Krijg ik toch nog gelijk met mijn pessimisme over deze slechte zomer

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Offtopic:zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:56:
[...]
Veggies schijnen ook minder kanker te krijgen...
Schijnt ook nog eens BAKKEN met vermeden energiekosten op te leveren...
http://www.polderpv.nl/ni...klimaatimpact_veehouderij
Zei de polderboy die veel te vaak (tegenwoordig, vroeger werkte ik bij de PTT, dus 5h30 op) veel te laat zijn nest in duikt...
Tot dusver is de opbrengst over 2007 nog niet erg zorgwekkend laag. We zitten volgens mij nog steeds iets boven het gemiddelde over de afgelopen paar jaar. Als de komende paar maanden erg somber zijn zullen we wel onder dat gemiddelde duiken, maar met een natuurlijke bron als de zon kun je nu eenmaal verwachten dat de opbrengst fluctueert.stefan001 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:50:
Maargoed, genoeg offtopic. Zijn jullie nu teleurgesteld met de regen vanwege opbrengst of spoelen de panelen juist mooi schoon voor volgende week (heb niet naar het weerbericht gekeken)?
Toch niet dus... En waarom zou je blij zijn als een pessimistische verwachting uitkomt?Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:56:
Krijg ik toch nog gelijk met mijn pessimisme over deze slechte zomer
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2007 11:28 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Je hoeft niet weg te duiken, hoor.Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 09:39:
[...]
Offtopic:
Weet je wel wat je de staat kost aan verzorgingskosten als je dalijk 93 blijkt te wordenIk neem mijn verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat ik dood ben voordat ik aanspraak kan maken op mijn AOW die ik dan wel zo'n 40 jaar betaald zal hebben
![]()
Nu werk in in de zorgsector en ik kan je garanderen dat er vandaag in veel verzorgingshuizen de kachel weer hoog gaat want "er komt zo'n koude tocht van het raam". Alles wat je nu uitspaart maak je na je 80e weer dubbel en dwars op. Niks meer snel onder de douche. Er komt een dag dat de zuster je onder de douche zet en het alarm gaat waardoor ze "even" weggaat en je vervolgens een half uur vergeet. Zit je dan op je douchestoeltje water te verspillen (verwarmt met veel te dure stadswarmte)![]()
*duikt weg
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Das ist doch "alte Kuchen"...hjs schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:11:
Ik zat gister de VPRO gids voor volgende week eens door te bladeren en ik zag ergens een uitzending is over de energiemarkt in Duitsland, hoe verziekt die is door de privitariseringen.
Omdat hier regelmatig geroepen wordt dat het net zo geregeld moet worden als in Duitsland (teruglevering e.d.) misschien intressant voor jullie.
Zal vanavond nog ff kijken naar de exacte tijd e.d.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat is een leuk ding voor mijn ouders in de woonkamer!CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:09:
Ik heb een dimbare spaarlamp gekocht, een Megaman 11W warmwit. Dat werkt echt leuk! Meer details op mijn website (onder nieuws).
[afbeelding]
Nee, er zit één fluorescentiebuis in die op verschillende sterktes brandt. De elektronica in de voet zorgt ervoor dat de buis op de juiste sterkte geregeld wordt.stefan001 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:05:
Vraagje: aangezien het met stapjes gaat, zitten er dan misschien 4 verschillende lampen in?
Ik heb hem gekocht bij de firma Edison in Hilversum, maar hier kun je door je postcode in te vullen kijken of er een dealer bij jou in de buurt zit.Waar heb je dat ding gekocht?
Omdat het een techniek is met een hoge aanschafprijs. Die hoge aanschafprijs verdien je in de loop van de tijd wel weer terug, maar het is helaas gebruikelijk om bij een grote aanschaf vooral naar het prijskaartje te kijken, en niet naar de totale kosten over de levensduur. Een gewone CK-ketel is niet zo duur, maar kost over zijn levensduur veel meer geld aan gas. Daardoor zal hij in totaal bezien duurder zijn dan een warmtepomp.TerminalNL schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:50:
Dus ondanks de weinige nadelen in mijn mening, waarom word dit niet veel meer toegepast?
