BdK9001 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:32:
Er is wel een zeker mate van relevantie vind ik. Sommige blokken worden tegenwoordig in twee verschillende vermogensvarianten geleverd, puur door afstelling/software. Dan kun je vergelijken of de 1.6 met 100 pk of met 125 pk gemiddeld genomen zuiniger is, en of het aan je auto of je rechtervoet ligt
Interessanter zou zijn om turbo of N/A aan te geven, evenals technieken als VVT of V-tec (en andere kleptiming-systemen). Deze hebben meer invloed op de koppelkromme en daarmee ook op het benodigde toerental. Mijn Fordje komt pas bij 3500-4000 toeren een beetje tot leven, en als je 'm echt laat gillen bij 5000-6000 wordt het pas echt leuk
Gewicht is inderdaad ook wel een goeie
Een andere reden waarom pk's er eigenlijk niet toe doen: je hebt amper vermogen nodig om een auto te laten cruisen, alleen acceleratie duurt langer met minder vermogen. Maar een Kever kan met zijn 36 pk ook gewoon 130 rijden met 4 man aan boord

Ja gewicht vind ik net zo goed meetellen om enigszins een indicatie te kunnen krijgen, zelfs dat mist hier.
Het gaat mij er niet om hoe hard een auto kan op basis van pk's, het gaat me om het verbruik (zoals dat volgens mij het doel is van dit topic xd).
Stel de kever kan met 4 man 130rijden met 36pk, hoeveel toeren denk je dat deze kever maakt op dat moment? Vraag anders gesteld: hoeveel denk je dat deze verbruikt met 4 man op 130km/u met maar 36pk?
Ik denk dat het beter voor mijn portemonnee is om mijn auto te pakken (ondanks dat je er ~120pk bovenop mag tellen).
Ik snap de verwarring wel, en ook jouw reactie omtrent pk's. Zo worden veel moderne kleine auto's vol gepropt met turbo's, zo krijgen ze veel pk's uit een klein blok. Een 1.4 vol met turbo's die 150pk haalt zal vermoedelijk meer zuipen dan mijn auto op hogere snelheden (autosnelweg a 120-130km/u). Ook zal deze auto op den duur niet zuinig zijn = snel richting de stort = alles behalve zuinig

. De 1.4 vol met turbo's zal veel meer van de motor vragen = meer benzine verbruik = minder zuinig rijden. Ondanks dat het maar een 1.4-tje is, wordt deze gewoon te zwaar belast door de turbo's.
Enige reden waarom ik vond/vind dat je de exacte pk's en gewicht (je kan natuurlijk nog verder gaan, zoals jouw voorbeelden (petje af, ik geef je groot gelijk) maar dan snapt ''niemand'' er nog iets van haha) dient door te geven is zodat tweakers onderling (met dezelfde auto) ook een realistisch beeld krijgen. Hierdoor kunnen tweakers hun auto's onderling vergelijken.
Met de zeer beperkte informatie die hier gegeven wordt, kan niemand iets, behalve kan men gaan denken: oh mijn auto is stuk OF oh ik heb een niet zuinige rijstijl OF oh tijd voor een andere auto.
Terwijl deze 3 conclusies helemaal niet aan de orde hoeven te zijn.
!null schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:28:
Het is wel enigzins relevant, maar het zegt ook weer niet heel veel. Je kunt niet stellen minder pk = meer toeren, want veel diesels hebben minder pk en doen juist minder toeren.
En als er een automaat in het spel is kun je het helemaal niet zeggen.
Eigenlijk zijn er veel te veel variabelen en is soms de rijstijl bepalender.
Om maar aan te geven, er zijn van die Lexussen met 5 liter V8, als je daar rustig mee rijdt (onder bepaald toerentaal) dan loopt ie in de Atkinson modus (ja inderdaad, zoals een Prius!)
En daar zit vaak een automaat aan met veel versnellingen, waarbij het dus makkelijk is om dat ding in lage toeren te laten rijden.
Niemand koopt die auto daarvoor, maar volgens mij haal je daar misschien wel 1 op 16 mee als je lekker met 100km/u gaat kachelen.
Dit als extreem voorbeeld.
Helemaal mee eens, een andere tweaker ging er bijvoorbeeld nog dieper op in met nog meer relevante zaken. Maar dat is info wat redelijk moeilijk te achterhalen is voor de doorsnee auto rijder.
Jouw voorbeeld met de Lexus is ongeveer wat ik bedoel (vandaar dat ik een kever met minder dan 40pk vergelijk met mijn auto met meer pk's en wellicht minder verbruik). Ik had het stiekem meer over 2 dezelfde auto's. Zo vragen sommige tweakers zichzelf af (lijkt mij) hoe het kan dat zijn/haar auto meer verbruikt dan ''precies'' dezelfde auto van een andere tweaker.
Een reden kan dus zijn: slijtage aan het blok = pk verlies (kan niemand ontkennen, dat er meerdere factoren zijn klopt, maar dan ga je de meer auto technische kant op) = meer toeren op een bepaalde snelheid = meer verbruik. Dit hoeft dus niet perse te zijn dat die gene een minder zuinige rijstijl heeft.
PK verlies zorgt er oa ook voor dat je meer gas moet geven wanneer je bijv met 120 op de snelweg wilt invoegen. Meer gas geven = meer verbruik = minder zuinig rijden.
Conclusie, ik denk dat het geen kwaad kan om de daadwerkelijke pk's door te geven + het gewicht van de auto (gewicht van inzittende telt ook mee, vooral bij de kleinere auto's. Maar dat kan wellicht een schaamte oproepen bij sommige mensen waardoor dit nog enigszins achterwegen gelaten kan worden. Ondanks dat het een ook een zeer belangrijke factor is qua verbruik bij de lichtere motorblokken

)
[
Voor 40% gewijzigd door
LopendeVogel op 12-04-2017 10:35
]