Nee ok, het was ook meer de vraag of iemand wist of de lens beter was dan de standaard kitlens afgezien van IS. Dat van het diafragma kwam eigenlijk van Foka vandaan (website), dus denk dat ze daar een foutje hebben gemaakt. Het probleem is dat er nergens een review te vinden is van deze lens. Wel van de kitlens.Henk schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:22:
[...]
Over kwaliteit zegt het niets, een /2.8 lens kan veel brakker presteren dan een /4.0, enige wat het zegt is dat het diafragma groter kan en daardoor meer licht binnenzuigt en minder DoF geeft.
Verder is zowel de 18-55 als de 18-55IS een.5-5.6 AFAIK, dus dat stukje over dat grotere diafragma klopt niet.
Mocht je bedoelen dat de 18-55IS je eigen bewegingsonscherpte enigzins kan beperken, en je daardoor je diafragma wat kléiner kan maken (groter F/getal) dan heb je gelijk, waar je je lens afstopt, win je scherpte. Maar dat zegt nog steeds niets over de optiek, enkel e.e.a. over de mogelijkheden.
Ik ben nu aan het bedenken namelijk of ik een 24-105L aan ga schaffen voor op huwelijksreis (Italië steden e.d.) of dat ik Flitser, Grip en bovenstaande lens e.d. aan ga schaffen.