Waarom dat blauwe vlaggetje, wat voegt het toe?Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:11:
Ik dacht dat selective color bij wet verboden was ondertussen
Met deze Lens: Sigmarbrtdvd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:03:
En welke lens is dat geweest? Altijd leuk om te weten.
Apart detail dat blauwe vlaggetje.
Tot nu toe wel tevreden! en voor het geld krijg je best veel vind ik (zonnekap en mooie pouch)
Die heb ik dan ergens gemist..Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:11:
Ik dacht dat selective color bij wet verboden was ondertussen
Ik zag thuis pas dat hij blauw was en ik vond het zelf wel een leuke toevoeging. maar smaken verschillenRobbieHifi schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:14:
[...]
Waarom dat blauwe vlaggetje, wat voegt het toe?
In progress: VW kever
@robertdavid: Mooi! Leuk zo die lightstreaks die de bocht omgaan, geeft net dat beetje dynamiek. Bovenaan het gebouw is de gevel iets uitgebeten, nog iets aan te doen? Niet dat het nu heel hinderlijk is maar bij iets langere blik zag ik het wel.
@wickedman: Zelf ben ik geen fan van selective color, maar vind het hier niet heel storend in deze foto.
@wickedman: Zelf ben ik geen fan van selective color, maar vind het hier niet heel storend in deze foto.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Goed punt inderdaad! thnx.Mr Pingu schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:05:
@robertdavid: Mooi! Leuk zo die lightstreaks die de bocht omgaan, geeft net dat beetje dynamiek. Bovenaan het gebouw is de gevel iets uitgebeten, nog iets aan te doen? Niet dat het nu heel hinderlijk is maar bij iets langere blik zag ik het wel.
Even een technisch vraagje voor de ervaren mensen hier. Ik zit op dit moment in Big Bend National Park in Texas, en dat is officieel een dark site en daardoor wordt het veelal gezien als de beste plek voor astrofotografie in de US. Het leek me dan ook wel boeiend om zelf mijn eerste stapjes in die richting te zetten.
Lang verhaal kort, ik heb afgelopen nacht een stuk of twintig verschillende foto's genomen. Op zich ben ik redelijk tevreden maar ik zit met vraag. Eigenlijk altijd als ik foto's van de melkweg zie op internet en hier op het forum lijkt de lucht redelijk paars. Bij mij echter is de overheersende kleur groen, een beetje ala het noorderlicht. Eerst dacht ik dat het een kleurtemperatuur dingetje was, maar eigenlijk blijft er ongeacht welke temperatuur ik kies altijd een groene gloed. Mijn vraag is dan ook: Kan iemand die groene lucht verklaren? Is het mijn camera die er een potje van maakt? Of is dat iets wat je op veel foto's niet ziet doordat deze vaak last hebben van lichtverontreiniging (zoveel dark sites zijn er niet)? Of is het gewoon een natuurfenomeen wat voor kan komen?
Hieronder een voorbeeld van zo'n foto.
[Untitled] by Divwhis, on Flickr
Lang verhaal kort, ik heb afgelopen nacht een stuk of twintig verschillende foto's genomen. Op zich ben ik redelijk tevreden maar ik zit met vraag. Eigenlijk altijd als ik foto's van de melkweg zie op internet en hier op het forum lijkt de lucht redelijk paars. Bij mij echter is de overheersende kleur groen, een beetje ala het noorderlicht. Eerst dacht ik dat het een kleurtemperatuur dingetje was, maar eigenlijk blijft er ongeacht welke temperatuur ik kies altijd een groene gloed. Mijn vraag is dan ook: Kan iemand die groene lucht verklaren? Is het mijn camera die er een potje van maakt? Of is dat iets wat je op veel foto's niet ziet doordat deze vaak last hebben van lichtverontreiniging (zoveel dark sites zijn er niet)? Of is het gewoon een natuurfenomeen wat voor kan komen?
Hieronder een voorbeeld van zo'n foto.

Wat vinden je ogen als je naar boven kijkt? Groenig of paarsig? Dat lijkt me het belangrijkste om te bepalen of je camera fout zit of niet.
Verder is het een prachtige sterrenhemel trouwens
Verder is het een prachtige sterrenhemel trouwens
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heel veel NP's in VS in het midden tussen Texas en Nevada zijn Dark Sites
, en ze hebben bijna ook allemaal een dagelijks/wekelijks programma om mee te kijken met telescopen.
Je camera kan overigens sneller verkleuringen (zoals noorderlicht) oppakken dan je ogen. Op basis van de site: https://www.spaceweatherl...ral-activity/the-kp-index zou ik niet zeggen dat je poollicht ziet, zeker niet vanuit zuid Texas, maar ik sluit het ook niet uit, omdat het wel die kleur heeft. Even uit mn hoofd is dit beeld richting Zuid Oost georiënteerd? Dan dus al helemaal niet. Dichtstbijzijnde stad in die richting is San Antonio en dan Houston, 400-500 en 800-900km oostelijker. Lijkt me gezien de gloed niet logisch.
Wat eventueel ook wel kan is dat je een Led lamp met hard wit licht op rozig/paarsige stenen hebt staan en dat je witbalans daarop reageert.
Je camera kan overigens sneller verkleuringen (zoals noorderlicht) oppakken dan je ogen. Op basis van de site: https://www.spaceweatherl...ral-activity/the-kp-index zou ik niet zeggen dat je poollicht ziet, zeker niet vanuit zuid Texas, maar ik sluit het ook niet uit, omdat het wel die kleur heeft. Even uit mn hoofd is dit beeld richting Zuid Oost georiënteerd? Dan dus al helemaal niet. Dichtstbijzijnde stad in die richting is San Antonio en dan Houston, 400-500 en 800-900km oostelijker. Lijkt me gezien de gloed niet logisch.
Wat eventueel ook wel kan is dat je een Led lamp met hard wit licht op rozig/paarsige stenen hebt staan en dat je witbalans daarop reageert.
@breinonline Mijn ogen zijn blijkbaar van beduidend mindere kwaliteit als mijn camera
Ik zag namelijk beide niet echt.
@Get!em Thanks. Deze link lijkt het fenomeen te duiden en heeft het over "airglow". Licht van de stad is inderdaad onwaarschijnlijk.
Om ook mijn zaklamp uit te sluiten heb ik ook foto's gemaakt zonder zaklamp en met de rood licht. In alle gevallen was er die groene gloed.
@Get!em Thanks. Deze link lijkt het fenomeen te duiden en heeft het over "airglow". Licht van de stad is inderdaad onwaarschijnlijk.
Om ook mijn zaklamp uit te sluiten heb ik ook foto's gemaakt zonder zaklamp en met de rood licht. In alle gevallen was er die groene gloed.
Nou mensen, het is weer snel donker dus misschien deze maar weer eens omhoog schoppen:
Huis te Ruurlo @ night by Caspar Borre, on Flickr

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8
Fijne plaat! Niets overbelicht... LekkerCasGas schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:27:
het is weer snel donker
--------
Ik heb zelf deze afgelopen Augustus geschoten op de kermis van Abcoude.

