Hoe zuinig rij jij? - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste
Acties:
  • 356.580 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
wilbert schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:15:
Merk: Volvo 850 2.4i 1995 10v (445k)

Dagelijkse KM : 200
Snelweg/in de stad % : 90/10
Gemiddeld verbuik: 1 op 11.9
Snelheid: 110/120
Brandstof : Benzine
tijd voor goedkoper vervoer. je betaald de waarde van je auto 5x per jaar terug aan benzine alleen 8)7
de wegenbelasting ook nog 700e per jaar.
daarbij is het een 2.5i, al is dit discutabel 2435cc afronden naar 2500??
neem aan dat het de handbak is, anders kan ik het moeilijk geloven.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bert74 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:42:
In de eerste plaats wil ik niet "bewijzen" dat elektrisch rijden slecht is, wat ik probeer aan te geven is dat je er over het geheel niet zo veel mee op schiet als je die elektriciteit fossiel blijft opwekken.
Dat klopt. Maar er is al jarenlang een beweging gaande om steeds meer elektriciteit duurzaam op te wekken. Bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken te leggen.
Noorwegen bijvoorbeeld, die in 2025 de verkoop van diesel en benzineauto's wil gaan verbieden, wekt al 98% van de elektriciteit duurzaam op. Natuurlijk zal het nog wel even duren voordat wij zo ver zijn, maar voor die tijd elektrisch gaan rijden betekent wel dat je minder energie verbruikt (een elektrische auto verbruikt aantoonbaar minder energie dan een ICE) en de diesel en benzine die je bespaart hoef je niet meer als olie op te pompen en te raffineren, en ook dat bespaart weer energie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57
Powrskin schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

tijd voor goedkoper vervoer. je betaald de waarde van je auto 5x per jaar terug aan benzine alleen 8)7
de wegenbelasting ook nog 700e per jaar.
daarbij is het een 2.5i, al is dit discutabel 2435cc afronden naar 2500??
neem aan dat het de handbak is, anders kan ik het moeilijk geloven.
Welnee. Elke keer als ik de tank weer volgooi heb ik de dagwaarde van mijn karretje verdubbeld. Dat lukt niet iedereen 😀😀

Het is inderdaad een handbak met de afgronde 2.5 motor (2435). Wellicht nog eens lpg inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

We gaan misschien een beetje offtopic, maar wil toch weer even reageren.
bert74 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:42:
In de eerste plaats wil ik niet "bewijzen" dat elektrisch rijden slecht is, wat ik probeer aan te geven is dat je er over het geheel niet zo veel mee op schiet als je die elektriciteit fossiel blijft opwekken.
Wat ik probeer aan te geven is dat zelfs met fossiele opwekking van elektriciteit, je de helft minder CO2 uitstoot. De helft! Dat is wel wat anders dan die geweldige verbeteringen van 2% van brandstofmotoren die uiteindelijk alleen gerealiseerd worden bij gestandaardiseerde testcycli.

Uiteraard ben ik voorstander van meer duurzame opwekking van elektrische energie en dat gaat zeker ook komen, maar het zou gewoon niet juist zijn om elektrisch vervoer nu op HOLD te zetten, omdat het merendeel van de elektriciteit nu nog met fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Ook met grijze stroom hebben elektrische auto's al een groot voordeel.
Tegelijkertijd wil een aantal zaken nuanceren:

Het rendement van een auto op fossiele brandstof is 95% van de tijd niet gelijk aan het theoretisch maximaal haalbare rendement. Het is gewoon geen goed vergelijk om dit op basis van rendement te vergelijken. A: gedeeltelijk eens. Vooral bij benzine is dit het geval. Toyota lost dit gedeeltelijk op door de hybride aandrijf. Dieselmotoren zijn behoorlijk efficiënt bij zowel hoge als lage belastingen.
Hoe efficiënt een brandstofmotor ook is, als je in de file / voor het verkeerslicht staat met draaiende motor, is de efficiëntie 0. De motor verbruikt wel, maar levert geen bruikbaar vermogen. Als een elektrische auto stil staat, wordt ook geen vermogen gebruikt om de motor draaiende te houden. Daarnaast wordt bij elektrische auto's een groot gedeelte van de remenergie teruggewonnen terwijl bij brandstof auto's dit in warmte verloren gaat. Zo kun je nog wel even doorgaan, maar het punt wat ik hier wil maken: je kunt niet alleen op basis van het theoretisch rendement van de motoren, de efficiëntie vergelijken.
Bovendien geldt dit argument ook voor electriciteitscentrales. Bij lagere belastingen en gebruik daalt het rendement behoorlijk.
Als er weinig elektriciteit nodig is, zullen niet alle elektriciteitscentrales op lage belasting gaan draaien, maar zullen er centrales afgeschakeld worden, zodat de centrales die in bedrijf blijven, op een relatief hoog rendement kunnen blijven draaien.
Daarnaast ga je uitgebreid in op de verliezen bij winning en transport van kolen, maar vertelt er niet bij dat dit ook voor olie geldt. A: eens dit geldt ook bij olie, echter ik reken de winningsverliezen van kolen niet mee in de rendementsberekeningen. Ik tel overigens de winningsverliezen van de "aardmetalen" om accus te maken en de productie van accu's ook niet mee.
Het maken van een elektrische auto kost inderdaad iets meer energie. Mercedes had een grafiek vrijgegeven, waarin de productiekosten (of energiekosten) van een elektrische en fossiele auto naast elkaar waren gezet. Ik kan de grafiek helaas niet meer terugvinden, maar het verschil in productie was relatief klein en was al zeer snel tijdens het gebruik terugverdiend. Daarnaast kunnen accu's zeer goed worden gerecycled of worden hergebruikt en ingezet voor stationaire oplossingen zoals het opslaan van zonne-/windenergie.
De gemiddelde efficiëntie van energiecentrales was in 2010 al 42,5% (bron) en dit is inclusief transportverlies. Aangezien de oudste kolencentrales worden (al zijn?) gesloten, zal dit rendement alleen maar stijgen. A: ik ga er van uit dat deze bron klopt. Echter dat was in NL voordat een aantal grote kolencentrales geopend zijn. Bovendien denk ik dat je niet alleen naar NL moet kijken, maar naar (West)Europa.
De nieuwste Nederlandse kolencentrales hebben ook een vrij hoog rendement (46%). Maar ik ben met je eens dat wij momenteel te veel gebruik maken van goedkoop geïmporteerde stroom van bruinkoolcentrales in Duitsland.
Ook als je rekent met CO2 uitstoot volgens deze lijst, dan kom je op 228 gr/km voor een benzine-auto (1:12) en 105 gr/km voor een Tesla op grijze stroom! Als dit een (gedeelte) duurzaam opgewekte stroom is, daalt dit nog hard. A: dank voor de lijst, sommige cijfers kan ik nog niet helemaal volgen, moet ik nader bestuderen.
De getallen op deze site zijn well-to-wheel getallen, dus inclusief de hoeveelheid energie gebruikt voor de productie. Ook worden andere broeikasgassen meegenomen als CO2-equivalenten, zoals lachgas en methaan. Zie ook: http://co2emissiefactoren...ren/#algemene_toelichting

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 20:51
Misschien tijd voor een nieuw topic: "hoe lang rij je met een set banden"

Leuke cijfers van sommige mensen hier haha.

Ritje van de Calibra wel impressive! Knappe cijfers.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:51

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:03:
Hoe efficiënt een brandstofmotor ook is, als je in de file / voor het verkeerslicht staat met draaiende motor, is de efficiëntie 0. De motor verbruikt wel, maar levert geen bruikbaar vermogen. Als een elektrische auto stil staat, wordt ook geen vermogen gebruikt om de motor draaiende te houden. Daarnaast wordt bij elektrische auto's een groot gedeelte van de remenergie teruggewonnen terwijl bij brandstof auto's dit in warmte verloren gaat. Zo kun je nog wel even doorgaan, maar het punt wat ik hier wil maken: je kunt niet alleen op basis van het theoretisch rendement van de motoren, de efficiëntie vergelijken.
Over die warmte gesproken, die mis ik wel in de winter. De kachel van de i-Miev is van het type "weerstand" waardoor je letterlijk elektrische energie opstookt om warmte te maken. Dat kost in de winter dus gewoon erg veel energie om een paar kubieke meter warmlauw te krijgen. In mijn review ook vermeld.

