ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verder wel een mooie

Heeft iemand enig idee of de 70-200 f2.8 (non-IS) beter met een 1.4x extender werkt dan de 70-200 f4 IS? Ben nog steeds aan het wikken en wegen tussen deze lenzen. De 2.8 past misschien beter bij mijn gebruik, maar voor m'n vakantie in Zuid-Afrika zou die IS ook wel errug handig zijn, zeker bij het gebruik icm de extender. Ik lees alleen op sommige sites dat de AF van de f4 vrij traag is wanneer je een extender gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Anoniem: 21921
Maarja het probleem was toch dat de F2.8 pas vanaf F4 scherp was en de F4 al vanaf F4 scherp was...Oxi schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:12:
Ja de F2.8 werkt beter, je houdt gewoon meer lichtsterkte over. De F4 is zelfs niet meer te gebruiken (voor de mierenneukers: autofocussen) met een 2x TC.
Nee? De F/2.8 is gewoon op F/2.8 ook scherp hoor... en op F/4 net zo scherp als de F/4 op F/4Anoniem: 21921 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:21:
[...]
Maarja het probleem was toch dat de F2.8 pas vanaf F4 scherp was en de F4 al vanaf F4 scherp was...

en met TC's verlies je sowieso lichtstops

Grote onzin, hij is scherp op 2.8 en subliem vanaf F/4. Stop voor stop presteren al die lenzen grofweg gelijk zoals Henk al terecht aanhaalt.Anoniem: 21921 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:21:
[...]
Maarja het probleem was toch dat de F2.8 pas vanaf F4 scherp was en de F4 al vanaf F4 scherp was...
http://www.the-digital-pi...omp=9&FLIComp=0&APIComp=2
De keuze voor de juiste 70-200 moet imo niet door scherpte worden ingegeven, maar door veelzijdigheid/gewicht/kostprijs.

[Voor 19% gewijzigd door neographikal op 15-09-2007 00:10]
Volgens mij draait met een TC de focusmotor bewust iik 1.4x trager. Dit omdat het effect van het focussen ook vergroot wordt, en hier houdt de TC rekening mee.Minos111 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:50:
Mja, maar op fora staan heel wisselende meningen over het gebruik van een 1.4 teleconverter icm de f/4: de een zegt dat het perfect bruikbaar is, met prima autofocus en nagenoeg geen scherpteverlies, en de ander zegt dat de autofocus aanmerkelijk trager wordt. Dus ik vraag me nu echt af waar de waarheid ligt...
Op zich is dat toch wel verdedigbaar, aangezien je in de praktijk meestal ook de AF zal gebruiken.neographikal schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:10:
Daarnaast is TDP ook niet geheel betrouwbaar aangezien zij de tests op autofocus uitvoeren.
Maar de kans op een kleine misfocus is wel aanwezig, terwijl je juist omstandigheden wilt creëren die gelijk zijn zodat je dat soort invloeden uitsluit. Op die manier kan je dan alleen de werkelijke prestaties op gebied van scherpte, kleuren, vignetting en dergelijke zo eerlijk mogelijk vergelijken.Toff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 02:00:
[...]
Op zich is dat toch wel verdedigbaar, aangezien je in de praktijk meestal ook de AF zal gebruiken.
Beter zou dan een losse AF test zijn, focus 50x met elk objectief en kijk hoeveel er mis waren en of dat meer bij de ene dan bij het andere objectief is?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Echter, je wilt de lens testen, niet de combinatie van lens/camera. Hoe minder variabelen die kunnen verschillen hoe beter, Klaus doet het ook handmatig en varieert de focus ook nog eens ietsje per focal/diafragma combinatie om de scherpte eruit te halen.Toff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 02:00:
[...]
Op zich is dat toch wel verdedigbaar, aangezien je in de praktijk meestal ook de AF zal gebruiken.
Je autofocus heeft sowieso een marge van 1/3de stop