ABC 019 by Archiebald Photography, on Flickr
EXIF:
Nikon D750 + Nikon 14-24mm @ 14mm
ƒ/10.0
3seconden
ISO50
Een poging gedaan de nacht vast te leggen tijdens het varen, op de aanloop richting Rotterdam. Net een klein stukje sunrise wat aan het beginnen was om door te komen voor de sfeer.
Sailing under the Stars by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr
Exif : 16mm @ 1,6 sec / f4.0 / iso3200

Exif : 16mm @ 1,6 sec / f4.0 / iso3200
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Prachtig
Echt hele mooie timing en erg mooie foto, licht goed gebalanceerd op schip zelf en de achtergrond.
Als ik dan toch nog één puntje van kritiek mag leveren: als je de foto op groot bekijkt is het jammer dat de wolken net wat "soft" zijn, alsof je een soort anti-ruis iets net wat te sterk hebt toegepast. Maar verder echt heel mooi
Als ik dan toch nog één puntje van kritiek mag leveren: als je de foto op groot bekijkt is het jammer dat de wolken net wat "soft" zijn, alsof je een soort anti-ruis iets net wat te sterk hebt toegepast. Maar verder echt heel mooi
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Klopt! Bedankt voor de opbouwende kritiekF.West98 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:11:
PrachtigEcht hele mooie timing en erg mooie foto, licht goed gebalanceerd op schip zelf en de achtergrond.
@MarkCantPark Idd; een geslaagde opname!
Vind vooral de uitlijning van het dek van het schip met de zee-/waterspiegel bijzonder. Net alsof de opbouw van het schip zo uit het water steekt.
Gisteravond kwam ik deze tegen:
The blue road towards energy.
Oftewel de Maximacentrale.

MaximaCentrale02 by Erik Haak, on Flickr
Vind vooral de uitlijning van het dek van het schip met de zee-/waterspiegel bijzonder. Net alsof de opbouw van het schip zo uit het water steekt.
Gisteravond kwam ik deze tegen:
The blue road towards energy.
Oftewel de Maximacentrale.

MaximaCentrale02 by Erik Haak, on Flickr
@ @ehtweak : Nice! Het lijnen spel werkt goed, alleen vind ik de lucht te kaal.
Normaal richt ik de lenzen op stalen-vogels. Wou toch is proberen wat ik hier uit kon halen :
About the Moon last night... by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr
Normaal richt ik de lenzen op stalen-vogels. Wou toch is proberen wat ik hier uit kon halen :

Lucht te kaal?MarkCantPark schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:56:
@ @ehtweak : Nice! Het lijnen spel werkt goed, alleen vind ik de lucht te kaal.
Was juist blij dat er hier geen 'vliegdingen' voorbij komen...
Slechts de wolkjes uit de twee afvoerpijpen van de STEG turbines...
Ja is mis sterren/wolken/maan iets in die trendehtweak schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:37:
[...]
Lucht te kaal?
Was juist blij dat er hier geen 'vliegdingen' voorbij komen...![]()
Slechts de wolkjes uit de twee afvoerpijpen van de STEG turbines...
De maan van gisteren avond :
Last nights moon @ 1500mm by Mark de Bruin - www.markdebruin.net, on Flickr

archi@MarkCantPark
Netjes hoor. 1500mm? Wat had je aan objectief?
@ehtweak Heerlijk als architecten van gebouwen meedenken aan leuke kleurtjes en vormpjes aan een gebouw. Mooi vastgelegd.
@CasGas Inderdaad, af en toe het topic schoppen is leuk. Nette strakke plaat
@ArchiebaldNL Doet het prima. Leuke mix van bewegende en statische objecten.
Bloemen aan zee, Madeira
Netjes hoor. 1500mm? Wat had je aan objectief?
@ehtweak Heerlijk als architecten van gebouwen meedenken aan leuke kleurtjes en vormpjes aan een gebouw. Mooi vastgelegd.
@CasGas Inderdaad, af en toe het topic schoppen is leuk. Nette strakke plaat
@ArchiebaldNL Doet het prima. Leuke mix van bewegende en statische objecten.
Bloemen aan zee, Madeira

[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 12-03-2018 17:50 ]
@MarkCantPark Is dit nou de locatie van de Sea of Tranquility?
Mooi scherp afgebeeld!
@Get!em 'Bloemen aan zee, Madeira' is wel erg heftig van kleur.
Al met al wel een bijzondere kijkhoek, want nu ben ik bang dat dat huis naar beneden glijdt.
En bij die rotspartij in het midden heb ik het idee dat de boel in de fik staat, bosbrand o.i.d.
Iets minder heftig, maar wel een opmerkelijk patroon in die wolkenpluimen:

MaximaCentrale03 by Erik Haak, on Flickr
Tevens ook één van de eerste RAW files die ik geconverteerd heb m.b.v. RawTherapee 5.4.
@Get!em 'Bloemen aan zee, Madeira' is wel erg heftig van kleur.
Al met al wel een bijzondere kijkhoek, want nu ben ik bang dat dat huis naar beneden glijdt.
En bij die rotspartij in het midden heb ik het idee dat de boel in de fik staat, bosbrand o.i.d.
Iets minder heftig, maar wel een opmerkelijk patroon in die wolkenpluimen:

