[CB] Silencer

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Aangezien het al weer 4 jaar geleden is sinds m'n laatste mod vond ik het weer eens tijd worden om iets nieuws te bouwen.

De laatste paar dagen van mijn vakantie heb ik hier dus aan besteed :)
Het doel was om m'n pc stil te maken, en niet opvallend te maken (hij hoeft ook niet weggewerkt te zijn in een hoekje maar geen blingbling en disco verlichting dus).
Vandaar ook de naam die ik net in 2 sec. even heb bedacht :P

De kast is gebouwd van 12mm MDF met vurenhouten latjes voor een soort frame, verder heb ik de binnenkant grotendeels beplakt met geluidsisolatie (noppenschuim).

De foto's spreken op zich vanzelf dus ik zal daar niet teveel uitleg aan verspillen:

Het begon met een zijpaneel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/zijkant.jpg

Onderkant, motherboardtray en HD's erbij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/onderkant.jpg

Tussenschotjes voor de lucht:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/tussenschot.jpg

De achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/achterkant.jpg

De voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/voorkant.jpg

Grondverf:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/wit.jpg

Zwarte lak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/zwart.jpg

Complete binnenkant (af):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/binnenkant.jpg

Naast m'n bureau staand en weer draaiend:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/klaar.jpg

Zoals jullie zien is ie niet perfect afgewerkt, daar was het mij ook niet om te doen. Ik ga er niet mee naar beurzen en zit er ook niet de hele dag naar te kijken dus zo belangrijk vind ik dat allemaal niet.

De gaten aan de voorkant zitten zo hoog mogelijk om de hoeveelheid stof die aangezogen word laag te houden, verder laat de binnenkant aardig zien hoe ik heb geprobeerd alles zo stil mogelijk te houden.

Dit is uiteindelijk redelijk gelukt, ik ga misschien alleen de hardeschijven nog op een extra stuk rubber monteren aangezien je deze nog wel een beetje kunt horen als ze bezig zijn.

Ik heb geen super goed gelukte DVD-stealth gedaan trouwens, ik gebruik toch praktisch nooit zo'n ding dus heb ik daar geen moeite voor gedaan :)

Verwijderd

Mooi, basic, puur functionaliteit. Erg sjiek. Dat wordt ook mijn volgende ding. Mijn huidige project wordt echt de meest gebruiksonvriendelijke case ever.

• Cheezus
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:30:
Mooi, basic, puur functionaliteit. Erg sjiek. Dat wordt ook mijn volgende ding. Mijn huidige project wordt echt de meest gebruiksonvriendelijke case ever.
Dankje :)

Mijn vorige case was ook een slagje groter maar werd voornamelijk opgevuld door lucht, na een tijdje begon ik toch in te zien dat dat niet veel nut heeft :P Deze case heeft nog wel dienst gedaan als werkbank zoals je kunt zien, nog even de optische drives eruit halen en dan zet ik hem maar bij het grof vuil..

Overigens was ik nog vergeten erbij te zetten wat de kosten waren dus bij deze:

RVS schakelaars:
15 euro

Hout, isolatiematten en ander materiaal:
80 euro

Daarnaast heb ik nog wat gereedschap aangeschaft maar dat is natuurlijk niet specifiek voor deze mod. Van het materiaal heb ik nog wel een hoop schroefjes, beugeltjes, verf en andere dingen over, je koopt liever wat teveel dan te weinig zodat je elke keer heen en weer naar de bouwmarkt moet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:29
Als ik die foto's zo zie, zit die middelste plank scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Ja.

Maar als ie dicht is zie je dat toch niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

:D .. Je doet je sig wel naam aan :) ... Maar ziet er lekker basic uit. De vraag die over blijft is natuurlijk hoeveel DB maakt hij nu? .. Ennuh wordt ie niet te warm?

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 17-08-2007 08:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Mooi gedaan!

Twee vragen:
Wordt ie warm? (van binnen hè, dus je moederbord e.d.)
En hoe stil istie?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ah, lekker basic dit ding en eigenlijk alleen maar gebouwd op praktisch nut. Ook wel leuk om een keertje tegen te komen na alle LEDfestijnen en CCFLoverkills. Hoewel ik zelf denk dat ik zo'n ding redelijk snel saai zou gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:50

_Apache_

For life.

Leuke kast, ziet er wel ok uit, maar houdt dat noppenschuim niet heel veel warmte vast?

Edit: Als ik het goed zit heb je de HDD's vast gemaakt aan het hout, had je hier niet een rackje voor kunnen maken en die met noppen, of iets anders zachts kunnen opvangen?

[ Voor 50% gewijzigd door _Apache_ op 17-08-2007 08:44 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Ik heb geen geluidsmeter dus het aantal geproduceerde dB's kan ik jullie niet geven.

Hij is wel iniedergeval wel stil, pas op zo'n 30 cm hoor je hem boven het achtergrond geluid uit.
Bij normaal gebruik hoor ik dus alleen de hardeschijven als ze bezig zijn en dit ga ik nog proberen te verbeteren.

De hardeschijven zitten in een rekje welke weer is omklemt door nexus disktwins, deze hebben standaard een rubberblok om de trillingen te dempen dus ze zitten niet 'vast' aan de kast, ik ga alleen nog kijken of een extra blok rubber/schuim nog betere resultaten geeft.

