[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.853 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-09 13:38
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:18:
Ik heb vandaag een nieuw systeem aangeschaft die erg stil hoort te zijn, maar zodra ik hem aanzet heb ik het gevoel dat een helicopter naast me opstijgt, hij draait constant met volle toeren en de kast is na een uur ijskoud (bij wijze van spreken). De cooler die erin zit is de Arctic Freezer 64 Pro voor AMD CPU's 90. Aangezien ik er weinig verstand van heb vraag ik hier (hopelijk goede plaats?) wat er precies mis zou kunnen zijn en beter nog, hoe je het zou kunnen verhelpen.

Bij voorbaat dank,

VPIP100
Toevallig heb ik die cooler ook en heb ik het probleem vandaag opgelost. Met de nieuwste versie van speedfan(4.33) kan ik de snelheid van de fan wel voort instellen. Ik draai em momenteel op 60%(~1400rpm) en hij is nagenoeg onhoorbaar. Je moet bij configure > advanced > chipset kiezen > PWM 1 mode op software controlled zetten. Vervolgens werkt de snelheidkeuze in speedfan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb speedfan installed en ben naar configure > advanced > chipset kiezen (Winbond Wxxxxx) en dan PWM 1 mode gekozen, maar daar heb ik niet de keuze uit software controlled. Ik heb de keuze uit Manual PWM controlled, SmartFan III, Thermal Cruise, Fan speed Cruise. Welke moet ik hebben en waar vind ik dan de snelheidskueze?

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
Als ik van die 4 zou moeten kiezen zou ik de eerste kiezen, maar dat weet ik niet zeker. Toen ik de mijne veranderde viel m'n fan meteen stil en wist ik dus dat ik de goede had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar verander ik dan de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
In de mainwindow kan ik bij speed01 t/m speed05 een percentage kiezen. Daarmee beinvloed ik de snelheid van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb alles op 60% gezet maar ik merk geen verandering, ik denk dat ik hem goed ingesteld heb. Zijn er misschien nog andere mogelijkheden die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
Dat had ik ook toen ik bij die advanced settings de verkeerde had, dus ik zou zeggen probeer die andere mogelijkheden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles al geprobeerd, niks werkt. Zal nog even gaan rondkloten en anders hoop ik dat iemand anders wat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er nu achter gekomen dat het geluid niet kwam van mijn Arctic Pro maar van de Fan die op de videokaart zit die een tering herrie maakt. Is er een mogelijkheid om deze zachter te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 17:11
Als je een nVidia kaart hebt kan dat volgens mij wel met nTune (zoek maar op google), bij ATI weet ik het niet zo zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een PEAK Radeon HD36870, dus een ATI helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:35:
Het is een PEAK Radeon HD36870, dus een ATI helaas.
Passief maken of een stillere fan erop........
(het gaat hier tenslotte over 'stille pc's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maak je het passief, iig zonder de kaart te beschadigen op de lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 16:50:
Hoe maak je het passief, iig zonder de kaart te beschadigen op de lange termijn?
een aftermarket koeling, een Thermalright HR-03 GT in het geval van een Radeon 3xxx serie, zie ook mijn review daar heb ik em gebruikt icm een asus 8800GT

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Hoi,
bij het samenstellen van mijn htpc ... vroeg ik me af of een Intel Core 2 Quad Q6600 passief te koelen is met een Scythe Scythe Ninja Mini? Of toch maar niet doen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Arctic Cooling Accelero S1 voor op m'n 8800GT
Nexus 120mm fan

Afbeeldingslocatie: http://aycu25.webshots.com/image/40664/2003385435020090536_th.jpg

Ga morgen eens kijken of ik die Accelero op m'n 8800GT kan zetten evt icm de nexus fan :)
Iemand nog tips vooraf evt? Heb namelijk nog niet eerder m'n videokaart gemo(l)d :P

[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 23-01-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

bartbh schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:13:
Iemand nog tips vooraf evt? Heb namelijk nog niet eerder m'n videokaart gemo(l)d :P
doe het voorzichtig, en houd de handleiding (evt online) bij de hand!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:30:
[...]

doe het voorzichtig, en houd de handleiding (evt online) bij de hand!!
Voorzichtig was ik sowieso al van plan :9 En de handleiding is inderdaad wel een goed idee, volgens mij is de online versie uitgebreider/duidelijker dan de geprinte versie die erbij zet.

ff de laptop erbij pakken dan, computer kijken en tegelijk aan de videokaart werken gaat een beetje moeizaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jverdeyen schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 19:38:
Hoi,
bij het samenstellen van mijn htpc ... vroeg ik me af of een Intel Core 2 Quad Q6600 passief te koelen is met een Scythe Scythe Ninja Mini? Of toch maar niet doen ....
Een Quad passief koelen lijkt mij niet zo'n geweldig idee, waarom niet gewoon een fan op lage toeren erdoorheen laten blazen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:20:
[...]

Een Quad passief koelen lijkt mij niet zo'n geweldig idee, waarom niet gewoon een fan op lage toeren erdoorheen laten blazen?
Wel het zit zo, ik heb 0,0 ervaring met cpu's, fans etc... toch niet van het nieuwe materiaal. Ik ben opzoek naar fluisterstil materiaal voor mijn htpc. Nu kan ik een E6750(2x2,6Ghz) in mijn htpc steken (wat mijn eerste idee was) , die kost me 180Eur, maar via via kan ik een sealed Q6600 (2x2x2,4Ghz) kopen voor datzelfde bedrag. Maar ik wil hier dan geen nadelen aan ondervinden qua geluid. Het is voornamelijk ook toekomstgericht dat ik wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jverdeyen schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:16:
[...]

Wel het zit zo, ik heb 0,0 ervaring met cpu's, fans etc... toch niet van het nieuwe materiaal. Ik ben opzoek naar fluisterstil materiaal voor mijn htpc. Nu kan ik een E6750(2x2,6Ghz) in mijn htpc steken (wat mijn eerste idee was) , die kost me 180Eur, maar via via kan ik een sealed Q6600 (2x2x2,4Ghz) kopen voor datzelfde bedrag. Maar ik wil hier dan geen nadelen aan ondervinden qua geluid. Het is voornamelijk ook toekomstgericht dat ik wil werken.
Je zult aan beide geen miskoop doen hoor, als je veel multitasked pak je een quad en anders een duo. Heb je in de buurt van de socket nog andere fans zitten en op welke afstand? Als de flow goed genoeg is kan je 'm misschien wel passief koelen dan.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
anders gewoon undervolten en/of underclocken :D, dan kan je die HTPC quadcore echt wel passief koel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:22:
[...]
Je zult aan beide geen miskoop doen hoor, als je veel multitasked pak je een quad en anders een duo. Heb je in de buurt van de socket nog andere fans zitten en op welke afstand? Als de flow goed genoeg is kan je 'm misschien wel passief koelen dan.
Klopt, maar als je voor 180E die quad kan nemen, doen, en dan zorgen dat je een goede fan achterin je kast hebt die veel lucht verplaatst en niet heel veel herrie maakt (kabelmanagement wil ook een groot deel helpen)

ik ga in maart een coolermaster centuring 590 halen (zie hier voor afbeeldingen ed)
en dan druk ik achterin deze fan:Scythe Ultra Kaze DFS123812L-3000 - 120 x 120 x 38 mm en sluit ik die aan op mijn fancontroller, dan draait hij niet full speed en kan (mocht de boel te warm worden) hij harder.

Een goede airflow over je proc is het belangrijkste, of je hem nou actief of passief wil koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
Sp33dFr34k schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:22:
[...]

Ik ga alles in deze case steken :
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08742
Er staan 2 x 120mm fans op. En er blijkt een goede airflow in de case te zijn.
Indien de Quad niet te koelen valt, kan ik hem eventueel nogwel doorverkopen.
Enkele tientjes verlies, en een ervaring rijker ...

of een lamme processor en een doorgebakken moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
zit er aan te denken om een thermalright hr 05 te gaan kopen voor op mijn chipset: is dit een goeie keuze ???

[ Voor 11% gewijzigd door puddinkie op 24-01-2008 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
puddinkie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:08:
zit er aan te denken om een thermalright hr 05 te gaan kopen voor op mijn chipset: is dit een goeie keuze ???
Waarom wil je dat dan? Als je niet gaat overclocken heeft het weinig zin mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
dat is juist probleem wil ik wel :P maar nu word mn NB al aardig warm

dus wil ik een andere beter koeler er op

( heb op het moment een A8R32 MVP deluxe moederbord )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
puddinkie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:20:
dat is juist probleem wil ik wel :P maar nu word mn NB al aardig warm

dus wil ik een andere beter koeler er op

( heb op het moment een A8R32 MVP deluxe moederbord )
Maar wat (hoeveel) is aardig warm dan?