Hier niet bijster veel...Minos111 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 23:28:
Gek genoeg zijn hier toch echt behoorlijke verschillen te zien...
http://www.the-digital-pi...omp=9&FLIComp=0&APIComp=2
http://www.slrgear.com/re...0&whenterm=&dist=&radius=
en deze tests zijn wat secuurder uitgevoerd dan (met alle respect) TDP het doet
[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 15-09-2007 13:37]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
This lens is very comparable to the 70-200mm f/2.8L IS in terms of performance and optical quality, the major difference between the two is that the f/4 is one stop slower. But, another key difference is that the f/4's IS system uses more recent technology, with the result that it offers 4 stops of vibration reduction, rather than the 3 stops the 2.8 model provides. Optically, the f/4 lens is very similar to the F/2.8, actually edging it slightly in terms of sharpness at f/4 and above on a full-frame camera, but shows slightly higher pincushion distortion at 200mm. The optical performance is so close though, the two lenses are for all intents and purposes identical over the aperture range they share in common. - And the f/4's IS system is better by about a stop, so the "effective shake" under limited lighting conditions will be about the same between the two lenses. (A stop less aperture speed, balanced by a stop higher IS performance.)
Omdat ik motorsport leuk vind om te fotograferen, wil ik natuurlijk snel kunnen focussen. Daarom wil ik eigenlijk een 'L' lens hebben, maar ik weet niet welk ? Als ik een 70-200L zou nemen, wordt het wel een 70-200 F4L IS, maar dan denk ik ... die 100-400 L IS is ook érg scherp, en je hebt toch 200mm extra.
Het is dan wel weer érg lastig volgens mij om op 400mm scherp te pannen, maar met een monopod gaat het misschien makkelijker? En die 200mm die je 'extra' hebt is wel weer leuk met wat natuur fotografie, van dieren etc.
Jullie meningen?
Probeer eens te pre-focussen met je huidige lens. Als je met een motor mee panned, blijft de afstand motor <-> camera veelal gelijk, dus hoeft je AF niets te doen als je pre-focust (in one-shot AF mode). Als je op-je-af-komende motoren wilt schieten heb je wel iets aan snelle AF.De_Bastaard schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:26:
Ik zit met het idee, om te sparen voor een andere telelens. Nu heb ik een Sigma 70-300 APO, en die doet het opzich prima. Alleen.... is die behoorlijk (!) langzaam, tegenover lenzen met USM, zoals bijv. de goedkopere telezooms van Canon, die wel USM hebben.
Omdat ik motorsport leuk vind om te fotograferen, wil ik natuurlijk snel kunnen focussen. Daarom wil ik eigenlijk een 'L' lens hebben, maar ik weet niet welk ? Als ik een 70-200L zou nemen, wordt het wel een 70-200 F4L IS, maar dan denk ik ... die 100-400 L IS is ook érg scherp, en je hebt toch 200mm extra.
Het is dan wel weer érg lastig volgens mij om op 400mm scherp te pannen, maar met een monopod gaat het misschien makkelijker? En die 200mm die je 'extra' hebt is wel weer leuk met wat natuur fotografie, van dieren etc.
Jullie meningen?
Verder weet jij alleen of je het bereik 200-400 gaat gebruiken. Zit je met je huidige lens vaak tegen de 300mm aan, dan heeft een 100-400 zin, anders niet zo. Een 70-200 met 1.4x teleconvertor is ook erg scherp.
Stel, een retescherpe lens werkt niet zo lekker samen met de AF van mijn cam. Wat heb ik er dan aan? Je zou eigenlijk beide methoden moeten gebruiken bij een test.neographikal schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:25:
[...]
Echter, je wilt de lens testen, niet de combinatie van lens/camera. Hoe minder variabelen die kunnen verschillen hoe beter, Klaus doet het ook handmatig en varieert de focus ook nog eens ietsje per focal/diafragma combinatie om de scherpte eruit te halen.
Wat voor stop bedoel je?Je autofocus heeft sowieso een marge van 1/3de stop
breinonline schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 07:44:
[...]
Beter zou dan een losse AF test zijn, focus 50x met elk objectief en kijk hoeveel er mis waren en of dat meer bij de ene dan bij het andere objectief is?
Gamma!Toff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 17:36:
[...]
Stel, een retescherpe lens werkt niet zo lekker samen met de AF van mijn cam. Wat heb ik er dan aan? Je zou eigenlijk beide methoden moeten gebruiken bij een test.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Je test de combinatie van lens/camera. Jouw lens/camera is een andere combinatie, terwijl je nu gewoon geinteresseerd bent in de prestaties van de lens. Wat jij nu aanstipt is éxact de reden dat ik in camerawinkels de lens op mijn camera zet en ga testenToff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 17:36:
Stel, een retescherpe lens werkt niet zo lekker samen met de AF van mijn cam. Wat heb ik er dan aan? Je zou eigenlijk beide methoden moeten gebruiken bij een test.

Vraag me niet wat het gevolg precies is (marge in mm oid), maar de technische documentatie gaat uit van een marge van 1/3de stop. Hoe dan ook, het is geen exacte wetenschapWat voor stop bedoel je?

[Voor 8% gewijzigd door neographikal op 15-09-2007 19:38]
Als ik schiet, is het vooral op circuits enzo, en daar varieert de afstand tussen motor/auto en mijn camera nogal. Als ze idd op me af komen, krijgt mijn huidige Sigma het niet altijd geregeld kwa focussenzonoskar schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:22:
[...]
Probeer eens te pre-focussen met je huidige lens. Als je met een motor mee panned, blijft de afstand motor <-> camera veelal gelijk, dus hoeft je AF niets te doen als je pre-focust (in one-shot AF mode). Als je op-je-af-komende motoren wilt schieten heb je wel iets aan snelle AF.
Verder weet jij alleen of je het bereik 200-400 gaat gebruiken. Zit je met je huidige lens vaak tegen de 300mm aan, dan heeft een 100-400 zin, anders niet zo. Een 70-200 met 1.4x teleconvertor is ook erg scherp.

De 40D + 70-300DO haalt volgens deze review zo'n 50 km/u. Veel sneller zal het met AF gewoon niet gaan.
Ik heb zelf een Tamron 18-250, en die vinden m'n portemonnee en ik voorlopig snel genoeg

