[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

The Executer

Lekker belangrijk!

@prutzertje: zijn inderdaad 3 dezelfde fans.

Vanavond bezig geweest met de fans. Toen ik de eerste op de bank legde viel mij iets op. Vervolgens alle fans er maar even uitgeschroeft:

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/20150729_185252_zps9du8nzhg.jpg

Ja... Dat is stof :X

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/20150729_190400_zpsp1fzdscf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/20150729_190519_zps5xq7edjo.jpg

Nadat ik de fans grondig schoon heb gemaakt ook gelijk het stof (wat overigens erg mee viel door de filters natuurlijk) uit de binnenkant van de kast maar even voorzichtig weg gezogen.

Ik heb de fans nu eerst in de oorspronkelijke positie terug gezet om te zien wat dit met de temperaturen doet. Ik verneem aan de achterzijde van de kast in elk geval weer airflow :). Tot nu toe lijkt het weinig effect te hebben op de temperatuur, CPU zit nog steeds idle 40 graden, gamen rond de 60.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
Je kan de filters bij de fans die je gebruikt om uit de kast te blazen weglaten, dit scheelt misschien weer voldoende. Fans die naar buiten blazen hebben, althans dat is mijn mening, ook geen filters nodig.
Tenzij je anders in de knoei komt met kabels oid wat tegen de fan aan zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
Alvast excuses als dit het verkeerde topic is, maar het gaat over het stil krijgen van je pc, ik vroeg me wat af:

Is het mogelijk een Skylake i5 (bijvoorbeeld 6600) met een GTX970 met waterkoeling helemaal passief gekoeld te krijgen? Dus ook geen fans op de radiator?

Ik snap dat het water langzaam ook warmer wordt, maar is het oppervlak van de radiator niet groot genoeg om de opgewekte hitte kwijt te kunnen.

Of gaat dit alleen met hardware lukken die een stuk minder warmte af geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:33
Je kunt alles zonder ventilators waterkoelen, alleen mijn vraag is: wil je per se waterkoeling? Je hebt altijd te maken met een pomp en die maakt geluid. Dan kun je beter op zoek naar luchtgekoelde alternatieven. Die presteren vaak net zo goed (temperatuur/geluidsproductie), maar zijn vaak goedkoper.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
Nas T schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:05:
Je kunt alles zonder ventilators waterkoelen, alleen mijn vraag is: wil je per se waterkoeling? Je hebt altijd te maken met een pomp en die maakt geluid. Dan kun je beter op zoek naar luchtgekoelde alternatieven. Die presteren vaak net zo goed (temperatuur/geluidsproductie), maar zijn vaak goedkoper.
Ja, goede tegenvraag, ik had me het geluid van de pomp niet gerealiseerd en zat vooral te kijken naar het creëren van een volledig passief maar toch goed presterend systeem, nog even ongeacht de kosten.

Dit verklaard in ieder waarom dit niet veel gebeurd en mensen toch voor de lucht oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik wil mijn huidige setup (Gigabyte ITX mobo, Intel 2500K CPU, Lian Li ITX case/12V PSU) vanwege het lawaai van deze setup ombouwen naar een Thermaltake Core V1 min itx case.

Volgens hardocp zorgt de enorme 200mm intake fan voor een zowel stille als zeer effectieve koeling:

"The thermal performance of the Thermaltake Core V1 was remarkable with our standard hardware configuration installed. The SSD, 3.5" Western Digital RE4, Zotac GTX 750, and ASUS Z87I-Deluxe motherboard with an Intel i5-4670K were no match for the cooling provided by the massive 200mm intake fan"

Voor de CPU fan is in deze kast een maximale hoogte van 140mm beschikbaar. In de test gebruiken ze de Thermaltake NiC L31 die ik hier in NL echter niet kan vinden (wel bij Amazon.de bijv.).
Bijkomend voordeel van deze fan is dat deze de geheugenplaatsen niet blokkeert.

De meeste (stille) alternatieven - uitgaande van een Side Cooler - zijn allemaal 160mm of hoger. Zou ik een Top/Down cooler nemen, dan zijn er natuurlijk meer keuzes, maar dat werd door een kennis afgeraden omdat ik dan de effectiviteit van de 200mm intake fan teniet zou doen waardoor alles warmer wordt, en de fans dus harder moeten werken, ergo meer lawaai!

Mijn vraag is dus: klopt dit? Kan ik inderdaad beter een side cooler nemen icm de intake fan voor maximale stilte, of is dat een broodje aap 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
SiErRa schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:28:
[...]

Ja, goede tegenvraag, ik had me het geluid van de pomp niet gerealiseerd en zat vooral te kijken naar het creëren van een volledig passief maar toch goed presterend systeem, nog even ongeacht de kosten.

Dit verklaard in ieder waarom dit niet veel gebeurd en mensen toch voor de lucht oplossing gaan.
Je hebt natuurlijk wel heel stille pompjes, maar een 'onhoorbare' fan erbij is toch wel gewenst.
Tevens is het lastig/duur om een watergekoelde voeding te maken/kopen, je komt dan automatisch uit bij fanless voedingen maar die zijn ook niet ideaal (en/of duur).

Denk bij volledig passief overigens niet alleen aan de CPU en GPU die gekoeld moeten worden, maar ook aan de VRM's en eventueel geheugen, chipset op het moederbord, etc.

Een harde schijf is trouwens ook een herrie maker, die moet je dus ook vermijden.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de computer in een andere 'ruimte' te zetten dan waar je hem gebruikt, met de nodige kabels/wireless oplossingen, dan hoor je ook niks.

PS: aangezien warme vloeistof vanzelf omhoog gaat is het mogelijk om zonder pomp te werken, de flow zal dan wel erg laag zijn. Ik heb vroeger eens een brommertje gehad waarbij de cilinderkop op die manier gekoeld was.

Lang verhaal kort: Als je het extreem stil wilt hebben is het goedkoper/makkelijker om gewoon een paar zeer stille fans te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 29-09-2015 18:10 ]

• Nas T
@Mars Warrior:
Ik weet niet of je die enorme 200mm fan stil krijgt. Volgens de review op HARDOCP draait de ventilator 800rpm max. Ik gebruik zelf 120mm fans die binnen de kast 800rpm max draaien (dan is het echt stil).
De fans aan de buitenzijde draaien 500rpm.

Als ik dat voor een 200mm fan in moet schatten, denk ik dat je ergens rond de 300rpm moet zitten om het echt stil te krijgen, en ik weet niet of de ventilator zo langzaam kan draaien.
Sowieso vind ik het niet heel interessant omdat het een intake fan aan de voorkant betreft. Je wilt warme lucht juist wegblazen, anders wordt deze lucht weer gebruikt om te koelen. Je wilt outtake fans achterin of bovenin de kast hebben, weg van jezelf of in de natuurlijke airflow. Als je voor pure stilte wilt gaan, heb je 2x outtake achter/bovenopen de kast nodig, van 120mm of groter. Daar kun je al héél veel mee koelen.

@mitsumark:
Zonder pomp waterkoelen: niet doen! Je bent de eerste die met het idee komt en ik denk niet dat dat werkt. Je brommertje mag een stuk heter worden dan 90~110 graden (cpu/gpu) dus die kan zijn warmte wel kwijt. Onhoorbare pompen zijn er, maar dat gaat direct van je prestaties.
Daarbij was ik vergeten dat je altijd nog iets van ventilatie nodig hebt, al is het maar voor componenten op het moederbord (VRM's). Alleen voor multi-GPU opstellingen kan waterkoeling interessant zijn. Anders niet.

vrede in rust

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Nas T schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:53:
@Mars Warrior:
Ik weet niet of je die enorme 200mm fan stil krijgt. Volgens de review op HARDOCP draait de ventilator 800rpm max. Ik gebruik zelf 120mm fans die binnen de kast 800rpm max draaien (dan is het echt stil).
De fans aan de buitenzijde draaien 500rpm.

Als ik dat voor een 200mm fan in moet schatten, denk ik dat je ergens rond de 300rpm moet zitten om het echt stil te krijgen, en ik weet niet of de ventilator zo langzaam kan draaien.
Sowieso vind ik het niet heel interessant omdat het een intake fan aan de voorkant betreft. Je wilt warme lucht juist wegblazen, anders wordt deze lucht weer gebruikt om te koelen. Je wilt outtake fans achterin of bovenin de kast hebben, weg van jezelf of in de natuurlijke airflow. Als je voor pure stilte wilt gaan, heb je 2x outtake achter/bovenopen de kast nodig, van 120mm of groter. Daar kun je al héél veel mee koelen.
Ik kan ook weinig objectieve geluidsmetingen vinden over de Core V1, behalve dat de meeste reviewers de kast als zeer stil ervaren.

Op zich ben ik simpelweg op zoek naar een kleine en stille kast. Ik heb nu een heel, heel klein kastje - een Lian Li PC-Q09, maar die is met een 2500K van 95W niet bepaald stil te krijgen en begint steeds meer te irriteren :X

Het alternatief voor de Core V1 zou de Node 304 (Editors Choice) zijn. Daarin past de Kotetsu, en als ik de meegeleverde fractal fans vervang door stillere dan heb ik volgens mij een bijna onhoorbaar systeem.

