Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.554 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg ik toch nog gelijk met mijn pessimisme over deze slechte zomer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:56:
[...]

Veggies schijnen ook minder kanker te krijgen...

Schijnt ook nog eens BAKKEN met vermeden energiekosten op te leveren...

http://www.polderpv.nl/ni...klimaatimpact_veehouderij

Zei de polderboy die veel te vaak (tegenwoordig, vroeger werkte ik bij de PTT, dus 5h30 op) veel te laat zijn nest in duikt... :z
Offtopic:

Weet je wel wat je de staat kost aan verzorgingskosten als je dalijk 93 blijkt te worden >:) Ik neem mijn verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat ik dood ben voordat ik aanspraak kan maken op mijn AOW die ik dan wel zo'n 40 jaar betaald zal hebben :*)

Nu werk in in de zorgsector en ik kan je garanderen dat er vandaag in veel verzorgingshuizen de kachel weer hoog gaat want "er komt zo'n koude tocht van het raam". Alles wat je nu uitspaart maak je na je 80e weer dubbel en dwars op. Niks meer snel onder de douche. Er komt een dag dat de zuster je onder de douche zet en het alarm gaat waardoor ze "even" weggaat en je vervolgens een half uur vergeet. Zit je dan op je douchestoeltje water te verspillen (verwarmt met veel te dure stadswarmte) :+

*duikt weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
stefan001 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:50:
Maargoed, genoeg offtopic. Zijn jullie nu teleurgesteld met de regen vanwege opbrengst of spoelen de panelen juist mooi schoon voor volgende week (heb niet naar het weerbericht gekeken)?
Tot dusver is de opbrengst over 2007 nog niet erg zorgwekkend laag. We zitten volgens mij nog steeds iets boven het gemiddelde over de afgelopen paar jaar. Als de komende paar maanden erg somber zijn zullen we wel onder dat gemiddelde duiken, maar met een natuurlijke bron als de zon kun je nu eenmaal verwachten dat de opbrengst fluctueert.
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:56:
Krijg ik toch nog gelijk met mijn pessimisme over deze slechte zomer :Y
Toch niet dus... En waarom zou je blij zijn als een pessimistische verwachting uitkomt? :?

-edit-

En trouwens: bij 'slecht' weer waait het meestal harder en dan draaien 'mijn' windturbines ook harder en wordt er dus ook elektriciteit geproduceerd. Voor mij bestaat er op energiegebied dus bijna geen slecht weer :)

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 09-08-2007 11:28 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zat gister de VPRO gids voor volgende week eens door te bladeren en ik zag ergens een uitzending is over de energiemarkt in Duitsland, hoe verziekt die is door de privitariseringen.

Omdat hier regelmatig geroepen wordt dat het net zo geregeld moet worden als in Duitsland (teruglevering e.d.) misschien intressant voor jullie.

Zal vanavond nog ff kijken naar de exacte tijd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 09:39:
[...]

Offtopic:

Weet je wel wat je de staat kost aan verzorgingskosten als je dalijk 93 blijkt te worden >:) Ik neem mijn verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat ik dood ben voordat ik aanspraak kan maken op mijn AOW die ik dan wel zo'n 40 jaar betaald zal hebben :*)

Nu werk in in de zorgsector en ik kan je garanderen dat er vandaag in veel verzorgingshuizen de kachel weer hoog gaat want "er komt zo'n koude tocht van het raam". Alles wat je nu uitspaart maak je na je 80e weer dubbel en dwars op. Niks meer snel onder de douche. Er komt een dag dat de zuster je onder de douche zet en het alarm gaat waardoor ze "even" weggaat en je vervolgens een half uur vergeet. Zit je dan op je douchestoeltje water te verspillen (verwarmt met veel te dure stadswarmte) :+

*duikt weg
Je hoeft niet weg te duiken, hoor.

Humor is het beste wapen in donk're tijden.

Ik kan een geintje op zijn tijd wel waarderen.

Is ook "duurzaam". Hoort dus ook op dit forum thuis, ik krijg er wel positieve energie van... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hjs schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:11:
Ik zat gister de VPRO gids voor volgende week eens door te bladeren en ik zag ergens een uitzending is over de energiemarkt in Duitsland, hoe verziekt die is door de privitariseringen.

Omdat hier regelmatig geroepen wordt dat het net zo geregeld moet worden als in Duitsland (teruglevering e.d.) misschien intressant voor jullie.

Zal vanavond nog ff kijken naar de exacte tijd e.d.
Das ist doch "alte Kuchen"...

Er wordt al jaren fel gestreden (en niet alleen door "de Alto's"), tegen de krankzinnige perversiteiten die met de liberaliseringen (niet privatisering) gepaard gaan. Ook (vooral) in Duitsland.

Ik zit me echt helemaal te vergapen aan het boek Energy Autonomy van energie tycoon Hermann Scheer (o.a. parlementslid SPD). Die fileert werkelijk alles wat naar energiemoloch en consensuspolitiek riekt, en de milieubewegingen krijgen ook nog eens een hele vette sneer erbij.

Desondanks blijft voor ook door hem dat mede door mij zo bejubelde Erneurbare Energien Gesetz, RECHT overeind staan, ondanks het liberaliseringsgelazer elders op de Duitse energiemarkt (waar jij blijkbaar naar refereert).

Scheer mag immers als "Der Vater" van het EEG beschouwd worden, dus dan mag je zo wel je voorkeuren hebben. Zeker met zo'n prijzenkast als hij thuis heeft (alternatieve Nobelprijs en nog zo wat van dat "kleine grut").

Ik ga weer verder lezen. Rote Ohren, dass bekommt mann davon!

;)

Ik ben overigens zeker geïnteresseerd in je bevindingen en evt. link naar meer info. Ik kan er geen genoeg van krijgen von das Zweite deutsches Wirtschaftswunder...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

14-8, ZDF 21.00 is die TV uitzending (blz 47 vpro gids)
Frontal 21 documentaire: Das Kartell - Im Wurgegriff der Energiekozerne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ha, ha, ha.

Ik heb ook de VPRO gids. Zie pagina 47 "Duitse Energie Onbetaalbaar". Wat een rancuneuze (en oh zo misleidende!!!) titel. Wat wel waar is dat bijv. E.ON goud geld heeft verdiend door in de "beschermde tijd" overal in Europa infrastructuur op te kopen en door de extreme verknoping van alles wat energie heet (productie, levering, transport, etc.) al heel vroeg alles naar hun hand kon zetten, maximaal winst heeft geboekt. Ze hebben niet voor nix het Spaanse staatsbedrijf Endesa op kunnen kopen (waardoor het echt een energiemonster is geworden) omdat ze miljarden hebben verdiend in die gouden tijd. Tot aan "onze" ( :( :( :( ) elektracentrale aan de Langegracht in Leiden aan toe (ja, echt: eigendom van E.ON!!!), waarvan ze de restwarmte niet meer in de Herensingel pleuren, maar dat peperduur aan NUON Warmte verkopen die dat voor heftige prijzen aan ons gedwongen stadswarmte klanten doorschuift (breek me de bek niet open over stadswarmte). Enzovoorts.

Er zitten hele grote waarheden in, maar zo'n frase als (citaat): "tienduizenden arbeidsplaatsen staan vanwege de torenhoge productiekosten in de industriële sector op de tocht" (staan), zet ik hevige vraagtekens bij. Als ze bedoelen: arbeidsplaatsen in de energieVRETENDE sectoren, kan ik daar niet echt ongelukkig van worden in energiecrisis jaar 2007.

Daar staan immers al 230.000 banen (BRD only) in de duurzame energie sector tegenover die WEL toekomstgericht is, hoogkwalitatief personeel oplevert, het land goud geld laat verdienen, gebieden met hoge werkeloosheid aan kwalitatief hoogwaardige arbeid helpt, de fossiele import fors doet verminderen, de Kyoto doelstellingen tot een absoluut lachertje maken (en ja, inderdaad, al vele malen meer CO2 uitstoot voorkomt dan er ooit via de "klimaathandel doelstellingen" gerealiseerd ZOU moeten worden in de BRD...). :X

Sigmar Gabriel, da's pas een Umweltbundesminister, heeft zelf al keihard toegegeven dat door de enorme hoeveelheid (19.000) windturbines in het land de gemiddelde elektriciteitsprijzen juist zijn GEDAALD in vergelijking met de onhoudbare situatie ZONDER duurzame energie. Ergo: "die Erneurbaren" brengen de elektraprijs omlaag, en de fossiele en atoomboys veroorzaken juist die vermaledijde (in de uitzending aan de schandpaal te nagelen) prijsstijgingen (allemaal kunstmatig: want alles behalve als je slim bent de hernieuwbare bronnen, worden naar de olieprijs toegerekend).

Overigens, het kan niet genoeg benadrukt worden. Het volledige EEG (feed-in tarieven voor o.a. zon, wind, water, geothermie, schone biomassa e.d.), kost Otto Normalverbraucher maximaal 18 euro in het jaar. Als hij "normal" blijft verbrauchen. Hoezo, duurzame elektriciteit bevorderen "duur", geachte hollandsche energiebureaucraten???

Toch leuk om naar te kijken, dus.

Dinsdag 14 augustus 2007, ZDF (als je die hebt), 21.00 - 21.45 uur "Das Kartell - Im Wurgegriff der Energiekonzerne".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Je was me net te snel af, hjs.

Tja, als je er zo'n ...verhaal van maakt als ik, .... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een dimbare spaarlamp gekocht, een Megaman 11W warmwit. Dat werkt echt leuk! Meer details op mijn website (onder nieuws).

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20070810Megamanspaarlamp.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:05
Wij wonen nu sinds oktober 2005 op het nieuwbouw project De teuge in Zutphen. Hier word gebruik gemaakt van verwarming door middel van een warmtepomp.
Ons is toen verteld dat het één van de eerste wijken was met dit systeem, dit is iets wat ik niet begrijp? Ondanks dat alles op elektrischetijd werkt en we geen gas hebben is het een heel stuk milieu vriendelijker. De verwarming word op uitzondering van de slaapkamers allemaal gedaan door middel van vloerverwarming wat verwarmd wordt door de warmtepomp die hier een 50 meter vandaan staat. Ondanks dat er in het begin wel wat problemen waren met de cv instalaties voor het warme water werkt het allemaal goed. Ook is het erg fijn dat het in de zomer kan dienen als koeling. In de slaapkamers staan confectors waar lucht doorheen word geblazen en dat afhankelijk van de vloerverwarming word verwarmd of gekoeld.

Ik snap niet waarom dit soort systemen niet veel meer worden toegepast bij nieuwbouw projecten. Het is naar mijn idee veel milieu vriendelijker, niet iedere woning heeft een cv om het huis warm te stoken maar alleen nog maar om het water te verwarmen.

Ik zie eigenlijk vooral voordelen, er zijn wel kleine nadelen zoals dat je in de keuken niet de vloerverwarming aan hebt en in de woonkamer wel. Maar het kost geen extra energie om eht wel te doen dus om die reden heoft het geen probleem meer te zijn.

Dus ondanks de weinige nadelen in mijn mening, waarom word dit niet veel meer toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:09:
Ik heb een dimbare spaarlamp gekocht, een Megaman 11W warmwit. Dat werkt echt leuk! Meer details op mijn website (onder nieuws).

