[Cooling] Het stille pc topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 13.076 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
dan ben je wel afgezet, een Scythe Ninja kost minder en heeft (veel) betere prestaties.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 10:25
MaTr1x schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:06:
[...]

[...]

Wat ik dan niet begrijp is dat de Enermax Liberty 620W zoveel goede reviews kreeg. Vooral de stille 12cm fan en de 80% efficiency worden op de extremeoc -en bjorn3d reviews aangehaald, dat is ook wat er op de officiële site staat van die voeding Ik kocht deze voeding juist om mijn hardware van genoeg juice te voorzien en tevens de PC lekker stil te houden, en juist dat laatste schort er nu aan :S

Zou de voeding misschien zelf niet in orde zijn? Met welke app kun je de voltages uitlezen op een nForce4 mobo? Want dan ga ik dat eens checken onder load.
Ik denk dat je voeding wel in orde is hoor, ik heb namelijk voordat ik mijn huidige voeding kocht (corair 520, de enermax ook overwogen) eens grondig het huidige aanbod van voedingen op stilte onderzocht, wat en in revieuw's vertelt wordt enzo. Hieruit blijkt dat de enermax best wel goed presteerd, maar dat corsair samen met het veelgeprezen seasonic toch wel aan kop gaan kwa geluidsproductie.

Ik weet niet zo snel meer die site's, maar er is ergens een site die alleen maar voedingen test en deze ook op een rijtje heeft staan.

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
MaTr1x schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:06:
[...]

[...]

Wat ik dan niet begrijp is dat de Enermax Liberty 620W zoveel goede reviews kreeg. Vooral de stille 12cm fan en de 80% efficiency worden op de extremeoc -en bjorn3d reviews aangehaald, dat is ook wat er op de officiële site staat van die voeding Ik kocht deze voeding juist om mijn hardware van genoeg juice te voorzien en tevens de PC lekker stil te houden, en juist dat laatste schort er nu aan :S
Probleem is, stil is een subjectief begrip. Zelfs al krijg je nette en professionele meetingen voorgeschoteld, mensen hebben altijd een ander begrip van stil.

Ik zou zelf als ik jou was eens kijken op silentpcreview.com Goede website met reviews puur gericht op 'gebrek aan' geluid. Daar komt de Seasonic (en crosair, dezelfde specs) als eerste naar voren als je echt stille voedingen wil hebben. Verder zou ik nooit een officiele website vertrouwen qua specs, bij geen enkel merk. Echt kritische review vindt altijd wel iets wat afwijkt, meestal is bijv de efficiency genomen onder de peak/beste omstandigheden, maar normaal gebruik en testen toont een ander plaatje
Zou de voeding misschien zelf niet in orde zijn? Met welke app kun je de voltages uitlezen op een nForce4 mobo? Want dan ga ik dat eens checken onder load.
Het zou kunnen dat er iets mis mee is, beetje lastig om zo te zeggen ;) FF googlen en je hebt zo een progje te pakken wat je zoekt voor je voltages :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
We Are Borg schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:19:
Probleem is, stil is een subjectief begrip. Zelfs al krijg je nette en professionele meetingen voorgeschoteld, mensen hebben altijd een ander begrip van stil.
Ja stilte is subjectief maar als je denkt dat naast je je oude wasmachine aan het centrifugeren is zal niemand dat als stil ervaren denk ik ;)
Ik zou zelf als ik jou was eens kijken op silentpcreview.com Goede website met reviews puur gericht op 'gebrek aan' geluid. Daar komt de Seasonic (en crosair, dezelfde specs) als eerste naar voren als je echt stille voedingen wil hebben. Verder zou ik nooit een officiele website vertrouwen qua specs, bij geen enkel merk. Echt kritische review vindt altijd wel iets wat afwijkt, meestal is bijv de efficiency genomen onder de peak/beste omstandigheden, maar normaal gebruik en testen toont een ander plaatje
Ja ik had daar zojuist al de review bekeken van de Corsair 520W / 620W en dat ziet er goed uit.
Ook maar eens mijn Wattage laten uitrekenen (klik) en dan zonder overclock kom ik al op 468W tot 502W. (Er was geen 7900GTO dus zowel 7950GT en 7900GTX getest). Als ik dan nog eens wat wil overclocken heb ik toch weer een 620W voeding nodig. Ik had alleen nooit verwacht dat ik zo snel al een nieuwe PSU zou moeten kopen. Het liefst zou ik er dan gelijk eentje kopen waarbij ik ook de 5V en 12V lijn handmatig mee kan afstellen.
Het zou kunnen dat er iets mis mee is, beetje lastig om zo te zeggen ;) FF googlen en je hebt zo een progje te pakken wat je zoekt voor je voltages :)
Uit de bios kan ik me herinneren dat de 12V bij het booten al op 11.8 zat ofzo, dat viel me al gelijk op toen ik dat voor het eerst checkte na het bouwen van de pc, viel me toen al tegen. Maar ik zal ff Googlen en alles eens checken onder load.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Stilte is zoals eerder vermeld, zeker subjectief. Dat staat ook in de TS. Specificaties van de fabrikant zijn simpelweg richtlijnen, geen specificaties. Want ALLES wat met iets technisch te maken heeft zijn de consument gek op hoge of lage cijfers, voorbeelden:
beeldschermdiagonaal(ooit met resolutie rekening gehouden?)
lag bij tft(wie zegt dat je minder dan 8ms kan zien?)
megapixels(wat heb je eraan als de foto alsnog slecht is?)
gigahertz(zegt niet alles over prestatie, is de harde schijf niet de zwakste schakel van de pc?)
hd ready(weet de gewone consument wel wat full hd inhoudt? Of wat hd überhaupt inhoudt?)
dB(hoe wordt er gemeten, met welke apparatuur welke omstandigheden bij welke temperaturen?)

