[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
M3rcury schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat een SSD soiezo nog lang niet zo goed kan presteren als de hedendaagste hdd's. Het is iig wel mooi om windows op te zetten, en dan helemaal silent te runnen.
SSD's zijn juist retesnel, alleen nog 'een beetje' duur. Voor de prijs van een SSD van 64GB (als je die al vinden kunt) heb je toch wel twee keer een 1TB HDD'tje ofzo :P

Een huidige opzet van SSD is inderdaad vaak niet snel, omdat het zo'n camera-kaartje is in een IDE-omvormer, maar wanneer ze gemaakt zijn als PC-schijf of laptop-schijf, kunnen die dingen zeker wel snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

TheZeroorez schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:28:
[...]

SSD's zijn juist retesnel, alleen nog 'een beetje' duur. Voor de prijs van een SSD van 64GB (als je die al vinden kunt) heb je toch wel twee keer een 1TB HDD'tje ofzo :P

Een huidige opzet van SSD is inderdaad vaak niet snel, omdat het zo'n camera-kaartje is in een IDE-omvormer, maar wanneer ze gemaakt zijn als PC-schijf of laptop-schijf, kunnen die dingen zeker wel snel zijn.
Had een HELE tijd gelederen idd een test gelezen van ik geloof compact flash kaartjes.. vandaar dat ik dat zei.

My bad than.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

tiswat schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:42:
Ik ben nu al een dag aan het zoeken en kan het maar niet vinden. Even een tekening ter illustratie
[afbeelding]

Zijn er dat soort dingen? Ik kan het momenteel niet vinden, om nou mijn case te slopen trek ik ook niet echt :x
Kun je dat toch niet gewoon zelf maken? Beetje casemodding met een dremeltje doet wonderen. (Ik ben ook niet handig, maar dat is me wel ooit gelukt met een beetje hulp :) )

Ik snap alleen het nut van 4 koelers aan "andere zijkant" van de case niet zo. Tegenwoordig zijn er zoveel behuizingen te krijgen met een zeer goede airflow die met de juiste fans erg stil zijn, dat zoiets toch eigenlijk overbodig is?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M3rcury schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:16:
[...]

Had een HELE tijd gelederen idd een test gelezen van ik geloof compact flash kaartjes.. vandaar dat ik dat zei.

My bad than.
Nee hoor, de 2,5" SSD's die in pricewatch staan zijn echt om janken. Het lijk me in eerste instantie wel wat, tot dat ik de specificaties er van op i-net had gevonden. Want maximale lees en schrijf snelheid is zelfse stukke lager dan die van een laptop hardeschijf.
Enige waarbij die SSD's snel zijn is bij kleine bestandjes.
Echte snelle SSD's zullen vast wel bestaan, maar die zullen ook meteen stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:05
Smarron schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 08:43:
[...]
Kun je dat toch niet gewoon zelf maken? Beetje casemodding met een dremeltje doet wonderen. (Ik ben ook niet handig, maar dat is me wel ooit gelukt met een beetje hulp :) )

Ik snap alleen het nut van 4 koelers aan "andere zijkant" van de case niet zo. Tegenwoordig zijn er zoveel behuizingen te krijgen met een zeer goede airflow die met de juiste fans erg stil zijn, dat zoiets toch eigenlijk overbodig is?
Zo'n handige harry ben ik niet :P , en overigs ja kasten van 200 euro? Ik ken eigenlijk alleen de Cooler Master kast die dat heeft. Die kast is erg gaaf, maar dat geld heb ik dan net niet over voor een case. Kan wel proberen de zijkant een beetje te slopen van mijn normale kast. Ik ga het gewoon proberen. Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Ik zit te twijfelen tussen de volgende opties voor kast + voeding om de boel wat stiller te krijgen:

Antec Sonata Designer inclusief MT 500W EarthWatts

of een

Antec Solo + be quiet Straight Power 350W ATX

Het design en de opbouw is vrijwel gelijk, maar ik wil gewoon een stille en stabiele voeding. Die 350W zouden ruim genoeg moeten zijn voor mijn verouderde systeempje, daar twijfel ik niet echt over. De prijs is ongeveer gelijk (samen ongeveer 120 euro). Maar welk systeem zal stiller/beter zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 03-01-2008 16:15 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

tiswat schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:52:
[...]

Zo'n handige harry ben ik niet :P , en overigs ja kasten van 200 euro? Ik ken eigenlijk alleen de Cooler Master kast die dat heeft. Die kast is erg gaaf, maar dat geld heb ik dan net niet over voor een case. Kan wel proberen de zijkant een beetje te slopen van mijn normale kast. Ik ga het gewoon proberen. Toch bedankt :)
Maar ze moeten per se die gaten hebben, of voldoet elke stille andere behuizing met goede airflow ook ?
Garyu schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:14:
Ik zit te twijfelen tussen de volgende opties voor kast + voeding om de boel wat stiller te krijgen:

Antec Sonata Designer inclusief MT 500W EarthWatts

of een

Antec Solo + be quiet Straight Power 350W ATX

Het design en de opbouw is vrijwel gelijk, maar ik wil gewoon een stille en stabiele voeding. Die 350W zouden ruim genoeg moeten zijn voor mijn verouderde systeempje, daar twijfel ik niet echt over. De prijs is ongeveer gelijk (samen ongeveer 120 euro). Maar welk systeem zal stiller/beter zijn?
Ik kan alleen zeggen dat ik echt uitermate tevreden ben over de Designer met Earthwatts voeding. Ik heb er in totaal 5 fans in (voeding, 2x 92mm front, 1x120mm cpu, 1x120mm rear) en het is heerlijk om zo te werken. De fan van de Earthwatts voeding is vrijwel onhoorbaar.

Wat wel belangrijk is, pleur die Tri-Cool fan weg, die maakt nog het meeste geluid, zelfs op de laagste stand! Ik meen 25dB en dat hoor je echt nog wel. Deze fan zit in beide kasten. Met geluidsdemping zit het ook wel goed.

Beide behuizingen zijn dus al echt prima. De Be Quiet zal ook wel in orde zijn. Is de Designer inclusief voeding ook niet goedkoper? Ik heb € 110,- betaald. Ga wat mij betreft voor de goedkoopste oplossing of kies eventueel voor het mooiste design/kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Beide behuizingen zijn dus al echt prima. De Be Quiet zal ook wel in orde zijn. Is de Designer inclusief voeding ook niet goedkoper? Ik heb € 110,- betaald. Ga wat mij betreft voor de goedkoopste oplossing of kies eventueel voor het mooiste design/kleur.
Ik heb ervaring met de Be Quiet voedingen, had eerst een Antec, en nu een Be Quiet Straight Power, véél beter.
-Véél stiller
-Stabieler
-Meer power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:05
Smarron schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:23:
[...]
Maar ze moeten per se die gaten hebben, of voldoet elke stille andere behuizing met goede airflow ook ?
De gehele kast bestaat bij mij onderhand uit luchtgaatjes, dus ik denk wel dat het mogelijk is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

AE86 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:11:
[...]

Ik heb ervaring met de Be Quiet voedingen, had eerst een Antec, en nu een Be Quiet Straight Power, véél beter.
-Véél stiller
-Stabieler
-Meer power
Sure, Garyu vergelijkt een 500 watt Antec-voeding tegen een 350 watt Be Quiet en jij beweert dat die voeding stiller is (stiekem is het puur een fan die geluid maakt in een voeding), stabieler is (graag onderbouwd) en meer power heeft. :X
tiswat schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:11:
[...]

De gehele kast bestaat bij mij onderhand uit luchtgaatjes, dus ik denk wel dat het mogelijk is :9
Nieuwe kast dus en niet per se zoiets op de tekening? Tja, ik ben uiterst tevreden over de Antec's zoals een paar voorbeelden van hierboven. Prijzen vallen echt mee (maar uiteraard ligt het eraan wat je budget is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Oi, twee verschillende meningen, leuk :).

Zoals gezegd, mijn systeem komt nu ook uit (zo'n beetje) met een 300W Zalman voeding, maar die is 1) niet stil en 2) schommelt die een beetje. Verbruik komt niet boven de 150W uit, maar die voeding is gewoon oud en gammel geworden.

Een 350W voeding zal dus zeker wel genoeg zijn, maar de vraag is in hoeverre de fan meer werk moet verrichten om beide apparaten te koelen? De Antec 500W heeft een 80mm fan, de BeQuit heeft een 120mm fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

In de regel kan een 120mm of evenveel lucht verplaatsen met minder omwentelingen, ofwel vaak stiller is. Of meer lucht lucht verplaatsen met een evenhoge geluidsproductie. In dat geval is de beste keuze om de Be Quiet te nemen. Wel even controleren wat de geluidsproductie is van de fans die erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 17:11
Over enkele weken ga ik een nieuwe PC aanschaffen (of iig zodra alles leverbaar is) en vroeg me af of iemand nog op- of aanmerkingen heeft.

