whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa iemand is hier bezig te posten zeg!
Ja ssj3gohan mijn deelname aan dit onderwerp is een beetje van het hollen en stilstaan type

Na weer een tijdje stilstaan ben ik weer helemaal bij. In plaats van een nieuwe reeks berichten zal ik deze keer al mijn opmerkingen en vragen hieronder in verschillende stukjes opdelen.
Zonneboiler
Ik ben nu nog in de meten is weten fase, zie ook mijn huidige verbruikscijfers in mijn tag.
Ik neem echter aan dat mocht ik 'iets met zonneenergie' gaan doen, het plaatsen van een zonneboiler een van de meest voor de handliggende mogelijkheden gaat zijn.
Nu las ik hier dat dat eigenlijk alleen zinvol zou zijn icm Lage Temperatuur Verwarming ?
Uit de documentatie van mijn indirect verwarmde boiler (
Agpo MB 120) krijg ik nl het idee dat een Aquarius 4 (opvolger van de 3) prima te integreren zou zijn.
Dat idee klopt dus niet ?
Meten is weten
Langzaam maar zeker ben ik alle verbruikers in ons huis in kaart aan het brengen.
Zoals elders al vermeld heb ik al een paar sluipers en grootverbruikers weten uit te schakelen, maar sommigen zullen nog wat hardnekkiger zijn.
Als onderdeel daarvan heb ik eindelijk de elektische installatie eens in kaart gebracht.
Daaruit blijkt wel weer dat ons huis gewoon zit te schreeuwen om een zonnepanelen installatie;
1) Plat dak op ca 12m hoogte met vrij uitzicht rondom
2) Oppervlakte dak is een kleine 90m2 met de brede kant vrijwel naar het zuiden
3) Er is een vrijwel ongebruikte ruimte direct onder het platte dak
4) Er zijn 3(!) ongebruikte groepen aanwezig in die ruimte.
Die groepen zitten er omdat de vorige eigenaren de wasmachine en droger daar boven hadden staan en beide machines 's nachts lieten draaien.
Het is dat de buitenkant geschilderd moet worden, anders was er toch op hele korte termijn een PV systeem op het dak gekomen
Zonnepanelen == energie besparing
Ik zag CanonG1 ergens betwijfelen of het subsidieren van zonnepaneel installaties wel een efficiente manier was. Wat ik in dat verhaal een beetje miste was het bewust-wordrings-effect dat het plaatsen van of zelfs maar het nadenken daarover kan hebben.
Als ik mijzelf even als voorbeeld neem (da's nl wel zo makkelijk