En buiten dat; zit je dan niet in het verkeerde topic? Deze gaat over een Stille PC en niet over overclocken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
nee maar wel over een stille goeie koeler ;) :P maar kan vingertje er niet op houden na ff intensief wezen gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Wat is het probleem om een procesor niet 100% passief te koelen? Als je er een stille 120mm fan op zet, dan hoor je dat echt niet. De Scythe S-Flex die ik hierboven ergens een keer noemde is gewoonweg niet te horen, verschil tussen ingeschakeld en uitgeschakeld is precies 0. Er zijn ook genoeg onhoorbare 80mm fans te vinden mocht de 120mm te groot zijn voor jouw wensen.

Echt, ik wilde eerst ook alles passief hebben (incl passieve voeding), maar het is het geld niet waard vanwege de kosten aan allerlei heatpipe en koelblok constructies, en daarnaast levert het niet minder componenten-lawaai op, de fans zijn in mijn computer niet meer het probleem, maar eerder condensatoren e.d. die iets aan geluid afgeven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
puddinkie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:38:
nee maar wel over een stille goeie koeler ;) :P maar kan vingertje er niet op houden na ff intensief wezen gamen
Da's heel normaal. Hoeveel graden is ie dan? Kun je toch uitlezen?

Buiten dat; dat moederbord is zo ontworpen, dat ie dus passief gekoeld kan worden (de NB dan), dus tenzij je óf een lousy (geen) airflow hebt óf zwaar a/h overklokken bent geslagen kan dat board die temps gewoon aan, qua design. Anders had Asus wel een actieve koeler/fan op de NB gezet.

En ik het geval van overklokken vind ik je vraag/post gewoon niet in een topic over een stille pc thuishoren. Jouw Northbridge is van huis uit al stil (want passief), dus die krijg je niet nog stiller......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Garyu schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 06:02:
Wat is het probleem om een procesor niet 100% passief te koelen?

...de fans zijn in mijn computer niet meer het probleem, maar eerder condensatoren e.d. die iets aan geluid afgeven.
Wel mee eens. Ik zit nu met een licht brommende PSU, TFT, HDD en pomp.
Het geluid van de traag draaiende 120mm fans (waterkoeling) valt in die combinatie compleet weg.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
puddinkie schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:38:
Wil je een koel NB-blokje of en stil?
Koel? Heet dit topic het koele pc topic? Nee.
Als je terug zult lezen dan kom je veel vragen tegen zoals: is koeler x wel koel genoeg. Want:
We willen passief/semipassief koelen en we willen dan weten of de temperaturen binnen de grenzen blijven.

Ik zie de laatste tijd veel korte posts verschijnen met directe reacties op voorgaande posts. Op zich geen ramp, als het maar geen slowchat wordt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nas T schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:23:
[...]

..........

Ik zie de laatste tijd veel korte posts verschijnen met directe reacties op voorgaande posts. Op zich geen ramp, als het maar geen slowchat wordt.
Komt omdat mensen steeds weer menen te moeten reageren, terwijl de boodschap al lang duidelijk had moeten zijn......

(overigens doe jij dat nu zelf ook, jouw boodschap had ik ook al geschreven......) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
kaajee schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:42:
[...]

Komt omdat mensen steeds weer menen te moeten reageren, terwijl de boodschap al lang duidelijk had moeten zijn......

(overigens doe jij dat nu zelf ook, jouw boodschap had ik ook al geschreven......) :P
Als je dacht dat ik het over het stukje van de koele koeler-discussie had: ik doelde meer op dat er gediscussieerd wordt over koelers waar in zeer korte posts op elkaar wordt gereageerd.
Resultaat: veel posts met weinig te melden, dus minder aantrekkelijk.
"oplossing": mail elkaar en discussieer via mail. Wat jullie als conclusie trekken willen we wel graag weten.
En ook ik reageer nu weer, dus ik hoop dat dit de laatste post is hierover, discussie mag: robnasATgmailPUNTcom

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Nas T, ik had nog wat tips voor de OP waar je om had gevraagd.

Smarron in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"

Misschien wat info om toe te voegen ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
he word er zo moe van word van ene topic naar andere gestuurt

ik wil gewoon een goeie koeler er op en vraag netjes of het wat is,

en antwoord wat je krijgt heeft er haast niks mee te maken.
hoe korter het antwoord hoe minder vervuiling er is.
man o man word er gewoon moe van hiero

en dan vragen ze welke reviews heb je bekeken bla bla bla en meteen op slot en ik kan er dus geen antwoord op geven

beetje slap allemaal. .. . . .

MISSCHIEN OOIT WEL AAN GEDACHT DAT SOMMIGE MENSEN NIET DE HANDIG HEID HEBBEN OM VERGELIJKENDE REVIEWS TE KUNNEN VINDEN .........???¿¿¿¿¿¿¿¿?????????

[ Voor 34% gewijzigd door puddinkie op 24-01-2008 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Een review vinden heeft naar mijn idee weinig te maken met handigheid, meer met moeite. Je vraag is wat is een goede koeler. Als je dit topic doorleest krijg je toch best veel gebruikers ervaringen te zien van een groot aantal highend koelers. Daarmee moet je vraag toch te beantwoorden zijn zonder een apart topic te openen om het op een presenteerblaadje te krijgen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
@puddinkie, calm down, hier je heb je ook niks aan

@de rest
ik heb nu mijn 8800GT "naakt" voor me liggen. Maar waarmee kan ik het beste de memory chips schoonmaken? Anders blijven de heatsink namelijk niet zitten.
Ik heb ze al schoon gemaakt met een tissue, maar dat is niet genoeg. Iemand tips? Aceton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
Gewoon met een beetje kwat.

Nee, ik doe het met alcohol en dat werkt voor mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
T-mo-T schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 18:55:
Gewoon met een beetje kwat.

Nee, ik doe het met alcohol en dat werkt voor mij perfect.
M'n biertje drink ik liever zelf op ;) En dat is ongeveer het sterkste wat ik bij de hand heb.
Dus maar eens kijken wat nagellakremover/aceton gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Het is gelukt :)

Zit nu met een passief gekoelde 8800GT @ 56/57 graden load.

Daarnaast heb ik nu ook m'n e6750 passief gekoeld. Ik heb de koeler van de Scynthe Infinity eraf gehaald en een extra case fan geplaatst.
Deze zit nu op de 55 - 60 graden onder full load.

Het is nu in ieder geval een heel stuk stiller :)

Wel ben ik ff aan het knippen geweest in m'n case, aangezien het gaas wat voor de casefan zat voor een onaangenaam resonerend geluid zorgde.

Afbeeldingslocatie: http://aycu16.webshots.com/image/43015/2000171573214760512_th.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door bartbh op 24-01-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
ah dat maakt bij mij dus ook dir herrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

bartbh schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:40:
Wel ben ik ff aan het knippen geweest in m'n case, aangezien het gaas wat voor de casefan zat voor een onaangenaam resonerend geluid zorgde.
[afbeelding]
netjes, maar was het niet handiger geweest om rubberen schroefjes (iig metalen schroefjes met rubberen laagje) te halen en daar je fan mee vast te zetten? dan verhelp je het meetrillen van je kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Wiethoofd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:41:
[...]

netjes, maar was het niet handiger geweest om rubberen schroefjes (iig metalen schroefjes met rubberen laagje) te halen en daar je fan mee vast te zetten? dan verhelp je het meetrillen van je kast
Ging/gaat niet (alleen) om 'meetrillen van de kast' maar over het feit dat de lucht door die gaatjes nou eenmaal moeizamer stroomt dan waaneer er geen rooster/gaatjes zijn (of veel grotere gaatjes). Het was de luchtstroom die hij hoorde........
Noem het maar 'turbulentie' door (te) kleine gaatjes/luchtopeningen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Wiethoofd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:41:
[...]