Qua warmte weet ik het nog niet helemaal, ik heb gisteren alleen even de idle CPU temp bekeken en deze werd zo'n 5 graden warmer dan in een standaard midi-tower (45 graden ongeveer). Ik zal vanavond eens kijken wat er met gamen gebeurd.
2 noctua's staan nog op low te draaien dus als er temp. problemen zijn kan ik deze altijd nog harder laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier komt een wild idee van mij, weet niet of heb uberhaupt zou kunnen werken hoor. Doe een soort bakje om je hdd heen en leg het in een bak water, dempt hardstikke goed. Het wordt alleen moeilijk om het waterdicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:50

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:19:
Hier komt een wild idee van mij, weet niet of heb uberhaupt zou kunnen werken hoor. Doe een soort bakje om je hdd heen en leg het in een bak water, dempt hardstikke goed. Het wordt alleen moeilijk om het waterdicht te krijgen.
En het drijvend te krijgen/houden. Moet je zo ie zo holle ruimtes bij doen want een HDD drijft volgens mij standaard niet.

Daarbij het feit dat het nogal fragiel, groot en gevaarlijk word, en dat water slecht warmte afgeeft als het niet geholpen word. Dus je hebt ook nog een soort van warmte opbouw rondom de hdd.

Nee doe maar zachtrubberen dopjes met airflow, werkt prima imho :)

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 17-08-2007 14:26 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Misschien is het een mogelijkheid ( ik weet het niet zeker) om je koelblok te draaien. Zodat de fan van je cpu koelblok rechtstreeks richting de bovenkant van je case blaast. Nu blaast ie al die warmte in een hoekje waar het niet weg kan? Zou misschien wel helpen. Een andere optie zou zijn om in de achterkant achter de cpu koeler een aantal gaatjes maken zodat de flow daar weg kan? Just my 2 cents. In ieder geval een nette en effectieve mod. Binnenkort gaat mijn antec sonata 2 ook weer ff op de schop. Schoonmaken kabelzooi fatsoeneren etc, hopelijk wordt ie dan weer zo stil als in het begin.

Wat betreft het oplossen van je hd probleem zou je kunnen proberen om een kasje in je kast te maken met je noppen foam aan de binnenkant. En daarin je hd's in elastieken ophangen. Schijnt ook er goed te werken. Moet je alleen oppassen als je naar een lan-party gaat oid. Je kan dan namelijk niet te veel kantelen met je case. Nog een optie is om misschien als je een keer je HD's gaat vervangen voor samsung spintpoints te gaan. Hier hoor en lees ik qua geluidsproductie positieve verhalen over. Probeer ook tussen de bevestiging van je HDD case en je Computer behuizing met rubber te werken. De trilling kan dan niet worden doorgegeven aan de kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizzy op 17-08-2007 14:34 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Gizzy schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:33:
Misschien is het een mogelijkheid ( ik weet het niet zeker) om je koelblok te draaien. Zodat de fan van je cpu koelblok rechtstreeks richting de bovenkant van je case blaast. Nu blaast ie al die warmte in een hoekje waar het niet weg kan?
Dat koelblok draaien is op zich nog wel een goed idee, dat moet wel mogelijk zijn.
Het nadeel is alleen wel dat er dan geen airflow over mosfets op het moederbord loopt maar met een stock E6300 is dat niet zo'n probleem denk ik..
edit:

Ik heb net even aan het koelblok gevoeld (TAT zegt dat ie tegen de 50 graden aan loopt) maar hij voelt nog gewoon lauw aan.. Misschien dat ie met in en uitbouwen wat scheef is gaan zitten.

De lucht kan op zich wel weg uit dat hoekje omdat de achterste fan daar nog half boven zit maar het is niet optimaal :)

Over het HD verhaal, ik heb even een foto uitvergroot en geshopt om het wat duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/HD.jpg

Zoals je ziet zitten de HD's in een drive bay (puur voor makkelijkere montage van meerdere HD's) en deze is weer omklemd door de nexus disktwins.
Via de rubberblokken van de onderste disktwins is hij dus aan de kast gemonteerd.

Ik denk erover de rubberblokken van de bovenste disktwins (die er nu nutteloos bij hangen) te demonteren en tussen het hout en de beugeltjes maak.
Dan krijg je dus Hout -> rubber -> beugeltje -> rubber -> HD-rack.

Het is trouwens niet zo dat ze nu gigantische herrie maken, het zou alleen nog wel iets stiller kunnen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezus op 17-08-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Warmte test:

Na een uurtje CoH is m'n videokaart 60 graden (x1950 pro) en m'n cpu 55 graden.

In m'n midi-tower liep CoH vast omdat iets (ik verdenk de northbridge) te warm werd, met een open kast ging het wel goed.
Deze kast is dus koeler dan een standaard cheap-ass miditower :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens was ik nog vergeten erbij te zetten wat de kosten waren dus bij deze:

RVS schakelaars:
15 euro
Waar heb je die dingen zo goedkoop vandaan ? Heb er nl ook nog twee nodig .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Zie bijvoorbeeld dit topic.
Regenboog dus.

Ik heb dit weekend verder geen tijd gehad om verder te gaan met de HD's, dat komt volgende week denk ik pas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 17:36
zeer mooie kast, hoe lang ben je daar mee bezig geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online
Met bouwen ben ik 15 a 20 uur bezig geweest denk ik, verdeeld over 3 dagen.
Daarna verven wat op zich niet zo lang duurt (uurtje per laag incl. schuren) maar je zit wel met minstens 18 uur uithardtijd tussen de lagen en met 4 lagen verf ben ik daar dus ook 4 dagen mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel stof zich over een half jaartje tussen die noppen zal hebben verzameld...
Gaaf idee hoor, maar ik zou eerder voor strakke geluiddempende bitumen matten hebben gekozen (wel een stuk zwaarder).
Pagina: 1