[Cooling] Het stille pc topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 13.038 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Dus dan heb je in principe aan een paar nexus/noctua die op een laag toerental draait genoeg? Maar dan zou de P182 en de Antec 900 toch ook zwaar overkill zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 09:04
Waster schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:32:
Dus dan heb je in principe aan een paar nexus/noctua die op een laag toerental draait genoeg? Maar dan zou de P182 en de Antec 900 toch ook zwaar overkill zijn :?
Voor de meeste systemen wel ja. Punt is dat als er ergens een markt is waar veel overkill voorkomt het wel de computermarkt is.

De Antec 900 is bedoeld voor de performance enthusiasten, die een kast willen hebben die net zo onder de toeters en bellen zit als het systeem wat er in gaat, en er natuurlijk ook uitziet alsof het een supersysteem is. De Solo is bedoeld voor mensen die een zo stil mogelijk systeem willen hebben, maar om performance niet enorm veel geven en dus geen uber-systeem erin gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Laatst online: 21-07-2024
hmmz heb 5 harde schijven er in zitten en ik wil eigelijk geen fan's er in hebben
schijven wil ik eigelijk onder de 40graden houden :)

zo'n ibl box valt dus eigelijk af of ik moet een ibl box10 nemen ?

dus dan blijven over:

silent max ( wat is verschil tussen blauwe en zwarte???)
http://www.sallandautomat.../productinfo.php?pid=8002

Zalman ZM-2HC2
http://www.sallandautomatisering.nl/files/5666_100_100.jpg

iblbox 10
zijn deze koelers en issolators goed te gebruiken zonder fan ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
De zalman koeler werkt goed, heb er zelf ook een.

Maar als je het echt goed aan wilt pakken moet je een CM stacker kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb de silentmaxx v2 die houdt de schijf een graad of 4 koeler dan de identieke schijf zónder silentmaxx. Wel een vrij duur grapje maar hij kan wel even mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ixl85 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:09:

Cooler Master 4in3 Modules die eigenlijk voor de Stacker serie zijn gemaakt passen ook in andere kasten hoor als je maar 3 vrije 5¼ sloten hebt ervoor in je kast :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
puddinkie schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:49:
hmmz heb 5 harde schijven er in zitten en ik wil eigelijk geen fan's er in hebben
schijven wil ik eigelijk onder de 40graden houden :)

zo'n ibl box valt dus eigelijk af of ik moet een ibl box10 nemen ?

dus dan blijven over:

silent max ( wat is verschil tussen blauwe en zwarte???)
http://www.sallandautomat.../productinfo.php?pid=8002

Zalman ZM-2HC2
http://www.sallandautomatisering.nl/files/5666_100_100.jpg

iblbox 10
zijn deze koelers en issolators goed te gebruiken zonder fan ????
Beetje vervelende vraag misschien, maar waarom wil je eigenlijk geen fans? Als je al 5 harde schijven draait is de kans dat je 2 nexus fans op 7v (of iets in die richting) er boven uithoort nogal erg klein.

Wat voor schijven zijn het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 21:28
Mensen hier ervaring met deze fan ? (en dan de 800rpm om precies te zijn)

http://www.scythe-usa.com/product/acc/002/sflex_detail.html

De 12cm fan in mijn voeding loopt namelijk aan en ben van plan om deze te vervangen voor de scythe sflex 800.

[ Voor 27% gewijzigd door daanNL op 02-06-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 14:35
@Waster:
Wat de vraag betreft over de kast: Minder geluid maken is 1 manier om stilte te krijgen, meer geluid dempen een 2e. Maar je hebt airflow en airflow ook. Ik kan nog heel mooi een tiental fans in mijn kast zetten, zonder dat het koelt, en ik kan er met 2 klaar zijn. Het verloop van de airflow(bijvoorbeeld van onderin voorin naar achterin bovenin) kan van belang zijn welke componenten de meeste koele lucht krijgen. Ook wat in de weg hangt van de airflow remt de airflow uiteraard. Daarom hou ik niet zo van fangrills: ze veroorzaken turbulentie(geluid) en hinderen de airflow. De reden dat die dingen bestaan: bescherming van de fan en vingers, is niet nodig, aangezien in dit topic een fan gemiddeld niet erg snel zal draaien...
Kies een kast die sowieso 120mm fans heeft, en kijk waar er grote kans is waar veel koele lucht kan komen(als je een dikke videokaart hebt, kan het handig zijn dat in de deur een mogelijkheid zit voor een ventilator die naar je videokaart blaast). Zorg dat je koele lucht aanzuigt, en het liefst bovenin blaast(daar zit de meeste warme lucht).
Wat die Ninja betreft t.o.v. de infinity: ik ken de infinity nauwelijks om eerlijk te zijn, maar ik weet wel dat de ninja een koeler is die (nog steeds) zeer geschikt is om passief te werken(o.a. vanwege de ruimte tussen de lamellen). Zodoende kunnen fabrikanten heel mooi reclameren met een hoop koeloppervlak, maar dat geintje gaat dus niet op als je stilte wilt.
(opmerking: verwijs in je reactie even op welk bericht je doelt, dat leest makkelijker...)

@Cpec:
je kunt idd aftappen van molex, moet je wel weten welk draadje de juiste is :p :p
4 fans heb je zo vol idd. Ik hoop het straks met 3 of minder te doen...

@Gianni Rombios:
Je vergeet o.a. de condensators en spanningregelaars, die flinke temperaturen kunnen bereiken.
Een tijd terug is een passieve kast van Zalman getest. Geweldig ding: helemaal stil, alleen 1 nadeel:
de elektronica rondom de processor is berekend een beetje airflow te hebben, en die was er niet bij de Zalman-kast. De temps liepen zeer hoog op, boven de 70 graden...
Airflow is heel belangrijk. Je moet drie dingen in de gaten houden voor een stille computer:
kies(het belangrijkste) koelers die efficiënt warmte transporteren, ga daarna voor zoveel mogelijk airflow (let wel op minimum) tot waar het te horen is.
Dat is de veiligste manier om totale stilte te bereiken denk ik.

@SylphDS:
Die 3dB zal ook niet helemaal kloppen:
Dat is gebaseerd op theorie, in de praktijk zullen 2 fans niet exact hetzelfde geluid produceren uit exact hetzelfde punt: het kan zelfs zijn dat een fan 90 graden gedraaid staan op de ander. Kortom:
In het meest optimale (of minst optimale voor ons) geval levert een extra identieke geluidsbron als de voorgaande(n) 3dB extra aan geluid op.

@puddinkie:
er bestaan ook IBL-box 20 en IBL-box 30
Ik denk dat je deze kan gebruiken zonder airflow, de convectie(stijging warme lucht) zal genoeg zijn. Maar zoals eerder gezegd: ik zou ze wel koelen door een fan die je al hebt erop te richten.

@ixl85:
Agree @ je keuze voor de Stacker. Ik heb deze kast ook, het voordeel is dat je de voeding ook onderin kan doen(als ie passief is ideaal, of gewoon koele lucht buiten de kast gebruik voor de voeding), en heel erg ruim, de voorkant 1 groot gaas is waar lucht de kast in kan. Ook een voordeel vind ik persoonlijk is dat de aansluitingen en aan/uit knop bovenin zitten, wel zo makkelijk als je kast op de grond staat en je moet erbij...
Sylph-DS schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 17:16:
[...]
Wat voor schijven zijn het eigenlijk?
hele harde... :+

@DaanNL:
succes ermee, heb ooit geprobeerd fan in voeding te vervangen, lukte niet, deed zelfs poef door eigen schuld...was een rs-alcy 450 coolermaster realpower geloof ik.
Die dB vind ik wel erg vreemd....van 1200 naar 800 toeren, en dan van 20 dB naar 8,7dB? Is dat niet erg optimistisch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 21:35
daanNL schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 17:24:
Mensen hier ervaring met deze fan ? (en dan de 800rpm om precies te zijn)

http://www.scythe-usa.com/product/acc/002/sflex_detail.html

De 12cm fan in mijn voeding loopt namelijk aan en ben van plan om deze te vervangen voor de scythe sflex 800.
'k heb twee zulke fans (de E-versie geloof ik) op 5v. Ze draaien onhoorbaar en geven toch een redelijke flow. En door de speciale lagertjes (fluid.. nog wat) gaan ze ook niet brommen op lage snelheden. Echt aan te raden deze fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
ixl85 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:09:

heb de grote cm stacker kast ;) :P:P
en ik heb dus nu de 4 in 3 module

maar heb er een fan voor die blaast en maakt te veel herrie en als ik hem uit zet worden de schijven 60 a 70 graden beetje gortig

vandaar dat ik eigelijk een paar goeie koelingen zoek

heb een
maxtor 120GB
maxtor 300GB
maxtor 250GB ( herrie makers
WD 500GB ( lichte herrie bak) (draait ook windows op)
seagate500GB ( super stil af en toe een geluid dat hij de schijf aan spreekt maar verder niet )

die 120GB hangt in een zalman op zich vrij rustig maar kan volgens mij nog wel rustiger :)

PS: ik denk dat ik nog een zalman er bij koop en daar dan mijn WD 500GB in hang die is met fan aan 41 graden dus dan ff in die zalman hangen en kijken wat hij dan doet :)

[ Voor 26% gewijzigd door puddinkie op 02-06-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Nas T schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:05:

@DaanNL:
succes ermee, heb ooit geprobeerd fan in voeding te vervangen, lukte niet, deed zelfs poef door eigen schuld...was een rs-alcy 450 coolermaster realpower geloof ik.
Die dB vind ik wel erg vreemd....van 1200 naar 800 toeren, en dan van 20 dB naar 8,7dB? Is dat niet erg optimistisch?
Een fan in een voeding kun je op zich prima vervangen. Alleen is het op zich veiliger om de fan meteen via een molex-fanheader verloopje aan te sluiten dan op de interne aansluitingen te solderen in de voeding. Dan heb je iig geen problemen met een eventueel hoger stroomverbuik van de fan of dat de rpm control niet meer goed werkt omdat de fan een andere rpm heeft.