Ik had een Nexus fan (met die rubberen 'dingetjes') vast gezet, maar deze gaf hetzelfde geluid als de standaaard CoolerMaster led-fan. Het lag dus puur aan de resonantie/trillingen door het rooster.
Het zelfde probleem heb ik nu met de casefan die aan de zijkant van m'n case gemonteerd zit (=Nexus). Met een simpel papiertje ervoor (minder lucht) maakt hij al geen geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Ik snap ook niet waarom kastbouwers niet meer van fingerguards gebruik maken. Juist bij kasten als de Antec Solo is daardoor nog meer stilte te bereiken. Misschien dat ik het rooster bij mijn Solo er ook nog eens afhaal en er een metalen fingerguard op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
JazzySOB schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 11:53:
Ik snap ook niet waarom kastbouwers niet meer van fingerguards gebruik maken. Juist bij kasten als de Antec Solo is daardoor nog meer stilte te bereiken. Misschien dat ik het rooster bij mijn Solo er ook nog eens afhaal en er een metalen fingerguard op zet.
Je vraag is eigenlijk precies verkeerd om gesteld:
Ik vraag me af waarom ze nog gebruik ervan maken. Het kost materiaal en bewerking terwijl je die dingen zelf kunt kopen en erop zetten. Ze zouden ze als optie erbij moeten doen.
Ze zijn, zeker in de context van dit topic nutteloos:
1. ze veroorzaken geluid door turbulentie.
2. ze houden de airflow tegen.
3. ze beschermen je vingers. Waarvoor? tegen langzaam draaiende ventilatoren, dus kostenverspilling.

Wat ideaal is: alle kasten geen vingerguards meer, en bij alle snel draaiende fans standaard deze erbij leveren. Zo bespaart de consument de meeste kosten en heeft hij de meeste keuzevrijheid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ja maar dan zou je me toch een stofverzameling in je PC krijgen :). Van mij mogen ze ook die roosters weglaten maar geef dan de optie om er per ventilator een stoffilter voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

BasNation schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:41:
Ja maar dan zou je me toch een stofverzameling in je PC krijgen :). Van mij mogen ze ook die roosters weglaten maar geef dan de optie om er per ventilator een stoffilter voor te doen.
stoffilters zijn natuurlijk DE ramp voor de airflow. :)

Het is maar een kleine groep die zonder fanguards zou willen "leven". Ik ben er dan wel een van.

Voor kastenleveranciers totaal niet interessant.
Alleen maar lastig voor de overige kopers die moeten gaan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe de nieuwe HydroJet zal presteren en of dit de nieuwste revolutie in (stille) koeling gaat worden.

http://en.expreview.com/?p=238

Afbeeldingslocatie: http://www.expreview.com/img/news/080130/waytronx03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

pomp, reservoir, en passief koelblok in 1?

Hm, als het in een kleiner formaat kon dan was het nog wel interessant geweest.
(begrijpelijk onmogelijk)

Ik heb goede ervaringen met de "reserator 1". Koelde prima, wellicht koelt een "30cm hoge reserator" niet eens dramatisch slecht in lichte systemen.

[ Voor 33% gewijzigd door BertV op 30-01-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BasNation schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:14:
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe de nieuwe HydroJet zal presteren en of dit de nieuwste revolutie in (stille) koeling gaat worden.

http://en.expreview.com/?p=238

[afbeelding]
Als er normale prijzen voor worden gevraagd misschien wel. Ik lees vaker nieuws op tweakers over allerlei hele mooie dingen, maar over de prijs wordt met geen woord gerept. Ik denk dan ook dat het elke keer een stille dood sterft door gebrek aan animo(door de prijs).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zo, mijn PC is definitief af. Ik heb alle bekabeling heerlijk weg kunnen werken. Verder heb ik al mijn fans (2x92mm intake, 1x120mm cpu, 1x120mm outtake) op 5volt draaien. Wat een genot zeg. Ik moet of op mijn toetsenbord kijken (led-verlichting), of naar de behuizing om te zien of de PC wel aan staat! Dit project is echt geslaagd. Extreem stil in combinatie met zeer goede OC-resultaten. De boosdoener op dit moment is de fan van de voeding. Die maakt nog het meeste geluid, maar ook alleen te horen als ik er met mijn oor naast hang.

De enige upgrade die nog gaat komen is een 8800GT, deze zal passief gekoeld gaan worden, dus dat zal ook geen toename in geluid veroorzaken. Ik leg er wel een 120mm fan onder, eveneens op 5v om toch een briesje extra mee te kunnen geven.

Bekabeling zoveel mogelijk aan de rechterzijkant van de behuizing kunnen verstoppen. Echt een pluspunt van de Sonata. De voeding is dan wel niet modulair, maar op deze manier is het toch zeer netjes opgelost. De overbodige bekabeling ligt uiteraard netjes in de loze ruimte onder de DVD-brander.
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC17.JPG

De elastieken om de harde schijven op te hangen welke ongebruikt waren, heb ik er ook uitgehaald. Scheelt toch weer 1CFM airflow ofzo. 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC16.JPG

En de kermisverlichting van de Tracers. Ik zie hier uiteraard niks van als de kast gesloten is, maar het ziet er wel grappig uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/Other/Stille_PC18.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Extra airflow voor een passieve 8800GT lijkt me niet nodig hoor! Ik heb 1x 92mm voor in waar jij er 2 hebt + een 8800GT (passief gekoeld) en dat ding wordt idle 54 en stressed (Crysis) een keer 80-90 (ver onder de max temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Zitten die molex connectors nou vast aan de Nexus fans? Ik zit namelijk nog te twijfelen wat het handigst is mbt bekabeling.

Het liefste zou ik namelijk de fans met behulp van de 3 pin connectors aan het mobo hangen en dan via het mobo ze op de laagste stand laten draaien. (het wordt waarschijnlijk een Asus P5E).

Dan kan ik de molex connectors eraf knippen ofzo zodat het niet zo'n rotzooitje wordt met ongebruikte connectors.

Of is het het beste ze via de molex aan te sluiten en dan de gele 12v draad eruit te halen zodat ze op 5v lopen?

* BasNation is nog niet zo thuis in het afstellen en handig aansluiten van ventilatoren...

p.s. een fancontroller wil ik niet aangezien ik die altijd zo lelijk vind :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Legend schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:44:
Extra airflow voor een passieve 8800GT lijkt me niet nodig hoor! Ik heb 1x 92mm voor in waar jij er 2 hebt + een 8800GT (passief gekoeld) en dat ding wordt idle 54 en stressed (Crysis) een keer 80-90 (ver onder de max temp).
Dat zijn goede temps idd. Die fan ligt er trouwens nu ook al in, laat dat ding wel gewoon liggen. Misschien krijg ik dan toch weer wat oc-drang "omdat het kan". :)
BasNation schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:28:
Zitten die molex connectors nou vast aan de Nexus fans? Ik zit namelijk nog te twijfelen wat het handigst is mbt bekabeling.

Het liefste zou ik namelijk de fans met behulp van de 3 pin connectors aan het mobo hangen en dan via het mobo ze op de laagste stand laten draaien. (het wordt waarschijnlijk een Asus P5E).

Dan kan ik de molex connectors eraf knippen ofzo zodat het niet zo'n rotzooitje wordt met ongebruikte connectors.

Of is het het beste ze via de molex aan te sluiten en dan de gele 12v draad eruit te halen zodat ze op 5v lopen?

* BasNation is nog niet zo thuis in het afstellen en handig aansluiten van ventilatoren...

p.s. een fancontroller wil ik niet aangezien ik die altijd zo lelijk vind :).
De Nexus fans die ik heb, hebben zowel een 3pins connector als een molex. Ik heb de fans op 5 volt laten draaien dmv een convertertje (12v-5v). Echt zo'n tussenstukje die je overal wel kunt kopen. Ik heb niet met draden hoeven klooien ofzo. Daar ben ik ook niet handig in.

Deze converters heb ik gebruikt.

2x 5v en 2x12v. 2 fans heb ik direct hieraan gehangen en vervolgens weer in de 12v. De fans blijven netjes op 5v hun werk doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/DataFile/product/ZM-MC1_01_m(0).jpgAfbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/DataFile/product/ZM-RC56_01_m.jpg

Dit gaat allemaal netjes de behuizing in zodat je idd geen fancontroller aan de voorkant nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Aanvullend op mijn stille Antec Solo systeem moest er nog een nieuwe videokaart in. Ik zat nog te twijfelen welke ik zou nemen, maar uiteindelijk is het de PEAK HD3850 met 512mb geworden. De keuze voor deze kaart is vooral het lage stroomverbruik en daardoor dus koeler. De standaard koeler die er op zat is niet temperatuurgeregeld, dus helaas niet stil.