). In 1e instantie ben ik geintresseerd geraakt in zonnepanelen omdat ik er toevallig tegenaan liep en er achter kwam dat het heeeeeeel erg simpel te installeren is (letterlijk plug en play). Toen ik me er verder in ben gaan verdiepen is naast mijn (grotendeels technische) interesse voor PV systemen ook mijn interesse voor het energie besparen gewekt. Als je eenmaal bewust bent gemaakt van de utidaging kan het een leuke sport zijn om zo veel mogelijk te besparen (binnen gestelde grenzen). Ik denk dat wat ik maar even het 'meter draait terug' effect noem; het bewustwordings proces dat besparen ook leuk en makkelijk kan zijn weldegelijk ook een neven effect zou zijn van het stimuleren van PV systemen.
Niet het energieverbruik is een probleem, alleen de opslag
Zodra hier het woord waterstof valt, vaak in een net iets verkeerd gebruikte context, volgt ook niet snel daarna de mantra 'Waterstof is geen energie' en 'Vergeet waterstof als energie cel voorlopig maar'.
Toch heb ik het (wellicht simpele ?) idee dat we in principe een onbeperkte hoeveelheid energie tot onze beschikking hebben in verschillende vormen; zon, wind, blikseminslag en dat het probleem is dat we die energie niet kunnen opslaan voor later gebruik. Die opslag hoeft niet eens erg efficient te zijn (alleen economisch gezien wel), zolang er maar voldoende energie is om de verliezen te compenseren.
En zoals een meneer van Shell eens in een documentaire zei; we kunnen zonder problemen LNG verwerken (opslaan, transporteren etc) dus Waterstof zou niet veel moeilijker moeten zijn.
Toch ?
Maar wellicht zijn elektrische accu's (een waterstof cel is eigenlijk gewoon een ander soort accu, net als benzine dat is) en elektro motoren wel vele malen efficienter en eenvoudiger te gebruiken voor de opslag van de energie opgewekt door bijvoorbeeld een zonnepanelen park in de sahara ?
Vervangen van lampen
Omdat ik wel graag van de energie slurpende halogeen plafond verlichting af wil, maar het sfeer licht wat ze geven toch niet wil missen, ben ik eens gaan experimenteren met andere lampen en anderen armaturen. Tot nu toe zonder echt goed resultaat. Andere plafond verlichtings armaturen geven toch een echt hele andere verlichting, niet alleen naar het plafond.
Daarvoor ga ik nog eens zo'n halogeen straler ombouwen om te kijken of dat beter werkt.
Ik heb ook op een aantal plaatsen (Karwei, AH, Ikea) eens een aantal verschillende spaarlampen gekocht, allemaal van het type 'tl bak opgevouwen in een andere vorm'.
En ook hier ben ik niet dol enhousiast van geworden.
Voor de meeste geld dat ze een te wit kleurbeeld hebben en daarom niet in 'gezellige' situaties geschikt zijn maar enkel voor 'hier moet ff iets gedaan worden' of 'ik moet goed kunnen zien waar ik loop' situatie. Oftewel, aleen voor de verlichting die je bij het stoffen en stofzuigen gebruikt en op overlopen en trappen.
Voor dat eerste is het geen probleem. Voor het tweede is het probleem dat de meeste (alle ?) spaarlampen de vervelende eigenschap hebben dat als ze aangaan ze niet meteen aan zijn.
Sommige beginnen meteen met branden maar starten heel zachtjes en worden na een paar seonden steeds sterker. Anderen 'wachten' gewoon een paar seconden voordat ze aanspringen.
Zeker op die plaatsen waar ik meteen licht nodig heb zijn dat soort lampen dus geen goed alternatief.
Kortom; voorlopig ben ik nog niet echt goede alternatieven tegen gekomen voor het gros van de lampen die ik vaak gebruik.
Dakbelasting van PV systeem
Ik kom dit vrij weinig tegen. Een keer een opmerking hier van CanonG1 en ook in de installatiehandleiding van de Aquasol's en nog een keer ergens op een site waarvan ik al niet meer weet waar het is; het berekenen van de dakbelasting van een PV systeem.
Ik ga dan even uit van een plat dak op ca 12m hoogte in Den Haag

Naar ik heb begrepen is de optimale stand voor PV panalen 36
o. Ik neem aan dat dit iets heeft te maken met het aantal graden dat de zon normaal gezien boven de horizon staat in nederland ?
Ook heb ik begrepen dat je de panelen het beste met de breedste kant horizonaal kunt neerzetten omdat je op die manier, rekening houdend met slagschaduw, het grootse oppervlak aan panalen kwijt kunt.
Ik lees zoals gezegd echter vrijwel nooit ergens een uitleg over de belasting van je dak.
De frames waar de panelen in komen moeten verzwaard worden om te zorgen dat de hele handel bij windkracht 12 niet van het dak waait.
De wind heeft ook invloed op de belastingsgraad, waarbij de hoek tov het horizontale vlak waaronder de panalen staan opgesteld ook weer van invloed is.
Hoe bereken je die belastingsgraad van je dak en hoe bepaal je of die te hoog is ?
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een systeem met 10 panelen onder 36
o meer belastend is dan een systeem met 15 panelen onder 30
o (ik noem maar een zijstraat)
Dat was het weer even voor vandaag lieve
kijkbuisPV-kinderen
Anne.
Nou vooruit, nog twee korte opmerkingen dan
PS1 'zzgl MwSt' betekent inderdaad over het algemeen dat het Exclusief (19%) BTW is.
PS2 Om inschattingsfouten te voorkomen is het handig om over te stappen net nadat je de jaarafrekening hebt gehad.
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU