Heb je de iso MD5 hash gecontroleerd? Het klinkt echt als een corrupte kernel image ofzo.hellboy123 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:43:
Na het laden van de cd, kies ik voor boot optie 1. Dan krijg ik een error iets met kernel panic en CRC error(ik zal de precieze error nog wel eventjes hier neergooien straks).
Verwijderd
Ik heb vanmiddag mijn Ubuntu-installatie geupgraden van 7.04 naar 7.10, maar nu is het systeem zo traag als stront door een trechter geworden
. In sommige programma's, zoals firefox, is het intypen van dingen zoals urls en formuliertjes vreselijk traag geworden. Ook laden programma's echt ordes minder snel dan onder Feisty Fawn. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Mijn systeem:
AMD Athlon mobile 64 3400+
1 GB RAM
ATI rv350
P.S. Het rare is dat de failsafe versie van Gnome wel gewoon snel werkt, ik heb het vermoeden dat het aan de videodrivers ligt.

Mijn systeem:
1 GB RAM
ATI rv350
P.S. Het rare is dat de failsafe versie van Gnome wel gewoon snel werkt, ik heb het vermoeden dat het aan de videodrivers ligt.
hhmm ik heb de iso al 2x gedownload, 1x van de TUdelft ftp en 1x van de officiele website. Ik zal straks toch nog eventjes de MD5 hash ff controleren.JanDM schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:07:
[...]
Heb je de iso MD5 hash gecontroleerd? Het klinkt echt als een corrupte kernel image ofzo.
Ik had dit ook, totdat ik stopte met het gebruiken van de "ati" driverVerwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:10:
Ik heb vanmiddag mijn Ubuntu-installatie geupgraden van 7.04 naar 7.10, maar nu is het systeem zo traag als stront door een trechter geworden. In sommige programma's, zoals firefox, is het intypen van dingen zoals urls en formuliertjes vreselijk traag geworden. Ook laden programma's echt ordes minder snel dan onder Feisty Fawn. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Mijn systeem:
1 GB RAM
ATI rv350
Hier stond een dode link.
md5 hash gecheckt, en is goed.hellboy123 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:16:
[...]
hhmm ik heb de iso al 2x gedownload, 1x van de TUdelft ftp en 1x van de officiele website. Ik zal straks toch nog eventjes de MD5 hash ff controleren.
Edit:Na nog een keer de hash te hebben gecheckt, van de iso die op m'n externe hdd stond(die ik gebruikte om te installeren) blijkt die niet te kloppen. Ik denk dat m'n externe schijf langzaam dood aan t gaan is met dit soort geintjes...
edit 2: En ja hoor, een andere externe schijf gepakt, iso erop gegooid en nu doet ie t wel goed
[ Voor 35% gewijzigd door hellboy123 op 19-10-2007 22:51 ]
Nee, dat mag je niet, want ik ben er ook net zo tevreden over. Heb het op mijn IBM T42 laptop met 1 gb draaien en ben er ook nog net zo tevreden over (eigenlijk net iets meer door wat verbeteringenPeedy schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 21:41:
Mag ik nu serieus de eerste zijn die hier met een brede glimlach ten tonele verschijnt om te melden dat mijn systeem onder Gutsy nog exact zo draait als onder Feisty?
Het enige dat me is opgevallen is dat de kleurtjes van de active window border nu een lichtere kleur blauw is en dat ik nu standaard Dolphin gebruik als filemanager ipv Konqueror, iets wat me wel zint
Verwijderd
Hmm, welke versie van fglrx heb je? Want ik heb op dit moment versie 7.1.0-8.37.6 en die geven dus die problemen. En de VESA driver wil niet ladenstrandbal schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:23:
[...]
Ik had dit ook, totdat ik stopte met het gebruiken van de "ati" driverEerst geswitched naar VESA, toen de fglrx driver van ati geinstalleerd. Problemen weg
Solved.
Ik heb tot gisteren avond gewoon Linux 'out of the box' gedraaid en vanmorgen pas deze drivers geïnstalleerd. Man, wat is alles er sloom van geworden.
Het typen van deze reply lijkt op het typen van een document in word 2007 op een Pentium 90.. Er verschijnen 2 letters per seconden oid (en ja: ik tik sneller dan dat
), en het slepen van windows over mijn desktop heen of het resizen ervan gaat ook zo sloom als ikweetnietwat...
Wat had ik veranderd:
Deze drivers geïnstalleerd.
xserver-xgl geïnstalleerd (welke ervoor zou moeten zorgen dat ik ook Compiz kan draaien, mits ik mijn VGA kaart eest ' unblacklist' in een config file.)
Specs:
Pentium M 2.00Ghz
1024MB Ram
Ati Mobility X600
Ligt het inderdaad aan het feit dat de drivers instabiel zijn oid? En zo ja: welke drivers zou ik dan moeten installeren?
Oplossing:
Probleem bleek bij xserver-xgl te liggen, na uninstall draait alles wel gewoon prima, ATI drivers heb ik nog gewoon installed staan.
Ik heb tot gisteren avond gewoon Linux 'out of the box' gedraaid en vanmorgen pas deze drivers geïnstalleerd. Man, wat is alles er sloom van geworden.
Het typen van deze reply lijkt op het typen van een document in word 2007 op een Pentium 90.. Er verschijnen 2 letters per seconden oid (en ja: ik tik sneller dan dat
Wat had ik veranderd:
xserver-xgl geïnstalleerd (welke ervoor zou moeten zorgen dat ik ook Compiz kan draaien, mits ik mijn VGA kaart eest ' unblacklist' in een config file.)
Specs:
Pentium M 2.00Ghz
1024MB Ram
Ati Mobility X600
Ligt het inderdaad aan het feit dat de drivers instabiel zijn oid? En zo ja: welke drivers zou ik dan moeten installeren?
Oplossing:
Probleem bleek bij xserver-xgl te liggen, na uninstall draait alles wel gewoon prima, ATI drivers heb ik nog gewoon installed staan.
[ Voor 18% gewijzigd door PeterSelie op 20-10-2007 09:56 ]
Verwijderd
ik ben gisternacht ook maar overgegaan naar 7.10
de installatie ging opzich goed maar de nvidia drivers willen nog niet meewerken
in singlescreen mode zet ie het hele beeld gewoon goed op het scherm in 1280x1024
maar zodra ik dualscreen doe dan staat niet alles op het scherm, dan moet ik steeds naar de randen van mn scherm met de muis en dan scrollt het scherm als het ware naar de uiteindes (net als bij een rts spel)
ik heb een 6800xt, een 17" crt en een 15" crt mocht dit handig zijn om te weten
als ik in die xconf ofzo bij driver "nv" in plaats van "nvidia" doe dan zet ie m op de vesa driver
de installatie ging opzich goed maar de nvidia drivers willen nog niet meewerken
in singlescreen mode zet ie het hele beeld gewoon goed op het scherm in 1280x1024
maar zodra ik dualscreen doe dan staat niet alles op het scherm, dan moet ik steeds naar de randen van mn scherm met de muis en dan scrollt het scherm als het ware naar de uiteindes (net als bij een rts spel)
als ik in die xconf ofzo bij driver "nv" in plaats van "nvidia" doe dan zet ie m op de vesa driver
Toch jammer dat het nog zo'n gedoe is met die videokaart drivers. Voor de gewone consument is dit echt niet acceptabel bij installatie van een nieuw systeem.
Inderdaad, installeren, direct 1680x1050 met 24bits kleur krijgen zodat je al netjes kan werken met de nv-driver, 1x klikken dat je driver van nvidia wil en hard gaan, ongehoord, dan is het in windows beter geregeld of niet. In 640x480 met 256 kleuren ofzo nvidia.com proberen te navigeren (en lastige vragen beantwoorden, weet ik veel wat voor series het is) en dan hopen dat je een redelijke build van de driver te pakken krijgt is veel beter.
[ Voor 8% gewijzigd door blaataaps op 20-10-2007 11:25 ]
Vesa != "nv" of "ati". Wanneer gaan mensen die nu eindelijk es snappenVerwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:14:

@ Hierboven: zo zie je maar hoe Redmond iemand kan indoctrineren
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
het komt denk ik omdat veel mensen gaan googlen, en dan komen ze op een website waar word uitgelegd hoe je de driver van nvidia.com kan installeren. En dat kan een bult problemen geven ja.blaataaps schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:23:
Inderdaad, installeren, direct 1680x1050 met 24bits kleur krijgen zodat je al netjes kan werken met de nv-driver, 1x klikken dat je driver van nvidia wil en hard gaan, ongehoord, dan is het in windows beter geregeld of niet. In 640x480 met 256 kleuren ofzo nvidia.com proberen te navigeren (en lastige vragen beantwoorden, weet ik veel wat voor series het is) en dan hopen dat je een redelijke build van de driver te pakken krijgt is veel beter.