Ik liep al met het plan een Accelero S1 te kopen en die er op te zetten. Dat plan bestaat nog steeds, maar ik heb een leuke tussenoplossing gevonden die wellicht interessant kan zijn voor mede stille-PC liefhebbers ;)

Toen ik mijn systeem bouwde had ik met een toekomstige videokaart op het oog een extra 12cm Noctua fan meebesteld. Eentje zit er al in mijn systeem die als outtake fungeert (zie enkele tientallen posts terug voor de foto's) en ik ging eens kijken of zo'n fan niet met wat kunst en vliegwerk gewoon op dit PEAK-kaartje kan worden bevestigd:
Afbeeldingslocatie: http://www.peakhardware.com/DB/Products/HD3850_256-512M_256b_D3_PCI.jpg
Er zit een soort "waaier"koeler op de PEAK waar wellicht een 12cm fan op past. Met een paar tiewraps wis ik het zaakje te bevestigen:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto11.jpg
Vervolgens de kaart in de kast gezet en de fan op 800rpm ingesteld met het weertandkabeltje die door Noctua meegeleverd werd. De originele fan van de PEAK heb ik gewoon laten zitten en uitgeschakeld door het stekkertje van de PCB af te trekken.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/foto14.jpg
Het resultaat is een snelle videokaart welke nu onhoorbaar is!

De temperaturen zijn als volgt:
Idle, dus met gewoon Windows-gebruik, komt de temperatuur van de GPU core niet boven de 39 graden. Prima dus! Laat ik hem echter op full load draaien met de "harige 3D-kubus" van AtiTool dan stijgt de temperatuur naar de 79 graden. Dat vind ik te hoog, dus ga er toch een Accelero S1 op zetten. Die moet het zaakje met de Noctua fan wel goed koel kunnen houden. Het standaard aluminium heatsinkje van de PEAK is gewoon niet toereikend, teminste voor mijn gevoel niet onder full load. Ook worden de geheugenchipjes dan behoorlijk warm. Bij de Accelero worden tevens memory-heatsinkjes meegeleverd, dus lost dat probleem zich ook wel op.

Maar voor nu is dit een prima stille oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
JazzySOB schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:
Aanvullend op mijn stille Antec Solo systeem moest er nog een nieuwe videokaart in. Ik zat nog te twijfelen welke ik zou nemen, maar uiteindelijk is het de PEAK HD3850 met 512mb geworden. De keuze voor deze kaart is vooral het lage stroomverbruik en daardoor dus koeler. De standaard koeler die er op zat is niet temperatuurgeregeld, dus helaas niet stil.

Ik liep al met het plan een Accelero S1 te kopen en die er op te zetten. Dat plan bestaat nog steeds, maar ik heb een leuke tussenoplossing gevonden die wellicht interessant kan zijn voor mede stille-PC liefhebbers ;)

Toen ik mijn systeem bouwde had ik met een toekomstige videokaart op het oog een extra 12cm Noctua fan meebesteld. Eentje zit er al in mijn systeem die als outtake fungeert (zie enkele tientallen posts terug voor de foto's) en ik ging eens kijken of zo'n fan niet met wat kunst en vliegwerk gewoon op dit PEAK-kaartje kan worden bevestigd:
[afbeelding]
Er zit een soort "waaier"koeler op de PEAK waar wellicht een 12cm fan op past. Met een paar tiewraps wis ik het zaakje te bevestigen:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vervolgens de kaart in de kast gezet en de fan op 800rpm ingesteld met het weertandkabeltje die door Noctua meegeleverd werd. De originele fan van de PEAK heb ik gewoon laten zitten en uitgeschakeld door het stekkertje van de PCB af te trekken.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Idle, dus met gewoon Windows-gebruik, komt de temperatuur van de GPU core niet boven de 39 graden. Prima dus! Laat ik hem echter op full load draaien met de "harige 3D-kubus" van AtiTool dan stijgt de temperatuur naar de 79 graden. Dat vind ik te hoog, dus ga er toch een Accelero S1 op zetten. Die moet het zaakje met de Noctua fan wel goed koel kunnen houden. Het standaard aluminium heatsinkje van de PEAK is gewoon niet toereikend, teminste voor mijn gevoel niet onder full load. Ook worden de geheugenchipjes dan behoorlijk warm. Bij de Accelero worden tevens memory-heatsinkjes meegeleverd, dus lost dat probleem zich ook wel op.

Hehe, wel leuk gevonden, maar ik zou idd ook gewoon een S1 kopen... Die moet het zeker wel koel kunnen houden met de Noctua. (heb ergens gelezen dat hij dan max 50° word @ stock settings met de fan op zo laag mogelijke rpm... Met wat geluk kan je hem onhoorbaar max oc'en met zeer lage temps :*)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

JazzySOB schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Creatieve oplossing en het werkt dus eigenlijk prima1 79 graden is voor een grafische kaart volgens mij een prima stressed temperatuur, maar voor mijn eigen gevoel zou dat ook wel te hoog zijn, maar ik meen dat de GPU's warmer mogen worden dan de CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Klopt, 79 graden zou net "toegestaan" zijn zeg maar.
Maar toch vind ik het gewoon te hoog.
Ik heb al een Accelero S1 besteld die ik zaterdag ga ophalen.
Als ik die erop heb gezet plaats ik wel weer wat fotootjes.
Met de vier koperen heatpipes moet de warmte veel beter getransporteerd worden naar de koelbladen alwaar de Noctua het netjes koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Heb ook maar wat zooi gekocht om m'n PC geval eens stil te krijgen. Hoewel de casefans die bij m'n Lian-Li PC-B20A vrij stil zijn net als m'n Zalman CNPS9500LED (laatste welliswaar met een fan controllertje eraan). Als ik dan 's nachts in m'n mandje lig en hij staat te downloaden dan hoor ik em nog te duidelijk. :P

Dus...2 Raptors en 2 Maxtors eruit en Samsung T166 500GB's erin (x3).
3x Nexus 120MM fan waarvan 1 op m'n Scythe Mugen komt.
2x Nexus 80MM waarvan 1 de outtake wordt (kan helaas geen 120MM) en 1 op de plank komt voor in m'n 5,25" > 3,5" drivebay die ik wellicht nog nodig ga hebben als er in de toekomst nog schijven bij komen.

1 van die Samsung schijven had ik al en heb ze een tijdje terug eens aan een persoonlijk gehoortest onderworpen. Echt een wereld van verschil tussen 250GB Maxtor of een 36GB Raptor (doh) en zo'n Samsung. Wat een prijs/prestatieschijf met z'n 16 cent per GB. Echt een aanrader!

Van m'n XFX 7900GTX heb ik een tijdje terug al de stock koeler eraf gesloopt en een Accelero X1 erop gezet welke ook onhoorbaar is dus mocht ik tegen nog zo'n 7900GTX aanlopen (bij deze een oproep O-) ) dan komt er nog zo'n koeler bij en gaan ze in SLI stilte staan maken.

De Mugen heb ik er nog niet op zitten, moet ik ff een gaatje tussen de carnaval door zien te vinden e reviews leren al dat het daarmee wel goed zit. Eventjes kijken nog of ik die Scythe fan erop laat zitten of er een Nexus tegenaan hang.

Laat volgende week weten of het projectje zijn vruchten heeft afgeworpen dankzij onder andere dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

JazzySOB schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:33:
Klopt, 79 graden zou net "toegestaan" zijn zeg maar.
Maar toch vind ik het gewoon te hoog.
Ik heb al een Accelero S1 besteld die ik zaterdag ga ophalen.
Als ik die erop heb gezet plaats ik wel weer wat fotootjes.
Met de vier koperen heatpipes moet de warmte veel beter getransporteerd worden naar de koelbladen alwaar de Noctua het netjes koelt.
79 graden te hoog voor een videokaart? Die dingen presteren nog prima op 110 (de 8800GT's in ieder geval wel). Ik wil niet zeggen dat 110 graden ideaal is, maar 79 graden te hoog is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Realone schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:04:
Heb ook maar wat zooi gekocht om m'n PC geval eens stil te krijgen. Hoewel de casefans die bij m'n Lian-Li PC-B20A vrij stil zijn net als m'n Zalman CNPS9500LED (laatste welliswaar met een fan controllertje eraan). Als ik dan 's nachts in m'n mandje lig en hij staat te downloaden dan hoor ik em nog te duidelijk. :P

Dus...2 Raptors en 2 Maxtors eruit en Samsung T166 500GB's erin (x3).
3x Nexus 120MM fan waarvan 1 op m'n Scythe Mugen komt.
2x Nexus 80MM waarvan 1 de outtake wordt (kan helaas geen 120MM) en 1 op de plank komt voor in m'n 5,25" > 3,5" drivebay die ik wellicht nog nodig ga hebben als er in de toekomst nog schijven bij komen.

1 van die Samsung schijven had ik al en heb ze een tijdje terug eens aan een persoonlijk gehoortest onderworpen. Echt een wereld van verschil tussen 250GB Maxtor of een 36GB Raptor (doh) en zo'n Samsung. Wat een prijs/prestatieschijf met z'n 16 cent per GB. Echt een aanrader!

