Sinds afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst sinds tijden terug naar ''politiek correct'' zuinig gegaan.
van een mooie zware motor ( V6/I6, V8) terug naar een 4 cylinder.
Het betalen en onderhouden was hier geen probleem van, wel het verkrijgen van simpele onderdelen om het te kunnen.
Als er een sensor of een ander mechanisch iets defect was geraakt, was het vaak minimaal een week bij meest gunstige situatie wachten op het betreffende onderdeel.
Of zoals bij de mercury 3 weken wachten voor een onderdeel van de automaat.
Hoewel de Ford Explorer technisch redelijk was (veel achterstallig onderhoud door vorige eigenaar) was ik het nu gewoon zat!
Leveranciers in Nederland zien in een US car blijkbaar goud, en de prijzen gaan hier ook naar.
Om de explorer ''zuinig'' te laten rijden moesten er diverse onderdelen en vloeistoffen ververst worden.
Normaal rijden was idem goed te doen. Met 2056 kilo ledig gewicht met plankgas een onbestuurbaar projectiel.
Om het verhaal kort te maken, na diverse US cars te hebben gereden in een heel verkeerd land leg ik het strijdwapen neer en ga voor ''politiek correct''.
Het is geworden, Een 2002 Kia Sportage 2.0i 16v Handgeschakeld.
de Pro's:
Wendbaar,
weinig gewicht wat gunstig is voor belasting.
Onderhoud, onderdelen liggen om de hoek. goedkoper (geen import)
Oude Mazda Techniek, dus ideaal om zelf onderhoud uit te voeren.
Mechanisch (via pookje) 4x4 in te schakelen. kortom, 2WD (achterwielaandrijving voor weggebruik), 4Hi voor onverharde wegen (wel ander banden kopen die All terrein zijn, met de huidige straatbandjes kom ik zelfs vast te zitten in een berm langs de weg), N (neutraal), en 4Lo (low gear)
de Con's:
wennen aan vermogen van motor (128pk/127Nm koppel) volgens instructieboekje.
Plek interieur, deze is voor wat ik gewend ben erg krap bemeten.
Stoelen voor, zitvlakte kort, wat op den duur pijn gaat doen.
plastic fantastic, het voelt fragiel en goedkoop aan.
maar verbruik, kan ik nog niks over zeggen, over een paar tankbeurten kijken wat het verbruik doet. en of deze merkbaar lager is.
foto's:

de 4X 0,5 liter frisdrank blikken motor