[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Cyleo schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:25:
[...]

Nee, moederbord heeft alleen PWM helaas. Heb er wel aan gedacht met een weerstandje het op te lossen, maar probleem is dan dat je wanneer je een keer flink wilt blazen je zoveel moeite moet doen :P

En die fancontroller is iets van 3 jaar en de moeite niet echt waard, zat bij de behuizing als leuke extra.

Wat betreft HDD kom ik bij beide doemverhalen tegen, maar er lijken er meer te zijn bij de Green dus gok maar op de Reds.
Alleen PWM? Dat kan je in speedfan gewoon uitzetten, en je 3 pins fans via een reguleerbaar voltage aansturen..

Mijn MSI Z97 G45 moederbord heeft ook alleen maar 4 pins PWM aansluitingen, maar toch zijn ze wel door speedfan aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Hallo Tweakers!

Ik ben mede ontwikkelaar van MediaPortal en ben momenteel bezig met het bouwen van een high end HTPC. Ik heb de behuizing al een paar jaar, maar stop hem vol met nieuwe componenten. De meeste onderdelen heb ik al binnen. De laatste onderdelen verwacht ik binnen nu en een week.

De volgende configuratie komt erin:

Moedebord: MSI Z97 G45 Gaming
CPU: Intel i5 4690K
RAM: 16GB Crucial DDR3 1600 Mhz
PSU: Corsair CX750M
SSD: 2X Samsung 840 Pro 128 GB in RAID0
HDD: 2,5" seagate spinpoint M9T, 2TB
ODD: ASUS Blu-ray drive
GPU: Nog even afwachten waar nvidia morgen mee komt, maar waarschijnlijk een GTX 970/980

De kast waar het allemaal in komt is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.quietpc.com/images/products/mon-932t-large.jpg

Qua koeling gebruik ik de volgende onderdelen:

CPU cooler: Noctua NH-U9B SE2
Intake: 2X Noctua NF-B9-1600
Outtake: Noctua NF-R8-1800

Ook heb ik een Noctua NF-A14 FLX besteld waarmee ik de fan van mijn voeding ga vervangen. Deze is nogal luidruchtig. Alle fans worden geconfigureerd met SpeedFan en worden gemonteerd met rubber om trillingen tegen te gaan.

De SSD's worden in 1 van de HDD brackets gemonteerd en de HDD (die ik al om z'n stilte heb uitgekozen) komt in een eigen gemaakte constructie van elastiek te hangen.

Ik ga vanaf morgen op zoek naar een stille videokaart. De nieuwe nvidia generatie wordt waarschijnlijk behoorlijk energiezuinig, en hiermee waarschijnlijk dus ook niet warm, dus ik vermoed dat er wel fabrikanten komen met kaarten waarbij de fans pas bij een fixed temperatuur gaan draaien. ASUS deed dit bijvoorbeeld al met zijn trix serie.

Daarmee heb ik volgens mij de meest stille configuratie gevonden die ik kan bedenken.

Het enige dat overblijft is isolatie materiaal. Ik heb deze set besteld.

Deze is 4 mm dik, en hiermee wil ik de hele behuizing bekleden.

Mijn vraag is of het jullie verstandig lijkt om dit materiaal ook onder het moederbord te monteren. Het materiaal is 4mm dik, en zal het moederbord net niet raken. Dit vind ik de meest elegante oplossing. Ik kan dan gewoon 1 vierkant op maat snijden, en hoef hier dan alleen een paar gaten in te maken waar de schroeven doorheen kunnen.

Ik vraag me alleen af of dit wel veilig is om te doen, en of het spul niet kan gaan smeulen achter het moederbord als deze warm wordt. Nogmaals, het spul zal het moederbord niet raken, maar er blijft weinig ruimte over.

Ik zal binnenkort even wat foto's uploaded van de vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:53
@powermarcel10:
Zou je wel geluidsdempende matten gebruiken? Je zult wel een GPU-koeler moeten gaan gebruiken, het liefst een flink blok. Alle standaard koelers staan bekend om hun stilte: acceptabel idle (want daar is geen kunst aan), stofzuigend bij load. Nou weet ik niet in hoeverre je je HTPC op load gaat belasten, maar een flink blok met nette koeler scheelt. Ik gebruik een koeler uit de HR03 serie van Thermalright op een GTX760, dat koelt voldoende, ook onder load. Er zijn betere koelers dan de HR03, dus ik schat in dat je het lukt.

Als je toch per se matten wilt: neem dunnere onder je MB. Je MB houdt ook wat geluid tegen, je moet alleen zorgen dat alles aansluit (geluid niet lekt).
Veel succes, ik ben benieuwd naar de resultaten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Nas T schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 05:56:
@powermarcel10:
Zou je wel geluidsdempende matten gebruiken? Je zult wel een GPU-koeler moeten gaan gebruiken, het liefst een flink blok. Alle standaard koelers staan bekend om hun stilte: acceptabel idle (want daar is geen kunst aan), stofzuigend bij load. Nou weet ik niet in hoeverre je je HTPC op load gaat belasten, maar een flink blok met nette koeler scheelt. Ik gebruik een koeler uit de HR03 serie van Thermalright op een GTX760, dat koelt voldoende, ook onder load. Er zijn betere koelers dan de HR03, dus ik schat in dat je het lukt.

Als je toch per se matten wilt: neem dunnere onder je MB. Je MB houdt ook wat geluid tegen, je moet alleen zorgen dat alles aansluit (geluid niet lekt).
Veel succes, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Waarom zou ik geen matten gebruiken? Ik denk dat deze het laatste beetje geluid net kunnen tegen gaan.. De behuizing is 1 blok staal en heb het idee dat de kast zonder geluiddempend materiaal een grote klankkast is.

het spul is al vrij dun. (4mm). Dus opzich past het wel achter het moederbord. De vraag is dus alleen of het ivm warmte van het moederbord verstandig is, omdat er weinig ruimte meer overblijft achter het moederbord.

Alle fans heb ik al besteld. Alles van Noctua, dus hiermee zal het wel goedkomen qua stilte.

Het systeem wordt aangesloten op een 50" tv, het schermpje wordt intern aangesloten en nog 3 24" FullHD monitoren op mijn bureau. 90% van de tijd draait het systeem rustig om tv, films te kijken of om een beetje te internetter en wat te programmeren. Er wordt echter ook op gegamed, vandaar de dikke videokaart. Dat het systeem dat geluid maakt vind ik niet erg.

Zolang hij idle maar onhoorbaar stil is.

Ik neem sowieso een videokaart met een stille koeler. En zoals de eerste review van de GTX970 al aantonen, deze fans beginnen pas bij 50/60 graden te draaien. Die temperaturen haal je pas als je gaat gamen. Dus idle zijn deze gewoon passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
powermarcel10 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:52:
[...]

Waarom zou ik geen matten gebruiken?
Omdat het de boel opwarmt en misschien niet hoeft. Waar geen teveel aan geluid is, hoeft niks gedempt te worden. 8) 8) 8)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Nas T schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:31:
[...]

Omdat het de boel opwarmt en misschien niet hoeft. Waar geen teveel aan geluid is, hoeft niks gedempt te worden. 8) 8) 8)
Daar zit wat in! Ik ga er wel een beetje mee klooien.. Ik heb geen ervaring met het spul maar kan me wel voorstellen dat het de warmte vasthoudt idd.

Heb zojuist ook een nieuwe videokaart besteld. Een MSI GTX 970 Gaming 4G. Komt morgen binnen. Daarvan beginnen de fans pas te draaien bij 50 graden. Idle is deze dus gewoon helemaal stil! Zeker omdat er vlak voor de videokaart een 92mm noctua intake fan zit gemonteerd die voor een beetje frisse wind zorgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De geluidsmatten hebben bij mij nooit de warmte "vast" gehouden. Ik heb in mijn vorige kast (Oude Chieftec Dragon) het destijds (8 jaar terug) uitgebreid getest. Op dezelfde dag heb ik het systeem drie uur laten stress testen en de temperatuur gemeten. Vervolgens heb ik alles bekleed met isolatiemateriaal en wederom de temperatuur gemeten naar drie uur. De temperaturen waren exact hetzelfde. Ik heb de buitentemperatuur ook in de gaten gehouden. De matten welke ik gebruikt had waren van glad materiaal waardoor deze de flow niet konden hinderen.

Qua geluid was dit destijds een wereld van verschil, vooral de harde schijven waren een boosdoener. Zolang er geen warmte afgevoerd kan worden via de behuizing kun je hier volgens mij ook geen last van hebben.

Tevens was ik nog benieuwd naar jullie mening. Mijn 12 jaar oude Papst ventilatoren hebben het bijna gelijktijdig begeven en ik ben opzoek naar twee nieuwe fan's. Deze twee fans van 120 mm moeten aan de bovenzijde van mijn kast komen. Deze moeten de lucht door mijn radiator heen naar buiten duwen (push). Ik heb dit topic al doorgespit en ik kom uit op deze fans:
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
Deze kunnen via pwm door mijn moederbord worden bestuurd zodat ze tijdens het gamen harder kunnen gaan draaien. Een alternatief zou mogelijk de Scythe Slip Stream kunnen zijn, maar ik ben benieuwd jullie mening hierover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
powermarcel10 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:04:
[...]