MaximaCentrale03 by Erik Haak, on Flickr
Tevens ook één van de eerste RAW files die ik geconverteerd heb m.b.v. RawTherapee 5.4.
Klopt, de ‘brand’ is de vochtige lucht die altijd rond madeira hangt. Bijna niet te voorkomen.
Door gebruik van de 10-22 in deze kijkhoek kon ik het huis ook niet meer recht krijgen. Statief hangt hier op 10m boven zee. De bloemen worden verlicht door een schijnwerper bovenop het klif van 350m hoogte.
Helaas kreeg ik geen betere omstandigheden die week. De schijnwerper ging meestal pas tussen 22 en 030 uit. En helderder werd het ook niet meer.
Al met al ben ik er redelijk tevreden met het resultaat, maar je punten kloppen precies met wat ik ook dacht van de foto toen ik de camera weer boven zee weg had.
Door gebruik van de 10-22 in deze kijkhoek kon ik het huis ook niet meer recht krijgen. Statief hangt hier op 10m boven zee. De bloemen worden verlicht door een schijnwerper bovenop het klif van 350m hoogte.
Helaas kreeg ik geen betere omstandigheden die week. De schijnwerper ging meestal pas tussen 22 en 030 uit. En helderder werd het ook niet meer.
Al met al ben ik er redelijk tevreden met het resultaat, maar je punten kloppen precies met wat ik ook dacht van de foto toen ik de camera weer boven zee weg had.
Ben normaal totaal geen nachtfotograaf maar gisteren heb ik (gewoon om eens wat anders te doen) deelgenomen aan een workshop nachtfotografie en dat was wel erg leuk. Ik vind het lastig om het werk van anderen te bekritiseren maar ik heb wel een mening over de foto's op deze pagina.
MarkCantPark: gaaf! Lekker veel detail. Contrast vind ik wel erg hoog maar ik neem aan dat dat opzettelijk zo gedaan is.
Get!em: Mooie locatie en opname. Witbalans is wel erg aan de warme kant voor mijn smaak (voor een foto waar toch redelijk wat natuur op staat, voor puur cultuurlandschap is dat anders).
ehtweak: Fraaie plaat. Hoe komen die strepen in de rook, is dat schaduw? Wel een mooi effect. Lekkere kleuren.
Een van mijn foto's van gisteravond, de Oude Doelensteeg in Leeuwarden:
MarkCantPark: gaaf! Lekker veel detail. Contrast vind ik wel erg hoog maar ik neem aan dat dat opzettelijk zo gedaan is.
Get!em: Mooie locatie en opname. Witbalans is wel erg aan de warme kant voor mijn smaak (voor een foto waar toch redelijk wat natuur op staat, voor puur cultuurlandschap is dat anders).
ehtweak: Fraaie plaat. Hoe komen die strepen in de rook, is dat schaduw? Wel een mooi effect. Lekkere kleuren.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Tip @SnoeiKoei : als je tagged met '@' ervoor, dan krijgt diegene wiens naam je gebruikt een melding... 
Dat vond ik juist zo opvallend. Toen ik daar stond, in de koude wind, in het pikkedonker op de dijk langs het IJsselmeer, heb ik die strepen niet gezien. Wellicht dat het komt door de tijdsopname?
In ieder geval gaf dat aloude MF objectief wel fraaie sterretjeseffecten rond de lichtbronnen.
En, ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het geeft me het idee dat ik daar niet graag 's-avonds door heen zou lopen...

Geen idee.SnoeiKoei schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:39:
In ieder geval gaf dat aloude MF objectief wel fraaie sterretjeseffecten rond de lichtbronnen.
Tja. Ik vind de kleurstelling 'goedkoop' ogen. Weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.SnoeiKoei schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:39:
[afbeelding]
En, ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het geeft me het idee dat ik daar niet graag 's-avonds door heen zou lopen...
Check, doe ik volgende keerehtweak schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:02:
Tip @SnoeiKoei : als je tagged met '@' ervoor, dan krijgt diegene wiens naam je gebruikt een melding...
Kan ik me voorstellen, het geeft ook aardig weer hoe de sfeer in die steeg is[...]
Geen idee.Dat vond ik juist zo opvallend. Toen ik daar stond, in de koude wind, in het pikkedonker op de dijk langs het IJsselmeer, heb ik die strepen niet gezien. Wellicht dat het komt door de tijdsopname?
[...]
Tja. Ik vind de kleurstelling 'goedkoop' ogen. Weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Dit geeft een beetje de sfeer weer van het spel Blade Runner uit de jaren 90. Gebaseerd uiteraard op de film in de jaren 90. Helaas net de felle lichtbronnen uitgebeten, maar wel sfeervolSnoeiKoei schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:39:
Ben normaal totaal geen nachtfotograaf maar gisteren heb ik (gewoon om eens wat anders te doen) deelgenomen aan een workshop nachtfotografie en dat was wel erg leuk. Ik vind het lastig om het werk van anderen te bekritiseren maar ik heb wel een mening over de foto's op deze pagina.
[afbeelding]
Anoniem: 1109715
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen, ik zou met een paar vrienden eens een poging willen wagen om wat sterren/melkweg foto's te nemen. Wij zijn zelf van Belgie (West-Vlaanderen) en dachten eraan om eens naar Zeeland te rijden hiervoor (Cadzand bv.). Maar is deze locatie voldoende donker om iets te zien? Op basis van wat ik zie op https://www.lightpollutionmap.info is het alvast stukken beter dan in Belgie, maar het is moeilijk in te schatten in hoeverre het daar ook effectief voldoende donker is. Iemand ervaring?
Gisteravond de 2 laatste plaatjes van 2018 geschoten.
Skyline van Vlissingen Boulevard
Skyline Vlissingen @ Night by Michel Wisse, on Flickr
Skyline Vlissingen @ Night by Michel Wisse, on Flickr
Skyline van Vlissingen Boulevard