[afbeelding]
Dat is een leuk ding voor mijn ouders in de woonkamer! :) Ik heb een 300W dim halogeenlamp daar al weg gezeurd (staande spaarlamp voor huwelijksdag kado gegeven :P), er staat nu een ikea ding met spaarlamp. Maar dit is wel cool, dan is het weer dimbaar :). Vraagje: aangezien het met stapjes gaat, zitten er dan misschien 4 verschillende lampen in? Dat zou ook een verklaring zijn voor de prijs van 20 euro.

Waar heb je dat ding gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:05:
Vraagje: aangezien het met stapjes gaat, zitten er dan misschien 4 verschillende lampen in?
Nee, er zit één fluorescentiebuis in die op verschillende sterktes brandt. De elektronica in de voet zorgt ervoor dat de buis op de juiste sterkte geregeld wordt.
Waar heb je dat ding gekocht?
Ik heb hem gekocht bij de firma Edison in Hilversum, maar hier kun je door je postcode in te vullen kijken of er een dealer bij jou in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TerminalNL schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:50:
Dus ondanks de weinige nadelen in mijn mening, waarom word dit niet veel meer toegepast?
Omdat het een techniek is met een hoge aanschafprijs. Die hoge aanschafprijs verdien je in de loop van de tijd wel weer terug, maar het is helaas gebruikelijk om bij een grote aanschaf vooral naar het prijskaartje te kijken, en niet naar de totale kosten over de levensduur. Een gewone CK-ketel is niet zo duur, maar kost over zijn levensduur veel meer geld aan gas. Daardoor zal hij in totaal bezien duurder zijn dan een warmtepomp.

Mensen kopen niet eens spaarlampen, terwijl je die al in 6-12 maanden terugverdiend hebt!

Het gaat om langetermijn visie, en die ontbreekt nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:05
Nu wonen wij in een huur huis dus over de prijs kan ik niet erg veel zegen, maar ik weet wel dat het premie-A(?) woninigen zijn. Door de subsidie waren het erg goedkope huizen. Dit zal idd niet altijd het geval waardoor het wel te duur word.

Het is erg jammer dat deze relatief milieu vriendelijke manier puur door bezuiniging weinig word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sowieso zijn huurwoningen (en bedrijfsruimtes ook) een probleem als je kijkt naar investeringen op het gebied van energiebesparing. Het is voor de verhuurder niet interessant om te investeren in zaken als verbeterde isolatie, warmtepompen, WTW enz. omdat die alleen de uitgaven heeft en niet de besparingen. Huurders aan de andere kant zullen deze investeringen ook niet snel doen omdat de woning hun eigendom niet is. Ik zie het in de praktijk op mijn werk: ons pand is bar en bar slecht geïsoleerd (het is een voormalige garage) waardoor we ons 's winters helemaal gek stoken en 's zomers de airco's onafgebroken loeien om het pand een beetje leefbaar te houden. Dat kost ons klauwen vol met geld aan gas en elektriciteit maar niemand die er structureel iets aan doet.

Hier en daar zie je wel kleinschalige initiatieven van woningcorporaties om huurwoningen beter te isoleren, je ziet dan wel vaak dat de huur stijgt. Daar wordt dan weer moord en brand over geschreeuwd terwijl niet vermeld wordt dat de bewoners vaak veel lager stookkosten hebben.

Dat is een cirkel die op de één of andere manier doorbroken moet worden, het aandeel huurwoningen op het totale woningbestand is vrij hoog dus een structurele verbetering daar kan veel schelen op onze nationale energierekening.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2007 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TerminalNL schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:50:
Er zijn de nodige problemen mee geweest, zoals bronvervuiling. Sommige projectontwikkelaars hebben daar nog knallende koppijn van overgehouden, en lijden (onterecht) aan koudwatervrees.

Er moeten vergunningen voor gebruik van aquifers aangevraagd worden. VROM ziet vaak eerder problemen dan kansen, en dan begint het gesodemieter (zie het gezeur met Jorritsma's diepwater warmtepomp, al had die hoogstwaarschijnlijk ook een beetje hoog in de bol, want dat gaat zomaar niet in Nederland).

Ik heb zeer veel interesse, maar ja, als huurder zo'n investering doen (alle vloeren moeten open voor lage temperatuur verwarming, radiatoren weg, leidingen omleggen, :'( ) terwijl er totaal geen garantie is dat je daar geen gezeik mee krijgt is natuurlijk idioot. Ik denk niet dat ik mijn verhuurder zo gek krijg om mijn gedwongen stadswarmtevoorziening te laten omruilen door een door mij verkozen LTV systeem met een prikkie in een oppervlakkig grondwaterlaagje hier. Ik zou bovendien niet weten waar ik die ongetwijfeld bovenmaatse warmtepomp kwijt moet, want ons SV boilertje staat op 15 meter afstand van ons huurappartement in een klein, smal meterkastje in de gemeenschappelijke hal...

leuk plaatje (waar woon jij?):

http://www.inmarkt.nl/~grotenbreg/de_teuge.htm

achtergronden SenterNovem site:

http://www.senternovem.nl...n/de_teuge_te_zutphen.asp

Ik zie dat die warmtepomp daar maar 6.825 euri kost. Extra kosten 3.675 euri, totaal slechts 10.500 euri. Ach. Voor een comfortabel verwarmingssysteem? Peanuts... :Y ;)

Mag ik trouwens vragen wat je elektriciteitsverbruik is? Zitten daar nog zonnepanelen bij? Vrij relevante vragen om het totale energie(kosten)plaatje te kunnen beschouwen...

Merci...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:11:
[...]Mensen kopen niet eens spaarlampen, terwijl je die al in 6-12 maanden terugverdiend hebt!

Er spelen in de hoofden van mensen ook nog tal van andere zaken, hoor!

Let op: dit is niet MIJN insteek, maar reken maar dat er de nodige mensen "wakker" van liggen!

origineel (nota bene uit het degelijke Zwitserland...):
http://gigaherz.ch/pages/...energiesparlampen1187.php

Nederlandse versie van wat umts tegenstanders (ik houd ook niet van die krengen, en ben rabiaat "mobiel-hater", maar that is not the point here, so watch your mouth... :X ):

http://www.stopumts.nl/do...rake_van_energiebesparing

Ergo: daarover zal nog wel wat water door de Rijn en wat spraakwater door de Nederlandse fora gaan vloeien, schat ik in.

Vooral dat laatste "argument" (De warmte die niet door de spaarlampen geleverd wordt, moet in de winter in woningen en kantoren bijgestookt worden.) is natuurlijk de zoveelste KUL. Alsof mensen het warm zouden krijgen van die twee 60 Watt gloeilampen in hun slecht geïsoleerde huisje in een hollandse winter, en de "kachel" dan dus maar op UIT zouden zetten...

En mijn hersenpan had natuurlijk al lang doorstraald moeten zijn door die 9 Watt spaarlamp die al jaren bij mijn hoofd achter het TFT scherm hangt te branden. Zou dat soms de reden zijn dat ik regelmatig "onzin" uitkraam, volgens sommige zonnestroom haters met een betonplaat voor de harsens... >:)

Ach ja, hollanders en energie. Breek me de bek niet open... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Via deze ietwat merkwaardige link kunt u het rapport van CE.nl downloaden:

http://www.rapportsysteem...ex.php?id=432&action=read

(bij mij bleef het opstartvenstertje van die download gefixeerd op klein staan; ik heb het slecht zichtbare pdf document toen maar naar harde schijf opgeslagen, en daarna is het vanaf schijf goed te lezen...)

Vrij technische, maar tale-telling vergelijking gloeilamp - spaarlamp (Philips softone) - LED lamp.

LED komt er zowel energetisch als milieutechnisch zeer goed vanaf, zelfs als die dingen in het huishoudelijk afval terecht zouden komen en het inzamelpercentage voor kapotte spaarlampen flink zal toenemen.

Bijkomend voordeel van LED lampen: cosinus phi compensatie (bij condensator gebruik), waardoor netverliezen voorkomen worden en er dus geen dreiging in de lucht komt te hangen dat huishoudens straks ook voor blindvermogen zullen moeten gaan dokken. Mits er dus meer LED lampen aangeschaft zullen gaan worden, om de druk van de ketel te nemen.

Laat onverlet dat er nog veel rotzooi op de markt is. Dus de eerste de beste netbeheerder die met blindvermogen gaat zwaaien richting huishoudens, gaan we met zijn allen op de barbecue in het openbaar grillen tot 'ie om genade smeekt... >:)

Mijn spaarlampen doen het nog wel de nodige jaartjes, en als ze echt helemaal op zijn, gaan ze direct naar de KCA inzameling. Ondertussen wachten we met spanning de kwaliteitsslag op de LED markt af...

In een ander rapport staat trouwens dat huidige LED lampen met spaarlampen vergelijken energie/lichtopbrengst-technisch niet zo zinvol is. Hangt er maar vanaf hoe je die lampen gaat gebruiken, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:11:
[...]
vervang het maar door 'vrijwel altijd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 09:39:
[...]

Offtopic:

*duikt weg
[off-topic reactie]
Ik zie het bij mijn vader, Deom. Echt verschrikkelijk. Hij zit in een verzorgtehuis en de verzorging is but.

ZIk blow me wel dood vóórdat ik daat zit weg te kwijnen. Ik meen heel serieus dat ik er dan liever zelf een waardig einde aan brouw. Je hebt namelijk voor de volle 100% gelijk!!

Ik vind dat er een wet moet komen waarbij je boven de 65ste 'vrijwillig' aan een zelfdodingspakket kan komen als je geen zin hebt om als hond behandeld te gaan worden in de toekomst en dan bedoel ik de bejaarden van nu: Vreten, slapen en vervelen :/

Ik heb écht medelijden met mijn vader, echt. Hij heeft zelfmoordplannen gehad en ik snap dat wel zo goed, maar hem daarmee helpen doe ik niet.

Ik beloof je op mijn eed dat ik zelf maatregelen neem zodra het tijd is voor de laatste woonplek.
[/off-topic reactie]

Wat denk je dat het aan energie kost om die mensen te verzorgen. Wordt je gelukkig oud want mijn onderbuurman is 86 en doet alles nog zelf zegen je dan. Die man klaagt ook wel eens en dan haal ik mijn 20 jaar jongere invalide vader bij en dan dimt zelfs die man even goed in. Besef, meneer, dat je 86 bent en álles nog zelf kunt inclusief joggen, dus waar heeft U het over zeg ik dan.

Hij noemde mij toen snotneus, maar 2 uur later belde hij wel aan dat ik wel gelijk had :Y

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Yep, ik heb hier nog iets wat ik zelf erg grappig vind aan toe te voegen en ik daag iedereen uit zijn fantasie te gebruiken; ik heb geen zin om een opsomming te maken van wat er allemaal mis is. Laten we zeggen dat het hierop neerkomt:

De TU Delft zit nu in zijn themajaar 'Duurzame Energie'.

hier komt de catch:

Als je een beetje kritisch gaat rondkijken is de TU Delft zo mogelijk de minst duurzame universiteit...

Verder ben ik zelf iemand die altijd graag rekent aan zijn elektronica en ik ben erachter gekomen dat ik niet alleen voor de ultieme coolheid, maar al helemaal voor de totaalkosten een laptopje mag kopen :) Met de intensiteit waarmee ik dat ding gebruik kom ik *makkelijk* positief uit binnen 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nog een andere leuke. Over elektrische fietsen gesproken.

We fietsten vandaag terug uit de stad. Stoppen voor stoplicht. Twee oudjes voor ons. Stoplicht op groen. Oudjes zetten voeten op het pendaal en... scheuren er vandoor!! :(

Wij met de veertigplus jaar jonge beentjes er achter aan gescheurd, potblomme, dat laten we ons toch niet overkomen, twee van die ... ???? :o OK, ik heb zelf een stadsbarrel met een kapotte versnellingsnaaf die alleen op het zwaarste verzet kan, dus dat is effe aanpoten, maar mijn vriendin heeft wel een sturmey archer die werkt, en we verbazen ons over het rap geslagen "gat". :?

Aanpoten geblazen, dus, en met de tong op onze knieën :P in het bereik van onze seniore übermenschen gekomen.

Blijken ze dus op zo'n Batavus Padova geruisloos voor ons uit te karren. Ziet er heftig uit met die vette achternaaf. Accu blijkt in het frame verstopt en de bejaarde meneer zegt dat die (alleen?) door de fietsenmaker vervangen wordt/kan worden.

Buiten adem komen we thuis aan, terwijl de oudjes vief en vrolijk doortuffen met hun onzichtbare hulpverzet... :)

We kijken elkaar aan en denken waarschijnlijk hetzelfde. Als onze beentjes eenmaal stram en krakkemikkig worden, wie weet. Fietsen op zonnestroom. Dat heeft toch ook wel weer wat... _/-\o_

Kost maar twee eurimeier per stuk. Maandsalarisje. Peaunuts... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
zonnigtype schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:21:
[...]

Een meier was toch 100?
Ik weet dat er met de euro enig inflatie te merken was, maar zoveel dat dat ineens een maandsalarisje is.... ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 00:19:
[...]

Een meier was toch 100?
Ik weet dat er met de euro enig inflatie te merken was, maar zoveel dat dat ineens een maandsalarisje is.... ;)
8)7

Dat krijg je als je niet met bargoens bent grootgebracht en pretendeert de "taal des volks" te spreken...

Twee euriruggen, dan?

(hoop dat ik niet weer door de grond moet zakken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groene stroom van een leverancier is in dit land de beste oplossing. Het kartel (heb hem gezien en goed begrepen) zal je zo bedriegen dat je beter maar niet aan al die shit kunt meedoen. Is het niet gewoon het beste als we de industriële revolutie voortzetten en straks vanzelf de rekening krijgen?
Zo werkt het bij mensen. Ze doen maar raak, maar als de rekening komt komen alle excuusen als aapjes uit de mouw, leer mij de mens niet kennen!

Ik kocht een elektrische scooter omdat ik niet bij die doelgroep wil horen. Zo laag is mijn IQ niet en misschien heb ik een kut EQ, maar ik weet wel beter. Mij zullen mensen dat verwijt des doods nooit kunnen geven. Ik heb het goede voorbeeld gegeven en wat een ander doet kun jij toch niet beïnvloeden. Zolang automobilisten en scootersjonnies nog met hun gas zitten te spelen en alle regels aan hun laars lappen ben ik nergens met mijn besparing.
Zou het daadwerkelijk iets uitmaken als ik de accu's van de elektrische fiets en de scooter bij vervanging gewoon in de kliko gooi? Zu het uitmaken of ik spaarlampen in de kliko gooi en spuitbussen, batterijen, gebruikte doekjes met wasbenzine enzovoorts?

Ja, als je het doet ben je net zo slecht als de marketing en zorg ervoor dat ze jou die schuld niet in de schoenen kunnen schuiven als het misgaat want die zekerheid geef ik je zwart op wit bij deze!! Het is een kwestie van tijd want zolang het gemiddelde IQ rond de 100 zit is dit werkelijk te laag om zo'n probleem aan te pakken. Daar zijn mensen niet slim genoeg voor anders was het allang geschied.

In Italië gaat oude olie van een auto gewoon het riool in. Waar ben ik dan met dat beetje brandstof wat ik bespaar? Kan ik niet beter gewoon meedoen om er toch maar bij te horen? Kan ik niet beter gewoon asociaal gaan rijden zoals de rest want dat kan ik wel degelijk.

8)7

Zoek maar op:

Nature-The day of reckoning
In deftig correct Nederlands: De dag van 'vergelding', de dag van de afrekening

Mijn geheim?

Ik dek me in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 08:49:
[...]
Het is een kwestie van tijd want zolang het gemiddelde IQ rond de 100 zit is dit werkelijk te laag om zo'n probleem aan te pakken. Daar zijn mensen niet slim genoeg voor anders was het allang geschied.
[...]
Is dat niet de definitie van IQ?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, laten we het ontopic houden, voor babbelen over 'bedrijven aanvallen' en IQ zijn vast veel geschiktere topics te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mag ik een klein beetje offtopic sowieso nog de filosofische opmerking maken:

Exuimtum geeft hier aan dat hij het 'beter' heeft gedaan, of 'slimmer' is dan andere mensen, en windt er geen doekjes om. Dit is een filosofisch foute instelling (let op, ik bedoel hier iets algemeens aan te geven, ik val je allerminst persoonlijk aan!): wat maakt jou als individu zo ontzettend goed dat jij kunt zeggen dat je beter bent op enig vlak? Je moet áltijd blijven onderzoeken en áltijd blijven twijfelen, zeker op het gebied van duurzame energie!! Iets is niet persé 'beter' of 'slechter' dan iets anders. Als praktisch voorbeeld die loodaccu's - het milieu-effect van het niet netjes afvoeren van afgewerkte loodaccu's is vele malen ernstiger dan de energie die je bespaart door een elektromotor ipv verbrandingsmotor te gebruiken. Ook de productie en bij het juist verwerken is een hoop energie en vervuiling gemoeid, en zolang je geen harde cijfers hierover hebt kun je niet zeggen dat je overall beter uit bent. Je kunt aanvoelen dat het waarschijnlijk wel beter moet zijn, maar je kunt het momenteel nog niet zeker weten.

Hiermee val ik je dus niet aan, want ik ken je argumentatie en motivatie, het is gewoon iets dat je vaak in de media ziet: men is op zoek naar de vraag of dit 'slecht', 'beter' of 'goed' is, wanneer er geen sluitende argumentatie wordt gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:11

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:10:
[...]

Mag ik trouwens vragen wat je elektriciteitsverbruik is? Zitten daar nog zonnepanelen bij? Vrij relevante vragen om het totale energie(kosten)plaatje te kunnen beschouwen...
Ik zal, ter vergelijking, ons verbruik geven, we hebben hier ook LTV met warmtepomp en geen gas in de wijk dus elektrisch koken...:

Jaarverbruik was vorig jaar 6057 kWh (excl de 506 kWh van de zonnepanelen).

In onze vorige woning zaten we rond de 3000-3100 kWh.
We zijn met zijn 3-en en in onze vorige woning was junior nog niet oud genoeg voor de playstation ;)
Zoals je ziet zijn wij grootverbruikers ;(

Desondanks zijn wij nu (vrijstaand) toch goedkoper uit dan in onze vorige woning (hoekwoning).

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat geloof ik graag dat je goedkoper uit bent.
In het verwarmen van een huis gaan de meeste kosten zitten.
Het elektrichs gebruikt van ons is 3400 kw/h per jaar en betalen daar 47 euro in de maand voor aan Green Choice.
Wij hebben een gezin van 4 personen en zijn verplicht om elektrisch te koken vanwege de stadsverwarming (geen gas aansluiting).
Toen we onze speksteenkachel nog niet hadden betaalden we 170 euro per maand aan verwarming.
Nu batalen we 75 euro per maand, dus om iets aan je energiekosten te doen probeer dan de verwarming eerst aan te pakken.

ps. In die 75 euro zit een vastrecht voor de stadsverwarming van maar liefst 22 eur, schande!

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[b][message=28545107,noline]
Om iets aan je energiekosten te doen probeer dan de verwarming eerst aan te pakken.
Geldt natuurlijk niet voor jou punkrocker omdat je al een warmtepomp hebt.
Maar hoe kom je in hemelsnaam aan een verbruik van 6500kw/h, wij moeten hier ook elektrisch koken en zitten op een verbruik van 3400 kw/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:11

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:34:
[...]

Maar hoe kom je in hemelsnaam aan een verbruik van 6500kw/h, wij moeten hier ook elektrisch koken en zitten op een verbruik van 3400 kw/h.
Die warmtepomp slurpt veel energie!
Het opwarmen van het water gebeurt immers elektrisch...
Dat laatste stuk van 12 naar de 35 graden (of van 8 naar 18 graden als we gaan koelen)....
Ingebouwde warmwaterboiler verwarmt op regelmatige tijden het water naar boven de 55 graden ivm legionella.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ok duidelijk allemaal :)
Zit zelf nog altijd te dubben over een zonneboiler.
Hier vlak over de grens in Duitsland gaat de subsidie voor zonneboilers fors omhoog.
Hier in Nederland gebeurd helemaal niets op dit gebied. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vraag aan Essent voor wat betreft vastrecht stadsverwarming.

Geachte heer of mevrouw, Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld waarom het vastrecht van de stadsverwarming zo schrikbarend hoog is tov een gasaansluiting.
U zou hier op terugkomen maar tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Het argument van" u hoeft toch geen verwarmingsketel te kopen" snijdt geen hout want op deze manier steekt u het voordeel van de consument in uw eigen zak. Als dit voordeel er al is want wij moeten natuurlijk wel een warmtewisselaar aanschaffen. Tevens moeten we elektrisch koken wat ook duurder is als gas.

ps. Zijn er ook stadsverwarming gebruikers hier op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lidl heeft volgende week lampies in de aanbieding, en ook LED lampjes met GU10, GU5.3, E14 of E27 fitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:00:
Vraag aan Essent voor wat betreft vastrecht stadsverwarming.

Geachte heer of mevrouw, Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld waarom het vastrecht van de stadsverwarming zo schrikbarend hoog is tov een gasaansluiting.
U zou hier op terugkomen maar tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Het argument van" u hoeft toch geen verwarmingsketel te kopen" snijdt geen hout want op deze manier steekt u het voordeel van de consument in uw eigen zak. Als dit voordeel er al is want wij moeten natuurlijk wel een warmtewisselaar aanschaffen. Tevens moeten we elektrisch koken wat ook duurder is als gas.

ps. Zijn er ook stadsverwarming gebruikers hier op dit forum?
Breek me de bek niet open over stadsverwarming. :X

Enne: lijkt me geen geschikt forum om daar al te diep op in te gaan. Ik kreeg net een zoveelste TNO rapport binnen, pagina of 87 met heel veel hele ingewikkelde tabellen, waaruit blijkt dat ze in Ypenburg door Eneco heftig genaaid worden. En zo zijn er talloze problemen met de meeste projecten, zijn er diverse commissies, actiecomité's e.d. opgericht, zitten we nog steeds op een Warmtewet te wachten die steeds ingewikkelder wordt, etc., etc. Ik betaal zelf maar liefst 63% van mijn totale verwarmingskosten aan vastrecht. Maar ja, ik verbruik dan ook maar 7,7 gigajoule in het jaar, dus "dat zal dan wel mijn eigen schuld zijn".... :(

Enne: niet ALLE SV klanten hebben geen gasaansluiting (is wel meest gebruikelijk). 4.300 huishoudens in onze wijk zitten opgescheept met een lagedruk kookgasnetwerk waar we sinds de "liberalisering van de gasmarkt" eventjes zonder informatie van leverancier of netbeheerder een euri of 140 aan extra vastrecht voor betalen, maar die de warmteleverancier NUON Warmte weer voor ons moet gaan compenseren "vanwege het Niet Meer Dan Anders principe", terwijl ze onterecht blijven stellen dat dat "een korting" is. Niks korting voor de klanten, want die schieten er geen r**t mee op, en het maakt die nota's totaal onbegrijpelijk....

Geïnteresseerd in meer info? OK, houd je vast en neem eerst effe een dkke borrel :?

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_actueel.htm

Bekijk vooral de opbouw vastrecht grafieken eens. Recentere info hebben we nog steeds niet van NUON gekregen. De informatiestroom heeft inmiddels het stadium van een wadi in de Brinkhorst woestijn bereikt na een paar jaar gruwelijke Sahel droogte... ;(

http://www.polderpv.nl/NU...#grafiek_opbouw_vastrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:34:
[...]

Ik heb op zich best interesse voor een "niet stadswarmte" lagetemperatuur systeem. Maar dat hoge elektraverbruik schrikt mij wel degelijk af. Ook al zou het voor het totale milieuplaatje wel gunstig zijn (daar ben ik nog steeds niet uit, ik wil keiharde berekeningen zonder al te veel academisch koeterwaals daarover zien), als jij zoals het lijkt een dikke 3.000 kWh alleen voor de pompen en die legionella kwijt ben, weet ik zo net nog niet of ik "het" nog wel zou willen. Da's namelijk 3 maal zo hoog als mijn huidige elektragebruik, en daar ben ik toch wel beetje trots op. Als ik al warm water nodig heb, is dat meestal/in hoogste mate 's avonds. Dan kun je dat alleen "administratief" uit je gesaldeerde zonnestroom netinvoeding halen. Vind ik niet cool... :N

Toch maar hout gaan sprokkelen, dan, en een pijpje langs mijn bovenburen doortrekken met een ... speksteenkachel....??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:21:
Nog een andere leuke. Over elektrische fietsen gesproken.

We fietsten vandaag terug uit de stad. Stoppen voor stoplicht. Twee oudjes voor ons. Stoplicht op groen. Oudjes zetten voeten op het pendaal en... scheuren er vandoor!! :(

Wij met de veertigplus jaar jonge beentjes er achter aan gescheurd, potblomme, dat laten we ons toch niet overkomen, twee van die ... ???? :o OK, ik heb zelf een stadsbarrel met een kapotte versnellingsnaaf die alleen op het zwaarste verzet kan, dus dat is effe aanpoten, maar mijn vriendin heeft wel een sturmey archer die werkt, en we verbazen ons over het rap geslagen "gat". :?

Aanpoten geblazen, dus, en met de tong op onze knieën :P in het bereik van onze seniore übermenschen gekomen.

Blijken ze dus op zo'n Batavus Padova geruisloos voor ons uit te karren. Ziet er heftig uit met die vette achternaaf. Accu blijkt in het frame verstopt en de bejaarde meneer zegt dat die (alleen?) door de fietsenmaker vervangen wordt/kan worden.

Buiten adem komen we thuis aan, terwijl de oudjes vief en vrolijk doortuffen met hun onzichtbare hulpverzet... :)

We kijken elkaar aan en denken waarschijnlijk hetzelfde. Als onze beentjes eenmaal stram en krakkemikkig worden, wie weet. Fietsen op zonnestroom. Dat heeft toch ook wel weer wat... _/-\o_

Ja, er zijn 2 soorten elektrische fietsen en ik kan een verklaring geven van hun gedrag en dat doen ze niet expres namelijk, maar dat is een eiegnschap van de Padova, een levensgevaarlijke fiets.

Je hebt IPS ondersteuning (heb ik) en je het PPA ondersteuning (de Padova)

IPS (Intelligent Pedal System) grijp pas in met ondersteunen bij 6 km/h. Als je langzamer fietst heb je geen ondersteuning en dit is expres gedaan om te voorkomen dat je wegschiet of dat je agressief aan die bel staat te hengsten om er lang te mogen. Het is een heel doseerbaar systeem en ik ervaar het als erg fijn.

PPA (Pedal Pressure Acceleration) Deze sensor zit ergens anders en is een ander type. Bij IPS zien we sensors bij de trapas en bij PPA zijn het druksensors die ook in weegschalen gebruikt worden.
Ik vind dit een levensgevaarlijk systeem want als je te dicht achter een normale fietst staat en het licht gaat op groen kun jij er tegenop knallen. Met IPS is dit onmogelijk. IPS bespaard de accu ook enorm en je ziet het niet bij het Li-ion concept, maar bij de LoodGelaccu generatie.

Mijn elektrische scooter heeft weer een heel ander systeem. Ik kan zodanig gedoseert gas geven dat ik achter een voetganger kan blijven rijden zonder constant te spelen met het gas. Het is ook zo dat als ik vol gas geef dat ik een stoot in mijn rug krijg bij mijn elektrische bromscooter en dat is het koppel dat je ook ziet bij PPA.

Die oudjes zetten gewoon een force pedaaldruk en daar gaan ze in maximale ondersteuning, maar zo kan ik het ook. Ik gebruik louter de laagste ondersteuning want dan heb ik het idde dat ik tenminste zelf ook nog iets doe en het scheeld bijna het dubbele in de range. Die oudjes halen de 30 kilometer niet met dit gedrag, geloof mij!

SP: Die Pandova kan wel heel wat beter gespaakt worden als hij zo behandelt wordt. Jij kan lachen als er bij hun een spaak uitklapt :>

*Zelf in bezit: De Eco electric 909 en een EasyBike Cyclone pedelec.
*Is gek van elektrische voertuigen = grote hobbie en ik weet er alles van

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 08:21:
de Padova, een levensgevaarlijke fiets.
Dit is misschien meer iets voor in Overzicht elektrische voertuigen, maar goed. Is levensgevaarlijk niet een beetje erg sterk gesteld? Ook bij die Padova kun je de gewenste ondersteuning instellen, als je weinig hulp wilt stel je dat in en krijg je ook weinig hulp.

-edit-

En daarbij kan ik me niet voorstellen dat een merk als Batavus, wat toch een naam heeft hoog te houden, een fiets op de markt brengt die daadwerkelijk 'levensgevaarlijk' is.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 13-08-2007 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:25:
[...]Maar ja, ik verbruik dan ook maar 7,7 gigajoule in het jaar.
Met zo'n verbruik kun je thuiskomen _/-\o_
Na 4 maand gebruik van m'n kachel is het jaar gebruik gezakt van 55 naar 31 GJ.
Ik ben benieuwd wat het jaarverbruik wordt als ik hem een vol jaar gebruik, kan alleen maar fors lager worden :)
Ik stook hier zoveel mogelijk met onbehandeld hout van de plaatselijke timmerschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07
CanonG1, waar is je website gebleven?

Ik krijg deze melding:

De website SolarWebsite.nl is vanaf heden bereikbaar op:

www.solarwebsite.nl

Dit laatste adres lijkt me niet juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Die doet het hier gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneschijn schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 08:23:
CanonG1, waar is je website gebleven?

Ik krijg deze melding:

De website SolarWebsite.nl is vanaf heden bereikbaar op:

www.solarwebsite.nl

Dit laatste adres lijkt me niet juist...
Ergens op de site kon je lezen dat de site is verhuisd naar een andere server en dat het Demon adres alleen nog een forward heeft. Op termijn gaat dat adres waarschijnlijk helemaal verdwijnen.

Solarwebsite.nl is echt het goede adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 08:47:
[...]

Ergens op de site kon je lezen dat de site is verhuisd naar een andere server en dat het Demon adres alleen nog een forward heeft. Op termijn gaat dat adres waarschijnlijk helemaal verdwijnen.

Solarwebsite.nl is echt het goede adres.
Een reload van de pagina deed wonderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-edit-

Lamaar, dat krijg je er van als je een post te lang open laat staan voordat je hem plaatst :(

-edit2-

Zo hee, een man of twintig hebben even gecontroleerd of de website wel goed werkt vanaf GoT zie ik in de log! :)

-edit3-

Ik heb de doorstuurwebsite aangepast met een mededeling over het refreshen. Al doende leert men (8>

[ Voor 135% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2007 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:48

hamsteg

Species 5618

Van het weekend was een van de drie op afstand te activeren schakelaars kapot. Niet milieu vriendelijk maar wel knievriendelijk dus ik naar de winkel om een nieuwe te halen. Sta je daar voor een schap en heb je drie keuzes. Dus ik met mijn beste bedoelingen al die drie verpakking door gekeken naar verbruiksgetallen ... niets. Maximaal 3000W te belasten maar ik wil weten wat dat ding zelf doet.

Waarom, als dit kabinet zo vol is van milieu maatregelen, niet een simpele wet die verplicht op (verpakking van) electronische apparatuur de volgende vier elementen te vermelden:
  1. Normaal verbruik in W (apparaat staat aan, meting van een uur inclusief 1 hoofdactie waarvoor het apparaat bedoeld is)
  2. Standby W. (als van toepassing)
  3. "uit" verbruik.W (dus stekker zit wel in het stopcontact, ook wel sluipverbruik genoemd)
  4. Max verbruik W (door opstarten/koken)
Wat zien jullie hier voor haken en ogen aan? Dit is toch heel simpel en verhoogt de keuze voor ons milieu freaks of ben ik nou weer eencellig bezig?

Punt 1 zal het meeste discutabel zijn. Heb hier lang over nagedacht maar uiteindelijk moet de regel ook nog uit te voeren zijn dus geeft ik het voordeel aan de fabrikant die het dan maar in zijn voordeel gebruikt:
- Wat meet je aan een koffiezetapparaat? Laat hem een uur aanstaan en 1 kopje koffie zetten. Het is in iedergeval een indicatie.
- Wat meet je aan een electrische kachel? In ieder geval een uur lang laten temperatuur vergelijken en 1 maal laten aanslaan (yep kan voor slechts 1 seconde nodig zijn). Het Max. verbruik geeft dan wel aan dat er meer aan de hand is.
- Schakelaar 1 maal aan/uit en een uur meten.

[ Voor 29% gewijzigd door hamsteg op 15-08-2007 15:37 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat je daar zegt snijdt zeker hout. Het is als consument lastig te bepalen wat het verbruik van een apparaat is. Vraag in de eerste de beste BCC maar eens naar het standbyverbruik van een DVD-speler of zo en de verkoper zal je waarschijnlijk glazig aankijken

Een duidelijk vermelding op de verpakking lijkt me een goede eerste stap. Je hebt gelijk dat het voor sommige apparaten lastig te meten is, maar daar moet wel een 'standaardmeting' voor te bedenken zijn per soort apparaat. Mensen kunnen dan zelf vergelijken hoe (on)zuinig een apparaat is ten opzichte van de overige apparaten.

Maar ik vind dat er ook best een strakkere regelgeving mag komen voor het verbruik. Waarom geen wet die zegt "het standbyverbruik van ...... (vul soort apparaat naar keuze in) mag maximaal 0,1W bedragen. Is het meer? Dan mag het apparaat in Nederland, of Europa, niet verkocht worden." Een simpele, duidelijke regel. Dan weten de fabrikanten én de consumenten waar ze aan toe zijn. Het is goed mogelijk deze regel 'glijdend' te maken, dus bv. in 2008 mogen TV's nog 5W standbyvermogen hebben, in 2009 2,5W, in 2010 1W, in 2011 0,5W en in 2012 0,1W. Dan zijn we in 5 jaar klaar. Dan hoef je ook geen moeilijke truuks uit te halen met heffingen en subsidies waarmee gefraudeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

@CanonG1 ... helemaal eens ... maar kleine stapjes he, politici zijn niet de snelsten :)

Hoe zou je zoiets los kunnen krijgen? Hoe komt zoiets tot een wetsvoorstel?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:09:
@CanonG1 ... helemaal eens ... maar kleine stapjes he, politici zijn niet de snelsten :)

Tsja er was zo'n website waar ook al politici op gereageerd hadden... iets met zonnecellen in ons polder-landschap ;)
Maar goed, je zou ook een uitgebreid stukje tekst richting consumentenbond oid. kunnen sturen. Als het in dat blaadje komt, of op radar of kassa, dan kun je hopen op kamervragen en zo het balletje aan het rollen krijgen :)

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 09:05:
-edit-

Lamaar, dat krijg je er van als je een post te lang open laat staan voordat je hem plaatst :(

-edit2-

Zo hee, een man of twintig hebben even gecontroleerd of de website wel goed werkt vanaf GoT zie ik in de log! :)

-edit3-

Ik heb de doorstuurwebsite aangepast met een mededeling over het refreshen. Al doende leert men (8>
Volgens mij heb je die derde edit alleen maar geplaatst om dat zeldzaam gebruikte smiley eens te kunnen insereren... >:)

• zonnigtype

zonnigtype

hamsteg schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:20:Wat zien jullie hier voor haken en ogen aan? Dit is toch heel simpel en verhoogt de keuze voor ons milieu freaks of ben ik nou weer eencellig bezig?
Simple as that.

"Is slecht voor onze economie, meneertje. U gaat me toch niet vertellen dat u wilt dat er minder omgezet word?"

Of zoiets...

Laat ik zo zeggen: ik HOOP niet dat dat in die hersens rondmaalt. Maar ik VREES het ergste...

:X

• zonnigtype

zonnigtype

Paulus Jansen (SP) stelt regelmatig vlijmscherpe vragen aan de vaste kamercommissie EZ, EZ zelf, e.d.

Van onze "Diederik" hoef je weinig meer te verwachten, die is gemuilkorfd door zijn partij...

"PFC Jansen" <pjansen@sp.nl>

Zuukzes...

• zonnigtype

zonnigtype

En nu we toch "bezig" zijn....

Polder PV heeft de hand weten te leggen op twee reeds geruime tijd "werkeloos" op het dak staande 108 Wp Shell paneeltjes, voor slechts 0,98 euri/Wp.

Aangezien onze situatie nogal complex is, was het even hard aanpoten, maar voor de vakantie wilde ik dit toch effe geregeld hebben zodat onze ferrarismeter tijdens onze afwezigheid eventjes vet kan gaan terugdraaien om al het intensieve werk aan Polder PV een beetje te compenseren...

Vanochtend al meteen het vermogensrecord gebroken, 1.046 Watt AC momentaan (tussen hagelwitte cumuluswolken in, veel reflecties) met 12 modules. Ik zit nu op 1.236 Wattpiek nominaal STC vermogen. Nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/2007_08150006_15pct.jpg

Rechtsvoor de nieuwe twee modules. Die staan nu (als het goed is) pal zuid, de andere modules staan parallel aan de as van het complex, en die blijkt (Google foto's met kompasroos) tien graden oost van zuid te liggen. Maakt waarschijnlijk niet veel uit, maar het lijkt me leuk om het verschil in de loop van de tijd te kunnen bepalen, aangezien ik elke module individueel kan monitoren (met in huis opgestelde OK4E omvormers). NB: de modulerij linksvoor is voor de gemeenschappelijke voorzieningen in ons complex, de rest van de modules zijn voor ons huishouden.

Meer info:

http://www.polderpv.nl/ni...derPV_twee_nieuwe_modules

:)

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:54:
Wat je daar zegt snijdt zeker hout. Het is als consument lastig te bepalen wat het verbruik van een apparaat is. Vraag in de eerste de beste BCC maar eens naar het standbyverbruik van een DVD-speler of zo en de verkoper zal je waarschijnlijk glazig aankijken

Een duidelijk vermelding op de verpakking lijkt me een goede eerste stap. Je hebt gelijk dat het voor sommige apparaten lastig te meten is, maar daar moet wel een 'standaardmeting' voor te bedenken zijn per soort apparaat. Mensen kunnen dan zelf vergelijken hoe (on)zuinig een apparaat is ten opzichte van de overige apparaten.

Maar ik vind dat er ook best een strakkere regelgeving mag komen voor het verbruik. Waarom geen wet die zegt "het standbyverbruik van ...... (vul soort apparaat naar keuze in) mag maximaal 0,1W bedragen. Is het meer? Dan mag het apparaat in Nederland, of Europa, niet verkocht worden." Een simpele, duidelijke regel. Dan weten de fabrikanten én de consumenten waar ze aan toe zijn. Het is goed mogelijk deze regel 'glijdend' te maken, dus bv. in 2008 mogen TV's nog 5W standbyvermogen hebben, in 2009 2,5W, in 2010 1W, in 2011 0,5W en in 2012 0,1W. Dan zijn we in 5 jaar klaar. Dan hoef je ook geen moeilijke truuks uit te halen met heffingen en subsidies waarmee gefraudeerd kan worden.
Ik vind het inderdaad raar dat men nog niet op elke transformator een 'knijper' zet - optocoupler die een thyristor/FET met shuntweerstandje omzet als het apparaat uitstaat zodat het sluipverbruik nihil wordt (0.1W ofzo is prima te doen). Dat kost maar liefst 3, ten hoogste 4 onderdeeltjes extra per trafo en bespaart de consument hoopjes moeite (hoef je geen trafos uit te trekken) en geld. Sommige computervoedingen hebben al zon dingetje, werkt dan iets anders omdat er standby ook nog wat vermogen moet kunnen worden getrokken, maar zorgt er wel voor dat in principe <5W sluipverbruik overblijft (wat heel redelijk is gezien intern nog steeds zon 2-5W nodig is voor WOL en dergelijken)

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 00:27:
108 Wp Shell paneeltjes, voor slechts 0,98 euri/Wp.
Hoe kom je daar aan?!?!?! Zijn er nog meer? Indien ja: daar wil ik er ook nog wel één of twee van...

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 07:53:
[...]
Hoe kom je daar aan?!?!?! Zijn er nog meer? Indien ja: daar wil ik er ook nog wel één of twee van...
Me too! :-)

Ik heb het hotfill apparaat ook opgehangen, m'n maat heeft nog even een leidinkie gelegd en nu kunnen we dus zonverwarmd de was doen. Omdat ik het niet aandurf een kWh meter aan de wasmachine te hangen heb ik niet echt een geen idee wat de exacte besparing aan electrische energie zal zijn (water hoeft niet meer electrisch verwarmd te worden), maar het is in mijn ogen een stuk logischer om warm water te gebruiken wanneer het vooraadvat van de zonneboiler op krap een meter van de wasmasjien staat.

• zonneschijn
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:13:
[...]

Ik heb het hotfill apparaat ook opgehangen, m'n maat heeft nog even een leidinkie gelegd en nu kunnen we dus zonverwarmd de was doen. Omdat ik het niet aandurf een kWh meter aan de wasmachine te hangen heb ik niet echt een geen idee wat de exacte besparing aan electrische energie zal zijn (water hoeft niet meer electrisch verwarmd te worden), maar het is in mijn ogen een stuk logischer om warm water te gebruiken wanneer het vooraadvat van de zonneboiler op krap een meter van de wasmasjien staat.
Hoe heb je het hotfill apparaat aangesloten, rechtstreeks op de boiler of zit er nog een naverwarmer tussen (bv combiketel)? Heb je foto's? Jammer dat je geen metingen aan het verbruik voor en na installatie van het apparaat hebt gedaan.

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 00:27:
Polder PV heeft de hand weten te leggen op twee reeds geruime tijd "werkeloos" op het dak staande 108 Wp Shell paneeltjes, voor slechts 0,98 euri/Wp.
Hmm, dat staat mij ook wel aan :)

Verwijderd

Men is hier blijkbaar al mee bezig..
nieuws: Europa richt vizier op standby-functie elektrische apparaten

Verwijderd

zonneschijn schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
Hoe heb je het hotfill apparaat aangesloten, rechtstreeks op de boiler of zit er nog een naverwarmer tussen (bv combiketel)? Heb je foto's? Jammer dat je geen metingen aan het verbruik voor en na installatie van het apparaat hebt gedaan.
Foto's zijn gemaakt en zet ik binnenkort op m'n site(je). De warmwateraanvoer zit na de cv combiketel, die zorgt ervoor dat het aangevoerde water altijd op een vaste temperatuur is.

Metingen heb ik niet aangedurft omdat volgens mij de wasmachine het maximale vermogen van de meetapparatuur overstijgt en ik mijn metertje niet wilde opblazen. Het is een A-klasse wasmachine (eland bestendig!) Ik denk wel dat we het in het wekelijkse electra verbruik gaan zien. De hoeveelheid was per week is behoorlijk constant, en het verbruik dus ook, dus zal vrij eenvoudig in te schatten zijn hoeveel het scheelt.

We zullen met het draaien van de was rekening gaan houden met de temperatuur in de boiler, wel zal er in meer bewolkte weken toch zo nu en dan wat water met gas bijverwarmt worden, dit is wel efficienter dan het met electra te doen.

• TD-er
Vandaag in de Groninger-Internet-Courant
Groninger huurwoningen worden energiezuinig
De kans is groot dat een aanzienlijk deel van de huurwoningen in de stad Groningen energiezuinig worden. Het college van B en W van Groningen gaat daarover in overleg met de woningcorporaties. Als de plannen doorgaan dalen de woonlasten, worden de woningen energiezuiniger en daalt de CO2 uitstoot.

In de voornemens zouden de verhuurders de investeringen moeten doorberekenen aan de huurder. Door de daling van de energielasten zijn de huurders – ondanks de doorberekening van de investering – dan nog steeds voordeliger uit.

Met ondersteuning van SenterNovem, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van VROM, wordt met de corporaties overlegd hoe de bestaande woningvoorraad energiezuiniger gemaakt kan worden.
't zal mij alleen benieuwen of de totale kosten lager zullen uitvallen.
Er zitten hier namelijk ook best wel veel huurders al tientallen jaren in hun huis en door dergelijke aanpassingen zal de huurprijs mogelijk opnieuw bepaald gaan worden.
Bijvoorbeeld mijn oude buren wonen hier al ruim 40 jaar en die hebben de installatie van CV nog steeds weten tegenhouden, omdat dan de huur aanzienlijk zou stijgen. Geen idee wat ze aan huur betalen, maar veel zal het niet zijn :)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Ik ben bezig met een voorstel te schrijven tegen sluipverbruik. Het wordt een twee fasen plan:

1. bewustwording bij consument doordat fabrikanten de info op producten zetten,
2. over een aantal jaar de wettelijke noodzaak om sluipverbruik en standby verbruik te minimaliseren in de consumenten producten.

Het eerste deel ben ik bijna mee klaar ... ik laat het een aantal dagen op me inwerken en zal het dan eens posten ;)

Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1pd5HriVnazOCkA4alsa_VU4zYEeh2AyiuXXm3GsJNgq_oIEQ5KakUkfEJ6PgXFMMR1oaOa08q1qI

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 13:08 ]

... gecensureerd ...

• TD-er
Leuk en duidelijk logo _/-\o_
Maar goed, houd je er wel rekening mee dat mensen dergelijke waarden ook willen en zullen controleren.
Dus als ze hun Senseo dan gaan meten met een goedkope meter, zal die niet 0,3 Watt aangeven, maar 8 Watt, om maar even een voorbeeld te noemen.
En op welke artikelen moeten die waardes vermeld worden wat jou betreft? Ook op lampen bijvoorbeeld (lijkt me niet heel nuttig om het daarop te plaatsen)?
en op een wasmachine? Hier gaat de wasmachine ook gewoon uit, door aan de trekschakelaar te trekken in de badkamer.

• JeroenH
Dat is een heel interessant plaatje en het zou voor mij erg informatief zijn bij het kopen van een apparaat, maar vergeet niet dat 95% van de consumenten niet technisch is en hier niets van begrijpt. Die willen eigenlijk maar twee dingen weten: "is apparaat A zuiniger dan apparaat B" en "wat kost dit ding me per jaar". En zelfs dat willen ze helemaal niet weten, maar ik vind dat ze het moeten willen weten ;)

Het lastige is natuurlijk dat je beide vragen alleen exact kunt beantwoorden als je het gebruikspatroon weet ("hoeveel uur per dag staat de TV aan?"). Maar zoals ik al eerder zei zou je een gefundeerde schatting kunnen doen, en in ieder geval apparaten onderling vergelijken door een 'standaard-meting' te verzinnen. De presentatie moet zo simpel mogelijk zijn; het energie-label is wat dat betreft geniaal in zijn eenvoudigheid. Kleurtjes (en letters nog nét) worden wel begrepen door de gemiddelde consument.

Maar labels en informatie ten spijt: het zal de gemiddelde consument worst wezen wat er op zuinigheidslabels staat. Die kijkt als eerste naar de aanschafprijs en gebruiksmogelijkheden e.d. en pas ergens onderaan komt het energieplaatje om de hoek kijken. Daarom ben ik van mening dat naast duidelijker labels een strakke wetgeving op het gebied van energieverbruik van elektrische apparaten zeer noodzakelijk is. Als onzuinige apparaten niet te koop zijn zullen (kunnen) consumenten ze ook niet kopen.

En het klinkt misschien allemaal nogal generaliserend, dat realiseer ik me, maar dit is wel de praktijk. Het zal verreweg de meeste mensen die een apparaat kopen aan hun aars oxideren hoeveel elektriciteit het verbruikt. Die instellingen zie ik niet snel vanzelf veranderen.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2007 13:21 . Reden: spelvaud ]

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
het klopt wel dat de meeste mensen dat geen worst scheelt. Maar ik zei wel een mogelijkheid om dit te combineren met wat er nu al is. De simpele versie met kleurtjes en letters voor mensen die het toch niet scheelt. En voor ons een uitgebreide sticker. Zo groot/duur hoeft die sticker niet te wezen en je kunt er heel veel informatie uit halen

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

CanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:18:
En het klinkt misschien allemaal nogal generaliserend, dat realiseer ik me, maar dit is wel de praktijk. Het zal verreweg de meeste mensen die een apparaat kopen aan hun aars oxideren hoeveel elektriciteit het verbruikt. Die instellingen zie ik niet snel vanzelf veranderen.
Ter dege van bewust maar revoluties beginnen ook altijd met kleine groepjes ;)

De nadruk moet ook niet liggen op de Watten (vandaar verstopt in het plaatje) maar in de getallen en het verhaal dat die laatste twee gewoon veel geld kosten zonder dat je er iets voor terug krijgt. In het verhaal, waarover ik ook zeker jullie mening wil, heb ik berekend dat je gemiddeld rond de € 60 op jaarbasis zomaar weggooit zonder dat je er iets van profiteert en ik heb dan niets overdreven (denk ik ;) ).

Het verhaal komt nog ... moet nog rijpen.
TD-er schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:11:
Leuk en duidelijk logo _/-\o_
1. Maar goed, houd je er wel rekening mee dat mensen dergelijke waarden ook willen en zullen controleren.Dus als ze hun Senseo dan gaan meten met een goedkope meter, zal die niet 0,3 Watt aangeven, maar 8 Watt, om maar even een voorbeeld te noemen.
2. En op welke artikelen moeten die waardes vermeld worden wat jou betreft? Ook op lampen bijvoorbeeld (lijkt me niet heel nuttig om het daarop te plaatsen)?
3. en op een wasmachine? Hier gaat de wasmachine ook gewoon uit, door aan de trekschakelaar te trekken in de badkamer.
1. Laat ze maar meten en verongelijkt reageren, de eerste fase is ook bedoeld voor de bewustwording.
2. Yep, alle electrische consumenten producten uniform aangeven. De spaar en led lampen hebben ook mini-electronica aan boord, misschien dat StandBy en uitverbruik als deze echt 0 zijn kunnen worden weggelaten.
3. Goed dat jij dat expliciet uitdoet. Voor de vier indicaties ben ik bezig met een beschrijving. Komt goed. Uit-meting betekent bij mij dat de stekker op een actief contactpunt zit ... maar komt goed.

@defector, valt toch mee bij nader onderzoek ... www.energielabel.nl
Uit onderzoek blijkt dat 60% van de consumenten het energieverbruik inderdaad meeneemt bij de beslissing over de aankoop. Meer dan de helft van de consumenten wil zelfs extra betalen voor apparatuur die minder energie verbruikt.

[ Voor 45% gewijzigd door hamsteg op 16-08-2007 14:23 ]

... gecensureerd ...

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 10:38:
Mag ik een klein beetje offtopic sowieso nog de filosofische opmerking maken:

Exuimtum geeft hier aan dat hij het 'beter' heeft gedaan, of 'slimmer' is dan andere mensen, en windt er geen doekjes om. Dit is een filosofisch foute instelling (let op, ik bedoel hier iets algemeens aan te geven, ik val je allerminst persoonlijk aan!): wat maakt jou als individu zo ontzettend goed dat jij kunt zeggen dat je beter bent op enig vlak? Je moet áltijd blijven onderzoeken en áltijd blijven twijfelen, zeker op het gebied van duurzame energie!! Iets is niet persé 'beter' of 'slechter' dan iets anders. Als praktisch voorbeeld die loodaccu's - het milieu-effect van het niet netjes afvoeren van afgewerkte loodaccu's is vele malen ernstiger dan de energie die je bespaart door een elektromotor ipv verbrandingsmotor te gebruiken. Ook de productie en bij het juist verwerken is een hoop energie en vervuiling gemoeid, en zolang je geen harde cijfers hierover hebt kun je niet zeggen dat je overall beter uit bent. Je kunt aanvoelen dat het waarschijnlijk wel beter moet zijn, maar je kunt het momenteel nog niet zeker weten.

Hiermee val ik je dus niet aan, want ik ken je argumentatie en motivatie, het is gewoon iets dat je vaak in de media ziet: men is op zoek naar de vraag of dit 'slecht', 'beter' of 'goed' is, wanneer er geen sluitende argumentatie wordt gevoerd.
Nou en of en het recyclen van een loodaccu kost minder dan het recyclen van een Li_Ion accu.

Ik geef wel het goede voorbeeld aan mensen en ik weet wel zeker dat ik het beter doe want ik was klant nummer 190, dus erg veel rijden er nog niet rond.
Zolang mensen nog kinderachtig met hun gas moeten spelen en/of het helemaal vloeren vraag ik me inderdaad af wie ik ben. Waarom zou ik mijn restje wasbenzine niet gewoon in de afvoer gieten (of over het mooie perkje van die aso vent 3 huizen verderop) en de accu's van beide voertuigen na afdanking in de container gooien of ergens onderweg op straat dumpen. Zo gedaan, hoor en wie weet doe ik het ook wel.

Ik voel me zo ondankbaar. Ik investeer, maar ik krijg er niets voor terug en geloof me dat ik het milieu ook ernstig kan schaden zonder enig probleem en meer dan jij per jaar met je auto vervuild. Ik doe mijn werk in 5 minuten, efficiënter dan iedereen en ik houd de schijn op met mijn voertuigen. Geraffinadereerder kan niet en zolang niemand mij betrapt kan men niets maken.
Ik reed gisteren in Nijmegen en ik vond men wel zo aso rijden dat ik mijn lichten maar op stadslicht heb gezet. Ik wil niet opvallen tussen zulke grote kinderen. Ik let wel op waar ik rij.

Hetis dat ik zelf lol heb van het voertuig en dat het mezelf geld bespaard. Dacht niet dat ik er ben om het goede voorbeeld te geven. Ik schijd geen afval zolang mensen zo asociaal rijden. dat is een prima deal want als het milieu verziekt is heb ik mijn steendje bijgedragen.

Zou ik nu liegen?
Mag je met zo'n instelling trots zijn op je medemens?

Dit is gelogen en ik scheidt wel al het afval, maar de neiging om iets heel schadelijks uit te vreten met dit dorp ligt wel in mijn handen. Het bloed is bijna onder de nagels uit en waarom controleren die wouten nooit hier in het dorp op snelheid en dat elke dag. Wil je miljarden verdienen, ga hier staan. Ze rijden als volslagen gekken waar 30 is toegestaan. Uh, ik bedoel 80-100 km/h.

Tjeetje, kijk naar de overheid. Nimmer zo'n grote groep domme en egoïstische mensen gezien.
Geloof mij dat als ik het voor het zeggen had dat waterstof allang gemeengoed was en dat deze crisis vlug zou zijn opgelost. Vraag aan de mensen of ze 5% meer belasting willen betalen ten bate voo rhet milieu en bijna iedereen roep dan ja. Ik zou dat geld mooi opstrijken en uitgeven aan duurzame mobiliteit.
Zet de EU onder druk met deze maatregel en laat andere landen volgen. Of denk ik nu zo simpel? Na de Eu komt USA en US samen met de sovjet landen en daarna eens 'n keer China en dan is het probleem opgelost. Het Kyoto verdrag zit veel te simpel in elkaar. Landen tekenen gewoon omdat het simpel is om je daaraan te houden (ik bedoel relatief simpel voor een verdrag). Mijn Kyoto opstel ei zou zijn CO2 neutraal!

Dom volk! Kan hard klinken, maar zo ervaar ik het wel. Ik zit me hier op te vreten met mijn goede ideën en geen hond luisterd, dan denk ik "zet de aarde maar in de fik"

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 18:15 ]

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonneschijn schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:26:
[...]

Vandaag heb ik 2 wasjes op 60 graden gedraaid met en zonder mijn hotfill:
Zonder hotfill was het verbruik 1.138 KWh en met 0.316 KWh. Verschil: 0.822 KWh. :)
Gemeten met een Energy Monitor 3000 van Conrad.
Binnenkort ga ik ook 40 graden eens meten.

www.mijnzon.info

Verwijderd

Mike70 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:52:
[...]

Vandaag heb ik 2 wasjes op 60 graden gedraaid met en zonder mijn hotfill:
Zonder hotfill was het verbruik 1.138 KWh en met 0.316 KWh. Verschil: 0.822 KWh. :)
Dat gaat goed besparing van bijna 75 %
Die hotfill gebruikt zelf toch ook stroom ? Hoeveel is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 07:53:
[...]

:)

Daar worden wat 'ollanders wakker...

Neen, die bron gaat natuurlijk niet geopenbaard worden, dat snappen jullie zekers wel?

(Laat ik er dit van zeggen: ik heb daar kei- en keihard voor moeten knokken. Paar jaar lang...)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nog een paar foto'tjes van het binnen- en buitenprutswerk, dan maar.

http://www.polderpv.nl/PV-systeem10.htm

Let wel: zonnigtype heeft geen elektraopleiding gehad en is maar wat trots op zijn geniale invallen en zijn twee linkerhanden.

Ach. Het werkt. En het is "achter de meter".

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:16:
[...]

Dat gaat goed besparing van bijna 75 %
Die hotfill gebruikt zelf toch ook stroom ? Hoeveel is dat ?
In ruststand 2.4 Watt :z
Als er één klep voor koud of warm water is bekrachtigd komt er 5.2 Watt bij. :O
In principe is één van de kleppen altijd bekrachtigd.
Als ik de wasmachine op een programma zet zonder deze te starten is het totaal gebruik 12.4 Watt.
Deze is tevens voorzien van een aan en uit schakelaar die de 230 V schakelt, die zet ik pas om als ik ook echt ga wassen. Na de wasbeurt zet ik hem dus weer uit.

P.s. Ik heb de installatie achter mijn zonneboiler zitten en heb dus bijna gratis warmte. _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:07:
Let wel: zonnigtype heeft geen elektraopleiding gehad en is maar wat trots op zijn geniale invallen en zijn twee linkerhanden.
Prachtig toch? 'PV installatiemateriaal van de Blokker'.
Nu de rest van de PV benodigdheden nog op de hoek van de straat kunnen kopen voor een schappelijke prijs en we kunnen lós in Nederland :)

Wat betreft onze hotfill: ik zet 'm na gebruik gewoon uit met de schakelaar aan de zijkant, moet toch gewoon kunnen? Gebruikt 'ie helemaal geen stroom, en zo'n ingewikkelde handeling is het ook weer niet om vóór het wassen een extra knopje om te zetten. De wasmaschine staat normaal ook met waterdruk op de leiding dus die moet er ook tegen kunnen. Morgen eens wat foto's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:07:
In ruststand 2.4 Watt :z
Als er één klep voor koud of warm water is bekrachtigd komt er 5.2 Watt bij. :O
In principe is één van de kleppen altijd bekrachtigd.
Toch niet 24/7 hoop ik?

-edit-

Beter lezen, hij wordt uitgezet.
P.s. Ik heb de installatie achter mijn zonneboiler zitten en heb dus bijna gratis warmte. _/-\o_
Dat zou je echt een boel moeten schelen!

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2007 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:55:
(Laat ik er dit van zeggen: ik heb daar kei- en keihard voor moeten knokken. Paar jaar lang...)

;)
Je hebt toch niemand je flat uitgepest om die panelen te pakken te kunnen krijgen hoop ik? :/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

De hotfil verbruikt dus € 5,00 op jaarbasis (wel uitgegaan van 24/7, hij staat uit ik weet het), de wasmachine (by 60grd) "wint" door de boiler ongeveer een € 1,00 in de week (5.25 wasjes * 0.882*€ 0.23) is € 53, dus netto alleen op de wasmachine € 48 per jaar.

Staat de boiler ook nog op de CV? Die getallen zijn natuurlijk ook interessant. Uit eerdere reacties ga ik nu even uit van een schatting. 10-18m3 per maand, zeg 14m3 = 168 * €0,48/m3 = € 80.

Hier en daar zijn een aantal short-cuts genomen dus ronden we de besparing naar beneden af: €120 op jaarbasis ... de hamvraag is dan wat heeft dit geheel je gekost? Dus wat is BE?

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 10:04 . Reden: Slechte wiskunde ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:47:
[...]

Prachtig toch? 'PV installatiemateriaal van de Blokker'.
Nu de rest van de PV benodigdheden nog op de hoek van de straat kunnen kopen voor een schappelijke prijs en we kunnen lós in Nederland :)
Hmmm. Bij jou zit er zeker een mooi stuk kaas in? :P

Normaal gesproken wil ik nog niet dood gevonden, daar, maar voor dit soort brainwaves is het toch wel handig dat dat soort winkels er zijn... O-)

Voor "de rest van de PV-spullen" moet er nog "het een en ander" aan werk verzet worden voordat dat voor een schappelijke prijs op elke straathoek te koop is... Als we allemaal nu effe een zetje doen, schiet het wellicht op. Met name richting ... duh hââg ... |:( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:00:
[...]

Je hebt toch niemand je flat uitgepest om die panelen te pakken te kunnen krijgen hoop ik? :/ ;)
IK???? Hoe KOM je d'r bij! Zonnigtype is van het vredelievende en conflictmijdende ( O-) ) soort.

Ze heeft zichzelf geheel uit eigen beweging verplaatst!

Ik heb haar natuurlijk wel met heel veel zaken geholpen, mede om de move wat draagzamer te maken... >:)

Zonder Polder PV had ze nooit zonnepanelen gehad. Zo zijn we ook wel weer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

CanonG1 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:58:
[...]

Toch niet 24/7 hoop ik?

-edit-

Beter lezen, hij wordt uitgezet.

[...]

Dat zou je echt een boel moeten schelen!
Yep. Heb vorig jaar 2000 Kwh aan stroom gebruikt voor 3 personen.
En volgend jaar wil ik mijn dak ook blauw hebben.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:31:En volgend jaar wil ik mijn dak ook blauw hebben.
YES!

Weer een PV-newbee in wording...

U zijdt wellekoomen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hamsteg schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:00:
De hotfil verbruikt dus € 5,00 op jaarbasis (wel uitgegaan van 24/7, hij staat uit ik weet het), de wasmachine (by 60grd) "wint" door de boiler ongeveer een € 1,00 in de week (5.25 wasjes * 0.882*€ 0.23) is € 53, dus netto alleen op de wasmachine € 48 per jaar.

Staat de boiler ook nog op de CV? Die getallen zijn natuurlijk ook interessant. Uit eerdere reacties ga ik nu even uit van een schatting. 10-18m3 per maand, zeg 14m3 = 168 * €0,48/m3 = € 80.

Hier en daar zijn een aantal short-cuts genomen dus ronden we de besparing naar beneden af: €120 op jaarbasis ... de hamvraag is dan wat heeft dit geheel je gekost? Dus wat is BE?
Oh ja,
Gas verbruik lag op 523 m3 afgelopen jaar.
In de zomerperiode (nu ook), staat de CV uit.
Het water is dagelijks warmer dan 60 graden, dus de CV hoeft niet bij te springen.
Als het water in de CV koud is en je draait de kraan open wil hij toch nog een paar liter water verwarmen. Dit willen wij dus niet.
Douchen wil makkelijk. Dit proberen we dus zoveel mogelijk 's middags te doen omdat de zon dan na het douchen de tijd heeft de boiler weer op te warmen.
De zonneboiler heeft voor zover ik weet, (zat bij oplevering al op het huis) rond de € 2000.
Hotfill kost € 289.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de hotfill voor € 262,91 gekocht, wordt de terugverdientijd nog weer wat korter van, hoewel die toch al vrij kort is. Je zou bijna gaan hópen dat de energieprijzen nog even fiks doorstijgen ... >:) (met een knipoog naar al die mensen die alleen naar de terugverdientijd kijken)

Wel leuk: ik kom voor mijn werk veel bij bedrijven in het buitengebied (boeren en tuinders) en zag vandaag een leuke bedrijfswoning waar ik van overtuigd was dat het toch wel een zeer energiezuinig ontwerp moest zijn... bleek dus niet helemaal zo, de belangrijkste zaken waren weggelaten 'omdat het teveel zou kosten, en zonnepanelen gaan niet meer dan 10 jaar mee...'
yeah, right... die opvatting maar gelijk even bestreden, leuk babbeltje gehad met die ondernemer en het nog even over kleine windmolens gehad. Komende dinsdag praten we verder (ik was tenslotte gestopt omdat ik 'm telefonisch niet te pakken kon krijgen voor een afspraak)

Heeft iemand nog info over kleine windmolens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:13:
[...]

Heeft iemand nog info over kleine windmolens?
Ik heb ook zitten denken om een windmolentje te plaatsen.
Een Air-X of een D400 - 'Steathgen'
Maar ik wil eerst weten wat de overheid m.b.t. het plaatsen gaat doen.
Verder wil ik ook eerst wat meer info over het plaatsen van deze dingen op het dak.
Eerst zon- en dan kijk ik verder naar wind-energie.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Mike70 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:50:
[...]

Het water is dagelijks warmer dan 60 graden, dus de CV hoeft niet bij te springen.
Als het water in de CV koud is en je draait de kraan open wil hij toch nog een paar liter water verwarmen. Dit willen wij dus niet.
Douchen wil makkelijk. Dit proberen we dus zoveel mogelijk 's middags te doen omdat de zon dan na het douchen de tijd heeft de boiler weer op te warmen.
Wij hebben een HR combiketel met een boilertje erin van ongeveer 15 liter. Dan moet de combiketel aan blijven staan, anders koelt het water in dat boilertje te ver af. Daardoor springt de combiketel toch nog enkele keren per dag aan, ook al is het water in de zonneboiler 80 graden... :|
Je zou eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om dat boilertje in de zomer te bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:13:Heeft iemand nog info over kleine windmolens?
Vraag Jaap Langenbach van Wind Service Holland

http://home.planet.nl/~windsh/wsh.html

Hij is een onafhankelijke expert op dit gebied en kan indien nodig je aan de goede contacten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IDEE

Bestaan er eigenlijk al oplaadbare brandstofcellen?
Waterstofcellen heb je al, maar zijn er ook cellen die reverted kunnen werken zodat je ze kunt inzetten in grote stadsbussen enzo?
Ik weet dat met een toevoeging van een element aan het waterstof dat niet schadelijk is de vloeibare druk kunt verlagen van 2205 ATM naar 81 ATM.

Een liter vloeibare waterstof in mijn scooter en ik reik heel ver. Thuis kan ik hem overnacht laten laden zodat de waterstof weer opgewekt kan worden. Ik bedoel dus een volledig gesloten recycleerbaar systeem dat beter is dan welke accu ook.

Ik bedoel dus een brandstofcel die je ook in het stopcontact kunt stoppen en zichzelf weer oplaad door het proces in omgekeerde richting te doen.

Dit zou het einde van de benzinepomp betekenen en je komt op 60 liter vloeibare waterstof een stuk verder dan op 60 liter diesel.

Ik bedoel met laden voor vrachtwagen en bussen op krachtstroom 3x230 volt 65 A en voor auto's op de wettelijk toegestane 8 KWh aan krachtstroom en voor scooters een laadvermogen van 2 KWh. Er zijn weinig of geen batterijen die zo'n laadstroom kunnen verwerken.

Zie ik het te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja. Het hele idee met de waterstof-brandstofcel die de waterstofliefhebbers hebben is dat je juist het opladen en ontladen scheidt: je kunt waterstof dan tanken als of je LPG tankt.

Het probleem met waterstof is de belachelijk lage efficiëntie van de energie -> waterstof -> energie cyclus. Als je mazzel hebt hou je aan het einde 30% over. En je hebt het over vloeibaar waterstof: heb je enig idee hoeveel energie het vloeibaar maken van waterstof kost? En een tank met vloeibaar waterstof kun je niet makkelijk bewaren, het moet in een goed geïsoleerde 'thermosfles' anders kookt het snel af. Je zult het langzaam af moeten laten koken, als je het in een afgesloten tank doet loopt de druk snel op en knalt je tank (dat wil je niet met waterstof). Je kunt een gevulde tank dus ook niet lang laten staan, hij gaat gewoon langzaam leeg.