Alleen PWM? Dat kan je in speedfan gewoon uitzetten, en je 3 pins fans via een reguleerbaar voltage aansturen..

Mijn MSI Z97 G45 moederbord heeft ook alleen maar 4 pins PWM aansluitingen, maar toch zijn ze wel door speedfan aan te sturen.
Euh, alleen powerL http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3853#ov

Vrij kansloos dus qua fan control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Er staat dat het pwm ondersteund, niet dat voltage control per definitie niet zou werken..

Heb je speedfan al eens geïnstalleerd? Mijn ervaring is de dit out-of-the-box nooit in 1 keer werkt, maar dat wanneer je smart fan control (of hoe dat bij Gigabyte ook maar heet) uitschakelt in de instellingen, en je de setting van alle fans op manual zet, je heel eenvoudig fan profielen kunt instellen, gekoppeld aan temp sensoren van je moederbord.

• Nas T
-SimJoc- schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:03:
Tevens was ik nog benieuwd naar jullie mening. Mijn 12 jaar oude Papst ventilatoren hebben het bijna gelijktijdig begeven en ik ben opzoek naar twee nieuwe fan's. Deze twee fans van 120 mm moeten aan de bovenzijde van mijn kast komen. Deze moeten de lucht door mijn radiator heen naar buiten duwen (push). Ik heb dit topic al doorgespit en ik kom uit op deze fans:
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
Deze kunnen via pwm door mijn moederbord worden bestuurd zodat ze tijdens het gamen harder kunnen gaan draaien. Een alternatief zou mogelijk de Scythe Slip Stream kunnen zijn, maar ik ben benieuwd jullie mening hierover is.
Ik geef de voorkeur aan Scythe. Betere prijs/kwaliteit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nas T schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:31:
[...]

Om mezelf aan te halen:
Silent PC Review heeft een algemene beschouwing over computerkasten. Demping door matten staat hier niet vermeld.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik heb m'n htpc inmiddels in elkaar geknutseld. Ondermeer met geluidsdempende matten van Akasa, noctua fans, fan van de voeding vervangen, 2,5 HDD gekocht en deze in een constructie van elastiek geplaats, en nog een aantal zaken. Alles met de doelstelling om het apparaat onhoorbaar stil te maken.. En dat Is gelukt, ondanks dat er maarliefst 10 ventilatoren in het systeem aanwezig zijn!

De matten doen echt wel hun werk.. Het zorgt er voor dat je behuizing wat minder als een klankkast fungeert. Want het geluid van je fans, hoe stil deze ook zijn weerkaatsen makkelijk op het metaal van de behuizing en hierdoor wordt het geluid uitversterkt. Dat Is door deze matten echt zogoed als verholpen.

Zal binnenkort even wat foto's en een kleine mini review posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37
Ik heb last van een resonerende harde schijf in mijn systeemkast, nu zijn hiervoor verschillende HDD silencers te koop, maar daar zijn maar weinig reviews over terug te vinden.

Wat passen jullie toe om je hardeschijf stiller te krijgen? :)

Vb van een silencer:
Afbeeldingslocatie: http://www.usk.pl/Images/Wentylatory/freezone_anti_vibration_hdd_silencer_med.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:13:
Ik heb last van een resonerende harde schijf in mijn systeemkast, nu zijn hiervoor verschillende HDD silencers te koop, maar daar zijn maar weinig reviews over terug te vinden.

Vb van een silencer:
[afbeelding]
Ik heb mijn harde schijf in een constructie van elastiek hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
powermarcel10 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:34:
[...]

Ik heb mijn harde schijf in een constructie van elastiek hangen..
Heb je hier toevallig een foto van? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:13:
Scythe quiet drive. Helaas niet meer te koop...
De Scythe himuro nog wel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:37:
[...]

Heb je hier toevallig een foto van? :)
Hier een foto van de constructie in mijn HTPC:

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/256a3f129957ee0d547e0be68b8c69ee.jpg

Hier nog 2 youtube filmpjes: Klik! & Klik!

Het is heel eenvoudig zoals je ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Thanks! Waar koop je zulke elastieken eigenlijk?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:24:
Thanks! Waar koop je zulke elastieken eigenlijk?
Ik heb kleine 'spinnen' gekocht. Van die dingen die je als brugpieper gebruikte om je veel te grote tas achter op je fiets te houden. :p Heb ik voor een paar euro gekocht bij de Praxis. Niet elk elastiek is goed bruikbaar. Het moet ook na een paar jaar nog steeds elastisch zijn. Ik heb het idee dat dat hiermee wel moet lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
powermarcel10 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:46:
[...]

Ik heb kleine 'spinnen' gekocht. Van die dingen die je als brugpieper gebruikte om je veel te grote tas achter op je fiets te houden. :p Heb ik voor een paar euro gekocht bij de Praxis. Niet elk elastiek is goed bruikbaar. Het moet ook na een paar jaar nog steeds elastisch zijn. Ik heb het idee dat dat hiermee wel moet lukken. :)
Ah, ja ik herken die spinners ook nog, en daar ging de rek na verloop van tijd wel uit.Hoelang gebruik jij ze al?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Waarom wil iedereen toch één of meer ventilatoren in zijn systeemkast?

Ik heb al een paar maanden een 0dB-systeem draaien met als CPU een Intel G3220 en als CPU-koeler de Nofan CR-80EH. Nooit hogere temperaturen gemeten dan 35 graden Celcius.
Perfect!
Moederbord kun je zelf kiezen. ik heb een ASROCK H81M-DGS.
In combinatie met een SSD en een PicoPSU werkt deze PC al maanden 100% geluidloos, en voor de dingen die ik doe, voldoet het prima.
De absolute stilte, vooral in de avond- en nachturen doet me weer terugkeren naar de tijden dat micro-PC's helemaal geen bewegende onderdelen hadden: een Bullet CP/M computer in de jaren tachtig.
Of zijn er veel goedkopere alternatieven die geen geluid maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobvanO schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:52:
Waarom wil iedereen toch één of meer ventilatoren in zijn systeemkast?
Omdat je met handig kiezen veel meer warmte kwijt kan (lees: performance hebt) zonder dat je echt iets hoort. Zelfs op SPCR raden ze niet aan om alles fanless te doen. Ik zit hier ook naast een PC die ik niet hoor, maar die wel koel blijft als hij ook stevig aan de bak wordt gezet.

Nu heb ik wel wat omgevingsgeluid, dat helpt wel, maar lawaaiig is hij sowieso niet. De eerste keer dat ik hem open op het bureau aanzetten dacht ik dat de boel niet werkte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Tsja, maar als je in de praktijk helemaal geen warmte af hoeft te voeren?
Ook bij een maximale belastingtest komt deze PC nauwelijks boven de 40 graden uit.....

Een kast zonder ventilatoren verzamelt intern ook nauwelijks stof. En ventilatoren gaan daardoor in de loop van de tijd ook altijd een beetje 'stommelen'.

Maar ja, misschien is het een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Maar zoals hij zegt, performance kan ook een eis zijn. Voor jou taken is die g3220 voldoende, maar voor iemand anders is een i5 een eis. En om daar fanless zware taken op uit te voeren is niet geweldig voor de chip, zonder goede koeler, maar ook niet voor het board waarvan de mosfets ook hun warmte kwijt moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jctjepkema schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:41:
Maar zoals hij zegt, performance kan ook een eis zijn.
Zelfs SPCR (je weet wel, die fanatieke jongens) raadt totaal fanless eigenlijk af omdat ook een klein beetje warmte die niet verplaatst wordt een probleem kan zijn. Want het gaat zoals je zegt niet alleen om die chip - eigenlijk alles is gebouwd op een minimale airflow. Als je dan opeens een heerlijk warm isolerend dekentje lucht hebt in plaats van een stroom koelte liggen problemen voor de hand. VRM's, southbridge, noem het maar op, je krijgt er problemen mee.

Wat er bestaat op dat vlak is meestal ook specifiek gebouwd en flink low power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
0dB zou mooi zijn. Dit is eigenlijk onmogelijk, omdat elektronica ook nog altijd wel wat geluid maakt.
Fanless is leuk, maar ik ben er 5~10 jaar terug achter gekomen dat dat niet heilig is.
Wat is wel "heilig":
Een oplossing die een zeer goede stilte/prestatie verhouding biedt tegen een zo laag mogelijk prijs.
Concreter: De goedkoopste oplossing die bij SPCR getest is bij volledige belasting, zonder falen, bij een geluidsniveau van tussen de 10~15dBa.
Bestaat dit? Ja, voor verschillende componenten zijn er de beste oplossingen te vinden.
SSD's zijn uiteraard leuk, maar de WD red serie is voor TB opslag, de Scythe Kotetsu is een uitstekende keuze voor je CPU bijvoorbeeld.

