[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:
  • 12.547 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:44
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/01.png

Vorige delen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_inhetkort.png
  • 2-GHz of 2,16-GHz Intel Core 2 Duo
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 2 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator 950
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 200 GB
  • Ingebouwde 54-Mbps AirPort Extreme-voorziening (802.11a/b/g/n) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • 1 FireWire 400- en 2 USB 2.0-poorten
  • iLife '06 en Mac OS X Tiger
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_allesovermacbook.png

Inmiddels is de MacBook al ruim één jaar op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core 2 Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:
  • Het low-end model ( € 1049,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2 GHz processor, 1 GB ram, een 80 GB HD en een ComboDrive.
  • Het midden model ( € 1249,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,16 GHz processor, 1 GB ram, een 120 GB HD en een SuperDrive.
  • Het high-end model ( € 1449,- ) is zwart

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,16 GHz processor, 1 GB ram, een 160 GB HD en een SuperDrive.
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_frequentlyasked.png

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan ik Windows XP of Windows Vista op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is, sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform, mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • Boot camp (dual boot)

Let op! Uit de licentievoorwaarden: dit is bèta software, de licentie verloopt op 30 september 2007 of bij de eerstvolgende commerciële release van de Apple Software (Leopard), welke eerder komt.
  • XOM (dual boot, open source)

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
  • Parallels (Virtualisatie)

Parallels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt Parallels ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.
  • VMWare Fusion (Virtualisatie)

Als alternatief voor Parallels is er ook Fusion van WMWare. De nieuwste versie is RC1.
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifIk hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 7 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor.

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Het overgrote deel van de MacBook-bezitters is dik tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifMijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Ja en Nee. Eigenlijk hoort het niet, maar de CPU in je MacBook is snel, de ruimte is krap, en andere merken laptops met dezelfde CPU worden even heet. Apple zegt dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )
Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifWat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifArgh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifOffice / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies. Van Photoshop is inmiddels (16 april 2007) de definitieve versie van CS3 uitgebracht. Als je de beta gebruikt hebt moet je de aanwijzingen even lezen. Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels. Microsoft brengt naar verwachting ergens in de tweede helft van 2007 de nieuwe Office 2008 uit.

Meer informatie? klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geld voor alle nieuwe Intel Macs!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifAls ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifKan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees!

Andere manieren zijn StartupSound.prefPane en Tinkertool.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/icon_apple.gifHoe kan ik mijn Macbook het beste vervoeren?

In een mooie tas of sleeve natuurlijk:

Tassen:Sleeves:Nog andere vragen kijk dan ook even in de Macbook FAQ.

Afbeeldingslocatie: http://misterbob.nl/snort/got/macbook/02_overstappenisnieteng.png

Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik ook!
Bij anderen had ik wel eens kort geproefd aan Mac OS X, maar nooit lang genoeg om er een echt goede mening over te vormen. Nu ik een tijdje mijn MacBook heb, gebruik ik de windows desktop computer steeds minder. Nu nog om de mail in duplo te ontvangen en te archiveren, maar als het zo door gaat denk ik dat ik echt afscheid ga nemen van windows.

In het begin was het wel even wennen. Vooral de toetsencombinaties moet je opnieuw leren. 'Appeltje'-Q om een programma af te sluiten in plaats van ALT-F4, option-`/e/u/i/n voor de àccêntëñ op woorden. Maar dit heb ik gek genoeg niet ervaren als frustrerend, en wil nu niet meer terug naar de toetsenbord-indelingen van windows.

Software is er meer dan genoeg te vinden. Voor (bijna) alles is wel een vervanging te vinden voor wat Windows je biedt. Ook Microsft helpt zelf ook een handje mee met Office Mac 2004 Voor een verzameling programma's die mede GoT-ters gebruiken kun je terecht in het onmisbare tools en software voor apples topic.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap. Ook Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik. Daarnaast kun je op GoT kijken naar de Mac OS X FAQ.Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'. Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:
Review op C|Net
Review op Macworld
Notebook review

Tot slot:
  • Houd het svp ontopic, dus geen opmerkingen over bestellingen en levertijden, daarvoor kun je terecht in Levertijd Apple producten
  • Over korting voor studenten en developers is met de search genoeg te vinden, posts met vragen of opmerkingen hierover worden verwijderd
Met dank aan Red, Canaria, Gangsteroo, SnoRt, DRvDijk & Burne voor de eerste 8 delen

Veel plezier!

[ Voor 101% gewijzigd door Hoedje op 05-07-2007 23:03 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
Ik mis Fusion bij
• Kan ik Windows XP op mijn MacBook draaien?

Verder ziet het er wel leuk uit :).

[ Voor 23% gewijzigd door Kaspers op 05-07-2007 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:44
Kaspers schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:50:
Ik mis Fusion bij

Als je daar wat info over hebt, dan zal ik het toevoegen. Er is geloof ik ook nog VMware? Aha :P

Andere op en aanmerkingen zijn natuurlijk ook altijd welkom. Kan ook per DM, dat houdt het topic een beetje schoon :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Fusion is van VMWare en daar is net RC1 van uitgekomen. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Kaspers schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:50:
Ik mis Fusion bij

... en verder schijnt Vista tegenwoordig ook aan te slingeren te zijn :)

Oeps - Kan ook per DM, dat houdt het topic een beetje schoon :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zpottr op 05-07-2007 22:32 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112922

ha, weer een nieuw topic over dit mooie apparaat. Tot dusver nog helemaal tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225471

voor liefhebbers van relaxte sleeves voor je MB, check http://www.applesac.com/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik heb sinds de firmwareupdate van de superdrive last van het volgende probleem:

Geen enkele dvd wil nog afspelen, als ik een video dvd met menu e.d. wil afspelen via dvd player of frontrow krijg ik de melding: Supported disc not available of This DVD cannot be played - The Format was not reconized.

Dit is het geval met originele en zelf gebrande video dvd's, zelfs die op de macbook gebrand zijn vanuit imovie.