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2007 16:42 ]
Er zijn de nodige problemen mee geweest, zoals bronvervuiling. Sommige projectontwikkelaars hebben daar nog knallende koppijn van overgehouden, en lijden (onterecht) aan koudwatervrees.TerminalNL schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:50:
Dus ondanks de weinige nadelen in mijn mening, waarom word dit niet veel meer toegepast?
Er spelen in de hoofden van mensen ook nog tal van andere zaken, hoor!CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:11:
[...]Mensen kopen niet eens spaarlampen, terwijl je die al in 6-12 maanden terugverdiend hebt!
Het gaat om langetermijn visie, en die ontbreekt nog wel eens.
Verwijderd
vervang het maar door 'vrijwel altijd'.CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:11:
[...]
Het gaat om langetermijn visie, en die ontbreekt nog wel eens.
Verwijderd
[off-topic reactie]Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 09:39:
[...]
Offtopic:
Weet je wel wat je de staat kost aan verzorgingskosten als je dalijk 93 blijkt te wordenIk neem mijn verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat ik dood ben voordat ik aanspraak kan maken op mijn AOW die ik dan wel zo'n 40 jaar betaald zal hebben
![]()
Nu werk in in de zorgsector en ik kan je garanderen dat er vandaag in veel verzorgingshuizen de kachel weer hoog gaat want "er komt zo'n koude tocht van het raam". Alles wat je nu uitspaart maak je na je 80e weer dubbel en dwars op. Niks meer snel onder de douche. Er komt een dag dat de zuster je onder de douche zet en het alarm gaat waardoor ze "even" weggaat en je vervolgens een half uur vergeet. Zit je dan op je douchestoeltje water te verspillen (verwarmt met veel te dure stadswarmte)![]()
*duikt weg
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 09:48 ]
Een meier was toch 100?zonnigtype schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:21:
[...]
Kost maar twee eurimeier per stuk. Maandsalarisje. Peaunuts...
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
TD-er schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 00:19:
[...]
Een meier was toch 100?
Ik weet dat er met de euro enig inflatie te merken was, maar zoveel dat dat ineens een maandsalarisje is....
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 08:57 ]
Is dat niet de definitie van IQ?Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 08:49:
[...]
Het is een kwestie van tijd want zolang het gemiddelde IQ rond de 100 zit is dit werkelijk te laag om zo'n probleem aan te pakken. Daar zijn mensen niet slim genoeg voor anders was het allang geschied.
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik zal, ter vergelijking, ons verbruik geven, we hebben hier ook LTV met warmtepomp en geen gas in de wijk dus elektrisch koken...:zonnigtype schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:10:
[...]
Mag ik trouwens vragen wat je elektriciteitsverbruik is? Zitten daar nog zonnepanelen bij? Vrij relevante vragen om het totale energie(kosten)plaatje te kunnen beschouwen...
"What do you get if you multiply six by nine..."
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Geldt natuurlijk niet voor jou punkrocker omdat je al een warmtepomp hebt.[b][message=28545107,noline]
Om iets aan je energiekosten te doen probeer dan de verwarming eerst aan te pakken.
Die warmtepomp slurpt veel energie!Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:34:
[...]
Geldt natuurlijk niet voor jou punkrocker omdat je al een warmtepomp hebt.
Maar hoe kom je in hemelsnaam aan een verbruik van 6500kw/h, wij moeten hier ook elektrisch koken en zitten op een verbruik van 3400 kw/h.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Breek me de bek niet open over stadsverwarming.Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:00:
Vraag aan Essent voor wat betreft vastrecht stadsverwarming.
Geachte heer of mevrouw, Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld waarom het vastrecht van de stadsverwarming zo schrikbarend hoog is tov een gasaansluiting.
U zou hier op terugkomen maar tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Het argument van" u hoeft toch geen verwarmingsketel te kopen" snijdt geen hout want op deze manier steekt u het voordeel van de consument in uw eigen zak. Als dit voordeel er al is want wij moeten natuurlijk wel een warmtewisselaar aanschaffen. Tevens moeten we elektrisch koken wat ook duurder is als gas.
ps. Zijn er ook stadsverwarming gebruikers hier op dit forum?