Ongehoord sums it up. Ik heb 'm gisteravond op een HP NC6000 geinstalleerd en in het systeem zelf werkte alles out-of-the-box. De open Radeon-driver (9600 zit erin) doet standaard Compiz, het stond ook al keurig aan. WiFi, geluid (ook de volumeknoppen voorop), bluetooth, accu-herkenning... ALLES. Waarschijnlijk had dat met Feisty ook wel gewerkt, maar dit zijn toch wel de gloriemomenten voor Ubuntu wat mij betreft.blaataaps schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:23:
Het enige dat niet werkt vreemd genoeg is bij het opstarten het laadscherm met de progressbar. En als je 'm afsluit zie je ook een zwart scherm. Doet niets af aan de ervaring van werken met het systeem. Waanzinnig dit.
Het blijft wel jammer dat die optie NoRGBdinges niet in xorg.conf stond op mijn desktop, waardoor het slecht werkte op die PC, blijkbaar is die optie wel nodig soms (en soms ook niet... wellicht omdat mijn kaart van een iets oudere generatie is maar daar had rekening mee gehouden moeten worden eigenlijk).
Ook is het jammer dat het installeren van DVD-support (voor encrypted DVD's) te moeilijk is voor een beginneling. Ik bedoel, als mijn pa een PC zou kopen met Ubuntu voorgeinstalleerd waar geen libdvdcss2 op staat zou ie het nooit voor elkaar krijgen en zou ie dus geen DVD'tjes af kunnen spelen. Ik snap dat het komt omdat de software in sommige landen illegaal is, en het is niet de schuld van Canonical ofzo dus ik neem ze dat niet kwalijk. Maar misschien zouden ze daar iets op kunnen vinden, wat lijkt op het systeem van de automatische codecdownload bij het starten van een MP3'tje. Dat is eigenlijk het enige op dit moment waarvan ik denk "dit zit wel in de weg"
[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 20-10-2007 12:34 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Ik heb 'm van ATi geplukt (ik wilde een nieuwere driver ivm betere tv-out ondersteuning) en geinstalleerd met een guide van de ubuntu forums, moet ik even zoeken welke ik heb gevolgd. Systeem loopt als een zonnetje, compiz blijft toch uit, het wordt een mythtv doosVerwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:12:
[...]
Hmm, welke versie van fglrx heb je? Want ik heb op dit moment versie 7.1.0-8.37.6 en die geven dus die problemen. En de VESA driver wil niet laden.
Verwijderd
Ik kan nu helemaal niks meer na het ugraden van 7.04 naar 7.10.
Tijdens het installeren van de 1100+ packages kreeg ik op 3/4 een error, iets dat m'n systeem unusable is. Ook veel errors kreeg ik daar voor al over de gnome-desktop en gnome-themes.
Als laatst zei ubuntu, dat je deze moest runnen:
Maar daar krijg ik ook weer dezelfde errors (over gnome-desktop en gnome-themes).
Ik denk dat dit alles met het gebruik van Beryl te maken heeft
,
Ik kan nu alleen nog maar in de recovery mode komen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
Iemand een idee?
Tijdens het installeren van de 1100+ packages kreeg ik op 3/4 een error, iets dat m'n systeem unusable is. Ook veel errors kreeg ik daar voor al over de gnome-desktop en gnome-themes.
Als laatst zei ubuntu, dat je deze moest runnen:
dpkg --configure -a |
Maar daar krijg ik ook weer dezelfde errors (over gnome-desktop en gnome-themes).
Ik denk dat dit alles met het gebruik van Beryl te maken heeft
Ik kan nu alleen nog maar in de recovery mode komen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
Iemand een idee?
Verwijderd
Deze howto toevallig: http://wiki.cchtml.com/index.php/Main_Page?strandbal schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:32:
[...]
Ik heb 'm van ATi geplukt (ik wilde een nieuwere driver ivm betere tv-out ondersteuning) en geinstalleerd met een guide van de ubuntu forums, moet ik even zoeken welke ik heb gevolgd. Systeem loopt als een zonnetje, compiz blijft toch uit, het wordt een mythtv doos
Want die werkt niet bij mij
Ubuntu is geinstalleerd. Na wat problemen met het installeren van de bootloader (waarna de Live CD setup maar gewoon afsluit!
) heb ik maar een alternate CD gepakt, hierbij installeerde Ubuntu in 1x zonder enige hickups. Ik kreeg helaas RAID0 op mijn NVRAID controller niet werkend in Ubuntu, en hoe ik dat dan in de alternate CD moest doen snapte ik echt geen hol van.
Weet iemand of je Compiz Fusion werkend kan krijgen als je op twee beeldschermen werkt en de Xinerama X server extensie gebruikt?
Weet iemand of je Compiz Fusion werkend kan krijgen als je op twee beeldschermen werkt en de Xinerama X server extensie gebruikt?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
GVD! Kut-thunderbird 1.5 heeft al mijn mail van een imap-account weggemikt, die ik natuurlijk niet gebackupd had
Daar had ik een goede reden voor: dat doet de TU/e al, hoef ik niet te doen.
Ik selecteer 3 mailtjes met Shift+pijltjes, en druk op Del. Te dikke vingers -> ik pak End ook mee, met shift nog ingedrukt. Dat ^*()&$& k*t programma gooit dus alle mails eronder weg
sudo apt-get remove...
Is het nou teveel gevraagd om een 'are you sure'-dialog te tonen wanneer je meer dan X mails weggooit?
Iemand toevallig een suggestie voor een backup-strategie voor IMAP-mailtjes?
@Hierboven: dat kan niet met xinerama. Je hebt wel xinerama-alike modes van zowel ATi als nvidea, die allebei hun eigen manier van instellen hebben. In Gutsy hebben ze daar zelfs een heel mooi configuratie-tooltje voor, heb ik me laten vertellen
Ik selecteer 3 mailtjes met Shift+pijltjes, en druk op Del. Te dikke vingers -> ik pak End ook mee, met shift nog ingedrukt. Dat ^*()&$& k*t programma gooit dus alle mails eronder weg
sudo apt-get remove...
Is het nou teveel gevraagd om een 'are you sure'-dialog te tonen wanneer je meer dan X mails weggooit?
Iemand toevallig een suggestie voor een backup-strategie voor IMAP-mailtjes?
@Hierboven: dat kan niet met xinerama. Je hebt wel xinerama-alike modes van zowel ATi als nvidea, die allebei hun eigen manier van instellen hebben. In Gutsy hebben ze daar zelfs een heel mooi configuratie-tooltje voor, heb ik me laten vertellen
[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 20-10-2007 14:58 ]
Ik heb even een clean install Ubuntu 7.10 gedaan (had eerst verkeerd gepartitioneerd en kon daardoor niet upgraden). Op mijn vorige installatie had ik msttcorefonts geinstalleerd en goed werkend. Nu heb ik het weer geinstalleerd, alleen lijkt het geen effect te hebben. Fonts hier op T.net bijvoorbeeld zijn nog zoals ze waren voordat ik het installeerde. Enig idee hoe ik het wel werkend kan krijgen?
Als je twee beeldschermen gebruikt moet je ver weg van Ubuntu blijven.The Triad schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:16:
Ubuntu is geinstalleerd. Na wat problemen met het installeren van de bootloader (waarna de Live CD setup maar gewoon afsluit!) heb ik maar een alternate CD gepakt, hierbij installeerde Ubuntu in 1x zonder enige hickups. Ik kreeg helaas RAID0 op mijn NVRAID controller niet werkend in Ubuntu, en hoe ik dat dan in de alternate CD moest doen snapte ik echt geen hol van.
Oh? Waarom werkt het bij mij dan prima? Het heeft weliswaar aardig wat gepruts gekost, maar zowel de Radeon als de fglrx drivers doen hun werk prima in dualscreen. Dat is dus in feisty, binnenkort eens gutsy proberen. Eerst CDRW's binnenkrijgen, ik heb nu al wel genoeg frisbee's door een slechte brander 
Dat is dan trouwens zonder Compiz, die wilde bij mij in het geheel niet draaien of zorgde voor een crash van X bij dualscreen.

Dat is dan trouwens zonder Compiz, die wilde bij mij in het geheel niet draaien of zorgde voor een crash van X bij dualscreen.
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 20-10-2007 15:17 ]
Nieuw onder Gutsy is geloof ik ook dat je geen aparte sessie voor XGL hoeft te maken.
Als ik echter de UT2004 demo start krijg ik dit: Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":1.0". Ik heb desktop effects uitstaan.
Na wat google-werk blijk ik een sessie te moeten starten zonder XGL/Compiz etc, maar die wordt dus altijd geladen.
Sowieso vind ik het een beetje stom een aparte sessie te starten voor wat te fraggen. Kun je XGL niet ''on-the-fly'' uitzetten?
Ik weet dat dit geen vragentopic is, maar dit is meer een ervaring door een vernieuwing in Gutsy, dus dat wil ik hier discussieren.
Als ik echter de UT2004 demo start krijg ik dit: Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":1.0". Ik heb desktop effects uitstaan.
Na wat google-werk blijk ik een sessie te moeten starten zonder XGL/Compiz etc, maar die wordt dus altijd geladen.
Sowieso vind ik het een beetje stom een aparte sessie te starten voor wat te fraggen. Kun je XGL niet ''on-the-fly'' uitzetten?
