[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik mijn plannen even posten voor de PC die ik van plan ben binnenkort te gaan kopen. Ik heb mij tot doel gesteld een game PC samen te stellen die zo stil mogelijk is voor ongeveer € 800. Ik ben geen overklokker, dus dat maakt het wat makkelijker.

Ik heb veel gebruikgemaakt van silentpcreview.com om de stilste onderdelen uit te kiezen. Eerst even een overzicht van wat ik in de T.net Pricewatch in mijn winkelmand heb, alleen de kabel om de fans te undervolten, de videokaart en de harddisk staan niet in de Pricewatch. Alles is bij Azerty te koop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)€ 74,25€ 74,25
1Arctic Cooling Accelero S1€ 14,55€ 14,55
1Corsair CMPSU-450VX€ 56,24€ 56,24
1Gigabyte GA-P35-DS3€ 86,90€ 86,90
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 275,-€ 275,-
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 32,06€ 32,06
1Lite-ON LH-20A1S 20x (Dual-layer, Zwart)€ 22,43€ 22,43
1MSI NX8800GT-T2D512E-OC€ 214,65€ 214,65
2Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)€ 6,50€ 13,-
1Samsung Spinpoint F1 HD322HJ----
1Scythe Ninja Plus Rev.B SCNJ-1100P (Socket 478/775/754/939/AM2)€ 34,50€ 34,50
1Zalman Super Thermal Grease ZM-STG1€ 4,22€ 4,22
ImporterenTotaal€ 827,80

En dan nu per onderdeel een motivatie.

Processor

Ik ben van plan een Q9450 quadcore CPU te kopen, die binnen een paar maanden waarschijnlijk wel te koop zal zijn (wat nu in de PW vermeldt staat is pre-order). De huidige vermelding van € 275 is mij te duur, maar aangezien dit de opvolger van de Q6600 is welke voor € 200 in de Pricewatch staat, zal de prijs van de Q9450 ook wel dalen naar dat punt. De redenen om voor de Q9450 te kiezen i.p.v. de Q6600 zijn de betere prestaties en het lagere energieverbruik van de Q9450, volgens de tests van Hardware.Info. En minder energieverbruik -> de fan van de voeding maakt minder toeren wanneer er minder energie gelevert moet worden/CPU wordt minder warm, dus kan die makkelijker gekoeld worden. Als ik alleen zou gamen had ik beter kunnen kiezen voor een dualcore E8300 omdat een quadcore CPU weinig prestatiewinst geeft in games en een dualcore lagere TDP heeft en goedkoper is, maar ik wil ook gaan renderen met Blender. En bij 3D rendering geeft een quadcore CPU nogal wat prestatiewinst in vergelijking met een dualcore CPU.

CPU koeler

Ik kies een Scythe Infinity, maar ik twijfel of ik misschien niet beter een Scythe Ninja kan kiezen. De Scythe Ninja is volgens SPCR een betere keuze om de CPU passief te koelen, of met lage airflow. Ik vraag mij ook af of het wel verstandig is om de CPU passief te koelen, de Q9450 is nog zuiniger geworden en is zeker zuiniger dan de P4 2,8 Ghz waarmee SPCR de Scythe Infinity mee heeft getest. Maar wat als het nou in de zomer erg warm wordt op mijn zolderkamer waar mijn PC staat? Aan de andere kant is de outtake fan van de behuizing die ik kies dicht bij de CPU koeler geplaatst. Beide CPU koelers zijn nog redelijk betaalbaar, en meer wil ik echt niet betalen voor een CPU koeler. Onderling verschilt de prijs nauwelijks.
Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen om de Scythe Ninja te kopen en die niet passief te gaan koelen. De Ninja is kleiner dan de Infinity, en koelt beter bij lage airflow. Blijkbaar is de Infinity ook moeilijker op socket 775 te monteren.

Aangeraden CPU koelers SPCR
Scythe Infinity/Mugen review SPCR
Scythe Ninja review SPCR

Koelpasta

Arctic Silver 5 is goed, maar Zalman STG1 is net iets beter, en makkelijker aan te brengen.

Zalman STG1 review BCCHardware
Zalman STG1 vs. Arctic Silver 5 review TipidPC.com

Geheugen

Ik kies gewoon 2GB PC5300 geheugen, sneller geheugen geeft geen prestatiewinst omdat de FSB van de CPU 1333 Mhz is (toch?) en omdat ik toch niet ga overklokken. Lagere CAS-latencies maken ook niet zoveel uit. 2GB is genoeg, en dit is goedkoop.

Moederbord

Ik gebruik geen RAID en ga niet overklokken, dus een Gigabyte GA-P35-DS3 is voldoende voor mij, en goedkoop. De Scythe Infinity/Mugen hoort ook te passen op dit moederbord.

Ventilators

Ik kies voor Nexus, Noctua is beter volgens SPCR, maar ik vind de Noctua fans te duur. Die oranje kleur is natuurlijk erg lelijk, maar gelukkig zijn ze ook in zwart met wit te koop. SPCR raadt aan om fans te undervolten, bij de Nexus fans ligt het punt van onhoorbaarheid zo rond de 8V. Ik gebruik daarom deze kabel van Nexus om de fans te undervolten naar 7V. De Antec TriCool fan die in de behuizing van mijn keuze is gemonteerd is ook door SPCR gereviewd, en volgens SPCR is deze zelfs op de laagste stand niet stil genoeg. Daarom ga ik deze uit de behuizing slopen vervangen door de Nexus fan. Ook is volgens de review SPCR de Nexus fan beter dan de meegeleverde fan van de Scythe Infinity, en daarom ga ik die ook vervangen door de Nexus.

Aangeraden ventilators SPCR
Nexus D12SL-12 review SPCR

Videokaart

De MSI 8800 GT in de winkelwagen dient meer om idee te geven van de prijs van een 8800 GT, want ik wil eigenlijk deze passief gekoelde 8800 GT van Sparkle kopen. Deze is op dit moment alleen te koop bij Dollarshops.nl, maar sowieso zijn alle 8800 GT's nog slecht leverbaar. Het alternatief is een Accelero S1 op de MSI 8800 GT plaatsen, maar dat is ook weer zo'n gedoe. De MSI 8800 GT is gekozen omdat deze hoger is geklokt dan die van Club3D en Asus die net iets goedkoper zijn, en desondanks nauwelijks duurder is.

Sparkle 8800 GT passive review Anandtech
Sparkle 8800 GT passive voor € 270 bij Dollarshops.nl

DVD-brander

De Lite-On LH-20A1H is volgens Hardware.Info het beste. Ook heeft deze een SATA aansluiting (geen dikke IDE-kabel), is deze in zwart te krijgen (past mooi bij behuizing) en is deze goedkoop.

Harddisk

De Spinpoint F1 serie is de opvolger van de Spinpoint T166 serie, en waarschijnlijk de beste keuze van dit moment. De prestaties zijn beter, en de 160/320GB heeft maar één platter en is dus stiller. Nog niet echt leverbaar, maar ik wilde sowieso al wachten op de Q9450.

Voeding

Volgens SPCR is de Corsair VX450W een erg stille voeding, en deze staat ook nog redelijk goedkoop in de T.net PW vermeldt. 450W is meer dan genoeg, dus daarom kies ik deze voeding.

Aangeraden voedingen SPCR
Corsair VX450W review SPCR

Behuizing

Een behuizing met voeding zou goedkoper zijn dan een losse behuizing en een losse voeding, maar de meegeleverde voeding van de Antec Sonota Plus 550 wordt niet aangeraden door SPCR, dus daarom kies ik voor de Antec Solo welke simpelweg gelijk is aan de Sonata Plus 550 met uitzondering dat deze zonder voeding wordt geleverd, en ga ik daar de Corsair VX450W in monteren. De Solo heeft geluidsisolatie en elastieken om de harddisks mee op te hangen, dus dit is een goede en redelijk voordelige keuze voor een stille PC.

Aangeraden behuizingen SPCR
Antec Solo review SPCR

Conclusie

Zo heb je dus een game systeem dat bijna onhoorbaar is voor een lage prijs. Alleen de outtake fan van de behuizing en de fan van de voeding zijn actieve koeling in dit systeem, de videokaart en de CPU zijn passief gekoeld.

En, wat denken jullie van dit advies? Nuttig? Nog opmerking?

EDIT: een aantal wijzigingen aangebracht

[ Voor 208% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

2 Tips :

- Zalman STG1 is net zo goed als AS5 en wat makkelijker aan te brengen en weg te halen.
- Neem geen Mugen/Infinity voor S775 : Een ware hell kwa mounting en ik heb het ook nog eens op een DS3R getest toevallig ;) :X

Ik denk dat de Ninja betere mounting heeft en anders zou ik naar een Tuniq of Ultra 120 eXtreme kijken. Gewoon iets met fatsoenlijke schroeven mounting systeem zoeken dus.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

AS5 pasta geeft een goed resultaat, absolute aanrader. De voeding ken ik niet, maar ik heb een Antec en Zalman en die zijn absoluut stil. Toevallig ook in dezelfde kast, ook een geweldig ding. De outtake fan op low hoor zo goed als niet iig. Ik heb zelf 2x een OCZ Vindicator en daar zit ook een OCZ fan bij, onhoorbaar kan ik je zeggen en temps zijn erg goed te noemen, zeker stock (dus geen OC)! Mounting is inderdaad klote, maarja dat doe je als het goed is toch niet zo vaak. Heb net van beide PC's waar die dingen inzitten de CPU verwisseld. Bij de ene moest ik 'm uit de kast halen en bij de ander hoefde het niet (bij de Lifestyle hoefde het niet icm Asus plankje), de andere heeft een Antec kast icm Gigabyte plank). En ja, PC5300 is inderdaad genoeg als je niet OC' ed.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Als je alles passief koelt (en dus alleen 2 actieve gekoelde dingen hebt in je systeem) heb je kans dat je problemen met warmte gaat krijgen. Als jij gaat gamen, dan worden alle componenten warmer gaat de hitte in je kast omhoog, en heb je kans dat 2 fans (dus voeding en 1 losse fan) het niet meer samen aankunnen.

Wat je hiertegen kan doen is 1/2 outake fans, en 1/2 intake fans EXTRA nemen, en deze aan een dipswitch hangen, dat je ze dus compleet uit kan schakelen.. Als je dus stilte wilt (en niks aan het doen bent behalve downloaden/word oid) kan je ze uitzetten, en heb je maar 1 fan en 1 voeding die actief bezig zijn in je pc.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
JaMaaT schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:45:
Sorry mensen, ik ga nu een offtopic. Maar vindt het onnodig om een nieuw topic te starten.

Binnenkort komt er een nieuwe pc. Met 8 fans.
Ik ben van plan om een Scythe Kama meter aan te schaffen, i.c.m. de volgende fans

4× 140mm Sharkoon System Fan Power
3× 120mm Antec TriCool
1× 80mm Antec TriCool

Nu zit ik dus met de aansluitingen. Kan ik de fans aan elkaar koppelen? En passen deze fans überhaupt wel op de Scythe Kama meter?
Echt stil zal je het nooit krijgen met zoveel fans. De KamaMeter heb ik echter ook en kan hem je eigenlijk niet aanraden. Het ding is ontzettend goed gebouwd en voelt gewoon degelijk aan maar de fan control functies vallen gewoon wat tegen. Het knopje linksonder waarmee je de fanspeed kan regelen kan je gewoon eindeloos in de rondte draaien, er zit geen min of max aan (wel aan je fanspeed natuurlijk). Ik had persoonlijk liever gezien dat uiterst links (-) de laagste fanspeed was en uiterst rechts (+) de hoogste. Reactie is ook niet erg snel, ik moet de knop wel iets van 3 keer volledig rond draaien om van min. naar max. te komen (700rpm ~ 1000rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Laatst online: 13-09 05:33
M3rcury schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:19:
[...]

Als je alles passief koelt (en dus alleen 2 actieve gekoelde dingen hebt in je systeem) heb je kans dat je problemen met warmte gaat krijgen. Als jij gaat gamen, dan worden alle componenten warmer gaat de hitte in je kast omhoog, en heb je kans dat 2 fans (dus voeding en 1 losse fan) het niet meer samen aankunnen.

Wat je hiertegen kan doen is 1/2 outake fans, en 1/2 intake fans EXTRA nemen, en deze aan een dipswitch hangen, dat je ze dus compleet uit kan schakelen.. Als je dus stilte wilt (en niks aan het doen bent behalve downloaden/word oid) kan je ze uitzetten, en heb je maar 1 fan en 1 voeding die actief bezig zijn in je pc.
Voor de ....ste keer: Ik heb zelf de CPU en GPU "passief" gekoeld:
achter de Scythe ninja zit de outtake fan, onder de Ninja en boven de HR03 plus zit een fan die de HR03 plus actief koelt. Geen enkel probleem, heb zelfs 20% en 30% overclock(en denk zelf dat er meer te halen is, dat koeling het niet beperkt). Warmte is geen enkel probleem!
1 outtake fan, 1 fan binnen de kast, ik hoor ze helemaal niet, en ze kunnen het werk prima aan!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:45:
[...]

achter de Scythe ninja zit de outtake fan, onder de Ninja en boven de HR03 plus zit een fan die de HR03 plus actief koelt. Geen enkel probleem, heb zelfs 20% en 30% overclock(en denk zelf dat er meer te halen is, dat koeling het niet beperkt). Warmte is geen enkel probleem!
1 outtake fan, 1 fan binnen de kast, ik hoor ze helemaal niet, en ze kunnen het werk prima aan!
Ik ben eigenwijs dat moet je toch onderhand wel weten :+

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
M3rcury schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:53:
[...]