Ik heb op zich best interesse voor een "niet stadswarmte" lagetemperatuur systeem. Maar dat hoge elektraverbruik schrikt mij wel degelijk af. Ook al zou het voor het totale milieuplaatje wel gunstig zijn (daar ben ik nog steeds niet uit, ik wil keiharde berekeningen zonder al te veel academisch koeterwaals daarover zien), als jij zoals het lijkt een dikke 3.000 kWh alleen voor de pompen en die legionella kwijt ben, weet ik zo net nog niet of ik "het" nog wel zou willen. Da's namelijk 3 maal zo hoog als mijn huidige elektragebruik, en daar ben ik toch wel beetje trots op. Als ik al warm water nodig heb, is dat meestal/in hoogste mate 's avonds. Dan kun je dat alleen "administratief" uit je gesaldeerde zonnestroom netinvoeding halen. Vind ik niet cool...Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:34:
[...]
Geldt natuurlijk niet voor jou punkrocker omdat je al een warmtepomp hebt.
Maar hoe kom je in hemelsnaam aan een verbruik van 6500kw/h, wij moeten hier ook elektrisch koken en zitten op een verbruik van 3400 kw/h.
Verwijderd
Ja, er zijn 2 soorten elektrische fietsen en ik kan een verklaring geven van hun gedrag en dat doen ze niet expres namelijk, maar dat is een eiegnschap van de Padova, een levensgevaarlijke fiets.zonnigtype schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:21:
Nog een andere leuke. Over elektrische fietsen gesproken.
We fietsten vandaag terug uit de stad. Stoppen voor stoplicht. Twee oudjes voor ons. Stoplicht op groen. Oudjes zetten voeten op het pendaal en... scheuren er vandoor!!![]()
Wij met de veertigplus jaar jonge beentjes er achter aan gescheurd, potblomme, dat laten we ons toch niet overkomen, twee van die ... ????OK, ik heb zelf een stadsbarrel met een kapotte versnellingsnaaf die alleen op het zwaarste verzet kan, dus dat is effe aanpoten, maar mijn vriendin heeft wel een sturmey archer die werkt, en we verbazen ons over het rap geslagen "gat".
![]()
Aanpoten geblazen, dus, en met de tong op onze knieënin het bereik van onze seniore übermenschen gekomen.
Blijken ze dus op zo'n Batavus Padova geruisloos voor ons uit te karren. Ziet er heftig uit met die vette achternaaf. Accu blijkt in het frame verstopt en de bejaarde meneer zegt dat die (alleen?) door de fietsenmaker vervangen wordt/kan worden.
Buiten adem komen we thuis aan, terwijl de oudjes vief en vrolijk doortuffen met hun onzichtbare hulpverzet...![]()
We kijken elkaar aan en denken waarschijnlijk hetzelfde. Als onze beentjes eenmaal stram en krakkemikkig worden, wie weet. Fietsen op zonnestroom. Dat heeft toch ook wel weer wat...![]()
Kost maar twee eurimeier per stuk. Maandsalarisje. Peaunuts...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 08:26 ]
Dit is misschien meer iets voor in Overzicht elektrische voertuigen, maar goed. Is levensgevaarlijk niet een beetje erg sterk gesteld? Ook bij die Padova kun je de gewenste ondersteuning instellen, als je weinig hulp wilt stel je dat in en krijg je ook weinig hulp.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 08:21:
de Padova, een levensgevaarlijke fiets.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 13-08-2007 09:23 ]
Met zo'n verbruik kun je thuiskomenzonnigtype schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:25:
[...]Maar ja, ik verbruik dan ook maar 7,7 gigajoule in het jaar.
Verwijderd
Ergens op de site kon je lezen dat de site is verhuisd naar een andere server en dat het Demon adres alleen nog een forward heeft. Op termijn gaat dat adres waarschijnlijk helemaal verdwijnen.zonneschijn schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 08:23:
CanonG1, waar is je website gebleven?
Ik krijg deze melding:
De website SolarWebsite.nl is vanaf heden bereikbaar op:
www.solarwebsite.nl
Dit laatste adres lijkt me niet juist...
Een reload van de pagina deed wonderen...Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 08:47:
[...]
Ergens op de site kon je lezen dat de site is verhuisd naar een andere server en dat het Demon adres alleen nog een forward heeft. Op termijn gaat dat adres waarschijnlijk helemaal verdwijnen.
Solarwebsite.nl is echt het goede adres.
[ Voor 135% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2007 09:17 ]
[ Voor 29% gewijzigd door hamsteg op 15-08-2007 15:37 ]
... gecensureerd ...