Er zijn vast nog wel meer voorbeelden, maar de consument wordt vaak voor de gek gehouden met mooie getallen, want getallen verkopen eenmaal.
Als het gaat om zaken als waarneembaar door een zintuig, valt er bijna niet een getal aan te hangen. Je moet het zelf ervaren. Sites als SPCR(www.silentpcreview.com) gaan af op stilte, maar is ook vrij relatief lijkt me. Wat ik vroeger stil vond, vind ik nu onacceptabel veel geluid. Hoe luistert SPCR naar geluid?
Daarom kies ik voor passiviteit. De consequenties is hogere temps, maar dat vind ik persoonlijk geen ramp, en de keuze voor niet teveel energieslurpende hardware(dus geen topvideokaarten). Maar als ik dan een onhoorbare pc heb, is me het dat wel waard...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nas T schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:07:
Als het gaat om zaken als waarneembaar door een zintuig, valt er bijna niet een getal aan te hangen. Je moet het zelf ervaren.
Helemaal mee eens. Helaas heb je niet altijd de luxe dat je ergens naar kunt luisteren voordat je het koopt. Heb je natuurlijk wel de 7 dagen koop op afstand wet, maar toch :)
Sites als SPCR(www.silentpcreview.com) gaan af op stilte, maar is ook vrij relatief lijkt me. Wat ik vroeger stil vond, vind ik nu onacceptabel veel geluid. Hoe luistert SPCR naar geluid?
Staat uitgebreid uitgelegd hoe ze meten en met welke apperatuur. Maar inderdaad blijft het nog steeds een groot gedeelte subjectief :)
Daarom kies ik voor passiviteit. De consequenties is hogere temps, maar dat vind ik persoonlijk geen ramp, en de keuze voor niet teveel energieslurpende hardware(dus geen topvideokaarten). Maar als ik dan een onhoorbare pc heb, is me het dat wel waard...
Tsja, die balans moet je altijd zien te vinden. Persoonlijk vind ik goede fans op 5V een acceptabele oplossing, omdat ik de high performance niet wil opgeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
FreezeXJ schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:49:
Corsair == Seasonic (komen uit dezelfde fabriek, zelfde indeling... nou ja, vul maar in)
Beide redelijk stil maar toch het luidruchtigste onderdeel in m'n computer... (tegen TT SI-120 met Enlobal stuff, en Arctic Zalman VF700-64, m'n combi met de fan van een Arctic en het blok van m'n zalman, fan had last van geratel) Niet storend, maar dit schijnt per serie te verschillen, Jonny was er minder blij mee... Voedingsophanging zal een hoop schelen, een goede kast ook...
Zelfde fabriek inderdaad, echter worden er wel andere componenten (vooral fans en -snelheden) gebruikt waardoor 't toch weldegelijk andere voedingen zijn met andere resultaten. Zie hiervoor de verschillende reviews op internet, zoals SilentPCReview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
MaTr1x schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:57:
Ja stilte is subjectief maar als je denkt dat naast je je oude wasmachine aan het centrifugeren is zal niemand dat als stil ervaren denk ik ;)
ff Mezelf quoten want nu ik het zo teruglees, was ik denk ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat die voeding zo'n herrie gaat maken dat het lijkt alsof er een oude wasmachine naast me staat die aan het centrifugeren is.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
kingrichard47 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:01:
Sinds kort draait mijn nieuwe systeem hier in een Antec P150 en ik moet zeggen dat er erg weinig geluid vanaf komt. Alleen de Antec TriCool fan de achterin de kast zit als outtake is enkel op zijn laagste instelling stil te noemen. Daarom van de week maar Nexus 120mm fan daar voor besteld, veel goede dingen over gehoordt en dé favoriet bij SilentPcReview. Tevens 2 x 92mm Nexus fans als intake erbij besteld, wat betere airflow kan ik toch wel gebruiken. Last but not least ook maar zo'n Nexus 120mm fan erbij gedaan ter vervanging van de std. Scythe fan die bij de Infinity wordt geleverd. De Scythe fan is ook zeer goed dus ik vraag mij af welke me beter gaat bevallen...
Ik snap de keus voor die Nexus fans niet. Max airflow is 36CFM! Dat is echt niet meer dan een briesje. Er zijn 80mm fans die dat bijna kunnen. Die Antec Tricool die je hebt is stil op de laagste instelling zeg je; op die laagste instelling zorgt hij voor meer lucht verplaatsing als die Nexus op de hoogste. En stil is stil, als die Antec op de laagste al stil is, waarom vervangen?
Sta zelf op het punt wat fans aan te schaffen, en toevallig is m'n oog dus gevallen op de TriCool 120mm.
Is dat ding echt aanwezig hoorbaar op volle toeren?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Illidan schreef op zondag 01 april 2007 @ 02:02:
[...]

Ik snap de keus voor die Nexus fans niet. Max airflow is 36CFM! Dat is echt niet meer dan een briesje. Er zijn 80mm fans die dat bijna kunnen. Die Antec Tricool die je hebt is stil op de laagste instelling zeg je; op die laagste instelling zorgt hij voor meer lucht verplaatsing als die Nexus op de hoogste. En stil is stil, als die Antec op de laagste al stil is, waarom vervangen?
Sta zelf op het punt wat fans aan te schaffen, en toevallig is m'n oog dus gevallen op de TriCool 120mm.
Nee, zeker niet. Ik heb 2 TriCool fans in m'n P180 zitten en ze zijn alleen op de laagste stand 'stil' te noemen, en op die stand geeft m'n Nexus 120mm toch écht een steviger briesje dan een van de TriCools. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Leftblank schreef op zondag 01 april 2007 @ 16:34:
[...]

Nee, zeker niet. Ik heb 2 TriCool fans in m'n P180 zitten en ze zijn alleen op de laagste stand 'stil' te noemen, en op die stand geeft m'n Nexus 120mm toch écht een steviger briesje dan een van de TriCools. :X
Ik neem aan dat die Nexus op die stand dus ook stiller is? Hmm, vreemd, zie deze link. Ik denk dat ik er in dat geval maar van allebei eentje bestel. De TriCool brengt namelijk op de hoogste stand aardig wat luchtverplaatsing teweeg, 79 CFM ofzo. En hebben jullie het hier trouwens over de TriCool DBB of de gewone? Volgens mij is het verschil dat de DBB langer meegaat, maar ook meer lawaai maakt, maar dat laatste weet ik niet zeker. Iemand hier ervaring met de geluidsoverlast van de Silverstone van 109 CFM (SST-FM121) ?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22
Alleen blind af gaan op de specs van een fan is geen doen heb ik gemerkt vooral als je hem dan ook op 7 - 5 volt zet.
Ik heb hier een Nexus, Sharkoon silent eagle 1000, en een Arctic 1000 allemaal 120mm fans.
Als ik zelf ze test door gewoon naast elkaar op het bureau te zetten en te testen op 12 en 5 volt komen daar leuke dingen uit.
De Sharkoon en Arctic heb ik pas gekocht ze zijn beide 1000rpm ( +/- 60 m³/h ) volgens de makers hier me test:

12 volt: Sharkoon verplaats duidelijk meer lucht dan de Arctic terwijl ze het zelfde zouden moeten zijn. Ook is de Sharkoon wat stiller maar nog maken allebei de fans een geluid dat goed te horen is dus niks voor een stille pc.
Dat de Sharkoon stiller is komt wel uit de specs want die hoort 19dba te zijn en de Arctic 22dba maar in mij ogen zijn ze dat zeker niet eerder 25dba en 27dba.

5 volt: Beide starten bijna niet op maar door met de fancontroller hem iets hoger te zetten tegen 6 volt aan denk ik, spinnen ze gewoon makkelijk op.
Sharkoon weer met de meeste luchtverplaatsing die ik erg netjes vind zeker meer dan me Nexus die nu in me kast zit.
Kwa geluid is de Sharkoon onhoorbaar bij de Arctic maakt de motor van de fan een klein gebrom te horen van dichtbij maar in een kast is het denk ik niet te horen.

Conclusie: De Sharkoon silent eagle 1000 is erg goed en in mij ogen beter als me Nexus maar die hangt nu in me kast dus dat is niet te vergelijken.
De Nexus gaat er een keer uit en dan leg ik hem naast de Sharkoon.

Offtopic iemand nog goede pic host dan plaats ik foto's van de fan maakt het nog iets leuker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
DJ-Promo schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:17:
Alleen blind af gaan op de specs van een fan is geen doen heb ik gemerkt vooral als je hem dan ook op 7 - 5 volt zet.
Ik heb hier een Nexus, Sharkoon silent eagle 1000, en een Arctic 1000 allemaal 120mm fans.
Als ik zelf ze test door gewoon naast elkaar op het bureau te zetten en te testen op 12 en 5 volt komen daar leuke dingen uit.
De Sharkoon en Arctic heb ik pas gekocht ze zijn beide 1000rpm ( +/- 60 m³/h ) volgens de makers hier me test:

12 volt: Sharkoon verplaats duidelijk meer lucht dan de Arctic terwijl ze het zelfde zouden moeten zijn. Ook is de Sharkoon wat stiller maar nog maken allebei de fans een geluid dat goed te horen is dus niks voor een stille pc.
Dat de Sharkoon stiller is komt wel uit de specs want die hoort 19dba te zijn en de Arctic 22dba maar in mij ogen zijn ze dat zeker niet eerder 25dba en 27dba.