Ik ben eigenwijs dat moet je toch onderhand wel weten :+
Prima, zelf weten, maar dan hoort het (nogmaals) zeker niet thuis in een topic dat gaat over stille pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:13:
2 Tips :

- Zalman STG1 is net zo goed als AS5 en wat makkelijker aan te brengen en weg te halen.
- Neem geen Mugen/Infinity voor S775 : Een ware hell kwa mounting en ik heb het ook nog eens op een DS3R getest toevallig ;) :X

Ik denk dat de Ninja betere mounting heeft en anders zou ik naar een Tuniq of Ultra 120 eXtreme kijken. Gewoon iets met fatsoenlijke schroeven mounting systeem zoeken dus.
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 21:24:
AS5 pasta geeft een goed resultaat, absolute aanrader. De voeding ken ik niet, maar ik heb een Antec en Zalman en die zijn absoluut stil. Toevallig ook in dezelfde kast, ook een geweldig ding. De outtake fan op low hoor zo goed als niet iig. Ik heb zelf 2x een OCZ Vindicator en daar zit ook een OCZ fan bij, onhoorbaar kan ik je zeggen en temps zijn erg goed te noemen, zeker stock (dus geen OC)! Mounting is inderdaad klote, maarja dat doe je als het goed is toch niet zo vaak. Heb net van beide PC's waar die dingen inzitten de CPU verwisseld. Bij de ene moest ik 'm uit de kast halen en bij de ander hoefde het niet (bij de Lifestyle hoefde het niet icm Asus plankje), de andere heeft een Antec kast icm Gigabyte plank). En ja, PC5300 is inderdaad genoeg als je niet OC' ed.
Bedankt voor het advies, ik heb mijn post even wat aangepast. Ik ben toch maar voor de Ninja gegaan, en ook Zalman STG1, in de reviews die ik gelinkt heb in mijn post staat dat STG1 echt beter is dan Arctic Silver 5 blijkbaar.
M3rcury schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:19:
[...]

Nas T schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:45:
[...]

Als ik de review (link naar die review in mijn vorige post) van Anandtech over de passieve 8800 GT mag geloven, dan zal het inderdaad wel meevallen zoals Nas T beweert. Zij hebben die passieve 8800 GT in combinatie met een behoorlijk extreem systeem systeem ingebouwd. Zonder casefans wordt ie 111 °C, en crashte het systeem geen enkele keer. Dus ik ben gewoon van plan om die passive videokaart te gebruiken i.c.m. een Nexus outtake fan op 7V en een Nexus op de Ninja op 7V, naast de fan van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@M3rcury:
Jij eigenwijs, ik het bewijs :p en dat is een sterk argument ;)

Ben dan ook eigenlijk niet helemaal eerlijk, want de fan van de voeding geldt bij mij ook als outtake-fan, al zit deze onder de kast en zal deze weinig/geen effect hebben op de temperatuur van de andere onderdelen.

@F for Fragging:
Ik heb het vermoeden dat je misschien beter je aandacht kan richten op je voeding en je hdd. Voor je harddisk heb ik niet kunnen vinden hoeveel geluid hij maakt, al vermoed ik dat de F1 serie geen stiltebron is. De voeding zou ik niet weten, kon niet zo snel een review vinden, ik zag via de tweakers user-reviews dat iemand hem heel stil vond. Maar hij gebruikt een raptor als hdd, dus in vergelijking met dat is alles een verademing lijkt me. Als ik jou was zou ik eerst een idee proberen te krijgen over hoeveel geluid je hdd produceert, want dat kan tegenvallen, al weet ik dat absoluut niet zeker.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

Zjemm

...

ik denk dat dat geluid van die raptors nog wel mee valt hoor.

als ik de 74 gb raptor bekijk dan staat op de wd site het volgende:
Acoustics
Idle Mode 29 dBA (average)
Seek Mode 0 36 dBA (average)

en bij de 640 gb f1 disc van samsung het volgende:
Acoustics Idle 2.70 Bel
Performance Seek 2.90 Bel

en volgens mij is 1 bel 10 db
Nas T schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:17:
[...]

Die raptors zijn niet "iets" luider, ze maken meer herrie. In de specs staat idle 39dB, seek 46dB. 50dB is een gesprek, dus ze maken bijna net zoveel geluid als praten...
Je neemt een Raptor maar om 1 ding: snelheid. Aangezien 2 Samsungs 500GB meer ruimte hebben dan 750GB plus 150GB, sneller zijn dan de raptor en veel goedkoper zijn, snap ik je keuze niet. Er is echt maar 1 argument om een raptor te nemen: patsgehalte. En het minste argument is stilte.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 05 december 2007 @ 17:00:@F for Fragging:
Ik heb het vermoeden dat je misschien beter je aandacht kan richten op je voeding en je hdd. Voor je harddisk heb ik niet kunnen vinden hoeveel geluid hij maakt, al vermoed ik dat de F1 serie geen stiltebron is. De voeding zou ik niet weten, kon niet zo snel een review vinden, ik zag via de tweakers user-reviews dat iemand hem heel stil vond. Maar hij gebruikt een raptor als hdd, dus in vergelijking met dat is alles een verademing lijkt me. Als ik jou was zou ik eerst een idee proberen te krijgen over hoeveel geluid je hdd produceert, want dat kan tegenvallen, al weet ik dat absoluut niet zeker.
Mijn eerste post wel goed gelezen? Daar had ik een link geplaatst naar de review van silentpcreview.com over de Corsair VX450W. Het is echt een van de stilste voedingen, en nog heel betaalbaar ook.

Wat betreft de harddisk, volgens silentpcreview.com was de T133 serie van Samsung al de stilste van de 3,5 inch harddisks. En die staat ook bovenaan de lijst van aangeraden harddisks bij hen. Laat ik dus aannemen dat de opvolgers van de T133, de T166 en nu dus de F1, ook zo stil zijn. Daarnaast, de 160/320 GB harddisks uit de F1 serie hebben maar één platter, dus dat is nog een voordeel extra. Sowieso heeft de Antec Solo elastieken om harddisks mee op te hangen, en heeft de behuizing geluidsisolatie. Ik denk dat het wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:12

Sebazzz

3dp

Zo, ik heb nu eindelijk een stille pc.

Specs: AMD 6000+, 8800GTS Sebazzz edition, M2N-SLI Deluxe

Oude config:
Behuizing: Chieftec Giga
Fans: 1x 80mm chieftec en 92mm artic cooling
Koeling: 1x Artic Freezer 64 Pro, 1x 80mm merkloos kapotte lager voor videokaart
Voeding: Coolermaster iGreen 500Watt
HDD's: Maxtor Dmx 9 120GB (altijd idle, voor backups), 2x Spinpoint T166

Nieuwe config (wat veranderd is geef ik aan):
Fans: 1x 80mm Chieftec, 1x 120mm tacens aura, 1x 92mm sharkoon silent eagle, 1x 92 artic cooling,
Koeling: Freezer 64 pro, 1x 80mm tacens aura ice voor videokaart
Voeding: Zalman 600watt heatpipe
HDD's: oude onbekende WD 80GB, 2x Spinpoint T166

Wie zei dat overklokken, goede koeling en stilte niet samengaan? Dit systeem maakt nu geen graantje meer geluid als ik Crysis speel. Alleen de speakers, maar ik ben niet degene die dáár over klaagt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Hallo mensen. Ik heb een kleine vraag. Ik heb net mijn pentium 4 stock cooler vervangen door een artic freezer 7 pro. Maar nu maakt hij naar mijn mening nog teveel herrie (2770rpm idle). Ik lees vaak op internet over het voltage van je cpu fan omlaag schroeven. Maarja HOE? Ik heb in de bios gekeken bij fan speed control options (een Intel Glen Ridge D915PGN) maar daar kun je alleen instellen of er wel of niet de speed gecontrolled moet worden ( staan allemaal aan).

Dus wie zou mij kunnen helpen? Ik weet van het programmatje speedfan. Maar hoe doe je zonder dat programmatje de voltages aanpassen?

Alvast bedankt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MenN schreef op woensdag 05 december 2007 @ 18:50:
Dus wie zou mij kunnen helpen? Ik weet van het programmatje speedfan. Maar hoe doe je zonder dat programmatje de voltages aanpassen?

Alvast bedankt.
Ik heb net in mijn eerste post - even een paar posts naar boven - gewezen op een mogelijkheid om daar kabels voor te gebruiken. ten eerste, volgens silentpcreview,com moet je de Arctic Freezer 7 niet undervolten naar 7V.

Nexus biedt kabels om te undervolten, deze en deze omdat je dus volgens silentpcreview.com niet moet undervolten naar 7V kan je beter undervolten naar 10V, en kies je dus die eerste kabel. Het kan moeilijk zijn om een verkooppunt te vinden voor dit soort specialistische dingen, maar ik weet dat Azerty ze verkoopt. En Zalman biedt iets vergelijkbaars, een Fan Mate 2 of een Fan Mate 1. Natuurlijk verkoopt bijvoorbeeld Zalman ook van die complete fan controllers die je in een 5,25 inch bay douwt, en waar je de fans dan op aansluit, maar ik denk dat zoiets wat overdreven is. En oh ja, Wikipedia heeft dit over het onderwerp te vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
MenN schreef op woensdag 05 december 2007 @ 18:50:
Ik lees vaak op internet over het voltage van je cpu fan omlaag schroeven. Maarja HOE?
Fancontrollers, of als je handig bent een weerstandje in de draad solderen, wel rond de 60ohm.

@F for Fragging:
Nee, ik heb niet goed gelezen. Aannemend dat het klopt wat er over de hardware gezegd wordt, dan heb je een goede setup gemaakt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Even een vraagje tussendoor:
Ik lees hier veel over de noctua en nexus fans, maar die leveren beide geen led-fans.
Ik weet dat led fans van zichzelf al iets luidruchtiger zijn dan 'normale' fans, maar ik wou het toch vragen.

Voor een bepaalde kast die ik wil kopen zou het gewoon bijzonder lelijk zijn om de standaard 2x92mm en 1x 120mm fans te vervangen met de zwart witte of beige noctua of nexus fans.

Wat zijn nou eigenlijk stillere led fans?

(of zeggen jullie haal eerst die kast maar en luister of je het echt te veel herrie vind maken?)

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

kaajee schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:05:
[...]

Prima, zelf weten, maar dan hoort het (nogmaals) zeker niet thuis in een topic dat gaat over stille pc's.
Ik zei alleen maar, stel dat het te warm wordt, dat je eventueel een backup hebt, die je COMPLEET uit kan zetten.. Je hebt wel eens van die zomers.. en dan geloof ik gewoon niet dat je met 2 fans een complete (game)pc koel kan houden als je intensief aan het werk bent..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
F_demon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:08:
Wat zijn nou eigenlijk stillere led fans?
Ik denk dat je eens hier naar moet kijken.
Ik heb zelf de versie zonder LED, deze hoor ik niet standaard.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Oke bedankt, ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Note:

Het valt me eigenlijk wel op dat SPCR de laatste tijd niet echt veel reviews post die iets met geluid te maken hebben:
Op de home-pagina:
1. moederbord van intel
2. moederbord van intel
3. laptop (niks over geluidsproductie in artikel)
4. voeding(hoera, geluid!)
5. moederbord
6. heatsink/fan(2e keer geluid)
7. Zonbu korting
8. give one get one
9. EEE pc(op het einde word...omdat het MOET(staat in artikel) geluid behandeld)
10 HTPC(geluid)
11 harde schijf(geluid)
12 8600GT (geluid)
13 GPU-koeler(geluid)

Tellende: 7 van de 13 geluid, al is artikel van punt 10 daar wel erg beknopt over.
Had ook wel gehoopt op meer "interessante" reviews, zoals harde schijven, na de hdd van punt 11 is het ZEVEN maanden geleden dat er een recommended list kwam, met 2 nieuwe schijven...
Vind het wel erg mager....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Weet iemand al of 25cm fans los verkrijgbaar zijn in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Dark0z schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:12:
Weet iemand al of 25cm fans los verkrijgbaar zijn in Nederland?
Bedoel je zoiets? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
ROFL _O-

De onderdelen van mijn stille pc zijn onderweg: silverstone LC17 kast wordt voorzien van dempingsmatten, 4x Noctua casefans met profieltjes, 1 var. Coolink fan voor de Thermalright Hr03 1950XT koeler, Corsair 520 watt met PSU demping, 2xT166 HD + optical, Gigabyte P35 + E6750 en een mini Ninja (passief).
Na lange sessies en vele topics moet dit resulteren in een superstil systeem.....ik hou jullie op de hoogte na assemblage.... :w
Mocht mijn doel niet bereikt worden zien jullie de config wel terugkomen op de "aanbod" pagina }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hey F_Demon,
Ik zat eens te kijken naar je signature, zag dat je een pctje bouwde, erg leuk, zeker het budget is leuk :D
Wilde je wel wat vragen:
Waarom de Zalman kast? (ben zelf geen...fan...van 92mm fan openingen.)Voor die prijs heb je ook een hele mooie HTPC...
Waarom de Abit IB35 pro? Ik heb een Asus P5W DH Deluxe, deze heeft ongeveer dezelfde specs, maar nog een aantal erg gave dingen:
een afstandbediening, je kunt je pc aanzetten als deze uit staat, en volume bedienen,
volume? Ja, want achterin kun je een stereojack doen om zo alsnog geluid te hebben.
Wifi AP solo: als je pc uitstaat kun je nog(maar dat is niet standaard) gebruik maken van wifi.
Waarom neem je geheugen dat niet in lijn loopt met je FSB? Het beste geheugen voor je processor is 667MHz(PC5300) of 1333(PC10600 of zo). Dit is uiteindelijk sneller dan PC6400 of sneller, omdat de controller teveel moet omrekenen wat de snelheid teniet doet.
Die Cooler MAster Gemini II is wel erg lomp, en doet ie het wel zo goed in tests?
Waarom kies je WD als hdd's? Snelheid?

Het ziet er geweldig uit, ik ben benieuwd....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:39:

een afstandbediening, je kunt je pc uitzetten als deze uit staat
Gaaf man! dan hoef ik hem niet eens meer uit te zetten :+ nadeeel van dat bordje is wel dat hij op 1066 loopt en niet omp 1333.. ik weet niet of je dat merkt in performance, maar het scheelt natuurlijk wel wat.
Ondersteunt dat asus bord ook sli?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Nas T schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:39:
Hey F_Demon,
Ik zat eens te kijken naar je signature, zag dat je een pctje bouwde, erg leuk, zeker het budget is leuk :D
Wilde je wel wat vragen:
Waarom de Zalman kast? (ben zelf geen...fan...van 92mm fan openingen.)Voor die prijs heb je ook een hele mooie HTPC...
Waarom de Abit IB35 pro? Ik heb een Asus P5W DH Deluxe, deze heeft ongeveer dezelfde specs, maar nog een aantal erg gave dingen:
een afstandbediening, je kunt je pc uitzetten als deze uit staat, en volume bedienen,
volume? Ja, want achterin kun je een stereojack doen om zo alsnog geluid te hebben.
Wifi AP solo: als je pc uitstaat kun je nog(maar dat is niet standaard) gebruik maken van wifi.
Waarom neem je geheugen dat niet in lijn loopt met je FSB? Het beste geheugen voor je processor is 667MHz(PC5300) of 1333(PC10600 of zo). Dit is uiteindelijk sneller dan PC6400 of sneller, omdat de controller teveel moet omrekenen wat de snelheid teniet doet.
Die Cooler MAster Gemini II is wel erg lomp, en doet ie het wel zo goed in tests?
Waarom kies je WD als hdd's? Snelheid?