... gecensureerd ...
Tsja er was zo'n website waar ook al politici op gereageerd hadden... iets met zonnecellen in ons polder-landschaphamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:09:
@CanonG1 ... helemaal eens ... maar kleine stapjes he, politici zijn niet de snelsten
Hoe zou je zoiets los kunnen krijgen? Hoe komt zoiets tot een wetsvoorstel?
Volgens mij heb je die derde edit alleen maar geplaatst om dat zeldzaam gebruikte smiley eens te kunnen insereren...CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 09:05:
-edit-
Lamaar, dat krijg je er van als je een post te lang open laat staan voordat je hem plaatst
-edit2-
Zo hee, een man of twintig hebben even gecontroleerd of de website wel goed werkt vanaf GoT zie ik in de log!
-edit3-
Ik heb de doorstuurwebsite aangepast met een mededeling over het refreshen. Al doende leert men
Simple as that.hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:20:Wat zien jullie hier voor haken en ogen aan? Dit is toch heel simpel en verhoogt de keuze voor ons milieu freaks of ben ik nou weer eencellig bezig?
Paulus Jansen (SP) stelt regelmatig vlijmscherpe vragen aan de vaste kamercommissie EZ, EZ zelf, e.d.hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:09:
@CanonG1 ... helemaal eens ... maar kleine stapjes he, politici zijn niet de snelsten
Ik vind het inderdaad raar dat men nog niet op elke transformator een 'knijper' zet - optocoupler die een thyristor/FET met shuntweerstandje omzet als het apparaat uitstaat zodat het sluipverbruik nihil wordt (0.1W ofzo is prima te doen). Dat kost maar liefst 3, ten hoogste 4 onderdeeltjes extra per trafo en bespaart de consument hoopjes moeite (hoef je geen trafos uit te trekken) en geld. Sommige computervoedingen hebben al zon dingetje, werkt dan iets anders omdat er standby ook nog wat vermogen moet kunnen worden getrokken, maar zorgt er wel voor dat in principe <5W sluipverbruik overblijft (wat heel redelijk is gezien intern nog steeds zon 2-5W nodig is voor WOL en dergelijken)CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:54:
Wat je daar zegt snijdt zeker hout. Het is als consument lastig te bepalen wat het verbruik van een apparaat is. Vraag in de eerste de beste BCC maar eens naar het standbyverbruik van een DVD-speler of zo en de verkoper zal je waarschijnlijk glazig aankijken
Een duidelijk vermelding op de verpakking lijkt me een goede eerste stap. Je hebt gelijk dat het voor sommige apparaten lastig te meten is, maar daar moet wel een 'standaardmeting' voor te bedenken zijn per soort apparaat. Mensen kunnen dan zelf vergelijken hoe (on)zuinig een apparaat is ten opzichte van de overige apparaten.
Maar ik vind dat er ook best een strakkere regelgeving mag komen voor het verbruik. Waarom geen wet die zegt "het standbyverbruik van ...... (vul soort apparaat naar keuze in) mag maximaal 0,1W bedragen. Is het meer? Dan mag het apparaat in Nederland, of Europa, niet verkocht worden." Een simpele, duidelijke regel. Dan weten de fabrikanten én de consumenten waar ze aan toe zijn. Het is goed mogelijk deze regel 'glijdend' te maken, dus bv. in 2008 mogen TV's nog 5W standbyvermogen hebben, in 2009 2,5W, in 2010 1W, in 2011 0,5W en in 2012 0,1W. Dan zijn we in 5 jaar klaar. Dan hoef je ook geen moeilijke truuks uit te halen met heffingen en subsidies waarmee gefraudeerd kan worden.
Hoe kom je daar aan?!?!?! Zijn er nog meer? Indien ja: daar wil ik er ook nog wel één of twee van...zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 00:27:
108 Wp Shell paneeltjes, voor slechts 0,98 euri/Wp.
Verwijderd
Me too! :-)CanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 07:53:
[...]
Hoe kom je daar aan?!?!?! Zijn er nog meer? Indien ja: daar wil ik er ook nog wel één of twee van...
Hoe heb je het hotfill apparaat aangesloten, rechtstreeks op de boiler of zit er nog een naverwarmer tussen (bv combiketel)? Heb je foto's? Jammer dat je geen metingen aan het verbruik voor en na installatie van het apparaat hebt gedaan.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:13:
[...]
