Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.554 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:48

hamsteg

Species 5618

squaddie schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 02:50:Wellicht dat als meer zonneboilers geplaatst worden dat fabrikanten van ketels de boiler voorzien van een extra warmtewisselaar en zo de boiler kan opnemen in je zonneboiler circuit, immers vaak staan beide installaties naast elkaar geplaatst. Ben je op momenten dat je voldoende warmte voorhanden hebt af van het sluipverbruik.
Maar waarom twee in een? Juist splitsen die handel. Neem een HR zonder boiler en een zonneboiler. Bij de laatste zet je een 'T' om naar de CV te gaan voor eventuele bijverwarming en een leiding naar je vaatwasser/wasmachine.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
ssj3gohan schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:29:
Wat is je totale energieverbruik (dus gas er ook bij)? Of heb je dat al eerder gezegd en lees ik er totaal overheen?
Ons gasverbruik over 2007 zal naar schatting op zo'n 600m3 liggen (beetje afhankelijk van de strengheid van de winter).
Vind het trouwens wel aardig knap, ik leef in mn eentje op marginaal minder. Zelf vind ik het, gezien de energie-inhoud, belangrijker om op gas en water te bezuinigen
Daar ben ik het op zich mee eens (in de meeste huishoudens gaat veel meer energie op aan ruimteverwarming dan aan elektriciteitsverbruik), maar ok besparing op elektriciteit vind ik belangrijk. Het is een hoogwaardige vorm van energie die soms op bijzonder vieze wijze wordt opgewekt (zoals kolen), dus op dat terrein besparen levert zeer zeker veel winst op.
maar ik wil bijv wel binnenkort een server (10W laptop) neerzetten,
Mag ik vragen waarom? Ik draaide voorheen ook een server maar heb 'm juist weggedaan vanwege het elektriciteitsverbruik, maar ook omdat ik er achter kwam dat ik alle functies prima op een andere manier op kon lossen.
Server, ups en internet komen al op 250 kWh uit op jaarbasis,
Met 300Wp aan zonnestroompanelen wek je dat zo op! :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 16:13:Met 300Wp aan zonnestroompanelen wek je dat zo op! :)
Overdag ... 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Grootste geïntegreerde PV-systeem op een stadion op de 16e augustus aan het net gegaan.

Bern "Stade de Suisse". 1,3 MWp. Niet grootste PV-dak, wel grootste stadion dak.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bern_Wankdorf_Stadium.jpg

Foto Stade de Suisse © Energiebüro, Zürich, Schweiz

Diverse links, op PPV, off course, incl. leuke luchtfoto links via Virtual Earth:

http://www.polderpv.nl/ni...20aug2007_Stade_de_Suisse

Pomtiedomtiedomdom :9~

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:18:
Dit jaar ben ik in mei begonnen met wekelijkse metingen. De belangrijkste besparingen zijn vanaf januari begonnen. Na een aantal maanden van meten begint er een patroon te ontstaan:

Jaarlaaghooggaswater
Totalen '0421361876158683
Totalen '0521501750160083
Totalen '0622501720160085
Geextraheerd '071980147198078

Ik heb een server draaien 24/7/365. Schat zo'n 750kW op jaarbasis (daar gaan de rekeningen wel de deur voor uit ;) ). Vorig jaren steeds een krappe 4000kW en weinig energie bewust. Dit jaar een tot nu toe geschatte daling van 500kW, ik herhaal 500kW! We hebben nog nergens ingeleverd op gebruiksgenot alleen maar aandacht schenken en echte uitschakelaars overal tussen zetten en letten op de apparatuur die je koopt. Minus de server zouden we dus rond de 2700kW zitten. Natuurlijk komen er nog drie wintermaanden en gaat de electra weer iets omhoog. De effectieve eindbesparing zal wel 0 worden want een kind is op komst B-) .

De gas daling vind ik moeilijk want we hebben nog geen winter gehad en er komen nog maanden aan waar het verbruik omhoog zal gaan. Ook hebben we dit jaar heel veel gestookt op hout dus een daling verwacht ik wel.

Wat me stoort is dat er 0.40m3 per dag verbruikt wordt als wij er niet zijn (gemeten in twee vakanties), puur boiler verwarming in de CV. Wij verbruiken gemiddeld 0.85m3 per dag voor eten, douchen etc. dus de helft is feitelijk alleen maar voor comfort en dat comfort vind ik ook maar beperkt. We hebben zo'n 6-7m leiding, relatief kort dus ... ik vraag me af of die boiler wel echt efficient is. Dat gas verbruik moet daarom nog verder naar beneden kunnen. Voor mij geen ketel met boiler meer.
Ik heb 400 KWh bespaard dit jaar en ik weet ook precies hoe dat komt. Ik had deze zomer nauwelijks de airco nodig en het schoonmaken hoeft nu pas aan het eind van het jaar. Even gauw 200 uur airco bespaard ofwel zo'n 85 euro aan elektra.
Het heeft wel zoveel geregend dat de buitenunit wel brandschoon zal zijn'
Ik ga hier echt geen zonnepanelen neerzetten of ik moet het dubbele aan zonuren krijgen (hetgeen makkelijk in de dag past) dan pas wordt het intressant, maar zolang wij in het somberste deel van het land wonen, niet doen. Woon je in het westen dan is het lueker want dat scheeld 200 uur zon per zomer!

Ik ken wel iemand met een groot zonnepaneel op zijn huis. Hij is niets meer dan teleurgesteld want vorig jaar ving hij 45% meer energie van dezelfde zomer tot op heden, dus dat zegt wel iets over het aantal uren zon hier.

Nogmaals in het westen, de achterhoek en de kop van Groningen zit je qua zonuren het beste voor een panelenpark, hier moet je het gewoon niet doen.

Ik heb ook een paar fotosessies dit jaar gemaakt en dit jar is het voor het eerst dat ik 4x achtereen geen rekening hoefde te houden met zonlicht. Bewolking was er al, dag in dag uit en nu nog.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zat even op die dimbare lampen-site te kijken. Best aardige dingen, maar scheelt het ook in het verbruik? We hebben nu 3 van die 7-watt Philips reflector-lampjes in de badkamer hangen. Best lekker als je even het licht nodig hebt, maar om even de douchen heb je niet zoveel licht nodig. Kleinere reflector-lampjes heb ik nog niet kunnen vinden, dus dan worden die dimbare lampen een optie. Die Megaman dingen zijn echter minimaal 11 watt op volle sterkte, dus dat schiet niet heel hard op. Verbruiken die dingen ook minder als je ze dimt? Of gaat de warmteproductie omhoog en de lichtproduktie naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Parody schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 00:15:
Zat even op die dimbare lampen-site te kijken. Best aardige dingen, maar scheelt het ook in het verbruik? We hebben nu 3 van die 7-watt Philips reflector-lampjes in de badkamer hangen. Best lekker als je even het licht nodig hebt, maar om even de douchen heb je niet zoveel licht nodig. Kleinere reflector-lampjes heb ik nog niet kunnen vinden, dus dan worden die dimbare lampen een optie. Die Megaman dingen zijn echter minimaal 11 watt op volle sterkte, dus dat schiet niet heel hard op. Verbruiken die dingen ook minder als je ze dimt? Of gaat de warmteproductie omhoog en de lichtproduktie naar beneden?
Mijn 11W dimbare spaarlamp ligt nu bij de heren van www.olino.org, die zullen hem zeer binnenkort doormeten en de resultaten publiceren. Hou die website dus in de gaten...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 07:15:
[...]

Mijn 11W dimbare spaarlamp ligt nu bij de heren van www.olino.org, die zullen hem zeer binnenkort doormeten en de resultaten publiceren. Hou die website dus in de gaten...
Mooi, ik ben benieuwd. Ik heb in de badkamer nog een gloeilamp hangen want mijn vrouw en ik hebben tegengestelde belangen 's ochtends. Zij heeft veel licht nodig. Eigenlijk heeft ze het liefst een immitatie van de zon in de badkamer om wakker te worden. Dat gaat wat ver maar met 60 watt komen we een eind. Ik daarentegen wil weinig licht. Een zachte ochtendschemer is genoeg. Een watje of 20 voldoet. vandaar dat ik de gloeilamp nog niet heb vervangen voor een spaarlamp.

Heb je enig idee wanneer ze de lamp gaan doormeten? Ik kijk wel met enige regelmaat op Olino, maar niet zo enorm vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In dat geval vraag ik me af of deze spaarlamp iets voor je is... Het dimmen gaat nl als volgt (staat ook op mijn website, onder nieuws):

- Schakel de lamp in, hij brandt nu op 100%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 66%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 33%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 5%
- (Eventueel:) Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 100%

Dus als jij weinig licht wil sta je 7x aan het koordje te trekken :P Als een lamp een langere periode (een hele avond) is ingeschakeld is dat niet zo'n probleem, maar bij de relatief korte inschakelperiodes die je meestal in badkamers hebt lijkt mij het niet optimaal. Volgens hun website komt Megaman binnenkort met op 'normale' wijze dimbare spaarlampen, die je dus op een normale fase-aansnijdings dimmer kunt zetten. Ik hou dat in de gaten en zal het zeker even melden als ik er één heb :)
Heb je enig idee wanneer ze de lamp gaan doormeten? Ik kijk wel met enige regelmaat op Olino, maar niet zo enorm vaak.
Ze dachten woensdag, maar ze doen het in hun vrije tijd dus ik kan het niet beloven. Ik zal het hier wel even melden als het er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:31:
[...]

In dat geval vraag ik me af of deze spaarlamp iets voor je is... Het dimmen gaat nl als volgt (staat ook op mijn website, onder nieuws):

- Schakel de lamp in, hij brandt nu op 100%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 66%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 33%
- Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 5%
- (Eventueel:) Schakel de lamp kort uit en weer in. hij brandt nu op 100%
LOL, kom je bij de bedrijfsarts met RSI klachten omdat je 's ochtends niet te veel licht wilt in de badkamer.
Dus als jij weinig licht wil sta je 7x aan het koordje te trekken :P Als een lamp een langere periode (een hele avond) is ingeschakeld is dat niet zo'n probleem, maar bij de relatief korte inschakelperiodes die je meestal in badkamers hebt lijkt mij het niet optimaal. Volgens hun website komt Megaman binnenkort met op 'normale' wijze dimbare spaarlampen, die je dus op een normale fase-aansnijdings dimmer kunt zetten. Ik hou dat in de gaten en zal het zeker even melden als ik er één heb :)
Dat ga ik ook in de gaten houden. Ik heb nu namelijk hele fijne Marmitek dimmers die een soft start hebben. Kort op de knop drukken en hij gaat van 0% naar 100% en op ieder gewenst moment kun je drukken om vast te zetten. Je begint dus altijd gedimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:09:Nogmaals in het westen, de achterhoek en de kop van Groningen zit je qua zonuren het beste voor een panelenpark, hier moet je het gewoon niet doen.
Valt wel mee hoor. Hangt zeer van het incentive regime af. Onder nog "slechtere" omstandigheden (in jouw gedachtengoed) worden door Duitsers voor tonnen uitgegeven aan een PV-dak wat zich binnen 15 jaar "terugverdient" bij 49,21 euricent/kWh 20 jaar lang feed-in... Voor de helft van de meetkosten op ieders elektranota...
Ik heb ook een paar fotosessies dit jaar gemaakt en dit jar is het voor het eerst dat ik 4x achtereen geen rekening hoefde te houden met zonlicht. Bewolking was er al, dag in dag uit en nu nog.
Dat weet je bij een lichtafhankelijk systeem. Volgend jaar weer "knallen"? Ach. Elke kWh van eigen dak is meegenomen, is niet tegen enorme opwek- en transportverliezen door fossiele centrales gegenereerd, en neemt niemand meer van die 30.000 zonnestroom producenten in Nederland af. Inclusief van de mensen die in het oosten van het land van zonnepanelen zijn voorzien en daar dik gelukkig mee zijn.

Instralingskaartje voor de beste en de "minder goede" lokaties:

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Voor wie er behoefte aan heeft, en met name mensen die voor organisaties werken die duurzaamheid als uitgangspunt hebben:

Vriendelijk verzoek tot ondertekening open brief aan Opperhoofd Sigmar Gabriel van het Duitse Milieuministerie die er geen probleem mee lijkt te hebben om er 45 (je leest het goed) kolencentrales e.d. doorheen te jassen in Duitsland. Het begin van het einde als zelfs een fractie van die plannen er doorgedrukt wordt (door de belanghebbende sector).

Zie:

http://www.polderpv.nl/ni..._oproep_SFV_brief_Gabriel
http://www.sfv.de/artikel/2007/Mutlosig.htm

Opletten s.v.p. dat de 24e a.s. die brief al verstuurd wordt, dus snel reageren.

Dank voor de eventuele medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:09:
[...]
Nogmaals in het westen, de achterhoek en de kop van Groningen zit je qua zonuren het beste voor een panelenpark, hier moet je het gewoon niet doen.
Ik zit hier in Ede, dus in de 'donkere zone' en ben helemaal gelukkig met de opbrengst van mijn paneeltjes. Met 3 x 200Wp op het dak zitten we al weken lang op dezelfde meterstand, ik ben wel heel benieuwd naar de echt zonnige dagen maar als het zo doorgaat ben ik al blij!

