwel onmogelijk. Misschien als je het complete bureau van rad's bouwt of een shitload aan passieve rad's pakt waar je dan ook gelijk 6 pompen voor nodig hebt als je die pompen laag wil laten draaien zodat ze onhoorbaar zijn.
Met een paar van deze moet je denk ik wel aardig ver kunnen komen :
pricewatch: Phobya Xtreme NOVA 1080

Uiteraard naast/boven/op de kast zelf monteren en zo, maar het kan wel! :P
Nas T schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:20:
Alles zit in een CM stacker STC101, deze is erg ruim.
Je bedoelt de Cooler Master STC-T01 : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=stc-t01 :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:26:
[...]

Met een paar van deze moet je denk ik wel aardig ver kunnen komen :
pricewatch: Phobya Xtreme NOVA 1080

Uiteraard naast/boven/op de kast zelf monteren en zo, maar het kan wel! :P
Rad's die gemaakt zijn voor fans doen het slecht als ze passief gebruikt worden. Misschien als je er 6 pakt dat het lukt, maar zelfs dat betwijfel ik. Hij heeft het over passief onder load wat zelfs met die dingen niet zomaar te doen is. Vandaar dat ik zeg dat het misschien lukt als je het complete bureau er van bouwt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Nas T schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:20:
[...]

Geluid is inderdaad subjectief. Ik ben al zo'n 5~10 jaar actief in de ultiem stille pc. Het enige geluid wat de pc mag maken, is het geluid van de powerknop.
Ik gebruik(te) heel vaak reviews van silentpcreview, omdat dat de enige benchmark is voor echte stilte. De meeste benchmarks kunnen geen metingen verrichten in een stil gebied. Tweakers bijvoorbeeld: hun minimum zit op ~30dB(a), wat dus het omgevingsgeluid is. Silentpcreview komt ongeveer op 11dB(a), wat wél stil is.
Net gepost reviews: Vijftien Turing-kaarten - Custom kaarten van fabrikanten getest

Maar als je daar ziet dat een 2080 rond de 60db zit op 100% fan, wat zo gaat zijn met full GPU rendering.
En als je er zo 2 of 3 in je bak zitten kan je het moeilijk geluidsstil noemen.
Dan ga je die gpu's toch met water moeten coolen en lijkt watercooling de best oplossing, ook al gaat de pomp geluid maken. Ik neem aan dat dat niet 60db is :)

• Nas T
multipasser schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:55:
[...]
Maar als je daar ziet dat een 2080 rond de 60db zit op 100% fan, wat zo gaat zijn met full GPU rendering.
En als je er zo 2 of 3 in je bak zitten kan je het moeilijk geluidsstil noemen.
Dan ga je die gpu's toch met water moeten coolen en lijkt watercooling de beste oplossing ...
Dat lijkt de beste oplossing, maar misschien krijg je het prima gekoeld met een flinke luchtkoeler en een lowspeed fan.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

YouTube: This is the dumbest thing I've ever done... DIY projectje maar zonder fans blijft het maar op 30gr.
Dus op zich is het met veel radiatoren en een pomp perfect doenbaar? Ik weet alleen niet of 2 of 3 2080Ti's op full load na 24u nog zo 'cool' zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Beetje in t zelfde straatje als wat Jay deed...

https://www.thermaltake.c...002562/Core_X9/Design.htm

Oud collega heeft deze case, ik geloof iets meer dan een jaar nu. Recentelijk is hier een 2990X in gezet met 2 2080Ti's in water.

Ook hier wordt een dual D5 set gebruikt, hij heefft toen de tijd al een tijdje gezocht naar modellen die netjes stil blijven op 40% per stuk. Ze zitten daarnaast op een stukje Dynamat, zodat er 0,0 trilling over blijft.

In het dak: 2x 480mm (passief), dunnetjes met lage fpi (35mm? Ietsje dikker dan 30?). De warmte stijgt hier redelijk netjes zelf door op.

In de bodem ruimte zitten 2 45mm 420's Ik geloof dat er één lucht naar binnen trekt en de andere de lucht eruit duwt (naar wat daar de muurkant is). Je hoort een heel klein beetje suis, maar dat was het wel. Ik denk dat je het op een halve meter niet meer hoort.

Er zit nog één 140mm fan die over het VRM / ram deel van het bord blaast, op laag toerental.