800 rpm op 8,7 dB is iig niet mogelijk. En bovendien is het niet eens te meten... Ratings onder 20 dB zijn sowieso al merkwaardig omdat dat meestal buiten het meetbereik valt (zie reviews op www.silentpcreview.com)

Ik heb zelf de 1200rpm S-flex in mijn voeding; Seasonic S12 430, aangesloten via een verloopje aan een molex stekker op 5 volt. rpm zal nu dus rond 500 liggen vermoed ik. Lijkt laag maar 800 is zeker niet super stil. Het is nog behoorlijk hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218209

ik heb een vraag ivm met stille pc :o
ik laat op mijn pc alles op 100% draaien, Graka, cpu, casefans noem maar op.
deze is dus behoorlijk luid (wie de AC7 heeft op 100% weet het) en de 8800GTS is ook heel luidruchtig op 100% (normaal eh..) dus ik zette alles in speedfan en rivatuner op 60% zowat, 70.
ik hoorde hem niet meer(ook niet de voeding) was heel aangenaam, temps gingen maar 3° omhoog.
Nu, als ik hem stress gaat ie wel over de 60° dan, en als ik heb terug idle doe, blijft ie op 50° hangen ipv van de 40° (welke hij altijd is) is dit normaal?

2de vraag, ik heb een 120mm casefan van aerocool al een paar weekjes, maar deze ziet hij niet in speedfan :o. is dat normaal? :o (hij is op moederbord aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 218209 op 02-06-2007 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
Je kan in Speedfan ook regelen bij welke temperatuur van bijv. de CPU of het mobo een bepaalde fan harder of zachter moet gaan draaien.
In idle maken de temperaturen inderdaad niet zo veel uit als je het RPM van fans terugschroeft, maar zodra de load van de cpu hoger wordt (en de temp dus hoger) is een hogere RPM wel gewenst. Als je niet direct snapt hoe Speedfan werkt daarmee, zijn er al snel wat tuts te vinden hoe je dat het beste kunt doen.

2e vraag: niet alle fanheaders op je moederbord ondersteunen wss het regelen van het RPM (meestal dan wel het uitlezen van de RPM alleen). In je moederbordhandleiding staat waarschijnlijk welke fanheaders wel geschikt zijn om geregeld te worden in bios/progje.
Desnoods kan je een fancontroller zoals de FanMate2 aanschaffen om alsnog dit te kunnen regelen, maar dan d.m.v. een draaiknopje.

Edit: ow ik zie bij 2e vraag dat er staat dat hij het ook niet uitleest. Maar dat kan dus ook liggen aan het type moederbord, ik heb hier zelf ook 2 mobo's die dat slechts bij 1 of 2 fanheaders doen. Je zou wel kunnen checken of hij dat bij jou mobo wel zou moeten doen, of even in de bios kijken of het daar wel staat.

[ Voor 16% gewijzigd door DnnSke op 02-06-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DnnSke schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:55:
Je kan in Speedfan ook regelen bij welke temperatuur van bijv. de CPU of het mobo een bepaalde fan harder of zachter moet gaan draaien.
In idle maken de temperaturen inderdaad niet zo veel uit als je het RPM van fans terugschroeft, maar zodra de load van de cpu hoger wordt (en de temp dus hoger) is een hogere RPM wel gewenst. Als je niet direct snapt hoe Speedfan werkt daarmee, zijn er al snel wat tuts te vinden hoe je dat het beste kunt doen.

2e vraag: niet alle fanheaders op je moederbord ondersteunen wss het regelen van het RPM (meestal dan wel het uitlezen van de RPM alleen). In je moederbordhandleiding staat waarschijnlijk welke fanheaders wel geschikt zijn om geregeld te worden in bios/progje.
Desnoods kan je een fancontroller zoals de FanMate2 aanschaffen om alsnog dit te kunnen regelen, maar dan d.m.v. een draaiknopje.

Edit: ow ik zie bij 2e vraag dat er staat dat hij het ook niet uitleest. Maar dat kan dus ook liggen aan het type moederbord, ik heb hier zelf ook 2 mobo's die dat slechts bij 1 of 2 fanheaders doen. Je zou wel kunnen checken of hij dat bij jou mobo wel zou moeten doen, of even in de bios kijken of het daar wel staat.
kben er zelf nooit aangeweest omdat het zegt dat het je systeem kan beschadige...
maar ik heb het maar geprobeerd, en ik pak bij moederbord ASUS, maar dan vind hij mijn p5b dlxe niet... hoe komt dit?
versie is speedfan 4.42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Laatst online: 21:02

superwashandje

grofheid alom

hey mensen,

ik heb net een nieuw systeem gekocht en nu hoor ik voor het eerst mijn pc echt goed.
Daardoor wil ik nu de casefans uit mijn thermaltake tsunami kast vervangen. Er zit 2x een 120mm standaard fan in (ik dacht aan vervangen door noctua of sharkoon silent eagle fans(?)) en 1x een 90 mm fan, hierbij dacht ik aan een TaceNS aura fan.

iemand enig advies in de aanbieding?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
@nas t: een fan in de voeding is prima te vervangen. Dit heb ik al meerdere malen succesvol gedaan.
Het is alleen wel zoals The_nv40_man ook zegt, aan te raden niet te gaan solderen, maar de fan gewoon via molex of direct op het moederboord aan te sluiten. Dit is bij mij nog nooit fout gegaan.

Bedankt voor de ervaringen ! Ik heb deze fan besteld bij alternate en zal 'm van de week wel binnen krijgen.
Zal dan spoedig mijn bevindingen even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij zeggen hoe dit werkt in speedfan dat hij op een bepaalde temp harder draait. ik heb geprobeert maar in versie 4.32 (laatste?) vindt hij mijn Moederbord niet? :s

EDIT* Ik heb gezien in rivatuner dat je dit ook kunt doen..moet ik bij power user daarvoor zoeken?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 218209 op 03-06-2007 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=speedfan+configure&meta=

De eerste result op google geeft al aan hoe de basics werken om dat in Speedfan in te stellen. Als je even wat uitprobeert en weet welke speeds/temps bij elkaar horen, is het niet meer zo moeilijk om een goede balans te vinden.
Op de options tab kun je bij delta ook nog instellen in welke grootte van stappen het verhogen/verlagen van de fanspeed moet gebeuren.

Het zal wellicht niet werken voor je graka, daar kun je dan beter rivatuner/atitool voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
puddinkie schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:10:
[...]

heb de grote cm stacker kast ;) :P:P
en ik heb dus nu de 4 in 3 module

maar heb er een fan voor die blaast en maakt te veel herrie en als ik hem uit zet worden de schijven 60 a 70 graden beetje gortig

vandaar dat ik eigelijk een paar goeie koelingen zoek

heb een
maxtor 120GB
maxtor 300GB
seagate500GB ( super stil af en toe een geluid dat hij de schijf aan spreekt maar verder niet )

die 120GB hangt in een zalman op zich vrij rustig maar kan volgens mij nog wel rustiger :)

PS: ik denk dat ik nog een zalman er bij koop en daar dan mijn WD 500GB in hang die is met fan aan 41 graden dus dan ff in die zalman hangen en kijken wat hij dan doet :)
Whow dat is echt wazig.
Ik heb een CMstacker 01 (de oude versie waar je boven en onder je psu kwijt kan).
Mijn schijven zijn echter super cool met 1 outtake fan en een 240rad onder in mn case (alles op 600rpm).
Mijn schijven zijn rond de 33/35 graden, 1 schijft hangt in een zalman koeler. Deze is altijd wel 3 graden koeler maargoed, ik deze kast is ie niet echt nodig bij mij.
(in mn vorige case wel, toen scheelde het veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
dynamic bearing.

@Lazer1:
Je zei iets over de temperaturen van je 8800gts. Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen:
bij idle is de temp 3 graden hoger bij 60% fan-rpm.
Als je hem dan onder load zet, en dan weer op idle laat draaien, is dit 10 graden hoger bij 60% rpm.
Dit is wel een aardig verschil, blijft deze temperatuur zo als je hem een half uur idle laat draaien?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op zondag 03 juni 2007 @ 17:08:
[...]

dynamic bearing.

@Lazer1:
Je zei iets over de temperaturen van je 8800gts. Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen:
bij idle is de temp 3 graden hoger bij 60% fan-rpm.
Als je hem dan onder load zet, en dan weer op idle laat draaien, is dit 10 graden hoger bij 60% rpm.
Dit is wel een aardig verschil, blijft deze temperatuur zo als je hem een half uur idle laat draaien?
nou kijk, ik laat hem nu op 100% draaien zo blijft ie net na load ook op 58° en lager.
op automatic wordt hij snel 67% dus nu wil ik instellen dat hij op idle vb op 65% draait, en wanneer hij in een spel zit direct op 100% gaat (heb toch headset op). gaat dit met instellingen in rivatuner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Nas T schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:05:
@DaanNL:
Bij deze voeding hebben ze de + en - omgedraaid. Als je goed had opgelet kon je dit zelfs zien aan de kleuren van de draadjes!
Ik heb mijne vervangen met een Nexus real silent fan, en deze gewoon via een zalman fanmate op het moederbord aangesloten. Heerlijk stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
ixl85 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:05:
[...]

