Na een tijdje gefotografeerd te hebben met mij kitlens begin ik mij toch zeer te ergeren aan de scherpte, CA en gewoon weg de kwaliteit van deze lens. Oftewel: Ik zoek een vervanger. Ik heb een beetje rondgezocht (Yourlensreview, Fredmiranda, dit topic) en ik kwam deze 3 lenzen tegen eigenlijk.(En nog 1, maar oké)
Dat waren:
Sigma 17-70 f/2.8-4
Tamron 17-50 f/2.8
Canon 17-85 IS
Sigma
De Sigma vond ik vooral interessant door het bereik en het feit dat hij een diafragma heeft van 2.8 wat een hele vooruitgang is t.o.v. mijn kitlens. Ook de prijs (Onder de 300 euro) vond ik zeer interessant.
Wat ik echter minder interessant vind is dat ik vooral op Fredmiranda las dat hij niet zo goed presteerd in 'low light conditions'. Ook dat f/2.8 alleen op 17 mm is, maar dat is gezien de volledige benaming van de lens logisch. Ik fotografeer redelijk veel onder 'low light conditions' te weten binnenshuis en in de schemering. Op verschillende site's las ik dat hij dan nogal kan hunten. En dat is waar ik mij vreselijk aan erger bij de kitlens die dat ook doet.
Tamron
Vooral op dit forum lees ik veel goede ervaringen over deze lens. Het bereik ben ik wel gewend (18-55 gewend uiteraard). Dat ik 5 mm minder heb op het lange eind doet me niet veel, ik vind het beter als ik 1mm meer heb op het korte eind. Want ik wil nog wel eens tekort hebben aan 18mm. Misschien zal het niet veel schelen met de 18mm, maar elke mm is er één.

Het voordeel van deze lens vond ik vooral het constante diafragma van f/2.8 over hele bereik. Ik lees hierover veel minder dat hij in 'low light conditions' hunt. Dat spreekt mij ook erg aan. De prijs is nog redelijk te noemen (380 ongeveer). Gezien de scherpte van de foto's op diverse leek het me een mooie lens, echter de bouwkwaliteit is niet alles te noemen las ik wel?
Canon
Ik hoorde dat deze veel last had van CA, wat ik er minder vind. De prijs van deze lens vind ik ook wat te hoog om eerlijk te zijn; maar daar moet ik wel bij zeggen dat als hij de meerprijs t.o.v. de Tamron het waard is dat ik hem wel serieus in overweging neem. Voordeel van deze lens is uiteraard het bereik (17mm + 85mm sluit goed aan op mijn telelens) en de IS. Het mindere zijn de verschillende diafragma-standen over het bereik. Bouwkwaliteit heb ik niet heel veel over gelezen, maar ik neem aan dat dit niet te vergelijken is met bijv. een 17-40L uiteraard. Of.... Toch??
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...
Oh, trouwens, er is nog één lens die ik direct zou kopen als ik het geld er voor had; de 17-40 f/4L. Maar mijn grootste problemen met die lens is: Het geld heb ik er niet voor & ik weet niet zeker of ik toe ben aan L op dit bereik. Het klinkt gek omdat ik al een L in mijn bezit heb, maar ik lees af en toe wel dat bijv. de Tamron bijna net zoveel scherpte levert als de 17-40 voor de helft van de prijs.. Tuurlijk is de bouwkwaliteit van beide niet te vergelijken, maar toch.
Ik wacht geduldig af wat jullie mij hebben te melden.