[Ervaringen] Airflow Silverstone LC17/20

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo,

Ik heb een Silverstone LC 20 op het oog voor de basis van een snel maar zeer stil systeem.
Inhoud: 2x T166, E6750 en een 1950XT met artic cooler.
De kast kan voorzien worden van totaal 4 fans waarbij de volgende configuratie het beste getest is (type 1C);
1 inlaat aan de zijkant, 1x koeling HD en 2x out (behalve de HD allemaal 80mm).
Zoals te zien is pakt de PSU lucht van buiten de kast dus die zal mijn inziens niet echt veel bijdragen aan de temps. :9

In eerste instantie wil ik een systeem zonder hardwarematige control of temp gestuurde fans.
Zelfs zit ik te denken aan 4x de IBL80 met een standaard toerental van 1000 en airflow van 19,5 m3 met 14.5 dB.
Voorzien van wat dempertjes en rubbertjes moet het allemaal erg stil blijven. Natuurlijk ben ik op de hoogte van "hoe meer fans hoe meer geluid"....daarom mijn keus voor uberstille fans.
Nadeel van het gebrek aan een fancontroller en de lage toerentallen is de wat lage airflow.

Mijn vraag is nu of dit voldoende is om het een beetje koel te houden??
Is naar jullie ervaring de luchtverplaatsing voldoende?
Of zijn er nog goeie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Het verschil in opstelling is andere fans en andere hardware. Het verschil in fans zal neerkomen op dat je 40% airflow overhoudt. Dit lijkt weinig, maar vaak levert een harde luchtstroom naast veel meer geluid maar een aantal graden voordeel op. Je processor zal waarschijnlijk koeler zijn in je testopstelling, je GPU daarentegen heter. Ik raad je aan om je opstelling te houden en een Scythe ninja(of mini) te gebruiken voor je cpu en een passieve koeler (met veel heatpipes en oppervlak) voor je GPU.
Dan weet ik zeker dat je het zal redden, ik gebruik zelf ook een intel e6750 en een GF8800GTS.
Ik heb 2 fans: Een silenx, die op 14dB draait, en een IBL-fan, ook rond die koers. Ik heb de processor 20% overgeclockt(maar zal meer kunnen), de GPU zelfs 30%. Alles blijft stil en koel.
Ik gebruik een Scythe Ninja en een Thermalright HR03 plus. Mocht je twijfelen of je deze koelers wilt kopen: Een argument is waardevastheid van deze spullen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nas T schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:55:
Het verschil in opstelling is andere fans en andere hardware. Het verschil in fans zal neerkomen op dat je 40% airflow overhoudt. Dit lijkt weinig, maar vaak levert een harde luchtstroom naast veel meer geluid maar een aantal graden voordeel op. Je processor zal waarschijnlijk koeler zijn in je testopstelling, je GPU daarentegen heter. Ik raad je aan om je opstelling te houden en een Scythe ninja(of mini) te gebruiken voor je cpu en een passieve koeler (met veel heatpipes en oppervlak) voor je GPU.
Dan weet ik zeker dat je het zal redden, ik gebruik zelf ook een intel e6750 en een GF8800GTS.
Ik heb 2 fans: Een silenx, die op 14dB draait, en een IBL-fan, ook rond die koers. Ik heb de processor 20% overgeclockt(maar zal meer kunnen), de GPU zelfs 30%. Alles blijft stil en koel.
Ik gebruik een Scythe Ninja en een Thermalright HR03 plus. Mocht je twijfelen of je deze koelers wilt kopen: Een argument is waardevastheid van deze spullen.
ha die NasT...jij hier ?? :9
Die miniNinja stond al in me excelblaadje als vast onderdeel. Voor mijn 1950XT heb ik al een Accelero X2 in order staan, samen met mijn kast. Maar eens live testen of een passieve koeler noodzakelijk is, wel een goeie tip.