Ik heb het hotfill apparaat ook opgehangen, m'n maat heeft nog even een leidinkie gelegd en nu kunnen we dus zonverwarmd de was doen. Omdat ik het niet aandurf een kWh meter aan de wasmachine te hangen heb ik niet echt een geen idee wat de exacte besparing aan electrische energie zal zijn (water hoeft niet meer electrisch verwarmd te worden), maar het is in mijn ogen een stuk logischer om warm water te gebruiken wanneer het vooraadvat van de zonneboiler op krap een meter van de wasmasjien staat.
Hmm, dat staat mij ook wel aanzonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 00:27:
Polder PV heeft de hand weten te leggen op twee reeds geruime tijd "werkeloos" op het dak staande 108 Wp Shell paneeltjes, voor slechts 0,98 euri/Wp.
Verwijderd
Men is hier blijkbaar al mee bezig..hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:09:
Verwijderd
Foto's zijn gemaakt en zet ik binnenkort op m'n site(je). De warmwateraanvoer zit na de cv combiketel, die zorgt ervoor dat het aangevoerde water altijd op een vaste temperatuur is.zonneschijn schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
Hoe heb je het hotfill apparaat aangesloten, rechtstreeks op de boiler of zit er nog een naverwarmer tussen (bv combiketel)? Heb je foto's? Jammer dat je geen metingen aan het verbruik voor en na installatie van het apparaat hebt gedaan.
't zal mij alleen benieuwen of de totale kosten lager zullen uitvallen.De kans is groot dat een aanzienlijk deel van de huurwoningen in de stad Groningen energiezuinig worden. Het college van B en W van Groningen gaat daarover in overleg met de woningcorporaties. Als de plannen doorgaan dalen de woonlasten, worden de woningen energiezuiniger en daalt de CO2 uitstoot.
In de voornemens zouden de verhuurders de investeringen moeten doorberekenen aan de huurder. Door de daling van de energielasten zijn de huurders – ondanks de doorberekening van de investering – dan nog steeds voordeliger uit.
Met ondersteuning van SenterNovem, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van VROM, wordt met de corporaties overlegd hoe de bestaande woningvoorraad energiezuiniger gemaakt kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 13:08 ]
... gecensureerd ...
Dat is een heel interessant plaatje en het zou voor mij erg informatief zijn bij het kopen van een apparaat, maar vergeet niet dat 95% van de consumenten niet technisch is en hier niets van begrijpt. Die willen eigenlijk maar twee dingen weten: "is apparaat A zuiniger dan apparaat B" en "wat kost dit ding me per jaar". En zelfs dat willen ze helemaal niet weten, maar ik vind dat ze het moeten willen weten
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2007 13:21 . Reden: spelvaud ]
Ter dege van bewust maar revoluties beginnen ook altijd met kleine groepjesCanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:18:
En het klinkt misschien allemaal nogal generaliserend, dat realiseer ik me, maar dit is wel de praktijk. Het zal verreweg de meeste mensen die een apparaat kopen aan hun aars oxideren hoeveel elektriciteit het verbruikt. Die instellingen zie ik niet snel vanzelf veranderen.
1. Laat ze maar meten en verongelijkt reageren, de eerste fase is ook bedoeld voor de bewustwording.TD-er schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:11:
Leuk en duidelijk logo![]()
1. Maar goed, houd je er wel rekening mee dat mensen dergelijke waarden ook willen en zullen controleren.Dus als ze hun Senseo dan gaan meten met een goedkope meter, zal die niet 0,3 Watt aangeven, maar 8 Watt, om maar even een voorbeeld te noemen.
2. En op welke artikelen moeten die waardes vermeld worden wat jou betreft? Ook op lampen bijvoorbeeld (lijkt me niet heel nuttig om het daarop te plaatsen)?
3. en op een wasmachine? Hier gaat de wasmachine ook gewoon uit, door aan de trekschakelaar te trekken in de badkamer.
Uit onderzoek blijkt dat 60% van de consumenten het energieverbruik inderdaad meeneemt bij de beslissing over de aankoop. Meer dan de helft van de consumenten wil zelfs extra betalen voor apparatuur die minder energie verbruikt.