Whow dat is echt wazig.
Ik heb een CMstacker 01 (de oude versie waar je boven en onder je psu kwijt kan).
Mijn schijven zijn echter super cool met 1 outtake fan en een 240rad onder in mn case (alles op 600rpm).
Mijn schijven zijn rond de 33/35 graden, 1 schijft hangt in een zalman koeler. Deze is altijd wel 3 graden koeler maargoed, ik deze kast is ie niet echt nodig bij mij.
(in mn vorige case wel, toen scheelde het veel meer)
Moet er wel bij vertellen dat ik 4 schijven in die module heb hangen dus dat is gewoon letterlijk een broeikas.
Morgen maar ff nog een zalman op halen :) 1 om te proberen
en misschien dat ik later nog wel een paar bestel via internet omdat dat goedkoper is als ik er meerdere koop.
Heb ook de 01 kast ( grijze) heb bovin in mn psu hangen en kwam er vandaag achter dat die ook nog redelijk herrie maakt ( net nieuw) dus wil daar eigelijk nog ff fan in gaan vervangen en wat dingen los halen enzo ( is een thermal thought) heb ook is goed in de voeding gekeken zag ik dat over een deel van de fan nog een stukje plexi zat waarschijnlijk voor een lucht stroom ofzo te creeren beetje vaag misschien als ik die er af haal dat hij al minder herrie maakt
maar in ieder geval bedankt ik laat nog wat horen over hoe de zalman koelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
puddinkie schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:10:
[...]
maxtor 120GB
maxtor 300GB
Hebbie niet wat specifiekers? Als die Seagate bijv. een 7200.10 is, en dat de stilste is, denk ik niet dat je een goede fan of twee erbij hoorbaar zal zijn. Als het mijn systeem was zou ik gewoon wat creatief met kleding elastiek aan de gang gaan, twee 120mm (of misschien 92mm) fans ervoor hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
ik zal vanavond nog wel ff kijken wat voor schijf het precies is :)
ga vanaaf ook maar ff dan die zalman op halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148409

Hoi, ik wil ook graag mijn pc wat stiller maken. Het enige wat ik vind dat te veel geluid maakt is mijn 120 mm fan.Ik heb hier al een topic voor geopend en werd naar dit topic doorverwezen. Het topic staat hier

Geluid pc minderen (is nu te luid)

Het gaat vooral om de laatste pagina. Ik heb nu een 120 mm fan die op 2000 rpm draait

http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=7950

Nu wil ik graag 1 die minder lawaai maakt. In mijn topic lees ik dat papst en noctua goede merken zijn.
Nu vind ik een aantal fans van die merken alleen die draaien op een lagere rpm. Dat is dus minder geluid , maar dan ook minder luchtverplaatsing? Is dat een groot nadeel voor de koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
kun je de fan die er nu op zit niet op je moederbord aansluiten en met speedfan de snelheid omlaag doen

zodat hij ongeveer ook op 1000 draait en wanneer je pc echt TE warm word dat je hem omhoog gooit ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

puddinkie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:03:
kun je de fan die er nu op zit niet op je moederbord aansluiten en met speedfan de snelheid omlaag doen

zodat hij ongeveer ook op 1000 draait en wanneer je pc echt TE warm word dat je hem omhoog gooit ???
Of moederbord laten regelen dan draait die niet constant op 2000 rpm, maar naargelang de CPU warmer wordt meer toeren opbouwt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet zeker of mijn moederbord dat kan. Ik heb deze

http://www.asus.com/produ...148&model=789&modelmenu=1

Daar staat dat hij AMD Cool 'n' Quiet! Technology heeft en ASUS Q-Fan2 heeft.
De eerste is volgens mij alleen maar voor de processor fan, en de tweede alleen voor de CPU fan and chassis fan. Is de chassis fan de 120 mm fan?

-----------
edit

Wat verdere info van de fan

The Pro Series Fan supports fan speed monitoring through the 3-pin connector. If you choose to connect the Pro Series Fan to your power supply but your motherboard supports fan speed monitoring, you may connect the signal wire adapter (3-pin connector with only one wire) to your motherboard header. The fan speed signal wire does not need to be connected for the Pro Series Fan to function properly.

Dat houdt dus in dat de fan op een lagere rpm gezet kan worden?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 148409 op 04-06-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
uhh processor en cpu zijn na mijn weten het zelfde ;)
als je je cpu fan nu op een andere prikt en die 2000RPM op die van de cpu :):)
blijft alleen je cpu fan op fullspeed draaien en je 2000PM word dan vanzelf geregeld :)

speedsignal is volgens mij alleen dat hij de toeren weergeeft maar meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

puddinkie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:17:
uhh processor en cpu zijn na mijn weten het zelfde ;)
als je je cpu fan nu op een andere prikt en die 2000RPM op die van de cpu :):)
blijft alleen je cpu fan op fullspeed draaien en je 2000PM word dan vanzelf geregeld :)

speedsignal is volgens mij alleen dat hij de toeren weergeeft maar meer niet
Ik snap het niet. Wat bedoel je met op een andere prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
als goed is heb je meerdere fan aansluitingen op je moederbord

wat meestal voorkomt
1 voor cpu
1 voor casefan ( soms ook wel "chassis" genoemt
1 voor extra

staat er ook wel bij als het goed is...

( wat ik van jou aan neem is dat die 120 MM fan in je zijkant zit en dat er een 3punts stekkertje aanzit)
en dan bedoel ik het volgende:
je sluit je cpufan op de chassis aan
en je 120mm fan die in de zijkant zit sluit je op de cpu aansluiting aan

hoop zo duidelijk te zijn als het anders is ff hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
Sylph-DS schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:14:
[...]

Hebbie niet wat specifiekers? Als die Seagate bijv. een 7200.10 is, en dat de stilste is, denk ik niet dat je een goede fan of twee erbij hoorbaar zal zijn. Als het mijn systeem was zou ik gewoon wat creatief met kleding elastiek aan de gang gaan, twee 120mm (of misschien 92mm) fans ervoor hangen. ;)
het is een 7200.10 maar dat is niet mn hoofdschijf en hij hoeft er ook geen spellen vanaf te spelen
is puur voor films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

puddinkie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:50:
als goed is heb je meerdere fan aansluitingen op je moederbord

wat meestal voorkomt
1 voor cpu
1 voor casefan ( soms ook wel "chassis" genoemt
1 voor extra

staat er ook wel bij als het goed is...

( wat ik van jou aan neem is dat die 120 MM fan in je zijkant zit en dat er een 3punts stekkertje aanzit)

hoop zo duidelijk te zijn als het anders is ff hoor ik het wel
Pfoe..daar laat ik iemand naar kijken. Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Maar stel, die stekkers worden op die manier aangesloten. Gaat de fan dan automatisch langzamer draaien en sneller als het moet? Of moet ik speciale software (speedfan) voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
puddinkie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:51:
[...]

het is een 7200.10 maar dat is niet mn hoofdschijf en hij hoeft er ook geen spellen vanaf te spelen
is puur voor films
Ik zou denken dat je zoals ik eerder al zei, twee low rpm fans op 7 volt hoogstwaarschijnlijk niet boven die harde schijven uit zal horen komen. In de meeste huishoudens komen twee Nexus Real SIlent Case Fans van 92mm op 7v sowieso nauwelijks boven het achtergrondlawaai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik heb een Nexus fan 92mm op 5V en die hoor je echt niet.
Maar de luchtverplaatsing is dan ook minimaal.
Op 7V hoor ik ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
Anoniem: 148409 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:56:
[...]

Pfoe..daar laat ik iemand naar kijken. Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Maar stel, die stekkers worden op die manier aangesloten. Gaat de fan dan automatisch langzamer draaien en sneller als het moet? Of moet ik speciale software (speedfan) voor gebruiken?
nee gaat automatische door cool and quiet
( welke mobo heb je?)
Sylph-DS schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:19:
[...]

Ik zou denken dat je zoals ik eerder al zei, twee low rpm fans op 7 volt hoogstwaarschijnlijk niet boven die harde schijven uit zal horen komen. In de meeste huishoudens komen twee Nexus Real SIlent Case Fans van 92mm op 7v sowieso nauwelijks boven het achtergrondlawaai uit.
ik heb hem op mn slaap kamer staan :):) fan van mn gpu maakt ook nogal een herrie :(:(
maar goed heb een dfi moederbordje gekocht :D:D dan moet ik alles toch los hebben ga ik direct de fan van mn voeding vervangen :):)
en dan ff kabels verlengen zodat ik alles mooi weg kan werken :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Ik heb zelf ook een asus bordje, een A8N Premium (dus een van de eerste met een heatpipe op de NB) Qfan is echt heerlijk.

Ik heb een P180 kast, alle casefans op de laagste snelheid, 2 seagate's (7200.10) in de onderste bay, in rubbers.

