smokalot schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:17:
[...]
unmounten is geen handeling op hardware maar op het bestandssysteem. En dat kan dus wel degelijk corrupt raken als je niet netjes unmount. Het punt is dat de kernel buffers bijhoudt van de externe schijf, die pas gegarandeerd weggeschreven worden als je unmount. Als je alleen maar leest van een externe hdd zal t niets uitmaken, maar als je er iets naar gekopieerd hebt bijvoorbeeld, en de dialog is weg, betekent dat niet dat de kernel ook echt alles weg heeft geschreven. Eruit trekken betekent op dat moment dus een incompleet bestand op de schijf.
Het begint wat off-topic te raken, maar het lijkt me een veilige aanname dat alle writes op kernel niveau wel netjes worden geflushed voor een sleep, maar dat kun je op applicatie niveau niet garanderen: je document is misschien nog niet gesaved, je cache nog niet geflushed dat soort dingen. Een goede applicatie zorgt daar zelf voor als een signal binnen komt, maar het blijft altijd aan de applicatie om dat goed voorelkaar te hebben.
In het geval van lees-acties kan ik me zelfs voorstellen dat hier flinke crashes door veroorzaakt kunnen worden: Applicatie verwacht een schijf, schijf is ineens foetsie zonder notificatie en *poef*.
Maar goed, veel met een MacBook heeft het niet te maken

Als er behoefte aan is, wil ik deze discussie wel even afsplitsen naar een nieuw topic