@M!chel Laat me raden; gefotografeerd vanaf de Nolledijk?
ooit, lang geleden, geruime tijd in Vlissingen gewoond. Het windorgel was altijd een favoriete uitkijkplek.
Zimmer Frei
Ik vind van de tweede beeld, de luchtpartij fraaier/beter passen bij dit soort opnames.
Maar bij het eerste beeld zijn de gebouwen scherper afgebeeld. Bij de tweede zijn ook de ebpoelen op het strand bewogen/wazig.
ooit, lang geleden, geruime tijd in Vlissingen gewoond. Het windorgel was altijd een favoriete uitkijkplek.
Zimmer Frei
Ik vind van de tweede beeld, de luchtpartij fraaier/beter passen bij dit soort opnames.
Maar bij het eerste beeld zijn de gebouwen scherper afgebeeld. Bij de tweede zijn ook de ebpoelen op het strand bewogen/wazig.
[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 23-12-2018 10:59 ]
Ja ik stond bij het windorgel.ehtweak schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:55:
@M!chel Laat me raden; gefotografeerd vanaf de Nolledijk?![]()
Ik vind beide plaatjes toch wel fraai. De 1e heeft meer detail en relatief korte belichting. De 2e is meer een totaalplaatje met veel langere belichting en dus een waziger beeld.
Zo even wat leven blazen in dit topic....
Er is al ff niet gereageerd dus laat ik maar weer eens aftrappen.
Afgelopen week zijn we ff weg geweest uit de Randstad, naar Wezuperbrug, Drenthe om precies te zijn.
Hier heb ik de kans gegrepen om eens voor het eerst Star Trails vast te leggen. En voor de eerste keer ben ik toch wel aardig verrast.
Beide foto's bestaand uit 65 opnames van 30 sec bij ISO 200 en f/6.3 Deze heb ik via Camera Raw licht bewerkt en daarna opgeslagen als JPEG. Nadien heb ik deze allemaal als laag over de eerste foto heen gelegd en m.b.v. de meng optie op lichter samengevoegd.
Alle adviezen en tips zijn welkom want ik ben zeker van plan om dit nog een keer te gaan doen
Ik weet dat de horizon nog scheef staat bij de eerste. Dit heb ik nog niet aangepast. Dit ga ik aanpassen na ander adviezen en tips.
StarTrail 1 by Thijs de Jong, on Flickr
StarTrail 2 by Thijs de Jong, on Flickr
Er is al ff niet gereageerd dus laat ik maar weer eens aftrappen.
Afgelopen week zijn we ff weg geweest uit de Randstad, naar Wezuperbrug, Drenthe om precies te zijn.
Hier heb ik de kans gegrepen om eens voor het eerst Star Trails vast te leggen. En voor de eerste keer ben ik toch wel aardig verrast.
Beide foto's bestaand uit 65 opnames van 30 sec bij ISO 200 en f/6.3 Deze heb ik via Camera Raw licht bewerkt en daarna opgeslagen als JPEG. Nadien heb ik deze allemaal als laag over de eerste foto heen gelegd en m.b.v. de meng optie op lichter samengevoegd.
Alle adviezen en tips zijn welkom want ik ben zeker van plan om dit nog een keer te gaan doen

Ik weet dat de horizon nog scheef staat bij de eerste. Dit heb ik nog niet aangepast. Dit ga ik aanpassen na ander adviezen en tips.

Ik zie je plaat nu pas, tof!!Don Quijote schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 04:34:
.
Lang verhaal kort, ik heb afgelopen nacht een stuk of twintig verschillende foto's genomen. Op zich ben ik redelijk tevreden maar ik zit met vraag. Eigenlijk altijd als ik foto's van de melkweg zie op internet en hier op het forum lijkt de lucht redelijk paars. Bij mij echter is de overheersende kleur groen,
Het fenomeen heet airglow en is wel ongeveer hetzelfde; geladen deeltjes die tegen elkaar aan botsen.
check: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Yup ervaring mee, als je hier inde buurt echt wil genieten moet je naar de Boschplaat op Terschelling of anders richting Frankrijk; te veel lichtvervuiling hier in NL.Anoniem: 1109715 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:26:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen, ik zou met een paar vrienden eens een poging willen wagen om wat sterren/melkweg foto's te nemen. Wij zijn zelf van Belgie (West-Vlaanderen) en dachten eraan om eens naar Zeeland te rijden hiervoor (Cadzand bv.). Maar is deze locatie voldoende donker om iets te zien? Op basis van wat ik zie op https://www.lightpollutionmap.info is het alvast stukken beter dan in Belgie, maar het is moeilijk in te schatten in hoeverre het daar ook effectief voldoende donker is. Iemand ervaring?
Het laatste waar ik het in Zeeland heb geptobeerd was Westkapelle (en dat was een niet gelukt probeersel)
Radio Kootwijk wil ook nog wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-08-2019 08:07 ]
Tijdje geleden alweer sinds de laatste reactie..
@kalekat tof die startrails! Alleen de bomen/bosjes zijn niet heel interessant. Het wordt nog leuker als je een gebouw/object op de voorgrond neer kan zetten, maar ik begrijp dat dat lastig kan zijn, om ook nog een plek te vinden waar dat 's nachts kan.
Zelf ook even kort gestopt voor een fotootje onderweg op de fiets, het was mooi windstil dus spiegelglad wateroppervlak. 30 sec sluiter, spot de langsrijdende stadsbus:
Long Exposure Alkmaar by René Gesink, on Flickr
@kalekat tof die startrails! Alleen de bomen/bosjes zijn niet heel interessant. Het wordt nog leuker als je een gebouw/object op de voorgrond neer kan zetten, maar ik begrijp dat dat lastig kan zijn, om ook nog een plek te vinden waar dat 's nachts kan.
Zelf ook even kort gestopt voor een fotootje onderweg op de fiets, het was mooi windstil dus spiegelglad wateroppervlak. 30 sec sluiter, spot de langsrijdende stadsbus:

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
@Propane de eerste vind ik het mooiste en eerlijk gezegd vind ik de paal en draden juist een toevoeging. Zonder was die misschien wat saai geworden.
Op de tweede foto vind ik hem wel storen. De foto zelf ook wat minder sterk.
Thanks, de tweede foto was voornamelijk ook om m'n collega's in beeld te hebben met het Noorderlicht. Één van hen had het nog nooit echt gezien in real life, dus eerste ervaring even vereeuwigen, haha.MRIdev schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:27:
@Propane de eerste vind ik het mooiste en eerlijk gezegd vind ik de paal en draden juist een toevoeging. Zonder was die misschien wat saai geworden.
Prachtige ervaring lijkt het me om het noorderlicht te fotograferen! Ik ben het met @MRIdev eens, de paal op de voorgrond maakt het beeld interessant.
De tweede foto vindt ik ook potentie hebben, maar ik knap af op de vertekende stroompaal, misschien dat je die vertekenende paal recht kan trekken in Lightroom. Hierdoor zal er waarschijnlijk wel flink wat beeld ingeleverd moeten worden.
De tweede foto vindt ik ook potentie hebben, maar ik knap af op de vertekende stroompaal, misschien dat je die vertekenende paal recht kan trekken in Lightroom. Hierdoor zal er waarschijnlijk wel flink wat beeld ingeleverd moeten worden.
Nice one. Hoe heb je de stack goed gekregen met verschuiving van sterren tov landschap? Corrigeert Starry Landscape Stacker dat automatisch voor je?
yep, dat is exact waar SLS voor gemaakt is; je geeft de "base image" aan d.m.v. een soort masker. En de rest gebeurt auto.Get!em schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:59:
Nice one. Hoe heb je de stack goed gekregen met verschuiving van sterren tov landschap? Corrigeert Starry Landscape Stacker dat automatisch voor je?
Ik heb me gisteren gewaagd aan een (gestackte) foto van de volle maan:
/f/image/euTIfHf1rdKt8V4RmLHBZX5C.png?f=fotoalbum_large)
Genomen met een Nikon D3300 en de 55-300mm kit-lens (op 300mm).
207 foto's met 1/250s @ F/18, ISO100, daarvan de beste 50 op elkaar gelegd met Registax.
Ben zelf wel redelijk tevreden, hij mag misschien iets helderder, maar ik heb het gevoel dat je zo meer details ziet. Tips zijn natuurlijk altijd welkom
/f/image/euTIfHf1rdKt8V4RmLHBZX5C.png?f=fotoalbum_large)
207 foto's met 1/250s @ F/18, ISO100, daarvan de beste 50 op elkaar gelegd met Registax.
Ben zelf wel redelijk tevreden, hij mag misschien iets helderder, maar ik heb het gevoel dat je zo meer details ziet. Tips zijn natuurlijk altijd welkom
Zo, eens even kijken of ik wat nieuw leven in dit topic kan blazen!
Gisteren was de laatste supermaan van het jaar. Deze kwam prachtig op over het Horsens fjord. Dus wat doe je dan als je een campingplaats met uitzicht over het fjord hebt?
Supermoon over Horsens fjord
Gisteren was de laatste supermaan van het jaar. Deze kwam prachtig op over het Horsens fjord. Dus wat doe je dan als je een campingplaats met uitzicht over het fjord hebt?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Jaja... reactie op een jaren oude postHoogie2004 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:24:
Ik heb me gisteren gewaagd aan een (gestackte) foto van de volle maan:
[Afbeelding]
Hij mag inderdaad wel wat lichter en mag ik vragen wat de reden is om 50 foto's van de maan op elkaar te leggen? Focusstacking is niet van toepassing hier (zeker niet met een 300mm objectief op deze afstand).
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Sow. Dat is effe geleden 😅 ben een echte beginner wat dit betreft.BlaTieBla schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Jaja... reactie op een jaren oude post![]()
Hij mag inderdaad wel wat lichter en mag ik vragen wat de reden is om 50 foto's van de maan op elkaar te leggen? Focusstacking is niet van toepassing hier (zeker niet met een 300mm objectief op deze afstand).
Waarom zou focus stacking niet helpen in dit geval? De individuele foto's hadden toch wel wat wazige stukjes doordat de bovenste luchtlagen niet echt rustig waren, vandaar dat ik een x aantal foto's hebt gestacked. Ik vond het gestalte resultaat toch wel beter als een individuele opname, maar om dat zeker te weten moet ik mijn archief in.
@sys64738 het is een crop inderdaad, de uiteindelijke foto is 3081x2359px. Ook een afwijkende beeldverhouding maar daardoor vond ik de foto beter uitkomen
Nu de dekens nog...
Ah. Als er inderdaad oneffenheden door lucht en/of wolken zijn dan kan ik me een voorstelling maken bij stacking.Hoogie2004 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:16:
[...]
Sow. Dat is effe geleden 😅 ben een echte beginner wat dit betreft.
Waarom zou focus stacking niet helpen in dit geval? De individuele foto's hadden toch wel wat wazige stukjes doordat de bovenste luchtlagen niet echt rustig waren, vandaar dat ik een x aantal foto's hebt gestacked. Ik vond het gestalte resultaat toch wel beter als een individuele opname, maar om dat zeker te weten moet ik mijn archief in.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Idd; dan maak je gewoon een fraaie foto!RvL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:51:
Dus wat doe je dan als je een campingplaats met uitzicht over het fjord hebt?
't Was nog niet helemaal nacht, maar wel al donker.
En dit straatje in Bormio had iets mysterieus:

Bormio12 by Erik Haak, on Flickr
De hoofd(winkel)straat was nog afgeladen met toeristen. Maar het leek alsof niemand de zijstraatjes in durfde te lopen.
@ehtweak
Mooie kleurcombinatie zo, met dat oranje en blauw!
Afgelopen weekend nog een foto uit Denemarken bewerkt
Girl in the moonlight
The 'girl' in de foto is niemand minder dan Mrs. RvL overigens, die met haar telefoon een foto probeerde te maken.
Mooie kleurcombinatie zo, met dat oranje en blauw!
Afgelopen weekend nog een foto uit Denemarken bewerkt

The 'girl' in de foto is niemand minder dan Mrs. RvL overigens, die met haar telefoon een foto probeerde te maken.
Nu de dekens nog...
Een beetje spelen subject tracking in het donker. In de nabewerking de achtergrond, met z'n vele warm-getinte lampen, zwart-wit gemaakt om deze tram in Lissabon te accentueren.
Zelf vind ik 'm erg geslaagd. De lichte onscherpte vind ik persoonlijk bijdragen aan het idee van beweging, maar ik hoor ook graag jullie oprechte feedback.
Zelf vind ik 'm erg geslaagd. De lichte onscherpte vind ik persoonlijk bijdragen aan het idee van beweging, maar ik hoor ook graag jullie oprechte feedback.
:strip_exif()/f/image/Bq8Iqb8GJ1nA8GRuNAgt1nnG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de dekens nog...
@ehtweak Inderdaad een leuk straatje, en een mooi blauw/geel contrast (complementaire kleuren heet dat) juist omdat het niet helemaal donker was. Creatief gebruik van het Blue Hour.
@RvL Naar mijn idee iets te weinig ruimte boven de maan en teveel onder de vrouw, en ik had de maan en mevrouw liever links in beeld gehad dan rechts. Voor de tram hetzelfde: denk aan de kadrering. Het is vaak goed om voor de tram iets meer ruimte te laten dan erachter, maar nu zijn links (en boven, en onder) wel erg krap uitgesneden. De onscherpte vind ik inderdaad wel geslaagd, en er zit een heel mooie dieptewerking in de foto. Bijna alsof de tram uit de foto op je af komt.
@ronnym Ik snap dat het om de lichtbundels gaat, maar de rest is nu wel erg donker. Wat perspectiefcorrectie had ook wel gemogen, om de verticale lijnen weer verticaal te krijgen ipv convergerend.
Normaal doe ik zelf vooral landschappen, maar ik stond al een tijdje droog. Wist even geen onderwerp meer te verzinnen. Omdat er een Tweakers-meeting aan zit te komen moest ik mezelf echter toch weer in fotografie-stand krijgen.
Dan maar een keer een avondwandeling door de stad, op zoek naar inspiratie. Even wat anders. Toen kwam ik deze kapperszaak tegen:
Your Hairstyling at Night by Robert Spanjaard, on Flickr
@RvL Naar mijn idee iets te weinig ruimte boven de maan en teveel onder de vrouw, en ik had de maan en mevrouw liever links in beeld gehad dan rechts. Voor de tram hetzelfde: denk aan de kadrering. Het is vaak goed om voor de tram iets meer ruimte te laten dan erachter, maar nu zijn links (en boven, en onder) wel erg krap uitgesneden. De onscherpte vind ik inderdaad wel geslaagd, en er zit een heel mooie dieptewerking in de foto. Bijna alsof de tram uit de foto op je af komt.
@ronnym Ik snap dat het om de lichtbundels gaat, maar de rest is nu wel erg donker. Wat perspectiefcorrectie had ook wel gemogen, om de verticale lijnen weer verticaal te krijgen ipv convergerend.
Normaal doe ik zelf vooral landschappen, maar ik stond al een tijdje droog. Wist even geen onderwerp meer te verzinnen. Omdat er een Tweakers-meeting aan zit te komen moest ik mezelf echter toch weer in fotografie-stand krijgen.

