BugBoy schreef op maandag 24 september 2007 @ 23:10:
[...]
4% barrel is gewoon veel en valt natuurlijk veel eerder op dan 2% barrel. Het is algemeen bekend dat all-round objectieven veel op hun extreme wide-end gebruikt worden en laat dat nu het zwakste punt zijn van dit objectief. Het is een eigenschap van dit objectief en geen QC probleem. Ook CA en vignettering is een flink probleem bij dit objectief t.o.v. de andere objectieven in dit bereik.
Ik zie de CA van de 10-22 op een 10x15cm afdruk. De 10-22 heeft benedengemiddelde CA voor zoom objectieven in het algemeen. Ik corrigeer dan ook CA voor alle prints die ik maak, ongeacht het objectief.
Vignetering is bovengemiddeld, maar ook hier geld: Je ziet het zelden! Ik heb wel 1 keer in de afgelopen 2 jaar voor vignetering gecorrigeerd, en dat was omdat ik een Roos op een egaal wit vlak fotografeerde... daar waren alle alternatieven dus ook door het ijs gezakt.
en ik herhaal, en probeer het maar als je het weigert te geloven, fotografeer een gebouw met een 17-40L op 17mm en vertel me of de barrel-vertekening nu wel of niet zichtbaar is.
Keyword:
Relativeren, je praat over de 17-85 alsof de alternatieven perfect zijn... het perfecte objectief bestaat niet, ze vertekenen allemaal, ze vigneteren allemaal, en ze hebben allemaal CA, en in de juiste situaties zie je het ook nog bij allemaal.
Tof dat jij blij bent met je sig 17-70, maar
ik vind het een rampobjectief om mee te werken, maar ik ga hem niet religeus afkraken zoals jij over de 17-85 bezig bent, keer op keer.
Zal er NOG wat positiefs bij zetten... De tamron 17-50 is weliswaar behoorlijk contrastrijk, mits je hem een stop afstopt, maar het blijft een heel rauw karakter hebben, waar de 17-85 wijd open dit al doet, zonder dat vervelende rauwe.
[
Voor 12% gewijzigd door
Ronald op 25-09-2007 09:47
]