[Cooling] Het stille pc topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 13.032 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 14:35
S2801 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:33:
Ik kan evt wel geluidsopnamen maken van de Harde schijf, als er interesse in is.
Als je dat doet, wil je dan ook alsjeblieft een referentiegeluid maken? Als je vanaf 1 meter meet, ga voordat je het geluid aanzet met je gezicht bij de harde schijf en praat richting microfoon. Zodoende kunnen we het volume afstemmen zodat we weten bij welk volume we je thus zouden horen, en het volume van de harde schijf zoals we die horen het meest reëel is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

ixl85 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:09:
[...]

Staat er dan dat ik dat zeg?
Nee; het is een veronderstelling, als je zo gaat reageren kan je beter even een kopje thee gaan drinken.
Volgens jou ja.... anyway inderdaad... niet moeilijk doen... ben niet zo snel opgefokt hoor.... wijzen is makkelijk he ;)
Anyway, mijn systemen zijn altijd onhoorbaar geweest, ik ken fans die ratelen, maar ik heb deze nu geen in bezit.
Alle fans die ik nu gebruik worden stiller zodra ze in voltage omlaag gaan. Behalve de oude, welbekende ennermax fans met ingebouwd potmetertje. Deze zijn ook wel al 4 kaar oud ofzo.

Als je stil wil moet je Noctua eens proberen. Zweren veel mensen bij... ik heb er echter nog geen ervaring mee.
Ik zal eens kijken, ik dacht over fans met witte bladen, kan wel zijn dat die het zijn. Maar ik denk dat dat ratelen bij een lager toeren aantal gewoon een lagers zijn, zullen wel naaldlagers zijn in plaats van BallBearing... howel zelfs coolermaster BallBearing claimt en toch kan ratelen op een lagere speed.

Ik wil je ze ook vol open hebben, beetje warm hier met dit weer al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:27:

Ik zal eens kijken, ik dacht over fans met witte bladen, kan wel zijn dat die het zijn. Maar ik denk dat dat ratelen bij een lager toeren aantal gewoon een lagers zijn, zullen wel naaldlagers zijn in plaats van BallBearing... howel zelfs coolermaster BallBearing claimt en toch kan ratelen op een lagere speed.

Ik wil je ze ook vol open hebben, beetje warm hier met dit weer al.
Waarom zou je geen systeem maken waarbij de fans altijd niet te horen zijn, en neem je koelblokken die genoeg marge hebben om het systeem koel te houden? Hoef je niet te klooien met fancontrollers of mods...Ik zou mijn geld ook niet inzetten op coolermaster(qua fans), ik zou eerder voor Nexus gaan, panaflo of silenx. Panaflo en nexus ken ik persoonlijk niet, maar Silenx wel. De luchtverplaatsing is heel aardig tegenover het geluid....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Nas T schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:23:
[...]

Waarom zou je geen systeem maken waarbij de fans altijd niet te horen zijn, en neem je koelblokken die genoeg marge hebben om het systeem koel te houden? Hoef je niet te klooien met fancontrollers of mods...Ik zou mijn geld ook niet inzetten op coolermaster(qua fans), ik zou eerder voor Nexus gaan, panaflo of silenx. Panaflo en nexus ken ik persoonlijk niet, maar Silenx wel. De luchtverplaatsing is heel aardig tegenover het geluid....
Waterkoeling ftw!
Je kan een modern systeem (cpu+nb, afgezien van een 8800(ultra, ben de naam van het topmodel ff kwijt) nog makkelijk koelen met een 120mm rad en een fan op 5 volt.
Koop je een passieve gpu heb je maar 2 fans voor je totale systeem:
Een 120mm rad die je op je outtake van je case zet, dus outtake en rad in 1.
Je PSU, maar bij een fatsoenlijke hoor je die niet.
Je kan zelfs nog overwegen om je NB weg te laten. Heb zelf een A8N32 SLI Deluxe met een geweldig passief heatpipe systeem, deze heb ik laten zitten en niet opgenomen in mn wc.

/edit
Ik heb btw 2 coolermasterfans op mn rad zitten, ik ben zeer te spreken over deze fans. Zijn de stilste fans die ik tot nu toe voor zo'n lange tijd heb gehad.
Bij mn volgende upgrade komen er 3 noctua's of nexus fans op mn nieuwe rad.
(moet nog even beslissen... zooo moeilijk :))

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 26-04-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-07 23:29
disinfector schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:34:
ik zie dat hier vooral naar de antec cases word gekeken voor stile systemen, maar ik zie in een case van silentmaxx toch ook wel een mooie oplossing. Vooral omdat deze kasten geheel gedemt zijn.

silentmaxx ST-11:
http://www.ikbenstil.nl/B...3c9e1f0432a2c9110a360b5ad

iemand ervaring met deze kasten ?
Zit standaard geen fans bij. Verder is het een stille en warme kast. Is maar plaats voor een 80mm out. Verder nog plek voor een 120mm en 80 mm intake fan.
timskiej schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:12:
Persoonlijk vind ik die Silentmaxx kasten er nogal standaard uitzien.
De Antec P150 ziet er toch een stuk strakker uit en ook nog eens een Antec NeoHE voeding meegeleverd.

Als intake komt er in de kast één 92mm Nexus fan op 7V.
Ben benieuwd of dat genoeg is anders moet ik nog een tweede plaatsen.
Antec P150=Solo=NSK6500=NSK6000. Verschillen in kleur, hd bracket, power en prijs. NSK's hebben verder enkellaags zijplaten.
Standaard 120mm out is al voldoende. De 92 intake is vooral voor de HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ixl85 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:32:
[...]
Je kan een modern systeem (cpu+nb, afgezien van een 8800(ultra, ben de naam van het topmodel ff kwijt) nog makkelijk koelen met een 120mm rad en een fan op 5 volt.
topmodel is nu de 8800GTX, maar daar bestaat ook een koeler voor. Maar dan zal het niet passief gaan, of je moet een goede airflow hebben of je kaart evt underclocken...maar dat wil je niet :p

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
ixl85 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:32:
[...]

/edit
Ik heb btw 2 coolermasterfans op mn rad zitten, ik ben zeer te spreken over deze fans. Zijn de stilste fans die ik tot nu toe voor zo'n lange tijd heb gehad.
Helemaal mee eens! En heb al behoorlijk wat fans gehad...(hoop € +s dus :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nas T schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:42:
topmodel is nu de 8800GTX, maar daar bestaat ook een koeler voor. Maar dan zal het niet passief gaan, of je moet een goede airflow hebben of je kaart evt underclocken...maar dat wil je niet :p
Mja ik heb laatst die Reviews gelezen en het zou met goede airflow toch best wel kunnen denk ik :)
Ik heb de normale HR-03 voor mijn 1900XTX en een Fan die alles wegzuigt in de op de achterkant van de kaart stand is toch wel stiekem fijner voor je kaart.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Heeft iemand hier trouwens ervaring met de NEXUS Breeze kasten? ik ben nog op zoek naar een andere kast...

ik ben ook aan het kijken naar de Antec p180 en p182, maar kan het verschil tussen die twee nog niet echt ontdekken.

[ Voor 36% gewijzigd door .Johnny op 02-05-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
.Johnny schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:12:
ik ben ook aan het kijken naar de Antec p180 en p182, maar kan het verschil tussen die twee nog niet echt ontdekken.
Is ook moeilijk, als je kijkt naar de specs...
deze tekst staat als verkooppraatje bij de 182:

"Introducing the P182, the newest edition in Antec’s continually improving Performance One design. More innovations have been built in, such as an external fan control for the top and rear fans, a special gun metal black finish, cable organizers and even rubber grommeted ports for externally mounted liquidcooling radiators. All of these improvements build upon the great features of the original P180"

Wat zouden de verschillen zijn?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
:)

hmm, ik keek ook nog naar hun product compare sheet, maar daar stond de p182 nog niet in. Nog ff kijken of die externe fancontroller en kabelopbergunits de moeite van het verschil zijn.

Ze raden bij die kast zelf een aantal voedingen aan (wceend anyone), maar volgens mij is een geschikte voeding vinden nog knap lastig: de airflow gaat optimaal van voor naar achter en de meeste voedingen hebben een knik in de airflow. Nou zit er onderin die kast ook wel een gaatje om de lucht aan te zuigen, maar dat lijkt mij de airflow en dus ook de stilte niet echt ten goede komen.
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/p182_s.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door .Johnny op 03-05-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
.Johnny schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 23:12:
:)

hmm, ik keek ook nog naar hun product compare sheet, maar daar stond de p182 nog niet in. Nog ff kijken of die externe fancontroller en kabelopbergunits de moeite van het verschil zijn.

