!! LANGE LAP TEKST ALERT !!
Wat?
Hmmm, ik zit een beetje met een luxeprobleem, of eigenlijk, een geldprobleem. En ik ben in een koop bui. Nu heb ik al een paar dagen wat lenzen in mijn winkelmandje liggen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om op "bestellen" te drukken. Wie helpt me?
Allereerst het probleem. Ik begin steeds meer mijn collectie uit te breiden, en probeer ik vele kanten van fotografie uit. Maar toch merk ik dat ik met mijn huidige collectie lenzen niet compleet ben (wel met de camera's; een 350D en een 30D).
Ik mis wat bereik, en wat lichtsterkte met de huidige lenzen die ik nu heb:
- EF-S 18-55mm kitlens (gebruik ik niet meer, soms op de 350D als mijn ouders 'm mee nemen);
- EF 50mm prime, de /1.8 el-cheapo (gebruik ik zelden, vreemd bereik, niet interessant genoeg);
- EF-S 17-85mm IS USM (mijn hooflens, gebruik ik overal voor, heerlijk allround bereik)
Zoals te zien is, heb ik weinig lichtsterkte op groothoek, en weinig tele. Daarom denk ik er dus over na om twee extra lenzen te kopen, één lichtsterk op groothoek, de andere lens tele. Nu zijn daar nogal wat keuzes voor.
Mogelijkheden
Groothoek, lichtsterk:
- EF 16-35L /2.8 USM
- EF-S 17-55 /2.8 IS USM
Tele:
- EF 70-200L /4 USM
- EF 70-200L /2.8 USM
- EF 70-200L /2.8 IS USM
Dus, er moet een keuze gemaakt worden. Hoe wat en waarom:
Wat wel en wat niet?
Keuze groothoek
Ik zoek een lens die een beetje groothoekzoom heeft, lichtsterk is (ik schiet voornamelijk partyplaatjes, soms wat ander werk, maar daar heb ik de 17-85 al voor, als walkaround). Lichtsterk, zoom, USM, beiden hebben ze het. Zelf vind ik het 16-35L glas erg mooi. Niet alleen om de rode rand en de L in de benaming, maar ook om de waardevastheid, en de mogelijkheid om hem ooit eens op een 1D serie te schroeven (zeg nooit, nooit). Ik heb een tijdje terug een 30D gekocht, maar als deze versleten is, ga ik toch voor een 1D kijken. Met het oog op de toekomst is deze lens dus wel érg aantrekkelijk. Geweldig bereik, super stevig gebouwd (heerlijk, die zoom ring!). Maar dan de downside. Hij is duurder, minder scherp t.o.v. de 17-55 en mist IS. Nu heb ik IS op de 17-85, en weet niet helemaal of ik daar zo tevreden mee ben. Natuurlijk zal het best helpen, maar so far kan ik niet zeggen dat ik het écht nodig heb. Op het lange eind is het lekker, maar op het korte eind vraag ik me af in hoeverre het wat doet. Ik heb eens een paar dagen zonder IS geschoten, en dat gaat prima. Dus, wat heeft de 17-55 als voordeel? Een stukje bereik, scherpte, en is goedkoper. Maar als ik een 1D ga scoren, dan zit ik met een EF-S lens, die ik dan moet verkopen voor een prikkie. De 17-55 lijkt ook te veel op mijn 17-85, buiten het bereik, scherpte, en lichtsterk glas. Dus als de 17-55 er komt, gaat de 17-85 de deur uit. De 16-35 vind ik gewoon een kei van een lens, maar is het de meerprijs, met tegelijkertijd minder scherpte, waard?
Keuze telezoom
Nog lastiger is de telezoom. Het bereik van de lenzen is hetzelfde, het zijn allemaal L lenzen, hebben de EF mount. Het verschil zit in het formaat, lichtsterkte, en ventueel IS. Nu valt die IS versie al af, ik ga geen 600 euro neerleggen voor IS op een lens (terwijl deze dan minder scherp is). De keuze is dus tussen de /4 en de /2.8. Ik ben een beetje bang voor de /4. Hoe is deze op het lange eind? Ga ik geen lange sluitertijden krijgen als het licht eens wat tegen zit (ik zeg; een erg bewolkte, regenachtige dag)? Ik heb een 67mm pola filter, die er mooi op past, maar in combinatie met /4 ga ik weinig licht meer vangen denk ik zo. Nu is een statief geen probleem, maar handig is anders. Ook het formaat vind ik erg vreemd. Hij is lang en dun (goed, net zo dik als de 17-85, maar dan nog). Als ik dan ga kijken naar de /2.8 versie, dan spreekt mij deze meer aan. Lichtsterk, dus ook een leukere dof, en hij is wat meer naar proporties (grote lens mag ook wel een beetje dik zijn). Maar nu schiet ik denk ik veel overdag met die 70-200. Ik heb laast een demo-race op de foto gezet (ook de vinden in FGS, GP van Middelharnis), en merkte ik dat ik altijd gebonden zat aan het afstoppen van de lens, om de sluitertijden dan weer goed te krijgen (niet te kort, niet te lang, voor de beweging in de foto's). Dus dan gaat het hele idee van /2.8 weer verloren, en is het dus zonde van die 400 euro extra. Maar als ik dan weer eens een portret wil schieten (wat prima met deze lens lukt denk ik zo, als ik lees dat de 85 /1.8 een goede portretlens is, en ik zelf portretjes heb geschoten op 85mm, /5.6 met de 17-85 die ik al heb). Ik ben bang dat ik te veel geld uit ga geven voor een lens die ik (relatief) weinig gebruik. Aan de andere kant zie ik het nu ook met de 17-85. Je mist toch wat, en dan komt er die 17-55 of 16-35 toch wel. Maar wel weer zonde van de 530 euro die de lens me toen gekost heeft. Ik ben bang dat ik over een jaartje de /4 misschien zat ben. Maar ik ben ook bang om geld uit te geven aan een lens, die ik erg weinig zal gebruiken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar de /4, omdat ik denk dat deze voldoet. Iemand die me kan overtuigen van mijn ongelijk?
Dus...
Dus, simpel gezegd:
16-35 <> 17-55
70-200 /4 <> 70-200 /2.8
Advies, alvast bedankt
Iemand die deze lap tekst heeft gelezen, en er wat nuttigs over kan zeggen? Iets anders aanraden zal lastig worden. Na alle reviews, tabellen met CA, scherpte, prijslijsten, prestaties, voorbeeldfoto's, en uren lang reviews lezen (thnx to
www.yourlensreview.net) weet ik het nu echt niet meer wat ik precies moet kiezen, maar het staat 90% vast dat het twee van bovenstaande gaan worden.