Zou het liefste Noctua fans nemen maar die zijn nogal slecht beschikbaar bij de meeste winkels.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)€ 74,20€ 74,20
1Asus EN8800GTS/HTDP€ 271,-€ 271,-
1Corsair CMPSU-520HXEU€ 79,85€ 79,85
1Gigabyte GA-P35-DS3P€ 119,88€ 119,88
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 279,53€ 279,53
1LG L227WT-PF€ 315,77€ 315,77
2Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)€ 5,36€ 10,72
1OCZ Platinum OCZ2P8004GK€ 85,-€ 85,-
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 144,90€ 144,90
1Scythe Ninja Plus Rev.B SCNJ-1100P (Socket 478/775/754/939/AM2)€ 33,-€ 33,-
2Scythe S-Flex SFF21D (120mm, 8,7dB, 3/4p)€ 11,-€ 22,-

De gedachte is dat ik de Q9450 naar 3.2Ghz klok om het 1:1 te laten lopen met het RAM. De TriCool gooi ik eruit en vervang met een S-Flex of Nexus 120mm (twijfel nog). Voorin gaan 1 of 2 Nexus 92mm (hangt ervan af of het nodig is).
De Corsair is volgens SPCR het best en de Solo vind ik gewoon een vette kast (heb nu Sonata I).

Vraag me alleen af of die nieuwe G92 512MB GTS niet teveel lawaai maakt... het schijnt veel minder te zijn dan de GT maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

BasNation schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:21:
Over enkele weken ga ik een nieuwe PC aanschaffen (of iig zodra alles leverbaar is) en vroeg me af of iemand nog op- of aanmerkingen heeft.

Zou het liefste Noctua fans nemen maar die zijn nogal slecht beschikbaar bij de meeste winkels.

De gedachte is dat ik de Q9450 naar 3.2Ghz klok om het 1:1 te laten lopen met het RAM. De TriCool gooi ik eruit en vervang met een S-Flex of Nexus 120mm (twijfel nog). Voorin gaan 1 of 2 Nexus 92mm (hangt ervan af of het nodig is).

Vraag me alleen af of die nieuwe G92 512MB GTS niet teveel lawaai maakt... het schijnt veel minder te zijn dan de GT maar toch.
Ik zou voor een G92 512mb gaan met een Thermalright HR-03GT (een 'passieve' koeling voor je grafische kaart, zodra je er een stille 92mm fan op zet is hij stiller en kouder dan de standaard koeling, de GT heeft ook een variant met dualslotskoeling, of je neemt natuurlijk de Sparkle passief gekoelde (lekker stil ;))

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Smarron schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:29:
In de regel kan een 120mm of evenveel lucht verplaatsen met minder omwentelingen, ofwel vaak stiller is. Of meer lucht lucht verplaatsen met een evenhoge geluidsproductie. In dat geval is de beste keuze om de Be Quiet te nemen. Wel even controleren wat de geluidsproductie is van de fans die erin zitten.
Aangezien het design voor mij niets uitmaakt, en het prijsverschil minimaal is (iets van 5 euro), heb ik toch voor de losse kast + losse voeding gekozen. Heb nu een Antec Solo en een Be Quiet 400W voeding besteld, zodat ook een uitbreiding/upgrade nog makkelijk te trekken is door de voeding. Waarschijnlijk vrijdag even ophalen en in elkaar schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Naast de topic-start zijn hier op GoT ook nog heel nuttige zaken te vinden als het gaat om het bouwen van een systeem. Wist zelfs niet dat er een "wet" bestond waarin je kon uitrekenen hoeveel airflow je systeem nodig heeft op basis van je TDP...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nou, ik heb het systeempje binnen, jezus wat is die kast leeg al zwaar zeg :/. Moest toch nog een stukje lopen van de winkel naar huis, de kast in de doos past echt precies in zo'n blauwe IKEA tas (geen idee hoe ik hem anders thuis had moeten krijgen). O-)

Maar goed, gisteren begonnen met in elkaar schroeven, en het is echt een mooie, degelijke kast. Helaas is de meegeleverde fan dus absoluut niet stil, ondanks dat ie een 'extra-silent operation mode' heeft waar ie maar 1200 toeren doet en 'maar' 25 dB produceert.

Heb als replacement een 800 toeren-fan gekocht die 8,7 dB doet (Scythe S-FLEX SFF21D - 120 mm) maar vrijwel evenveel lucht verplaatst als de Tricool op de lage stand (€ 16,-, waarschijnlijk ook wel goedkoper te krijgen), maar dan geruisloos. Ik heb nog geen stresstests kunnen doen, waarschijnlijk wordt dat morgen pas. Mocht dit genoeg zijn, dan ben ik dik tevreden. Eventueel kan ik er nog een 92mm fan aan de voorkant aan koppelen mocht het allemaal niet koel genoeg blijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-cooling.at/images/products/200200210/200200210_gr.jpg

Hier bijvoorbeeld gereviewed met in totaal 18 120mm fans. http://www.fan-x.de/testson004_6.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 11-01-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Goed, nog even laatste ervaringen: de TriCool van Antec valt op middel- en hoog-stand in elk geval af. Dit valt ongeveer in de categorie stofzuiger, en is dus gewoon absoluut niet interessant. De Scythe daarentegen hoor je helemaal niet. Het verschil tussen uit en aan is minimaal. Ook de be-quiet fan is vrijwel geruisloos.

Alleen hoor ik nu mijn CPU-cooler overal bovenuit :(.

HDD wilde ik eerst ophangen in het elastiekensysteem, maar wilde eerst eens uitproberen hoe deze in de tray zou werken. Het gaat om een 160GB Spinpoint met 5400 toeren, dus op zich al een van de stilste HDDs die er zijn. Deze is niet te horen. Heb de harde schijf geruisloos gedefragmenteerd, erg lekker :D. Het elastiekensysteem heb ik dus niet nodig, wat ook de veiligheid van de schijven weer enigzins ten goede zou moeten komen.

Nu alleen dus een nieuwe (socket A!) CPU cooler vinden die wél stil is.

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 14-01-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Zo ben ik ook weer eens. Systeempje is af. ipv noctua, zitten er toch nexus fans in. en er zitten nu helaaas nog stock koelers op de cpu en de gfxjes. Nu zit ik een beetje te twijfelen. Ik denk dat ik voor een reserator 1v2 ga voor de gfxjes, en een thermalright 120 ultra voor de cpu.

Nu de volgende vraag, met de thermalright, wordt je cpu dan koeler (als er 2 exit fans waarvan 1tje boven in de case, en 1tje achterin de case vlakbij zitten) dan met stocK?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
M3rcury schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:44:
Ik denk dat ik voor een reserator 1v2 ga voor de gfxjes, en een thermalright 120 ultra voor de cpu.

Nu de volgende vraag, met de thermalright, wordt je cpu dan koeler (als er 2 exit fans waarvan 1tje boven in de case, en 1tje achterin de case vlakbij zitten) dan met stocK?
Wat de Thermalright CPU-koeler betreft: Ja, dat wordt (hoogstwaarschijnlijk) koeler. De Ninja zal iets beter presteren, aangezien het om lage airflow gaat.

Maar als ik je post lees, zie ik dat je een Zalman Reserator wilt gebruiken om alleen je GPU mee te koelen? Je gaat toch geen €200 uitgeven voor zoiets, hoop ik?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:29
BasNation schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:21:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)€ 74,20€ 74,20
1Asus EN8800GTS/HTDP€ 271,-€ 271,-
1Corsair CMPSU-520HXEU€ 79,85€ 79,85
1Gigabyte GA-P35-DS3P€ 119,88€ 119,88
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 279,53€ 279,53
1LG L227WT-PF€ 315,77€ 315,77
2Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)€ 5,36€ 10,72
1OCZ Platinum OCZ2P8004GK€ 85,-€ 85,-
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 144,90€ 144,90
1Scythe Ninja Plus Rev.B SCNJ-1100P (Socket 478/775/754/939/AM2)€ 33,-€ 33,-
2Scythe S-Flex SFF21D (120mm, 8,7dB, 3/4p)€ 11,-€ 22,-

De Corsair is volgens SPCR het best en de Solo vind ik gewoon een vette kast (heb nu Sonata I).

Misschien een idee om naar Nexus 120mm fans te kijken? Zijn volgens mij even stil als Noctua, ik hoor ze zelf niet hier. Heb er 2 ingebouwd in mijn server kast en ik hoor ze niet. Airflow is zat.

Link: http://www.nexustek.nl/NXS-nexus120mmrealsilentcasefan.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Naja, 23 dB is wel wat anders dan 14 dB natuurlijk... vooral bij een paar fans kan dat dan samen toch hoorbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Wat de Thermalright CPU-koeler betreft: Ja, dat wordt (hoogstwaarschijnlijk) koeler. De Ninja zal iets beter presteren, aangezien het om lage airflow gaat.

Maar als ik je post lees, zie ik dat je een Zalman Reserator wilt gebruiken om alleen je GPU mee te koelen? Je gaat toch geen €200 uitgeven voor zoiets, hoop ik?
nja.. ik zit dus met een crossfire opstellen. aangezien die zalman vf1000 te veel herry maakt, en dat passive ding (kom ff niet op de naam maar begint met een a) koelt denk k niet genoeg icm de airflow in mijn kast. aangezien op de bovenste kaart geen fan gezet kan worden..

Ik heb er wel over zitten denken, en miss dat ik het nog steeds ga doen, om gfx ook passief te maken.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Jeroenz18 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:12:
[...]

Misschien een idee om naar Nexus 120mm fans te kijken? Zijn volgens mij even stil als Noctua, ik hoor ze zelf niet hier. Heb er 2 ingebouwd in mijn server kast en ik hoor ze niet. Airflow is zat.