Daarom is dit het stille PC-topic en niet het 0dB pc-topic ;) :p

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mijn HTPC @ gallery: nero355 heeft helemaal geen extra fans en dat draait prima eigenlijk :P
De HDD's gaan ook uit als ze een tijdje niet aangesproken worden (er zit eigenlijk nog 1x 160 GB bij in 2,5 inch formaat voor het OS die ik nog had liggen) en het enige dat ik dan hoor is de redelijk oude voeding die een beetje coil whine heeft, maar niet echt storend is verder. En de boxed koeler kan je alleen "mechanisch" horen als je echt bovenop de kast gaat zitten luisteren zowat.

Dus 0 db ? Nee, maar wel zo goed als 0 db en prima naast te slapen :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

nero355 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:03:
Mijn HTPC @ gallery: nero355 heeft helemaal geen extra fans en dat draait prima eigenlijk :P
Geen extra fans (dus alleen cpu koeler en voedingsfan) is natuurlijk heel wat anders dan geen fans.. Tot een jaar of 15 geleden hadden PC's standaard alleen een CPU+PSU fan, soms nog een klein fannetje op de videokaart of op je moederbord.

Maar een gamePC passief koelen is nogal een uitdaging, met een paar goede fans en flinke koelblokken is het wel gemakkelijk stil te krijgen.

Ik heb nog wel een leuk heatsinkje liggen van een frequentieregelaar: 30x70x8 cm, 14 Kg schoon aan de haak :+ Daar wil ik misschien ooit nog eens een gamebak passief mee gaan koelen d.m.v. heatpipes maar het grote nadeel is dat je overnieuw kan beginnen als je eens wat wil upgraden aan je pc..
Voorlopig hou ik het maar op m'n geïsoleerde kast:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5C8GRLG4XcC3uupi9CGI3YY5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cheezus schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:29:
Geen extra fans (dus alleen cpu koeler en voedingsfan) is natuurlijk heel wat anders dan geen fans.. Tot een jaar of 15 geleden hadden PC's standaard alleen een CPU+PSU fan, soms nog een klein fannetje op de videokaart of op je moederbord.
De voeding zuigt verse lucht buiten de kast aan en koelt zich daarmee dus het is echt alleen de CPU fan die daadwerkelijk in de kast actief is :)
Voorlopig hou ik het maar op m'n geïsoleerde kast:
[afbeelding]
Leuke setup zo d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Weet er iemand een goede maar stille air cooler voor een i5 4690K @ 4,5Ghz ? :?

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Wat heb je zelf al gevonden? Zo moeilijk is het niet om een roundup te vinden en dan de beste koeler te pakken die bij jouw budget past toch?

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Is dit nog steeds het budget topic, of mogen duurdere oplossingen ook gepost worden?

Voordat ik moeite ga doen, maar ff vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Scythe Kotetsu.

Ook bij 12dB nog koel. en 12dB is héél erg stil. En niet te vergeten: de prijs is ook nog leuk.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BTU_Natas schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:51:
Is dit nog steeds het budget topic, of mogen duurdere oplossingen ook gepost worden?

Voordat ik moeite ga doen, maar ff vragen. :)
Mag, beide worden gewaardeerd. Voor mensen die niet overclocken is een budget-oplossing vaak voldoende en met overclocken kun je zo ver gaan als je wilt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Ah dankje,

Sli 980's met een i7 3770K@ huge overclocks. Ik zit redelijk ongeduldig op mijn nieuwe kast te wachten, dan kan het eindelijks uit de lian li en in de nieuwe. Die door een dikkere wand-dikte, en betere constructie veel stiller zou moeten zijn.

Ik heb er voor gekozen alles PWM te doen.

pompen,7 fans en een voeding die pas bij 50% belasting of meer de fan laat opspinnen. En alleen nog maar ssd's.

Tijdens, het facebooken, of film kijken zal er dan helemaal niks mechanische draaien. En tijdens het gamen, zal het geluid zeer minimaal zijn.

Updates inc pics volgen als alles binnen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Klinkt gaaf. Ik ben benieuwd wat voor hardware je hebt gebruikt. Ik heb SPCR gevolgd in het bouwen van een watergekoeld systeem met een AMD 290 kaart en een 4790K intel processor.
Het resultaat vond ik eigenlijk teleurstellend, dus ik ben benieuwd wat jouw systeem doet/kan.
Het grote probleem bij SPCR was de teleurstellende prestaties van de pomp in geluidsproductie.
Behalve dat ze een slecht model hadden, is de pomp zelf niet ondergedompeld in water en dat is volgens mij een gemiste kans...

Daarbij zou ik denk ik gaan voor een setup waarbij meerdere gesloten systemen met elk systeem zijn eigen (ondergedompelde) stille pomp. Duur, maar ik denk dat dat dé oplossing moet zijn qua stilte bij waterkoeling.

Even een idee wat ik stil vind: 13dB of minder bij SPCR, dat is zeg maar een 120mm Scythe ventilator draaiend op ~600 rpm.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Oké, ik heb al vrij veel gelezen, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Ik ben bezig met het verlagen van mijn PC geluid, zoals de meeste hier. Mijn huidige PC is belachelijk luid en ik heb het compleet gehad. Dus zoek ik advies!

Wat ik nodig heb:
Silent case (Corsair 330R, Define R4/5 of andere case) Ik ga hier voor 2e hands, tenzij er een budget optie is die vergelijkbare resultaten levert?
Extra fan controller/fan plugs ivm slechts 5 beschikbare slots, mits nodig. Wat is daarvoor aan te raden?

Extra fans om de koeling te verbeteren. Ik neem aan dat het beter is om 5 fans op 40% te hebben dan 2 harde 100%? Zo ja, welke fans zijn aan te raden? Momenteel heb ik een of meerdere Kaze-jyuni 1300RPM liggen, maar ik denk niet dat dit het juiste type fan is wat ik zoek, toch?

Zijn er verder nog mogelijke accessoires die echt een verschil gaan maken? Ik begrijp dat rubbers tussen de fans en de case erg belangrijk zijn. Die heb ik gelukkig nog 3x 140MM en 1x120mm liggen, maar zijn er nog andere belangrijke dingen?

Mijn CPU koeler is trouwens de Dark Rock 3, daar ben ik erg blij mee! Mijn CPU is nooit boven de 50 graden, dus daar zit nog rek in. Mijn GPU is wel een hot-head, maar deze wil ik gaan vervangen voor een r9 390 serie en hoop dat deze dan wat zachter en beter gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat is je setup en budget?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Mijn setup is:

Fx-8150
ASROCK 970 Extreme 3
8GB DDR3
1SSD, 1HDD
850W Corsair PSU
AMD r9 290 Sapphire Reference

De behuizing wordt dus nog een stille kast, ik wil max 100 euro kwijt zijn inclusief de accessoires, dus ben ik vooral aan het kijken naar tweedehands cases, Dus ga maar uit van een paar tientjes voor de accessoires, tenzij er een grote rede is om meer geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
brammetje1994 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:14:
[...]
Fx-8150
ASROCK 970 Extreme 3
8GB DDR3
1SSD, 1HDD
850W Corsair PSU
AMD r9 290 Sapphire Reference

De behuizing wordt dus nog een stille kast, ik wil max 100 euro kwijt zijn inclusief de accessoires, dus ben ik vooral aan het kijken naar tweedehands cases, Dus ga maar uit van een paar tientjes voor de accessoires, tenzij er een grote rede is om meer geld uit te geven.
Je gaat het niet redden met alleen een stille kast, dat is denk ik zeker.
Ik zal eerst een inschatting proberen te maken van hoe stil je het wil hebben.
Als je tevreden bent over de Dark Rock Pro 3, wil ik weten hoe hard je hem hebt draaien en of je de standaard ventilator daarbij gebruikt.

Zoals ik hier zie is de Dark Rock Pro 3 een middelmatige koeler (niet slecht) en kan het vervangen van de ventilator alweer aardig wat schelen.

Let er ook op dat stilte went, ik heb in het begin ook de klassieke fout gemaakt dingen meermaals te vervangen omdat het na enige tijd went. Ik weet niet hoe je hier tegenover staat.

Ik denk dat je je geld moet zetten op de koeler van de kaart. >90% van de fabrieks-af "stille koelers" op kaarten zijn stofzuigers onder belasting. Een goed koelblok met losse ventilator kan hier veel in schelen.

Ook wil ik weten welke merk/model je HDD is, daar kun je ook nog soms in winnen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Nas T schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:10:
[...]

Je gaat het niet redden met alleen een stille kast, dat is denk ik zeker.
Ik zal eerst een inschatting proberen te maken van hoe stil je het wil hebben.
Als je tevreden bent over de Dark Rock Pro 3, wil ik weten hoe hard je hem hebt draaien en of je de standaard ventilator daarbij gebruikt.

Zoals ik hier zie is de Dark Rock Pro 3 een middelmatige koeler (niet slecht) en kan het vervangen van de ventilator alweer aardig wat schelen.

Let er ook op dat stilte went, ik heb in het begin ook de klassieke fout gemaakt dingen meermaals te vervangen omdat het na enige tijd went. Ik weet niet hoe je hier tegenover staat.

Ik denk dat je je geld moet zetten op de koeler van de kaart. >90% van de fabrieks-af "stille koelers" op kaarten zijn stofzuigers onder belasting. Een goed koelblok met losse ventilator kan hier veel in schelen.

