Beste GOT-ers.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een scherm (lees: 22" breedbeeld TFT) en ik stuitte uiteindelijk op twee keuzes: De Samsung 2232BW en de Acer X222W. Van alle 22" Samsungs heb ik de 2232BW gekozen vanwege zijn verminderde backlightbleeding t.o.v. de 226CW. De 226CW zou wel een ruimer Color-gamut hebben. De Acer X222W heb ik als tweede keus vanwege de goede recenties op verschillende sites waaronder deze. Ik heb beide schermen kunnen testen in de Paradigit in Enschede op kleurweergave, backlight bleeding, ghosting, Contrast en Helderheid, pixeldefecten en vormgeving. Ik heb ze daadwerkelijk naast elkaar kunnen zetten en ben daar ook een tijdje mee bezig geweest (de verkoper liet me een beetje aanklooien daar en vond dat ook wel prima omdat er zo nu en dan een paar mensen bleven staan kijken terwijl ik daar zo aan het knutselen was). Hier een uitgebreide review van beide:
Acer X222W (22", Wide, 5ms, D-Sub/DVI, Zwart) review door ASUSROKZ
Algemene beoordeling |  | Featureset |   |
Kleurweergave |  | Contrast en helderheid |  |
Ghosting |  | Pixeldefecten |  |
Bouwkwaliteit en afwerking |   | Vormgeving |   |
Prijs |  | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds september 2007
Dit is echt een geweldig scherm en naar mijn mening de beste 22" breedbeeld TFT op het moment.
Ik zat te dubben tussen de Samsung 2232BW en deze, en heb uiteindelijk deze gekocht. Veel dingen uitgetest zoals HDTV trailers, backlightbleeding, kleurweergave, ghosting, etc.
De featureset is naar mijn mening het enige nadeel van dit scherm. Zo is het scherm niet in hoogte verstelbaar en heeft ie geen usb of audio hub. De speakers die er in zitten zijn niks waard en daar moet je dus ook niks van verwachten. Niet dat ik ze gebruik want heb mijn eigen koptelefoon en speakerset wel. Ze zijn daarentegen niet zichtbaar dus ook niet storend. Ook beschikt hij over een VESA wall mount.
De kleurenweergave kan ik heel kort over zijn. In vergelijking met een 2232BW is dit van een hele andere wereld. Waar de kleuren bij de 2232BW vaal en vaag zijn, daar zijn ze bij dit scherm prachtig. Geel is echt geel, rood is prachtig rood, blauw is diep blauw en het groen spat van je scherm af. De achtergronden van Vista zijn nog nooit zo mooi geweest als op deze Acer.
Contrast en Helderheid zijn ruim voldoende maar niet te overheersend. In mijn pro-gaming periode heb ik eens een Samsung 913C gekocht en daar moest ik de brightness op 30% zetten om het beeld zonder zonnebril te kunnen bekijken. Uiteraard is een beetje speling natuurlijk nooit weg omdat de brightness van een TFT scherm langzaam afneemt over de jaren heen, maar ik vond deze Acer fijn op 76% in een overbelichte winkel, dus dat zal nog wel minder worden in mijn donkere kamertje. Prima dus. Contrast is geweldig, gezien de achtergronden en de HDTV trailers die ik daar gedownload heb van de microsoft site.
Ghosting kan ik kort over zijn: Ik kon niks ontdekken in de HDTV trailers dus dat zit wel snor.
Pixeldefecten: De verkoper daar vertelde mij dat hij dit scherm daar al een paar maand had staan en nog geen defect had kunnen ontdekken of dat hij daar klachten over had gehad. Geen dus.
Bouwkwaliteit prima. Stevige voet en de knopjes zijn goed in te drukken (niet dat je vinger weer onder een bepaalde hoek moet staan om ze te kunnen gebruiken oid). Het is duidelijk waar ze voor dienen.
Vormgeving is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het toch wel een erg kek schermpje!
Prijs is in verhouding met andere 22" schermen zeker schappelijk, zeker als je naar de 2232BW of de 226CW van Samsung kijkt!
Backlight Bleeding: Ik heb met een zwart achtergrondscherm gekeken of ik iets kon ontdekken maar daar in de winkel kon ik niks vinden. Het is natuurlijk wat dat betreft nog afwachten hoe dat gaat in een donker kamertje, maar ik hecht meer waarde aan de overige specs dan aan een beetje backlight bleeding. Ik kon in de winkel vooralsnog niks vinden.
Negatieve eigenschappen:

Niet in hoogte verstelbaar, aanwezigheid van speakers, geen usb -en audio-hub. | Positieve eigenschappen:

Alles wat niet in de Negatieve eigenschappen staat is echt TOP! |
[ Bekijk in Productreview ] [ Review invullen ]
Ok, nu de 2232BW review:
Samsung Syncmaster 2232BW review door ASUSROKZ
Algemene beoordeling |   | Featureset |   |
Kleurweergave |   | Contrast en helderheid |   |
Ghosting |  | Pixeldefecten |  |
Bouwkwaliteit en afwerking |   | Vormgeving |  |
Prijs |   | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds september 2007
Ik heb dit scherm naast een Acer X222W gehouden in de Paradigit winkel waar ik van het personeel gewoon lekker mocht rond prutsen dus ik heb beide schermen goed kunnen vergelijken. Ook heb ik dit scherm met andere schermen in de winkel vergeleken, zei het in mindere mate.
Featureset: Een beetje belabberd. Zo heeft dit scherm een beetje gammel voetje, is het (naar verluid van andere GOT-ers) moeilijk op het scherm te monteren, is er geen USB -en audio-hub aanwezig, is het niet in hoogte verstelbaar. Aan de andere kant heeft het scherm wel een mooie kijkhoek van 170 graden zowel horizontaal als verticaal, en ondersteund hij DVI (uiteraard).
Kleurweergave: Samsung staat wel bekend om zijn meest belabberde fabrieksinstellingen, maar dit was wel heel erg. Witte achtergronden waren een beetje grijs-achtig, terwijl de Acer echt strak wit was. De kleuren groen, rood en blauw waren niet wat ze moesten zijn. Nadat ik een kwartier lang heb wezen prutsen met de kleur-instellingen van het scherm heb ik ze maar gelaten voor wat ze zijn. Het schijnt wel dat je een kleur-instelling kunt downloaden van de 226CW (de link is ergens gepost in dit topic) maar dat heb ik niet kunnen proberen daar. Al met al een beetje jammer dus.
Contrast en Helderheid waren redelijk. Het contrast sprak niet tot de verbeelding zoals bij de Acer, maar waren acceptabel. De helderheid was wel een stuk minder. Ik moest hem nu al op 100% zetten en zelfs toen kreeg ik niet het gewenste resultaat.
Ghosting: Ik kon niks ontdekken in de HDTV trailers van microsoft.
Pixeldefecten: geen op langdurige periode.
Bouwkwaliteit: Het voetje was een beetje gammel en niet voldoende om het grote scherm lekker stabiel te houden. Knopjes waren goed in te drukken maar niet echt intuitief in het gebruik (het switchen tussen menus e.d.)
Vormgeving: Over de vormgeving kan ik kort zijn. Die was briljant.
Backlight Bleeding: bijna niet tot niet.
Wat de prijs betreft: Ik vind een scherm met prachtige kleuren, bijna geen ghosting, geen bb en een geweldige contrast en helderheid belangrijker dan een scherm die er prachtig uit ziet, maar niet de bovenstaande eigenschappen bezit. Voor minder geld kun je veel meer krijgen.
Negatieve eigenschappen:

Slechte kleurenweergave (Hoe ver moet het komen dat je al configs van andere schermen moet downloaden en installeren om een beetje gewenst beeld te krijgen?), contrast en helderheid waren niet meer dan accepteptabel, featureset was nijpend, de bouwkwaliteit wat betreft de voet en installatie van de voet op het scherm. | Positieve eigenschappen:

Geen backlight bleeding, prachtige vormgeving, geen pixeldefecten, geen ghosting |
[ Bekijk in Productreview ] [ Review invullen ]
Dit was mijn mening tussen beide schermen en ik raad dan ook echt een ieder aan om vooral, voordat je gaat kopen eerst eens die Acer te proberen!