Link: http://www.nexustek.nl/NXS-nexus120mmrealsilentcasefan.htm
Het grote voordeel van de Noctua fans is dat ze een magnetisch "lager" hebben en dus magnetisch zijn opgehangen. Daardoor zijn ze de stilste van dit moment en slijten ze ook praktisch niet. Helaas hebben ze geen 92mm model, dus heb ik die van Nexus genomen voor de HDD koeling in de Solo.

Ik ben namelijk ook bezig een nieuw -zo stil mogelijk- systeem te bouwen die uit de volgende onderdelen bestaat:

Behuizing: Antec Solo
PSU: Corsair 620HX
Moederbord: Gigabyte GA P35 DS3R
RAM: GEiL 4 GB DDR2-800 Kit, GX24GB6400LDCK (2x2GB)
HDD1: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 750GB
HDD2: Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 500GB
Casefans: 1x 120mm Noctua NF-S12-1200, 1x 92mm Nexus
DVD-RW: NEC AD-7173
FDD: Samsung
Videokaart: Ben ik nog niet over uit. Ik heb er nu tijdelijk een ATi X300 passief gekoeld kaartje inzitten. Misschien wordt het een passief gekoelde Sapphire Radeon HD 3850 512 MB of ik wacht op de nieuwe Nvidia's die nog komen en een stuk zuiniger en koeler zouden zijn.
CPU: Het is de bedoeling dat er een Q9450 Quad Core in komt, maar die zijn helaas nog niet leverbaar. Daarom draai ik nu even tijdelijk met een P4 (hot Prescott) 3 GHz omdat ik mijn C2D E6600 systeem heb verkocht.

Voor koeling van de CPU heb ik de Scythe Ninja CU Anniversary Edition besteld. Dit is een volkoperen gelimiteerde versie van de bekende aluminium Ninja. Volgens mij is deze op dit moment de beste koeler die er op de markt is. Hij heeft een fan die op 800 RPM draait en zou slechts 10,7 dB produceren!
Linkjes met reviews (wel in het Duits helaas): hier en hier
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/9/7/6/7/1_m.jpg
Deze heeft teminste ook een backplate! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

The Legend

*Plop*

JazzySOB schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:24:
[...]

Het grote voordeel van de Noctua fans is dat ze een magnetisch "lager" hebben en dus magnetisch zijn opgehangen. Daardoor zijn ze de stilste van dit moment en slijten ze ook praktisch niet. Helaas hebben ze geen 92mm model, dus heb ik die van Nexus genomen voor de HDD koeling in de Solo.

Ik ben namelijk ook bezig een nieuw -zo stil mogelijk- systeem te bouwen die uit de volgende onderdelen bestaat:

Behuizing: Antec Solo
PSU: Corsair 620HX
Moederbord: Gigabyte GA P35 DS3R
RAM: GEiL 4 GB DDR2-800 Kit, GX24GB6400LDCK (2x2GB)
HDD1: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 750GB
HDD2: Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 500GB
Casefans: 1x 120mm Noctua NF-S12-1200, 1x 92mm Nexus
DVD-RW: NEC AD-7173
FDD: Samsung
Videokaart: Ben ik nog niet over uit. Ik heb er nu tijdelijk een ATi X300 passief gekoeld kaartje inzitten. Misschien wordt het een passief gekoelde Sapphire Radeon HD 3850 512 MB of ik wacht op de nieuwe Nvidia's die nog komen en een stuk zuiniger en koeler zouden zijn.
CPU: Het is de bedoeling dat er een Q9450 Quad Core in komt, maar die zijn helaas nog niet leverbaar. Daarom draai ik nu even tijdelijk met een P4 (hot Prescott) 2.8 GHz omdat ik mijn C2D E6600 systeem heb verkocht.

Voor koeling van de CPU heb ik de Scythe Ninja CU Anniversary Edition besteld. Dit is een volkoperen gelimiteerde versie van de bekende aluminium Ninja. Volgens mij is deze op dit moment de beste koeler die er op de markt is. Hij heeft een fan die op 800 RPM draait en zou slechts 10,7 dB produceren!
Linkjes met reviews (wel in het Duits helaas): hier en hier
[afbeelding]
Deze heeft teminste ook een backplate! :)
Als je de reviews gelezen hebt weet je in ieder geval dat het niet de beste koeler op dit moment is :P In ieder geval niet de koelste. Afgezien daarvan is het een prima keuze, ik ben op de Infinty / Ninja afgeknapt juist vanwege het ontbreken van de backplate. Ze hebben nu dus blijkbaar door dat dat toch wel gewenst is :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Voor low-airflow setups is de Ninja wel degelijk één van de allerbesten op de markt.

Enige wat mij ervan weerhoud die 100% koper versie te kopen is het gewicht... ik vind eigenlijk alles boven de 800g ontzettend riskant. De normale Ninja Plus vind ik nog net acceptabel dus die gaat het dan maar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De Ninja plus heeft ook geen backplate toch? Volgens mij kun je beter 1000 gram met een backplate vastzetten dan 800 gram met 4 plastic push-pins :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:58
The Legend schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:49:
De Ninja plus heeft ook geen backplate toch? Volgens mij kun je beter 1000 gram met een backplate vastzetten dan 800 gram met 4 plastic push-pins :X
Inderdaad de Scythe Mugen is 960 gram met push-pins (brrr :X ) en die Ninja Copper is 1015 gram met een backplate. Dan zou de keuze voor mij makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat betreft backplate:
Je zal waarschijnlijk bang zijn dat het allemaal niet zo heel stevig is. Ik verwacht dat het niet veel steviger wordt met backplate, alleen maar dat je je koeler beter kan bevestigen, doordat het moederbord tussen de backplate minder vervormd(en dus ook niet scheef kan staan t.o.v. de koeler).
Ik denk dat het niet steviger wordt, want de spanning in het bord wordt veroorzaakt door een moment, een kracht die het bord ombuigt. Nou doet die backplate nikes tegen het ombuigen.
Mijn advies is: of niet verplaatsen, of met beleid. Je zou desnoods de koeler een stukje kunnen tillen met visdraad(minder zichtbaar is optisch fraaier).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Over de Noctua's vs. de Nexus fans. Ze zijn beiden extreem stil, de Noctua schijnt met dezelfde luchtverplaatsing minder geluid te maken. Dit is echter minimaal. Ik ben voor Nexus (2x 92mm en 2x120mm) gegaan, omdat de Noctua's gewoon 3x zo duur zijn.

Het beste luchtkoelblok op dit moment wordt gemaakt door ThermalRight. Echter is de Scythe strak op de 2e (en volgens mij 3e) plaats te vinden. Deze resultaten zijn op SPCR gemeten met dezelfde fan.

Als we het over bovenstaande merken hebben, praat je gewoon over de beste en op 1 na beste oplossing om je PC stil, maar zeer koel te houden. Luxeprobleem als je het mij vraagt. Geen keuze zal een verkeerde zijn, want de beste prestaties kosten in dit geval ook het meeste (Noctua en ThermalRight), wil je nog steeds erg goede prestaties kun je jezelf flink euro's besparen, maar bijna net zo goed koelen (Nexus en Scythe). Of je mixt ze zoals ik heb gedaan: ThermalRight koelblok met Nexus fans. :)

Ik zou net als de rest hierboven wel aanraden om koelers met zo'n zwaar gewicht idd met een bracket te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
De gewone Ninja en de Mugen vielen eigenlijk min of meer af wegens het ontbreken van de backplate. Zo veel gewicht aan alleen een viertal plasticke clipjes vind ik gewoon te riskant. Toen ik de volkoperen Ninja zag met backplate hoefde ik dus niet lang na te denken..
Bovendien past de Ninja ook beter dan bijvoorbeeld de Mugen of de Thermalright die volgens de foto's die ik er van heb gezien met trekken en duwen maar net past in de Solo...

En mocht de Ninja CU ondanks de backplate mij nog te veel torsie geven op het moederbord dan is een simpel ijzerdraadje om de Ninja en de stalen balk bij de voeding heen voldoende om de zaak extra te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Hmmm, misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar die Ninja CU, ik zelf ga namelijk ook een Solo halen... zag helemaal niet dat er een backplate bij zat :).

* BasNation moet leren lezen.

Ik vond destijds (4jaar terug) mijn Zalman 7000AlCu al ontzettend zwaar en durfde hem nauwelijks erop te proppen. Dat gaat nog wat worden komende maand :P. Maar een ijzerdraadje naar de steunbalk is misschien inderdaad geen slecht idee. Een flink uitstekend kilo koper geeft toch een ongezonde koppel op die socketarea.

* BasNation is bang dat zijn mobo door midden zal breken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

BasNation schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:34:
Hmmm, misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar die Ninja CU, ik zelf ga namelijk ook een Solo halen... zag helemaal niet dat er een backplate bij zat :).

* BasNation moet leren lezen.

Ik vond destijds (4jaar terug) mijn Zalman 7000AlCu al ontzettend zwaar en durfde hem nauwelijks erop te proppen. Dat gaat nog wat worden komende maand :P. Maar een ijzerdraadje naar de steunbalk is misschien inderdaad geen slecht idee. Een flink uitstekend kilo koper geeft toch een ongezonde koppel op die socketarea.

ach, die dingen kunnen best wat hebben. Ik vind die volkoperen ninja eigelijk ook wel een mooie oplossing. Nou hopen dat hij past op een p35-ds4, zitten een beetje hoop heatpipes om de socket heen.

Owja. ik heb de naam van de passieve gfx koeler, accelero, en dan dat grote lompe ding.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Ik wil even reageren over het bevestigen van de ninja. Ik vond die plastic pinnen ook niks. Ik heb toen in deel 3 vanaf pagina 3 van deze reeks gevonden dat je hem ook gewoon met M40 bouten en wat isolatieringen, en wat aluringen vast kan zetten. Zo heb ik het dan ook gedaan. Zit als een huis.

Check de links

[Cooling] Het stille pc topic deel 3

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117054

[ Voor 24% gewijzigd door el-jorge op 14-01-2008 23:59 ]

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

JazzySOB schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:25:
De gewone Ninja en de Mugen vielen eigenlijk min of meer af wegens het ontbreken van de backplate. Zo veel gewicht aan alleen een viertal plasticke clipjes vind ik gewoon te riskant. Toen ik de volkoperen Ninja zag met backplate hoefde ik dus niet lang na te denken..
Bovendien past de Ninja ook beter dan bijvoorbeeld de Mugen of de Thermalright die volgens de foto's die ik er van heb gezien met trekken en duwen maar net past in de Solo...
Antec gebruiker met ThermalRight present. :Y)

Niet met een Solo, maar met een Sonata Designer. Ik dacht dat deze dezelfde binnenkant had).

En inderdaad, het past maar net. Het is gewoon ff goed passen en meten, maar ik heb geen mm ruimte meer. Maar het past gewoon en het koelt echt onwijs goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is ook dik tevreden over zijn Antec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BasNation schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:34:
hier stond een domme reactie....

[ Voor 76% gewijzigd door Nas T op 15-01-2008 12:13 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Nas T schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:19:
[...]

Zucht...
NOGMAALS:
Het moederbord zal niet doormidden breken door die belasting. Ik heb hier nog een oud brak bord liggen, ik wil voor de gein best wel eens testen welk moment ik erop moet zetten voordat het moederbord breekt of ernstig vervormd (om het even plastisch of elastisch).
Die plastic pinnetjes zouden het makkelijk redden. Plastic kan op zich best hard(plastic bestek) of taai (zoals koffers) zijn. Als je denkt dat het allemaal niet zou houden, denk dan eens aan dat jij Scythe bent. Die zouden natuurlijk niet hebben nagedacht erover dat de ophanging stevig genoeg moet zijn dat het niet allemaal af zal breken, ook niet na 3 jaar.
Nee, want dat zou natuuuuurlijk niet een hele klachtenstroom binnenbrengen waarna ze na 2 jaar geen enkel product meer op de markt zouden zetten door hun slechte naam.
Mochten jullie willen dat ik het moederbord test wanneer het breekt, geef maar een seintje...

En als je vindt dat je die grote koelers zo fragiel vindt: koop ze niet en hou dat lekker voor jezelf. Want iemand bang maken met alleen maar een ongefundeerde beredenering is niet bepaald objectief.
Mocht je je afvragen waarom ik zo doe: kijk een paar posts naar beneden, daar zeg ik dat het waarschijnlijk niet zal doorbreken en dat de backplate hier niet veel aan toevoegd, en post daarboven wordt doodleuk iets gezegd zonder waarschijnlijk de post eronder te hebben gelezen...
Dude, het was ook meer een grapje. Ik snap heus wel dat je mobo niet kapot zal gaan tenzij je je PC gaat rondslingeren. Anders zouden ze het immers niet eens verkopen.

Ik doelde meer op het feit dat het bij zulke gewichten altijd zo voelt alsof je dingen aan het forceren bent. De hele wereld is onder de indruk dat al die nano-elektronica heel fragiel is... maar als ik video's zie van bijvoorbeeld Dell assemblagelijnen waar ze die VGA kaarten met een ongelofelijk kracht in één keer erin jassen dan zie je toch dat het wel flink stevig spul moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Basnation,
Ik zag dat je een GF 8800GTS wilde hebben. Ik heb er een, maar ik wil een 8800GT hebben.
Ik heb er een TR HR03 plus koeler opzitten, deze zou op zich met een goede airflow passief gekoeld kunnen worden, of actief onhoorbaar(met flinke ruimte voor overclock).
Ik heb er 30% overclock mee gehaald, en de temperatuur bleef max rond de 60~65 graden.
Ik heb hem aangepast zodat je er met de juiste clipjes ook een 120mm fan op kan doen. Was een kwestie van stukjes metaal ombuigen en erafhalen, dit was ook normaal mogelijk(dus geen sloopwerk).
Ik heb alle originele dingen erbij, ook de bon, heb hem 3 maanden.
als je interesse hebt:
robnas at gmail.com

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
hehe nou aangezien de Q9450 voorlopig nog niet te krijgen is kijk ik de kat nog even uit de boom.

Ik neem ook aan dat jij een G80 GTS hebt... anders zou het nergens op slaan voor jou om een GT te gaan kopen :P. ALS ik al een GTS neem dan wordt het toch zeker wel een G92 :D.

Maargoed, de bal ligt bij Intel & nVidia. Eerst maar eens zien wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Hmmm, volgens mij is die koperen Ninja toch wel netjes.

http://www.silenthardware...silent_fanless/index.html

excuses als het al gepost was

Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/2682/wewt1no6.png
Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/921/wewt2rn0.png
Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/445/wewt3ar2.png
Als de Freezer 7 Pro en de Tuniq Tower erbij hadden gestaan was het natuurlijk mooi geweest maar je kan natuurlijk niet alles hebben. Toch zijn dit volgens mij vrijwel alle populaire high-end HSF op de markt.

De charts zijn eigenlijk niks anders dan een bevestiging... Thermalright is heer en meester als je wilt overclocken, Scythe (eigenlijk alleen de Ninja) is waar je moet zijn voor stilte.

Nu maar hopen dat de koperen Ninja's goed te krijgen zijn tegen de tijd dat de Q9450 enzo uitkomen.

JazzySOB waar heb jij de jouwe besteld en hoeveel heeft het je gekost? :9

[ Voor 29% gewijzigd door BasNation op 17-01-2008 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Noctua NH-U12P voor als je wil OC'en en stilte wilt (en met backplate) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Legend schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:49:
Het is inderdaad wel jammer dan de Noctua niet mee is genomen in de test. Deze hoort zeker tot de categorie beste koelers.

Maar de ThermalRight is voor stilte als OC-ing stiekem nog beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik laat dat maar in het midden :P

Ik zat me toch nog te ergeren aan het geluid wat m'n PC maakt. Had ik bijna al de nexus fans de schuld gegeven :X Bleek m'n Tagan 480U1 toch z'n beste tijd te hebben gehad. Als ik m'n oor op de behuizing leg hoor ik het gewoon ratelen, dat veroorzaakt een relatief hoge resonantie-achtige toon. De fan in de voeding loopt dus niet meer stabiel en trilt.

Dacht ik dat ik voorlopig even klaar was met m'n PC, moet ik nu eigenlijk ook de voeding nog vervangen :P Ik denk dat ik al weet welke: pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
The Legend schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 07:49:
Ja maar die Noctua is vrijwel nergens te krijgen...
Smarron schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:36:
[...]
Maar de ThermalRight is voor stilte als OC-ing stiekem nog beter!
en welke dan wel niet?

[ Voor 53% gewijzigd door BasNation op 17-01-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

BasNation schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:20:
[...]

Ja maar die Noctua is vrijwel nergens te krijgen...

[...]

en welke dan wel niet?
EMPC, Salland en Zercom leveren 'm allemaal binnen 5 werkdagen (Salland staat niet in de pricewatch maar hebben hem wel).

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 17-01-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
The Legend schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:39:
Dacht ik dat ik voorlopig even klaar was met m'n PC, moet ik nu eigenlijk ook de voeding nog vervangen :P Ik denk dat ik al weet welke: pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU
Dat is een aanradertje.
Ik heb er twee in gebruik (game PC en HTPC) en ze zijn echt zo goed als onhoorbaar.
Ook als ik mijn Q6600 met 8800GT stress blijft ie stil, warm wordt ie dan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zijn er hier veel mensen die een download-pctje willen hebben die erg zuinig is?
Heb een ideale combo gevonden van mobo met hdd.
Het enige wat er "mist" is Gbit lan erop(wel 100Mbit) en nog een case voor een normale prijs (lees minder dan €50).
Voordeel van zoiets is dat je bijvoorbeeld Utorrent erop zet en een hoop laat downloaden wat je op de (volgens SPCR als stilst getest) hdd van 750GB zet, wat door je hele netwerk gelezen kan worden.
Muziek, foto's, documenten, films, installatiebestanden allemaal centraal en onafhankelijk van andere pc(ivm crashes bijv). Ook makkelijk om bijvoorbeeld thuis een server op te zetten zodat je je foto's en muziek overal ter wereld bij de hand hebt. En ook energiezuinig...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Nas T schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:50:
Zijn er hier veel mensen die een download-pctje willen hebben die erg zuinig is?
Heb een ideale combo gevonden van mobo met hdd.
Het enige wat er "mist" is Gbit lan erop(wel 100Mbit) en nog een case voor een normale prijs (lees minder dan €50).
Voordeel van zoiets is dat je bijvoorbeeld Utorrent erop zet en een hoop laat downloaden wat je op de (volgens SPCR als stilst getest) hdd van 750GB zet, wat door je hele netwerk gelezen kan worden.
Muziek, foto's, documenten, films, installatiebestanden allemaal centraal en onafhankelijk van andere pc(ivm crashes bijv). Ook makkelijk om bijvoorbeeld thuis een server op te zetten zodat je je foto's en muziek overal ter wereld bij de hand hebt. En ook energiezuinig...
Ja en? Welke combo heb je gevonden dan?
(wat heeft deze post nu voor zin als ik vragen mag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tsja, als je iets stils wilt hebben kun je gelijk een NAS kopen waar je twee HDDs in stopt en de boel een beetje organizeert (webserver, torrents, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
kaajee schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:59:
[...]Ja en? Welke combo heb je gevonden dan?
(wat heeft deze post nu voor zin als ik vragen mag?)
De Intel D201GLY2 (passief!) met een WD7500AACS.
Verbruik max ligt rond de 65 watt dacht ik, en idle vermoed ik rond de 25 watt.
Ik vond dit interessant omdat ik nu een thin client heb, welke hetzelfde verbruikt, alleen minder opslag, meer geluid en langzamer(al is het max verbruik lager).
Tsja, als je iets stils wilt hebben kun je gelijk een NAS kopen waar je twee HDDs in stopt en de boel een beetje organizeert (webserver, torrents, etc).
Kan. Alleen zit je dan al snel aan prijs gebonden, flexibiliteit en gebruiksgemak.
Een leuk NAS-systeem kost al snel aardig wat, terwijl deze bovengenoemde combo waarschijnlijk meer tot veel meer kan voor dezelfde prijs.