5 volt: Beide starten bijna niet op maar door met de fancontroller hem iets hoger te zetten tegen 6 volt aan denk ik, spinnen ze gewoon makkelijk op.
Sharkoon weer met de meeste luchtverplaatsing die ik erg netjes vind zeker meer dan me Nexus die nu in me kast zit.
Kwa geluid is de Sharkoon onhoorbaar bij de Arctic maakt de motor van de fan een klein gebrom te horen van dichtbij maar in een kast is het denk ik niet te horen.

Conclusie: De Sharkoon silent eagle 1000 is erg goed en in mij ogen beter als me Nexus maar die hangt nu in me kast dus dat is niet te vergelijken.
De Nexus gaat er een keer uit en dan leg ik hem naast de Sharkoon.

Offtopic iemand nog goede pic host dan plaats ik foto's van de fan maakt het nog iets leuker :D
Moeite, gewoon naar www.silentpcreview.com , die reviewen ook fans, en dan nog een stukje professioneler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22
Niks moeite ik heb die fans gewoon liggen en wil jullie mij mening geven.
Niet alles wat op internet staat is waar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
DJ-Promo schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:06:
Niks moeite ik heb die fans gewoon liggen en wil jullie mij mening geven.
Niet alles wat op internet staat is waar :P.
Ik waardeer zo'n eigen indruk wel degelijk. Daar is zo'n stille pc topic ook wel voor, anders had men met wat linkjes naar een aantal review sites wel kunnen volstaan.
Ben dus erg benieuwd naar jou vergelijking, Nexus vs Sharkoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Illidan schreef op zondag 01 april 2007 @ 02:02:
[...]

De Nexus fans heb ik gekozen naar aanleiding van de goede review die ze krijgen bij silentpcreview.com. De verhouding geluid/airflow schijnt er goed te zijn. Ze produceren ongeveer netzoveel Airflow als de standaard Scythe fan (bij de Infinity geleverd) maar met minder 'bijgeluid'.

De Antec TriCool is op de low rpm absoluut geen lawaaiige fan te noemen maar zeker wel luidruchtiger dan de Scythe fan en op het moment het lawaaiigste onderdeel in mijn pc. Op volle toeren is de TriCool meer dan hoorbaar, ik zou hem hier nooit 24/7 op willen laten draaien !

Ik zie nu pas de eigenlijk betere Noctua fans, misschien dat die nog te overwegen zijn maar eerst eens kijken hoe deze bevallen. Iemand nog andere suggesties ?

Overigens heb ik volgens mij de gewone TriCool en niet de DBB versie. De TriCool zat standaard in mijn case.

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 02-04-2007 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
bij spcr kwamen de nexus, scythe en noctua als beste uit de test, maar de noctua kreeg geloof ik toch een beetje een dubbelzinnige beoordeling... verschil tussen de nexus en scythe was er bijna niet, dus heb ik gekozen voor de nexus omdat ze bij azerty maar 8,50 waren :) krijg ze deze week binnen, dus kan er helaas nog niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
struul schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:07:
bij spcr kwamen de nexus, scythe en noctua als beste uit de test, maar de noctua kreeg geloof ik toch een beetje een dubbelzinnige beoordeling... verschil tussen de nexus en scythe was er bijna niet, dus heb ik gekozen voor de nexus omdat ze bij azerty maar 8,50 waren :) krijg ze deze week binnen, dus kan er helaas nog niets over zeggen.
Aan de andere kant, die Nexus bezet plaatsje 3 omdat er blijkbaar nogal wat kwaliteitsverschil tussen verschillende Nexus exemplaren zit. Ik ga nu ook een bestelling plaatsen, denk dat het 1xNexus,
1x CoolinkSWIF 1202, en 1xSilverstone FM 121. Die Silverstone is niet de meest stille fan, maar goed, als het straks in de zomer weer 30 graden hier binnen is, heeft de pc een flink briesje nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
klopt, maar als je goede exemplaren treft, heb je dus voor zeer weinig geld zeer goede fans :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een beetje surfend op silentpcreview, zag ik dit interessant artikeltje.
Het echte verbruik van een pc. Zo zie je dus dat je vaak geen 500 watt voeding nodig hebt. 350 is meer dan voldoende, en in die reeks zijn voedingen al passief(en stil).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
ik heb de nexus fans gister binnen gekregen, had ze stiller verwacht... maargoed ze zijn iig stiller dan de lian li fans, en mn temps zijn ook nog eens flink gedaald :). cpu 7-8 graden! vind ik toch een flink verschil :)

had ook nog een nexus 80mm besteld en die zit bovenin de kast, die maakt nu nog het meeste herrie maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door het rooster bovenin de lian li pc7b plus. die gaat er dus soon uitgedremeld worden en een normaal fangrilletje erop :Y)

edit: oja, die 80mm wil niet op 7v draaien :( doet gewoon niets.

[ Voor 6% gewijzigd door struul op 05-04-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Weet iemand waar je de origineel Scythe Infinity fans kan kopen?
Aangezien ik die echt super stil vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 21:35
De fan van Scythe heet s-flex, die is erg stil volgens deze review. Er zijn drie varianten, 'k weet niet of die ook op de infinity zit, maar je zou toch verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
ok bedank ik zal eens kijken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
SilentWings schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:51:
De fan van Scythe heet s-flex, die is erg stil volgens deze review. Er zijn drie varianten, 'k weet niet of die ook op de infinity zit, maar je zou toch verwachten...
De fan van de Infinity is dezelfde als die op de Ninja Plus, Scythe zelf geeft de van het type nummer AD1212DS-A73GL. Hoogst waarschijnlijk is dit gewoon één van die S-Flexs fans, geen idee welke alleen.

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/infinity/fan.jpg

Afgelopen week is ook mijn bestelling binnengekomen:

2 x Nexus 'Real Silent' 120mm
2 x Nexus 'Real Silent' 92mm
+ nog wat rounded cables en Arctic Silver 5

De 92mm fans vind ik eigenlijk teveel lawaai maken. Op mijn moederbord heb ik geen fan contoller die ik écht zelf kan regelen, naar Speedfan wil die niet luisteren. Binnenkort komt hier hoogstwaarschijnlijk een fancontroller voor. Iemand suggesties ? Ik dacht zelf aan een Scythe Kama of Levicom Sysguard. Voordeel van de Kama is dat deze wit is, dit past bij mijn kast. De Sysguard heeft daarintegen weer een ingebouwde kaartlezer en wit spuiten is gauw gedaan. Het merk Levicom ken ik echter totaal niet en echt veel zinnigs is er ook niet over te vinden. :|

De 120mm fans bevallen uitstekend, nog net even wat stiller dan de Scythe fan. Het loopt soepeler. Nou is dit op normale afstand niet tot nauwelijks te horen. Wel is er hoorbaar verschil met de Antec Tricool :) Helemaal een eerlijke vergelijking qua temps kan ik niet maken omdat ik afgezien van andere fans ook de Infinity op een alternatieve wijze heb gemonteerd en daarbij ipv die standaard koel-rotzooi AS5 heb gebruikt. Temperatuur is in ieder geval een paar graden gedaald (zowel stressed als idle) maar of de Nexus fans hier een rol in spelen is dus niet te zeggen, ik denk zelf van niet.

Qua geluid ben ik tevreden, ik hoor nu echt enkel nog mijn harde schijf (Maxtor DiamondMax 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb mijn harde schijven, 2x raptors en 2x maxtors in/op/tussen het schuim liggen van 1,5 cm dik.
Het is hier nog nooit zo stil geweest. Ik hoor ze maar amper/bijna niet meer. ;)

Daarvoor waren ze heel erg gehorig, ook mede door de resonantie die aan de kast doorgegeven werd.

Verder heb ik waterkoeling op nortbridge/cpu en grafische kaart.
Pas geleden een nieuwe kast gekocht, de NZXT Zero
Totaal draaien er nu 9 120 mm fans op het laagste voltage. (5 V) geloof ik. Waarvan 4 voor mijn twinradiator (achter op de kast)

Geloof het of niet het is hier stil en koel :9

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2007 17:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Heb je wat foto's van die Raptors/Maxtors in het schuim..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Illidan schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:34:
Heb je wat foto's van die Raptors/Maxtors in het schuim..?
Of nog liever temps?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier zijn wat fotos van het schuim...
Professioneel is het niet maar wel superstil. Kosten: 0 euro.
De 2 raptors krijgen nog wel enigszins flow via een fan aan de voorzijde.
De 2 maxtors bovenin niet. En deze worden dan ook redelijk warm.
Verder heb ik ook behoorlijk wat "zijwind" in mijn kast.
Temps heb ik helaas niet, everest geeft ze niet aan van de hardisks.

Afbeeldingslocatie: http://fileserver2.jpghosting.com/images/schuim1_02d481b108c37ed8133bf7ff70c8c4ee.jpg
De Raptors

Afbeeldingslocatie: http://fileserver2.jpghosting.com/images/schuim2_73fc692556a19c5fbeb12f2c46020639.jpg
De Maxtors

Afbeeldingslocatie: http://fileserver2.jpghosting.com/images/MijnComputer_b04cf613b82f7601b9e2f8676e4b0617.jpg
De Kast.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had ze beter horizontaal kunnen leggen, heb je een stuk betere airflow erover. Maar wel lekker stil =)
Ik heb hier twee 120mm en een 80mm nexus fans in mijn kast hangen en ik vind ze lekker stil hoor, het enige wat ik nu nog hoor is mijn zalman cnps9500 fan (die ik eruit ga modden) Moet zeggen dat ik heel tevreden ben over die nexusjes. Verplaatsen ook goed veel lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Ziet er leuk uit, dat schuim, lijkt alleen nogal brandgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik ze horizontaal leg, heb ik nog steeds het "kontakt" geluid met de kast.
Inderdaad, brandgevaarlijk. even getest met de aansteker :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Illidan schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:32:
Ziet er leuk uit, dat schuim, lijkt alleen nogal brandgevaarlijk.
Vuur is toch niet goed voor je pctje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Voor temps is Dtemp echt ultiem. De website is afschuwelijk maar het programma is een directe .exe (geen install), verder is het duidelijk en direct :)
Werkt ook bij raptors (in elk geval bij een vriend van mij die er 2 heeft ;))

http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip

/edit
Dat schuim lijkt me idd niet lekker voor je HD's
Vooral die raptors worden sneller warm... pas er maar mee op.

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 09-04-2007 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Heeft iemand ervaring met stille SATA branders? Heb nu een oude Benq 1640, brand kwaliteit is prima, maar hij maakt een verschrikkelijke herrie (jaja, kan dat met NeroSpeed regelen, maar dan wordt dat ding weer tergend langzaam). Ik wil nu dus overstappen naar een SATA brander waarvan er nu een klein aantal te vinden zijn, o.a van Samsung en Lite-On. Het probleem is, bij reviews wordt vaak wat minder aandacht besteed aan de geluid productie van branders, terwijl het eigenlijk toch ook een bepalende factor bij de aanschaf kan zijn.
(heeft uiteraard verder weinig met "cooling" te maken, maar wel met de stilte van je pc, dus ik dacht ik kan dit vast wel hier neerleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bassie_ schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:25:
[...]

Vuur is toch niet goed voor je pctje :+
Ach ik heb toch ook waterkoeling :+
Blust vanzelf.

Dtemp leest alleen maar temps van IDE/ATAPI. Geen Raptors op SATA dus..

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2007 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
AUijtdehaag schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:57:
[...]
Dtemp leest alleen maar temps van IDE/ATAPI. Geen Raptors op SATA dus..
Dtemp leest hier ook me sata schijf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
Illidan schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:48:
Heeft iemand ervaring met stille SATA branders? Heb nu een oude Benq 1640, brand kwaliteit is prima, maar hij maakt een verschrikkelijke herrie (jaja, kan dat met NeroSpeed regelen, maar dan wordt dat ding weer tergend langzaam). Ik wil nu dus overstappen naar een SATA brander waarvan er nu een klein aantal te vinden zijn, o.a van Samsung en Lite-On. Het probleem is, bij reviews wordt vaak wat minder aandacht besteed aan de geluid productie van branders, terwijl het eigenlijk toch ook een bepalende factor bij de aanschaf kan zijn.
(heeft uiteraard verder weinig met "cooling" te maken, maar wel met de stilte van je pc, dus ik dacht ik kan dit vast wel hier neerleggen)
ik heb een nec AD-7170S sata brander en die is vrij stil te noemen:) zelfs in mijn lian li kast is het absoluut niet storend. vind het stiller als de lite-on die ik hiervoor had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Illidan schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:48:
Ja, heb er een van Samsung.
Was de eerste op de markt.
Hij is vrij stil, het brand geluid vind ik ook mee vallen.
Alleen de spinup is wat luidruchtig, maargoed, dat zal het bij elke brander zijn.
En als je je computer aan zet maakt ie 2 korte geluidjes achter elkaar. Lijkt er op of ie zichzelf klaar maakt voor geluid. Vind die geluidjes nu wel cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
is dat niet gewoon je system speaker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ixl85 schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:44:
[...]
......het brand geluid vind ik ook mee vallen......
Heerlijk hè, zo'n knetterend haardvuur?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik wil graag de fan van mijn voeding vervangen aangezien deze een blazend geluid maakt waar ik me aan erger.
Mijn voeding is een Coolermaster Realpower 550Watt.

Ik wilde deze fan vervangen door een Noctua (1200Rpm) vervangen aangezien dit een erg stille fan is heb ik begrepen.

Maar koelt deze dan mijn voeding nog genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:31:
Ik wil graag de fan van mijn voeding vervangen aangezien deze een blazend geluid maakt waar ik me aan erger.
Mijn voeding is een Coolermaster Realpower 550Watt.

Ik wilde deze fan vervangen door een Noctua (1200Rpm) vervangen aangezien dit een erg stille fan is heb ik begrepen.

Maar koelt deze dan mijn voeding nog genoeg?
Je kunt het best even nagaan welke fan er nu in zit en hier de specs van opzoeken. Meestal is er wel enige marge ingebouwd, dus ook een fan met iets minder luchtverplaatsing koelt voldoende. Daarbij is het wel belangrijk dat de fan van de voeding niet de enige outtake in je kast is; dan krijgt hij namelijk alle warmte van alle componenten voor z'n kiezen; één outtake fan scheelt hierin al een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
De fan van de voeding gaat niet harder/zachter blazen.
Ook niet als ik er een extra fan bijgooi.

specs van de voeding.
http://www.coolermaster-e...Real%20Power%20550W%20SLI

[ Voor 147% gewijzigd door timskiej op 11-04-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nas T schreef op maandag 09 april 2007 @ 23:40:
[...]