Ook wil ik weten welke merk/model je HDD is, daar kun je ook nog soms in winnen.
Momenteel maakt mijn PC gewoon een stofzuiger geluid. Ik wil richting stil, maar niet tè veel opofferingen maken. Ik heb geen Dark Rock Pro 3, maar een gewone Dark Rock 3 met stock fan. Ik ben ERG te vreden over het geluidsniveau wat dit produceert, dat is namelijk erg laag, zelfs in mijn semi-open case. De fans van mijn Case en de GPU zijn het grootste probleem.

De GPU fan wil ik liever niet vervangen, want ik wil voor de R9 390x gaan, dus dat zou een korte investering zijn, die mij 30-40 euro niet waard is. Daarbij verlies ik dan mijn garantie en dat wil ik eigenlijk niet.

Mijn HDD is momenteel waarschijnlijk defect dus die kan ik een andere aanschaffen. Aanbevelingen zijn gewenst, of afraders zijn ook welkom, dan kijk ik daar overheen!

Ik denk dat jullie je dood schrikken als jullie mijn pc horen. Het maakt echt lawaai en als ik al 50% zachter ga ben ik erg blij. De Dark Rock 3 heeft destijds al een hoop verbeterd. Ik wil me voornamelijk focussen op de case en de fans. Ik heb namelijk wel goede airflow nodig voor mijn videokaart en wil dus wel een paar tientjes investeren in wat fans die een goede balans geven tussen lage geluidsproductie en koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Een stille kast heeft ook mijn voorkeur boven after-market koeling: de kast kun je blijven gebruiken bij een upgrade terwijl je bij een after-market koeling elke keer opnieuw moet investeren.
Probleem is echter dat ik nog geen goede stille kast ben tegen gekomen. Ooit van een zelfbouw kast van MDF met noppenschuim naar een antec P-182 met stille casefans gegaan maar dat was een wereld van verschil (in negatieve zin!). Daarna maar weer besloten zelf een kast te bouwen (zie een paar posts terug in dit topic).
Als je handig bent zou ik dus zelf een kast bouwen, moet te doen zijn voor 100 euro. Als je een kant en klaar oplossing zoekt zou ik het ook niet weten - standaard GPU koelers zijn gewoon _niet_ stil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Cheezus schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:46:
Een stille kast heeft ook mijn voorkeur boven after-market koeling: de kast kun je blijven gebruiken bij een upgrade terwijl je bij een after-market koeling elke keer opnieuw moet investeren.
Probleem is echter dat ik nog geen goede stille kast ben tegen gekomen. Ooit van een zelfbouw kast van MDF met noppenschuim naar een antec P-182 met stille casefans gegaan maar dat was een wereld van verschil (in negatieve zin!). Daarna maar weer besloten zelf een kast te bouwen (zie een paar posts terug in dit topic).
Als je handig bent zou ik dus zelf een kast bouwen, moet te doen zijn voor 100 euro. Als je een kant en klaar oplossing zoekt zou ik het ook niet weten - standaard GPU koelers zijn gewoon _niet_ stil..
Ik had hem gezien. Nu ben ik niet super duper handig, maar is het wel een optie. Hetgene wat mij echter het meest weerhoudt is niet voldoende klus ervaring, dat ik mij zorgen maak over de airflow mbt mijn grafische kaart (wat een heethoofd) en dingen zoals de aan en uit knop moeten ook een plek krijgen. Ik ga er wel over nadenken, maar vrees dat ik onvoldoende inzicht heb voor dat.

Zelf zat ik dus te denken aan een Define R4/5 of een Corsair 330R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

De eenvoudigste stap naar een stille PC is natuurlijk zorgen dat je weinig energie verstookt.. Om die reden ben ik ook maar weer over gestapt naar nVidia (GTX 970), dat scheelt toch weer iets van 70 watt. Toch ben ik er van overtuigd dat een 290x het ook wel naar z'n zin zou hebben in m'n kast (3x140mm intake) :P

Voor een kant-en-klare kast zou ik niet vertrouwen op de fabrieks isolatie. Als je een willekeurig grote kast neemt kun je zelf wel aan de gang met het verzwaren van panelen, dichten van ongebruikte gaten en aanbrengen van schuim. Met een beetje experimenteer verwacht ik dat het dan een stuk stiller wordt dan dat laagje schuim wat ze er in de fabriek op lijmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Een goede kast maken is denk ik nog geen gemakkelijke opgave. Ik zou al moeite hebben met mijn moederbord bevestigen en dingen zoals aan-uitknoppen, moederbord IO, etc. Ik ben het wel met je eens, dat het vast en zeker een stuk scheelt ten opzichte van een fabrieks case en zou ik dit graag willen maken, maar ik durf het zelf zonder enige ervaring totaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Cheezus schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:23:
De eenvoudigste stap naar een stille PC is natuurlijk zorgen dat je weinig energie verstookt.. Om die reden ben ik ook maar weer over gestapt naar nVidia (GTX 970), dat scheelt toch weer iets van 70 watt. Toch ben ik er van overtuigd dat een 290x het ook wel naar z'n zin zou hebben in m'n kast (3x140mm intake) :P

Voor een kant-en-klare kast zou ik niet vertrouwen op de fabrieks isolatie. Als je een willekeurig grote kast neemt kun je zelf wel aan de gang met het verzwaren van panelen, dichten van ongebruikte gaten en aanbrengen van schuim. Met een beetje experimenteer verwacht ik dat het dan een stuk stiller wordt dan dat laagje schuim wat ze er in de fabriek op lijmen :)
Dit is de complexiteit van de case die ik zou willen. Binnenkort met papa-lief (die handig is even overleggen).
Ik heb nog nooit 3d gesketched, dus dit is een eerste voor mij. Feedback op/aanmerkingen zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/g9tDG/a3ba56606c.png

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/g9tJw/c056773e34.png

Het extra paneel bij de fans zorgt voor minder lawaai, gecombineerd met een fan filter tussen het extra paneel en de daadwerkelijke case. Dit zit er strak uit, zorgt voor minder geluid, ondanks directe intake én zorgt voor stofvrije componenten. Dan zijn er twee grote fans (140mm/160mm?) aan de voorkant, 2 grote aan de top, 1 middelgrote (120mm) aan de onderkant en één middelgrote of 2 kleine (80mm) aan de achterkant.

Veel fans dus. Ik wil eigenlijk ook liever niet met al TE dik houd werken. Ik zat eraan te denken om twee lagen spaanplaat met het dempende middel ertussen:
Afbeeldingslocatie: http://woodworking.nl/upload/attachments/4873=1264-Geluidsisolatie.jpg

én dan nog een dunne laag binnen de behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.aixfoam.nl/media//Schallschutzmatten_Microperforation_SH014_mit_Detail_neu.JPG

Nogmaals: Geen ervaring dus misschien sla ik de spijker compleet mis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

brammetje1994 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:36:
Een goede kast maken is denk ik nog geen gemakkelijke opgave. Ik zou al moeite hebben met mijn moederbord bevestigen en dingen zoals aan-uitknoppen, moederbord IO, etc. Ik ben het wel met je eens, dat het vast en zeker een stuk scheelt ten opzichte van een fabrieks case en zou ik dit graag willen maken, maar ik durf het zelf zonder enige ervaring totaal niet aan.
Ik bedoelde eigenlijk dat je een bestaande grote kast neemt en die dan zelf gaat tweaken met geluiddempend materiaal, ik verwacht dan een beter resultaat dan een kast met kant en klaar materiaal.

Wat betreft je eigen ontwerp wat tips:
1. Teken alles van te voren tot in detail (incl. dikte van je materiaal) en op schaal. Zo kun je al tekenend fouten uit je ontwerp halen en als je daadwerkelijk gaat bouwen kun je de tekening meteen gebruiken voor de exacte maten. In de 3D warehouse heb je ook een hoop voorbeelden van componenten (fans, ATX moederbord e.d.) op de juiste schaal, die kun je goed gebruiken voor de vulling. Dit was mijn ontwerp destijds:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NyRFCo0EhPrVt0lZm0DSKFbU/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HWUY1BSNZCvTsv8Vvqwnz9mf/full.png

In dit topic is meer te vinden trouwens.
En dit was de voorloper :)

2. Ik zou MDF kiezen i.p.v. spaanplaat, dit is makkelijk te verwerken. Voor mijn case heb 4mm dik MDF dubbel toegepast, super stevig en door het gewicht gaat het meteen resonantie tegen.

3. Isolatie tussen 2 panelen weet ik niet of het nuttig is. Door noppenschuim aan de binnenkant te plaatsen wordt geluid geabsorbeerd, met gladde wanden weerkaatst het geluid en kan het alsnog de kast uit via de openingen.

4. Gebruik een oude donor kast voor de moederbord-tray en I/O poorten, dat is het meest kritische qua afmetingen dus dat bespaard een hoop gedoe :)

5. Hou het zo simpel mogelijk :) Gebruik je écht een DVD-rom drive/kaartlezer/front usb? Ik heb een alleen een powerbutton aan de voorkant, een USB - DVD drive en gebruik m'n monitor als USB-hub. Ook dat scheelt weer een hoop gedoe met exact maatwerk aan je front.