Van m'n XFX 7900GTX heb ik een tijdje terug al de stock koeler eraf gesloopt en een Accelero X1 erop gezet welke ook onhoorbaar is dus mocht ik tegen nog zo'n 7900GTX aanlopen (bij deze een oproep O-) ) dan komt er nog zo'n koeler bij en gaan ze in SLI stilte staan maken.

De Mugen heb ik er nog niet op zitten, moet ik ff een gaatje tussen de carnaval door zien te vinden e reviews leren al dat het daarmee wel goed zit. Eventjes kijken nog of ik die Scythe fan erop laat zitten of er een Nexus tegenaan hang.

Laat volgende week weten of het projectje zijn vruchten heeft afgeworpen dankzij onder andere dit topic. ;)
Klinkt allemaal goed, maar 1 vraagje. Waarom heb je niet gekozen voor 2x een Samsung F1 750GB ? Die zijn nog stiller en heb je weer 1 schijf minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Niet om de laatste plaats vanwege de prijs. Toch 150 euro per schijf, wat per GB weer 4 cent duurder is dan de T166. Ik heb het wel overwogen maar er speelde meer mee. Onder andere dat ik 1 exemplaar al een tijdje heb. Ik begon met 2x 250GB Maxtors, daar zijn later 2x 36GB Raptors bij gekomen (beide in RAID0) en nog later een T166.

Mijn volgende stap wordt een zelf gemaakte NAS c.q. thuisserver. Hier wil ik dan (in het kader van kostenbesparing) deze 3 schijven (misschien meer, afhankelijk van hoeveel opslag ik nodig denk te hebben) voor gebruiken en kleinere en snellere in m'n PC zetten. De Samsung's moeten dan in RAID5 komen.

Maar dat is allemaal voor de toekomst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik ga binnenkort een nieuwe pc aanschaffen.
Het wordt geen snelheids monster maar gewoon voor het luisteren en bekijken van films/muziek.
Ik ga er geen games op spelen dus de onboard video voldoet denk ik wel.
De case wat ik tegen ben gekomen is de Antec NSK1380.
Leuk klein ding en ziet er strak uit. Hij komt op mijn bureau te staan.

Nu zit ik nog met enkele vragen. Ik heb natuurlijk het liefste dat het ding erg stil is:)
Ik ga gebruik maken van onboard video dus dat bespaart me al warmte dus ook geluid.
Er komt een lichte en energie zuinige dualcore processor (welke ben ik nog niet over uit)
Ik wil het apperaat dus zo stil mogelijk hebben.

Er wordt standaard een 80+ 350 Watt voeding bij geleverd (een earthwatts volgens mij?met een 120mm fan)
Klinkt leuk maar ik vraag me dus af of deze een beetje stil is. Ik heb hier nog een Antec NeoHe liggen die onhoorbaar is maar helaas kan ik die niet erin zetten omdat er een uitsparing zit op de standaard voeding voor de CPU koeler.

Er is dus ook niet veel plaats voor een grote CPU koeler (ergens heb ik gelezen dat er 6,5CM tussen mobo en voeding zat) Dus er moet zeker een andere CPU koeler in. Tijdens het zoeken ben ik wel mensen tegen gekomen met een Zalman 7000 ofzo erop maar ik ben niet zon fan van zalman.
Dus iemand nog een ander suggestie voor een goede cpu koeler?

Er is plaats voor 3 harde schijven maar ik ga er maar één kleine SATA hdd inzetten omdat ik al mijn muziek en films op mijn file server heb staan (hier ga ik ook alles opslaan van documenten etc dus een schijf van 500GB is niet nodig) Ik heb 2 samsung T166 harde schijven die aardig stil zijn. Of zijn er nog andere alternatieven? Ik dacht zelf misschien een Sata 7200RPM 2,5" schijfje van 80gb? Als deze dezelfde snelheid hebben als een normale 3,5" schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Smarron schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:21:Klinkt allemaal goed, maar 1 vraagje. Waarom heb je niet gekozen voor 2x een Samsung F1 750GB ? Die zijn nog stiller en heb je weer 1 schijf minder.
Nog een reden om de T166 te gaan kopen : Die zijn bewezen goed en de F1 serie heeft af en toe nog issues in sommige gevallen waar ik zelf GEEN zin in heb :)

* nero355 gaat over een paar weken 2x SP2504C door 2x HD501LJ :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The Realone schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:41:
Niet om de laatste plaats vanwege de prijs. Toch 150 euro per schijf, wat per GB weer 4 cent duurder is dan de T166. Ik heb het wel overwogen maar er speelde meer mee. Onder andere dat ik 1 exemplaar al een tijdje heb. Ik begon met 2x 250GB Maxtors, daar zijn later 2x 36GB Raptors bij gekomen (beide in RAID0) en nog later een T166.

Mijn volgende stap wordt een zelf gemaakte NAS c.q. thuisserver. Hier wil ik dan (in het kader van kostenbesparing) deze 3 schijven (misschien meer, afhankelijk van hoeveel opslag ik nodig denk te hebben) voor gebruiken en kleinere en snellere in m'n PC zetten. De Samsung's moeten dan in RAID5 komen.

Maar dat is allemaal voor de toekomst. ;)
Duidelijk, ik je had er dus al 1. Overigens kun je ze in Eindhoven voor € 140,- per stuk krijgen. Daar woon je volgens mij niet ver vandaan. :)
nero355 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:49:
[...]

Nog een reden om de T166 te gaan kopen : Die zijn bewezen goed en de F1 serie heeft af en toe nog issues in sommige gevallen waar ik zelf GEEN zin in heb :)

* nero355 gaat over een paar weken 2x SP2504C door 2x HD501LJ :*)
Ja, vooral met RAID-setups schijnen ze nog niet altijd even goed te werken en als je dat van plan bent zou de T166 idd nog steeds een betere keuze zijn. Ik gebruik overigens ook met volle tevredenheid een Samsung T166 500GB. :) Ik ga sowieso geen RAID draaien, dus voor mij zal de eerstvolgende schijf een F1 worden, waarschijnlijk 1 van 640GB. Deze gebruikt maar 2 platters en dan kan ik er vanuit gaan dat hij stiller is dan de 500GB T166. Maar die dingen moeten ze eerst nog een keer gaan verkopen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zaterdagmiddag heb ik de Accelero S1 opgehaald plus nog een extra Nexus 92cm fan (ik had er al eentje) die ik tegenover de tweede harddisk aan de voorkant van de Solo wil plaatsen.

Hierbij de beloofde foto's:

Het plaatsen van de S1 was werkelijk een fluitje van een cent. Alsof de PEAK er voor gemaakt is. Het valt me op hoe licht de S1 eigenlijk is. Uiteraard de bijgeleverde acht heatsinkjes op het geheugen geplakt. Ook de plastic borgclips passen prima en zit het geheel stevig op de PEAK vast zonder op de GPU te torderen. Ik heb wel die plaksmurrie van de heatsink verwijderd en gewoon Arctic Silver 5 pasta gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/Accelero%20S1/foto1.jpg
Ik heb maar meteen de Noctua er op gezet. Dat ging heel gemakkelijk met vier tie-wraps (wat zijn die dingen toch verdomde handig) :*)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/Accelero%20S1/foto2.jpg
Na het geheel in de Antec Solo te hebben teruggeplaatst nog even de tweede 92cm Nexus fan er bij gezet. Wel moest ik nog even de soldeerbout vasthouden om ze in serie aan te sluiten. Het resultaat is dat ze nu rustig hun rondjes draaien op 780rpm. Onhoorbaar dus :)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/Accelero%20S1/foto5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/Accelero%20S1/foto3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v675/JazzySOB/HD3850/Accelero%20S1/foto4.jpg
En nou zijn jullie natuurlijk ook benieuwd naar de temperaturen.. ;)
Wel, ik kan je alvast verklappen dat het een wereld van verschil is met de originele heatsink van de PEAK.

Was de temperatuur daarmee 39 graden idle en 79 graden stressed, met de Accelero S1 is dat gezakt naar 30 graden idle en 55 graden stressed! (uurtje gemeten met 3D View, de "harige kubus" van AtiTool met gesloten kast) Die vier koperen heatpipes werken dus echt!

Ben dus zeer tevreden met het koele resultaat en bovenal doordat alle fans rond de 700rpm draaien STIL! _/-\o_

Het enige wat me nog niet helemaal bevalt is de bevestiging van beide harddisks. Met de elastieken zijn ze welliswaar onhoorbaar, maar ze worden aan de voorkant naar beneden getrokken, wat mede door die enorm stugge SATA-kabels komt. Dat ze die dingen nou niet wat soepeler kunnen maken!
Bovendien zijn de elastieken volgens mij ook gewoon te slap.