Het ziet er geweldig uit, ik ben benieuwd....
offtopic:
Bedankt!

Ik heb ook gekeken naar verschillende HTPC's, maar de meeste die ik mooi vond waren te duur :D

Ik heb ongeveer alle kasten van fabrikanten bekeken, en ik vond de strakke kasten van Lian-li en deze van Zalman het mooist. Eerst had ik de Fatal1ty versie op het oog, maar vond alle teksten teveel van het goede.
Ik had dit bord van Asus nog geen eens gezien. Inderdaad wel erg mooi. Ik zat eerst bij asus naar de P5K deluxe te kijken, maar die had problemen met de satacontroller en ik gebruik toch geen wifi.
En kijk maar eens naar de Silverstone MFP51 (lcd frontpanel) hiermee kan ik ook de pc op afstand aan of uizetten, en hem zelfs programeren om op een bepaald tijdstip aan of uit te gaan. 8)
Ik ben uiteindelijk nog even te wachten tot half januari, omdat ik toch de E8400 wil kopen. Hij draait veel koeler en is ook nog eens sneller tegen dezelfde prijs. En op dit moment is de 8800gt nog steeds erg slecht beschikbaar.
Ik twijfel inderdaad nog over de snelheid van het geheugen, ik ga me eens wat beter inlezen daarop.
De Cooler Master Gemini II koelt over het algemeen bijna net zo goed als een Scythe Infinity, maar koelt tevens het geheugen en het moederbord. Daarnaast zal ie vrij stil zijn met de twee arctic fans in PWM.
De WD’s zijn prima schijven, vrij snel, redelijk stil, maar vooral ook betrouwbaar. Maar ik las ook dat de nieuwe Samsung Spinpoints F1 eraan komen, dus ik denk erover om 2x de enkelplatter 320GB te nemen. Of slechts 1 voor de OS en games en een grotere WD voor mijn persoonlijke bestanden.

Maar zoals ik al zei, ik koop alles half januari pas. Kijk maar die site, of volg de link in mijn signature die ik dan nog even aanpas. Er zijn ondertussen alweer een paar beslissingen gemaakt waardoor ik beter dan even terug kan komen ;)

En waarom ben je niet zo’n fan van 92mm?
M3rcury schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:57:
[...]

Gaaf man! dan hoef ik hem niet eens meer uit te zetten :+ nadeeel van dat bordje is wel dat hij op 1066 loopt en niet omp 1333.. ik weet niet of je dat merkt in performance, maar het scheelt natuurlijk wel wat.
Ik geloof dat hij bedoelt dat hij hem er mee aan kan zetten, bijdehand :P
Ik geloof dat op dit moment enkel de 680i of 690i borden van nvidia sli ondersteunen. En aangezien dat asus bord intel 975 is, denk ik het niet, maar ik kan er naast zitten.
Zowieso zijn er maar weinig borden die het ondersteunen.

[ Voor 12% gewijzigd door JaccoW op 07-12-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Ook ik ben (als behoorlijke case building newb) eens uit gaan zoeken hoe ik een mooi stil systeem kan samenstellen. Ik heb stukken gelezen van SPCR en een aantal forum topics hier op tweakers. Het systeem zoals ik hem in gedachte heb is hieronder weergegeven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 (ATX, Geen PSU, Zwart)€ 112,10€ 112,10
1Asus P5K-E/WiFi-AP€ 118,80€ 118,80
1Creative X-Fi Xtreme Audio€ 33,30€ 33,30
2Kingston KVR800D2N5K2/2G€ 43,84€ 87,68
1NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 6,50€ 6,50
3Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)€ 6,50€ 13,-
1Nexus 3 Speed Fan Controller€ 3,25€ 3,25
1Pioneer DVR-112DBK, 18x (Dual-layer, Zwart)€ 25,70€ 25,70
2Samsung Spinpoint F1 HE322HJ, 320GB€ 70,-€ 140,-
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 130,-€ 130,-
1Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2)€ 33,-€ 33,-
1Sparkle 8800GT Cool-pipe 3€ 260,-€ 260,-
1Zalman Super Thermal Grease ZM-STG1€ 4,15€ 4,15
ImporterenTotaal€ 1262,72

Het lijkt veel op die van 'F for Fragging', maar valt alleen een stukje duurder uit, vooral door de 3 harde schijven en de duurdere case. Aangezien ik nauwelijks ervaring heb met case building en air flow heb ik een aantal vraagjes :)

Op de website van Antec kun je zien dat de case twee schakelaars aan de achterzijde heeft zitten. Hiermee kun je de top fan en rear fan op verschillende standen zetten. Als ik de standaard ingebouwde case fans vervang door Nexus fans, is er dan een manier om deze schakelaars te gebruiken bij de nieuwe fans? Of doe ik er sowieso beter aan om ze gewoon op 7 volt te zetten d.m.v. het aansluiten op de Nexus Fan Controller?

Ten tweede vraag ik mij af hoeveel case fans ik zal plaatsen. In het onderste compartiment van de case (de P182 is verdeeld in 2 'afgesloten' delen) zit de PSU en drie harde schijven. SPCR schrijft dat wanneer je meer dan twee HDD's installeert, je een fan in het onderste compartiment kunt overwegen. Ik denk dan ook dat ik hier een Nexus fan plaats.
In het bovenste compartiment zit oa de passief gekoelde 8800GT welke erg heet blijkt te worden. Op de processor komt de scythe ninja met Nexus fan erop. Hoeveel fans heb ik nu nog nodig in dit bovenste compartiment? 1 top of misschien ook een rear fan erbij? Zul je geluidsverschil merken tussen 1 of 2 fans in dit bovenste compartiment?

De derde en laatste vraag heeft betrekking op de PSU. Ik ben zoals jullie zien van plan een geheel nieuw systeem aan te schaffen, maar heb ik mijn oude systeem nog een redelijk krachtige PSU zitten, namelijk de tg480-u22. Wat ik merkte aan de user reviews hier op tweakers, is dat deze PSU erg heet wordt (geen 80plus) en een laag koelvermogen heeft. Nu ben ik sowieso van plan een extra fan in het onderste compartiment te plaatsen.. is het dan verstandig (naar mijn bankrekening kijkend) om deze voeding dan over te zetten naar mijn nieuwe systeem, en dus geen nieuwe voeding aan te schaffen? Heb ik nog genoeg speling met deze voeding voor als ik er bijvoorbeeld over een tijd een high-end videokaart in wil zetten?

Bedankt voor het lezen van mij drie.. nouja.. eigenlijk meer dan drie vragen :P, hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Mlancee schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:49:
Ook ik ben (als behoorlijke case building newb) eens uit gaan zoeken hoe ik een mooi stil systeem kan samenstellen. Ik heb stukken gelezen van SPCR en een aantal forum topics hier op tweakers. Het systeem zoals ik hem in gedachte heb is hieronder weergegeven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 (ATX, Geen PSU, Zwart)€ 112,10€ 112,10
1Asus P5K-E/WiFi-AP€ 118,80€ 118,80
1Creative X-Fi Xtreme Audio€ 33,30€ 33,30
2Kingston KVR800D2N5K2/2G€ 43,84€ 87,68
1NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 6,50€ 6,50
3Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)€ 6,50€ 13,-
1Nexus 3 Speed Fan Controller€ 3,25€ 3,25
1Pioneer DVR-112DBK, 18x (Dual-layer, Zwart)€ 25,70€ 25,70
2Samsung Spinpoint F1 HE322HJ, 320GB€ 70,-€ 140,-
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 130,-€ 130,-
1Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2)€ 33,-€ 33,-
1Sparkle 8800GT Cool-pipe 3€ 260,-€ 260,-
ImporterenTotaal€ 1262,72

Het lijkt veel op die van 'F for Fragging', maar valt alleen een stukje duurder uit, vooral door de 3 harde schijven en de duurdere case. Aangezien ik nauwelijks ervaring heb met case building en air flow heb ik een aantal vraagjes :)

Op de website van Antec kun je zien dat de case twee schakelaars aan de achterzijde heeft zitten. Hiermee kun je de top fan en rear fan op verschillende standen zetten. Als ik de standaard ingebouwde case fans vervang door Nexus fans, is er dan een manier om deze schakelaars te gebruiken bij de nieuwe fans? Of doe ik er sowieso beter aan om ze gewoon op 7 volt te zetten d.m.v. het aansluiten op de Nexus Fan Controller?
ik heb dezelfde case.. en die 2 schakelaars zitten vast aan de fans zelf.. je kan het natuurlijk wel overzetten, en dat is niet heel moeilijk. maar het gaat niet door een ff een stekkertje om te pluggen ;)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
TEAMIKKE schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:48:
Er zijn meer van dat soort kasten. Kwam er laatst nog een tegen op ikbenstil.nl Daar heb je HFX-systemen. Deze hebben grote koelribben aan de zijkant. Via heatpipes wordt de warmte van je componenten daarheen weggevoert. Een GoT'er heeft zo'n ding. Ergens recent is er nog een topic over.

Voorbeeldje:
[afbeelding]

Ook geen goedkope dingen overigens maar wel stijlvoller dan die dingen van Zalman ;)
* The-Source bijvoorbeeld ;)
Maar het is inderdaad een dure grap maar dan heb je ook wat. Als ik weer tijd en zin heb moet ik me gpu koeler overnieuw gaan plaatsen want deze doet het niet goed genoeg (standaard passieve gpu koeler deed het beter).
wat ik er nu kwa spullen in heb zitten is ongeveer: kast 320, vfd+AB 80, borg cpu 70, borg gpu 60, silverstone fanless voeding, 95, hdd koeler/silencer 40, MiniNG fancontroller 35.
Totaal dus 700 euro en dan heb je een behuizing met een voeding :X + dan nog de tijd dat je er mee bezig bent om het netjes te installeren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:57:
[...]
t eens meer uit te zetten :+ nadeeel van dat bordje is wel dat hij op 1066 loopt en niet omp 1333.. ik weet niet of je dat merkt in performance, maar het scheelt natuurlijk wel wat.
Uhhu, daarom heb ik er ook een E6750 met native 1333MHz FSB erop geprikt :+ . Met een nieuwere firmware lukt de 1333MHz wel.
Of slechts 1 voor de OS en games en een grotere WD voor mijn persoonlijke bestanden.
Gebruik dan raid0: wat het risico tot data kwijtraken betreft hoef je je toch geen zorgen te maken lijkt me.
En waarom ben je niet zo'n fan van 92mm?
Omdat deze een mindere airflow-dB ratio hebben dan 120mm fans.

De P5w DH Deluxe ondersteunt geen SLI, maar wel crossfire.

@ mlancee:
Over de schakelaars: geen idee.
Over het aantal fans: Gebruik er zo weinig mogelijk. Gebruik 1 fan als outtake van je kast en gebruik 1 fan om je kaart actief mee te koelen. Die passieve 8800GT is echt heel heet idd...
Ik denk dat je niet meer dan 4 casefans zou moeten gaan gebruiken....
blabla...is het dan verstandig (naar mijn bankrekening kijkend) om deze voeding dan over te zetten naar mijn nieuwe systeem, en dus geen nieuwe voeding aan te schaffen?
Ik zou zeggen: probeer het. Als het werkt, werkt het en je bespaart weer een mooie duit ;)

@Klaasbram:
kwijl....Dat is zo ongeveer wel de ultieme kast idd. Nog mooier zou zijn dat er een kast is waarvan de gehele buitenkant als heatsink gebruikt wordt, icm water(of vloeistof)koeling.
Fabrikant zorgt ervoor dat koelvermogen ruimschoots is, dus dat probleem is weg, en geluid is er amper :D :D

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Ik ben ook binnenkort toe aan een nieuwe PC en mijn eis was dan ook een stille PC. Op dit moment is de huidige PC sterk verouderd, maar hij maakt ook een behoorlijk geluid (ondanks de waterkoeling). In de toekomst zal de PC ook van de PC-kamer naar de woonkamer verhuizen (want een kleine staat op de planning :) ) en ik wil geen last hebben van geluid als de PC aanstaat als ik TV aan het kijken ben.

Buiten een stille PC is een bijkomstigheid dat ik ook nog wel wat wil oc-en. Niet extreem meer zoals wat ik nu heb gedaan, maar een paar mhz-en mag hij wel sneller worden, zonder dat dit ten koste gaat van de geluidsproductie.

Verder heb ik ook rekening moeten houden met een max. budget van € 600,- en op dit moment zit ik daaronder (echter heb ik de goedkoopste videokaart genomen die je maar kunt bedenken, dat leg ik hieronder wel uit).

Ok, ik kwam op het volgende uit. Alles samengesteld bij Azerty. De totaalprijs daar is € 517,56 wat ik als positief punt moet beschouwen, nog geen € 17,- boven de laagste prijs in de pricewatch als ik alles bij verschillende shops zou kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Sonata Designer€ 109,17€ 109,17
1Gigabyte GA-P35-DS3€ 86,90€ 86,90
1Intel Core 2 Duo E6750€ 151,-€ 151,-
1MSI RX1550-TD256EH€ 29,75€ 29,75
2Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)€ 6,50€ 13,-
2Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)€ 5,36€ 10,72
1Team Xtreem TXDD2048M800HC4DC-D€ 51,28€ 51,28
1Thermalright Ultra-120 Extreme€ 44,61€ 44,61
ImporterenTotaal€ 500,58

Ik zal elk component even toelichten:

Behuizing:
Antec Sonata Designer 500
Aangezien de behuizing in de woonkamer moet staan en ik op dit moment zo'n Thermaltake Xaser, (blauw verlicht, radiator bovenop de behuizing met 3x 120mm fans) heb, zou het voor geen meter staan. Het oog wilt ook wat. De keuze voor een witte behuizing was al snel gemaakt (Zou in mijn geval ook prima in het interieur passen). Daarbij heb ik geen grote kast meer nodig en zelfs mijn vriendin vond hem erg mooi (wat dan ook meespeelt). De prijs vind ik erg positief, wetende dat er ook nog een 500 watt Earthwatts voeding inzit welke redelijk stil zou moeten zijn. De binnenkant is ook erg belangrijk, aan de achterkant een 120mm fan (welke ik trouwens ga vervangen voor een Nexus, want de meegeleverde fan is nog wel te luidruchtig, zie verder beneden voor de Nexus) en aan de voorkant ruimte voor 2x 92mm fans, dit worden eveneens fans van Nexus. De bekabeling kan zeer netjes worden weggewerkt en aan de zijkanten en bovenkant bevinden zich dempingsmatten voor een optimale geluidsdemping.

Moederbord:
Gigabyte GA-P35 DS3
Overstappen van AMD naar Intel. Had ik niet verwacht, maar op dit moment is de prijs/kwaliteitsverhouding gewoon in het voordeel van Intel. De keuze voor de P35 chipset was ook snel gemaakt, en Gigabyte heeft hier een aantal plankjes van uitgebracht die uitermate geschikt zijn om te oc-en. Zie ook dit topic.

Processor:
Intel Core2Duo E6750
Zeker niet de snelste op dit moment meer, maar een uitstekende prijs/prestatieverhouding en met oc-en kan ik er nog behoorlijk wat uithalen. Ik wil eigenlijk de E8400, maar deze lijkt vrijwel onleverbaar. Als hij ergens voor een goede prijs te krijgen is, zal het alsnog de E8400 worden.

Videokaart:
MSI X1550 256MB DDR2 :P
Oorspronkelijk moest een 8800GT in dit systeem komen. Dit zal ook nog wel gaan gebeuren, maar de kaart zelf is erg slecht leverbaar of je betaalt naar mijn idee veel te veel. Gamen doe ik op dit moment erg weinig en als ik toch een spelletje wil spelen, voldoen mijn Xbox360 en Nintendo Wii ook wel, totdat de 8800GT goed leverbaar is en misschien ook nog wel gedaald in prijs is. Aangezien dit kaartje slechts 30 euro kost en passief gekoeld is, kan ik toch een PC-upgrade doen zonder al teveel geld kwijt te zijn. Ik zag op Tomshardware site dat de X1550 ongeveer dezelfde prestaties neerzet als een Radeon 9800Pro, wat redelijk ok is om toch nog een game te kunnen proberen op wat lagere instellingen. De 8800GT komt dus nog wel en als het even kan met passieve koeling. Hiervoor heb ik nog geduld.

CPU-koeler:
ThermalRight Ultra-120 Extreme
Erg duur, maar ongetwijfeld het beste koelblok voor een stille PC, maar welke ook uitstekende koelprestaties neerzet volgens SPCR. Ik had ook de Scythe koelers (Infinity en Ninja) op het oog, maar uiteindelijk is het de ThermalRight geworden. In combinatie met een 120mm Nexus fan zou dit zelfs met oc-en amper geluid moeten maken, maar wel goed genoeg gekoeld moeten kunnen worden.

Systeemkoelers:
2x Nexus 120mm en 2x Nexus 92mm
1x 120mm fan Nexus voor de cpu, 1x als outtake en 2x 92mm Nexus fans voor de intake. SPCR is hier zeer positief over, Noctua's schijnen nog iets beter te koelen, maar ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding van de Nexus veel beter. Mijn plan is om de systeemkoelers op 7 volt te laten draaien wat het geluidsniveau tot een minimum moet beperken.

Geheugen:
Team Xtreem 2x1GB PC6400
Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Uiteraard is er beter, maar die zijn ook duurder. Mijn oc-plannen reiken waarschijnlijk niet zover om veel duurder (bijv. OCZ) te gaan nemen.

Koelpasta:
Zalman Super Thermal Grease
De OP laat 2 tests zien waarin dit beter scoort dan AS5, keuze snel gemaakt.

Overig:
Mijn HD's doen het op dit moment nog perfect en zijn ook redelijk stil. In de behuizing worden ze trouwens opgehangen aan elastieken. Ik heb ook nog geen brander nodig. Hier bespaar ik voorlopig dus ongeveer € 100,- op. Verder is de PC zo goed als compleet. Uiteraard sta ik open voor advies. Betere componenten voor dezelfde prijs of misschien is er nog meer te doen om het geluidsniveau te verminderen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
reply @ Smarron:

Als ik jou was zou ik toch wachten op de 8800GT, anders heb je €30 voor niks uitgegeven, want ik verwacht dat het moeilijk is om die kaart weer te verkopen. Daarnaast zou ik je geheugen vervangen door Kingston 2048MB 667MHz: €15 goedkoper en sneller doordat het synchroon loopt met het FSB van je processor(precieze uitleg? Mailen naar robnas@gmail.com). Ik zou ipv de TR 120 ultra extreme misschien de Scythe Ninja nemen, deze is wat minder goed, maar prijs/prestatie verhouding is wel beter, en ik denk dat je voor €600 voor je hele systeem dat erg belangrijk is.

Voor de rest best knap dat je voor zo weinig toch aardig wat weet te kopen :D

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nas T schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:32:
reply @ Smarron:

Als ik jou was zou ik toch wachten op de 8800GT, anders heb je €30 voor niks uitgegeven, want ik verwacht dat het moeilijk is om die kaart weer te verkopen. Daarnaast zou ik je geheugen vervangen door Kingston 2048MB 667MHz: €15 goedkoper en sneller doordat het synchroon loopt met het FSB van je processor(precieze uitleg? Mailen naar robnas@gmail.com). Ik zou ipv de TR 120 ultra extreme misschien de Scythe Ninja nemen, deze is wat minder goed, maar prijs/prestatie verhouding is wel beter, en ik denk dat je voor €600 voor je hele systeem dat erg belangrijk is.

Voor de rest best knap dat je voor zo weinig toch aardig wat weet te kopen :D
De upgrade moet dit jaar nog komen, en anders heb ik geen beeld, dus ik moet of de hoofdprijs betalen voor een 8800GT (Ik schat € 260,- minimaal die nu leverbaar zijn?) of nu een € 30,- kaartje en als de 8800GT weer goed leverbaar is, voor € 200,- klaar zijn. Dan bespaar ik alsnog € 30,-. Het is puur om voorlopig even beeld te hebben. Gamen kan wel wachten.

Over het geheugen mail ik je ff. Ik ben wel van plan om weer te oc-en, vandaar ook de Gigabyte.

De ThermalRight staat helaas vast. :) Hij is wel duurder, maar met de fan naar keuze erop, weer iets stiller en daar wil ik die paar euro's wel voor uitgeven.

Ik vond het ook wel knap van mezelf. Redelijk laag budget, maar prima systeempje om weer even door te kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24

rossinl

Audio/Videophile

Aan de mensen die hier een passieve 8800GT Coolpipe 3 van Sparkle hebben, heb ik de volgende vraag:

Ik had vandaag bijna de Sparkle 8800GT Cool-pipe 3 (SF-PX88GT512D3-HP) gekocht:
http://www.sparkle.com.tw....asp?id=57&sub_id=152#
maar toen bedacht ik me opeens: past het wel in mijn kast? Afmetingen heb ik nergens kunnen vinden helaas

Ik heb namelijk een Antec P180 met een Asus P5B deluxe met een TT Big Typhoon op mn processor. Dit moederbord heeft het PCI Express 16x slot vrijwel tegen de cpu aan (alleen een klein PCI express 1x slot zit er nog tussen). Nu zag ik op plaatjes van deze review: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3165&p=3
dat het passieve koelblok bijna 2 slots inneemt! Ik heb dus ca 1,5 slot vrij tot aan mn cpu koeler. Bovendien zou de onderkant van dat koelblok net of net niet tegen het passieve koelbloek op de northbridge van mn mobo kunnen komen.

Vandaar dat ik op zoek naar tweakers die een Sparkle 8800GT Cool-pipe 3 SF-PX88GT512D3-HP hebben en mij een plezier zouden willen doen om de diepte van het koelblok op te meten t.o.v het PCB van de videokaart. Ook het aantal centimeters vanaf de onderkant van het koelblok tot aan de bovenkant van de PCI Express 16x connector (die verdwijnt immers in het slot op je mobo) zou ik graag willen weten.

Eeuwige dank als je dit voor me zou willen opmeten!

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rossinl schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:48:
Ik had vandaag bijna de Sparkle 8800GT Cool-pipe 3 (SF-PX88GT512D3-HP) gekocht:
Als hij meer dan €240 kost, dan zou je kunnen overwegen om een Asus 8800GT te kopen(€200 in pricewatch) en dan een Thermalrigth HR03 GT erop te zetten. Die zal zeker koeler zijn, en in dat geval net zo duur. Of dat zou passen weet ik ook niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ja hij kost 269 bij dollarshops.. Maar ik heb liever een kant en klare oplossing dan er zelf aan gaan zitten rommelen :) Plus dat die Asus nergens op voorraad is..

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rossinl schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:47:
Ja hij kost 269 bij dollarshops.. Maar ik heb liever een kant en klare oplossing dan er zelf aan gaan zitten rommelen :) Plus dat die Asus nergens op voorraad is..
Ik zou het zo voor je doen...Al is het maar om jou niet teveel te laten betalen voor iets wat nog veel te heet wordt ook(111graden...)
Trouwens niet op voorraad? 10 dagen wachten is niet zo heel lang...
Net zoals voor de HR03 GT. Ben je in totaal €250 aan kwijt, nog steeds minder dan €270, en als je in de buurt woont, bouw ik de koeler er wel op voor je ;)
edit: Lisse ligt niet dicht bij Helmond...

[ Voor 35% gewijzigd door Nas T op 10-12-2007 22:02 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Haha dat is een aardig aanbod van je!
Maar over die voorraad, dat staat nu al 3 weken zo op euromaxi he ;) Ik kijk al meer dan een maand naar een 8800GT namelijk :p
Ik geef toe, als er ergens een 8800GT op voorraad was nu, dan had ik jouw plan wel willen doen, maar ik ben het wachten een beetje beu, dus ik hoop dat iemand met een Sparkle 8800GT mij kan helpen!

Nogmaals bedankt voor het aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

rossinl schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:34:
Haha dat is een aardig aanbod van je!
Maar over die voorraad, dat staat nu al 3 weken zo op euromaxi he ;) Ik kijk al meer dan een maand naar een 8800GT namelijk :p
Ik geef toe, als er ergens een 8800GT op voorraad was nu, dan had ik jouw plan wel willen doen, maar ik ben het wachten een beetje beu, dus ik hoop dat iemand met een Sparkle 8800GT mij kan helpen!

Nogmaals bedankt voor het aanbod :)
ls jij hem gewoon besteld, sta je als het ware in de wachtlijst.. ze zetten die 10 dagen er alleen op, om hun in te dekken. Waarschijnlijk heb je hem veel en veel sneller. Als ik tegen een klant zeg dat het een week duurt, vinden ze het geen probleem als hij er eerder is (wat 9 van de 10 keer ook het geval is) maar zeg ik tegen een klant, ik heb hem morgen in huis, en ik heb hem niet, dan beginnen ze zeuren ;)

Edit: Gigabyte p35-ds4, 2x shapphire hd3870, 4x noctua 120mm 1200, 2x 500gb samsung spinpoint en de reserator xt besteld.. Nou even wachten op de waterblokjes voor de ati kaartjes.. en dan hoop ik toch echt dat het systeem lekker stil is. ik weet dat de reserator xt wel herry maakt, maar ik denk dat dat de enige, toch goed stille, en complete set is, die een cpu en 2 videokaarten redelijk op temperatuur kan houden..

[ Voor 18% gewijzigd door M3rcury op 10-12-2007 23:39 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik heb 'n HTPC staan, maar ben niet tevreden over de geluidsproductie.

Zoals hier http://specs.tweak.to/15101 te zien is heb ik 'n Thermaltake Mozart kast.
Ik heb 2 van de 3 casefans reeds uitgeschakeld (front- en 1 rear-fan).

Ik denk er over om m'n CPU (sempron 3200+ AM2) passief te gaan koelen met een Scyte Ninja mini of Asus Triton 75. Geen idee welke van de twee het beste werkt.

Ook wil ik de 3e case-fan uitschakelen, zodat het systeem alleen nog actief gekoeld wordt door de 12cm fan in m'n Nexus NX-3500 voeding.

Zou dat mogelijk zijn? En welke passieve koeling is het beste voor zo'n simpele Sempron? Nu loopt ie met de stock cooler hooguit rond de 30 graden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:09:
[...]

ls jij hem gewoon besteld, sta je als het ware in de wachtlijst.. ze zetten die 10 dagen er alleen op, om hun in te dekken. Waarschijnlijk heb je hem veel en veel sneller. Als ik tegen een klant zeg dat het een week duurt, vinden ze het geen probleem als hij er eerder is (wat 9 van de 10 keer ook het geval is) maar zeg ik tegen een klant, ik heb hem morgen in huis, en ik heb hem niet, dan beginnen ze zeuren ;)
Hij zegt net dat de voorraadstatus al TWEE weken op 10 dagen staat. Ik zal euromaxi dus ook onthouden, ik koop graag niet ergens waar je teleurgesteld wordt(kortom: zet dan gewoon levertijd onbekend neer).

Voor de keuze Asus Triton of Scythe: Heel simpel: Scythe, deze heeft (effectief) veel meer heatpipes, en ze zijn even hoog, maar de Triton zou ruimte boven zich moeten hebben om lucht aan te kunnen zuigen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:36:
[...]

Hij zegt net dat de voorraadstatus al TWEE weken op 10 dagen staat. Ik zal euromaxi dus ook onthouden, ik koop graag niet ergens waar je teleurgesteld wordt(kortom: zet dan gewoon levertijd onbekend neer).