Ze raden bij die kast zelf een aantal voedingen aan (wceend anyone), maar volgens mij is een geschikte voeding vinden nog knap lastig: de airflow gaat optimaal van voor naar achter en de meeste voedingen hebben een knik in de airflow. Nou zit er onderin die kast ook wel een gaatje om de lucht aan te zuigen, maar dat lijkt mij de airflow en dus ook de stilte niet echt ten goede komen.
[afbeelding]
Ik heb zelf een voeding die denk ik 100% stil is in deze kast. De voeding is van IBL
en de gril heb ik eraf(voor de flow), en alle kabels gesleeved. Er kunnen 2 sata's op aangesloten worden, geen pci-e. Voeding heb ik gekocht voor gebruik met de t-balancer, hiermee kun je de temperatuur uitlezen van de voeding en deze aansturen. Ik kreeg het net niet voor elkaar om de voeding geheel geluidloos te krijgen, maar bij zit de voeding bovenin en de deur was er continu uit.
Voeding bleef ook rond de 40 graden. Ik noem (nog) geen prijs, aangezien het hier geen handelsforum is, als je interesse hebt, hoor ik het wel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:02
Lol de prijs staat al in je sig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
en de voeding maakt ook een 90' hoek, volgens de link. Dan heb ik toch de voorkeur voor 1 die rechtdoor gaat. Misschien anders gewoon een voeding modden, dat kan toch ook niet al te lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@The__Virus:
Prijs is zonder fancontroller, voor degenen die dit topic lezen is juist de combinatie van voeding met controller interessant.

@.Johnny:
Voor de airflow hoef je het niet te laten, want een voeding is toch niet aerodynamisch, of de lucht nou een hoek van 90 graden moet maken of niet. De lucht wordt of onder de voeding weggezogen(van de processor), of voor de voeding, waar buiten de voeding de hoek van 90 graden gemaakt wordt(je voeding zit immers bovenin of onderin de kast). bij een ventilator onderin de voeding kan er een groot formaat(lees stil) exemplaar gebruikt worden. Ook blaast een ventilator onderin beter tegen alle componenten, wat de koeling ten goede komt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik heb gisteren mijn Antec P150 binnen gekregen:)
Echt een mooie kast. Inbouwen was zo gedaan.
Had ook nog een extra 92mm Nexus fan bestelt voor de intake maar die heb ik er momenteel niet inzitten omdat hij zo goed genoeg koelt.
De standaard Antec Tricool heb ik op low speed staan en is erg stil.
Op mijn Athlon 64 3500+ @ 2,45Ghz zit een Scythe Infinity die passief aan het koelen is en de temps vallen me 100% mee.
Op men 7600GT zit een Zalman VF700AlCu die op 7V loopt.
De Nexus fan ga ik er denk ik inzetten wanneer het wat warmer op mijn kamer is.
Enig nadeel van de Antec p150 vind ik dat dempingsspul wat tegen de zijkant zit een beetje dun is.
Ik ga er dan ook zelf nog wat noppenschuim inzetten.
Maar hij maakt nog een klein beetje geluid (niet echt storend want hoor het toch niet als ik muziek aant luisteren ben)

Heeft het nut als ik die honinggraat structuur of hoe dat heet eruit zaag? (dat gedeelte met die gaatjes voor de outtake fan)
De VF700 op 7V maakt het meeste geluid tot nu toe.
Kan ik die niet met behulp van een fan controller op 5V laten lopen?

[ Voor 5% gewijzigd door timskiej op 05-05-2007 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

.Johnny schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:12:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met de NEXUS Breeze kasten? ik ben nog op zoek naar een andere kast...

Heb zelf een Nexus Breeze 400.
Was opzoek naar een goede en stille behuizing, en die heb ik gevonden.
Hij ziet der strak uit en ik vind em zeer praktisch. Zijkanten e.d gaan makkelijk open. Maat is precies goed en de standaart 400Watt Nexus voeding doet z'n werk uitstekend. Standaart zit er een 120mm Nexus fan onderin de kast met stof filter. Werkt echt perfect. Ik heb er enkel nog een 80mm Nexus fan bijgedaan om m'n HD's nog beter te koelen. Heb nu een perfect stil systeem. Zelf zou ik voor de Nexus 500 gaan, maar deze kon ik voor een mooi prijsje kopen en 400Watt voldoet nog prima. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik ga denk ik toch voor de P182, die biedt net iets meer flexibiliteit (tov Nexus Breeze), zoals eigen keuze van de voeding. Nadeel tov de P180 is de verwachte levertijd: omdat de kast nieuw is, is de levertijd nog onbekend (ook alleen in de pricewatch bij coolprices en 4launch)

met de wattage calculator kom ik uit op:
System Type: Single Processor
Motherboard: High End - Desktop
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2400 MHz Conroe
CPU Utilization (TDP): 85% TDP
RAM: 2 Sticks DDR2 SDRAM
Video Card: ATI Radeon X1950 Pro
Video Type: Single Card
IDE HDD 7200 rpm: 2 HDDs
DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Additional PCI Card (avg): 1 Card
USB: 3 Devices
Fan Controller: Yes
Fans
Regular: 3 Fans 120mm;
Keyboard and mouse: Yes
System Load: 100 %
Capacitor Aging (+ W %): 15 %
Recommended Wattage: 344 Watts
Dus moet ik een kleine voeding (400W) met 22A op de 12V uitkomen. @NAS_T: ik kan deze weken nog aankopen op kosten van de onderneming, dus 2e hands aanschaffen is al snel niet voordelig.

Ik twijfel nu nog tussen
Antec NeoHE430
Antec Phantom500

Die 500 is misschien wat veel, maar volgens mij kan hij fanless blijven op lage systemload. Ik heb alleen geen idee hoe de 430 presteert... Of heeft iemand misschien nog alternatieve ideeen (vooral qua stilte optimum voor dit systeem dan, want nu gaat levertijd enzo ook meewegen. Prijs speelt nauwelijks een rol)

[ Voor 4% gewijzigd door .Johnny op 07-05-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43
Als prijs bijna geen rol speelt zou ik kijken naar de Seasonic S12 of M12 serie kijken, de S12 is enorm stil, ik kan m'n PSU amper horen en de reviews op SilentPCReview zijn erg lovend, de M12 is z'n grote broer en iets duurder, maar wel modulair en nog steeds een van de meest stille voedingen - die twee series zijn zeker aanraders imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik wist niet dat dit topic bestond maar heb eea even doorgelezen.
Enige tijd geleden ben ik al druk bezig geweest een zo stil mogelijke pc in elkaar te schroeven. Dit is zo'n drie jaar geleden en was toen behoorlijk trots met het resultaat.
Wat me opvalt is dat mijn harde schijven in Idle stand steeds meer geluid beginnen te produceren. Het is geen zacht zoemen meer.
Ik heb een Antec Sonata II kast (later gekocht), P4 2.8 (Northwood) en een GF MX 460 (passief gekoeld), voeding is een Antec voeding van 350 watt. Deze heeft twee fan's. De achterste draait geen eens, die gaat pas aan als ie te warm wordt.
Hebben jullie ook ervaringen met HDD die steeds meer geluid (Idle) beginnen te maken?
De drives zijn nu 3 jaar oud.
Het zijn trouwens WD 120 GB drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:38
.Johnny schreef op maandag 07 mei 2007 @ 12:12:
Ik ga denk ik toch voor de P182, die biedt net iets meer flexibiliteit (tov Nexus Breeze), zoals eigen keuze van de voeding. Nadeel tov de P180 is de verwachte levertijd: omdat de kast nieuw is, is de levertijd nog onbekend (ook alleen in de pricewatch bij coolprices en 4launch)

met de wattage calculator kom ik uit op:

[...]

Dus moet ik een kleine voeding (400W) met 22A op de 12V uitkomen. @NAS_T: ik kan deze weken nog aankopen op kosten van de onderneming, dus 2e hands aanschaffen is al snel niet voordelig.

Ik twijfel nu nog tussen
Antec NeoHE430
Antec Phantom500

Die 500 is misschien wat veel, maar volgens mij kan hij fanless blijven op lage systemload. Ik heb alleen geen idee hoe de 430 presteert... Of heeft iemand misschien nog alternatieve ideeen (vooral qua stilte optimum voor dit systeem dan, want nu gaat levertijd enzo ook meewegen. Prijs speelt nauwelijks een rol)
Die wattage calculator klopt niet echt.