Wat kan ik aan dit probleem doen? Dit lijkt me namelijk niet echt normaal... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 17:04
.NCK schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 15:04:
Ik heb sinds de firmwareupdate van de superdrive last van het volgende probleem:

Geen enkele dvd wil nog afspelen, als ik een video dvd met menu e.d. wil afspelen via dvd player of frontrow krijg ik de melding: Supported disc not available of This DVD cannot be played - The Format was not reconized.

Dit is het geval met originele en zelf gebrande video dvd's, zelfs die op de macbook gebrand zijn vanuit imovie.

ik heb ook last van dit probleem snap er niks van, dacht dat het aan mij lag niet dus :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik heb alvast contact opgenomen met een AASP, ik denk dat er een bug in de firmware zit. Dus hopen op een andere Superdrive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
DARKLORD schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 11:51:
is het mogelijk om de videokaart te upgraden?
final cut pro 2.0 kan niet geinstalleerd worden met een videokaartje zoals die in de macbook zit..
Final cut pro 2.0??
Waarschijnlijk is jouw FCP versie te oud om nog ondersteund te worden.
Oude fcp versies zijn erg gebonden aan echte (agp?)videokaarten, hij zal de videokaart van de macbook niet zien. Kijk even of je fcp2.0 kan upgraden, misschien dat dat helpt, en zo niet, toch maar op zoek naar een up to date versie van final cut. (final cut express bijv.)

Of bedoel je dat studio 2.0 niet draait? Dat zou wel ernstig zijn! maar ik ga ervanuit dat studio 2 gewoon goed draait op een macbook.
uh FCP2.0 is de nieuwste.. maar je hebt er een aparte videokaart voor nodig en niet de onboard videochip

wordt dan toch maar FC express.. die kan wel overweg met de onboard videochip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 07:54
DARKLORD schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:12:
[...]

[...]

uh FCP2.0 is de nieuwste.. maar je hebt er een aparte videokaart voor nodig en niet de onboard videochip

wordt dan toch maar FC express.. die kan wel overweg met de onboard videochip
oeps, nee hoor.. dat heet studio 2 ipv fcp2.0.. inmiddels zitten we namelijk alweer bij fcp6.0..
Maar, ik ging ervanuit dat studio 2 wel zou draaien op een MB.

maar helaas:
http://www.apple.com/finalcutstudio/specs.html
Hier werd mij verteld dat je een echte videokaart nodig hebt.
En die zit wel in de MB pro, maar de macbook heeft een "neppe" onboard videokaart..
balen, want dat wist ik niet, en ik was wel van plan om mijn volgende mac een macbook te laten worden. Maar als FCP er niet op draait .. houdt het op voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Wat ik mij nu toch sterk af begin te vragen: Bestaan er uberhaupt wel compleet stille Macbooks? Zelf heb ik nog nooit een logic-board gehoord dat niet die zeer zachte doch irritante pieptoon produceerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Stille computers bestaan niet, zelfs het door mensen zo verafgode apple kan dat niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:39

4POX

Everybody is wired

Ik ben gisteravond achter gekomen dat mijn interne netwerk kaart niet meer wil werken. Ik ben bij mensen op bezoek waar ik alleen internet via een ethernetkabel kan krijgen. Maar het wil niet werken. Er gaat geen lampje op de router branden als ik de kabel erin druk . En een kabel uit een andere computer geeft ook geen lampje. De macbook geeft wel aan in de hardware profiler dat er wel een netwerkkaart is gevonden.

Ik heb ethernet echt al maanden niet meer gebruikt. Moet ik me nu zorgen ga maken dat er een fysieke fout in mijn macbook zit ? . Kan software voorkomen dat een ethernet kaart geen verbinding kan maken ? Anders kan ik een herinstallatie overweten. Of kunnen de parallel kernel uitbreidingen mijn ethernet kaart onklaar hebben gemaakt ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:46:
Wat ik mij nu toch sterk af begin te vragen: Bestaan er uberhaupt wel compleet stille Macbooks? Zelf heb ik nog nooit een logic-board gehoord dat niet die zeer zachte doch irritante pieptoon produceerde...
Als stil is: niks horen als je met je oor 1cm boven een MacBook hangt: nee, duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

.NCK schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 15:04:

Hier geen last van, DVD's spelen hier prima af ook en menu's doen het prima.
Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:46:
Elektronica maakt altijd geluid in de vorm van pieptonen :)
De vraag is alleen hoe hard en of de gebruiker het opmerkt of niet.

De fan maakt overigens meer geluid en overstemt dan ook de overige onderdelen in de laptop (zelfs de hd dus). Maar goed, ik lig dan ook niet dagelijks op mijn Macbook met mijn oor te luisteren naar zijn/haar ingewanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Anoniem: 143246 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:01:
Stille computers bestaan niet, zelfs het door mensen zo verafgode apple kan dat niet maken.
Hoezo niet ?
Met een 100% pasieve voeding + waterkoelingsset + SSDisk kom je een heel eind !

[ Voor 3% gewijzigd door Kaspers op 07-07-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wallie-s schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:31:
[...]

oeps, nee hoor.. dat heet studio 2 ipv fcp2.0.. inmiddels zitten we namelijk alweer bij fcp6.0..
Maar, ik ging ervanuit dat studio 2 wel zou draaien op een MB.

maar helaas:
http://www.apple.com/finalcutstudio/specs.html
Hier werd mij verteld dat je een echte videokaart nodig hebt.
En die zit wel in de MB pro, maar de macbook heeft een "neppe" onboard videokaart..
balen, want dat wist ik niet, en ik was wel van plan om mijn volgende mac een macbook te laten worden. Maar als FCP er niet op draait .. houdt het op voor mij..
Apple ondersteunt het volgens hun website inderdaad niet, maar in de praktijk werkt het wel redelijk zolang je niet met HD-materiaal aan de gang gaat speelt video in Final Cut Pro zelf nog goed af, met real-time effecten en meerdere lagen. Andere programma's in Final Cut Studio zoals LiveType en Motion hebben wat meer te leiden onder de gebrekkige video-chip.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Kaspers schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:28:
[...]