Ik weet dat dit geen vragentopic is, maar dit is meer een ervaring door een vernieuwing in Gutsy, dus dat wil ik hier discussieren.
Zou ik ook wel willen weten. Dat is het enige dat me nooit zo is bevallen, de standaard linux fonts, vrij dik vergeleken met windows fonts. Bij mij was er in feisty ook al geen verschil toen ik de msstcorefonts had geïnstalleerd.Michali schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:54:
Ik heb even een clean install Ubuntu 7.10 gedaan (had eerst verkeerd gepartitioneerd en kon daardoor niet upgraden). Op mijn vorige installatie had ik msttcorefonts geinstalleerd en goed werkend. Nu heb ik het weer geinstalleerd, alleen lijkt het geen effect te hebben. Fonts hier op T.net bijvoorbeeld zijn nog zoals ze waren voordat ik het installeerde. Enig idee hoe ik het wel werkend kan krijgen?
Wat ik wel zwaar minder vind aan Gutsy is dat je nu vaak de DVD erin moet stoppen om software te installeren. Erg irri, vooral als je hem dan weer vergeet eruit te halen en je een keer opnieuw opstart en dan weer in de live sessie komt
[ Voor 13% gewijzigd door REDFISH op 20-10-2007 15:37 ]
Ik heb sowieso voor de alternatieve installatie CD gekozen, (bij de andere kreeg ik vorige keer veel problemen, dus die heb ik deze keer helemaal geskipt), en dan krijg je een menutje waarmee je toch gewoon kunt booten als je dat wilt.
Ik heb problemen om mij aan te melden op een WPA Personal beveiligd wireless netwerk.
Onbeveiligd of 64bits WEP werkt zonder problemen.
Ik heb een intel® PRO/Wireless 3945 a/b/g en Gutsy met alle updates.
Heeft iemand een suggestie wat ik kan proberen om toch WPA werkend te krijgen?
Onbeveiligd of 64bits WEP werkt zonder problemen.
Ik heb een intel® PRO/Wireless 3945 a/b/g en Gutsy met alle updates.
Heeft iemand een suggestie wat ik kan proberen om toch WPA werkend te krijgen?
Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs
Mijn ervaringen met bluetooth en Kubuntu 7.10 tot nu toe:
Filesvanaf pc naar telefoon en pda versturen via bluetooth geeft geen probleem, invoeren van PIN loopt het prima.
Maar andersom is het mij nog niet gelukt.
Hij wilt de bestanden versturen, hij vroeg zelfs om de PIN, die netjes ingegeven, en toen kreeg ik de melding: Connection failed oid.
Ik heb nog niet naar networking gekeken, denk dat ik daar weer iets met SynCE en/of pand/pppd moet proberen, met zoiets had ik het de vorige keer ook even werkend gehad
En wie weet welke pakketten ik nu precies nodig heb voor DVD's af te spelen?
Het is me ondertussen wel gelukt om de juiste pakketten bij elkaar te sprokkelen, maar simpel via Adept Manager zoeken naar DVD levert niet veel op.
Standaard kwam Kaffeine met een melding dat er iets niet gesupported werd.
Dus welke ik nu gebruikt heb... geen idee
IIG wat dingen van gstreamer geinstalleerd, extra media spelers, en iets van een mpeg2 pakket.
Filesvanaf pc naar telefoon en pda versturen via bluetooth geeft geen probleem, invoeren van PIN loopt het prima.
Maar andersom is het mij nog niet gelukt.
Hij wilt de bestanden versturen, hij vroeg zelfs om de PIN, die netjes ingegeven, en toen kreeg ik de melding: Connection failed oid.
Ik heb nog niet naar networking gekeken, denk dat ik daar weer iets met SynCE en/of pand/pppd moet proberen, met zoiets had ik het de vorige keer ook even werkend gehad
Het is me ondertussen wel gelukt om de juiste pakketten bij elkaar te sprokkelen, maar simpel via Adept Manager zoeken naar DVD levert niet veel op.
IIG wat dingen van gstreamer geinstalleerd, extra media spelers, en iets van een mpeg2 pakket.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Omdat dat nieuwe "Screens & Graphics" ding voor geen meter werkt. Als ik met mijn externe beeldscherm aangesloten Ubuntu opstart denkt hij dat mijn externe beeldscherm mijn laptop beeldscherm is. En daarnaast moet je elke keer uitloggen om de schermresolutie te veranderen, wat nogal vervelend is omdat je dat meestal 3 à 4 keer moet doen eer dat Ubuntu doorheeft wat de resolutie moet zijn. En als ik dat soms doe raak ik gewoon mijn hele beeld kwijt waardoor ik met een harde reset Ubuntu moet rebooten. Meestal ben ik dan zo gefrustreerd dat ik maar Windows boot, waarin mijn beeldscherm tenminste wel werktMBV schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:16:
Oh? Waarom werkt het bij mij dan prima? Het heeft weliswaar aardig wat gepruts gekost, maar zowel de Radeon als de fglrx drivers doen hun werk prima in dualscreen. Dat is dus in feisty, binnenkort eens gutsy proberen. Eerst CDRW's binnenkrijgen, ik heb nu al wel genoeg frisbee's door een slechte brander
Waarom kan het niet zoals in Windows werken
Dan heb je de DVD opgegeven als bron voor apt-get. Als je /etc/apt/sources.list aanpast, en je DVD-drive eruit haalt, zal hij er niet meer om vragen.REDFISH schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:34:
[...]
Zou ik ook wel willen weten. Dat is het enige dat me nooit zo is bevallen, de standaard linux fonts, vrij dik vergeleken met windows fonts. Bij mij was er in feisty ook al geen verschil toen ik de msstcorefonts had geïnstalleerd.
Wat ik wel zwaar minder vind aan Gutsy is dat je nu vaak de DVD erin moet stoppen om software te installeren. Erg irri, vooral als je hem dan weer vergeet eruit te halen en je een keer opnieuw opstart en dan weer in de live sessie komt
Ik zou er even een weekje mee wachten, als ik het goed heb begrepen zjin de servers van ubuntu wat traag aan het worden sinds de release
sudo dkpg-reconfigure xserver-xorgMarcoC schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:09:
[...]
Idd. Frustrerende is gewoon dat alles werkt, op de resolutie na. Ik heb prachtige grafische effecten in 800x600.
al geprobeerd? Werkte hier in ieder geval perfect.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
K*t. Op z'n brabants: "ken da' áf?!" Dus dat het weer net zo werkt als in Feisty? Bijv met apt-get remove [pakketnaam] ofzo.MarcoC schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:41:
[...]
Omdat dat nieuwe "Screens & Graphics" ding voor geen meter werkt. Als ik met mijn externe beeldscherm aangesloten Ubuntu opstart denkt hij dat mijn externe beeldscherm mijn laptop beeldscherm is. En daarnaast moet je elke keer uitloggen om de schermresolutie te veranderen, wat nogal vervelend is omdat je dat meestal 3 à 4 keer moet doen eer dat Ubuntu doorheeft wat de resolutie moet zijn. En als ik dat soms doe raak ik gewoon mijn hele beeld kwijt waardoor ik met een harde reset Ubuntu moet rebooten. Meestal ben ik dan zo gefrustreerd dat ik maar Windows boot, waarin mijn beeldscherm tenminste wel werkt.
Misschien is Kubuntu beter wat dat betreft
Dat is vrij simpel: omdat het in Windows ook slecht werkt. De windows-manier van die dingen instellen werkte voor geen meter, was zwaar beperkt, dus hebben NVidea, ATi en Matrox allemaal hun eigen tooltje ervoor geschreven. En ik weet van mijn collega dat dat tooltje van ATi ook niet echt goed werkt: hij krijgt zijn scherm iig niet zo ingesteld als hij wil, en ik heb een half uur moeten zoeken voor ik de goeie instelling had bij mezelf.Waarom kan het niet zoals in Windows werken. Gewoon rechtermuisknop op het nVidia-icoontje, menuutje Display Settings en je kan zo elke configuratie bereiken die je maar wilt. Één klik en alles verandert on-the-fly en alles staat op de juiste resolutie. Werkt perfect.
Eigenlijk wil ik een heel simpel script:
IF (2e scherm aangesloten)
THEN config_2
ELSE config_1
en dat kan nou weer net niet op windows. Op linux moet het kunnen met aticonfig en bash, maar daar ben ik dan weer te lui voor
[EDIT]
Stomstomstom, build-essential nog niet installed
Stomstomstom, build-essential nog niet installed
[ Voor 93% gewijzigd door PeterSelie op 20-10-2007 17:22 ]
nou, het werkt bij mij allemaal even simpel als in windows hoor..MarcoC schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:41:
aarom kan het niet zoals in Windows werken. Gewoon rechtermuisknop op het nVidia-icoontje, menuutje Display Settings en je kan zo elke configuratie bereiken die je maar wilt. Één klik en alles verandert on-the-fly en alles staat op de juiste resolutie. Werkt perfect.
ik zet mijn 2e scherm (sony lcd tv) gewoon aan vanuit nvidia-settings, geen vuiltje aan de lucht. enable/disable, kiezen of je het in xorg.conf wil laten wegschrijven en gaan met die banaan. ik heb nog geen regel config-code hoeven aanpassen, en zelfs compiz-fusion werkt zonder problemen op beide schermen tegelijk.