Verder nog 2 papst fans op Qfan connectoren op mn mobo (een voorin de kast, en eentje op mn ninja). Qfan schakelt zelfs de fan voorin de kast uit als de temp onder de 40 graden komt.
met een 4600x2 idle ik op 45C, en load ongeveer 58C.

om alles af te maken zit er nog een VF900CU op mijn 7900GT, die word geregeld door een Fanmate2, uiteraard op de laagste stand. Aangesloten op de chip fan header

Tijdens het gamen heb ik niet echt last van geluid., tv kijken ook nergens last van. Als ik ga slapen kan ik de harde schijven horen, maar over het algemeen komt het niet boven het geluid van buiten uit (bomen in de wind, we wonen aan het bos).

wat ik wel zeer iritant vind is dat mn DVD speler erg veel lawaai maakt als er een DVD in zit (maar dat gebeurt alleen tijdens het gamen).

over mijn temperaturen maak ik me niet zo druk. ik krijg wel een piep als alles te heet word. dus gebruik verder ook geen speedfan of dergelijke. had een tijdje everest draaien, daar bleek dat mijn VGA fan meestal tussen de 900 en 1100 toeren aan het draaien was, mijn CPU fan 900, en mijn casefan 0~900 toeren (bij idle 0, na het gamen 900). dus de fans en Qfan heeft nog genoeg overhead om de boel te koelen. mijn Qfan desired temp staat op 55 graden.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
zie op je mobo zo ie zo al 3 connectors rechts van je cpu zitten er 2 ( zo als op die foto)

1 daarvan is cpu en 1 chassis fan als ik mij niet vergist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Je hebt denk ik vier fanaansluitingen. Als je CPU bovenin zit en daaronder de PCI-e slots, dan zitten de fanaansluitingen op deze plaatsen:
CPU_FAN: rechtsboven het plastic voetje waarin de processor geplaatst wordt.
CHA2_FAN: links van CPU_FAN, boven het plastic voetje een stukje naar rechts.
CHA1_FAN: boven het gaatje rechtsonderin je moederbord.
CHIP_FAN: bij je NB(de chip onder het geheugen), die al gebruikt wordt door je NB.

Info heb ik onder andere van je plaatje, plus deze.
Dat is wel de SLI- deluxe, maar de aansluitingen komen bijna overeen, had de afbeelding nodig voor de namen van de aansluitingen(CPU_FAN, SHA1_FAN).
Dit plaatje geeft weer hoe een fanaansluiting eruit ziet en hoe de stekker van een fan eruit ziet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:18:
[...]

Je hebt denk ik vier fanaansluitingen. Als je CPU bovenin zit en daaronder de PCI-e slots, dan zitten de fanaansluitingen op deze plaatsen:
CPU_FAN: rechtsboven het plastic voetje waarin de processor geplaatst wordt.
CHA2_FAN: links van CPU_FAN, boven het plastic voetje een stukje naar rechts.
CHA1_FAN: boven het gaatje rechtsonderin je moederbord.
CHIP_FAN: bij je NB(de chip onder het geheugen), die al gebruikt wordt door je NB.

Info heb ik onder andere van je plaatje, plus deze.
Dat is wel de SLI- deluxe, maar de aansluitingen komen bijna overeen, had de afbeelding nodig voor de namen van de aansluitingen(CPU_FAN, SHA1_FAN).
Dit plaatje geeft weer hoe een fanaansluiting eruit ziet en hoe de stekker van een fan eruit ziet.
Ik heb het boekje van mijn mobo er bij gepakt en:

CPu fan, check
CHA 2 fan, check (die zit bij mij in een hoek van het mobo
CHA 1 fan, check (die zit naast de CPU fan)
Chip fan, check (die maakt megalawaai die ik nog moet vervangen)

Ik heb even een foto gemaakt van de 2 kabels (fan en cpu fan)
http://img370.imageshack.us/my.php?image=img0333ri0.jpg

De lichte kabel komt van de fan, de zwarte komt van de cpu fan.
De lichte kabel zit in het linker 'contact' wat volgens het boekje de CHA2 fan is, en de zwarte zit in het rechter 'contact' wat volgens het boekje de CPU fan is.
Dat zit dus goed.

Volgens puddinkie moest ik quote:

Dus dan moeten die 2 kabels op het plaatje verwisseld worden??
(omdat puddinkie zei dat dat de casefan ook wel 'chassis' wordt genoemd)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 148409 op 05-06-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
links is fan die 2000RPM en de andere cpufan die langzamer draait

als je ze verwisseld moet het wel goed komen
misschien in je bios cool and quiet aanzetten als die nog niet aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
kid1988 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:02:
Ik heb een P180 kast, alle casefans op de laagste snelheid, 2 seagate's (7200.10) in de onderste bay, in rubbers.
heb je de drie standaard 120mm fans gewoon met de molex aangesloten of heb je die ergens anders op aangesloten zodat de snelheid automatisch geregeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

puddinkie schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 09:37:
links is fan die 2000RPM en de andere cpufan die langzamer draait

als je ze verwisseld moet het wel goed komen
misschien in je bios cool and quiet aanzetten als die nog niet aan staat
Jij zegt links zit die 2000rpm, omdat naar mijn foto hebt gekeken heh? (just trying to be sure)

Ik heb volgens mij een keer dat cool 'n quiet geinstalleerd en aangezet in de bios, alleen toen werkte het niet. Waarschijnlijk dus omdat de stekkers anders moeten.

Wat ik wel nog zeker wil weten is; dat kan geen schade geven aan de pc? Ik vraag dit omdat de 'stekkers' nu in de 'contacten' zitten die daar volgens mij bestemd voor zijn. De cpu stekker in het cpu contact, en de fan stekker in het fan contact.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 148409 op 06-06-2007 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Bij alternate zie ik rubbertjes te koop voor ongeveer € 3,50 per stuk, die je mooi tussen je fan en je kast kunt plaatsen om trillingen te dempen.

Natuurlijk is € 3,50 voor zo'n dingetje absurd. Maar zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben ? Helpt het nu echt ? Wordt je pc er stiller van ? of is het weggegooid geld ?

[ Voor 4% gewijzigd door daanNL op 06-06-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 148409 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:42:
[...]
Wat ik wel nog zeker wil weten is; dat kan geen schade geven aan de pc? Ik vraag dit omdat de 'stekkers' nu in de 'contacten' zitten die daar volgens mij bestemd voor zijn. De cpu stekker in het cpu contact, en de fan stekker in het fan contact.
Jij hebt zeker nog nooit zelf een pc in elkar gezet :p ? Wel aardig bedoelt, maar het kan inderdaad geen kwaad. Ook hardware wordt meer failsafe proof(lees mensenonhandigheidproof).
Je moet er wel op letten dat je CPU-fanaansluiting bezet is, anders krijg je een irritante piep bij het opstarten. Dat is omdat je mobo denkt dat je CPU-fan er niet is, of niet doet...
Natuurlijk is € 3,50 voor zo'n dingetje absurd. Maar zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben ? Helpt het nu echt ? Wordt je pc er stiller van ? of is het weggegooid geld ?
Het wordt er stiller van, want er kan minder/geen resonantie meer ontstaan. Is het weggegooid geld?
Ik denk van wel, je kunt beter een oplossing kopen die je HDD's ook dempt, ipv alleen de resonantie tegenhoudt. Die hoeven niet al te duur te zijn voor één, twee of drie harde schijven. Wil je je schijf liever in je 3,5" bay houden?

[ Voor 38% gewijzigd door Nas T op 06-06-2007 14:23 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
daanNL schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:46:
Bij alternate zie ik rubbertjes te koop voor ongeveer € 3,50 per stuk, die je mooi tussen je fan en je kast kunt plaatsen om trillingen te dempen.

Kmag hopen dat het 3,50 per 4 is, anders ben je aan de ophanging van je fan meer kwijt dan aan de fan zelf :/

Overigens zijn er volgens mij ook setjes te koop met diverse rubbertjes erin, en een hoop meer er van, hiervoor betaal je in verhouding een stuk minder geloof ik.

Zelf nog geen ervaring met die dingen, maar ik kan me voorstellen dat het in veel kasten best een hoop oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:19:
[...]

Jij hebt zeker nog nooit zelf een pc in elkar gezet :p ? Wel aardig bedoelt, maar het kan inderdaad geen kwaad. Ook hardware wordt meer failsafe proof(lees mensenonhandigheidproof).
Je moet er wel op letten dat je CPU-fanaansluiting bezet is, anders krijg je een irritante piep bij het opstarten. Dat is omdat je mobo denkt dat je CPU-fan er niet is, of niet doet...
Nee. Ik heb de onderdelen uitgekozen en iemand anders heeft de pc in elkaar gezet aangezien in 2 linkerhanden heb.
Ennem, met CPU fanaansluiting bedoel je dus CPU_FAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
klopt, en als dat nog niet werkt zou ik speedfan installeren

www.download.com kun je hem geloof ik wel downloaden

en dan is het wel het makkelijks als je die 2000RPM fan wel op de cpu aansluiting houd
is makkelijker met speedfan

anders zou ik gewoon is voor de gein speedfan installeren en kijken wat het programma kan :) eigelijk alleen je fans controleren en je kunt je temps zien van je componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Nas T schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:42:
[...]

topmodel is nu de 8800GTX, maar daar bestaat ook een koeler voor. Maar dan zal het niet passief gaan, of je moet een goede airflow hebben of je kaart evt underclocken...maar dat wil je niet :p
Je kan dan toch gewoon een zalman/papst/ed. 92mm koeler op de hr-03 plus installeren, dan is het idd niet passief meer, maar heel veel geluid zal het ook niet maken?

(ik weet 't, beetje late reactie, maar zit er over te denken om deze koeler aan te schaffen :) )

[ Voor 9% gewijzigd door UltraR-pc op 09-06-2007 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
UltraR-pc schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:15:
[...]

Je kan dan toch gewoon een zalman/papst/ed. 92mm koeler op de hr-03 plus installeren, dan is het idd niet passief meer, maar heel veel geluid zal het ook niet maken?

(ik weet 't, beetje late reactie, maar zit er over te denken om deze koeler aan te schaffen :) )
Dat kan, maar dan is het dus idd niet meer passief. Passief = zonder bewegende onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
Waarom zou je een 8800GTX kopen om hem passief te koelen? Je gaat toch geen dikke gamingkaart kopen voor een stille mediacenter pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 15:21
Om de computer stil te maken? Ik wil ook een goed systeem, maar het mag niet teveel geluid maken :). Domme vraag IMO (alhoewel die natuurlijk weer niet bestaan :P). Dit is toch het stille pc topic?

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 10-06-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
The__Virus schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:27:
Dit is toch het stille pc topic?
Is dit een vraag? :P

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Retorische ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
The__Virus schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:27:
Om de computer stil te maken? Ik wil ook een goed systeem, maar het mag niet teveel geluid maken :). Domme vraag IMO (alhoewel die natuurlijk weer niet bestaan :P). Dit is toch het stille pc topic?
Prima als je de computer stil wil maken door je GTX passief te koelen. Maar dan heb je weer zoveel airflow nodig en systeemfans die hard draaien dat je denk ik beter een fan op je heatsink kan zetten. Dus ik vraag me af of een passief gekoelde GTX bijdraagt tot een stiller systeem. En een superdure kaart kopen om hem te underklocken om hem stiller te maken is helemaal van de gekke. Misschien even verder denken voordat je open deuren intrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Door je GTX passief te koelen, breng je de warmte ook naar een andere plek. Tuurlijk, je moet altijd fans houden, maar aangezien je dit tot een minimum wilt beperken is een passieve koeling voor een highend kaart totaal niet verkeerd. Hoe minder fans en hoe meer dezelfde fans, hoe minder (irriterend) geluid de pc maakt. Aangezien dat het doel is van de meesten hier, is de passieve oplossing dus erg voor de hand liggend. Op die manier hoef je alleen maar een casefan achterin te hebben om de warmte af te voeren. Maar die heb je net zo goed nodig als je geen passieve videokaart hebt, want de meeste videokaarten (OK deze niet volledig) houden de warmte gewoon in de kast en die moet dus gewoon afgevoerd worden.
En underclocken is nergens voor nodig, er zijn passieve koelers die de stockoplossingen verslaan.
Als je je zo op je teentjes getrapt voelt, had je beter gelijk duidelijk kunnen zijn i.p.v. alleen een wedervraag op een vraag te stellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@discussie over 8800GTX en stilte:
Dit topic gaat over stilte. Ook een high-end systeem kan stil zijn, en we zoeken naar oplossingen die voor elke situatie stil is. Dus de opmerking dat je beter geen 8800GTX kan kopen voor stilte, klopt, maar komt hier niet tot zijn recht(aangezien dit wss geen optie is).
Een Thermalright HR03-plus is gemaakt om passief te koelen, ook al staat er vermeld dat het verstandig kan zijn om een fan te gebruiken. Het is niet mogelijk om te zeggen dat er een fan nodig is, dit hangt af van heel veel factoren: aantal fans, merk, type, maat, welke kast er is gebruikt, in welk slot de videokaart zit, welke warmteproducerende onderdelen er gebruikt worden, hoeveel die belast worden, hoeveel de videokaart belast wordt, of er is overgeclockt, hoe warm de omgevingstemperatuur is, plaatsing van de fans(voor intake, achter outtake?) de plaatsing van de kabels van de voeding.
Zo kan ik wel even doorgaan, en ik denk dat de ontwikkelaars van de HR03-plus de koeler getest hebben in ongunstige omstandigheden, als een koeler passief getest is, moet deze het ook redden als de temperatuur binnen 35 graden is(warme landen), en als je systeem niet veel airflow heeft en stoffig is.

Kan ik een HR-03 plus dan aanraden met een 8800GTX aanraden? Ik denk het wel. De mate van afvoer van hitte van de bron is hoog, maar ik zou toch wel een low-airflow fan gebruiken, denk aan rond de 10~15dB. Dit zal niet (veel) toevoegen aan de totale geluidsproductie van het systeem, maar zal waarschijnlijk genoeg airflow genereren om de kaart tot normale temperaturen te brengen, ook in de zomer. Ik hoop dat je je systeem en ervaringen en temperaturen plaatst in dit topic. Zo leren we allemaal :D

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Nexus 92mm op 7 volt doet wonderen.

Overgens zou ik het sowieso even passief proberen (goed de boel in de gaten houden natuurlijk), nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sylph-DS schreef op maandag 11 juni 2007 @ 00:03:
Nexus 92mm op 7 volt doet wonderen.

Overgens zou ik het sowieso even passief proberen (goed de boel in de gaten houden natuurlijk), nee heb je, ja kun je krijgen ;)
^^ With stupid => Zoveel heeft zo'n HR-03 niet nodig om goed te koelen dus een 5 of 7 Volt Fan ertegenaan kan geen kwaad mocht het nodig zijn kwa temps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197215

Anoniem: 197215 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:39:
eeeh, hier geen fans meer....

stiekum nog 1tje dan, maar die draait heeeel rustig en is niet te horen;
[afbeelding]

bijna helemaal geluidloos;
- Sweex kast (50 euro)
- XFX Nvidia 6200 Silent 256MB DDR2 SDRAM (AGP) (53 euro)
- Scythe Katana Copper (Socket 370/ 462/ 478/ 775/ 930 /940) (28 euro)
- Hauppauge WinTV PVR150MCE inclusief afstandbediening (85 euro)

totaal iets van 220 euro ofzo, dus binnen het budget (250 euri)

[afbeelding]

op de Scythe Katana Copper zat een regelbare fan,
deze heb ik op de voeding geplakt (dubbelzijdig plakband) en de fan uit de voeding verwijderd.

er zit geen fan meer op de CPU en geen fan meer op de videokaart,
de CPU wordt nog wel warm, maar niet heet, gewoon beet te pakken dus.

de deksel kan er niet meer op, dit is niet erg, ik kan een gat in de deksel maken,
maar omdat hij achter de kast uit steekt en in de kast achter de decoder open blijft,
kan hij goed zijn (weinige) warmte kwijt.
ook weet ik nog niet of dit het definitieve moederboard wordt, dus later zou er een
ander gat moeten komen..
beetje zonde dus om al in de probeer fase een hoop gaten te lopen maken.

[afbeelding]

voor de rest werkt i perfect;
programma gids is ideaal _/-\o_
makkelijke bediening (vrouwvriendelijk)
eeeeeeen
je kan tegelijk iets kijken, terwijl de tuner wat op neemt :9~
hier kwam ik later pas achter, maar het is wel een gemak (in vergelijking tot een band van 8 uur)

tijdens het opnemen hoor ik nog wel de harde schijf tikken,
deze is 20Gieg, dus 5,5 uur op te nemen,
nu vinden wij het tikken geen bezwaar (een video maakte ook herrie)
en een harde schijf van 400 Gieg is ook nog maar 100 euro..

maar in de stand-by mode is hij helemaal stil en staat i vriendelijk te knipperen :9
dus een slaapje doen op de bank is geen probleem.
geen irritant gezoem de hele dag of apparaten die snachts 3 uur downloaden via de kabel.

had ik eerder moeten doen
ik wou alleen effe zeggen dat dit systeempje al zo'n half jaartje lekker draait,
er waren wat problemen;
- hij bleef regelmatig aan staan na het opnemen van programma's, dit kwam doordat hij geen goede
verbinding kreeg met het draadloze netwerk en dus bleef haken op het downloaden van een nieuwe
programma gids.
dit was opgelost toen in een nieuwe router had geinstalleerd.
- doordat ik een NAS heb met 500 GB, maar die niet direct verbonden wordt met het opstarten,
is het niet mogelijk geworden om via het netwerk tv op te kunnen nemen,
dit was jammer, hierdoor moet er dus eigenlijk een grotere schijf in het apparaat zelf, ipv te investeren
in grotere schijven, waar de hele groep (5 pc's) wat aan hebben.

hij doet het goed,
soms kijken we weken niet en dan kijken we alleen de dingen die we willen zien,
het doorspoelen is niet 100% (reclame) omdat het zo snel gaat en de chip niet zo snel :9
maar af en toe is hij dus het spoor bijster waar hij gebleven is,
dus vooruitspoelen moet ik stoppen met stop, en daarna pas met Play weer verder gaan,
dat is ook zo'n beetje het eniste....
nog geen crashes of kappotte opnames,
alleen wel een beetje last gehad met de zomer en wintertijd,
ik had wat opnames vast staan (sbs6 begint niet altijd op tijd) en bij de overgang van winter naar
zomer werd dit dus niet veranderd,
dus gewoon een uur te laat opgenomen..
ach...
we kunnen er mee leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een zalman voeding waarvan de fan opeens herrie is gaan maken. Een irritant ratelend geluid en ik hoor 'm soms harder gaan en dan weer zachter. De fan heb ik schoongemaakt maar dat hielp dus niet. Als ik de fan stopzet, gaat de gehele geluidsproductie gelijk drastisch omlaag, dus ik wil er wat aan doen. De fan vervangen kan niet zonder draadjes doorknippen. Kan ik het beste die draadjes doorknippen en er een andere fan op plaatsen, of is dat af te raden? Of heeft iemand een ander idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Artjuh schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 18:40:
Ik heb een zalman voeding waarvan de fan opeens herrie is gaan maken. Een irritant ratelend geluid en ik hoor 'm soms harder gaan en dan weer zachter. De fan heb ik schoongemaakt maar dat hielp dus niet. Als ik de fan stopzet, gaat de gehele geluidsproductie gelijk drastisch omlaag, dus ik wil er wat aan doen. De fan vervangen kan niet zonder draadjes doorknippen. Kan ik het beste die draadjes doorknippen en er een andere fan op plaatsen, of is dat af te raden? Of heeft iemand een ander idee? :?
Je kunt er prima een andere in zetten. Kabeltje kan je gewoon doorknippen. Ik raad je wel af om de nieuwe fan er weer aan te solderen. Deze zou ik gewoon via molex of op het moederboord aansluiten.