Waarom ik dit nou roep:
Misschien dat er iemand een vrij goedkope behuizing met (passieve) voeding weet.
Wat ik vindt ligt rond de €40 zonder voeding. Een normale computerbehuizing is €30 inclusief voeding.

Dit is ideaal om te gebruiken als een kruising tussen een NAS en HTPC.
Het verbruik is laag, je kunt je bestanden delen, of er centraal mee werken, als je een server maakt zelfs over de hele wereld centraal.
Het moederbord spreekt me enorm aan door de prijs/kwaliteit verhouding.
Het is van deze tijd, zonder al teveel fratsen(bij mijn huidige TC moest ik wat propwerk doen om de ata-kabel in de behuizing te krijgen, was het nogal een gedoe om een ODD aan te sluiten en om hem met succes te booten en win2000 erop te krijgen. Nu ik aardig dicht bij het volraken van die hdd kom(nog 50GB beschikbaar), dacht ik aan die hdd, maar dat is sata, dus dat schiet niet heel hard op en 500MHz CPU is ook niet om naar huis te schrijven.

Misschien dat meerdere mensen dit idee interessant vinden en dus meedenken over een voeding en behuizing voor deze combinatie. Er zou evt een GB-Lan kaart erbij kunnen, voor snellere overdracht.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Geintje tussendoor kan wel ;)
The Legend schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:39:
Ik laat dat maar in het midden :P

Ik zat me toch nog te ergeren aan het geluid wat m'n PC maakt. Had ik bijna al de nexus fans de schuld gegeven :X Bleek m'n Tagan 480U1 toch z'n beste tijd te hebben gehad. Als ik m'n oor op de behuizing leg hoor ik het gewoon ratelen, dat veroorzaakt een relatief hoge resonantie-achtige toon. De fan in de voeding loopt dus niet meer stabiel en trilt.

Hmm, ik schrok al. Ik heb nu 3 PC's in elkaar gezet en bij allemaal heb ik Nexus fans gekocht (120mm en 92mm) en ik ben er echt zo tevreden over! Kon het me al niet voorstellen. Blijven aanraders!
Tja, moeilijk te zeggen. Er zijn vele koelers die goed werken, zelfs de boxed koeler van de E2140 koelt goed, maar het ligt er maar net aan hoever je wilt gaan met het voltage. Op mijn eigen PC staat er 1.5v op en stressed tikt deze de 50 graden aan. Met zulke voltages wil je liever een koelblok welke net wat beter is dan de gemiddelde en dan kom je dus op o.a. Scythe uit, Noctua, ThermalRight etc. Ik vergeet ongetwijfeld nog een aantal merken, maar goed. (Dit is zelfs gecombineerd met stilte, je kunt er altijd nog stofzuigers op zetten, maar dan horen ze niet in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Hehe nou dan weet ik het nog steeds niet zeker...

Thermalright IFX-14 valt af, te groot, veel negatieve verhalen over afwerking (heb net 10 pagina's vol gelezen), en een onzettend brakke mounting-system. Nauwelijks beter presterend dan TRUE.
Scythe Ninja rev B valt af omdat hij eigenlijk ondermaats presteerd vergeleken met bijvoorbeeld de TRUE, heeft tevens geen backplate.
Scythe Infinity valt af vanwege gewicht+pushpins en zit overal tussenin wat betreft prestaties en blinkt nergens in uit.

Dan blijven eigenlijk alleen nog de volgenden over:
Thermalright Ultra-120 Extreme (weet alleen niet zeker of die in een Antec Solo past)
Scythe Ninja Copper
Noctua NH-U12P

Ik vind het maar lastig :P

[ Voor 4% gewijzigd door BasNation op 17-01-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Smarron schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 20:56:
[...]
Geintje tussendoor kan wel ;)

(Dit is zelfs gecombineerd met stilte, je kunt er altijd nog stofzuigers op zetten, maar dan horen ze niet in dit topic).
Zoals je zelf zegt: geintje kan wel:
Als ze hier niet horen, dan willen we wel weten wat het is....

[ontopic]
@Basnation:
Ik vraag me af wat je precies zoekt, aangezien je zo twijfelt:
Stilte en een nette prijs, of stilte en zo veel mogelijk prestaties?
Vraag me ook echt af waarom je geen backplate wil, want ik zou maar 2 redenen bedenken waarom:
1. het bord tussen de bevestigingspunten ontlasten, zodat dit rechter blijft(en dus beter contact)
2. ziet er steviger uit --> meer vertrouwen --> meer verkoop

Als ik de een aantal posts terug geplaatste lijsten bekijk, en ik kijk naar ultrasilent en silent(aangezien 100% fanless toch niet echt aan te raden is), dan zijn de "besten" deze:
Thermaltake V1
Thermalright HR01 plus
Thermalright IFX-14 incl HR10

Aangezien de V1 €43 kost, de HR01 plus €35, en de IFX zonder HR10 al €56

Dan valt de IFX buiten de boot vanwege zijn hoge prijs, en tegenvallende prestaties bij lage airflow t.o.v. hoge airflow.

Dan is de keuze de of de V1, die allround wat beter presteert, of de HR01 plus, die wat meer voor zijn geld biedt.

[ Voor 62% gewijzigd door Nas T op 17-01-2008 22:32 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

BasNation schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:52:
Hehe nou dan weet ik het nog steeds niet zeker...

Thermalright IFX-14 valt af, te groot, veel negatieve verhalen over afwerking (heb net 10 pagina's vol gelezen), en een onzettend brakke mounting-system. Nauwelijks beter presterend dan TRUE.
Scythe Ninja rev B valt af omdat hij eigenlijk ondermaats presteerd vergeleken met bijvoorbeeld de TRUE, heeft tevens geen backplate.
Scythe Infinity valt af vanwege gewicht+pushpins en zit overal tussenin wat betreft prestaties en blinkt nergens in uit.

Dan blijven eigenlijk alleen nog de volgenden over:
Thermalright Ultra-120 Extreme (weet alleen niet zeker of die in een Antec Solo past)
Scythe Ninja Copper
Noctua NH-U12P

Ik vind het maar lastig :P
De Sonata heeft exact dezelfde binnenkant als de Designer toch? Dan kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het past, maar dat het ook maar net past! De horizontale rails onder de voeding raakt de clip van de ThermalRight waar de fan mee wordt vastgezet. Niks mis mee, temps zijn goed, het koelblok zit er niet scheef door, en je zou het altijd op kunnen lossen met tie-wraps ofzo (zou je sowieso moeten doen, wil je er een 2e fan op plaatsen).

De andere 2 zijn ook gewoon goed, welke keuze je ook maakt, er zit geen verkeerde tussen!
Nas T schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:55:
[...]

Zoals je zelf zegt: geintje kan wel:
Als ze hier niet horen, dan willen we wel weten wat het is....
Het geintje was bedoeld voor The Legend, alleen om ff te stoken.

Er zijn toch talloze koelblokken welke geleverd worden met fans welke je ook in andere kamers nog hoort. Zullen ongetwijfeld goed koelen, maar horen niet in dit stille PC topic. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Smarron schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:10:
[...]
De Sonata heeft exact dezelfde binnenkant als de Designer toch? Dan kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het past, maar dat het ook maar net past! De horizontale rails onder de voeding raakt de clip van de ThermalRight waar de fan mee wordt vastgezet. Niks mis mee, temps zijn goed, het koelblok zit er niet scheef door, en je zou het altijd op kunnen lossen met tie-wraps ofzo (zou je sowieso moeten doen, wil je er een 2e fan op plaatsen).
Hmmm, dat zou betekenen dat de kast niet uitmaakt maar het juist uitmaakt welk MOBO je hebt... als de socket 1cm te ver naar boven is geplaatst heb je dus een groot probleem :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

BasNation schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 22:45:
[...]

