Pumanike schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:54:
[...]
Ik heb gisteren mijn 2032MW binnengekregen. Een beetje links van het midden een dode subpixel die blauw blijft. Omdat ik 'm vooral 's avonds gebruik is dit erg irritant want het valt heel erg op..
Heb 'm bij 4launch besteld maar ben bang dat ik 'm niet kan omruilen omdat ik pixelgarantie had moeten kopen .. Ik mail ze toch maar eens denk ik.. Of zou ik 'm onder het mom van "terugsturen mag binnen 8 dagen na aankoop zonder opgaaf van reden?" terugsturen? Maar ik wil natuurlijk wel weer een nieuwe ..
Ik heb mijn eigen research wel gedaan over de 2 weken die het mij gekost heeft om een goed scherm in handen te krijgen. Het werkt momenteel zo in nederland:
Volgens de wet heb je het recht aankopen gemaakt op afstand te retourneren binnen 7 à 8 dagen. Je krijgt dan de kosten van het produkt terug, maar niet de verzendkosten. Monitoren vallen volledig binnen deze wet en je zou hem dus theoretisch terug kunnen sturen om je geld terug te vragen. Het omruilen voor een andere kom ik straks op terug.
Het vervelende is dat webwinkels over monitoren wel eens moeilijk willen doen m.b.t. pixeldefecten. Zij komen namelijk met een monitor te zitten waar een defecte pixel op zit. Ze kunnen hem niet terugsturen naar de fabrikant omdat een monitor, in dit geval van samsung, in orde is als hij maar 1 pixeldefect heeft.
Ik denk dat dit is waar het fenomeen 'pixelgarantie' bij webwinkels uit is ontstaan. (Mijn volgende bewering kan ik weliswaar niet bewijzen, het is enkel een logische verklaring) De webwinkel kan nu namelijk de monitoren waarvan ze weten dat ze een pixeldefect hebben leveren aan klanten die geen garantie hebben genomen. Hoewel de klant nog steeds alle recht heeft om het produkt terug te sturen zullen ze sneller denken 'Maar ik heb geen pixelgarantie dus ik zal het er maar mee moeten doen'.
Het komt er dus gewoon op neer dat je altijd het recht hebt om je geld terug te vragen. Ik weet niet tot hoever het mogelijk is om een monitor om te ruilen aangezien de webwinkel hier wel op kan zeggen dat het produkt werkt zoals het hoort. Je zult hem dus moeten retourneren onder de motivatie dat het produkt niet bevalt.
Maar omdat dit hele feest verzendkosten met zich meebrengt ben ik zelf na de eerste monitor met pixeldefect maar naar een lokale elektronicawinkel gegaan. Het is doorgaans duurder, maar het scheelt verzendkosten en je kunt hem ook zo terugbrengen.
Bij mij is het immidels goedgekomen. Na de eerste van de webwinkel terug te sturen met een groene vaste pixel en de tweede van de elektronicazaak terug te brengen met een blauwe vaste pixel, ben ik nu de trotse eigenaar van een goede 206BW. Welke in de winkel toen ik hem werkend heb gezien in orde was, maar eenmaal thuis een rode vaste pixel begon te vertonen. Deze heb ik echter kunnen repareren