Voor de keuze Asus Triton of Scythe: Heel simpel: Scythe, deze heeft (effectief) veel meer heatpipes, en ze zijn even hoog, maar de Triton zou ruimte boven zich moeten hebben om lucht aan te kunnen zuigen.
Ja dat kan toch? als zij hem NU bestellen bij de leverancier dan hebben zei hem binnen 10 dagen.. ik snap ook wel dat ze zoiets niet op voorraad nemen, omdat de prijzen waarschijnlijk nu erg aan het verander zijn. daarom heb je hem als je hem besteld waarschijnlijk gewoon binnen 10 dagen.

De status blijft dus zo staan, omdat het voor IEDERE klant de wachttijd ongeveer 10 dagen is.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

M3rcury schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:04:
[...]

Ja dat kan toch? als zij hem NU bestellen bij de leverancier dan hebben zei hem binnen 10 dagen.. ik snap ook wel dat ze zoiets niet op voorraad nemen, omdat de prijzen waarschijnlijk nu erg aan het verander zijn. daarom heb je hem als je hem besteld waarschijnlijk gewoon binnen 10 dagen.

De status blijft dus zo staan, omdat het voor IEDERE klant de wachttijd ongeveer 10 dagen is.
Beetje offtopic, maar ontopic hieronder ;)
Was het maar zo, ik heb inmiddels meer dan 2 weken geleden bij electronicagigant.nl m'n Asus 8800GT besteld, deze wordt pas volgende week maandag bij hun (NIET bij mij) verwacht, dus 3 volle weken. Hier moest ik zelf wel eerst een mail achteraan sturen om daarachter te komen, maar toen ik hem bestelde stond er: Wachtijd rond de 10 dagen, maak er 3 weken van en je komt in de buurt!!

De Thermalright HR-03 GT schijnt ook heel goed de 8800GT te koelen, dus die ook besteld, ik ga er wel andere koelpasta op smeren (GPU en Ramsinks) dus kijken of dat uit maakt, en we gaan hem nog even fanmodden, 2 zalmans met gummibearing besteld en die dan aansluiten op m'n zalman fancontroller moet een stille en vooral koele 8800GT opleveren

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Nas T schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:36:
Ik wil in beide gevallen geen fan op de cooler te bevestigen. Vraag is dus kan 'n Sempron 3200+ passief gekoeld worden door een of beide blokken en heeft de Scythe dan nog steeds de voorkeur?

Voordeel van de Asus volgens mij is dat er evt. 'n 12cm fan op kan met een erg laag toerental en dus geluid.

[ Voor 9% gewijzigd door magic_nl op 12-12-2007 09:03 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
magic_nl schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:58:
[...]

Ik wil in beide gevallen geen fan op de cooler te bevestigen. Vraag is dus kan 'n Sempron 3200+ passief gekoeld worden door een of beide blokken en heeft de Scythe dan nog steeds de voorkeur?
De Scythe heeft sowieso in welk geval ook de voorkeur, ik weet bijna zeker dat die beter presteert. Passief gebruik moet wel met een korrel zout genomen worden, want het betekent dat je dit zonder direct koeling(door ventilator) kan gebruiken, maar er moet wel actief lucht langs stromen. Dus als je voeding er dicht in de buurt ligt of een casefan, is dit uitstekend te gebruiken. Ik weet ook niet hoe je pc is gestationeerd(liggend/staand), en hoe je interne lay-out van je kast is.

over de levertijd-kwestie:
Ik denk ook dat het toch niet helemaal juist is dat de levertijd echt 10 werkdagen is. Dit leidt ik onder meer af aan het volgende:
Volgens de legenda bij euromaxi bestaan er behalve product op voorraad, 2 symbolen: levertijd 1 tot 5 dagen en levertijd 5 tot 10 dagen. Dus ze hebben geen andere keus dan hun "langste" symbool, levertijd 5 tot 10 dagen te gebruiken als hun levertijd langer is dan 10 dagen. Daarnaast lijkt het me onwaarschijnlijk dat het wel zo is dat ze binnen 10 dagen geleverd wordt als er besteld is(zoals hierboven gezegd), want de GeForce 8800GT is een heel erg gewild product, en is bij Euromaxi heel goedkoop.

Als iemand een 8800GT heeft incl Thermalright HR03 GT, zou ik graag willen horen wat zijn temps zijn. Het is trouwens ook mogelijk een 120mm fan erop te krijgen, al moet je wel wat knutselen. Als je het wilt weten: robnas@gmail.com

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:51:
[...]
Als iemand een 8800GT heeft incl Thermalright HR03 GT, zou ik graag willen horen wat zijn temps zijn. Het is trouwens ook mogelijk een 120mm fan erop te krijgen, al moet je wel wat knutselen. Als je het wilt weten: robnas@gmail.com
Er is nu op de Thermalright site een update gedaan dat je met een 12cm bracket van hun zo een 12cm fan op je HR-03GT kan plaatsen, ik ga zelf proberen 2x een 9,2 er op te zetten, mocht dit niet lukken, dan moet ik even zoeken naar een leuke 12cm fan en die even met tieripjes oid vastzetten (om nou nog zo'n aparte bracket te kopen vind ik overkill en zonde van het geld als je het zelf ook kan 'fabriceren')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:46:
[...]

Er is nu op de Thermalright site een update gedaan dat je met een 12cm bracket van hun zo een 12cm fan op je HR-03GT kan plaatsen, ik ga zelf proberen 2x een 9,2 er op te zetten, mocht dit niet lukken, dan moet ik even zoeken naar een leuke 12cm fan en die even met tieripjes oid vastzetten (om nou nog zo'n aparte bracket te kopen vind ik overkill en zonde van het geld als je het zelf ook kan 'fabriceren')
Bij de Scythe Ninja zitten geloof ik mooie clipjes waarmeeh et kan. Of deze zat bij de HR03 al...
Maar hoe wil je 2 keer 92mm doen? Boven en onder? Gaat niet passen, vrees ik...Langs elkaar? zou misschien 2 graden schelen, niet meer.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:08:
[...]

Bij de Scythe Ninja zitten geloof ik mooie clipjes waarmeeh et kan. Of deze zat bij de HR03 al...
Maar hoe wil je 2 keer 92mm doen? Boven en onder? Gaat niet passen, vrees ik...Langs elkaar? zou misschien 2 graden schelen, niet meer.
Ik heb geen Scythe Ninja, dus die clipjes heb ik niet. Bij de HR-03GT zit 1 setje om 1x een 92mm fan vast te maken.
Ik wil ze naast elkaar, steekt wel iets over het koelblok heen aan de zijkant, aangezien het blok 'maar' 155,93 mm breed is en 2x een 92mm geeft 18,4, maar ik had inderdaad ook al gedacht aan boven/onder, maar het gedeelte tussen je grafische kaart en de onderkant van je koelblok is te klein (ik doe hem om m'n kaart heen zodat het grote blok richting m'n cpufan zit die naar de achterkant van m'n kast blaast) er zijn helaas geen 92mm fans van minder dan 25mm dikte :(
maar als ik 2x een 92mm fan er op heb weten te zetten maak ik zeker even een foto om hier te posten.
Vandaag de bevestiging gekregen dat alles op vooraad is aan bestelde kabels/fans/koelblokken/-pasta's dus zonder de GT (komt volgende week binnen) kan ik al wel de ventilatoren proberen vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

[...]

De Scythe heeft sowieso in welk geval ook de voorkeur, ik weet bijna zeker dat die beter presteert. Passief gebruik moet wel met een korrel zout genomen worden, want het betekent dat je dit zonder direct koeling(door ventilator) kan gebruiken, maar er moet wel actief lucht langs stromen. Dus als je voeding er dicht in de buurt ligt of een casefan, is dit uitstekend te gebruiken. Ik weet ook niet hoe je pc is gestationeerd(liggend/staand), en hoe je interne lay-out van je kast is.
De voeding zit praktisch naast de processor. De Mozart kast die ik heb is 'n desktop chasis waarbij de warmte van de processor recht boven de processor via 'n opening in de kap weg kan en zijdelings door de Nexus voeding wordt weggezogen. Op dit moment zit een van de rear-fans ook nog aangesloten, maar die maakt mij teveel geluid en wil ik dus ook los koppelen. Zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/desktop/mozart/+moz_image/38.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/desktop/mozart/+moz_image/32.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/desktop/mozart/+moz_image/33.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door magic_nl op 12-12-2007 16:08 . Reden: Afbeeldingen ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

over de levertijd-kwestie:
Ik denk ook dat het toch niet helemaal juist is dat de levertijd echt 10 werkdagen is. Dit leidt ik onder meer af aan het volgende:
Volgens de legenda bij euromaxi bestaan er behalve product op voorraad, 2 symbolen: levertijd 1 tot 5 dagen en levertijd 5 tot 10 dagen. Dus ze hebben geen andere keus dan hun "langste" symbool, levertijd 5 tot 10 dagen te gebruiken als hun levertijd langer is dan 10 dagen. Daarnaast lijkt het me onwaarschijnlijk dat het wel zo is dat ze binnen 10 dagen geleverd wordt als er besteld is(zoals hierboven gezegd), want de GeForce 8800GT is een heel erg gewild product, en is bij Euromaxi heel goedkoop.
Dan is het anders natuurlijk.. laten we er maar over ophouden, dit gaat een beetje ver offtopic..

Als het goed is is morgen een deel van mijn onderdelen binnen, gaan we gelijk even knutselen :9~

Edit: Moeten 2 hdd's een briesje hebben, of zouden ze gewoon in een aparte ruimte kunnen zitten zonder dat er ook maar iets van lucht langskomt.. Ik heb de ruimte niet om er nog een fan tussen te plaatsen, en mijn voeding zuigt alleen lucht van onder aan (wel door die aparte ruimte dus er komt wel iets van lucht langs de hdd's.. zou dat genoeg zijn, of worden hdd's niet zo extreem warm

[ Voor 15% gewijzigd door M3rcury op 13-12-2007 12:47 ]

No signature required.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:03
@M3rcury: Helemaal zonder wat echt bewegende lucht in een aparte ruimte lijkt me niet slim.
Een hdd heeft een officiële max. temp. die meestal rond de 55 gr. celcius ligt, maar er zijn verschillende speculaties dat als je constant je hdd op een hoge temp hebt, dat het de levensduur van de schijf aardig kan verkorten.
Aangezien er ook weer mensen zijn die dat onzin vinden of zeggen dat de meeste hdd's toch al een levensduur hebben van 10 jaar (en je ze vrijwel nooit ook daadwerkelijk 10 jaar wil/zal gebruiken).

Ik zou het gewoon eens proberen (als je de kast en hdd's toch al hebt?), en hopen dat er toch net genoeg luchtverplaatsing is door die voeding, zodat de schijven als ze bijna niets doen op 45 graden blijven, bij wat zware taken rond de 50, en in de zomer dan net onder de officiële max. blijven.
Als ze niet koel genoeg blijven kan je misschien kijken naar een andere vorm van hdd-koeling, of je case gaan modden :9

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

DnnSke schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:41:
@M3rcury: Helemaal zonder wat echt bewegende lucht in een aparte ruimte lijkt me niet slim.
Een hdd heeft een officiële max. temp. die meestal rond de 55 gr. celcius ligt, maar er zijn verschillende speculaties dat als je constant je hdd op een hoge temp hebt, dat het de levensduur van de schijf aardig kan verkorten.
Aangezien er ook weer mensen zijn die dat onzin vinden of zeggen dat de meeste hdd's toch al een levensduur hebben van 10 jaar (en je ze vrijwel nooit ook daadwerkelijk 10 jaar wil/zal gebruiken).

Ik zou het gewoon eens proberen (als je de kast en hdd's toch al hebt?), en hopen dat er toch net genoeg luchtverplaatsing is door die voeding, zodat de schijven als ze bijna niets doen op 45 graden blijven, bij wat zware taken rond de 50, en in de zomer dan net onder de officiële max. blijven.
Als ze niet koel genoeg blijven kan je misschien kijken naar een andere vorm van hdd-koeling, of je case gaan modden :9
Ik ga het gewoon proberen, Ik heb nu na wat trekken aan kabels toch voor elkaar gekregen om er een fan tussen te zetten, maar dna moet er wel een grill voor, want volgens mij gaat dat noooit goed. ik zie het dan nog wel. moet eerst ff op mijn cpu en vga kaartjes wachten.

Spinpoints zijn trouwens goed stil, ik dacht merk het verschil met raptors niet heel erg extreem, maar blijkt dus toch van wel :+ Nou nog hopen dat de reserator niet al te veel herry maak.t

[ Voor 6% gewijzigd door M3rcury op 13-12-2007 17:00 ]

No signature required.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
De koeling van m'n 8800GT vervangen door een Accelero S1 met Zalman RHS-1 heatsinks voor de voltage regulators en een Scythe S-Flex 12cm fan.
Resultaat is erg bevredigend.
Kaart is stiller dan de stock koeling op 25%.
Idle wordt de GPU ook maar 37gr ipv. 55. Onder load < 50gr ipv. 80 en een bak herrie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.smoothpic.com/view.php?image=TsqoOmLmSjFo9vPT.jpg

Accelero S1 d:)b

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik had laatst al gezegd:
Wiethoofd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:28:
[...]
De Thermalright HR-03 GT schijnt ook heel goed de 8800GT te koelen, dus die ook besteld, ik ga er wel andere koelpasta op smeren (GPU en Ramsinks) dus kijken of dat uit maakt, en we gaan hem nog even fanmodden, 2 zalmans met gummibearing besteld en die dan aansluiten op m'n zalman fancontroller moet een stille en vooral koele 8800GT opleveren
Zo gezegd zogedaan, vandaag koeler binnengekomen, graka komt volgende week, maar dit houdt me niet tegen om de koeling te fanmodden (oid)
Ik heb een frame gemaakt van Meccano, wat precies in de ruimtes tussen de koelribben valt (en meteen een beetje klemt).

De 2 fans zitten nu nog vast met sluitertjes, maar als m'n kaart er is en het past onder m'n processor (koeling komt om m'n grafische kaart heen, dus koelblok boven (hoe het op de foto staat, maar dan met de grafische kaart er tussen!) dan doe ik mooie zwarte tie rips.

De 2 snoeren van de fans zijn aangesloten op een Sharkoon 3-pin Y-kabel die weer aangesloten is op m'n Zalman ZM-MFC1 Plus Black .