@RvL
Gave foto. Ik ben het met je eens dat de onscherpte het idee van beweging ten goede komt. Is het een crop? Ik twijfel zelf een beetje of meer ruimte om de tram heen beter zou staan. En dan voornamelijk meer ruimte aan de rechterkant. Qua kleurgebruik echt tof.
@ronnym
Ik vind het een goede compositie. Door alle gebouwen en de brug zo laag te plaatsen accentueer je de lichtbundels. Wel denk ik dat het beter zou staan als de lichtbundels wat feller zouden zijn.
@Arumes
Ik vind het persoonlijk niet echt een interessant onderwerp en daarom lastig om commentaar te geven. In zo'n foto als dit mis ik dan toch de kapper en klant zelf. Maar dat is qua tijdstip wat lastig denk ik
Ik vind het wel leuk dat de kleuren er goed uitspringen doordat er verder juist weinig kleur is.
Ik ben zelf nieuw wat deze vorm van fotografie betreft. Onderstaande foto genomen tijdens het blauwe uur. Ben er zelf wel tevreden mee en vind dit soort fotografie wel erg tof eigenlijk.
Delft by K vR, on Flickr
Gave foto. Ik ben het met je eens dat de onscherpte het idee van beweging ten goede komt. Is het een crop? Ik twijfel zelf een beetje of meer ruimte om de tram heen beter zou staan. En dan voornamelijk meer ruimte aan de rechterkant. Qua kleurgebruik echt tof.
@ronnym
Ik vind het een goede compositie. Door alle gebouwen en de brug zo laag te plaatsen accentueer je de lichtbundels. Wel denk ik dat het beter zou staan als de lichtbundels wat feller zouden zijn.
@Arumes
Ik vind het persoonlijk niet echt een interessant onderwerp en daarom lastig om commentaar te geven. In zo'n foto als dit mis ik dan toch de kapper en klant zelf. Maar dat is qua tijdstip wat lastig denk ik
Ik ben zelf nieuw wat deze vorm van fotografie betreft. Onderstaande foto genomen tijdens het blauwe uur. Ben er zelf wel tevreden mee en vind dit soort fotografie wel erg tof eigenlijk.

@RaptorK Fijne foto, die boot is een goede toevoeging, denk ik.
:strip_exif()/f/image/ltkKxLIOqUm6q0mhyBvPFEmN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SzLjuoLbuObvZHnlPQ8tuFZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpLNBac83no2m7bbOLT6jnYP.jpg?f=fotoalbum_large)
3 plaatjes van gisterenavond, ik kon gelukkig schuilen bij de kubuswoningen want er viel toch een bak met regen...
:strip_exif()/f/image/ltkKxLIOqUm6q0mhyBvPFEmN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SzLjuoLbuObvZHnlPQ8tuFZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpLNBac83no2m7bbOLT6jnYP.jpg?f=fotoalbum_large)
3 plaatjes van gisterenavond, ik kon gelukkig schuilen bij de kubuswoningen want er viel toch een bak met regen...
Is er nog meer uit een pixel 6a te halen? Behoorlijk saai. Had iets meer verwacht. Nu heb ik wel een aardige app geïnstalleerd (sky guide) waar je kan zien wanneer er wellicht meer te zien is zoals kleurrijke gassen (ben de naam kwijt). Maar dan slaap ik meestal. Als het vannacht weer helder is zal ik de wekker eens zetten.
:strip_exif()/f/image/n1D5cKuKPEKxOrttraFdrtM6.jpg?f=fotoalbum_large)
(Gamma & sharpness tweaked)
:strip_exif()/f/image/n1D5cKuKPEKxOrttraFdrtM6.jpg?f=fotoalbum_large)
(Gamma & sharpness tweaked)
@Sunrise sowieso is de sterrenhemel hier in Nederland niet zo spectaculair. Volgens mij moet je daarvoor een stuk zuidelijker en midden zomer zijn.
Ik zit iets zuidelijker, Griekenland. Als ik de andere kant op zou kunnen fotograferen zou ik cygnus kunnen proberen vast te leggen. Helaas zit daar een vliegveld met veel lichtvervuiling, daarachter een stad. Voorlopig kan ik dus niks anders proberen tenzij ik een enorm stuk ga rijden en dan erachter komen dat mijn telefoontje al aan z'n limiet zit. Maar ik kom nog wel een een keer in de gelegenheid om het te testen.LA-384 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:52:
@Sunrise sowieso is de sterrenhemel hier in Nederland niet zo spectaculair. Volgens mij moet je daarvoor een stuk zuidelijker en midden zomer zijn.
1:

2:

3:

4:

Ik weet niet of jullie bij nummer 1 die artefacts in de lucht ook allemaal zien, maar die zitten niet in de geexporteerde JPG's. Geen idee hoe het komt, volgens mij is dat iets dat Flickr doet. Maar in deze foto zie ik het iig niet....Oh, ook een lekkere bak ruis eroverheen...Volgens mij is er wat mis met Flickr ofzo

2:

3:

4:

Ik weet niet of jullie bij nummer 1 die artefacts in de lucht ook allemaal zien, maar die zitten niet in de geexporteerde JPG's. Geen idee hoe het komt, volgens mij is dat iets dat Flickr doet. Maar in deze foto zie ik het iig niet....Oh, ook een lekkere bak ruis eroverheen...Volgens mij is er wat mis met Flickr ofzo