Misschien ga ik daarom de harddisks in de brackets plaatsen met de zachte rubberen isolators. Heeft iemand dit al eens getest? ik ben benieuwd of het net zo stil is als de elastieken of dat er toch resonanties doorkomen.

Nu nog wachten op de Q9450 en dan is m'n PC'tje voorlopig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03
ja ik.. maakte wat mij betreft weinig uit qua geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Waarom maak je geen gebruik van het kabelmanagement "systeem" aan de linker zijkant van je kast? Nu heb je al je kabels onderin liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

JazzySOB schreef op zondag 03 februari 2008 @ 03:32:
Zaterdagmiddag heb ik de Accelero S1 opgehaald plus nog een extra Nexus 92cm fan (ik had er al eentje) die ik tegenover de tweede harddisk aan de voorkant van de Solo wil plaatsen.

Hierbij de beloofde foto's:

Het plaatsen van de S1 was werkelijk een fluitje van een cent. Alsof de PEAK er voor gemaakt is. Het valt me op hoe licht de S1 eigenlijk is. Uiteraard de bijgeleverde acht heatsinkjes op het geheugen geplakt. Ook de plastic borgclips passen prima en zit het geheel stevig op de PEAK vast zonder op de GPU te torderen. Ik heb wel die plaksmurrie van de heatsink verwijderd en gewoon Arctic Silver 5 pasta gebruikt.

[afbeelding]
Ik heb maar meteen de Noctua er op gezet. Dat ging heel gemakkelijk met vier tie-wraps (wat zijn die dingen toch verdomde handig) :*)

[afbeelding]
Na het geheel in de Antec Solo te hebben teruggeplaatst nog even de tweede 92cm Nexus fan er bij gezet. Wel moest ik nog even de soldeerbout vasthouden om ze in serie aan te sluiten. Het resultaat is dat ze nu rustig hun rondjes draaien op 780rpm. Onhoorbaar dus :)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En nou zijn jullie natuurlijk ook benieuwd naar de temperaturen.. ;)
Wel, ik kan je alvast verklappen dat het een wereld van verschil is met de originele heatsink van de PEAK.

Was de temperatuur daarmee 39 graden idle en 79 graden stressed, met de Accelero S1 is dat gezakt naar 30 graden idle en 55 graden stressed! (uurtje gemeten met 3D View, de "harige kubus" van AtiTool met gesloten kast) Die vier koperen heatpipes werken dus echt!

Ben dus zeer tevreden met het koele resultaat en bovenal doordat alle fans rond de 700rpm draaien STIL! _/-\o_

Het enige wat me nog niet helemaal bevalt is de bevestiging van beide harddisks. Met de elastieken zijn ze welliswaar onhoorbaar, maar ze worden aan de voorkant naar beneden getrokken, wat mede door die enorm stugge SATA-kabels komt. Dat ze die dingen nou niet wat soepeler kunnen maken!
Bovendien zijn de elastieken volgens mij ook gewoon te slap.

Misschien ga ik daarom de harddisks in de brackets plaatsen met de zachte rubberen isolators. Heeft iemand dit al eens getest? ik ben benieuwd of het net zo stil is als de elastieken of dat er toch resonanties doorkomen.

Nu nog wachten op de Q9450 en dan is m'n PC'tje voorlopig af :)
Zeer mooi gedaan allemaal en uitstekende resultaten en gewoon zo goed als geen geluid.

Over die elastieken, draai de elastieken gewoon nog een keer extra om. Bij mij zit de HD echt strak. Erin krijgen is ook een stuk lastiger, omdat de opening gewoon korter wordt, maar eenmaal bevestigd zit het prima.

Ik heb ook ervaring met die brackets van een andere Antec, maar toch vind ik dat dat ook niet geweldig zit. Wel met rubbers, maar de schroeven gaan niet diep genoeg de HD in, waardoor de rubberen ringen eigenlijk nog redelijk los zitten tussen bracket en HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Laatst online: 05-08 22:23
Ik zie hier allerlij verschillende fans voorbij komen, maar ik mis een beetje Arctic-cooling. Heeft iemand ervaring met deze fannetjes wat betreft de stilte en de airflow? ( er is niets anders :P )

Wil ook nu voor wat stillers gaan. Ben binnenkort eigenaar van een Lian-Li V1100, en hoop dat die een wat stillere oplossing bied voor mijn geluidsoverlast. Zit nu nog met een Antec SLK1650, waar ik niet over mag klagen, maar de disken worden veelste warm. Er kan namelijk geen fan op worden gericht en ze zitten nogal op elkaar geperst.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomfish op 03-02-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ziet er goed uit. Het blijft wat mij betreft wel schokkend dat die videokaart met Accelero + fan maar liefst 4 sloten wegpakt. Bij mijn moederbord zijn dan al mijn PCI express sloten weg. Ik heb al wel plaatjes gezien van mensen die die 12 cm fan uit elkaar geknipt hebben zodat je alleen de fan zelf overhoudt (beetje zoals die dingen van Arctic zelf die je ook voor de Accelero kunt kopen. Dat scheelt 1 slot.

Ik zat me verder af te vragen of die 9,2cm fan voorin die in principe op de zijkant van de Accelero blaast niet voldoende airflow creëert om geen fan op de Accelero zelf nodig te hebben. Aan de andere kant stellen ze bij Arctic zelf voor om onderdruk te creëren in je kast, waardoor koele lucht via dat roostertje aan de achterkant over de Accelero wordt getrokken. Dat bereik je natuurlijk niet door vanaf de andere kant juist lucht die kant op te blazen. ik ben wel bang dat als er lucht via dat rooster van de Accelero de kast in wordt getrokken, je alsnog een hoop stof in de kast krijgt terwijl het standaard design van de Antec Solo nu juist zo is dat er alleen lucht via het stoffilter de kast in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Xtresis schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:53:
Ik zie hier allerlij verschillende fans voorbij komen, maar ik mis een beetje Arctic-cooling. Heeft iemand ervaring met deze fannetjes wat betreft de stilte en de airflow? ( er is niets anders :P )
Qua stilte niet. Wil je stille fans die ook nog een beetje koelen, kom je sneller uit op Noctua, Nexus, Scythe etc. Ik heb sinds vorige week ook een positieve ervaring met Coolink.

Zelf heb ik 4 Nexus fans en die draaien allemaal op 5v. Totaal onhoorbaar. De Noctua is volgens mij nog beter, maar ook ruim 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
martdj schreef op zondag 03 februari 2008 @ 13:08:
Ziet er goed uit. Het blijft wat mij betreft wel schokkend dat die videokaart met Accelero + fan maar liefst 4 sloten wegpakt. Bij mijn moederbord zijn dan al mijn PCI express sloten weg. Ik heb al wel plaatjes gezien van mensen die die 12 cm fan uit elkaar geknipt hebben zodat je alleen de fan zelf overhoudt (beetje zoals die dingen van Arctic zelf die je ook voor de Accelero kunt kopen. Dat scheelt 1 slot.
Ik heb nog precies één PCI-slot vrij :)
Maar meer heb ik gewoon ook niet nodig. Alles zit in de PC wat ik nodig heb dus dat die PCI-E sloten niet te gebruiken zijn boeit me niet zo.
Ik zat me verder af te vragen of die 9,2cm fan voorin die in principe op de zijkant van de Accelero blaast niet voldoende airflow creëert om geen fan op de Accelero zelf nodig te hebben. Aan de andere kant stellen ze bij Arctic zelf voor om onderdruk te creëren in je kast, waardoor koele lucht via dat roostertje aan de achterkant over de Accelero wordt getrokken. Dat bereik je natuurlijk niet door vanaf de andere kant juist lucht die kant op te blazen. ik ben wel bang dat als er lucht via dat rooster van de Accelero de kast in wordt getrokken, je alsnog een hoop stof in de kast krijgt terwijl het standaard design van de Antec Solo nu juist zo is dat er alleen lucht via het stoffilter de kast in gaat.
De twee Nexus fans aan de achterzijde van de HDD's blazen lucht naar binnen via het filter. Deze lucht komt ook onder in de kast terecht alwaar de Noctua het tegen de S1 aan blaast. Vandaar kan het twee kanten op: een deel gaat richting de Ninja heatsink waar het weer naar buiten wordt getransporteerd en een ander deel gaat via de koelbladen van de S1 naar buiten door de geperforeerde dubbele slotplaat van de PEAK en een extra geperforeerde slotplaat die bij de S1 geleverd werd. Maar dan nog hebben we het hier over zeer lage draaisnelheden van rond de 700rpm.