Let ook op tijdens het klussen, dat er op de onderdelen in de voeding nog hoge spanningen kunnen staan waar je een flinke opdonder van kunt krijgen.

Zelf heb ik in ieder geval al meerdere malen succesvol een fan in een voeding vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door daanNL op 14-06-2007 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
iemand die weet waar ik een stille 140MM fan kan kopen ???

[ Voor 7% gewijzigd door puddinkie op 14-06-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
aangezien ik bezig ben om mijn pc zo stil mogelijk te maken heb ik daarvan een topic gemaakt:
thewizard2006 in "PC beduidend stiller maken"

Mijn vraag is aan jullie, of jullie hier een deskundige mening over kunnen geven :)
alle input is welkom. Voor een aantal zaken ben ik er al redelijk uit maar wil het toch graag zeker weten aangezien een heatsink van 45 euro en een HDD silencer van 50 euro toch een redelijke investering is.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
thewizard2006 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:29:
aangezien ik bezig ben om mijn pc zo stil mogelijk te maken heb ik daarvan een topic gemaakt:

Mijn vraag is aan jullie, of jullie hier een deskundige mening over kunnen geven :)
alle input is welkom. Voor een aantal zaken ben ik er al redelijk uit maar wil het toch graag zeker weten aangezien een heatsink van 45 euro en een HDD silencer van 50 euro toch een redelijke investering is.
Als je een antec solo koopt en een stille HD heb je geen HDD silencer nodig, omdat daar een prima oplossing in verwerkt zit om harde schijven stil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
thewizard2006 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:29:

Je moet wat verder kijken. Je systeemconfig zou ik compleet anders doen. Als proc een e6320 en die overclocken. Als je geen heatpipe/sink wilt, kies je voor herrie, kies een kleinere voeding, 700watt is pure overkill, ik denk dat de helft al voldoende kan zijn.
Dan outtake fan achter in de kast, en je voeding als outtake.
Als voeding zou ik een seasonic s12 nemen, zeer goede prestaties.
Dan een Thermalright HR-03 plus voor je vga en een scythe ninja of infinity voor je cpu.
Ook zou ik Samsung hdd's of Seagate's nemen icm met een IBL-box.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Nas T schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:34:
[...]

Je moet wat verder kijken. Je systeemconfig zou ik compleet anders doen. Als proc een e6320 en die overclocken. Als je geen heatpipe/sink wilt, kies je voor herrie, kies een kleinere voeding, 700watt is pure overkill, ik denk dat de helft al voldoende kan zijn.
Dan outtake fan achter in de kast, en je voeding als outtake.
Als voeding zou ik een seasonic s12 nemen, zeer goede prestaties.
Dan een Thermalright HR-03 plus voor je vga en een scythe ninja of infinity voor je cpu.
Ook zou ik Samsung hdd's of Seagate's nemen icm met een IBL-box.
Grotendeels mee eens, op de Seagate's na, Seagates zijn goedkoop en goed kwa performance, maar niet erg stil.

Overgens zou je voor de VGA cooler ook de nieuwe Accelero S1 kunnen bekijken. Ook passief en schijnt erg goed te presteren, voor een Arctic Cooling prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sylph-DS schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:59:
[...]

Grotendeels mee eens, op de Seagate's na, Seagates zijn goedkoop en goed kwa performance, maar niet erg stil.

Overgens zou je voor de VGA cooler ook de nieuwe Accelero S1 kunnen bekijken. Ook passief en schijnt erg goed te presteren, voor een Arctic Cooling prijs :)
Die ik heb hoor ik niet in een IBL-box. Daarnaast goede kwaliteit door 5 jaar ipv 3 jaar garantie.
De Accelero is helaas niet voor de nvidia 8 serie..

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:19:
[...]

[...]
ik ben net bij n pc winkel geweest voor iets anders. Ik heb gevraagd of het verwisselen van de stekkers geen problemen kan geven. Hij zei van wel....Nu is de fan stekker aangesloten op de plug die uit de voeding komt, hij draait nu n stuk langzamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 148409 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:42:
Nu is de fan stekker aangesloten op de plug die uit de voeding komt, hij draait nu n stuk langzamer
Das toch stiller :p
Maar ff serieus, volgens mij is dat best vreemd. Het zou misschien kunnen dat de fan normaal 24volt lust, en nu 12 volt krijgt(dat doen ze zodat je niet zomaar je fan kan vervangen).
Er komt een draadje met faninsteek uit je voeding dus, waarop je je fan die in je voeding zit op aansluit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:28:
[...]

Das toch stiller :p
Maar ff serieus, volgens mij is dat best vreemd. Het zou misschien kunnen dat de fan normaal 24volt lust, en nu 12 volt krijgt(dat doen ze zodat je niet zomaar je fan kan vervangen).
Er komt een draadje met faninsteek uit je voeding dus, waarop je je fan die in je voeding zit op aansluit.
Ik heb geen idee wat voor voltage hij krijgt en wat hij aan kan. Maar de 120 mm casefan draait nu n stuk langzamer wat n stuk minder lawaai meebrengt.Het enige nadeel aan dat de casefan nu gevoedt wordt door de voeding is dat ik niet meer in de bios kan kijken op hoeveel rpm hij loopt.

Dat andere waarvoor ik ook in de winkel was had ook met geluid te maken. Mijn fan van mijn videokaart (asus 7900 gt/gto) was stuk en maakte n pokkeherrie. Dat is nu gelukkig ook voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
  • Laatst online: 07-05 14:20
Heb zelf ook even een vraagje. Momenteel zit m'n PC in een Antec P160 kast. Echter, de laatste weken erger ik me behoorlijk aan de geluidsproductie van de PC.
Ik ben eens beginnen zoeken naar de geluidsoorzaak en heb daarvoor eens de HD Fan afgekoppeld en de system outtake fan (achteraan) eveneens. Dit zijn beide Papst fans en maken eigenlijk sowieso al niet veel lawaai, al helemaal niet in combinatie met Asus Q-Fan.
Verder zit op men CPU een Scythe Infinity, waarvan ik ook eens de fan heb afgedaan.

Bleef er nog over, de fan van men grafische kaart en de voeding. Als ik zo eens even men oor te luisteren legde was de grafische kaart eigenlijk onhoorbaar. De voeding daarentegen vond ik behoorlijk wat lawaai maken.
Het gaat hier om een OCZ GameXstream van 850Watt. Wanneer ik eens op google rondneus zie ik dat die eigenlijk als behoorlijk stil wordt aanzien. Een nieuwe voeding zou dus vermoedelijk weinig veranderen aan de geluidssituatie.
Dus kom ik automatisch uit bij de kast. Is de Antec P160 nu werkelijk zo een geluidszeef? De P180 van de andere PC is behoorlijk stil, echter gaat het om een totaal ander (non-high end) systeem.

Daarmee dat ik mij afvroeg of iemand mij hier wat advies in kan geven. Heeft het zin om de P160 te vervangen of zitten alle reviews ernaast en is die OCZ voeding wel degelijk lekker lawaaierig?
Had dit graag geweten, voor ik even alle onderdelen verwissel en bij wijze van test in de P180 plaats. Is behoorlijk wat werk weet je. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

Ik had nog even een vraagje betreft de Lian Li 101B. Ben van plan om deze aan te schaffen, maar zag ergens op het fora staan dat deze kast wat problemen met sommige voedingen heeft :'(. Was zelf van plan om er een Hiper R580 in te stoppen aangezien het erg makkelijk is om de overbodige kabeltjes weg te laten :). Maar goed, kan iemand me mischien wat duidelijker uitleggen wat precies het probleempje van deze kast is en of de Hiper erin past ?

Afbeeldingslocatie: http://images.thgweb.de/2006/01/19/die_oberklasse_10_power_netzteile_im_vergleich/hiper_typer_psu.jpg

+

Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/PC101B.jpg

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 15:14
Ik zou niet weten of er nou wel of niet inpast (ik denk van wel met wat aanpassingen aan de kast) maar dat terzijde.

Ik heb diezelfde hiper voeding gehad in ook een lian li - kast (deze moest ik daarvoor licht aanpassen) en aangezien dit het stille pc topic is kan ik je die hiper voeding niet aanraden. De 80mm fan die achtering zit is namelijk behoorlijk rumoerig vooral nadat je hem ff goed belast hebt, dan staat ie eigk gewoon te loeien :( niet leuk dus. Ben toen overgestapt op mn huidige voeding, corsair HX520W, en deze is echt niet te horen, geniaal!, ben tot mn keuze gekomen na silentpcrevieuw door te lezen.

Verder is die kast natuurlijk geweldig, ik ben helemaal fan van die lian-li's, geweldige dingen maken ze, onverwoestbaar en lekker basic ik vind het heel stijlvol :*)

'Mac Pro' & Blackbook 1st generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

Follie schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:50:
Ik zou niet weten of er nou wel of niet inpast (ik denk van wel met wat aanpassingen aan de kast) maar dat terzijde.

Ik heb diezelfde hiper voeding gehad in ook een lian li - kast (deze moest ik daarvoor licht aanpassen) en aangezien dit het stille pc topic is kan ik je die hiper voeding niet aanraden. De 80mm fan die achtering zit is namelijk behoorlijk rumoerig vooral nadat je hem ff goed belast hebt, dan staat ie eigk gewoon te loeien :( niet leuk dus. Ben toen overgestapt op mn huidige voeding, corsair HX520W, en deze is echt niet te horen, geniaal!, ben tot mn keuze gekomen na silentpcrevieuw door te lezen.

Verder is die kast natuurlijk geweldig, ik ben helemaal fan van die lian-li's, geweldige dingen maken ze, onverwoestbaar en lekker basic ik vind het heel stijlvol :*)
thnx voor de info :) . Heeft die Corsair trouwens ook van die kabeltjes die je weg kunt laten als je ze niet nodig hebt ? Niet je dat je kabels anders zou zien aangezien ik er geen window in heb, maar het is toch leuk om te weten dat alles intern kwa airflow etc ook toppie is 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Undervolt iemand hier wel eens wat? Ik heb mijn desktop een upgrade gegeven met een Core 2 Duo 6420. Zo'n CPU haalt dus gewoon 3Ghz terwijl je het voltage onder de standaard waarde zet. Nu had ik altijd een Pentium M 780ES in mijn desktop zitten en die is dus nu gereserveerd voor mijn HTPC die dus echt geen geluid mag maken. Die CPU kun je denk ik wel passief koelen op stock snelheden.
Maar nu dacht ik, zo'n Core 2 Duo is wel lekker snel voor onder de TV. En 2.13Ghz is ruim voldoende. Kortom, als je zo'n ding gewoon stock laat draaien doet hij zijn werk denk ik wel op 1.0V of nog minder. Dat houdt automatisch in dat de rest van je systeem ook koeler blijft omdat de kast minder verwarmd wordt door de CPU.

Iemand ervaring mee?

Met VGA kaarten kun je dit soort dingen misschien ook wel uithalen. Er zit altijd headroom in en die kun je gebruiken om het voltage te verlagen. Alleen bij een VGA is het vaak wat lastiger want daar moet je of in de bios klooien of solderen, maar opzich do-able denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 15:14
De corsair voedingen zijn net zoals de hipers ook modulair, zelf bepalen welke kabels je wel en niet aansluit en gebruikt dus.

'Mac Pro' & Blackbook 1st generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Fretzie schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:30:
Heb zelf ook even een vraagje. Momenteel zit m'n PC in een Antec P160 kast. Echter, de laatste weken erger ik me behoorlijk aan de geluidsproductie van de PC.
Ik ben eens beginnen zoeken naar de geluidsoorzaak en heb daarvoor eens de HD Fan afgekoppeld en de system outtake fan (achteraan) eveneens. Dit zijn beide Papst fans en maken eigenlijk sowieso al niet veel lawaai, al helemaal niet in combinatie met Asus Q-Fan.
Verder zit op men CPU een Scythe Infinity, waarvan ik ook eens de fan heb afgedaan.

Bleef er nog over, de fan van men grafische kaart en de voeding. Als ik zo eens even men oor te luisteren legde was de grafische kaart eigenlijk onhoorbaar. De voeding daarentegen vond ik behoorlijk wat lawaai maken.
Het gaat hier om een OCZ GameXstream van 850Watt. Wanneer ik eens op google rondneus zie ik dat die eigenlijk als behoorlijk stil wordt aanzien. Een nieuwe voeding zou dus vermoedelijk weinig veranderen aan de geluidssituatie.
Dus kom ik automatisch uit bij de kast. Is de Antec P160 nu werkelijk zo een geluidszeef? De P180 van de andere PC is behoorlijk stil, echter gaat het om een totaal ander (non-high end) systeem.

Daarmee dat ik mij afvroeg of iemand mij hier wat advies in kan geven. Heeft het zin om de P160 te vervangen of zitten alle reviews ernaast en is die OCZ voeding wel degelijk lekker lawaaierig?
Had dit graag geweten, voor ik even alle onderdelen verwissel en bij wijze van test in de P180 plaats. Is behoorlijk wat werk weet je. :P
Het kan best gebeuren dat de fan in de voeding kapot is, of dat de fancontroller brak is en hem gewoon veel te hard laat draaien. Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat de voeding gewoon veel te warme lucht aangevoerd krijgt, en hierdoor wel hard moet blazen. Heb je bijvoorbeeld een zwaar overgeklokte CPU er vlak onder zitten, zonder een degelijke outtake fan erbij, dan kan dit nog wel is problemen opleveren. Je kan proberen om een duct van de infinity naar de outtake fan te laten lopen, zodat de warmte van de CPU direct uit de kast gaat, en niet nog langs de voeding moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
Ik denk niet dat de fan kapot is, ze maakt geen vreemde geluiden ofzo. Fancontroller (intern dan) durf ik niet te beweren. CPU loopt momenteel standaard, dus veel hitte scheidt die niet af, zeker niet met die Scythe Infinity.
Outake fan is een standaard 120mm Antec fan. Was van plan deze te vervangen door een Papst exemplaar. Maar ontdekte toen dat het meeste fan-lawaai van de voeding kwam, waardoor ik dacht richting een stillere kast.

De lucht die de voeding naar buiten blaast is overigens gewoon fris-lauw, dus lijkt mij niet dat dat ding daar hitte staat te produceren. Betwijfel dus ook of een duct dus zin zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb wel ervaring met AMD 939 en AM2 ondervolten en dat werkt perfect en automatisch.
Vraag ik niets van de pc dan draait hij op 1100mhz en belast ik hem langer als 5sec (zelf in te stellen) dan draait hij op 2700mhz. Alles is natuurlijk hierin aan te passen qua voltage en mhz.

Geen id, maar lijkt me logisch dat het voor de intels ook net zo makkelijk mogelijk is.

Passief koelen lijkt me overdreven. Dan krijg ik snel de laptop/xbox kriebels van, lekker alles passief en dit dan allemaal afvoeren met een 4cm fan die keihard staat te ratelen.
Denk na over goede airflow en koop een paar goeie fans.
Anoniem: 5897 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:31:
Met VGA kaarten kun je dit soort dingen misschien ook wel uithalen. Er zit altijd headroom in en die kun je gebruiken om het voltage te verlagen. Alleen bij een VGA is het vaak wat lastiger want daar moet je of in de bios klooien of solderen, maar opzich do-able denk ik.
De 1800/1900/2900 van Ati kun je aanpassen via een programmaatje, wat ook automatisch kan gaan lekker handig dus, of meer types dit ook kunnen weet ik niet maar dacht het niet. Uiteraard kan je ook overvolten dus perfect handig voor zuinig Idle, prestatie Load.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Powrskin schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 02:02:
[...]

Ik heb wel ervaring met AMD 939 en AM2 ondervolten en dat werkt perfect en automatisch.
Vraag ik niets van de pc dan draait hij op 1100mhz en belast ik hem langer als 5sec (zelf in te stellen) dan draait hij op 2700mhz. Alles is natuurlijk hierin aan te passen qua voltage en mhz.

Geen id, maar lijkt me logisch dat het voor de intels ook net zo makkelijk mogelijk is.
Je hebt natuurlijk altijd de speedstep/coolnquiet, maar dat is imo niet genoeg om passief te koelen of (mss nog el belangrijker met een 24/7 bakkie) de pc energie zuinig te maken (en dan bedoel ik echt zuinig, dus ver onder de specs van de fabrikant).
Passief koelen lijkt me overdreven. Dan krijg ik snel de laptop/xbox kriebels van, lekker alles passief en dit dan allemaal afvoeren met een 4cm fan die keihard staat te ratelen.
Mja..afvoeren met een 4cm fan zal niet gebeuren. Eerder iets van 120 of 92 op een laag toerental. Het probleem is alleen vaak dat je toch een soort opbouw van warmte krijgt na een lange tijd. Dus hoe lager de volts hoe beter. Alles wat niet geproduceerd wordt hoef je ook niet af te voeren :)
De 1800/1900/2900 van Ati kun je aanpassen via een programmaatje, wat ook automatisch kan gaan lekker handig dus, of meer types dit ook kunnen weet ik niet maar dacht het niet. Uiteraard kan je ook overvolten dus perfect handig voor zuinig Idle, prestatie Load.
Dat is zeker handig.

Ik zal thuis m'n Conroe wel eens op stock speeds zetten en dan maximaal undervolten. Kijken hoe ver ik kom.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 19-06-2007 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik heb een hele stille PC en dat heb ik zo gedaan.

Cool & Quiet staat aan, maar om ervoor te zorgen dat de CPU koeler niet gaat vliegen zodra ik een game ga spelen heb ik bij de CPU een 12 cm fan neergezet die de hitte van de CPU direct afzuigt.

Van de week viel die fan uit en dat merkte ik in 10 minuten want de CPU fan stond te loeien. Nu zit er een andere fan in van 12 volt en het is weer goed.

Dat scheeld een slok op de borrel, dan

Ik heb beust gekozen voor de EAX1950pro van Asus vanwege haar goede koeler. Dit is een heatpipe koeler en ook de lucht van de VGA kaart wordt door die 12 cm fan meegenomen zodat er zich geen hitte kan opstapelen in de kast. De voorkant is in de zomer helemaal open zodat er zat lucht in kan.

Als ik langdurig ga gamen met een kamertemperaturr van 25 graden dan gaat het systeem op ten duur wel wat meer herrie maken en dan is het toch de VGA kaart koeler die zijn toeren stapsgewijs opvoert. Echt voluit gaat hij niet, maar je hoort het wel. De CPU koeler gaat nooit voluit met die 12 cm fan. Dit is een fan met een hele grote luchtverplaatsing en desondanks heel erg stil.