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ehhh, nee hoor, beide foto's ogen alhier gelijk, zonder rare (de)compressie geneuzel o.i.d. Gewoon keurig zwarte lucht. En ja, bekeken op de maximaal zichtbare resolutie.Deathchant schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:13:
De 372 meter hoge Gerbrandy toren gefotografeerd vanaf de Lek bij Vianen.
:strip_exif()/f/image/NMZF6jKtJFT7f5bZPkKYPqwT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 237% gewijzigd door JoStad op 27-12-2022 20:52 . Reden: update ]
Mooi dat we allemaal kunnen genieten in ons eigen land van deze unieke ervaring
Overigens ben ik zelf niet geweest...
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Zekers!Ivorijn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:21:
Deze is het beste gelukt.
Ben benieuwd; waar heb je deze opname gemaakt?
Dit is gemaakt vanaf de zeedijk bij Koehool (Friesland). Voor mij nog geen half uur rijden.ehtweak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:34:
[...]
Zekers!![]()
Ben benieuwd; waar heb je deze opname gemaakt?
[ Voor 6% gewijzigd door Ivorijn op 28-02-2023 14:48 ]
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Ik vind het persoonlijk vervelend en had hem daarom wel ergens scherp gewild. Verder vind ik het plaatje als je er niet op klikt wel mooi alleen wel eens met de andere, iets te krappe uitsnede.RvL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:59:
Een beetje spelen subject tracking in het donker. In de nabewerking de achtergrond, met z'n vele warm-getinte lampen, zwart-wit gemaakt om deze tram in Lissabon te accentueren.
[Afbeelding]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Deze is wel cool, een verlicht reuzenrad doet het altijd goed wat mij betreft.ChrisLNFF schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:37:
[Afbeelding]
Altstadt, Dusseldorf. Zeker niet de mooiste stad van onze oosterburen, maar het bruist en leeft wel, zo met kerst.
Leuk topic, ik heb er in de jaren ook veel mee gespeeld en ben dat nu weer wat fanatieker aan het oppakken.
Voor nu alvast deze als spielerei:

Edit: En wat ik verder nog een beetje geschoten heb door de jaren
Voor nu alvast deze als spielerei:

Edit: En wat ik verder nog een beetje geschoten heb door de jaren
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 28-02-2023 15:49 ]
Waar is deze gemaakt? Ik reed gisteravond rond 19.30u over de A12 en had het idee dat ik ook wat van het noorderlicht kon zien. Alleen was dat richting het westen voor mijn gevoel. En dat lijkt mij weer sterk 😉Ivorijn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:21:
Zondagavond het compleet gemist, maar gisteravond de gok genomen. Helaas trok het al snel helemaal dicht, maar wel nog wat foto's kunnen maken. Deze is het beste gelukt.[Afbeelding]
Tijdje geleden gemaakt met de Google Pixel 7 Pro. Hij stelde me niet teleur met de scherpte rond de naam van het restaurant.
:strip_exif()/f/image/Ans9NI4JtlakEqNg51QUDVkR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door jules op 01-03-2023 06:53 ]
Deze is gemaakt aan de waddenzee kust richting het noord oosten.. Gisteravond ook nog even op pad geweest, maar toen eigenlijk niks gezien.. Dus lijkt me sterk dat je gisteravond het noorderlicht hebt gezien. sorry ;-)jules schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:50:
[...]
Waar is deze gemaakt? Ik reed gisteravond rond 19.30u over de A12 en had het idee dat ik ook wat van het noorderlicht kon zien. Alleen was dat richting het westen voor mijn gevoel. En dat lijkt mij weer sterk 😉
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Mooie Melkweg @sunrise! Zeker voor een telefoon heel indrukwekkend!
Op vakantie probeer ik altijd ook een Melkweg foto te maken. Deze keer bij Pont du Gard, Zuid-Frankrijk.
Melkweg core was alles al achter de horizon gedoken, voordat deze mooi alignde met het aquaduct. Ook veel lichtvervuiling helaas(Bortle klasse 5). 1.5 uur tot de knieen in het water wel weer waard

Nikon Z6
Nikon 16-35mm
MoveShootMove star tracker
Op vakantie probeer ik altijd ook een Melkweg foto te maken. Deze keer bij Pont du Gard, Zuid-Frankrijk.
Melkweg core was alles al achter de horizon gedoken, voordat deze mooi alignde met het aquaduct. Ook veel lichtvervuiling helaas(Bortle klasse 5). 1.5 uur tot de knieen in het water wel weer waard

Nikon Z6
Nikon 16-35mm
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Schitterend, mooie compositie.jd1987 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:39:
Mooie Melkweg @sunrise! Zeker voor een telefoon heel indrukwekkend!
[Afbeelding]
Nikon Z6
Nikon 16-35mm
Die lichtvervuiling maakt het toch juist ook mooi, zonder werd de brug niet echt uitgelicht denk ik.
Krijg gelijk jeuk want mijn compositie was eigenlijk niks (tuin). Zoveel nog te proberen hier in de buurt.
Het is vooral leuk om te schieten omdat je even moet wachten voordat je het resultaat ziet, althans op de telefoon.
[ Voor 6% gewijzigd door Sunrise op 10-08-2023 16:53 ]
Zijn er hier mensen die foto's uploaden naar Instagram?
Ik heb namelijk het probleem dat als ik een foto upload (goede kwaliteit) deze erg slecht wordt bij het plaatsen van mijn bericht.
Ik heb een screen shot gemaakt van hoe het op Instagram er uit komt te zien (let op de lucht rondom de Erasmus brug)
Diverse filmpjes gekeken voor de beste export settings, maar tevergeefs..
:strip_exif()/f/image/9bQvPy0YpMgG40QnBLKOYTN4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb namelijk het probleem dat als ik een foto upload (goede kwaliteit) deze erg slecht wordt bij het plaatsen van mijn bericht.
Ik heb een screen shot gemaakt van hoe het op Instagram er uit komt te zien (let op de lucht rondom de Erasmus brug)
:strip_exif()/f/image/9bQvPy0YpMgG40QnBLKOYTN4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bktStVHqmneHpeNvKDXguOss.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je toevallig een Android-telefoon? Instagram schijnt vanaf iPhones betere kwaliteit over te houden, met Android heb je eigenlijk gewoon pech.Knamix schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:04:
Zijn er hier mensen die foto's uploaden naar Instagram?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The devil is in the details.
Heb inderdaad een Android telefoon 🥲Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:15:
[...]
Heb je toevallig een Android-telefoon? Instagram schijnt vanaf iPhones betere kwaliteit over te houden, met Android heb je eigenlijk gewoon pech.
Vannacht voor het eerst maar eens op pad geweest om de melkweg te fotograferen. Dark Sky Park in Lauwersmeer bezocht. begin van de avond zat de maan nog wat tegen, maar later toch nog geslaagd al zeg ik het zelf.
Vast en zeker nog genoeg puntjes om te verbeteren, het is overigens een single shot.
Melkweg by Ivo Mulder, on Flickr
Stars by Ivo Mulder, on Flickr
Vast en zeker nog genoeg puntjes om te verbeteren, het is overigens een single shot.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
@ChrisLNFF Nice. Allebei anders maar allebei mooi.
Vannacht onbedoeld nacht-fotografie momentje. Werd wakker om iets voor 4en en herinnerde me dat de maansverduistering dan op zijn best te zien zou zijn. Was prima helder weer dus snel camera gepakt en de maan er even netjes op gezet.