(gutsy / nvidia 100.14.19)
ik zou vlc of kmplayer installeren, dan hoef je verder niks te doen.Nakebod schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:26:
zo, eindelijk Vista en Ubuntu Gutsy dualboot op mijn fake raid 0 array gehacked.
Voor mensen die dit willen herhalen, dit is best een prettige guide, is voor feisty maar werkt prima met gutsy, wel goed LEZEN je vergeet snel iets of het staat er niet duidelijk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=464758
mijn 2 monitoren werken niet out-of-the box, maar ik kon ze wel via : Administration > Screen & Graphics instellen. Wel een rare (bug?) is dat ubuntu standaard een virtuele desktop van 1600x1200 van je primary monitor maakt, zodat je een "strategie spel" effect krijgt met een schuivende desktop zoals iemand hierboven ook al beschreef. Dit is simpel te veranderen door in xorg.conf de regel: Virtual 1600 1200 weg te halen bij sectie screen en X even te herstarten.
De twee monitors werken, maar daarna werkte compiz dus niet meer. Maar dit bleek heel simpel te fixen aan de hand van deze guide:
http://ubuntuforums.org/s...php?p=3457202&postcount=2
Dit waren mijn install ervaringen, hopelijk heeft iemand er nog iets aan.
Voor mensen die dit willen herhalen, dit is best een prettige guide, is voor feisty maar werkt prima met gutsy, wel goed LEZEN je vergeet snel iets of het staat er niet duidelijk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=464758
mijn 2 monitoren werken niet out-of-the box, maar ik kon ze wel via : Administration > Screen & Graphics instellen. Wel een rare (bug?) is dat ubuntu standaard een virtuele desktop van 1600x1200 van je primary monitor maakt, zodat je een "strategie spel" effect krijgt met een schuivende desktop zoals iemand hierboven ook al beschreef. Dit is simpel te veranderen door in xorg.conf de regel: Virtual 1600 1200 weg te halen bij sectie screen en X even te herstarten.
De twee monitors werken, maar daarna werkte compiz dus niet meer. Maar dit bleek heel simpel te fixen aan de hand van deze guide:
http://ubuntuforums.org/s...php?p=3457202&postcount=2
Dit waren mijn install ervaringen, hopelijk heeft iemand er nog iets aan.
Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart
Verwijderd
oke de schermen worden nu helemaal gevuld, maar nu is er weer een prokleem.Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:14:
ik heb nu op beide schermen 2 aparte desktops, met gconf-editor heb ik bij compiz al gespeelt met het aantal desktops, dit had geen effect, ik heb "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" al uitgevoerd, geen nut
ik snap er niks meer van
heb je mijn links/reply al bekeken?Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 19:44:
oke de schermen worden nu helemaal gevuld, maar nu is er weer een prokleem.
ik heb nu op beide schermen 2 aparte desktops, met gconf-editor heb ik bij compiz al gespeelt met het aantal desktops, dit had geen effect, ik heb "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" al uitgevoerd, geen nut
ik snap er niks meer van
Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart
Als ik een stream start van uitzedinggemist.nl loopt ubuntu na een paar min vast. Zelfs X wil niet meer hetstarten met ctrl-alt-backspace. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
zoek een andere plugin voor je filmpjes. Standaard staat de totem-plugin geinstalleerd (met apt-cache search zoeken op 'totem plugin' voor de exacte naam, iets met totem, plugin en firefox of mozilla in de naam). Daar kan je beter de mplayer-plugin voor gebruiken: eerst de totem-plugin weghalen, dan mplayer-plugin installeren.
Dat kan bij mij niet, dan moet ik X eerst restartenlitemotiv schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:21:
[...]
nou, het werkt bij mij allemaal even simpel als in windows hoor..
ik zet mijn 2e scherm (sony lcd tv) gewoon aan vanuit nvidia-settings, geen vuiltje aan de lucht. enable/disable, kiezen of je het in xorg.conf wil laten wegschrijven en gaan met die banaan. ik heb nog geen regel config-code hoeven aanpassen, en zelfs compiz-fusion werkt zonder problemen op beide schermen tegelijk.
(gutsy / nvidia 100.14.19)

Nog niet, ga ik proberenFnF schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:06:
[...]
sudo dkpg-reconfigure xserver-xorg
al geprobeerd? Werkte hier in ieder geval perfect.
[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 20-10-2007 21:36 ]
Hoe dat zo? Ik heb op Feisty altijd met plezier met dualscreen gewerkt inclusief Beryl. Alleen geen Xinerama gebruikt.Als je twee beeldschermen gebruikt moet je ver weg van Ubuntu blijven.
Vreemd was ook dat Gutsy mijn tweede monitor niet detecteerde en dat dus via nvidia-settings moest gaan oplossen die overigens een hele gave xorg.conf ervan maakte. Maar tijdens het starten van de Live CD werd me tweede (4:3) monitor wel geactiveerd met een resolutie van 1280x1024. Mijn primaire (16:10) monitor kreeg dezelfde resolutie maar kreeg dan twee zwarte balken aan de zijkant (van Ubuntu, mijn monitor ondersteunt geen pixelmapping).
Maargoed, dan moet ik maar Xinerama uitzetten en dan met twee xorg sessies gaan werken. Heel nadelig want je kan vensters niet verplaatsen naar het andere scherm en je kan Firefox maar in één sessie gebruiken. Maar toch zou het gewoon moeten werken, want op Youtube en Google heb ik gewoon mensen gezien die Ubuntu draaiden, Xinerama aan hadden staan, en Compiz draaiden.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Daarjuist eens Gutsy geinstalleerd op m'n laptop en alles werkt vlotjes. Met feisty had ik problemen bij het installeren, tijdens het opstarten van de live cd liep alles vast door m'n ati kaartje (x1400). Dan maar met de alternate cd en via commands moeten installeren (heb een goede guide gevonden waarin alle commando's in de juiste volgorde opgegeven stonden).
Maar nu met Gutsy werkt het perfect, de live cd starte goed op. De installie verliep probleemloost en alleen nog mijn resolutie handmatig moeten aanpassen naar 1280 x 800 in de config file en het was gefixt.
Ik vind ook dat er toch wel een beetje snelheidswinst is. Vooral het opstarten gaat een stuk sneller en ook programma's opstarten gaat een tikkeltje sneller.
systeem: dell inspiroon 6400, 1 gig ram, C2D T7200, ati x1400, 120 gig HD,...
Maar nu met Gutsy werkt het perfect, de live cd starte goed op. De installie verliep probleemloost en alleen nog mijn resolutie handmatig moeten aanpassen naar 1280 x 800 in de config file en het was gefixt.
Ik vind ook dat er toch wel een beetje snelheidswinst is. Vooral het opstarten gaat een stuk sneller en ook programma's opstarten gaat een tikkeltje sneller.
systeem: dell inspiroon 6400, 1 gig ram, C2D T7200, ati x1400, 120 gig HD,...
Werkt wireless ook (vindt ubuntu heel fijn systeem, maar op een laptop geen wireless gaat wel erg ver!)PierreG schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:13:
Daarjuist eens Gutsy geinstalleerd op m'n laptop en alles werkt vlotjes. Met feisty had ik problemen bij het installeren, tijdens het opstarten van de live cd liep alles vast door m'n ati kaartje (x1400). Dan maar met de alternate cd en via commands moeten installeren (heb een goede guide gevonden waarin alle commando's in de juiste volgorde opgegeven stonden).
Ik vind ook dat er toch wel een beetje snelheidswinst is. Vooral het opstarten gaat een stuk sneller en ook programma's opstarten gaat een tikkeltje sneller. systeem: dell inspiroon 6400, 1 gig ram, C2D T7200, ati x1400, 120 gig HD,...
"Wireless" (lees : de wireless stack) werkt al jaren. Je moet je alleen afvragen of je wireless chipset een goed werkende driver heeft. Een andere brakke oplossing is ndiswrapper gebruiken.apple1200 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:51:
Werkt wireless ook (vindt ubuntu heel fijn systeem, maar op een laptop geen wireless gaat wel erg ver!)
0.0
waarom is ndiswrapper een brakke oplossing?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het gebruik van linux drivers geniet absoluut de voorkeur, maar ik denk dat ndiswrapper een goed alternatief is als er geen linux drivers zijn. Ik heb zo indertijd mijn usb wireless adapter aan de praat gekregen en zo toch een hoop plezier gehad. Ben wel blij dat ik met deze laptop geen extra tussenstap nodig heb.
Maar kan er van uit gaan dat nieuwe laptops automatische ondersteund worden? (intel chips)jvdb1975 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:13:
Het gebruik van linux drivers geniet absoluut de voorkeur, maar ik denk dat ndiswrapper een goed alternatief is als er geen linux drivers zijn. Ik heb zo indertijd mijn usb wireless adapter aan de praat gekregen en zo toch een hoop plezier gehad. Ben wel blij dat ik met deze laptop geen extra tussenstap nodig heb.