De overige componenten zijn wat SSD's (stil dus). Blijft over het lawaai van de voeding. Dat wordt een Be Quiet of een ander stil 350W-450W exemplaar. Daar ben ik nog niet uit. Ik heb ook nog een 150W PicoPsu met adapter liggen. Is ook nog een kanshebber, al wordt het dan wel een erg lege kast 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een HP Z820 Workstation welke zelfs in idle een irritante hoeveelheid geluid produceert.
Na de laatste BIOS en driver update (1,16Ghz idle ipv 2,8Ghz) is dit wel minder geworden alleen blijft het brommende geluid irritant.

Het eerste wat ik heb gedaan is het vervangen van de stock koelpasta (dikke laag stucwerk) voor een dun laagje Arctic Silver 5. Idle ben ik nu van 47 naar 31 graden gegaan, echter blijft de laagste stand dat de koeling werkt nog steeds luidruchtig.

Aangezien ik nog garantie heb vanuit HP voor de komende 2 jaar wil ik niet de Dremel erin zetten om bijvoorbeeld waterkoeling erin te knutselen :P

Ik wil dus de fans gaan vervangen in onderstaande unit en in de case zelf maar dan moeten het natuurlijk wel stille alternatieven zijn. Iemand nog tips? :)

Fans uitschakelen heeft tot gevolg dat ie niet door de POST heen komt.
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/12096141_10153337915999858_7740092028278113065_n.jpg?oh=c55d99b3be50fbd4e46e84954f0ff90c&oe=56C92F0D

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/r270/12118652_10153337916019858_4977554705511617124_n.jpg?oh=fc071aa82ec275ccc5452ef4ccad5402&oe=56C08E55

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12088220_10153337916084858_871136950950134418_n.jpg?oh=25eea4cca7793c23621103675e72544d&oe=569194EF
CPU Fans: 2x Delta QUR0912VH-8C2T
VRM: AVC DS060251312U
RAM: 3x Delta BUB0712HF

Verder zitten er nog 2 fans aan voorkant en 2 aan de achterkant (ongeveer te zien op de foto)
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/r270/12107778_10153337916034858_475245610163920924_n.jpg?oh=980908a003ca7e4d031aaed8ff3934a5&oe=5692035F
Voorkant: 2x Nidec T92T12MS3A7-57A03
Achterkant: 2x Nidec T92T12MS3A7-57A03

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Die radiaalfans zijn niet gemakkelijk in een stillere variant te vinden. Wellicht een weerstandje ertussen? Dan dropt t voltage wat..
De "normale" CPU fans zijn 92mm x 25mm, daar zou je een paar Noctua's in kunnen plaatsen, welk wel erg stil zijn.
Het ziet ernaar uit dat de huidige fans een PWM 4-pin connectie gebruiken, dit moet je even checken.
Ook is het handig om te weten wat de max snelheid van de fans is. Dan kun je vervangende fans met vergelijkebare specs zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
iemand enig idee hoe je een voeding kan waterkoelen ?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
JayJay schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:45:
iemand enig idee hoe je een voeding kan waterkoelen ?>
Ja. Kopen of zelf prutsen met een flinke kans dat het niet of slecht werkt.

@Ballebek: In plaats van Noctua's kun je ook een ander merk kopen (Scythe heeft een goede prijs/prestatieverhouding). Scheelt weer een paar euro's ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Nas T op 23-10-2015 11:45 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:44:
[...]

Ja. Kopen of zelf prutsen met een flinke kans dat het niet of slecht werkt.

@Ballebek: In plaats van Noctua's kun je ook een ander merk kopen (Scythe heeft een goede prijs/prestatieverhouding). Scheelt weer een paar euro's ;)
Je kan ook altijd voor de Noctua Redux series gaan, een uitgeklede versie van de bruin/crème variant :)
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=noctua+redux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Nas T schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:44:
[...]
Ik heb een middleplate kunnen scoren op Ebay waardoor ik die radiaalfans (die zo fijn brommen) er waarschijnlijk uit kan slopen en vervangen voor normale fans. Nadeel is dat het geheugen echt die koeling nodig heeft omdat ze bij de minste belasting al flink warmte produceren (daarom heb ik ze "goedkoop" kunnen krijgen...)

Ik ga eens kijken naar Noctua/Scythe en eens zien wat ik ga doen. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Jongens, heeft 1 van jullie nog Scythe GT AP14 of 15 (1450rpm/1850rpm) liggen waar je niks meer mee doet? Ik moet er zeker nog 3 hebben. Op MP al gekeken en daar staat 1 iemand op die er nog een aantal heeft liggen maar deze reageert nergens op.

Ik heb deze GT's nodig voor mijn rig. Ik heb er zelf al 6. Het zijn voor mij de beste fans ooit. (zo onwijs stil).

Help me out! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
SantaMuerte schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:01:
Je kan de filters bij de fans die je gebruikt om uit de kast te blazen weglaten, dit scheelt misschien weer voldoende. Fans die naar buiten blazen hebben, althans dat is mijn mening, ook geen filters nodig.
Tenzij je anders in de knoei komt met kabels oid wat tegen de fan aan zou kunnen komen.
Inderdaad. En dan nog zou ik liever gaan voor een grill dan een filter, dat verstoort de airflow minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ballebek schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:24:
Ik heb een HP Z820 Workstation welke zelfs in idle een irritante hoeveelheid geluid produceert.
Na de laatste BIOS en driver update (1,16Ghz idle ipv 2,8Ghz) is dit wel minder geworden alleen blijft het...
Sorry maar als je de fans vervangt zit de kans er dik in dat de bios flipt en de pc afsluit.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aangezien mijn laptop ondertussen wel eens buiten garantie is, heb ik afgelopen week maar eens wat gedaan aan het verschrikkelijk inefficiënte intakerooster. Resultaat: stukken minder herrie! Zowel idle als gaming :)
Dat ronde ding rechtsboven dus:
Afbeeldingslocatie: https://raywoodcockslatest.files.wordpress.com/2013/11/photo-overview-edit-1.jpg

En dan is dit of een heel voordelige foto, of een ander model, want mijn spijltjes zijn een stuk dikker en de gleufjes kleiner. In elke "hoek" 2 spijltjes weggehaald en presto! Misschien doe ik de rest ook nog wel, zet ik er wat mesh voor oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Msi gtx970 aangeschaft, past deze dus helaas net niet in mijn CM Scout (vga zou 269mm zijn, max vga in scout zou 270mm zijn..)

Dus weer terug naar mijn oude CM Silencio 650, die ik toen had omgeruild voor mijn oude CM Scout omdat in de zomer de overclocks voor te veel hitte zorgden icm de geluidsdemping van de Silencio.

Deze keer de CM Scout maar half gestript om zo een extra 140mm en 120mm fan in de Silencio te kunnen plaatsen, hopelijk toch nog genieten van een relatief stil systeempje in de Silencio 650 icm mijn overclock

In totaal dus:
Intake
2x 120mm fan voor
1x 120mm fan onder
Outtake
1x 120mm fan achter
1x 140mm fan boven

Helaas wegens tijdsnood nog niet het hele syteem om kunnen zetten en aangezien het nog geen zomer is kan ik dus ook nog niet testen hoe het systeem zich nu gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Scrtz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:50:
In totaal dus:
Intake
2x 120mm fan voor
1x 120mm fan onder
Outtake
1x 120mm fan achter
1x 140mm fan boven

Helaas wegens tijdsnood nog niet het hele syteem om kunnen zetten en aangezien het nog geen zomer is kan ik dus ook nog niet testen hoe het systeem zich nu gaat houden.
Ik raad je aan de intakes weg te laten en alleen de outtakes te gebruiken.Ik gebruik zelf 2x 80mm + 1x120mm outtake en ik heb een GTX760 (deze heeft een 25W hogere TDP). Deze ventilatoren draaien onhoorbaar en zelfs onder stress zijn er geen issues. Daarbij heb ik een passieve voeding, dus daar heb ik geen effectieve airflow van.

Ga je dus voor een 120mm + 140mm als outtake, heb je meer dan genoeg airflow voorhanden, zeker als je een voeding gebruikt met actieve ventilator.

Daarbij: de intakes zullen effectief weinig toevoegen aan de totale airflow, omdat ze serieel staan t.o.v. de outtakes, en niet parallel. Maar ze produceren wel geluid op een plek waar je zelf dicht bij zit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Nas T schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Ik raad je aan de intakes weg te laten en alleen de outtakes te gebruiken.Ik gebruik zelf 2x 80mm + 1x120mm outtake en ik heb een GTX760 (deze heeft een 25W hogere TDP). Deze ventilatoren draaien onhoorbaar en zelfs onder stress zijn er geen issues. Daarbij heb ik een passieve voeding, dus daar heb ik geen effectieve airflow van.

Ga je dus voor een 120mm + 140mm als outtake, heb je meer dan genoeg airflow voorhanden, zeker als je een voeding gebruikt met actieve ventilator.

Daarbij: de intakes zullen effectief weinig toevoegen aan de totale airflow, omdat ze serieel staan t.o.v. de outtakes, en niet parallel. Maar ze produceren wel geluid op een plek waar je zelf dicht bij zit.
Hmm ja misschien ook eens proberen, maar die geluidsdemping isoleerde dus zoveel warmte in de zomer dat mijn systeem er gewoon van uit viel. Wil een beetje een goede mix tussen genoeg koeling maar ook redelijk stil.

De voorste 2 fans en achterste fan zitten sowieso op de fancontroller van de Silencio zelf, draaien in stand low 700rpm en high 1200rpm, scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waarom haal je die demping er dan niet uit? Wat je niet aan geluid porduceert, hoef je niet te dempen...
Mijn 120mm fan draait rond de 600rpm, en op het koelblok van cpu/gpu zit een 120mm fan welke met 800rpm draait. De 80mm fans draaien volgens mij 1000rpm.