Hoezo niet ?
Met een 100% pasieve voeding + waterkoelingsset + SSDisk kom je een heel eind !
Ik vind de Mac Mini al een hele stille computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik duid meer op een onregelmatige pieptoon, die weg gaat als je de CPU actief maakt. De "whine" dus, bestaan er Macbooks die dat niet hebben? Want ik krijg het gevoel dat elke Macbook het heeft, en het onmogelijk is het te laten repareren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 20:32:
Ik duid meer op een onregelmatige pieptoon, die weg gaat als je de CPU actief maakt. De "whine" dus, bestaan er Macbooks die dat niet hebben? Want ik krijg het gevoel dat elke Macbook het heeft, en het onmogelijk is het te laten repareren...
ik weet niet of het waar is, maar ik heb pas gelezen dat elke core 2 duo die whine heeft. Ik heb m zelf ook. Af en toe beetje irritant, maar ik hoor m meestal alleen 's avonds als er verder geen omgevingsgeluid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, ik moet zeggen dat ik er geen last van heb, maar na drie logicboards hetzelfde gepiep te hebben denk ik dat het idd gewoon vast in de CPU zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Hebben jullie ook last van de whine als de MacBook niet aan het lichtnet hangt? Mijn nieuwe MB Core 2 Duo en mijn vorige MB Core Duo hebben hier allebei last van, maar alleen wanneer ze aan het stopcontact hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ludo schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 21:17:
[...]
Hebben jullie ook last van de whine als de MacBook niet aan het lichtnet hangt? Mijn nieuwe MB Core 2 Duo en mijn vorige MB Core Duo hebben hier allebei last van, maar alleen wanneer ze aan het stopcontact hangen.
Aan de accu is het geluid al een heel stuk zachter, aan de accu wat harder. Goed, dat is dus als je er met je oor bovenop zit, niet storend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn C2D MacBook heeft ook een heel (echt heel) kleine whine als ik er met m'n oor bovenop zit. Op normale afstand is het niet te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Mijn Core Duo Macbook heeft er in ieder geval géén last van.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zpottr schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:10:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ook niet als je er boven hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Zpottr schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:10:
[...]

Mijn macbook heeft er ook geen last van. Ik hoor alleen de ventilator lopen, maar dat lijk mij normaal en is niet hoorbaar zonder m'n oor bij de macbook te houden.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:19:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ook niet als je er boven hangt?
Ja. Of ik nu gewoon idle, of mijn processors redelijk belast, of beide cores "yes > /dev/null" te eten geef. Niets. En ik ben iemand die een CRT TV aan de andere kant van het huis hoort (aan & mute).

Kopen? ;)

Die fucking Acer die hier ook wel eens aan staat (iets met advies en in de wind slaan) daarentegen. Mên. De NS is er niets bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Zpottr op 07-07-2007 23:30 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
Bij mijn MB hoor je alleen iets zoemen. Geen whine meer. Die heeft Amac gefixed met een firmware update :S Maar ik vind het stil zat zo, ik hang niet met m'n hoofd boven het toetsenbord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien dan toch maar een keer voor een nieuwe logicboard gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 23:44:
Misschien dan toch maar een keer voor een nieuwe logicboard gaan :)
Valt dat wel onder de garantie? Kan een dure grap worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tweak_dude schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 23:57:
[...]

Valt dat wel onder de garantie? Kan een dure grap worden denk ik.
Het is toch niet zoals het hoort? Dat is volgens mij de algemene regel voor AppleCare. Goed, als ik 369 euro voor AppleCare betaal, dan kan bij Apple een logicboard er prima vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ook 4? :+ (Gezien je al 3x een nieuwe hebt gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

For crying out loud...je start nu een discussie op die al tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig keer eerder in eerdere delen van dit topic is geweest. Gjees, fris je geheugen eens op en ga eens die topics doorlezen, je hoeft niet in ieder deel weer opnieuw te gaan lopen miepen over dingen als de whine en of er nou veel of weinig macbooks zijn die dat doen. Die vraag is namelijk al meerdere malen beantwoord. Of heb je nu weer wat nieuws gevonden om eens lekker over te gaan lopen bashen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:29:
[...]

For crying out loud...je start nu een discussie op die al tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig keer eerder in eerdere delen van dit topic is geweest. Gjees, fris je geheugen eens op en ga eens die topics doorlezen, je hoeft niet in ieder deel weer opnieuw te gaan lopen miepen over dingen als de whine en of er nou veel of weinig macbooks zijn die dat doen. Die vraag is namelijk al meerdere malen beantwoord. Of heb je nu weer wat nieuws gevonden om eens lekker over te gaan lopen bashen? :X
Dit is een andere discussie, namelijk de discussie of het niet zo is dat iedere Macbook de whine heeft, en het enkel zo is dat maar een paar personen deze whine horen.

Ik bash niet op mijn Macbook, puur de intresse of het normaal is dat een product van 1349 euro een pieptoon heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133926

Anoniem: 37526 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:33:
[...]

Dit is een andere discussie, namelijk de discussie of het niet zo is dat iedere Macbook de whine heeft, en het enkel zo is dat maar een paar personen deze whine horen.

Ik bash niet op mijn Macbook, puur de intresse of het normaal is dat een product van 1349 euro een pieptoon heeft.
Alles piept, ligt er maar aan hoe dicht je er op gaat zitten. Lees nu al een tijdje mee hier, en je bent wel veel aan het miepen hoor. Op een gegeven moment is het niet relevant meer.

Heb nu een jaar een MacBook, ook wat problemen gehad, maar verder een prachtig apparaat. Focus daar wat meer op, of koop volgende keer een Asus!