Hmmm, dat zou betekenen dat de kast niet uitmaakt maar het juist uitmaakt welk MOBO je hebt... als de socket 1cm te ver naar boven is geplaatst heb je dus een groot probleem :X.
Yep. Ik dacht dat The Legend ook een Solo had, maar met de Noctua als cpu-koeler. Dat pastte ook maar net, maar daar was weer iets anders mee aan de hand, dan het probleem wat ik had.

Hier nog even hoe de ThermalRight in de Designer zit. Je ziet dat de fan-klem de rails raakt. Dit is uiteraard te ontwijken door niet die klem te gebruiken, maar bijv. tie-wraps (??):

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/P1010382.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/P1010470.JPG

Ik heb gisteren nog een Gigabyte P35-DS3 ingebouwd, ik kan deze vanmiddag nog wel even vergelijken met mijn eigen Gigabyte P35C-DS3R om te zien of de socket op het moederbord lager ligt. Ik weet niet of ik je ermee help, maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ja, ik ga waarschijnlijk de P35-DS3P halen, dus ik ben benieuwd.

p.s. Hele nette kast die je daar hebt. Ik zit er zelf aan te denken om dat rooster naast de PCI slots dicht te tapen of iig een filterdoek voor te maken. Heb jij veel last van stofophoping rond die plek?

p.s.s. Wat is die penny-mod van de ultra extreme nou precies, ik zie de term vaak voorbij komen maar nergens uitgelegd. Zijn er problemen met het mounting-systeem ofzo?

[ Voor 85% gewijzigd door BasNation op 18-01-2008 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

BasNation schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 09:40:
Ja, ik ga waarschijnlijk de P35-DS3P halen, dus ik ben benieuwd.

p.s. Hele nette kast die je daar hebt. Ik zit er zelf aan te denken om dat rooster naast de PCI slots dicht te tapen of iig een filterdoek voor te maken. Heb jij veel last van stofophoping rond die plek?

p.s.s. Wat is die penny-mod van de ultra extreme nou precies, ik zie de term vaak voorbij komen maar nergens uitgelegd. Zijn er problemen met het mounting-systeem ofzo?
Ok, dan weet ik weer niet of de DS3P weer net wat anders is. De P35-DS3 en P35C-DS3R die ik nu tot mijn beschikking heb, zijn beiden rev. 2.0.

Thanks, de kast heeft totaal geen last van stof. Dat komt doordat ik stoffilters aan de voorkant van de kast heb. Die filters houden echt alle stof tegen en ze zijn uitwasbaar (stofzuiger werkt goed genoeg).

Nog nooit gehoord van een penny-mod. Het mounting systeem is vrij simpel, bracket aan de achterkant, schroeven van de koeler erdoorheen en vastdraaien maar. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Hmmm, lees net dat de pennymod niks anders is dan een dun object (zoals een penny) tussen de bracket en de bovenkant van het base-block van de HSF te plaatsen zodat de schroeven wat minder diep in de backplate komen te zitten. Hierdoor zou je dus de TRUE harder/steviger aan kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Is met de TRUE in ieder geval echt niet nodig. Bij indraaien van de schroef zit het koelblok al erg vast, dan draai je de 4 schroeven nog een cm ofzo naar beneden. Ik had echt het idee dat de core gecrushed zou worden, maar je kunt hem tot een maximum draaien, daarna is er geen schroef meer. Precies volgens het boekje. Een vriend van mij heeft dezelfde koeler en ook daar zit hij oerstevig vast.

Temperaturen zijn echt zoo laag (idle 23 graden), dus hij zit zo goed als perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik lees weinig over mensen die een passieve chipset cooling aanschaffen. Ook zijn ze niet erg populair in de pricewatch. Wat is precies de reden hiervan? Ik heb in een tweetal reviews gelezen dat deze dingen vaak redelijk overkill zijn en niet echt de prijs waard. Maar het zal toch ook in geluid wel wat schelen met de stock cooling van een moederbord? (of nemen alle tweakertjes hier een passief gekoeld mobo ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ik heb al een tijd geen actief gekoelde mobo meer gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
BasNation schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:03:
Ik heb al een tijd geen actief gekoelde mobo meer gezien :P
ok :X maar die passieve chipset cooling die je los kunt kopen, is dus vooral bedoeld voor als je erg veel gaat overclocken? Of voor oude/goedkope moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Mlancee schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:38:
[...]

ok :X maar die passieve chipset cooling die je los kunt kopen, is dus vooral bedoeld voor als je erg veel gaat overclocken? Of voor oude/goedkope moederborden?
Overclocken (weinig invloed waarschijnlijk) of hooguit rare kast constructies waardoor je geen goeie airflow meer hebt. Ook wel logisch toch? Een moederbord fabrikant maakt/ontwerpt het mb op een dusdanige wijze dat wanneer je je aan de 'normale' regels van bijv. airflow houdt, de chipset(s) geen extra koeling behoeven.

EDIT: En natuurlijk voor degene met een actieve (fan) koeling op hun huidige chipset en die passief willen maken.......(ook wel heel logisch lijkt me)

[ Voor 14% gewijzigd door kaajee op 18-01-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Smarron schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 09:14:
[...]
Yep. Ik dacht dat The Legend ook een Solo had, maar met de Noctua als cpu-koeler. Dat pastte ook maar net, maar daar was weer iets anders mee aan de hand, dan het probleem wat ik had.
Yup, de Sonata = de Solo alleen dan met voeding. Bij jou komt de heatsink iets boven de rail uit. De Noctua HS blijft onder de rail, maar aan de onderkant zit een verbreding naar de achterkant van de kast toe. Daar zit mijn Noctua dus tegenaan :P Wel iets minder dan met de Thermalright dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorig weekend ook nieuw pc samengestoken met 'stilte' in het achterhoofd.

Case: CoolerMaster CM690
Heel praktische case, zeer goede voorzieningen, betaalbaar. Nadeel: heel 'open' case, de volledige voorkant en bovenkant bestaat uit soort van gaas. Geluiden komen makkelijk naar buiten.
Case is standaard voorzien van 3 fans: 12cm intake, 12cm outtake, 12cm intake in het linkerzijpaneel.

Voeding: Corsair HX520
Seasonic binnenwerk, Corsair buitenkant. Zeer stil

Cpu Fan: Scythe Ninja rev 2 plus. Gemonteerd op Q6600. Zeer goede en stille cpu koeler. Enkel dat Intel push pin bevestigingssysteem zuigt!

De 3 case fans heb ik aangesloten op zo'n zalman fan controllertje. Zodoende kan ik deze regelen tussen 5v en 12v wat al een hoop in herrie scheelt.

Het lawaai dat nog onstaat is voornamelijk door windgeruis van de fan in het zijpaneel. De vorm en
grootte van de perforaties in het zijpaneel zorgen voor het lawaai.

Mijn vraag is of het de moeite loont om de standaard case fans te vervangen door eventueel Nexus Real Silent fans. Veel fans zijn stiller, simpelweg omdat ze trager draaien. Dat probleem is bij mij al
opgelost door de zalman fan controller. Loont het dan nog om ze te vervangen?

Eventuele andere upgrades:
- Binnenkant van zijpanelen bekleden met noppenmouse
- Videokaart (2600xt) koelen met zo'n accelero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
The Legend schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:47:
[...]

Yup, de Sonata = de Solo alleen dan met voeding.
Je doelt hier neem ik aan op de Sonata Designer en Sonata Plus, niet Sonata I, II en III ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

BasNation schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:40:
[...]

Je doelt hier neem ik aan op de Sonata Designer en Sonata Plus, niet Sonata I, II en III ;).
Idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PesaH
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

Zijn de solo en designer stiller dan de sonata III? Daarnaast vraag ik me nog af of de earthwatss voeding luider is dan de corsair 520hx voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ja & Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Heb inmiddels gisteren de Scythe Ninja Anniversary Edition (volkoperen versie) in mijn Solo kast ingebouwd en ik kan mededelen dat het perfect past met overal nog iets ruimte over.
En met de backplate zit het echt muurvast en tordeert er helemaal niets.

Zelfs met een Pentium 4 3GHz heethoofd Prescott die ik er nu tijdelijk in heb zitten totdat de Q9450 leverbaar is blijft de koperen ploert gewoon KOUD aanvoelen en is de kast nu al heerlijk stil!

Als straks de Q9450 uitkomt kan het alleen maar beter (nog koeler) en sneller worden :)

Morgen ga ik de 12cm Noctua casefan en 9.2cm Nexus fan en een Samsung F1 750GB harddisk ophalen die ik eerder besteld had.

De volkoperen Ninja is echt een aanrader voor de Solo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Nu heb je alleen nog steeds niet gezegd waar je die Ninja vandaan hebt gehaald en hoeveel zo'n ding kost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
BasNation schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 00:10:
Hmmm, volgens mij is die koperen Ninja toch wel netjes.

http://www.silenthardware...silent_fanless/index.html

excuses als het al gepost was

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als de Freezer 7 Pro en de Tuniq Tower erbij hadden gestaan was het natuurlijk mooi geweest maar je kan natuurlijk niet alles hebben. Toch zijn dit volgens mij vrijwel alle populaire high-end HSF op de markt.

De charts zijn eigenlijk niks anders dan een bevestiging... Thermalright is heer en meester als je wilt overclocken, Scythe (eigenlijk alleen de Ninja) is waar je moet zijn voor stilte.

Nu maar hopen dat de koperen Ninja's goed te krijgen zijn tegen de tijd dat de Q9450 enzo uitkomen.

JazzySOB waar heb jij de jouwe besteld en hoeveel heeft het je gekost? :9
Ik heb hem bij Freezing Hardware besteld waar hij 59,- kost en op voorraad was (nu inmiddels niet meer zie ik). Eerst had ik hem bij Alternate besteld voor het zelfde geld, maar toen ik daar de spullen (Gigabyte P35 DS3R, Corsair 620HX PSU, GEIL 4GB kit en de Antec Solo kast) kwam ophalen, kwamen ze met de gewone aluminium plus versie aanzetten. Ik moest ze zelfs nog overtuigen dat het niet de volkoperen Anniversary Edition was.. Verkeerde levering bleek achteraf.
Toen dus maar bij Freezing Hardware besteld waar hij op dat moment op voorraad was en twee dagen later had ik hem. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Redje schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:16:
[...]

Dat is een aanradertje.
Ik heb er twee in gebruik (game PC en HTPC) en ze zijn echt zo goed als onhoorbaar.
Ook als ik mijn Q6600 met 8800GT stress blijft ie stil, warm wordt ie dan wel ;)
Ik heb het grote broertje, de 620HX en dat ding is gewoon onhoorbaar. Stukken beter dan de ZM600-HP van Zalman met Heatpipe die ik eerder heb gehad en waar ook een ADDA fan in zit. Schiet mij maar lek...

Dit is verreweg de beste voeding die ik ooit heb gehad. Veel reviews over gelezen en de stilte, het uistekende rendement en het gebruik van topklasse componenten (Rubicon en Nippon-Chemicon condensators) en de 5(!) jaar garantie heeft mij doen besluiten deze te kopen. De 520HX is eveneens een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PesaH
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

Oke duidelijk dan wordt het de solo met de corsair voeding. Nu nog wachten tot de nieuwe intels uitkomen want die E8400's vind ik erg interessant met zo'n laag verbruik (en mijn vriendin natuurlijk ook ;-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Garyu schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:37:Nu alleen dus een nieuwe (socket A!) CPU cooler vinden die wél stil is.
Mag ik het volgende voorstellen :

Regel zo'n soort CPU koeler ergens vandaan :
http://www.vdhsoft.be/sp27/27499.htm (Eerste het beste wat GooGle als resultaat gaf...)
Vervolgens neem je zoiets :
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&i=468&c=41
En daarop pleur je zo'n Fan :
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1703&c=39

Dit heb ik op een 2500+ gemonteerd en dat is best goed te doen en vooral STIL :D

Fan kan je natuurlijk ook iets anders voor nemen als je wil.

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Smarron, is het met zo'n opstelling als de jouwe uberhaupt nog mogelijk om de fan van de HSF te vervangen? Of moet je dan je hele mobo eruit halen :P?

Ik zit er trouwens aan te denken om wat zwaarder geheugen te nemen, en wel deze:
http://www.ocztechnology....andwidth_4gb_dual_channel

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/products/memory/b/ReaperX_b.JPG

De vraag is alleen of dit wel past naast een TRUE + 120mm fan :/. Deze reepjes schijnen namelijk als beesten te kunnen overclocken dus dat zou leuk zijn om er wat extra's uit te persen. Bovendien zijn ze niet eens zo duur. 125 euro voor 4GB aan DDR2-800Mhz dat je makkelijk kan tillen naar een verbluffende 1100Mhz _/-\o_.

Maarja, die heatsink steekt wel ver uit... dus een Scythe Ninja kan je waarschijnlijk wel vergeten.

[ Voor 70% gewijzigd door BasNation op 21-01-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Je gaat gegarandeerd niet alle geheugenbankjes kunnen gebruiken in combinatie met de 'grotere' heatsink koelers (Scythe Mugen/Ninja, Thermalright Ulra, Noctua).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
"Please note that the OCZ PC2-6400 ReaperX memory modules are quite wide, so you cannot install them side-by-side in adjacent memory slots."

Hmmm, das wel een groot nadeel...

Maarja, als je gelukt hebt haal je er 1240 MHz mee :9~

edit: het lijkt toch wel te gaan passen als ik een beetje van deze plaatjes uit mag gaan. Hier heeft hij hem notabene dwars gemonteerd... en dat is volgens mij alleen maar breder.
http://forum.pcstats.com/...php?p=355887&postcount=40

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/7963/1000100hf5.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door BasNation op 21-01-2008 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

BasNation schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:38:
"Please note that the OCZ PC2-6400 ReaperX memory modules are quite wide, so you cannot install them side-by-side in adjacent memory slots."

edit: het lijkt toch wel te gaan passen als ik een beetje van deze plaatjes uit mag gaan. Hier heeft hij hem notabene dwars gemonteerd... en dat is volgens mij alleen maar breder.

[afbeelding]
wat is dat voor mega kast dan, ik dacht dat ik al een redelijk grote had.

Zou trouwens een accelero s1, icm 3 nexus fans (2 outtake 1 intake) 2x een hd 3870 @ 800/1200 koel houden?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
2 passief gekoelde 3870 vlak boven elkaar... dat klinkt bijzonder warm (of is 800/1200 een underclock? weet niet uit me hoofd).

Het zou wel moeten lukken denk ik, maar lage temperaturen zou ik niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Of je neemt deze:
Sapphire HD 3850 Ultimate Edition 512 passive
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/sap385ult_06s.JPG

en knoop eventueel een 92mm Nexus fan op 5 volt tegen de radiator aan. Stiller en koeler kan haast niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

BasNation schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:38:

[afbeelding]
Als ik het goed zie gebruikt hij niet het meest rechtse geheugenbankje (sowieso maar 2 slots vol). Verder is deze gedraaide opstelling van de HS niet echt goed voor je koelprestaties tenzij je in de bovenkant van je kast een outtake fan hebt. Nu blaas je al je warme lucht naar boven ipv naar de achterste outtake fan. Voordeel hier van is dat hogere ram reepjes net passen (alhoewel die jij wilt volgens mij nogsteeds niet passen in het slot dat het dichts bij het socket ligt). Als je de HS "normaal" plaatst valt de fan ook nog over de memslots, daardoor heb je nog minder ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Voor wie geld teveel heeft en eenn of meer SSD-schijven wilt.

Idee voor de SP:
Aangezien er aardig wat hardware voorbijkomt die stil/koel/degelijk blijkt te zijn, zou het dan een idee zijn om dit in de SP te zetten?
Het idee van het topic is ten slotte om een stille configuratie te bouwen, dit zou wel kunnen helpen, niet? Het enige nadeel is dat bijvoorbeeld bij CPU-koelers de markt sterk concurrerend is en er dus vrij snel nieuwe betere koelers komen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
The Legend schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:40:
[...]

Als ik het goed zie gebruikt hij niet het meest rechtse geheugenbankje (sowieso maar 2 slots vol). Verder is deze gedraaide opstelling van de HS niet echt goed voor je koelprestaties tenzij je in de bovenkant van je kast een outtake fan hebt. Nu blaas je al je warme lucht naar boven ipv naar de achterste outtake fan. Voordeel hier van is dat hogere ram reepjes net passen (alhoewel die jij wilt volgens mij nogsteeds niet passen in het slot dat het dichts bij het socket ligt). Als je de HS "normaal" plaatst valt de fan ook nog over de memslots, daardoor heb je nog minder ruimte.
Ja ik snap dat ik hem inderdaad een kwart slag zou draaien voor in mijn toekomstige Solo, maar dat zou het juist makkelijker moeten maken.
Uit mijn uiterst complexe berekeningen ;) blijkt namelijk dat de HSF+fan bij de "normale" hoek van 90 graden MINDER ver (57mm t.o.v. 66mm) uitsteekt dan wanneer de HSF dwars wordt opgehangen (zoals op de bovengeplaatste foto).
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/1235/56350478fd6.png

Als dit klopt dan zou ik hoogstwaarschijnlijk zelfs de ramslot kunnen gebruiken die het dichtst bij de CPU zit.

Dan rest eigenlijk alleen nog het probleem van de naastliggende slots die je niet meer kan gebruiken (of iig niet heugen met uitgebreide koeling in kan plaatsen).

[ Voor 6% gewijzigd door BasNation op 21-01-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

BasNation schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:38:
Smarron, is het met zo'n opstelling als de jouwe uberhaupt nog mogelijk om de fan van de HSF te vervangen? Of moet je dan je hele mobo eruit halen :P?
Niet per se, het klemmechanisme van de TRU-E is heel simpel los te halen, maar als ik er een 2e fan op wil monteren, zal inderdaad het mobo uit de kast gehaald worden. Gelukkig hoef ik dat niet zo vaak te doen, dat scheelt. :)
Nas T schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:05:
Voor wie geld teveel heeft en eenn of meer SSD-schijven wilt.

Idee voor de SP:
Aangezien er aardig wat hardware voorbijkomt die stil/koel/degelijk blijkt te zijn, zou het dan een idee zijn om dit in de SP te zetten?
Het idee van het topic is ten slotte om een stille configuratie te bouwen, dit zou wel kunnen helpen, niet? Het enige nadeel is dat bijvoorbeeld bij CPU-koelers de markt sterk concurrerend is en er dus vrij snel nieuwe betere koelers komen.
Lijkt me een goed plan. Ik denk dat linkjes van reviews van een zooi heatsinks (getest op prestatie, zowel actief als passief), verschillende fans van 80mm, 92mm en 120mm (getest op dB), passieve koeling voor de nieuwste generatie videokaarten en eventueel wat tweakshops die ook actief in stilte/koeling zijn gespecialiseerd, behuizingen die in de basis een goede airflow hebben, maar tegelijkertijd stil zijn (of dempingsmateriaal etc.) ook welkom zijn. HD's die weinig geluid maken, zowel idle als load en niet heel warm worden. Verder nog tips zoals fans die je op 5v of 7v kunt laten draaien (fancontrollers, of molexjes). HD's die je ophangt in elastiek of vastzet met rubbertjes ipv schroeven, hetzelfde geldt voor fans. Zoiets ? :)

Maar waar het op neerkomt. De boosdoeners zijn de ventilator in het algemeen en de harde schijf. Krijg je deze stil, dan heb je een stille PC. :) De truuk is om de goede koeling te waarborgen zelfs met weinig geluid.

[ Voor 61% gewijzigd door Smarron op 21-01-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

JazzySOB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 02:16:
Of je neemt deze:
Sapphire HD 3850 Ultimate Edition 512 passive
[afbeelding]

en knoop eventueel een 92mm Nexus fan op 5 volt tegen de radiator aan. Stiller en koeler kan haast niet..
Ik heb er al 2 in mijn kast hangen, dus zoek een aftermarket oplossing ;)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

M3rcury schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:41:
[...]
Ik heb er al 2 in mijn kast hangen, dus zoek een aftermarket oplossing ;)
Dan zou ik gaan voor en Thermalright HR-03 GT, die past ook op de Radeon 3xxx serie.
Zie ook mijn review over de HR-03 GT op een asus 8800GT.
Je kan crossfire draaien met 2 van die dingen aan je grafische kaarten en als je een goede airflow hebt kan je ze passief gebruiken!!

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Hmm, ik zou natuurlijk ook in plaats van:
OCZ PC2-6400 ReaperX HPC Enhanced Bandwidth 4GB Dual Channel

Deze kunnen nemen:
OCZ DDR2 PC2-6400 Reaper CL4 4GB Edition

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/products/memory/b/Reaper_HPC.jpg

Hiervan kan je er tenminste 4 gebruiken zonder dat ze elkaar in de weg zitten... en zou waarschijnlijk ook 1-2mm extra ruimte geven voor de HSF :P. Ook zijn ze maar 99 euro.

Maarja, hiermee haal ik 1100Mhz natuurlijk niet.

voor mensen die denken dat ik nu off-topic ga... het gaat erom of het RAM past icm met grote STILLE cpu coolers... dus is het on-topic :D

[ Voor 15% gewijzigd door BasNation op 21-01-2008 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BasNation schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:28:
voor mensen die denken dat ik nu off-topic ga... het gaat erom of het RAM past icm met grote STILLE cpu coolers... dus is het on-topic :D
No problemo. Bij RAM valt de minste winst te halen bij duurdere series(prijs\prestatie = goedkoopste), maar dat had je wel redelijk door. Enige belangrijke is dat je FSB gelijk loopt/kan lopen met je RAM.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
BasNation schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:16:
[...]

Ja ik snap dat ik hem inderdaad een kwart slag zou draaien voor in mijn toekomstige Solo, maar dat zou het juist makkelijker moeten maken.
Uit mijn uiterst complexe berekeningen ;) blijkt namelijk dat de HSF+fan bij de "normale" hoek van 90 graden MINDER ver (57mm t.o.v. 66mm) uitsteekt dan wanneer de HSF dwars wordt opgehangen (zoals op de bovengeplaatste foto).
[afbeelding]

Als dit klopt dan zou ik hoogstwaarschijnlijk zelfs de ramslot kunnen gebruiken die het dichtst bij de CPU zit.

Dan rest eigenlijk alleen nog het probleem van de naastliggende slots die je niet meer kan gebruiken (of iig niet heugen met uitgebreide koeling in kan plaatsen).
Neem nou maar gewoon die koperen Ninja.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

BasNation schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:16:
[...]

[afbeelding]

Je berekening klopt misscihen wel maar weet je ook hoever de ramslots van het socket afzitten? :P Dat is natuurlijk het belangrijkst als je afmetingen weet. Ik heb ff voor je gekeken en bij mij zit de koeler op ongeveer 1-2mm naast het clipje van het 1e ramslot. Mijn ramreepjes hebben een bescheiden heatspreader die ze iets breder maken. Ik weet bijna zeker dat elk reepje met een heatsink er boven breder uitvalt dan die van mij. Daarmee is ook bijna zeker dat het dan niet past in je 1e geheugenslot (en je dus geen 4GB kunt gebruiken!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hierbij even wat fotootjes van mijn setup met koperen Ninja in combinatie met de Antec Solo.
Een perfecte combinatie blijkt! En met twee reepjes van 2 GB elk, dus 4 GB totaal. Past prima onder de Ninja.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/Autumn%202007%20FZ18/Scythe%20Ninja%20Copper/foto8.jpg

Resultaat is een heerlijk stille PC!
Let niet op dat belachelijke videokaartje, daar komt vermoedelijk nog een 3850 in, al weet ik nog niet welke versie. Misschien de passieve of anders de gewone met slotkoeler, die volgens de reviews ook nagenoeg onhoorbaar zou zijn. Mocht iemand al een dergelijke kaart hebben ben ik wel nieuwschierig naar het geluid! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie kast! Ik heb zelf een Sonata III, maar die van jou heeft een tig keer mooier front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
JazzySOB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:57:
Hierbij even wat fotootjes van mijn setup met koperen Ninja in combinatie met de Antec Solo.
Een perfecte combinatie blijkt! En met twee reepjes van 2 GB elk, dus 4 GB totaal. Past prima onder de Ninja.

.................
Let niet op dat belachelijke videokaartje, daar komt vermoedelijk nog een 3850 in, al weet ik nog niet welke versie. Misschien de passieve of anders de gewone met slotkoeler, die volgens de reviews ook nagenoeg onhoorbaar zou zijn. Mocht iemand al een dergelijke kaart hebben ben ik wel nieuwschierig naar het geluid! ;)
Ziet er goed uit!

1 vraagje; waarom eigenlijk 2 fans 'bij' de Scythe? Is/was 1 niet genoeg? Die case fan zit zo dicht op de Scythe lijkt me dat die ook genoeg lucht er uit zuigt. Of anders alleen de fan op de Scythe; dat moet toch ook genoeg zijn om de warme lucht van de CPU uit de kast te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
kaajee schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:09:
[...]

Ziet er goed uit!

1 vraagje; waarom eigenlijk 2 fans 'bij' de Scythe? Is/was 1 niet genoeg? Die case fan zit zo dicht op de Scythe lijkt me dat die ook genoeg lucht er uit zuigt. Of anders alleen de fan op de Scythe; dat moet toch ook genoeg zijn om de warme lucht van de CPU uit de kast te blazen?
De koperen Anniversary Edition van de Ninja heeft een 10.7dB fan die op 800 rpm draait en dus heel zachtjes lucht door de Ninja heen blaast. De Noctua outtake draait eveneens op 800 rpm en zorgt voor een mooie luchtstroom samen met de stille fan in de Corsair PSU.

Zeker als er straks nog een Radeon 3850 in komt moet de extra warmte toch afgevoerd worden, maar nu met die hete P4 Prescott blijft de Ninja al gewoon koud aanvoelen, dus dan gaat het met de Q9450 straks helemaal goed.

In het front voor de twee harddisks (die met het elastiek zijn opgehangen) zit nog één 92cm Nexusfan die op 1000 rpm draait. Hiervoor moest ik wel even de soldeerbout ter hand nemen om er een weerstandje tussen te solderen zodat ik hem gewoon op een van de fanconnectors op het moederbord kon aansluiten.

Heb hiervoor verschillende systemen gehad met waterkoeling, maar niets was zo stil als deze "luchtgekoelde" Solo :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 22-01-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

JazzySOB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:57:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vraagje, ik heb dezelfde kast met een Tagan voeding (moet vervangen worden). Het horizontale balkje dat bovenaan in de kast zit ondersteunt mijn voeding echter niet. Hij hangt dus eigenlijk gewoon met 4 schroeven in de lucht. Is dat met jouw Corsair voeding ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
The Legend schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:32:
[...]

Vraagje, ik heb dezelfde kast met een Tagan voeding (moet vervangen worden). Het horizontale balkje dat bovenaan in de kast zit ondersteunt mijn voeding echter niet. Hij hangt dus eigenlijk gewoon met 4 schroeven in de lucht. Is dat met jouw Corsair voeding ook?
Dat klopt.
De balk heeft geen ondersteunende funktie en is er alleen voor extra stabiliteit van de kast.
Maar de vier schroeven houden de Corsair prima op zijn plaats hoor, geen enkel probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een nieuw systeem aangeschaft die erg stil hoort te zijn, maar zodra ik hem aanzet heb ik het gevoel dat een helicopter naast me opstijgt, hij draait constant met volle toeren en de kast is na een uur ijskoud (bij wijze van spreken). De cooler die erin zit is de Arctic Freezer 64 Pro voor AMD CPU's 90. Aangezien ik er weinig verstand van heb vraag ik hier (hopelijk goede plaats?) wat er precies mis zou kunnen zijn en beter nog, hoe je het zou kunnen verhelpen.

Bij voorbaat dank,

VPIP100
Pagina: 1 ... 5 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!