6. Probeer zo veel mogelijk indirecte paden te maken (dus geen open fan aan de voorkant maar een schotje - het liefst weer met dempend materiaal - ervoor. Nadeel is dat je kast erg groot gaat worden als je dit overal toepast :P

7. Wees geduldig :) Zeker de eerste keer zal er wel het een en ander mislukken en overnieuw moeten, als je snel opgeeft zou ik er niet aan beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Bedankt voor de uitgebreide reactie! En wow. Je case ziet er zeer goed uit. Goed advies mbt materialen! Twee dingen die ik me af vraag:

- Hoe haal jij het zijpaneel er vanaf? Dit namelijk vrij belangrijk voor de upgradebaarheid :P
- Hoe heb je alles in elkaar gekregen? Je hebt van die mooie slots, hoe heb je die in het hout gekregen? Zit alles enkel vast door de slots of nog met schroeven?

Powerbutton is geen punt. USB drive moet ik even naar kijken. Zit eraan te denken om dus overal een "tweede" behuizing omheen te doen, zodat er geen enkele fan exposed zit naar buiten. Zo garandeer ik dat de intake/outtake fans extra zacht zijn, zonder het probleem te krijgen dat de kast te lang is. Ik heb ruimte voor een Full Tower, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je hebt een reference kaart?? Dan weet ik het probleem wel...die dingen maken een straaljagergeluid...daar gaat geluiddempend materiaal een beetje helpen, en je temps lopen maar op met zo'n reference straaljager. M.I. een no-go.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
pwillemske schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:52:
Je hebt een reference kaart?? Dan weet ik het probleem wel...die dingen maken een straaljagergeluid...daar gaat geluiddempend materiaal een beetje helpen, en je temps lopen maar op met zo'n reference straaljager. M.I. een no-go.
Ik ga niet voor 2 maanden mijn videokaart een koeler geven :P Ik wil de kaart namelijk met de volgende generatie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

brammetje1994 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:36:
Bedankt voor de uitgebreide reactie! En wow. Je case ziet er zeer goed uit. Goed advies mbt materialen! Twee dingen die ik me af vraag:

- Hoe haal jij het zijpaneel er vanaf? Dit namelijk vrij belangrijk voor de upgradebaarheid :P
- Hoe heb je alles in elkaar gekregen? Je hebt van die mooie slots, hoe heb je die in het hout gekregen? Zit alles enkel vast door de slots of nog met schroeven?
- Het zijpaneel zit met magneetjes vast, aan de achterkant kan ik deze door een luchtsleuf losdrukken
- Elk paneel bestaat uit 2 lagen van 4mm, de binnenste laag bestaat dus uit losse stukken met die sleuf ertussen. Theoretisch kun je ook 8mm MDF nemen en daar de sleuven in frezen - maar ik had geen frees :P Alle panelen en verbindingen zijn verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Brammetje1994:
Volgens mij is je enige optie/oplossing de GPU-koeler.
Ik zou kijken of je een koeler kunt vinden die op beide kaarten zou kunnen passen.
Ik heb hier een oude koeler "gerecycled" op die manier. Vaak is de maat de afstand tussen de bevestigingsgaten. Soms kunnen uitstekende onderdelen op de videokaart ook meespelen.

Ik zie nu grote plannen met demping voorbijkomen, maar ik zou het bij de bron aanpakken. Volgens mij ben je qua geluidsniveau al snel tevreden en ik denk dat je met een GPU-koeler en een nieuwe set ventilatoren er al bent.
Ook heb je alleen outtake fans nodig, geen intake fans. 120mm bij max 1200RPM, dat maakt je denk ik al heel blij. En die hoeven niet duur te zijn: klik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Even kort vraagje waarvan ik denk dat ie hier past.
Ik heb 2 fans via splitter op mn moederbord (SYS FAN) aangesloten, maar deze draaien veel te hard (4500rpm).
Ik wil ze wat langzamer laten draaien, maar kan ze via het moederbord niet met minder V aansturen.
Iemand een simpele (gratis of zo goedkoop mogelijke) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
een weerstandje. Zalman heeft weerstandjes en regelbare producten, fanmates.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Heb zelf ook nog even verder gekeken..

Ik zit eraan te denken om zoiets zelf te maken.
Bv: pricewatch: Zalman ZM-RC100
(echter deze gaat naar 5V en ik denk dat 7V beter is voor mijn toepassing, daarnaast zijn verzendkosten een issue).

Rest alleen de vraag, wat voor weerstandje moet ik tussen mijn draadje solderen.

Een andere optie is natuurlijk om een 7V draadje van een molex te pakken, moet ik alleen een verloopje hebben.
Bv: pricewatch: Nexus FSA-75 3 speed Fan Cable
(wederom iets met verzendkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:39
Ik wil graag mijn PC wat stiller maken, ook al is hij nu niet echt héél luid, maar mag toch wat stiller.

De componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Fractal Design Define R4 Black Window Side Panel€ 33,20€ 33,20
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,-€ 92,-
1Asus VE247T Zwart€ 146,29€ 146,29
1Philips 226V4LAB Zwart€ 105,-€ 105,-
2BitFenix Alchemy Connect 30x LED-Strip 60cm - white€ 23,-€ 46,-
1Corsair Vengeance K95 (International English)€ 174,91€ 174,91
1Corsair Raptor M45€ 54,99€ 54,99
1Steelseries Qck+€ 13,12€ 13,12
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C9€ 67,-€ 67,-
1Corsair CX600M€ 69,95€ 69,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.210,54

Nu zien jullie misschien al dat het toch wel redelijk gericht is op stilte, zoals de Define R4 en de PH-TC14PE. Nu vind ik hem nog steeds te luid, wat kan ik hier tegen doen? Ik zat zelf te denken aan een WD Green, aangezien die wat langzamer draait en zichzelf uitzet en een andere voeding. Zijn dit de goede oplossingen of is er wat anders?

In de Define zit standaard een fancontroller ingebouwd, de fans staan nu op 5V en die zijn super stil, de fans van de PH-TC14PE zijn aangesloten op een PWM fan header.

Dit was ik van plan:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD20EZRX€ 79,95€ 79,95
1Gelid Solutions Rubber Fan Mounts€ 3,95€ 3,95
1Seasonic G-series 750 watt€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,90

[ Voor 11% gewijzigd door 3L3ktr1k op 09-03-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 17:09
Ik heb in Windows ingesteld dat mijn HDD uitvalt na enkele minuten inactiviteit. Mijn vorige voeding was ook zeer luid en ik heb die nu vervangen door een semi-passief exemplaar. Ik heb een open kast (Obsidian 450D), maar idle is het systeem toch zo goed als onhoorbaar. Luidste onderdeel is de pomp van mijn H100i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Linus_BE schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:18:
Ik heb in Windows ingesteld dat mijn HDD uitvalt na enkele minuten inactiviteit. Mijn vorige voeding was ook zeer luid en ik heb die nu vervangen door een semi-passief exemplaar. Ik heb een open kast (Obsidian 450D), maar idle is het systeem toch zo goed als onhoorbaar. Luidste onderdeel is de pomp van mijn H100i.
Hoe heb je ingesteld dat je HDD na x minuten oid uitgaat?
Nevermind, heb het al gevonden, bij het energie-gedeelte.

[ Voor 6% gewijzigd door 3L3ktr1k op 09-03-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
mitsumark schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:53:
Een andere optie is natuurlijk om een 7V draadje van een molex te pakken, moet ik alleen een verloopje hebben.
Bv: pricewatch: Nexus FSA-75 3 speed Fan Cable
(wederom iets met verzendkosten)
Ik heb nog zo'n ding gevonden op zolder (wie wat bewaart heeft wat).
http://img.auctiva.com/im...0/webimg/607547316_tp.jpg

Hiermee draait ie (uiteraard) nog steeds op 12V, met een rpm van 4500.
Ik heb bij de molex connector dus de zwarte draad op de plaats van de rode draad gezet waardoor hij (als het goed is) op 7V draait, echter nu weet het moederbord niet meer wat de rpm van de fan is.
Aangezien het nu in ieder geval stil is, is het niet heel belangrijk, maar ik zou graag de beveiliging nog aan willen zetten (als ie uitvalt overlijden mn VRM's).
Iemand die weet of ik iets over het hoofd zie?
Of zou het moederbord het niet meer snappen omdat de fans een ander signaal doorgeven nu ze op 7V draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@mitsumark: je weet zeker dat het daarvoor wel werkte? Ik heb nog nooit van zoiets gehoord, misschien een keer opnieuw aansluiten en alles stap voor stap controleren?

@Ramoonster:
Ik zou als eerste je GPU-koeler aanpakken (elke standaard actieve koeler is een stofzuiger bij volle belasting), dan je CPU-koeler en de standaard ventilatoren. Je hebt weinig nodig om het koel te houden. Ik heb een setup met ongeveer dezelfde warmteproductie en heb twee 12cm casefans nodig om zelfs bij CPU/GPU 100% belasting alles onhoorbaar koel te houden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Nas T schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:22:
@mitsumark: je weet zeker dat het daarvoor wel werkte? Ik heb nog nooit van zoiets gehoord, misschien een keer opnieuw aansluiten en alles stap voor stap controleren?