Heerlijk hè, zo'n knetterend haardvuur?
'k word er altijd zo rustig van......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:12:

specs van de voeding.
Jíj hebt de voeding al in je bezit, dus je kunt zoals gezegd makkelijk checken welke fan er in zit + de specs hiervan opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Dat weet ik dus niet aangezien er geen type of iets opstaat.
Alleen coolermaster blue led fan en wat Db en ballbearing.

http://www.coolermaster-e...c566516c14efc8ecbae87.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door timskiej op 11-04-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, ik bedoel de voeding openmaken en kijken wat er op de fan zelf staat :) daar staat bijna altijd wel een typenummer op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik zal hem eens openmaken.
De fan blaast niet echt hard en ik voel wienig airflow.
maar ik ga nu eens kijken.

[EDIT] Stond verder niets op dan dit.
http://www.matbe.com/imag...ntations/000000023268.jpg

Heb wat gegoogled en bleek dat ding een fan was de op low en op high speed veel herrie maakt.
Raar want in reviews heb ik gelezen dat dit een stille voeding is.
[EDIT]

[ Voor 63% gewijzigd door timskiej op 11-04-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een beetje googlen leert deze site mij dat de fan een max luchtverplaatsing van 88cf/m heeft op 2400 rpm. Ik zie dat je fan een rpm uitlees draad heeft. Kun je uitvogelen op hoeveel rpm deze draait in de voeding? Dan kun je nagaan of die 88cf/m ook echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:28:
Hier zijn wat fotos van het schuim...

[afbeelding]
De Raptors
Hm voor mij gaat dit niet werken vrees ik. Mijn schijven 'hangen' al in de kast. Ik heb een Antec P150 waarbij de schijven tussen rubbers hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/IMG/front_bay_suspend_02.jpg

Contact met de kast is er dus al zo goed als niet, dus ook geen rare bijgeluiden. Het is echt puur het draaien van de schijf wat nog te horen is. Maar ik denk dat het moeilijk wordt om dit weg te krijgen, storend is het ook absoluut niet. Je hoort het dan ook alleen als het hier verder echt muisstil is en dat is niet zovaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:49:
Na een beetje googlen leert deze site mij dat de fan een max luchtverplaatsing van 88cf/m heeft op 2400 rpm. Ik zie dat je fan een rpm uitlees draad heeft. Kun je uitvogelen op hoeveel rpm deze draait in de voeding? Dan kun je nagaan of die 88cf/m ook echt nodig is.
Dat gaat lastig worden omdat deze draad op de voeding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:20:
[...]

Dat gaat lastig worden omdat deze draad op de voeding zit.
Je kunt toch de fan gewoon aansluiten waar hij hoort en de uitleesdraad doorlussen naar de juiste pin op een fanheader op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Dat RPM ding zit aan de voeding vast.
Ik zie niet zon ding zitten wat jij bedoelt.

[ Voor 38% gewijzigd door timskiej op 11-04-2007 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan maak je die rpm uitlees draad dus los van de voeding en sluit je die aan op een uitleespin van een fanheader op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Bedankt voor de hulp.
Maar misschien ga ik de Antec P150 halen.
Moet echt een stille case zijn en er zit een Antec NeoHE 430 Watt in die ik goed kan gebruiken omdat deze toch ee herrie maakt en een beetje overdone is voor mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
kingrichard47 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:13:
[...]

Hm voor mij gaat dit niet werken vrees ik. Mijn schijven 'hangen' al in de kast. Ik heb een Antec P150 waarbij de schijven tussen rubbers hangen.

[afbeelding]

Contact met de kast is er dus al zo goed als niet, dus ook geen rare bijgeluiden. Het is echt puur het draaien van de schijf wat nog te horen is. Maar ik denk dat het moeilijk wordt om dit weg te krijgen, storend is het ook absoluut niet. Je hoort het dan ook alleen als het hier verder echt muisstil is en dat is niet zovaak :+
Voor de mensen die het zelfde willen doen als op dat plaatje:
Doe het niet!
Tenzij je een koperdraadje aan de HD schroeft die naar de case gaat.
Ik hoef niet uit te leggen waarom he.... :X

Zelfde idee als hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_2hc2_s_p.jpg
(die koelers werken goed btw, mijn meest gebruikte schijf hangt er in, deze komt nooit boven de 31 graden.
Ten tijden gekocht dat ik geen stacker had. De HD's in mn stacker bay worden een klein beetje warmer maar niet veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ er zitten immers slechts 2 aardedraden in een molex/sata power connector... :? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:35:
^^ er zitten immers slechts 2 aardedraden in een molex/sata power connector... :? :/
Maar de stroom die via de behuizing van de schijf weglekt gaat niet via de aarde van de molex....

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn weten zit de aarde van de stroomconnector ook gewoon aangesloten aan de behuizing van de schijf...!?
Als iemand zeker weet dat dit niet zo is wil ik dat ook graag geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:12:

specs van de voeding.
Ja dat kan. Als je nu met de huidige fan niet abnormale temperaturen hebt, kan je het gerust vervangen met een langzamer / stiller model. Ik heb het zelf ook gedaan, (ranzige q-tec fans :r ) en zelfs de fan aan de achterzijde van de PSU eruit gehaald (omdat er toch nog een 120MM + 60MM aan de onderkant / achterkant zit). Ook die zijn vervangen voor stillere.

Door de luchtstroming zoekt het vanzelf van de grote "exit" van de voeding zelf, dus zo'n probleem is het niet.

Ik heb zelf nu sinds een paar weken waterkoeling, en ik ben er prima tevreden mee :) Het is lekker stil, en de fans worden aangestuurd door het moederbord zelf icm Smart/Q-fan. Als de temp van het water hoger dan 45graden wordt dan gaan ze vanzelf op een hoger voltage, maar dat gebeurt echt nauwelijks. Op het moment heb ik dan ook 2x60MM fans op m'n radiator @ 5volt, wat nauwelijks geluid produceert.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/97906.jpg

Het enige wat wel nog hoorbaar geluid maakt is de fan van de videokaart, maar die gaat toch de deur uit > X1950XT met Waterkoeling, lekker stil dus.

Als je een krant of strip leest is het enige wat je nog hoort af en toe het gebrom van de pomp, maar dat komt omdat die los in de kast ligt. Dubbel 120MM rad is ideaal :) En als ik zou willen heb ik niet eens een fan meer nodig ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je het geluid van je harddisk gedempt? Dat is bij mij nu namelijk de grootste herrieschopper, ookal zit-ie in een IBL hdd-box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet. :) De harde schijf is hoorbaar maar ik stoor me er niet zo aan. Op het moment zitten er 2 in in een bay + fan op 7 volt wat opzich prima te doen is. Het betreft een seagate en een maxtor, en de laatste is aanpasbaar (softwarematig) om het geluid te drukken, maar wel ten koste van prestaties (snelheid van de schijf wordt verminderd), maar de seagate blijft blijft boven de maxtor uitkomen qua seek opdrachten.

Er komen er straks wel 3 extra bij, waardoor ik denk ik me er wel aan zal gaan storen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien staat jouw kast ook op de grond? Mijn kast staat op m'n bureau, zo'n halve meter van mijn hoofd af. Dat zal ook wel schelen want op een afstand > 1 meter hoor ik ook helemaal niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/72de0d67187752953c9d7c5226d01a8f/thumb.jpg

Zo staat het er ongeveer bij ja. Aangezien waar het geluid vandaan komt onder het bureau plaatsvind, ondervind ik er niet zo'n hinder meer van (esp na m'n WC-setup).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Hang je pomp in de rubbers.
Voor Eheims kan je voor 3 euro zo'n setje kopen.