Dus vergeet waterstof: voor mobiele toepassingen zie ik veel meer in accu's. Daar zit nog veel ruimte voor ontwikkeling, en de laad/ontlaadefficiëntie is veel hoger dan bij waterstof.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Dit jaar ben ik in mei begonnen met wekelijkse metingen. De belangrijkste besparingen zijn vanaf januari begonnen. Na een aantal maanden van meten begint er een patroon te ontstaan:

Jaarlaaghooggaswater
Totalen '0421361876158683
Totalen '0521501750160083
Totalen '0622501720160085
Geextraheerd '071980147198078

Ik heb een server draaien 24/7/365. Schat zo'n 750kW op jaarbasis (daar gaan de rekeningen wel de deur voor uit ;) ). Vorig jaren steeds een krappe 4000kW en weinig energie bewust. Dit jaar een tot nu toe geschatte daling van 500kW, ik herhaal 500kW! We hebben nog nergens ingeleverd op gebruiksgenot alleen maar aandacht schenken en echte uitschakelaars overal tussen zetten en letten op de apparatuur die je koopt. Minus de server zouden we dus rond de 2700kW zitten. Natuurlijk komen er nog drie wintermaanden en gaat de electra weer iets omhoog. De effectieve eindbesparing zal wel 0 worden want een kind is op komst B-) .

De gas daling vind ik moeilijk want we hebben nog geen winter gehad en er komen nog maanden aan waar het verbruik omhoog zal gaan. Ook hebben we dit jaar heel veel gestookt op hout dus een daling verwacht ik wel.

Wat me stoort is dat er 0.40m3 per dag verbruikt wordt als wij er niet zijn (gemeten in twee vakanties), puur boiler verwarming in de CV. Wij verbruiken gemiddeld 0.85m3 per dag voor eten, douchen etc. dus de helft is feitelijk alleen maar voor comfort en dat comfort vind ik ook maar beperkt. We hebben zo'n 6-7m leiding, relatief kort dus ... ik vraag me af of die boiler wel echt efficient is. Dat gas verbruik moet daarom nog verder naar beneden kunnen. Voor mij geen ketel met boiler meer.

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 21:31 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zijn mooie dalingen Hamsteg, maar:
Ik heb een server draaien 24/7/365. Schat zo'n 750kW op jaarbasis
Dat is ongeveer ons totale jaarverbruik :/ Mag ik vragen waar je die server voor gebruikt? Tot een paar jaar geleden had ik ook een server draaien, maar ik heb alle dingen die ik ermee deed anders opgelost en dat scheelde me enorm op de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Is zakelijk ... draaien een aantal bedrijven op ... met email en webhosting. Ik heb al een paar keer naar external hosting gekeken maar je krijgt veel wat helemaal niet nodig is. Het zijn MKB bedrijfjes die geen belang hebben bij mooie toeters en bellen alleen maar kale hosting willen, dubbeltje eerste rang. Verder hebben ze geen verstand van websites en die maak ik dan ook. voor 40 Eur zijn ze helemaal klaar, internet adres, website, email en stroomkosten. Niet hoogstaand maar wel aanwezig en toch wel nette sites. Kunnen ze toch naar klanten een visitekaartje afgeven en op de site foto's enzo. Voor 40 of zelfs 50 eur krijg ik dit niet gehost bij de profs. Ook hier alles geoptimaliseerd ... alleen de servers zelf zitten direct aan het net de rest zit achter aan/uit is al over de 1000kW geweest ;(

de 750kW is werkelijk je verbruik of inclusief terugdraai/teruglevering van de PVs?

Heb nog een wireless router die ik misschien er nog uit kan halen maar kost wat meters kabel extra... scheelt wel weer 8W. Ik ga er rekening mee houden met de komende verbouwing.

[ Voor 28% gewijzigd door hamsteg op 17-08-2007 22:31 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Extraheren doe je als je koffie zet, wat jij bedoelt is geextrapoleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45
zonneschijn schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:30:
[...]

Wij hebben een HR combiketel met een boilertje erin van ongeveer 15 liter. Dan moet de combiketel aan blijven staan, anders koelt het water in dat boilertje te ver af. Daardoor springt de combiketel toch nog enkele keren per dag aan, ook al is het water in de zonneboiler 80 graden... :|
Je zou eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben om dat boilertje in de zomer te bypassen.
Zou je handleiding van de ketel eens moeten naslaan meeste ketels hebben verschillende standen, waarbij de comfort stand zorgt dat de boiler altijd op temperatuur blijft en de eco stand doet dit juist niet.

Andere mogelijkheid is simpel maar effectief de stekker eruit. :)

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tip: plaats zonnestroompanelen, verhoog je prijzen een beetje en noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen ;)
de 750kW is werkelijk je verbruik of inclusief terugdraai/teruglevering van de PVs?
Als ik het verbruik over 2007 tot dusver extrapoleer (en voor de wintermaanden een beetje extra neem) kom ik op onder de 800 kWh uit. Dat is ons totale verbruik, onafhankelijk van de zonnestroompanelen. Die zullen zo'n 700-750 kWh produceren, het grootste gedeelte van ons verbruik dus. Onze rekening zal dus ongeveer 50-100 kWh bedragen! 8)

En het mooie is: dat lage verbruik hebben we weten te bereiken terwijl we toch echt niet in het stenen tijdperk leven: we hebben allebei een computer waar we veel op werken en spelen (maar wel zuinige laptops), we hebben gewoon al het normale witgoed (maar wel zuinig A-klasse), we hebben televisie, DVD, stereo, senseo, broodrooster, stofzuiger, strijkijzer en veel lamjes (mijn vriendin is Ikea-gek :'( ;)). Maar bij zoveel mogelijk dingen hebben we bij de aanschaf om de zuinigheid gedacht, en het belangrijkste: we gaan er zuinig mee om. Er staat niets op standby, 's nachts en als we weg zijn staan alleen de CV-ketel en de koelkast aan, verder is alles van het net gescheiden. We doen het licht uit als we er niet zijn, we kijken bewust TV maar hij staat niet zinloos aan als bewegend behang, kortom: we gebruiken wat we nodig hebben en niet meer dan dat. En dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

stefan001 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:51:
[...]Extraheren doe je als je koffie zet, wat jij bedoelt is geextrapoleerd :)
Thnx, 't was laat ;)
CanonG1 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 07:37:Tip: plaats zonnestroompanelen, verhoog je prijzen een beetje en noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen ;)
Die initi"ele kosten he die krijg ik nu niet verkocht met een kleine op komst ...
Als ik het verbruik over 2007 tot dusver extrapoleer (en voor de wintermaanden een beetje extra neem) kom ik op onder de 800 kWh uit. Dat is ons totale verbruik, onafhankelijk van de zonnestroompanelen. Die zullen zo'n 700-750 kWh produceren, het grootste gedeelte van ons verbruik dus. Onze rekening zal dus ongeveer 50-100 kWh bedragen! 8)
Damm ... waar moet ik die 2kkW vandaan halen? Sla ik ergens iets heel voor de hand liggends over ... nachtmerries worden dit dat weet ik nu al. }) 2kkW is mijn eerste doel prive mettwee jaar (1/1/2010) .... dus een krappe 2.75kkW totaal.

De komende verbouwing gaat ook zeker weer wat opleveren hoop ik alleen dat is gasverbruik (verleggen van verwarming, minder elementen en meer afgesloten ruimtes dus makkelijk warm te houden).

[ Voor 72% gewijzigd door hamsteg op 18-08-2007 10:20 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Defector schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:40:
het klopt wel dat de meeste mensen dat geen worst scheelt. Maar ik zei wel een mogelijkheid om dit te combineren met wat er nu al is. De simpele versie met kleurtjes en letters voor mensen die het toch niet scheelt. En voor ons een uitgebreide sticker. Zo groot/duur hoeft die sticker niet te wezen en je kunt er heel veel informatie uit halen
Je maakt gewoon het zwarte vlak met de W er op verschillende kleuren. Groen, oranje, geel, rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:08:Je maakt gewoon het zwarte vlak met de W er op verschillende kleuren. Groen, oranje, geel, rood.
Ik begin langzaam in die wereld in te komen ... ga ik ambtenaars praten praat dan even zwaar technisch terug dan sta ik weer in de gewone wereld :)

Bepaalde productgroepen hebben energie regels. Die energielabels zijn een europese regeling die kun je niet opzij schuiven. Wil het voorstel enige kans van slagen hebben dan moet ik het er naast leggen ... combineren dat gaat weer zoveel discussie opleveren dan zijn we tien jaar verder en hebben we nog niets.

Het zou inderdaad wel mooi zijn als bij die energielabel productgroepen op e.o.a. manier die kleur erin verwerkt zou kunnen worden ... de W in die kleur zou zeker helpen. Het logo zelf mag niet van kleur veranderen want dat verlaagt de herkenning. Ook dat moet ff rijpen ... komt. Bedankt voor de tip.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat is je totale energieverbruik (dus gas er ook bij)? Of heb je dat al eerder gezegd en lees ik er totaal overheen?

Vind het trouwens wel aardig knap, ik leef in mn eentje op marginaal minder. Zelf vind ik het, gezien de energie-inhoud, belangrijker om op gas en water te bezuinigen (nou ja, extreem luxe leven vervangen door gewoon luxe leven) dus ik ga gewoon rustig door met m'n computerhobby. De computer die ik het meest gebruik is die in mn sig, laptopje dus. Dat scheelt een heel jaarverbruik met een fatsoenlijke vaste pc, maar ik wil bijv wel binnenkort een server (10W laptop) neerzetten, en dan heb ik natuurlijk mn permanente internet-verbruik (10W oid). Server, ups en internet komen al op 250 kWh uit op jaarbasis, even ervan uitgaande dat ik het niet op zinloze momenten uitzet.

Die ups is een echte ups, zo'n geweldige bescherming heb ik niet nodig dus binnenkort zet ik een apc smart-ups neer die niet zinloos energie weggooit aan dubbele conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
squaddie schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 02:21:
[...]

Zou je handleiding van de ketel eens moeten naslaan meeste ketels hebben verschillende standen, waarbij de comfort stand zorgt dat de boiler altijd op temperatuur blijft en de eco stand doet dit juist niet.
Ik zal eens aan m'n onderhoudsmonteur vragen of er iets in te stellen is.
Andere mogelijkheid is simpel maar effectief de stekker eruit. :)
Maar dan koelt het water in het boilertje af, en moet ik eerst 15 liter koud/lauw water weg laten lopen als ik warm water nodig heb (moet dan uit de zonneboiler komen). De beste oplossing is een HR combiketel en een zonneboiler in 1 apparaat, dan kun je dit soort dingen goed regelen. Bestaat zoiets eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45
zonneschijn schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 22:19:
[...]

Ik zal eens aan m'n onderhoudsmonteur vragen of er iets in te stellen is.

[...]

Maar dan koelt het water in het boilertje af, en moet ik eerst 15 liter koud/lauw water weg laten lopen als ik warm water nodig heb (moet dan uit de zonneboiler komen). De beste oplossing is een HR combiketel en een zonneboiler in 1 apparaat, dan kun je dit soort dingen goed regelen. Bestaat zoiets eigenlijk?
Hmm, das iderdaad ook weer zonde. Ze zijn er geloof ik wel die combiketel combineert met een zonneboiler, maar ze zijn zeldzaam en flink aan de prijs, zonneboilers zijn helaas verre van gemeen goed.

Mocht je in de zomer altijd voorzien zijn van voldoende warm water dan zou je een driewegkraan in je warm watervoorziening (laten) monteren en het warme water direct van de zonneboiler betrekken, dan kan je de combiketel uitzetten zonder het nadeel van 15l koud/lauw water wegspoelen. Nadeel van deze oplossing is dat als zonneboiler "leeg" is je combiketel niet bijspringt.

Wellicht dat als meer zonneboilers geplaatst worden dat fabrikanten van ketels de boiler voorzien van een extra warmtewisselaar en zo de boiler kan opnemen in je zonneboiler circuit, immers vaak staan beide installaties naast elkaar geplaatst. Ben je op momenten dat je voldoende warmte voorhanden hebt af van het sluipverbruik.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.