[ Voor 45% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 14:23 ]
... gecensureerd ...
Verwijderd
Nou en of en het recyclen van een loodaccu kost minder dan het recyclen van een Li_Ion accu.ssj3gohan schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 10:38:
Mag ik een klein beetje offtopic sowieso nog de filosofische opmerking maken:
Exuimtum geeft hier aan dat hij het 'beter' heeft gedaan, of 'slimmer' is dan andere mensen, en windt er geen doekjes om. Dit is een filosofisch foute instelling (let op, ik bedoel hier iets algemeens aan te geven, ik val je allerminst persoonlijk aan!): wat maakt jou als individu zo ontzettend goed dat jij kunt zeggen dat je beter bent op enig vlak? Je moet áltijd blijven onderzoeken en áltijd blijven twijfelen, zeker op het gebied van duurzame energie!! Iets is niet persé 'beter' of 'slechter' dan iets anders. Als praktisch voorbeeld die loodaccu's - het milieu-effect van het niet netjes afvoeren van afgewerkte loodaccu's is vele malen ernstiger dan de energie die je bespaart door een elektromotor ipv verbrandingsmotor te gebruiken. Ook de productie en bij het juist verwerken is een hoop energie en vervuiling gemoeid, en zolang je geen harde cijfers hierover hebt kun je niet zeggen dat je overall beter uit bent. Je kunt aanvoelen dat het waarschijnlijk wel beter moet zijn, maar je kunt het momenteel nog niet zeker weten.
Hiermee val ik je dus niet aan, want ik ken je argumentatie en motivatie, het is gewoon iets dat je vaak in de media ziet: men is op zoek naar de vraag of dit 'slecht', 'beter' of 'goed' is, wanneer er geen sluitende argumentatie wordt gevoerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 18:15 ]
Vandaag heb ik 2 wasjes op 60 graden gedraaid met en zonder mijn hotfill:zonneschijn schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
Hoe heb je het hotfill apparaat aangesloten, rechtstreeks op de boiler of zit er nog een naverwarmer tussen (bv combiketel)? Heb je foto's? Jammer dat je geen metingen aan het verbruik voor en na installatie van het apparaat hebt gedaan.
www.mijnzon.info
Verwijderd
Dat gaat goed besparing van bijna 75 %Mike70 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:52:
[...]
Vandaag heb ik 2 wasjes op 60 graden gedraaid met en zonder mijn hotfill:
Zonder hotfill was het verbruik 1.138 KWh en met 0.316 KWh. Verschil: 0.822 KWh.
CanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 07:53:
[...]
Hoe kom je daar aan?!?!?! Zijn er nog meer? Indien ja: daar wil ik er ook nog wel één of twee van...
In ruststand 2.4 WattVerwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:16:
[...]
Dat gaat goed besparing van bijna 75 %
Die hotfill gebruikt zelf toch ook stroom ? Hoeveel is dat ?
www.mijnzon.info
Verwijderd
Prachtig toch? 'PV installatiemateriaal van de Blokker'.zonnigtype schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:07:
Let wel: zonnigtype heeft geen elektraopleiding gehad en is maar wat trots op zijn geniale invallen en zijn twee linkerhanden.
Toch niet 24/7 hoop ik?Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:07:
In ruststand 2.4 Watt![]()
Als er één klep voor koud of warm water is bekrachtigd komt er 5.2 Watt bij.![]()
In principe is één van de kleppen altijd bekrachtigd.
Dat zou je echt een boel moeten schelen!P.s. Ik heb de installatie achter mijn zonneboiler zitten en heb dus bijna gratis warmte.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2007 08:59 ]
Je hebt toch niemand je flat uitgepest om die panelen te pakken te kunnen krijgen hoop ik?zonnigtype schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:55:
(Laat ik er dit van zeggen: ik heb daar kei- en keihard voor moeten knokken. Paar jaar lang...)
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 10:04 . Reden: Slechte wiskunde ]
... gecensureerd ...
Hmmm. Bij jou zit er zeker een mooi stuk kaas in?Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:47:
[...]
Prachtig toch? 'PV installatiemateriaal van de Blokker'.
Nu de rest van de PV benodigdheden nog op de hoek van de straat kunnen kopen voor een schappelijke prijs en we kunnen lós in Nederland
IK???? Hoe KOM je d'r bij! Zonnigtype is van het vredelievende en conflictmijdende (CanonG1 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:00:
[...]
Je hebt toch niemand je flat uitgepest om die panelen te pakken te kunnen krijgen hoop ik?![]()
Yep. Heb vorig jaar 2000 Kwh aan stroom gebruikt voor 3 personen.CanonG1 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:58:
[...]
Toch niet 24/7 hoop ik?
-edit-
Beter lezen, hij wordt uitgezet.
[...]
Dat zou je echt een boel moeten schelen!
www.mijnzon.info
YES!Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:31:En volgend jaar wil ik mijn dak ook blauw hebben.
Oh ja,hamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:00:
De hotfil verbruikt dus € 5,00 op jaarbasis (wel uitgegaan van 24/7, hij staat uit ik weet het), de wasmachine (by 60grd) "wint" door de boiler ongeveer een € 1,00 in de week (5.25 wasjes * 0.882*€ 0.23) is € 53, dus netto alleen op de wasmachine € 48 per jaar.
Staat de boiler ook nog op de CV? Die getallen zijn natuurlijk ook interessant. Uit eerdere reacties ga ik nu even uit van een schatting. 10-18m3 per maand, zeg 14m3 = 168 * €0,48/m3 = € 80.
Hier en daar zijn een aantal short-cuts genomen dus ronden we de besparing naar beneden af: €120 op jaarbasis ... de hamvraag is dan wat heeft dit geheel je gekost? Dus wat is BE?
www.mijnzon.info
Verwijderd
Ik heb de hotfill voor € 262,91 gekocht, wordt de terugverdientijd nog weer wat korter van, hoewel die toch al vrij kort is. Je zou bijna gaan hópen dat de energieprijzen nog even fiks doorstijgen ...
Ik heb ook zitten denken om een windmolentje te plaatsen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:13:
[...]
Heeft iemand nog info over kleine windmolens?
www.mijnzon.info
Wij hebben een HR combiketel met een boilertje erin van ongeveer 15 liter. Dan moet de combiketel aan blijven staan, anders koelt het water in dat boilertje te ver af. Daardoor springt de combiketel toch nog enkele keren per dag aan, ook al is het water in de zonneboiler 80 graden...Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:50:
[...]
Het water is dagelijks warmer dan 60 graden, dus de CV hoeft niet bij te springen.
Als het water in de CV koud is en je draait de kraan open wil hij toch nog een paar liter water verwarmen. Dit willen wij dus niet.
Douchen wil makkelijk. Dit proberen we dus zoveel mogelijk 's middags te doen omdat de zon dan na het douchen de tijd heeft de boiler weer op te warmen.
Vraag Jaap Langenbach van Wind Service HollandVerwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:13:Heeft iemand nog info over kleine windmolens?
Verwijderd
Ja. Het hele idee met de waterstof-brandstofcel die de waterstofliefhebbers hebben is dat je juist het opladen en ontladen scheidt: je kunt waterstof dan tanken als of je LPG tankt.Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:49:
Zie ik het te simpel?
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2007 19:03 ]
Jaar | laag | hoog | gas | water |
Totalen '04 | 2136 | 1876 | 1586 | 83 |
Totalen '05 | 2150 | 1750 | 1600 | 83 |
Totalen '06 | 2250 | 1720 | 1600 | 85 |
Geextraheerd '07 | 1980 | 1471 | 980 | 78 |
[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 21:31 ]
... gecensureerd ...
Dat is ongeveer ons totale jaarverbruikIk heb een server draaien 24/7/365. Schat zo'n 750kW op jaarbasis
[ Voor 28% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 22:31 ]
... gecensureerd ...
Extraheren doe je als je koffie zet, wat jij bedoelt is geextrapoleerdhamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 21:18:
Geextraheerd '07
Zou je handleiding van de ketel eens moeten naslaan meeste ketels hebben verschillende standen, waarbij de comfort stand zorgt dat de boiler altijd op temperatuur blijft en de eco stand doet dit juist niet.zonneschijn schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:30:
[...]
Wij hebben een HR combiketel met een boilertje erin van ongeveer 15 liter. Dan moet de combiketel aan blijven staan, anders koelt het water in dat boilertje te ver af. Daardoor springt de combiketel toch nog enkele keren per dag aan, ook al is het water in de zonneboiler 80 graden...![]()
Je zou eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om dat boilertje in de zomer te bypassen.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Tip: plaats zonnestroompanelen, verhoog je prijzen een beetje en noem het maatschappelijk verantwoord ondernemenhamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:18:
Is zakelijk ...