Mijn pc:
A64 3000+ @ 2,3ghz
2x512mb
2x hdd 160gb
7900GTO

Verbruikt max 180w, uit stopcontact, dat betekent dus dat de pc zelf nog minder verbruikt. Een Core2Duo verbruikt niet veel meer, stel 20w meer: kom je op 200w. Een 1950pro verbruikt vast ook wel stuk meer: 50w erbij is nog steeds "maar" 250w, uit stopcontact, oftewel voeding levert dan maar 200w.

Ik heb zelf de Antec neoHE430 in gebruik. Eigenlijk is het een seasonic S12 430w, maar dan met een andere heatsink en 8cm fan ipv 12cm fan.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik heb op mijn 7600GT een Zalman FV700 AlCu geplakt.
Koelt goed maar nu maar hij op 7V nog wat geluid wat hoorbaar is.
Dus he ik er een fanmate opgezet en loopt nu op 5V.
Idle temps zijn 42 graden dus dat is super.
Maar nu vroeg ik me af of het nog stiller kan op de een of andere manier.?

Als intake heb ik een Nexus 92mm die op 7 volt die bijna onhoorbaar.
Die heb ik er zitten om mijn HDD te koelen.
Als outtake 120mm de standaard Scythe fan die op de Infinity zat. (deze heb als outtake gezet omdat de standaard Antec Tricool meer herrie maakte.
Mijn CPU draait passief (zit een Infinity op)

Dus het enige wat hoorbaar is nog de Zalman GPU koeler en mijn HDD een beetje.
De HDD hangt al in elastiek.
De case is een Antec P150 dus al lekker stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125679

Tja, de fan van die Zalman is nu eenmaal rumoerig. Ik heb het opgelost door er een stille fan tegenaan te modden. Het enige probleem is de dikte van normale fans (2,5 cm tegenover 1,5 cm van de Zalman). Met een beetje knutselen paste het nét zodanig, dat het niet nog een extra pci slot in beslag nam. Hoe meer ruimte, hoe makkelijker dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
De zalman is wel een aardig stuk stiller dan de stock koeler :)
Niet dat het geluid wat mijn pc nu maakt echt storend is of eigenlijk hoor ik hem niet eens als ik aan het typen ben of ik heb het raam open :P
Maar als je savonds in bed dan hoor je je pc wel een stukje beter.
Ik heb niet in de pc nog een laag dempingsmat gedaan en dat scheelt ook een stukje.
Nu moet ik alleen nog het gaas met die gaatjes waar je fan achterzit eruit zagen/knippen/whatever.

Al mijn hardware blijft lekker koel alleen mijn Maxtor niet :/ hij zit ook nog achter een Nexus 92mm op 7V en hij wordt 38 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door timskiej op 08-05-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
Shuttle sn26P hier en is zo stil... met speedfan staan fans altijd op 10% en als ik ga gamen op 25%
X2 4200+ 2 gb ram en een 7900GTX. aleen me raptor maakt een hoop herrie wil ik nog wel vervangen..
wat is nou echt de meest stille hardeschijf want ik zo een kleinkastje kan ik geen elestiek enzo gebruiken....

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Volgens mij zijn de Samsung spinpoints erg stil.
Daar zat ook wat software bij zodat hij nog stiller word als ik me niet vergis.

vraagje? is die software ook op een maxtor te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Volgens mij vergis je je in die software. vziw is die software van toshiba, en inderdaad ook voor andere schijven te gebruiken (staat dat niet een paar blz terug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Hmm kan best dat ik me vergist heb hoor.
Ik meen dat ik eens zoiets gelezen had.
Maar ik ga eens zoeken een paar bladzijdes terug.

die kun je namelijk stil maken door middel van Hitachi's Feature Tool. Prestaties gaan dan iets achteruit, maar de schijf blijft sneller dan een laptop schijf en net zo stil. (bij mij werkt die Tool trouwens ook bij een Maxtor PATA schijf, dus probeer het even).

[ Voor 54% gewijzigd door timskiej op 08-05-2007 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
timskiej schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:06:
Hmm kan best dat ik me vergist heb hoor.
Ik meen dat ik eens zoiets gelezen had.
Maar ik ga eens zoeken een paar bladzijdes terug.

[...]
Staat idd een par bladzijdes terug, het is een tool om de acoustic management te regelen van je schijf. Helaas werkt deze niet bij hdd's van Seagate(en laat ik die nu net hebben). Kan je wel aanraden dat Samsungs erg stil zijn, ongeveer net zoals Seagate. Ik gebruik zelf wel een IBL-box, een omhulsel van dempend materiaal en aluminium plaatjes(werkt als koelblok en demping). Dit werkt uitstekend.
De tool voor het acoustic management kost wel een kleine prestatieverlies, dus een echte oplossing is het niet(eerder een probleemverplaatsing), maar aangezien het geluid merkbaar kan afnemen en daar maar een kleine prestatieverlies tegenover staat, toch het vermelden waard vind ik.

Edit 09-05 23:02:
erg interessant: airflow, "gebruikesproblemen" met Noctua en meettechnieken en (on)waarheden:
http://www.silentpcreview.com/article734-page1.html

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 09-05-2007 23:03 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik heb inmiddels mn Antec 182B binnen, en in elkaar gezet. Samen met een Seasonic M12-500. Het is veel stiller dan de AC Silentium pro was, maar ik moet de voeding daarvan nog RMA sturen (kan nu eindelijk) om te kijken of dat niet een productiefout was.
Ik heb er een 4e casefan in geplaasts op de middelste drive bay, met de klemmetjes, maar dat is niet echt ideaal omdat ie daar kan resoneren. Dus daar moet ik nog even naar kijken want dat maakt nog wat geluid :)
Verder valt me op (zal ook voor de 180 serie gelden) dat ze bij antec net iets teveel plastic hebben gebruikt: ook de haakjes (onder en bovenkant) van de zij-panelen zijn van plastic en dat is veel te kwetsbaar. aan de rechterkant kun je achter het moederbord langs wat kabels wegwerkt, maar de eerste keer dat ik de zijkant er weer opzette paste het nog niet helemaal. Toen ik aanduwde (echt zachtjes!) voelde ik ze al meegeven! dat is dus wel slecht aan die kast en pas daar voor op met inbouwen, maar heeft niks met stilte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Inmiddels mijn nieuwe systeem binnen. Een raptor 150gb in een silentmaxx HD silencer gebouwd: was niet een enorm succes. Het geratel was imo nog veels te veel aanwezig. Even naar de gamma gereden en een dempingsmat gehaald voor een tientje (ding was enorm groot, kleiner was er helaas niet). Nu de complete HD silencer ingepakt met dit matriaal. Dit hielp enorm en de HD is echt stiller geworden nu :). Temp is op 30 graden idle prima en heb het niet boven de 42 graden zien uitkomen wanneer er erg veel HD activiteit was, dus imo dik in orde. Echte aanrader voor een tientje

edit:
Voorkant en achterkant is open gelaten om een 120MM fan op 5v de mogelijkheid te geven wat koude lucht over de HD te blazen

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 14-05-2007 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Das niet duur voor een raptor 150 GB :o

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193875

.Johnny schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:16:
Ik heb inmiddels mn Antec 182B binnen, en in elkaar gezet. Samen met een Seasonic M12-500. Het is veel stiller dan de AC Silentium pro was, maar ik moet de voeding daarvan nog RMA sturen (kan nu eindelijk) om te kijken of dat niet een productiefout was.
Ik heb er een 4e casefan in geplaasts op de middelste drive bay, met de klemmetjes, maar dat is niet echt ideaal omdat ie daar kan resoneren. Dus daar moet ik nog even naar kijken want dat maakt nog wat geluid :)
Verder valt me op (zal ook voor de 180 serie gelden) dat ze bij antec net iets teveel plastic hebben gebruikt: ook de haakjes (onder en bovenkant) van de zij-panelen zijn van plastic en dat is veel te kwetsbaar. aan de rechterkant kun je achter het moederbord langs wat kabels wegwerkt, maar de eerste keer dat ik de zijkant er weer opzette paste het nog niet helemaal. Toen ik aanduwde (echt zachtjes!) voelde ik ze al meegeven! dat is dus wel slecht aan die kast en pas daar voor op met inbouwen, maar heeft niks met stilte te maken.
Ik heb de p182 ook een paar dagen in bezit (coolprices) en het zijpaneel is wat lastig wanneer je daar kabels hebt weggepropt. Heb de fans daar ook aangesloten o.a.. Flink aanduwen en gewoon de laatste millimeters met de schroefjes vastdraaien: zit goed dicht. :)
Die 4e casefan heb ik ook gedaan. Ik heb em compleet met bracket eringezet. De bracket die erin zat heb ik eruitgehaald. Stoffilter eruit en gewoon muurvast schroeven.
Ik ben supertevreden met die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nas T schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:10:
[...]