De PSU zit vrij ver naar voren de kast in geschoven wegens de radiatoren die in de weg zitten. Er zit daarnaast een belachelijk grote zwarte bak in de case, welke als 0,5L reservoir dient, waar een normaal reservoir van 280ml (?) aan / half in zit, omdat dat makkelijker aan te sluiten is.

De kosten voor de kast en koeling zijn fors, over de €1000. Maar het geeft geen geluid. De kast ziet er overigens helemaal niet aantrekkelijk uit. Dat is sowieso een beetje een ding met de X5 / X9 en L20 GTX.

Maar je hoort enkel nog de statische ruis van de voeding, wat coilwhine van de GPU's, static van de RAM en vooral ook de HDD's.

Nou moet ik zeggen dat ik dat ook al heb met m'n veel simpelere setje. Je kan rustig een D5 op 35% laten lopen en Fractal, BeQuiet, Cryorig, Scythe of Corsair highend fans op 600-1000rpm gebruiken. Eén HDD idle en je hoort dat en de rest niet meer.

Edit:

Ohja, niet onbelangrijk; z'n RTX temps zijn hetzelfde als die van mij; 56C max bij compute taken. Behalve dat ik het nooit langer dan 4h heb laten lopen en m'n fans 900rpm moet draaien. Maar goed, ik heb een Ryzen en geen Threadripper en één kaart en geen twee. Daarnaast gaat er ~2L in zijn setup, en ik heb maar 0,8L nodig, dus ook dat geeft weer buffer.

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 18-11-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Laatst online: 14-09 21:19
Een nieuwe silent pc case die ik in de gaten gaat houden is er 1 van: https://www.monsterlabo.com

Het kost wel wat, maar daarentegen dan heb ook naar mijn idee ook echt een silent case. De CPU en GPU worden beide verbonden met heatpipes naar 1 dikke radiator.

Een belangrijk punt is de lengte van je videokaart, die maximaal 270mm lang mag zijn.
Compatibility lijst: https://www.monsterlabo.com/compatibility/

Ze zullen ook dit jaar op CES aanwezig zijn, dus hopelijk binnekort wat meer reviews hiervan. Tevens zullen er deze maand bestellingen bezorgd worden, voor de personen die deze case gekocht hebben. Tot op heden zijn er maar 2 reviews.

YouTube: The First: bench test with a RTX 2070 passively cooled! (Part 2)
https://www.modding.fr/te...w3skoA-y5mg8FBNlywNCCfuW4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Games schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:28:
Het kost wel wat, maar daarentegen dan heb ook naar mijn idee ook echt een silent case.
Wat is je doel? Een zo stil mogelijk systeem maken? En tegen een bepaald bedrag of zo goedkoop mogelijk? Ik denk dat voor de prijs die je voor deze kast betaalt, er een hoop te bereiken valt en je nog geld overhoudt ook. Het enige wat de kast doet, is je CPU en GPU koelen. Een goede stille CPU koeler kost misschien 50 inclusief ventilator(s) en een goede GPU-koeler hooguit het dubbele (en eerder richting 75). Beide kun je een aardig systeem onhoorbaar koelen.
Een beetje kast kost denk ik €75 to €100 dus ik denk dat je in het minst gunstige geval €250 kwijt tegenover €369, dus dan hou je >€100 over ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Laatst online: 14-09 21:19
Mijn doel is een stille high end gamesysteem, dus hoogstwaarschijnlijk een Ryzen 2700X en een RTX 2080.
Het bedrag rond de 2000 euro exclusief monitor (iets meer of minder maakt niet uit). Ik wil geen onderhoud plegen aan een systeem met watercooling.

Een Alphacool Eiswolf 240 GPX Pro voor een RTX 2080 kan ook interessant zijn, maar nog geen reviews van kunnen vinden (https://www.alphacool.com...eforce-rtx-2080-black-m01).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Het is inderdaad zeker niet de meest prijsgunstige manier om een stille pc te verkrijgen ben ik met @Nas T eens, maar in dit geval zou ik wel gevoelig zijn voor de coolfactor, hoewel dat natuurlijk wel persoonlijk is.

Wel zou ik ik me zorgen maken over de flexibiliteit van een kast als deze met de warmtewisselaars voor zowel de CPU als GPU op een vaste plek. Ze hebben wel een compabiliteitslijst van geschikte moederborden, maar dat geeft je nu al weinig keuze, en over een paar jaar als je je systeem wil upgraden waarschijnlijk nog veel minder. Ook bij wederverkoop levert dat dan een probleem op.
Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!