@Ramoonster:
Ik zou als eerste je GPU-koeler aanpakken (elke standaard actieve koeler is een stofzuiger bij volle belasting), dan je CPU-koeler en de standaard ventilatoren. Je hebt weinig nodig om het koel te houden. Ik heb een setup met ongeveer dezelfde warmteproductie en heb twee 12cm casefans nodig om zelfs bij CPU/GPU 100% belasting alles onhoorbaar koel te houden.
Ik heb de windforce/editie van de 290, dus dan is het toch niet zo´n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ook dan. Ik heb op een fatsoenlijke grafische kaart nog nooit meegemaakt dat de standaard koeler bij volledige belasting weinig geluid produceert. Bij idle is het geen probleem, maar dan komen er enkele watts aan warmte vrij, maar onder volledige belasting wordt het spannend.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Nas T schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:07:
Ook dan. Ik heb op een fatsoenlijke grafische kaart nog nooit meegemaakt dat de standaard koeler bij volledige belasting weinig geluid produceert. Bij idle is het geen probleem, maar dan komen er enkele watts aan warmte vrij, maar onder volledige belasting wordt het spannend.
Wat raad jij dan aan voor de koeling, van alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je zou eens hier kunnen kijken. Grofweg is meer heatpipes beter, maar ik zou zeker reviews bekijken. Helaas zijn reviews vaak slecht te vinden en zijn ze nauwelijks vergelijkbaar, maar ze geven je wel een idee.

Ik ben bang dat je hier pas leuke dingen vind vanaf €50, vroeger had thermalright nog wel wat leuke setjes en arctic accelero ook wat prijstechnisch leuke setjes. Weet niet wat daarvan is geworden: zijn ze van de markt of staan ze niet meer in de pricewatch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
3L3ktr1k schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:38:
Ik wil graag mijn PC wat stiller maken, ook al is hij nu niet echt héél luid, maar mag toch wat stiller.

De componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Fractal Design Define R4 Black Window Side Panel€ 33,20€ 33,20
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,-€ 92,-
1Asus VE247T Zwart€ 146,29€ 146,29
1Philips 226V4LAB Zwart€ 105,-€ 105,-
2BitFenix Alchemy Connect 30x LED-Strip 60cm - white€ 23,-€ 46,-
1Corsair Vengeance K95 (International English)€ 174,91€ 174,91
1Corsair Raptor M45€ 54,99€ 54,99
1Steelseries Qck+€ 13,12€ 13,12
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C9€ 67,-€ 67,-
1Corsair CX600M€ 69,95€ 69,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.210,54

Nu zien jullie misschien al dat het toch wel redelijk gericht is op stilte, zoals de Define R4 en de PH-TC14PE. Nu vind ik hem nog steeds te luid, wat kan ik hier tegen doen? Ik zat zelf te denken aan een WD Green, aangezien die wat langzamer draait en zichzelf uitzet en een andere voeding. Zijn dit de goede oplossingen of is er wat anders?

In de Define zit standaard een fancontroller ingebouwd, de fans staan nu op 5V en die zijn super stil, de fans van de PH-TC14PE zijn aangesloten op een PWM fan header.

Dit was ik van plan:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD20EZRX€ 79,95€ 79,95
1Gelid Solutions Rubber Fan Mounts€ 3,95€ 3,95
1Seasonic G-series 750 watt€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,90
Als ik je was zou ik voor een GTX970 van nVidia gaan of eventueel de wat goedkopere GTX960. Die zijn tot 60 graden helemaal stil omdat de fans van die kaarten pas gaan raaien bij 60 graden. Wanneer stilte dus een vereiste is lijkt me dan een betere optie dan de relatief warme (en dus luidruchtigere) AMD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
powermarcel10 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:54:
[...]

Als ik je was zou ik voor een GTX970 van nVidia gaan of eventueel de wat goedkopere GTX960. Die zijn tot 60 graden helemaal stil omdat de fans van die kaarten pas gaan raaien bij 60 graden. Wanneer stilte dus een vereiste is lijkt me dan een betere optie dan de relatief warme (en dus luidruchtigere) AMD kaart.
Ik wil er heus wel wat geld aan uitgeven, maar om nou een hele andere videokaart te gaan kopen vind ik een beetje overdreven. Deze werkt nog prima, en ga hem waarschijnlijk niet heel snel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
3L3ktr1k schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 23:11:
[...]

Ik wil er heus wel wat geld aan uitgeven, maar om nou een hele andere videokaart te gaan kopen vind ik een beetje overdreven. Deze werkt nog prima, en ga hem waarschijnlijk niet heel snel vervangen.
Ow je hebt de videokaart al! Dat werd me uit je prijsopgave niet helemaal duidelijk. Dan zou ik ook geen andere halen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Die zijn tot 60 graden helemaal stil omdat de fans van die kaarten pas gaan raaien bij 60 graden.
En dus nog steeds niet altijd stil.
Als tweede optie zou je ook nog kunnen kijken of het mogelijk is de ventilatoren te vervangen. De dunne (<20mm dik) en kleine (<100mm) ventilatoren kunnen qua geluid/prestatie niet op tegen een standaard 120mm fan.

[ Voor 42% gewijzigd door Nas T op 11-03-2015 13:38 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Nas T schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:36:
[...]

En dus nog steeds niet altijd stil.
Als tweede optie zou je ook nog kunnen kijken of het mogelijk is de ventilatoren te vervangen. De dunne (<20mm dik) en kleine (<100mm) ventilatoren kunnen qua geluid/prestatie niet op tegen een standaard 120mm fan.
Nee, maar voor een mid tot high end videokaart is helemaal stil natuurlijk praktisch onhaalbaar, tenzij je met waterkoeling o.i.d. aan de gang gaat, en zelfs dan blijft een ventilator noodzakelijk, beetje overbodige opmerking dus...

tot 60 graden helemaal stil, en daarboven redelijk stil is nog altijd een betere oplossing dan een kaart die altijd geluid maakt. Daar komt nog eens bij dat de meeste mensen een stille pc willen zodat ze tijdens idle gebruik, en bij internetten, mailen en dat soort zaken hun systeem niet horen. Wanneer een nvidia 900 serie kaart warmer dan 60 graden wordt betekent het dat je over het algemeen zit te gamen, en dan is het lawaai door het geluid van de game zelf toch niet te horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
3L3ktr1k schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 23:11:
[...]

Ik heb eventueel nog een Accelero twin turbo pro in de aanbieding. Je zou eens kunnen kijken of die op jou videokaart past. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
powermarcel10 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:49:
[...]

Ik heb eventueel nog een Accelero twin turbo pro in de aanbieding. Je zou eens kunnen kijken of die op jou videokaart past. :)
Nope, die gaat niet passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
powermarcel10 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:47:
[...]

Nee, maar voor een mid tot high end videokaart is helemaal stil natuurlijk praktisch onhaalbaar,
Een GTX760, bij 100% belasting onhoorbaar stabiel gekoeld. Is dat goed genoeg voor je? ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik zou wel eens een opname van mijn stille systeem met een GTX970 willen plaatsen, maar hoe kun je nou goed het geluidsniveau overbrengen? Wat is een goed referentiepunt/geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een klik van een parkerpen op 50cm afstand?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vOhLgti.jpg

4x 120mm en 2x140mm

2 van 120mm en 1 van 140mm draaien op 25% pwm. De rest komt pas bij 60 graden + in actie.
De pompen draaien standaard op 30%.

Wat koel ik?

I7 3770K @ 4.5ghz en een 980gtx @ 1500mhz

Is dit doodstil? Neej, ik hoor de pomp op 50cm afstand. Maar daar is het wel mee gezegd.

Fans liggen allemaal voor en achter in het rubber. Systeem heeft alleen ssd's. En de voedingsfan, nog nooit gehoord... (draait ook pas bij 50% belasting. en zit het verst weg van mijn oren.)

Belangrijk vind ik dat er maar 1 geluid uit de machine komt. en geen tikken of ratels. Gewoon 1 monotoom geluid.

Ik zou de pompen uit kunnen laten, als ik ergens onderin een d5 plaats op stand 1.Dan zou ik echt richting doodse stilte gaan tijdens idle.

Er komt nog een 2e 980 bij, eind april.

Aangezien ik voornamelijk ook looks wil, is een geisoleerde bak hout niet een optie, plus het feit, dat mijn vrouw dit mooi vind,en er geen probleem mee heeft dat ie in de woonkamer staat. Over een houtenbak zal ze anders denken :+

Kleine update.:
Ik heb de pompen stil gekregen :D Ik dacht altijd dat ze niet werkten op minder dan 30% pwm. Maar dat is dus schijnbaar alleen zo bij mijn vorige mobo, ze draaien nu op 10% rpm. En het geheel is onhoorbaar op meer dan 20cm afstand. Missie geslaagd!

[ Voor 11% gewijzigd door BTU_Natas op 18-03-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:16
Hoi,

Op het moment ben ik aan het rondkijken of mijn systeem wat stiller kan.
Volgens mij heb ik maar 1 boosdoener waar ik wat aan moet doen en dat is mijn 7970 reference.
Ik heb even rondgekeken en enkele merken gezien die de koeler zouden kunnen vervangen echte ik ben volkomen a technisch dus ik moet een alternatief hebben die zeer gemakkelijk plaatst.