Ontopic; ik mag van Apple mn inverter kabel laten vervangen (scherm flikkert) heeft iemand enig idee hoe lang dit duurt? Want ik heb mn Mac eigenlijk elke dag nodig voor mn werk. Ik kan hem dus niet te lang missen, heeft iemand hier daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoe je het nu draait of keert: de MacBook heeft een probleem met de zogenaamde cpu-whine. Je moet dit nu ook niet beginnen te ontkennen, omdat je er persoonlijk geen last van hebt (verder schitterende laptop :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133926 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 11:31:
[...]

Ontopic; ik mag van Apple mn inverter kabel laten vervangen (scherm flikkert) heeft iemand enig idee hoe lang dit duurt? Want ik heb mn Mac eigenlijk elke dag nodig voor mn werk. Ik kan hem dus niet te lang missen, heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik heb sinds mijn nieuwe logicboard geen last van schermflikkering meer. Ik gok dat het aan een onderdeel in de videokaart of een aansturing van het scherm ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Anoniem: 37526 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:33:
[...]
Andere discussie of niet, het is gewoon al vaak genoeg langsgekomen dat niet iedere MacBook last heeft van whine. Dat had je gemakkelijk kunnen vinden.
Het is wel zo dat deze discussies vaak door jou gestart worden, en na een tijdje wordt dat vervelend. Ik ga echt niet voor de tiende keer vertellen dat mijn MacBook nergens last van heeft |:(
Ik zou je willen aanraden om voordat je weer een probleem ter discussie wilt stellen, eerst even je eigen posthistory en de reacties daarop in de MacBook-topicreeks door te nemen.

Ik heb mijn MacBook (Core Duo, 2,0GHz) nu een jaar en ben er nog steeds tevreden over. Gisteren wel even gekeken naar een MBP van de nieuwste generatie, maar die upgrade probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen :X omdat hij eigenlijk overbodig is voor wat ik met een MacBook (Pro) doe.
Heeft iemand al ervaring met een 160GB 7200 rpm disk in een MacBook?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik heb net met m'n oor boven mijn MacBook gehangen, en ik hoor geen whine.
En ik hoor die van m'n MDA Vario wel heel duidelijk.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Canaria schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:56:
[...]

Andere discussie of niet, het is gewoon al vaak genoeg langsgekomen dat niet iedere MacBook last heeft van whine. Dat had je gemakkelijk kunnen vinden.
Dit is een andere discussie dus, ik vraag mij namelijk af of het niet zo is dat iedere Macbook er wel last van heeft, maar niet iedereen het hoort.
Ik zou je willen aanraden om voordat je weer een probleem ter discussie wilt stellen, eerst even je eigen posthistory en de reacties daarop in de MacBook-topicreeks door te nemen.
Wijs jij het even aan?
Ik heb mijn MacBook (Core Duo, 2,0GHz) nu een jaar en ben er nog steeds tevreden over.
Jij wel, ik niet. Softwarematig ben ik zeer tevreden, hardwarematig heeft de Macbook zijn problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Het wordt tijd voor een Pro, Geqxon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaspers schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:18:
Tijdens de absentie van mijn Macbook heb ik daar wel telkens over zitten te twijfelen, mijn Macbook heeft toch iets te veel kinderziekten. Wel jammer van de AppleCare :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 17:56
Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet gaan geloven, het kopen van een MacBook.

Mijn huidige laptop is echt stuk aan het gaan (case stuk, accu stuk, oud, traag), en ik wil graag een ~13" laptop. Vaio is ook een mogelijkheid maar ik vind de MacBook gewoon een stuk mooier en betere batterij etc. en natuurlijk OS X.

Ik denk dat ik hem ga bestellen tegen het einde van de maand, eerst nog wat research doen en/of knutselen met OS X op een MacBook bij een kennis van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Red Nalie schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:48:
Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet gaan geloven, het kopen van een MacBook.

Mijn huidige laptop is echt stuk aan het gaan (case stuk, accu stuk, oud, traag), en ik wil graag een ~13" laptop. Vaio is ook een mogelijkheid maar ik vind de MacBook gewoon een stuk mooier en betere batterij etc. en natuurlijk OS X.

Ik denk dat ik hem ga bestellen tegen het einde van de maand, eerst nog wat research doen en/of knutselen met OS X op een MacBook bij een kennis van me.
De 13.3" Vaio doet net zo lang op accu als een Macbook, just so you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Anoniem: 37526 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:17:
[...]

De 13.3" Vaio doet net zo lang op accu als een Macbook, just so you know.
Wat ik lees bij Sony is dat ie het maar 160mins doet, wat natuurlijk een flink stuk korter is dan de 6 uur van de MacBook (even los van het feit dat dat het absolute max is als je niets doet op die dingen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Red Nalie schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:32:
[...]

Wat ik lees bij Sony is dat ie het maar 160mins doet, wat natuurlijk een flink stuk korter is dan de 6 uur van de MacBook (even los van het feit dat dat het absolute max is als je niets doet op die dingen :P)
Ik zag op de specificatiepagina dat hij 2.5 tot 5.5 uur doet. De Macbook doet volgens de specs tot 6 uur, al doet mijn Core Duo ongeveer 3.5 - 4 uur op een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Red Nalie schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:32:
[...]

Helaas betekent dat alleen dat Apple beter kan liegen dan Sony. 6 uur is compleet onrealistisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 08-07-2007 15:37 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Anoniem: 37526 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:34:
[...]

Ik zag op de specificatiepagina dat hij 2.5 tot 5.5 uur doet. De Macbook doet volgens de specs tot 6 uur, al doet mijn Core Duo ongeveer 3.5 - 4 uur op een lading.
Over welke Vaio hebben we het dan, ik kijk namelijk ook even naar de prijs (iets met student enz. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Red Nalie schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:37:
[...]

Over welke Vaio hebben we het dan, ik kijk namelijk ook even naar de prijs (iets met student enz. :P)
Ik keek naar de VGN-C250N/B, volgens de Apple Store en Sony Store even duur als de Macbook. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 08-07-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Zpottr schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:36:
Helaas betekent dat alleen dat Apple beter kan liegen dan Sony. 6 uur is compleet onrealistisch.
2. De gebruiksduur van de batterij is afhankelijk van de configuratie en het gebruik.
Brightness zeker op 0, alles uit wat uit kan, en de Macbook niet aanraken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Canaria schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:56:
Heeft iemand al ervaring met een 160GB 7200 rpm disk in een MacBook?
Telt een 100GB 7200 rpm hd ook?
Kaspers schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:18:
Het zit hem eerder bij de user tussen de oren dan dat het aan het apparaat zelf ligt heb ik zo het idee. Daarnaast zit er in die Pro dezelfde processor als in de niet-pro en het hele whine gebeuren zit hem nou eenmaal in die processor. Een andere Core Duo/Core 2 Duo laptop nemen is dus ook geen optie. Dat is overigens ook al eens eerder uitgelegd eveneens als waarom dat ding nou die whine geeft.

offtopic:
@ Gexqon: toen men meldde dat er Macbooks waren met whine is er ook al diverse malen gevraagd wie er allemaal last van hadden en hoeveel dat dan wel niet waren, kortom extact hetzelfde als de vraag die jij nu stelt. Leer zelf eens van je luie reet af te komen en te zoeken. Het is niet aan Canaria om dan maar met allerlei search results te komen opdraven, dat kun je zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:30:
[...]

offtopic:
@ Gexqon: toen men meldde dat er Macbooks waren met whine is er ook al diverse malen gevraagd wie er allemaal last van hadden en hoeveel dat dan wel niet waren, kortom extact hetzelfde als de vraag die jij nu stelt. Leer zelf eens van je luie reet af te komen en te zoeken. Het is niet aan Canaria om dan maar met allerlei search results te komen opdraven, dat kun je zelf ook.
Hoeveel mensen er last van hebben is anders dan hoeveel mensen het daadwerkelijk horen. Ik dacht zelf dus dat de Macbook altijd de whine heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Het zit hem eerder bij de user tussen de oren dan dat het aan het apparaat zelf ligt heb ik zo het idee. Daarnaast zit er in die Pro dezelfde processor als in de niet-pro en het hele whine gebeuren zit hem nou eenmaal in die processor. Een andere Core Duo/Core 2 Duo laptop nemen is dus ook geen optie. Dat is overigens ook al eens eerder uitgelegd eveneens als waarom dat ding nou die whine geeft.
Die whine komt amper voor met de Pro hoor ppl.
Even dat dat ook duidelijk is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar wat zou ik voor mijn Macbook nog kunnen vangen dan? Macbook Core Duo 2.0Ghz met 512MB RAM en 2GB RAM los erbij, 80GB HDD en Superdrive. 600 euro oid? Hij is niet helemaal als nieuw meer, op de accu na dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Telt een 100GB 7200 rpm hd ook?
Die heb ik nu :)
Maar dat was toen voorzover ik weet wel de grootste 7200rpm schijf die te koop was, dus ik ben benieuwd hoe de grotere schijven presteren en dan vooral op het gebied van warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Is het doenbaar om 10.4.10 te installeren? (na de vele problemen, ben ik wat bang geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
F e r o x schreef op zondag 08 juli 2007 @ 18:30:
Is het doenbaar om 10.4.10 te installeren? (na de vele problemen, ben ik wat bang geworden)
als het goed is zijn die problemen nu opgelost in een versie 2 10.4.10 update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ja, het heeft bij mij veel verbeteringen gebracht, met name in de mass storage afdeling.
Dat werkt nu veel beter :)

MassStorage liep eerst vast als ik mn cam aansloot.
Nu werkt het voortreffelijk :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al moet je voor Uno wel even een .plist filetje editen voordat het weer wilt draaien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
F e r o x schreef op zondag 08 juli 2007 @ 18:30:
Anoniem: 37526 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 19:02:
Al moet je voor Uno wel even een .plist filetje editen voordat het weer wilt draaien. :P
offtopic:
Mwoah ik vind het ook prima 'doenbaar' zonder UNO hoor :P.
M'n mbp draait Leopard, m'n nepmac tiger, ff tijdelijk zonder UNO, vind dat metaalachtig wel leuk nadat ik ff met m'n mbp gewerkt heb. Voelt aan alsof Tiger 'oud' aan het worden is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uno is heersend. Geen gestreepte contextmenu's meer, geen brushed window, geen venster waar de titelbar anders is dat de menubar, alles in dezelfde strakke vormgeving.

Om Uno werkend te krijgen moet je dus SystemVersion.plist editen, en 10.4.10 naar 10.4.9 veranderen. Pas wel op, want je krijg via SoftwareUpdate gelijk de melding of je 10.4.10 wilt installeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Die fix had ik zelf ook uitgevonden :P.
Idd met UNO wordt het wel een stuk beter..

[ Voor 36% gewijzigd door Kaspers op 08-07-2007 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Iemand enig idee wat er verkeerd gaat met mijn macbook?
Op de mac mini kan ik via netwerk de laptop niet zien; ik kan echter wel gewoon verbinden wanneer ik het IP-adres ingeef. Wanneer ik de verbinding weer verbreek (met de eject-knop) blijft de koppeling naar de macbook eventjes staan, en geeft vervolgens een foutmelding wanneer je erop klikt (kan het doel niet vinden, controlleer het IP-adres).

De installatie is tamelijk standaard, niets veranderd aan netwerkinstellingen afgezien van bestanden delen dat aan staat, alsook windows-deling en gedeelde itunes-bibliotheken met bijhorende permissies in de firewall. (Deze staat aan en het vinkje van stealth-mode staat uit.)
De macbook staat zeker weten aan (dus niet in sleep).

Beide mac's draaien 4.10 en de laatste updates van software update. De laptop is verbonden via airport aan een draadloze router, de mini via ethernet aan diezelfde hub.
De draadloze verbinding is goed, valt niet weg (verbinden kan immers ten allen tijde via dat geforceerde met het ip-adres.)

Wordt er stilletjes aan beetje moedeloos door, alle hulp is welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 207627 op 09-07-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Laatst online: 23:17
Ik heb gister The Sims 2 geinstalleerd alleen die liep totaal niet. Nu weet ik dat de vid redelijk "brak" is, maar ik weet dat The Sims 2 op me FX5200 liep en daar liep World of Warcraft ook op en die doet het redelijk op me macbook.

Heb ik iets verkeerds gedaan of is The Sims 2 gewoon brak en gaat het gewoon weg niet werken. Mij boeit het niet echt, maar me vriendin vind het leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Rddr schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:52:
Ik heb gister The Sims 2 geinstalleerd alleen die liep totaal niet. Nu weet ik dat de vid redelijk "brak" is, maar ik weet dat The Sims 2 op me FX5200 liep en daar liep World of Warcraft ook op en die doet het redelijk op me macbook.

Heb ik iets verkeerds gedaan of is The Sims 2 gewoon brak en gaat het gewoon weg niet werken. Mij boeit het niet echt, maar me vriendin vind het leuk.
http://www.macgamefiles.com/detail.php?item=18775
"This patch provides Universal support for Sims 2 ..." Misschien dit eens proberen?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Laatst online: 23-05 12:12
Datafeest schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:57:
[...]

"This patch provides Universal support for Sims 2 ..." Misschien dit eens proberen?
Denk dat dat wel werkt, op mijn MacBook liep het prima. Wel 1024mb trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Over de accu levensduur:
Over batterijen gesproken: de batterij van je MacBook gaat tot 6 uur mee
(2,75 uur als je een dvd afspeelt en 3,75 uur als je geheel draadloos werkt)
voordat je 'm weer moet opladen.
Je kunt ervoor zorgen dat de batterij zo lang mogelijk meegaat door apparaten die je niet gebruikt los te koppelen, de Bluetooth-voorziening alleen in te schakelen als je ermee gaat werken, ongebruikte programma's af te sluiten, cd's en dvd's uit de computer te halen en 'Langere gebruiksduur van batterij' te selecteren in het Systeemvoorkeurenpaneel 'Energiestand'.
Lezen is ook een kunst ;)

http://www.apple.com/nl/macbook/wireless.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Laatst online: 23:17
Datafeest schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:57:
[...]

Ah kijk, maar eens even downloaden. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Misschien in het verkeerde topic,maar ik heb een paar vraagjes:

1. Is er al iets bekend over een back to school promotie? (dus naast de studentenkorting 100e korting op een ipod, ik vrees namelijk dat ik nog wel even moet wachten op een iphone :()
2. Hoe verhoudt de snelheid van een macbook (met een 2.16ghz cpu, 5400rpm harde schijf en 2gig geheugen) zich t.o.v. een amd dual core x2 4800/2gig geheugen/7200rpm harde schijf. Hij hoeft niet sneller te zijn, als ik hem maar als vervanger kan gebruiken voor mijn pc.
3. Hoe stabiel/snel is parallels, ik zal mijn pc voornamelijk gebruiken om te pokeren (incl. pokertracker/pahud/access database programma's), en dit zal geheel via parallels moeten. Iemand hier ervaring mee, iig met soortgelijke programma's?
4. Ik zal hem aansluiten op een 23" acd, kan dit zonder problemen? En deze kan ik als primary gebruiken, en mijn macbook scherm als secondary? (voor itunes o.i.d.).
5. Is er een manier om 5.1 geluid uit de macbook te krijgen i.c.m. een z5500?

Ik denk namelijk niet dat ik een macbook pro nodig heb (al zal het grotere scherm wel fijner zijn om te hebben bij het reizen), en het scheelt toch ruim duizend euro.

[ Voor 3% gewijzigd door StephaN900 op 09-07-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

StephaN900 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:12:
Misschien in het verkeerde topic,maar ik heb een paar vraagjes:
[...]
Geen idee.

2. Hoe verhoudt de snelheid van een macbook (met een 2.16ghz cpu, 5400rpm harde schijf en 2gig geheugen) zich t.o.v. een amd dual core x2 4800/2gig geheugen/7200rpm harde schijf. Hij hoeft niet sneller te zijn, als ik hem maar als vervanger kan gebruiken voor mijn pc.
Apple's en Peren.
Geheugen is echte de performance winnaar bij de Mac. (imho)
Ik merk geen verschil tussen mijn iMac 17" Core 2/1,83Ghz/1,5GB & mijn MacBoook core duo 2 2,0 Ghz met 1,5 GB.
3. Hoe stabiel/snel is parallels, ik zal mijn pc voornamelijk gebruiken om te pokeren (incl. pokertracker/pahud/access database programma's), en dit zal geheel via parallels moeten. Iemand hier ervaring mee, iig met soortgelijke programma's?
Geen ervaring mee
4. Ik zal hem aansluiten op een 23" acd, kan dit zonder problemen? En deze kan ik als primary gebruiken, en mijn macbook scherm als secondary? (voor itunes o.i.d.).
Ooh Yes.
Maar anno 2007 kan elke laptop met het grootste gemak een 2e scherm aan.
en rangschikken gaat echt easy.
Afbeeldingslocatie: http://web.mac.com/rutgerdevink/iWeb/ABC/Foto%27s%202_files/Afbeelding%202.jpg
Primary (te herkennen aan de witte balk) 1680x1050
Secondary (iMac, maar werkt ook met mijn MacBook) 1440*900.
(bij mij staat iTunes ook op het 2e beeldscherm)
5. Is er een manier om 5.1 geluid uit de macbook te krijgen i.c.m. een z5500?
Ja. De MacBook heeft net zoals alle intel Mac's een optical/analog out met 1 aansluiting.
Je kan gewoon DVD's kijken.
Games speel ik niet, dus geen ervaring daarmee.
Ik denk namelijk niet dat ik een macbook pro nodig heb (al zal het grotere scherm wel fijner zijn om te hebben bij het reizen), en het scheelt toch ruim duizend euro.
Eehhm.
Je begint over een studenten actie, en nu kijk je naar een MacBookPro
Waar staat die pro voor?
Juust, Professional....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Over de batterij, hoeveel procent verliest deze ongeveer (vanaf 100%) als je de laptop 's nachts laat sluimeren? Ik had hem rond 22:00 laten sluimeren en heb hem vanochtend om 9:45 wakker gemaakt, toen stond de accu op 90%, is 10% niet wat veel of valt dat wel mee? Ik heb ook geen idee wat normaal is, ik vond het eerst altijd gebruikelijk om m'n Win-laptop uit te zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
@ Frietsaus: ik heb het hier ook. 's Avonds laptop in de sluimerstand doen (accu op 100%), volgende dag rond 9:00 uur weer openklappen en percentage staat dan gemiddeld op zo'n 92%. Verlies hier dus vaak een percentage zo rond de 8%. Dunno of dit je ietwat gerust stelt, in ieder geval ben je niet alleen ^_-. Misschien dat je 'm gewoon aan de oplader kan laten hangen 's nachts...maar dat om die paar procent verlies tegen te gaan -_-''

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
O nee aan de lader hoeft niet, zo erg vind ik het niet. Ach, het zal wel normaal zijn, het is ook zeker geen ramp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
weeraanmelden schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:22:
[...]

Apple's en Peren.
Geheugen is echte de performance winnaar bij de Mac. (imho)
Ik merk geen verschil tussen mijn iMac 17" Core 2/1,83Ghz/1,5GB & mijn MacBoook core duo 2 2,0 Ghz met 1,5 GB.

[...]

Geen ervaring mee

[...]

Ooh Yes.
Maar anno 2007 kan elke laptop met het grootste gemak een 2e scherm aan.
en rangschikken gaat echt easy.
[afbeelding]
Primary (te herkennen aan de witte balk) 1680x1050
Secondary (iMac, maar werkt ook met mijn MacBook) 1440*900.
(bij mij staat iTunes ook op het 2e beeldscherm)

[...]

Ja. De MacBook heeft net zoals alle intel Mac's een optical/analog out met 1 aansluiting.
Je kan gewoon DVD's kijken.
Games speel ik niet, dus geen ervaring daarmee.

[...]

Eehhm.
Je begint over een studenten actie, en nu kijk je naar een MacBookPro
Waar staat die pro voor?
Juust, Professional....
Bedankt voor je snelle reactie, gamen doe ik niet op de pc/mac. Dus is idd alleen voor dvd's x264 content.

En wat betreft de pro, hier dacht ik meer aan ivm het grotere scherm/mooiere uiterlijk, en misschien dat ik mijn 23" ga verkopen en voor een 30" ga (de macbook kan max 1920*1200 aan toch?, i.t.t. de pro).
Kijk als ik genoeg geld had zou de keuze makkelijk zijn, maar ja van het student zijn kan je natuurlijk mooi gebruik maken bij de apple store. Als rechtenstudent heb ik echter geen laptop nodig, en ik zal hem dan ook niet voor schoolzaken (op de sporadische essay typen na) gebruiken. Ik wilde eigenlijk alleen even van iemand horen dat een macbook pro zijn extra geld niet waard is :), voor waar ik het voor ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

ik ben afgelopen zaterdag eindelijk eens met m'n macbook naar een apple authorised reparateur gegaan. ik heb een scheurtje in mijn topcase, maar voor vervanging van de topcase hoefde ik de macbook niet achter te laten bij icentre cs, bij twee andere reparateurs zou ik dat wel moeten. verder hoefde ik ook niet perse op een bepaalde dag te komen, als ik er maar geen maanden mee zou wachten. maar nu vroeg ik mij af: als ik een nieuwe topcase krijg, zijn toch ook de trackpad en het toetsenbord nieuw, aangzien deze uit één stuk bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55737

Anoniem: 189219 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:50:
als ik een nieuwe topcase krijg, zijn toch ook de trackpad en het toetsenbord nieuw, aangzien deze uit één stuk bestaan?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

StephaN900 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:12:
Parallels is in mijn ervaring superstabiel en ook redelijk snel
Ja dat kan, die opstelling heb ik ook gebruikt. Werkte perfect, ik kon geen vertraging in de beeldopbouw opmerken.
En het is vele malen simpeler dan het aansluiten van een extra scherm op een Windows laptop :X
Frietsaus schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:22:
Over de batterij, hoeveel procent verliest deze ongeveer (vanaf 100%) als je de laptop 's nachts laat sluimeren? Ik had hem rond 22:00 laten sluimeren en heb hem vanochtend om 9:45 wakker gemaakt, toen stond de accu op 90%, is 10% niet wat veel of valt dat wel mee? Ik heb ook geen idee wat normaal is, ik vond het eerst altijd gebruikelijk om m'n Win-laptop uit te zetten. :P
Dat is sinds de Intel hardware normaal. Met de PowerBook had ik er nooit last van, die kon ik rustig dagen achter elkaar op sleep laten staan en daarna was de accucapaciteit nauwelijks zichtbaar afgenomen. Pas had ik met m'n MacBook voor het eerst dat de accu leeg was gelopen zonder hem te gebruiken, dat was na ruim een week denk ik. Hij was niet uitgegaan met een kernelpanic, maar gewoon netjes in een soort suspended state gegaan. Daarna was het dus een kwestie van de lader aansluiten en gewoon verder gaan met waar ik ruim een week daarvoor bezig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het aansluiten van een tweede scherm op een windowslaptop is helemaal niet moeilijk. Gaat op exact dezelfde wijze namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Anoniem: 143246 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:09:
Het aansluiten van een tweede scherm op een windowslaptop is helemaal niet moeilijk. Gaat op exact dezelfde wijze namelijk.
True, maar het configureren wil nog wel eens voor wat hoofdpijn zorgen in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope. Trackpad wel, toetsenbord niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:47:
[...]

Toen mijn topcase vanwege verkleuring werd vervangen zat er wel ook een nieuw toetsenbord op (duidelijk te zien omdat er nu een Amerikaans toetsenbord op is geplaatst met liggende enter ipv NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rob1n schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:45:
[...]

True, maar het configureren wil nog wel eens voor wat hoofdpijn zorgen in windows.
Ik hoef het hier niet uit te gaan leggen, maar ik weet wel dat het bij mij aansluiten is, uitgebreid bureaublad inschakelen en klaar. Niets moeilijks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Bij mij is 3 dagen geleden de topcase vervangen (muisknop klikte niet zo super) en toen was ook alles nieuw (inclusief toetsenbord).

ps: ik vind toch ook wel dat het aansluiten van een tweede beeldscherm in Windows (in mijn geval televisie), al verschillende keren voor hoofdpijn heeft gezorgd. Net als bij vrienden waarvoor ik al een paar keer hun laptop (hp en acer) heb moeten aansluiten op een beamer, en dit ging niet altijd zo vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133926

Ik heb een probleem met iWeb op mijn MacBook.

Als ik iWeb opstart en wil gaan gebruiken, valt hij telkens weg. Ik start hem op en zodra ik dan op een functie in het programma klik hide iWeb zichzelf. Als ik dan op het icoontje klik in het dock komt hij gewoon weer normaal terug (hij sluit dus niet af, maar hide zich). Ik kan er dus niet mee werken, heel irritant.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
[...]

Keyboard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55737

Afbeeldingslocatie: http://www.comtecedv.de/shop/catalog/images/D922-7754.jpg
Alles uit een stuk. Dus correct :)

Mijn topcase is ook vervangen en dat is echt alles in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
Anoniem: 55737 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 18:14:
[afbeelding]
Alles uit een stuk. Dus correct :)

Mijn topcase is ook vervangen en dat is echt alles in een.
Theoretisch gezien zou je kunnen betogen dat het niet één stuk is, aangezien je de toetsen eraf kunt wippen, maar het toetsenbord is wel degelijk een onderdeel van de topcase ja, indien die vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu jullie het zeggen, verhip. Mijn CMD-toets is inderdaad een stuk minder glad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Nope. Zowel Trackpad als toetsenbord. Vraag maar eens aan een Apple reparateur wat ze doen als het toetsenbord op de Macbook gefixt met worden...jawel, de gehele topcase replacen. ;)
Anoniem: 37526 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 19:00:
Nu jullie het zeggen, verhip. Mijn CMD-toets is inderdaad een stuk minder glad :)
Als een toetsje stuk is (zoals ik had) dan moeten ze de gehele topcase vervangen. Soms hebben ze die nog wel ergens liggen en kun je op die manier makkelijk aan dat ene toetsje komen. Beetje van de zotte om de hele topcase daarvoor te replacen imho. Als je dus een nieuwe command toets wil, bel dan even wat rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe komt die commandtoets dan wat minder glad? mis ik iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112922 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:48:
hoe komt die commandtoets dan wat minder glad? mis ik iets :)
14 uur per dag achter je Macbook zitten, veel typen, veel shortcuts, en na een jaartje is de command-key van ruwig naar mooi glad gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar als je toetsenbord ook vervangen is, dan zou je commandtoets toch juist niet glad moeten zijn..zal wel aan mij liggen ;)

ik doe me nou net een ontdekking: de F en de J zijn witter dan de overige toetsen..haha, dat heb ik echt nog nooit gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn CMD toets was eerst zo glad als een ijsklontje, en nu de topcase vervangen is is hij weer fijn ruw. Ze hebben dus inderdaad ook het keyboard vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een 'probleempje', mss kom ik nu over als een complete n00b maar ik kan dus niet gif animaties zien op mn macbook. ik zie ze wel als ze op een webpagina zitten, maar zodra ik ze downlaod staan ze wel op mn desktop en ik kan ze wel openen maar ze spelen niet af.
Is dat duidelijk?!

Oh ja, nog iets. Ik heb een 46" (1920x1080) Bravia lcd tv en ik zat me af te vragen of ik de laptop daar aan zou kunnen sluiten. Is dat mogelijk?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 133926 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 17:23:
Ik heb een probleem met iWeb op mijn MacBook.
Heb je je iWeb-prefs al eens weggegooid? ~/Library/Preferences/com.apple.iWeb.plist (als je slim bent zet je 'm even ergens anders, op je desktop. als het niet werkt kun je 'm gewoon weer terugzetten..)
iron_mike010 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 00:36:
Ik heb een 'probleempje', mss kom ik nu over als een complete n00b maar ik kan dus niet gif animaties zien op mn macbook. ik zie ze wel als ze op een webpagina zitten, maar zodra ik ze downlaod staan ze wel op mn desktop en ik kan ze wel openen maar ze spelen niet af.
Je browser is een optie, en quicktime de andere. Er even vanuit gaande dat je geen andere viewers gebruikt.
Oh ja, nog iets. Ik heb een 46" (1920x1080) Bravia lcd tv en ik zat me af te vragen of ik de laptop daar aan zou kunnen sluiten. Is dat mogelijk?
Ja. Wel een verloopje halen bij een macstore, en een DVI-naar-HDMI-kabel.

[ Voor 50% gewijzigd door burne op 12-07-2007 01:36 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik doe het maar even hier, nieuw topic openen voor zon klein vraagje is onzin. Ik zat de OSX FAQ te lezen en las dat je het standaard bestandstype van een screenshot kon wijzigen als je in de terminal de volgende regel uitvoerde:

defaults write com.apple.screencapture type XXX

Nu werkt ik echt nooit via de terminal en ik was dan al blij dat ik hem kon vinden maar ik krijg het niet veranderd, hij blijft screenshots maken in PNG. Hieronder link naar de desbetreffende FAQ, wie helpt? :) stef-o in "FAQ: Mac OS X"

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Even uitloggen en weer inloggen. :)

[ Voor 97% gewijzigd door Frietsaus op 12-07-2007 13:10 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.