Das niet duur voor een raptor 150 GB :o
8)7 Die raptor was iets duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik heb meteen maar een survey van de P182 geschreven: http://tweakers.net/productsurvey/survey/4465

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Maakt het veel uit kwa geluid als je die roosters bij de fans weg vijlt?

[ Voor 8% gewijzigd door timskiej op 14-05-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik weet niet of je dat voor Johnny bedoeld, maar bij normale roosters scheelt het heel veel.
Doen dus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
ow neej was niet bedoeld voor Johnny.
Dan ga ik dadelijk eens die roosters uit men Antec P150 vijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mijn manier: Dremel; alles er uit zagen met die ronder (verstevigde) schijfjes, dan netjes maken met de dremelvijl (die massive rode dingen), hierna met een handvijl netjes de randen opschuren.
Resultaat: geen turbulentie door dat stomme rooster.
Ow als je echt pro gaat moet je natuurlijk de fanguard ook weg halen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Fangaurd is al weg.
Stof filter beestjes zijn er ook uit.
Alleen die roostertjes nog en dan is men pc echt muisstil.
Als ik aan het typen ben hoor ik hem niet eens.
Je moet echt stil staan met de deur en het raam dicht want anders hoor je hem niet.

Edit,

Zo roostertjes zijn weg.
Vooral het suisend geluidje wat je nog een beetje hoorde is nu weg.
De airflow zal mss ook wat beter zijn,
Deed me wel een beetje pijn toen ik aan het vijlen was in men Antec p150 :'(

[ Voor 31% gewijzigd door timskiej op 14-05-2007 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Post dadelijk dan maar eens een pic van je ultieme stilte machine ;)
Je hebt ze niet in je sig staan ofzo... tisk tisk...

/edit
He?
heb je zitten zagen terwijl alles nog in je case zat?!!?

Pas op voor metaaldeeltjes, die kunnen nm kortsluiting veroorzaken

[ Voor 36% gewijzigd door ixl85 op 14-05-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik post niet zoveel op tweakers :)
Ik ben meer van het lezen.
Maar ik zal wel een pic posten.
De roostertjes wat ik net uitgeknipt hebt zien nog niet helemaal afgewerkt.
Dit moet ik effe doen met een dremeltje (ik heb zelf niet zon ding dus ergens lezen)

Ik ga eerst effe het kabeltje van zon Zalman fanmate fixen.
Ik heb er een beetje tehard aan getrokken :>

[ Voor 18% gewijzigd door timskiej op 14-05-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
timskiej schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:08:
Fangaurd is al weg...
...De airflow zal mss ook wat beter zijn,
...De airflow zal mss ook wat beter zijn,

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Koop een Rheobus van sunbeam.
Traploos van 0 tot 12 volt. Een musthave voor iedere tweaker die van stilte houd!

En ach, je moet ergens beginnen he ;)
Nu een post van je systeem en over 2 jaar een aantal duizend posts :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Woot fanmate gefixed ;)
En aangesloten op mijn Nexus 92mm op mijn HDD een beetje koel te houden.
Het enige wat nog een beetje hoorbaar is is het irritant geratel van mijn VF700 AlCu.
Hij draait met mijn fanmate nog op 1400Rpm op de laagste stand.
Daar moet ik nog wat op zien te fixen.
Mss de fan uitzetten en er een antec tricool op de laagste stand op zetten.

En een paar duizend post lijkt me een beetje veel :9
Ik lees vooral in dit topic en in het waterkoelings topic.

[ Voor 46% gewijzigd door timskiej op 14-05-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Ik heb een stacker 830 evo, met een hele hoop fans erin, ik heb 2 seagate 7200.10 schijven in raid, in het coolermaster rekje, maar wel helemaal ingepakt met isolatie schuim. bijna onhoorbaar, alleen als je heel erg je best doet.

Ben er wel blij mee, maar het kan altijd stiller natuurlijk :D ben alleen bang dat waterkoeling op een moment niet stiller mee is, aangezien je alleen de warmte verplaatst. Een passieve radiator zou uitkomst bieden.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Je verplaatst idd hitte maar je koelvermogen is vaak ook groter.
Ook kan je bijv een outlet waar nu een ""loze"" fan zit omtoveren tot radiator-output.
Dan heb je dus: en je koeling van je systeem en je airflowfan in 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
En hier zijn de foto's
De HDD hangt al in elastiek maar in het "hokje" waar hij nu woont ga ik nog helemaal bekleden met dempingspul van de Gamma :P
En misschien nog zon airduct maken voor mijn infinity.
Dat heb ik ergens gelezen op silentpcreview.

Afbeeldingslocatie: http://aycu27.webshots.com/image/17746/2003824074206744930_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://aycu19.webshots.com/image/16778/2003854444103599223_th.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door timskiej op 14-05-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
edit:
link is weg, deed het niet

Heb op het moment geen vaste pc, maar ben van plan misschien na de zomervakantie er weer een aan te schaffen, moet een multimedia en game-monster worden, liefst een asus DH moederbord met gaaf AB-tje en leuke features. zoveel mogelijk passief, echt absoluut onhoorbaar.

[ Voor 81% gewijzigd door Nas T op 14-05-2007 21:19 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Oeps sorry dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nas T schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:41:
edit:
link is weg, deed het niet

Heb op het moment geen vaste pc, maar ben van plan misschien na de zomervakantie er weer een aan te schaffen, moet een multimedia en game-monster worden, liefst een asus DH moederbord met gaaf AB-tje en leuke features. zoveel mogelijk passief, echt absoluut onhoorbaar.
Als je niet aan de WC wilt zitten zijn er genoeg leuke GPU's die onhoorbaar zijn
De 8600GT (bijv van MSI) heeft leuke koeling.
Nog een paar weekjes en de drivers zijn ook dik inorde.
Of nog even wachten op de ATI variant.
Je mobo is geen probleem.
Je cpu een gigantische heatpipecooler er op en die laten koelen door je psu+outtake fan.
Hardeschijven in rubbers (dus zorgen voor een goede case, die hebben dat standaard).

Welke voeding je moet hebben moet je even zoeken op PSU in de search van het neiuws, er waren er laatst iets van 30 getest ofzo, zo bleken de semi-passieve psu's luidruchtiger te zijn dan de actieve.
Kan een leuk systeempje worden ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Samsung heeft een nieuwe harde schijf, de HD250HJ, met, als ik het goed lees, 1 250GB-platter.

Op internet is er nauwelijks iets over te lezen, ook staat 'ie nog niet in de pricewatch. Verder heeft Samsung, voor zover ik kan zien, uberhaupt nog geen andere schijven met 250GB-platters in de aanbieding: de grootste is de T166-serie met 167GB-platters (bijv. de HD501LJ).

Dit zou dus een stille supersnelle (iig qua transfer-rate, om lage seektijden staat Samsung niet bekend) harddisk zijn. Erg interessant, als je het mij vraagt...

