Aloha allemaal

Ben zelf een jaartje bezig met fotografie en nacht-fotografie spreekt mij erg aan.. ik ben nog wel erg aan het stoeien er mee dus ik hoop hier wat tips en tricks mee te pikken

Maar voordat het zo ver is

:
@Uchy, Leuk idee voor een foto, maar ik had zelf iets dichterbij gaan staan . Anderen hebben al gezegd dat de foto wat oranje is en daar sluit ik mij bij aan, meer blauw erin had de foto geen slecht gedaan denk ik
@Tommyz, mooie foto, eentje waarop de brug wat minder uitgerekt lijkt dan op die van mij (zie onder). Jij hebt duidelijk op een beter tijdstip gefotografeerd, waardoor hij lekker licht is en je veel detail ziet.. top
@KabalA, Foto vanaf dezelfde locatie als ik het geprobeerd heb, kan ik mooi mee vergelijken.. jij hebt een interessanter wolkenspel en ook een wat lichtere foto zonder ruis. Volgens mij staat hij wel ietsjes scheef?
@wolver1ne, Ik ben zelf erg fan van milkyway-fotografie en kan daar geen genoeg van krijgen.. echter vind ik jou foto teveel kleur/bewerking bevatten om het (voor mij) mooi en realistisch te houden. Het huisje is dan wel weer dusdanig bewerkt dat het bij elkaar past, maar ik zou juist erg benieuwd zijn naar een realistischere versie.
@mrc4nl, leuke creepy platen, ik zou zelf vreemd opkijken als ik iemand in mijn straat dit soort foto's zie maken

Ik vind de straatstenen mooi over komen op de tweede foto.. beetje zacht en dof..
@wsrdam toffe plaat, mooi van scherpte en kleur, iets wat ik maar niet voor elkaar krijg.. Heb je de gebouwen recht getrokken?
@tommyz, hier kan je lang naar kijken, jammer van de korte crop aan de onderkant, maar verder kan ik geen slecht puntje bedenken.. wellicht dat hij iets scheef lijkt te staan?
-----
Ik heb zelf ook een poging gewaagd in Rotterdam met wat bekende plekjes, maar ben niet helemaal tevreden met wat er uit is gekomen..
Allemaal geschoten met een Nikon D40 met (maar?) 6MP en standaard kitlens 18-55 mm. Bij allemaal wel aan de kleurtemperatuur zitten rommelen en geschoten in RAW, dus ik kan er nog veel mee doen. Welke tips hebben jullie voor mij om deze/dit soort nachtfoto's beter uit de verf te laten komen? Standaard vind ik het een gebrek aan scherpte, koude kleuren en te veel ruis.. Qua kleuren ben ik het meest tevreden over de SS Rotterdam, waarbij de Erasmus-brug juist weer te donker aan de boven- en onderzijde is. De onbewerkte versie bevat een bruin/gelige zee die niet zo interessant is en wat ruis bevat terwijl ze allemaal geschoten zijn op ISO200 en F11 of hoger..vaak wel 30s lang belicht.. Wellicht dat ik volgende keer korter moet/kan belichten met een groter diafragma? Tips wanted