De basic accelero's gezien maar die vond ik vrij prijzig.
ook enkele Gelid koelers die wat goedkoper zijn, maar volgens de reviews nogal geklooi om 'm goed te plaatsen.
Hebben jullie tips welke koeler ik zou kunnen pakken?

rest:
CM 690III
MSI H97 GAMING 3
i5 4590 icm scythe mugen 3.
ASUS 7970 reference

(voeding is ook niet de stilste meer, maar die moet het nog ff uitzingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Misschien gewoon oefenen om een koeler goed te plaatsen?
Er zijn uitgebreide reviews om koelers te plaatsen. Vaak spreekt een handleiding ook boekdelen.
Zorg er voor dat je de chips die je gaat koelen goed schoonmaakt, bijvoorbeeld met wasbenzine of spiritus. Daarmee maak je het oppervlak vetvrij.
Wat betreft de koelpasta: de beste methode en een betrekkelijk eenvoudige is om een druppel/punt in het midden van de chip te leggen en daar het koelblok op te zetten. Schat zelf in hoeveel je nodig hebt, niet te veel en niet te weinig.

Doordat in het midden van de chip een druppel/punt koelpasta hebt liggen, druk je die evenwijdig uit zonder lucht in te kapselen. Let er wel op dat je het blok recht naar beneden drukt (dus oppervlak chip en koelblok blijven tijdens de beweging parallel).

Voor de rest draai je waarschijnlijk schroefjes aan. Gebruik niet te veel en niet te weinig kracht. Het doel is dat je geen (>0.1mm?) laag koelpasta tussen chip en koelblok houdt, maar als je te hard aan draait, dan breekt er iets. Het is voornamelijk kunststof waar het aan vast zit, namelijk.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansteygo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-01 11:29
Hmm interessant topic,
Ik ben op het moment bezig met een een case mod, waarbij het uiteindelijke resultaat onhoorbaar moet worden.
Ik heb zowat alle fans verwijderd en een wc set erin gebouwd.
De wc is een zalman reserator v1, deze is uitermate stil want hij is volledig passief!
Nou maar hopen dat de temperaturen acceptabel zijn, aangezien ik her en der heb gelezen dat de koelprestaties niet geweldig zijn.
Maarja, daar heb ik hem ook niet voor gekocht, fingers crossed, zolang het een i7 3770k en hd 7870xt onder de 70 graden weet te houden ben ik al tevreden, de pc is dan namelijk bijna geruisloos.
De enige fan die er dan nog in zit is die van de psu, misschien upgrade ik die nog naar een volledig passieve.
Eerst maar even wachten op mijn gpu waterblock. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BTU_Natas schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:26:
[afbeelding]

4x 120mm en 2x140mm

2 van 120mm en 1 van 140mm draaien op 25% pwm. De rest komt pas bij 60 graden + in actie.
De pompen draaien standaard op 30%.

Wat koel ik?

I7 3770K @ 4.5ghz en een 980gtx @ 1500mhz

Is dit doodstil? Neej, ik hoor de pomp op 50cm afstand. Maar daar is het wel mee gezegd.

Fans liggen allemaal voor en achter in het rubber. Systeem heeft alleen ssd's. En de voedingsfan, nog nooit gehoord... (draait ook pas bij 50% belasting. en zit het verst weg van mijn oren.)

Belangrijk vind ik dat er maar 1 geluid uit de machine komt. en geen tikken of ratels. Gewoon 1 monotoom geluid.

Ik zou de pompen uit kunnen laten, als ik ergens onderin een d5 plaats op stand 1.Dan zou ik echt richting doodse stilte gaan tijdens idle.

Er komt nog een 2e 980 bij, eind april.

Aangezien ik voornamelijk ook looks wil, is een geisoleerde bak hout niet een optie, plus het feit, dat mijn vrouw dit mooi vind,en er geen probleem mee heeft dat ie in de woonkamer staat. Over een houtenbak zal ze anders denken :+

Kleine update.:
Ik heb de pompen stil gekregen :D Ik dacht altijd dat ze niet werkten op minder dan 30% pwm. Maar dat is dus schijnbaar alleen zo bij mijn vorige mobo, ze draaien nu op 10% rpm. En het geheel is onhoorbaar op meer dan 20cm afstand. Missie geslaagd!
Welk type kast en pompen zijn dat?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Het is een Caselabs mercury s8s,
pompen, swiftech MCP35X2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinusTechTips heeft een tijd geleden een systeem gemaakt met een 8core i7 die passief gekoeld werd door een darkrockpro 3 (fans eraf gehaald).
Helaas heeft hij in de video nooit de temperaturen vermeldt, maar wat is jullie mening hierover?
Ook over de fanless psu? ga je niet te hoge temperaturen met krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

Zolang je hem niet overklokt en de omgeving goed geventileerd is, zie ik geen problemen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
pricewatch: Intel E5-2630L v3 Tray
55W is niet zo heel veel, met een beetje mazzel lukt dat (eventueel met 1 low rpm casefan).

Pak je echter een ander model dan gaat dat volgens mij nooit lukken zonder een beetje deftige airflow.

Bv: http://www.silverstonetek...oduct.php?pid=347&area=en
" Fanless 95W (varies depending on chassis airflow)
Fanless with 120mm fan in case > 900rpm - 150W
1 x 120mm fan – over 150W "

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 09-06-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mijn mening over passief koelen is dat actief koelen ook geruisloos kan en beduidend betere prestaties biedt.
Ik noem dan de 80/20 regel, waarbij 80% van de koelprestaties door 20% van de maximale airflow wordt bereikt. Nou zal dit niet zo hard lopen, maar qua geluidsproductie is twee keer zo luis absoluut niet twee keer zo koel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nas T schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:17:
Mijn mening over passief koelen is dat actief koelen ook geruisloos kan en beduidend betere prestaties biedt.
Ik noem dan de 80/20 regel, waarbij 80% van de koelprestaties door 20% van de maximale airflow wordt bereikt. Nou zal dit niet zo hard lopen, maar qua geluidsproductie is twee keer zo luis absoluut niet twee keer zo koel.
Helemaal met je eens. Met een heel licht briesje kun je ontzettend veel beter koelen dan alleen convectie en luchtgaten (tenzij je case buiten in de wind staat). Heb ook een hele tijd een setup met 1 fan gehad die gewoon voor een kleine luchtstroom in de kast zorgde, koelde alles prima (Phenom II toendertijd, met een Noctua erop die dus semi-passief koelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:45
Lynx schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:00:
Hoi,

Op het moment ben ik aan het rondkijken of mijn systeem wat stiller kan.
Volgens mij heb ik maar 1 boosdoener waar ik wat aan moet doen en dat is mijn 7970 reference.
Ik heb even rondgekeken en enkele merken gezien die de koeler zouden kunnen vervangen echte ik ben volkomen a technisch dus ik moet een alternatief hebben die zeer gemakkelijk plaatst.

De basic accelero's gezien maar die vond ik vrij prijzig.
ook enkele Gelid koelers die wat goedkoper zijn, maar volgens de reviews nogal geklooi om 'm goed te plaatsen.
Hebben jullie tips welke koeler ik zou kunnen pakken?

rest:
CM 690III
MSI H97 GAMING 3
i5 4590 icm scythe mugen 3.
ASUS 7970 reference

(voeding is ook niet de stilste meer, maar die moet het nog ff uitzingen)
De installatie blijft altijd wel wat gedoe, misschien heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:30

ikt

Hallo,

Ik heb een vraagje over een voeding. De Cooler Master V650. HardOCP en een review op Tweakers menen dat het ding erg stil is. Echter hoor ik de fan in mijn computer. Iemand anders die hier deze voeding heeft? Er komt een soort mechanisch(?) geluid van af, dus het geluid komt niet door de wind.

Rest van de PC:
Fractal Design Define R4 Windowed
Scythe Mugen 4 met 120mm fan
MSI Radeon R9 390 8G Gaming (fans stoppen bij lage belasting)
2x Fractal Define Silent Series R2 140mm
Een of ander Hitachi harde schijf, maar dit los ik later op als ik meer dingen haal :+

Nu heb ik dus de bron van het geluid gevonden. Is dit dus normaal, of is mijn exemplaar van de V650 luid? Ter vergelijking: op 950RPM op de fan van de Scythe Mugen 4 is even luid als de voeding. Voeding heeft wel een ander soort geluid.

Morgen probeer ik het op te nemen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ikt schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:46:
Hallo,

Ik heb een vraagje over een voeding. De Cooler Master V650. HardOCP en een review op Tweakers menen dat het ding erg stil is. Echter hoor ik de fan in mijn computer.
Je moet voor reviews qua stilte bij SPCR (SilentPCReview) zijn.
Wat mij betreft is "stil" alles wat ze daar meten bij <15dB.
Vroeger konden ze niet lager meten dan ~20dB. Als iets minder geluid produceerde, dan konden ze dat niet meten. Dat leidde bij mij ertoe dat ik iets kocht wat ze 20dB hebben gemeten en ik dacht: 20dB is til. Later kocht ik weer iets wat bij SPCR als 20dB gemeten was, wat niet stil was.

Kijk je naar Tweakers: die kunnen niet onder 30dB meten. Qua stilte heb je dus niets aan hun reviews.
HardOCP: geen idee. Maar SPCR is de enige fatsoenlijke benchmark. Je zal zelf uit moeten vinden hoeveel dB voor jou "stil" is. Voor mij ligt dat dus <15dB, maar misschien is dat voor jou anders.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Nas T schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:00:
[...]

Je moet voor reviews qua stilte bij SPCR (SilentPCReview) zijn.
Wat mij betreft is "stil" alles wat ze daar meten bij <15dB.
Vroeger konden ze niet lager meten dan ~20dB. Als iets minder geluid produceerde, dan konden ze dat niet meten. Dat leidde bij mij ertoe dat ik iets kocht wat ze 20dB hebben gemeten en ik dacht: 20dB is til. Later kocht ik weer iets wat bij SPCR als 20dB gemeten was, wat niet stil was.

Kijk je naar Tweakers: die kunnen niet onder 30dB meten. Qua stilte heb je dus niets aan hun reviews.
HardOCP: geen idee. Maar SPCR is de enige fatsoenlijke benchmark. Je zal zelf uit moeten vinden hoeveel dB voor jou "stil" is. Voor mij ligt dat dus <15dB, maar misschien is dat voor jou anders.
Op SPCR kon ik geen review vinden over deze voeding, jammer genoeg. Verder heb ik alleen snelle overviews gevonden en het feit dat dit een goede voeding is, maar erg weinig over geluidsproductie buiten het "stil onder 50% load", met geen precieze specificatie van wat met stil wordt bedoeld.

Op het forum heb ik dit topic gevonden van een model met een kleiner vermogen, maar in de laatste posts heb je een linkje naar een YouTube filmpje waar het geluid ongeveer hetzelfde is als wat ik nu hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door ikt op 05-07-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ikt schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:07:
[...]
...maar in de laatste posts heb je een linkje naar een YouTube filmpje waar het geluid ongeveer hetzelfde is als wat ik nu hoor.
Wat moet ik daar horen? Ik hoor een zoem, maar heb geen flauw idee hoe hard dat is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Nas T schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:12:
[...]

Wat moet ik daar horen? Ik hoor een zoem, maar heb geen flauw idee hoe hard dat is.
Ach laat ook maar, het is moeilijk uit te leggen en ik heb geen spul om te meten hoeveel dB dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig om een eigen pc te bouwen met de Fractal design micro atx case. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de fans het best kan plaatsen. Ik gebruik de Corsair H60 waterkoeler om de i7 4790K te koelen. Deze koeler wil ik plaatsen als een intake aan de achterkant van de kast (omdat ik heb gelezen dat dit de beste temperaturen geeft). Aan de voorkant wil ik 2 fans plaatsen die ook als intake dienen en aan de bovenkant van de kast 1 fan om de lucht uit de kast te blazen.

Zal deze opstelling goed genoeg zijn voor een goede airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zou als mogelijk de radiator bovenin plaatsen en daarnaast nog één outtake achterin te hebben (geen intake). Of de radiator achterin en de outtake boven.
De reden dat voorin intakes geen nut hebben is dat ze nauwelijks/niets toevoegen aan de totale netto airflow en harde schijven niet gekoeld hoeven te worden (niet voor prestaties, niet voor levensduur). Alleen als je schijven boven de 80 graden komen, dan zou ik er iets aan doen.

Als je nog van de Corsair H60 af kan stappen, zou ik dat doen. Ik neem aan dat je deze al hebt, maar er zijn luchtgekoelde alternatieven welke beter zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
[b]Nas T schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:00
Je hebt hier wel een aardige tabel waar je enigzins wel een voorstelling bij kunt maken en als vergelijkingsmateriaal tussen mensen kunt gebruiken, maar het blijft indicatief.

10db(A) - Vallend blad of iemand horen ademen is 10db, iedereen ervaart dat als "stil"
20db(A) - Fluisterende mensen op 1,5 meter
30 db(A) - Zacht gefluister op 5 meter

Zodra de pc vaak op 100% draait, dan gebruikt je ook vaak een toepassing die geluid produceerd. In de meeste situaties zal gelden dat mensen zelf al wordt er 30 db(A) geproduceerd dit niet eens doorhebben omdat ze gefocussed zijn op andere zaken op het beeldscherm en de triggers via de boxen of koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik wil mijn HTPC wat gaan aanpassen wat koeling betreft. Ik heb de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 530 Boxed€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Grandia GD05B€ 91,50€ 91,50
1Sony AD-7240S€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Hitachi 4TB

Ik hoor de pc op 2 à 3 meter afstand nog duidelijk. Daarnaast is de CPU de laatste tijd wat aan de warme kant tijdens idle (40 à 45 graden), laat staan tijdens gamen (57 à 60 graden) waardoor de CPU fan regelmatig voor een paar tellen wat harder gaat draaien. De kast staan in een audiomeubel met beperkte ruimte. Langs de zijkanten is ongeveer 1cm ruimte en langs de bovenkant ongeveer 4cm.

Op dit moment zitten er drie 120mm intake fans in welke aan de zijkant gepositioneerd zijn (link 1, rechts 2). Deze zijn af fabriek meegeleverd met de kast. Deze doen 20dB op 1200RPM. Ze zijn via een molex naar 3 pins connector aangesloten.

Ik heb gisteravond het meubel naar voren gehaald om te voelen of de warmte de kast wel verlaat, maar dit lijkt niet het geval te zijn. Er lijkt niet echt flow aan de achterkant te zijn. Om in elk geval de kasttemperatuur koeler te krijgen zat ik er aan te denken om achterin twee 80mm fans te plaatsen. Groter is hier helaas niet mogelijk. Hiervoor zat ik te denken aan de pricewatch: Noctua NF-A8 FLX, 80mm. Daarnaast wil ik gelijk de 3 fans aan de zijkant vervangen door stillere exemplaren. Hier kom ik niet echt uit. Veel fans lijken eigenlijk niet echt beter te presteren dan de huidige fans.

Er is 1 kanttekening: Ik heb maar één 4-pins (PWM?) header op mijn moederborg. Ik kan natuurlijk ook de molex naar 3-pins gebruiken, maar hier heb ik er maar 3 fan.

Tl:dr:
- Zou het helpen om 80mm fans achterin te plaatsen, en is mijn keuze een juiste?
- Welke 120mm fan is aan te raden om als intake te gaan gebruiken? Stilte is een eis!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Kan de warmte wel uit het meubel? Je kunt je kast volgooien met fans (3x 120mm moet meer dan genoeg zijn voor dat systeem) maar als de warmte vervolgens in je meubel blijft hangen schiet dit niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Cheezus schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:27:
Kan de warmte wel uit het meubel? Je kunt je kast volgooien met fans (3x 120mm moet meer dan genoeg zijn voor dat systeem) maar als de warmte vervolgens in je meubel blijft hangen schiet dit niet op.
Ik merkte dat er aan de achterkant van de kast eigenlijk geen airflow is. De flow die ik voel wanneer ik mijn hand aan de buitenkant bij de fan houdt, voel ik aan de achterkant totaal niets van. Daarom zat ik er dus aan te denken aan de achterzijde twee 80mm fans te monteren zodat er wel een airflow ontstaat. Trouwens ook mijn fans nog even gecontroleerd, staan allemaal op intake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik zou de fan(s) aan de CPU kant omdraaien zodat dit je outtake wordt. Je krijgt dan een beetje airflow door je kast in plaats van 2 luchtstromen die recht tegenelkaar botsen.. De hitte van de CPU wordt dan ook meteen de kast uitgeblazen in plaats van juist de kast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Cheezus schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:08:
Ik zou de fan(s) aan de CPU kant omdraaien zodat dit je outtake wordt. Je krijgt dan een beetje airflow door je kast in plaats van 2 luchtstromen die recht tegenelkaar botsen.. De hitte van de CPU wordt dan ook meteen de kast uitgeblazen in plaats van juist de kast in.
Dit zou kunnen, maar zit ik met de zijkanten van de kast. Deze hebben aan beide kanten maar 1 à 1,5cm ruimte over. Vraag me af of dit dan wel genoeg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
The Executer schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:22:

Er is 1 kanttekening: Ik heb maar één 4-pins (PWM?) header op mijn moederborg. Ik kan natuurlijk ook de molex naar 3-pins gebruiken, maar hier heb ik er maar 3 fan.
Weet niet of het kan hoor.. Maar lijkt me wel logisch.

Laat je één fan op de 4 pin header en de andere twee sluit je op een Molex stekker aan.
Wat je dan moet doen is de blauwe draad ( pwm signaal ) van de 4 pin header door trekken naar de andere twee.
Het is puur dat de fan weet welke snelheid hij moet draaien.
Sensing signaal krijgt hij alleen van de volledig aangesloten fan.

Zijn toch alle drie de zelfde fan's neem ik aan ?
Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!