Ik kan nu wel vragen: "weet iemand hier al meer van?" maar dat is waarschijnlijk loos, google (en GoT) weet er al vrijwel niks van, laat staan willekeurige mensen zoals jij :Y)

Edit: raar. Voor hun single-disk 160GB-harde schijf hebben ze vorige maand een persbericht de deur uitgedaan (http://www.samsung.com/Pr...p?seq=20070404_0000336337), maar voor deze grotere 250GB schijf zwijgen ze in alle toonaarden.
Verder is er overigens ook een HD200HJ die verder hetzelfde is, maar tot 200 GB is gelimiteerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuhlie op 14-05-2007 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hdd's heb ik, maar is zo moeilijk te reviewen, want er zijn er zo veel. Ik zou ook voor Samsung gaan, welke maakt denk ik vrij weinig uit. Ik heb op het moment Seagate, die zijn ook erg stil, en geven wat meer garantie. Helaas kan het acoustic management-tooltje niet ermee gebruikt worden.
Bij een GPU dacht ik aan een GF 8800GTS 320 MB met een hr03 plus koeler van thermalright. Deze wel actief koelen(ook voor geheugen), dan een goedkope intel C2D erin, een flinke koeler erop(passief), een waarschijnlijk passieve voeding(ff checken, want pci-e). Daarnaast koop ik geheugen wat in de maat loopt met de fsb van de intel(1066mhz), dus dat wordt 533mhz geheugen, anders beland ik bij 1066mhz, ietsje te duur nog...
Als mobo weet ik het niet, ik heb het geld iig niet, dus ik kan niks kopen. Een asus pw5 DH deluxe is zeer mooi, qua mp3-aansluiting die werkt op de speakers als pc uit is, AB, en wifi als pc slaapt. maar misschien koop ik een bearlake-chipset: pci-e2, ddr3 mogelijkheid(maar voorlopig niet, is alleen maar geldverkwisting), dus dat komt wel goed denk ik...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Op arctic cooling (http://www.arctic-cooling.com/) zie ik sinds kort de S1 staan, een passieve koeling voor high-end kaarten!
met een beetje 120mm fan in je kast kun je daar prima stil mee werken.
Verder vind ik het DH aan die asus boardjes wat bloated. Wat heb je bijvoorbeeld aan mp3 in slaapstand als je er je harddisks voor moet benaderen? op dat moment heeft alles dat lawaai kan maken toch al aan moeten gaan. Ook vind ik voor echte DH-ervaring een MCE remote belangrijker, dus heb ik voor 15 euro een microsoft MCE remote gekocht, en die bevalt erg goed. Maar misschien vind je die wifi in slaapstand wel de moeite :)
ik gebruik zelf de asus P5B deluxe. Een C2D kun je dan met speedstep qua energie verbuik in elk geval wel zuinig maken. Enige nadeel op dit moment aan de P5B dlx vind ik het gebrek aan DTS Connect ondersteuning onder Vista. Dat was 1 van de redenen dat ik voor dit bord koos :(

[ Voor 18% gewijzigd door .Johnny op 15-05-2007 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
.Johnny schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 00:55:
Op arctic cooling (http://www.arctic-cooling.com/) zie ik sinds kort de S1 staan, een passieve koeling voor high-end kaarten!
met een beetje 120mm fan in je kast kun je daar prima stil mee werken.
Verder vind ik het DH aan die asus boardjes wat bloated. Wat heb je bijvoorbeeld aan mp3 in slaapstand als je er je harddisks voor moet benaderen? op dat moment heeft alles dat lawaai kan maken toch al aan moeten gaan. Ook vind ik voor echte DH-ervaring een MCE remote belangrijker, dus heb ik voor 15 euro een microsoft MCE remote gekocht, en die bevalt erg goed. Maar misschien vind je die wifi in slaapstand wel de moeite :)
ik gebruik zelf de asus P5B deluxe. Een C2D kun je dan met speedstep qua energie verbuik in elk geval wel zuinig maken. Enige nadeel op dit moment aan de P5B dlx vind ik het gebrek aan DTS Connect ondersteuning onder Vista. Dat was 1 van de redenen dat ik voor dit bord koos :(
je kunt speakers benaderen met audio in: kortom 5.1 als je pc uitstaat vanaf een console of mp3speler. verbruik vind ik zelf niet zo interessant. De laatste tijd zie ik mensen echt op de laatste watt proberen te besparen, wat naar mijn idee onzin is. Stel je pc verbruikt bij het uitstaan 3 watt, dan heb je 330 uur nodig om een kilowattuur te trekken. Dat is 2 weken. Dat kost je 20 cent. Dat bespaart je elk jaar €5 als je je pc dus echt hebt uitstaan(en daarvoor kopen mensen speciale apparatuur om de stroom er complet van af te halen. Lijkt me trouwens ook niet goed voor pc, die weer eerder stuk kan gaan(geld), dus tsja...
Helaas kunnen de koelers niet op de top-series van grafische kaarten :S

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@kuhlie

Dat is cker raar, maar blijft interressant. Kan alleen niet vinden dat er maar 1 platter is.
Er wordt alleen overal vermeld 250gb per disk, maar jah dat kan per hdd zijn.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Powrskin schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 02:09:
Kan alleen niet vinden dat er maar 1 platter is.
Er wordt alleen overal vermeld 250gb per disk, maar jah dat kan per hdd zijn.
Bij alle andere samsung harddisks die ik heb bekeken klopt deze waarde wel, dus ik zag geen (echte) reden om aan te nemen dat het niet klopt. Overigens, een of andere Duitser claimt trouwens al 2 HD200HJ's in z'n computer te hebben, en dat terwijl ik hem verder nergens online te koop zie :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Is er iemand die een Thermalright HR03 Plus heeft icm met een 8800GTS?
Zijn er misschien ook passieve koelers voor de 2900XT van Ati?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCS
  • Laatst online: 11-07 07:15

JCS

Je hebt de "gewone" Thermalright HR-03. Die zou ook op ati moeten passen.

Ik vraag me af of je ook de Plus variant op een 8600 kunt monteren. Aangezien het koelvermogen van de Plus toch wat hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik lees veel over mensen die de Antec P150 hebben waarbij de rubberen elastieke ophanging voor de HDD kapot springen.
Nu heb ik een tijdje geleden ook een Antec P150 gekocht en bij mij zaten er soort van elastiek (zoiets ongeveer wat je ook soms in broeken hebt zitten) dus niet van rubber of dat soort spul.
Misschien kunnen die mensen Antec een mailtje sturen of ze vervangende elastieken opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nas T schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:39:
Is er iemand die een Thermalright HR03 Plus heeft icm met een 8800GTS?
Zijn er misschien ook passieve koelers voor de 2900XT van Ati?
Ik denk dat ze wel gek genoeg zijn om er een te maken voor de ATI kaarten :)
JCS schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:55:
Je hebt de "gewone" Thermalright HR-03. Die zou ook op ati moeten passen.
Die is voor de 19xx en 7xxx reeksen van ATI en nVidia ;)
Ik vraag me af of je ook de Plus variant op een 8600 kunt monteren. Aangezien het koelvermogen van de Plus toch wat hoger ligt.
Hij is alleen voor de 8800 modellen gemaakt dus ik denk het niet.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82714

Ik lees ook veel dingen over de p150. Zelf ben ik een tevreden gebruiker van deze case.
Toch heb ik één opmerking.

Zoek je een stille case dan is de antec p150 echt super. Op dit moment staat mijn raam open, ik hoor vogels fluiten, soms een auto passeren in de verte (woon op den buiten = platteland) en ik hoor de kast niet. Harde schijf hoor je niet door ophanging (lijkt mij waanzinnig zouden die knappen? ), soms na lang gamen hoor je de 8800 gts, voeding hoor je NIET, en casefan (outtake) hoor je ook amper want staat op low (op medium en high wordt het wel een stofzuiger)

Qua temps heb ik wel mijn bedenkingen. Op een warme dag zoals deze wordt mijn pc 43 tot 48 graden idle (in de winter blijft die onder de 40), echter zet ik mijn kast open (zijpaneel eraf) blijft die idle 34 graden constant . Ik gebruik wel nog atlijd stock koeling.

Dit is een verschil van 10 graden, dan vraag ik mij toch af of de airflow wel zo goed zit. Wel is er de mogelijkheid om nog 2 casefans als front intake te plaatsen, nu vraag ik mij af of dit veel zou helpen aangezien ik nu geen intake heb. Iemand deze fans geplaatst ?

Greetz Pukz0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik heb er een langzaam draaiende Nexus 92mm op 5V. Niet te horen die Nexus fans.
Deze is vooral om mijn HDD tekoelen.
Mijn Athlon 3500+ word stressed 51 graden (passieve Scythe Infinity erop)
het is idd een warme case maar stil is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Zijn er stillere kasten en voedingen dan de antec sonata 2?

Ik wil een nieuw pc samenstellen en ik liep een beetje vast op mijn kast en voeding. Toen ik ging kijken welke mogelijkheden voor stille kasten kwam ik vaak weer terug bij de antec sonata. Ook heb ik gekeken naar stille voedingen. Passieve voedingen schijnen niet zo goed te zijn. Kunnen uitvallen bij te hoge load, hebben geen fan om moederbord koel te houden. Semi-passieve voedingen zijn meestal heel erg duur. Dus ik denk dat het een gewone voeding wordt, maar wel met een zeer stille fan. Ik heb gekeken naar de Corsair en Seasonic voedingen. Maar het is mij niet duidelijk of deze voedingen nou echt stiller zijn dan de standaard voeding in de Sonata. Ook heb ik kasten bekeken als Antec 900 en Antec 180, maar het is de vraag of deze kasten een betere airflow en stillere koelers hebben dan de antec sonata's. Ook is tegenwoordig de Antec Sonata 3 uitgekomen. Ik heb nog geen review gevonden, maar wat ik gelezen heb is dat hij toch wel zo goed presteert als de sonata 2.

Ik vindt het een moeilijke keus en wordt niet wijs uit alle mogelijkheden die er zijn voor voedingen en kasten. Kan ik voor € 200,- een stillere kast+voeding kopen dan de antec sonata? Of zou ik beter deze €100,- kunnen investeren in systeemkoelers.

De rest van de pc moet nog worden samengesteld en daar houd ik ook rekening met geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik raad je echt eens te zoeken naar reviews van de Antec P150.
Super stille case en er zit ook nog een Antec NeoHE 430Watt in.
De NeoHE is niet te horen, je moet er al echt met je oor tegenaan zitten om te horen of de fan draait.

[ Voor 10% gewijzigd door timskiej op 29-05-2007 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 09:04
timskiej schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:01:
Het enige nadeel van de Antec P150 vind ik de airflow.
Was er mis mee? kvind em prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
De airflow in men TT armor was beter maar eigenlijk zijn de temps nog wel aardig.
Ik heb nu een 92mm Nexus als intake op 5V maar ik ga er nog een inzetten omdat alleen men HDD een tikkeltje te warm word (rond de 39'C met dit weer)

Ik zal mijn vorige post editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Laatst online: 07-01-2022
Zoals iedereen hier probeer ik continu mijn PC stiller en beter te krijgen. ;)

Nu had ik eerst waterkoeling, maar aangezien deze PC uiteindelijk verkocht gaat worden moet ik hier nog even mee doen. De waterkoeling zelf is allang verkocht, maar nu merk ik toch dat ik me erger aan het geluid.

Het geluid komt uit de volgende bronnen:

CPU: Zalman CNPS 5500 Cu (60mm fan :X ) die een Athlon XP2700+ koelt
PSU: Ultra X-Connect 500W (2x 80mm fans)
Extra: 1 120mm Zalman fan achterin om mijn passief gekoelde videokaartje (Ati Radeon 9500 Pro) te koelen.

Dit alles zit in een Chieftec DH-03B-SL kast.

De temperaturen zijn okay (45C full load), maar zoals ik al zei ga ik voor de stilte.

Nu heb ik natuurlijk al een beetje rond zitten neuzen en ik heb een idee die ik bij jullie wil voorleggen.
Ik betwijfel of het haalbaar is, maar een second opinion is altijd handig nietwaar? ;)

Mijn idee: De PSU wordt vervangen door een Be Quiet Dark Power Pro (430W). De reden: 1 120mm fan en ook deze PSU is modulair.

Op de CPU zou ik dan iets willen als een Thermaltake Silent Tower. Hiervan wil ik dan de fan en de cover afhalen, zodat ik mijn CPU wellicht passief kan koelen...

Wat denken jullie? Is dit mogelijk of zal ik de CPU actief moeten blijven koelen?
Of zijn er nog andere alternatieven die ik nog niet gezien heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een koeler waarmee je goed passief kan koelen (zeker een XP) is de Scythe Ninja; de lamellen van de koeler staan hierbij iets verder van elkaar af dan mij de meeste tower modellen, zodat de lucht er makkelijk doorheen kan stromen.
Wat betreft de voeding: het feit dat er een 120mm fan in zit wil nog niet zeggen dat die ook stil is. Het best lees je wat reviews waar stille voedingen vergeleken worden (op spcr bijvoorbeeld). Eventueel een passief gekoelde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
cpec, Ik vraag me af of een Scythe Ninja gaat passen qua hoogte, laat staan op een Socket A...
Voor Socket A zijn er toch veel minder towermodellen te vinden, dus dat maakt het rot.

Een fanloze voeding lijkt mij niet handig, aangezien de 120mm fan achterin op 7 Volt draait en dan waarschijnlijk al die warmte (CPU + video) niet kwijtraakt ...

Ik heb net even de review bij SPCR gelezen en die waren positief over die Be Quiet voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Waarom koop je dan niet meteen een seasonic of een Antec NeoHE. Die zijn volgens hun nog een stuk stiller en qua prijs scheelt het ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 15:14
of een corsair

'Mac Pro' & Blackbook 1st generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Of een passieve als je gaat voor geluidloosheid(lees: TSer).
Volgens SPCR is zelfs de Seasonic te horen, en dat is al teveel...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Álles is te horen, geloof me. Wellicht een Noctua 800 rpm fan @ ULNA (~5 V) niet, maar dat is dan ook verreweg niet toereikend voor de airflow die een (actief gekoelde) voeding nodig heeft. Het is dat het in mijn situatie niet mogelijk is een passieve voeding te gebruiken, anders had-ie er al in gezeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik zit een beetje te kijken naar een opvolger voor mijn huidige systeem. Ik wil deze gaan koelen dmv een zalman reserator, en die alles water laten koelen (als het even meezit, en ook kan zelfs de voeding) Maar ik ben er nog niet uit, hoe ik de harde schijfen helemaal stil krijg. Wat is hier de beste oplossing voor.

Samsung spinpoints zijn de stilste schijven op het moment toch?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:55
Recent topic: Stille 7200rpm HDD's?

Ik zou (en dat heb ik dan ook gedaan :9 ) eerder voor een WDxx00KS gaan dan een samsung spinpoint ;)

de HDD-silencer Rev. 2.0 van Silentmaxx of Box HDD 10 van IBL wordt veelal gebruikt voor nog stiller resultaat, maar hoe de temps dan zijn heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
Waster, geen Seasonic, want ik wil wel kabelmanagement ;) De Antec heeft maar 1 80mm fan, dus ik vraag me af of die wel stil blijft.

Mijn plan is eigenlijk als volgt: Eerst een nieuwe CPU koeler. Als de PSU daardoor minder warmte hoeft te verwerken en daardoor niet sneller hoeft te draaien, dan ben ik al geholpen. Blijft het zo, dan komt er een nieuwe voeding in.

Buiten dat nog even wat dempingsmatten plaatsen en dan ben ik voorlopig wel weer tevree ;)

cpec, Ik weet ook wel dat alles te horen is, maar er is een verschil tussen een zacht gezoem en een flinke bromvlieg (wat mijn voeding nu is). Het hoeft niet 100% stil te zijn, maar een stuk stiller zou wel prettig zijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door 1st_Ro op 31-05-2007 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De Samsung S166 is iets stiller dan de T166, verder heeft Western Digital nu nieuwe "extra stille extra betrouwbare" AV schijven, de WD5000AVJS en kleinere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Gianni Rombios schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:25:
De Samsung S166 is iets stiller dan de T166, verder heeft Western Digital nu nieuwe "extra stille extra betrouwbare" AV schijven, de WD5000AVJS en kleinere versies.
Volgens SPCR zijn juist de Samsung Spinpoint T-series de allerstilste harddisks :? Wat is jouw bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 125679 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:45:
Álles is te horen, geloof me. Wellicht een Noctua 800 rpm fan @ ULNA (~5 V) niet, maar dat is dan ook verreweg niet toereikend voor de airflow die een (actief gekoelde) voeding nodig heeft. Het is dat het in mijn situatie niet mogelijk is een passieve voeding te gebruiken, anders had-ie er al in gezeten!
Ligt eraan hoe je luistert. Ik ga niet reht voor een open kast zitten luisteren. Aiflow is wel te regelen door een paar 120mm fans stil te laten draaien, dat zal voldoende zijn. Denk aan een RPM van 1000 ongeveer.
@M3rcury:
Ik zou zelf niet voor Zalman gaan. Als je een beetje van waterkoeling weet dan weet je dat je geen koper en aluminium in je setup moet gebruiken(het een "vreet" het ander op). Wat doet Zalman? Pakken ze het slechtst geleidende metaal van de 2. Want goedkoper en ziet er leuker uit. Bovendien maakt het je kast immobiel vanwege de toren die erbij staat.
@DnnSke: Ik heb ervaring met de IBL-box: harde schijven blijven koel en stiller.

Ik ken WD niet als stille harde schijven. Ik heb hier een WD liggen die best veel geluid maakt: ik hoor hem zelfs aan de andere kant van de kamer in een lanbox(kastje).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Laatst online: 21-07-2024
heb een seagate harde schijf van 500GB is lekker stil

mijn WD van 500GB is dan wel hoofdschijf maar vind hem erg luidruchtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
Nas, zoals het bij nu is draait mijn 120mm fan op ongeveer 900 toeren.

Ondertussen ben ik even verder wezen zoeken en misschien moet ik de passieve toren laten zitten qua idee.

Waar ik me 'zorgen' om maak (zorgen is een groot woord in dit geval) is dat mijn passief gekoelde videokaart niet voldoende gekoeld wordt. Nu is het geen extreem ding, maar toch, ik heb liever geen artifacts ;)

Ik zat even te kijken naar een golden oldie (uit 2004 ;)): Zalman CNPS 7000B-Cu (of AlCu). Het voordeel is dat de fan ook naar beneden richting de videokaart blaast.

Reken daarbij een 120mm fan aan de achterkant en straks misschien een 120mm aan de bovenkant en ik denk dat het dan wel goedkomt. Ook qua prijs is het goed te doen (27 euro bij Alternate).

Ik zal alleen even moeten kijken naar de ruimte die ik over heb, want daarvoor wordt gewaarschuwd op de Zalman site.

Ik zal vanavond ook even een situatiefoto laten zien, dan kunnen jullie ook zien waar ik mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Waster schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:57:
[...]

Volgens SPCR zijn juist de Samsung Spinpoint T-series de allerstilste harddisks :? Wat is jouw bron?
SPCR's "Recommended Hard Drives" artikel is niet up to date genoeg om de S-series erbij te betrekken. Je moet je realiseren dat dit artikel niet een lijst is die elke week geupdate wordt, maar meer eens in de twee maanden. Harde schijven goed testen en vergelijken gaat best wat tijd in zitten.

Volgens Samsung zelf is de S-serie inderdaad stiller en efficienter, let alleen wel dat ze niet groter dan 250GB te krijgen zijn.

clicky

edit:
Nog een clicky

[ Voor 11% gewijzigd door Sylph-DS op 31-05-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:33:
[...]

Ligt eraan hoe je luistert. Ik ga niet reht voor een open kast zitten luisteren. Aiflow is wel te regelen door een paar 120mm fans stil te laten draaien, dat zal voldoende zijn. Denk aan een RPM van 1000 ongeveer.
Ook één stille 120mm fan (Nexus, Noctua) op 800 rpm is goed te horen van 1 meter afstand (daar waar de pc staat). Helaas, het is niet anders :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Sylph-DS schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:29:
[...]

SPCR's "Recommended Hard Drives" artikel is niet up to date genoeg om de S-series erbij te betrekken. Je moet je realiseren dat dit artikel niet een lijst is die elke week geupdate wordt, maar meer eens in de twee maanden. Harde schijven goed testen en vergelijken gaat best wat tijd in zitten.

Volgens Samsung zelf is de S-serie inderdaad stiller en efficienter, let alleen wel dat ze niet groter dan 250GB te krijgen zijn.

clicky

edit:
Nog een clicky
Interessant die 200 en 250GB zijn echt nét nieuw en zo te zien (23db) nog een kleine fractie stiller dan de S166...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Sylph-DS schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:29:
[...]

clicky

edit:
Nog een clicky
Okee, je hebt gelijk. Ik was in de war met de SP-series. Maar de T-serie had veel opgelost en had minder vibraties. Maar als ik het goed begrijp is deze serie nog stiller en heeft deze nog minder vibraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De S166 is maximaal 1 platter en 24db (zie pricewatch ik heb een kleine review geschreven). De T166 is dacht ik 25db in de single platter versie, per platter komt er ongeveer 1db bij. De Western Digital AV (audio/video) is ook een mooie schijf en zou ongeveer vergelijkbaar moeten zijn met de S-serie. WD5000AVJS is er wél in 500GB versie maar is denk ik niet of nauwelijks stiller dan de T166 500GB. Nadeel van de S166 en WD AV is dat ze maar 8MB cache hebben. Dit alles even "kort door de bocht". Of de S166 minder vibraties heeft: ik denk vergelijkbaar met de single platter versie.

Deze S250 moet ook single platter (en perpendiculair(?)) zijn, maw de T250 (250 tot 750GB) zal nu ook wel snel verschijnen. Maar te koop zijn ze hier nog niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Gianni Rombios op 31-05-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:33:
[...]

@M3rcury:
Ik zou zelf niet voor Zalman gaan. Als je een beetje van waterkoeling weet dan weet je dat je geen koper en aluminium in je setup moet gebruiken(het een "vreet" het ander op). Wat doet Zalman? Pakken ze het slechtst geleidende metaal van de 2. Want goedkoper en ziet er leuker uit. Bovendien maakt het je kast immobiel vanwege de toren die erbij staat.
Ja, maar juist hetgeen dat hij helemaal passief maakt hem dus aantrekkelijk.. En een immobiele kast maakt me niet zo veel uit, omdat hij toch op mijn kamer blijft staan :+

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Laatst online: 21-07-2024
vraagje over de ibl box

ik lees dat je er nog een fan voor moet zetten ???

maar fan's betekenen naar mijn inzien meestal herrie
iemand idee voor alternatief ????
ik zat te denken aan de silendmax iemand anders een ander idee of ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de box10 neemt hoef je er geen fan voor te zetten; hij wordt dan ietsje koeler dan zonder box (de warmte wordt door de zijplaten weggeleid naar de bovenplaat, die een behoorlijke oppervlakte heeft). Als je een box20 of 30 hebt denk ik dat het wel verstandig is er een fan voor te zetten, aangezien er dan 2 of 3 x zoveel warmte vrijkomt, maar de buitenoppervlakte metaal niet zoveel groter wordt.
Maar ook hier geldt: het verschilt per situatie. Is er al airflow in je kast, hoe warm wil je de schijven maximaal laten worden, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Bedankt alvast voor de hulp voor een stille harde schijf en kast, maar ik heb nog wat vraagjes:

1. Zijn er speciale intake en outtake-fans of moet je dit regelen met speedfan of moet je de fan gewoon andersom monteren?
2. Sommige mensen raden fanmates aan. Wat heeft een fanmate voor meerwaarde als speedfan?
3. Vroeger zag ik iedereen een Scythe Infinity in zijn systeem opnemen, maar tegenwoordig zie ik iedereen een Scythe Ninja kopen. Ik dacht dat de Infinity de stilste en koelste cpu-koeler was. Vanwaar dat er tegenwoordig zo'n grote voorkeur is voor de Ninja?
4. In SPCR wordt met lovende woorden over de Antec Solo gesproken, maar de Antec 900 wordt met geen woord gerept. Waarom is de 900 niet stiller? Hij heeft toch veel meer mogelijkheden tot het plaatsen van fans en dan vooral 120mm fans. Waarom zorgen meer 120mm fans met een lager RPM niet automatisch voor een stiller systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:15:
Bedankt alvast voor de hulp voor een stille harde schijf en kast, maar ik heb nog wat vraagjes:

1. Zijn er speciale intake en outtake-fans of moet je dit regelen met speedfan of moet je de fan gewoon andersom monteren?
Alle fans zijn gelijk; hoe en waar je ze plaatst bepaalt of ze in- of outtake zijn
2. Sommige mensen raden fanmates aan. Wat heeft een fanmate voor meerwaarde als speedfan?
Je kunt hardwarematig de snelheid regelen; dus ook buiten windows. Bovendien heb je niet altijd genoeg fan headers op je moederbord om al je fans met Speedfan aan te sturen.
3. Vroeger zag ik iedereen een Scythe Infinity in zijn systeem opnemen, maar tegenwoordig zie ik iedereen een Scythe Ninja kopen. Ik dacht dat de Infinity de stilste en koelste cpu-koeler was. Vanwaar dat er tegenwoordig zo'n grote voorkeur is voor de Ninja?
Ik zie het tegenovergestelde gebeuren, maargoed ;) de ninja is beter om passief te koelen, de Infinity iets beter als je er een fan op plaatst.
4. In SPCR wordt met lovende woorden over de Antec Solo gesproken, maar de Antec 900 wordt met geen woord gerept. Waarom is de 900 niet stiller? Hij heeft toch veel meer mogelijkheden tot het plaatsen van fans en dan vooral 120mm fans. Waarom zorgen meer 120mm fans met een lager RPM niet automatisch voor een stiller systeem?
Sowieso is de 900 voor een heel andere doelgroep dan de Solo, dat zie je zo aan het uiterlijk. Alleen daarom zijn ze al niet te vergelijken. Bovendien heeft de 900 een veel opener structuur dan de Solo, en geen geluidsdemping (weet niet of de Solo dat wel heeft, sommige kasten iig wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Bedankt voor het antwoord. Ik zag een aantal topics achter elkaar de Ninja voorbijkomen. Ik weet niet eens waar ik die moet kopen. Ik denk wel dat Infinity een betere keus is, omdat je een beetje airflow in je kast altijd nodig hebt.
Anoniem: 125679 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:27:
Sowieso is de 900 voor een heel andere doelgroep dan de Solo, dat zie je zo aan het uiterlijk. Alleen daarom zijn ze al niet te vergelijken. Bovendien heeft de 900 een veel opener structuur dan de Solo, en geen geluidsdemping (weet niet of de Solo dat wel heeft, sommige kasten iig wel).
De Solo heeft dempingsmateriaal op de wanden zitten, alleen van iets mindere kwaliteit als bij de P180/P182. Maar toch nog de vraag. Hoe belangrijk is dan het aantal 120mm fans in je behuizing? Is demping, stille harde schijven, weinig kabels/opgeruimde kast en een goede airflow belangrijker dan de systeemkoelers om je computer stil te houden. De P180 en P182 heeft namelijk ook zeer veel 120mm fans en die is wel bedoeld voor een stille pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:53:
Bedankt voor het antwoord. Ik zag een aantal topics achter elkaar de Ninja voorbijkomen. Ik weet niet eens waar ik die moet kopen. Ik denk wel dat Infinity een betere keus is, omdat je een beetje airflow in je kast altijd nodig hebt.
Met passief bedoel ik dat je geen fan aan de heatsink hangt. Airflow heb je dan inderdaad nodig. Heb je geen of slechte airflow, dan kun je beter voor een koeler mét fan gaan, die Infinity dus.
[...]