Clipped by Gijs Peijs, on Flickr
Vannacht onbedoeld nacht-fotografie momentje. Werd wakker om iets voor 4en en herinnerde me dat de maansverduistering dan op zijn best te zien zou zijn. Was prima helder weer dus snel camera gepakt en de maan er even netjes op gezet.

Clipped by Gijs Peijs, on Flickr
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@ChrisLNFF Supergaaf zo'n strakke weerspiegeling!
Afgelopen week kreeg ik het idee om een nachtfoto te maken van een herfsttafereel, helaas niet helemaal goed scherpgesteld, maar heel storend is de onscherpte ook weer niet. 4 minuten belichtingstijd + nogmaals 4 minuten voor de ingebouwde ruisonderdrukking. Zo geweldig leek het in-camera niet, dus ben hierna meteen weer huiswaarts gegaan. Helaas is nu bijna al het blad er af, dus een herkansing zit er niet in
Afgelopen week kreeg ik het idee om een nachtfoto te maken van een herfsttafereel, helaas niet helemaal goed scherpgesteld, maar heel storend is de onscherpte ook weer niet. 4 minuten belichtingstijd + nogmaals 4 minuten voor de ingebouwde ruisonderdrukking. Zo geweldig leek het in-camera niet, dus ben hierna meteen weer huiswaarts gegaan. Helaas is nu bijna al het blad er af, dus een herkansing zit er niet in

@Anoniem: 1221402 Blijft toch een voorrecht om het allemaal zo ver noordelijk te kunnen meemaken zo te zien! Erg mooie patronen.
@ChrisLNFF Ik vind de tweede foto eerlijk gezegd niet heel interessant, maar de eerste heeft een mooie spiegeling! Hij lijkt volgens mij wel net een klein beetje naar links over te hellen (zo is de spiegeling van de lantaarnpaal rechts niet helemaal recht), en ik vraag me af of het niet mooier zou zijn geweest om de foto net iets meer naar links te kaderen. Nu voelt de rots een beetje vreemd buiten het midden en een beetje afgesneden.
Nu ik de noorderlichtfoto's hierboven zie langskomen bedacht ik me dat ik mijn eigen nog niet had geplaatst. Ik heb zowel in augustus als in oktober nog geluk gehad - ook omdat in augustus de laatste foto's waren met mijn oude 80D voordat deze kapot ging, en oktober precies één dag na de aankoop van mijn nieuwe R6 II was!

Canon 80D, Tamron 10-24 @ 10mm, f/3.5, 20sec, ISO 4000
Bij Lauwersoog gemaakt, prachtige pilaren te zien met ook nog eens de melkweg erbij. Op een later moment, met minder mooie pilaarvorming, had ik ook nog een meteoor van de perseïden in beeld!

Canon R6 II, RF 10-20mm f/4 L @ 10mm, f/4, 4sec, ISO 8000.
De bijzonder grote 10mm hoek van mijn nieuwe lens (waar ik nog een beetje over had getwijfeld wegens de prijs) bleek van onschatbare waarde omdat het noorderlicht bijna recht boven mijn hoofd te zien was. En ik was (en ben nog steeds) erg onder de indruk van de lichtsterkte van de R6 II! Zulke resultaten had ik niet kunnen verwachten op mijn 80D.
@ChrisLNFF Ik vind de tweede foto eerlijk gezegd niet heel interessant, maar de eerste heeft een mooie spiegeling! Hij lijkt volgens mij wel net een klein beetje naar links over te hellen (zo is de spiegeling van de lantaarnpaal rechts niet helemaal recht), en ik vraag me af of het niet mooier zou zijn geweest om de foto net iets meer naar links te kaderen. Nu voelt de rots een beetje vreemd buiten het midden en een beetje afgesneden.
Nu ik de noorderlichtfoto's hierboven zie langskomen bedacht ik me dat ik mijn eigen nog niet had geplaatst. Ik heb zowel in augustus als in oktober nog geluk gehad - ook omdat in augustus de laatste foto's waren met mijn oude 80D voordat deze kapot ging, en oktober precies één dag na de aankoop van mijn nieuwe R6 II was!

Canon 80D, Tamron 10-24 @ 10mm, f/3.5, 20sec, ISO 4000
Bij Lauwersoog gemaakt, prachtige pilaren te zien met ook nog eens de melkweg erbij. Op een later moment, met minder mooie pilaarvorming, had ik ook nog een meteoor van de perseïden in beeld!

Canon R6 II, RF 10-20mm f/4 L @ 10mm, f/4, 4sec, ISO 8000.
De bijzonder grote 10mm hoek van mijn nieuwe lens (waar ik nog een beetje over had getwijfeld wegens de prijs) bleek van onschatbare waarde omdat het noorderlicht bijna recht boven mijn hoofd te zien was. En ik was (en ben nog steeds) erg onder de indruk van de lichtsterkte van de R6 II! Zulke resultaten had ik niet kunnen verwachten op mijn 80D.
[ Voor 23% gewijzigd door F.West98 op 03-11-2024 03:36 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
@RichardKim06 Wauw wat een gave plaat. Is natuurlijk een bekende locatie maar vind deze er toch wel boven uit springen.
@sys64738 Dankje! Ik vind het erg leuk om met lange sluitertijden te spelen en soms pakt het goed uit haha.
Was afgelopen week even in de avond naar buiten gelopen om de kijken of ik Venus beetje knap op de foto kon krijgen. Maar zelfs met een 800mm (equiv) lens, leverde dat niet veel soeps op. Gelukkig stond de maan ook helder aan de hemel en das altijd een heel dankbaar onderwerp.
Met 800mm moet je nog steeds wel 50% croppen ongeveer maar dan hoe je voldoende pixels over. En omdat ie van de zijkant verlicht is, kun je de kraters echt heel mooi zien.

Half full by Gijs Peijs, on Flickr
Met 800mm moet je nog steeds wel 50% croppen ongeveer maar dan hoe je voldoende pixels over. En omdat ie van de zijkant verlicht is, kun je de kraters echt heel mooi zien.

Half full by Gijs Peijs, on Flickr