Als je dit niet wilt; leg hem op isolatie schuim (je kent het wel, zwart veerkrachtig enz).
Je zou je zelf te kort doen als je dat niet eens doet.
Zo weinig werk :)
brom van je pomp kan ook komen door dat er nog lucht in zit... onlucht je pomp nog eens extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
timskiej schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:28:
Bedankt voor de hulp.
Maar misschien ga ik de Antec P150 halen.
Moet echt een stille case zijn en er zit een Antec NeoHE 430 Watt in die ik goed kan gebruiken omdat deze toch ee herrie maakt en een beetje overdone is voor mijn systeem.
Kan deze kast absoluut aanraden, fluisterstil. Hou er wel rekening mee dat het een vrij krappe kast is, als je veel knutselt aan je systeem werkt dit niet erg fijn maar voor de rest een top-ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Jup vind het ook een mooie en handige kast.
Aangezien ik toch niet meer casemod en andere tafferelen in mijn kast doe moet dit geen probleem zijn en een 8800 komt er toch niet in;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Aangezien ik bij de Antec P150 nog intake fans moet halen ben ik aan het twijfelen tussen wat fans.
Voorin is plaats voor 2 92mm fans.
Ik ben aan het twijfelen tussen de Nexus, Scythe of een Zalman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
timskiej schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:10:
Aangezien ik bij de Antec P150 nog intake fans moet halen ben ik aan het twijfelen tussen wat fans.
Voorin is plaats voor 2 92mm fans.
Ik ben aan het twijfelen tussen de Nexus, Scytf he of een Zalman.
Zelf heb ik voorin 2 nexus fans, op vol vermogen zijn deze hoorbaar, als je ze wat lager zet dan worden ze al een stuk stiller, opzich ben ik er tevreden mee al hoeven ze kwa temps niet eens aan, ik heb ze op het moment dan ook niet aangesloten, Dat komt wel als ik mijn fancontroller heb,
ze zouden dan direct op een molex moeten, heb namelijk geen fan aansluitingen meer vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenshi7
  • Laatst online: 06-09 15:24
Ik ben ook al geruime tijd bezig met het stiller maken van mijne pc.

Huidige stand van zaken ;)
Antec SLK3000B case
Tagan 580W-U15 voeding
Big Typhoon CPU koeler BIOS temp controlled (dus idle aan een 550rpm)
Zalman VF700AlCu @ 5V

Antec Tricool rear op low setting
En dan nog 2 enermaxen @ 5V.

Harde schijven heb ik zopas aan koorde opgehangen in mn drive cage, zal seffes eens een fotootje posten. (had namelijk last van resonantie, wat nu eindelijk opgelost is)

Luidste dat ik nu nog heb zitten is de Tagan voeding. Is het nog de moeite om te wisselen naar een 520W Corsair en eventueel de 3 case fans te vervangen naar Nexus fans?

Ik ben ook op zoek naar die soft fan mounts die ze onder andere bij silentpcreview gebruiken, maar geen idee waar ik die kan bestellen

1 Seagate 7200.10 schijf en 1 WD2000JD
Afbeeldingslocatie: Http://users.telenet.be/f_weyers/HDCage1.JPG

Afbeeldingslocatie: Http://users.telenet.be/f_weyers/HDCage2.JPG

Kheb er wel nog een stuk spons onder gestoken zodat ze toch ergens op balanceren. Kan nieveel mee gebeuren denk ik. Worden nu ook beter gekoeld. Gebruikte draad is van nylon. Iets elastisch was beter geweest, maar had niets gevonden dat daarvoor in aanmerking kon komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Kenshi7 op 15-04-2007 18:02 ]

greetz Kenshi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Dit zijn niet dezelfde als bij SillentPC. Maar komt op hetzelfde neer.
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&i=205&c=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn pc is nu vrijwel onhoorbaar, ik heb nu het meeste last van de harde schijf: een Samsung SP2004C in IBL HDDbox 10.
Nu heb ik mijn oplossing teruggebracht tot twee opties: een Samsung T166 óf 2 x een Samsung M80 (notebookschijf) in RAID0 (vlot moet het wel blijven).
Nu heb ik een hoop gezocht, maar een vergelijking tussen deze twee opties is niet te vinden. Een T166 schijnt iets stiller te zijn dan een SP2004C, maar weer meer te trillen.
2 notebookschijven zijn absoluut en relatief wat duurder, maar dat is overkoombaar.
Het moet gewoon *echt* onhoorbaar zijn. Kortom, heeft iemand ervaring met de 2 x notebookschijf oplossing tov een stille desktopschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

Zjemm

...

past er in een antec p150 nog wel een 240 rad? dat zou een mooie combi wezen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
ixl85 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:18:
[...]

Voor de mensen die het zelfde willen doen als op dat plaatje:
Doe het niet!
Tenzij je een koperdraadje aan de HD schroeft die naar de case gaat.
Ik hoef niet uit te leggen waarom he.... :X

Zelfde idee als hier:
[afbeelding]
(die koelers werken goed btw, mijn meest gebruikte schijf hangt er in, deze komt nooit boven de 31 graden.
Ten tijden gekocht dat ik geen stacker had. De HD's in mn stacker bay worden een klein beetje warmer maar niet veel)
Ehm, ten eerste denk ik niet dat Antec dat zou riskeren.
Ten tweede weet ik dat er op forums al bijv www.silentpcreview.com een heeeele hoop mensen zitten met opgehangen schijven, en je hoort nooit verhalen van problemen ermee.
Ook vergeet je nog dat er ook nog een hele hoop behuizingen zijn waarbij de harde schijven geen contact hebben met de case, omdat ze rusten op siliconen 'grommets'. Ook als de molex aarde niet op de behuizing zit, de hoeveelheid stroom die er lekt kan nooit zoveel zijn dat het een gevaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
heb dezelfde ervaring. Maanden lang mijn raptor op rubbers gehad en nooit enig probleempje.
Ook mijn samsung heeft zeker een maand of zes aan rubber gedempte schroeven gehangen en idem dito no problemos.
Maar is ook een kleine moeite ff een koperdraadje naar de kast te leggen vanaf de schijf (maar lijkt mij niet nodig).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:48:
Mijn pc is nu vrijwel onhoorbaar, ik heb nu het meeste last van de harde schijf: een Samsung SP2004C in IBL HDDbox 10.
Nu heb ik mijn oplossing teruggebracht tot twee opties: een Samsung T166 óf 2 x een Samsung M80 (notebookschijf) in RAID0 (vlot moet het wel blijven).
Nu heb ik een hoop gezocht, maar een vergelijking tussen deze twee opties is niet te vinden. Een T166 schijnt iets stiller te zijn dan een SP2004C, maar weer meer te trillen.
2 notebookschijven zijn absoluut en relatief wat duurder, maar dat is overkoombaar.
Het moet gewoon *echt* onhoorbaar zijn. Kortom, heeft iemand ervaring met de 2 x notebookschijf oplossing tov een stille desktopschijf?
Je kunt dan toch beter een Hitachi desktop schijf nemen, die kun je namelijk stil maken door middel van Hitachi's Feature Tool. Prestaties gaan dan iets achteruit, maar de schijf blijft sneller dan een laptop schijf en net zo stil. (bij mij werkt die Tool trouwens ook bij een Maxtor PATA schijf, dus probeer het even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenshi7
  • Laatst online: 06-09 15:24
Dat gaat ook met de Samsung schijven hoor. Die tool van hitachi kan je namelijk ook voor andere merken gebruiken die die functie ondersteunen (Seagate niet)