De Solo heeft dempingsmateriaal op de wanden zitten, alleen van iets mindere kwaliteit als bij de P180/P182. Maar toch nog de vraag. Hoe belangrijk is dan het aantal 120mm fans in je behuizing? Is demping, stille harde schijven, weinig kabels/opgeruimde kast en een goede airflow belangrijker dan de systeemkoelers om je computer stil te houden. De P180 en P182 heeft namelijk ook zeer veel 120mm fans en die is wel bedoeld voor een stille pc.
Tja, het ligt er helemaal aan hoe jij je kast inricht, hoeveel en welke hardware, of verschillende componenten actief of passief gekoeld worden, wat voor temperaturen je wilt hebben, etcetera. Het is ook gewoon een kwestie van uitproberen; elke pc is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:53:
Heb je ook al gekeken naar de Noctua NH-U12F? Dat schijnt een waardige competitie te zijn voor de Scythes. De fan die daar opzit is ook een goede casefan (en los verkrijgbaar).

Ik ben zelf namelijk ook al een tijdje aan het kijken hoe m'n pc stiller te maken. Ik zat eerst aan WC te denken, maar zoals ik dat wil wordt het toch een beetje prijzig. Ik heb nu een TT Armor met standaard casefans en een Zalman 9700 cpu koeler. wel mooi, maar zeker niet stil.
Plan is om het volgende te kopen:
  • 4x Nexus Disktwin Alu, om m'n hd's te dempen
  • 3x 120mm Noctua 1200 Casefan
  • 2x 92mm Nexus Real Silent Casefan
  • 1x Zalman ZM-MFC2 fancontroller (alleen nog nergens leverbaar)
  • 2x Thermalright HR-05(SLI) (NB/SB cooling), afhankelijk of dat gaat passen
  • 1x Thermalright HR-09U (mofsetcooling)
Op m'n X1950XT heb ik een Accellero X2 en de voeding is een Zalman 600W. Beide hoor ik niet.
Mijn vraag is of die mofset en NB cooler wel naast de Noctua gaan passen op een Asus P5W-DH Deluxe? Heeft iemand hier ervaring mee? En moet ik dan de SLI of de gewone versie van de HR-05 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:15:

1. jij bent echt nieuw? Omdraaien intake is naar binnen toe, outtake naar buiten toe...
2. fanmate is hardwarematig: werkt direct bij opstarten.(@cpec: fanmates hebben ook een fanheader nodig....)
3. Naar mijn weten is de Ninja beter
4. elke fan die erbij geplaatst wordt, levert extra dB, ongeveer 2~3 dB per extra fan. Niet alleen de hoeveelheid fans is een regel voor lagere temperatuur, ook zaken als hoe de airflow loopt, materiaal van de kast, plaatsing van onderdelen is van belang.

Waar je de Ninja moet kopen? lalala pricewatch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
De infinity is toch wel de gedoodverfde winnaar op alle sites dus die koop ik gewoon. Het voordeel is dat je minder aan de airflow hoeft te denken. Is wel zo veilig voor je proc.

Maar je begrijpt nog steeds mijn vraag niet of je weet het antwoord niet :) .
Ik zit me de laatste tijd te verdiepen in een goede kast. Nou staarde ik me in het begin blind op de mogelijkheden tot fans en koeling, maar nadat ik SPCR had gelezen blijkt Antec Solo een heel stille kast te zijn zonder veel fans. Hoe kan je met weinig casefans toch een stille pc maken. Je hebt toch airflow nodig, dus moeten de casefans toch harder gaan draaien wat dan weer veel geluid maakt? Ik begrijp niet dat een Solo stiller kan zijn dan een case met meer 120mm fans. Kan iemand dit uitleggen voor mij. Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. :*)

EDIT: @Nas T
Ik had je post nog niet gelezen. Maar de Ninja is beter, omdat deze stiller is of beter koelt? Daar ben ik nou juist zo benieuwd naar :9~
Helaas weet ik niet hoeveel casefans ik dan in een systeem moet proppen. Het is zo complex, want meer casefans is meer airflow en minder RPM en minder lawaai per fan, maar samen kunnen de fans dan weer meer lawaai maken ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Waster op 01-06-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:21:
cpec: fanmates hebben ook een fanheader nodig
Maar die kun je ook aftappen van een molex; dan kun je ze niet meer met Speedfan bedienen ;) Sowieso hebben meeste moederborden maar 3 of 4 fan headers; in een zwaar systeem zit je daar snel aan (voeding, videokaart, casefan, cpu en je zit vol!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:28:
Maar je begrijpt nog steeds mijn vraag niet of je weet het antwoord niet :) .
Ik zit me de laatste tijd te verdiepen in een goede kast. Nou staarde ik me in het begin blind op de mogelijkheden tot fans en koeling, maar nadat ik SPCR had gelezen blijkt Antec Solo een heel stille kast te zijn zonder veel fans. Hoe kan je met weinig casefans toch een stille pc maken. Je hebt toch airflow nodig, dus moeten de casefans toch harder gaan draaien wat dan weer veel geluid maakt? Ik begrijp niet dat een Solo stiller kan zijn dan een case met meer 120mm fans. Kan iemand dit uitleggen voor mij. Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is. :*)
Met de huidige processors/koelers/schijven/voedingen en power management heb je aan bijna nul airflow voldoende. Zwaar overklokken etc even niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Nas T schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:21:
[...]

4. elke fan die erbij geplaatst wordt, levert extra dB, ongeveer 2~3 dB per extra fan. Niet alleen de hoeveelheid fans is een regel voor lagere temperatuur, ook zaken als hoe de airflow loopt, materiaal van de kast, plaatsing van onderdelen is van belang.
Das niet helemaal waar. De wet is dat bij een precieze verdubbeling van de bron, het geluid met 3dB omhoog gaat. Dit betekent dus niet 3dB per fan. Stel je voor je hebt een systeem met vier identieke fans, die (ok, dit volgende is praktisch onmogelijk) geen effect op elkaar hebben. Een fan lever 20dB op, dus dat begint al met 20dB voor de eerste, je doet er eentje bij, verdubbeling van de bron, dus 23dB, echter, voor de volgende is het geen verdubbeling. Het is pas een verdubbeling als je er weer twee fans bij doet, 4 fans van 20dB zouden dus samen 26dB opleveren.

Maarja, wij mensen horen geen dB, wij horen dBa, en daarbij hebben fans vrijwel altijd invloed op elkaar waardoor het ook niet zo precies valt. Het wordt dus weer een heel ander verhaal. Het is zelfs zo dat zolang je onder de ~30dBa blijft, twee fans ipv een fan vaak maar 1dBa of zelfs nog minder verschil oplevert. dB is een eenheid die nogal anders is dan we gewend zijn.

Er valt best wat over deze dingen te lezen op SPCR:
Noise in Computing: A Primer
What is a "Silent" Computer?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.