Als ik het verbruik over 2007 tot dusver extrapoleer (en voor de wintermaanden een beetje extra neem) kom ik op onder de 800 kWh uit. Dat is ons totale verbruik, onafhankelijk van de zonnestroompanelen. Die zullen zo'n 700-750 kWh produceren, het grootste gedeelte van ons verbruik dus. Onze rekening zal dus ongeveer 50-100 kWh bedragen!de 750kW is werkelijk je verbruik of inclusief terugdraai/teruglevering van de PVs?
Thnx, 't was laatstefan001 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:51:
[...]Extraheren doe je als je koffie zet, wat jij bedoelt is geextrapoleerd
Die initi"ele kosten he die krijg ik nu niet verkocht met een kleine op komst ...CanonG1 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 07:37:Tip: plaats zonnestroompanelen, verhoog je prijzen een beetje en noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen
Damm ... waar moet ik die 2kkW vandaan halen? Sla ik ergens iets heel voor de hand liggends over ... nachtmerries worden dit dat weet ik nu al.Als ik het verbruik over 2007 tot dusver extrapoleer (en voor de wintermaanden een beetje extra neem) kom ik op onder de 800 kWh uit. Dat is ons totale verbruik, onafhankelijk van de zonnestroompanelen. Die zullen zo'n 700-750 kWh produceren, het grootste gedeelte van ons verbruik dus. Onze rekening zal dus ongeveer 50-100 kWh bedragen!
[ Voor 72% gewijzigd door hamsteg op 18-08-2007 10:20 ]
... gecensureerd ...
Verwijderd
Je maakt gewoon het zwarte vlak met de W er op verschillende kleuren. Groen, oranje, geel, rood.Defector schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:40:
het klopt wel dat de meeste mensen dat geen worst scheelt. Maar ik zei wel een mogelijkheid om dit te combineren met wat er nu al is. De simpele versie met kleurtjes en letters voor mensen die het toch niet scheelt. En voor ons een uitgebreide sticker. Zo groot/duur hoeft die sticker niet te wezen en je kunt er heel veel informatie uit halen
Ik begin langzaam in die wereld in te komen ... ga ik ambtenaars praten praat dan even zwaar technisch terug dan sta ik weer in de gewone wereldVerwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:08:Je maakt gewoon het zwarte vlak met de W er op verschillende kleuren. Groen, oranje, geel, rood.
... gecensureerd ...
Wat is je totale energieverbruik (dus gas er ook bij)? Of heb je dat al eerder gezegd en lees ik er totaal overheen?
Ik zal eens aan m'n onderhoudsmonteur vragen of er iets in te stellen is.squaddie schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 02:21:
[...]
Zou je handleiding van de ketel eens moeten naslaan meeste ketels hebben verschillende standen, waarbij de comfort stand zorgt dat de boiler altijd op temperatuur blijft en de eco stand doet dit juist niet.
Maar dan koelt het water in het boilertje af, en moet ik eerst 15 liter koud/lauw water weg laten lopen als ik warm water nodig heb (moet dan uit de zonneboiler komen). De beste oplossing is een HR combiketel en een zonneboiler in 1 apparaat, dan kun je dit soort dingen goed regelen. Bestaat zoiets eigenlijk?Andere mogelijkheid is simpel maar effectief de stekker eruit.
Hmm, das iderdaad ook weer zonde. Ze zijn er geloof ik wel die combiketel combineert met een zonneboiler, maar ze zijn zeldzaam en flink aan de prijs, zonneboilers zijn helaas verre van gemeen goed.zonneschijn schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 22:19:
[...]
Ik zal eens aan m'n onderhoudsmonteur vragen of er iets in te stellen is.
[...]
Maar dan koelt het water in het boilertje af, en moet ik eerst 15 liter koud/lauw water weg laten lopen als ik warm water nodig heb (moet dan uit de zonneboiler komen). De beste oplossing is een HR combiketel en een zonneboiler in 1 apparaat, dan kun je dit soort dingen goed regelen. Bestaat zoiets eigenlijk?
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq