Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.046 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
[...]
Een topic bedoeld voor discussie vullen met kleine vraagjes, dat is niet waardeloos?
Mijns inziens niet, levert alleen maar meer stof tot discussie op. Verder vind ik dat er niet zo gek veel discussie is, mensen willen toch graag hun vragen voorleggen aan mede-gebruikers. Ik vermoed (heb geen zin/tijd om het uit te zoeken) dat de meeste berichten in dit topic op de één of andere manier vragend zijn.
[...]
Inderdaad! Door al die vraagjes zou je de discussie bijna niet meer zien.
Klopt, omdat er meer vragen zijn dan dat er discussie is.
[...]
Grappig dat je dat aanhaalt, grote topics zijn juist een crime voor de search. Handig, dat je bij een bepaalde search query 25 grote topics a 1000 posts vindt, dan had je net zo goed niet kunnen zoeken.
Dat zou heel goed kunnen, heb ik geen verstand van. Dat is dus geen goed voorstel van mij!

Wellicht dan maar een nieuw topic openen voor vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
w.d schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:00:
[...]

Mijns inziens niet, levert alleen maar meer stof tot discussie op. Verder vind ik dat er niet zo gek veel discussie is, mensen willen toch graag hun vragen voorleggen aan mede-gebruikers. Ik vermoed (heb geen zin/tijd om het uit te zoeken) dat de meeste berichten in dit topic op de één of andere manier vragend zijn.

[...]

Klopt, omdat er meer vragen zijn dan dat er discussie is.

[...]

Dat zou heel goed kunnen, heb ik geen verstand van. Dat is dus geen goed voorstel van mij!

Wellicht dan maar een nieuw topic openen voor vragen...
Dan houd je hetzelfde probleem...maar dit probleem kun je wel weer oplossend oor in de topics te zoeken, al geef ik toe dat dit niet erg prettig is.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Deze discussie is al zovaak gevoerd in de afgelopen 7 delen. Gebruik de search, kan je vinden waarom vragen in een apart topic gesteld moeten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de nieuwe stroom aan newbies vanwege de Gutsy-release was hier meer discussie dan vragen. Ik heb persoonlijk nog een rant tegen Grub en het package-systeem geplaatst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Om maar even op de Ubuntu release terug te komen (negeert een hoop comments :+ )
Ik ben niet zo'n Ubuntu zealot (Debian & Gentoo zijn meer mijn ding), maar vanochtend zag ik toch wel iets vets van Ubuntu. In een van de gratis kranten in het OV, volgens mij de DAG, maar pin me er niet op vast, zag ik een advertentie staan die me op viel. En raad is; het was een Ubuntu-advertentie, waarin iedereen werd uitgenodigd op de releaseparty in Hilversum. Dat vind ik toch wel erg vet in navolging op die Firefox advertenties :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:06
Zo, na een lange poos weer eens een linux op m'n peecee (een Dell D830) gezet. In het verleden mochten ze altijd een tijdje blijven maar knikkerde ik ze er altijd vanwege irritatie/geen meerwaarde na een tijdje weer af. Maar de goede verhalen over Ubuntu horende wou ik 7.04 wel eens instaleren. Helaas, gesodemieter bij de installatie; ik had me min of meer voorgenomen dat ik me niet meer in rare bochten wou wringen, en dat ondanks dat ik vrij veel van computers afweet het me niet teveel moeite mocht kosten. In het verleden wou ik nog wel eens flink nerden maar tegenwoordig moet m'n peecee gewoon doen waarvoor ie gemaakt is... internetten, office, muziek/video, af en toe een spelletje (dat laatste gaat nog niet gebeuren, dus vandaar dual boot).

Enter 7.10 (i386 release, heb niet meer dan 2gig en ik heb liever compatibiliteit dan een paar % extra snelheid), redelijk vlekkeloos geinstalleerd. Enige pijnpuntjes...

-Geluid... bekende bug, paar uurtjes aan gekloot om te verhelpen. Maar me inleven in de casual gebruiker zou zoiets reden zijn om het OS er weer snel af te gooien.
-Bluetooth, redelijk snel gefixed, maar idem, en pakt m niet altijd
-WLAN op eduroam (specifiek soort WPA o.a. gebruikt bij UTwente, TUDelft), heb ik me suf op gezocht en blijkt een specifiek driverprobleem te zijn. Ook met wpa_supplicant gaat dat niet werken (wat ik sowieso niet wil). Ondertussen heeft mijn zoektocht wel opgeleverd dat studenten op de UT opeens weten hoe ze met network manager en zonder al te veel gedoe het netwerk op kunnen :)
-D/port geluid werkt niet helemaal tof.

Ik merk dat de eerste linux is waar ik gewoon op blijf werken, hij werkt fijner, HULDE! Ubuntu heeft zichtbaar minder problemen met de compiz tour de force dan Vista ultimate met de (mindere) grafische speeltjes (laptop van een collega). Verder vind ik het hele systeem gewoon heerlijk werken. Open office... tsja, doet soms dingen toch net ff anders, dus maar Crossover met Office 2003 erop gezet. (helaasch, Open XML converter installeert ie niet.) Verder thunderbird/firefox/sunbird die ik al eerder gebruikt de bestanden op mń windows partitie aan laten spreken, dus geen problemen daar (hulde voor het NTFS schrijven!). Heerlijk packages instaleren, wat een gemak! Aan de andere kant erger ik me een beetje aan het net anders zijn van de fonts (en dat je al snel bij automatix uitkomt om daar en aan andere kleine dingetjes iets aan te doen).

Er blijven voor mij twee redenen waarom ik af en toe nog XP zal booten

- Zo nu en dan een spelletje
- Specifieke toepassingen
- OpenXML bestanden omzetten/ Office 2007 gebruiken (wat toch wel een erg goede office is)
- Voorlopig nog Wifi

Mijn conclusie, erg gaaf OS, met nog maar weinig onvolkomenheden. Echter, nog steeds totaal ongeschikt voor een normale computergebruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door XElD op 24-10-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45
Ook ik heb afgelopen weekend voor het eerst sinds 6.06 weer eens ubuntu geinstalleerd, en tot mijn grote blijdschap werkte eigenlijk alles direct out of the box. Geluid doet het, ook als ik oordopjes inplug (met 6.06 bleef geluid dan ook over de speakers gaan). Wifi werkte direct (okay, ik heb alleen mac-filter in me accesspoint aanstaan en verder geen beveiliging). En me videokaart (ati x1600 mobility) werd in 1 keer op de juiste resolutie gezet.

Na het installeren van de ati driver bleek alleen compiz niet meer te werken maar na het uitcommenten van 1 regel in de xorg.conf en het installeren van server-xgl doet ook die het perfect.

Gisteravond zelfs nog WoW werkend gekregen, dus ik zie voorlopig geen reden om buiten mijn werk om (.NET programmeur) nog naar windows toe te booten.

edit: Tevens heb ik eclipse met c++ plugin en SDL nog geinstalleerd waarmee ik een leuke grafische hello world heb kunnen maken die werkt onder linux ;)

Ik ben een complete linux noob, na 2 weekjes spelen met 6.06 nooit meer gebruikt, en ben dus ook aangenaam verrast over het gemak en de goede tutorials die overal te vinden zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door denyos op 24-10-2007 14:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me vertellen of de mooie nieuwe Ubuntu m'n X-Fi geluidskaartje al gaat herkennen? Als iemand me dat zo snel kan vertellen, scheelt dat weer een image downloaden en branden etc.etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Ubuntu werkt best leuk, maar ik vind het geen meerwaarde hebben tegenover Windows. Het is toch altijd meer prutsen om alles perfect aan de gang te krijgen... waarom veranderen als je Windows gewend bent en er tevreden mee bent? Omdat het gratis is? Voor mij geen argument.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:59:
Ubuntu werkt best leuk, maar ik vind het geen meerwaarde hebben tegenover Windows. Het is toch altijd meer prutsen om alles perfect aan de gang te krijgen... waarom veranderen als je Windows gewend bent en er tevreden mee bent? Omdat het gratis is? Voor mij geen argument.
Omdat sommige mensen het leuk vinden om ermee te prutsen? Omdat sommige mensen het leuk vinden om weer eens wat anders te hebben? Omdat sommige mensen onderhand wel een beetje uitgekeken zijn op Windows? Omdat sommige mensen wel van een uitdaging houden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien omdat het beter werkt? Alt-Move, Alt-Resize, sloppy-focus (je kan in Pidgin chatten, en in Firefox scrollen tegelijkertijd), en edge resistance niet te vergeten.

Je hebt een gigantische hoeveelheid aan gratis programma's, dus geen gedoe met kopen, registreren, of cracks downloaden.

Het ziet er beter uit. Compiz vs Aero... weinig twijfel denk ik. ;)

Je kan alles customizen naar je eigen goeddunken, maar je hoeft dat niet te doen: sane defaults.

Ubuntu is een stuk minder kaal dan Windows, waardoor je na installatie een stuk meer kan.

En wat dacht je van automatische codec-installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Jay-v schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:49:
[...]

Hier staat de oplossing -> https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Standaard probleempje met ATI videokaarten. ;)

En daar zit m dus het probleem. Volgens die tutorial moet je via de terminal bepaalde commands ingeven waarna het update zou moeten beginnen. Feit is alleen dat de updates nooit gedownload worden om het downlioadprocess altijd bij 41% blijft hangen (connection error geeft de terminal dan). Dit terwijl ik wel gewoon internetverbinding heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple1200
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-08 17:22
ff een vraagje tussendoor: als je een nieuwe laptop hebt gekocht en ubuntu het draadloos netwerk niet ondersteund. Zijn er dan mogelijkheden voor een extern stickje? of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van prutsen met het systeem enzo, maar ik zie opzich niet direct in waarom ik 100% zou moeten overstappen. Het werkt allemaal prima hoor, maar je moet nog veel te veel prutsen om de boel fatsoenlijk te laten draaien. (Booten duurt lang, geen idee waarom. Websites zien er uitgerekt uit ondanks het cleartype font, etc).

Tuurlijk als alles eenmaal draait zal het ongetwijfeld lekkerder werken dan Windows en zal het een kwestie van wennen zijn, maar op dit moment weet ik nog niet wat ik ga kiezen als OS.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Dennahz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:26:
Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van prutsen met het systeem enzo, maar ik zie opzich niet direct in waarom ik 100% zou moeten overstappen. Het werkt allemaal prima hoor, maar je moet nog veel te veel prutsen om de boel fatsoenlijk te laten draaien. (Booten duurt lang, geen idee waarom. Websites zien er uitgerekt uit ondanks het cleartype font, etc).

Tuurlijk als alles eenmaal draait zal het ongetwijfeld lekkerder werken dan Windows en zal het een kwestie van wennen zijn, maar op dit moment weet ik nog niet wat ik ga kiezen als OS.
Je kunt prutsen, als in Windows ergens geen vinkje voor is houdt het op zonder slecht gedocumenteerde registry keys te veranderen. Ik vond het eigenlijk jammer dat gutsy in een keer werkte :P

Op het eerste gezicht zul je misschien ook geen reden zien om over te stappen. Sommige software werkt beter (amarok, synaptic, compiz) dan de beste windows equivalent, andere werken slechter (openoffice, spellen). Alleen als je het echt gaat gebruiken merk je een productiviteits winst. Ik doe veel meer veel sneller dan onder Windows.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Echt, prutsen vind 1% van de computergebruikers misschien mooi... 3% kan het, en die overige 97% mis je ermee als doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
Dat was me al duidelijk :P Maar de vraag is hoe ik libmotif of openmotif geinstalleerd krijg onder 7.10.
Zoals je alles installeert onder Ubuntu:
apt-get install libmotif3 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
XElD schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:04:
Echt, prutsen vind 1% van de computergebruikers misschien mooi... 3% kan het, en die overige 97% mis je ermee als doelgroep.
Echt, het is dan ook op die 97% gericht misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

blaataaps schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:07:
[...]

Echt, het is dan ook op die 97% gericht misschien.
Ik weet niet precies hoe ik dit bericht moet opvatten.

1. Het is inderdaad op die 97% gericht.
2. Het is alleen voor IT'ers die willen prutsen.

Ik gok dat ze toch wel naar optie 1 toe willen maar op dit moment is dat nog niet het geval. Wat een gepruts zeg om m'n wireless aan de gang te krijgen (Acer laptop, knop werkt niet zonder externe software te installeren.. Acer biedt geen ondersteuning). En waarom moet je software altijd moeilijk installeren met die tar.gz als je vanaf een website download?

Ik weet niet of het trage werken van Ubuntu nu aan mijn laptop ligt (Misschien missen er eventuele drivers? Ik weet het niet, het werkt niet zo snel als Windows) of aan Ubuntu zelf.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ik probeer aan te geven dat mensen die van "het werkt bij mij niet, zomg wat een gepruts" naar "iedereen moet altijd prutsen als ze ubuntu installeren" abstraheren dat misschien niet zo snel moeten doen. En je hoeft software niet "altijd" "moeilijk te installeren met een .tar.gz". De stap van "bij mij werkt iets niet" naar "het OS is onbruikbaar voor de gemiddelde gebruiker" nemen veel mensen mijns inziens toch iets te makkelijk. In individuele gevallen (en structureel met sommige dingen/typen hardware) zal het inderdaad een heel gedoe zijn, maar dat lijkt me niet anders dan op andere besturingssystemen.

[ Voor 17% gewijzigd door blaataaps op 24-10-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, als alleen de klagers maar Ubuntu zouden gebruiken, dan is het toch wel erg slecht gesteld met de hoeveelheid Ubuntu-gebruikers op GoT. Je hoort de mensen waarbij het goed gaat gewoon niet zo. Of die hoor je wel, maar dat zijn dan natuurlijk meteen die mensen die willen prutsen en dikke computernerds zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 07:42
Dennahz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:59:
Omdat:
- zuiniger is dan windows op een laptop
- betere ondersteuning voor multimedia in mijn situatie
- Het 'ik zoek een programma' in synaptic, staat daar geen programma tussen dat ik wil dan ga ik naar de fora.
- Snellere boottijd dan windows(windows resume from hibernate duurt langer dan ubuntu)
- Elk half jaar nieuwe functies standaard ondersteund
- Gratis, in aanschaf en ondersteuning, dat is de kracht maar ook direct een zwakte(commercieel gezien)
- Ideologisch: onafhankelijkheid.
Maar als je enorm tevreden met Windows bent, moet je vooral windows blijven gebruiken. ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

blaataaps schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:18:
Ik probeer aan te geven dat mensen die van "het werkt bij mij niet, zomg wat een gepruts" naar "iedereen moet altijd prutsen als ze ubuntu installeren" abstraheren dat misschien niet zo snel moeten doen. En je hoeft software niet "altijd" "moeilijk te installeren met een .tar.gz". De stap van "bij mij werkt iets niet" naar "het OS is onbruikbaar voor de gemiddelde gebruiker" nemen veel mensen mijns inziens toch iets te makkelijk.
Dat wel, maar ik probeer ook aan te geven dat Ubuntu voor de gemiddelde consument nog onbereikbaar is. Er is te weinig ondersteuning van hardware fabrikanten en wellicht werkt het bij 75% van de mensen wel onmiddellijk zonder problemen, bij Windows zit dat toch dicht tegen de 100% aan omdat daar _altijd_ drivers voor zijn. (Behalve hele oude / exotische hardware misschien).

Als alles eenmaal draait dan weet ik zeker dat zelfs mijn oma fatsoenlijk met Linux kan werken. Wellicht beter dan met Windows juist omdat het allemaal aan te passen is. Ze kunnen minder snel virussen oplopen en spyware voor Linux? Nooit van gehoord.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

icyx schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:02:
Om maar even op de Ubuntu release terug te komen (negeert een hoop comments :+ )
Ik ben niet zo'n Ubuntu zealot (Debian & Gentoo zijn meer mijn ding), maar vanochtend zag ik toch wel iets vets van Ubuntu. In een van de gratis kranten in het OV, volgens mij de DAG, maar pin me er niet op vast, zag ik een advertentie staan die me op viel. En raad is; het was een Ubuntu-advertentie, waarin iedereen werd uitgenodigd op de releaseparty in Hilversum. Dat vind ik toch wel erg vet in navolging op die Firefox advertenties :)
Ik zag m in ieder geval in de Spits van vandaag staan.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ubuntu wil wel duidelijk naar optie 1 toe, en daar is de distro denk ik ook fundamenteel anders in dan andere distros... Ik heb het verleden slackware, debian, redhat, suse, gentoo, en volgens mij vergeet ik er wat allemaal wel eens geprobeert... en deze distro is echt duidelijk anders. Nouja, vlgs mij heb ik één keer Freedows (voordat het Linspire heette) maar daar kon je helemaal geen fuck mee en het was retetraag.

En ik denk het tegenovergestelde, dat er te makkelijk gedacht wordt de stap die de gemiddelde gebruiker moet overkomen. Met Ubuntu gaat het in hoofdlijnen goed... tijdens de hele installatie komt er geen command line aan te pas. Maar let wel dat 90% van de computergebruikers niet eens weet wat een commandline is. En als je dat moet leren begint het gewoon bij "ls en cd ..".

Dit zie je niet alleen bij computers, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd... wij ontwerpen een product vaak toch een beetje met een tunnelvisie. Waarom anders zijn er tegenwoordig industrieel ontwerpers? Verplaats je, gesteld dat Ubuntu voor optie 1 gaat, nou es naar een gebruiker die wel oren heeft naar een gratis OS wat er gaaf uitziet en allemaal gratis programmas bevat, maar die in Windows misschien nog net weet hoe je een driver moet installeren. Dan is linux toch abracadbra? Zelfs Ubuntu...

[ Voor 3% gewijzigd door XElD op 24-10-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

Dat wel, maar ik probeer ook aan te geven dat Ubuntu voor de gemiddelde consument nog onbereikbaar is. Er is te weinig ondersteuning van hardware fabrikanten en wellicht werkt het bij 75% van de mensen wel onmiddellijk zonder problemen, bij Windows zit dat toch dicht tegen de 100% aan omdat daar _altijd_ drivers voor zijn. (Behalve hele oude / exotische hardware misschien).
Dicht tegen de 100% vind ik wel wat veel, en er zijn (zeker met vista) helemaal niet _altijd_ (werkende) drivers. De afgelopen tijd heb ik met wireless onder windows meer gezeik gehad dan onder ubuntu.
Als alles eenmaal draait dan weet ik zeker dat zelfs mijn oma fatsoenlijk met Linux kan werken. Wellicht beter dan met Windows juist omdat het allemaal aan te passen is.
Voor oma's zal de aanpasbaarheid niet zo belangrijk zijn denk ik, zolang het allemaal maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Je oma weet niet eens dat er Windows/Linux/etc. bestaat. Die weet alleen dat er links onder in beeld een menuknop hoort te zijn en dat daar ergens zich een knop voor internet/de textverwerker bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
XElD schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:30:

Dit zie je niet alleen bij computers, ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd... wij ontwerpen een product vaak toch een beetje met een tunnelvisie. Waarom anders zijn er tegenwoordig industrieel ontwerpers? Verplaats je, gesteld dat Ubuntu voor optie 1 gaat, nou es naar een gebruiker die in Windows misschien nog net weet hoe je een driver moet installeren. Dan is linux toch abracadbra? Zelfs Ubuntu...
Dat is het helemaal niet (of juist net zoveel) als windows. Een ondersteunde driver installeren is onder ubuntu nog makkelijker dan onder windows, je hoeft niet eens te weten wat voor videokaart je hebt. Zodra je niet weet wat je hebt of als er iets niet helemaal werkt hangt het er nogal vanaf onder welke optie het makkelijker is. Als het tegenzit heb je bij de ene helemaal geen opties meer dan je er bij neerleggen dat "het niet werkt", maar zodra het tegenzit zal het voor iemand die nog net weet hoe je een driver installeert (nouja, ik neem aan dat je op setup.exe van de fabrikants-website dubbelklikken bedoelt) wordt het hoe dan ook snel abracadabra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XElD schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:34:
Je oma weet niet eens dat er Windows/Linux/etc. bestaat. Die weet alleen dat er links onder in beeld een menuknop hoort te zijn en dat daar ergens zich een knop voor internet/de textverwerker bevind.
Ik denk dat Ubuntu dan in ieder geval geslaagd is voor de oma-test. ;) Kwestie van voor-installeren, en 3 iconen op de balk zetten voor internet, mail en tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Laatst online: 23-06 13:57
Om even in te haken. Ben nu 6 dagen bezig met Ubuntu en opzich vind ik het erg prettig werken.
Het is wel even wennen idd ten opzichten van de bekende Plug&Pray en dubbelklik de exe en volgende van windows methode.

Ook ik vind het nog "omslachtig" hoe gedownloaden extra's geïnstalleerd moeten worden echter is de keuze in extra paketten en standaard zaken uitgebreid en makkelijk te installeren.

Het is even de andere manier van werken bekijken/leren maar dat is standaard in de IT wereld. Ook Vista is weer even wennen ten opzichte van XP :)

Opzich ben ik nu 6 dagen bezig werkt het goed en wil ik nu met uiterlijk en applicaties aan de slag. Ik hoop dat ik daar niet al te veel dingen tegen kom :)

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52

Gotiniens

Fairly odd Tim

ik denk dat jullie het verkeerd zien.

Als het na de installatie niet werkt, is het gewoon niet ondersteunt door ubuntu. En je moet toegeven dat de dingen die gelijk werken, ook goed werken.

De dingen die niet gelijk werken, kan je vaak met wat prutsen aan de praat krijgen, maar dan ben je dus al buiten de scope van ubuntu. Het feit dat je zo makkelijk die info kan vinden is omdat het zon open communitie is. Bij windows heb je die info ook wel maar is veel minder bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dareus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
FF een vreemd vraagje misschien. Ben sinds een tijdje wat rond Ubuntu aan het orienteren. Gewacht om echt te gaan installeren totdat Gutsy Gibbon verscheen. Er gebeurt iets vreemds: de venstertitelbalk (dus die mooie bruine met de sluiten, vergroten, verkleinen knop) is iets volledig mis: enorm groot en de titeltekst is onleesbaar, omdat het lettergrootte 72 is ofzo. De pictogrammetjes van venster sluiten, vergroten en verkleinen zijn ook 4 bij 4 cm of zoiets.
Is dat nou een foute instelling of is er iets met mijn Ubuntu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Laatst online: 23-06 13:57
Dareus schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:02:
FF een vreemd vraagje misschien. Ben sinds een tijdje wat rond Ubuntu aan het orienteren. Gewacht om echt te gaan installeren totdat Gutsy Gibbon verscheen. Er gebeurt iets vreemds: de venstertitelbalk (dus die mooie bruine met de sluiten, vergroten, verkleinen knop) is iets volledig mis: enorm groot en de titeltekst is onleesbaar, omdat het lettergrootte 72 is ofzo. De pictogrammetjes van venster sluiten, vergroten en verkleinen zijn ook 4 bij 4 cm of zoiets.
Is dat nou een foute instelling of is er iets met mijn Ubuntu mis?
in de compiz manager (systeem - voorkeuren - edvanced desktop effects settings) window decorations aanvinken

Had het zelfde probleem :) http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16463 heb me rot gezocht hehe

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54

Nakebod

Nope.

Bluetooth, the never ending story...
Ik kom ook nergens een echt goede tutorial tegen voor dial up networking.
Ik heb vaak het idee dat ik iets mis als ik veel van die dingen lees.
Dus als iemand hier een goede BT networking tutorial heeft.. graag!

Het lukt mij op een vage manier ook niet om via mijn PDA een service te discoveren... Krijg niets te zien.

Wat ik wel werkend heb, is bluetooth + telefoon icm KMobileTools en Gnokii, en dat was nog best makkelijk ook, als je maar even weet hoe :+

KMobiletools:
$ hcitool scan
Scanning ...
        <BT address>       Slingerding
$ sudo rfcomm bind 0 <BT address>
$ sudo chmod 666 /dev/rfcomm0
$ ln -s /dev/rfcomm0 /dev/mobile2

En in dit geval heb ik het /dev/mobile2 gebruikt, om de orginele /dev/mobile in tact te houden. Als je /dev/mobile gebruikt hoeft de volgende stap niet eens.
In KMobileTools alleen even in de main settings /dev/mobile aanpassen naar /dev/mobile2 en het werkt.

gnokii
$ hcitool scan
Scanning ...
        <BT address>       Slingerding
$ cp /etc/gnokiirc /home/user/.gnokirrc
$ nano /home/user/.gnokirrc

Verander de volgende 3 waardes:
code:
1
2
3
port = <BT address>
model = 6230
connection = bluetooth

En om te testen of het werkt:
$ gnokii --identify
GNOKII Version 0.6.18
IMEI         : xxxxxxxxxxxxx
Manufacturer : Nokia
Model        : 6230i
Product name : RM72_73_-
Revision     : V 03.70

En nu kan je xgnokii starten, en gebruiken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:14:
En daar zit m dus het probleem. Volgens die tutorial moet je via de terminal bepaalde commands ingeven waarna het update zou moeten beginnen. Feit is alleen dat de updates nooit gedownload worden om het downlioadprocess altijd bij 41% blijft hangen (connection error geeft de terminal dan). Dit terwijl ik wel gewoon internetverbinding heb...
Heb ik ook wel eens, wat ik dan doe als apt-get blijft hangen is CTRL-C.
En dan hetzelfde commando met -m er achter.
Fix missing houdt dan in, en dan probeert hij het nog een keer. Als je dat een aantal keer herhaalt haalt hij uiteindelijk alles binnen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:41:
[...]

Heb ik ook wel eens, wat ik dan doe als apt-get blijft hangen is CTRL-C.
En dan hetzelfde commando met -m er achter.
Fix missing houdt dan in, en dan probeert hij het nog een keer. Als je dat een aantal keer herhaalt haalt hij uiteindelijk alles binnen. :)
Mm dat werkt dus ook niet. Krijg dit:

maurice@maurice-laptop:~$ sudo -s
root@maurice-laptop:~# sudo apt-get update -m
Ign cdrom://Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release amd64 (20071016) gutsy/main Translation-en_US
Ign cdrom://Ubuntu 7.10 _Gutsy Gibbon_ - Release amd64 (20071016) gutsy/restricted Translation-en_US
Err http://archive.ubuntu.com gutsy Release.gpg
Could not connect to archive.ubuntu.com:80 (1.0.0.0). - connect (113 No route to host)
Err http://archive.ubuntu.com gutsy/universe Translation-en_US
Could not connect to archive.ubuntu.com:80 (1.0.0.0). - connect (113 No route to host)
Err http://archive.ubuntu.com gutsy/multiverse Translation-en_US
40% [Connecting to archive.canonical.com (1.0.0.0)] [Connecting to archive.ubun
root@maurice-laptop:~#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
De foutmelding is toch duidelijk? :)
Heb je een default route ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:02:
Niet zover ik weet? ZIjn gewoon de standaardinstellingen van mijn LAN-verbinding. Moet ik dat juist wel of niet doen? (zoja, hoe?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De nieuwe ATI driver met support voor AIGLX is uit.
https://www2.ati.com/driv...ler-8.42.3-x86.x86_64.run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58

MBV

blaataaps schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:02:
Knappe jongen als jij een route naar 1.0.0.0 weet te vinden :+

Het probleem hier is dat hij de host niet kan vinden, en dus 1.0.0.0 invult. Het zou 91.189.88.46 moeten zijn. Je zou archive.ubuntu.com in je hosts-file kunnen zetten, of je dns-probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ik had het aparte ip niet gezien, maar ip route get 1.0.0.0 geeft hier gewoon de default gateway hoor :) Behalve dat het nog niet uitgegeven is, is 1/8 niet zo heel bijzonder lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:15
Ik weet niet of het anderen is opgemerkt maar ik vind ubuntu beter in elkaar zitten dan kubuntu.

Ik ben nu al een maand allemaal verschillende distro's aan het uitproberen om te kijken welke ik het lekkerste bij me vind passen. Ik heb 3 weken openSuse 10.3 geprobeerd en ik vind het prettig werken maar het voelde nogal zwaar en log aan. Ook wilde compizfusion moeilijk bij mij aan de gang gaan en Yast vind ik niet echt geweldig.

Toen heb ik een week ubuntu 7.10 geinstalleerd, alles werkte perfect! Software installeren ging ook makkelijk, compiz werkte meteen nadat ik me nvidia driver had geactiveerd. Alleen ben ik niet echt fan van Gnome. Dus dacht ik laat ik dan de nieuwe Kubuntu proberen.

Maar dat viel even bar tegen! Ik heb het nu 2 dagen er opzitten, en ik vind het niet lekker inelkaar zitten. Compiz lijkt niet te zijn geinstalleerd, ik heb ook ccsm geinstalleerd en krijg ook geen plugins te zien. Ik moest firefox nog installeren, en als ik java wil installeren krijg ik steeds errors. Ook blijft de updater aangeven dat er een nieuwe release update is terwijl ik al 7.10 heb. En ik lijkt een heleboel configuratie programmas te missen die wel standaard bij de KDE versie zaten van opensuse 10.3

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren?

Groetjes,
roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

RoyVi schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:01:
Ik weet niet of het anderen is opgemerkt maar ik vind ubuntu beter in elkaar zitten dan kubuntu.

Ik ben nu al een maand allemaal verschillende distro's aan het uitproberen om te kijken welke ik het lekkerste bij me vind passen. Ik heb 3 weken openSuse 10.3 geprobeerd en ik vind het prettig werken maar het voelde nogal zwaar en log aan. Ook wilde compizfusion moeilijk bij mij aan de gang gaan en Yast vind ik niet echt geweldig.

Toen heb ik een week ubuntu 7.10 geinstalleerd, alles werkte perfect! Software installeren ging ook makkelijk, compiz werkte meteen nadat ik me nvidia driver had geactiveerd. Alleen ben ik niet echt fan van Gnome. Dus dacht ik laat ik dan de nieuwe Kubuntu proberen.

Maar dat viel even bar tegen! Ik heb het nu 2 dagen er opzitten, en ik vind het niet lekker inelkaar zitten. Compiz lijkt niet te zijn geinstalleerd, ik heb ook ccsm geinstalleerd en krijg ook geen plugins te zien. Ik moest firefox nog installeren, en als ik java wil installeren krijg ik steeds errors. Ook blijft de updater aangeven dat er een nieuwe release update is terwijl ik al 7.10 heb. En ik lijkt een heleboel configuratie programmas te missen die wel standaard bij de KDE versie zaten van opensuse 10.3

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren?

Groetjes,
roy
dat klopt denk ik wel. Als ik het goed heb wordt al het werk aan kubuntu door vrijwilligers gedaan, Aan Ubuntu word door een aantal mensen van Cannonical gewerkt. Dit verklaart de verschillen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb sinds dapper ubuntu op mijn laptop staan, tot Gutsy met gemengde gevoelens.
Sinds Gutsy heeft Ubuntu imo een ander niveau bereikt en is het zeer zeker een goed alternatief voor windows (zeker voor vista?)

Ubuntu draait nu zeer soepel op mijn laptop (Asus A3E).
Alles werkt out of the box, behalve mijn ingebouwde webcam en Infrarood niet. Ik denk ook niet dat ik die aan de praat ga krijgen. (was onder windows XP overigens ook een probleem)

Een ander probleem wat ik heb is dat firefox geen activeX ondersteund en dat heb ik eigenlijk nodig om met RDP (tsweb) in te loggen op mijn werk PC. Ik heb dat opgelost met virtualbox. _/-\o_

Een van de ijk punten voor een goed werkend ubuntu is volgens mij dat je alles grafisch kunt instellen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat ook gewoon kan met Gutsy.
Inmiddels ga ik overigens steeds meer de console gebruiken, maar dat is meer omdat dat eigenlijk gewoon heel leuk is.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

straffe_hendrik schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 09:54:
Een ander probleem wat ik heb is dat firefox geen activeX ondersteund en dat heb ik eigenlijk nodig om met RDP (tsweb) in te loggen op mijn werk PC. Ik heb dat opgelost met virtualbox. _/-\o_
Applications->Internet->Terminal Server Client ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

Nee helaas, dat nie werkt nie.... :P

Ik log in met zoiets als intranet/<naambedrijf>/tsweb
In windows werkt dat alleen via internet explorer.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
XElD schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:36:
*knip*
Enter 7.10 (i386 release, heb niet meer dan 2gig en ik heb liever compatibiliteit dan een paar % extra snelheid), redelijk vlekkeloos geinstalleerd. Enige pijnpuntjes...

-Geluid... bekende bug, paar uurtjes aan gekloot om te verhelpen. Maar me inleven in de casual gebruiker zou zoiets reden zijn om het OS er weer snel af te gooien.
-Bluetooth, redelijk snel gefixed, maar idem, en pakt m niet altijd
-WLAN op eduroam (specifiek soort WPA o.a. gebruikt bij UTwente, TUDelft), heb ik me suf op gezocht en blijkt een specifiek driverprobleem te zijn. Ook met wpa_supplicant gaat dat niet werken (wat ik sowieso niet wil). Ondertussen heeft mijn zoektocht wel opgeleverd dat studenten op de UT opeens weten hoe ze met network manager en zonder al te veel gedoe het netwerk op kunnen :)
-D/port geluid werkt niet helemaal tof.
*knip*
WLAN op de UT werkt prima hoor, icm wpa_supplicant. Network manager gebruik ik trouwens niet, vind ik niet fijn werken. Heb gewoon een wpa_supplicant.conf met daarin mn netwerken, en roaming werkt dus automatisch :*)

Mocht je er wat aan hebben:
Mijn wpa_supplicant.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=0

# Miscellaneous settings
ap_scan=1
fast_reauth=0

network={
    ssid="WLAN"
    key_mgmt=IEEE8021X
    eap=TTLS
    anonymous_identity="studentnummer@utwente.nl"
    identity="studentnummer@utwente.nl"
    password="mijnwachtwoord"
    phase2="auth=PAP"
}

En dan heb ik dit in /etc/network/interfaces staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp
    wpa-iface eth1
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant.conf
    wpa-driver wext

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Als mensen hier nog problemen met msttcorefonts hebben, dat ze niet toegepast worden meer specifiek, dan is dit wat bij mij het probleem oploste. Gewoon weer verwijderen en nog een keer installeren. Ik heb het nu op 2 PC's gehad en op beiden op deze manier opgelost, dus ik zou het zo proberen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

XElD schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:36:
[...]
Ik weet niet wat jij denkt maar WPA is een standaard net zoals TCP/IP en ieee802.11. Als een uni daar een eigen implementatie van zou brouwen dan zijn zij niet de enigen die gesjeesd zijn, ook hun studenten ;).

WPA _zonder_ wpa_supplicant gaat gewoonweg niet op Linux (tenzij bij de legacy Ralink drivers).
Network-manager is afhankelijk van wpa_supplicant, het is niet omdat je het niet ziet, dat dat niet zo is ;). Nofi, maar afgaande op je 'voorkeuren' lijkt Windows me een betere keuze voor je. Ik heb de indruk dat je vooral op zoek bent naar een gratis kloon.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
RoyVi schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:01:
Ik moest firefox nog installeren, en als ik java wil installeren krijg ik steeds errors. Ook blijft de updater aangeven dat er een nieuwe release update is terwijl ik al 7.10 heb.

Groetjes,
roy
Roy,
De Sun Java6 JRE werkt hier perfect, inc de plugin.
Updater heeft een update gehad, ook dat probleem is opgelost.

/ontopic
Qua werking etc ben ik zeer content met Kubuntu.
Wat een ellende had ik tijdens de Vista install, teveel gewend aan ux? ;)

Draai nu de standaard 7.10 versie op mijn desktop, ivm met doc, email etc etc wil ik daar niet teveel mee experimenteren.
Voor het spelen heb ik een Dell Latitude D620, zeer goed te doen :+
Via het makefusion script draai ik daar nu de laatste Compiz-Fusion op :9~

Think Vista is impressive? You didn't see Linux yet!

Van de week maar weer eens een screentje posten in het juiste topic.
Misschien ook maar weer mijn ondertitel aanpassen...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55

Surfer

~

straffe_hendrik schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:34:
Nee helaas, dat nie werkt nie.... :P

Ik log in met zoiets als intranet/<naambedrijf>/tsweb
In windows werkt dat alleen via internet explorer.
In principe is dat activex geval niet heel anders dan een andere RDP client.
Als je de index.html uit die tsweb bekijkt, staat er als het goed is gewoon een IP adres in, en die kun je weer gebruiken in een "normale" RDP client volgens mij.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Borromini schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:31:
[...]

Ik weet niet wat jij denkt maar WPA is een standaard net zoals TCP/IP en ieee802.11. Als een uni daar een eigen implementatie van zou brouwen dan zijn zij niet de enigen die gesjeesd zijn, ook hun studenten ;).

WPA _zonder_ wpa_supplicant gaat gewoonweg niet op Linux (tenzij bij de legacy Ralink drivers).
Network-manager is afhankelijk van wpa_supplicant, het is niet omdat je het niet ziet, dat dat niet zo is ;). Nofi, maar afgaande op je 'voorkeuren' lijkt Windows me een betere keuze voor je. Ik heb de indruk dat je vooral op zoek bent naar een gratis kloon.
Dat nm via wpa_supplicant werkt dat wist ik wel... wpa_supplicant (direct aansturen) doet het ook niet (nouja je schijnt me te kunnen schoppen op een zekere manier) op Eduroam, zoals ik al eerder zij, een specifiek probleem met de intel 4965 chipset. En op zoek naar een gratis Windows kloon? Ja... in die zin dat ik vind dat het toch ook mogelijk moet zijn zonder al te veel moeite zonder MS te kunnen leven? Dat het gratis is is mooi megenomen. Trouwens, wat is er mis met een het opzoek zijn daarnaar, is dat niet juist wat deze Linux distro nastreeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Kan je de 64bit versie van Ubuntu 7.10 ook draaien op je Core2Duo T5600 met 64bit? Of is dit echt voor AMD? :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Henkie-Jan schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:48:
Kan je de 64bit versie van Ubuntu 7.10 ook draaien op je Core2Duo T5600 met 64bit? Of is dit echt voor AMD? :)
Werkt ook voor een Intel, moet wel kunnen dus.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb Gusty erop staan en alles werkt, min of meer, als een zonnetje. M'n geluidskaart snapte 'ie niet, maar onboard geluid werkt goed. Wifi gaat ook goed, alleen wil het niet lukken met de resolutie van m'n scherm.

Ik heb een Ati X600 kaart erin zitten met een Dell M991 19" monitor. Wat ik ook probeer, ik kom niet verder dan een resoluties van 1600x1200, 1280x1024, 1024x768 en lager terwijl ik heel graag 1280x960 wil hebben.

Ik heb al enthousiast in /etc/X11/xorg.conf zitten wroeten en daar staat de resolutie ook keurig bij, but no cigar. Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:44:
Ik heb een Ati X600 kaart erin zitten met een Dell M991 19" monitor. Wat ik ook probeer, ik kom niet verder dan een resoluties van 1600x1200, 1280x1024, 1024x768 en lager terwijl ik heel graag 1280x960 wil hebben.
Even voor de zekerheid, je hebt de restricted drivers toch wel aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

XElD schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 15:17:
[...]
Trouwens, wat is er mis met een het opzoek zijn daarnaar, is dat niet juist wat deze Linux distro nastreeft?
Er is niks mis mee, alleen is Linux dan niet wat je zoekt. Zelfs niet Ubuntu ;). Dan moet je bij ReactOS zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdgeest schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:55:
[...]

Even voor de zekerheid, je hebt de restricted drivers toch wel aanstaan?
Je liet me even schrikken. :)

Maar ja, die staan aan.

Uit m'n xorg.conf, met deze resoluties kom ik niet verder dan 1024x768 en 1280x960 wordt simpelweg genegeerd. Op XP werkt het wel gewoon, de hardware heeft er op zich dus geen problemen mee.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Monitor"
        Identifier      "Generic Monitor"
        Option          "DPMS"
        Horizsync       28-51
        Vertrefresh     43-85
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "ATI Technologies Inc RV380 [Radeon X600 (PCIE)]"
        Monitor         "Generic Monitor"
        Defaultdepth    24
        SubSection "Display"
                Depth   1
                Modes           "1280x960"      "1024x768"      "800x600"       "640x480"
        EndSubSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
E.r.w.i.n,
Stel ook een correcte monitor in, mijn twee Dell LCD's werken goed NA het instellen er van.
Als ik ze niet instel krijg ik een mooie virtual resolutie desktop, bijzonder irritant heen en weer scrollen :(

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt niet je monitor section maar je driver section nodig...

* Borromini durft nog even subtiel op het doel van het topic te wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:17:
Je hebt niet je monitor section maar je driver section nodig...
code:
1
2
3
4
5
Section "Device"
        Identifier      "ATI Technologies Inc RV380 [Radeon X600 (PCIE)]"
        Driver          "fglrx"
        Busid           "PCI:1:0:0"
EndSection

Die? Ook als ik de juiste monitor erin zet, kom ik niet verder dan 1024.
* Borromini durft nog even subtiel op het doel van het topic te wijzen
Je hebt gelijk hoor, vrees alleen dat een apart topic óf op slot gegooid gaat worden of dat er een hoop naar Google verwezen gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Borromini schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:04:
[...]

Er is niks mis mee, alleen is Linux dan niet wat je zoekt. Zelfs niet Ubuntu ;). Dan moet je bij ReactOS zijn.
Nouja, voor mij maakt het niet zoveel uit... maargoed ReactOS heeft nog maar Alphastatus... hartstikke knap wat ze doen en ik hou het al een tijdje in de gaten.

ReactOS is eigenlijk de enige manier om uit de lock in die Windows heet uit te komen. Het gros van de gebruikers weet niet eens dat je een ander OS kan instaleren. Zij die het weten zullen het voor een groot gedeelte niet willen... dus heeft elk ander OS eigenlijk geen schijn van kans. Totdat er OS komt wat precies hetzelfde biedt... ReactOS.

Maargoed, als we nog eens een significante afname van het Windows marktdeel zullen zien zal dat zeker nog een flinke tijd duren.

Ondertussen is het de taak van programmas als Firefox, en andere goede en populaire tegenhangers van commerciele/MS software om de weg te banen. Een ding staat vast, zonder compatibiliteit kom je niet ver.

Tegelijkertijd zorgen allerlei open source programmas wel voor erg veel innovatie. Toeval dat MS de ontwikkeling van IE stilzette totdat een paar jaar later Firefox een geduchte tegenstander begon te worden? Dacht het niet... net zoals een shell als Compiz, ik weet zeker dat die als inspiratie voor andere OS-en zal gaan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met kloon-software is dat het nooit af is. Hoe meer het op een bestaand product begint te lijken, hoe meer je je aan de dingen stoort die toch nog anders werken. Een eigen product met eigen doelstellingen zal een stuk makkelijker geaccepteerd worden.

ReactOS zal nooit een succes worden, omdat Windows altijd beter zal zijn. Windows zal altijd voorlopen. Wine kan alleen maar een succes worden omdat je het niet voor alles nodig hebt. Je pakt gewoon een versie waarin Office 2003 werkt, en daarmee is het afgelopen.

Ubuntu kan best een succes worden, omdat het de mogelijkheid heeft om dingen grondig anders aan te pakken, en niet constant bug voor bug dingen hoeft na te bouwen, wat een stuk meer werk is. Ubuntu is gewoon beter dan Windows op zo'n beetje alle fronten.

Waarom denk je dat de meeste mensen tegenwoordig geïnteresseerd raken in Linux? Compiz! Het is iets wat geen kloon is. Het is nieuw en het is cool. Dat Linux gratis is, heeft al 10 jaar geen reet uitgemaakt.

Zonder compatibiliteit kom je inderdaad niet ver. Maar die compatibiliteit moet je meer zoeken in bestandsformaten en protocollen. Ubuntu wordt steeds populairder. Hardware-vendors beginnen t ook een beetje door te krijgen. Software vendors nog niet echt, maar dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth
  • Laatst online: 24-12-2021
Ik las vandaag een artikel over "hard drive wear and tear" onder Ubuntu. Heeft iets te maken met HD power management en dan hoofdzakelijk op laptops, hier het artikel: Explanation of Ubuntu Hard Drive Wear and Tear. Uit de comments van Digg:
sudo hdparm -i /dev/sda | grep AdvancedPM

To check whether your drive supports advanced power management at all, and its status.
Ik was van plan om de nieuwe versie van Ubuntu te testen, maar dit bericht doet me een beetje terugdeinzen. Ook al heb ik een desktop pc... De oplossing uitvoeren - hdparm -B 255 /dev/sda - zal geen probleem zijn alleen neem ik liever geen risico. Just FYI - geen FUD of bangmakerij intended...

edit:
Volgens comment Digg - wat weinig waarde heeft, I know - zou S.M.A.R.T. uitschakelen in het BIOS ook een oplossing kunnen zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Smooth op 25-10-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
S.M.A.R.T. kan inderdaad uitgeschakeld worden in de bios, al is de bios van een notebook beperkter qua opties.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
En ik betwijfel wat SMART uitzetten aan wear&tear kan voorkomen. Het load/unload is een duidelijk voorbeeld. SMART is afaik alleen een interne aangelegenheid die dit soort dingen (load/unload) bijhoudt en kijkt wat er nog aan levensduur overblijft. Het zal qua APM dus een miliwatt schelen aan vermogen, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

S.M.A.R.T. = monitoring only. Je hebt nog altijd userspace tools nodig om met die dingen om te gaan.

Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology

[ Voor 42% gewijzigd door Borromini op 26-10-2007 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
@DOT, ja Ubuntu is inderdaad erg goed bezig, waarvoor hulde! En het probleem wat je aankaart met ReactOS is natuurlijk ook een feit (waarbij het Wine project natuurlijk wel weer erg kan profiteren van wat zijn doen).

Maar laatst een Poll, nog niet eens 1% van de mensen gebruikt het op de Desktop... aan de andere kant daat zitten natuurlijk ook zat voorgeinstalleerde annonieme kantoorboxjes tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:45

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:21:
Idd, als alleen de klagers maar Ubuntu zouden gebruiken, dan is het toch wel erg slecht gesteld met de hoeveelheid Ubuntu-gebruikers op GoT. Je hoort de mensen waarbij het goed gaat gewoon niet zo. Of die hoor je wel, maar dat zijn dan natuurlijk meteen die mensen die willen prutsen en dikke computernerds zijn.
Ik kom nu weer langs dit topic en ik ben zo'n gebruiker die je niet hoort, alles werkt namelijk perfect out of the box.

Ik heb thuis een core2duo met nVidia 8800GTS. Gutsy er op ging prima en draait nu allemaal top met compiz.

Ik heb in twee weken tijd mijn Vista al niet meer geboot. Ik kan MSN'en met Pidgin, muziek luisteren met Amarok en mijn mail checken met Thunderbird (Wat ik onder Windows ook doe).

Ik heb mezelf voorgenomen NIETS via de cli te doen. Ookal ben ik van beroep Systeembeheerder van Ubuntu servers, vind ik dat een desktop moet werken zonder op de CLI aan de gang te gaan.

Alles wat ik wil doen op mijn desktop wil ik via een menu doen. Tada, allemaal gelukt!

Vervolgens op mijn kantoor PC (zelfde setup als thuis, alleen mindere vga) geinstalleerd, ging ook vlekkeloos. Daar is Windows XP er zelfs helemaal vanaf.

En toen mijn laptop, een Acer. Ja, de wireless zit daar even tegen. Don't blame Ubuntu! Het is Acer die geen driver gemaakt heeft, maar nadat ik van mijn collega een installatie-script gekregen had werkte alles prima. Daar moest ik dus wel even de CLI op, helaas.....

OpenOffice vind ik prima werken. Ik maak hier en daar wat documenten voor mijn werk, daar voldoet voor mijn OpenOffice.

De enige keren dat ik op de CLI moet zijn is wanneer ik een SSH connectie naar een server van mijn werk op zet.

Ook moet ik voor mijn werk connecties met een Cisco VPN router opzetten. Normaal moet je hiervoor de Cisco VPN client hebben. In Ubuntu zit KVpnc, daarmee kan ik prachtig de VPN connectie opzetten en ook hierbij heb ik de CLI niet gezien.

Nee, voor mij geen WIndows meer.

Ook mijn vrienden (allemaal non-IT) zitten gapend naar mijn desktop te kijken, die hebben allemaal een verkeerd beeld over Linux. Maar nu ze dit hebben gezien is hun mening aardig bijgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Snow_King schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:50:
[...]
Ik kom nu weer langs dit topic en ik ben zo'n gebruiker die je niet hoort, alles werkt namelijk perfect out of the box.
Ik heb ook veel van dat soort ervaringen op verschillende machines. Alleen is in de meeste gevallen wel iets niet in orde. Je kunt dat niet oplossen zonder de console.

- Op mijn desktop wordt de resolutie die ik kies met dat nieuwe programma'tje niet opgeslagen. Resolutie veranderen werkt wel trouwens. Wat er niet uitziet is de refreshrates: ik kan kiezen tussen 50Hz, 55Hz en 58Hz, maar daar klopt echt niets van. Als ik 58Hz kies staat ie op 70Hz. 55Hz geeft een foutmelding dat de refreshrate te hoog staat. Dat is jammer, maar dat is eigenlijk altijd zo geweest op die machine. Misschien een driver-issue (nvidia).
- Op de HP NC6000 duurt het opstarten enkele minuten, dat duurt echt een factor 3 te lang. Tevens werkt het splash-screen niet.
- Op m'n oude laptop (P3-400 van Dell) boot heel de live-cd niet.

Dit zijn kleine probleempjes die hoogst waarschijnlijk allemaal op te lossen zijn. Alleen heb je daar wel de commandline voor nodig. Als je het vergelijkt met Windows, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit van dit soort problemen heb gehad. Natuurlijk zijn er meer dan genoeg problemen met Windows geweest, maar die waren meestal driver-gerelateerd en zelfs dan waren ze nog wel op te lossen via de GUI (want wat heb je ook aan de commandline in Windows.. helemaal niets dus) of onoplosbaar (herinstallatie).
Aan de ene kant kun je zeggen "ik wil geen CLI meer gebruiken", aan de andere kant: er is niets mis met de CLI. Een n00b-gebruiker (zoals mijn pa bijvoorbeeld) kan in Windows met de GUI zijn problemen niet oplossen, en in Ubuntu ook niet met de CLI. Dus daar heb je geen verlies op. De wat gevorderde gebruiker kan prima kopieren en plakken, en op de meeste websites met een oplossing voor een probleem in Linux staat wel welke commando's je moet intypen. Ergo: copy, paste. Dat kan met een GUI dan weer niet.

Anyway, dit soort details moeten nog aangepakt worden want op dit soort vlakken is Ubuntu nog niet helemaal volwassen. Als je geen issues hebt wel, dan is het zoals je zelf schrijft voor de meeste mensen ook wel goed genoeg. :)
Ik blijf de ontwikkeling van Ubuntu en Linux in het algemeen met interesse volgen. Er wordt elke keer goede vooruitgang geboekt op alle fronten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik kan me aansluiten bij Snow_King, ben al weer bijna een jaar overgestapt op Ubuntu, en hoewel niet alles meteen werkte (SD reader, Wireless) ben ik ook zeer tevreden. Tis namelijk ook niet altijd zo dat Windows alle drivers altijd heeft na een verse installatie. De enige redenen dat mn Ubuntu installatie soms een keertje moet worden gerepareerd is omdat ik het zo leuk vind om er mee te klooien :P. Zo had de upgrade naar Gutsy mn (grondig zelf verbouwde)Feisty om zeep geholpen. Gelukkig stond mn /home op een aparte partitie, en was ik na de installatie van Gutsy ook zo klaar met installeren. Gewoon een kwestie van je installatie goed bijhouden, en backups bewaren van je configuratiebestanden.

Fijne van Ubuntu vind ik dat je zoveel vrijheid hebt, en dat je je desktop precies zo kan inrichten als je zelf wilt, zonder dat het 'nep' voelt. Waarschijnlijk kennen jullie dat gevoel wel in Windows, dat je custom icons installeert, eventueel een extra theme (bv windowblinds etc) en misschien wat leuke dingetjes op je bureaublad. Dat werkt dat nooit echt helemaal 'native' en maakt het je systeem eigenlijk alleen maar langzaam.

Enige probleem dat ik er nu mee heb.. is dat ik me verveel :P. Alles werkt goed, dus ben ik nu maar mensen op ubuntuforums aan het helpen met hun problemen. Geef toch een goed gevoel als je het verlossende antwoord :P kunt geven..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Juist niet met de CLI aan de gang gaan op de desktop :? Dat is nu juist een van de krachtigste dingen van linux.

Anyway, mijn Gutsy draait nu ook prima, een paar kleine bugs die te verhelpen waren, maar niets serieus. Ik denk echter dat het volledig verwijderen van bugs niet gaat lukken, omdat de ontwikkeling door blijft gaan, en er altijd nieuwe versies worden gemaakt van esentiele systeem onderdelen. Het gevolg is dat de rest van de programmatuur dan maar moet volgen en dat duurt altijd even en is niet foutloos.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen denken kennelijk nog steeds dat een "echt" besturingssysteem een GUI moet bevatten. Er draaien hier wat servers toch echt met Ubuntu, maar zonder X window systeem.

Wat ik wél vind, is dat software die is bedoeld voor X, bij voorkeur via X configureerbaar moet zijn. Voor sommige software als daemons en utils zou ook best een configuratiescherm c.q. GUI kunnen worden gemaakt. Mensen die een GUI willen, moeten eigenlijk ook altijd een GUI kunnen gebruiken. Kennis moeten hebben van de command line interface vind ik dan onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:49:
Mensen denken kennelijk nog steeds dat een "echt" besturingssysteem een GUI moet bevatten. Er draaien hier wat servers toch echt met Ubuntu, maar zonder X window systeem.
Ik maak ook gebruik van een "externe" GUI, omdat ik alleen VMware erop draai. Kale Ubuntu op de server (zonder GUI dus), VMware geinstalleerd en je kunt dan op je werkstation via remote host verbinding maken. Toch een grafisch gevoel, zonder de belasting van een GUI op de server. Werkt ideaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:49:

Wat ik wél vind, is dat software die is bedoeld voor X, bij voorkeur via X configureerbaar moet zijn. Voor sommige software als daemons en utils zou ook best een configuratiescherm c.q. GUI kunnen worden gemaakt. Mensen die een GUI willen, moeten eigenlijk ook altijd een GUI kunnen gebruiken. Kennis moeten hebben van de command line interface vind ik dan onzin.
Begrijp me niet verkeerd, ik breng de hele dag door op een CLI. Ik ben Linux sysadmin en doe de hele dag niet anders.

Maar instellingen voor mijn video, audio e.d. wil ik op de desktop gewoon via een GUI doen, niet in een xorg.conf.

Ook nieuwe software installeren met een paar klikken, net zoals mijn netwerk configureren.

Ik ben ook heel blij dat de CLI er gewoon nog is op mijn desktop, voor een snelle find of even een tar maken is het ideaal, maar in principe moet naar mijn idee een desktop kunnen worden gebruikt en beheerd via de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Ik snap de houding van Snow_King trouwens heel goed. Ik zit achter mijn Slackwaredoos met een heel andere mentaliteit dan achter m'n Ubuntudoos. Slackware is ervoor gemaakt om mbv de CLI alles zelf op te zetten, Ubuntu is ervoor gemaakt om in eerste instantie gewoon helemaal te werken. Ik ben er ook niet gek op om in Ubuntu met de CLI iets in te moeten stellen omdat ik verwacht dat dat niet meer nodig is. Slackware en Ubuntu zijn ondanks dat ze beide op Linux zijn gebouwd hele andere OS'en. Ik denk dat de meeste andere mensen juist niet zo denken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 18:30
De meeste mensen hebben wel eens van lunix ofzo gehoord. Dat is beter dan Windoos eh? Ja, een vriend van mij heeft ook lunix, is veel beter zegt ie. Waar kan je het eigenlijk kopen?

De werkelijkheid is zo vaak anders dan wat de meeste mensen weten. Linux is slechts een kernel. Alles wat er boven op draait bepaald de volledige gebruikerservaring.
Ik vind Ubuntu heel fijn. Alles lijkt in 1 keer precies te werken zoals ik het verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Is het volgende ook mogelijk:
Heb een externe HDD met 9GB vrij. Genoeg dus om Ubuntu volledig op te installeren. Nu wil ik graag de bestaande partitie er uiteraard de bestanden behouden!!!
Kan ik in de partitionmagic achtige programma in Ubuntu een extra NTFS partie aanmaken en daar Ubuntu op installeren? Zonder dat dus die andere partitie waar de bestanden op staan op zijn mondje valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Henkie-Jan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:27:
Heb een externe HDD met 9GB vrij. Genoeg dus om Ubuntu volledig op te installeren. Nu wil ik graag de bestaande partitie er uiteraard de bestanden behouden!!!
Kan ik in de partitionmagic achtige programma in Ubuntu een extra NTFS partie aanmaken en daar Ubuntu op installeren? Zonder dat dus die andere partitie waar de bestanden op staan op zijn mondje valt?
Volgens mij is dat wel mogelijk. Alleen zal het geen NTFS partitie worden.
Ik zou sowieso wel altijd je bestanden backuppen voordat je met partities gaat rommelen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Henkie-Jan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:27:
Ubuntu kan niet op NTFS, want in Linux kan je niet NTFS formatteren omdat Microsoft NTFS geheim houdt. Plus dat je een besturingssysteem niet op zo'n zwak filesystem als NTFS wilt installeren. Installeer het gewoon op ext3, geen problemen. Mocht je de partitie in Windows willen benaderen kan je de tool van www.fs-driver.org gebruiken. Dat is overigens niet aan te raden want Windows wil altijd klooien met je partitie. Maar Ubuntu op ext3 filesystem en op een 9GB disk kan prima. Ik zou wel die 9GB splitten in een '/' partitie en een 'swap' partitie.

Voorbeeld van het ruimtegebruik van Ubuntu: Een simpele internet/emaillaptop, met wat mediafunctionaliteit neemt 4GB in beslag. Het hele besturingssysteem inclusief alles wat er nodig is. Toch moet je niet bezuinigen op ruimte, ext3 raakt gefragmenteerd onder een bepaald aantal vrije ruimte, terwijl het normaal niet last heeft van fragmentatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 26-10-2007 16:39 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik meende te lezen dat Ubuntu 7.10 met NTFS overweg kon of zow? :) Maar goed zou ik wel verkeerd hebben gelezen. Maar ik kan die partities wel naast elkaar draaien?

Het is puur voor test doeleinden op die externe HDD hoor. Maar bepaalde functies werken niet via de Live CD. Vandaar dus! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Henkie-Jan op 26-10-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Henkie-Jan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:39:
Ik meende te lezen dat Ubuntu 7.10 met NTFS overweg kon of zow? :) Maar goed zou ik wel verkeerd hebben gelezen. Maar ik kan die partities wel naast elkaar draaien?

Het is puur voor test doeleinden op die externe HDD hoor. Maar bepaalde functies werken niet via de Live CD. Vandaar dus! :)
Het kan NTFS lezen en schrijven, maar je kan het er niet op installeren. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Maar ik kan dus wel die linux partities naast de NTFS partitie draaien? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Henkie-Jan op 26-10-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Henkie-Jan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:01:
Maar ik kan dus wel die linux partities naast de NTFS partitie draaien? :)
Dat kan prima.

Toen ik mijn PC installeerde met Vista (NTFS dus) heb ik expres 160GB free space behouden voor Linux.

Op die lege ruimte heb ik vervolgens Ubuntu gezet met ext3.

VIsta werkt ook nog prima, al heb ik er niks meer te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo eindelijk loopt Gutsy helemaal zo als ie hoort!
Avant Window Navigator ook maar geinstalleerd, ik zie dat er een flinke update voor is geweest, nu zweeft ie boven mn taakbalk en is hij kleiner, wat heel fet is(https://launchpad.net/awn)

maar ik vroeg me toch altijd al iets af, met muziekspelers in het algemeen (ik gebruik nu rythmbox), heeft die tijdbalk waarmee je door het nummer kan scrollen echt nog nooit goed gewerkt
altijd als ik verder wil zoeken (vooral met livesets) dan moet je die schuif ten eerste slepen en je kan niet zomaar in de balk klikken waar je hem wilt hebben.
Dan komt daar bij dat die schuif heel vaak terugschiet of dat ineens de muziek 5sec weg is. En het is niet omdat de CPU 100% draait.

is dit nou normaal? of is het op te lossen op de een of op de andere manier? het is niet belangrijk maar ik vroeg het me af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Zelf gebruik ik voor muziek af te spelen Audacious en ben daar heel erg tevreden over. Zou die dus is proberen

edit:
Heb ook maar weer is Avant geïnstalleerd en is zeker verbeterde. Wat ik alleen nog mis is de mogelijkheid dat avant altijd bij een panel blijft.

[ Voor 41% gewijzigd door maxjuh op 26-10-2007 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
maxjuh schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:14:
Zelf gebruik ik voor muziek af te spelen Audacious en ben daar heel erg tevreden over. Zou die dus is proberen

edit:
Heb ook maar weer is Avant geïnstalleerd en is zeker verbeterde. Wat ik alleen nog mis is de mogelijkheid dat avant altijd bij een panel blijft.
In AWN Manager, under the General tab, there is a setting for "Show windows from all viewports" you can uncheck.
Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
arnem_ schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:22:
[...]

[...]

Of bedoel je dat niet?
Nope dat bedoel ik niet. Onder heb ik een panel met onder andere shortcuts, de tijd, programs etc. Als je op een van deze dingen klikt gaat deze over avant zitten. Zou dus graag een optie willen hebben dat je kan instellen dat avant always on top moet zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedoel je soms dit? dat hij boven de taskbar moet:
Afbeeldingslocatie: http://www.b3ta.cr3ation.co.uk/data/png/5717.awn.png
grotere afbeelding: hier

dat kan je bij de gconf-editor (apps>awn) instellen
dan moet je eerst force monitor aanvinken en dan moet je bij de resolutie het aantal pixels dat de taskbar hoog is eraf halen bij de height

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Drie redelijk triviale vraagjes, ik heb hier al op lopen Googlen maar kon zowaar niks vinden...over allerlei andere lastige zaken wel maar over dit soort simpele dingen niet.

-Ik heb de default mediaplayers gedeinstalleerd een VLC erop gezet. Later heb ik crossover erop gezet em IE6. Daarbij installeert ie Mediaplayer 6.4 en op de een of andere manier denkt nautilus nu dat ie daarmee filmpjes moet afspelen, ondanks dat ik als prefered app. VLC heb ingesteld. Gefixt, zat in Crossover
-Elke keer dat ik in VLC iets op stopt ie het in een nieuwe instance, kan dat niet de huidig geopende speler beinvloeden?
-Hoe krijg ik m'n nick in beeld en wizigbaar in Pidgin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 23:58:
bedoel je soms dit? dat hij boven de taskbar moet:
[afbeelding]
grotere afbeelding: hier

dat kan je bij de gconf-editor (apps>awn) instellen
dan moet je eerst force monitor aanvinken en dan moet je bij de resolutie het aantal pixels dat de taskbar hoog is eraf halen bij de height
Nee ook dat bedoelde ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XElD schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 00:28:
-Ik heb de default mediaplayers gedeinstalleerd een VLC erop gezet. Later heb ik crossover erop gezet em IE6. Daarbij installeert ie Mediaplayer 6.4 en op de een of andere manier denkt nautilus nu dat ie daarmee filmpjes moet afspelen, ondanks dat ik als prefered app. VLC heb ingesteld.
-Elke keer dat ik in VLC iets op stopt ie het in een nieuwe instance, kan dat niet de huidig geopende speler beinvloeden?
Systeem > Voorkeuren > Standaardtoepassingen?
-Hoe krijg ik m'n nick in beeld en wizigbaar in Pidgin?
Ik heb gewoon mezelf toegevoegd op msn. Je nick kan je veranderen in Accounts > de gewenste account > Bijnaam instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ik heb gewoon mezelf toegevoegd op msn. Je nick kan je veranderen in Accounts > de gewenste account > Bijnaam instellen.
Hulde! Wat een prachtige manier om met een koe een haast vangen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Nou, ik had vandaag weer een mooi voorbeeld van iemand die Linux niet kent.

Ik ga naar de MyCom om een BlueTooth dongle te halen voor mijn USB poort, mijn laptop heeft geen ingebouwde BT namelijk.

De verkoper vraagt of ik Vista of XP gebruik. Ik vertel hem dat ik Ubuntu Linux draai.

"Daar blijf ik heel ver vandaan!"

Ik vraag hem waarom dat zo is, het draait namelijk prima.

Er kwam uiteindelijk uit dat hij in 2006 een keer Ubuntu heeft geprobeerd, sindsdien nooit meer. Ik heb hem dus aangeraden eens de nieuwste Ubuntu te proberen, wereld van verschil.

Hij gaf aan niet te willen kloten in een xorg.conf om zijn VGA te laten draaien, daar geef ik hem gelijk in.

Daarnaast had hij Vista voor 30 euro bij de MyCom, dus zag geen reden om Linux te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Hehe, xorg.conf... ja daar had ik tot 2 jaar terug altijd wel ruzie mee als ik weer eens Linux op m'n peecee zette... ja als je kijkt hoe ongebruiksvriendelijk het OS vroeger was. (Toen vond ik prutsen ook nog gaaf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Ik heb altijd problemen met manual drivers. Ik kan het gewoon niet ofzo :S ALtijd is het weer 'Kernel module is niet compatible met X.org module' (niet dezelfde versie, niet geinstalleerd door de X.org module installeren, etc).

Ik mis misschien iets, of ik doe dom maar bestaat er geen algemene oplossing voor dit soort problemen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:21
Snow_King schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:47:
Nou, ik had vandaag weer een mooi voorbeeld van iemand die Linux niet kent.

Ik ga naar de MyCom om een BlueTooth dongle te halen voor mijn USB poort, mijn laptop heeft geen ingebouwde BT namelijk.

De verkoper vraagt of ik Vista of XP gebruik. Ik vertel hem dat ik Ubuntu Linux draai.

"Daar blijf ik heel ver vandaan!"
Die heb ik nog niet gehoord :P

Bij mij zeggen ze meestal "Oh..." en praten dan rustig verder.

Ik heb één keer een positieve opmerking gehad toen ik bij een lokaal (véél te duur) pc zaakje binnenstapte voor een wlan kaartje. Ik vroeg de verkoper of ie misschien een kaartje had met een chipset die ik op een lijstje had staan. Toen ie door had dat ik (voor m'n server althans) Debian gebruikte was ie geïnteresseerd en vroeg ie hoe lang ik al met linux werkte, hij zocht zelfs nog even op internet na of het kaartje wel echt zou werken :)

Helaas werkt hij er tegenwoordig geloof ik niet meer, misschien dat ik er zelf binnenkort eens soliciteer, lijkt me een leuk bijbaantje :) (kan niet erger zijn dan vakkenvullen bij een supermarkt :O )

Even wat anders:

Ik vind dat de meeste programma's de laatste tijd zo lang over opstarten doen, nu met Gutsy is gnome eindelijk een stuk meer responsive geworden. Maar ik erger me altijd dood aan het lange wachten voor het booten van sommige applicaties. Het heeft niet zo zeer met Ubuntu te maken (ook die enkele keren dat ik onder windows werk start bijvoorbeeld firefox erg traag). :O

Het is nu wel beter geworden sinds ik m'n pc heb geüpgrade, zodra je iets eenmaal gestart hebt draait het ook werkelijk als een tierelier.

Ik heb even een rits programma's getest, tijd begon vanaf moment dat ik het icoon aanklikte tot het moment dat het programma 'gebruiksklaar' was en de harde schijf gestopt was met ratelen

Firefox: 4,5s
Add/Remove Applications: 5,5s
Amarok: 33s !
System monitor: 2s

Ok, de tijden van Amarok zijn ergens nog wel begrijpelijk, ten eerste moet ie dan ook de KDE libs laden, ten tweede heb ik een erg grote playlist op autoresume staan en een erg grote lossless muziek verzameling. :D

De tijden van firefox heb ik al een beetje getweaked door de bestanden tijdens het opstarten van ubuntu te laten cachen (read ahead, voorheen was het bijna het dubbele). Maar kleine programmaatjes als System monitor wil ik gewoon op het scherm zien floepen alsof het een menuutje is.

Ik zit er daarom over te denken om een Raptor (de harde schijf dan, niet zo'n prehistorisch beest :P ) aan te schaffen, maar ik weet niet of het wel echt nut heeft. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Hoe snel start firefox bijvoorbeeld na een frisse start met een raptor of andere snelle schijf? (na het opstarten van Ubuntu dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Snow_King schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:47:
Hij gaf aan niet te willen kloten in een xorg.conf om zijn VGA te laten draaien, daar geef ik hem gelijk in.
Moet je hem zeggen dat dat ook niet hoeft, als je je hardware een beetje intelligent uitzoekt.

Voor Vista is natuurlijk geen enkel excuus, al kreeg ik geld toe dan draaide ik nog liever XP.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:49

Surkow

$µr|{0w

Larsie schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:42:
[...]

Ik zit er daarom over te denken om een Raptor (de harde schijf dan, niet zo'n prehistorisch beest :P ) aan te schaffen, maar ik weet niet of het wel echt nut heeft. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Hoe snel start firefox bijvoorbeeld na een frisse start met een raptor of andere snelle schijf? (na het opstarten van Ubuntu dus)
Ik heb in m'n pa's pc een Western Digital Raptor X (150GB, 10.000rpm, 16MB, SATA150) ingebouwd en ik merk weinig verschil met m'n eigen pc die een 500GB Seagate gebruikt. Het grootste verschil zullen denk ik eerder de zoektijden zijn dan het laden van applicaties.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ff een leuke wending van het onderwerp; hoe tevreden is iedereen hier nu over ubuntu? En om de discussie wat interessanter te houden wil ik graag alleen weten waar windows (vista) nog boven ubuntu uitsteekt. Alle voordelen van werken in ubuntu kent iedereen hier wel, daarvoor ben je immers overgestapt.

Maar wat zijn nu de nadelen waar je nog tegenaan loopt t.o.v. een windows-systeem?

De zwakke punten van ubuntu voor mij:
1 bluetooth: is lastig aan de praat te krijgen (console, veel gerotzooi) en als het al werkt is het niet echt gebruiksvriendelijk.
2 netwerk: het is vrij simpel om op windows (xp) computers te komen via samba, maar vanaf windows xp op ubuntu komen is een hoop geconfigureer (wachtwoorden etc.)
3 gsm/smartphone informatie-uitwisseling: Synchronisatie van mobiele telefoonagenda's, afspraken etc is nog niet mogelijk of zeer lastig en smartphones (windows mobile 5/6) worden niet eens gedetecteerd.
4 cd/dvd brandprogramma: Ik heb nog geen goed gebruiksvriendelijk alternatief voor nero gevonden, sowieso wordt er bij de cd standaard geen volwassen brandprog meegeleverd. K3B komt in de buurt, maar dat is niet voor gnome en valt dus af.
5 videobewerkingsprogramma het valt me op dat videobewerking onder linux nog redelijk in de kinderschoenen staat, ik kan eigenlijk nauwelijks bruikbare laat staan gebruiksvriendelijke programma's vinden om bijv. een dvd-video of svcd te creëren, of zelf video te bewerken.
6 openoffice/word uitwisseling dit ligt natuurlijk niet echt aan ubuntu maar dat documenten er onder word/excel soms compleet anders uitzien dan in openoffice maakt de uitwisseling er niet beter op. Of dit nu de schuld van microsoft of openoffice is, in ieder geval maakt dit het overstappen voor mensen die veel met ms-office documenten uitwisselen (bedrijven) vervelend...

Verder vindt ik zelf rythmbox nog niet erg lekker werken, zijn kleine dingetjes (bijv. hij onthoudt niet bij welk nummer/welk album hij gebleven is, als prog afgesloten wordt).

Je merkt wel dat ubuntu echt sprongen vooruit is gegaan en dat het nu al echt een volwaardig en fijn te gebruiken OS is geworden... terugkijken naar screenshots van 4.10 doet je realiseren hoe hard het is gegaan in amper 3 jaar ;) Nog 3 jaar erbij en ubuntu is windows al mijlen voorbij :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-10-2007 20:16 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen