Het grote Canonmount-objectieven-topic v8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:
  • 11.850 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
sapphire schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 17:15:
Maar Ronald, emt welk stukje software corrigeer je je CA dan? of is eht iets in PS ?
Is al sinds jaar en dag een functie van ACR zelf. Dus LR kan het idd ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimusius
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 15:19
Ik heb pas geleden een canon 400d gekocht en wil nu een nieuwe lens kopen. Zag dat canon nieuwe lenzen heeft uitgebracht waaronder de 55-250mm IS . Heeft iemand hier al een technische review of foto's van gezien? dpreview of andere sites nog niet?
Wil hem namelijk gaan kopen maar wil zien of de helft van prijs t o v de "oude" 70 - 300mm IS niet ook de helft in prestaties oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nope, weinig van gezien en nog geen samples beschikbaar voor zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimusius
toch eigenlijk wel raar. hij is nu overal te koop maar niemand heeft er foto's mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeronimusius schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:42:
toch eigenlijk wel raar. hij is nu overal te koop maar niemand heeft er foto's mee gemaakt.
Geef mij eens één website of adres dan waar ik hem kan halen ajb, dan koop ik hem morgenochtend en zet ik de foto's gelijk online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jeronimusius schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:38:
Ik heb pas geleden een canon 400d gekocht en wil nu een nieuwe lens kopen. Zag dat canon nieuwe lenzen heeft uitgebracht waaronder de 55-250mm IS . Heeft iemand hier al een technische review of foto's van gezien? dpreview of andere sites nog niet?
Wil hem namelijk gaan kopen maar wil zien of de helft van prijs t o v de "oude" 70 - 300mm IS niet ook de helft in prestaties oplevert.
Niemand heeft de lens nog in handen gehad blijkbaar.
Ik kan wel even een gokje wagen trouwens. Minder scherp, minder contrast, mindere bouw dan de 70-300 IS. Alle waar is naar z'n geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimusius
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:52:
[...]

Geef mij eens één website of adres dan waar ik hem kan halen ajb, dan koop ik hem morgenochtend en zet ik de foto's gelijk online...
http://www.kieskeurig.nl/...ef&gq=canon%2055-250%20is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28
Kan jij mij vertellen waar je heb te koop heb gezien (lees: op voorraad)? Want volgens mij is hij gewoon nog niet uit. Als ik mij goed kan herinneren komt ie pas ergens in oktober. Zit er zelf ook op te wachten want ik was eerst van plan een 70-300 IS te kopen maar ik wil nu toch eerst deze lens even afwachten.

/edit/ oops geen refresh gedaan.... :/ maar bij die kieskeurig link kan je het duidelijk zien: nergens leverbaar :(

[ Voor 15% gewijzigd door Lone op 05-09-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimusius
Muse schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:56:
[...]

Niemand heeft de lens nog in handen gehad blijkbaar.
Ik kan wel even een gokje wagen trouwens. Minder scherp, minder contrast, mindere bouw dan de 70-300 IS. Alle waar is naar z'n geld. ;)
wat ik ergens anders ( volgens mij zoom) lees en ook op dpreview is het vooral de nieuwe IS die minder kost om te maken. hierdoor wordt hij een stuk goedkoper.

-- edit. OEPS hij staat inderdaad overal op reserveren en 0 voorraad. jammer...

[ Voor 8% gewijzigd door Jeronimusius op 05-09-2007 23:19 ]

Verwijderd

Volgende keer iets beter je huiswerk doen dus. :)

• neographikal
  • Niet online
Okay, ik heb ervaringen nodig maar het zal moeilijk zijn, niet veel mensen hebben dit monster: ik twijfel over een 85LII. De resultaten zijn subliem, maar 1800 euro is héftig, erg heftig. Daarom zit ik te denken om een 85/1.8 te halen en het daarmee eerst te proberen. Het probleem is dat ik een beetje bang ben dat het verschil met het isolerend vermogen van de 70-200/2.8IS niet groot genoeg is en dat ik hem daardoor in de tas laat liggen....

Ik wil hem met name gaan gebruiken voor portretten op locatie, mensen isoleren tijdens congressen e.d.

• Muse
  • Niet online
Jeronimusius schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:17:
[...]
wat ik ergens anders ( volgens mij zoom) lees en ook op dpreview is het vooral de nieuwe IS die minder kost om te maken. hierdoor wordt hij een stuk goedkoper.

-- edit. OEPS hij staat inderdaad overal op reserveren en 0 voorraad. jammer...
Daar heb ik ook over gelezen. De techniek is ook anders dan bij de duurdere IS-lenzen. Dit lijkt een soort mechanisch systeem te zijn ipv een electronisch systeem. Het is gewoon wachten op de eerste testresultaten wat daar de nadelen van zijn. (klinkt negatief, maar het enige voordeel is de prijs gok ik zo, anders zat het vast allang op de duurdere lenzen)
Canon kennende, zal het prijsverschil echter wel ergens in te merken zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je een 85mm/1.8 diafragma opensmijt, dan heb je een korte scherptediepte.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/canon_ef_85mm_1.8_bewerkt_t.jpg
Bloemetjes stonden op 1m afstand en scherptediepte is volgens berekeningen slechts 0,86 cm.

Ik probeer deze objectief wat af te stoppen om meer scherptediepte te krijgen. Tijdens concerten is het scherpstellen nogal moeilijk, hier en daar zitten er foto's tussen die goed scherpgesteld zijn. Als een artiest op 5 meter van mij staat, dan zal deze objectief wide open een scherptediepte van 23 cm hebben. Afstoppen naar f/2.8 levert 36,6 cm en naar f/4 levert 51,8 cm. In donkere omstandigheden focust mijn EOS 20D niet altijd heel accuraat.

[ Voor 65% gewijzigd door rapture op 06-09-2007 04:06 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Best ranzige bohkeh. Ook wel rot omstandigheden met zo veel onrust op de achtergrond. Wel jammer dat ie dat niet iets rustiger tekent.

Ik geloof dat ik niet meer naar foto's uit de KM 135 STF moet kijken :X

[ Voor 22% gewijzigd door martijn_tje op 06-09-2007 10:23 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• neographikal
  • Niet online
Vaag shot idd, zo vaag heb ik de 85/1.8 niet vaak zien doen. Maarja, maandag langs KE, beiden proberen en eens zien wat het wordt :) Maar ik hoopte met name dat er hier mensen zijn met ervaring, liefst met beide objectieven. Koen heeft me al het een en ander verteld en een aantal samples gestuurd, maar ik waardeer meer input ernstig :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Elke lens kan slechte bokeh produceren als je maar moeite genoeg doet. Maar dit is wel erg slecht voor de 85/1.8. :X

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oxi schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:19:
Elke lens kan slechte bokeh produceren als je maar moeite genoeg doet. Maar dit is wel erg slecht voor de 85/1.8. :X
Ik denk dat ie toch even naar de diafragmabladen moet kijken als je de dof preview indrukt en even kijken of alles ok is, want mijn 85 1.8 geeft (weliswaar op een 5D) een veel mooiere bokeh.
neographikal schreef op donderdag 06 september 2007 @ 00:39:
Okay, ik heb ervaringen nodig maar het zal moeilijk zijn, niet veel mensen hebben dit monster: ik twijfel over een 85LII. De resultaten zijn subliem, maar 1800 euro is héftig, erg heftig. Daarom zit ik te denken om een 85/1.8 te halen en het daarmee eerst te proberen. Het probleem is dat ik een beetje bang ben dat het verschil met het isolerend vermogen van de 70-200/2.8IS niet groot genoeg is en dat ik hem daardoor in de tas laat liggen....

Ik wil hem met name gaan gebruiken voor portretten op locatie, mensen isoleren tijdens congressen e.d.
en daarvoor een 85LII gaan halen? Investeer die 1800 euro dan in een 5D body. Dan kun je nog meer isoleren dan ervoor. 1800 euro is gewoon niet normaal meer voor zo'n objectief.

PS. de 85mm 1.8 is echt haarscherp hoor, maak je daar maar geen zorgen over, maar ik denk dat je met een 5D en 70-200 2.8 IS weer voordeel haalt uit de IS.

aan jou de keus.

/edit: Neo is wist niet eens dat het jouw post was :) maar blijf bij m'n punt :)
5D heeft ook nog eens een grotere zoeker, echter er is voor jou misschien 1 nadeel. 3 FPS ipv 5 fps, maar ik persoonlijk vind dat helemaal geen punt.

[ Voor 62% gewijzigd door Fairy op 06-09-2007 11:54 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je de lens wide-open gebruikt zie je toch helemaal geen diafragma bladen? Dus daar kan het IMO niet aan liggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

zonoskar schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:24:
Als je de lens wide-open gebruikt zie je toch helemaal geen diafragma bladen? Dus daar kan het IMO niet aan liggen.
8)7 verrek je hebt gelijk :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

martijn_tje schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:22:
Best ranzige bohkeh. Ook wel rot omstandigheden met zo veel onrust op de achtergrond. Wel jammer dat ie dat niet iets rustiger tekent.
Ik ga wat dieper in de fotomappen moeten graven, naar betere foto's. f/1.8 gebruik ik niet
Fairy schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:49:
Ik denk dat ie toch even naar de diafragmabladen moet kijken als je de dof preview indrukt en even kijken of alles ok is, want mijn 85 1.8 geeft (weliswaar op een 5D) een veel mooiere bokeh.
Mijn exemplaar werd door Rofa gecheckt en afgeregeld.

• Oxi

Oxi

[...]

Lees dit artikel eens door, zelfs met een lens met erg mooie bokeh kan je een omstandigheid creëren die lelijke bokeh produceert.

• neographikal
  • Niet online
Zoals Bram al terecht opmerkt lukt het met elke lens om ransbokeh te bakken.
en daarvoor een 85LII gaan halen? Investeer die 1800 euro dan in een 5D body. Dan kun je nog meer isoleren dan ervoor. 1800 euro is gewoon niet normaal meer voor zo'n objectief.
Dan zit ik met een body die me niet 100% bevalt, die een stuk van m'n 70-200 bereik afschraapt en die tien keer minder lang meegaat als een goede lens. Daarnaast heb ik een paar prima lenzen op crop die ik niet snel zou willen vervangen....
PS. de 85mm 1.8 is echt haarscherp hoor, maak je daar maar geen zorgen over, maar ik denk dat je met een 5D en 70-200 2.8 IS weer voordeel haalt uit de IS.
Scherpte is niet waar ik naar kijk, ik zit meer op DOF/kleur/bokeh te letten. Daarnaast is de 70-200 een flinke loeier, wat ook niet altijd gewenst is.
/edit: Neo is wist niet eens dat het jouw post was :) maar blijf bij m'n punt :)
5D heeft ook nog eens een grotere zoeker, echter er is voor jou misschien 1 nadeel. 3 FPS ipv 5 fps, maar ik persoonlijk vind dat helemaal geen punt.
Snelheid, brakke verdeling van de AF-punten, bereik van m'n glas wat verandert. Nope, de 5D is het gewoon niet voor mij :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

neographikal schreef op donderdag 06 september 2007 @ 00:39:
Een prime heeft enkel benenzoom. Is dat handig tijdens een congres? Tijdens een toespraak kun je moeilijk even dichterbij gaan staan, inzoomen is dan een betere optie.
Maar dat kun jij beter bepalen dan ik, je hebt al meer primes. Mij lijkt het niet lekker werken, ik haat sowieso primes.....

Ja, ik heb er 2, ik weet het, schiet er zo'n 25% van mijn foto's mee, echter weinig alternatief met deze specs

This footer is intentionally left blank

• neographikal
  • Niet online
Tijdens de toespraken heb ik in den regel meer lengte nodig en dan komt de 70-200 om de hoek kijken: zwart gat galore op 200mm, dus lekker afstand houden. Maar ik heb geregeld tijdens de lunch of receptie dat ik toch het isolerende vermogen van de 70-200 mis. Die lens is dan te lang en te lomp om je werk fatsoenlijk te kunnen doen :)

Verwijderd

Spuit 11
Zojuist weer eens even een paar paginaatjes terug gelezen en mijn oog viel op de discussie op p30 over de Canon 24-70 F/2.8. Sirius is ex-eigenaar van zo'n lens en heeft hem door tegenvallende scherpte van de hand gedaan. Is het geen optie om de lens dan naar Etbass of Rofa te sturen voor calibratie? Kan die onscherpte ook niet gewoon het gevolg zijn van front- / backfocus?
/Spuit 11

Tja, Neographikal echt adviseren kan ik je niet; oorzaak = geen ervaring. Een 135 F/2 lijkt me te weinig voordeel t.o.v je 70-200 te bieden (qua lengte is er overlap) Bovendien lijkt het verschil qua isoleren tussen F/2 en F/2.8 me niet erg groot (correctie wanneer deze aanname onjuist is, is gewenst) en dan verwacht ik dat dat bij F/1.8 ook niet wereldschokkend is. Dus zou je zomaar richting een F/1.4 of F/1.2 lens moeten kijken...

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 22:09:
Tja, Neographikal echt adviseren kan ik je niet; oorzaak = geen ervaring. Een 135 F/2 lijkt me te weinig voordeel t.o.v je 70-200 te bieden (qua lengte is er overlap)
Je snapt me anders aardig...
Bovendien lijkt het verschil qua isoleren tussen F/2 en F/2.8 me niet erg groot (correctie wanneer deze aanname onjuist is, is gewenst) en dan verwacht ik dat dat bij F/1.8 ook niet wereldschokkend is. Dus zou je zomaar richting een F/1.4 of F/1.2 lens moeten kijken...
Heel aardig...vrees ik met grote vreze.... :X

• Muse
  • Niet online
Ik wou het niet zeggen neo, maar ik ben inderdaad bang dat ik het met Henkert eens moet zijn qua isolerend vermogen.
Wil je echter voornamelijk een kleinere lens bij je hebben, dan lijkt de 1.8 me ook een overweging waard. Scheelt aardig wat met die 70-200 natuurlijk en je hebt ook iets meer isolerend vermogen al is het misschien niet veel. De 85L 1.2 vind ik eigenlijk ook gewoon belachelijk duur. ;)

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ik vind het verschil tussen de 70-200 2.8 en 85 1.8 trouwens ook aanzienlijk in depth of field en de mogelijkheid om een onderwerp de isoleren.

Als ik jou was neo, zou ik eerst eens rustig op de 2e hands sites rondkijken... zo'n 85 1.8 moet wel voor 250 te vinden zijn... probeer die een paar maanden. Wil je nog meer DOF, dan wordt de 1.2 interessant.

Wat mij betreft zitten er meer nadelen aan de 1.2 tov de 1.8 dan voordelen.
Hij is natuurlijk ongeveer 8x zo duur ofzo :)
Flinke purple fringing.
Zwaar en groot (echt heel groot, diameter van 70-200 2.8 zo'n beetje)
Supertrage autofocus.
Wazige full time manual override (focusring stuurt een sensor aan die weer de motor aan stuurt, geeft een indirect gevoel ten opzichte van afd of usm)
Duur.
Bij concerten/ander lowlight spul is de autofocus van de 20d/30d niet precies genoeg om op 1.2 betrouwbaar te zijn. (De 5d doet het hier gek genoeg veel beter, ondanks dat de dof korter is)

Om mensen te isoleren en voor een perfecte bokeh zou ik de 135 2.0 niet wegstrepen, het verschil tussen 2.0 en 2.8 op 135mm is ook nog best groot, en die lens heeft de nadelen hierboven niet.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Ik ga binnenkort op reis. Dan neem ik sowieso mn 70-200 f/2.8 non-IS mee, ik denk ook de 60mm macro. Maar daar bovenop nog een 10-22 én tamron 28-75 wordt dan iets te veel van het goede. De laatste twee wil ik dan ook vervangen door één lens, waarbij de 17-55 op het moment de beste optie lijkt. Deze gaat namelijk toch nog redelijk wijd. Ook denk ik dat f/2.8 een groot voordeel is t.o.v. de 17-40 die 'maar' tot f/4 gaat. Iemand suggesties ?

Ik zie dat de 17-55mm redelijk vaak wordt besproken hier. Wat ik echter niét voorbij heb zien komen is de '17-55' en 'stof' in dezelfde zin. Op fredmiranda.com wordt er heel veel over gesproken. Zijn er bezitters die hun ervaring hierover kunnen delen ? Is het echt zo'n stofmagneet?

Dan nog iets anders. Over wel en niet L-lenzen: ik heb gelezen (weet even niet meer waar) dat Canon wil dat álle L-lenzen op alle bodies passen. EF-S lenzen zullen dan ook nóóit een L meekrijgen, ondanks de soms fenominabele kwaliteit.

• Ronald
Spuit 11
Zojuist weer eens even een paar paginaatjes terug gelezen en mijn oog viel op de discussie op p30 over de Canon 24-70 F/2.8. Sirius is ex-eigenaar van zo'n lens en heeft hem door tegenvallende scherpte van de hand gedaan. Is het geen optie om de lens dan naar Etbass of Rofa te sturen voor calibratie? Kan die onscherpte ook niet gewoon het gevolg zijn van front- / backfocus?
/Spuit 11
Als je heel strikt kijkt, is de 24-70L wijd open geen wonder van scherpte, maar dat is maar zeer beperkt boeiend... want het is scherp genoeg (mits de lens in orde is). De echt kracht van de lens is een waanzinnig mooie kleurweergave en een briljant contrast, op elk diafragma/focal length. Op zijn duits is die lens dus Ganz Geil. Vastlijmen op een 5D ofzo....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:02:
Ik ga binnenkort op reis. Dan neem ik sowieso mn 70-200 f/2.8 non-IS mee, ik denk ook de 60mm macro. Maar daar bovenop nog een 10-22 én tamron 28-75 wordt dan iets te veel van het goede. De laatste twee wil ik dan ook vervangen door één lens, waarbij de 17-55 op het moment de beste optie lijkt. Deze gaat namelijk toch nog redelijk wijd. Ook denk ik dat f/2.8 een groot voordeel is t.o.v. de 17-40 die 'maar' tot f/4 gaat. Iemand suggesties ?
10-22 + 17-40 + 70-200. Klaar. Dat gat mis je niet echt, en anders crop je maar wat, pixels zat.

Er is maar 1 reden dad je de 10-22 uit mijn koude dode vingers krijgt, en das een 5D met een 17-40L of 16-35L... 10-22 Gaat bij mij als eeeeerste de tas in...
Ik zie dat de 17-55mm redelijk vaak wordt besproken hier. Wat ik echter niét voorbij heb zien komen is de '17-55' en 'stof' in dezelfde zin. Op fredmiranda.com wordt er heel veel over gesproken. Zijn er bezitters die hun ervaring hierover kunnen delen ? Is het echt zo'n stofmagneet?
Met een filter schijnt het hard mee te vallen... er zitten wat kiertjes langs het front element zonder.
Dan nog iets anders. Over wel en niet L-lenzen: ik heb gelezen (weet even niet meer waar) dat Canon wil dat álle L-lenzen op alle bodies passen. EF-S lenzen zullen dan ook nóóit een L meekrijgen, ondanks de soms fenominabele kwaliteit.
EF-S zal geen L label meekrijgen... So What.... 17-55 en 10-22 laten de L's hard zweten.

• neographikal
  • Niet online
Deze gaat namelijk toch nog redelijk wijd. Ook denk ik dat f/2.8 een groot voordeel is t.o.v. de 17-40 die 'maar' tot f/4 gaat. Iemand suggesties ?
Ligt aan je gebruik: ik doe veel lowlight met de 17-40 icm een flitsje, is maar net waar je prioriteiten liggen. De 17-55 durf ik niet aan voor mijn gebruik... :)

Ik zou de 10-22 met geen mogelijkheid willen missen though als ik op vakantie ga. Juist voor landschappen enzo is het ding werkelijk subliem :)
abrakadaver schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:01:
ik vind het verschil tussen de 70-200 2.8 en 85 1.8 trouwens ook aanzienlijk in depth of field en de mogelijkheid om een onderwerp de isoleren.

Als ik jou was neo, zou ik eerst eens rustig op de 2e hands sites rondkijken... zo'n 85 1.8 moet wel voor 250 te vinden zijn... probeer die een paar maanden. Wil je nog meer DOF, dan wordt de 1.2 interessant.
Tweedehands is niet echt een optie, ik kan gewoon BTW aftrekken :) Ik ga het maandag eens rustig bekijken, 1:1 shots maken en zien wat daaruit komt. Voor hetzelfde geld neem ik nog niks mee en denk ik er nog even rustig over na, 't geld hoeft niet weg :P

[ Voor 38% gewijzigd door neographikal op 06-09-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het blijft qua toepassing vrij specifiek en als je daar gewoon gebruik voor hebt kan dat de aanschaf verantwoorden :)
Ik ga het maandag eens rustig bekijken, 1:1 shots maken en zien wat daaruit komt.
Bij een winkel waar beide lenzen (F/1.8 én F/1.2) voorradig zijn neem ik aan, misschien verrast de F/1.8 je wel (prestatie- en prijstechnisch). Succes!
Ronald schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:11:
[...]

Als je heel strikt kijkt, is de 24-70L wijd open geen wonder van scherpte, maar dat is maar zeer beperkt boeiend... want het is scherp genoeg (mits de lens in orde is). De echt kracht van de lens is een waanzinnig mooie kleurweergave en een briljant contrast, op elk diafragma/focal length. Op zijn duits is die lens dus Ganz Geil. Vastlijmen op een 5D ofzo....
Ik doel op wat je tussen de haakjes meldt (mits in orde) en op resultaten van photozone.de: wat als de lens niet 'volgens redelijke verwachtingen' presteert? Is dit achteraf door een reparateur te corrigeren / calibreren of is 'in orde' tegen 'niet in orde' iets wat in het productieproces, onomkeerbaar, wordt bepaald?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 07:37 . Reden: prijstechnisch gaat de F/1.8 niet verrassen, is nl. al bekend. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
neographikal schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:24:
Koen heeft me al het een en ander verteld en een aantal samples gestuurd, maar ik waardeer meer input ernstig :)
Voor het geld van de 85LII koop je ook een 85 1,8 + 135 L en nog flink wat over.. tis maar een idee.
De 85 is in mijn gebruik meer fullbody en de 135 meer richting headshots, met deze lenzen kan je dan nog wel enige afstand houden.
Ik werk overigens met een 1,3 crop en de 35/50/85/135L, bij mij is 85/135 het gouden duo voor indoor evenementen, de 35/50 zijn ook erg lekker maar voor ander gebruik, als ik naar een show moet kan ik het eigenlijk met die 2 prima af, 1 op de body de ander in een klein tasje en klaar.
De 85 is een beest, de AF is echt veel prettiger van de II (heb de I ook gehad) en ik noem het altijd stickers maken met die lens, alsof je het zo van het scherm kan peuteren ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Triplefox op 07-09-2007 00:26 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
abrakadaver schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:01:
Bij concerten/ander lowlight spul is de autofocus van de 20d/30d niet precies genoeg om op 1.2 betrouwbaar te zijn. (De 5d doet het hier gek genoeg veel beter, ondanks dat de dof korter is)
Welbeschouwd is dat toch niet zo vreemd, lijkt me. Hoe korter de DOF, hoe eenvoudiger te constateren dat je out of focus bent toch?
Ik meen een vergelijkbaar effect bespeurd te hebben bij mijn EFS17-55 t.o.v. mijn EF70-300DO. Waar de 70-300 probleemloos scherp stelt op bijvoorbeeld 50-100 m, zit de 17-55 er op afstand nog wel eens (iets) naast, zo lijkt het, terwijl hij dichtbij altijd haarscherp stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ja, het stofprobleem is heel erg !
Het probleem is dat het stof aan de binnenkant van de lens komt en je dus niet zelf makkelijk weg kan krijgen. (een filter heeft dus geen zin)

Ik ben bezig met een mailtje om te kijken of het schoonmaken nog binnen de garantie valt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En hoe veel merk je ervan in de praktijk? Ik heb er ook zichtbaar stof in, maar heb niet het idee dat ik er last van heb. Als ik het goed begrepen heb is het belangrijkste effect dat het contrast ietsje minder kan worden, maar of dat uberhaubt merkbaar is is de vraag :)

[ Voor 42% gewijzigd door Pollewob op 07-09-2007 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Het is maar wat je wilt. Ik zou zelf toch geen 2e hans objectief willen waar ik stof in zie zitten.
Geeft m.i. nogal te enken over de inruilwaarde later....

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Pollewob schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:17:
En hoe veel merk je ervan in de praktijk? Ik heb er ook zichtbaar stof in, maar heb niet het idee dat ik er last van heb. Als ik het goed begrepen heb is het belangrijkste effect dat het contrast ietsje minder kan worden, maar of dat uberhaubt merkbaar is is de vraag :)
Je kan het niet zelf weghalen (ik niet tenminste), dus het zal alleen maar ophopen ! Vroeg of laat ga je het wel merken. En als dit in de garantie valt... why not ?

Ik vind dit toch wel een groot mankement aan deze lens, omdat dit niet zelf op te lossen is.
Ok, het is geen "L"- lens met dust seal, maar mijn overige lenzen hebben hier geen last van.

[ Voor 16% gewijzigd door GoT op 07-09-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GoT schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:03:
[...]

Het probleem is dat het stof aan de binnenkant van de lens komt en je dus niet zelf makkelijk weg kan krijgen. (een filter heeft dus geen zin)

Ik ben bezig met een mailtje om te kijken of het schoonmaken nog binnen de garantie valt.
Zoals gezegt, het lijkt dus via het front binnen te komen. En daarvoor schijnt een filter te helpen. De trend lijkt dat mensen met filter minder klagen over stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
GoT schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:03:
[...]

Ik zit (nog steeds) te dubben over een 24-70 f/2.8 en een 17-55 f/2.8, voordeel van de 24-70 is dat ie waardevaster is, vooral als een 17-55 ook nog eens stof hapt. Ik ga em alleen zekers wel met filter gebruiken, heb jij een filter erop gehad?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:17:
[...]

Ik zit (nog steeds) te dubben over een 24-70 f/2.8 en een 17-55 f/2.8, voordeel van de 24-70 is dat ie waardevaster is, vooral als een 17-55 ook nog eens stof hapt. Ik ga em alleen zekers wel met filter gebruiken, heb jij een filter erop gehad?
Ik vind het nogal een verschil in bereik. Zou je niet beter kijken naar welk bereik je nodig hebt ipv het te laten afhangen van een beetje stof? Je zegt zelf al dat je filters gaat gebruiken, dan schijnt het stofprobleem dus ook grotendeels weg te zijn. Anders kun je altijd nog naar de 17-40L kijken ipv de 17-55, dat is dan wel een f4 lens, maar presteert ook als een dolle en heeft geen last van stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, het ligt er ook aan wat je met je glas doet. Mijn 17-40 heeft laatst in een broek gezeten die na 9 uur aan een waslijn hangen nog niet droog was. Zo warm/heet/zweterig was het in die tent waar ik werkte. Ik stop daar toch liever geen 17-55 in dan :) Bereik of niet, aan een lens die zoiets niet kan hebben, heb ik weer weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Idd, die 24-70 is totaal anders bruikbaar. Op een 5D is ie weer standaard, maar op crop zou ik 'm echt niet willen hoor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Triplefox schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 00:26:
[...]

Voor het geld van de 85LII koop je ook een 85 1,8 + 135 L en nog flink wat over.. tis maar een idee.
De 85 is in mijn gebruik meer fullbody en de 135 meer richting headshots, met deze lenzen kan je dan nog wel enige afstand houden.
Ik werk overigens met een 1,3 crop en de 35/50/85/135L, bij mij is 85/135 het gouden duo voor indoor evenementen, de 35/50 zijn ook erg lekker maar voor ander gebruik, als ik naar een show moet kan ik het eigenlijk met die 2 prima af, 1 op de body de ander in een klein tasje en klaar.
De 85 is een beest, de AF is echt veel prettiger van de II (heb de I ook gehad) en ik noem het altijd stickers maken met die lens, alsof je het zo van het scherm kan peuteren ;)
Ik ken de 135 en hoewel hij optisch werkelijk subliem is, vind ik hem te weinig toevoegen op de 70-200. Zo bar compact is het ding niet, de 70-200 komt optisch op een haar na in de buurt en qua DOF maakt het elkaar weer niet zo veel.

Ik heb behoefte aan een wat langere snelle portretlens, de 30mm is geweldig om een stuk context te pakken, maar soms wil je dat niet omdat je dan ook met het ding in iemands neus hangt. Ik denk dat de keuze neerkomt op een 85/1.8 (100/2 is wat dat betreft ook nog een optie, maar de 85 is een stukje goedkoper) of 85/1.2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spuit 11
/Spuit 11
Hij was sowieso spot on maar staat er ook niet om bekend om wide open scherp te zijn.

Aangezien ik dat wel een vereiste voor zo'n stuk glas vind heb ik de 17-55 genomen, niks dan lof, zeer scherp, snel en degelijk. Een L lens heeft alleen iets magisch over zich heen al moet dat natuurlijk ook weer niet overdreven worden :)

Of calibreren dat softe (zo soft was hij ook weer niet hoor) zou verhelpen weet ik niet, puur omdat hij niet om zijn scherpte bekend staat. M'n 70-200 schijnt op 2.8 wel meer scherpte te moeten geven dan wat mijn exemplaar doet dus daartegen helpt calibreren weer wel.

Met ROFA wat heen en weer gemaild (5x een reactie gehad in 3 uur tijd, hoezo snel?) en zij calibreren m'n 70-200 voor +/- 75,- incl. BTW, levertijd max. 2 werkdagen. Je kan bij hun alleen geen aanspraak maken op je evt. garantie maar van 75,- gaat vast iemand dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Muse schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:55:
[...]

Ik vind het nogal een verschil in bereik. Zou je niet beter kijken naar welk bereik je nodig hebt ipv het te laten afhangen van een beetje stof? Je zegt zelf al dat je filters gaat gebruiken, dan schijnt het stofprobleem dus ook grotendeels weg te zijn. Anders kun je altijd nog naar de 17-40L kijken ipv de 17-55, dat is dan wel een f4 lens, maar presteert ook als een dolle en heeft geen last van stof.
statistisch gezien is het bereik dat ik het meest nodig heb het stukje tussen de 30 en de 50, beide lenzen vallen hier dus onder, verder zoek ik een redelijk lichtsterke lens, vandaar de f/2.8.

Ik moet wel zeggen dat de 17-55 momenteel bovenaan mijn lijstje staat, alleen de stof- en flareproblemen weerhouden me om vanmiddag vrij te nemen en naar konijn te rijden. het grote nadeel aan de 24-70 vind ik het gebrek aan groothoek en het gewicht. Groothoek kan je er niet bij croppen zegmaar, terwijl het stukje 55-70 eigenlijk verwaarloosbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Magic op 07-09-2007 11:32 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:29:
[...]

statistisch gezien is het bereik dat ik het meest nodig heb het stukje tussen de 30 en de 50, beide lenzen vallen hier dus onder, verder zoek ik een redelijk lichtsterke lens, vandaar de f/2.8.

Ik moet wel zeggen dat de 17-55 momenteel bovenaan mijn lijstje staat, alleen de stof- en flareproblemen weerhouden me om vanmiddag vrij te nemen en naar konijn te rijden.
Je noemt nu al 2 redenen om voor de 17-55 te gaan. Als je die nou moest afstoppen naar 4 om goede scherpte te krijgen dan kan je net zo goed voor de 17-40 gaan maar het toeval wil dat de 17-55 retescherp is vanaf 2.8.

maar daar is in de tussentijd -misschien tot vervelens toe- al genoeg over gezegd :)

De stofproblemen zijn lichtelijk overdreven maar wel waar. Als er van de 1000 man 10 personen wat stof hebben dan lees je dat nl. juist terug op internet en dan lijkt het al snel of het een stofzuiger is. Dat de L daar veel minder last van heeft is een feit.

Filter erop en klaar, een klein stofje kan er natuurlijk altijd inkomen. Ik heb die van mij nu een week of 6 dacht ik (zonder filter) en afgezien van het stofje dat er al inzat is er 0,0 bijgekomen en hij zit 90% van de tijd op m'n 30D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zie wat mensen hier twijfelen, ook gezien het bereik/gebruik van hun lenzen. Als je Lightroom gebruikt, dan zou je m'n tooltje eens kunnen proberen Lightroom Statistics (met dank aan Qless voor de grafische client). Het ding genereert statistieken op basis van alle foto's in je database zodat je kunt zien welke focale lengtes je het meeste gebruikt en welke lenzen dat zijn, ISO-stand, diafragma, etc, etc.

Misschien helpt dat om je keuze wat te onderbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

neographikal schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:45:
Ik zie wat mensen hier twijfelen, ook gezien het bereik/gebruik van hun lenzen. Als je Lightroom gebruikt, dan zou je m'n tooltje eens kunnen proberen Lightroom Statistics (met dank aan Qless voor de grafische client). Het ding genereert statistieken op basis van alle foto's in je database zodat je kunt zien welke focale lengtes je het meeste gebruikt en welke lenzen dat zijn, ISO-stand, diafragma, etc, etc.

Leuke tool, Lightroom zelf biedt ook wel wat info m.b.t. deze info, maar niet met leuke grafiekjes e.d. Facey heeft het ook maar eens over zijn db'tje gehaald.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft elke lens met zon telescoop constructie vroeg of laat last van stof.

Ik persoonlijk moet er echt niet aan denken dat er stof tussen de objectieven zit. Maargoed die keus is ieder voor zich.

Ik zit eraan te denken om door te sparen voor een 16-35II ipv de 17-40 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ronald schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:42:
Zoals gezegt, het lijkt dus via het front binnen te komen. En daarvoor schijnt een filter te helpen. De trend lijkt dat mensen met filter minder klagen over stof.
De lens moet gewoon normaal kunnen werken zonder filter. PUNT!
Als ik mijn polarisatie filter wil gebruiken, moet ik dan ook nog eens constant van filter veranderen ?
Nee, zo werkt dat niet. Het is dan wel geen "L"-lens, maar wel een lens van Euro ± 8xx.

Ik heb een mail teruggekregen van Canon dat ik dit via etbass moet regelen.
Als het zo makkelijk op te lossen is, dan moet er ook een permanente oplossing zijn zonder gebruik van filters. (Desnoods: dichtkitten :? )
Je post wordt iig gewaardeerd, Ik zal kijken of dit met hun te regelen is.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:43:
Ik persoonlijk moet er echt niet aan denken dat er stof tussen de objectieven zit. Maargoed die keus is ieder voor zich.
Ik denk niet dat er iemand hier is, die dat wel leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GoT schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:16:
[...]
De lens moet gewoon normaal kunnen werken zonder filter. PUNT!
Koop dan geen 16-35L/17-40L m'kay.... die is ook pas weathersealed met filter....

Je kunt natuurlijk ook als een bezetene principieel gaan doen :)
Als ik mijn polarisatie filter wil gebruiken, moet ik dan ook nog eens constant van filter veranderen ?
Nee, zo werkt dat niet. Het is dan wel geen "L"-lens, maar wel een lens van Euro ± 8xx.
Slimlines, zou goed moeten gaan.... 10-22 trekt het net niet, maar de 17-55 zou me niets verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

GoT schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:16:
[...]

[...]
Ik denk niet dat er iemand hier is, die dat wel leuk vindt.
Ach, het is gewoon een kwestie van prijs/prestatie. Mijn 28-105 is ook heus niet stofdicht, maar dat boeit mij minder. Die lens heb ik gekocht voor nog geen 200, en bij verkoop doet deze tenminste nog wel 100 over een tijdje en anders maar wat minder. Maar van een lens van 1000,- vind ik dat anders. Als er idd stofjes zichtbaar zijn na een poosje gebruik, dan zie je dat straks vanzelf terug in de marktplaats prijzen. Er zijn voor deze lens prima alternatieven, zoals de Tamron 17-50, waarbij het al een stuk minder boeit (vanwege wederom; de prijs/prestatie). Mijn 80-400 zuigt ook stof (helaas, maar nog niet te zien in de lens zelf) maar daarvoor zijn geen (zoom) alternatieven die dit probleem niet hebben....
Ik denk dat het stofprobleem van de 17-55 nogal word aangedikt, maar dat is ook logisch gezien de prijs/prestatie verhouding

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb even een vraagje over lenzen voor mn Canon 10D

Aangezien dit al een oudje is, ondersteund deze geen EF-S. Nu ben ik in het bezit van een 28-135 IS lens. Deze voldoet voor mij prima op dat bereik, maar ik mis nog teveel op de groothoek.

Nu zit ik te denken aan een aanvulling of inwisseling van lens. Zijn er goede lenzen die hier een vervanger voor zijn met meer groothoek erin? Een stuk zoom aan het eind missen is niet erg, maar tot 70 is wel gewenst, aangezien ik een 70-300 IS heb voor de tele plaatjes.

Een 17-85 IS zou prachtig zijn, ware het niet dat die voor EF-S is en niet voor de normale EF mount.

Ik heb momenteel een Tamron LD IF 17-35 te leen en die bevalt me helaas niet vanwege foutjes in de lens en het toch iets te korte bereik op het eind. Zoals de kitlens 18-55 bij een 400D zit al weer meer in de buurt.
Zijn er goede andere keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij passen alle Tamron en Sigma lenzen wel op een 10D omdat deze niet echt gebruik maken van de EF-S mount (gewoon volgens de EF mount specs). De Tamrin 17-50mm f2.8 wordt vaak aangeraden, de Sigma 17-70mm ook. Maar zou je niet meteen kijjken naar een UWA zoals de Sigma 10-20mm ?

OT: wat duurt dat inlezen van de lightroom database lang zeg.... is dat normaal neo?

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 07-09-2007 16:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Canon heeft de 24-70 f/2.8 L USM en de 24-85 f/3.5-4.5 USM, maar die zijn maar 4mm wijder dan je huidige objectief en dus nauwelijks een vervanging.
Als je het bij Canon-lenzen wil houden, kan je beter een aanvulling nemen, bijvoorbeeld de 20-35 f/3.5-4.5 USM, of als je wat meer geld hebt de 16-35 of de 17-40 (het zijn beide wel L-objectieven).

Ik zou die 28-105 houden en een mooie groothoek als aanvulling kopen :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

zonoskar schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:43:
Volgens mij passen alle Tamron en Sigma lenzen wel op een 10D omdat deze niet echt gebruik maken van de EF-S mount (gewoon volgens de EF mount specs)......
Fout gedacht :P Heb zelf ook een 10D en niet alle Sigma´s Tamron´s, Tokina´s werken er op.
Het bekende ERR 99 probleem is er ook bij de 10D namelijk. Alle huidige lenzen werken wel maar ga je voor een tweedehands moet je dus uitkijken (of testen voor je koopt)
Maar idd de 10D is een gewone EF mount camera
Of je mod een EF-S lens zodat die wel past :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat wou ik zeggen ja :) De Digital-only lenzen (met kleinere beeld diameter) van Sigma (DC), Tamron (Di) en Tokina (DX) gebruiken gewoon de EF mount, dus die passen (mits geen err99) op de 10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Get!em schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:35:
Ik heb even een vraagje over lenzen voor mn Canon 10D

Aangezien dit al een oudje is, ondersteund deze geen EF-S. Nu ben ik in het bezit van een 28-135 IS lens. Deze voldoet voor mij prima op dat bereik, maar ik mis nog teveel op de groothoek.

Nu zit ik te denken aan een aanvulling of inwisseling van lens. Zijn er goede lenzen die hier een vervanger voor zijn met meer groothoek erin? Een stuk zoom aan het eind missen is niet erg, maar tot 70 is wel gewenst, aangezien ik een 70-300 IS heb voor de tele plaatjes.

Een 17-85 IS zou prachtig zijn, ware het niet dat die voor EF-S is en niet voor de normale EF mount.

Ik heb momenteel een Tamron LD IF 17-35 te leen en die bevalt me helaas niet vanwege foutjes in de lens en het toch iets te korte bereik op het eind. Zoals de kitlens 18-55 bij een 400D zit al weer meer in de buurt.
Zijn er goede andere keuzes?
De kitlens is vrij simpel aan te passen (achterstuk eraf zagen) zodat ie ook op een 10D past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat je financiële mogelijkheden zijn maar ik zou ook een overstap naar bijvoorbeeld een 30D overwegen. Met 800 euro best een koopje momenteel. De 10D begint toch wel een dagje ouder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 07:31
neographikal schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 11:45:

Hmm, ik mis 2 oudere lenzen de EF80-200 F/4.5-5.6 en de 28-80 F/3.5-5.6. Verder ziet het er allemaal erg netjes uit, moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ThomasW schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:40:
[...]

Hmm, ik mis 2 oudere lenzen de EF80-200 F/4.5-5.6 en de 28-80 F/3.5-5.6. Verder ziet het er allemaal erg netjes uit, moet ik zeggen...
We hebben voornamelijk 'current' lenzen ingevoerd, maar als je de volledige speclijst weet/linkje naar hebt, dan voeg ik ze wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik heb het idee dat mijn 17-55 scherper kan?

http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8475.jpg

Althans, ik stuurde deze foto naar iemand, en ik kreeg als reactie: "ik wil je hart niet breken, maar ik vind je super scherpe lens, niet echt scherp".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vrees dat ik het eens ben met hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Vind 'm idd niet echt scherp, maar weinig wetenschappelijk testmateriaal

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Slecht exemplaar dus? Is op een statief gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is toch niet zo gek voor 2.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voor een lens die wideopen scherper zou moeten zijn dan de 17-40 ben ik niet onder de indruk

http://www.neofoto.nl/Los...-LR-default-conversie.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op iso 640 wordt het erg lastig te bepalen of de lens scherp is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:33:
Op iso 640 wordt het al erg lastig te bepalen of de lens scherp is of niet.
Vind het sowieso een gare foto, die mazen van die speaker lijken wel gigantisch te fringen van dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Op /4, ISO400, statiefje, 1/40:

http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8513.jpg

Krijg nu ook twijffel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ideaal is anders, maar de marge is groot, check de zipfile die ik poste: m'n iso1600 shot is nog scherper dan dit... Ik zou wat meer testshots willen zien, maar de eerste indruk is niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik weet dat het ontzetten stereotiep is, maar kun je geen boek of krant open slaan, eentje met knappe scherpe druk... die bose boxjes zijn allejesus moeilijk kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg er idd ook pijn aan mijn ogen van, zet je de IS trouwens wel uit als je vanaf statief fotografeert?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Op verzoek, een krant :)

http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8515.jpg

Onbewerkt, direct uit de cam. ISO100, /2.8, 1/20, 45mm.

IS laat ik aan staan.

Zonder IS: http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8518.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Nik op 07-09-2007 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

proller schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:51:
Op verzoek, een krant :)

http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8515.jpg

Onbewerkt, direct uit de cam. ISO100, /2.8, 1/20, 45mm.

IS laat ik aan staan.
Ik vind hem behoorlijk scherp. Zet de IS anders eens uit, hoor veel dat dit onscherpe foto's schijnt te geven als je het op statief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Onderbelicht, slecht verlicht. Pak morgen eens een bakstenen muur met goed licht en probeer het dan nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Sander (en Ronald) , ik ahd vannochtend die jpg's laten zien van die Tammy 17-50? als het goed is krijg ik morgen RAW's geschoten op 2.8 :)
k ben benieuwd

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 22:53:
[...]
Ik vind hem behoorlijk scherp. Zet de IS anders eens uit, hoor veel dat dit onscherpe foto's schijnt te geven als je het op statief gebruikt.
Ik weet niet beter dan dat IS zich automatisch uitschakeld op een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet beter dan dat IS zich automatisch uitschakeld op een statief.
Tripoddetectie werkt niet echt optimaal. Tenzij je een baggerstatief hebt gewoon de IS uitgooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
Mijn 17-55 is ook niet 'ragscherp' op 2.8. Kan gebeuren :) Zo erg vind' k het niet eens, als ik harde scherpte nodig heb gooi ik wel mn 85mm erop. Anders doet wat meer sharpenen het ook wel :)

Probeer anders gewoon eens op een normaal diafragma te schieten. Of om de vergelijking door te trekken, op F4.0. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Timo op 08-09-2007 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:08

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Ik zoek een ultra-wideangle objectief. De Canon 14 mm op een 5D bijvoorbeeld is het meeste (104 graden horizontaal)? Op de 15 mm fisheye na (141 graden), maar daarmee vertekend het beeld?

De 14 mm op een 30D wordt 22,4 mm, veranderd daarmee de beeldhoek (?) ook neem ik aan? Het zelfde geldt dan voor de fisheye? De EF-S 10-22 is echt 10-22 mm op de 30D, maar toch 'maar' 107 graden in tegenstelling tot bijna hetzelfde van de 14 mm op de 5D.

Kortom, welk objectief is het meest ultra-wide op een 30D? En wat is het verschil tussen een normaal objectief en de fisheye. Overigens is de 14 mm geen optie vanwege de hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
10-22, wijder dan dat gaat domweg niet op een 30D, of je moet een 10-17 fish van Toki halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

martinweb.nl schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:36:En wat is het verschil tussen een normaal objectief en de fisheye.
Klik. Met een fish eye objectief zie je wat een vis ongeveer zou zien door de bouw van zijn oog, een soort van rond vertekent perspectief. Overigens heeft Sigma een betaalbare fish in het assortiment.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

neographikal schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:04:
10-22, wijder dan dat gaat domweg niet op een 30D, of je moet een 10-17 fish van Toki halen
Oké, dat dacht ik al. Behalve de fisheye, maar die vertekend.

Maar hoe zit het dan met de beeldhoek van een EF objectief op de 30D? En het verschil van een 14 mm op een 5D en de 10-22 mm op de 30D. Die zijn nagenoeg gelijk, terwijl 10 mm toch een stuk meer klinkt dan 14, eh minder? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Nogmaals, op verzoek van Neo (en anderen), de 17-55, op statief. IS uitgezet, ik merkte dat de IS erg ging "zweven".

2.8: http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8521.jpg

4.0: http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8523.jpg

Focuspunt ligt op de "14" van "14 september". Genomen op ISO100, 55mm.

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 08-09-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

martinweb.nl schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:36:
De EF-S 10-22 is echt 10-22 mm op de 30D, maar toch 'maar' 107 graden in tegenstelling tot bijna hetzelfde van de 14 mm op de 5D.
Ook EFS lenzen moet je omrekenen, dus is een 10-22 op een 30D (of elke ander 1.6x crop camera van Canon) gewoon 16-35.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:'(
Ik heb via marktplaats een Sigma AS 28-105 mm f/2.8 gekocht voor 120 euro...
Ik dacht koopje! Ik heb er zo een nu te leen van zus en die vind ik zooo veel fijner dan de kit lens...

Ik heb hem dus net binnen en wat blijkt... diafragma stuk en hij stelt nu zelfs niet meer scherp... :'(

Ik heb de mensen van wie ik de lens heb gekocht al gemaild wat te doen en ik wil een oplossing of mn geld terug... :'( Gaat het altijd zo via marktplaats of is het my bad dat ik dus niet heb opgelet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, zelf heb ik bij een internetwinkel (nieuwkoop) wel vertrouwen in de 'verzendmethode', maar bij tweedehands spullen bij particulieren zou ophalen de voorkeur hebben. Helaas is dit al achter de rug, dus even afwachten wat de verkoper antwoord.
Sigma NL kun je ook eens benaderen met het probleem, wellicht is het redelijk eenvoudig (goedkoop) bij hen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Reparatiekosten lopen al heel snel boven de waarde van de lens uit, ik geef je helaas weinig kans. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

ajhaverkamp schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 18:24:
[...]

Ook EFS lenzen moet je omrekenen, dus is een 10-22 op een 30D (of elke ander 1.6x crop camera van Canon) gewoon 16-35.
Bedankt! Dat wist ik dus niet. Wat is dan het nut van het maken van EF-S lenzen? Enkel meestal wat goedkopere lenzen en marketing?

[ Voor 7% gewijzigd door Martin?81 op 08-09-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die vraag is al tot in het oneindige behandeld, zoek even rond hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:30:
Reparatiekosten lopen al heel snel boven de waarde van de lens uit, ik geef je helaas weinig kans. :/
thx voor de reacties... gelukkig heb ik ook al een reactie terug van de mensen waarvan ik de lens heb gekocht. Natuurlijk zeggen ze dat hij het thuis nog wel deed. Ik kreeg het advies om er even mee naar een fotospeciaal zaak te gaan en dan te kijken of er nog wat valt op te lossen. Hopelijk is het gewoon iets met de contactjes...

De oude eigenaar komt over alsof hij me wel begrijpt en hij heeft ook gezegd dat ik contact met hem moest houden over het oplossen van deze problemen.

Naja, ik hoop dat het iets simpels is...
Helaas als ik het diafragma knopje indrukt hoor je de bladen niet gaan, en als ik een foto probeer te maken op f/10 of f/7.1 hoor je de spiegel wel gaan, maar het diafragma gewoon niet :S En de lens heeft hulp nodig bij het automatisch scherpstellen, het lijkt net alsof het niet lukt om dat de draaien ofzo..
Maar dat was in het begin... als ik de lens er nu op zet, krijg ik zelfs ER99, dat er geen opname gemaakt kan worden en dat ik de camera aan en uit moet zetten... :S Vreemd...

Ik heb een zelfde lens liggen (te leen) en die is zelfs nog ietsjes ouder en daar heb ik de problemen niet mee... Naja, ik hoop dat ik het goedkoop kan laten oplossen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

proller schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 17:43:
Nogmaals, op verzoek van Neo (en anderen), de 17-55, op statief. IS uitgezet, ik merkte dat de IS erg ging "zweven".

2.8: http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8521.jpg

4.0: http://www.partyfocus.nl/got/IMG_8523.jpg

Focuspunt ligt op de "14" van "14 september". Genomen op ISO100, 55mm.
Statief of niet, bij deze foto's ben je zelf wat gaan zweven want bij de f4 foto ligt de scherpte totaal niet lekker :) Verder zijn ze nog steeds onderbelicht dus ik zou er een lampje op laten schijnen.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 19:24:
:'(
Ik heb via marktplaats een Sigma AS 28-105 mm f/2.8 gekocht voor 120 euro...
Ik dacht koopje! Ik heb er zo een nu te leen van zus en die vind ik zooo veel fijner dan de kit lens...

Ik heb hem dus net binnen en wat blijkt... diafragma stuk en hij stelt nu zelfs niet meer scherp... :'(

Ik heb de mensen van wie ik de lens heb gekocht al gemaild wat te doen en ik wil een oplossing of mn geld terug... :'( Gaat het altijd zo via marktplaats of is het my bad dat ik dus niet heb opgelet?
Het gaat inderdaad altijd zo bij Marktplaats ja :/

Was er iets waaruit bleek dat de lens al een defect vertoonde? Je spreekt zelf over een koopje, voor hoeveel verwisselt deze lens normaal dan van eigenaar? Als dat bijv. 200,- is dan kan je er vaak vanuit gaan dat er iets niet klopt.

Hoe was de lens verpakt? Een stootje kunnen ze heus wel hebben. Hij is verder niet beschadigd? Leg het probleem bij de verkoper neer (al is er helaas geen bewijslast).

Verder over het ophalen van spullen: bij het duurdere glas is dat m.i. de moeite waard, voor 120,- ga ik natuurlijk niet 2 uur heen en weer rijden.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, kunnen er geen posts meer worden verwijderd of ben ik nou zo blind geworden?

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 20:53:
hmm, kunnen er geen posts meer worden verwijderd of ben ik nou zo blind geworden?
Heeft dat ooit gekund dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ nou, lens was zeker degelijk verpakt. Doos met heel veel kranten zooi erin gepropt, lens zelf zat er echt netjes tussen in, in 3 lagen keukenpapier en nog een keer huishoudfolie erom heen...

Maar koopje... het is dezelfde lens die zus van me ook heeft die deze prijs een goeie deal vond, ik had al eens eerder naar deze lens gekeken en nieuw kost ie voor nikon 225 euro bij konijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:01:
^^ nou, lens was zeker degelijk verpakt. Doos met heel veel kranten zooi erin gepropt, lens zelf zat er echt netjes tussen in, in 3 lagen keukenpapier en nog een keer huishoudfolie erom heen...

Maar koopje... het is dezelfde lens die zus van me ook heeft die deze prijs een goeie deal vond, ik had al eens eerder naar deze lens gekeken en nieuw kost ie voor nikon 225 euro bij konijn...
Tja, hij zou natuurlijk een flinke klap gehad kunnen hebben maar als hij zo goed verpakt zat en de lens zelf niet beschadigd was dan lijkt me dat sterk. Die kranten + zooi zullen de meeste G-krachten wel opgevangen hebben.

Het enige wat nogal voor de hand ligt:

marktplaats + goede deal = genaaid worden

Het is natuurlijk heel vervelend, het gaat jou allemaal extra tijd/geld kosten om die lens te laten repareren ALS dat al mogelijk is. Bah :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu je het zegt........dan ben ik in de war met het forum van Ajax netwerk :)

@einsteintina!: ik bedoelde vergeleken met de prijzen van het aanbod op Marktplaats. Als ze normaal rond de 160,- op MP staan dan is het vreemd als er opeens 1 voor 120,- op staat.

Een goede deal is mogelijk, bij een erg goede deal moet je wat voorzichtiger zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 21:13 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.