Wordt andere koek als je een 1D serie camera gebruikt.Toff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:33:
Wekkel bedoelt waarschijnlijk, dat je vooraf kan instellen op het punt waar je de auto's wilt gaan schieten? Dan is het simpel de knop indrukken wanneer een auto dat punt bereikt. Geloof het of niet, maar voordat de AF was uitgevonden werden er ook racefoto's gemaakt.
De 40D + 70-300DO haalt volgens deze review zo'n 50 km/u. Veel sneller zal het met AF gewoon niet gaan.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ja, want dan wordt mijn lens ineens een stuk korter, maar gaat de USM dan ook sneller draaien? Hoe snel is dat dan?JumpStart schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:08:
[...]
Wordt andere koek als je een 1D serie camera gebruikt.
neographikal schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:10:
Scroll ook een door de focale lengtes, you win some, you lose some. Daarnaast is TDP ook niet geheel betrouwbaar aangezien zij de tests op autofocus uitvoeren.
De keuze voor de juiste 70-200 moet imo niet door scherpte worden ingegeven, maar door veelzijdigheid/gewicht/kostprijs.
Hmm, dat is wel goed om te weten zeg, inderdaad liggen de lenzen nog dichter bij elkaar dan ik dacht... Nou is scherpte voor mij persoonlijk niet het belangrijkste: liever heb ik een lens met hoog contrast en weinig flare dan een lens die vooral erg scherp is. Maar qua contrast zit je natuurlijk met alle 70-200 varianten wel goed!Ronald schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:37:
[...]
Hier niet bijster veel...
http://www.slrgear.com/re...0&whenterm=&dist=&radius=
en deze tests zijn wat secuurder uitgevoerd dan (met alle respect) TDP het doet
Ik heb gisteren op een zeiltocht wat foto's gemaakt op f/2.8. Lekker weertje, genoeg licht, en toen merkte ik dat ik al op 1/1600s zat qua sluitertijd. Ruim snel genoeg voor een foto op 280mm lijkt me, dus wellicht heb ik die IS toch minder nodig dan ik dacht...
Maar een f/2.8 focust toch sneller met een teleconverter dan een f/4, en als jouw stelling opgaat dan zou dat niet uit moeten maken!Fairy schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 01:22:
[...]
Volgens mij draait met een TC de focusmotor bewust iik 1.4x trager. Dit omdat het effect van het focussen ook vergroot wordt, en hier houdt de TC rekening mee.

Fotografeer je de auto dan bijvoorbeeld als die op een recht stuk rijdt? Of ook als een auto de bocht door komt? Als je volgens mij vooraf de lens op 'n bepaald punt focust van een bocht, wordt het toch een érg onscherp panning shot?RandomT schreef op zondag 16 september 2007 @ 17:33:
Vooraf focussen doe ik op het circuit ook vaak genoeg. Al is een snelle autofocus erg handig bij crashes.
Ik heb zelf een Tamron 18-250, en die vinden m'n portemonnee en ik voorlopig snel genoeg
hetgeen wat ik bedoel staat los van het diafragma. Het effect van 1mm focus verplaatsen heeft bij het gebruik van een TC meer effect omdat het beeld uitvergroot is. Als dit niet zo gebeuren dan zou de lens steeds over zijn focuspunt heenspringen. Dit effect kun je nabootsen door 2 TC op elkaar te zetten, dan gaat de focus sneller dan de camera verwacht en gaat ie heen en weer dansen.Minos111 schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:49:
[...]
Maar een f/2.8 focust toch sneller met een teleconverter dan een f/4, en als jouw stelling opgaat dan zou dat niet uit moeten maken!
Met een heel snelle lens wel een stuk beter, of dat met de 300mm f/5.6 van de 70-300IS ook opgaat weet ik niet. Feit is wel dat de af tracking van de 1d-serie echt echt echt veel beter is dan de andere canons.JumpStart schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:08:
[...]
(maarja, dan heb je ook wel een iets ander lensjeUsing an EF 300mm f/2.8L IS USM lens and a fully charged battery pack, the original EOS-1 with Power Drive Booster PB-E1 could track a subject moving at 300 kph as close as 26 meters. Using an EF 300mm f/2.8L IS USM lens and a fully charged battery pack, an EOS-1D Mark II or EOS-1Ds Mark II can track a subject moving at 300 kph as close as 20 meters.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik doe beide. Maar na het focussen richt je de camera op de plek waar de auto vandaan komt, panned mee, en op het punt waar je vooraf gefocust hebt maak je de foto. Dan kan je best scherpe panning-foto's krijgen. Ik moet toegeven dat ik ook vaak de AF gebruik tijdens het pannen, maar handmatig is het zeker goed te doen.De_Bastaard schreef op zondag 16 september 2007 @ 23:15:
[...]
Fotografeer je de auto dan bijvoorbeeld als die op een recht stuk rijdt? Of ook als een auto de bocht door komt? Als je volgens mij vooraf de lens op 'n bepaald punt focust van een bocht, wordt het toch een érg onscherp panning shot?
Anoniem: 122995
Ik gebruik ook een 1.4x kenko tc op mijn 70-200 f4l, en ik schiet er voornamelijk kiters mee, wat toch een best snelle sport is. Gaat prima. Ik vind de scherpte ook nog steeds top!Minos111 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:50:
Mja, maar op fora staan heel wisselende meningen over het gebruik van een 1.4 teleconverter icm de f/4: de een zegt dat het perfect bruikbaar is, met prima autofocus en nagenoeg geen scherpteverlies, en de ander zegt dat de autofocus aanmerkelijk trager wordt. Dus ik vraag me nu echt af waar de waarheid ligt...
Ik wil ook even melden dat ik mijn kitlens her-ontdekt heb

http://www.flickr.com/pho....gne?id=1392362519&size=l
http://www.flickr.com/pho....gne?id=1393260224&size=l
De focus slag is theoretisch langer geworden, als de lens een slag moet maken om een lock te krijgen duurt dit inderdaad langer, als hij gewoon het punt moet pakken is het even snel in theorie, maar niet in de praktijk, ik vermoed dat dit komt doordat je van 2.8 naar 4.0 cq 4.0 naar 5.6 gaat.zonoskar schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:50:
Als je een 1.4x op een 70-200 f4.0 zet, wordt de AF langzamer, dit klopt deels. Als je van de buitenkant naar de lens kijkt, draait de AF ring een stuk trager (1.4 keer misschien?) met de 1.4x teleconvertor dan zonder. Maar het bereiken van een focus lock is m.i. niet echt veel trager geworden.
Ook qua scherpte heb je aan een 70-300 is geen verkeerde lens hoor. Houd er alleen rekening mee dat de focus soms vervelend traag kan zijn._ferry_ schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:01:
Zag dat de 55-250 ook doordringt als in bestelling bij de webshops. Ben wel benieuwd, Wil mijn telelens toch nog eens vervangen, dus ik ben benieuwd hoe dat hij gaat presteren, anders wordt het de 70-300 IS al vind ik een witte ook wel stoer, maar in feite ga ik niet zozeer voor scherpte, meer voor bereik, IS en prijs, en dat is bij die 70-300 IS een stuk aantrekkelijker.
[Voor 6% gewijzigd door Fairy op 17-09-2007 19:25]
EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip|7D2 + grip|EF12|EF25|8-15/4|11-24/4|16-35/4 IS|24-70/4 IS|70-200/4 IS|100-400 IS II|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|200/2.8 II|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom
Anoniem: 216171
Herrie van de IS zie je niet in de foto terug. Bij evenementen of gebeurtenissen waar meer dan 5 mensen bij zijn valt het geluid van de IS echt in het niet.vandijk schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:55:
Ik heb hem (70-300IS) laatst in mijn handen gehad. Wat een herrie maakt de IS op dat ding zeg. Voor het geld is het echter een prima objectief.

O.a. op dit japanse forum: http://photofan.jp/camera...lat&topic_id=3957&forum=4
De Canon EF 35-70 mm f/2 IS USM zou een SRP (suggested retail price) hebben van £1280 incluus BTW. Niet slecht voor iets dat in 85L territorium zit qua high-end optiek.
En dat zou dan hier gestaan hebben: http://www.canon.co.uk/Fo...70mm_f2L_IS_USM/index.aspThe EF 35-70mm f/2L IS USM is a high-performance lens. It has been developed as a peerless super fast standard lens featuring an ultra-large aperture for a narrow depth of field and soft background blur.
Ajaj, dat is wel erg lekker inderdaad. Prijs is ook wel pittig, maar een IS en lekker lichtgevoelig... dubbel pret.
IS is effectief op lange afstand, macro is close-upAnoniem: 21921 schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:24:
Wat ik mij afvraag is wanneer er nou eens een degelijk macro objectief komt met IS. Nikon heeft een mooie met VR

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Een 5D Mk II en een 35-70/2 IS zou wel verrekte gave combi zijn, van het type

Noem jij 60 of 100mm close-up ?GoT schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:41:
[...]
IS is effectief op lange afstand, macro is close-up
je KAN er heel dichtbij mee komen ja, maar dat wil niet zeggen dat de lens dan meteen stabiel blijft op die range
Eerst zien en dan geloven.
Er is niet voor niks ook een contax-zeiss en zelfs leica R lens in dat bereik... is best een bruikbaar bereik hoor!
Voor dat geld ga ik trouwens wel liever voor 2 primes

1D2 + 300mm 2,8abrakadaver schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:53:
quote:
JumpStart schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:08:
[...]
Met een heel snelle lens wel een stuk beter, of dat met de 300mm f/5.6 van de 70-300IS ook opgaat weet ik niet. Feit is wel dat de af tracking van de 1d-serie echt echt echt veel beter is dan de andere canons.
quote:
Using an EF 300mm f/2.8L IS USM lens and a fully charged battery pack, the original EOS-1 with Power Drive Booster PB-E1 could track a subject moving at 300 kph as close as 26 meters. Using an EF 300mm f/2.8L IS USM lens and a fully charged battery pack, an EOS-1D Mark II or EOS-1Ds Mark II can track a subject moving at 300 kph as close as 20 meters.
(maarja, dan heb je ook wel een iets ander lensje)

Deze foto's zijn niet gecropt en zo van de CF, uiteraard wel even 1 foto van gemaakt...maar zo snel is dus de AF van een 1D2 met 300mm 2,8.
[Voor 28% gewijzigd door Triplefox op 18-09-2007 19:07]
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Dat las ik ja, daarom is ie ook best wel aantrekkelijk, de prijs/prestatie ligt voor mijn doeleinde gewoon beter dan die van de 70-200L.Fairy schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:24:
[...]
Ook qua scherpte heb je aan een 70-300 is geen verkeerde lens hoor. Houd er alleen rekening mee dat de focus soms vervelend traag kan zijn.
Nouja, wacht de testen wel even af van de 55-250

Koop eerst een macro lens of ga boeken lezen, voordat je weer iets onzinnigs zegt.Anoniem: 21921 schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:12:
[...]
Noem jij 60 of 100mm close-up ?
je KAN er heel dichtbij mee komen ja, maar dat wil niet zeggen dat de lens dan meteen stabiel blijft op die range
Tutorials: http://www.google.nl/sear...hotography+tutorial&meta=
Boeken: http://www.google.nl/sear...o+photography+books&meta=
Formules: http://nl.wikipedia.org/wiki/Macrofotografie#formules
Als ik niet dichtbij kan komen, dan switch ik van lens, daarom heb ik ook een dSLR gekocht.
Ik gebruik mijn macro lens iig niet als tele.

PS: De lens is stabiel, het is de persoon/fotograaf die niet stabiel is. ("blame it on the lens", als de foto mislukt ?)
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Die niet / amper werkt op macro-afstanden.... Daarnaast halen de Canon 100/60mm gewoon 1:1 en is de 105VR geen klap langer.Anoniem: 21921 schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:24:
Wat ik mij afvraag is wanneer er nou eens een degelijk macro objectief komt met IS. Nikon heeft een mooie met VR
[Voor 12% gewijzigd door neographikal op 18-09-2007 09:09]
Anoniem: 151313
GoT schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 08:22:
[...]
Koop eerst een macro lens of ga boeken lezen, voordat je weer iets onzinnigs zegt.
Tutorials: http://www.google.nl/sear...hotography+tutorial&meta=
Boeken: http://www.google.nl/sear...o+photography+books&meta=
Formules: http://nl.wikipedia.org/wiki/Macrofotografie#formules
Als ik niet dichtbij kan komen, dan switch ik van lens, daarom heb ik ook een dSLR gekocht.
Ik gebruik mijn macro lens iig niet als tele.![]()
PS: De lens is stabiel, het is de persoon/fotograaf die niet stabiel is. ("blame it on the lens", als de foto mislukt ?)
Neemt niet weg dat hoe groter je vergroting wordt hoe minder effectief IS wordt, dus puur voor 1:1 heb je bijna niks aan IS.
De 70-300 DO IS is toch ook gewoon f/5.6 op 300mm?Toff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 02:08:
abrakadaver verwart de 70-300DO met de IS-versie? Die hond hou ik ook wel bij lijkt me - en dan hoef ik hem niet eens helemaal uit te trekken- , maar het is wel een leuke serie om te zien.
Correctabrakadaver schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:29:
[...]
De 70-300 DO IS is toch ook gewoon f/5.6 op 300mm?
Ja, maar hij is USM, dus hij focust flink sneller dan de non-DO.abrakadaver schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:29:
[...]
De 70-300 DO IS is toch ook gewoon f/5.6 op 300mm?
De 300 2,8 heeft best al een zware dobber aan honden, gezien mijn ervaringen met de 70-300 DO lijkt het me bijzonder als die (bijna) net zo goed zou presteren wat betreft de AF, misschien dat je enkele shots uit de reeks spot on zou zitten maar 21 achter elkaar... lijkt me teveel gevraagd van de DO.Toff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 02:08:
abrakadaver verwart de 70-300DO met de IS-versie? Die hond hou ik ook wel bij lijkt me - en dan hoef ik hem niet eens helemaal uit te trekken- , maar het is wel een leuke serie om te zien.
De DO is bij mij vertrokken vanwege (voor mij) tegenvallende AF prestaties, een leuk vakantie lensje vanwege de afmetingen maar geen AF monster, heel jammer
Mij lijkt het niet zo stug.neographikal schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:19:
Het lijkt me stug, erg stug. Het is niet lang of kort, niet uitermate snel en wel ernstig duur. Een 35/1.4 voegt twee stops toe vanaf een 24-70, dat scheelt een slok op een borrel. Maar een halfbakken oplossing met een halfbakken focaal bereik op zowel crop als FF?
Eerst zien en dan geloven.
Als je een high-end zoom set wil met geen overlap:
16-35 & 35-70 & 70-200
Is het een ideale combi
Anoniem: 180355
[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 180355 op 18-09-2007 17:43]
Dit zou dan ook geen 'do-it-all' lens zijn zoals de 24-70 of 24-105 maar specialistischer en met name gericht op de portretfotograaf. (Net als de 85L bijvoorbeeld).
Die 24-70 2.8 IS zie ik trouwens wel eerder verschijnen, sowieso vind ik het knap als ze een goede f/2.0 fullframe zoom kunnen maken.
Toff, de 70-300 IS, 75-300 IS en 70-300DO IS hebben allemaal een USM motor.
Die hond in je serie komt niet met 50 km/u op je af toch? Zelfs met mijn bescheiden body zou de DO het dus moeten redden, meen ik. Met jouw body presteert die lens niet? Vreemd, heel vreemd. Overigens heb ik met die DO op een 350D minstens 10k bruikbare voetbalfoto's geschoten, onder wisselende condities, voornamelijk op one-shot AF. De sluiter gaat niet af, als er niet is scherpgesteld, maar van enige vertraging is me nooit iets gebleken. Als je dan nagaat dat de 30D sneller een betere AF heeft als de 350D en dat de 40D weer 1,3 x sneller zou focussen, dan maak ik me niet echt zorgen. Beetje flauw om deze lens af te doen als een "leuk vakantie lensje".Toff schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:33:
De 40D + 70-300DO haalt volgens deze review zo'n 50 km/u.
@abrakadaver: Je hebt gelijk, het moet zijn: ring-USM, i.t.t. micro_USM voor de non=DO.
Edit: Beetje laat, maar moest het eerst nazoeken om zeker te zijn.

[Voor 26% gewijzigd door Cheizberd op 18-09-2007 18:13]

wist niet dat de gewone 70-300IS de goedkope usm had.
Neemt niet weg dat een lens meer moeite heeft met accelererende/decelererende onderwerpen met varierende hoek dan onderwerpen met een constante snelheid en hoek.Toff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:09:
@Triplefox: Heb je ook gelezen waar deze discussie allemaal mee begon?
[...]
Die hond in je serie komt niet met 50 km/u op je af toch? Zelfs met mijn bescheiden body zou de DO het dus moeten redden, meen ik.
Kan je dat uitleggen? Er is wel zoiets als "anticiperende scherpstelling", maar dat zit in de AI van de body.Facemodder schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:47:
[...]
Neemt niet weg dat een lens meer moeite heeft met accelererende/decelererende onderwerpen met varierende hoek dan onderwerpen met een constante snelheid en hoek.
@ ToffToff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:09:
Beetje flauw om deze lens af te doen als een "leuk vakantie lensje".
Kennelijk ben jij in het bezit van een 70-300 DO en is mijn post voor jou tegen het zere been, wat ik met een leuk vakantie lensje bedoel is dat het bereik mooi is en dat hij fijn compact is echter voor mijn doeleinden niet goed genoeg.
Er zijn trouwens wel verschillen van objecten die 50 km/u op je af komen, focus jij maar ff op een tennisbal of een volkswagen bus, ook al komen ze even snel op je af... de AF voor de tennisbal is toch echt wat lastiger.
Je zal misschien 10K foto's hebben van voetbal maar een mens is nog altijd een stukkie groter als de gemiddelde hond, honden zijn mijn tak van sport en daar voldoet de DO gewoon totaal niet.
Maar ik ben benieuwd naar series met de DO van 21 shots 100% keepers, verras me

Omdat je AF systeem daar ook op reageert moet ie veel meer correcties doen dan een 'makkelijk' volgbaar onderwerp.
[Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 18-09-2007 19:25]
Abra hierboven legt het al aardig uit v.w.betr. je AF unit in cam. Je lens (af-motor en achterliggende elektronica) krijgt echter behoorlijk op zijn donder bij bijv. honden. De wisselende snelheden en (vooral) de wisselende hoeken maken dat de snelheid niet constant is (constanten zijn het meest eenvoudig bij te benen voor je AF is z'n algemeen) en daardoor moet je AF motor continue variëren in snelheid en (draai)richting. In de combinatie Ring-USM / body zal de laatste veelal de beperkende factor zijn, maar bij normale (niet L kwaliteit ring-USM) lenzen beent de lens de body meestal niet bij in dit soort omstandigheden.Toff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:57:
[...]
Kan je dat uitleggen? Er is wel zoiets als "anticiperende scherpstelling", maar dat zit in de AI van de body.
Niet L kwaliteit Ring USMFacemodder schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:41:
[...]
Abra hierboven legt het al aardig uit v.w.betr. je AF unit in cam. Je lens (af-motor en achterliggende elektronica) krijgt echter behoorlijk op zijn donder bij bijv. honden. De wisselende snelheden en (vooral) de wisselende hoeken maken dat de snelheid niet constant is (constanten zijn het meest eenvoudig bij te benen voor je AF is z'n algemeen) en daardoor moet je AF motor continue variëren in snelheid en (draai)richting. In de combinatie Ring-USM / body zal de laatste veelal de beperkende factor zijn, maar bij normale (niet L kwaliteit ring-USM) lenzen beent de lens de body meestal niet bij in dit soort omstandigheden.

Ik heb een 85mm niet L met ring USM en die is sneller dan een 85L ring USM.
Of snap ik je antwoord niet

Nee hoor, je schopt niet tegen mijn been, maar wel tegen dat van vele tweakers hier die het met minder moeten doen. Ik gaf alleen aan dat mijn lens voor mij al prima presteerde op mijn 350D, voor voetbal, en dat ik mede daarom geen zorgen maak over de prestaties van die lens op mijn 40D.Triplefox schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:05:
[...]
@ Toff
Kennelijk ben jij in het bezit van een 70-300 DO en is mijn post voor jou tegen het zere been, wat ik met een leuk vakantie lensje bedoel is dat het bereik mooi is en dat hij fijn compact is echter voor mijn doeleinden niet goed genoeg.
Er zijn trouwens wel verschillen van objecten die 50 km/u op je af komen, focus jij maar ff op een tennisbal of een volkswagen bus, ook al komen ze even snel op je af... de AF voor de tennisbal is toch echt wat lastiger.
Je zal misschien 10K foto's hebben van voetbal maar een mens is nog altijd een stukkie groter als de gemiddelde hond, honden zijn mijn tak van sport en daar voldoet de DO gewoon totaal niet.
Maar ik ben benieuwd naar series met de DO van 21 shots 100% keepers, verras me
Maar het ging over AF van de lens, met name de snelheid. De grootte van het object doet dan niet echt terzake lijkt me, tenzij je het onmogelijk maakt om er continu op te focussen (je tennisbal). Het menselijk volgen van het onderwerp lijkt dan eerder, als ik abrakadaver volg, de beperkende factor, terwijl Facemodder aangeeft dat, mits de USM van goede kwaliteit is (en ik heb nog steeds geen reden om aan de kwaliteit/snelheid van de USM van de 70-300DO te twijfelen), de body de beperkende factor kan zijn.
Misschien moet ik maar eens een aanstormende trein op de korrel gaan nemen in de burst mode.
BTW, die DO is echt niet zaligmakend hoor. Met name het (ontbreken van) contrast bij tegenlicht is voor mij een duidelijk minpunt, maar ik heb hem juist gekocht voor zijn snelle AF.

Natuurlijk zijn sommige objectieven sneller (mijn 17-40 maakt kwa AF gehakt van mijn 70-300) maar camera doet wel erg veel.
Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300
Is de 17-85 IS lens zijn geld (zo'n 400 EUR) waard t.o.v. een hele goedkope 18-55? Of kan ik beter een andere lens nemen bij die camera? Bijv. die nieuwe 18-55 IS lens en een 60mm macro? (Ik wil een beetje bereik, wat landschap, portret en beetje macrofotografie doen).
Hartelijk dank.
Ps. ik weet dat al die lenzen continue voorbij komen in al deze topics, maar ben gewoon eens benieuwd hoe sommigen van jullie deze afweging zouden maken, en waarom.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Goed, anders geformuleerd: is de meerprijs het ongeveer waard gezien de optische en fysieke kwaliteit?
Ik ben een starter wat betreft dSLR en wil een lens die ik niet al volgende week moet vervangen. Keuze is dan natuurlijk om een goedkope 18-55+55-200 set te kopen voor veel bereik en beperkte kwaliteit, of om dat geld te steken in een wat betere lens waarbij ik nog een tijdje moet sparen om een telezoom te kopen, maar nu wel meer plezier heb op het bereik dat ik hiermee wel krijg. Ik maak vaak foto's van landschap, wat overzichtsfoto's van gebouwen en steden, wat portret en waarschijnlijk wat macro (niet te veel). Ik kom van een Powershot S50, dus waarschijnlijk is alles al heerlijk om mee te werken, maar zoals gezegd wil ik niet gelijk lenzen gaan vervangen.
Zo beter?