Een foto van de voorkant: (klik op de link voor het originele grote bestand (0,5mb))
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/voorkant-k.jpg
Een foto van de andere kant: (klik op de link voor het originele grote bestand (0,4mb))
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/achterkant-k.jpg
En de laatste, het frame van meccano: (klik op de link voor het originele grote bestand (0,5mb))
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/onderkant-k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:59:
[...]
Spinpoints zijn trouwens goed stil, ik dacht merk het verschil met raptors niet heel erg extreem, maar blijkt dus toch van wel :+
uuuh, meen je dat echt? :?

Woohoo! Dit is goed nieuws:
It's the quietest desktop drive we've ever tested. It's the most efficient drive we've ever tested. And it comes in capacities up to 1 TB. What more do you want? As far as SPCR is concerned, this could be the perfect drive — at least until flash media takes over.

[ Voor 40% gewijzigd door Nas T op 14-12-2007 17:37 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:47:
[...]

uuuh, meen je dat echt? :?

Woohoo! Dit is goed nieuws:

[...]
Ik bedoel raptors idle en spinpoints @ load.. ;) foutje van mijn kant, en mijn rapors hangen in een hdd silencer.. maar dan nog is het verschil echt super merkbaar..

[ Voor 12% gewijzigd door M3rcury op 14-12-2007 18:48 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28

The Legend

*Plop*

Zijn er hier mensen die een Gigabyte P35C-DS3 of een P35-DS# hebben met een Scythe Ninja Rev. B of een Scythe Infinity? Ik wil graag weten of dit goed past (dus geen condensators verbuigen of zagen in de koeler) en of de standaard bevestiging goed genoeg is? Ik lees overal dat de standaard clips erg fragiel zijn voor het gewicht van de koeler en dat zelfs het mobo krom getrokken wordt. Ik ben niet van plan te gaan slepen met m'n PC maar wil er wel zeker van zijn dat dat ding er niet na een half jaar afpleurt, of dat na een CPU upgrade die klipjes compleet verbogen zijn.. Iemand advies? Anders ga ik liever voor een Thermalright Ultra-120 (die wel een backplate heeft) maar daar lees je dan weer over dat de heatsink niet vlak is en dat je zelf eerst moet gaan schuren, dat zie ik ook niet zitten :X

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
The Legend schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:21:
Zijn er hier mensen die een Gigabyte P35C-DS3 of een P35-DS# hebben met een Scythe Ninja Rev. B of een Scythe Infinity? Ik wil graag weten of dit goed past (dus geen condensators verbuigen of zagen in de koeler) en of de standaard bevestiging goed genoeg is? Ik lees overal dat de standaard clips erg fragiel zijn voor het gewicht van de koeler en dat zelfs het mobo krom getrokken wordt. Ik ben niet van plan te gaan slepen met m'n PC maar wil er wel zeker van zijn dat dat ding er niet na een half jaar afpleurt, of dat na een CPU upgrade die klipjes compleet verbogen zijn.. Iemand advies? Anders ga ik liever voor een Thermalright Ultra-120 (die wel een backplate heeft) maar daar lees je dan weer over dat de heatsink niet vlak is en dat je zelf eerst moet gaan schuren, dat zie ik ook niet zitten :X
Heb zelf de Ninja, en volgens mij zit dan ding niet zo dicht bij het moederbord(naast de CPU uiteraard) dat er iets "verbogen" moet worden. De clip is ook niet fragiel lijkt me, en je mobo zal er niet belachelijk veel onder lijden. Bedenk gewoon dat je een gewicht eraan hebt hangen en dat je in die context ook je computerkast verplaatst. En dat schuren? Ik weet dat oneffenheden kunnen zorgen voor wervelingen die juist de warmteoverdracht ten goede komen. Dit principe wordt oook gebruikt in waterkoel-blokjes(zoek op jetstream of cascade).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ok bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik dan maar gewoon probeer de Ninja met de standaard installatie op m'n P35C-DS3 te monteren. Nog even wachten tot eind januari en hopelijk de E8400 fatsoenlijk leverbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Beetje los van de de stilte, maar wel heel interessant:
Voedingen geven hun wattages weer die ze doorgeven aan hun componenten. Weet ik niet zeker, maar ligt voor de hand.
Een blik op het aantal voedingen in de pricewatch en hun wattages, leert mij op dit moment dat de voedingen in de categorieen:
0-100 watt: 2 stuks
100-200 watt: 3 stuks
200-300 watt: 13 stuks
300-400 watt: 68 stuks
400-500 watt: 130 stuks
500-600 watt: 134 stuks
600-700 watt: 58 stuks
700-800 watt: 27 stuks
800-900 watt: 17 stuks
900-1000 watt: 2 stuks
1000-1100 watt: 11 stuks
1100-1200 watt: 5 stuks
gemiddeld(elk getal met gemiddelde waardes, dus x50 watt gedeeld door totaal aantal) wordt dit:
534,9 watt gemiddeld, als ik 1000watt en hoger niet meetel, dan wordt het:
515,6 watt (dit doe ik omdat de topvoedingen meer paradepaardjes voor de fabrikanten zijn en niet reëel voor de markt).

Dus de gemiddelde computer zou 515,6 watt aan energie tot zich moeten nemen, als de computerfabrikanten zouden produceren wat we nodig hebben.

Mijn pc bestaat uit:
Asus P5W DH Deluxe mobo
Intel C2D e6750 op 3,2GHz
2x 1GB Kingston ram op 667MHz
2x 80GB Seagate harde schijven (SATA)
GF8800 GTS (30% overclock)
Ik heb ook nog optische drives, een cardreader met floppy, etc. maar dat is niet interessant voor het verbruik.
2x 120mm ventilatoren.

Nou vraag ik jullie: is dit een gemiddeld systeem, en welke voeding (hoeveel watt) heb ik hiervoor nodig? (Waarom ik dit vertel en vraag zal ik later uitleggen)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:06:
Beetje los van de de stilte, maar wel heel interessant:
Voedingen geven hun wattages weer die ze doorgeven aan hun componenten. Weet ik niet zeker, maar ligt voor de hand.
Een blik op het aantal voedingen in de pricewatch en hun wattages, leert mij op dit moment dat de voedingen in de categorieen:
0-100 watt: 2 stuks
100-200 watt: 3 stuks
200-300 watt: 13 stuks
300-400 watt: 68 stuks
400-500 watt: 130 stuks
500-600 watt: 134 stuks
600-700 watt: 58 stuks
700-800 watt: 27 stuks
800-900 watt: 17 stuks
900-1000 watt: 2 stuks
1000-1100 watt: 11 stuks
1100-1200 watt: 5 stuks
gemiddeld(elk getal met gemiddelde waardes, dus x50 watt gedeeld door totaal aantal) wordt dit:
534,9 watt gemiddeld, als ik 1000watt en hoger niet meetel, dan wordt het:
515,6 watt (dit doe ik omdat de topvoedingen meer paradepaardjes voor de fabrikanten zijn en niet reëel voor de markt).

Dus de gemiddelde computer zou 515,6 watt aan energie tot zich moeten nemen, als de computerfabrikanten zouden produceren wat we nodig hebben.

Mijn pc bestaat uit:
Asus P5W DH Deluxe mobo
Intel C2D e6750 op 3,2GHz
2x 1GB Kingston ram op 667MHz
2x 80GB Seagate harde schijven (SATA)
GF8800 GTS (30% overclock)
Ik heb ook nog optische drives, een cardreader met floppy, etc. maar dat is niet interessant voor het verbruik.
2x 120mm ventilatoren.

Nou vraag ik jullie: is dit een gemiddeld systeem, en welke voeding (hoeveel watt) heb ik hiervoor nodig? (Waarom ik dit vertel en vraag zal ik later uitleggen)
Ik denk dat je nog niet eens aan de 400W zit.. Ik had even voor mijn sys gevraagt.. kwam ik met mijn zm-500hp n og goed genoeg uit.. ik heb een 2 gfxjes inzitten, en een quadcore.. zelfs met cpu op 15% overclock en gfx op 30% overclock, was 500W nog genoeg..

Dus als ik moet schatten zeg ik 400..

Er zijn nu ook eindelijk waterblokjes voor de hd 3870.. kan ik die ook stil krijgen _/-\o_ _/-\o_

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dus als ik moet schatten zeg ik 400..
Graag nog meer schattingen!!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 06-09 18:39
ik denk dat als je ene A-merk voeding pakt (Tagan, Coolermaster etc) dat je dan met 350 watt ook nog wel weg komt, en anders is 400 zeker genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ok, ik zal zeggen waarom ik het vroeg:
Ik neem aan dat ik een " modale" pc heb, en ik denk zelf dat alleen de zwaarste setups(4 hdd's, geluidskaart, overclocken, quadcore, SLI, TV-kaart, Physx) misschien 2,5 keer zoveel verbruikt als ik doe.

Maar dat blijft nog steeds 500 watt 8), want:
Ik heb gister een verbruiksmeter gekocht (220volt), en mijn pc eraan gehangen. Het resultaat was dat bij stressen van de CPU het verbruik iets boven de 200 watt kwam, en bij 3dmark06 het verbruik niet boven de 250 watt kwam. En dat is dus uit het stopcontact, niet wat de voeding geeft aan de pc.
Aannemend dat het om een efficiëntie van 75% gaat(ik gebruik iets van 30% van het max vermogen van de voeding), dan zou dat betekenen dat ik nog geen 250 x 0,75 = 187,5 watt verbruik.

Conclusie:
De gemiddelde voeding in de winkel is meer dan 500 watt, maar de gemiddelde pc heeft nog geen 200 watt nodig. Ik denk dat de consument beïnvloedt wordt door de cijfers, en niet door de realiteit.
Wat denk je van monitoren waarbij de responstijd van grijs naar grijs-waarden vermeld worden?
Dat getal is niet zo van belang dan de " gewone" responstijd. Maar aangezien eht getal lager is(beter) wordt het gekocht door de consument. Ook met geheugen is dit: hogere frequenties, dus beter, maar loopt niet in lijn met FSB, dus prestatieverlies.

We worden genept!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
True, totdat je je 350W voeding opblaas omdat je een nieuwe Geforce 6800GT en een AMD Athlon XP 3000+ heb gekocht.

Hetzelfde kwam laatst voor met mijn nieuwe aanschaf: een HD2900Pro
Zalman 400Watt + 2900Pro = 11.2V op zijn 12V rails. ;(

Met mijn nieuwe Zalman 600Watt zit hij weer op 12.67V. :)

Dus het zijn niet alleen maar cijfertjes ;) .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

SirNobax schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:26:
[...]

True, totdat je je 350W voeding opblaas omdat je een nieuwe Geforce 6800GT en een AMD Athlon XP 3000+ heb gekocht.
Toevalig heb ik een 6800GT en XP3200+, en deze verbruikt 160-180 watt stressed.
(Ik heb een 420W A-merk voeding)

Ik heb niet gekeken welke lijnen met hoeveel ampere belast worden, maar een A-merk 300W moet zelfs nog voldoen. Ding deed het niet gamend iig nog op een 235W C-merk (zeer tijdelijk en wel ongewenst natuurlijk)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Het aantal watts is voor de meeste gevallen ook ruim voldoende. Het blijft gewoon erg belangrijk hoe de lijnen het afzonderlijk van elkaar doen. Daar zijn overigens topics genoeg voor. 500 watt noname voedingen die minder stabiel bleken dan goede 300 watt voedingen.

Maar inderdaad, met de huidige videokaarten en andere slurpende hadware worden erg veel watts gebruikt. Maar meer betekent dus niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
BertV schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:09:
[...]

Toevalig heb ik een 6800GT en XP3200+, en deze verbruikt 160-180 watt stressed.
(Ik heb een 420W A-merk voeding)

Ik heb niet gekeken welke lijnen met hoeveel ampere belast worden, maar een A-merk 300W moet zelfs nog voldoen. Ding deed het niet gamend iig nog op een 235W C-merk (zeer tijdelijk en wel ongewenst natuurlijk)
Het was een redelijk (niet goed, niet slecht) voedinkje, weet zo gauw de naam niet, maar het was in ieder geval een 300W model (geen 350W zoals ik eerst zei). Na de eerste paar frames van 3dMark'03 vond hij het wel genoeg in ieder geval.
Toendertijd maar een Zalman 400W aangeschaft, en die deed het natuurlijk prima, maar schoot nu ook tekort.

Mij hoor je echter niet klagen, de 80mm fan van het 400W model was nu al zo oud dat hij niet meer super stil te noemen was. Een ratelend geluid verpeste de stille boel een beetje.

[ Voor 12% gewijzigd door SirNobax op 18-12-2007 16:20 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dus het zijn niet alleen maar cijfertjes ;) .
Klopt, het is ook belangrijk om een beetje uit te vogelen hoeveel ampère op welke lijn zit. Als je spanning dan 11,2 volt wordt, dan trekt ie waarschijnlijk teveel van 1 lijn. Als je videokaart voeding nodig heeft, altijd aparte lijnen nemen die hoge ampèrages kunnen leveren.

Maar de wattages blijven overkill en de consument ziet liever wat hij wilt zien dan dat hij het beste koopt...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De wattages zijn wel overkill maar idd. zoals gezegd: De lijnen niet. EEn beetje videokaart heeft gewoon X aantal A op een lijn nodig. Als je een SLI/CF-ready PSU hebt dan heb je al 2 van die lijnen. Aangezien het aantal A evenredig is met het aantal Watt is het opzich wel vrij logisch.

Neemt niet weg natuurlijk dat er een hoop verkeerde informatie wordt voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:59:
Ok, ik zal zeggen waarom ik het vroeg:
Ik neem aan dat ik een " modale" pc heb, en ik denk zelf dat alleen de zwaarste setups(4 hdd's, geluidskaart, overclocken, quadcore, SLI, TV-kaart, Physx) misschien 2,5 keer zoveel verbruikt als ik doe.

Maar dat blijft nog steeds 500 watt 8), want:
Ik heb gister een verbruiksmeter gekocht (220volt), en mijn pc eraan gehangen. Het resultaat was dat bij stressen van de CPU het verbruik iets boven de 200 watt kwam, en bij 3dmark06 het verbruik niet boven de 250 watt kwam. En dat is dus uit het stopcontact, niet wat de voeding geeft aan de pc.
Aannemend dat het om een efficiëntie van 75% gaat(ik gebruik iets van 30% van het max vermogen van de voeding), dan zou dat betekenen dat ik nog geen 250 x 0,75 = 187,5 watt verbruik.

Conclusie:
De gemiddelde voeding in de winkel is meer dan 500 watt, maar de gemiddelde pc heeft nog geen 200 watt nodig. Ik denk dat de consument beïnvloedt wordt door de cijfers, en niet door de realiteit.
Wat denk je van monitoren waarbij de responstijd van grijs naar grijs-waarden vermeld worden?
Dat getal is niet zo van belang dan de " gewone" responstijd. Maar aangezien eht getal lager is(beter) wordt het gekocht door de consument. Ook met geheugen is dit: hogere frequenties, dus beter, maar loopt niet in lijn met FSB, dus prestatieverlies.

We worden genept!
Ik heb ook een watt meter in mijn pc hangen.. dus ik zal (als mijn gfx en cpu binnen zijn) ook even kijken wat hij gebruikt.. met alleen mobo en hdds gebruikt hij 71w met opstarten :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij is het nu wel weer redlijk offtopic. als je een stille voeding hebt zorg dan dat je een 450W voeding hebt met heatpipes en modulair is, en dan een goede, dan is hij stil, handig en iig zwaar genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Voor mensen die nog twijfels hebben over het wel of niet passen van hun Scythe Ninja of Mugen, of over het plastic-clipjes-zonder-backplate-systeem. Ik ga nu voor de Noctua NH-U12P. Deze koeler gebruikt hetzelfde principe als de Scythe torens maar staat iets hoger op z'n poten waardoor hij op vrijwel elk mobo probleemloos past (ook heeft Noctua in tegenstelling tot Scythe een uitgebreide compatibility lijst op haar site staan). Verder gebruikt de Noctua een backplate en is heeft het een solide bevestigingssystem (bevestigd in reviews). Daarnaast is hij ook nog eens stiller en koelt hij iets beter.

Enige nadeel is eigenlijk de prijs, ongeveer 55 euro tegen 35 voor bv. de Scythe Ninja. Ik betaal die 20 euro extra echter graag gezien wat je er voor krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Legend schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:44:
Voor mensen die nog twijfels hebben over het wel of niet passen van hun Scythe Ninja of Mugen, of over het plastic-clipjes-zonder-backplate-systeem. Ik ga nu voor de Noctua NH-U12P. Deze koeler gebruikt hetzelfde principe als de Scythe torens maar staat iets hoger op z'n poten waardoor hij op vrijwel elk mobo probleemloos past (ook heeft Noctua in tegenstelling tot Scythe een uitgebreide compatibility lijst op haar site staan). Verder gebruikt de Noctua een backplate en is heeft het een solide bevestigingssystem (bevestigd in reviews). Daarnaast is hij ook nog eens stiller en koelt hij iets beter.

Enige nadeel is eigenlijk de prijs, ongeveer 55 euro tegen 35 voor bv. de Scythe Ninja. Ik betaal die 20 euro extra echter graag gezien wat je er voor krijgt :)
Heb je de ThermalRight Ultra120 ook overwogen? Het klopt wel dat de Noctua veel beter past dan de Scythe's en ThermalRight, maar beiden zetten wel veel betere koelprestaties neer tegen hetzelfde geluidsniveau.

De ThermalRight is ook iets goedkoper (€ 46,- en dan een Nexus 120mm fan voor € 6,50). De ThermalRight wordt ook bevestigd middels een backplate.

Echter, als ik deze foto's vergelijk heb ik niet het idee dat de ThermalRight minder goed past.

Noctua:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Noctua.jpg

ThermalRight:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Thermalright.jpg

Ik verwacht morgen of overmorgen mijn nieuwe PC, waar de ThermalRight Ultra 120 bijzit. Hier zet ik 1 of 2 120mm Nexus fans op. Het koelblok komt het beste uit de test op SPCR en de Nexus fan scoort ook hoog (Noctua fans scoorden iets beter met hetzelfde geluidsniveau, maar zijn bijna 3x zo duur).

Links gefixt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Smarron op 19-12-2007 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

In de reviews die ik heb gelezen is de performance van de Scythe en de Noctua in ieder geval gelijkwaardig tegen hetzelfde geluidsniveau :? De Thermalright heb ik niet vergeleken maar daar lees ik overal van dat de afwerking van het koelblok maar matig is. Ik zal even wat materiaal erbij zoeken :)

Je pics werken niet btw :P

Frostytech.com Review

Heatsink Noise Level Measurements

• Scythe Mugen 46.0 dB
• Noctua NH-U12P High 40.7 dB
• Noctua NH-U12P Low 32.1 dB

Synthetic Thermal Heatsink Test Results

• Thermalright Ultra-120 (125W) 12.4C @ 53.7 dB
• Scythe Mugen (125W) 15.3C @ 56 dB
• Noctua NH-U12P (high) (125W) 17.3 @ 40.7 dB

Dit is wat ik even vlug vind, koelprestaties lijken dus iets minder maar hij maakt minder lawaai. Ik ben geen fanatieke overclocker dus koelprestaties zijn voor mij minder belangrijk. Ik ben ook geen modder dus ga niet graag in de weer met andere backplates dan die waar voor ze bedoeld zijn. Noctua is qua totaal pakket hierin in ieder geval beter dan Scythe en naar mijn mening ook beter dan Thermalright :)

[ Voor 59% gewijzigd door The Legend op 19-12-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Legend schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:06:
In de reviews die ik heb gelezen is de performance van de Scythe en de Noctua in ieder geval gelijkwaardig tegen hetzelfde geluidsniveau :? De Thermalright heb ik niet vergeleken maar daar lees ik overal van dat de afwerking van het koelblok maar matig is. Ik zal even wat materiaal erbij zoeken :)

Je pics werken niet btw :P

Frostytech.com Review

Heatsink Noise Level Measurements

• Scythe Mugen 46.0 dB
• Noctua NH-U12P High 40.7 dB
• Noctua NH-U12P Low 32.1 dB

Synthetic Thermal Heatsink Test Results

• Thermalright Ultra-120 (125W) 12.4C @ 53.7 dB
• Scythe Mugen (125W) 15.3C @ 56 dB
• Noctua NH-U12P (high) (125W) 17.3 @ 40.7 dB

Dit is wat ik even vlug vind, koelprestaties lijken dus iets minder maar hij maakt minder lawaai. Ik ben geen fanatieke overclocker dus koelprestaties zijn voor mij minder belangrijk. Ik ben ook geen modder dus ga niet graag in de weer met andere backplates dan die waar voor ze bedoeld zijn. Noctua is qua totaal pakket hierin in ieder geval beter dan Scythe en naar mijn mening ook beter dan Thermalright :)
Ja, ik snap dat die waarden wel kloppen in die review. Echter, SPCR heeft de koelers ook getest, maar dan met exact dezelfde fans gemonteerd. Dat betekent dat het geluidsniveau van alle koelers in ieder geval gelijk is. In de basis koelt de ThermalRight dan echt het beste, maar de Noctua is ook prima, evenals de Scythe. In jouw test is er een andere fan gekozen welke, wat ze zelf ook al toegeven, het geluidsniveau "moderate" blijft (kies dan een stillere fan). Daarna zeggen ze ook dat je een fan naar keuze kunt installeren (naja). Het is ook gewoon een luxeprobleem wie de allerbeste koeler zou zijn, ze voldoen gewoon allemaal erg goed!

De ThermalRight heeft standaard geen koeler meegeleverd, daarom kies ik voor een zeer stille koeler. Dan is het geluidsniveau zelf te bepalen. De fans van de Scythes maken standaard meer geluid. Die fans zijn wel meegeleverd, maar die zou ik dan ook meteen vervangen. En voor de Noctua heb je volgens mij ook keuze wat betreft geluidsniveau.

Maar mijn keuze zou aangezien de prijs nagenoeg hetzelfde is, de ThermalRight zijn (wat ook al is gebeurd). Je krijgt meer prestatie en minder geluid voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat mijn vraag hier ook goed staat...

Ik heb een MSI P35 Neo2 FR. Hier zit geen automatische fancontroller op, en is in het BIOS niet in te schakelen. Bestaan er hardwarematige fan-controllers die temperatuur gebaseerd werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:34:
Misschien dat mijn vraag hier ook goed staat...

Ik heb een MSI P35 Neo2 FR. Hier zit geen automatische fancontroller op, en is in het BIOS niet in te schakelen. Bestaan er hardwarematige fan-controllers die temperatuur gebaseerd werken?
Nee eigenlijk staat dat hier niet goed, beter is om even te zoeken op GoT. Honderden malen aan de orde gweest.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:56:
[...]

Nee eigenlijk staat dat hier niet goed, beter is om even te zoeken op GoT. Honderden malen aan de orde gweest.......
Excuses, ik had last van het Calimero gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bestaan er hardwarematige fan-controllers die temperatuur gebaseerd werken?
Ja.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Als het om onderstaand mobo gaat heeft hij gewoon 3 controleerbare fan aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/3/1/00069113/g_00069113.jpg

Dat is het moederbord wat ik heb, een MSI P35 Neo2 FR als ik mij niet vergis. (zijn er verschillende versies daarvan ofzo ? :X )

1: 4-Pin PWM
2: FAN 1
3: FAN 4

Fan 1 + 4 zit tussen de NorthBridge en het PCI-E 16x slot.

De 4-Pin PWM fan is ook in de BIOS in te stellen.

offtopic:
"2*2Ghz, 2GB, 20 centimeter."
Moet dat laatste niet Inch zijn ? Of wat moet het eigenlijk voorstellen ? ?

:P

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 19-12-2007 15:57 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Smarron schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:10:
[...]
Ja, ik snap dat die waarden wel kloppen in die review. Echter, SPCR heeft de koelers ook getest, maar dan met exact dezelfde fans gemonteerd. Dat betekent dat het geluidsniveau van alle koelers in ieder geval gelijk is. In de basis koelt de ThermalRight dan echt het beste, maar de Noctua is ook prima, evenals de Scythe. In jouw test is er een andere fan gekozen welke, wat ze zelf ook al toegeven, het geluidsniveau "moderate" blijft (kies dan een stillere fan). Daarna zeggen ze ook dat je een fan naar keuze kunt installeren (naja). Het is ook gewoon een luxeprobleem wie de allerbeste koeler zou zijn, ze voldoen gewoon allemaal erg goed!

De ThermalRight heeft standaard geen koeler meegeleverd, daarom kies ik voor een zeer stille koeler. Dan is het geluidsniveau zelf te bepalen. De fans van de Scythes maken standaard meer geluid. Die fans zijn wel meegeleverd, maar die zou ik dan ook meteen vervangen. En voor de Noctua heb je volgens mij ook keuze wat betreft geluidsniveau.

Maar mijn keuze zou aangezien de prijs nagenoeg hetzelfde is, de ThermalRight zijn (wat ook al is gebeurd). Je krijgt meer prestatie en minder geluid voor hetzelfde geld.
Mjah daar heb je gelijk in. Ben benieuwd naar jouw ervaring met de Thermalright dan! Met name omtrent de afwerking van het koelblok, er schijnt een batch te zijn waarbij er groeven en krassen op het blokje zitten waardoor het noodzakelijk zou zijn om je koeler eerst te lappen. Dat laatste zie ik dan ook weer niet zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SirNobax schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:46:

offtopic:
"2*2Ghz, 2GB, 20 centimeter."
Moet dat laatste niet Inch zijn ? Of wat moet het eigenlijk voorstellen ? ?

:P
offtopic:
zijn jongeheer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
offtopic:
zijn jongeheer :)
offtopic:
als het dan toch in inches was heb ik medelijden

Miischien ook leuk om eens over na te denken:
Een thin client thuis inzetten om te downloaden, server te draaien, netwerkschijf.
Ikzelf heb thuis 3 pc's staan(ouders, mezelf en laptop), en ik wil op alledrie zaken zoals documenten, films, muziek, foto's blabla centraal hebben. Ha er een NAS(network attached storage) ding voor, maar die luste vista en xp tegelijkertijd niet aan de andere kant van het netwerk. Daarnaast wil ik ook 's nachts downloaden en een server thuis hebben, want huren is interessant voor weinig ruimte, veel bandbreedte, maar andersom niet(laat ik dat nou net willen).
Dus een kan en klare thin client gekocht, welke passief gekoeld word en dus netjes stil is(helaas is de schijf een ietwat oudere WD 250GB ata die (naar mijn zin) aardig wat kabaal maakt.
Voordeel van zoiets is: continu online/downloaden, en weinig energieverbruik, de hele combinatie verbruikt bij mij misschien gemiddeld 25 watt(tegenover 170 voor de vaste pc).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nas T schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:10:
[...]

offtopic:
als het dan toch in inches was heb ik medelijden

Miischien ook leuk om eens over na te denken:
Een thin client thuis inzetten om te downloaden, server te draaien, netwerkschijf.
Ikzelf heb thuis 3 pc's staan(ouders, mezelf en laptop), en ik wil op alledrie zaken zoals documenten, films, muziek, foto's blabla centraal hebben. Ha er een NAS(network attached storage) ding voor, maar die luste vista en xp tegelijkertijd niet aan de andere kant van het netwerk. Daarnaast wil ik ook 's nachts downloaden en een server thuis hebben, want huren is interessant voor weinig ruimte, veel bandbreedte, maar andersom niet(laat ik dat nou net willen).
Dus een kan en klare thin client gekocht, welke passief gekoeld word en dus netjes stil is(helaas is de schijf een ietwat oudere WD 250GB ata die (naar mijn zin) aardig wat kabaal maakt.
Voordeel van zoiets is: continu online/downloaden, en weinig energieverbruik, de hele combinatie verbruikt bij mij misschien gemiddeld 25 watt(tegenover 170 voor de vaste pc).
Idd goed idee, maar welke thin client heb je nu dan? Want in de regel werken deze niet zomaar 'stand alone' (daar zijn ze ook niet voor bedoeld eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
kaajee schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:24:
[...]Idd goed idee, maar welke thin client heb je nu dan? Want in de regel werken deze niet zomaar 'stand alone' (daar zijn ze ook niet voor bedoeld eigenlijk)
deze. je mag ook de 1e regel quoten en de laatste regel, en dan blabla ertussen zetten ;) scheelt ruimte. En ik weet wel dat thinclient niet het juiste woord is(want een thinclient is in feite niet veel meer een interface voor iets wat ergens anders(server normaliter) draait).

