Dat is zeer relatief. Mijn 226CW heeft nauwelijks waar te nemen bb.
Ik zou daar mee oppassen: schermen staan in rekken op een dikwijls onaangepaste en verschillende hoogte, onder diverse soorten belichting vanuit verschillende hoeken, met instellingen die je niet kent en niet kunt aanpassen (naar wat jij wilt), content afspelend die je niet kent, ...
Eig zou je bv twee schermen een week thuis moeten hebben, ze voor jou optimaal instellen en dan kiezen.
Na er nu een paar maand mee bezig geweest te zijn, denk ik dat je een scherm kiezen redelijk objectief kunt doen, zónder rekening te houden met de subjectieve meningen geuit in forum topics en reviews ("ik
vind dit en dat") maar mét de objectieve beschrijvingen van eigenschappen ("iets
werkt zo en zo") in deze zelfde reviews. Iemand kan een bepaald scherm kut vinden terwijl het voor jou ideaal is, en dat zal meer te maken hebben met persoonlijke appreciatie dan met mank lopende kwaliteit.
Dit zou een begin van een checklist kunnen zijn:
* algemeen:
- schermen van een bepaalde prijs zullen alle ong kwalitatief gelijkwaardig zijn
- schermen zónder tuner, luidsprekers, ... zullen kwalitatief beter zijn dan deze mét (// hifi componenten)
- in't algemeen is duurder beter
- welke schermgrootte: 20, 22, 24, ...
- welk type paneel (tn of (s)pva/ips); ook te lezen als 'hoeveel wil ik uitgeven'
- eventuele merkvoorkeur
- ...
* welke
eigenschappen vind ik interessant/belangrijk (zie topics en reviews):
- glossy paneel of niet (bv Samsung versus HP/Acer)
- software opties (bv Dynamic Contrast id Samsungs)
- vesa monteerbaar
- hoge color gamut (vb Samungs)
- goed voor gamen
- kijkhoek
- ...
Verder zou ik ten zeerste adviseren om te kopen id betere detailhandel, als de beste garantie om de volle kwaliteit te krijgen van wat je koopt.
De glans voegt meer kleur toe.
Ik lees dat het het zwart verbetert - wat natuurlijk zijn invloed heeft op het totale beeld.
Naar't schijnt kun je je er ook voor scheren.
[
Voor 6% gewijzigd door
kristo op 23-10-2007 20:40
]