Heb wel gemerkt dat gutsy eindelijk mijn printer ondersteund!!! Nog een reden om windows uit te zwaaien!!!
[ Voor 9% gewijzigd door apple1200 op 21-10-2007 11:00 . Reden: iets vergeten te melden. ]
bartgrefte schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:45:
waarom is ndiswrapper een brakke oplossing?
- Een driver van een ander operating system levert nooit dezelfde performance als een goed werkende native driver.
- Ndiswrapper neemt (zeker in geval van obscure chipsets (lees ook : brakke drivers)) de hele kernel mee, mocht het fout gaan. Bij native drivers is dit minder vaak het geval (dan sterft de module vaak alleen maar).
[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 21-10-2007 11:57 ]
0.0
Maw, ik moet heel wat geluk hebben wil ik mijn Senao SUB362 (atheros ar5523) USB wlan-nic onder ubuntu goed werkend krijgen?
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-10-2007 12:09 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Atheros chipsets zijn wel goed ondersteund geloof ik. Mijn Atheros 5212 wifi kaart (minipci) werkte in ieder geval prima in Ubuntu.bartgrefte schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:06:
Maw, ik moet heel wat geluk hebben wil ik mijn Senao SUB362 (atheros ar5523) USB wlan-nic onder ubuntu goed werkend krijgen?
Nee, als je de windows drivers hebt en ndiswrapper gebruikt, moet het bijna zeker wel gaan lukken. Ben het op zich wel eens met de opmerking dat als de driver over zijn nek gaat, de hele kernel mee gaat. Aan de andere kant: probeer het, test het! Zo kom je er zelf ook achter of het je bevalt!
Maar staat er niet ergens een lijst met de wifi kaarten die ondersteund worden, lijk me een beetje vervelend als ik een nieuwe laptop koop en de kaart niet ondersteund word!
Ik heb het wel werkend voor mijn HEL80 laptop met Nvidia videokaart. Ik moest dit toevoegen aan /etc/X11/xorg.conf:MarcoC schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:41:
[...]
Omdat dat nieuwe "Screens & Graphics" ding voor geen meter werkt. Als ik met mijn externe beeldscherm aangesloten Ubuntu opstart denkt hij dat mijn externe beeldscherm mijn laptop beeldscherm is. En daarnaast moet je elke keer uitloggen om de schermresolutie te veranderen, wat nogal vervelend is omdat je dat meestal 3 à 4 keer moet doen eer dat Ubuntu doorheeft wat de resolutie moet zijn. En als ik dat soms doe raak ik gewoon mijn hele beeld kwijt waardoor ik met een harde reset Ubuntu moet rebooten. Meestal ben ik dan zo gefrustreerd dat ik maar Windows boot, waarin mijn beeldscherm tenminste wel werkt.
Waarom kan het niet zoals in Windows werken. Gewoon rechtermuisknop op het nVidia-icoontje, menuutje Display Settings en je kan zo elke configuratie bereiken die je maar wilt. Één klik en alles verandert on-the-fly en alles staat op de juiste resolutie. Werkt perfect.
code:
Voor de duidelijkheid: alles tussen #enable dual-screen en #/enable dualscreen moet in de "Device" Section. 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Section "Device" ... #enable dual-screen Option "TwinView" "True" Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP, CRT" Option "ConnectedMonitor" "DFP-0,CRT-0" Option "TwinViewOrientation" "DFP LeftOf CRT" Option "MetaModes" "DFP-0: 1680x1050, CRT-0: 1400x1050_60; DFP-0: 1680x1050, CRT-0: NULL;" ... #/enable dual-screen EndSection |
• TwinViewXineramaInfoOrder zorgt ervoor dat de laptop LCD als primair beeldscherm gezien wordt.
• ConnectedMonitor zorgt ervoor dat er een beeldscherm geforceerd wordt, zelfs als deze niet aanwezig is.
• TwinViewOrientation geeft aan welk scherm de linker is en wel de rechter, in dit geval is het laptopscherm (DFP-0 = Het eerst gevonden Digital Flat Panel) de linker en de CRT-0 (monitor aangesloten via VGA, bij digitaal aangesloten monitoren is het DFP-1) de rechter.
De laatste geeft de verschillende modi aan, gescheiden door puntkomma's. Ik heb er hier twee gespecificeerd:
• Het laptopscherm op 1680x1050 en extern beeldscherm op 1400x1050 voor dual-screen (die '_60' geeft de refresh rate aan van de CRT)
• Alleen het laptopscherm aangesloten op 1680x1050, extern beeldscherm uitgeschakeld.
Je moet nog wel voor "MetaModes" aanpassen voor je eigen laptopscherm en externe beeldscherm.
Ik kan nu onder System --> Preferences --> Screen Resolution schakelen tussen 1680x1050 of 3080x1050. Ook compiz-fusion is geen probleem, de kubus is nu een dual-monitor versie.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ja hoorapple1200 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:34:
Maar staat er niet ergens een lijst met de wifi kaarten die ondersteund worden, lijk me een beetje vervelend als ik een nieuwe laptop koop en de kaart niet ondersteund word!
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Bij voorkeur niet... Als je wilt upgraden van de ene naar de andere Ubuntu versie gaat dat stukje vaak niet goed. Als het uit de repositories kan, dan uit de repositories.__xeno__ schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:47:
gebruikt hier niemand automatix?
Juist de repositories zijn veel uitgebreider geworden. Google earth haal je tegenwoordig ook uit de repositories. Ubuntu 7.10 heeft automatix een beetje overbodig gemaakt. Gelukkig maar.
* arnem_ mag morgen weer op een windows gedrocht werken

Verwijderd
Ik ben zojuist overgestapt van openSUSE naar Ubuntu, en het bevalt me wel
. Ik heb alleen één vraag: klopt het dat zodra ik Ubuntu start er geen opstartscherm verschijnt? Ik sta de hele tijd te staren naar een knipperende cursor totdat het systeem is opgestart.
.
Edit:
Ik gebruik de standaard Windows XP bootloader die grub4dos start en die op zijn beurt weer Ubuntu start.

Edit:
Ik gebruik de standaard Windows XP bootloader die grub4dos start en die op zijn beurt weer Ubuntu start.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 14:59 . Reden: Informatie toegevoegd ]
Misschien kun je in menu.lst splash toevoegen aan de regel die begint met 'kernel', zodat je hem meegeeft als kernel optie. En als dat het niet is, misschien je menu.lst posten, zodat we kunnen vergelijkenVerwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:57:
Ik ben zojuist overgestapt van openSUSE naar Ubuntu, en het bevalt me wel. Ik heb alleen één vraag: klopt het dat zodra ik Ubuntu start er geen opstartscherm verschijnt? Ik sta de hele tijd te staren naar een knipperende cursor totdat het systeem is opgestart.
.
Edit:
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Heb je ook geen virtual terminals? (Ctrl+Alt+[F1-F6]) In dat geval heb je denk ik dezelfde bug als ik: [Ubuntu]Virtual terminals zoek na Gutsy-upgrade
Ik ga vandaag ook maar eens over naar GG. De Kubuntu servers zijn niet vooruit te branden.
Maar volgens mij kan je toch ook een CD als repository gebruiken als je wilt upgraden? Of gaat dat niet werken?
Maar volgens mij kan je toch ook een CD als repository gebruiken als je wilt upgraden? Of gaat dat niet werken?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, roept Ubuntu "CD gevonden!!111" en de vraag of je wil updaten. Gewoon proberen dus. Ik ben helaas nog niet over...
Even een klein n00bvraagje: als ik /home, /usr en /etc (en /var voor www ofzo?) backup dan heb ik alle relevante data toch wel te pakken? Zodat ik instellingen en bestanden eventueel kan terugzetten?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Hmm, vreemd, de optie splash staat erin. Dit is mijn menu.lst:Jaap-Jan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:29:
[...]
Misschien kun je in menu.lst splash toevoegen aan de regel die begint met 'kernel', zodat je hem meegeeft als kernel optie. En als dat het niet is, misschien je menu.lst posten, zodat we kunnen vergelijken.
Even voor de duidelijkheid mijn bootvolgorde:color cyan/blue white/blue
timeout 0
default 0
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=742ccc66-66e4-4f7d-9fc4-e6f71703df67 ro quiet splash locale=nl_NL
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
MBR laadt ntldr:
- Windows XP op station C
- Windows XP op station D
- Grub starten (C:\grldr)
- Ubuntu 7.10
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 16:11 ]
Ik heb het ook wel eens gehad, m'n splash was gewoon weg. Dat was bij Edgy geloof ik.Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:06:
Hmm, vreemd, de optie splash staat erin. Dit is mijn menu.lst:
Bij latere versies kwam de splash weer terug. Geen idee waar het ooit aan gelegen heeft.
Volgens mij kwam hij bij mij terug toen ik een ander desktoppakket installeerde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik heb ook al geprobeerd de optie quiet proberen te verwijderen maar dat maakte het alleen maar erger, nu zag ik in plaats van de knipperende cursor een hele vracht kernel messages
...
Verwijderd
Ik zat even te kijken in mijn config files en ik vond dit in mijn /etc/usplash.conf:
xres=1280
yres=1024
Hier zit hem mogelijk de fout, omdat mijn resolutie 1280 x 800 is. Ik ga het nu even uitproberen.
Edit:
Ok, ik heb de oplossing gevonden. Eerst pas je de resolutie aan naar 1024 x 768 in /etc/usplash.conf, vervolgens bouw je een nieuwe initrd met het commando "sudo update-initramfs -u -k `uname -r`", en dan voeg je "vga=791" toe aan menu.lst.
Helaas zit ik nu weer met een tweede bug in mijn systeem. Ik hoor namelijk bij het afsluiten geen afsluit geluid
Hoort dit zo te zijn?
xres=1280
yres=1024
Hier zit hem mogelijk de fout, omdat mijn resolutie 1280 x 800 is. Ik ga het nu even uitproberen.
Edit:
Ok, ik heb de oplossing gevonden. Eerst pas je de resolutie aan naar 1024 x 768 in /etc/usplash.conf, vervolgens bouw je een nieuwe initrd met het commando "sudo update-initramfs -u -k `uname -r`", en dan voeg je "vga=791" toe aan menu.lst.
Helaas zit ik nu weer met een tweede bug in mijn systeem. Ik hoor namelijk bij het afsluiten geen afsluit geluid
[ Voor 149% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 16:39 ]
Ik zit wat te tweaken aan mijn tv-out (enige display), maar het wil me niet echt lukken. Ik heb 'm nu op 800x600 staan, en met ATI Linux control center wat tweaks gemaakt aan de positie van het beeld ivm zwarte balken, maar als ik dan in en uitlog zijn de instellingen weer weg en is het beeld weer zoals het was 
Stomme is dat het inlogscherm er wel gewoon perfect sta. Mis ik iets? Na het inloggen gaat het dus pas fout en lijkt 'ie andere instellingen te gaan pakken
Stomme is dat het inlogscherm er wel gewoon perfect sta. Mis ik iets? Na het inloggen gaat het dus pas fout en lijkt 'ie andere instellingen te gaan pakken
Ik heb dat min of meer ook, als ik bij het inlogscherm komt heb ik een resolutie van 1900x 1080 ofz en als ik ingelogt ben heb ik de goede resolutie van 1200x1024. Dus mij lijkt het dus ook dat het apparte instellingen zijnstrandbal schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:27:
Ik zit wat te tweaken aan mijn tv-out (enige display), maar het wil me niet echt lukken. Ik heb 'm nu op 800x600 staan, en met ATI Linux control center wat tweaks gemaakt aan de positie van het beeld ivm zwarte balken, maar als ik dan in en uitlog zijn de instellingen weer weg en is het beeld weer zoals het was
/home wordt gebruikt voor alle relevante user-gerelateerde dingen, inclusief settings van bijv. KDE / Gnome.Gonadan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:04:
Even een klein n00bvraagje: als ik /home, /usr en /etc (en /var voor www ofzo?) backup dan heb ik alle relevante data toch wel te pakken? Zodat ik instellingen en bestanden eventueel kan terugzetten?
in /usr vind je o.a. (maar niet alleen) programma's. Dit kun je eigenlijk dus gerust weglaten, want na een reinstall trek je ze toch wel weer uit de repo's.
/etc wordt gebruikt voor system-wide configuration (denk aan init.d, xorg.conf, vimrc etc etc).
Die zou je idd kunnen backuppen, maar t is gevaarlijk om die klakkeloos weer te restoren naar /etc (tenzij het dezelfde generatie van Ubuntu is natuurlijk).
Hopelijk is je vraag hiermee een beetje beantwoord.
:j
Eigenlijk wel. En dan alleen /var/www voor m'n webbased progsels.Jeanpaul145 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:52:
/home wordt gebruikt voor alle relevante user-gerelateerde dingen, inclusief settings van bijv. KDE / Gnome.
in /usr vind je o.a. (maar niet alleen) programma's. Dit kun je eigenlijk dus gerust weglaten, want na een reinstall trek je ze toch wel weer uit de repo's.
/etc wordt gebruikt voor system-wide configuration (denk aan init.d, xorg.conf, vimrc etc etc).
Die zou je idd kunnen backuppen, maar t is gevaarlijk om die klakkeloos weer te restoren naar /etc (tenzij het dezelfde generatie van Ubuntu is natuurlijk).
Hopelijk is je vraag hiermee een beetje beantwoord.
Gutsy is geïnstalleerd. Kan hij /home niet meer vinden. Is nu ineens leeg.
Daardoor kan GTK+ ook niet gestart worden want die wil in /home/$USER schrijven.
Gaat lekker weer. Ik had /home op een aparte partitie staan als ik het goed heb maar als ik nu kijk lijkt hij wel naar de standaard partitie te wijzen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben druk aan het googlen, maar waar die aparte instellingen vandaan komen is me nu nog even een raadselPSPonderdelen schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:35:
[...]
Ik heb dat min of meer ook, als ik bij het inlogscherm komt heb ik een resolutie van 1900x 1080 ofz en als ik ingelogt ben heb ik de goede resolutie van 1200x1024. Dus mij lijkt het dus ook dat het apparte instellingen zijn

Joh!blaataaps schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:06:
Dan wijs je hem weer naar de juiste.
Ik zit al in m'n fstab te roeren. Maar die wijst wel naar de goed partitie.
Er staat tegenwoordig trouwens een boel extra meuk bij zeg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
zeker weten dat het UUID klopt?Gonadan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:25:
[...]
Joh!
Ik zit al in m'n fstab te roeren. Maar die wijst wel naar de goed partitie.
Er staat tegenwoordig trouwens een boel extra meuk bij zeg.
Doe maar eens
code:
en kijk wat het UUID is van je /home partitie. 1
| ls -l /dev/disk/by-uuid |
Bij mij ziet mijn / er zo uit met ls -l:
code:
1
| fb086539-1539-4281-86b1-29d8d4414348 -> ../../sda5 |
En de entry in /etc/fstab is zo:
code:
1
2
| # /dev/sda5 UUID=fb086539-1539-4281-86b1-29d8d4414348 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 |
Oftewel, je UUID moet kloppen. En als dat het niet is, komt er dan ook een foutmelding als je
code:
probeert te doen?
1
| mount /home |
Dat ligt er dus aan. Zoek een beetje rond of die chip ondersteund wordt, en zoek anders op ubuntuforums naar een manier om hem aan het werk te krijgen (evt met ndiswrapper). Ik gok dat de meeste chipsets wel een probleemgeval hebben als ze niet standaard ondersteund worden, en dat daar iemand op gereageerd heeft hoe hij het aan het werk heeft gekregen.bartgrefte schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:06:
Die klopt volgens mij.Jaap-Jan schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:57:
[...]
zeker weten dat het UUID klopt?
Doe maar eenscode:en kijk wat het UUID is van je /home partitie.
1 ls -l /dev/disk/by-uuid
Bij mij ziet mijn / er zo uit met ls -l:
code:
1 fb086539-1539-4281-86b1-29d8d4414348 -> ../../sda5
En de entry in /etc/fstab is zo:code:
1 2 # /dev/sda5 UUID=fb086539-1539-4281-86b1-29d8d4414348 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
Ik heb welOftewel, je UUID moet kloppen. En als dat het niet is, komt er dan ook een foutmelding als jecode:probeert te doen?
1 mount /home
code:
geprobeerd en toen vertelde hij mij dat /dev/sda6 niet gemount kon worden of dat /home 'busy' was.1
| mount /dev/sda6 /home |
Tijdens het opstarten heb ik wel ruzie gehad met een 'device mapper' (of iets dergelijks) maar toen ik na een harde reset de cd-roms had geleegd liep hij wel door.
Ik begin het idee te krijgen dat ik tijdens de update misschien een verkeerde keuze heb gemaakt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als hij 'busy' is, dan betekent dat meestal dat hij al gemount is, maar dat hoeft dus niet per sé onder /home te zijn. Dan zou
code:
output moeten geven. Zo ja, dan zou je daaraan moeten kunnen zien waar je home is gemount.
1
| mount | grep sda6 |
[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-10-2007 20:28 ]
Heb net de lijst van mount doorgelopen en daar stond sda6 niet tussen. /home ook niet trouwens.
Zowel /home als sda6 waren niet gemount volgens umount.
En sda6 op een andere dir mounten kon niet want dan gaf hij dezelfde melding:
'/dev/sda6 already mounten or <dir> busy'.
Het lijkt dus eerder aan sda6 te liggen.
Als ik nu zo in de livecd zit kan ik sda6 prima mounten.
Zowel /home als sda6 waren niet gemount volgens umount.
En sda6 op een andere dir mounten kon niet want dan gaf hij dezelfde melding:
'/dev/sda6 already mounten or <dir> busy'.
Het lijkt dus eerder aan sda6 te liggen.