[ Voor 17% gewijzigd door Nas T op 19-12-2007 23:05 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Legend schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:16:
[...]

Mjah daar heb je gelijk in. Ben benieuwd naar jouw ervaring met de Thermalright dan! Met name omtrent de afwerking van het koelblok, er schijnt een batch te zijn waarbij er groeven en krassen op het blokje zitten waardoor het noodzakelijk zou zijn om je koeler eerst te lappen. Dat laatste zie ik dan ook weer niet zitten :)
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Dat was ik nog vergeten te posten. Ik ga de koeler inderdaad eerst lappen, want out of the box is hij inderdaad niet helemaal egaal. Vind ik ook een groot minpunt van de ThermalRight.

Ik moet morgen nog even het schuurpapier halen, heb al een hele instructie van een andere GoT-er gekregen, dus dat moet goed gaan.

En om te oefenen, gebruik ik een oud koelblok voor mijn socket A setup. Eerst nog even zonder te lappen en de temps. controleren. Dan lappen en nogmaals. Weet ik meteen of ik het wel goed doe. Daarna zal ik de ThermalRight gaan proberen.

Ik heb het dus nog nooit gedaan, we zien wel of het een beetje lukt!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30
Mijn Arctic Acellero X1 past niet in m'n nieuwe HTPC behuizing, dus als iemand interesse heeft dan hoor ik het graag :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Nas T
Smarron schreef op woensdag 19 december 2007 @ 23:20:
[...]Ik moet morgen nog even het schuurpapier halen, heb al een hele instructie van een andere GoT-er gekregen, dus dat moet goed gaan.
Is het de tip van telkens fijner schuurpapier nemen, beginnen bij ongeveer grid 800 tot het liefst grid 2.000(spiegelglad), en dan het schuurpapier op een spiegel leggen en natmaken?
offtopic:
zodat de rest het hier ook weet hoe het moet

vrede in rust

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Dat was ik nog vergeten te posten. Ik ga de koeler inderdaad eerst lappen, want out of the box is hij inderdaad niet helemaal egaal. Vind ik ook een groot minpunt van de ThermalRight.

Ik moet morgen nog even het schuurpapier halen, heb al een hele instructie van een andere GoT-er gekregen, dus dat moet goed gaan.

En om te oefenen, gebruik ik een oud koelblok voor mijn socket A setup. Eerst nog even zonder te lappen en de temps. controleren. Dan lappen en nogmaals. Weet ik meteen of ik het wel goed doe. Daarna zal ik de ThermalRight gaan proberen.

Je moet ook nat schuren, dan wordt het net iets gladder, want voglens mij is het hetzelfde als polijsten.

En vooral de tijd ervoornemen, je kan het beter goed doen, dan je cpu mollen...

No signature required.

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Hey ik heb je gemaild maar nog geen reactie :P Hier dan nogmaals even:

Ik zag dat je een Antec Sonata (= Antec Solo) + Gigabyte P35-DS3 + Thermalright Ultra-120 Extreme hebt gekocht. Nu las ik in de review dat de koeler niet goed past in combinatie met een Antec Solo en bepaalde mobo's! Ik ben dus heel benieuwd of het bij jou wel past :) Ik bedoel dan uiteraard de stand dat de fan naar de achterkant van de kast blaast en niet naar de bovenkant.

• Smarron

Smarron

The bend

Nas T schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:32:
[...]

Is het de tip van telkens fijner schuurpapier nemen, beginnen bij ongeveer grid 800 tot het liefst grid 2.000(spiegelglad), en dan het schuurpapier op een spiegel leggen en natmaken?
offtopic:
zodat de rest het hier ook weet hoe het moet
Ik heb van een GoT-er vernomen te beginnen met 400, daarna 800 en als laatste 1200. Dat zou al een spiegeltje op moeten leveren.
M3rcury schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:58:
[...]

Je moet ook nat schuren, dan wordt het net iets gladder, want voglens mij is het hetzelfde als polijsten.

En vooral de tijd ervoornemen, je kan het beter goed doen, dan je cpu mollen...
Ja, inderdaad nat schuren. Zo heb ik het ook vernomen.
The Legend schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:04:
[...]

Hey ik heb je gemaild maar nog geen reactie :P Hier dan nogmaals even:

Ik zag dat je een Antec Sonata (= Antec Solo) + Gigabyte P35-DS3 + Thermalright Ultra-120 Extreme hebt gekocht. Nu las ik in de review dat de koeler niet goed past in combinatie met een Antec Solo en bepaalde mobo's! Ik ben dus heel benieuwd of het bij jou wel past :) Ik bedoel dan uiteraard de stand dat de fan naar de achterkant van de kast blaast en niet naar de bovenkant.
Ik heb zojuist alle spullen ontvangen en ben er nu druk mee. De koeler past in ieder geval prima op het moederbord, of het inderdaad in de kast past .. Ik weet het zometeen! Zou wat zijn .. Ik had er niet op gelet tijdens de aanschaf van alles. Toch even snel in de kast gelegd en als ik de koeler tegen de achterkant van de kast zet, hou ik zo'n 5cm speling over. Als het moederbord er eenmaal inzit, zou die marge echt genoeg moeten zijn om de kast weer te sluiten. Ik zie het in ieder geval positief in, maar straks weet ik het 100% zeker.

Aangezien ik voor een tussenoplossing heb gekozen wat betreft cpu (E2140 :D daarna de E8400), ga ik direct alles inbouwen zonder te lappen. Ik heb ook geen tijd meer gehad (en zin) om nog schuurpapier te halen. Als de nieuwe cpu leverbaar is, ga ik de koeler nog wel lappen. Toch lijkt het blok redelijk vlak te zijn.

Mailtje ook net pas gelezen, drukke dag gehad en nadat de spullen waren bezorgd direct begonnen met knutselen. :)

EDIT:
De combinatie van koeler en kast past, maar het past eigenlijk niet. Met een beetje wringen lukt het wel. De pin van de koeler komt zeg maar tegen de horizontale rails aan, maar met wat wringen gaat het wel. Foto's volgen nog!

Een oplossing zou zijn om de koeler horizontaal te monteren met de fan eronder, ipv verticaal met de fan rechts. Maar daar heb ik geen zin in, en het past nu gewoon. Als de temps ook gewoon normaal zijn laat ik het zo, anders kan ik de koeler altijd nog horizontaal bevestigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Smarron op 20-12-2007 21:47 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Smarron schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:56:
[...]

EDIT:
De combinatie van koeler en kast past, maar het past eigenlijk niet. Met een beetje wringen lukt het wel. De pin van de koeler komt zeg maar tegen de horizontale rails aan, maar met wat wringen gaat het wel. Foto's volgen nog!

Een oplossing zou zijn om de koeler horizontaal te monteren met de fan eronder, ipv verticaal met de fan rechts. Maar daar heb ik geen zin in, en het past nu gewoon. Als de temps ook gewoon normaal zijn laat ik het zo, anders kan ik de koeler altijd nog horizontaal bevestigen.
Ok ik ben benieuwd naar je temps. Gelukkig past het met wat wringen net, zou zuur zijn als je de cooler terug moest doen! Ik ga nu denk ik toch voor de Noctua, die is 0,6cm minder breed dus die zou zonder wringen moeten passen lijkt me :? (zou blij zijn met wat pix en evt. gemeten aantal mm ruimte!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik mail je even via mijn gmail account wat foto's, gaat wat sneller.
Morgen zal ik sowieso wat foto's posten in dit topic met het oog op de stille aspecten van mijn PC.

Ik had nog een oude IDE 80Gb harde schijf liggen van Western Digital. (Morgen wordt deze overigens vervangen voor een Samsung 500Gb). Het grappige was, dat ik deze via een IDE to S-ATA verloopstekker had aangesloten. Voedingsstekker vergeten, maar toen ik de PC aan deed: Eén en al stilte! Mijn vriendin had niet eens door dat de PC aanstond!

Er zitten totaal 5 koelers in de behuizing:
2x120mm Nexus (outtake en cpu)
2x92mm Nexus (intakes)
1x80mm Antec (outtake voeding)

Ik ben tot nu toe uiterst tevreden met het resultaat!

Oh ja, toen sloot ik de HD aan op de voeding, weg stilte ... :/
Dus een stille HD is ook echt noodzakelijk (en in mijn geval nu dus de boosdoener), het hoge fluittoontje en schrijfgeluid verpesten eigenlijk de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zo, mijn project "stille PC" is af en ik ben uiterst tevreden met het uiteindelijke resultaat! Het is lang geleden dat ik een PC zo weinig geluid heb horen maken! Zelfs mijn vriendin viel het op (Had niet door dat de PC aanstond). Buiten een stille PC, wilde ik ook nog ruimte hebben om te overclocken wat meestal een lastige combinatie is. Toch denk ik prima geslaagd te zijn.

De hardware gebruikt om een goede overclock neer te zetten:
  • Gigabyte P35C-DS3R (extreem goede plank/chipset om te oc-en)
  • Crucial Ballistix Tracer PC6400 4x1Gb (met leds! :D)
  • Intel Core2Duo E2140 (tijdelijk om later vervangen te gaan worden door een E8400)
  • Samsung Spinpoint T166 500Gb 16Mb
En zoals beloofd wat foto's met de hardware welke bij hebben gedragen aan een stille PC:

Behuizing: Antec Sonata Designer 500. Een kast gemaakt voor geluidsdemping. (Echter maakte de bijgeleverde 120mm Tri-cool fan zelfs op de laagste stand teveel geluid, deze is direct vervangen voor een Nexus 120mm (19dB).) De zijpanelen van de behuizing bevatten al dempingsmatten en de bovenkant idem dito:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC01s.JPG

Fans: 2x92mm fans van Nexus. Zeer goed beoordeeld door SPCR:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC02s.JPG

De fans vastgezet met rubbertjes in plaats van schroeven ter voorkoming van trillingen/resonantie:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC03s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC04s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC05s.JPG

De Antec is voorzien van een 500watt Earthwatts voeding. Zeer stabiel, energiezuinig (80 Plus) en de fan is vrijwel onhoorbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC06s.JPG

Er is plaats voor 3 harde schijven, welke met elastieken vastgeklemd kunnen worden. Dit wederom om trillingen/resonantie te voorkomen. De harde schijf die je daar ziet is een oude WD 80Gb, maar gisteren is deze vervangen voor een Samsung Spinpoint T166 500Gb 16Mb, letterlijk een verademing!:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC07s.JPG

Een andere geluidsbron is uiteraard de cpu-koeler. Mijn keuze was snel gemaakt. SPCR heeft 1 koelblok tot het best presterende koelblok uitgeroepen en dat was de ThermalRight Ultra 120. Koelt erg goed, maar is ook extreem groot en lomp (en prijzig):
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC08s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC09s.JPG

Het koelblok wordt zonder fan geleverd, dus je kunt een fan naar keuze kopen. SPCR is wederom te spreken over Nexus, ditmaal de 120mm variant (Noctua is als beste getest, maar direct 3x zo duur). Ik heb ook een 120mm als outtake geplaatst, eveneens van Nexus:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC10s.JPG

Helaas stuitte ik ook op een groot probleem. Aangezien het koelblok van dermate grootte was, kreeg ik deze bijna niet passend in de behuizing. De horizontale rails welke altijd precies onder de voeding loopt, raakte de koeler bij het plaatsen van het moederbord. Met een beetje passen en meten is het uiteindelijk toch gelukt, maar ik wilde er zeker van zijn dat het koelblok nog wel goed bevestigd zat op de cpu. De idle/stressed temperatuur van de cpu zou dus een belangrijke test zijn om direct even aandacht aan te schenken bij het booten:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC11s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC12s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC13s.JPG

Bij gebrek aan 8800GT's (en budget) die ik voor ogen had, heb ik op dit moment een passief gekoelde ATi X1550 gekocht. Minder geluid kan een videokaart niet genereren! Games speel ik voorlopig op xbox360 en Wii. Volgens uncle Tom zit deze € 27,- kostende videokaart op hetzelfde prestatieniveau als een ATi Radeon 9800 Pro, gamen met iets lagere instellingen zou dus ook gewoon moeten kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC14s.JPG

Alles in elkaar gezet, zoals gezegd direct de bios in en ik verbaasde me op de idle temperatuur! 22 graden! Dit heb ik zelfs met mijn waterkoeling nooit meegemaakt!:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC15s.JPG

Over het project "Stille PC" kan ik kort zijn: Uiterst tevreden! Ik geniet echt van het geluid wat amper hoorbaar is. Ondanks er 5 ventilatoren in de PC bezig zijn. En er is echt genoeg koeling aanwezig om nog flink wat extra prestatie uit het systeem te halen!

Op dit moment ben ik de PC behoorlijk aan het stresstesten en de temps zijn de 40 graden nog niet gepasseerd (333*8) en nu zelfs maar 32 graden met Orthos draaiende (iets meer dan een uur nu op 400*6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Shit...Dacht ik een mooie deal te maken bij interngeheugen.com
Ja, een SSD van 32GB voor maar €150, blijkt dat volgens anandtech de schijf niet zo goed presteert...Geen geluid dus, maar ook geen volwaardige harde schijf, lijkt me dus...
PS de SSD in de review is de 16GB, maar die zal vergelijkbaar zijn qua snelheid met de 32GB denk ik

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 13:05
Ik ben nu al een dag aan het zoeken en kan het maar niet vinden. Even een tekening ter illustratie
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/6p8kx8j.jpg

Zijn er dat soort dingen? Ik kan het momenteel niet vinden, om nou mijn case te slopen trek ik ook niet echt :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:17:
Shit...Dacht ik een mooie deal te maken bij interngeheugen.com
Ja, een SSD van 32GB voor maar €150, blijkt dat volgens anandtech de schijf niet zo goed presteert...Geen geluid dus, maar ook geen volwaardige harde schijf, lijkt me dus...
PS de SSD in de review is de 16GB, maar die zal vergelijkbaar zijn qua snelheid met de 32GB denk ik
Ik denk dat een SSD soiezo nog lang niet zo goed kan presteren als de hedendaagste hdd's. Het is iig wel mooi om windows op te zetten, en dan helemaal silent te runnen.

No signature required.

Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!