Dat de omstandigheden een beetje minder gunstig zijn hoeft geen reden te zijn iets niet te doen! Als je baas je een procent loonsverhoging aanbied zeg je toch ook niet 'het is maar zo'n beetje, doe het maar niet'?

En dan nog: hoe meer ik lokaal op kan wekken op een schone manier, hoe minder hard de centrales hoeven te werken en hoe schoner ook mijn leefomgeving weer wordt! Laten we gewoon allemaal doen wat in ons vermogen ligt en niet gaan doemdenken, daar wordt een mens alleen maar chagrijnig van, en dat is verspilde energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:11:
Laten we gewoon allemaal doen wat in ons vermogen ligt en niet gaan doemdenken, daar wordt een mens alleen maar chagrijnig van, en dat is verspilde energie!
^^^^^ Wat hij zegt!!! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_be
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-08 11:16
Hey,
Ik volg dit topic nu al een tijdje en de energie kriebels hebben mij nu toch ook een beetje gebeten.
We (mijn vrouw en ik) hebben net een nieuw huis gekocht en het eerste wat aan vervanging toe is, is de verwarmingsinstallatie. Momenteel staat er een 30 jaar oude mazout ketel. We denken deze te vervangen door een condenserende gas ketel in combinatie met een zonneboiler.
Het is nu over dat laatste waar ik een vraag over heb.
Mijn installateur raad een Heatpipe zonnecollector van 3m² aan (Viessmann Vitosol 200). Nu had ik zelf aan een vlakke zonnecollector gedacht. De meerprijs op zijn offerte voor 6,9m² vlakke zonnecollector in plaats van 3m² Heatpipe is €860. Nu weet ik wel dat de heatpipe collector een hoger rendement heeft, maar mij lijkt de vlakke collector toch voordeliger. Wat denken jullie hier van?

Nog een kleine opmerking: Het is eveneens de bedoeling dat de zonnecollector ons zwembad verwarmt. Het is niet de bedoeling dat we vanaf het vroege voorjaar tot het late najaar kunnen zwemmen, maar dat het zwembad een aangename temperatuur heeft tijdens de zomer maanden.

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:16
Tweakie_be schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:34:

Mijn installateur raad een Heatpipe zonnecollector van 3m² aan (Viessmann Vitosol 200). Nu had ik zelf aan een vlakke zonnecollector gedacht. De meerprijs op zijn offerte voor 6,9m² vlakke zonnecollector in plaats van 3m² Heatpipe is €860. Nu weet ik wel dat de heatpipe collector een hoger rendement heeft, maar mij lijkt de vlakke collector toch voordeliger. Wat denken jullie hier van?
Ik ben ook druk aan het voorbereiden welke zonneboiler ik het beste kan aanschaffen. En ik zou daar ook best wat hulp bij kunnen gebruiken, maar een leverancier zal altijd zijn eigen produkten aanbevelen (wat vaak opgaat) natuurlijk. Hoe kom je tot een goede keuze van het:

- type collector
- grootte van de collector
- grootte van de boiler
- type ketel (in mijn geval moet de ook vervangen worden)
- aansluiting op HR, wasmachine en mogelijk CV

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Moet je wel even vertellen hoe groot je huishouden e.d. is ;)
Met zijn 2en verbruik je toch wat minder warm water dan met zijn 6en.

Ik heb begrepen dat de heatpipe de beste collector is en je moet op zoek naar een ketel zonder eigen warmwater voorraad, beetje overbodig met een boiler ernaast lijkt me ;)
(ik heb wel een begrepen dat bv. de Remeha Quinta dan wel geen eigen boilertje heeft, maar wel een kleine voorraad water warm houdt en daarom toch regelmatig aanslaat)

Verwijderd

hjs schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:38:

(ik heb wel een begrepen dat bv. de Remeha Quinta dan wel geen eigen boilertje heeft, maar wel een kleine voorraad water warm houdt en daarom toch regelmatig aanslaat)
Dat klopt, maar als je hem op de eco-stand zet is dat niet het geval. Hij gebruikt het voorraadvat dan niet. Je moet dan wel wat langer wachten.

Als je toch een nieuwe ketel laat plaatsen, laat dan meteen de pomp terugregelen. Onze pomp is van 95 naar 55 watt gegaan zonder verlies van comfort. Scheelt in gebruik toch 40 watt.

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07
Ik heb een kleine 3 m2 collector oppervlakte bij een 100 liter boiler. Collector is op zuid-westen gericht.
- grootte van de boiler
Mijn zonneboiler leverancier hanteerde de volgende vuistregel:

Voor elke m3 water die je per jaar gebruikt heb je 1 liter boilerinhoud nodig. Dus als je per jaar 100 m3 water gebruikt zou een 100 liter boiler genoeg moeten zijn.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:23:
[...]

Als je toch een nieuwe ketel laat plaatsen, laat dan meteen de pomp terugregelen. Onze pomp is van 95 naar 55 watt gegaan zonder verlies van comfort. Scheelt in gebruik toch 40 watt.
en dat scheelt niets in de levensduur?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:49:
[...]

en dat scheelt niets in de levensduur?
Fabrikanten van ketels monteren vaak in meerdere series dezelfde pomp, want dat is goedkoper met inkoop. Dat betekend dat de pomp in je 28kw ketel dezelfde is als in een 35kw ketel. Voor de 28kw ketel is de pomp dus te zwaar. Nu zijn veel pompen uitgerust met een aantal standen. Gemakshalve staat deze helemaal open, maar terugzetten is geen enkel probleem. Het enige waar je last van kan hebben als je te ver terug gaat is dat je watertermperatuur gaat schommelen als je een modulerende ketel hebt. Ik kreeg van de Remeha monteur de tip om niet lager te gaan dan 55 watt omdat ik anders last zou krijgen van de schommelende temperatuur. Ik heb van hem niets gehoord over de levensduur, maar ik neem aan dat hij er wel wat over gezegd zou hebben als het een punt is.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Tweakie_be schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:34:
Hey,
Ik volg dit topic nu al een tijdje en de energie kriebels hebben mij nu toch ook een beetje gebeten.
We (mijn vrouw en ik) hebben net een nieuw huis gekocht en het eerste wat aan vervanging toe is, is de verwarmingsinstallatie. Momenteel staat er een 30 jaar oude mazout ketel. We denken deze te vervangen door een condenserende gas ketel in combinatie met een zonneboiler.
Het is nu over dat laatste waar ik een vraag over heb.

Nog een kleine opmerking: Het is eveneens de bedoeling dat de zonnecollector ons zwembad verwarmt. Het is niet de bedoeling dat we vanaf het vroege voorjaar tot het late najaar kunnen zwemmen, maar dat het zwembad een aangename temperatuur heeft tijdens de zomer maanden.
Ik heb me er ook losjes in verdiept, voornamelijk omdat ik bij vervanging van onze ketel wil weten hoe-wat-waar. Van heatpipes, die duurder zijn, heb ik wel begrepen dat ze ook efficienter zijn. Met name bij bewolkte dagen zouden de heatpipes toch nog een behoorlijke warmte opwekken, dit komt hoofdzakelijk omdat heatpipes minder krenterig zijn met de hoek en positie waarin je ze monteert. Het zijn natuurlijk verkooppraatjes die je soms met een korreltje zout moet nemen maar ik heb ooit ergens een technisch artikel voorbij zien komen dat dit leek te ondersteunen alleen was mijn technisch duits niet voldoende om dat echt te kunnen beoordelen.

Eigenlijk is het heel simpel, welke van twee verwarmt een 120 liter boiler het eerst tot 60grd met jouw dak positie en gradenhoek? Stel die vraag maar aan de installateur. Die 120 liter boiler zijn in een beetje zwembad trouwens niet weer te vinden en kwa warmteverschil merk je dat ook niet. Dan moet je echt aan zwaardere typen boilers denken, misschien daarom het 6,9m2 groter oppervlakte?

... gecensureerd ...

• Tweakie_be
Gekozen ketel is inderdaad een ketel zonder eigen warmte voorraad.
Gezin bestaat momenteel nog maar uit 2 personen, maar dit zal normaal nog wel veranderen (naar 4 à 5).
Inhoud van boiler is 300L.
Mijn grote vraag is vooral wat de grootste opbrengst zal hebben. 3m² heatpipe of 6,9m² vlakke collector? En of dit die €860 euro waard is?

• hjs
  • Niet online

hjs

Ook een viessmann ketel? schijnen mooie dingen te zijn.
Laatste keer dat ik keek was er alleen nog een heatpipe systeem van ze te koop in Nederland :(

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Beste Tweakie_be,

Allereerst zou ik aanraden om niet te proberen beide systeemen met één warmtebron te bedienen.
Je krijgt dan onder meer het probleem dat de de verschillende waters niet met elkaar mogen mengen.
Voor een zwembad kun je volgens mij het beste een apart systeem hebben.
Dan kan het ook een stuk goedkoper. Er is een systeem waarbij de collector uit een kunststof plaat bestaat waar allemaal buisjes in zitten. (Een zwarte polypropylene) Die komen samen in twee grote buizen die onder en boven de plaat zitten. Het zwembadwater wordt hier doorheen gepompt door dezelfde pomp die ook het water door de filters heen pompt. Groot volume dus.

Voor een systeem voor warm sanitair water, heb je niet zo'n groot volume nodig.
Een heatpipe is heel mooie techniek. Maar ook wat gevoeliger (Kwetsbaarder, het moet ook vakuüm blijven voor het hoge rendement) Als je voldoende ruimte hebt, is een ander systeem ook uitstekend.
En ik vindt het ook belangrijk om een leegloop systeem te hebben.
Er is dan immers ook geen anti-vries nodig. (Milieu-onvriendelijk spul)

Guus Assmann

• Tweakie_be
Is inderdaad een viessmann ketel type vitodens 300, 28kW (dacht ik, heb de gegevens hier niet bij me). Heb er ook al veel goeds over gehoord.
Volgens de installateur installeren andere installateurs vaak een te zware ketel om er zeker van te zijn dat ze geen klachten krijgen van de klanten dat de woning te koud is of te traag opwarmt. Nadeel van deze zwaardere ketel is dat deze dan niet zo laag kan moduleren waardoor deze minder efficiënt is.

Momenteel hebben ze 1 vlakke collector en twee heatpipe systemen.

• Tweakie_be
guus.assmann schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:47:
Beste Tweakie_be,

Allereerst zou ik aanraden om niet te proberen beide systeemen met één warmtebron te bedienen.
Je krijgt dan onder meer het probleem dat de de verschillende waters niet met elkaar mogen mengen.
Voor een zwembad kun je volgens mij het beste een apart systeem hebben.
Deze moeten ook niet gemengd worden. Er wordt steeds met een warmte wisselaar gewerkt.
Het warmte circuit is een gesloten circuit dat in eerste instantie de boiler zal opwarmen.
Is deze opgewarmd, dan pas wordt het zwembad opgewarmd. Het zwembad water zal dus nooit met het leiding water in aanraking komen.
Dan kan het ook een stuk goedkoper. Er is een systeem waarbij de collector uit een kunststof plaat bestaat waar allemaal buisjes in zitten. (Een zwarte polypropylene) Die komen samen in twee grote buizen die onder en boven de plaat zitten. Het zwembadwater wordt hier doorheen gepompt door dezelfde pomp die ook het water door de filters heen pompt. Groot volume dus.
Momenteel heb ik zo iets dergelijks geleend van iemand uit de familie om het eens uit te proberen. De grote vraag is waar blijf je met deze matten? Er zijn namelijk geen enkele voorzieningen getroffen om dergelijk systeem te monteren op een dak.
Voor een systeem voor warm sanitair water, heb je niet zo'n groot volume nodig.
Een heatpipe is heel mooie techniek. Maar ook wat gevoeliger (Kwetsbaarder, het moet ook vakuüm blijven voor het hoge rendement) Als je voldoende ruimte hebt, is een ander systeem ook uitstekend.
En ik vindt het ook belangrijk om een leegloop systeem te hebben.
Er is dan immers ook geen anti-vries nodig. (Milieu-onvriendelijk spul)
Leegloop systeem is aanwezig.

Verwijderd

Tweakie_be schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:02:
[...]
De grote vraag is waar blijf je met deze matten? Er zijn namelijk geen enkele voorzieningen getroffen om dergelijk systeem te monteren op een dak.
Ik weet dat het zwembad van het Landal park verwarmd wordt met een dergelijk systeem, en dat is op het schuine dak gemonteerd. Je zou ze eens kunnen bellen, al was het alleen maar voor een naam van de fabrikant.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Maar ook wat gevoeliger (Kwetsbaarder, het moet ook vakuüm blijven voor het hoge rendement)
Zover ik weet is dit systeem juist onderhoudsongevoeliger. Door duurzame materialen als glas te gebruiken zou het systeem juist met minder onderhoud toe moeten. Het is ook geen vacuum systeem (wel gesloten) maar een systeem gevuld met een alcoholachtige vloeistof. Ik snap de opmerking m.b.t. het leegloopsysteem ook niet want deze vloeistof kan niet bevriezen (en mag je niet laten leeglopen). Door hitter verdampt de alcohol en wordt het gas naar de boiler gestuwd, hier wordt de warmte in een watervat overgedragen en gaat de nu weer vloeibare vloeistof terug. Een overdrachtsysteem met juist duurzame materialen en daarom wat duurder maar door de glasbuizen ook efficienter.