Moderne elektrische auto's hebben een warmtepomp standaard, of in ieder geval als optie waardoor je met 1kW elektrisch 4kW aan warmte maakt, dat scheelt een slok op een borrel. In de winter dus de handschoenen aan ;) Het is niet dat je de auto niet warm kan krijgen, maar het kost gewoon veel energie, lastig als je die ook nog wil gebruiken om vooruit te komen.

Als je dus stilstaat in de file heb je wel een werkende airco en kachel, maar is er dus wel degelijk verbruik. Hoeveel hangt natuurlijk erg af van merk en model. Het goeie nieuws is dan weer wel dat je niet de andere mensen in een tunnel aan het vergassen bent. Zo was ik ook stom verbaast dat er circa 10 mensen waren opgesteld voor de boot naar Texel met een draaiende motor. De boot zou pas over 20 minuten komen.

Zegt die man doodleuk toen ik op zijn raam tikte "het kost niet zo duur", volledig voorbijgaand aan het feit dat ik naast hem sta opgesteld en dus niet op zijn uitstoot zit te wachten. Tja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En nu iets wat niemand van mij verwacht, ik heb mijn gemiddelde verbruik (bijna) gehalveerd met een gechipte Swift Sport. :Y
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/08/2016-08-19-16.38.20-Medium.jpg
Van ver bovenin de 9, iets van 9.6 gemiddeld naar vandaag de weg terug 4,9 op een kilometer of 34/35. Wel flauw dat bij het inrijden van de parkeergarage hij net van 4.8 versprong naar 4.9. :+
Heel de week zo heen (half 7 dus lekker rustig) zo op de 5.4 gezeten, en de terugweg vaak met airco aan en drukte zo rond de 5.8, net onder de 6. Dit met een 110 km/u op de cruise op de snelweg. Vandaag dan (ik was helemaal verrot na bijna een maand 50-60 uur in de week) was ik er helemaal klaar mee en lekker met 100 naar huis getuffeld.

Meest bijzondere vond ik nog om met 100 op de cruise ingehaald te worden door een caravan met een auto ervoor op de kont hangende met heel het gezinnetje erin. :D

Maar goed, verbruik dus. Geen trucjes, bandenspanning 'sportief', gewoon anders rijden, opletten en anticiperen. En stiekem is dat moeilijker dan gewoon hard te rijden. :P Dit is een beetje ontstaan uit een uitdaging van probeer je verbruik eens te halveren door een kennis die net zelf ook weer een rijtraining gehad had. Of op zijn minst eens een liter eraf te krijgen. Best gelukt. 8)

Ergens ook gewoon gekkenwerk dat ik ruim 400 euro aan peut in de maand er doorheen stook en 2 sets banden op jaarbasis. :X

[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 19-08-2016 17:54 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Net terug van een dagje Luxemburg. Hollander dat ik ben (...) natuurlijk bij het laatste tankstation in Wemperhardt getankt. Nu thuis staat de verbruiksindactor prettig laag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aFdU5RYRwEjxWn2JyHmznPbZ/full.jpg

Het helpt natuurlijk wel dat je zo'n 400 meter daalt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JacobsT schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:59:
Misschien tijd voor een nieuw topic: "hoe lang rij je met een set banden"
Er is een tijd geweest dat ik een setje banden versleet in 25Mm, maar de laatste keer dat ik banden verwisselde was dat na 100Mm.

Ik heb mijn rijstijl zo'n 8 jaar geleden omgegooid. Dat heeft effect gehad op verbruik, op de bandenslijtage en de remblokken / schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:45:
Net terug van een dagje Luxemburg. Hollander dat ik ben (...) natuurlijk bij het laatste tankstation in Wemperhardt getankt. Nu thuis staat de verbruiksindactor prettig laag:

[afbeelding]

Het helpt natuurlijk wel dat je zo'n 400 meter daalt.
Slecht te lezen maar 2,9l/100km,zie ik dat nou goed :o ?

En ik was gisteren al trots op mijn gemiddelde van 5l/100km over 20km woon-werk mijn mijn Honda civic hybrid. Welliswaar geen afdalingen én nog een kwartier filegereden dus voor een normale rit niet slecht vond ik zelf :P
Volgende week op vakantie, eens zien wat ie dan doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant om al die verschillen te zien tussen bestuurders en hun auto's. >:)

Conform het onderwerp van dit subforum "Hoe zuinig rij jij?", mijn bijdrage qua verbruikscijfers van m'n vervoersmiddel op vier wielen.
En ja, vervoersmiddel zeg ik met opzet. Want ik zie een auto als puur een praktisch, veilig en comfortabel vervoersmiddel. Niet als een duur stuk speelgoed. ;)
De afgelopen jaren al meer dan een miljoen kilometer afgelegd door Europa (en incidenteel in USA) in allerlei soorten en merken auto's. En ja, ik vind autorijden nog steeds leuk; vooral de betere bergpassen (Stelvio, Grossglockner, Ofenpas, etc)

Sinds november 2010 rijden we in deze, door menigeen verguisde, auto. Een Skoda Roomster 1.2 TSI DSG-7 met climatronic. Heerlijk praktische auto. Destijds het 1ste model van Skoda wat ooit een 5-sterren NCAP beoordeling kreeg (dat ligt tegenwoordig uiteraard anders). Ik vind het zelf altijd net de Tardis, van binnen ruimer dan je aan de buitenkant zou denken. 8)
Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8887/28502723844_fa4b6887f4.jpg
Roomster10 by Erik Haak, on Flickr

Inmiddels heeft 'ie bijna 87kkm zonder noemenswaardige problemen gelopen. d:)b Het reguliere onderhoud altijd laten uitvoeren. Ik rijd met de 3de set banden (Vredestein Quatrac 5). De oorspronkelijke banden/velgenset met Bridgestones (zomerbanden) al na een jaar verkocht en andere velgen met Vredestein Quatrac 3 er op laten zetten. Tot nu toe bijna vijfenenhalfduizend liter benzine er doorheen gejaagd. :|

Vanaf het begin keurig iedere tankbeurt bijgehouden d.m.v. spritmonitor.
Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/415767_31.png (= actuele link naar spritmonitor.de)
Dat is m'n gemiddelde verbruik over de laatste 86.113 km en na 5.420 liter van het kostbare goedje.
Waarbij rappe Autobahnritjes het verbruik omhoog doen schieten (bij 180km/h op de teller zijn waardes van 1:8 geen uitzondering), maar gemoedelijk over de provinciale wegen zijn waardes van 1:18 goed haalbaar.
Kortom, voor een benzineauto, met beroerde stroomlijn en automaat, geen verkeerde waardes.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is zeker keurig te noemen! :)
joopv schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:15:
[...]
Er is een tijd geweest dat ik een setje banden versleet in 25Mm, maar de laatste keer dat ik banden verwisselde was dat na 100Mm.

Ik heb mijn rijstijl zo'n 8 jaar geleden omgegooid. Dat heeft effect gehad op verbruik, op de bandenslijtage en de remblokken / schijven.
Haha jij bent nu 8 jaar minus een paar weken verder dan ik. :+ Wel grappig om te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Joopieboy schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:53:
En nu iets wat niemand van mij verwacht, ik heb mijn gemiddelde verbruik (bijna) gehalveerd met een gechipte Swift Sport. :Y
[afbeelding]
Van ver bovenin de 9, iets van 9.6 gemiddeld naar vandaag de weg terug 4,9 op een kilometer of 34/35. Wel flauw dat bij het inrijden van de parkeergarage hij net van 4.8 versprong naar 4.9. :+
Heel de week zo heen (half 7 dus lekker rustig) zo op de 5.4 gezeten, en de terugweg vaak met airco aan en drukte zo rond de 5.8, net onder de 6. Dit met een 110 km/u op de cruise op de snelweg. Vandaag dan (ik was helemaal verrot na bijna een maand 50-60 uur in de week) was ik er helemaal klaar mee en lekker met 100 naar huis getuffeld.

Meest bijzondere vond ik nog om met 100 op de cruise ingehaald te worden door een caravan met een auto ervoor op de kont hangende met heel het gezinnetje erin. :D

Maar goed, verbruik dus. Geen trucjes, bandenspanning 'sportief', gewoon anders rijden, opletten en anticiperen. En stiekem is dat moeilijker dan gewoon hard te rijden. :P Dit is een beetje ontstaan uit een uitdaging van probeer je verbruik eens te halveren door een kennis die net zelf ook weer een rijtraining gehad had. Of op zijn minst eens een liter eraf te krijgen. Best gelukt. 8)

Ergens ook gewoon gekkenwerk dat ik ruim 400 euro aan peut in de maand er doorheen stook en 2 sets banden op jaarbasis. :X
Ik rijd op lpg. Gemiddeld verbruik 1:13 volgens computer. Twee weken terug de teller gereset en proberen zuiniger te rijden. Zit nu op 350km op 1:14 gemiddeld en heb daar ook ritten met overbeladen aanhanger tussen zitten (100km totaal, waarvan de helft met lading).

Nou kost lpg geen drol, maar minder verbruiken is ook minder vaak aan de pomp, iets wat ik wel mis van mijn vorige dieseltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-05-2023
nissan note nieuw model: 1.5 diesel 90pk -> 4.1l/100km momenteel
Niet eens moeite voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
_JGC_ schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:14:
[...]

Ik rijd op lpg. Gemiddeld verbruik 1:13 volgens computer. Twee weken terug de teller gereset en proberen zuiniger te rijden. Zit nu op 350km op 1:14 gemiddeld en heb daar ook ritten met overbeladen aanhanger tussen zitten (100km totaal, waarvan de helft met lading).

Nou kost lpg geen drol, maar minder verbruiken is ook minder vaak aan de pomp, iets wat ik wel mis van mijn vorige dieseltje.
Je had toch een 207 1.6? Is hij aan de pomp ook zo zuinig? In mijn Golf zat er een behoorlijk verschil tussen de boardcomputer en het daadwerkelijke lpg verbruik. Dan rij je echt absurd goedkoop :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmw98
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-07 18:49
Merk: Yamaha Virago XV125

Dagelijkse KM : 50 (zonder plezierritjes)
80wegen/in de stad % : 80/20
Gemiddeld verbuik: 1 op 30 (met flink doorgassen)
Snelheid: 80/50

[ Voor 6% gewijzigd door rmw98 op 21-08-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Knul schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Je had toch een 207 1.6? Is hij aan de pomp ook zo zuinig? In mijn Golf zat er een behoorlijk verschil tussen de boardcomputer en het daadwerkelijke lpg verbruik. Dan rij je echt absurd goedkoop :p
Ik houd het niet bij, boordcomputer telt benzine terwijl ik op lpg rijd. Ik start op benzine, na kort stukje schakelt ie over en als de tank leeg is voor ik bij een lpg station ben ga ik verder op benzine. Benzine tank ik af als boordcomputer vindt dat ik geen ritten van 100km mag maken.
Enige referentie die ik heb is de boordcomputer dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 14:03

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik doe het niet eens zo slecht met mijn 6.0 liter v12:
Heb geen corvette, maar een oude Mercedes S600L ( 2,250 ton )

1 op 8 a 9. Dat is zonder stad, daar pak ik de auto van de vrouw voor.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 21:03
S600, kathedral?

Absoluut netjes. Ik weet niet of je 100 of 160
op de snelweg rijdt, maar een V12 die beter dan 1:8 loopt, chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 09:32
Sinds 18 september vorig jaar hou ik mijn verbruik bij met Fuellog, op mijn telefoon. Nu 11 maand en 19.371km later zit ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 11.66.

Beste verbruik is 1 op 13.19
Slechtste verbruik is 1 op 10.59

Dagelijks woon-werk verkeer is 70% 60/80km/h wegen, 30% bebouwde kom. 14km heen, 14km terug.

Auto: 2005 Citroën C4 Coupe VTS 2.0 16v

Motor loopt momenteel niet heel erg lekker heb ik het idee, dus wil een keer carbon cleaning laten uitvoeren, daar schijnt niet alleen verbruik beter van te worden, maar ook gasrespons, motorloop, vermogen etc.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 22-08-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

14km is natuurlijk ook wel een korte w-w afstand waarin de motor niet echt veel in optimale toestand (warm) kan komen. Zou me ook niet verbazen als je uitlaat roest (condens krijgt geen tijd om te verdampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 14:03

CORVETTE

---- American V8 ---

t_captain schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:30:
S600, kathedral?

Absoluut netjes. Ik weet niet of je 100 of 160
op de snelweg rijdt, maar een V12 die beter dan 1:8 loopt, chapeau!
Jeps een w140 uit 94.
Op de snelweg ongeveer wat de max is. Ik woon in het oosten dus dat is eigenlijk overal 130. De cruise zet ik net onder de 140 meestal.

Maar ik geef eigenlijk geen volgas, hou veel afstand, en rij zo gemoedelijk mogelijk. :z

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgas in een S600 is sowieso niet vaak nodig. Die mogelijkheden zijn er alleen maar voor het konvooi rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Tijdje niet meer gepost hier :P ..

Ondertussen rijd ik anderhalf jaartje met mijn Peugeot 206 (BJ 2000, 1.4 bak).
Gemiddeld ~1090KM / Maand (Iets meer dan 13k per jaar).

Mijn gemiddelde verbruik ligt toch meestal op ongeveer 1:14 give or take.

Maar binnenkort wordt de Peugeot ingeruild voor een spiksplinternieuwe Mitsubishi SpaceStar.
Ik heb zo een vermoeden dat mijn verbruik wat minder zal worden XD.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Get!em schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:49:
14km is natuurlijk ook wel een korte w-w afstand waarin de motor niet echt veel in optimale toestand (warm) kan komen. Zou me ook niet verbazen als je uitlaat roest (condens krijgt geen tijd om te verdampen)
Olie zal bij die afstand nét op temperatuur zijn maar de uitlaat zal bij die afstand weer niet zo snel roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 09:02
1jaar na aankoop met mijn Hyundai I30 Wagon 1.4 CRDI volgend verbruik;

1:16, kijk er niet naar om het gaspedaal eens goed in te duwen op de snelweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
1:16, vergeet je niet om het gaspedaal weer omhoog te laten komen, of blijft hij ingetrapt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Met mijn Chrysler Neon (BJ 2003), rijd ik nu 1:11 op LPG.
200 km/dag, 95% snelweg.
Met de luxe dat België om de hoek ligt, en LPG daar momenteel 25 cent per liter kost.
Het enige nadeel is nog steeds dat er maar 42 liter effectief in de tank gaan en ik dus een hele goede band opbouw met personeel van de pomp.
Idealiter zou ik een verwijderbare (extra) gastank van 100l in de achterbak hebben, die los te koppelen is wanneer ik de bagageruimte nodig heb. Dan zou ik 1500 km rijbereik hebben, voor 35 euro aan brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:41
Merk & type:
BMW M5 E39

Gemiddeld verbruik:
1 op 5,2

Rijstijl:
Niet extreem, maar rij over het algemeen wel stevig door.

Snelweg/Stad ratio in % :
40/60

Brandstof :
Benzine (95/98 afgewisseld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 09:02
t_captain schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:23:
1:16, vergeet je niet om het gaspedaal weer omhoog te laten komen, of blijft hij ingetrapt? ;)
rij per dag 100km woon werk verkeer, waarvan 95km autostrade..
30km traject controle, de rest zal snel richting de 140 gaan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 17:01
netvista schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:01:
Merk & type:
BMW M5 E39

Gemiddeld verbruik:
1 op 5,2

Rijstijl:

40/60

Brandstof :
Dat is wel een serieus verbruik daarom. Ik had verwacht dat de handbak er voor zou zorgen dat er een gemiddelde van ongeveer 1 op 8 uitkwam, met rond de 1 op 10 bij rustig rijden op snelwegen.

Valt me nog vies tegen dan :P

Ikzelf rijd een Volvo C70 T5 2.3 uit 1998.

Verbruik : 1 op 9 / 1 op 10 wanneer 70%+ op snelweg is
1 op 8 bij stadsverkeer

Brandstof : 98 / V-Power

Rijstijl : vlot, maar niet trappend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:47
Na bijna 10k kilometer is dit de tussenstand voor mij.

Merk: Lexus CT200h 1.8 Business Line Hybrid

Dagelijkse KM : 110
Snelweg/in de stad % : 95/5
Gemiddeld verbuik: 1 op 22.5 (4.45L/100km).
Snelheid: 80/100/110

Op zich erg tevreden. Auto rijdt een stuk beter dan mijn vorige (DS3 Diesel). Doel is nog wel op het gemiddeld verbruik van mijn DS3 Diesel te verbeteren dit staat na 40k km op 4.4L/100 km dus dat moet te doen zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:38
netvista schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:01:
Merk & type:
BMW M5 E39
Gemiddeld verbruik:
1 op 5,2
Rijstijl:
40/60
Brandstof :
Ik rijd met die van mij 1 op 7,2. Gebruik hem dan dit jaar ook voor veel woon-werk verkeer (20 km enkele reis), dus echt hard rijden zit er niet in omdat het blok niet echt heel warm wordt. 15 km op 80 km wegen en 5 km in de stad. Ik tank alleen 95, wel de goede. Niet van de Tinq of een ander goedkoop pompstation.

Volgend jaar wil ik hem wel eens gaan gebruiken voor het circuit en wat langere ritten. Dan zal het verbruik wel eens wat anders kunnen worden :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Get!em schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:49:
Valt mee, toen ik nog bij m'n ouders woonde en nog in mijn vorige auto reed zag de uitlaat er nog als nieuw uit na 3 jaar. Toen was de w-w afstand 20km.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Merk & type:
Renault Zoe Q210 (2015)

Gemiddeld verbruik:
1 op 7.1

Rijstijl:
Niet extreem, maar rij over het algemeen wel stevig door. De linkerbaan bij verkeerslichten >:)

40/60

Brandstof :
Qurrent à €0.16/kWh

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• joopv
  • Niet online
Dat is 1 kWh per 7,1 km? oftewel 14,1kWh / 100km?

Best goed, als ik spritmonitor bekijk waar er nog enkele 10tallen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53

YellowCube

Wait...what?

joopv schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:59:
Dat is 1 kWh per 7,1 km? oftewel 14,1kWh / 100km?

Best goed, als ik spritmonitor bekijk waar er nog enkele 10tallen op staan.
en met een equivalent van 1 kWh = 0,1 liter benzine kom je dan op 1,4 l/100km.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, al zijn laadverliezen niet inbegrepen. Ik laad regelmatig op mijn werk, waar ik niet bij de gebruiksgegevens kan, dus ik moet op de meting in de auto afgaan.
Omdat het laden thuis en op het werk met 11 kW gaat, wat de Zoe vrij efficiënt doet, zal dit verlies rond de 10% hangen.
En de snelwegen hier in de buurt zijn grotendeels 80 km/h trajectcontroles, dat scheelt ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 26-08-2016 08:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 807573

Ik rij in een redelijk jonge VW Polo BM.

Verbruik gemiddeld: 975km/45 liter = 1:21.67. Dit is mijn standaard woon-werk verbruik. Deels snelweg, deels stad. Airco aan, binair gaspedaal (1 of 0).

Banden zijn Apollo Alnac 4G, 2.3B voor, 2.1B achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Gisteren tank volgegooid met mijn honda civic hybrid 2008 , verbruik over 649,4 km was 34 liter = 1 op 19,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
YellowCube schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:07:
[...]en met een equivalent van 1 kWh = 0,1 liter benzine kom je dan op 1,4 l/100km.
Weet jij een manier om 1kWh mechanische of elektrische energie uit 0,1L benzine te halen?

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 26-08-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij is een brandstofcel niet gebonden aan de Carnot limiet, dus theoretisch is zo'n apparaat denkbaar.
Lithium accu's bouwen is wel veel makkelijker denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Fiat Grande Punto 1.4 8v duallogic lpg g3, 800 km op de autobahn plm 115 km/uur op de TT: 1 op 13, 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Audi A4 Avant 2.0 TDI s-tronic
Bouwjaar 2016
40k per jaar
1 op 20,8

Hiervoor
Peugeot 308 sw
Diesel
1 op 20

Ik rijd dagelijks 45% snelweg en 45% provincieweg en 10% bebouwde kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:56
Renault Clio Estate. 4.5 liter op 100km. Gemeten over de afgelopen 5000 km. Ik rij elke dag zowel stadsverkeer als snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Net gekocht: Passat Variant bluemotion 2.0 tdi (Cr) 2009: Op snelwegritjes naar werk (100-120-100, 95% snelweg) geeft de boordcomputer zo nu en dan 3,9L op 100km aan. Meestal zit ik rond de 4,2-4,4. Volgens mij is dat wat te positief, maar met rustig rijden is hij wel verassend zuinig. Nu 2 keer getankt en bijgehouden, haal zo'n 1550km op 70L wat ongeveer 1/22 is. Hierin zitten ook kortere en langere (a2 @130) ritten.
Van de week komt de nieuwe tankpas binnen en dan kan ik het over wat langere tijd gaan terugrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Pasgeleden een andere Corsa gekocht (een wat modernere, 2004 ipv 1998).

Eindstand waar de oude op terecht is gekomen na iets meer dan 75K:
1 op 17.0169 of 5,8856 liter per 100km
Niet slecht voor een Corsa B 1.2i 16v met 65 manke shetlanders onder de motorkap, en zo'n beetje 90% snelweg.

Inmiddels dus een aantal weken een Corsa C 1.2i 16v. De eerste twee weken vooral kleine stadsritjes gemaakt en daar mee een gemiddelde van 1 op 13.43 neer gezet.
Inmiddels is de vakantie weer voorbij en maak ik weer langere ritten. Nu zweeft het gemiddelde een beetje tussen de 1op17 en 1op18, afhankelijk van drukte, temperatuur (airco enzo)
Totaal over alles is het nu 1op16,82, maar dat gaat gegarandeerd nog dalen naarmate de weken verstrijken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Sinds afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst sinds tijden terug naar ''politiek correct'' zuinig gegaan.
van een mooie zware motor ( V6/I6, V8) terug naar een 4 cylinder.
Het betalen en onderhouden was hier geen probleem van, wel het verkrijgen van simpele onderdelen om het te kunnen.
Als er een sensor of een ander mechanisch iets defect was geraakt, was het vaak minimaal een week bij meest gunstige situatie wachten op het betreffende onderdeel.
Of zoals bij de mercury 3 weken wachten voor een onderdeel van de automaat.

Hoewel de Ford Explorer technisch redelijk was (veel achterstallig onderhoud door vorige eigenaar) was ik het nu gewoon zat!
Leveranciers in Nederland zien in een US car blijkbaar goud, en de prijzen gaan hier ook naar.
Om de explorer ''zuinig'' te laten rijden moesten er diverse onderdelen en vloeistoffen ververst worden.
Normaal rijden was idem goed te doen. Met 2056 kilo ledig gewicht met plankgas een onbestuurbaar projectiel.

Om het verhaal kort te maken, na diverse US cars te hebben gereden in een heel verkeerd land leg ik het strijdwapen neer en ga voor ''politiek correct''.

Het is geworden, Een 2002 Kia Sportage 2.0i 16v Handgeschakeld.
de Pro's:
Wendbaar,
weinig gewicht wat gunstig is voor belasting.
Onderhoud, onderdelen liggen om de hoek. goedkoper (geen import)
Oude Mazda Techniek, dus ideaal om zelf onderhoud uit te voeren.
Mechanisch (via pookje) 4x4 in te schakelen. kortom, 2WD (achterwielaandrijving voor weggebruik), 4Hi voor onverharde wegen (wel ander banden kopen die All terrein zijn, met de huidige straatbandjes kom ik zelfs vast te zitten in een berm langs de weg), N (neutraal), en 4Lo (low gear)

de Con's:
wennen aan vermogen van motor (128pk/127Nm koppel) volgens instructieboekje.
Plek interieur, deze is voor wat ik gewend ben erg krap bemeten.
Stoelen voor, zitvlakte kort, wat op den duur pijn gaat doen.
plastic fantastic, het voelt fragiel en goedkoop aan.

maar verbruik, kan ik nog niks over zeggen, over een paar tankbeurten kijken wat het verbruik doet. en of deze merkbaar lager is.

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/zn8TLhfiXCby/360.jpg
de 4X 0,5 liter frisdrank blikken motor :+
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2KRBzo4BUAAu/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:20

Meneer iCy

swarma

Merk: Peugeot 306 Break (station) 1.4

Dagelijkse KM : 150
Snelweg/in de stad % : 70/30
Gemiddeld verbuik: 1 op 17.7 (gemiddeld na 10 tankbeurten normaal rijgedrag) Rijd 1 op 15 wanneer ik geen langere stukken rij en alleen maar kleine k*tstukjes.
Snelheid: 80 buitenwegen 100/110 snelweg

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
FabianGTI schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:59:
Auto: BMW E90 325i (2,5 liter 218pk)
Versnellingsbak: 6 handgeschakeld
Bouwjaar: 2005
KM stand: 105k
Gewicht: 1500kg
Snelweg/Stad: 65/35
Brandstof: Benzine (Euro95)
Aantal liters: 63L
Airco: Altijd aan, climatronic
Rijstijl: Vlot maar niet overdreven
Snelheid: ~Vmax + 10
Gemiddeld verbruik: 1 : 11,8

Ik rij sinds kort 600 kilometer per week, dus niet ideaal -O-
Nieuwe auto, dus maar eens een vergelijk :)

Auto: VW Golf 6 Highline (1.6 TDI 105pk)
Versnellingsbak: 5 handgeschakeld
Bouwjaar: 2011
KM stand: 169k
Gewicht: 1218kg
Snelweg/Stad: 65/35
Brandstof: Diesel
Aantal liters: 53L
Rijstijl: Vlot maar niet overdreven
Snelheid: ~Vmax + 10 (Snelweg is voornamelijk 130 km/u wegen)
Verbruik: 1 : 19,7

Jup, dat verschil merk je wel in de portomonee

• t_captain
Wel een stap terug in auto... den E90 320d loopt toch ook 1:20 (als je de LCI versie vanaf medio 2007 hebt)?

Anoniem: 654400

De 320d EfficientDynamics is niet veel onzuiniger idd. En dan heb je een 2 liter met 163 pk.

• t_captain
177 pk zelfs, ik had niet eens de EDE uitvoering op het oog. Mijn ervaring na 7 jaar in drie verschillende BMW's is dat het normverbruik realistisch is, mits je voldoende lange stukken rijdt en je rechtervoet goed in toom houdt. Ik reed indertijd 1:17 a 1:18 met een 118d van het eerste model, fabrieksopgave was 1:17.8 gecombineeerd.

De 320d van mj 2008 heeft een fabrieksopgave van 1:20.8 (BMW heeft onstreeks 2007 een aardige stap gezet qua efficiency). Als je veel kilometers maakt, miet je met die auto dus 1:20 kunnen halen. Lijkt me plezanter dan met een Golf 1.6 TDI 105 pk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
t_captain schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 23:10:
De 320d van mj 2008 heeft een fabrieksopgave van 1:20.8 (BMW heeft onstreeks 2007 een aardige stap gezet qua efficiency). Als je veel kilometers maakt, miet je met die auto dus 1:20 kunnen halen. Lijkt me plezanter dan met een Golf 1.6 TDI 105 pk :)
Joh, misschien is het wel een budget kwestie?
Een 3 serie is toch een heel stuk duurder dan een Golf, of ik zou voor een basic model moeten kiezen, waardoor ik alsnog een hele stap terug doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07 21:29
t_captain schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:15:
Wel een stap terug in auto... den E90 320d loopt toch ook 1:20 (als je de LCI versie vanaf medio 2007 hebt)?
Als je heel voorzichtig bent met je rechtervoet, dan wel, maar daar koop je een 316d/318d voor en geen 320d. Rijd je wat normaler kan je dat gewoon vergeten. Enkel als je vaak 100km/u stukken snelweg doet zal je rond de 1:20 uitkomen. Bij 120/130 haal je dat niet meer.

Hier eens een update:

Auto: VW Passat Variant Highline (2.0 TDI 150pk)
Versnellingsbak: 6 handgeschakeld
Bouwjaar: 2015
KM stand: 74.000 km
Gewicht: 1503kg
Snelweg/Stad: 85/15
Aantal liters: 66L
Rijstijl: vlot, houdend aan snelheidslimieten
Snelheid: Snelheidslimiet (100, 120, wel wat autobahn: 160-220 waar dat vlot kan anders 140-160 op ACC)
Verbruik: 1 : 17,5 (5.7l/100km) (gemiddelde over de afgelopen 74.000 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Zojuist terug van vakantie uit Frankrijk , gemiddeld verbruik over de hele vakantie ( 2500km ) is 5,9l/100km geweest

Laatste tankbeurt na 500km was 5,4l / 100km
In bergachtig gebied constant rond de 6,2l/100km gereden.

Auto: Honda civic hybrid uit 2008.
Misschien niet wereldschokkend maar ik heb nog nooit zo weinig aan benzine uitgegeven als deze vakantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FabianGTI schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:51:
[...]

Joh, misschien is het wel een budget kwestie?
Een 3 serie is toch een heel stuk duurder dan een Golf, of ik zou voor een basic model moeten kiezen, waardoor ik alsnog een hele stap terug doe...
Ieder zijn keuze. Ik zou waarschijnlijk de 2005 E90 25i ingeruild op een E90 20d van 2008 a 2010. Een E90 op benzine ruilt goed in. Op diesel zijn ze gunstiger geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebnam
  • Laatst online: 08:36
Auto: Daihatsu Cuore
Bouwjaar: 2006
KM stand: 105.000 km
Gewicht: 720 kg
KM per dag: 30
Snelweg/Stad: 50/50
Brandstof: Benzine
Rijstijl: vlot naar snelheidslimiet, niet daarboven (boetes zijn duur ;) )
Snelheid: Snelheidslimiet, soms op de snelweg 90 achter een vrachtwagen
Verbruik: 1 : 20,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 14:30
Auto: Mitsubishi Carisma 1.6
Bouwjaar: 2001
KM stand: 194.000 km
Gewicht: 1175kg
Snelweg/Stad: 85/15
Aantal liters: 60L
Airco: Zelden aan
Rijstijl: zeer rustig
Snelheid: Max 160 vermoed ik.
Verbruik: 1 : 19 op de snelweg als ik 100 rij. 1:15 in de stad

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:14
17,4 kWh/100km op het moment (laatste 1000 km). Veelal korte ritten <10 km en een buitentemperatuur rond het vriespunt -7 1 dag). Valt me allemaal niet tegen.

E-golf 2016 model (prive)

Kosten voorlopig nog 0. (Laad gratis op mijn werk).

[ Voor 3% gewijzigd door Rene op 22-11-2016 18:53 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Nieuw dieptepunt bereikt met m'n verbruik. Heb vorige week voor het eerst een aanhanger getrokken met mijn auto. En het was een aanhanger die behoorlijk vol gepakt zat met brandhout. Verbruik op deze tank: 1 op 9.93 :X

535km op deze tank gereden, waarvan 43km met de aanhanger.