Maar mijn kast (een oude CM stacker) staat op het bureau, met de achterkant richting mij gericht, dus eventueel kun je de outtakes wat harder laten draaien. Maar dan heb je al richtgetallen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Nas T schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:44:
Waarom haal je die demping er dan niet uit? Wat je niet aan geluid porduceert, hoef je niet te dempen...
Mijn 120mm fan draait rond de 600rpm, en op het koelblok van cpu/gpu zit een 120mm fan welke met 800rpm draait. De 80mm fans draaien volgens mij 1000rpm.

Maar mijn kast (een oude CM stacker) staat op het bureau, met de achterkant richting mij gericht, dus eventueel kun je de outtakes wat harder laten draaien. Maar dan heb je al richtgetallen.
Zou inderdaad nog kunnen maar vind ik ook zo zonde haha. Mijn fans draaien in het algemeen ook allemaal erg laag, denk dat de 2 harde schijven het meeste geluid maken, wordt tijd die er toch eens uit te gaan halen als ik een NAS oid aanschaf.

De Silencio is iig al velen malen stiller dan de bijna volledig open CM Scout was, dus dat scheelt al en hoop.

Dacht trouwens altijd dat 80mm fans meer geluid maakten dan 120mm fans, waarom gebruik je die eigenlijk als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Scrtz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:28:
[...]
Dacht trouwens altijd dat 80mm fans meer geluid maakten dan 120mm fans, waarom gebruik je die eigenlijk als ik vragen mag?
Omdat het niet anders past ;)
Ik heb bovenin de kast ruimte voor een PSU, evenals onder de kast. De PSU zit nu onderin en boven zit een bracket voor 2x 80mm fans. Ik kan ook een 80mm fan bovenin plaatsen, maar dat levert praktisch te weinig op.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Goedemiddag, ik heb een tijdje terug een nieuwe pc samengesteld en aangeschaft, namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 236,91€ 236,91
1MSI B150M MORTAR€ 84,-€ 84,-
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 336,-€ 336,-
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,50€ 47,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Corsair RM550x€ 94,-€ 94,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.084,63

Ik ben er super tevreden over. Ik heb het geheel in elkaar laten zetten door de leverancier aangezien ik hier zelf niet zoveel zin meer in had. Qua koeling e.d. ga ik er daarom van uit dat ze de ventilatoren e.d. allemaal goed hebben gezet en de airflow optimaal is.

Wanneer het systeem niet onder load is maakt het geheel echt 0.0 geluid. Echter wanneer ik wat ga gamen dan is de GPU toch wel aardig hoorbaar. Was ook wel te verwachten. Het stille idle werk is echter zo verslavend dat ik wel eens zou willen kijken hoe ik de GPU wat stiller kan maken.

Ik zou eigenlijk wel een stand alone waterkoeling systeempje willen aanschaffen voor de GPU als dit veel oplevert qua geluidsreductie. Wat zijn hierin de mogelijkheden? Is er een kant en klaar systeem voor mijn GPU? met wat googlen kom ik nog niet zoveel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Onder het motto 'een kast kan altijd stiller' ben ik vandaag begonnen met het plaatsen van een aantal Cooltek Foam pads tegen trillingen en voor algehele stilte 'isolatie'.

Zijpaneel met window is lastig te bekleden. Een aantal delen zijn bewust nog niet bekleed omdat ze anders licht van de interne ledstrip kunnen blokkeren. Hier ga ik nog even wat voor knutselen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U6Zg9Mul.jpg

De binnenzijde van de PSU shroud met heel dun anti-tril plaat bedekt
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FyzVV4dl.jpg

Het zijpaneel aan de rechterkant kan uiteraard wel naar hartelust worden bekleed :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3ywCRT0l.jpg

Ongewenste kieren en trillende 5,25" bay covers worden ook afgedicht 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h2dqF0Xl.jpg

Best leuk spul, heb anderhalf setje gebruikt. 1 setje kost iets van 13 euro en de kwaliteit is zeer goed moet ik zeggen!

M'n Phanteks Enthoo Luxe kast/pc was al stil maar is nu echt merkbaar stiller geworden; vooral prettig dat niks meer kan trillen!

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 04-03-2016 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
@stin00:
Ziet er redelijk netjes uit. Ik ben wel nieuwsgierig of en in welke mate het effect heeft op de koeling.
Als dat is, kun je dat compenseren door ventilatoren harder te laten werken, maar dan wil je kijken of je netto een lagere temperatuur én een lagere geluidsproductie (buiten de kast ;) ) weet te creëren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Nas T schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:58:
@stin00:
Ziet er redelijk netjes uit. Ik ben wel nieuwsgierig of en in welke mate het effect heeft op de koeling.
Als dat is, kun je dat compenseren door ventilatoren harder te laten werken, maar dan wil je kijken of je netto een lagere temperatuur én een lagere geluidsproductie (buiten de kast ;) ) weet te creëren.
Het had nog ietsje netter gekund, maar het werkt uitstekend :) Het spul is helaas best pittig om maat te snijden en dan met name de kant van de plaklaag.. stanleymes had er wat moeite mee :+
Aangezien ik een full custom waterloop heb gok ik dat er bijzonder weinig temperatuurverschil zal zijn.
De warmte wordt sowieso al direct via m'n 420mm radiator de kast uit gepushed. Ik merk in ieder geval nog geen hogere temperaturen op, maar zal het eens gaan testen dit weekend!

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 05-03-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17
Ik hoop dat dit het juiste topic hiervoor is.

Mijn oude M3641, die nog af en toe gebruikt wordt, maakt sinds kort een behoorlijke herrie. Door middel van luisteren kwam ik er echter dat het de stock fan is. Nu vraag ik me af of het ouderdom is van deze PC van 7 jaar of dat ie nog gered kan worden.

Als het ouderdom is en ie vervangen moet worden: is dat te doen voor iemand met anderhalf linkerhand, zoals ik.

Als ie nog gered kan worden: wat kan ik zonder problemen losschroeven, schoonmaken en weer terugzetten?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15i6o77.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ Wee Man:
Je zult hier een lijst koelers vinden, welke compatibel zijn met de 775 socket.
Ik denk dat je er nog wel een paar tweedehands kunt vinden, kijk eens via vraag en aanbod of marktplaats.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Nas T schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:06:
@ Wee Man:
Je zult hier een lijst koelers vinden, welke compatibel zijn met de 775 socket.
Ik denk dat je er nog wel een paar tweedehands kunt vinden, kijk eens via vraag en aanbod of marktplaats.
Dus hij is echt aan vervanging toe, okee. Thanks.

Nog iets waar ik op moet letten bij het vervangen van de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wee Man schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:00:
[...]

Dus hij is echt aan vervanging toe, okee. Thanks.

Nog iets waar ik op moet letten bij het vervangen van de fan?
Ik weet niet of hij aan vervanging toe is, maar ik verwacht het wel. Je kunt hier zien hoe koelers presteren (temperatuur/dBa verhouding). 13dBa zul je denk ik onhoorbaar vinden, onder de 20dB vind je misschien al stil.

Tips met vervangen: ik heb geen idee hoe handig je bent, op zich is alles te doen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "de fan"? CPU-fan? casefan?
Als je de koeler gaat vervangen: maak het oppervlak van de cpuchip goed schoon, vetvrij is het toverwoord. Met wat zeep kom je al een heel eind, wasbenzine of spiritus doet ook wonderen.
Daarna de koelpasta in het midden van de chip, een flinke druppel en het koelblok rustig erop zetten zodat de pasta naar de buitenkant duwt, zonder belletjes (lucht is een isolator).

Algemene tips: jezelf aarden met een polsband kan nooit kwaad (zoek op internet hoe je dat het beste kan doen), 99 keer gaat het goed zonder polsband en de honderdste keer is nooit te voorspellen, is mijn visie. Daarnaast voorzichtig met water en agressieve (oplos)middelen, maar dat lijkt me redelijk boerenverstand.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Met de fan bedoel ik die zwarte koker op mijn foto. De CPU fan, dus.

Bedankt voor de tips. Daarmee kom ik denk ik al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
Wee Man schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:09:
Met de fan bedoel ik die zwarte koker op mijn foto. De CPU fan, dus.
Late reactie. Maar je zou natuurlijk kunnen gaan voor een passieve koeler. Dan heb je geen fan. En gezien het socket en je waarschijnlijk niks met overklokken doet kan dat best goed werken zonder problemen. Zolang je maar een case fan hebt.

Die stock koelers staan er berucht om dat ze lawaai maken. Ze zijn voldoende en meestal gewoon gratis in het pakket bij de CPU. Bijna elk alternatief is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
TJRef schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:41:
[...]

Late reactie. Maar je zou natuurlijk kunnen gaan voor een passieve koeler. Dan heb je geen fan. En gezien het socket en je waarschijnlijk niks met overklokken doet kan dat best goed werken zonder problemen. Zolang je maar een case fan hebt.

Die stock koelers staan er berucht om dat ze lawaai maken. Ze zijn voldoende en meestal gewoon gratis in het pakket bij de CPU. Bijna elk alternatief is beter.
Er zitten slechts twee fans in de case: de CPU koeler en eentje bij de voeding. De stock koeler is best wel stil geweest, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

stin00 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
[...]

Het had nog ietsje netter gekund, maar het werkt uitstekend :) Het spul is helaas best pittig om maat te snijden en dan met name de kant van de plaklaag.. stanleymes had er wat moeite mee :+
Aangezien ik een full custom waterloop heb gok ik dat er bijzonder weinig temperatuurverschil zal zijn.
De warmte wordt sowieso al direct via m'n 420mm radiator de kast uit gepushed. Ik merk in ieder geval nog geen hogere temperaturen op, maar zal het eens gaan testen dit weekend!
waar heb je dat spul weg? ziet er namelijk best fijn en werkbaar uit!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:07:
[...]
waar heb je dat spul weg? ziet er namelijk best fijn en werkbaar uit!
Ik heb het bij FreezingHardware gevonden, 2x dit setje: https://www.freezinghardw...ersal-insulation-kit.html

Het enige nadeel is dat de foam matten wel bijzonder dik zijn, eigenlijk net té dik. Als je het rechter paneel, dus bij de achterzijde van het moederbord, wil bekleden moet je wel even checken of je genoeg ruimte heb voor kabels/uitsparingen etc. Het is wel redelijk zwaar spul en prima kwaliteit :) De dikke foam matten vangen trillende geluidsgolven op (van bijv. fan airflow), terwijl de super dunne 2mm matten trillingen van de behuizingen tegengaan (bijv. door spinnende HDDs, vribrerende pompen en roterende fans)

Ze hebben ook een setje van BeQuiet: https://www.freezinghardw...r-big-towers---zwart.html

Ik ben nu overgestapt naar een m-atx behuizing en vrees dat ik daar te weinig ruimte heb om dempingsmateriaal te plaatsen, dus heb de boel nu maar volgehangen met lage rpm Noctua fans voor complete stilte.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 08-06-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:12
Misschien een domme vraag maar weten jullie misschien hoe het komt dat mijn CPU cooler voor 100 procent draait bij het opstarten van mijn PC? Is dit ook enigszins uit te zetten? Ik kon namelijk niet een optie vinden in mijn BIOS.

Moederbord Gigabyte GA-Z87-HD3
Cpu cooler stock intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
Smeldor schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:43:
Misschien een domme vraag maar weten jullie misschien hoe het komt dat mijn CPU cooler voor 100 procent draait bij het opstarten van mijn PC? Is dit ook enigszins uit te zetten? Ik kon namelijk niet een optie vinden in mijn BIOS.

Moederbord Gigabyte GA-Z87-HD3
Cpu cooler stock intel
Volgens dit filmpje staat de fan control van de bios trouwens gewoon in het home screen.
YouTube: Gigabyte Z87 HD Mode BIOS Guide

Je kunt altijd gigabyte easytune downloaden en kijken of je de snelheid via die app kunt controleren. Als dit niet kan, dan heb je misschien iets verkeerd aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door PjotrStroganov op 20-06-2016 16:42 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Smeldor schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:43:
Misschien een domme vraag maar weten jullie misschien hoe het komt dat mijn CPU cooler voor 100 procent draait bij het opstarten van mijn PC? Is dit ook enigszins uit te zetten?
Dit is een veiligheidsmaatregel. Mocht je PC uitvallen omdat je CPU te heet is geweest, is het handig om bij opstarten de CPU op 100% te laten draaien, totdat de regeling het kan overnemen (lees: opgestart is).
Dat is niet uit te zetten volgens mij. Wat kan helpen is ventilatoren gebruiken die je niet zo fel hoeft terug te regelen.

Stel dat je 120mm ventilatoren gebruikt die 2000RPM draaien als ze 100% aan staan. Je kan hem via PWM terugregelen tot 30% van de maximumsnelheid (600RPM), en dan is hij stil.
Stel dat je weet dat je CPU-koeler nooit boven de 80 graden komt bij 100% CPU-belasting (zelfs na een half uur), als je ventilator 1000RPM draait. Dan zou je dus met een lichtere ventilator afkunnen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Laatst online: 19:12
Nas T schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:08:
[...]

Dit is een veiligheidsmaatregel. Mocht je PC uitvallen omdat je CPU te heet is geweest, is het handig om bij opstarten de CPU op 100% te laten draaien, totdat de regeling het kan overnemen (lees: opgestart is).
Dat is niet uit te zetten volgens mij. Wat kan helpen is ventilatoren gebruiken die je niet zo fel hoeft terug te regelen.

Stel dat je 120mm ventilatoren gebruikt die 2000RPM draaien als ze 100% aan staan. Je kan hem via PWM terugregelen tot 30% van de maximumsnelheid (600RPM), en dan is hij stil.
Stel dat je weet dat je CPU-koeler nooit boven de 80 graden komt bij 100% CPU-belasting (zelfs na een half uur), als je ventilator 1000RPM draait. Dan zou je dus met een lichtere ventilator afkunnen.
Dus een andere cpu cooler zou een oplossing kunnen bieden? Een Scythe mugen 4 bv?

[ Voor 83% gewijzigd door Smeldor op 21-06-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Smeldor schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:17:
Dus een andere cpu cooler zou een oplossing kunnen bieden? Een Scythe mugen 4 bv?
Ja en nee, dit is iets wat de BIOS regelt als je fans hebt aangesloten op je mobo. Je hoort fan instellingen te hebben.(bij mijn ASRock heet het "target fan speed" bijv, en bij mij zodra Windows is gestart neemt Speedfan het over)

Nou zijn de stock koelers sowieso niet echt stil, en vooral op 100%, dus met een andere koeler zal het geluid wel mnder worden, maar zolang je niets aanpast in de BIOS zal de fan naar 100% gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door [Remmes] op 21-06-2016 21:39 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Smeldor schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:17:
[...]

Als je probleem de herrie bij opspinnen is, waarschijnlijk wel. Wel even checken of de ventilator bij de Mugen langzamer draait dan de ventilator die er nu in zit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dag allen! binnenkort wil ik dan toch echt beginnen met het bouwen van een bureau obv luchtkoeling. een Phanteks TC14PE zou de 3770K koel moeten houden bij een lichte overklok. Graag zou ik een window bovenin willen en de fans aan de zijkanten. Hebben jullie nog tips tbv geluidsdemping? Ik zit na te denken over een dun laagje geluiddempend materiaal over de houten panelen aan de bovenkant, en HDD-silencers zijn ook al in m'n bezit. zou het plaatsen van het materiaal uberhaupt nut hebben als ik er een groot window boven heb?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
NLBUURMAN schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:00:
Hebben jullie nog tips tbv geluidsdemping?
Ik zou zeggen pak het probleem (geluidsproductie) bij de bron aan. HDD-silencers zullen een must zijn, in combinatie met een WD red zul je hem denk ik niet horen. Je zult alles makkelijk zo kunnen koelen, dat je geen geluid zult ervaren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 17:11
Ik willen binnenkort een nieuwe kast kopen omdat mijn huidige (Silverstone Fortress FT02) gewoon teveel lawaai maakt (en te diep is). Lawaai is afkomstig van de 3 grote 180mm's op de bodem. Bedoeling is dat deze kast dan gebruikt gaat worden voor een secundair systeem (geluid minder een issue).

Wat moet het koel en stil houden?:
- Asus P6T SE
- Xeon x5650, met OC
- CPU koeler: Noctua nh-d14
- GPU (nog te halen): GTX 1060 MSI gaming X (gekozen wegens stilste versie)
- PSU: Seasonic x-760 (ja, overpowered, maar kon hem jaren geleden goedkoop krijgen).

Kast die ik in gedachten had:
- Fractal Define S (zonder window)
Omdat:
- niet zo belachelijk lang als de Fortress.
- goede airflow (dus lagere fanspeed mogelijk)
- Geen HDD cages (nu heb ik nog 3 stuks, maar in de toekomst wil ik naar een NAS)
- Geen 5.25" bays
- Stoffilters

1) denken jullie dat deze kast stiller te maken is door extra isolatie (bitumen of iets dergelijks) in de frontpanel en op de bodem (naast de voeding, waar nog een fan intake is) te bevestigen?

2) Heb graag een beetje 'positieve druk' in de kast, om stof buiten te houden.
Er is plaats vooraan voor 3x 140mm fan en 1x140mm achteraan. Ik zou dus denken 1 of 2 extra fans vooraan, eventueel met Noctua Ultra low noise adapters. (geen PWM op mobo).
Wat zou jullie voorkeur zijn voor een mooi compromis tussen geluid / koeling / positive pressure?
- 3 dezelfde fans (bv 700 RPM, Noctua's, Silent Wings... ben nog reviews aan het lezen)
- 1 extra Fractal GP14 vooraan (moeilijker verkrijgbaar heb ik de indruk)

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
lrsv schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:59:

1) denken jullie dat deze kast stiller te maken is door extra isolatie (bitumen of iets dergelijks) in de frontpanel en op de bodem (naast de voeding, waar nog een fan intake is) te bevestigen?
Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan de onderdelen in de kast stiller te maken dan aan isolatie. Tuurlijk zal isolatie wel wat helpen maar het echte probleem aanpakken werkt veel beter.

Ik heb vroeger ook isolatie gehad maar mijn huidige en meeste stille build ooit heeft het niet en ik denk ook niet dat het nut heeft. Kwam er vandaag achter dat een 2TB externe schijf meer herrie maakt dan mijn complete PC.