Ook de 12cm led fan van de voeding zuigt de lucht van de CPU af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Powrskin schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 02:02:Passief koelen lijkt me overdreven. Dan krijg ik snel de laptop/xbox kriebels van, lekker alles passief en dit dan allemaal afvoeren met een 4cm fan die keihard staat te ratelen.
Met een goede koeler zoals een ThermalRight of Scythe schijn je een E6600 @ Stock gewoon passief te kunnen koelen en @ 100% LOAD wordt die dan iets van 50-55 graden ofzo wat niet echt super veel is IMHO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:31:
Undervolt iemand hier wel eens wat? Ik heb mijn desktop een upgrade gegeven met een Core 2 Duo 6420. Zo'n CPU haalt dus gewoon 3Ghz terwijl je het voltage onder de standaard waarde zet. Nu had ik altijd een Pentium M 780ES in mijn desktop zitten en die is dus nu gereserveerd voor mijn HTPC die dus echt geen geluid mag maken. Die CPU kun je denk ik wel passief koelen op stock snelheden.
Maar nu dacht ik, zo'n Core 2 Duo is wel lekker snel voor onder de TV. En 2.13Ghz is ruim voldoende. Kortom, als je zo'n ding gewoon stock laat draaien doet hij zijn werk denk ik wel op 1.0V of nog minder. Dat houdt automatisch in dat de rest van je systeem ook koeler blijft omdat de kast minder verwarmd wordt door de CPU.

Iemand ervaring mee?

Hier ook een E6420 stock en undervolted op VCore 1.1000, laagste dat ik in het BIOS van m'n Commando in kan geven. Werkt perfect en nog zuiniger en wisselt daarbij evengoed nog tussen 6-8 multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Fretzie schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:28:
Ik denk niet dat de fan kapot is, ze maakt geen vreemde geluiden ofzo. Fancontroller (intern dan) durf ik niet te beweren. CPU loopt momenteel standaard, dus veel hitte scheidt die niet af, zeker niet met die Scythe Infinity.

Outake fan is een standaard 120mm Antec fan. Was van plan deze te vervangen door een Papst exemplaar. Maar ontdekte toen dat het meeste fan-lawaai van de voeding kwam, waardoor ik dacht richting een stillere kast.

De lucht die de voeding naar buiten blaast is overigens gewoon fris-lauw, dus lijkt mij niet dat dat ding daar hitte staat te produceren. Betwijfel dus ook of een duct dus zin zal hebben.
Hmm, weet je zeker dat het de fan van de PSU is die herrie maakt? Probeer hem een heel even te stoppen met een stukje karton ofzo (geen goed idee om er iets hards in te steken, is slecht voor je fan) en dan gewoon goed te luisteren of het echt zoveel verschil maakt.

Ik zou voor dat je een nieuwe fan erin zet of een hele nieuwe voeding sowieso even proberen om hem bijvoorbeeld 'extern' te draaien (kast open, voeding ernaast of erop leggen, als het mogelijk is de kast gewoon weer sluiten, en dan kijken of de voeding buiten de kast minder herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_XipHiaS_ schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:39:
[...]

Hier ook een E6420 stock en undervolted op VCore 1.1000, laagste dat ik in het BIOS van m'n Commando in kan geven. Werkt perfect en nog zuiniger en wisselt daarbij evengoed nog tussen 6-8 multiplier.
Jammer dat het voltage niet lager kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
Sylph-DS schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:04:
[...]

Hmm, weet je zeker dat het de fan van de PSU is die herrie maakt? Probeer hem een heel even te stoppen met een stukje karton ofzo (geen goed idee om er iets hards in te steken, is slecht voor je fan) en dan gewoon goed te luisteren of het echt zoveel verschil maakt.

Ik zou voor dat je een nieuwe fan erin zet of een hele nieuwe voeding sowieso even proberen om hem bijvoorbeeld 'extern' te draaien (kast open, voeding ernaast of erop leggen, als het mogelijk is de kast gewoon weer sluiten, en dan kijken of de voeding buiten de kast minder herrie maakt.
Zal dat eens proberen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:12:
[...]
Je hebt natuurlijk altijd de speedstep/coolnquiet, maar dat is imo niet genoeg om passief te koelen of (mss nog el belangrijker met een 24/7 bakkie) de pc energie zuinig te maken (en dan bedoel ik echt zuinig, dus ver onder de specs van de fabrikant).
Ik had het ook niet over speedstep/cnq, maar in mijn geval over crystalcpuid, in combinatie met clockgen. Heb cnq nog nooit gebruikt maar het mooie aan cpuid/clockgen is dat ik idle draai op 1080mhz op .875V en load 2700mhz 1.3v en het werkt automatisch. Heb waterkoeling dus idle zuinig draaien levert in mijn geval nog meer op omdat de waterloop dan zo koel mogelijk blijft die toch al niet zo snel opwarmt als bv het cpu-blok. Maar er hoeft natuurlijk ook niet overklokt te worden :P
Laat ik de FSB op standaard, dan loop ik idle op 860mhz en load 2ghz, dan kan ik nog verder ondervolten, maar heb het liever iets sneller staan :P

Zelfde heb ik ingestelt voor de vga alleen kan ik geen voltage veranderen, want heb Nvidia en scheelt het dus eigenlijk haast niets, alleen overklokken werkt prima :p

Of je van de 1950pro ook de voltages kan verandere weet ik eigenlijk niet (werkte eerst in elk geval nooit goed). Ik heb altijd Ati-tool gebruikt en bij mijn weten werkt die prog alleen voor de x1800 (256/512), x1900xt(x) en 2900xt, dus niet voor de 1950's

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:20:
[...]

Jammer dat het voltage niet lager kan ;)
Tot zover niet verder mee bezig geweest, maar denk er even een programmaatje voor opzoek, dan kan ik in Windows waarschijnlijk softwarematig nog wel verder zakken. Best wonderlijk dat het ding op zo'n lage vcore stabiel blijft werken, geen wonder dan ook eigenlijk dat op stock vcore die cpu's zo enorm overclocken :). Op m'n site staan nog wat cpuz en tat shot's, voor degene die het interessant vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-06-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigGizmo
  • Laatst online: 18-06 12:59
puddinkie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:46:
ik zal vanavond nog wel ff kijken wat voor schijf het precies is :)
ga vanaaf ook maar ff dan die zalman op halen
Heb je de zalman met de plastic zwarte plaatjes vast gezet enz.
Ik zat er namelijk aan te denken alle harde schijven in zalman koelers te zetten en er een 12cm fan voor te bouwen maar ik heb de ruimte er niet voor.
Maar wat is de temp van je schijf nu zonder of met koeler ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TheBigGizmo schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:14:
[...]
Ik zat er namelijk aan te denken alle harde schijven in zalman koelers te zetten en er een 12cm fan voor te bouwen maar ik heb de ruimte er niet voor.
En een IBL-box?

PS
offtopic:
bij het quoten van het bericht alstublieft alles behalve dat verwijderen waarop je specifiek reageert, zodoende komen lange berichten door quoten niet 2 keer in beeld, maar is alleen het noodzakelijke te lezen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ey,

ik heb speedfan, en wou instellen, dat hij op idle zoveel toeren moet draaien, en onder een game meer.. (als ik film kijk is hij heel luidt nu) maar hij vindt mijn mobo niet (sig) dus kan niet verder instellen..
ik heb 3 Casefans, en daarvan detecteert hij maar 2, de ene die niet Gededecteert wordt is een aerocool met big fan blades op 1000 toeren, dus daar stoork me niet aan... IK kan wel mijn side panel fan trager zetten, maar alleen handmatig ..
iemand een oplossing voor dat in speedfan? (ik heb tut's gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Met je P5B DLX kun je dat toch in je BIOS instellen (Q-Fan -> Silent).
Die reageert op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
nero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 09:34:
[...]

Met een goede koeler zoals een ThermalRight of Scythe schijn je een E6600 @ Stock gewoon passief te kunnen koelen en @ 100% LOAD wordt die dan iets van 50-55 graden ofzo wat niet echt super veel is IMHO :)
Schijnt ;) ? Het kan kan ik je vertellen. Mijn Thermalright 120 Ultra (volgens mij, die hoge toren in ieder geval) kan een E6600 altijd koel genoeg houden. Heb er pas een 120MM fan op 800RPM erop gegooid voor wat airflow, maar het kan zeker zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Johnny schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:37:
Met je P5B DLX kun je dat toch in je BIOS instellen (Q-Fan -> Silent).
Die reageert op temperatuur.
ja maar dan vind ik de temperatuur wat te hoog naar mijn goesting..., kan dit ook met asus probe though.. kzoek iets zoals bij speedfan eigelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 21:15
Ik had een vraag. ga voor mijn CM Aqua tube fans gebruiken. het doel is dat de fans zowel stil als veel cfm moeten verplaatsen. ik ga deze fans regelen met een Sunbeam Rheobus.

deze 2 had ik in gedachten welke zouden jullie nemen.

Coolink SWIF 1201 Basic, 120 x 120 x 25 mm, Blauw
Coolink SWIF 1202 Basic, 120 x 120 x 25 mm, Blauw
Nexus 120MM Case Fan, 120 x 120 x 25 mm, Geen

welke zouden jullie nemen uit het oogpunt van stil op laag rpm en veel cfm op veel rpm.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Davidshadow13 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 08:41:
Ik had een vraag. ga voor mijn CM Aqua tube fans gebruiken. het doel is dat de fans zowel stil als veel cfm moeten verplaatsen. ik ga deze fans regelen met een Sunbeam Rheobus.

deze 2 had ik in gedachten welke zouden jullie nemen.

Coolink SWIF 1201 Basic, 120 x 120 x 25 mm, Blauw
Coolink SWIF 1202 Basic, 120 x 120 x 25 mm, Blauw
Nexus 120MM Case Fan, 120 x 120 x 25 mm, Geen

welke zouden jullie nemen uit het oogpunt van stil op laag rpm en veel cfm op veel rpm.
Kijk ook eens naar de Noctua / Scythe S-Flex fans ;)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.