Systemen waar het water direct door de zonnecollector loopt raad ik ten strengste af want deze zijn zeer onderhoudsgevoelig.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 23-08-2007 19:18 ]

... gecensureerd ...

• guus.assmann
Als ik het goed heb begrepen, bestaat een heatpipe uit twee glazen buizen.
De binnenste buis bevat de vloeistof.
De buitenste is voor de opvang en reflectie / concentratie van het invallende licht.
Tussen die twee buizen zit (bijna) geen lucht, zodat de isolatie van de warmte is gewaarborgd.

Het systeem met die kunststof matten heb ik bij een collega mee geinstalleerd.
De matten zijn opgehangen op een schuin dak.
Ze zitten vast, door de bovenbuizen met een strip met veel gaten op de panlatten vast te schroeven.
Die strip zit dan om de buis heen gevouwen.
Het kan ook, door die strip met een slangklem aan de buis vast te klemmen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:40:
Voor wie er behoefte aan heeft, en met name mensen die voor organisaties werken die duurzaamheid als uitgangspunt hebben:

Vriendelijk verzoek tot ondertekening open brief aan Opperhoofd Sigmar Gabriel van het Duitse Milieuministerie die er geen probleem mee lijkt te hebben om er 45 (je leest het goed) kolencentrales e.d. doorheen te jassen in Duitsland. Het begin van het einde als zelfs een fractie van die plannen er doorgedrukt wordt (door de belanghebbende sector).

Zie:

http://www.polderpv.nl/ni..._oproep_SFV_brief_Gabriel
http://www.sfv.de/artikel/2007/Mutlosig.htm

Opletten s.v.p. dat de 24e a.s. die brief al verstuurd wordt, dus snel reageren.

Dank voor de eventuele medewerking.
Ze hebben mail, en meteen een persoonlijke boodschap.

Ik hoop dat er demonstraties komen in Duitsland en Nederland want Essent en Nuon gaan bij mij in het boekje met de zwarte pen met een zwart schaap erop.

Iemand noemt mij een doemdenker, maar laten we eerlijk zijn dat als we zo om ons heenkijken dat we louter verkeerde dingen zien.

Waar ik heel chagrijnig van wordt is dit:

Ik kom gisteravond thuis op mijn elektrische scooter en ik ga naar binnen en pak een biertje en een peukkie. Even de dag overdenken om alles weer op een rij te krijgen en wat hoor ik toch,
Staan ze daar 3 huizen verderop te gassen met een auto, zomaar voor de lol en zeker 15 minuten lang. Ze waren hem aan het tunen of zoiets.
Dan denk ik van, welk eten heb ik op tafel te zetten met mijn scootertje. Zolang mensen het gaspedaal leuk speelgoed vinden ben ik zelf nergens, maar één ding.

Mensen kunnen mij nooit verwijten dat ik het milieu verpest, ik leef 100% CO2 neutraal en ik heb 2 elektrische voertuigen die gevoed worden met groene stroom.
Als we gestraft gaan worden door moeder natuur hoop ik dat ik ontzien blijf want laat de ramp degene overkomen die vervuilen en niet aan alle burgers. Dat is niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:23:
[...]

Dat klopt, maar als je hem op de eco-stand zet is dat niet het geval. Hij gebruikt het voorraadvat dan niet. Je moet dan wel wat langer wachten.

verschil tussen de ECO stand en Comfort stand is 3 kuub per week verspilling.
Ik heb een HR107 ketel van Agpo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:29

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 02:27:
Mensen kunnen mij nooit verwijten dat ik het milieu verpest, ik leef 100% CO2 neutraal en ik heb 2 elektrische voertuigen die gevoed worden met groene stroom.
Als we gestraft gaan worden door moeder natuur hoop ik dat ik ontzien blijf want laat de ramp degene overkomen die vervuilen en niet aan alle burgers. Dat is niet eerlijk.
milieu == CO2 ?
Deze tendens, welke de afgelopen jaren flink is toegenomen, begrijp ik in toenemende mate niet.
Het lijkt wel alsof het alleen nog maar om CO2 gaat.

Mag ik stellen dat: milieu !== (alleen) CO2
(nofi)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Stoppen met roken is ook erg goed voor het milieu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stoppen met leven ook, volgens sommigen.

-edit-

Ik was nogal vroeg wakker vandaag, maar dat is toch wel eens lekker. Ik zie het zonnetje opkomen (ik hoorde zojuist de omvormer met een klik inschakelen.) Zo te zien wordt het een mooie dag, of in ieder geval een mooie ochtend. Terzijde :ik ben de lijst met teams aan het bijwerken die meedoen aan de World Solar Challenge, zie mijn website (en klik op WSC2007). Als iemand ontbrekende informatie heeft hoor ik dat graag!

[ Voor 76% gewijzigd door JeroenH op 24-08-2007 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoUser schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 04:00:
[...]

Mag ik stellen dat: milieu !== (alleen) CO2
(nofi)
Daar begint het soms wel eens op te lijken. Er wordt mij iets te veel nadruk gelegd op het besparen van stroom. Zoveel dat ik me soms even schuldig voel als ik zie dat we op een dag 8 kwh stroom gebruikt hebben. Totdat ik me bedenk dat het grootste deel van die stroom gebruikt is om zelf mijn brood te bakken van biologisch meel dat gemalen is bij de molen hier op het eiland. Doordat ik hiervoor geen fabrieksbrood van de supermarkt hoef te kopen dat met vervuilende vrachtwagens door heel Nederland wordt gereden en in plastic zakjes zit levert natuurlijk weer een heleboel op.

Duurzaam zijn moet dus over de hele linie bekeken worden, en niet alleen op basis van CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die grote nadruk op het CO2-'probleem' kan ook leiden tot onzinnige schijnoplossingen zoals kolencentrales die hun CO2 ondergronds opslaan. We maken ons daarmee niet minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, maar juist meer. Daarbij zijn dergelijke centrales ook nog eens minder efficiënt (in geproduceerde kWh per kg steenkool) dan eenzelfde centrale zonder opslag, omdat de opslag energie kost (comprimeren, vervoeren, e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kom net dit berichtje tegen over de Kermis van Hoorn.
Tijdens de gehele kermis is zo’n 280.000 kilowatt stroom verbruikt
Kermis is net een week afgelopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:00:
[...]

Daar begint het soms wel eens op te lijken. Er wordt mij iets te veel nadruk gelegd op het besparen van stroom. Zoveel dat ik me soms even schuldig voel als ik zie dat we op een dag 8 kwh stroom gebruikt hebben. Totdat ik me bedenk dat het grootste deel van die stroom gebruikt is om zelf mijn brood te bakken van biologisch meel dat gemalen is bij de molen hier op het eiland. Doordat ik hiervoor geen fabrieksbrood van de supermarkt hoef te kopen dat met vervuilende vrachtwagens door heel Nederland wordt gereden en in plastic zakjes zit levert natuurlijk weer een heleboel op.

Duurzaam zijn moet dus over de hele linie bekeken worden, en niet alleen op basis van CO2 uitstoot.
Het lijkt wel alsof mensen steeds intelligenter worden. Weet je, er is nog een unicum op hardware.info geweest: het meerendeel van de reacties op een vergelijkingstest van intel's en amd's budgetprocessoren ging over..... stroomgebruik! Men begreep daadwerkelijk dat als je een computer langdurig aan laat staan, dat dat stroom kost en dat je op die manier misschien door een weliswaar duurdere computer, maar met een zuinigere processor.... geld bespaart?

Misschien kunnen we ergens volgend jaar daadwerkelijk zeggen dat de hype over is en dat iedereen daadwerkelijk nuchter en intelligent naar het onderwerp kijkt. Maar er zit nog één kink in de kabel van het verhaal wat hierboven gequote staat:

Biologisch voer kost an sich meer ruimte en energie om te telen, want je haalt minder voedingswaarde uit meer investering. Het is dus zoeken naar een manier om weliswaar vergelijkbaar intensief of intensiever landbouw te bedrijven dan we momenteel doen, maar op een duurzame en milieuvriendelijke manier. Dan zullen we in staat blijven de wereldbevolking, een deel van de andere aardbewoners en misschien wat biobrandstof te onderhouden. Dat kunnen we niet als we alles biologisch maken, althans op de manier waarop het momenteel gebeurt. Verder is het bij een beperkte hoeveelheid voedsel zo dat het groot transport daadwerkelijk een bezuiniging vormt: doordat alles en masse wordt behandeld wordt er per product minder energie verbruikt dan als je weliswaar de kortste route kiest maar allemaal kleine batches ineens produceert. Verder is het ook nog feit dat het grootste deel van de kosten van voedsel energiekosten zijn: een courgette kost zo goed als niks als hij helemaal door de zon gevoed kan worden, en is werkelijk onbetaalbaar als hij in een kas moet worden verbouwd (ca. 12 cent verkoopwaarde in hoogseizoen, en ca. 1,35 uit kassen, groothandelwaarden zoals ik die heb gezien bij de sligro). Dat hele verschil, een paar honderd procent, is alle EXTRA energie die erin is gestoken - de boer maakt geen cent meer winst. Dus door spotgoedkope producten in seizoen te kopen in grote getale, bespaar je heel grof energie. Dat zijn *allemaal* dingen om in de gaten te houden.

Als laatste nog de boerderijverliezen - grote concerns kopen vaak bulkproducten in op basis van de kwaliteit, en slechte kwaliteit (hoewel prima eetbaar) wordt vaak weggegooid. Door aardappelen en uien bij de grote boer zelf te kopen help je daar ook een beetje tegen (dat werkt vrij goed in noord-holland), hij verkoopt namelijk het vrij grote deel van de opbrengst dat hij niet kan verkopen aan de grote inkoop. Het is lang niet zo erg in nederland als je in de bekende documentaires ziet, immers, in nederland wordt een hoop lage kwaliteit bulkproducten opgekocht om bijv. frites en krieltjes, maar ook de bekende 'znek'-wortelbolletjes enzo (das pas oplichterij). Toch blijft er altijd nog een paar tot enkele tientallen procenten onverkoopbaar spul over, das ook gewoon energieweggooierij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa iemand is hier bezig te posten zeg!
Ja ssj3gohan mijn deelname aan dit onderwerp is een beetje van het hollen en stilstaan type :)
Na weer een tijdje stilstaan ben ik weer helemaal bij. In plaats van een nieuwe reeks berichten zal ik deze keer al mijn opmerkingen en vragen hieronder in verschillende stukjes opdelen.

Zonneboiler
Ik ben nu nog in de meten is weten fase, zie ook mijn huidige verbruikscijfers in mijn tag.

Ik neem echter aan dat mocht ik 'iets met zonneenergie' gaan doen, het plaatsen van een zonneboiler een van de meest voor de handliggende mogelijkheden gaat zijn.
Nu las ik hier dat dat eigenlijk alleen zinvol zou zijn icm Lage Temperatuur Verwarming ?
Uit de documentatie van mijn indirect verwarmde boiler (Agpo MB 120) krijg ik nl het idee dat een Aquarius 4 (opvolger van de 3) prima te integreren zou zijn.
Dat idee klopt dus niet ?

Meten is weten
Langzaam maar zeker ben ik alle verbruikers in ons huis in kaart aan het brengen.
Zoals elders al vermeld heb ik al een paar sluipers en grootverbruikers weten uit te schakelen, maar sommigen zullen nog wat hardnekkiger zijn.

Als onderdeel daarvan heb ik eindelijk de elektische installatie eens in kaart gebracht.
Daaruit blijkt wel weer dat ons huis gewoon zit te schreeuwen om een zonnepanelen installatie;

1) Plat dak op ca 12m hoogte met vrij uitzicht rondom
2) Oppervlakte dak is een kleine 90m2 met de brede kant vrijwel naar het zuiden
3) Er is een vrijwel ongebruikte ruimte direct onder het platte dak
4) Er zijn 3(!) ongebruikte groepen aanwezig in die ruimte.