Wat vooral heel veel helpt is goede stille fans kopen, het liefts PWM fans en die wat langzamer laten draaien. Als je een stille fan op 50% laat lopen is deze zo goed als onhoorbaar. Ik ben ook van mening dat de kast helemaal niets uitmaakt, zorg er voor dat wat in de kast stil is en dan boeit de kast niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 12-09-2016 21:24 ]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:49
Gebruik nu een Silverstone tundra slim
Met 2 corsair ml 120 fans de een draait 900 rpm en de andere 500 rpm heerlijk stil en de g 3258 @4.4 GHz blijft 64 graden onder full load

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
PilatuS schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:22:
[...]

Persoonlijk denk ik dat je meer hebt aan de onderdelen in de kast stiller te maken dan aan isolatie. Tuurlijk zal isolatie wel wat helpen maar het echte probleem aanpakken werkt veel beter.

Ik heb vroeger ook isolatie gehad maar mijn huidige en meeste stille build ooit heeft het niet en ik denk ook niet dat het nut heeft. Kwam er vandaag achter dat een 2TB externe schijf meer herrie maakt dan mijn complete PC.

Wat vooral heel veel helpt is goede stille fans kopen, het liefts PWM fans en die wat langzamer laten draaien. Als je een stille fan op 50% laat lopen is deze zo goed als onhoorbaar. Ik ben ook van mening dat de kast helemaal niets uitmaakt, zorg er voor dat wat in de kast stil is en dan boeit de kast niet meer.
Dat is ook mijn ervaring. Demping helpt matig, stille fans en fanloze voeding helpen enorm.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
lrsv schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:59:
...
Wat moet het koel en stil houden?:
- Asus P6T SE
- Xeon x5650, met OC
- CPU koeler: Noctua nh-d14
- GPU (nog te halen): GTX 1060 MSI gaming X (gekozen wegens stilste versie)
- PSU: Seasonic x-760 (ja, overpowered, maar kon hem jaren geleden goedkoop krijgen).
...

2) Heb graag een beetje 'positieve druk' in de kast, om stof buiten te houden.
Er is plaats vooraan voor 3x 140mm fan en 1x140mm achteraan. Ik zou dus denken 1 of 2 extra fans vooraan, eventueel met Noctua Ultra low noise adapters. (geen PWM op mobo).
Wat zou jullie voorkeur zijn voor een mooi compromis tussen geluid / koeling / positive pressure?
- 3 dezelfde fans (bv 700 RPM, Noctua's, Silent Wings... ben nog reviews aan het lezen)
- 1 extra Fractal GP14 vooraan (moeilijker verkrijgbaar heb ik de indruk)

Alvast bedankt :)
Ook ik zou geluid bij de bron aanpakken. Geluid dempen is en blijft moeilijk, plus is van invloed op de mogelijk warmte af te voeren. Geluidsisolatie is ook warmteisolatie.
Als stelregel voor de kast/ventilatoren zou ik een kast nemen met maximaal 3x120 outtake ventilatoren (of 2x 140mm), achter/bovenin de kast. Intakes voegen niks toe aan de totale airflow en zitten vaak op een plek waar je ze beter hoort.

Als stelregel zou je 120mm ventilatoren op zo'n 800rpm moeten kunnen laten draaien (140mm ~500rpm denk ik). Dan hoor je ze niet/nauwelijks en ze bieden dan al voldoende koelcapaciteit.

Daarnaast moet je naar de volgende onderdelen kijken en daar koelers/alternatieven voor aanschaffen:
GPU: een "stille" grafische kaart bestaat niet. De ventilator zal stil zijn bij idle, bij belasting niet
CPU: de stock koelers zijn luidruchtig bij belasting, zelfs een goedkope koeler doet wonderen
PSU: Volgens de tabel hier is de Seasonic X-650 al zeker niet de stilste >400w. Je zult zelf moeten bepalen of je systeem onder de 350 watt blijft, denk ik. Je zou (op eigen risico) ook nog de ventilator kunnen vervangen.
HDD: Geen enkele (mechanische) HDD is stil. De beste oplossing is een WD red, die behalve relatief stil ook nog relatief goed presteert. Ik gebruik zelf de WD red 3TB, in een Scythe behuizing (werkt met gelpads). Ik hoor mijn oplossing niet, ook niet tijdens zoekacties.

Veel succes met bouwen!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vraag betreft een ventilator.
Ik ben totaal niet thuis in deze materie en zou graag een goed advies willen.
Het gaat om het volgende; ik heb als hobby schildpadden en slangen, deze dieren leggen eieren en dien vervolgens in een stoof uitgebroed te worden. Nu is het zo dat ik ben begonnen met het maken van een broedstoof van een defecte koelkast. In de koelkast monteer ik warmte kabels om er de geschikte temperatuur te creeeren. Warmte stijgt dus zal het boven in de kast warmer zijn, dit wil ik oplossen door er een ventilator in aan te brengen zodat de lucht verplaatst wordt en er overal dezelfde temperatuur bereikt wordt.

Nu mijn vraag

Ik zoek een zeer stille ventilator welke veel lucht verplaatst van ongeveer 120/140mm ook zou ik deze graag in toerental willen regelen om zo de optimale luchtverplaatsing zelf te kunnen regelen. Deze regeling moet zonder bijkomst van een computer te regelen zijn, dus iets van een draaiknop.

Wie kan me hier het juiste advies in geven, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Je hebt dus een geïsoleerde kast en een geringe warmtebron? Dan hoef je toch alleen maar een klein beetje airflow te hebben om te zorgen dat de lucht (en temperatuur) een beetje homogeen wordt verdeelt?
Ik zou op zoek gaan naar een stille fan die op 5v start (google op 'fan start up voltage' om te zoeken naar een geschikt model) en deze dan aansluiten op een oude micro USB lader. LET OP: niet zo'n chinees import model maar iets wat ooit is meegeleverd bij een telefoon of iets dergelijks. Dan heb je een stille oplossing die makkelijk is aan te sluiten en bovendien redelijk veilig is om continue te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil dus niet gaan klooien met een telefoonadaptor of dergelijke. Moet gewoon knap spul hebben, maakt me niet uit wat het kost als t maar goed is en veilig.

Ik heb echt al veel sites bezocht en tests bekeken maar er is echt teveel op de markt wat ventilators betreft.

Betreft de regeling heb ik het volgende gevonden; zalman fanmate. Echter moet die ook weer ergens stroom vandaan krijgen.

En moet ik voor die zalman dan een PWN ventilator hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je niet wil gaan klooien moet je niet naar PC onderdelen zoeken. Deze zullen altijd van een voeding afhankelijk zijn. Zoek dan bijvoorbeeld op een (regelbare) badkamer ventilator waar je meteen een stekker aan kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Op zich zijn er verschillende wijzes waarop je al dan niet goedkoop een ventilator kunt laten draaien.
Alleen mijn vraag is of je dat echt wilt. Je zult toch al snel een paar watt continu (24/7) verbruiken en dat brengt de nodige kosten met zich mee...
Stelregel is elke watt die 24/7 verbruikt wordt, je €2 kost op jaarbasis. Stel dat je een oplossing hebt wat continu 5 watt verbruikt, kost je dat €10 op jaarbasis. Stel dat je een goedkope oplossing hebt, maar die niet efficiënt is en 10 watt verbruikt....

Ben je ervan overtuigd dat je airflow nodig hebt? Want ik ben niet overtuigd dat je een probleem hebt...
Je bent bang dat je bovenin de stoof een andere temperatuur krijgt. Is dat een probleem?
Ik neem aan dat je setup gestuurd is (bij setpoint t, stop verwarmen), haal je dan je temperatuur niet? Dat zou me namelijk verbazen. Of is het probleem dat het te lang duurt voordat de temperatuur verandert?

Voor mijn idee probeer ik jouw situatie voor te stellen als een huiskamer met CV: daarin zijn ook geen ventilators...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig ben ik op cv gebied dan wel weer onderlegt, dit werkt met natuurlijke circulatie, als jij niet ventileert in je woning zul je veel hogere stookkosten hebben. Warme lucht stijgt, koude lucht daalt, doordat je ventilatie roosters in je kozijnen hebt en of mechanische ventilatie/warmte terug win unit is er altijd een aanvoer en afvoer van lucht, hierdoor mede door de afkoeling en opwarming creeer je een natuurlijke circulatie.

Betreft de broedstoof
Deze is 1.90 meter hoog, de warmte hierin zal dus ook omhoog gaan en minder snel naar beneden omdat deze in afgesloten toestand is. Wel ben ik het met jullie eens dat de lucht verplaatsing inprincipe minimaal hoeft te zijn.
Ik heb me nu ook het volgende laten vertellen; neem een grotere 20/25 cm ventilator en laat deze minimaal draaien hierdoor geen geluid en genoeg lucht verplaatsing.
Wil de temperatuur boven en onderin hetzelfde hebben.

Betreft de aansturing van een pc fan, is er geen apparaatje dat geschikt is om in het stopcontact te steken en hierop vervolgens de fan op in te klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
Ik denk eigenlijk dat veel mensen eerder zoiets in gedachten hadden: https://www.amazon.com/Ph...datper-30cm/dp/B00A5TFJ34

Een 3-pin/4-pin fan zonder PWM kopen, maat naar wens, zo'n verloopje naar USB erop, en dan gewoon in een fatsoenlijke telefoonoplader (zo'n meegeleverd ding van je vorige telefoon, niet de 2-euro variant van de action). Je zou zelfs kunnen overwegen de USB-kabel in zo'n Ikea-stekkerdoos te prikken, met ingebouwde USB-poorten naast de normale stekkers, kan je het gehele ding op 1 stekkerdoos laten draaien.

Draait de ventilator op 5 V (max spanning USB2), dus lekker stil, zou volgens mij moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Twam op 27-10-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen pwm? Dat heb je toch nodig om op lage toeren te kunnen draaien? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ventilator eerst een piek spanning nodig heeft om op te starten (als het dus geen pwm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:30:
Waarom geen pwm? Dat heb je toch nodig om op lage toeren te kunnen draaien? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ventilator eerst een piek spanning nodig heeft om op te starten (als het dus geen pwm is)
Met PWM kan je een fan op een lager voltage laten starten inderdaad. Aan de andere kant zijn er ook fancontrollers die eerst 3 seconden 12V geven en dan naar bijvoorbeeld 6V gaan. Dat werkt opzich ook prima. Tuurlijk is PWM beter, maar ook een stuk duurder.

Mijn ervaring met 3 pins fans is dat je 6V of 7V moet geven om de fans te laten starten. Met 7V lukt het eigenlijk altijd wel en de meeste fans zijn op 7V behoorlijk stil.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 27-10-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 01:20:
Toevallig ben ik op cv gebied dan wel weer onderlegt, dit werkt met natuurlijke circulatie, als jij niet ventileert in je woning zul je veel hogere stookkosten hebben. ...

Betreft de broedstoof
Deze is 1.90 meter hoog, ...
Wil de temperatuur boven en onderin hetzelfde hebben.

Betreft de aansturing van een pc fan, is er geen apparaatje dat geschikt is om in het stopcontact te steken en hierop vervolgens de fan op in te klikken?
Volgens mij is de reden van de circulatie convectie, niet ventilatie. De reden dat ventilatie zorgt voor lagere stookkosten is dat je droge lucht aanvoert: doe je dit niet, dan verwarm je relatief vochtige lucht wat extra energie kost. Maar dat terzijde.

Ik wist niet dat je broedstoof zo groot zou zijn, dan is een beetje mechanische ventilatie wel handig inderdaad ;) . Ik zou op Ebay kijken naar een 220v adapter met USB: klik. En daarop een USB-ventilator aansluiten, ook te vinden via Ebay: klik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

PilatuS schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:49:
[...]

Met PWM kan je een fan op een lager voltage laten starten inderdaad. Aan de andere kant zijn er ook fancontrollers die eerst 3 seconden 12V geven en dan naar bijvoorbeeld 6V gaan. Dat werkt opzich ook prima. Tuurlijk is PWM beter, maar ook een stuk duurder.

Mijn ervaring met 3 pins fans is dat je 6V of 7V moet geven om de fans te laten starten. Met 7V lukt het eigenlijk altijd wel en de meeste fans zijn op 7V behoorlijk stil.
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120mm-fan-roundup-3/102_diagr_start-xbt.png

Voor de meeste fans is 5v geen probleem. Zoals ik eerder al zei: koop een 12v fan en sluit deze aan op een 5v adapter die je nog hebt liggen (oude telefoonlader e.d.). Ik zou erg oppassen met spulletjes van eBay voor een 24/7 oplossing, zie ook de recente berichtgeving over goedkope chinese opladers.
Als draadjes aansluiten allemaal te moeilijk is: koop een 220v exemplaar met een stekker, dan ben je meteen klaar. Hang desnoods zo'n ding in de laagste stand aan het plafond van de kast:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilator-zaak.nl/Files/2/21000/21393/ProductPhotos/400x400/12988841.jpg
Levensduur zal niet geweldig zijn maar ik neem aan dat je ook niet het hele jaar door aan het broeden bent, zo wel dan moet je toch naar wat professionelere oplossingen kijken (geldt ook voor de andere oplossingen die hier aan worden gedragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu het volgende bedacht

Een 12 volt ventilator
Een zalman fanmate 2
Nu wil ik de fanmate aansluiten op een adapter maar heb geen zin in geknutsel met kabeltjes, is er een kant en klare oplossing?
Dus iets dat ik in het stopcontact steek, omvormt en direct op de zalman aangesloten kan worden(denk aan stekker verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:05:
Nu wil ik de fanmate aansluiten op een adapter maar heb geen zin in geknutsel met kabeltjes, is er een kant en klare oplossing?
Dus iets dat ik in het stopcontact steek, omvormt en direct op de zalman aangesloten kan worden(denk aan stekker verbinding).
Een simpele 12V adapter is dan toch prima. Bijvoorbeeld een oude adapter van een externe HDD, die zijn vaak genoeg 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Past die op de zalman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nee, maar 2 draden aansluiten is toch niet zo moeilijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Stevenalkmaar, de oplossing die ik opperde, een 220V --> USB met een USB ventilator, is waarschijnlijk de meeste slanke en (op korte termijn) goedkope oplossing.

Als je toch per se een 12V ventilator wilt met een Zalman fanmate, zul je met PilatuS' oplossing het meest simpel uit zijn. Met een multimeter meten op welk draadje de fanmate de positieve spanning en de nul zou moeten krijgen (dus vanaf moederbord), anders heb je kans dat je het verkeerd om aansluit. Waarschijnlijk kun je dit ook op internet vinden, maar meten = weten.

Dan een 220V --> 12V adapter aanschaffen, de kabels doorknippen en meten welke positieve spanning geeft en welke de nul is en dan solderen. Beetje krimpkous om het gesoldeerde voorkomt dat je draad bloot hebt liggen waar spanning op hebt staan (kortsluiting).

Mocht je dit toch te lastig vinden, kun je alsnog voor de simpele/goedkope oplossing gaan in mijn vorige post.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32

koelebobes

Wen BTC €100K

Goedemiddag iedereen,

Gisteren al mijn standaard fan's vervangen voor Noctua's, Alle radiatoren van de GPU en de CPU zijn nu lekker bruin gekoeld. Vraagje want ik heb een Gigabyte moederbord met het standaard App center. Daarin zit een software waarin je fan profiles kan aanmaken maar nu het volgende. Is er een programma waarin ik alle fans makkelijk op een Fixed speed kan zetten en ook namen aan de fans kan geven zoals "Lower Intake" "Exhaust" dit kan met de standaard software niet, wel met Corsair Link maar daar kan ik geen aanpassingen in doen helaas

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@koelebobes:
Speedfan? staat ook in de startpost.
Heb je twee waterkoelingen, aangezien je het hebt over radiatoren, of bedoel je daar koelblokken?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32

koelebobes

Wen BTC €100K

Nas T schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:56:
@koelebobes:
Speedfan? staat ook in de startpost.
Heb je twee waterkoelingen, aangezien je het hebt over radiatoren, of bedoel je daar koelblokken?
Speedfan heb ik geprobeerd alleen leek het wel alsof die geen info kreeg van mijn moederbord ik zie namelijk alleen de temps. Verder heb ik inderdaad een Corsair H115i voor mijn 6700k en een EVGA 1080 Hybrid FTW, deze is gelinkt aan een kleine 120mm radiator.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft de broedmachine heb ik het volgende besteld en reeds binnen gekregen.

1x phobya power supply met molex stekker
1x Lamptron fc6 fan controller
2x Noctua nf-a 14flx 140mm fan

Werkt top, bedankt voor de gegeven suggesties!

• bigdaddy1993
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07-2019
Ik had even een vraag.

Sindskort heb ik een nieuwe pc met een intel stock koeler voor de i5 6600 processor en de gigabyte 1060 grafische kaart.

Maar op bepaalde momenten maakt het onwijs veel lawaai, als ik game of als ik surf.
Vroeg me af of ik het aanzienlijk kon verminderen door bijvoorbeeld een andere cpu koeler te kopen, of zal er niet zon verschil zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bigdaddy1993 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 02:56:
Ik had even een vraag.

Sindskort heb ik een nieuwe pc met een intel stock koeler voor de i5 6600 processor en de gigabyte 1060 grafische kaart.

Maar op bepaalde momenten maakt het onwijs veel lawaai, als ik game of als ik surf.
Vroeg me af of ik het aanzienlijk kon verminderen door bijvoorbeeld een andere cpu koeler te kopen, of zal er niet zon verschil zijn?
De standaard Intel koeler is gemaakt om goedkoop te zijn en is net voldoende om de boel koel te houden. Een andere betere koeler van 30 euro is vele malen beter en stiller.

• bigdaddy1993
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07-2019
PilatuS schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:58:
[...]

De standaard Intel koeler is gemaakt om goedkoop te zijn en is net voldoende om de boel koel te houden. Een andere betere koeler van 30 euro is vele malen beter en stiller.
Is de Be quiet! Pure Rock Slim een betere?

• PilatuS
  • Niet online
bigdaddy1993 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:53:
[...]

Is de Be quiet! Pure Rock Slim een betere?
Iedere aftermarket koeler is beter. Deze Be Quiet! zal zeker een stuk stiller zijn en beter koelen. Of dit ook de beste keuze is weet ik zo niet, ik doe zelf niets met luchtkoeling. Even een goede review opzoeken kan nooit geen kwaad om de beste keuze te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 15-09 13:47
Goede ervaringen met de pricewatch: Corsair ML120 Pro, 120mm , heb er nu 12 draaien en ze draaien lekker soepel en op low RPM. Gemiddeld draaien ze nu op zo'n 500.

Zeker een aanrader icm een aquero 6 XT!

[ Voor 3% gewijzigd door rolandos582 op 26-11-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Voor het eerst in jaren heb ik een nieuwe kast gekocht. Ik heb ergens in 2001 direct van de importeur een Antec SX1030B gekocht. Daarna ergens in 2008 op een laptop only overgestapt. 3 jaar geleden heb ik een AMD A8-5600k systeem gekocht als HTPC. de SX 1030B was inmiddels al weg maar ik had bij grofvuil hier een SX1040B gevonden en daar ingebouwd. Met alle stock Antec fans en stock AMD FM2 cooler. Niet echt wat je noemt stil (meer een stofzuiger) maar hij stond in de onder-de-trapkast en als de deur dicht was hoorde je niks.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oDIirOofyOlROG1uDKKgElBI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RhGr4uO6cxAFsaxFwG4dzP6C/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WbeoerTiFpZ18c8WB0hedHM6/thumb.jpg

Nu heb ik een MSI RX-470 toegevoegd aan dat systeem en verplaats naar mijn mancave/thuiswerkplek. En toen was ie echt te luid. Dacht m nog in de MV kast te stoppen maar bleek iets te onhandig. Heb toen een Fractal Design Define R4 gekocht met een seasonic SII-430 en een be Quiet Pure Rock slim.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7573D7FTJe2K9KovLClXupmO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TYZYlpOTgmMqblTwUykkeaia/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/699jdqCh4P3naQfVemXIM5J3/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R296VKmG8LtmPdJoPNy189m9/thumb.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 235,95€ 235,95
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,-€ 87,-
1be quiet! Pure Rock Slim€ 23,50€ 23,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 54,-€ 54,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 44,61€ 44,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,01

Het verschil was dramatisch. Wat een rust. Ik heb niet vooraf gemeten maar nu kwam ik op 30dB op 1 m afstand. (met zo een db app niet gecalibreerd ) Maar een tijd begon met wel bij totale stilte wel een brom op te vallen. Het mobo heeft
  • 2 cpu fan aansluitingen. 1x 4-pin en 1x 3-pin. De 3 pin fan gaat ook in snelheid omlaag met de cpu1-fan,
  • 1x 3-pin power fan
  • 1x 4-pin case fan
De enige 4-pin fan is de cpu1 fan van de be Quiet Pure rock Slim. De kast heeft een aparte fancontroller. Echter als ik de Fractal fan aansluit en m op 5v volt zet stopt mijn voeding ermee. Heel vreemd.

Uiteindelijk heb ik de intake uitgezet en alleen de achterste fan aangesloten op cpu2. Zodat hij meeloopt met CPU1. Buiten gamen en zware applicaties blijft mobo en cpu onder de 30 graden volgens de Asrock app. maar HWinfo64 geeft bij CPU package 50 graden aan. Weet even niet welke ik moet aanhouden. GPU blijft ook onder de 30 graden via MSI afterburner en HWiNFO64. PSU zuigt onderkant aan en niet uit de kast. Kan ook niet anders wantr dan zou de kabellengte te kort zijn.

Na de reviews van de R4 door gelezen te hebben en mijn oren op de kast te hebben gezet ben ik erachter gekomen dat het gebrom van de HDD's is. Ik las dat de dempingrubbers van hdd cages niet de beste zijn. De reviewer had ze vervangen door die van Antec die ie had liggen en een ander had contact opgenomen met Fractal en heeft nieuwe toegezonden gekregen. ik heb ook contact gehad met Fractal hierover en krijg ook nieuwe rubbers toegezonden.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik moet ze over een week hebben. Daarnaast ga ik de Samsung Spinpoint vervangen want die is toch het luidruchtigst. Ik dacht de fans te vervangen voor 2x een Noctua. Daar zit een y calbe bij wat wel handig is om de 2 fans op de enige 4 pins aansluiting te gebruiken.

Ik had even diagonaal het topic doorgelezen voor verbeteringen. En ik dacht ook dat alleen outtake fans nodig zijn. Nu heeft de A8-5600K maar een TDP van 100 watt dus dat valt allemaal mee. Uieindelijk zal ik mobo en cpu gaan vervangen voor iets krachtigers. Voor nu kan ik werken in stilte en toch aardig gamen. Als iemand nog tips heeft dan zijn ze welkom.

edit 7-12-2016
Ik heb gisteren de nieuwe rubbers ontvangen en vandaag geinstalleerd. Wat een verschil. Geen gebrom meer te horen van de HDD's! Helemaal weg. Je merkt dat de nieuwe rubbers veel zachter zijn. Als je ze tussen duim en wijsvinger stopt dan druk je ze met gmak in. De oude zijn echt een stuk stugger.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Beach
  • Laatst online: 13-09 21:44
Heb net een kast in elkaar gezet, alles zit erin, maar dan blijkt de koeler gemonteerd te worden voordat het moederbord in de kast zit....

Nu zou je zeggen dan haal je 'm dr gewoon weer uit en doe je het alsnog goed... Dat was een optie ware het niet dat die pootjes waar het moederbord op rust ook gelijk mee komen, en er daarna ook niet meer ingaan (goedkope kast, ik weet het).

Nu wil ik graag een nieuwe koeler waarvan ik zeker weet dat hij zodanig gemonteerd kan worden zodat m'n moederbord kan blijven zitten. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
Waardoor wil het moederbord er daarna niet meer in dan?
Draaien de risers tussen moederbord en kast ook los? of draaien de schroefjes lam? Met andere woorden: Wat is precies het probleem.

Persoonlijk heb ik het nog nooit meegemaakt dat een moederbord niet los en weer vast kan namelijk. Ook bij de meest goedkope kasten niet.

Daarnaast; voor het geld van een beetje CPU-koeler kan je voor een beetje extra een geode kast kopen. Dat lijkt mij dan een betere oplossing omdat je dan de oorzaak van het probleem aanpakt en niet het symptoom.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mr.Beach schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:58:
Heb net een kast in elkaar gezet, alles zit erin, maar dan blijkt de koeler gemonteerd te worden voordat het moederbord in de kast zit....

Nu zou je zeggen dan haal je 'm dr gewoon weer uit en doe je het alsnog goed... Dat was een optie ware het niet dat die pootjes waar het moederbord op rust ook gelijk mee komen, en er daarna ook niet meer ingaan (goedkope kast, ik weet het).

Nu wil ik graag een nieuwe koeler waarvan ik zeker weet dat hij zodanig gemonteerd kan worden zodat m'n moederbord kan blijven zitten. Iemand een suggestie?
Dan ben je aangewezen op een koeler met push pins, zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Maar zoals hierboven wordt aangegeven, zou ik eerder even kijken wat er nu precies fout gaat, voordat je moederbord alsnog door je kast stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mr.Beach schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:58:
Dat was een optie ware het niet dat die pootjes waar het moederbord op rust ook gelijk mee komen, en er daarna ook niet meer ingaan (goedkope kast, ik weet het).
Goedkope kast of niet, geen enkele verkoper mag een "ondeugdelijk" product verkopen en zoals jij het vertelt, heb je een ondeugdelijk product. Je kunt dus gewoon garantie vragen/eisen.

Maar nou snap ik niet: de pootjes gaan niet terug, maar je zoekt wel een koeler die je kunt monteren zonder het moederbord uit elkaar te halen. Dan heb je dus wel het moederbord terug kunnen zetten...

Wat ik in jouw geval zou doen:
Pak een platte tang (ook wel puntbektang genoemd) en hou daarmee de pootjes vast terwijl je de schroeven los draait uit het moederbord. Is je moederbord eruit en je kast niet goed en het is niet aan jezelf te wijten (zoals lomp een schroef blijven doordraaien terwijl je veel wrijving voelt), dan kun je garantie claimen.
Je zou ook nog, als je die moederbord spacers niet vast kunt pakken en meedraait met het moederbord, geheel eruit kunnen draaien en dan als het moederbord los is, losmaken. Daarna zou je met een tap de plaat kunnen natappen zodat het schroefdraad enigszins ok is. Let er wel op dat als je dat hebt gedaan, je niet meer terug kan voor garantie.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Beach
Heren Jeroen F, HammerNL, en Nas T ik dank u voor u bijdrage...Probleem was niet zozeer de koeler maar eerder de immens goedkoop beroerde handleiding die er bij zat. Ondersteunende socket (1151) stond er niet op, maar uiteindelijk door een youtube arabieren filmpje toch nog de koeler weten te installeren..Kast werkte ook niet lekker mee moet ik zeggen, ook die zal ik ff lekker negatief gaan beoordelen (toch 33 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Beach
Die pootjes draaien dus mee, en zijn niet vast te pakken met een tang..ik schat dat ze een halve mm de kast uit komen. Je kan draaien tot je een Ons weegt. Heel irritant, maar misschien niet het juiste topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik heb eigenlijk een vraag. Ik heb een relatief nieuw systeem (ongeveer 4 maanden). Met een i5 6600K en een Scythe Mugen erop. Nu vind ik de fan die op deze koeler zit toch wel ERG irritant. Het is het enige onderdeel van de PC dat je gewoon duidelijk hoort als de PC idle is. En ja, ik heb al een silent profiel lopen. Het geluid blijft me storen. Ik heb nu de fan uitgetrokken van irritatie. Nu wordt de core die het meest belast wordt (tijdens bijvoorbeeld gamen) niet hoger dan 60 graden zonder actieve koeling. En de rest van de CPU (overige cores) blijven zo rond de 40/45 graden. Is dit acceptabel? Of is het niet verstandig om de CPU koeler gewoon uit te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:59:
Ik heb nu de fan uitgetrokken van irritatie. Nu wordt de core die het meest belast wordt (tijdens bijvoorbeeld gamen) niet hoger dan 60 graden zonder actieve koeling. En de rest van de CPU (overige cores) blijven zo rond de 40/45 graden. Is dit acceptabel? Of is het niet verstandig om de CPU koeler gewoon uit te trekken?
Het lijkt mij sterk dat tijdens wat langer gamen of andere zware taken de max 60 graden is. Met fan is max 60 al heel erg netjes, dat dit zonder fan lukt geloof ik niet echt. Meet de max temps eens met CoreTemp of HWMonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
PilatuS schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:16:
[...]

