Na een jaar "pauze" in onze huizenjacht meld ik me hier maar opnieuw
Er is aardig wat info bijgetypt in die tijd zeg.
Toch houd ik nog wat vraagjes.
Zal daaraan voorafgaand even de situatie uitleggen.
Onlangs
1e bezichtiging gehad. Erg mooi hoekhuis uit 1987.
Keuken & badkamer zeer nieuw, prachtige tuinkamer/uitbouw (25 m
2) bj 2004.
Vloeren nog erg mooi, van dat grind-achtige spul (naam ff kwijt...

) incl vloerverwarming.
Kortom; tiptop in orde, zouden er zo in kunnen zonder grote aanpassingen.
Vraagprijs 219.500€ k.k.
(doen het zonder aankoopmakelaar)
Nu kunnen we het op mijn eigen inkomen (loondienst in de IT) niet opbrengen.
M'n vriendin heeft nu bijna 2 jaar een eigen zaak.
Daaruit willen we dus het resterende deel vd hypotheek halen.
Probleem is, verstrekkers willen vaak cijfers over 3 jaar, en een enkele doet het ook voor 2 jaar plus een prognose voor het 3e jaar.
Wat is wijsheid nu te doen?
We gaan de cijfers in elk geval bij o.a. de Rabo en HypotheekVisie neerleggen met de vraag om schattingen te doen. Maar in hoeverre hebben we echt iets aan die schattingen? Het zijn geen offertes uiteraard, dus niets aan te ontlenen geloof ik.
Stel dat we een eerste bod uitbrengen, uiteraard met een aantal ontbindende factoren zoals:
- bouwtechnische keuring resultaat: minder dan 5k verbouwing
- voorbehoud van financiering... de verstrekker moet immers op basis van de jaarcijfers + prognose een X bedrag aan hypotheek daarop willen verstrekken
Is dat verstandig? Moeten we wachten? Kunnen we meer veiligheid inbouwen in de ontbindende factoren?
En is het laten opstellen van een hypotheek(offerte) in deze situatie niet lastig binnen de vaak gestelde 3 a 4 weken? Kan je hierop uitstelling krijgen?
In hoeverre is het trouwens ook aan te raden een bouwtechnische keuring te laten doen?
Huis is 'maar' 20 jaar oud, uitbouw maar enkele jaren, zelf op het eerste gezicht weinig aan te merken gehad. Verder nog weinig vragen gesteld, dat willen we de 2e x doen.
En verder: misschien voor jullie ook lastig, maar wat is verstandig om te bieden?
Het huis is gewoon af, en ligt vrij gunstig.
Staat nèt te koop, en zal de nodige potentiele geinteresseerden aantrekken.
Een dikke 10% eronder bieden wordt denk ik weggelachen... (toch?)
Maar ons lijkt 210/212k wel een mooi eindbod.. dus waar te beginnen?
Op enkele k's laat ik het niet stuk lopen trouwens, desnoods uit eigen zak bijbetaald mocht het met de hypo niet lukken.
Een bak met info.. maar ik moest het ff ergens kwijt.
En dit leek mij de perfecte plaats hiervoor
Voor de reacties: alvast bedankt