Dus geen PWM fans en een Gigabyte DS4 bordje voor maximale koeling??
Paar van die IBL fans en that it.....jammer, wil eigelijk die PWM fans van Artic gebruiken.... :+
Maar heb jij nou dezelfde kast?? Want een passieve koeler op mijn GPU icm met die kast....lijkt mij dat de warmte erg lastig weg kan, misschien een fannetje tussen GPU en de Ninja die de warme lucht richting Ninja zuigt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik gebruik een CM Stacker als kast. Voeding onderin, dus er kan veel warmte naar boven toe.
Maar ik gebruik maar 1 fan die naar buiten blaast. Terwijl de kast dicht is en terwijl ik dus heb geoverclockt, blijven de temps nice. Het is superstil, alleen mijn seagate barracuda's in een Scythe Silent-hdd ding hoor ik als ik luister, en dan moet ik mijn monitor nog vaak uitzetten.
Warmte wegvoeren is voor lucht geen groot probleem, ik weet zeker dat de juiste koeler meer dan 90% van je temperatuur bepaald, daarnaast heb je maar weinig airflow nodig.
Ik zou zelfs je Noctua fans vervangen door evt Nexus, als die ook rond die geluidsproductie zitten(15dB).
18 dB is misschien nog net hoorbaar. PWM en al die meuk is leuk, maar ik neem aan dat je een systeem wilt dat gewoon altijd stil is, dus waarom zou je beginnen met PWM? Je moet gewoon fans nemen die rond de 15dB aan geluid maken, en zoveel mogelijk lucht verplaatsen. Check ook meerdere fans om te kijken of die dB die opgegeven is reëel is:
je zoekt o.a. Papst en zoekt een fan van dezelfde grootte en toerental. Heeft het ongeveer het gelijke aantal dB, dan weet je dat die waardes reëel zijn, en niet "verkeerd" gemeten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nas T schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:54:
Ik zou zelfs je Noctua fans vervangen door evt Nexus, als die ook rond die geluidsproductie zitten(15dB).
...
je zoekt o.a. Papst en zoekt een fan van dezelfde grootte en toerental. Heeft het ongeveer het gelijke aantal dB, dan weet je dat die waardes reëel zijn, en niet "verkeerd" gemeten.
Ik ben er uit ...nu echt :P
Gezien ik geen pwm mobo ga kopen bespaar ik wat tientjes zodat ik 4 x SilenX iXtrema PRO 80/25mm, 1300rpm kan kopen, slechts 9 dB (opgaaf fabrikant). Verder doe ik er nog 1 ArcticCooling Ventilator 9225 PWM bij voor mijn Mini Ninja.
Ik neem aan dat de GigaByte GA-P35C-DS3R 1x4 pins aansluiting voor mijn Ninja herbergt ???
*vraagje offtopic...ssssst*

Verder twijfel ik over het gebruik van passieve graka koeling.
Het passieve koelelement komt altijd tussen de voeding en de kaart. De warmte krijg je er dus zeer moeilijk tussen uit en richting rearfans. Zeker gezien de minimale invloed van de voeding op de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Als ik kritiek mag geven:
Waarom in hemelsnaam 4 ventilators van €15 per stuk?!
Voor €5~€6 heb je een Nexus fan, die misschien het dubbele aan dBs produceert, maar waarschijnlijk ook een stuk meer lucht verplaatst. De luchtverplaatsing van de SilenX is hetzelfde als de Nexus op papier, dus dat kan niet kloppen.
Ik zou misschien 3 of 4 Nexus-fans kopen, evt kabeltjes met weerstand ertussen(als je een 56ohm weerstand tussen fan en mobo doet, krijgt ie ipv 12 volt 5 volt.
De plaatsing van het koelelement van de GPU is idd shit. Ik raad je dit aan:
Je mobo zonder WPM is oke. Vervang je Arctic koeler door een die "boven"de kaart zit, zoals de thermalright HR03(kijk dan wel bij de compatibiliteitslijst voor de ati1950)
Koop geen Noctua of SilenX fans voor €15 per stuk, koop 3 Nexus fans voor €5~€6 per stuk. Je zou die als volgt kunnen plaatsen:
Zet er 2 achterin je kast, deze blazen naar buiten toe, en zet er 1 op de passieve koeler van je GPU.
je bespaart €40 aan je fans, je besteedt misschien €30 meer aan je GPU-koeler.
Je Ninja mini blijft in dit geval.
Ik kan moeilijk zeggen of je pc dan even stil is, aangezien de specs van de SilenX onjuist zijn. Het kan zijn dat ze minder airflow genereren, of meer geluid maken, want in vergelijking met de Nexus zouden ze 2 keer zo goed zijn en dat geloof ik nooit.
Ik zou evt kijken als je toch vindt dat je fans teveel geluid maken wat je kunt doen met weerstandjes.
Qua koeling zit je met de Ninja mini en HR03 echt goed, je temperaturen zullen prima zijn.

De configuratie met de SilenX zal ik niet zo snel nemen, SilenX is goed qua verhouding tussen dB en airflow, maar je betaalt er ook voor, en de specs zijn hoogstwaarschijnlijk niet juist. De Nexus biedt hetzelfde tegen een mooie prijs, en de specs zijn betrouwbaarder(maar slechter).
Ik denk dat de 18dB van de Nexus stil genoeg voor je zijn, aangezien je voeding misschien meer geluid zal maken en anders je hdd's.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm.. volgens mij is iedereen nogal negatief over SilenX omdat de fabrieksopgaven van hun helemaal niet kloppen met wat ze in werkelijkheid produceren