Ik zou zo een T166 reeks halen, vibratiegeluid kan je oplossen door schijven te softmounten.
Spijtig genoeg had ik net een Seagate 7200.10 gekocht, anders had ik me ook zo een Samsung gehaald.

greetz Kenshi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
En laten we eerlijk zijn, 110E voor een 500GB T166 is niet veel. Aan de andere kant, 2x 250 GB in RAID 0 is zelfs een beter idee.
Maar vinden jullie dat geratel echt zo irritant? Ik geef toe, het moet misschien even wennen, maar eenmaal gewend wil je niet meer zonder. Je wilt toch ook geen Ferrari waarvan je de motor niet hoort?? Tweakers ff serieus.
Let wel, geluid dat ontstaat door trillingen is echt irritant, helemaal mee eens. Maar puur het mechanische geluid van de HD zelf, je hoort dattie hard aan het werk is, zoals je dat van elk performance apparaat verwacht, niks mis mee. But that's just me 8)
Enige waar ik me op dit moment aan stoor is het geluid van m'n DVD-brander. Beetje rondgekeken op het net, echt stille branders zijn er niet, ze zijn allemaal wel min of meer hoorbaar. En aangezien een dvd brander niet zozeer een performance apparaat is, is overbodig geluid wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Laatst online: 19:21
@Kenshi7: ik had in de Antec SLK3000B ook dat probleem van resonantie van de schijven, maar met de standaard (meegeleverde) rubbertjes en ook 2 rubbertjes bij de schroef waarmee de hdd-box aan de kast vast zit, was het probleem al helemaal opgelost. (met een WD2500KS en Maxtor DMP9).

Inmiddels gebruik ik de Maxtor alleen nog maar als eSata back-up schijf (die is nogal lawaaiig, zeker t.o.v. de WD _de stilste P-/SATA schijf van 7200rpm die ik tot nu toe heb gehoort_ )

@Illidan: ik heb hier met Nero DriveSpeed de snelheid van de cd/dvd brander stevig vermindert, zodat ik 'm niet meer hoor tijdens stille momenten van films. Zullen vast ook losse gratis progs voor zijn.
Wat betreft stilte van hdd's... voor mij toch wel de meest storende factor als ik naast de pc slaap (iedere nacht :+ ). Ook dat went wel redelijk, maar prettig is het niet, dus laat ik de pc liever visueel wat meer uitblinken dan in geluidsproductie ;)

Vandaag ook nog een mini-ijstkastje binnengekregen wat ik op de pc aansluit. Werkt super, morgen alleen even de 80mm fan (voor koeling koelblok op peltier) vervangen door een stiller exemplaar dan dit standaard cheap-ass brushless fannetje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
Ik heb 2 Noctua 120mm 1200 rpm. Zijn echt de beste fans die ik ooit geprobeerd heb. Heb vele nexus,enermax, zalman en papst fans gehoord. De meeste zijn stil maar hebben een vrij kleine airflow daarentegen. De Noctua heeft een betere CFM/DB verhouding. De beste naar mijn weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 19-04-2007 00:31 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Appie Heijn schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:29:
Ik heb 2 Noctua 120mm 1200 rpm. Zijn echt de beste fans die ik ooit geprobeerd heb. Heb vele nexus,enermax, zalman en papst fans gehoord. De meeste zijn stil maar hebben een vrij kleine airflow daarentegen. De Noctua heeft een betere CFM/DB verhouding. De beste naar mijn weten.
Maar tis wel prijzig he! Twee van die Noctua's zijn al gauw 30E. Ik heb nu uiteindelijk 3 12cmZalmans besteld, van 4,50euro per stuk. Hoop ze gauw binnen te hebben, maar het lijkt me dat die dingen op de allerlaagste stand ook wel erg stil moeten zijn. Nadeel; minder airflow. Hoe los je dat op? Nou, simpel, gewoon nog meer van die fannetjes. En aangezien ze maar 4,50E kosten, ga ik er misschien nog eens 2 of 3 bijbestellen. Gewoon m'n zijpaneel volstouwen met die Zalmans >:)

@DnnSke; ik gebruik Nero DriveSpeed idd ook, maar op de meest stille stand wordt de drive wel erg langzaam, das nou ook weer niet de bedoeling. Iets sneller laten lopen betekend gewoon weer een duidelijk aanwezige drive. Denk dan m'n Benq 1640 gewoon niet de meest stille drive is. Heb nu een Lite-On Sata brander besteld, hoop dat die af fabriek stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
Illidan schreef op donderdag 19 april 2007 @ 01:02:
[...]

Maar tis wel prijzig he! Twee van die Noctua's zijn al gauw 30E. Ik heb nu uiteindelijk 3 12cmZalmans besteld, van 4,50euro per stuk. Hoop ze gauw binnen te hebben, maar het lijkt me dat die dingen op de allerlaagste stand ook wel erg stil moeten zijn. Nadeel; minder airflow. Hoe los je dat op? Nou, simpel, gewoon nog meer van die fannetjes. En aangezien ze maar 4,50E kosten, ga ik er misschien nog eens 2 of 3 bijbestellen. Gewoon m'n zijpaneel volstouwen met die Zalmans >:)

@DnnSke; ik gebruik Nero DriveSpeed idd ook, maar op de meest stille stand wordt de drive wel erg langzaam, das nou ook weer niet de bedoeling. Iets sneller laten lopen betekend gewoon weer een duidelijk aanwezige drive. Denk dan m'n Benq 1640 gewoon niet de meest stille drive is. Heb nu een Lite-On Sata brander besteld, hoop dat die van af fabriek stiller is.
Inderdaad de prijs/kwaliteit verhouding is vele malen minder dan Zalman. Ik wou gewoon het beste en Stilste. En ja daar moet voor betaald worden. Wat je zegt met die meerdere zalmans, stel dat 1 fan 10db maakt dan maakt een 2e die ook 10db maakt ongeveer 12-13db. Tel zo maar door dan heb je uiteindelijk best wat lawaai.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Mwah zo mag je het niet optellen hoor! Gebeurt erg vaak en theoretisch klopt het, maar in de praktijk is het vaak iets minder (1-2dB). En goedkope fans kan een oplossing zijn, alleen kun je bij lage snelheden alsnog motorgeluiden hebben. Dan hoor je ze niet meer blazen (he, eindelijk stil) zit je met dat brommen of iets dergelijks :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
We merken het gauw genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Weet iemand anders nog een stille strakke case voor rond de 125 euro (exl fans als die er niet bijzitten)

Heb de Antec P150 al gevonden maar ik vind het een beetje jammer dat hij niet in het zwart is.
De P180 is ook mooi maar hij is te groot en de ruimte gebruik ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Ik heb al een tijdje de Arctic Cooling Silentium Tx Pro. Die is 80 euro, wel wat krap om alles in te proppen maar dan heb je ook wat (via mijn profiel kun je wel bij de user review komen denk ik).