Die groepen zitten er omdat de vorige eigenaren de wasmachine en droger daar boven hadden staan en beide machines 's nachts lieten draaien.
Het is dat de buitenkant geschilderd moet worden, anders was er toch op hele korte termijn een PV systeem op het dak gekomen :)

Zonnepanelen == energie besparing
Ik zag CanonG1 ergens betwijfelen of het subsidieren van zonnepaneel installaties wel een efficiente manier was. Wat ik in dat verhaal een beetje miste was het bewust-wordrings-effect dat het plaatsen van of zelfs maar het nadenken daarover kan hebben.
Als ik mijzelf even als voorbeeld neem (da's nl wel zo makkelijk :)). In 1e instantie ben ik geintresseerd geraakt in zonnepanelen omdat ik er toevallig tegenaan liep en er achter kwam dat het heeeeeeel erg simpel te installeren is (letterlijk plug en play). Toen ik me er verder in ben gaan verdiepen is naast mijn (grotendeels technische) interesse voor PV systemen ook mijn interesse voor het energie besparen gewekt. Als je eenmaal bewust bent gemaakt van de utidaging kan het een leuke sport zijn om zo veel mogelijk te besparen (binnen gestelde grenzen). Ik denk dat wat ik maar even het 'meter draait terug' effect noem; het bewustwordings proces dat besparen ook leuk en makkelijk kan zijn weldegelijk ook een neven effect zou zijn van het stimuleren van PV systemen.

Niet het energieverbruik is een probleem, alleen de opslag
Zodra hier het woord waterstof valt, vaak in een net iets verkeerd gebruikte context, volgt ook niet snel daarna de mantra 'Waterstof is geen energie' en 'Vergeet waterstof als energie cel voorlopig maar'.
Toch heb ik het (wellicht simpele ?) idee dat we in principe een onbeperkte hoeveelheid energie tot onze beschikking hebben in verschillende vormen; zon, wind, blikseminslag en dat het probleem is dat we die energie niet kunnen opslaan voor later gebruik. Die opslag hoeft niet eens erg efficient te zijn (alleen economisch gezien wel), zolang er maar voldoende energie is om de verliezen te compenseren.
En zoals een meneer van Shell eens in een documentaire zei; we kunnen zonder problemen LNG verwerken (opslaan, transporteren etc) dus Waterstof zou niet veel moeilijker moeten zijn.
Toch ?

Maar wellicht zijn elektrische accu's (een waterstof cel is eigenlijk gewoon een ander soort accu, net als benzine dat is) en elektro motoren wel vele malen efficienter en eenvoudiger te gebruiken voor de opslag van de energie opgewekt door bijvoorbeeld een zonnepanelen park in de sahara ?

Vervangen van lampen
Omdat ik wel graag van de energie slurpende halogeen plafond verlichting af wil, maar het sfeer licht wat ze geven toch niet wil missen, ben ik eens gaan experimenteren met andere lampen en anderen armaturen. Tot nu toe zonder echt goed resultaat. Andere plafond verlichtings armaturen geven toch een echt hele andere verlichting, niet alleen naar het plafond.
Daarvoor ga ik nog eens zo'n halogeen straler ombouwen om te kijken of dat beter werkt.

Ik heb ook op een aantal plaatsen (Karwei, AH, Ikea) eens een aantal verschillende spaarlampen gekocht, allemaal van het type 'tl bak opgevouwen in een andere vorm'.

En ook hier ben ik niet dol enhousiast van geworden.
Voor de meeste geld dat ze een te wit kleurbeeld hebben en daarom niet in 'gezellige' situaties geschikt zijn maar enkel voor 'hier moet ff iets gedaan worden' of 'ik moet goed kunnen zien waar ik loop' situatie. Oftewel, aleen voor de verlichting die je bij het stoffen en stofzuigen gebruikt en op overlopen en trappen.
Voor dat eerste is het geen probleem. Voor het tweede is het probleem dat de meeste (alle ?) spaarlampen de vervelende eigenschap hebben dat als ze aangaan ze niet meteen aan zijn.
Sommige beginnen meteen met branden maar starten heel zachtjes en worden na een paar seonden steeds sterker. Anderen 'wachten' gewoon een paar seconden voordat ze aanspringen.
Zeker op die plaatsen waar ik meteen licht nodig heb zijn dat soort lampen dus geen goed alternatief.

Kortom; voorlopig ben ik nog niet echt goede alternatieven tegen gekomen voor het gros van de lampen die ik vaak gebruik.

Dakbelasting van PV systeem
Ik kom dit vrij weinig tegen. Een keer een opmerking hier van CanonG1 en ook in de installatiehandleiding van de Aquasol's en nog een keer ergens op een site waarvan ik al niet meer weet waar het is; het berekenen van de dakbelasting van een PV systeem.
Ik ga dan even uit van een plat dak op ca 12m hoogte in Den Haag :)
Naar ik heb begrepen is de optimale stand voor PV panalen 36o. Ik neem aan dat dit iets heeft te maken met het aantal graden dat de zon normaal gezien boven de horizon staat in nederland ?
Ook heb ik begrepen dat je de panelen het beste met de breedste kant horizonaal kunt neerzetten omdat je op die manier, rekening houdend met slagschaduw, het grootse oppervlak aan panalen kwijt kunt.
Ik lees zoals gezegd echter vrijwel nooit ergens een uitleg over de belasting van je dak.
De frames waar de panelen in komen moeten verzwaard worden om te zorgen dat de hele handel bij windkracht 12 niet van het dak waait.
De wind heeft ook invloed op de belastingsgraad, waarbij de hoek tov het horizontale vlak waaronder de panalen staan opgesteld ook weer van invloed is.
Hoe bereken je die belastingsgraad van je dak en hoe bepaal je of die te hoog is ?
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een systeem met 10 panelen onder 36o meer belastend is dan een systeem met 15 panelen onder 30o (ik noem maar een zijstraat)

Dat was het weer even voor vandaag lieve kijkbuisPV-kinderen :)

Anne.

Nou vooruit, nog twee korte opmerkingen dan :)

PS1 'zzgl MwSt' betekent inderdaad over het algemeen dat het Exclusief (19%) BTW is.
PS2 Om inschattingsfouten te voorkomen is het handig om over te stappen net nadat je de jaarafrekening hebt gehad.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AnneTweaks schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:02:
Ik neem echter aan dat mocht ik 'iets met zonneenergie' gaan doen, het plaatsen van een zonneboiler een van de meest voor de handliggende mogelijkheden gaat zijn.
Is financieel en energetisch inderdaad één van de meeste zinvolle dingen die je met zonne-energie kunt doen (op het gebruik van passieve zonne-energie na).
Nu las ik hier dat dat eigenlijk alleen zinvol zou zijn icm Lage Temperatuur Verwarming ?
Voor woningverwarming wel ja. Kijk, in een normaal CV-systeem wordt het water opgewarmd to 80-90 graden, en na zijn tocht door het huis komt het op misschien 50-60 graden weer aan bij de ketel. 's Winters zal een zonneboiler moeite hebben om het water warmer dan 30-40 graden te krijgen. Daar heb je dus voor woningverwarming niets aan. LTV werkt met lagere watertemperaturen die 's winters wél door een zonneboiler bereikt kunnen worden. Maar dat is dus puur voor woningverwarming, tapwaterverwarming staat daar geheel los van.
Uit de documentatie van mijn indirect verwarmde boiler (Agpo MB 120) krijg ik nl het idee dat een Aquarius 4 (opvolger van de 3) prima te integreren zou zijn.
Dat idee klopt dus niet ?
Geen idee, ik moet zo weg dus geen tijd om te lezen ;)
Ik zag CanonG1 ergens betwijfelen of het subsidieren van zonnepaneel installaties wel een efficiente manier was.
Puur in € per kWh bekeken is zonnestroom niet de meeste rendabele manier om elektriciteit op te wekken. Wat subsidies wél tot gevolg zouden kunnen hebben is een grotere vraag -> grotere afname -> (uiteindelijk) lagere prijs. Ik ben er nog niet uit. Sowieso ben ik absoluut niet voor aanschafsubsidie, als er dan toch iets gesubsidieerd moet worden dan alleen de opgewekte zonnestroom zelf (à la Duisland).
Wat ik in dat verhaal een beetje miste was het bewust-wordrings-effect dat het plaatsen van of zelfs maar het nadenken daarover kan hebben.
Daar heb je gelijk in en daarom heb ik ook mijn website opgezet etc. Aan de mails die ik krijg merk ik heel erg dat mensen geïnteresseerd zijn.
Toch heb ik het (wellicht simpele ?) idee dat we in principe een onbeperkte hoeveelheid energie tot onze beschikking hebben in verschillende vormen; zon, wind, blikseminslag en dat het probleem is dat we die energie niet kunnen opslaan voor later gebruik. Die opslag hoeft niet eens erg efficient te zijn (alleen economisch gezien wel), zolang er maar voldoende energie is om de verliezen te compenseren.
Ik denk dat dat niet klopt. Duurzaam opgewekte energie uit stromingsbronnen (zon, wind, water) zal altijd schaars zijn. De conversie energie -> waterstof -> energie is bar inefficiënt, en dat samen met de andere problemen van waterstof (die allemaal afzonderlijk prima oplosbaar zouden zijn) maakt waterstof geen reeële optie.

Spaarlamp met warme kleur: http://megaman.nl/megaman...pe=&wattage=&serie=&next=
Naar ik heb begrepen is de optimale stand voor PV panalen 36o. Ik neem aan dat dit iets heeft te maken met het aantal graden dat de zon normaal gezien boven de horizon staat in nederland ?
In Nederland levert dat over het hele jaar gezien het meeste op.
De frames waar de panelen in komen moeten verzwaard worden om te zorgen dat de hele handel bij windkracht 12 niet van het dak waait.
De wind heeft ook invloed op de belastingsgraad, waarbij de hoek tov het horizontale vlak waaronder de panalen staan opgesteld ook weer van invloed is.
Hoe bereken je die belastingsgraad van je dak en hoe bepaal je of die te hoog is ?
Die is voor mij uitgerekend door SolarNRG (mijn leverancier). Daarvoor wilden ze weten waar ik woonde, hoe hoog mijn woning was, of er bebouwing omheen was, etc. Dat stopte ze in een computerprogramma en daar kwam uit hoeveel ballast er in de frames moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

AnneTweaks schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:02:
[...]

Ja ssj3gohan mijn deelname aan dit onderwerp is een beetje van het hollen en stilstaan type :)
Na weer een tijdje stilstaan ben ik weer helemaal bij. In plaats van een nieuwe reeks berichten zal ik deze keer al mijn opmerkingen en vragen hieronder in verschillende stukjes opdelen.
Same here. Op een ander forum (niet publiek) staat dit effect bekend als 'forumvrees': dan heb je weer van alles gezegd waar je de antwoorden niet op wilt lezen, of ben je compleet niet in de stemming om op internetfora te werken. Weekje later zit je weer compulsief te posten. You're not alone :)
Ik zag CanonG1 ergens betwijfelen of het subsidieren van zonnepaneel installaties wel een efficiente manier was. Wat ik in dat verhaal een beetje miste was het bewust-wordrings-effect dat het plaatsen van of zelfs maar het nadenken daarover kan hebben.
Als ik mijzelf even als voorbeeld neem (da's nl wel zo makkelijk :)). In 1e instantie ben ik geintresseerd geraakt in zonnepanelen omdat ik er toevallig tegenaan liep en er achter kwam dat het heeeeeeel erg simpel te installeren is (letterlijk plug en play). Toen ik me er verder in ben gaan verdiepen is naast mijn (grotendeels technische) interesse voor PV systemen ook mijn interesse voor het energie besparen gewekt. Als je eenmaal bewust bent gemaakt van de utidaging kan het een leuke sport zijn om zo veel mogelijk te besparen (binnen gestelde grenzen). Ik denk dat wat ik maar even het 'meter draait terug' effect noem; het bewustwordings proces dat besparen ook leuk en makkelijk kan zijn weldegelijk ook een neven effect zou zijn van het stimuleren van PV systemen.
Bewustwording à raison van een paar duizend pieken... Je moet wel het geld ervoor hebben, zoals veel hobby's is ook deze niet goedkoop!
Niet het energieverbruik is een probleem, alleen de opslag
Zodra hier het woord waterstof valt, vaak in een net iets verkeerd gebruikte context, volgt ook niet snel daarna de mantra 'Waterstof is geen energie' en 'Vergeet waterstof als energie cel voorlopig maar'.
En zoals een meneer van Shell eens in een documentaire zei; we kunnen zonder problemen LNG verwerken (opslaan, transporteren etc) dus Waterstof zou niet veel moeilijker moeten zijn.
Toch ?

Maar wellicht zijn elektrische accu's (een waterstof cel is eigenlijk gewoon een ander soort accu, net als benzine dat is) en elektro motoren wel vele malen efficienter en eenvoudiger te gebruiken voor de opslag van de energie opgewekt door bijvoorbeeld een zonnepanelen park in de sahara ?
De wetenschapper in mij slikt hier toch wel twee keer hoor. Het klopt dat er ruim genoeg energie moet zijn voor iedereen, en dat inderdaad de opslag of winning de enige bottleneck is, maar allereerst: in bliksem zit niet bijster veel energie hoor. Ook zonne-energie is maar ernstig beperkt, immers, over het algemeen is het toch vooral voorbesteed aan alle plantjes en diertjes. Dat wij nou overal daken tussendoor bouwen die nutteloos energie aan het absorberen zijn zodat we er net zo goed collectoren en fotovoltaische cellen op kunnen leggen... Ook heb je wel extreme high-tech nodig om een beetje efficient energie uit ons zonnetje te halen op zo'n directe manier, het is veel gemakkelijker voor ons holenberen om energie uit wind en waterkracht te halen. Maja, dat staat weer zo ontsierend he? Verder is zoiets als een zonnepark in een woestijn lastig om te onderhouden - het meest tot de verbeelding spreken toch nog steeds de kilometers grote complexen met spiegels die de zonne-energie concentreren in een grote toren om dan met conventionele technieken energie op te wekken (stoomgenerator). Maar goed, in deze sector is er niet zoiets als het beste type opwekking; alles heeft zn voor- en nadelen, toepassingsgebieden en kosten.

