Zo, na een lange poos weer eens een linux op m'n peecee (een Dell D830) gezet. In het verleden mochten ze altijd een tijdje blijven maar knikkerde ik ze er altijd vanwege irritatie/geen meerwaarde na een tijdje weer af. Maar de goede verhalen over Ubuntu horende wou ik 7.04 wel eens instaleren. Helaas, gesodemieter bij de installatie; ik had me min of meer voorgenomen dat ik me niet meer in rare bochten wou wringen, en dat ondanks dat ik vrij veel van computers afweet het me niet teveel moeite mocht kosten. In het verleden wou ik nog wel eens flink nerden maar tegenwoordig moet m'n peecee gewoon doen waarvoor ie gemaakt is... internetten, office, muziek/video, af en toe een spelletje (dat laatste gaat nog niet gebeuren, dus vandaar dual boot).
Enter 7.10 (i386 release, heb niet meer dan 2gig en ik heb liever compatibiliteit dan een paar % extra snelheid), redelijk vlekkeloos geinstalleerd. Enige pijnpuntjes...
-Geluid... bekende bug, paar uurtjes aan gekloot om te verhelpen. Maar me inleven in de casual gebruiker zou zoiets reden zijn om het OS er weer snel af te gooien.
-Bluetooth, redelijk snel gefixed, maar idem, en pakt m niet altijd
-WLAN op eduroam (specifiek soort WPA o.a. gebruikt bij UTwente, TUDelft), heb ik me suf op gezocht en blijkt een specifiek driverprobleem te zijn. Ook met wpa_supplicant gaat dat niet werken (wat ik sowieso niet wil). Ondertussen heeft mijn zoektocht wel opgeleverd dat studenten op de UT opeens weten hoe ze met network manager en zonder al te veel gedoe het netwerk op kunnen

-D/port geluid werkt niet helemaal tof.
Ik merk dat de eerste linux is waar ik gewoon op blijf werken, hij werkt fijner, HULDE! Ubuntu heeft zichtbaar minder problemen met de compiz tour de force dan Vista ultimate met de (mindere) grafische speeltjes (laptop van een collega). Verder vind ik het hele systeem gewoon heerlijk werken. Open office... tsja, doet soms dingen toch net ff anders, dus maar Crossover met Office 2003 erop gezet. (helaasch, Open XML converter installeert ie niet.) Verder thunderbird/firefox/sunbird die ik al eerder gebruikt de bestanden op mń windows partitie aan laten spreken, dus geen problemen daar (hulde voor het NTFS schrijven!). Heerlijk packages instaleren, wat een gemak! Aan de andere kant erger ik me een beetje aan het net anders zijn van de fonts (en dat je al snel bij automatix uitkomt om daar en aan andere kleine dingetjes iets aan te doen).
Er blijven voor mij twee redenen waarom ik af en toe nog XP zal booten
- Zo nu en dan een spelletje
- Specifieke toepassingen
- OpenXML bestanden omzetten/ Office 2007 gebruiken (wat toch wel een erg goede office is)
- Voorlopig nog Wifi
Mijn conclusie, erg gaaf OS, met nog maar weinig onvolkomenheden. Echter, nog steeds totaal ongeschikt voor een normale computergebruiker.
[
Voor 4% gewijzigd door
XElD op 24-10-2007 14:39
]