Het lijkt mij sterk dat tijdens wat langer gamen of andere zware taken de max 60 graden is. Met fan is max 60 al heel erg netjes, dat dit zonder fan lukt geloof ik niet echt. Meet de max temps eens met CoreTemp of HWMonitor.
Ja die temperatuur zal inderdaad wellicht nog wat oplopen. Nu is de warmste core 57 graden (weliswaar een game applicatie draaiend, niet in-game). HWmonitor en speedfan gebruik ik beiden, Asus AI Suite. Maar is zoiets acceptabel? Ik weet dat een CPU theoretisch 90 graden mag worden maar is de slijtage nu ook hoger als het een graden of 10/15 scheelt?

[ Voor 11% gewijzigd door SuX DeLuXe op 12-12-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:19:
[...]

Ja die temperatuur zal inderdaad wellicht nog wat oplopen. Nu is de warmste core 57 graden (weliswaar een game applicatie draaiend, niet in-game). HWmonitor en speedfan gebruik ik beiden, Asus AI Suite. Maar is zoiets acceptabel? Ik weet dat een CPU theoretisch 90 graden mag worden maar is de slijtage nu ook hoger als het een graden of 10/15 scheelt?
Alles onder de 80 graden is prima. Als dat zonder fan haalbaar zou zijn is dat prima. Mogelijk gaat de CPU als ie heet word geen 30 jaar maar 20 jaar mee. Het maakt dus compleet niets uit omdat je binnen 6 jaar toch alweer iets anders hebt.

Speedfan zou ik sowieso niet vanuit gaan dat het klopt. Helaas klopt dat programma vaker niet dan wel. CoreTemp, RealTemp of HWMonitor kloppen eigenlijk altijd het beste bij Intel CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
PilatuS schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:22:
[...]

Alles onder de 80 graden is prima. Als dat zonder fan haalbaar zou zijn is dat prima. Mogelijk gaat de CPU als ie heet word geen 30 jaar maar 20 jaar mee. Het maakt dus compleet niets uit omdat je binnen 6 jaar toch alweer iets anders hebt.

Speedfan zou ik sowieso niet vanuit gaan dat het klopt. Helaas klopt dat programma vaker niet dan wel. CoreTemp, RealTemp of HWMonitor kloppen eigenlijk altijd het beste bij Intel CPU's.
Ok dankje voor je antwoord. Misschien dat ik nog een extra fan in de frontzijde van mijn Define R5 hang. Om zo iets te compenseren, misschien niet ideaal, maar zie even geen alternatief want dat koelerblock zit helemaal gemonteerd op het mobo en ik ben niet zo heel handig met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:24:
[...]

Ok dankje voor je antwoord. Misschien dat ik nog een extra fan in de frontzijde van mijn Define R5 hang. Om zo iets te compenseren, misschien niet ideaal, maar zie even geen alternatief want dat koelerblock zit helemaal gemonteerd op het mobo en ik ben niet zo heel handig met die dingen.
Een fan aan de voorkant van de kast heeft vrij weinig nut. De fan op de CPU koeler werkt goed omdat ie echt door de koeler heen blaast. De warmte rond de koeler weg halen doet vrij weinig. Je kan de fan van de CPU koeler trouwens heel makkelijk vervangen door een andere. Meestal zit ie met 2 clipjes vast en is vervangen 2 minuten werk.

Edit: Een fan zoals deze zal op lage toeren vrijwel onhoorbaar zijn: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

Heb deze fans zelf op mijn radiatoren zitten en op 60% van het maximale vermogen zijn ze vrijwel onhoorbaar. Als je de fan wil vervangen wel even goed opletten hoe het met de montage gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 12-12-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
PilatuS schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:30:
[...]

Een fan aan de voorkant van de kast heeft vrij weinig nut. De fan op de CPU koeler werkt goed omdat ie echt door de koeler heen blaast. De warmte rond de koeler weg halen doet vrij weinig. Je kan de fan van de CPU koeler trouwens heel makkelijk vervangen door een andere. Meestal zit ie met 2 clipjes vast en is vervangen 2 minuten werk.

Edit: Een fan zoals deze zal op lage toeren vrijwel onhoorbaar zijn: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

Heb deze fans zelf op mijn radiatoren zitten en op 60% van het maximale vermogen zijn ze vrijwel onhoorbaar. Als je de fan wil vervangen wel even goed opletten hoe het met de montage gaat.
Thanks ga ik zeker in gedachten houden. Ik heb ook goede ervaring met het merk Noiseblocker. Was mij voorheen niet bekend, maar toch een keer geprobeerd op basis van de specs. En dat zijn goede producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:44:
[...]

Thanks ga ik zeker in gedachten houden. Ik heb ook goede ervaring met het merk Noiseblocker. Was mij voorheen niet bekend, maar toch een keer geprobeerd op basis van de specs. En dat zijn goede producten.
Er zijn genoeg merken die hele goede fans maken. De CPU fan omhoorbaar maken tijdens idle is geen enkel probleem. Zonder fan draaien zou ik persoonlijk niet doen. Dat ie dan te heet gaat worden is waarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 12-12-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
Max gemeten 62 C
Ingame (HoN). Met actieve cooler uitgetrokken. Toch niet slecht maar ok, in de zomer zal dit toch gauw oplopen. Ga toch een koelertje bestellen en proberen te monteren. Zit inderdaad met 2 van die ijzeren haakjes bevestigd. Idle blijft hij 32 C. Wauw. Best indrukwekkend

[ Voor 8% gewijzigd door SuX DeLuXe op 13-12-2016 00:34 ]

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een vraagje.

Ik heb gister mijn computer overgezet in een Phanteks Evolv ATX. Mijn moederbord is een ASUS Z170 Pro Gaming.

Deze kast is voorzien van een PWM hub en 3 casefans met 3-pin aansluiting. Volgens de handleiding zou de PWM hub deze fans als PWN moeten kunnen aansturen.

Werkwijze:
- CPU fan zit op de CPU header aangesloten en niet op de hub.
- Ik heb in de BIOS de output van FAN3 op PWM gezet en daar de hub op aangesloten. FAN3 ondersteund PWM
- De 3 casefans zijn aangesloten op de hub. Volgens de handleiding moet ik op deze wijze niet de 12volt stekker aansluiten van de hub.

Nu heb ik het idee dat de casefans op full speed draaien. Doe ik ergens iets fout? Ik kan de casefans los op het moederbord aansluiten zoals het in de oude case werkte, maar ik zou graag de hub gebruiken als PWM werkt. Iemand een idee?

Nu produceren de fans het nodige geluid.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• PilatuS
  • Niet online
Een 3 pin fan is geen PWM fan.

• BillSpaarbank
  • Niet online
PilatuS schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:02:
[...]

Een 3 pin fan is geen PWM fan.
Dat klopt, maar zoals ik het begrijp regelt die PWM hub van Phanteks dat. Moet ik de moederbord setting anders op DC zetten om hem variabel qua snelheid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hoe weet je hub op welke snelheid je ventilatoren moeten draaien? Zoals ik vond toen ik op 'hub phantek pwm' googlede, heeft het product 3pins aansluitingen en wordt het PWM gedeelte in de controller geregeld en niet in je fan, wat bij 4pins fans het geval is. Ik zou de losse voeding gebruiken, het product niet aan het moederbord koppelen (stil=stil is voldoende info, toch?) en dan met pwm regelen naar het gewenste geluidsniveau.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb gisteravond even verder getest en heb de PWM hub nu aangesloten op de CPU_OPT welke PWM aangestuurd wordt. FAN3 bleek toch niet volledig PWM te zijn.

Ik zie de fans nu in ieder geval veranderen van toerental afhankelijk van de systeem belasting. De minimale RPM is nu zo'n beetje rond de 1000 RPM. Ik had verwacht dat ze lager zouden draaien. Bij 800 RPM zijn ze heerlijk stil.

Vanavond even kijken of ik dit met de ASUS software opgelost krijg. Anders sluit ik de hub aan op een van de extra FAN outputs en zet ze op DC mode. Dan draaien ze vast op 800 RPM. Temperaturen zijn bij dat toerental in ieder gavel gewoon laag. Thx voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:32
Ik heb een nieuwe PC gebouwd en 't hardeschijf geluid viel mij toch erg tegen. Veel resonantie. Gaat om een WD blue schijf in een Cooler Master silentio 532.

Probleem is gewoon dat de schijf in de kast geschroefd wat resonantie geeft en het tikken van de schijf wordt er een stuk harder van. Met name 't tikken is irritant.

Ik heb nog een Scythe Quiet drive liggen. Wordt 't een stuk stiller van, al dempen ze pas echt goed als ze vrij hangen in rubbers.

Mijn vorige stille pc build is van lang geleden. Zijn er inmiddels nog andere oplossingen ontwikkeld dan een Quiet Drive en rubbers? Of blijft dat toch de truc?
Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!