Oh sorry, ik draaf door. Volgende onderwerp: waterstof is niet analoog aan een batterij; waterstof is chemische open-system ('verbrandings'-) opslag, een batterij is herlaadbare closed-system opslag. Heel simpel gezegd: wat meetbaar een batterij van een waterstofcel onderscheidt is dat een batterij altijd even zwaar is: vol of leeg. Waterstof is een makkelijk op te wekken universele brandstof, maar het is zeer energie-ondicht. We kunnen bijvoorbeeld beter gaan kijken naar ultracondensatoren en dergelijken, die hebben niet de nadelen van batterijen en brandstofcellen (=duur en giftig, energieondicht etc.). Er moet natuurlijk gezegd worden dat we nooit meer zoiets perfects als benzine zullen uitvinden; dat is werkelijk zo'n perfecte brandstof! Zoveel energie zit daarin, daar kan niks tegenop. Ik heb overigens steeds meer het idee dat het wel eens waar kan zijn dat een elektromotor en zelfs loodaccu's een beter alternatief ('well to wheel') is dan benzine. Tegenwoordig is het economisch zelfs verantwoord om lithiumverbindingen te gebruiken als energie-opslag, dat opent de deur naar metaalschuimauto's met elektrische aandrijving en lithium-polymeeraccu's in de orde van grootte 300-400 kg (volledig transportmiddel geschikt voor 3-4 personen). Maar zoals altijd: dit is spul wat ik op de universiteit meekrijg, dat is dus nog verre van commercieel bereikbaar.

Edit: valt het op, iedereen is compulsief lange verhalen aan het schrijven :) Wat hebben we toch veel te doen op de vrijdagavond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:00:
[...]

Daar begint het soms wel eens op te lijken. Er wordt mij iets te veel nadruk gelegd op het besparen van stroom. <knip>
Als je bespaart, verminder je niet alleen CO2 uitstoot maar ook uitstoot van allerlei andere schadelijke stoffen. In het geval van een kolencentrale o.a. kwik bijvoorbeeld.

@ ssj3gohan: Benzine perfect? :D Denk eens aan de flow battery, kan je ook mooi 'tanken'. Daarbij kan je beter met een bijna lege tank benzine rondrijden dan met een volle, met een batterij zoals jij dat schetst maakt het niet uit. Waterstof is zo licht dat je het ook als een constante hoeveelheid massa in je auto mag zien.

Ook ben ik het niet eens met je nutteloze energie absorberen in zonnecellen. Op dit moment wordt het opgevangen door donkere daken die ervoor zorgen dat het bloedheet wordt op zolder in de zomer, dus dan kan je het beter voor iets nuttigs gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

stefan001 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:54:
[...]

Als je bespaart, verminder je niet alleen CO2 uitstoot maar ook uitstoot van allerlei andere schadelijke stoffen. In het geval van een kolencentrale o.a. kwik bijvoorbeeld.

@ ssj3gohan: Benzine perfect? :D Denk eens aan de flow battery, kan je ook mooi 'tanken'. Daarbij kan je beter met een bijna lege tank benzine rondrijden dan met een volle, met een batterij zoals jij dat schetst maakt het niet uit. Waterstof is zo licht dat je het ook als een constante hoeveelheid massa in je auto mag zien.

Ook ben ik het niet eens met je nutteloze energie absorberen in zonnecellen. Op dit moment wordt het opgevangen door donkere daken die ervoor zorgen dat het bloedheet wordt op zolder in de zomer, dus dan kan je het beter voor iets nuttigs gebruiken. :)
Flowbatterij is mooi, maar nog niet zo energiedicht als benzine (of hogere oliecracks). Zoiets energiedichts als benzine komt er niet meer. En wat betreft het rondrijden met een volle of lege tank: dat scheelt ten hoogste 40 kg (60 liter)... joepie, dat zal uitmaken op FUCKING 1500 KG!! Let wel, de structurele efficiëntie van verbrandingsauto's is om van te gaan huilen.

Verder had je mn stukje verkeerd gelezen :) ik zeg juist dat een hoop energie nutteloos door *daken* wordt geabsorbeerd... waardoor... nou ja, je hebt zelf de conclusie al getrokken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whopaa, weer een lang verhaal

In Diesel zit per liter toch 5 KWh meer aan energie dan in Benzine octaan 98

Acuu's vind ik een prima oplossing, maar een paar doornen in het oog van iemand die een elektrische scooter rijdt.

Ik heb jarenlang op een spartamet rondgereden en dat ding liep 1 op 70, alleen jammer dat hij vastgelopen is. Is 26 km/h dan te hard? Het laten maken van de motor zou mij een geheel nieuwe motor kosten en dat is 800 euro inclusief montage. Ik kon de spartamet het beste maar inleveren en 175euro terugvangen dan hem te laten maken. De schade in de motor was enorm.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik rijd er al 3 jaar op en nimmer een kick ofzo en dan op een schone dag bij het tempo dat ik altijd rijdt; klats! Hij was niet opgevoerd.

Dan maar een elektrische scooter en dat heeft de volgende consequenties boven een spartamet
-> Als ik het heel rustig doe haal ik de 45 kilometer op een lading
-> Als ik het normaal doe dan haal ik 40 km op een lading

Hier snap ik dat mensen kiezen voor een brandstofvariant. Mijn oude Peugeot 309 reed 900 kilometer op een tank van 60 liter. Het is dat die auto afgekeurd is vanwege ouderdom anders had ik hem nu nog. Fijne auto.
40 kilometer is natuurlijk geen range om over naar huis te schrijven, maar hier heb ik weer een paar voordelen.
->Elk stopcontact in Nederland is een potentiëel laadpunt
->Ik kan de scooter op mijn werk makkelijk bijladen
->Ik kan de scooter bij mijn ouders bijladen
->Ik kan bij een restaurant bijladen. Meestal mag het als je het heel vriendelijk vraagt
->Een volledige laadcyclus kost mij met de nieuwe energieprijs all-in 33 cent netto
Deze voordelen gelden alleen als deze personen binnen de range zitten en in mijn geval is dat zo.

Daarbij neem ik groene stroom af en worden mijn 2400 KWh per jaar uit duurzame bronnen gewonnen. Het is nu niet dat er een groene draad van een windmolen naar mijn huis loopt, maar dat betekend dat het energiebedrijf verplicht is die 2400 KWh uit duurzame bronnen te winnen.

Ik wil geen stroom van kolencentrales. Natuurlijk heb je dat niet voor het zeggen, maar wat ik afneem van kolencentrales wordt gecompenseerd met andere afnemers zonder groene stroom en alsnog rechtvaardig geëffend. Zo werkt dat.

Sinds ik op mezelf woon vanaf 7-7-1997 heb ik zodra er groene stroom kwam deze meteen genomen. Ik probeer er hard voor te zorgen dat ik CO2 neutraal ben en waarom nu toch steeds die focking CO2?

CO2 doet het hem allemaal. Het is een isolerende stof die warmte vasthoudt (greenhouse effect). Als we eerst eens beginnen om CO2 neutraal te worden dan zal het makkelijker zijn om ook andere milieuproblemen aan te pakken, maar we willen alles tegelijk en daar is simpelweg geen geld voor bij de overheid.

Mijn plan:

1. Stop ontbossing van het regenwoud en gebruik de grond efficiënter
2. Staak het gebruik van BIO brandstof en verbouw lijnzaadvelden naar productievelden
3. Leer de mensen via campagnes dat we eerst moeten beginnen bij het begin. CO2 neutraal.
4. Mocht dat succesvol zijn dan komy Kyoto2 uit en de uitdaging is begonnen
5. Als Nederland koploper is zal dat de geschiedenis ingaan en zo deze verrijken
6. Dan gaan we de kolencentrales uitfaseren door duurzame energiewinning te gebruiken op schaal
7. Dan mag er nog alleen apparatuur van energieklasse A gekocht worden of een grove subsidie erop
8. Nu komt de omslag en deze kan heel hard overkomen, maar we moeten wel.
==================================
9. Forensen en verkeer van economisch belang krijgen een kaart voor 65% korting op brandstof
10. Brandstof 3x zo duur maken en deze accijnzen daadwerkelijk gebruiken voor duurzame bronnen

Dat betekend dus dat recreatieverkeer flink in de buidel moet tasten en ik zal met dit idee gehaat worden, maar ik praat over 20 jaar nog verder hierover ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

hamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:00:
De hotfil verbruikt dus € 5,00 op jaarbasis (wel uitgegaan van 24/7, hij staat uit ik weet het), de wasmachine (by 60grd) "wint" door de boiler ongeveer een € 1,00 in de week (5.25 wasjes * 0.882*€ 0.23) is € 53, dus netto alleen op de wasmachine € 48 per jaar.
Bij deze nog een oude post van voor wat betreft hotfill.
Er is geen appart apparaat gebruikt, warmwater van de stadsverwarming via de warmtewisselaar rechtstreeks de vaatwasser in.

Resultaten hotfill via stadsverwarming in de vaatwasser

Koud water invoer:
Verbruikt 0,83 kwh
Piekverbruik na 13 minuten 2054 watt (bezig met opwarmen water)
Programma tijdsduur 107 minuten

Warm water invoer 60 'C:
Verbruikt 0,49 kwh
Piekverbruik na 38 minuten 2042 watt (bezig met opwarmen in gebruik zijnde water)
Programma tijdsduur 57 minuten

Conclusie:
Besparing per jaar: 325 (=aantal keren gebruik van vaatwasser per jaar) x 0,34 = 110,5 kwh
Dit is 3,3% van mijn jaarlijkse elektriciteitsverbruik.
Beginstand stadsverwarming 29,38 GJ, Eindstand 29,38 GJ, het warmteverbruik is dus nihil
Het programma is ook nog eens 10 minuten eerder klaar, niet dat ik daar iets aan heb want de vaatwasser loopt 's nachts.
Voor een wasmachine middels een thermostaatkraan is volgens mij ook wel lonend.
Ipv van stadsverwarming kun je natuurlijk ook water uit je zonneboiler gebruiken als je de temperatuur om laag brengt middels een mengklep.
Voor bovenstaande geldt natuurlijk wel dat je eerst je apparatuur moet controleren of deze hiervoor gechikts is.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:54:
[...]

Ik zeg niet dat besparen slecht is, maar er wordt erg veel nadruk gelegd om het verbruik van stroom terwijl andere zaken onderbelicht blijven, zoals minder vaak onder de douche, de kachel lager en bijvoorbeeld dat je in plaats van wasverzachter best azijn kan gebruiken. Mijn stroomverbruik zal hoger kunnen zijn dan wat algemeen wenselijk wordt beschouwd. Dat dit komt doordat ik elektrisch rij en mijn eigen brood bak zie je niet staan bij de cijfers. Hierdoor lijkt het dat ik slecht bezig ben, want ik gebruik meer dan het streefgezin. Dat dit streefgezin met het vliegtuig op vakantie gaat terwijl ik door Nederland fiets maakt niet uit want dat komt niet terug in het jaarlijkse energieverbruik.

Zo bedoelde ik dus de hele linie terwijl het de laatste tijd alleen lijkt te gaan om verbruik van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:45:
Whopaa, weer een lang verhaal

In Diesel zit per liter toch 5 KWh meer aan energie dan in Benzine octaan 98
Volgens mij zit er 8,9 kWh in benzine en 10 kWh in benzine, en octaan gehalte zegt niets over de energie inhoud van benzine, maar over de klopvastheid.
7. Dan mag er nog alleen apparatuur van energieklasse A gekocht worden of een grove subsidie erop
Dus wasmachines die heel zuinig zijn maar zo weinig water gebruiken waardoor je was niet schoon wordt mogen alleen nog verkocht worden?
9. Forensen en verkeer van economisch belang krijgen een kaart voor 65% korting op brandstof
Dus mensen die elke dag van Groningen naar Amsterdam en weer terug rijden gaan we ontlasten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Hoi allemaal, ben weer terug van vakantie. Nog veel gemist?

Canon G1 wist jij dat mijn Mcafee vermeld dat er rode links zijn? Links met rode douwnloads.
Heb voorheen deze melding nooit eerder gehad, misschien de moeite waard om alle links even te controleren?

een gaat naar VNUNET waar rode douwnloads worden aangeboden volgens Mcafee.

Hieronder een link van de waarschuwing van Mcafee

http://www.siteadvisor.co...66.0&client_type=IEPlugin

[ Voor 41% gewijzigd door LEX63 op 25-08-2007 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

awaarle schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:18:
[...]

Volgens mij zit er 8,9 kWh in benzine en 10 kWh in benzine, en octaan gehalte zegt niets over de energie inhoud van benzine, maar over de klopvastheid.

[...]

Dus wasmachines die heel zuinig zijn maar zo weinig water gebruiken waardoor je was niet schoon wordt mogen alleen nog verkocht worden?

[...]

Dus mensen die elke dag van Groningen naar Amsterdam en weer terug rijden gaan we ontlasten ?
Ik meende dat de verbrandingswarmte zo'n 30,5 KWh bedroeg per liter benzine, maar niet dus. Valt tegen :/

Als Wikipedia het zegt dan zal het wel ;)

*Exuimtum is alweer wat wijzer geworden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:22:
Canon G1 wist jij dat mijn Mcafee vermeld dat er rode links zijn?
Kun je dit uitleggen? Ik snap niet waar het over gaat. Gaat het over dit forum? Of over mijn website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

hahaha, wat een onzin die mcafee.

Tweakdsl is een aanbieder van Usenet\nieuwsgroepen.
En ja daar worden wel eens dingen vanaf gehaald die niet geheel legaal zijn :+
Maar wat een onzin om daar dan een rode link van te maken.

Overigens ben ik vandaag heel duurzaam bezig geweest.
Wij krijgen binnen kort een nieuwe hoekbank en de oude had ik op marktplaats gezet, geen bod gehad. Volgende week komt de bank en ik heb geen zin om de oude bank naar grofvuil te brengen.
dus vandaag de oude bank gratis op marktplaats gezet, en goh, wat een reacties opeens *D
Maar is wel duurzaam, gaat de bank nog een 2de leven beginnen ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Die 300W halogeenlamp die ik bij mijn ouders heb vervangen door een spaarlamp (zo'n staande lamp) heb ik expres niet op marktplaats gezet, maar aan de andere kant kopen mensen die dingen toch wel denk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 25-08-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:17:
Overigens ben ik vandaag heel duurzaam bezig geweest.
-edit- Ik moet goed lezen 8)7. Never mind.
Maar is wel duurzaam, gaat de bank nog een 2de leven beginnen ergens anders.
Daar las ik laatste ergens een interessant stukje over; marktplaats en andere internet-handelsites zorgen er inderdaad voor dat meer spullen dan vroeger een nieuwe eigenaar krijgen, maar zorgen ook voor veel meer autokilometers. Maar goed, je kunt niet alles hebben :)

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 26-08-2007 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat zou het verschil in verbruik zijn tussen een ouderwetse beeldbuis tv en een lcd tv?
Dat plasma meer verbruikt is algemeen bekend, maar hoe zou het staan met de lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 08:10:
Wat zou het verschil in verbruik zijn tussen een ouderwetse beeldbuis tv en een lcd tv?
Dat plasma meer verbruikt is algemeen bekend, maar hoe zou het staan met de lcd.
Volgens hier.nu scheelt het een factor anderhalf/twee: http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=3. Ik vind het alleen een beetje flauw dat ze niet meerdere merken/typen beeldbuis TV's getest hebben. Zoals ze het nu presenteren verdenk ik ze er van dat ze de meest onzuinige beeldbuis TV tegen de meest zuinige LCD TV's gezet hebben. Zo gebruikt onze Philips 60cm beeldbuis TV 80W. Wij kijken zo weinig TV dat ik het niet de moeite waard vind die te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Het schijnt dat de grotere lcd's helemaal niet zuiniger zijn dan een crt. Dat komt doordat het backlight zo enorm moet zijn, dat het toch veel energie slurpt. Een tv moet veel meer licht produceren dan een monitor, dus een monitor voor je pc mag dan weer wel van lcd zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 15:01

beany

Meeheheheheh

Toen we ons huis kochtte, zat er een keuken in met inbouwapparatuur. Na een tijdje ontdekte we dat de koelkast erg slecht was. Koelde amper. Ook de oven had wat problemen, en de keramische kookplaat deed soms erg vreemd. Dus... Nieuwe keuken dan maar!

Die zit er inmiddels alweer een tijdje in. Aangezien ik al een lange tijd de meterstanden bij houd, kon ik gaan berekenen of er verschil was in energie verbruik tussen de oude en nieuwe keuken. En die is er!

Gemiddeld dagelijks stroom verbruik bij onze oude keuken: 4,7 kwh
Gemiddeld dagelijks stroom verbruik bij onze nieuwe keuken: 3,2 kwh

Hier zit ook bij dat er gelijk met de nieuwe keuken ook een nieuwe mechanische ventilatie unit is geinstalleerd.

Dus ipv jaarlijks 1715,5 kwh verbruiken we nu jaarlijks 1168 kwh. Een besparing van 547,5 kwh! Goed voor onze financieen, en goed voor het mileu. Al duurt het denk ik wel wat jaartjes voor we onze keuken er uit hebben bespaard ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien dat straks de lcd's met led's als backlight energiezuiniger zijn.
Hopelijk houdt mijn oude beeldbuis tv het nog een tijdje vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Jongens heb eindelijk mijn generator binnen. Enkele onder jullie weten dat ik het grootste deel van het jaar op een boot woon. Alles werkt hier op accu’s. Ik was opzoek naar een brandstofcel voor de energie opwekking in donkeretijden. Deze dingen zijn nogal duur en leveren bedrovend weinig energie.

Maandag heb ik mijn Gasperini gasgenerator binnengekregen. Dit om mijn accu’s vol te houden in donkere en windstille dagen als er niet voldoende wind en zon energie is.

Dat ding werkt op gas vrij wel geruisloos en werkt vol automatische. Als de accu leeg geraakt start hij en als de accu vol is stopt hij. Voorlopig even niet nodig we worden gelukkig getrakteerd op enkele zonnige dagen.

Canon G1 ik bedoelde dit forum. Maar heel tweakers is momenteel rood ook andere tweakers forums. Alleen erg lastig voor mij! Krijg iedere keer dat gezuur “weet u zeker of u deze site wilt bezoeken?”

Hieronder de link naar die generator.

http://www.kerlan.nl/index.php?folder_id=46
http://www.howproducts.nl/Gasgeneratoren.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Volgens mij is die 120 Watt voor een beeldbuis TV van 51 cm gewoon grote onzin. Onze 55cm (52 zichtbaar volgens het meetlint) Philips stookt tussen de 55 en de 65 Watt weg (Gamma verbruiksmeter, maar geeft iig wel weer dat het ruimschoots minder is dan 120W), dus da's nog minder dan de zuinigste LCD. Ben zelf ook al rond aan het kijken voor een nieuwe TV, omdat-ie ongeveer 7 jaar oud is en ik een beetje wil weten wat er verkocht wordt mocht-ie het opgeven. De enige beeldbuis die Philips nog verkoopt (ongeveer het formaat dat we nu hebben) stookt max 75 Watt, volgens de specificaties. Da's nog steeds marginaal meer dan de zuinigste LCD...

Grappige site trouwens: bij het verhaaltje over beelddiameter staat dat een inch ongeveer 2,55 cm is (klopt, om precies te zijn 2,54 cm... |:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Speksteenkachel schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:41:
Misschien dat straks de lcd's met led's als backlight energiezuiniger zijn.
Hopelijk houdt mijn oude beeldbuis tv het nog een tijdje vol.
Die met LEDs kunnen selectief delen van het scherm dimmen (pwm) of helemaal uitzetten als ze zwart zijn waardoor contrasten van meer dan 10.000:1 kunnen worden gehaald en het verbruik ook naar acceptabele waarden gaat.

Algemeen: vroeger was men blij met een 60cm beeldbuis die 65-80W slurpt, nu moet iedereen persé een 42 inch plasma hebben die 200W zuipt (of meer, ben niet zo thuis in die verbruiken). Het valt een beetje in de algemene trend: men wil meer gadgets, en daardoor verbruiken we ondanks individuele besparingen constant veel meer stroom.

De energiebewuste persoon kan dan wel weer veel besparen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan krijg je straks van die fratsen dat het vastrecht flink omhoog gaat.
Zoiets hebben wij hier al met de stadsverwarming :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Over kolencentrales en elektrisch rijden gesproken:
- wist je dat kolencentrales gewoon doordraaien ondanks dat je niet tankt?
- wist je dat als je op brandstof rijdt, er toch meer CO2 in lucht komt?
- wist je dat als je elektrisch tankt, er toch nog minder CO2 in lucht komt omdat je niks uitstoot onderweg, en laden van accu's haast geen extra CO2 maakt uit kolencentrale?

Dus waarom zeuren mensen toch over kolencentrale? Die hebben geen pauzestand joh. Mensen doen net alsof kolencentrale pas draait als je de accu's gaat opladen... En dus pas CO2 in lucht komt.
Maar joh, de kolencentrale draait allang 24 uur per dag! Waar komt die onzin dus vandaan?
Dus elektrisch rijden is wel dergelijk veel beter, omdat er ook wat groene stroom bij zit uit de lichtnet.

Sommigen monteren zelfs zonnepanelen op de auto. Ze rijden 's morgens naar werk, laadt het hele dag onder lief zonnetje weer mooi op, en rijden ze dan naar huis, en stop stekker erin voor 's nachts opladen. Overdag opladen is dus al heel mooi voorbeeld om niks van te verbruiken. Maar ja, je houdt niet tegen dat kolencentrale overdag gewoon doordraait... Keuze...keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Niet helemaal waar MrDummy. Er zullen een hoop mensen zijn die het voertuig ook overdag opladen. Daardoor neemt de energiebehoefte overdag toe, en zal er meer capaciteit nodig zijn, en dus meer kolencentrales. Simple as that :).

's Nachts is er een energieoverschot, en daar moeten we inderdaad gebruik van maken. Daarom zeg ik ook tegen mijn moeder dat ze haar fiets 's nachts op moet laden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 170% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 07:09:
Ik be een van de weinigen die volledig CO2 neutraal is.
Dat vraag ik me af. Is de CO2 die geproduceerd is bij de bouw van je huis, de productie van al je apparaten, de productie van je voedsel en het gedeelte van de publieke diensten (politie, straatverlichting, belastingdienst e.d.) wat je afneemt ook "gecompenseerd"? (Zo dat al nodig zou zijn, natuurlijk)
Ik heb 2 elektrische voertuigen en ik heb niets te zoeken bij de pomp dan shag halen.
Offtopic, maar ik kan het niet laten even te melden: Als je echt CO2-uitstoot wil verminderen, stop dan met roken. Heb je enig idee hoeveel energie de kweek, verwerking en transport van tabak kost? Om nog maar te zwijgen van alle energie (en dat stel ik dan voor het gemak maar even gelijk aan CO2) die gaat zitten in de medische zorg voor alle rook-gerelateerde klachten, zowel bij jou als de mensen die al dan niet naar keuze met jou meeroken.

nofi maar het weer een beetje een bazelpost... de bezoekers van dit topic weten nu echt wel dat een e-scooter veel zuiniger is dan een auto enz...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 27-08-2007 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Ik heb dit topic een tijd geleden helemaal door zitten lezen en ben zeer geinteresseerd in zonnepanelen. Momenteel heb ik echter nog geen dak of iets om ze op te leggen dus dat is jammer (overigens ook nog geen geld..) maar ik heb toch een vraag van iets wat me opviel met betrekking tot zonnepanelen:

Ik las ergens dat de zonnepanelen uit moeten wanneer er stroom uitval is. Is dit waar? Dat zou wel jammer zijn aangezien zonnepaneel + UPS vast wel een koelkast of vriezer of server ofzo aan zouden kunnen houden bij een stroomuitval? Kan iemand hier wat over uitleggen? Alvast bedankt ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ramon schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:15:
Ik las ergens dat de zonnepanelen uit moeten wanneer er stroom uitval is. Is dit waar? Dat zou wel jammer zijn aangezien zonnepaneel + UPS vast wel een koelkast of vriezer of server ofzo aan zouden kunnen houden bij een stroomuitval? Kan iemand hier wat over uitleggen? Alvast bedankt ;)
Bij netgekoppelde zonnestroompanelen zit er in de omvormer inderdaad een beveiliging die de levering stopt zodra er 'iets mis' is met het net. Stel dat er stroomuitval is, en een monteur moet er aan werken dan is het voor hem (of haar) een nare verrassing als er in de buurt zonnestroompanelen zijn die het net lekker op 240V probeert te houden.

Het is technisch mogelijk om accu's te plaatsen en dan d.m.v. een normale omvormer (dus niet netgekoppeld) uit die accu's stroom te blijven leveren bij netuitval. Accu's zijn echter zeer duur, hebben een beperkte levensduur en hebben onderhoud nodig. Daarom wordt het zelden gedaan. In Nederland hebben we een elektriciteitsnet van hoge kwaliteit, bij mij is stroomuitval echt wel 6 of 7 jaar geleden en dat was maar 5 minuten of zo. Daarom worden accu's zelden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nadeel van die beveiliging is wel dat je hem kunt vergeten :X
Zes weken geleden heeft de keukenmonteur flink kortsluiting gemaakt waardoor de stop eruit vloog. Daarna 3 weken op vakantie geweest en bij thuiskomst bleek de meter niet achteruit te zijn gelopen. Moest de omvormer nog gereset worden..

Nu viel het ons nog op doordat ons stroomverbruik negatief hoorde te zijn door de vakantie, maar buiten vakanties hadden we het misschien niet eens gemerkt (zonnestroommeter hangt ergens achterin het CV-hok verstopt). Toch zonde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:44:
Nadeel van die beveiliging is wel dat je hem kunt vergeten :X
Nope. Zit ingebouwd in elke omvormer. Moet aan allerlei wettelijke eisen voldoen. Diverse parameters worden gemeten: spanning, frequentie, impedantie en zodra één of meerdere van deze waarden buiten bepaalde grenzen lopen schakelt de omvormer de levering binnen 0,1s uit.
Moest de omvormer nog gereset worden..
Wat voor omvormer heb je? De Soladin 600 (die ik heb) blijft na een storing periodiek meten en als het net weer op normale wijze aanwezig is zal hij weer gaan leveren.
Toch zonde.
Ja, dat is balen. Stel hem aansprakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te weten voor de meelezende bewoners van Ede:
19 augustus 2007: Gemeente Ede heeft een subsidiepotje voor zonne-energie. Vanaf 1 september aanstaande kunnen inwoners van de gemeente Ede subsidie krijgen indien ze een zonneboiler of een zonnecollector (PV-panelen???) aanschaffen. Telefoon: 0318-680593.
Met dank aan de ZPV!

Ik heb zojuist even gebelt omdat de zin 'zonneboiler of een zonnecollector (PV-panelen???) ' toch wat vragen opriep: er komt subsidie voor zonneboilers en zonnepanelen. Ikke extra setje!!! (als het mag van m'n vrouw... )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 11:20 . Reden: aanvullende info (gebelt met gemeente) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 09:17:
[...]

Nope. Zit ingebouwd in elke omvormer.
Met vergeten bedoelde ik dat je kunt vergeten dat er een beveiliging opzit waardoor je misschien een tijdje geen stroom opwekt :)
Wat voor omvormer heb je?
Zo'n gele Philipsbak die 3? jaar geleden ook al een jaar geen stroom opwekte omdat de omvormer volgens Philips in de fik kon vliegen en dus losgekoppeld moest worden. Pas na een jaar kwam er een vervanger.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:29:
Maandag heb ik mijn Gasperini gasgenerator binnengekregen. Dit om mijn accu’s vol te houden in donkere en windstille dagen als er niet voldoende wind en zon energie is.
Echt een mooi ding ajpeetoom! Vooral ook omdat hij volautomatisch is; redden je panelen het niet dan laadt de generator je accu's bij.

Alleen op die website staan wel wat dramatische fouten:
De Gasperini gasgenerator EG 20 kan wel 20 ampere in een uur leveren.
20 ampere in een uur... :'( Alsof je zegt "uit deze kraan komt 20 liter water per uur per uur".

Maar goed, het gaat er omdat het goed werkt. Ik zie staan: verbruik 0,27 kg (gas) per uur. Ik heb geen flauw idee of dat veel is. Hoeveel kg zit er in zo'n grote gasfles? Formaat melkbus zeg maar?

Heeft iemand trouwens zin om te stoeien met het uitrekenen van de energiewaarde van propaan en dat af te zetten tegen de energieproductie van deze gasgenerator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:07:
[...]

Met vergeten bedoelde ik dat je kunt vergeten dat er een beveiliging opzit waardoor je misschien een tijdje geen stroom opwekt :)

[...]

Zo'n gele Philipsbak die 3? jaar geleden ook al een jaar geen stroom opwekte omdat de omvormer volgens Philips in de fik kon vliegen en dus losgekoppeld moest worden. Pas na een jaar kwam er een vervanger.
Ik blijf het vreemd vinden. Volgens mij heb ik ook zo'n omvormer die jij bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/pvpanelen/img/Installatie5.jpg

(die linker?)

... en die pakt de levering gewoon weer op na een netstoring (heb ook één keer een. ahum, ongelukje gehad waardoor er een smeltveiligheid uitging). Hij meet dan even tijdje (lampje knippert) en gaat dan gewoon weer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 07:09:
(...) Ik ben nog een van de weinigen die volledig CO2 neutraal is.(...)
Oké, dat is dan één mogelijk vervelend stofje waar nog tien jaar onderzoek naar moet worden gedaan of het echt zo'n hype mag zijn als het nu is. Hoe zit het met duurzaamheid op de rest van de 1135 vlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:13:
[...]

Maar goed, het gaat er omdat het goed werkt. Ik zie staan: verbruik 0,27 kg (gas) per uur. Ik heb geen flauw idee of dat veel is. Hoeveel kg zit er in zo'n grote gasfles? Formaat melkbus zeg maar?
Die standaard gasfles is 13 kg inhoud.
Heeft iemand trouwens zin om te stoeien met het uitrekenen van de energiewaarde van propaan en dat af te zetten tegen de energieproductie van deze gasgenerator?
Propaan doet zo'n 50 MJ/kg, ofwel 13,9 kWh/kg.
0,27 kg gas geeft dus een verbrandingswaarde van 3,753 kWh.

Wat kan dat ding nu leveren 20 Ah bij 12V? Dat zou 0,24 kWh zijn, waarbij je dan een rendement van 15% haalt. Volgens mij niet echt geweldig, zelfs niet voor verbrandingsmotoren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:16:
Die standaard gasfles is 13 kg inhoud.
OK, dan kun je dus twee volle dagen die generator laten draaien op één fles. Oftewel 48 x 0,24 = 11,5 kWh. Maar omdat de generator niet continu draai maar alleen als hij nodig is zou je langer met een fles moeten kunnen doen.
Propaan doet zo'n 50 MJ/kg, ofwel 13,9 kWh/kg.
0,27 kg gas geeft dus een verbrandingswaarde van 3,753 kWh.

Wat kan dat ding nu leveren 20 Ah bij 12V? Dat zou 0,24 kWh zijn, waarbij je dan een rendement van 15% haalt. Volgens mij niet echt geweldig, zelfs niet voor verbrandingsmotoren.
Volgens mij is 15% niet onaardig voor zoiets. je zou het totale rendement kunnen verhogen door ook gebruik te maken van restwarmte. Kun je de (hete?) uitlaatgassen gebruiken voor ruimteverwarming (oppassen voor CO-vergiftiging) o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:32:
Ik heb het een keer meegemaakt dat de stroom wegviel tijdens het defragmenteren. Weg partitie :/ Dat werd dus een UPS.
Nog een voordeel van een laptop - behalve het lage stroomverbruik: ingebouwde 'UPS' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hehe, geen geld voor een laptop, als je een hobby hebt zoals mij en sommige tweakers zoals ik krijg je ze automatisch toegeschoven ;) UPSjes trouwens ook, heb er zelfs nog eentje in de weg liggen...

ontopic: goh, ik heb nog steeds niet gemeten wat mn laptopje vreet aan stroom. Lijkt me wel zo handig :o

minimaal 25W, normaal 30W, max gaming + overclock 55W uit het stopcontact. Zou nog wat af te snoepen zijn met een fsb-underclock, maar is toch heel redelijk gezien een non-gaming laptop er nominaal maar marginaal onder zit (22W)...

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 27-08-2007 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
ajpeetoom schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:22:
Hoi allemaal, ben weer terug van vakantie. Nog veel gemist?

Canon G1 wist jij dat mijn Mcafee vermeld dat er rode links zijn? Links met rode douwnloads.
Heb voorheen deze melding nooit eerder gehad, misschien de moeite waard om alle links even te controleren?

een gaat naar VNUNET waar rode douwnloads worden aangeboden volgens Mcafee.

Hieronder een link van de waarschuwing van Mcafee

http://www.siteadvisor.co...66.0&client_type=IEPlugin
Gewoon negeren, zelfs Tweakers wordt als RED geflagged door mcafee. Beetje flauw filter, ik gebruik het inmiddels nooit meer. Kreeg er alleen maar een trage browser van.
CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:39:
[...]

Bij netgekoppelde zonnestroompanelen zit er in de omvormer inderdaad een beveiliging die de levering stopt zodra er 'iets mis' is met het net. Stel dat er stroomuitval is, en een monteur moet er aan werken dan is het voor hem (of haar) een nare verrassing als er in de buurt zonnestroompanelen zijn die het net lekker op 240V probeert te houden.

Het is technisch mogelijk om accu's te plaatsen en dan d.m.v. een normale omvormer (dus niet netgekoppeld) uit die accu's stroom te blijven leveren bij netuitval. Accu's zijn echter zeer duur, hebben een beperkte levensduur en hebben onderhoud nodig. Daarom wordt het zelden gedaan. In Nederland hebben we een elektriciteitsnet van hoge kwaliteit, bij mij is stroomuitval echt wel 6 of 7 jaar geleden en dat was maar 5 minuten of zo. Daarom worden accu's zelden gebruikt.
Die beveiliging is inderdaad aanwezig, in mijn logging zie ik regelmatig verstoringen op het net overdag.
Hier een kort stukje uit de logging die mijn linux script genereert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Thu, 09 Aug 2007 07:05:06 +0200:   Waking up; Soladin started.
Thu, 09 Aug 2007 12:20:05 +0200:   Checksum error in received data
Thu, 09 Aug 2007 18:15:05 +0200:   Error message: Starting. Uac too low (207 V). 
Thu, 09 Aug 2007 18:20:05 +0200:   Error message: Starting. Uac too low (209 V). 
Thu, 09 Aug 2007 18:25:06 +0200:   Error message: Starting. Uac too low (210 V). 
Thu, 09 Aug 2007 20:50:06 +0200:   No reaction from soladin; entering sleep
Fri, 10 Aug 2007 07:15:05 +0200:   Waking up; Soladin started.
Fri, 10 Aug 2007 18:10:53 +0200:   Error message: Starting. Uac too low (209 V). 
Fri, 10 Aug 2007 20:50:05 +0200:   Error message: Starting. Usolar too low (37,5 V). 
Fri, 10 Aug 2007 20:55:06 +0200:   No reaction from soladin; entering sleep
Sat, 11 Aug 2007 06:30:05 +0200:   Waking up; Soladin started.
Sat, 11 Aug 2007 13:25:06 +0200:   Error message: Max output (495 W). 
Sat, 11 Aug 2007 13:41:35 +0200:   Error message: Max output (495 W). 
Sat, 11 Aug 2007 14:00:06 +0200:   Error message: Max output (494 W).

Die laatste "storing" is natuurlijk altijd erg fijn om te zien :9

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 07:09:Ik ben nog een van de weinigen die volledig CO2 neutraal is. Ik heb 2 elektrische voertuigen en ik heb niets te zoeken bij de pomp dan shag halen.
Als je bedenkt dat slechts ongeveer 20% van de primaire energie gebruikt wordt voor transport/elektriciteit, kom je tot de conclusie dat 80% van de primaire energie gebruikt wordt voor alle producten die jij gebruikt. Je container vol afval, je kasten vol boeken, je bureaustoel, etc.!
Dus pretendeer niet "CO2-neutraal" te zijn, want dat ben je in onze Westerse wereld simpelweg nooit! Zelfs na je dood nog niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27

ThaHandy

Discovery Channel

ik ben ook "even" aan het kijken van hoe en wat van verschillende PV insallaties en alles wat er bij komt

nou kwan ik bij toeval op de PV system design calculator Excel van Mastervolt tegen met de vraag wat nou de ideale setup dat ik het maximale er uit kan halen en net niet op de limit van de Soladin 600 te zitten?

max:
495W (zie hierboven)
525W specs?

bijv:
3x KYOCERA KC200GHT-2 of
5x KYOCERA KC130GHT-2
icm de soladin 600

[ Voor 13% gewijzigd door ThaHandy op 28-08-2007 05:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ThaHandy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 04:26:
de vraag wat nou de ideale setup dat ik het maximale er uit kan halen en net niet op de limit van de Soladin 600 te zitten?
Ik zit ook over de limiet van 495/525W, maar dat boeit niet, zie hieronder. Maar om je vraag te beantwoorden: volgens mij mag er maximaal 700Wp aan een S600, en daarmee haal je op jaarbasis dan ook het maximum er uit :)
max:
495W (zie hierboven)
525W specs?
495W is het maximale AC uitgangsvermogen, dat is althans het maximum wat ik ooit heb gezien (en de andere gebruikers ook). 525W zal het vermogen in DC zijn wat je er in kunt voeren om net aan die uitgangsgrens van 495W te zitten.
bijv:
3x KYOCERA KC200GHT-2 of
5x KYOCERA KC130GHT-2
icm de soladin 600
Dus 600Wp of 650Wp. Beide moet volgens mij kunnen, en de 650Wp zal je op jaarbasis meer opleveren. Het is nl. slechts een klein gedeelte van de tijd dat het vermogen begrensd wordt omdat de omvormer niet hoger kan. Zelfs op een stralend zonnige dag loop je alleen tijdens de middaguren tegen de begrenzing aan. De rest van de dag leveren de zonnestroompanelen een lager vermogen en geeft de omvormer dus het volledige vermogen door. Dus met 650Wp zal er iets vaker 'afgetopt' worden bij zeer zonnig weer, maar op jaarbasis heb je meer productie omdat er op tijdstippen dat niet afgetopt wordt meer elektriciteit wordt geproduceerd. En die tijdstippen komen veel vaker voor.

Dus het zal er vanaf hangen hoeveel geld je wilt investeren denk ik, want een set met 650Wp zal wel duurder zijn dan met 600Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, alsjeblieft, je gaat me toch vertellen dat je voor de marketing van de Nuon gevallen bent en dat "co2ok" nu het toverwoord is? :'(

Over klimaatverandering en de mogelijke oorzaken daarvan wordt hier heel aardig gediscussieerd. In dit topic gaat het vooral over duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:28:
Die beveiliging is inderdaad aanwezig, in mijn logging zie ik regelmatig verstoringen op het net overdag.
Hier een kort stukje uit de logging die mijn linux script genereert:
Dat zijn behoorlijk wat lage spanningsdips... Misschien moet ik toch weer eens een datakabel kopen* voor mijn S600 en verdergaan met uitlees/log software voor windows. Misschien is het hier ook wel zo.

* Door mijn eigen stomme schuld had de CV-ketel water op de connector gelekt, de kabel lag op de grond i.p.v. netjes op het spijkertje wat ik er speciaal voor had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Zo'n datakabel heb ik nog over. (Een originele :*) )
Die wil ik wel voor weinig aan je overdragen.....

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
guus.assmann schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:12:
Zo'n datakabel heb ik nog over. (Een originele :*) )
Die wil ik wel voor weinig aan je overdragen.....
Wow! Heel graag! Ik ga je mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Productie van mijn installatie:
19 stuks KC125 = 2375Wp
Over 374 dagen een totaal van 1805 kWh. (Soladin waarden, iets optimistisch)
Mijn installatie is verdeeld over 4, 6, 5 en 4 panelen. (Schuin, plat, schuin, schuin. Zie foto's)
Opbrengst per string: 465, 540, 457, 343. (KwH's)
Dit is per paneel: 116, 90, 91 en 85,7.
In absolute zin heeft de string van 6 het meest opgebracht.
Maar per paneel is de bovenste string van 4 de topper.

Overigens zijn de maxima bij mij 2 keer 498W en twee keer 499W. (Meer dan 495 dus)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>!

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:57:
[...]

Oh, alsjeblieft, je gaat me toch vertellen dat je voor de marketing van de Nuon gevallen bent en dat "co2ok" nu het toverwoord is? :'(

Over klimaatverandering en de mogelijke oorzaken daarvan wordt hier heel aardig gediscussieerd. In dit topic gaat het vooral over duurzame energie.
offtopic:
Die TS van Klimaatverandering* is inmiddels wel achterhaald, vind het eigenlijk niet meer zo representatief om mijn naam eraan vast te maken, misschien eens denken aan een nieuwe versie waarin de inhoud van het topic tot nu toe goed wordt weerspiegeld en welke minder tendentieus is...?

Exuimtum, het is een *internetforum*. We liggen continu met elkaar overhoop, maar dat is allerminst iets persoonlijks want we kennen elkaar gewoon niet. Ik kan het nog zo niet eens zijn met onze polderpv-vriend, CanonG1 of Speksteenkachel, waarschijnlijk als ik ze in het echt ontmoet worden we beste vrienden (nou ja, beetje leeftijdsverschil, maar in ieder geval goed bevriend ;) ). Op internet is het nou eenmaal makkelijk om je mening scherper te stellen dan in persoon (als de persoon tegenover jou je ook een ram kan verkopen als je hem beledigt). Ga dus niet je persoonlijke leven/leed vermengen met een internetforum, after all, it's all fake. Zie ook het 'overlijden van Mi©hel' e.d.

We vinden je dus eigenlijk hartstikke lief... we zijn het alleen niet met je eens. Happy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Hier wil ik ook wel wat aan toevoegen.

Als we het met elkaar eens zijn, dan is er geen discussie. _/-\o_
En zonder discussie worden we niet geprikkeld om na te denken en argumenten te bedenken.
Zelf geef ik vaak voorbeelden (en voeding aan discussie) waarbij ik zaken tot in het absurde overdrijf. Ik stel vaak dingen dan heel erg zwart of wit, zonder nuances. :+
Maar ook ik weet dat de werkelijkheid heel veel kleuren, nuances en schakeringen bevat. 8)

Anders gezegd, schrijf gewoon door.
Het commentaar neem je desgewenst met of zonder korrels zout.
Of je vergeet het gewoon. Niemand die je iets kwalijk neemt. O-) Toch?

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip>

[ Voor 135% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben het grondig met je eens, als ingenieur, met je stelling dat auto's suboptimaal zijn. Ik gok alleen dat je jezelf teveel vastpint op CO2, co2, Co2, cO2, en nog eens co2. Het boeit niet! Het is er, het is een prachtig gas, boeiend! Het gaat erom dat je duurzaam moet leven en niet verspillend moet omgaan met zaken die maar kort meegaan, zoals energie. Voor ons in de westerse wereld is er echt niet zo'n geweldig probleem als het gaat om klimaatverandering. Als we netjes, zoals het opportunistische dieren betaamt, volledig asociaal zijn ten opzichte van andere populaties kunnen we zelfs gewoon zeggen: voor ons is er geen probleem, fuck het klimaat. Zelfs als we alle goedkoop beschikbare fossiele brandstoffen de lucht in jagen scheelt het maar een paar graadjes in de troposfeer, respectievelijk een enkel metertje zeespiegel. Boeiend, bouwen we hogere dijken en kopen we allemaal een airco. Beetje meer regen? Extra gemaal neerzetten. Als we maar op tijd beginnen met bouwen en upgraden van onze nu al bestaande installaties is er werkelijk geen enkel probleem. Kost alleen wat geld.

Waar dit topic over gaat is: duurzaamheid. Het is leuk dat we de vrijheid hebben om alle fossiele brandstoffen op te branden maar hallo, straks is het op! Bovendien, vloeibare hoogenergetische stoffen raken wel belachelijk snel (lees: binnen tientallen jaren) op, althans, betaalbaar voor al ons stervelingen. En goedkope energie is waar onze maatschappij bijna letterlijk om draait! Stel je voor dat het goedkoper wordt om glas te produceren dan plastic omdat olie ransduur is geworden... Wat is er allemaal wel niet gemaakt van plastic in je huis, wat voor een geweldig materiaal is dat wel niet!

De reden om tegen auto's te zijn is dat ze relatief extreem onzuinig zijn. Een computerscherm is 20-50% efficient. Dat is twee tot vijfmaal zoveel energieverbruik als dat strikt noodzakelijk is, maar acceptabel for all practical purposes. Als je een persoon wilt vervoeren, echter, kan dat al met ruwweg 1 kWh per 100 km in een geoptimaliseerd enkelpersoons-voertuig. Een auto verbruikt meer dan 100 kWh per 100 km... (36 MJ = 10 kWh in een liter benzine, 1 op 30 voor een zuinigert in optimumcondities) Een zuinige auto, althans, so-called zuinig. Een auto is op elke manier een vreselijk en walgelijk inefficient apparaat, tot op het punt dat het meerdere orden van grootte meer verbruikt dan noodzakelijk. Verder vind ik het bijzonder storend dat een auto structureel zo inefficient is: 1500 kg blik voor vaak maar enkele tientallen kilogrammen nuttige lading. Een fiets is vijf keer zo licht als zijn nominale lading. Een vliegtuig is ongeveer zo zwaar als zijn nuttige lading, vliegt tien keer zo hard als een auto kan rijden, vliegt tien keer zo ver als een auto op zijn tank kan rijden en is nog steeds zuiniger per passagierskilometer! (jaja, luchtvaartingenieur zegt eens wat)

Dit is nog lang niet het einde van het verhaal. Er moeten ook nog eens miljoenen vierkante kilometers asfalt en plaveisel worden gelegd om al die auto's te faciliteren! De investering per passagierskilometer voor een auto is ongelooflijk groot; ten minste tien maal zo groot als zijn eerstvolgende concurrent, de hogesnelheidstrein. Dat is onacceptabel in de rationele maatschappij van vandaag, zou je denken.

Iets dat wel erg goed is, is dat de auto-industrie mechanische technologie tot het uiterste drijft. Voor een mechanisch of werktuigbouwkundig ingenieur is er niks zo geils als de internal workings van een rally- of formule 1-wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Exuimtum, het is toch leuker als je blijft, want die posts van jou voegen zeker iets toe :). Je moet je nooit persoonlijk dingen aantrekken van wat mensen hier schrijven. Ze zijn het gewoon niet eens met je mening, dat is alles, net als jij het met anderen niet eens bent :). Dat voegt juist toe aan de discussie, en worden er allerlei kanten van het onderwerp belicht.

edit:
Ik moet vaker refreshen

@ssj: Overigens is CO2 mijns inziens wel degelijk een probleem, alleen misschien wat te overbelicht door Exuimtum. En een paar graden temperatuurstijging kan je opvangen met wat dijken en airco, maar we willen allemaal ook wel eens aan het strand liggen...

[ Voor 31% gewijzigd door stefan001 op 28-08-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
CanonG1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:53:
[...]

Ik zit ook over de limiet van 495/525W, maar dat boeit niet, zie hieronder. Maar om je vraag te beantwoorden: volgens mij mag er maximaal 700Wp aan een S600, en daarmee haal je op jaarbasis dan ook het maximum er uit :)

[...]

495W is het maximale AC uitgangsvermogen, dat is althans het maximum wat ik ooit heb gezien (en de andere gebruikers ook). 525W zal het vermogen in DC zijn wat je er in kunt voeren om net aan die uitgangsgrens van 495W te zitten.

[...]

Dus 600Wp of 650Wp. Beide moet volgens mij kunnen, en de 650Wp zal je op jaarbasis meer opleveren. Het is nl. slechts een klein gedeelte van de tijd dat het vermogen begrensd wordt omdat de omvormer niet hoger kan. Zelfs op een stralend zonnige dag loop je alleen tijdens de middaguren tegen de begrenzing aan. De rest van de dag leveren de zonnestroompanelen een lager vermogen en geeft de omvormer dus het volledige vermogen door. Dus met 650Wp zal er iets vaker 'afgetopt' worden bij zeer zonnig weer, maar op jaarbasis heb je meer productie omdat er op tijdstippen dat niet afgetopt wordt meer elektriciteit wordt geproduceerd. En die tijdstippen komen veel vaker voor.

Dus het zal er vanaf hangen hoeveel geld je wilt investeren denk ik, want een set met 650Wp zal wel duurder zijn dan met 600Wp.
De waarden die je in mijn logging ziet, zijn de waarden die de omvormer netto uitspuugt. Ik heb 625 Wp aan panelen (5x125Wp kyocera). Er gaat altijd een aantal procentjes verloren aan warmte in de kabels, panelen, omvormers, etc. Als je naar mijn site kijkt, en dan met name de grafieken onder historie, dan zie je dat er maar een paar uur zijn dat de opbrengst werkelijk richting de 500Watt gaat. Er gaat dan wellicht een klein beetje verloren. Belangrijker is echter dat je met de juiste hoeveelheid panelen de gehele grafiek "optilt", en dus gedurende de mindere momenten van de dag, meer opbrengst hebt. Zoals CanonG1 hierboven dus ook al uitlegt.
Die excel sheet heb ik ook al eens bekeken, maar voor de Soladin heeft die niet zo heel veel meerwaarde. Het is immers een string inverter, waarvoor je alle panelen in serie set. Zolang je ergens tussen de 500 en de 700 blijft, zit je aardig optimaal. Ik heb eigenlijk voor deze configuratie gekozen omdat ie qua afmeting mooi op het dak paste, en omdat het subsidie-technisch handiger uitpakte.
De Soladin is ontworpen voor "plug-and-play" setups, dwz geen aanleg van een extra groep. Voor bestaande groepen (waar ook andere apparatuur cq WCD's opzitten) is wettelijk vastgelegd dat er maximaal 2,25 Ah ingevoed mag worden, wat overeenkomt met 500W. Daar komt deze begrenzing dus vandaan. Als je meer vermogen wilt zou ik dus niet zo gauw voor de Soladin kiezen. (Of je zou 2 soladins kunnen nemen, maar ik denk dat dat voor je rendement minder gunstig uitpakt)

@ CanonG1: Die spanningsdip is pas 1x eerder voorgekomen, de spanning is hier altijd al erg laag geweest. Ik zie in m'n logs over het algemeen erg weinig storingen. Wat wel regelmatig te zien is, is dat hij een herstart maakt. Misschien ook een korte spanningsdip, maar omdat ik maar 1x per 5 minuten een uitlezing doe, mis ik die soms net in de logs. Het komt echter niet zo vaak voor om me zorgen te maken.
Zo'n datakabel maak je volgens mij ook heel makkelijk zelf.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Even een schaamteloze dubbelpost: ik het verslag van de proefrit met de Twike online staan. Ga naar mijn website en klik op nieuws.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.