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Laatst heb ik de 17-40L gehuurd bij K-Express en ik moet zeggen dat de lens uitstekend beviel! Ik heb tijdens de bruiloftsreportage amper mijn 28-105 gebruikt. De 40 (64mm in KB formaat) was genoeg.
Nou ja, misschien roept iemand nu wel dat ik ook eens moet gaan kijken naar lens X ... Mocht iemand een alternatief weten, laat het even horen. De primaire vereisten zijn dat de lens snel moet scherpstellen (USM!) en scherp moet zijn. Nu is L scherp, maar ik kan me indenken dat er ook niet L lenzen scherp zijn.
ik heb wel een paar andere lenzen op het oog, maar die noem ik bewust even niet zodat ik een paar onbevangen antwoorden krijg

==
hoi
Simpel: de EF-S 17-55/2.8 IS. Is wel een stukje duurder maar is lichsterker én wide open scherp dus heb je meer creativiteit met de bokeh, niet onbelangrijk bij portretten.Eusebius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:29:
JaMijn belasting is binnen (met uitstel voor 1 september ingeleverd). Als student krijg ik lekker veel terug en kan eindelijk een extra lens gaan aanschaffen. Het werk wat ik doorgaans doe, zijn reportage's.
Laatst heb ik de 17-40L gehuurd bij K-Express en ik moet zeggen dat de lens uitstekend beviel! Ik heb tijdens de bruiloftsreportage amper mijn 28-105 gebruikt. De 40 (64mm in KB formaat) was genoeg.
Nou ja, misschien roept iemand nu wel dat ik ook eens moet gaan kijken naar lens X ... Mocht iemand een alternatief weten, laat het even horen. De primaire vereisten zijn dat de lens snel moet scherpstellen (USM!) en scherp moet zijn. Nu is L scherp, maar ik kan me indenken dat er ook niet L lenzen scherp zijn.
ik heb wel een paar andere lenzen op het oog, maar die noem ik bewust even niet zodat ik een paar onbevangen antwoorden krijg
Oh, en een L staat niet garant voor een scherpe lens

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
neographikal schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:49:
De 17-40 is daarentegen wel prima scherp :)De 17-55 is scherper, maar ook hier geldt weer, scherpte is een non-issue: wat heb je nódig?
Kortom: wél een issueDe primaire vereisten zijn dat de lens snel moet scherpstellen (USM!) en scherp moet zijn

Tot nu toe voldeed een Voïgtlander 17-35neographikal schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:49:
De 17-40 is daarentegen wel prima scherp :)De 17-55 is scherper, maar ook hier geldt weer, scherpte is een non-issue: wat heb je nódig?

Wat voor verschil zit er dan in scherpstelling tussen de 40 en 55? Beide hebben toch USM? Mmm even gaan snuffelen in technische data van beide lenzen.lateef schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:54:
ik zou ook voor de 17-55 gaan. qua bouw en autofocus snelheid (en ook scherpte) is de 17-40/4 een mooie lens, maar verder vind ik hem niet geweldig. de 17-55/2.8 daarentegen vind ik een stuk prettiger ogen. die lens is (denk ik) echter niet zo snel en zeker niet zo degelijk en zo'n 200 euro duurder. wat vind je zelf belangrijker?
Over degelijkheid: is dat ook niet een kwestie van degelijk en degelijker? Ja, de L is een tank, maar een goldring als de 55 mag er toch ook wezen? Ik gebruik een 8 jaar oude 28-105 die - hoewel met flinke gebruikssporen - nog steeds goed werkt.
==
hoi
met alle respect, maar als je de 17-40 niet scherp genoeg vindt, dan ben je nogal een zeurpiet imo. Voor elk formaat waarop je een plaat uit een dSLR fatsoenlijk af kunt drukken is de 17-40 scherp zat en wel meer dan dat ook... De 17-55 is nog nét een tikkie scherper, maar dat boeit in 95% van de gevallen niet. De vraag is of je die 2.8/IS of de bouw nodig hebt.
't Is simpel: http://www.neofoto.nl/Los...-LR-default-conversie.zip
Men kan zelf oordelen. Default LR-conversies
[Voor 14% gewijzigd door neographikal op 19-09-2007 14:09]
Maar ... om te relativeren: wat heb je (ik) nodig? Om het te vergelijken met auto's: als ik een snelle auto wil, maatk het mij minder uit of de max/speed 320 of 400 is. Ik mag toch niet harder dan 120 en als ik harder ga, dan durf ik toch niet boven de 250 (proefondervindelijk uitgeprobeerd kan ik zeggen, met een mercedes in Dld

==
hoi
ik heb geen idee, ik vind scherpstelsnelheid niet zo heel belangrijk, maar de 17-40 staat bekend om zijn korte scherpstelslag en stelt dus snel scherpt. de 17-55 zou langzamer kunnen zijn, dat beide USM hebben, wil iig niet zeggen dat beide even snel zijn.Eusebius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:04:
Wat voor verschil zit er dan in scherpstelling tussen de 40 en 55? Beide hebben toch USM? Mmm even gaan snuffelen in technische data van beide lenzen.
ja, is degelijker voor jouw belangrijk? voor mij zou dat wel een belangrijk argument zijn.Eusebius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:04:
Over degelijkheid: is dat ook niet een kwestie van degelijk en degelijker? Ja, de L is een tank, maar een goldring als de 55 mag er toch ook wezen?
17-40 Focus Adjustment: Inner focusing system with USM
17-55 Focus Adjustment: AF with full-time manual
Maar dat zijn toch 2 compleet verschillende dingen? Bij de 40 staat dat er een USM inzit (dus de motor, techniek) en bij de 55 hoe je kunt scherpstellen (nl steeds correctie). Maar wat voor type USM heeft de 55 nu?
Weet iemand een site die echt alle info goed weergeeft van Canon lenzen?
- verdikkie, en mijn groot Canon handboek heb ik net uitgeleend

[Voor 4% gewijzigd door Eusebius op 19-09-2007 14:19]
==
hoi

[Voor 7% gewijzigd door abrakadaver op 19-09-2007 14:18]
M.I. heeft de 17-40/4 gewoon als groot voordeel: Bouw (weathersealed) en minder flaren. De 17-55/2.8IS is een beuk scherper, maar de 17-40 is ook gewoon al scherp zat. (de 17-40 kan 300km/u, de 17-55/2.8 kan 400km/u, om even je vergelijk door te trekkenEusebius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:08:
[...]
Maar ... om te relativeren: wat heb je (ik) nodig? Om het te vergelijken met auto's: als ik een snelle auto wil, maatk het mij minder uit of de max/speed 320 of 400 is. Ik mag toch niet harder dan 120 en als ik harder ga, dan durf ik toch niet boven de 250 (proefondervindelijk uitgeprobeerd kan ik zeggen, met een mercedes in Dld)

Dus tja, wat kies je, dat is meer persoonlijke voorkeur/toepassing dan echt objectief te zeggen denk ik. Ga je overdag foto's aan het strand maken als er honden langs / tegen je aan rennen, pak dan de 40, moet je snachts/ s'avonds shots maken uit de losse hand of wil je kortere DoF-mogelijkheid, pak dan de 55

Zitten er grote verschillen tussen de 18-55 en de IS versie? Wat ik heb kunnen vinden is dat voor zover het diafragma groter kan op de IS versie. Is dat objectief kwalitatief nu een stuk beter?
daar heb je inderdaad een goed punt.abrakadaver schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:18:
Sowieso werkt die 17-55 USM IS niet op de D60 die in je sig staat (heeft geen EF-S mount), dus als de lens op die D60 moet werken dan wordt de keuze alweer wat makkelijker

Over kwaliteit zegt het niets, een /2.8 lens kan veel brakker presteren dan een /4.0, enige wat het zegt is dat het diafragma groter kan en daardoor meer licht binnenzuigt en minder DoF geeft.Arunia schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:19:
Ik heb overal gezocht, maar kan eigenlijk geen vergelijking of reviews vinden van de 18-55IS.
Zitten er grote verschillen tussen de 18-55 en de IS versie? Wat ik heb kunnen vinden is dat voor zover het diafragma groter kan op de IS versie. Is dat objectief kwalitatief nu een stuk beter?
Verder is zowel de 18-55 als de 18-55IS een

Mocht je bedoelen dat de 18-55IS je eigen bewegingsonscherpte enigzins kan beperken, en je daardoor je diafragma wat kléiner kan maken (groter F/getal) dan heb je gelijk, waar je je lens afstopt, win je scherpte. Maar dat zegt nog steeds niets over de optiek, enkel e.e.a. over de mogelijkheden.
[Voor 17% gewijzigd door Henk op 19-09-2007 14:24]
Ah!

Ow ja, wat abrakadodekoe zegt klopt als een bus

Toch ga ik even voor de aardigheid verder kijken naar andere L lenzen, zoals de 24-105 L.
[Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 19-09-2007 14:25]
==
hoi
Ik zeur niet over de scherpte van de 17-40, ik zeg alleen dat het wél een issue is voor Lennartneographikal schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:08:
[...]
met alle respect, maar als je de 17-40 niet scherp genoeg vindt, dan ben je nogal een zeurpiet imo. Voor elk formaat waarop je een plaat uit een dSLR fatsoenlijk af kunt drukken is de 17-40 scherp zat en wel meer dan dat ook... De 17-55 is nog nét een tikkie scherper, maar dat boeit in 95% van de gevallen niet. De vraag is of je die 2.8/IS of de bouw nodig hebt.
't Is simpel: http://www.neofoto.nl/Los...-LR-default-conversie.zip
Men kan zelf oordelen. Default LR-conversies

Excuses dan, ik las:Sirius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:25:
[...]
Ik zeur niet over de scherpte van de 17-40, ik zeg alleen dat het wél een issue is voor Lennart
Dit net even andersSirius schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:35:
[...]
Simpel: de EF-S 17-55/2.8 IS. Is wel een stukje duurder maar is lichsterker én wide open scherp dus heb je meer creativiteit met de bokeh, niet onbelangrijk bij portretten.
Oh, en een L staat niet garant voor een scherpe lens

Eigen ervaring en dort. De AF-snelheid pakt in het voordeel van de 17-40 uit, maar de 17-55 ligt er niet ver achter qua snelheid. Het zou voor mij geen reden zijn om de een boven de ander te verkiezen.
[Voor 25% gewijzigd door neographikal op 19-09-2007 14:27]
Dit topic is gesloten.