Als ik nu zo in de livecd zit kan ik sda6 prima mounten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Debian unstable heeft mijn KDE afgelopen woensdag stuk gemaakt. Mooi moment om Ubuntu maar weer eens te proberen... Mijn ervaringen:
Installatie (van kubuntu) ging wat matig. Ik kreeg meldingen over filesystemcheck fouten. Terwijl ik de installer had verteld dat die de partitie van Debian mocht voorzien van een nieuw filesystem. Ik kreeg geen melding welk filesystem het probleem was. Na handmatig alle relevante partities gecontroleerd te hebben bleek het een partitie op een externe HD te zijn die ik sowieso niet in het proces wou betrekken. Vervolgens de installer opnieuw gestart maar toen bleef 'ie hangen op het controleren van partities. Uiteindelijk heb ik Ubuntu zelf gedownload (dus GNOME) en die installatie liep soepel. Wel raar want de installeer van Kubuntu en die van Ubuntu verschillen (lijkt het) helemaal niet.
WLAN: voor het eerst een linux distro geinstalleerd waarbij ik in het geheel geen ethernetkabel nodig had. Mijn Sitecomkaartje werd goed herkend, WPA key invoeren en het werkte. Onder de vorige Ubuntu heb ik nog een module moeten compileren om dit werkend te krijgen en onder Debian was de driver wat buggy. Maar nu werkt alles zoals je het verwacht en zou willen.
ATI Radeon: out of the box werkt compiz. Ik had het nog nooit werkend gekregen (ook nog nooit serieuze pogingen ondernomen) maar ben blij dat het standaard werkt. In KDE heb ik helaas een extra rand om de menuutjes die ik er nog uit moet prutsen. Onder GNOME werkt het geweldig.
Vooralsnog ben ik onder de indruk.
Installatie (van kubuntu) ging wat matig. Ik kreeg meldingen over filesystemcheck fouten. Terwijl ik de installer had verteld dat die de partitie van Debian mocht voorzien van een nieuw filesystem. Ik kreeg geen melding welk filesystem het probleem was. Na handmatig alle relevante partities gecontroleerd te hebben bleek het een partitie op een externe HD te zijn die ik sowieso niet in het proces wou betrekken. Vervolgens de installer opnieuw gestart maar toen bleef 'ie hangen op het controleren van partities. Uiteindelijk heb ik Ubuntu zelf gedownload (dus GNOME) en die installatie liep soepel. Wel raar want de installeer van Kubuntu en die van Ubuntu verschillen (lijkt het) helemaal niet.
WLAN: voor het eerst een linux distro geinstalleerd waarbij ik in het geheel geen ethernetkabel nodig had. Mijn Sitecomkaartje werd goed herkend, WPA key invoeren en het werkte. Onder de vorige Ubuntu heb ik nog een module moeten compileren om dit werkend te krijgen en onder Debian was de driver wat buggy. Maar nu werkt alles zoals je het verwacht en zou willen.
ATI Radeon: out of the box werkt compiz. Ik had het nog nooit werkend gekregen (ook nog nooit serieuze pogingen ondernomen) maar ben blij dat het standaard werkt. In KDE heb ik helaas een extra rand om de menuutjes die ik er nog uit moet prutsen. Onder GNOME werkt het geweldig.
Bij mij werkt compiz zelfs op een 64 mb nivida kaart(nog gedeeld ook)rutgerw schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:48:
Debian unstable heeft mijn KDE afgelopen woensdag stuk gemaakt. Mooi moment om Ubuntu maar weer eens te proberen... Mijn ervaringen:
heb daar een tijd terug al naar gezocht... de chipsets van atheros worden over het algemeen wel ondersteund, zolang het maar níet om usb nics gaat. Daarbij heeft Senao geen linuxdrivers en die komen er ook niet van hun. (al gemaild daarover)gwystyl schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:07:
[...]
Dat ligt er dus aan. Zoek een beetje rond of die chip ondersteund wordt, en zoek anders op ubuntuforums naar een manier om hem aan het werk te krijgen (evt met ndiswrapper). Ik gok dat de meeste chipsets wel een probleemgeval hebben als ze niet standaard ondersteund worden, en dat daar iemand op gereageerd heeft hoe hij het aan het werk heeft gekregen.
Van wat ik heb gelezen is ndiswrapper de enigste oplossing of ik moet wat gemist hebben...
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 21-10-2007 22:00 ]
Oscar Wilde
Atheros (madwifi) chipsets en Intel Pro Wireless chipsets kan ik in ieder geval aanraden. Ik heb hier ook een ultragare/cheapass Sparklan USB wireless stick (Zydas 1211 chipset) die het prima lijkt te doen.
Ik vraag me af hoe off-topic we bezig zijn nu btw.
Ik vraag me af hoe off-topic we bezig zijn nu btw.
0.0
Helaas, voor mij voorlopig nog geen grafische effecten op mijn laptopje van de zaak.
Ik kan compiz wel opstarten met SKIP_CHECKS=yes, maar veel effecten doen het dan niet goed. Hij is dus niet voor niets geblacklist
Het gaat om een hp 6710b.
Blacklisted PCIID '8086:2a02' found

Ik kan compiz wel opstarten met SKIP_CHECKS=yes, maar veel effecten doen het dan niet goed. Hij is dus niet voor niets geblacklist
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Waarschijnlijk gaan wij voorlopig niets van JeOS zien, zie hier voor meer info.Roamor schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:46:
[...]
Ik heb inmiddels een 7.10 server geinstalleerd, en hij stond niet tussen de standaard servers (LAMP, mailserver etc) helaas...
Even wachten dus nog maar, want hij stond origineel voor vandaag gepland.
Kan ik zoiets niet zelf maken, een uitgeklede installatie? Heeft er iemand ervaring met het opzetten van een linux(ubuntu, debian, whatever) guest server voor VM machines. Ik heb zelf ook wel zitten googlen, maar niet echt met veel succes. Iemand een linkje of tips?
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Lol nou, als dat jouw grootste probleem is (net als het boot screen), heb je dus werkelijk een prachtsysteem, of niet?Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:15:
[...]
Helaas zit ik nu weer met een tweede bug in mijn systeem. Ik hoor namelijk bij het afsluiten geen afsluit geluidHoort dit zo te zijn?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Heb nu ook Ubuntu draaien. Vind wel dat hij erg traag opstart.. heb al nieuwe Ati drivers etc geïnstalleerd maar het is niet bepaald snel te noemen (>2 min).
Eenmaal draaiende werkt het wel redelijk tot snel.
Eenmaal draaiende werkt het wel redelijk tot snel.
Helemaal mee eens!Room42 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:38:
[...]
Lol nou, als dat jouw grootste probleem is (net als het boot screen), heb je dus werkelijk een prachtsysteem, of niet?![]()
Verwijderd
ik ben nu eindelijk flink op weg met compiz werkende te krijgen met dualview in 2x 1280x1024 zonder RTS-style randen (virtual resolution ofzo)
nu probeer ik die mooie randen om mn windows te krijgen met emerald
emerald zelf al wel geinstalleerd, alleen nu zegt ie bij de thema's dit:
jori@jori-desktop:~$ sudo apt-get install emerald-themes
[sudo] password for jori:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Pakket emerald-themes is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket emerald-themes heeft geen installeerbare kandidaat
wat kan hier de oorzaak van zijn? in synaptic zie ik emerald-themes ook niet staan, ben ik soms nog iets vergeten te doen?
edit: gevonden!
Hier is het thema pakketje!
gewoon downloaden en hij installeerd vanzelf
nu probeer ik die mooie randen om mn windows te krijgen met emerald
emerald zelf al wel geinstalleerd, alleen nu zegt ie bij de thema's dit:
jori@jori-desktop:~$ sudo apt-get install emerald-themes
[sudo] password for jori:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Pakket emerald-themes is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket emerald-themes heeft geen installeerbare kandidaat
wat kan hier de oorzaak van zijn? in synaptic zie ik emerald-themes ook niet staan, ben ik soms nog iets vergeten te doen?
edit: gevonden!
Hier is het thema pakketje!
gewoon downloaden en hij installeerd vanzelf
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 23:40 ]
Goede tip, na xserver-xgl (oude meuk) gedeïnstalleerd was gaat mijn KDE nu wel snel.SoaDmaggot schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:19:
Solved.
Het typen van deze reply lijkt op het typen van een document in word 2007 op een Pentium 90.. Er verschijnen 2 letters per seconden oid (en ja: ik tik sneller dan dat), en het slepen van windows over mijn desktop heen of het resizen ervan gaat ook zo sloom als ikweetnietwat...
Wat had ik veranderd:
Specs:
Pentium M 2.00Ghz
1024MB Ram
Ati Mobility X600
Oplossing:
Eens kijken of m'n 3D nog werkt.
Bleh, nee dus.
Compiz wil niet starten, geen whitelisted driver.
Heb Mesa en ATI geprobeerd. 3D screensavers doen het ook niet.
Ben weer lekker bezig zo.
Het ljikt er dus op dat je beter zelf niets kunt proberen voordat het standaard in de distro zit.
Edit:
Jeuj stap verder. Open source drivers van ATi maar geinstalleerd. Die doen het nu wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 23-10-2007 09:29 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zat hier gister met een stagiair te kijken op z'n laptop, die heeft een X600 en die wilde eerst ook niet. Wat blijkt nou, die blacklist staat gewoon in /usr/bin/compiz. De regel met die kaart (ook de X700, X800 staan daarin) in commentaar gezet want Compiz doet het uitstekend met de open source driver en gaan met die banaan. Dus, als je driver geblacklist is maar Compiz werkt wel (met die SKIP_CHECK=yes vooraf), gewoon de blacklist omzeilen.Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:24:
[...]
Goede tip, na xserver-xgl (oude meuk) gedeïnstalleerd was gaat mijn KDE nu wel snel.
Eens kijken of m'n 3D nog werkt.
Bleh, nee dus.
Compiz wil niet starten, geen whitelisted driver.
Heb Mesa en ATI geprobeerd. 3D screensavers doen het ook niet.
Ben weer lekker bezig zo.
Het ljikt er dus op dat je beter zelf niets kunt proberen voordat het standaard in de distro zit.
Edit:
Jeuj stap verder. Open source drivers van ATi maar geinstalleerd. Die doen het nu wel.
Ik merk trouwens zelf dat ik Compiz nog steeds vaak uitschakel, dus ik heb 'm maar uit laten staan nu. Ik merk nog steeds dat er teveel probleempjes zijn bij bijv. 3D-toepassingen (zoals een spelletje) en ook met Wine (fullscreen). Ik had eigenlijk de hoop dat dat wat beter zou gaan, want het ging met de eerste Compiz op dezelfde manier, daarna met Beryl ook, en nu nog. Hopelijk houden ze daar rekening mee en verzinnen ze er iets op.
[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 23-10-2007 10:15 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Net mijn server opnieuw geïnstalleerd, alleen... nu weet ik toch 99.999% zeker dat ik Kubuntu 7.10 i386 final had gedownload, en geen RC.
De MD5 check van TUDelft gaf aan dat ik dezelfde versie had, dus de final.
Ik heb dus een clean install, ga naar de Adept Manager, ik haal de lijst met updates binnen, en als dat klaar is, staat de knop: Version Upgrade erbij.
A new distribution version is available.
Ow spannend! Een nog nieuwere distributie dan Gutsy Gibbon.. vertel me meer!
Valt tegen, een announcement over Gutsy Gibbon. En ik maar denken dat ik die al had.
Goed, één pakket die niet meer ondersteund word, prima. Ik ben up2date en er valt niets te updaten, en de versie update wordt afgebroken.
Echter die melding blijft wel terugkomen.
Probeer alleen maar eens te zoeken met wat combinatie keywords van Kubuntu 7.10 gutsy version upgrade available. Heel veel, maar niets wat je nodig hebt
Door wat pre-release updates binnen te halen is het geloof ik over. Er zat iig een update van Adept tussen, en ik neem aan dat die wat gefixed heeft. Zie de version upgrade nu niet meer.
En zoals zo vaak, kom je achteraf ineens iets relevants tegen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=583039
De MD5 check van TUDelft gaf aan dat ik dezelfde versie had, dus de final.
Ik heb dus een clean install, ga naar de Adept Manager, ik haal de lijst met updates binnen, en als dat klaar is, staat de knop: Version Upgrade erbij.
A new distribution version is available.
Ow spannend! Een nog nieuwere distributie dan Gutsy Gibbon.. vertel me meer!
Valt tegen, een announcement over Gutsy Gibbon. En ik maar denken dat ik die al had.
Goed, één pakket die niet meer ondersteund word, prima. Ik ben up2date en er valt niets te updaten, en de versie update wordt afgebroken.
Echter die melding blijft wel terugkomen.
Probeer alleen maar eens te zoeken met wat combinatie keywords van Kubuntu 7.10 gutsy version upgrade available. Heel veel, maar niets wat je nodig hebt
Door wat pre-release updates binnen te halen is het geloof ik over. Er zat iig een update van Adept tussen, en ik neem aan dat die wat gefixed heeft. Zie de version upgrade nu niet meer.
En zoals zo vaak, kom je achteraf ineens iets relevants tegen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=583039
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Is er iemand die de ICA Client al werkend heeft?
Ik heb de ICA Client 10.6 van de citrix site gedownload (.tar.gz) daarna uitgepakt en de setup gedraaid (./setupwfc). Setup wordt prima doorlopen en hij vraagt nog of hij de ica client moet integreren in gnome.
Daarna staat mij ICA client echter niet in het menu, ook als ik de ica client via de terminal wil starten lukt dit niet. Ik krijg dan de fout:
error while loading shared libraries: libXm.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory
Waarschijnlijk moet ik libmotif installeren, maar dit lukt mij niet.
Iemand een tip?
Ik heb de ICA Client 10.6 van de citrix site gedownload (.tar.gz) daarna uitgepakt en de setup gedraaid (./setupwfc). Setup wordt prima doorlopen en hij vraagt nog of hij de ica client moet integreren in gnome.
Daarna staat mij ICA client echter niet in het menu, ook als ik de ica client via de terminal wil starten lukt dit niet. Ik krijg dan de fout:
error while loading shared libraries: libXm.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory
Waarschijnlijk moet ik libmotif installeren, maar dit lukt mij niet.
Iemand een tip?
[ Voor 20% gewijzigd door Jay-v op 23-10-2007 16:46 ]
afgelopen weekend ubuntu 7.10 geinstalleerd... sindsdien nog maar 5 mins eventjes windows moeten booten om iets op te zoeken...
er zijn een paar dingen die ik misschien aan wil passen, maar voor de rest, eindelijk een fatsoenlijk werkende linux desktop zonder al teveel geklooi...
Heb al een paar keer wat geprobeert, steeds geklooi met hardware die niet goed herkend werd, van muis tot netwerkkaart... en nu eindelijk alles gewoon
En kan nu lekker weer oldskool Q3 en UT spelen
heb niet gek veel modernere games...
er zijn een paar dingen die ik misschien aan wil passen, maar voor de rest, eindelijk een fatsoenlijk werkende linux desktop zonder al teveel geklooi...
Heb al een paar keer wat geprobeert, steeds geklooi met hardware die niet goed herkend werd, van muis tot netwerkkaart... en nu eindelijk alles gewoon
En kan nu lekker weer oldskool Q3 en UT spelen
Verwijderd
Heb inmiddels mn ethernerkaart (in Ubuntu 7.10) aan de gang maar blijf problemen hebben met het ophalen van updates of iets dergelijks. Als er bijvoorbeeld gedownload moet worden via de terminal blijft ie altijd hangen terwijl ik dus wel internet verbinding heb. Als ik mn restricted drivers (bijv mn Ati videokaart of mn Broadcom wireless drivers) wil enablen zegt ie altijd dat de software source bla bla bla niet enabled is... Ook als ik mijn veranderingen bij Software Sources will applyen, blijf het balkje hangen omdat ie niets kan downloaden. Wat kan ik hieraan doen?
Vergeten we met z'n allen
niet?Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Hier staat de oplossing -> https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATIVerwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 01:58:
Heb inmiddels mn ethernerkaart (in Ubuntu 7.10) aan de gang maar blijf problemen hebben met het ophalen van updates of iets dergelijks. Als er bijvoorbeeld gedownload moet worden via de terminal blijft ie altijd hangen terwijl ik dus wel internet verbinding heb. Als ik mn restricted drivers (bijv mn Ati videokaart of mn Broadcom wireless drivers) wil enablen zegt ie altijd dat de software source bla bla bla niet enabled is... Ook als ik mijn veranderingen bij Software Sources will applyen, blijf het balkje hangen omdat ie niets kan downloaden. Wat kan ik hieraan doen?
Standaard probleempje met ATI videokaarten.
Dat was me al duidelijk
Tja het is niet handig om voor iedere kleine vraag een nieuw topic te openen...
[ Voor 36% gewijzigd door Jay-v op 24-10-2007 09:54 . Reden: [quote][b][message=28954174,noline]blaataaps schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 08:59[/message]:[/b] Vergeten we met z'n allen [...] niet? :) [/quote] ]
Mee eens, wellicht om het 'ervaringen'-topic om te dopen naar 'ervaringen & hulp'-topic. Lijkt me geen gek idee, want voor elk wissewasje een nieuw topic openen is natuurlijk waardeloos. Zo zie je door de bomen het bos niet meer!Tja het is niet handig om voor iedere kleine vraag een nieuw topic te openen...
Het lijkt me handiger om één topic te hebben waar je een search op loslaat...
Een topic bedoeld voor discussie vullen met kleine vraagjes, dat is niet waardeloos?w.d schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:42:
[...]
Mee eens, wellicht om het 'ervaringen'-topic om te dopen naar 'ervaringen & hulp'-topic. Lijkt me geen gek idee, want voor elk wissewasje een nieuw topic openen is natuurlijk waardeloos.
Inderdaad! Door al die vraagjes zou je de discussie bijna niet meer zien.Zo zie je door de bomen het bos niet meer!
Grappig dat je dat aanhaalt, grote topics zijn juist een crime voor de search. Handig, dat je bij een bepaalde search query 25 grote topics a 1000 posts vindt, dan had je net zo goed niet kunnen zoeken.Het lijkt me handiger om één topic te hebben waar je een search op loslaat...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!