Dus voor stof ben ik niet zo bang. Helemaal hou je het toch niet tegen, dus gewoon eens per half jaar voorzichtig schoonzuigen of uitblazen (een compressortje doet hier goede diensten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Laatst online: 05-08 22:23
Smarron schreef op zondag 03 februari 2008 @ 13:57:
[...]
Qua stilte niet. Wil je stille fans die ook nog een beetje koelen, kom je sneller uit op Noctua, Nexus, Scythe etc. Ik heb sinds vorige week ook een positieve ervaring met Coolink.

Zelf heb ik 4 Nexus fans en die draaien allemaal op 5v. Totaal onhoorbaar. De Noctua is volgens mij nog beter, maar ook ruim 2x zo duur.
Dankjewel.
Ik vind 15~20 euro voor één fannetje toch wel een beetje te gortig worden. Dan zou overigens de Arctic site ook niet kloppen, waar ze een DB van max 22. Aangeven. Ik zal ook nog even naar Coolink kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Xtresis schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:06:
[...]

Dankjewel.
Ik vind 15~20 euro voor één fannetje toch wel een beetje te gortig worden. Dan zou overigens de Arctic site ook niet kloppen, waar ze een DB van max 22. Aangeven. Ik zal ook nog even naar Coolink kijken.
Nexus fans zijn goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hmm, ik heb de Antec Tricool 120mm fan van mijn case afgeschroefd en nu op zijn laagste stand met tiewraps aan mijn CPU-heatsink vastgemaakt. Helaas toch niet 100% bevredigend, idle temperatuur is rond de 50 graden, stressed 55. Voor een CPU vind ik het vrij pittig. Case verder rond de 37 - 38. Misschien toch maar een andere oplossing gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Xtresis schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:06:
[...]

Op SPCR is heel veel info te vinden over fans en stille PC's in het algemeen. Zo zijn de Noctua fans op dit moment het beste en stilste wat er op fangebied te krijgen is en zijn ze extreem duurzaam door de magnetische lagers. Nadeel van Noctua is dat ze alleen 12cm fans hebben en aardig aan de prijs zijn (rond 19 Euro). Maar ook hier geldt: alle waar naar zijn geld! Het kost wat, maar je hebt ook wat.

Voor 80 en 92cm fans moet je naar een ander merk. Een heel goed alternatief voor Noctua is uiteraard Nexus. Deze zijn, zoals Smarron al correct opmerkte, relatief goedkoop en lekker stil en worden compleet geleverd met rubberen bevestigingsmateriaal. Voor bijvoorbeeld de Antec Solo behuizing is het 92cm model ideaal. Ze zijn te monteren met de meegeleverde rubberen isolators en door ze in serie te zetten lopen ze op 780 rpm en zijn ze onhoorbaar. Voor 80 en 92 cm is dit momenteel zowiezo de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik zit toch enigzins te lonken naar verschillende Silenx ixtrema modellen. Het kost wat, maar dan heb je ook absoluut de beste CFM/dB verhouding die je kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Garyu schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:24:
Hmm, ik heb de Antec Tricool 120mm fan van mijn case afgeschroefd en nu op zijn laagste stand met tiewraps aan mijn CPU-heatsink vastgemaakt. Helaas toch niet 100% bevredigend, idle temperatuur is rond de 50 graden, stressed 55. Voor een CPU vind ik het vrij pittig. Case verder rond de 37 - 38. Misschien toch maar een andere oplossing gaan zoeken?
Dan zou ik eerder kijken of je heatsink wel goed bevestigd zit, betere koelpasta, of gewoon een slecht koelblok, want als je er nog een 120mm fan op hebt blazen, lijkt het mij dat de temp veel lager zou kunnen. Maar ook wel handig om te weten wat voor cpu je exact hebt, een oc-ed systeem zit altijd wat hoger. 37/38 graden voor de case is opzich wel ok.
Garyu schreef op zondag 03 februari 2008 @ 22:25:
Ik zit toch enigzins te lonken naar verschillende Silenx ixtrema modellen. Het kost wat, maar dan heb je ook absoluut de beste CFM/dB verhouding die je kan krijgen.
Ik heb ervaring met SilenX (80mm en 120mm). Deze zijn opzich redelijk goed te noemen, ware het niet dat de aangegeven dB's echt van geen kant kloppen! Ik heb ze op 5v moeten laten draaien om ze geruisloos hun werk te laten doen. De Nexus vind ik op 12v stiller dan de SilenX op 12v. Op papier klinkt het wel goed, maar in de praktijk is het een vieze tegenvaller van wat ze beloven. Bovendien zijn ze zeer prijzig en zou ik daarvoor in de plaats 200% eerder de Noctua 120mm aanraden. Is zelfs iets goedkoper, maar met veel betere resultaten. De ervaringen van gebruikers hier zijn zeer positief en ook op SPCR zijn ze er lovend over. Daarna komen de Nexus'jes en Scythes. SilenX is nergens te bekennen op het gebied van stilte.

Maar mocht je per se op SilenX over willen stappen. Ik kan je er nog wel 3 aanbieden voor de prijs van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik had een Silenx fan (80mm) in mijn kast zitten, die hoor je daadwerkelijk absoluut niet op 12v. Vandaar. Daarnaast zijn de Noctuas alleen op 120mm formaat te krijgen, en Nexus hier nergens te koop. Maar ze zijn wel duur.

Het is overigens maar een klein heatsinkje, oorspronkelijk bedoeld voor een 60mm fan, gemod naar plaats voor een 80mm fan. De heatsink is echter heel klein en vrijwel de helft van de 120mm fan blaast er dan ook naast. Dat is op zich niet zo erg, zo krijgt de northbridge ook wat frisse lucht, maar er gaat schijnbaar wel erg weinig lucht richting CPU.

De artic tri-cool op zijn laagste stand verplaatst nou niet echt enorme hoeveelheden lucht, dat is blijkbaar het probleem. Op zijn middelste stand wordt de CPU meteen tien graden koeler. Helaas is dat al vrijwel stofzuiger niveau, en qua geluid niet beter dan de oude 80mm fan die er op zat. Misschien toch maar eens kijken naar een fatsoenlijke stille 80mm fan die wel wat CFMs in de goeie richting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Garyu schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:24:
Je CPU temps zijn zeker niet verontrustend hoog. Dit is relatief normaal voor een stock koeler. Als je echter een dikke HS koeler hebt is het wel wat hoog maar dat is te verklaren door je hoge kasttemp. 37-38 is echt wel hoog (weet je zeker dat dit de kast temp is en niet je chipset temp?). Waarschijnlijk heb je dan niet of nauwelijks airflow in je kast. 120/92mm fan onderin + 120/92mm fan bovenin gaan dan wonderen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Naja, het is zowel HDD als chipset temperatuur ongeveer (tussen 30 en 40 graden). Er zitten twee 120mm fans in die allebei op mega-langzaam draaien (casefan en PSU-fan). Zolang die niet boven de 40 graden uitkomen voel ik ook weinig behoefte om stilte op te offeren voor een koeler systeem. Ik vind alleen boven de 50 enigzins verontrustend, maar goed, misschien is 60 ook nog geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
JazzySOB schreef op zondag 03 februari 2008 @ 21:07:
[...]

Zo zijn de Noctua fans op dit moment het beste en stilste wat er op fangebied te krijgen is en zijn ze extreem duurzaam door de magnetische lagers. Nadeel van Noctua is dat ze alleen 12cm fans hebben en aardig aan de prijs zijn (rond 19 Euro). Maar ook hier geldt: alle waar naar zijn geld! Het kost wat, maar je hebt ook wat.
Noctua heeft wel degelijk 80mm fans; de NF-R8. Bovendien hebben ze sinds kort ook een nieuwe 120mm fan; De NF-P12, te gebruiken wanneer een hogere luchtdruk belangrijk. Het verschil in toepassingen tussen de verschillende 120mm fans van Noctua wordt op hun site toegelicht

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan&lng=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

The Legend schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:44:
Waarmee koel je de 8800GT passief? Of bestaat er een passieve 8800GT?

Hoe kan ik trouwens die Naxus fans langzamer laten draaien. Ik heb 4 80MM fans in mijn kast zitten, en die allemaal met Molexen aangesloten, volgens mij draaien ze dan op volle toeren, en ik zie iedereen hier ze langzamer laten draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door el-jorge op 05-02-2008 13:21 ]

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

el-jorge schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:24:
[...]

Waarmee koel je de 8800GT passief? Of bestaat er een passieve 8800GT?

