De maat is niet zo moeilijk als je het eenmaal door hebt.
Jij geeft aan voor 1/8 slang te kiezen. Dat betekent een slang met een binnendiameter van 8mm die 1mm dik is, de buitendiameter is dus 10mm. Deze slang word ook wel aangeduid als 10/8 of 8x1 slang.
Ik lees in een vorige post overigens dat je deze slang gebruikt:
Slang: Schlauch Tygon R3603 12,7/9,5mm klar
Dat is volgens mij 3/8" slang, daarvan is de binnenmaat 1,5mm groter dan die van 8x1 slang. Dat maakt nogal wat uit voor je koppelingen. Screw-in koppelingen voor 8x1 slang zullen denk ik niet samengaan met 3/8" slang.
De schroefdraad waar de koppelingen in moeten worden bijna altijd in
BSP (british standard pipe) aangeduid. De meest voorkomende maten zijn 1/4 en 1/8, soms ook 3/8 en 1/2. Bedenk je hierbij dat dit volkomen los staat van inches, 1/4 BSP komt bijna overeen met 1/2 inch.
Je onderdelen hebben de volgende schroefdraad:
D-tek Fuzion: 1/4
Liang DDC pomp: 1/4 Buitendraad!
Thermalchill radiator: 3/8
Swiftech micro res: 1/4, Echter geen BSP maar NPSM!
Daarmee is het reservoir een probleem om eventueel 8x1 slang op aan te sluiten. Het kan goed zijn dat gewone 1/4 koppelingen niet passen aangezien NPSM schroefdraad verschilt van BSP schroefdraad. Daarbij heb je ook het probleem dat de standaard koppelingen geschikt zijn voor 1/2" en 3/8" slang en niet voor 8x1 slang die jij wellicht neemt. Het zou kunnen dat je het er wel over heen krijgt met tygon. Het verschil is 1,4mm. Als je echter de slang neemt die je eerder noemde (waarvan ik denk dat het 3/8" slang is) dan past het gewoon.
Het hangt er dus een beetje van af welke slang je neemt. Er van uitgaande dat je bij aquatuning besteld,
voor 8x1 slang:
6x G1/4 naar 8x1 screw-in koppeling voor de D-tek Fuzion, de radiator en de pomp.
2x G3/4 maar G1/4 verloopnippel voor de radiator.
2x G1/4 naar G1/4 sok voor de pomp, hiermee maak je van buitendraad binnendraad.
En tja, met het swiftech reservoir betwijfel ik of je daar andere koppelingen op kunt zetten. Dan is het de vraag of 8x1 slang past.
voor 3/8" slang:
4x G1/4 naar 3/8" slangpilaar voor de pomp en de D-tek Fuzion.
2x G3/4 naar 3/8" slangpillaar voor de radiator.
2x G1/4 naar G1/4 sok voor de pomp, hiermee maak je van buitendraad binnendraad.
8x een slangklem zodat de slang goed op de slangpilaar blijft zitten.
3/8" slang zal direct op het swiftech micro reservoir aangesloten kunnen worden.
Zoals Pilatus al zei is tygon er echter niet in 8x1 slang maar in 8x1,5 slang.
Dit betekent dat 8x1 screw-in koppelingen niet passen.
Daarvoor zul
deze moeten hebben ipv de G1/4 naar 8x1 screw-in koppeling.
Die entkoplungsset is ervoor om je pomp via rubbers aan je kast te bevestigen. Op die manier worden de trillingen van de pomp opgevangen in plaats van doorgegeven aan je kast. Verder, zo'n O-ring werkt volgens mij alleen goed als de koppeling er op gemaakt is om een O-ring te gebruiken. Bij mijn 3/8 naar 1/4 en 1/2 naar 1/4 koppelingen werken ze in ieder geval niet.