Auto: Citroën C4 Coupe VTS 2-liter 16v
Bouwjaar: 2005
KM stand: 158.885 km
Gewicht: 1254kg ledig
N-wegen/Stad: 80/15
Aantal liters: 60
Airco: Altijd aan
Rijstijl: Rustig, maar niet altijd
Gemiddeld verbruik over 23.522km: 1 op 11.61

Ik rij bijna alleen maar korte ritjes, woon-werk is 13km dus de motor heeft amper tijd van warm worden, zeker in deze tijd van het jaar.

Ik heb eens een gehele tank zo zuinig mogelijk proberen te rijden en het verbruik op die tank was slechter dan op de volgende tank, waar wel 1 of 2 langere afstanden tussen zaten maar waarbij ik niet extra m'n best gedaan heb om zuinig te rijden.

[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 23-11-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 22:48
Rond de 30 liter per 100km en dat is dan de helft van de tijd vol (gvw 52 ton) en de helft van de tijd leeg (gvw 16 ton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:25
Hoera! De boordcomputer geeft nu 1:7,8 ipv 1:7,7. Geen idee wat ik anders doe maar ik zit op de goeie weg blijkbaar

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-07 12:35
Merk: Fiat Stilo 2.4 Abarth 5M 2004

Dagelijkse KM : 100
Snelweg/in de stad % : 20/80
Gemiddeld verbuik: 1 op 9.5

Valt me enigszins nog mee aangezien ik vaak even mijn gas intrap voor het leuke geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Knamix schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:12:
Merk: Fiat Stilo 2.4 Abarth 5M 2004

Dagelijkse KM : 100
Snelweg/in de stad % : 20/80
Gemiddeld verbuik: 1 op 9.5

Valt me enigszins nog mee aangezien ik vaak even mijn gas intrap voor het leuke geluid
Zoveel geluid komt er toch niet uit een Stilo.. :+

Auto: VW Golf 6 R20 350pk
Versnellingsbak: DSG 6 bak
Bouwjaar: November 2010
Gewicht: 1441kg
Brandstof: Benzine (octaan 102)
Aantal liters: 55 liter
Airco: altijd aan
Rijstijl: Zeer 'vlot'
Snelheid: Overal ietsje te hard en soms een beetje harder :D
Verbruik: 1 : 7.3

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-07 12:35
Famous schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:19:
[...]

Wel als je een 4 dubbele uitlaat onder je auto heb hangen van Remus :+ P.S. zo heb ik hem gekocht. Wil nu niet als een sjonnie overkomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Famous schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:19:
[...]

Zie hier je peer group:

http://www.spritmonitor.d...260&gearing=4&powerunit=2

Je zit 30% hoger dan het gemiddelde praktijkverbruik voor je auto. Laat even weten wanneer je op wegmisbruikers komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-07 16:36
Auto: Peugeot 205 XS
Motor: 1400cc monopoint injectie 8v met 75 raceponys
Bouwjaar: 1991 (antiek)
KM stand: 130.xxx km
Gewicht: 840 kg ledig
Aantal liters: 50
Omgeving: Autobahn en woon-werk(filerijden)
Rijstijl: Vlot-stevig(duitse autobahn) 150 is in zo'n skelter een heel hoog motortoerental.
Gemiddeld verbruik over 9352 km: 1 op 13,8.
Onderbouwing: Zo'n simpele eerste generatie monopoint injectie verbruikt onder alle omstandigheden ongeveer altijd het zelfde. 8) Denk dat in Nederland met een rustige rijstijl 1 op 15/16 gehaald moet worden. Mijn verbruik is zo hoog door het hoge aandeel filerijden en omdat het flink kouder wordt de laatste maanden. Daarnaast rijd ik hobby matig nog wel een keer een landweggetje af als het veilig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Knamix schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:54:
[...]

Wel als je een 4 dubbele uitlaat onder je auto heb hangen van Remus :+ P.S. zo heb ik hem gekocht. Wil nu niet als een sjonnie overkomen :X
Haha, dat maakt wel een verschil ja :Y
t_captain schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:11:
[...]

Zie hier je peer group:

http://www.spritmonitor.d...260&gearing=4&powerunit=2

Je zit 30% hoger dan het gemiddelde praktijkverbruik voor je auto. Laat even weten wanneer je op wegmisbruikers komt :)
Naast dat ik nog geen 10km van de Duitse grens woon, vind ik knap dat mensen 1:12 (gemiddeld) kunnen rijden. Als ik 100 op de cruise control rijd geeft de boardcomputer 1:10 aan, veel beter wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gemiddelde is 10.55 l/100km. Veel mensen rijden 1:9 met een Golf R, met 1:7 zit je op het gemiddelde verbruik vam een Porsche 911.

Als je met 100 in VI 1:10 loopt, is er waarschijnlijk iets mis met je auto. De Polo GTI loopt dan ongeveer 1:16. De Golf is iets groter en je hebt een 2.0 TSI i.p.v. een 1.4 TSI aan boord. Laat dat samen 20% meer verbruik opleveren bij dezelfde (lage) belasting. Moet je 1:13 lopen.

Misschien is er iets mis met je kleptiming (gerekte ketting) of is de mapping van je ECU niet helemaal strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

t_captain schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:53:
gemiddelde is 10.55 l/100km. Veel mensen rijden 1:9 met een Golf R, met 1:7 zit je op het gemiddelde verbruik vam een Porsche 911.

Als je met 100 in VI 1:10 loopt, is er waarschijnlijk iets mis met je auto. De Polo GTI loopt dan ongeveer 1:16. De Golf is iets groter en je hebt een 2.0 TSI i.p.v. een 1.4 TSI aan boord. Laat dat samen 20% meer verbruik opleveren bij dezelfde (lage) belasting. Moet je 1:13 lopen.

Misschien is er iets mis met je kleptiming (gerekte ketting) of is de mapping van je ECU niet helemaal strak.
Als ik naar mijn werk rij (26km) staat die gewoon op 1:9,5 en dat is in de file.
De R pak ik normaal alleen voor plezier, zeker met dit weer, gezien ik een auto van de zaak heb waardoor mijn gemiddelde een stuk lager is. Afgelopen twee/drie dagen heb ik bijvoorbeeld niet erin gereden :)

Een Polo GTI met een Golf R vergelijken is ook totaal appels met peren kwestie. Mijn 6 GTI was ook aanzienlijk zuiniger maar heb nu natuurlijk ook een grotere turbo en injectoren met de 4motion. Een polo weegt ook 300kilo minder dan een Golf R.

Maar zoals ik aangeeft woon ik vlak bij de grens en wordt er regelmatig 200+ aangetikt wat natuurlijk een groot verschil is met 'netjes' rijden in Nederland.

Tevens heeft een Golf R het blok van een Golf V, met riem :Y

Laatst nog de gehele mapping e.d. gezien, deze zijn eigenlijk zeer goed uitgevoerd door een Duitse tuner wat ik niet had verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Auto 1:

Auto: SAAB 93 Sport Sedan 2.2 TiD 124pk
Bouwjaar: 2003
KM stand: 228.000 km
Gewicht: 1680 kg
KM per dag: 300
Snelweg/Stad: 90/10
Tankinhoud: 66liter
Rijstijl: vlot
Snelheidslimiet: max toegestane snelheid
Verbruik: 1 : 19

Auto 2:

Auto: SAAB 900NG 2.3t 185pk
Bouwjaar: 1997
KM stand: 420.000 km
Gewicht: 1620 kg
KM per jaar: 2000
Snelweg/Stad: 70/30
Tankinhoud: 80liter
Snelheid: Max toegestane snelheid
Verbruik: 1 : 8

[ Voor 4% gewijzigd door Sakesushi op 01-12-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Inmiddels wat meer gegevens van Koekiemonster, ik heb hem vandaag exact 5 maanden in bezit:

Auto: Suzuki Swift Sensation 1.3 8v (Mk4)
Bouwjaar: 2000
KM stand: 157.000 km
Gewicht: 755 kg (ledig)
KM per jaar: 12000
Snelweg/Stad: 50/60
Tankinhoud: 40 liter
Rijstijl: normaal/rustig
Snelheid: Max toegestane snelheid
Verbruik: 1:15,05

Airco blijft een groot verschil maken. Met rijdt 'ie 1:4,5, zonder 1:16 ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146626

Ik ook maar een voor de lol

Auto: BMW 335i 6cil twin-turbo
Versnellingsbak: 6bak Automaat
Bouwjaar: 2009
KM stand: 180.000 km
Gewicht: 1600 kg (ledig)
KM per jaar: 30.000
Tankinhoud: 64 liter
Rijstijl: 70% rustig, 30% sportief
Snelheid: Snelweg: 130 - 160km/u, de rest vrij dicht bij max toegestane snelheid
Verbruik: Gemiddeld 12L/100km oftewel zo'n 8.5km/liter

Bij kleine ritjes gaat dit nog een stukje omhoog. Op de snelheid bij 100-130km/u op de cruise gaat dit echter makkelijk naar 8L/100km oftewel 12km/liter

N54 motorblok levert zo'n 350pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 22:48
Met de tractor een keer in 20 uur 1000liter diesel verbruikt had toen 200 hectare gemaaid. Dat is gemiddeld 5 liter per hectare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Renault Kangoo 1.5DCi, paar weken ervaring nu. Volgeladen en standje plankgas doet ie 1 op 9, gemiddeld 1 op 13 en als je rustig doet (110 op de snelweg enzo) dan lukt 1 op 16 met pijn en moeite nog net. :X :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Joopieboy schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:20:
Renault Kangoo 1.5DCi, paar weken ervaring nu. Volgeladen en standje plankgas doet ie 1 op 9, gemiddeld 1 op 13 en als je rustig doet (110 op de snelweg enzo) dan lukt 1 op 16 met pijn en moeite nog net. :X :{
Al eens gekeken of er nog genoeg druk in je banden zit. Want 1 op 16 met 110 op de snelweg over een hele tank is echt wel heel veel voor een 1.5DCi, zelfs in een kangoo. Dergelijke verbruikscijfers, mits goed gemeten/berekend, doen bijna denken dat je met een brandstoflek zit.

In een Kangoo (DCi 90) met lange wielbasis haalde ik ooit 5.3l/100km (~1:19) met rustig rijgedrag en 60% start en stop stadsverkeer (distributie). Met een normalere rijstijl 5.9l/100km (~1:17) op een tank.
En die Kangoo was echt niet gemaakt voor zuinig te zijn met erg korte bak verhoudingen. Die deed 3500rpm bij 130km/u. M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja dat toerental herken ik idd, 140-150 op de teller dan is het ver op. Bandenspanning is wel goed, alleen er staat een compleet rek in, met gereedschap en een stuk voorraad. Zou mij niet verbazen als die 2x zo zwaar is als origineel met een lege bak, zeker als ik hem vol heb met materiaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Nog steeds vrij veel imho, zelfs met belading. Met een twin turbo Renault Trafic deed ik 6.9l/100km (1:14.5) over een tank. En dat is niet per se zuinig gereden. Die zal in totaal wel een eind over de 2 ton gezeten hebben met belading er bij. De Trafic heeft weliswaar een 6 bak met veel betere verhouding (onder de 2500rpm op snelweg), maar weegt meer en heeft meer luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wel grappig om nu te kunnen vergelijken, ik vond het al veel idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
6.37l/100km (1:15.7) is op spritmonitor.de het gemiddelde voor de laatste generatie kangoo op diesel:
https://www.spritmonitor....ring=1&sort=2&powerunit=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zit met de 90pk op 7L ongeveer, net wat onzuiniger dan de rest eigenlijk maar valt mij nog mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 22-07 20:49
Auto: Renault megane
Versnellingsbak: 6bak
Bouwjaar: 2012
KM stand: 93.000
KM per jaar: 23.000
Snelweg/Stad: meeste 80km weg. 10km snelweg per dag.
Rijstijl: 90 % op cruise control
Verbruik: Zie hieronder, inclusief diesel prijs van afgelopen jaar.

Hier mijn verbruik van de laatste jaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rgblexY.png

[ Voor 10% gewijzigd door grote_oever op 11-12-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:51

Gallus

Cheesy

Auto: Mazda 6 2.2, 150PK
Versnellingsbak: 6 handbak
Bouwjaar: 2016
KM stand: 20000 km
Gewicht: 1380kg
KM per jaar: 40000
Tankinhoud: 62l
Rijstijl: normaal
Snelheid: Vmax + 10km/u. Veel 100km/u wegen, veel file.
Verbruik: 1:19,9

Verbruik valt me niet tegen. Het is in ieder geval laag genoeg om niet te vaak te hoeven tanken.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Auto: Toyota Prius ZVW30 3 Gen
Versnelling CVT
KM stand: 85000 km
Gewicht: 1345 kg
KM per jaar: 20000
Brandstof: benzine
Tankinhoud: 48 liter
Rijstijl: rustig
Snelheid: toegestane snelheden
Verbruik: winter 1:20 zomer 1:25

Aangezien wij geen verschil in verbruik merken staat de airco altijd aan.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-07 10:41
Auto: Ford Focus Wagon Ecoboost 150 pk @ 182 pk
Bouwjaar: 2011
KM stand: 102.000
Gewicht: 1258 kg
KM per jaar: 20.000
Tankinhoud: 55l
Rijstijl: normaal
Snelheid: Vmax + 10km/u.
Verbruik: 1:14 in zomer. 1 op 13,5 in winter

Best netjes wel dacht ik :-) Haalt de opgegeven 1 op 16 niet vanuit de fabriek.. Maar ja, welke auto wel...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:32
Auto: Volvo c30 1.8
Versnellingsbak: 5 handbak
Bouwjaar: 2008
KM stand: 186.000km
Gewicht: 1228kg
KM per jaar: 25000
Tankinhoud: 52l
Rijstijl:
Snelheid: Vmax
Verbruik: 1:13,9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8zJ2S3u.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4n0z994.png
0,1L/100km zuiniger dan opgegeven door Volvo :+

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 12-12-2016 20:06 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 08:24
Auto: Ford Focus 1.0 Ecoboost 100pk
Bouwjaar: 2012
KM stand: 105.000km
Gewicht: 1176kg
KM per jaar: 19000
Snelweg/Stad: 75/25
Tankinhoud: 50l
Rijstijl: Lift and coast
Snelheid: 110 km/h op snelweg, verder Vmax
Verbruik: 1:16,8

Auto: Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk
KM stand: 14.000km
Gewicht: 1030kg
KM per jaar: 15000
Snelweg/Stad: 80/20
Tankinhoud: 45l
Rijstijl: Normaal
Snelheid: Vmax
Verbruik: 1:18,0

Allemaal langetermijn waardes van het afgelopen half jaar tot een jaar.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit ondertussen op 1:27 weten te krijgen :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:51

databeestje

Von PrutsHausen

Mitsubishi i-MiEV
km stand: 81864
Aangeschaft met: 58000km
Afgelopen jaar: 23864km
Elektrisch: 66pk/180Nm
Accu: 16kWh
N wegen/stad 80/20
Gewicht: 1080kg
Rijstijl: Achter de rest aan op de N Wegen (70-90)

Nu zit er helaas geen boordcomputer in deze auto wat het makkelijk zou moeten maken, gelukkig wel een verzamelfunctie bij TheNewMotion. Hier kwam 932kWh uit. Bij snelladers van Fastned nog eens 29kWh. Daarnaast thuis circa 2300kWh geladen (het gros dus). Dat komt uit op 3261kWh, laten we het afronden op 3300kWh, er zit nog een paar bezoekjes aan de familie bij.

Dat komt neer op 13,82kWh/100km wat voor deze (kleine) auto met aerodynamica van niks (0,35) best redelijk is.

In het Elektrisch rijden topic heb ik de kosten in enige detail gezet van het afgelopen jaar. Kort en bondig, met 1350 euro een kleine 2k euro minder dan de Peugeot 206 Diesel die ik hiervoor reed.

Nog een datapunt, met -4C en de kachel op hoogste stand (maar niet max) nog steeds geen warme auto, wel acceptabel en zelfs met flinke wind een acceptabel verbruik van circa 9kWh op 50km. Dat komt neer op 18kWh/100km. Ik had hem zelf hoger ingeschat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 16:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Auto: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16V
Bouwjaar: 2007
KM stand: 140.000km
Gewicht: 1.560kg
KM per jaar: 25.000
Brandstof: diesel
Tankinhoud: 70L
Snelheid: 120/130 km/h op snelweg
Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/749746_5.png
Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/749746_35.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Auto: Nissan LEAF
KM stand: 17000 km
Gewicht: 1505 kg
KM per jaar: 16000 - 18000
Brandstof: Elektrisch
Accucapaciteit: 24 kWh
Snelheid: 115 km/h op de snelweg, normale snelheid op binnenwegen
Verbruik: 20.8 kWh / 100 km

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
deethan schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:07:
Auto: Toyota Prius ZVW30 3 Gen
Versnelling CVT
KM stand: 85000 km
Gewicht: 1345 kg
KM per jaar: 20000
Tankinhoud: 48 liter
Snelheid: toegestane snelheden
Verbruik: winter 1:20 zomer 1:25

Aangezien wij geen verschil in verbruik merken staat de airco altijd aan.
Dat is welgeteld 1 ltr op 100km, nagenoeg onmerkbaar. Het is maar een pomp die ronddraait, dynamo en stuurbekrachtingspomp en waterpomp en alle mechanische delen verbruiken ook weer energie van de motor.

Lekker aan laten als het geintegreerd zit zoals bij Climate Control. En beter voor airco systeem dan maar paar keer per jaar te gebruiken. Ik merk ook geen verschil. Aan of uit. Als ik 100 rij met onze V70 170pk is het verbruik 5,9/100 km _/-\o_ En bij 140 zit die op 9,6/100. Met airco aan is dit hetzelfde.

Versleten pomp die te hard moet werken verbruikt meer, ook als de airco fan defect is en de pomp nog harder te verduren krijgt dan zal het verbruik flink kunnen stijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlee89 op 15-12-2016 07:24 ]

• Phusebox
  • Laatst online: 08:24
sugarlee89 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:23:
[...]

Dat is welgeteld 1 ltr op 100km, nagenoeg onmerkbaar. Het is maar een pomp die ronddraait, dynamo en stuurbekrachtingspomp en waterpomp en alle mechanische delen verbruiken ook weer energie van de motor.

Lekker aan laten als het geintegreerd zit zoals bij Climate Control. En beter voor airco systeem dan maar paar keer per jaar te gebruiken. Ik merk ook geen verschil. Aan of uit. Als ik 100 rij met onze V70 170pk is het verbruik 5,9/100 km _/-\o_ En bij 140 zit die op 9,6/100. Met airco aan is dit hetzelfde.

Versleten pomp die te hard moet werken verbruikt meer, ook als de airco fan defect is en de pomp nog harder te verduren krijgt dan zal het verbruik flink kunnen stijgen.
Ik heb de airco echt altijd uit afgezien van die 2-3 weken in de zomer.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-07 22:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Auto: Volvo V40 Cross Country D3 MY2017
Versnelling: handbak, 6
Bouwjaar: 2016
Km-stand: 2500
Km/jaar: 45000
Snelweg/stad: 85/15
Tankinhoud: 62 liter
Snelheid: Vmax + 10
Verbruik: 5,5:100 (1:18)

Airco staat altijd op automatisch. En als het koud is maak ik ook gebruik van de standkachel... Ja, dat verbruikt brandstof maar voorkomt ook koude starts wat beter is voor de motor.

[ Voor 28% gewijzigd door Mx. Alba op 15-12-2016 07:36 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Aries.Mu
  • Laatst online: 10:02
Veneficus schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:35:
Auto: Nissan LEAF
KM stand: 17000 km
Gewicht: 1505 kg
KM per jaar: 16000 - 18000
Brandstof: Elektrisch
Accucapaciteit: 24 kWh
Snelheid: 115 km/h op de snelweg, normale snelheid op binnenwegen
Verbruik: 20.8 kWh / 100 km
We hebben op het werk als dienstwagen eentje te leen (via Eandis).
Rijdt zeer fijn moet ik zeggen.
Particulier vind ik het nog net niet goed genoeg. Ik woon 100km van de Noordzee; een ritje heen en terug zit er niet in. En laadpalen zijn een drama.

Met premies en kortingen hier te verkrijgen vanaf 15k.
Met een bereik van pakweg 300km zou dit een no-brainer zijn...

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mx. Alba schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:34:En als het koud is maak ik ook gebruik van de standkachel... Ja, dat verbruikt brandstof maar voorkomt ook koude starts wat beter is voor de motor.
Die koude start heb je nu bij opstarten van de standkachel.... :)
Maar goed, de VEA motoren van Volvo (de motoren sinds eind 2013) hebben sowieso meerdere technieken om een koude start zo kort mogelijk te laten zijn, dus de koude start onzuinigheid is bij deze motoren veel korter en minder dan bij traditionelere (turbo)diesels.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-07 22:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Get!em schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:13:
[...]

Die koude start heb je nu bij opstarten van de standkachel.... :)
Nee want de standkachel is, zoals de naam ook aangeeft, een standkachel. De motor draait dan niet. Maar middels de standkachel wordt wel het koelwater verwarmd en dus ook de motor. Als je na gebruik van de standkachel de motor start, is die meteen al op bedrijfstemperatuur.
Maar goed, de VEA motoren van Volvo (de motoren sinds eind 2013) hebben sowieso meerdere technieken om een koude start zo kort mogelijk te laten zijn, dus de koude start onzuinigheid is bij deze motoren veel korter en minder dan bij traditionelere (turbo)diesels.
Het gaat niet alleen om koudestartonzuinigheid maar ook om koudestartslijtage... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Typhone

Who Dares Wins

Auto: BMW 650ci E63
Versnelling: Automaat, 6-versnellingen
Km-stand: 141.300
Km/jaar: 35.000
Snelweg/stad: 90/10
Tankinhoud: 70 liter
Rijstijl: 90% sportief / 10% rustig
Snelheid: standaard max (Duitsland) +/- 270km/h, of vMax + 40 snelweg NL
Verbruik: 14.2L/100

Auto: BMW 530D E61
Versnelling: Automaat, 6-versnellingen
Km-stand: 289.230
Km/jaar: 45.000
Snelweg/stad: 95/5
Tankinhoud: 70 liter
Rijstijl: Autobahn cruiser sportief
Snelheid: standaard max (Duitsland) +/- 240km/h, of vMax + 40 snelweg NL
Verbruik: 9.9L/100

Auto: BMW 114i
Versnelling: Handbak, 6-versnellingen
Bouwjaar: 2014
Km-stand: 36.200
Km/jaar: 20.000
Snelweg/stad: 20/80
Tankinhoud: 52 liter
Rijstijl: stop & go of normaal
Snelheid: vMax + 10 km/h
Verbruik: 5.7L/100

Aparte is dat de auto's op cruisecontrol in NL (alleen als ik 's avonds rij overigens) zuiniger zijn (allemaal) dan de KIA Ceed van mijn ouders. Dat merk je met name in de 130km/h stukken. Mijn oude leasebak (Renault Clio 2013) zat gemiddeld ook op de 7.8/100 (1.2 dCi). Vond ik toch wel ernstig matig als 'zuinige' auto. Vriend van mij haalt wel erg mooie waardes met zijn inmiddels 5 jaar oude gekochte VW Polo. Die zit zo 4.1/100 ongeveer maar die rijdt hem ook echt op de zuinigheid af.

[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 15-12-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:08
Auto: Renault Clio 1.5 DCI (90 PK) Hatchback
Versnellingsbak: Handgeschakeld
Bouwjaar: 2013
KM stand: 90.000 km
Aantal liters: Fabrieksopgave 45L, ik doe er altijd 50L in.
Airco: Auto
Rijstijl: Normaal, 40% snelweg, 60% provinciale wegen
Verbruik: 4l/100km (gemiddelde over de afgelopen 24.000km)
Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.