Hoe kan ik trouwens die Naxus fans langzamer laten draaien. Ik heb 4 80MM fans in mijn kast zitten, en die allemaal met Molexen aangesloten, volgens mij draaien ze dan op volle toeren, en ik zie iedereen hier ze langzamer laten draaien?
Sparkle heeft een fabrieks-af passief gekoelde 8800GT, die heb ik dus. Verder zijn de versies met koeler passief te maken door zelf te knutselen met een heatsink. De Nexus fans kun je op 5 of 7V laten draaien door een converter of een fancontroller.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 05-02-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

wols schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:58:
[...]

Noctua heeft wel degelijk 80mm fans; de NF-R8. Bovendien hebben ze sinds kort ook een nieuwe 120mm fan; De NF-P12, te gebruiken wanneer een hogere luchtdruk belangrijk. Het verschil in toepassingen tussen de verschillende 120mm fans van Noctua wordt op hun site toegelicht

Hrmm, heb gisteren een Silenx 80mm fan gehaald en deze met kunst en vliegwerk op mijn heatsink gemonteerd. Inderdaad, die 14 dB die ze aangeven zijn in theorie leuk en aardig, maar zodra deze op de heatsink zit maakt ie aardig wat geluid. Dag stille PC. Dan maar weer de 120mm-fan erop zien te krijgen, want dit schiet ook voor geen meter op, dat geld kan ik beter besteden aan een stille 120mm fan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Les 1 bij stille pc koeling; geloof niets van de waarden die fabrikanten geven. Zelfs tests op gehoor door reviewers zijn nog betrouwbaarder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
el-jorge schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:24:

Hoe kan ik trouwens die Nexus fans langzamer laten draaien. Ik heb 4 80MM fans in mijn kast zitten, en die allemaal met Molexen aangesloten, volgens mij draaien ze dan op volle toeren, en ik zie iedereen hier ze langzamer laten draaien?
Dat klopt. Standaard draaien ze op 1500rpm, teminste de 92cm versies die ik heb. Ik heb ze in serie gezet waardoor ze nu rond de 780rpm draaien en dan zijn ze absoluut onhoorbaar, zelfs met het filter van de Antec Solo er vlak voor. Je moet dan wel kunnen solderen om ze in serie te zetten.

Wat je ook kan doen als je ze via de Molex connectors aansluit is de +draad van de fans op de rode draad van de Molex connector aansluiten i.p.v. de gele. De gele is 12 volt en de rode is 5 volt en dan draait de fan wel erg langzaam, zo rond de 550rpm. Is dat te langzaam dan moet je de rode en de gele draad van de Molex connector gebruiken, dan heb je 7 volt en draait de fan zo rond de 700 'a 800rpm en hoor je hem niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility

Die nieuwe 12cm fan was er al een tijdje hoor en de fanbladengeometrie daarvan is eigenlijk speciaal ontworpen voor heatsinkgebruik voor CPU-koeling met bijvoorbeeld een Scythe Mugen of Ninja. De andere 12cm fan (die ik o.a. in mijn case en op de PEAK gebruik) is bedoeld voor gebruik als casefan.

Dat ze een 80cm hadden wist ik niet! Als ze 92cm fans hadden, had ik er daar natuurlijk ook twee van gekocht, maar ik ben ook zeer tevreden met de 92cm Nexus fans die ik nu gebruik voor de harddisks als intake.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 05-02-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
oops, zat nog steeds met het oude forum in mn lijst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
JazzySOB schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:15:
[...]
Is dat te langzaam dan moet je de rode en de gele draad van de Molex connector gebruiken, dan heb je 7 volt en draait de fan zo rond de 700 'a 800rpm en hoor je hem niet meer..
Let dan wel op dat je dat goed doet:
de gele draad die er zit(12 volt) laat je zitten, en de zwarte draad(0 volt) vervang je door de rode (5 volt)
Dan creëer je 7 volt, want het gaat om het spanningsverschil.
Mocht je geel en zwart nou andersom heben aangesloten, dan verwacht ik dat de fan andersom draait en totaal inefficiënt is(door de vorm van de bladen).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Heeft er iemand een idee welke cpu koelers er in een Antec NSK1380 passen?
Dit is nogal een probleem ben ik tegengekomen omdat de voeding een afwijkende maat heeft.

In de Antec case zit een 350Watt voeding die 80+ is maar volgens sommige reviews is deze voeding stil en bij een andere weer niet.

[ Voor 28% gewijzigd door timskiej op 06-02-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Leftblank schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:32:
Les 1 bij stille pc koeling; geloof niets van de waarden die fabrikanten geven. Zelfs tests op gehoor door reviewers zijn nog betrouwbaarder :X
Daar was ik ook niet van uitgegaan.. maar meer van der verkoper die een speciaalzaak in (stille) koeling heeft. Ik breng hem dan ook weer terug want dit is niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

The Legend schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:26:
[...]

Sparkle heeft een fabrieks-af passief gekoelde 8800GT, die heb ik dus. Verder zijn de versies met koeler passief te maken door zelf te knutselen met een heatsink. De Nexus fans kun je op 5 of 7V laten draaien door een converter of een fancontroller.
Zelf knutselen ben ik niet zo'n fan van. Ik wist niet dat die Sparkle kaart bestond. Ik zie wel wat probleempjes optreden. Op welk MB heb je die Sparkle zitten? En hoe zijn de temps?
Nas T schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:29:
[...]

Let dan wel op dat je dat goed doet:
de gele draad die er zit(12 volt) laat je zitten, en de zwarte draad(0 volt) vervang je door de rode (5 volt)
Dan creëer je 7 volt, want het gaat om het spanningsverschil.
Mocht je geel en zwart nou andersom heben aangesloten, dan verwacht ik dat de fan andersom draait en totaal inefficiënt is(door de vorm van de bladen).
Kan je die draden zo loshalen en weer terug doen in de molex? Ik ben nieuw in dit soort dingen, dus ik weet echt niet hoe het werkt.

Nu heb ik nog wat vragen, mijn Raptor kan behoorlijk ratelen, dit kan je verminderen, maar hoe het beste? Ik heb mijn HD's gewoon in de Lian kast zitten zoals het hoort.

Daarnaast koel ik mijn CPU met een Scythe Ninja, ik heb zoals op de Cooler stond de fan erop gezet, ik vraag me af of het kwaad zou kunnen die eraf te halen. Ik heb wel het vermoeden dat die wel erg belangrijk is voor het afvoeren van de warme lucht van mijn passief gekoelde 7950GT.

De fans die er in zitten + de HD's zorgen door het gedraai er ook voor dat mijn side-plate resoneert. Hoe kan ik dit oplossen, is het bijvoorbeeld handig om van die Nexus Damptek matten erin te plakken, of zijn die echt voor het geluid? Zou het sowieso handig zijn deze matjes erin te plaatsen?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
[...]

Ik heb in mijn Silverstone 4 x NF-R8 zitten met L.N.A. stekkertje: onhoorbaar !!
Kost een paar centen maar je krijgt er ook nog 4x dempingspluggen bij en de ULNA stekker.
Uitstekende fan, echt een aanrader qua prestaties, modbaarheid en prijs.

Specs: Without adapter:
Airflow: 53m³/h (31.2CFM)
Noise: 17dBA

With L.N.A.:
Airflow: 39m³/h (23CFM)
Noise: 10dBA

With U.L.N.A.
Airflow: 26m³/h (15.3CFM)
Noise: 7dBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

el-jorge schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:23:
[...]

Zelf knutselen ben ik niet zo'n fan van. Ik wist niet dat die Sparkle kaart bestond. Ik zie wel wat probleempjes optreden. Op welk MB heb je die Sparkle zitten? En hoe zijn de temps?

[...]
pricewatch: Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3

Ik heb de Sparkle op een Gigabyte P35-DS3R zitten. Temps idle ~53 en stressed is afhankelijk, bij een 100% stresstest gaat de temp niet boven de 90 graden. Dit is hoog maar niet te hoog, kaart kan dat makkelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

The Legend schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:48:
[...]

pricewatch: Sparkle SF-PX88GT512D3-HP Cool-pipe 3

Ik heb de Sparkle op een Gigabyte P35-DS3R zitten. Temps idle ~53 en stressed is afhankelijk, bij een 100% stresstest gaat de temp niet boven de 90 graden. Dit is hoog maar niet te hoog, kaart kan dat makkelijk hebben.
Goeie temps, dat wordt mijn 7950GT nu ook ongeveer. Ik zit alleen naar de plaatsing te kijken. In de review van guru3d lijken ze daar op sommige borden moeite mee te hebben, ik denk dat dat op een Asus P5B-E wel mee gaat vallen. Hoezo heb je niet voor de !gig versie gekozen?

Nu nog de rest van mijn vragen, ik hoop dat die ook door iemand beantwoord kunnen worden :+ ;)

Spielerei...

Pagina: 1 ... 6 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!