Nadeel op dit moment vind ik de 12mm fan die op de voeding blaast en soms wat fluit, maar ik heb sterk het vermoeden dat dat een productie fout is. Kan helaas momenteel niet zonder voeding, dus ik kan em ook niet inruilen (moet ik eerst een voeding kopen om de tijd door te komen)

als je niet meer dan 350W nodig hebt kun je ook de niet-pro variant proberen te krijgen, die heeft een Seasonic 350W voeding waar 2 8mm fans zonder geluid op blazen. Ik vond die kast nog wat stiller dan mijn huidige (hoorde je echt niet), maar inmiddels heb ik er ook andere hardware inzitten die meer herrie maakt (Freezer 7 (silent mode weliswaar) vs Ultra Silent TC, Zalman op 9500pro vs Accellero X2 op x1950)

[ Voor 30% gewijzigd door .Johnny op 25-04-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een P5B in een Antec SLK3000B kast zitten en ik vroeg me iets af over de Northbridge. Op de P5B zit zo'n passief blokje en het wordt best heet. De kast wordt goed gekoeld met intake/outtake fans en het wordt niet zo warm. Nu is mijn vraag of het goed zou zijn om een actieve koeler te kopen voor de Northbridge. Zal dit veel effect hebben op de prestaties en overkloks?
De koelers zijn ook erg klein wat erg kleine fans met zich meebrengt. Zorgen die kleine fans voor veel geluid door snelle draaiing?

P.S. de resonantie van de Antec maakt me wel een beetje gek. Ik zal die rubbertjes voor de HDD-box eens proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 25-04-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

timskiej schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:42:
Weet iemand anders nog een stille strakke case voor rond de 125 euro (exl fans als die er niet bijzitten)

Heb de Antec P150 al gevonden maar ik vind het een beetje jammer dat hij niet in het zwart is.
De P180 is ook mooi maar hij is te groot en de ruimte gebruik ik nooit.
De Antec P150 is er ook in het zwart, alleen heet hij dan de Antec Solo, en is zonder de NEO HE 430 PSU. De Solo is op dit moment € 80,00 in de pricewatch, en de NEO HE 430 is € 69,00, dus samen € 149,00 (tegenover € 128,70 voor de Antec P150).
Een klein verschil is dat de front drive bays niet stealthed zijn bij de Solo.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Laatst online: 19:21
@Mister_S: enkele posts hierboven had ik al eenzelfde probleem omschreven met de SLK3000B, en dit opgelost met inderdaad die rubbertje bij de HDD's, maar ook zo'n rubbertje tussen het schroefje dat de HDD-cage vastmaakt aan de kast zelf. Eventueel zou je zelfs nog een dun lapje rubber aan de onderkant van de cage kunnen leggen, maar bij mij is het nu iig opgelost :)

Zelf heb ik er een A8N-SLI Platinum (passief) in, en heb in de zijkant van de kast een windows (met rubberren rand) gemaakt, met daarin een Scythe fan op 5 volt die tegen de passieve NB blaast. Dit scheelt bijna 5 graden (8 graden op 12 volt).
Wat betreft overklokken weet ik niet of het voor jou uitmaakt, ik ben met mn X2 4400+ (2,2GHz) na de 2,6GHz niet meer verdergegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
dan ga ik nu tock 100% zeker voor de Antec p150.
Ik vind hem in het wit strakker uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 14:44
ik zie dat hier vooral naar de antec cases word gekeken voor stile systemen, maar ik zie in een case van silentmaxx toch ook wel een mooie oplossing. Vooral omdat deze kasten geheel gedemt zijn.

silentmaxx ST-11:
http://www.ikbenstil.nl/B...3c9e1f0432a2c9110a360b5ad

iemand ervaring met deze kasten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
disinfector schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:34:
ik zie dat hier vooral naar de antec cases word gekeken voor stile systemen, maar ik zie in een case van silentmaxx toch ook wel een mooie oplossing. Vooral omdat deze kasten geheel gedemt zijn.
silentmaxx ST-11:
http://www.ikbenstil.nl/B...3c9e1f0432a2c9110a360b5ad
iemand ervaring met deze kasten ?
Is idd leuke kast, maar het enige nadeel van die kasten is dat ze iets wegnemen:
Het zicht. Je kunt er geen raam in hebben, en ik vind het persoonlijk ook vreemd dat er maar 1 120 mm fan in past. 120mm fans zijn over het algemeen stiller en hebben meer luchtverplaatsing dan de kleinere broertjes van ze.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap nog steeds niet dat mensen fannen op mindere voltages laten draaien, ook hele stille.

Mijn ervaring is dat deze toch echt herrie maken als ze niet op vol vermogen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Volgensmij verkopen ze dan verkeerde fans aan jou.
Er zijn idd wel fans die een ander motergeluid maken, maargoed, dat is meestal bij crappy fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Persoonlijk vind ik die Silentmaxx kasten er nogal standaard uitzien.
De Antec P150 ziet er toch een stuk strakker uit en ook nog eens een Antec NeoHE voeding meegeleverd.

Als intake komt er in de kast één 92mm Nexus fan op 7V.
Ben benieuwd of dat genoeg is anders moet ik nog een tweede plaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door timskiej op 25-04-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:07:
Volgensmij verkopen ze dan verkeerde fans aan jou.
Er zijn idd wel fans die een ander motergeluid maken, maargoed, dat is meestal bij crappy fans.
Niemand verkoopt me iets verkeerd hoor, zeg ik dat ergens ?

Een stille coolermaster, die ik toch echt erg stil vind met zijn 13dB ratelt ook op een lager toeren.

Ik ga nog een keer 9dB fannen bestellen, maar ik kwam er achter omdat ik ze op het moederbord vast had zitten en fancontrol aan had staan. Gewoon op 12V doen ze het beter en stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:27:
[...]

Niemand verkoopt me iets verkeerd hoor, zeg ik dat ergens ?

Een stille coolermaster, die ik toch echt erg stil vind met zijn 13dB ratelt ook op een lager toeren.

Ik ga nog een keer 9dB fannen bestellen, maar ik kwam er achter omdat ik ze op het moederbord vast had zitten en fancontrol aan had staan. Gewoon op 12V doen ze het beter en stiller.
Staat er dan dat ik dat zeg?
Nee; het is een veronderstelling, als je zo gaat reageren kan je beter even een kopje thee gaan drinken.

Anyway, mijn systemen zijn altijd onhoorbaar geweest, ik ken fans die ratelen, maar ik heb deze nu geen in bezit.
Alle fans die ik nu gebruik worden stiller zodra ze in voltage omlaag gaan. Behalve de oude, welbekende ennermax fans met ingebouwd potmetertje. Deze zijn ook wel al 4 kaar oud ofzo.

Als je stil wil moet je Noctua eens proberen. Zweren veel mensen bij... ik heb er echter nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:09:
Als je stil wil moet je Noctua eens proberen. Zweren veel mensen bij... ik heb er echter nog geen ervaring mee.
Doe toch maar niet... ik heb zowel een Noctua NF-S12 800 als een Nexus Real Silent 120 mm. De Nexus is op 800 rpm duidelijk stiller dan de Noctua op 800 rpm, en verplaatst daarbij meer lucht! Dat voor een lagere prijs... ik weet het wel hoor!
Disclaimer: de Nexus loopt standaard op 1000 rpm en is daarbij relatief luid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 16:10
Ik heb zelf een T166 (160 Gb) en ik vind dat hij nog best ratelt.

IDLE hoor je niks, maar bij zoeken hoor je hem toch boven de rest van de PC uit, niet dat het mij stoort ofzo, maar toch :)

Schijf ligt los in de kast op rubbers, de rest van de PC bestaat uit een Antec NSK4400 kast, scythe ninja, nexus fans en een passief gekoelde GPU (7300GT). Dit setje is behoorlijk stil, alleen die HDD dus.

Ik kan evt wel geluidsopnamen maken van de Harde schijf, als er interesse in is.

[ Voor 9% gewijzigd door Marcusso op 25-04-2007 23:36 ]

No Shame, only Fame!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.