Richt je aub op reviews en tests, veel betrouwbaarder als fabrieksopgaven.. Zeker die van fans moet je met een korrel zout nemen.. Van hoever is dat gemeten? 10cm? 50cm? een meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Haha, natuurlijk mag je kritiek geven, graag zelfs. Ik ben een n00b in het land der computerstilte en leer graag, maar........... >:)
De oorsprong van dit topic lag in de airflow van mijn kast. Gezien de soort fan uiteindelijk enorm veel invloed heeft op die airflow ga ik misschien nu ff offtopic maar toch.
Uitgaande van max 16 dB heb een roundup gemaakt van (redelijk) goed verkrijgbare 80 mm fans met een vergelijkbaar toerental (aanvullingen altijd welkom):

http://s221.photobucket.c...on=view&current=test1.gif

Als we nu niet kijken naar het aantal dB en aannemen dat dit fabrieksopgaven zijn. Ze wijken af, zoals Me Ton terecht opmerkte, maar zijn dan nog steeds binnen de kwalificatie "stil".
Als het gaat om luchtduwen is de SilenX de koning, direct gevolg door de Noiseblocker en Smartcooler...beide onbekende merken maar wel goeie specs :)
Prijstechnisch is inderdaad de SilenX de duurste zoals te zien is is de top 5 van luchtduwers in zijn geheel niet goedkoop.
De echte winnaar lijkt de Sharkoon met een redelijke verplaatsing en een spotprijsje
Heel lastig allemaal en ik hoop dat er meer ervaringen kunnen komen. Juist de gebruikers kunnen aangeven of zij fans horen of niet. Ben benieuwd.

Oja, ik ga proberen of de MiniNinja inderdaad passief te koelen is, scheelt weer een fan.
Verder heb ik mijn actieve koeler gecanceld en heb een Thermalright op het oog. Wel eens goed meten of ie in mijn kast past, ergo: hoeveel steekt dat ding boven mijn 1950XT uit........

ps1 niet opgenomen in het rijtje is de IBL® Fan 80/1000 blue inzake een CFM van slechts 11 en de (enigste) Nexus casefan 80x80 voor een dB van 17.6.

ps2 sorry dat er geen plaatjes en echte tabelletjes aanwezig zijn, krijg het ff niet voor elkaar en moet zo squashen.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zwoelie schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 20:22:
Juist de gebruikers kunnen aangeven of zij fans horen of niet.
En daarom blijf ik bij Nexus. Ze zijn prijstechnisch heel interessant. Helaas kun je inderdaad niet van de specs uitgaan, en ik heb noch het geld, noch tijd noch kennis om fans tegen elkaar af te zetten.
Oja, ik ga proberen of de MiniNinja inderdaad passief te koelen is, scheelt weer een fan.
Als je casefan vlakbij je Ninja zit, wordt die halfactief gekoeld(heb dat hier ook). Als je tussen Hr03 en Ninja een fan plaatst, heb je beide actief gekoeld.
Succes ermee!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nas T schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:56:
[...]

En daarom blijf ik bij Nexus. Ze zijn prijstechnisch heel interessant. Helaas kun je inderdaad niet van de specs uitgaan, en ik heb noch het geld, noch tijd noch kennis om fans tegen elkaar af te zetten.

[...]

Als je casefan vlakbij je Ninja zit, wordt die halfactief gekoeld(heb dat hier ook). Als je tussen Hr03 en Ninja een fan plaatst, heb je beide actief gekoeld.
Succes ermee!
Je hebt helemaal gelijk. Mijn stukje was trouwens niet om te flamen, hoop echt dat het niet zo is overgekomen.
Ik heb gekozen voor een kast met 80 mm fans en die Nexus fans zijn slecht verkrijgbaar in die maat.
Uiteindelijke keuze is de SilenX omdat deze , uitgezonderd de IBL fan, als enigste van het rijtje geleverd wordt met trillingdempers....scheelt weer € 3 per fan als ik voor de rest kies... :9

En gezien de indeling van de kast zuigen de 2 rearfans de warme lucht uit de Ninja...moet kunnen dus. Edit: en de intakefan aan de zijkant staat gericht op de Ninja...

Ik heb toch nog een vraagje voor je.
Voor de voeding heb ik een Antec Neo He 430 gekozen. De Silverstone is voorzien van intakegaatjes waardoor de voeding nauwelijks invloed heeft op de temps/airflow.
Maar als ik de HR03 voorzie van een fannetje en die richting de voeding laat blazen en de voeding toch lucht vanuit de kast laat zuigen ("ondersteboven monteren"))....zou dat een slimme zet zijn of is de lucht te warm???
Mocht dit onduidelijk zijn probeer ik het tzt wel uit.

Edit: my fault: In deze review is heel goed te zien dat je dat monster op 2 manieren kan monteren. Heel fijn, 120 mm fan erop en klaar.

Goeie tip, nu maar eens uitzoeken hoeveel mm die heatpipes boven een 1950 uitsteken...iemand???

[ Voor 11% gewijzigd door zwoelie op 24-11-2007 10:55 ]

Pagina: 1